Treinvervangend busvervoer Ut-Tl/Ht
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
16-11-2008 23:30:51
JcJay
JcJay
Wellicht kunnen we beter een nieuw topic beginnen over het treinvervangend busvervoer Ut-Tl/Ht, naar aanleiding van de werkzaamheden van 15/16 november 2008. Past niet zo thuis zo tussen de spots van 16 november https://www.somda.nl/www/forum/5917/. Ben dus een nieuw topic begonnen.

Uit eerdere berichten in "Opvallende dingen 16 november":

robbertc:
fabrier: Zo veel bussen tegelijkertijd kan NS kennelijk niet op de been brengen.
NS rijdt ook geen bussen, zij bestellen bussen. Zij geven aan de partij die het busvervoer regelt aan, hoeveel bussen ze nodig denken te hebben en volgens welke dienstregeling. Ergens in dit proces lijkt er dus wat mis te gaan. Misschien ligt de 'schuld' wel buiten NS om..

Of er te weinig bussen waren weet ik (zeg ik eerlijk). Wat ik echter fout vind:
- een deel van de chauffeurs neemt gelijktijdig pauze ivm 'rijtijdenwet'. Men had dit toch kunnen verdelen? Gevolg: in een bepaalde periode een stuk minder bussen om de mensen te vervoeren en niks achter de hand, dus wachttijden worden lang (hiermee is de discussie overigens begonnen)...
- De diensten waarin de bussen dit weekend reden:
1) Utrecht-Den Bosch (snelbus)
2) Utrecht-Tiel (stopbus)
3) (Utrecht-)Geldermalsen-Den Bosch (stopbus)

Leuk als je naar Tiel moet: ben je 3x langer onderweg dan de trein, doordat elk station (Houten, Culemborg, Geldermalsen en Passewaaij niet lekker langs de snelweg ligt)

Mijn optiek, beter was om de volgende diensten in te leggen:
2) Utrecht-Geldermalsen-Tiel (snelbus)
3) Utrecht-Houten-Culemborg-Geldermalsen (stopbus, aansluiting in Geldermalsen naar Tiel/Den Bosch)
4) (Utrecht-)Geldermalsen-Zaltbommel-Den Bosch (snelbus)
5) Syntus door laten rijden en keren op Passewaaij, voor die paar mensen

Immers hoeveel mensen reizen er van Tiel naar Culemborg, Houten of andersom? Ik denk véél minder dan reizigers Tiel-Utrecht.

Laatst bewerkt door JcJay op 16-11-2008 23:36

16-11-2008 23:54:16
rolandrail
rolandrail
Station Tiel Passewaay kun je niet keren, er staan geen bediende seinen.

17-11-2008 08:21:46
gvttreinen
gvttreinen
Niet te Tpsw maar wel in Wnn.
Bij de weg, waarom geen pendel Tl - Gdm gereden want tussen die plaatsen geen wkz of?
Bij de weg 2, vaste regel over vervangend busvervoer maken, vervangend stopbusvervoer mag maximaal 1,5 keer langer duren dan trein anders vervangend snelbussen, misschien iets voor `t LOCOV?

17-11-2008 09:07:20
seinhuis
seinhuis
JcJay: - De diensten waarin de bussen dit weekend reden:
2) Utrecht-Tiel (stopbus)
3) (Utrecht-)Geldermalsen-Den Bosch (stopbus)

Vergeet niet de volgende verbinding:

4) Houten-Houten Castellum

17-11-2008 10:08:44
JcJay
JcJay
gvttreinen: Bij de weg 2, vaste regel over vervangend busvervoer maken, vervangend stopbusvervoer mag maximaal 1,5 keer langer duren dan trein anders vervangend snelbussen, misschien iets voor `t LOCOV?

Jammer dat het nu niet meer te achterhalen is, maar de NS planner gaf dus voor Tiel-Utrecht 94 minuten aan...

17-11-2008 10:33:04
gvttreinen
gvttreinen
Nog steeds, gewoon de datum van gisteren invullen!
Maar 94 minuten bus tegen 41 minuten trein....., o.k., wel iedere kwartier een bus!
Gérard (die gewoon thuis is gebleven )

17-11-2008 10:38:41
waalkade
waalkade
Wanneer het op de weg vast zit, de 3000 in Nm koppelen aan de 800 serie.
Evt zonder stops tussen Nm en Ht.
Ik meen dat dat al eens een keer gedaan is.

17-11-2008 13:07:55
mdj
mdj
Hdr-Nm-O-Ht-Mt/Hrl...? Het komt wel eens voor dat er werkzaamheden zijn tussen Ah-Ut, waar de 3000 tussen Ah-Nm dan na Nm doorrijdt als 4400 naar Ht. Daarnaast vraag ik me af, of een omreis via Ah-Nm wel korter is, dan vervangend busvervoer...

17-11-2008 13:18:10
gkw1969
gkw1969
robbertc:
fabrier: Zo veel bussen tegelijkertijd kan NS kennelijk niet op de been brengen.
NS rijdt ook geen bussen, zij bestellen bussen. Zij geven aan de partij die het busvervoer regelt aan, hoeveel bussen ze nodig denken te hebben en volgens welke dienstregeling. Ergens in dit proces lijkt er dus wat mis te gaan. Misschien ligt de 'schuld' wel buiten NS om..

Of er te weinig bussen waren weet ik (zeg ik eerlijk). Wat ik echter fout vind:
- een deel van de chauffeurs neemt gelijktijdig pauze ivm 'rijtijdenwet'. Men had dit toch kunnen verdelen? Gevolg: in een bepaalde periode een stuk minder bussen om de mensen te vervoeren en niks achter de hand, dus wachttijden worden lang (hiermee is de discussie overigens begonnen)...

Ik wil even een beetje duidelijkheid scheppen over het treinvervangende vervoer:
Nederland is door de NS/ProRail verdeeld in 3 kavels:
Noord-Oost Nederland(Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland)
Zuid Nederland(Zeeland, Noord Brabant, Limburg)
West Nederland(overige provincies)
De aansturing in West Nederland werd de laatste paar jaar gedaan door Connexxion bureau Projexx welke al het evenementvervoer organiseert. Gezien de chaos afgelopen weekend kan ik 2 scenario's bedenken:
1) Connexxion Projexx doet het niet meer;
2) Er heeft iemand zwaar lopen blunderen bij Connexxion Projexx;
De problemen die ik voorbij heb zien komen en het feit dat een kennis van mij vanuit Connexxion niet in Utrecht stond vorig weekend doen mij vermoeden dat de aansturing is over gegaan naar PZN een dochteronderneming van Veolia. Deze onderneming heeft een reputatie van het slecht inschatten van de benodigde bussen.

In het geval van Connexxion kan ik namelijk duidelijk uitleggen hoe het werkt:
NS/ProRail meldt zich bij Connexxion met het verzoek treinvervangend vervoer te regelen. Connexxion draait aan de hand van de opgezette dienstregeling rijdiensten uit voor de chauffeurs. Deze diensten voldoen aan de wettelijke eisen en aan de CAO Besloten Busvervoer. Dankzij het programma wat Connexxion hiervoor gebruikt zullen ook de pauzes verdeeld liggen omdat de ingestelde dienstregeling gewoon gereden moet worden. Vervolgens kijkt Connexxion hoeveel diensten er uit de computer zijn gerold en gaat aan het bellen met lokale touringcarboeren en eigen Connexxion vestigingen. Uiteindelijk moet het zo zijn dat alle diensten gewoon opgevuld zijn. In een laatste poging wordt dan nog wel eens een beroep gedaan op de OV afdeling van Connexxion of in uiterste noodgevallen(in de grensgbieden) op buitenlandse bedrijven.

Gezien de voorvallen afgelopen weekend denk ik niet dat Connexxion dit gedaan heeft.

17-11-2008 13:27:00
slifor
slifor
Tussen Gdm en Tl waren GEEN werkzaamheden...... het is dan ook erg raar dat er geen pendeltreinen reden tussen Tiel en Geldermalsen....... Vast een of andere nitwit die niet weet dat je in Gdm gewoon depotvoeding hebt (uit de tijd dat er nog DE3 op Ddr-Gdm reed wat tussen 9 en 15u overstond op Gdm) en bang was dat het materieel 's-nachts niet kon worden opgesteld ofzo..... Gelukkig deed Arriva het beter; die reden gewoon en zelfs als extra service aankomend en vertrekkend van spoor 4b, lekker dicht bij de trap en tunnel!!

17-11-2008 14:00:20
maurits
maurits
NS had toch gewoon aan Arriva kunnen vragen om door te rijden naar Tl, of heeft Arriva niet zoveel stelletjes over om dat te regelen?

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

17-11-2008 14:01:07
geertw
geertw
gkw1969: (...) Gezien de voorvallen afgelopen weekend denk ik niet dat Connexxion dit gedaan heeft.

Ik heb ook een aantal maal een verbussing mee mogen maken die wél door Connexxion was geregeld en dat ging zeker niet vlekkeloos (chauffeurs zonder routekennis, te weinig bussen, etc.). De uitvoering door CXX laten verzorgen is dus geen garantie voor een goede businzet, dunkt mij.

http://www.ovinnederland.nl/

17-11-2008 14:07:42
maurits
maurits
En nog even een andere gedachtenkronkel, waarom laat men bij een dergelijke stremming geen bussen rijden tussen Tiel en Rhenen. Met de trein van Utrecht naar Rhenen is 36 minuten. Van het station Rhenen naar het station Tiel is via de A15 ongeveer 17 kilometer, dat moet je toch binnen 20 minuten kunnen rijden, totale reistijd dus een uur, tegenover ruim anderhalf uur met de bus van Ut naar Tl. Bovendien is de A15 in het weekend een stuk rustiger dan de uitvalswegen van Utrecht en de A2.

17-11-2008 14:07:46
slifor
slifor
maurits: NS had toch gewoon aan Arriva kunnen vragen om door te rijden naar Tl, of heeft Arriva niet zoveel stelletjes over om dat te regelen?
zal wel iets te maken hebben met wegbekendheid ofzo..... (zeker in het weekend heeft Arriva voldoende GTW)

17-11-2008 14:11:25
keesje
keesje
maurits: NS had toch gewoon aan Arriva kunnen vragen om door te rijden naar Tl, of heeft Arriva niet zoveel stelletjes over om dat te regelen?

In het weekend vast wel. En ik zie - los van wegbekendheidszaken - niet in waarom NS zoiets niet zou kunnen vragen aan Arriva. Enkele weken geleden reed NSR ook weer tussen Amf en Ed via Ltn, in het consessiegebied van CXX dus. Samenwerking bestaat dus wel degelijk. En waar een wil is is weg!

17-11-2008 14:18:04
slifor
slifor
Blijft het feit wel dat NSR ook gewoon 2 Veetjes in had kunnen zetten om tussen Tl en Gdm te pendelen........ benieuwd wie het antwoord kan geven waarom dit niet gebeurd is......

17-11-2008 14:20:11
maurits
maurits
Voor het wegbekendheidsprobleem zou je natuurlijk een machinist van NS als pilot kunnen stellen, of die blij is met 14 slagen Gdm-Tl als dienst is een ander verhaal %08%.

17-11-2008 14:22:42
slifor
slifor
Lijkt me altijd nog beter als 24x Houten-Houten Castellum.......

17-11-2008 18:51:15
daniel_ddr
daniel_ddr
slifor: (zeker in het weekend heeft Arriva voldoende GTW)
Ahum, er is ook nog zoiets als onderhoud en dat gebeurd juist in het weekend. Arriva had afgelopen weekend nog slechts één GTW'tje in Ddr opgesteld staan en daarmee zou je het maar erg net redden.
Het past in ieder geval wel met de kruisingen als je Tl->Gdm in het 6000-pad (sluit mooi aan op de 32500) rijdt en de andere kant op in het 6000-pad met +15.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

17-11-2008 19:34:21
stephan90
stephan90
maurits: En nog even een andere gedachtenkronkel, waarom laat men bij een dergelijke stremming geen bussen rijden tussen Tiel en Rhenen. Met de trein van Utrecht naar Rhenen is 36 minuten. Van het station Rhenen naar het station Tiel is via de A15 ongeveer 17 kilometer, dat moet je toch binnen 20 minuten kunnen rijden, totale reistijd dus een uur, tegenover ruim anderhalf uur met de bus van Ut naar Tl. Bovendien is de A15 in het weekend een stuk rustiger dan de uitvalswegen van Utrecht en de A2.

Kijk, dat snijdt nou hout. Een beetje buiten de 'normale' patronen kunnen denken. Ik zou zeggen stuur op dat advies. Ik denk dat je ook geen eens zo gek veel bussen kwijt bent. Een halfuusdienst die aansluit op de 7400? Lijkt me genoeg.

Dat er geen treinen reden naar Tiel zal te maken hebben met het oplsuiten van materieel. Bij eerdere stremmingen op dit baanvak reed er wel eens een stopper Tiel - Geldermalsen - Den Bosch. Maar misschien dat een van de twee baanvakken vanuit Geldermalsen nu ook was gestremd? Heb zelf gister nog een bus leeg uit Den Bosch naar Utrecht zien rijden, deze lag naemlijk tien minuten achter op schema.

Stephan

17-11-2008 19:48:03
slifor
slifor
stephan90: Kijk, dat snijdt nou hout. Een beetje buiten de 'normale' patronen kunnen denken.................() Dat er geen treinen reden naar Tiel zal te maken hebben met het oplsuiten van materieel. Bij eerdere stremmingen op dit baanvak reed er wel eens een stopper Tiel - Geldermalsen - Den Bosch. Maar misschien dat een van de twee baanvakken vanuit Geldermalsen nu ook was gestremd? Heb zelf gister nog een bus leeg uit Den Bosch naar Utrecht zien rijden, deze lag naemlijk tien minuten achter op schema.

Stephan

Kijk.....dat antwoord had ik dus wel verwacht...... "dan is het materieel opgesloten" lekker belangrijk als je in Gdm voldoende opstelruimte hebt EN depotvoeding!! twee plan V stellen kunnen ze toch wel missen in het weekend?? maak je volgens mij veel reizigers blij mee EN is buiten de 'normale' patronen denken!!

17-11-2008 19:50:36
thom
thom
En je hebt daar ook ruimte en mensen om een trein van een 24uurs controle te voorzien?

17-11-2008 20:04:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Met een beetje goede wil kan je die pendel-V'tjes ook wel na afloop van de dienst leeg naar Ddr laten rijden, daar is in ieder geval wel personeel aanwezig (d'r staat immers ook het een en ander over daar, al is dat niet enorm veel)

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

17-11-2008 20:08:11
slifor
slifor
daniël_ddr: Met een beetje goede wil kan je die pendel-V'tjes ook wel na afloop van de dienst leeg naar Ddr laten rijden, daar is in ieder geval wel personeel aanwezig (d'r staat immers ook het een en ander over daar, al is dat niet enorm veel)

"Brrrrr........over een lijn van de concurent rijden??????? veeeeeeeeel te moeilijk!!! bah al dat "buiten de normale patronen denken" daar heb ik als NS'er helemaaaaal geen zin in!!! tenslotte hoef ik zelf in het weekend toch niet via dat traject dus lekker prutsen met bussen.........waarom aan de KLANTEN denken.........????"

Laatst bewerkt door slifor op 17-11-2008 20:08

17-11-2008 20:14:29
mich
mich
Jij bent een goede. Zou het maar zo gemakkelijk werken dat wat jij wilt op het spoor ook even kan. Zo gemakkelijk werkt het helaas niet. Om ergens met een LM naartoe te rijden is nog wel te regelen, maar regulier reizigersvervoer buiten de gebaande paden kan niet zomaar. Een bus is dan de beste optie. NS denkt hier zelf echt wel over na.

17-11-2008 20:17:30
mren
mren
slifor:
daniël_ddr: Met een beetje goede wil kan je die pendel-V'tjes ook wel na afloop van de dienst leeg naar Ddr laten rijden, daar is in ieder geval wel personeel aanwezig (d'r staat immers ook het een en ander over daar, al is dat niet enorm veel)

"Brrrrr........over een lijn van de concurent rijden??????? veeeeeeeeel te moeilijk!!! bah al dat "buiten de normale patronen denken" daar heb ik als NS'er helemaaaaal geen zin in!!! tenslotte hoef ik zelf in het weekend toch niet via dat traject dus lekker prutsen met bussen.........waarom aan de KLANTEN denken.........????"

Dat gaat prima hoor. De CXX-Linten gaan ook gewoon einde dienst tussen de NS-treinen door naar Hengelo. En bij werkzaamheden op Almelo-Deventer rijden 'ineens' NS-Buffels ipv Linten op de Syntuslijn Oldenzaal-Hengelo-Zutphen...

17-11-2008 20:24:01
slifor
slifor
hmmmmm, kijk hoe verder van "Utrecht" hoe beter alles kan.....zelf ook goede ervaringen in regio Noordoost.......zou het dan toch daaraan liggen???

17-11-2008 20:27:26
mdj
mdj
mren:
Dat gaat prima hoor. De CXX-Linten gaan ook gewoon einde dienst tussen de NS-treinen door naar Hengelo. En bij werkzaamheden op Almelo-Deventer rijden 'ineens' NS-Buffels ipv Linten op de Syntuslijn Oldenzaal-Hengelo-Zutphen...

Evenals werkzaamheden tussen Db-Ed, waarbij de 2000 met VIRM van Ah over Ltn naar Amf reed en andersom...

Laatst bewerkt door mdj op 17-11-2008 20:28

17-11-2008 20:59:35
dumpy_dump
dumpy_dump
Nee, dat kan niet, dat is te dicht bij Utrecht en buiten de normale paden denken%05%

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

17-11-2008 21:14:21
robbertc
robbertc
@ slifor: Een onderbouwd verhaal ga je uiteraard zo niet van me krijgen. Immers, je mening is al gevormd en je wekt bij mij nou niet de indruk dat je nog te overtuigen bent.
Ik vind dat je hele grote woorden gebruikt en je schopt daarmee veel mensen tegen de schenen. Het moet je heel hoog zitten. Een beetje minder had ook wel gekund. Er zijn namelijk best wel wat redenen te vinden waarom het is gegaan zoals het is gegaan, maar ik denk niet dat die op deze manier nog in dit topic zullen verschijnen.

Ik zie het probleem ook niet zo goed. Er reden bussen op het traject Tl-Gdm, waar ook best treinen hadden kunnen rijden. De winst daarvan zie ik niet helemaal. De hele logistieke hoge hoed zou omgekiepert moeten worden om ergens een trein te laten rijden, wat je nu met de bus hebt geregeld. Wat zou dat opgeleverd hebben? Een treinritje van Tiel naar Geldermalsen, om vervolgens daar weer op de bus te stappen, die je nu in Tiel ingestapt bent. Want wat was de bus nu langzamer dan de trein tussen Tl en Gdm? Dan moet je dus vervolgens in Gdm de trein weer uit, en daar wachten op de bus. Alle kattensprongen van het laten rijden van een trein moeten dan genomen worden, voor een probleem dat nauwelijks bestaat.

En wat zijn die kattensprongen? Als je nou wat normaler had gereageerd, was het je uitgelegd... Nu blijft het gewoon de onwillende NS die weigert treinen te rijden. De boeven!

17-11-2008 21:26:02
slifor
slifor
dumpy_dump: Nee, dat kan niet, dat is te dicht bij Utrecht en buiten de normale paden denken%05%

Hmmm, volgens mij valt dat ook onder regio noordoost......

17-11-2008 21:26:58
JcJay
JcJay
Mijn enige brandende vraag is en blijft toch:

- Wie heeft het scenario bedacht om tussen Tiel-Utrecht slechts stopbussen te laten rijden, terwijl het in verleden anders (en beter) ging?

Denk dat ik hier helaas geen antwoord op krijg Denk dat het dan toch een keuze van iemand bij NS is geweest...

Ik deel de mening van velen. De optie via Rhenen is goed bedacht (al denk ik persoonlijk dat een snelbus Tiel-Utrecht toch sneller is). Een trein slechts tussen Geldermalsen-Tiel had gekund, alleen win je daar niks mee qua reistijd als reiziger aangezien je in Geldermalsen weer op een bus moet overstappen. Mijn idee was daarom de Syntus door te laten rijden naar Passewaaij, zodat een bus Geldermalsen-Tiel, station Passewaaij kan overslaan (dit omdat ik denk dat er in het weekend niet veel mensen naar en van Passewaaij reizen en slechts een kleine omweg via Tiel 'Centraal' hoeven te maken)

Laatst bewerkt door JcJay op 18-11-2008 11:39

17-11-2008 21:34:49
slifor
slifor
robbertc: @ slifor: Een onderbouwd verhaal ga je uiteraard zo niet van me krijgen. Immers, je mening is al gevormd en je wekt bij mij nou niet de indruk dat je nog te overtuigen bent.

jawel hoor, als het maar geloofwaardig is......

robbertc:Ik zie het probleem ook niet zo goed. Er reden bussen op het traject Tl-Gdm, waar ook best treinen hadden kunnen rijden. De winst daarvan zie ik niet helemaal.

eerder las ik ergens dat je met de bus "maar" 94 minuten onderweg was naar Ut...... treinrit Tl-Gdm is geloof ik 12min.......
Maar nogmaals; kom met een geloofwaardig verhaal en ik ben overtuigd!

17-11-2008 21:36:15
bloemkool
bloemkool
@slifor: nu vergelijk je de bustijd Tl-Ut met de treintijd Tl-Gdm. Niet helemaal eerlijk%09%

17-11-2008 21:39:00
robbertc
robbertc
Om een of andere reden ontbreekt me de behoefte je te overtuigen.. %09%

17-11-2008 21:45:52
slifor
slifor
Jammer.......had je het blijkbaar misverstand van een onbegrijpende reiziger uit de wereld kunnen helpen.........

Edit door Rudolfph: laatste bericht niet quoten!

17-11-2008 22:01:39
fabrierban
fabrierban
Bus strandt aan Emmaplein
maandag 17 november 2008 | 11:44 | Laatst bijgewerkt op: maandag 17 november 2008 | 12:01

DEN BOSCH - In het plantsoen aan het Emmaplein zijn nog steeds de sporen te zien van een bus die er zondagavond is vast gereden. Het gaat om een bus van KN Travel uit Woudenberg die zondag met andere bussen treinreizigers vervoerde die met grote treinvertraging te maken kregen.

Volgens een woordvoerder van het bedrijf had een van de chauffeurs zichzelf vergist in de weg en stuitte hij op de parallelweg van de Koningingenlaan op een klappaaltje. "De chauffeur wilde niet terugrijden omdat de politie even verderop bezig was met een man die doorgedraaid was. Hij wilde keren op het gras, maar dat mislukte", aldus een woordvoerder van het bedrijf.

De bus is uiteindelijk uit het gras gesleept door een andere bus.

Nog meer ellende, kan er nog wel bij.

17-11-2008 22:09:04
fabrierban
fabrierban
En dan ook nog een melding van de NOS:

Chauffeur bedreigt jongen

Een buschauffeur uit Den Haag is in de nacht van vrijdag op zaterdag aangehouden, omdat hij een 20-jarige jongen bedreigde. De 36-jarige chauffeur reed die nacht in een bus van Den Bosch naar Utrecht, omdat er geen treinen reden. In de bus zaten veel jongeren.

Toen de jongen een hoesje van een hoofdsteun naar een paar meisjes gooide, werd de chauffeur boos. Hij zette de bus op de vluchtstrook en greep een schroevendraaier. Die zette hij in de nek van de jongen. De andere passagiers wisten de chauffeur te overmeesteren en de jongen belde zelf 112.

De chauffeur moest de bus met passagiers onder politiebegeleiding naar het bureau rijden, waar de chauffeur bekende en iedereen werd gehoord. De jongen heeft aangifte gedaan.

Misschien tijd dat het busvervoer eens door een professionele organisatie geregeld wordt geregeld.

17-11-2008 22:23:17
t.ricksen_
t.ricksen_
Wat is dat nu weer voor kortzichtige opmerking?

Edit door Rudolfph: laatste bericht niet quoten en meer respect voor anderen graag!

17-11-2008 22:28:56
fabrierban
fabrierban
@t.ricksen
Eindeloos wachten (zelfs op zondagmorgen om 9 uur), rijtijden uit de tijd van de trekschuit, een chauffeur gearresteerd en een omgeploegd plantsoen. Zie het resultaat van een weekendje professioneel vervangend busvervoer.

Laatst bewerkt door fabrierban op 17-11-2008 22:34

17-11-2008 22:43:30
mdj
mdj
Ja... en de hele NS is slecht, omdat er een dronken mcn op de bok zit... Heerlijk generaliseren achter je pc'tje...

17-11-2008 23:05:02
fabrierban
fabrierban
@mdj
Sinds wanneer mogen mistanden niet meer gemeld geworden? Het is nu tussen Ut en Ht voor de tweede keer achter elkaar zo'n rommeltje geweest met het busvervoer. Aangezien de klanten wel steeds het volle pond moeten betalen mag je dus verwachten dat het de volgende keer nu wel eens fatsoenlijk geregeld wordt.

17-11-2008 23:12:38
mdj
mdj
Hoezo mogen mistanden niet gemeld worden? Ik zeg alleen dat je aan het generaliseren bent, dat de hele organisatie niet deugt, omdat een buschauffeur zijn gedrag niet in kan houden...

Het feit dat het busvervoer wel fatsoenlijk georganiseerd kan worden, ben ik met je eens. Een rit van een half uur, wat 3x zo lang duurt, is niet uit te leggen aan je reizigers.

Alleen je voorbeeld 'Zie je wel, die buschauffeur kan niets, dus de organisatie is kwalitatief uitermate teleurstellend' is een drogreden in de categorie 'overhaaste generalisatie'

Edit: formulering aangepast.

Laatst bewerkt door mdj op 17-11-2008 23:13

18-11-2008 02:39:00
gkw1969
gkw1969
fabrier:

Misschien tijd dat het busvervoer eens door een professionele organisatie geregeld wordt geregeld.

Dus jij beweert dat het allemaal amateurs zijn die rijden in de weekeinden? Ken jij de bedrijven die het vervoer rijden? Weet jij wie de organisatie in handen heeft? Ken jij de chauffeurs persoonlijk dat je weet dat ze niet professioneel zijn?
Als jij van mening bent dat buschauffeurs niet professioneel zijn wil ik je graag een dag uitnodigen om met mij mee te gaan met de bus. En dan bij voorkeur op een zaterdagmiddag in Enschede.

Ik vindt dit weer een typisch gevalletje van: de beste stuurlui staan aan wal

(oh en lees de tekst eerst een keer goed door voordat je op "opslaan" klikt, scheelt ergerlijke fouten)

18-11-2008 08:16:04
gvttreinen
gvttreinen
Tl - Gdm met de bus = 24 minuten
Tl - Gdm met de trein = 12 minuten!
Verder, Tiel heeft depotvoeding voor de Syntus treinstellen die er overnachten (doordeweeks).
Ideetje misschien...twee stellen NS DM`90 tussen Tl en Gdm laten pendelen, te Tl aan de voeding zetten!
In Gdm snelbussen naar Ut en stopbussen naar Ht en Ut.
In het weekeinde zijn er zat stellen over, een probleem echter...materieelbekendheid en wegbekendheid...
Gérard

18-11-2008 10:13:03
j.jager
j.jager
gvttreinen:In het weekeinde zijn er zat stellen over, een probleem echter...materieelbekendheid en wegbekendheid...
Gérard
Dit zou je kunnen oplossen door eem mcn van nsr mee te laten rijden als pilot.

18-11-2008 10:18:27
dumpy_dump
dumpy_dump
slifor: Hmmm, volgens mij valt dat ook onder regio noordoost......
Mwah, volgens mij is het gewoon midden (ja, bij buitendienststellingen bestaat die regio ook).

18-11-2008 15:26:51
rob1
rob1
fabrier: En dan ook nog een melding van de NOS:
Chauffeur bedreigt jongen

Een buschauffeur uit Den Haag is in de nacht van vrijdag op zaterdag aangehouden, omdat hij een 20-jarige jongen bedreigde. De 36-jarige chauffeur reed die nacht in een bus van Den Bosch naar Utrecht, omdat er geen treinen reden. In de bus zaten veel jongeren. [...]

In m'n reisverslag (dat ik persoonlijk heb gemaakt na afgelopen zaterdag, de dag dat ik Ut-Htn-Ut per vervangende bus deed), maakte ik al melding van een chauffeur die door de reizigers zijn weg moest worden gewezen.

[...] Inmiddels hadden zo'n vijftig mensen zich verzameld in Houten om naar Utrecht te gaan, nadat in een half uur tijd inmiddels maar liefst zes bussen naar Geldermalsen waren langsgekomen (aldus een aantal wanhopige reizigers), en géén naar Utrecht. Na verloop van tijd kwam uiteindelijk een stopbus naar Utrecht aangereden. Een zeer mondige chauffeur telde het aantal overgebleven zitplaatsen in de redelijk drukke bus en liet nog 26 mensen toe. Het werden er toch 27, een klein kindje mocht op de eerste bank (!) bij haar oma op de schoot mee worden genomen ("als ze het maar niet zien, je hebt zo kans dat hier een NS'er tussenzit!" (chauffeur)).

De chauffeur - die later aangaf in zijn 'thuishaven' Den Haag de weg ook niet altijd te kennen - moest door de reizigers de weg worden gewezen. Hij hield zijn mond geen moment, en een reizigster - die al in Geldermalsen was ingestapt - vertelde dat dit al de hele reis zo was geweest... Ze wees me op zijn taalgebruik, wat regelmatig een agressieve toon had. Van meerdere mensen begreep ik dat ze verlangden naar het moment dat ze op het Jaarbeursplein de bus uit konden stappen! Een veilig, gerust gevoel - zoals ik eerder wel heb gehad bij vervangende busdiensten - had ik op dit moment zeker niet.

De chauffeur vertelde nog een lang verhaal over arbeidstijden, waar ik zelf geen touw aan vast kon knopen. M'n 'buurvrouw' in de bus zei dat 'ie eerder had verteld dat hij was ingevallen vanwege het overschreiden van arbeidstijden, en daarom geen 'wegbekendheid' zou hebben. In de bus werd met verbazing gereageerd dat deze chauffeur geen begeleiding, of desnoods een routebeschrijving meekreeg. Wat wel gezegd moet worden is dat de chauffeur geen slechte rijstijl had, hier was niets op aan te merken. [...]

Misschien te snel en/of te kort door de bocht om een conclusie te trekken tussen mijn ervaring en het krantenartikel, maar ik vond het op z'n minst opvallend, mijn mond viel open toen ik het artikel las. Neemt niet weg dat ik dit (wat ik heb meegemaakt, over het krantenartikel kan ik niet oordelen) als een incident beschouw, en dat uit mijn andere ervaringen blijkt dat de vervangende busdiensten normaliter prima geregeld zijn!

Laatst bewerkt door rob1 op 18-11-2008 15:27

18-11-2008 20:23:50
edegroot
edegroot
edegroot: Dit topic gaat nu op slot.
Redenen: Somda gaat over treinen en niet over bussen.
Tevens is het schijnbaar voor sommige gebruikers heel erg moeilijk om respect te tonen naar andere gebruikers. Reden 3: is dit topic nogal ontspoord.