Wijziging treinsamenstelling combineren/splitsen
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
13-11-2008 22:18:12
woepje
woepje
Er heerst enige onduidelijkheid over het invoeren van treinen waarvan de samenstelling door combineren/splitsen veranderd aangezien er al diverse discussies in foute spots topics gevoerd zijn. Daarom nu een apart topic daarover.

De onduidelijkheid treedt op wanneer gespot wordt te Zl of te Ut. Daar wordt de NoordOost immers gecombineerd/gesplitst. De vraag is: wat is toegestaan en wat is niet toegestaan bij de invoer van dit soort situaties. Ik blijf van mening dat deze vraag niet duidelijk genoeg wordt beantwoord in de invoer-richtlijnen en dat discussies over dit onderwerp daarom ook telkens weer zullen terugkomen.

Voorbeeld:

Trein 530 komt met 4013v en 4014a binnen te Zl en tr 10530 komt met 4011v en 4012a binnen te Zl. Het geheel gaat als 530 van Zl naar Amf. Hoe wordt de invoer dan?

Mogelijkheid 1:

4011 530 V Zl
4012 530 2 Zl
4013 530 3 Zl
4014 530 A Zl

Mogelijkheid 2:

Aankomst:

4011 10530 V Zlge
4012 10530 A Zlge

4013 530 V Zlge
4014 530 A Zlge

Vertrek:

4011 530 V Zl
4012 530 2 Zl
4013 530 3 Zl
4014 530 A Zl

Nog een voorbeeld

Trein 549 komt binnen te Zl met de 4011v 4012-2, 4013-3 en 4014a. De boel wordt gesplitst en de 4011v en de 4012a naar Gn (549) en de 4013v en de 4014a gaan naar Lw (10549).

Mogelijkheid 1:

4011 549 V Zl
4012 549 A Zl

4013 10549 V Zl
4014 10549 A Zl

Mogelijkheid 2:

Aankomst:

4011 549 V Zlptta
4012 549 2 Zlptta
4013 549 3 Zlptta
4014 549 A Zlptta

Vertrek:

4011 549 V Zl
4012 549 A Zl

4013 10549 V Zl
4014 10549 A Zl

Mij is laatst dus verteld dat alleen optie 1 toegestaan is en dat houdt in dat de boel dus alleen bij vertrek mag worden ingevoerd. Wanneer optie 2 wordt gehanteerd dan kan er makkelijker een omloop samengesteld worden. De optie om in de extra info de herkomst van stellen (bijv uit Lw of Gn) te vermelden in plaats van het invoeren van de aankomst-samenstelling (zoals bij voorbeeld 1) is ook mogelijk. Alleen zal het niet makkelijker worden om een omloop automatisch te laten samenstellen (op basis van de invoer) door Somda want dan zou je de extra info moeten zien te selecteren o.i.d.

Laatst bewerkt door woepje op 13-11-2008 22:21
 

13-11-2008 22:42:29
mren
mren
Kan nog handiger:
Bij treinen ri zuiden invoeren bij vertrek met extra info 'uit lw' of 'uit gn', bij treinen richting noorden gewoon invoeren bij vertrek onder hun eigen nummers. Of bij de IJsselbrug met toevoeging 'naar gn' ofzo.

Maar goed, ik voorspel een eindeloze discussie die me niet boeit, dus ik ben weer weg.
 

13-11-2008 22:51:45
mdj
mdj
Kijk je op de langere termijn, dan heb je nog geen correcte database. Zoals er nu wordt gesorteerd per treinnummer (materieel..), zou je moeten sorteren op extra info.

Aangezien niemand op precies dezelfde manier de extra info doet, moet je eerst iedereen opnieuw 'opvoeden' om het op dezelfde manier te doen. Ook zou je dan keihard moeten optreden bij een fout. Daar is niet naar te controleren, dus plan is kansloos.

Eigen mening: Invoeren op de oude 'omloop'-techniek. Zo krijg je een gedetailleerde treinenloop, waardoor je een omloop kan proberen te maken. Ook het sorteren van materieel in een treinserie is met extra info Gn/Lw onmogelijk, niemand doet dat op dezelfde manier. Heropvoeden is bij voorbaat al kansloos.
 

13-11-2008 23:03:43
lucky
lucky
Ik deel de mening van Mdj. Er is per definitie niks mis met wat extra spots. Als mensen op die manier extra spots willen kweken... als ze daar vrolijk van worden doen ze het maar. De spots behoren natuurlijk wel correct te zijn.

En als ik wil weten wat er in trein 10534 heeft gereden, typ ik dat in, selecteer "Maand" en vervolgen krijg ik veel minder spots omdat ze ergens tussen de 534 spots zitten. We hebben immers geen actieve gebruikers te lw/hr/swk.
 


13-11-2008 23:31:02
webguy
webguy
Het beheer is hier al over aan het praten: als er een duidelijke afspraak is, horen jullie het.
M'n eerste reactie is dat extra info een nachtmerrie is om te kunnen verwerken. Niemand zal het exact hetzelfde doen, en dus heeft een computer er niks aan. Als omlopen worden gemaakt, zal er moeten worden gekeken voor de desbetreffende series tussen bepaalde stations, niet de trein op het hele traject.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

14-11-2008 00:10:44
rogier
rogier
Quote
woepje: Mij is laatst dus verteld dat alleen optie 1 toegestaan is en dat houdt in dat de boel dus alleen bij vertrek mag worden ingevoerd. Wanneer optie 2 wordt gehanteerd dan kan er makkelijker een omloop samengesteld worden.

Wie heeft jou dit verteld?
Deze afspraak is juist ingevoerd, om onduidelijheden als deze te voorkomen.
Dus als je trein 10530, 530 uit Gn en 530 naar Amf ziet, is optie 2 toch prima? Je voert trein 530 in bij vertrek, en de aankomst van trein 530 voer je in alsof die zo vertrok uit Zlge. Ik begrijp werkelijk niet wat verder het probleem is.
 

14-11-2008 07:47:18
treinfan
treinfan
Ik heb nog een leuk voorbeeld van 10 mei jl, toen ik met een paar anderen met de 545 mee mocht rijden:
Trein 545 vertrekt vanaf Gvc met 4087+4091+4057+4073. (20500 was opgeheven). In Utrecht wordt de 4026 bijgekoppeld. In zwolle wordt gesplitst, waarbij de 4073 en de 4057 vertrekken naar Gn, de 4097 en de 4087 gaan naar Lw en de 4026 wordt afgerangeerd.
Nu de 2 mogelijkheden voor het spotten:

|Gd| 4087 545 V
|Gd| 4091 545 2
|Gd| 4057 545 3
|Gd| 4073 545 A
|Ut| 4073 545 V
|Ut| 4057 545 2
|Ut| 4091 545 3
|Ut| 4087 545 4
|Ut| 4026 545 A defecte airco; tot Zl
|Zl| 4073 545 V
|Zl| 4057 545 A
|Zl| 4091 10545 V
|Zl| 4087 10545 A
of
|Ut| 4073 545 V van Gvc naar Gn
|Ut| 4057 545 2 van Gvc naar Gn
|Ut| 4091 545 3 van Gvc naar Lw
|Ut| 4087 545 4 van Gvc naar Lw
|Ut| 4026 545 A van Ut naar Zl; defecte airco

Beslis zelf maar.
Nog een argument voor optie 1: de treinen als serie 10500/10700 staan als aparte treinen in de database. Een spot van trein 10545 is dus een andere spot dan van de 545. Zo is een spot van trein 545 te Gn een andere spot dan die van trein 545 te Ut of te Gvc, omdat de samenstelling gewijzigd is.
 

14-11-2008 09:12:49
rogier
rogier
Als jij daadwerkelijk in Gd, Ut en Zl hebt vastgesteld dat de samenstelling van de trein was zoals jij weergeeft, dan is de bovenste wijze van invoeren toch volledig correct?
Men moet van dingen die geen probleem zijn, ook geen probleem maken.
 

14-11-2008 11:33:06
woepje
woepje
Quote
webguy: Het beheer is hier al over aan het praten: als er een duidelijke afspraak is, horen jullie het.
Dat is erg fijn, maar dan mag ik aannemen dat men in de tussentijd zijn/haar spots, betreffende dit onderwerp, mag invoeren zoals hij dat wenst te doen? Op z'n minst totdat het beheer er wel uitspraak over gaat doen.
Quote
rogier: Wie heeft jou dit verteld?
Naar aanleiding van de UT-discussie in het foute spots topic van een tijd geleden, kwam ik niet echt tot de conclusie wat wel en niet mag volgens het beheer. De mening van gebruikers kwamen toen wel aan de orde, maar het beheer hield zich stil. Daarop heb ik een mail gestuurd naar het hoofd van deze website en daaruit bleek dat het alleen toegestaan is om bij vertrek in te voeren.

Quote
rogier: Deze afspraak is juist ingevoerd, om onduidelijheden als deze te voorkomen.
Als die afspraak dan is gemaakt, dan mag men dat ook wel duidelijk aangeven. Ik heb namelijk nooit iets van een afspraak gezien namelijk.

Verder ben ik het met jullie eens dat het geen probleem hoeft te zijn om de boel dubbel in te voeren wanneer de samenstelling veranderd. Ik had deze wijze immers ook al toegepast bij mijn invoer van spots. Maar goed, het gaat in eerste instantie niet om wat wij vinden maar het gaat erom wat de leiding vindt.
 

14-11-2008 11:54:11
rick
rick
Het staat gewoon bij de invoerrichtlijnen dat de treinen ingevoerd worden in de vertreksamenstelling.  

14-11-2008 12:18:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar als je de aankomende trein een dienstregelingpunt voor het betreffende station invoert onder de oude samenstelling, dan voer je nog altijd de trein in vertreksamenstelling in. De sms bij vertrek uit dat punt voor het station namelijk


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-11-2008 12:25:35
lucky
lucky
+ dat 20500/21700 en 10500/10700 eindigen in Ut respectievelijk Zl en dus in hun aankomst samenstelling kunnen worden ingevoerd.  

14-11-2008 12:49:54
rogier
rogier
Even een vraag terzijde: zijn er nog ergens oude versies van de 'Richtlijnen voor invoeren in Somda' (zeg uit 2004 of 2005)?  

15-11-2008 14:07:06
nielske90
nielske90
Overigens ontstaat voor de 800 ook zo'n situatie. Bij diverse treinnummers welke worden gezien in Maastricht, staat bij de materieelsvoorspelling dat ze solo rijden, en dus wordt het Heerlen-deel vergeten.
Voor het spots invoeren maakt het echter niet uit...
 

15-11-2008 15:13:12
bart84
Moderator
bart84
@nielske: Dat is voornamelijk te danken aan MVD en mijzelf. Als het even kan voer ik m in zoals de trein in Ehv vertrekt, maar dat kan natuurlijk alleen als ik daar ben ingestapt. Maar Marc en ik staan regelmatig alleen het voorste stel (oneven nummers ) of achterste stel (even nummers) te noteren. We zouden in Std kunnen gaan staan, maar daar hebben we hetzelfde probeem (voor oneven), want dan moeten het vertrek aangeven en dat zijn nog steeds losse stellen (20)800.


Mvg. Bart