Hoe werkt een treinpad of drgl-pad?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
17-11-2008 17:04:53
joost01
joost01
Hallo,

Hoe meer ik me verdiep in de spoor- en DRGL-wereld, hoe interessanter ik het principe van trein- of dienstregelingspaden vind. Ik zou er ook graag wat meer over willen weten.

Wat ik er van begrijp is dat een treinpad een stuk spoorbezetting is van plek A tot plek B, van tijd C tot tijd D.

Tot zover allemaal simpel, maar hiermee kun je nog heel veel kanten op. Vragen die bij me opkomen:

* Niet elke trein rijdt even snel over een stuk spoor (HST, IC, Stoptrein, cargo). Een stoptrein op een traject zal dan ook een (qua tijd) langer pad hebben dan een intercity. Hoe wordt dit ingepland?

* Over wat voor afstanden worden paden gedefinieerd? Gaat dat over kleine stukjes of langere afstanden?

* Bestaan er ook "sub-paden", dat er bijv. een pad "Ut-Ah" is, maar dat dat is onderverdeeld in losse paden Ut-Db, Db-Ed, Ed-Ah bijv.

* Ik kan me 2 manieren voorstellen hoe je je paden kunt toewijzen. Je zou kunnen kiezen om paden zo groot te maken als de vervoerder nodig heeft (dus allerlei verschillende lengtes), een soort continu model. Maar je zou ook kunnen kiezen om als spoorbeheerder vaste paden te definieren, en dat je daar als vervoerder op kunt intekenen; op die manier dicteer je wel een snelheid, en het zou ook kunnen dat als je bijv. langzamer rijdt, dan je dan 2 paden moet hebben. Bestaan deze methoden ook zo? En worden ze beide toegepast?

Alle informatie is welkom; ook sites met duidelijke info of boeken ofzo ben ik in geinteresseerd.
 

17-11-2008 17:27:28
nielske90
nielske90
Het snelheidsverschil wordt onder andere verwerkt in tijd/weg-diagrammen, waarin gezien kan worden óf, wáár en wanneer treinpaden elkaar in de weg zitten. Zie voor een uitleg over deze diagrammen; http://www.spoortechniek.nl/indexnl.htm?/informatief/tijdweg/index.htm&1  

17-11-2008 17:37:32
treinfan
treinfan
In de laatste pythagoras (een wiskunde-tijdschrift, zie ook http://www.pythagoras.nu/pyth/ ) staat wel een interessant artikel over het inplannen van dienstregelingen. Niet al je vragen worden beantwoord, maar wel zeker een vraag die jij ook wil stellen maar niet hebt gesteld: "hoe worden bepaalde overstap-mogelijkheden gunstig ingepland?".
Uiteindelijk wordt er voor het maken van het BUP (basis-uurpatroon, waarin elke trein die langs kan komen [dus stoptreinen, intercity's, cargo's ed.] staat ingepland, het BUP is een patroon dat elk uur herhaald wordt) een gigantische gewogen gerichte graaf gebruikt. Elke trein die binnen een uur langs kan komen krijgt een pijl en een minimale en een maximale tijd voor de dienstregelingstijd tussen 2 stations. Voor mogelijke overstappen worden extra pijlen getekend met een minimale en een maximale tijd tussen aankomst en vertrek van die 2 treinen.
reizigerstreinen krijgen paden over het volledige traject toegewezen in het BUP, hoe het precies zit met CARGO-paden in het BUP, weet ik niet.
Het plannen is dus in het geheel een leuk stuk wiskunde

@nielske90: tijd/weg-diagrammen worden niet meer gebruikt om te zorgen dat 2 treinen niet elkaar in de weg zitten, er komen in de graaf ook allemaal pijlen die zorgen dat 2 treinen minimaal 3 minuten achter elkaar zitten

Laatst bewerkt door treinfan op 17-11-2008 17:39
 

17-11-2008 18:32:19
dumpy_dump
dumpy_dump
Ik maai vast gras voor de voeten van anderen weg, maar vooruit. In principe begint een dienstregeling met een BasisUurPatroon (BUP). Daarin worden voor een standaard-uur alle bewegingen gepland: stoptreinen, intercity's, vaste leeg materieeltreinen (bijvoorbeeld Schiphol - Hoofddorp Opstel voor de op Schiphol kerende ICs) en paden voor goederentreinen. Dat bouw je natuurlijk niet zomaar op, kort gezegd gooi je alle variabelen en vereisten in een model dat voor je gaat rekenen. Door het spelen met de variabelen (frequentie, overstaptijden, vereiste rechtstreekse verbindingen, etc) krijg je verschillende dienstregelingen. Uiteindelijk ga je dan daarmee aan de slag.

Het BUP wordt vervolgens uitgerold over de hele dag: van begin tot einde reizigersdienst. Voor de nacht is er een apart BUP (die dan ook uitgerold wordt). Dan heb je dus een standaardweek, met alle planmatige reizigerstreinen etc. Ook zitten dan op alle trajecten waar je dat in het BUP ook gepland had goederenpaden. Die zijn nog leeg, die worden trein voor trein gevuld. Die goederenpaden lopen op sommige trajecten over elkaar heen. Op Breda - Venlo lopen bijvoorbeeld een goederenpad uit Sloe en een goederenpad uit Kijfhoek over elkaar heen. Daarmee sluiten ze elkaar uit.

Om terug te komen op een van de vragen: die goederenpaden kun je helemaal benutten, maar ook voor een deel. Als jij als vervoerder een trein aanvraagd die in dat pad past, krijg jij dat pad voor het traject dat jij wil hebben. Die paden lopen in principe over lange trajecten, van de grens tot de havens (grofweg, er zijn er meer). Een heel goederenpad wordt dus samengesteld uit verschillende 'bouwstenen' van de verschillende baanvakken waar je trein overheen rijdt.
 


17-11-2008 18:42:18
keesje
keesje
Aanvulling over de Cargopaden: belangrijk is ook dat er onderscheid gemaakt wordt tussen ingelegde snelheid en tonnage van de Cargotreinen. Een Cargotrein van 2500 ton mag niet in een pad dat is ingelegd met rijtijden op basis van maximaal 1500 ton. Evenzo mag een cargotrein die maximaal 80 km/u mag rijden, niet in een pad dat is ingelegd voor cargo's met een dienstregelingssnelheid van 100 km/u.

Er zijn daarom ook speciale cargopaden voor speciaal de zeer zware ertstreinen tussen Vl en Kfh, want voor alle andere paden in die relatie zijn deze treinen ongeschikt (lees: te zwaar).
 

17-11-2008 21:55:11
mark
mark
Er wordt toch ook standaard rekening gehouden met de symmetrie waarmee treinen elkaar om :00, :15, :30 en :45 kruisen?  

18-11-2008 09:37:38
dumpy_dump
dumpy_dump
Da's een randvoorwaarde, daar kun je wat mee spelen.