Treinenkaart van Nederland
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten
25-11-2008 14:32:47
IIVQ
IIVQ
Beste allen,

Ik wil graag een interactieve treinenseriekaart van Nederland maken - een (heeel basaal) voorbeeldje is te zien op http://iivq.net/metromap/metromap.xhtml (en dit werkt ook nog eens alleen in Firefox en Chrome, niet in IE).

Hiervoor heb ik nodig, het liefst voor de dienstregeling van 2009, een lijst van alle treinseries met daarbij alle stations waar ze stoppen. Bestaat zoiets digitaal?

P.S. Dit is ook mijn eerste post op Somda, dus als ik iets helemaal fout doe hoor ik het wel.
 

25-11-2008 14:46:58
bjornl
bjornl
Via Uitvoer -> Dienstregeling van een trein kan je zien waar een specifieke trein stopt. Rekening houdend met spitsverlengingen en late-avond-stops en zo kan je dan een redelijk beeld krijgen, hierbij kan een treinserieoverzicht zoals via de ProRail-site of Wikipedia te raadplegen zeker helpen.  

25-11-2008 15:00:12
IIVQ
IIVQ
Dat had ik al gevonden, bedankt. Maar ten eerste is dat van 2008 (ik zoek van 2009, en ik dacht op OVL te lezen dat dat al hier ingevoerd was?) en ten tweede heb ik dan niet de basis.

Met wat jij noemt kom ik ook al een heel eind, maar ik zoek ergens een volledig overzicht van de basis van de treinseries. Maar wellicht bestaat dat wel helemaal niet openbaar hoor.
 

25-11-2008 15:02:31
geertw
geertw
Niet in zuivere digitale vorm. Wel zijn er overzichten beschikbaar van alle treinseries.
Stay tuned wat dat betreft, binnenkort komt er een overzicht van alle treinseries (ook in 2009) op http://www.ovinnederland.nl/.


http://www.ovinnederland.nl/
 


25-11-2008 15:03:52
ruysdael
ruysdael
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_treinseries_in_Nederland

Misschien kom je hier een eind mee?
In combinatie met http://nl.wikipedia.org/wiki/Dienstregeling_2009 kun je al het één en ander uitfilteren, van wat er in 2009 staat te gebeuren.
 

25-11-2008 16:05:14
IIVQ
IIVQ
Dank je met het tipje van prorail trouwens! Met
http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/Dienstregeling%202009/Pages/Documenten%20Dienstregeling%202009.aspx i.c.m. de wikipedia-lijsten, de dienstkaartjes en http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/Dienstregeling%202008/Documents/071106_JP_voorwoord%20treinnummering%201.2.pdf kom ik een heel eind!

Bedankt!
 

25-11-2008 16:16:33
webguy
webguy
Of je kan wachten tot de Drgl 2009 op somda staat en dan dat gebruiken.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

26-11-2008 00:54:27
IIVQ
IIVQ
wanneer gebeurt dat ongeveer?  

26-11-2008 09:48:05
webguy
webguy
't Idee is dat het 13 december laat gebeurd...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

26-11-2008 13:14:53
IIVQ
IIVQ
Is daar al een "voorpublicatie" van beschikbaar?  

26-11-2008 15:51:04
webguy
webguy
Waarschijnlijk niet, het is sowieso nog niet verschikbaar.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

30-11-2008 21:23:40
geertw
geertw
Quote
geertw: Niet in zuivere digitale vorm. Wel zijn er overzichten beschikbaar van alle treinseries.
Stay tuned wat dat betreft, binnenkort komt er een overzicht van alle treinseries (ook in 2009) op http://www.ovinnederland.nl/.

Even mijzelf quoten: inmiddels is dit overzicht beschikbaar op http://www.ovinnederland.nl/wiki/Categorie:Treinserie


http://www.ovinnederland.nl/
 

30-11-2008 23:06:18
ruysdael
ruysdael
Bij de 4300 staat bij de keringen niet dat deze keert op de 3300 te Hoofddorp Opstel en vice versa. Verder staat er dat de 5800 keert op de 4000, dit wordt natuurlijk 4700.  

30-11-2008 23:08:39
lucky
lucky
Ook staat er dat de 500 keert op de 700. In de spits keren echter zowel de 500 als 700 soms kort, waardoor de 500 op de 500 en de 700 op de 700 keert. (Te Gn)  

30-11-2008 23:22:20
kevinevers
kevinevers
En bij de 6800: Frequentie 2x/uur.
Dit is op zondag 1x/uur.
 

30-11-2008 23:24:57
hvondelen
hvondelen
De 4800 rijdt planmatig alleen met DD-AR, en niet ook met Mat'64 zoals er vermeld staat.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

30-11-2008 23:36:41
geertw
geertw
Bedankt heren, de series zijn aangepast.


http://www.ovinnederland.nl/
 

01-12-2008 00:10:09
broek53
broek53
In de routetabel van de 3300 staan Sloterdijk en Lelylaan in de verkeerde volgorde.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-12-2008 00:18
 

01-12-2008 06:22:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Wederom bedankt, ook die serie is nu aangepast.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-12-2008 07:18:03
dvdhoven
dvdhoven
Bij de serie 1700 ontbreekt Deventer. %04%


Dick van den Hoven
 

01-12-2008 09:04:04
geertw
geertw
Nu niet meer.


http://www.ovinnederland.nl/
 

01-12-2008 09:08:43
zugführer
zugführer
Bij de 3500 staat dat tussen Ut en Shl de spitsserie 13500 rijdt, dat moet nog 3100 worden lijkt me  

01-12-2008 09:20:09
geertw
geertw
En ook deze is aangepast, bedankt voor het melden.


http://www.ovinnederland.nl/
 

01-12-2008 09:55:02
bjornl
bjornl
3100 en 3500 keren volgens de lijst op zichzelf, ik had uit eerdere berichten begrepen dat ze op elkaar zouden keren:
Quote
robbertc: De 3100 zit (zoals al een behoorlijk aantal malen is verteld, voglens mij) in Hfdo gekoppeld aan de 3500. Het wordt dus een mengpark van ICRm en VIRM...

Quote
broek53: Het materieel in de serie 3500 keert in Hoofddorp op de nieuwe 3100 Nijmegen - Schiphol
 

01-12-2008 10:02:22
broek53
broek53
Er heeft een bezuinigingsactie plaatsgevonden (die zwaar ten koste zal gaan van de punctualiteit): de 3100 en 3500 keren als regel kort op zichzelf.  

01-12-2008 11:05:16
peterselie
peterselie
- Serie 2900 rijdt maar 1x per uur en alleen maar in de spits
- Verder rijdt de 12700 als voortrein van de serie 700 en 1700 en niet de 500
- Series 30000 en 30100 keren veelal op elkaar
- Bij de serie 30200 wordt vanaf 19.00 in een uursdienst gereden
- De serie 30300 rijdt alleen op werkdagen
- serie 30500 rijdt in de spits 2x per uur

Laatst bewerkt door peterselie op 01-12-2008 11:11
 

01-12-2008 16:29:00
mvd
mvd
De 6900 rijdt alleen in de ochtend- en avondspits 2x per uur, daarbuiten 1x per uur.

De 32000 en 32100 rijdt momenteel met GTW.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

15-12-2008 09:09:57
IIVQ
IIVQ
Beste allen,

Op de dag dat de dienstregeling 2009 begint, is hier de
treinseriekaart 2009:
http://iivq.net/treinseriekaart/index.xhtml

Handleiding:
- Ga over een stukje spoor om te zien welke treinseries daar zoal zijn
- Ga vervolgens over een van de treinseries om te zien waar deze
treinserie loopt.
- "volle" rode lijnen zijn de daadwerkelijke serie, terwijl geblokte
rode lijnen (hoofd)vleugel-, spits- of vroege of late treinen zijn.
- Niet aangegeven zijn treinen die in bepaalde seizoenen rijden en de
internationale treinen van Asd en Shl via Apeldoorn en Arnhem.

Helaas werkt 'ie op 't moment alleen in Firefox (3). Google Chrome
werkt niet. Waarom niet snap ik niet, want die zou het wel aan moeten
kunnen (iets met het toepassen van stijlen aan een geembed SVG).
Internet Explorer, ook versie 8, gaat niet ondersteund worden.

Wat in volgende versies nog komt:
- De overige internationale treinen, iets uitgebreider
- Stations
- Zoeken op treinserienummer
- meer informatie over treinseries (zoals serietype)
- verzoekjes

Bekende Bugs:
- Er blijven vaak "geselecteerde" lijntjes over. Even refreshen (F5)
verhelpt dit, maar dit ga ik nog fixen.

Tijmen Stam

P.S. Bugreports/fixes en tips hoe het beter kan, en verzoekjes zijn
welkom!
 

15-12-2008 10:10:01
bjornl
bjornl
Ik zie dat je de 17400 bij de 7400 "ingevoegd" hebt. Daardoor is niet te zien dat de frequentie tussen Bkl en Ut verschilt van die tussen Ut en Vndc (buiten de spitsen).  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-12-2008 10:17:14
hvondelen
hvondelen
De 20800 rijdt alleen tussen Std en Hrl. Op de kaart staat hij op het hele traject Mt/Hrl-Amr


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

15-12-2008 10:56:40
lucky
lucky
Datzelfde speelt met de 10500, 10700, 20500.  

15-12-2008 11:17:01
bjornl
bjornl
Oh, en voordat we uitsluitend verzanden in wat er nog aan foutjes in zit: gaaf gedaan!  

15-12-2008 15:40:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
inderdaad, erg mooi gemaakt.

Om toch nog even een opmerking te geven: ik mis de serie 9200 (Asd-Brusz) op de oude lijn. (9300 staat er wel netjes in)

En de serie 17400 ontbreekt voorbij Utrecht (rijdt in de spits door naar Vndc).

Om het internationale gebeuren nog even te complementeren: de serie 140 is ook nergens te bekennen (en de daarbij behorende 10140 Es-Hgl). Maar goed, deze kaart is al heel wat!

Laatst bewerkt door SleutelMan op 15-12-2008 15:43
 

15-12-2008 16:07:57
treinfan
treinfan
nog even een toevoeging: Bij mij werkt de spoorkaart wel in Google Chrome  

15-12-2008 18:14:09
zugführer
zugführer
van het nachtnet staat alleen serie 1400 er in als utrecht-rotterdam. ik weet niet hoe je dat wil gaan doen, het nachtnet bestaat uit steeds meer lijnen en niet echt logische serienummers als je het mij vraagt  

15-12-2008 21:31:20
IIVQ
IIVQ
Krijg je ook dat als je over de lijnen heen gaat, dat ze dan paars worden, en als je over de series heen gaat, dat het hele traject van die lijn dan paars wordt?

Over de 17400, 1/20500, 1/20700 (e.a.): dit zijn vleugelseries van de 5/7/7400. Ik heb alles opgebouwd uit "hoofdlijnen" en "alternatieve" lijnen. De alternatieve lijnen zijn de vleugelseries (of de hoofdseries voor vleugelseries) of het spitsdeel van een treinserie. Deze zijn in de popuplijstjes als cursief, en in de kaart als gestippelde lijn te zien.

Als je bijvoorbeeld bij Assen de 10500 aanklikt, zie je dat deze serie hier niet rijdt, want de lijn is gestippeld en de text is cursief. Ik heb deze toch hier getoond, omdat dit een vleugelserie is van de 500 die hier wel rijdt. Als je de 500 aanklikt, dan zie je dat de 10500 en 20500 (Mp-Lw en Gd-Rtd) als stippellijn getoond worden. Overigens moet je zelf uit de context even opmaken of het een vleugel- of spitsdoortrekking is.

Nachtnet is idd moeilijk. Alle andere opmerkingen: Heel erg bedankt! Ik ga het even druk krijgen met andere dingen maar ik sla ze op, verwerk ze en als ik een nieuwe versie uit heb laat ik het weten!
 

15-12-2008 23:42:14
manuel25
manuel25
Er missen ook nog een aantal internationale verbindingen zoals de IC 140 en de ICE Asd-Fffm
Btw. Ook in Safari werkt de kaart

Laatst bewerkt door manuel25 op 15-12-2008 23:43
 

15-12-2008 23:42:28
geertw
geertw
Quote
zugführer: van het nachtnet staat alleen serie 1400 er in als utrecht-rotterdam. ik weet niet hoe je dat wil gaan doen, het nachtnet bestaat uit steeds meer lijnen en niet echt logische serienummers als je het mij vraagt

Op http://www.ovinnederland.nl/wiki/Nachtnet_Brabant staat een overzicht met de nummering van het nachtnet. Als aanvulling hierop: serie 2400 rijdt Utrecht - Rotterdam v.v. via Gouda (maar die zie ik al vermeld ).
Leuke kaart!

Laatst bewerkt door geertw op 15-12-2008 23:43


http://www.ovinnederland.nl/
 

16-12-2008 00:14:44
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
IIVQ: Krijg je ook dat als je over de lijnen heen gaat, dat ze dan paars worden, en als je over de series heen gaat, dat het hele traject van die lijn dan paars wordt?

Over de 17400, 1/20500, 1/20700 (e.a.): dit zijn vleugelseries van de 5/7/7400. Ik heb alles opgebouwd uit "hoofdlijnen" en "alternatieve" lijnen. De alternatieve lijnen zijn de vleugelseries (of de hoofdseries voor vleugelseries) of het spitsdeel van een treinserie. Deze zijn in de popuplijstjes als cursief, en in de kaart als gestippelde lijn te zien.

Als je bijvoorbeeld bij Assen de 10500 aanklikt, zie je dat deze serie hier niet rijdt, want de lijn is gestippeld en de text is cursief. Ik heb deze toch hier getoond, omdat dit een vleugelserie is van de 500 die hier wel rijdt. Als je de 500 aanklikt, dan zie je dat de 10500 en 20500 (Mp-Lw en Gd-Rtd) als stippellijn getoond worden. Overigens moet je zelf uit de context even opmaken of het een vleugel- of spitsdoortrekking is.

Nachtnet is idd moeilijk. Alle andere opmerkingen: Heel erg bedankt! Ik ga het even druk krijgen met andere dingen maar ik sla ze op, verwerk ze en als ik een nieuwe versie uit heb laat ik het weten!


Bedankt voor de toelichting (het wees zichzelf echter al). Wat je nu echter hebt gedaan met de (1)7400 is de 7400 te laten lopen van Rhn-Asd in de spits (met stippelijnen), terwijl het de 17400 (ut-bkl buiten de spits) is die in de spits asd-Vndc (niet Rhn) rijd.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 16-12-2008 00:15