UIC Nummers
Forum: Algemeen - Algemeen
02-11-2008 16:46:40
smarkie
smarkie
op de treinen/wagons van NSR staan nu verschillende uic nummers.
de "oudere treinen" beginnen met 50 84 ....... en de nieuwe VIRM en de SLT hebben 94 84 ........ nu was mij altijd verteld dat 84 de Nederlandse spoorwegen was maar is dit nu veranderd?
 

02-11-2008 16:51:22
webguy
webguy
Kijk hier voor de precieze uitleg: http://www.railfaneurope.net/misc/uicnum.html
Daar zie je dat de eerste twee cijfers, dus 50 en 94 respectievelijk het volgende betekenen: "Passenger: domestic use only (non RIC)" en "Other electric trainsets and motor cars". 84 is dus in beide gevallen een in Nederland ingeschreven voertuig. Het verschil is dus dat oudere treinen niet RIC toegelaten zijn (en dus niet voor het buitenland), de nieuw bestelde treinen dus wel.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

02-11-2008 16:53:40
bart84
Moderator
bart84
De de 84 na de 50 of 94 is inderdaad van de Nederlandse Spoorwegen. Je kan ook kijken op Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijtuigcodes_van_de_UIC . Dus met twee sites moet je eruit komen.

Laatst bewerkt door bart84 op 02-11-2008 17:21


Mvg. Bart
 

02-11-2008 17:15:25
keesje
keesje
In sommige landen zie je dat treinstellen (zoals de ICE's in Duitsland) ook het standaard 12-cijferige UIC-nummer hebben. Ik neem aan dat dit in Nederland ook nog op al het materieel wordt toegepast, zoals de nieuwste VIRM-en nu? Ook iemand een idee wanneer dit eventueel gaat gebeuren?  


02-11-2008 17:28:16
webguy
webguy
Dit is vorig jaar pas definitief besloten idd... Maar waarom de nummers nou niet standaard op alle nieuwe ICMm staan Ach, het is de NS en Nedtrain: de bedrijfsprocessen qua wetgeving zullen wel wat achter lopen


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

02-11-2008 18:39:49
broek53
broek53
Hoezo? Zijn genoemde instanties berucht om onwettig gedrag?  

02-11-2008 18:55:52
webguy
webguy
Nee, het was totaal niet zo bedoeld, eerder dat voordat nieuwe europese wetgeving is vastgesteld duurt even, dan wordt er een invoerdatum besloten en kan het daarna nog even duren voor zoiets toegepast wordt bij een spoorwegbedrijf. Verder is het niet iets dat je zo doet, de UIC cijfers op een treinstel plakken: meestal is dat een CW? Verder kan het ook zijn dat ze de documentatie en processen voor ICMm reviseren al lang vast hebben staan en dat het niet makkelijk is om dit te wijzigen om ook de UIC nummers op te plakken...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

02-11-2008 19:06:53
dh3201
dh3201
Quote
bart84: De de 84 na de 50 of 94 is inderdaad van de Nederlandse Spoorwegen.

Nee, niet Nederlandse Spoorwegen, maar Nederland.
Rijtuigen van o.a. Herik Rail hebben ook landnummer 84 en dat is zeker geen NS.


Shqiperise-lopers?
 

02-11-2008 19:08:55
webguy
webguy
Op de link die ik eerder gaf staat inderdaad dat als het land ook wordt afgedrukt (naast de letters), er moet worden vermeld land code + '-' + bedrijf,
dus NL-NS bijvoorbeeld


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

02-11-2008 19:59:13
timtrein
timtrein
Quote
webguy: Verder is het niet iets dat je zo doet, de UIC cijfers op een treinstel plakken
Daarom hebben ze dat in het veel grotere Duitsland natuurlijk allang wél voor elkaar...
 

02-11-2008 20:35:46
broek53
broek53
Welnee, die hebben nooit anders gedaan. Zo kan ik 't ook.  

02-11-2008 21:32:57
keesje
keesje
Geen idee welke van de berichten ik ironisch moet opvatten, want daar is mijn eerder gestelde vraag nog niet mee beantwoord: In Duitsland staan de UIC-nummers zeker nog niet op alle treinstellen, ik vermoed dat ze daarmee met het ICE-materieel begonnen zijn.

Dus nogmaals: weet iemand wanneer en op welk materieel er in Nederland mee begonnen wordt?

Laatst bewerkt door keesje op 02-11-2008 21:33
 

02-11-2008 21:40:25
treinfan
treinfan
nu dus met het VIRM  

02-11-2008 22:14:24
kleine_man
kleine_man
Helaas helaas,

Railion weigert nog structureel om haar locs om te nummeren. Er zijn 2 uitzonderingen namelijk de 185'ers vanaf 281 standaard UIC-nummer en de series 182 en 296 zijn geheel van UIC-nummers voorzien. Loks die verhuurd zijn aan dochterbedrijven hebben ook UIC-nummers. Toch lijkt Railion overstag, sinds september worden alle gereviseerde locs voorzien van een UIC-nummer.

DB fernverkehr en regio hebben grote delen van locs voorzien van UIC-nummers, maar treinstellen is men nu met de elektrische bezig. Diesel is nog nauwelijk voorzien.

De private vervoerders doen het niet veel beter. MRCE-Dispolok past het nummer aan bij revisie (locs krijgen dan ook de nieuwe kleurstelling). Alleen MWB heeft al zijn materieel aangepast, maar HGK bijvoorbeeld nog helemaal niet (muv nieuwe locs). De personenvervoerders doen het iets beter, het grote probleem is echter dat er voor een groot aantal materieeltypen geen BauReihenummer bestaat en de DB als geheel nog een flinke claim op een aantal nummers heeft liggen. De EBA is dit aan het op lossen, maar duurt even.

Dat het lijkt dat het Duitsland sneller gaat heeft waarschijnlijk ook te maken dat alle voertuigen die voor 01-08-2008 niet aangemeld waren bij de EBA hun toelating gaan verliezen. IVW heeft zo'n discreet nog niet uitgebracht en ben je afhankelijk van de grillen van vervoerders.

Maar ook andere Europese landen zijn nog nauwelijks begonnen met UIC-nummering. Het begint langzaam te komen.

Om Keesje te beantwoorden, in Nederland staan de UIC-nummers op de nieuw afgeleverde VIRM's (dus 9547 en hoger), op de D-GTW van Veolia, de E-GTW van Veolia en Arriva, op de D-GTW van Arriva (niet zeker), op de PROTOS van Connexxion, op de 186'ers van alle Nederlandse gebruikers (bijv HSA, ITL) en op alle in Nederland toegelaten 189'ers.

Groet Patrick
 

02-11-2008 23:27:41
dh3201
dh3201
Ook het materieel van Eurailscout heeft UIC nummers.
Alleen vraag ik me af wat de UFM120 en UST-02 met een Deens nummer moeten?
UFM120: 97863050117-6
UST-96: 91849781007-0
UST-02: 97861350117-7
mP Jules: 80849781602-1
UMR: 60849781005-1


Shqiperise-lopers?
 

03-11-2008 08:30:29
vismj
vismj
Blijven de nummers (bijv. IRM 9547) duidelijk herkenbaar in het UIC-nummer?
Bij een langs razende trein zijn nu de nummers van rijtuigen al niet te lezen. Moet ik in de toekomst perse op een IC-sation gaan staan om de nummers te kunnen lezen? %03%
 

03-11-2008 08:34:50
geertw
geertw
Op de nieuwe VIRMs staat in grote cijfers het stelnummer en in veel kleinere cijfers het UIC-nummer, dus de nummers blijven even goed leesbaar als voorheen


http://www.ovinnederland.nl/
 

03-11-2008 09:00:50
broek53
broek53
Het stelnummer is dan ook wat anders dan de nummering van de individuele bakken.  

03-11-2008 09:48:18
waalkade
waalkade
Voor degene die wat over UIC nummers willen lezen,
zoek op: 32006D0920
kies je moerstaal en pdf
bij blz. 109 begint de verklaring van het nummersysteem.

Laatst bewerkt door waalkade op 03-11-2008 10:09
 

03-11-2008 11:25:10
jeanne
jeanne
En de uitwerking er van door IVW vindt je hier http://www.ivw.nl/Images/Toelatingsgids%20versie%201_tcm247-227865.pdf  

03-11-2008 14:40:24
smarkie
smarkie
Quote
kleine_man:
Om Keesje te beantwoorden, in Nederland staan de UIC-nummers op de nieuw afgeleverde VIRM's (dus 9547 en hoger), op de D-GTW van Veolia, de E-GTW van Veolia en Arriva, op de D-GTW van Arriva (niet zeker), op de PROTOS van Connexxion, op de 186'ers van alle Nederlandse gebruikers (bijv HSA, ITL) en op alle in Nederland toegelaten 189'ers.


en niet te vergeten de SLT, daar begon dit stukje op het forum mee


Mcn NS International Rtd
 

19-07-2009 14:09:06
nedtrain25
nedtrain25
Even een update.

De 701-713 van ned train krijgen ook een UIC nummer.
De 701 in OB LDD is hier ook van voorzien.
Deze kreeg het nummer 92 84 228 2701-6.
 

19-07-2009 14:31:09
mren
mren
Het ding in Zl heeft dat volgens mij ook sinds een maandje ofzo.  

19-07-2009 18:56:30
nedtrain25
nedtrain25
dus zo ziet het eruit:
701= 92 84 228 2701-6
702= 92 84 228 2702-4
703= 92 84 228 2703-2
704= 92 84 228 2704-0
705= 92 84 228 2705-7
706= 92 84 228 2706-5
707= 92 84 228 2707-3
708= 92 84 228 2708-1
709= 92 84 228 2709-9
710= 92 84 228 2710-7
711= 92 84 228 2711-5
712= 92 84 228 2712-3
713= 92 84 228 2713-1
 

19-07-2009 20:11:57
Thtc
Thtc
UIC-nummers zijn tevens aangebracht op alle ICE 3M treinstellen van de Nederlandse Spoorwegen, met uitzondering van de nog niet omgeschilderde 4653.

Opvallend hierbij is dat de treinen een Duits UIC-nummer hebben.

406 551-2 heeft bijvoorbeeld het UIC-nummer 93 80 5406 551-2 D-NS
 

19-07-2009 23:52:03
kleine_man
kleine_man
Quote
nedtrain25: dus zo ziet het eruit:
701= 92 84 228 2701-6



Wel vreemd: 92 is namelijk voor hoofdlijndiesels die 100 km/u of harder kunnen.

Een 700 haalt dat volgens mij bij lange na niet
 

19-07-2009 23:59:22
Lotschberg
Lotschberg
Nee, zo vreemd is dat niet omdat ze in Duitsland zijn geïnmatriculeerd net als vroeger de 10 Amvz.  

20-07-2009 15:59:06
martijnham
martijnham
Volgens mij zijn de Avmz-rijtuigen in NS dienst nooit in Duitsland geïmmatriculeerd. Ze hebben immers in de NS tijd altijd het nummer '84' (en niet met '80') rondgereden.

Laatst bewerkt door martijnham op 20-07-2009 19:44
 

20-07-2009 22:12:18
dh3201
dh3201
Quote
kleine_man:
Quote
nedtrain25: dus zo ziet het eruit:
701= 92 84 228 2701-6



Wel vreemd: 92 is namelijk voor hoofdlijndiesels die 100 km/u of harder kunnen.

Een 700 haalt dat volgens mij bij lange na niet

Waar heb jij die utilizatiecodes vandaan? Ze zijn erg moeilijk op het net te vinden, vaak alleen de oude lijsten die tot 86 gaan.
Wat ik van de nieuwe lijst heb kunnen vinden is 92 voor diesellocomotieven.


Shqiperise-lopers?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-07-2009 08:53:34
mdeen
mdeen
Linkje wordt wat eerder door jeanne gegeven.

Zodat er niet meer gezocht hoeft te worden:

Het eerste cijfer van het 12-cijferig nummer voor tractie- bijbehorende voertuigen is altijd een 9.

Het tweede cijfer is, conform de Annex P:
0 Diversen (o.a. voor stoomtractie, railwegvoertuigen die niet onder 9 vallen)
1 Elektrische locomotief
2 Diesellocomotief
3 Elektrisch motormaterieel (hogesnelheid) [motor- of aanhangwagen]
4 Elektrisch motormaterieel (m.u.v. hogesnelheid) [motor- of aanhangwagen]
5 Dieseltreinstel (motor- of aanhangwagen)
6 Speciale aanhangwagen (b.v. stuurstandvoertuigen die vast bij een tractievoertuig horen)
7 Elektrische rangeerlocomotief
8 Dieselrangeerlocomotief
9 Onderhoudsvoertuig

Het vijfde cijfer is altijd gelijk aan het tweede cijfer.

Diesellocomotieven
- analoog aan het Duitse systeem is het 6e cijfer altijd "2"
- 01 - 79 als 7e+8e cijfer worden gebruikt voor ook in Duitsland onder die aanduiding geregistreerde types
- Voor Nederland specifieke (vaak kleine) series: 7e cijfer altijd "8", 8e cijfer altijd aantal assen
- 9/10/11e cijfer is volgnummer. Reeksen van 10 of 100 volgnummer worden gehanteerd om op verzoek aan te sluiten bij "korte" interne nummers van houders

Elektrische locomotieven
- analoog aan de Duitse systematiek is het 6e cijfer altijd "1"
- 7e/8e cijfer: 81 - 89 wordt gebruikt voor ook in Duitsland onder die aanduiding geregistreerde locomotieven, die tot nu toe altijd multicourante zijn
- Voor Nederland specifieke series: 7e+8e cijfer is eerste twee cijfer huidig nummer
- 9/10/11e cijfer is volgnummer. Reeksen van 10 of 100 volgnummer worden gehanteerd om op verzoek aan te sluiten bij "korte" interne nummers van houders

Treinstellen
- NS-types: 6/7/8e cijfer = NS-bakcode
- niet-NS-type: typevolgnummer vanaf 6e/7e cijfer voor 01-99; 8e cijfer bakaanduiding binnen een type Hogesnelheidstreinstellen PBA, PBKA en ICE-3 maken deel uit van een internationale voertuigpool, en volgen de nummeringsystemen van de landen die met de grootste inbreng in de pool met als enige verschil de landcode (84 NL in plaats van 80 D of 87 F).

Bijzondere voertuigen
Het 6e cijfer wordt bij bijzondere voertuigen bepaald volgens de tabel uit Annex P van de TSI Operations. Ter voorkoming van overmatige detaillering wordt alleen het 7de cijfer volgens de TSI bepaald en het 8e cijfer altijd op 0 gesteld.
Alleen op uitdrukkelijk verzoek van een voertuighouder wordt voor het 8e cijfer de verfijning volgens de TSI gebruikt.

Betekenis 7de cijfer
1 Voertuig voor werken aan de spoorbaan en bovenbouw, met uitzondering van stop-, schift-, verdicht- slijp- en dergelijke machines (spoorvernieuwing, ballastreiniging e.d.)
2 Voertuigen voor het onderhouden van de spoorligging (stoppen, schiften, verdichten e.d.)
3 Voertuigen voor werken aan de bovenleiding
4 Voertuigen voor werken in en aan kunstwerken (b.v. tunnelonderhoudsvoertuigen)
5 Voertuigen voor vervoeren, laden en lossen (b.v. Robeltrein, mosi, ravot)
6 Meetvoertuigen (b.v. ATB-meetrijtuig, Ultrasoonmeetrijtuig)
7 Voertuigen voor hulpverlening en calamiteiten
8 Voertuigen voor tractie en energielevering (b.v. speciale locomotieven special ingericht voor werkzaamheden)
9 Voertuigen ten behoeve van milieu-omstandigheden (b.v sneeuwploegen, spoorstaafreiniging)
0 Rail/weg-voertuigen die ook buiten buitendienstgestelde sporen kunnen (behoudens lokale infrabeperkingen (b.v. stormobil), ongeacht hun inzetdoel
Het 9e, 10e en 11e cijfer vormt een volgnummer.
Ter vereenvoudiging van het beheer van het register zijn vaste nummerreeksen toegekend aan spoorbouwaannemers met een veiligheidsattest.
Bij deze nummerreeksen is het 9e cijfer als volgt toegekend:
1-4, 9, 0 niet toegekend
5 Strukton, Eurailscout
6 Volker Rail
7 BAM
8 Spitzke
 

21-07-2009 08:58:25
mdeen
mdeen
Je zou dus verwachten dat de 700 begint met 98 84 828 2... omdat het tweede en vijfde cijfer een 8 is voor dieselrangeerlocs.  

15-08-2009 12:25:30
fred67nl
fred67nl
Bestaat er een lijst waarop aangegeven welk voertuig/rijtuig/wagon van welke eigenaar is b.v. D-EUR 56-80 ??

Ik heb al zitten zoeken op het net maar kom er niet uit.

Fred

Laatst bewerkt door fred67nl op 15-08-2009 12:35
 

19-08-2009 02:51:41
jeanne
jeanne
Op het internet eventjes zoeken naar:
otif.org/en/technology/registers.html

Laatst bewerkt door jeanne op 19-08-2009 10:40
 

19-08-2009 18:36:02
fred67nl
fred67nl
Hebbes!! Bedankt.  

20-08-2009 22:12:48
edward
edward
Loks van Shunter met een UIC-nummer:
502 - 98 84 8283 802 gezien bij Odfjell Botlek
601 - 98 84 8283 804 gezien bij werkplaats Shunter
 

21-08-2009 07:05:35
AlexNL
AlexNL
De ICRm-bakken van NS Hispeed zijn ook van UIC-nummers voorzien, het ICRm van NS Reizigers volgens mij ook.  

21-08-2009 08:34:46
broek53
broek53
UIC-nummers op getrokken rijtuigen zitten er al (verpliacht) op sinds ca. 1970...  

21-08-2009 09:50:07
martijnham
martijnham
Met uitzondering van van het DDM-2/3 materieel dan natuurlijk.
Verder is Bs 28-70 105 (hispeed-kleuren) als enige voorzien van een land en eigenaaraanduiding (NL-HSA).
 

21-08-2009 10:31:46
broek53
broek53
DDM 2/3 zijn dan ook geen getrokken rijtuigen in de ware zin, althans: ze zijn door de NS niet zo beschouwd & hun nummering komt dan ook overeen met de nummering van de VIRM-bakken.
Dat het nu allemaal alsnog UIC-nummers moeten worden, is wat anders: die moeten zelfs de rijtuigbakken van de echte treinstellen nu krijgen.
 

21-08-2009 11:26:05
JeroeNL
JeroeNL
De DBSRN 6492 heeft op de huif ook voortaan een UIC-nummer.

Laatst bewerkt door JeroeNL op 21-08-2009 11:26
 

22-08-2009 17:31:35
webguy
webguy
Het STIBANS materieel dat nog geen UIC nummer had heeft ook UIC numers gekregen van het IVW en zijn opgenomen in het voertuigen register. De Blokkendozen, Stalen D's en goederenwagens waren al voorzien van nummers bij buitendienstelling bij de NS. De loc 1010 (in het NSM), bakken Mat '36 252, locomotor 286 en de NS 162 hebben nummers gekregen: het oude nummer voorafgaand door 90 (voor 'bijzonder materieel') 84 (NL) 0918. De 252 CDk-bak is dus geworden 90 84 0918 252-8 en de BCk bak 90 84 0918 253-6. Voor meer info kan je op de STIBANS site kijken.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

22-08-2009 18:38:22
duffelsm
duffelsm
Worden deze UIC nummers ook (zichtbaar) op de bakken aangebracht, of is het meer een administratieve handeling?  

22-08-2009 19:26:34
webguy
webguy
Het is een administratieve handeling: het is bij museummaterieel niet verplicht om het nummer ook op de bakken te tonen. Ik acht de kans erg klein dat de nummers ook op het materieel zelf komt


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

23-08-2009 03:00:35
jeanne
jeanne
Quote
webguy: Het STIBANS materieel dat nog geen UIC nummer had heeft ook UIC numers gekregen van het IVW en zijn opgenomen in het voertuigen register. De Blokkendozen, Stalen D's en goederenwagens waren al voorzien van nummers bij buitendienstelling bij de NS. De loc 1010 (in het NSM), bakken Mat '36 252, locomotor 286 en de NS 162 hebben nummers gekregen: het oude nummer voorafgaand door 90 (voor 'bijzonder materieel') 84 (NL) 0918. De 252 CDk-bak is dus geworden 90 84 0918 252-8 en de BCk bak 90 84 0918 253-6. Voor meer info kan je op de STIBANS site kijken.


Kennelijk, zonder enig historisch benul en bovendien zonder zich ook aan de eigen gemaakte regelgeving te houden vergeeft IVW nu voertuignummers. Volgens de regels had aan de hand van de oorspronkelijke bakcodes de Ck-bak 90 84 0304 042-5 en de BCk bak 90 84 0305 042-4 van de 252 moeten zijn.

Ogenschijnlijk doorgrondelijke systemen voeren kennelijk langs ondoorgrondelijke wegen. We zullen het er maar verder op houden dat het nummeren nu een maal een gelukskwestie is en blijft.
 

23-08-2009 17:44:14
webguy
webguy
Waar komt die 0304 en 0305 vandaan? Voor treinstellen geldt andere nummering dan voor rijtuigen volgens diverse bronnen, waarbij de laatste 3 cijfers het serie nummer zijn, en de 4 cijfers daarvoor het "class" nummer. Hier is dus gekozen voor class 0918, en de bijhorende serienummers.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

23-08-2009 17:51:15
luytjes
luytjes
De UIC-nummering van Nederlandse treinstellen is gebaseerd op de bakcodes. Dat wordt hier al een tijdje gezegd. Voor de 252 zijn de bakcodes dus 304.042 en 305.042.

Waar komt 0918 dan vandaan?

Laatst bewerkt door luytjes op 23-08-2009 17:51
 

23-08-2009 18:47:41
rick
rick
Kennelijk is het 0918 het nummer voor Stibans materieel. Als serienummer voor mat '36 zou je 0002 krijgen lijkt mij.  

23-08-2009 19:16:18
jeanne
jeanne
Voor mat ‘54 zou dit bijvoorbeeld betekenen de volgende nummers zouden krijgen conform de voorschriften (op basis van document: Toelatingsgids versie 1_tcm247-227865.pdf), maar ook daar verwacht ik nu wel iets in de 90 84 09XY abc-d etc. ergens miden tussen de bak codes van het IRM.

ElD 4 766
Bk 338.006 = 90 84 0338 006-0
A 339.006 = 90 84 0339 006-9
B 340.006 = 90 84 0340 006-6
BDk 341.007 = 90 84 0341 007-3

ElD 2 386
Bk 342.016 = 90 84 0342 016-3
ABDk 343.016 = 90 84 0343 016-2

En verder is in mijn beleving de naam “UIC-nummering” inmiddels arbitrair geworden, omdat de voorschriften niet meer door de UIC gemaakt worden maar door de AGENCE FERROVIAIRE EUROPEENNE (ERA) en ORGANISATION INTERGOUVERNEMENTALE POUR LES TRANSPORTS INTERNATIONAUX FERROVIAIRES (OTIF) verzorgd, maar de gewoonte wil ook wat.
 

23-08-2009 20:16:23
maigoda
maigoda
Ik zou toch denken dat elektrisch materieel zou beginnen met 94 en niet met 90. Voor de 766 zou het dan zijn:

ElD 4 766
Bk 338.006 = 94 84 4338 006-0
A 339.006 = 94 84 4339 006-9
B 340.006 = 94 84 4340 006-6
BDk 341.007 = 94 84 4341 007-3

Of zie ik nu iets over het hoofd?
Groetjes,
Emiel
 

23-08-2009 20:25:50
AlbertP
AlbertP
Eh, de nummers van VIRM beginnen wel met 94 84.  

23-08-2009 20:27:35
rick
rick
Kennelijk valt het museummaterieel onder bijzonder materieel, zoals al eerder is gezegd.  

23-08-2009 21:28:14
maigoda
maigoda
De bijzonderheid van een voertuigen wordt aangemerkt met het zesde cijfer, niet met het tweede cijfer. De 0 als tweede cijfer is voor bijvoorbeeld stoomtractie en wegrailvoertuigen en daar vallen electrische treinstellen niet echt onder.

Verder wordt in het document waar deze nummering aan de orde komt nergens de term "museummaterieel" gebruikt. De nummering wordt bepaald aan de hand van technische specificaties. Kijk ik op de site:

http://www.railfaneurope.net/misc/uicnum.html

Dan kom ik tegen:
A. Digits 1 and 2: type of car and international utilization modus
94: Other electric trainsets and motor cars

Maar zoals ook al is geschreven, IVW heeft blijkbaar eens z'n eigen interpretatie bij de toewijzing van nummers voor museummaterieel. En tot slot: eigenlijkt boeit het niet welk nummer IVW aan museummaterieel toekent: het nummer hoeft toch niet op het materieel te worden aangebracht en is dus uitsluitend administratief.
Groetjes,
Emiel
 

23-08-2009 23:18:55
kleine_man
kleine_man
Quote
maigoda: Maar zoals ook al is geschreven, IVW heeft blijkbaar eens z'n eigen interpretatie bij de toewijzing van nummers voor museummaterieel. En tot slot: eigenlijkt boeit het niet welk nummer IVW aan museummaterieel toekent: het nummer hoeft toch niet op het materieel te worden aangebracht en is dus uitsluitend administratief.



Het UIC-nummer dient zichtbaar op het voertuig aangebracht te worden. Ik dacht in "type 80", maar ben daar niet zeker van. De UIC-nummers zoals aangebracht op de nieuwe IRM's zijn die grootte.

Op divers historisch materieel in Europa is het UIC-nummer aangebracht. Vooral Duitsland, maar ook de laatste aanwinst van de VSM heeft een UIC-nummer.
 

24-08-2009 00:26:15
jeanne
jeanne
De ERA/OTIF annex P kent geen fijnere verdeling dan die van het tweede cijfer. De stelligheid dat van museummaterieel het tweede en in NL dus ook het vijfde cijfer een 0 moet zijn is zeker arbitrair. Deze 0 in de Toelatingsgids versie 1_tcm247-227865.pdf http://www.ilent.nl/Images/Toelatingsgids%20versie%201_tcm334-319591.pdf wordt door IVW gekenmerkt als “Diversen (o.a. voor stoomtractie, railwegvoertuigen die niet onder 9 vallen)”. Inderdaad vinden we hier nergens de term museummaterieel, maar wel de term stoomtractie. Stoomtractie is naar mijn smaak historisch- en/of museummaterieel. Voor een treinstel zou het inderdaad ook een 4 kunnen zijn. Dat is een keuze, maar museummaterieel is wel materieel waar bijzondere/afwijkende eisen aan gesteld worden.

Laatst bewerkt door jeanne op 07-02-2012 16:18
 


03-09-2009 21:59:57
kleine_man
kleine_man
Quote
maigoda:
Maar zoals ook al is geschreven, IVW heeft blijkbaar eens z'n eigen interpretatie bij de toewijzing van nummers voor museummaterieel. En tot slot: eigenlijkt boeit het niet welk nummer IVW aan museummaterieel toekent: het nummer hoeft toch niet op het materieel te worden aangebracht en is dus uitsluitend administratief.



Daar gaat nu dus juist weer mis. De eerste 2 cijfers zijn er nu juist voor om op EUROPEES niveau materieel te kunnen herkennen. Dus treinstellen zullen in heel Europa altijd met 94 beginnen, eloks met 91. Duitsland heeft ervoor gekozen om ook het 5e cijfer te gebruiken (onder druk van de DB) om het systeem te verfijnen.

Het wel opvallend om te lezen dat IVW hier toch zijn eigen ideeen over heeft.
 

06-10-2010 14:38:04
maxime
maxime
Sorry, dat ik dit topic omhoog schop, maar ik heb een vraag met betrekking tot UIC-nummers.

Sinds een tijdje is men hard bezig om allerlei soorten locs te voorzien van deze nummers. Kijk naar de Class 66, G1206, BR 186, BR 189, DE 6400, etc.
Ik heb het idee dat de nummers sneller aangebracht worden wanneer locs in het buitenland komen, want de series 1600 en 1250 hebben ze nog steeds niet. In Duitsland is men echter wel hard bezig om ook locs voor het binnenlandse verkeer van UIC-nummering te voorzien, dus is mijn vraag: waarom is men hier in Nederland zo langzaam wat dit betreft? We zijn immers weer een jaar verder dan het laatste bericht hierover.

Oh, en weet iemand misschien de UIC en/of EBA nummers van de ERS 1201, ERS 1202, MRCE 5001571 en ex-ACTS 7102 voor mijn administratie?

Ik gok zelf op 92 80 1 275 616 (ERS 1201), 92 80 1 275 617 (ERS 1202), 92 80 1 275 619 (ex- ACTS 7102) en 92 80 1 275 625 (MRCE 5001571)

Laatst bewerkt door maxime op 06-10-2010 14:43
 

06-10-2010 22:42:56
thom
thom
In Nederland is het zowieso niet verplicht het UIC nummer daadwerkelijk erop te hebben staan maar het moet administratief wel bestaan, dat zou nl ook een mooie zijn voor ons museummaterieel als het aan de buitenkant erop moet

Kan weleens zijn dat het in Duitsland wel verplicht is, maar dat weet ik dan zo net niet.
 

06-10-2010 23:05:43
maxime
maxime
Hmm...Vreemd, ik dacht juist weer van iemand gehoord te hebben dat het alleen voor museummaterieel niet noodzakelijk was, maar voor de rest gewoon wel. Apart  

06-10-2010 23:09:12
thom
thom
Oh dat zou kunnen, hoewel me ook iets bijstaat dat het wel verplicht was op nieuw intromend materieel..

Maar hang me er niet helemaal aan op, ik weet ook niet alles gelukkig
 

07-10-2010 00:24:43
kleine_man
kleine_man
Quote
maxime:
Oh, en weet iemand misschien de UIC en/of EBA nummers van de ERS 1201, ERS 1202, MRCE 5001571 en ex-ACTS 7102 voor mijn administratie?

Ik gok zelf op 92 80 1 275 616 (ERS 1201), 92 80 1 275 617 (ERS 1202), 92 80 1 275 619 (ex- ACTS 7102) en 92 80 1 275 625 (MRCE 5001571)


Voor de bovenstaande nummers kan je ook kijken op www.loks-aus-kiel.de of www.drehscheibe-online.de, maar volgens mij hebben deze nog geen NVR-nummer. Een EBA nummer is trouwens iets totaal anders dan een NVR-nummer. Waar NVR-nummers historisch gezien (en op Duitse gronden) nog een beetje te verklaren zijn, is een EBA-nummer dat niet. Voor de RS-1 heb ik nu ongeveer 10 verschillende series EBA-nummers staan, terwijl ze allemaal gewoon in de NVR-serie 9580 0650 ingedeeld zijn.

Verder is er afgesproken dat alleen nieuw materieel van deze nummers voorzien worden of na de eerste revisie. In andere topics is al geconstateerd dat de NS zich hier helemaal niet aan houd. Ook dient het NVR-nummer aangebracht te worden als het voertuig van eigenaar wisseld, ook als het om een leaselok betreft.

De 1600'en die overgegaan zijn naar ACTS hadden dus van een NVR-nummer voorzien moet worden.

De EBA heeft deze regels verscherpt door te stellen dat internationaal opererende voertuigen per 01-01-2010 alleen nog met een NVR-nummer toegelaten zijn. Enige uitzondering zijn momenteel de Zwitserse loks. De EBA dwingt ook tot naleving van deze regels door geen gegevens meer te verwerken van voertuigen die geen NVR-nummer hebben.

De EBA dwingt af om deze regels na te leven. IVW doet dat vooralsnog niet.

Laatst bewerkt door kleine_man op 07-10-2010 00:49
 

07-10-2010 00:30:44
kleine_man
kleine_man
Quote
thom: In Nederland is het zowieso niet verplicht het UIC nummer daadwerkelijk erop te hebben staan maar het moet administratief wel bestaan, dat zou nl ook een mooie zijn voor ons museummaterieel als het aan de buitenkant erop moet

Kan weleens zijn dat het in Duitsland wel verplicht is, maar dat weet ik dan zo net niet.


Helaas Thom, geen koelkast, tenminste als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Het NVR-nummer dient volgens voorschrift UIC 438.2 (uit mijn hoofd, dus pin mij er niet vast) aangebracht te zijn op elk ingeschreven voortuig te staan. Dus helaas ook op museum materieel. Zelfs de specificatie waaraan de cijfers moeten voldoen is beschreven. De kleur is echter niet vastgelegd. Dus gewoon heel lichtgroene cijfers plakken op de hondekop en heel lichtblauwe op de blauwe Engel. Tijdens het voorbij rijden valt dat op de foto nauwelijks op. Eivel heeft bijvoorbeeld een bepaalde grijstint genomen en de kleinste afmeting. Alleen als je er met je neus bovenop staat zie je dat het een nummer is, voor de rest valt het niet direct op.

Maar nogmaals, IVW dwingt dit volgens mij nog niet af.

Ik heb ondertussen ook al museumclubs gezien die het nummer bijvoorbeeld achter een leiding aangebracht hadden. Valtie nog minder op

Laatst bewerkt door kleine_man op 07-10-2010 00:32
 

07-10-2010 09:32:40
maxime
maxime
@ kleine man:
DSO en loks-aus-kiel.de zijn mij reeds bekend en daar kon ik het juist niet vinden. Ik vraag alleen iets als ik het echt niet kan vinden.

PS. Ik weet het verschil tussen NVR en EBA hoor, echter hangen de EBA-nummers toevallig voor de locs G1206 (versie DE/NL) wel samen met het NVR-nummer. Dus op basis van één van de twee kan mijn vraag dan al beantwoord worden.
Toch bedankt voor de uitleg en voor de interessante weetjes rond IVW e.d.!
 

07-10-2010 10:38:21
Apda
Apda
Het officiële document over UIC/NVR-nummers staat hier: http://www.ivw.nl/Images/Toelatingsgids%20versie%201_tcm247-227865.pdf  

08-10-2010 17:32:52
kleine_man
kleine_man
@ maxime: Ik wilde alleen hulpvaardig zijn.......%04%  

10-10-2010 11:13:43
maxime
maxime
Ehm...ik bedank je toch?  

21-02-2012 15:09:05
jeanne
jeanne
Nationale Voertuig Register(NVR)

Naar aanleiding een quote uit DDAR wordt DDZ. In mijn beleving hoort het vervolg deze discussie over nummertjes en bakcodes in een ander draadtje thuis, maar misschien moet de topic titel aangepast worden. Natuurlijk kan ik ongelijk hebben?
Het ging om:
Quote
martijnham (vr 17 feb 2012 18:02:12 https://www.somda.nl/forum/7770/p378902/): … En in tegenstelling tot de modernisering van bijvoorbeeld ICR en ICM zijn er dit keer geen nieuw bakcodeplaatjes en -nummers aangebracht. Toch ook wel opvallend.

Eigenlijk deel ik je verwondering Martijn, maar ik denk op andere gronden. Op zich is dit niet zo verwonderlijk. De bakcode is het bepalende kenmerk van het NVR in Nederland geworden, volgens regeltjes van Europa. Mijn verwondering heeft voor al te maken met de manier waarop de autoriteiten hier te lande het NVR geïmplementeerd hebben. Er zitten nog wel meer kromme oplossingen hoe materieel in het NVR opgenomen is. Maar ja, (ver)nummeren blijft een toevalligheid!
 

21-02-2012 15:22:31
broek53
broek53
Dat de bakcode niet verandert, is eigenlijk weer zoals het hoort (bakcodes zijn uitgevonden om nooit te veranderen).
Dat staat dan even los van het gebruik/misbruik dat er van de bakcodes gemaakt wordt voor de UIC-nummering / het NVR.
 

21-02-2012 16:08:23
jeanne
jeanne
Wat betreft je opmerking over het niet veranderen van bakcodes ben ik het helemaal eens Broek, maar de manier hoe de krachtvoertuigen een NVR-nummer toegewezen krijgen vind ik weinig logisch of moet ik dat misschien krampachtig noemen. Ik wil wel wat vraagtekens benoemen.

Wat heeft het bijvoorbeeld voor zin, dat het het kenmerk van het tweede en vijfde cijfer gelijk aan elkaar is. De Duitse methode van het vijfde cijfer laat ten minste het werken met verkorte nummers nog toe.

Bij het DDZ wordt door het selectief gebruik gemaakt van de bakcode door de eerste 1 van de bakcode weg te laten in het NVR-nummer. De oorspronkelijke bakcode van getrokken materieel heeft namelijk vier cijfers. Nu de laatste drie cijfers nog maar gebruikt worden, zou men zomaar kunnen denken dat we hier met dieselmaterieel te maken hebben.

En als we dan naar museum materieel kijken, deze krijgen in het NVR andere een type-nummer dan de oorspronkelijke bakcode.

Bij de nummering het ICM wordt niet volgnummer dat van bakcode gebruikt, maar een afgeleide uit het oorspronkelijke serienummer voor het NVR-nummer.

Ook opvallen de is de indeling van de Nedtrain locjes bij de lijndiesel locomotieven.

Laatst bewerkt door jeanne op 21-02-2012 21:17
 

21-02-2012 17:10:25
thom
thom
Volgens mij worden bakcodes hier doormekaar gehaald met uic nummers.
De opmerking dat de bakcode van museummaterieel veranderd is onjuist.

De bakcode is niks meer dan een 3/4 cijferig type nummer, gevolgd door een 3 cijferig volgnummer.
Het typenummmer van de bakcode wordt bv gebruikt om tekeningen aan het materieel toe te kennen en terug te kunnen vinden.
De code 116.021 bv, 116 betekend dat het de 21st gebouwde motorwagen de1 is. Inprinciepe veranderen die gegevens nooit, want het herbergt niet zoals het uic nummer ook de eigenaar, dat veranderd wel.

Alleen met de verbouwing van icr heeft men er voor gekozen om een nieuw type nummer aan te brengen om onderscheid te maken en sindien is het onveranderbaar zijn van een baknummer een beetje twijfel achtig.

Laatst bewerkt door thom op 21-02-2012 17:15
 

21-02-2012 17:25:32
jeanne
jeanne
Nee, dat heb ik zo niet bedoeld en heb geprobeerd het nu duidelijker op te schrijven. En ja, een bakcode is een vast nummercombinatie die in principe nooit veranderd en hier ik heb ook niet geprobeerd iets anders op te schrijven.

Laatst bewerkt door jeanne op 21-02-2012 21:20
 

21-02-2012 17:30:19
thom
thom
Dan vatte ik je misschien even verkeerd op kan gebeuren

Een bakcode staat altijd op een plaatje ingeslagen welke onder vaak onder een instap op de bak gelast is.

Overigens is er destijds ookwel wat gewijzigd, de blokkendoos rijtuigen die omgebouwd werden tot rijtuigen voor de getrokken dienst kregen kregen een 1 ingeslagen voor hun type nummer om onderscheid te maken.

Laatst bewerkt door thom op 21-02-2012 17:33
 

21-02-2012 18:04:51
kleine_man
kleine_man
Quote
jeanne (di 21 feb 2012 16:08:23 https://www.somda.nl/forum/5860/p379541/): Wat betreft je opmerking over het niet veranderen van bakcodes ben ik het helemaal eens Broek, maar de manier hoe de krachtvoertuigen een NVR-nummer toegewezen krijgen vind ik weinig logisch of moet ik dat misschien krampachtig noemen. Ik wil wel wat vraagtekens benoemen.

Wat heeft het bijvoorbeeld voor zin, dat het het kenmerk van het tweede en vijfde cijfer gelijk aan elkaar is. De Duitse methode van het vijfde cijfer laat tenminste het werken met verkorte nummers nog toe.


In Duitsland is sinds 1968 het EDV-nummersysteem actief voor "zichzelf voortbewegende voertuigen". Het EDV is een afgeleidde van het UIC-nummer. In Duitsland hebben de DB en het EBA langdurig met elkaar in de knoop gelegen over het cijfer op de 5e positie. De DB eiste dat deze dusdanig gekozen werd dat de controlecijfers niet hoefden worden aangepast, anders ging men deze kosten op het EBA verhalen. Uiteindelijk is men eruit gekomen en alleen voor dieseltreinstellen bleek het niet mogelijk te zijn. In Tsjechie, Zwitseland, Belgie en Oostenrijk zie je dat ze het 5e cijfer ook dusdanig aanpassen dat het controlecijfer niet verandert.
In Nederland hebben we dat nooit gehad. Het UIC legt dwangmatig de eerste 4 cijfers op. Daarna is elk land vrij om te kiezen hoe het UIC nummer eruit komt te zien. In Nederland heeft men voor de bakcode gekozen. Hiermee zijn de posities 1-4 en 6-11 bekend. In Nederland heeft men ervoor gekozen om het 5e cijfer gelijk is aan het 2e. Het controle cijfer volgt nu vanzelf. Dit gaat goed zolang de bakcode uit 6 cijfers bestaat. Men had er ook voor kunnen kiezen om het 5e cijfer altijd een 1 te laten zijn. Dan was er voor het museummaterieel geen probleem.

Quote

Door het selectief gebruikmaken van de bakcode bij het DDZ, komt er een 1 van de bakcode te vervallen, want het zit oorspronkelijk getrokken materieel. Zo kom je eigenlijk in een codereeks van het dieselmaterieel terecht.

En als we naar museum materieel kijken, deze krijgen andere nummers dan de oorspronkelijke bakcode.

Bij de nummering het ICM wordt niet het bakcode.volgnummer gebruikt maar een afgeleide uit het oorspronkelijke serienummer.

Ook opvallen de is de indeling van de Nedtrain locjes.


In Belgie heeft men bijvoorbeeld besloten om de type of serie aanduiding op positie 5-7 te zetten, positie 8-10 is het unieke treinstel nummer in honderdtal. Positie 11 is hier een vreemde: de 0 is voor locomotieven, 1-9 zijn voor de bakken van een treinstel.

De 1833 wordt dus 9488 018 033 0-?.
 

22-02-2012 01:39:10
110573
110573
Heb me vanavond eens verdiept in het nummersysteem van tractievoertuigen in Nederland en begin nu eindelijk enige logica te zien. Heb het maar even opgeschreven en ook maar gelijk hier gepost, misschien heeft iemand er nog wat aan
Het gaat hier overigens alleen om de cijfers 6 t/m 11, de rest van het UIC nummer is wel duidelijk zat, denk ik.

6 t/m 8
Bevatten het typenummer van een rijtuig, deeluitmakend van een treinstam/treinstel. Deze bestaat uit de eerste drie cijfers van het bakcodenummer; het typenummer eigenlijk. Mocht het bakcodenummer uit vier cijfers bestaan, verdwijnd het eerste getal hiervan.

9 t/m 11
Bevatten het volgnummer, ofwel het nummer van aantal. Bij treinstellen wordt deze samengesteld uit het aantal dat een treinstel in een serie heeft. Alle rijtuigen uit het treinstel krijgen dit volgnummer, aangezien er vanuit wordt gegaan dat deze nooit van elkaar scheiden.
Bij treinstammen wordt het volgnummer samengesteld uit het aantal dat het rijtuig in een serie heeft, aangezien deze wel gewoon van stam kunnen wisselen.

Voorbeelden
- SLT ABk1 950.023 uit treinstel 2423 wordt xx xx x950 023-x, want de bakcode begint met 950 en het aantal in de (treinstel)serie 2401-2423 is 23.
- DDZ Bv 7302/1166.50 uit treinstam 7550 wordt xx xx x166 102-x, want de bakcode begint met 1166 en het aantal in de (rijtuig)serie 7201-7302 is 102.
- ICM sBk 385.003 uit treinstel 4013 wordt xx xx x385 013-x, want de bakcode begint met 391 en het aantal van de (treinstel)serie 4011-4013 is 13.

Laatst bewerkt door 110573 op 22-02-2012 07:54
 

22-02-2012 09:05:32
maxime
maxime
Quote
kleine_man (di 21 feb 2012 18:04:51
In Belgie heeft men bijvoorbeeld besloten om de type of serie aanduiding op positie 5-7 te zetten, positie 8-10 is het unieke treinstel nummer in honderdtal. Positie 11 is hier een vreemde: de 0 is voor locomotieven, 1-9 zijn voor de bakken van een treinstel.

De 1833 wordt dus 9488 018 033 0-?.
De 1833 is in jouw voorbeeld een locomotief, dus dan is 94 foutief en moet er 91 staan.Volgens mij klopt de opstelling van het nummer verder.(controlecijfers ben ik ook geen held in) Leuk om te vermelden is dat het bij de levering van deze serie door Siemens in het begin ook niet meteen is goed gegaan. De 1801 werd de 91 88 0018 001-3 en de 1802 is op dezelfde manier genummerd met 002 ipv 001. Later afgeleverde locs hebben wel weer de Belgische manier van nummeren goed opgeplakt gekregen.
 

24-11-2014 13:20:48
sik214
sik214
Ik heb een vraag over de UIC nummers van de Lint-treinstellen in Nederland, kon geen passender topic vinden dan dit.

Ik zag namelijk dat bij zowel Arriva als Syntus/Twents de beide bakken van een treinstel hetzelfde nummer hebben:

Arriva 33: 95 84 502 1 033
Syntus 38: 95 84 502 0 044

Zouden beide treinstellen niet uit een 95 84 502 1 xxx en 95 84 502 0 xxx moeten bestaan? Of heeft het te maken met een gedeeld draaistel? Alhoewel dat zie je bij SLT ook niet terug.

Veolia doet het wel apart, heb niet het hele nummer gezien (stel 235), maar zag aan het eind van de ene bak 1 235 en de ander bak 2 235 volgens mij.
 

24-11-2014 17:40:03
kleine_man
kleine_man
De linten zijn als het goed is aan een zijde genummerd.  

24-11-2014 19:13:51
thom
thom
Soms loopt dat wat vreemd, bij het NSM hebben we ook 1 UIC nummer voor een geheel stel, behalve bij de 252 die in zijn Stibans tijd al een nummer gekregen had en die heeft er weer 1 per bak...