15-11-2008 19:04:35
hvondelen
hvondelen
Naar aanleiding van het topic over de posities van splitsen in combineren leek het me handig om een topic te maken met waar nu gesplitst en gecombineert wordt en waar dat vroeger is gedaan.

Nu:

-Ut-
-500/20500 -> Gvc/Rtd
-1700/21700 -> Gvc/Rtd

-Zl-
-500/10500 -> Gn/Lw
-700/10700 -> Gn/Lw

-Std-
-800/20800 -> Mt/Hrl

-Dv-
-1600/1700, stellen vanuit Amf worden afgetrapt of ri Amf aangekoppeld.

-Gr-
-32500 in avondspits, hier worden achterste stellen vanuit Ddr afgetrapt, deze gaan leeg terug naar Ddr.
-32515 splitst in 32515/32510.
-32588 combineert met 32593 en gaat naar Ddr, 32590 combineert met 32595 en gaat naar Ddr.

-Gdm-
-Avond: 6000/16000 -> Tl/Ht

-Amr-
-3000 wordt de hele dag gesplitst bij meerdere stellen, voorste stel gaat verder naar Hdr, andersom wordt het stel uit Hdr achter het wachtende stel in Amr geplaatst.
-800 gaat in de spits het zelfde als de 3000, alleen gaat het doorgaande stel tot Sgn.

-Asd-
-4000 worden stellen afgetrapt om in de avond in de 4500 te rijden.
-2200 wordt hier gecombineert voor de spits.
-800/2100/2600/3000 wordt gecombineert indien nodig, als een trein Bijv. te kort is.

-Hgl-
-7900 in de richting Zl word een stel afgetrapt in de avond.

-Ah-
-3000 stellen erbij en eraf, vooral voor de spits.

-Apn-
-18800/19500 -> Apn/Gd

-Sk-
-30013 wordt van spoor 2 naar spoor 1 gerangeerd, vervolgens koppelt deze aan trein 30030 uit Stv.

-Ekz-
-4500, hier wordt met DD-AR gecombineert voor de spits.

-Ddr-
-2200, hier wordt met DD-AR gecombineert in de spits.
-32500 wordt in de spits bij een paar treinen een stel aangekoppeld.

-Ehv-
-3500 wordt hier in de spits versterkt, planmatig is dit met VIRM.

-Gn-
500/700 stellen worden hier regelmatig af en bij gerangeert.

Vroeger:

-Amf tot 2007-
-700/20700 -> Asd/Shl
-1600/21600-> Asd/Shl

-Gdm tot 2007-
-6000/16000 -> Tl/Ht

-Sptn-
-Hier hebben ze ook een tijdje gecombineert en gesplitst, voornamelijk met V's en Mat'54 en Mat'46. Er ging dan één stel naar IJmuiden en één stel naar Utg.

-Dv-
-Van de 1700 naar Es een stel af, dat als 7000 naar Es verder ging. Andersom werd het 7000 stel aan de 1700 uit uit Es bijgeplaatst.

-Gd-
-2000/22000 -> Gvc/Rtd
-9800 -> Gvc/Rtd

Ah-
-19800 werd in Ah een stel afgetrapt waarna het doorgaande deel naar Zp ging, andersom werd het deel uit Zp gecombineert met een klaarstaand deel in Ah, samen verder naar Ut.
-2000 -> Zv/Nm
-2800 -> Zv/Nm
-IC -> Köln/Nm

Rsd-
-Benelux -> Vs/Brusz

-Apn-
-18800/19500 -> Apn/Gd

-Mp-
-700/10700? -> Gn/Lw
-500/10500? -> Gn/Lw

-Zd tot sluiting Hembrug-
-Stoptrein naar Amr en IC naar Hdr reden tot hier gecombineert. Voor reed door als IC naar Hdr en achter als stoptrein naar Amr.
-Stopper ri Utg-Amr werd hier gesplitst en gecombineert met de stopper ri Hn-Ekz.

-Zl-
-Stopper uit Gn kwam eerst aan, daarna de IC, deze werden hier gecombineert en reden verder ri Ut-Ht-Ehv...

Laatst bewerkt door hvondelen op 17-11-2008 08:45


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

15-11-2008 19:09:44
dvdhoven
dvdhoven
In Deventer wordt zowel van de 1600 en de 1700 richting Enschede materieel afgetrapt en richting het westen bijgeplaatst. Niet bij alle treinen. Treinnummers blijven het zelfde.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 15-11-2008 19:10


Dick van den Hoven
 

15-11-2008 19:16:45
daniel_ddr
daniel_ddr
En in Gorinchem wordt bij enkele avondspitstreinen in de 32500 het achterste stel afgetrapt. Voorste gaat onder hetzelfde nummer verder, achterste als 82501/3/5 leeg terug naar Dordrecht.

Verder wordt de 32515 gesplitst in een deel dat onder hetzelfde nummer verder gaat en een deel dat de 32510 wordt. De 32588 combineert er met de aankomende 32593 en de 32590 met de 32595 (en die gaan onder eerstgenoemd nummer verder naar Ddr).

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 15-11-2008 19:17


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-11-2008 19:20:41
WesselE
WesselE
Vroeger (voor DRGL 2007) reden alle treinen uit de serie 6000 tot Gdm gekoppeld, waarna in Gdm een deel werd afgekoppeld werd wat doorging richting Ht als de serie 16000.

Dit is tegenwoordig in de avond nog steeds zo, alleen is het dan omgekeerd. De 16000 rijdt gecombineerd met het deel naar Tl, wat na Gdm doorgaat als serie 6000!

Laatst bewerkt door WesselE op 15-11-2008 19:21


'Okeh'
 


15-11-2008 20:42:55
bart84
Moderator
bart84
Kleine aanvulling: Een deel van Tiel naar Gdm als 26074 en verder als 16074.

Laatst bewerkt door bart84 op 15-11-2008 20:49


Mvg. Bart
 

15-11-2008 20:45:03
Jack5812
Jack5812
Splitsen en combineren gebeurt in Amr met de 3000 en de spits 800'en.
Gr Jack
 

15-11-2008 20:58:38
mdj
mdj
Vroeger, heel heel vroeger, toen er nog met guldens betaald kon worden, werd er in Dv bij de 1700 richting het oosten werd het achterste deel afgetrapt, en ging door als stoptrein(7000) richting Es. Andersom werd de 7000 in Dv bijgeplaatst.  

15-11-2008 21:03:03
mark
mark
Apn: 18800/19500 Ledn-Apn-Gd.

Vroeger uiteraard ook in Gd de 2000 naar Gvc en de 22000 naar Rtd.
 

15-11-2008 23:29:48
mren
mren
In veel 7900'en wordt in de avond richting Zl in Hgl het achterste stel achtergelaten. Scheelt weer een machinist en een LM-ritje.  

16-11-2008 01:53:01
gkw1969
gkw1969
Ik zeg het niet snel, maar dit was 1 van de goede dingen in het verleden.
Als regelmatige gebruiker destijds van de 7000 was het een genot om niet te hoeven overstappen in Deventer.
1(of meerdere) stel(len) als IC naar Den Haag/Amsterdam Centraal
1 stel als 7000/IC naar Rotterdam/Schiphol (mogelijk aangevuld te Dv)
(als mijn geheugen goed is)

Dit gezegd hebbende ben ik van mening dat een koploper rustig als stoptrein kan rijden.
 

16-11-2008 01:58:32
lucky
lucky
Dat kan ook wel, en het gebeurt ook (9100 in het weekend). Maar het blijft intercity materieel wat dus eigenlijk niet in stoptreinen thuis hoort. Maar dat is niet een discussie die hier past.

Laatst bewerkt door lucky op 16-11-2008 01:59
 

16-11-2008 11:03:44
dh3201
dh3201
Vroeger:
2000/22000: (Nm-)Ah-Ut-Gd-Gvc/Rtd (splitsen in Gd)

Nog vroeger (omstreeks 1996):
(alleen weet ik van toen de vleugelnummers niet)
9800: Ut-Gd-Rtd/Gvc (splitsen in Gd)
19800: Ut-Ah-Zp (stellen aftrappen in Ah, bijplaatsen in omgekeerde richting)
Volgens mij waren de 9800 en 19800 in Ut aan elkaar doorgekoppeld.

(omstreeks 1995):
2000: Rtd-Ut-Ah-Nm/Zv (splitsen in Ah)
2000: Zv/Nm-Ah-Ut-Rtd (combineren in Ah)
2800: Zv/Nm-Ah-Ut-Gvc (combineren in Ah)

En nog veel vroeger:
(in de tijd van de Beneluxhondekoppen)
Asd-Rtd-Vs/Antwerpen/Vl

Laatst bewerkt door dh3201 op 16-11-2008 11:20


Shqiperise-lopers?
 

16-11-2008 11:28:27
ruysdael
ruysdael
Op Amsterdam CS wordt nog gesplitst met 4000-treinen welke naar het Westelijk eiland worden gedirigeerd om later ingezet te worden in de 4500-serie. Verder wordt de 2200-serie hier ook versterkt. En incidenteel ook 2100/2600/3000/800-treinen als het solo rijdt en er VIRM op het Westelijk Eiland staat.  

16-11-2008 12:43:02
aaron
aaron
Heel vroeger werd er in Meppel gesplitst (en gecombineerd) voor Lw en Gn. Maargoed, als we alle stations gaan opnoemen waar gesplitst en gecombineerd wordt, in de zin van stelletje aan- en aftrappen, kun je een hele waslijst maken. Dat gebeurt zo'n beetje op elk groter station. (Zwolle, Zutphen, Arnhem, Utrecht CS, Eindhoven, Maastricht, Hoorn enz. enz.)  

16-11-2008 13:13:50
fabrierban
fabrierban
Verder terug in de tijd (voor 1970) werd de sneltrein uit Asd in Arnhem iedere twee uur gesplitst in een deel naar Keulen en een deel naar Nijmegen (getrokken materieel).
En in de laatste jaren van de Hembrug reden de IC naar Den Helder en de stoptrein naar Alkmaar tot Zaandam gecombineerd en werden daar gesplitst. Andersom niet trouwens.
 

16-11-2008 13:58:09
duffelsm
duffelsm
In arnhem worden er ook voor de 3000 planmatig soms stellen bijgeplaatst en afgetrapt, vooral vlak voor of na de spits.  

16-11-2008 15:07:11
dh3201
dh3201
Over de vleugeltreinen Amf-Asd/Shl, ik weet niet meer precies wanneer het wijzigde.
Maar eerst was de Shl-tak de vleugeltrein met 20700 en 21600 en de Asd-tak de 'gewone' trein met 700 en 1600 nummers.
Later was de Asd-tak de vleugeltrein met 20700 en 21600 en de Shl-tak de 'gewone' trein met 700 en 1600 nummers.

Nog een andere vorm van combineren was in de tijd van de IC90 treinen vanuit Groningen naar Ehv (en door naar Hrt, Wt of Mt).
Uit Gn vertrok eerst de stoptrein naar Zl (8100 dacht ik dat het toen nog was, maar misschien toch al 9100).
Tien minuten later vertrok de 3500 als sneltrein naar Zl, waar beide treinen werden gecombineerd als doorgaande trein richting Amf.
Leuk, zo'n rechtstreekse verbinding tussen Beilen en Maastricht


Shqiperise-lopers?
 

16-11-2008 17:47:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
hvondelen: Rsd-
-Benelux -> Vs/Bsz
Brussel Zuid = Brusz


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-11-2008 17:55:00
ruysdael
ruysdael
Ten tijde van de Hembrug werd er ook gesplits/gecombineerd in Zaandam, met mat'64-treinen. Een deel naar Hoorn-Enkhuizen en een deel door de Zaanstreek naar Uitgeest-Alkmaar.  

16-11-2008 19:04:45
mark
mark
Het splitsen en combineren van de 18800 en 19500 in Apn gebeurt nu ook nog  

16-11-2008 19:14:55
sander14
sander14
Quote
daniël_ddr:
Quote
hvondelen: Rsd-
-Benelux -> Vs/Bsz
Brussel Zuid = Brusz


Of de Belgische verkorting: FMBZ
 

16-11-2008 19:16:51
j.jager
j.jager
Op de lijn Gn-Nsch/Leer heb je nu ook diverse treinen die gesplitst worden of gecombineerd worden, dit gebeurd in o.a. Nsch en Zb.  

16-11-2008 22:52:56
kbrandsma
kbrandsma
Als we toch bezig zijn...

Trein 30013 met aankomst 7.55 te Sk wordt na vertrek van trein 30028 om 7.59 uit Sk richting Lw, van spoor 2 naar spoor 1 gerangeerd. Vervolgens koppelt om 8.25 trein 30030 uit Stv aan aan de achterkant van het stel.

Nog vroeger in de ochtend wordt om 6.22 te Sk trein 30007 gesplitst in een deel dat doorgaat naar Stv, en een deel dat als trein 30022 om 6.29 als eerste trein teruggaat naar Lw.
 

16-11-2008 22:59:20
hvondelen
hvondelen
Dank jullie wel voor de aanvullingen allemaal!%02%
Eens per dag vul ik het lijstje aan, indien nodig natuurlijk.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

16-11-2008 22:59:55
geertw
geertw
Quote
kbrandsma: Trein 30013 met aankomst 7.55 te Sk wordt na vertrek van trein 30028 om 7.59 uit Sk richting Lw, van spoor 2 naar spoor 1 gerangeerd. Vervolgens koppelt om 8.25 trein 30030 uit Stv aan aan de achterkant van het stel.

Ik neem aan dat dit topic niet bedoeld wordt voor zulke meldingen, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Op zoveel stations wordt er een stelletje afgetrapt.


http://www.ovinnederland.nl/
 

16-11-2008 23:00:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Klein detail: er staat nu Busz i.p.v. Brusz in het overzicht


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-11-2008 23:07:38
hvondelen
hvondelen
Aangepast!

@geertw: Daar heb je een punt ja, alleen is het wel handig om dit soort dingetjes op een rijtje te zetten. Aan de andere kant wordt het wel een enorme waslijst.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

17-11-2008 06:57:08
treinfan
treinfan
Bij de noordoost en 2800 wil er te Ut of te Amf ook wel eens een treinstel bij worden gezet of afgekoppeld. Verder gebeurt dit in Zl planmatig, voor zover ik weet

Laatst bewerkt door treinfan op 17-11-2008 06:58
 

17-11-2008 12:15:43
nielske90
nielske90
- Te Ehv wordt na de ochtendspits in de 5200 de derde stellen afgetrapt.
- Eveneens te Ehv, wordt zowel in de ochtend als de avondspits een stel bijgeplaatst/afgetrapt bij de 6400/9600-serie.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-11-2008 12:23:08
gvttreinen
gvttreinen
In de jaren `80:
9800 Rtd/Gvc-Gd-Ut-Ah-Zp/Nm
Gd aan/afkoppelen Rtd en Gvc deel
Ah aan/afkoppelen Nm (eens per uur) en Zp
De 9800 was toen ook een stoptrein!
 

17-11-2008 20:19:48
daniel81
daniel81
Nog eentje die zeker niet onvermeld mag blijven: de boottreinen Rtd-HvH tot 2007: hiervoor werd één of twee keer per dag in Rtd het laatste stel van de 2100 gekoppeld dat dan naar HvH reed.

En hoe het nu in het Veolia-tijdperk gaat weet ik niet, maar in de NSR-tijd werden er in Vl veelvuldig stellen afgekoppeld dan wel bijgeplaatst.
 

17-11-2008 20:27:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel81: Nog eentje die zeker niet onvermeld mag blijven: de boottreinen Rtd-HvH tot 2007: hiervoor werd één of twee keer per dag in Rtd het laatste stel van de 2100 gekoppeld dat dan naar HvH reed.
Om precies te zijn gebeurde dat t/m 9 december 2006:
- zondags ging de 2453-A vanaf Rtd als 453 naar Hld
- ma-za ging de 2155-A vanaf Rtd als 455 naar Hld
- dagelijks kwam een 452 uit Hld die vanaf Rtd de 2452-V werd
- dagelijks in een beperkte periode reed er een nachtboottrein 406 die vanaf Rtd verder ging in de 1406


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-11-2008 20:28:11
stefanvdw
stefanvdw
in Zp worden NU stellen voor de 17800 en 17500 aangekoppeld en afgetrapt. Edit: Alsmede stellen van Syntus voor de lijntjes naar Ww en Hgl/Odz

Laatst bewerkt door stefanvdw op 17-11-2008 20:31
 

17-11-2008 21:58:30
kbrandsma
kbrandsma
Quote
geertw: Ik neem aan dat dit topic niet bedoeld wordt voor zulke meldingen, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Op zoveel stations wordt er een stelletje afgetrapt.

In Sneek wordt geen materiaal gestald. Dit past dus in hetzelfde rijtje als wat vrijwel dagelijks te Gorinchem plaatsvindt.
 

17-11-2008 22:00:10
daan-ns
daan-ns
Quote
stefanvdw: in Zp worden NU stellen voor de 17800 en 17500 aangekoppeld en afgetrapt. Edit: Alsmede stellen van Syntus voor de lijntjes naar Ww en Hgl/Odz


17800 wordt de hele dag doorgewisseld. Net zoals bij de Syntus. Dit ivm tanken en TC beurten. En spits/daluren hebben er natuurlijk ook mee te maken.


Groetjes Daan
 

18-11-2008 16:57:27
rudolfph
rudolfph
Is het werkelijk zo interessant om te melden op welke eindstations treinen gesplitst en gecombineerd worden? Voor de treinnummertjes boeit dat niet, de trein rijdt immers toch onder een ander nummertje weer terug. Voor de discussie over posities en spots zijn dus alleen tussenstations waar gesplitst en gecombineerd wordt interessant. Dat was nou het hetgene waar de discussie over splitsen en combineren over ging. En volgens mij gebeurd dat in de huidige situatie alleen op grote schaal te Amr, Dv, Std, Ut en Zl. Overige stations zijn Asd, Ah, Amf, Apn, Ddr (als ik het goed begrijp), Gr, Hgl en Sk, waar dit alleen in de spits of met een enkele trein gebeurd. Voor de rest geldt dat vrijwel elke treinserie in de spitsen versterkt rijdt en dat er dus gecombineerd en gesplitst moet worden op een (eind)station, maar is het nou werkelijk zo interessant om alle rangeerbewegingen te Ut te gaan vermelden?