Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Sandite stellen, ritten, werking

Dinsdag 28 okt 2008 - 23:33:55
montrose
montrose
In een ander topic kwam ik tegen dat 4230 en 4245 de ICM sandite stellen zijn.
Hoe is dat bij andere series ?

Van vorig jaar kan ik me herinneren dat 7426/1717 een DDAR sandite was, reed
standaard de 4823.

Laatst bewerkt door sfj op Zondag 02 nov 2014 om 22:15:29, reden: titel aangepast

Woensdag 29 okt 2008 - 00:30:09
hvondelen
hvondelen
Mag ik vragen wat sandite stellen zijn.

http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

Woensdag 29 okt 2008 - 00:33:15
lucky
lucky
Even googlen en je hebt het antwoord direct:

www.railpedia.nl

Woensdag 29 okt 2008 - 11:03:47
2296
2296
Er rijden ook nog 2 stellen mat 64 als sandite stellen rond. Nummers weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 29 okt 2008 - 11:35:58
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Een overzichtje van de Sandite-stellen en de ritten die daarbij horen:

De 911 rijdt standaard in de 19914 (Amf 5.12 - Rhn)/7414 en verder.
De 884 rijdt in de 7500.
De 7426 rijdt in de 5614/5619 en verder.
De 7819 rijdt in de 19913 (Wp 4.54 – Amf)/5812 en verder.
De 4230 of de 4245 rijdt trein 19910 (Zl 3.23 - Emn)/19911 (Emn 4.30 - Zl)/711 en verder.
De andere ICM rijdt dan in de 10711/19916 (Lw 7.00 - Mp).

Laatst bewerkt door martijnmet op Woensdag 29 okt 2008 om 11:38:22


Woensdag 29 okt 2008 - 13:27:35
daan1714
daan1714
En die 19914 rijd alleen op wo-vr, maandag en dinsdag is het nummer gewoon 77414.

Donderdag 30 okt 2008 - 00:18:31
booij1990
booij1990
Vandaag vertelde een arriva-machinist mij dat er ook een trein met sandite rijdt op het traject Gdm - Ddr v.v.
Dan ben ik wel erg benieuwd, welke E-GTW zal hiermee uitgerust zijn?

Donderdag 30 okt 2008 - 08:18:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Vraag me eigenlijk eerder af uit welke bomen de blaadjes dan moeten vallen die het spoor er glad maken Zo bosrijk is Zuid-Holland-Zuid nu ook weer niet...

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Donderdag 30 okt 2008 om 08:18:46

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 30 okt 2008 - 09:15:38
webguy
webguy
Quote
booij1990: Vandaag vertelde een arriva-machinist mij dat er ook een trein met sandite rijdt op het traject Gdm - Ddr v.v.
Dan ben ik wel erg benieuwd, welke E-GTW zal hiermee uitgerust zijn?
Het hoeft niet perse een E-GTW te zijn: misschien doet een NS Plan V een vroeg slagje tussen Gdm en Ddr.

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Donderdag 30 okt 2008 - 10:20:00
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Dat had ik dan moeten horen en/of zien, daar is me niets van opgevallen.

Groet, Spiketrain

Donderdag 30 okt 2008 - 10:56:25
j.jager
j.jager
Ik weet niet of de E-GTW'S het hebben, maar de D-GTW'S hebben hier in het noorden allemaal een zandloper, deze zit onder het onderstel dat onder de motorbak(powerpack) zit.

Donderdag 30 okt 2008 - 11:55:05
bjornl
bjornl
Altijd al geweten dat ze in het noorden wat achterliepen Hier in de beschaafde wereld hebben we digitale uurwerkjes

Donderdag 30 okt 2008 - 12:42:21
henne
henne
Hoi, je hebt gelijk dat de 7426 rijdt in het pad van 5614.
Maar voordat het zover is gaat deze eerst als 19910 naar emn en weer terug als 19911. groeten Henry

Donderdag 30 okt 2008 - 19:37:12
thom
thom
Quote
j.jager: Ik weet niet of de E-GTW'S het hebben, maar de D-GTW'S hebben hier in het noorden allemaal een zandloper, deze zit onder het onderstel dat onder de motorbak(powerpack) zit.
En dat is weer iets heel anders dan waar we het hier over hebben....

Donderdag 30 okt 2008 - 19:48:19
willy84
willy84
Quote
bjornl: Altijd al geweten dat ze in het noorden wat achterliepen Hier in de beschaafde wereld hebben we digitale uurwerkjes
Deze humor kan ik zeer waarderen. Amsterdam heeft ook nog zandstrooiers onder de trams zitten.

Donderdag 30 okt 2008 - 20:02:19
bjornl
bjornl
Flauwe grappen daargelaten, ik heb altijd begrepen dat een Sandite-installatie bedoeld is om het spoor stroever te maken voor alle treinen, terwijl een zandstrooier (zoals ook onder locs vaak aanwezig) vooral bedoeld was om die specifieke trein aan grip te helpen.

Donderdag 30 okt 2008 - 21:05:37
ruysdael
ruysdael
Quote
willy84:
Quote
bjornl: Altijd al geweten dat ze in het noorden wat achterliepen Hier in de beschaafde wereld hebben we digitale uurwerkjes
Deze humor kan ik zeer waarderen. Amsterdam heeft ook nog zandstrooiers onder de trams zitten.
In die ouwe bakken (bolneuzen?) zat er ook zand onder de voorste bank :"). Als je je bankje optilde zat je in een zandbak te graaien...


Donderdag 30 okt 2008 - 21:24:40
willy84
willy84
Dat zit in de serie 780-816 volgens mij nog steeds. Ziet er wel grappig uit als de bestuurder hem niet goed afgesloten heeft.

Donderdag 30 okt 2008 - 22:54:05
jmt
jmt
Én in de 11/12G's (817-841 + 901-920) ook nog, alleen dan niet onder de bankjes maar in euhmz.. zo'n soort reservoir net achter de cabine(s)

Maar... we dwalen af, sorry

Donderdag 30 okt 2008 - 23:44:21
edegroot
edegroot
edegroot: graag weer ontopic

Zaterdag 01 nov 2008 - 20:39:36
kbrandsma
kbrandsma
Quote
bjornl: Flauwe grappen daargelaten, ik heb altijd begrepen dat een Sandite-installatie bedoeld is om het spoor stroever te maken voor alle treinen, terwijl een zandstrooier (zoals ook onder locs vaak aanwezig) vooral bedoeld was om die specifieke trein aan grip te helpen.
Aan de andere kant: Waarom zou je het spoor stroef willen maken als je met een zandstrooier genoeg grip op de spoorrails krijgt, en er toch (vrijwel) geen ander materiaal over de spoorlijn rijdt?

Dus ALS de GTW's op Ddr - Gdm zandstrooiers hebben, DAN is het niet nodig om er met een sandite stel overheen te rijden (los van of er bomen staan of niet).

Edit: misschien heeft de Arriva machinist geen onderscheid gemaakt tussen een sandite-installatie en een zandstrooier?

Laatst bewerkt door kbrandsma op Zaterdag 01 nov 2008 om 20:42:16

Zaterdag 01 nov 2008 - 22:14:47
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Als de E-GTW's zandstrooiers hebben (ik ga er wel vanuit) zouden ze dat allemaal hebben. De machinist had het over één stel, met sandite, toch wat vreemd, om in een GTW sandite instalatie aan te brengen, het voordeligste lijkt mij om er in de nacht of smorgensvroeg een sanditestel van de NS er over te laten rijden.


Zaterdag 01 nov 2008 - 22:17:01
seinhuis
seinhuis
Dan moet de NS wel een trein en personeel is hand hebben om dat mogerlijk te maken

Zaterdag 01 nov 2008 - 22:22:39
thom
thom
@kbrandsma:

Nogmaals, zandstrooien is iets heeeeeeeeel anders dan sandite...

Zandstrooien gebruik je alleen om voldoende grip te kunnen krijgen bij het _wegrijden_ van een trein zodat die niet gaat staan slippen.

Sandite maakt het spoor stroever zodat een trein voldoende grip heeft bij het _remmen_ van een trein zodat ie niet gaat glijden.

Zandstrooien en Sandite is dus iets héél anders...

Zaterdag 01 nov 2008 - 22:43:08
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Wel waarschijnlijk dat die machinist zich vergiste met de zandstrooier, of je gewoon voor de gek hield. Er zijn zat machinisten die niet eens weten wat sandite is en er zijn er ook die treinliefhebbers graag voor de gek houden.

Zaterdag 01 nov 2008 - 22:58:45
j.jager
j.jager
@thom. Die zandsrooiers gebruiken ze hier in het noorden zowel voor het optrekken als voor het remmen.

Zaterdag 03 okt 2009 - 09:55:50
montrose
montrose
Het is weer blaadjes tijd geworden:

Is al duidelijk welke stellen dit "seizoen" sandite gaan aanbrengen en waar dit precies gebeurt ?

Zaterdag 03 okt 2009 - 10:05:23
tochjo
tochjo
Op www.prorail.nl staat wat informatie voor het grote publiek. Welke stellen er gebruikt worden staat er (dus) niet, maar wel een overzichtje van de trajecten.

Zaterdag 03 okt 2009 - 10:23:16
broek53
broek53
De stellen zijn de 884, 911, 4230, 4245, 7426 en 7819.
ICM doet de Noord-Oost vanaf Rtd en Gvc, het tweede stel Zwolle - Groningen en op zaterdag 3819/3832 op Emmen (!). De 7819 rijdt de hele week de 5600, de 7426 de 12100 en 's nachts de Hoekse Lijn (inclusief 's morgens 4217). In het weekend 's morgens de Zeeuwse Lijn en 's middags de Hoekse Lijn in de serie 4100. Een plan V rijdt de 4400/9600 en een ander de 7500 (en in sommige nachten de IJssellijn).

Zaterdag 03 okt 2009 - 11:24:53
MDDM
MDDM
Zelfde stellen als vorig jaar dus,met als opvallendste de 7819. Die komt er zeer waarschijnlijk weer als aller smerigste uit ze zien.Vorig jaar was dat echt een aanfluiting van heb ik jou daar.Verschijnende meldingen over gedaan.

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 03 okt 2009 - 13:18:38
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
De V's waren ook extreem smerig, eens zien of ze weer zo lang bewust in dienst worden gehouden tot dat de versleten remblokken gaan scheuren zoals in de vorige herfst.

Zaterdag 03 okt 2009 - 13:21:17
salieri
salieri
Kunnen ze beter die twee plan V stellen een aantal dagen voor het hersftseizoen onderhoud geven, zodat ze langer mee kunnen. Of werkt dat niet zo?

Bedankt voor de uitleg broek53

Laatst bewerkt door salieri op Zaterdag 03 okt 2009 om 13:21:42


Zaterdag 03 okt 2009 - 13:58:29
broek53
broek53
Op verzoek de treinen die de 7426 op de Hoekse Lijn gaat rijden:
za: 4146/61/52/67/58/73/64/79
zo: 4150/65/56/71/62/77

Verder de opmerking dat het ICM ook op ma-do een slag Emmen maakt: 3835/3848

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 03 okt 2009 om 14:11:59, reden: ICM toegevoegd

Zaterdag 03 okt 2009 - 14:20:49
Iceman
Iceman
Bedankt voor de treinnumers! Leuk om met ICM naar Emn te gaan, en met DDAR naar Hlds.

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

Zaterdag 03 okt 2009 - 14:43:44
klaass16
klaass16
@manuel..
op dieselijnen waar GTW rijd..is arriva..en ns heeft alleen dm90 die op diesellijnen kan laten rijden..als die sandite heeft

Zaterdag 03 okt 2009 - 15:36:09
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Waarom wordt er eigenlijk niet meer met Sandite stellen over de Veenendaallijn gereden? Ik kan me herinneren dat dit vorig jaar iedere dag met de 911 gebeurde.

'Okeh'

Zaterdag 03 okt 2009 - 17:00:49
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
vroeg ik me net ook af, het wil af en toe nog wel eens glad worden, vooral tussen Vndw-Mrn...


Zaterdag 03 okt 2009 - 21:05:14
j.jager
j.jager
Quote
klaass15: @manuel..
op dieselijnen waar GTW rijd..is arriva..en ns heeft alleen dm90 die op diesellijnen kan laten rijden..als die sandite heeft
De GTW'S hebben zandstrooiers bij het onderstel dat onder de motorbak zit. Vanuit de cabine kan de zandstrooier gebruikt worden.

Zaterdag 03 okt 2009 - 21:14:47
thom
thom
Sandite is nog steeds iets anders dan zandstrooien hoor....

Zaterdag 03 okt 2009 - 21:19:16
treintim
treintim
Quote
broek53: Een plan V rijdt de 4400/9600 en een ander de 7500 (en in sommige nachten de IJssellijn).
Aah, Plan V in de 7500. Dat is dus niet geheel planmatig, meestal SGMm.
Misschien dat de kenners (Broek?) ook een paar treinnummers kunnen geven van de 7500, het lijkt mij in elk geval erg leuk om een Plan V bij de (dan) oranje gekleurde herfst-ingraving vlakbij Ede te fotograferen (mocht het daar nog niet helemaal overwoekerd zijn door bosjes... iets wat je als NS met treinen door de herfst toch niet wilt lijkt me).

En nog iets, wie dit wil fotograferen, moet snel zijn. De herfstperiode duurt kort en de sandite-stellen zijn zo weer weg uit hun bijzondere diensten, nog voordat je er erg in hebt is dat hele gedoe alweer voorbij... Ten minste, dat was mijn ervaring van vorig jaar.
Als iemand een datum heeft tot wanneer er sandite gestrooid wordt, dan hoor ik het in elk geval graag. Misschien is die datum variabel maar misschien ook wel ingepland.

Laatst bewerkt door treintim op Zaterdag 03 okt 2009 om 21:23:05

Zaterdag 03 okt 2009 - 21:33:24
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Voor die V hoef je niet langer dan een uur te wachten aangezien je voor de 7500 in de spits 2 stellen nodig hebt, daarbuiten 1 stel.

Zaterdag 03 okt 2009 - 21:33:56
rogier
rogier
Flickr rogierp
In de diensten van Ah en Nm staat voor de 7500 alleen Mat '64 gepland.

Zaterdag 03 okt 2009 - 21:35:09
broek53
broek53
Ma, do en vr: 7520 t/t 7533 en 7556 t/m 7569
di + wo: 7514 t/m 7571
za: 7518 t/m 7590
zo: 7522 t/m 7575

De omloop gaat ma in (het wijzigingsblad van 5 oktober), het sanditen zelf begint als de herfst en de gladheid invallen (week 42/43 meestal) en duurt dan ongeveer 7 weken.

Zaterdag 03 okt 2009 - 22:22:45
plant
plant
Heel erg bedankt voor al deze info!

Ik kan me de 911 van vorig jaar nog wel herinerren, was erg grappig om te zien


Zaterdag 03 okt 2009 - 22:54:00
treintim
treintim
Ja, en ik heb alleen al de foto van één van de Somda-gebruikers nog vers in m'n fotografische geheugen zitten. Terwijl ik dat vieze stel nog nooit (zo) heb gezien in het echt.

Broek en anderen bedankt voor de informatie, erg leuk en stimulerend om mooie treinen langs mooie afstervende oranje bossen te fotograferen.

Laatst bewerkt door treintim op Zaterdag 03 okt 2009 om 22:55:00

Zondag 04 okt 2009 - 09:33:06
ettenrail
ettenrail
Ik heb dat stel vorig jaar ook ooit gefotografeerd. Het reed in de stopper richting Bd/Tl te Gdm. Foto: lh3.ggpht.com

En broek zei dat die plan V ook sommige nachten op de IJssellijn zou zitten. Weet je misschien ook de dagen en treinnummers? Dan kan ik mischien een leuk nachtplaatje kunenn maken op Etn . Alvast bedankt.


Zondag 04 okt 2009 - 09:35:38
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Die 911 kan ik me ook nog heel goed herinneren ja... img25.imageshack.us

Laatst bewerkt door WesselE op Zondag 04 okt 2009 om 09:36:16

'Okeh'

Zondag 04 okt 2009 - 11:35:26
kukel
kukel
Waarom worden die stellen eigenlijk zo vies?

Zondag 04 okt 2009 - 11:56:24
stefanvdw
stefanvdw
Ik hoop dat ze ook op de lijn Ut-Ah volledig gaan sanditen, was gisteravond al goed te merken dat het daar mega-glad was. Bij het afremmen voor Klp met de 3000 naar Nm(VIRM) deed de normale treinrem vrij weinig. De mcn gooide de magneetremmen op de spoorstaaf om te remmen! Hadden we geen magneetrem gehad dan waren we Klp ver voorbij gegleden. Uiteindelijk voor het perron tot stilstand gekomen. Remmen weer lossen, stukje optrekken en langs het perron weer met de magneetremmen tot stilstand komen. Ook het optrekken naar Ed ging vrij langzaam, denk dat we de 100km/u niet gehaald hebben onderweg. Ohja, treinstel 8709 heeft weer een vlakke plaats erbij

Waarom trouwens geen VIRM inrichten met sandite installatie?

Laatst bewerkt door stefanvdw op Zondag 04 okt 2009 om 11:57:15

Zondag 04 okt 2009 - 12:51:08
AlbertP
AlbertP
Voor het traject Har-Ed waar alleen VIRM komt, goed idee!


Zondag 04 okt 2009 - 14:19:36
treintim
treintim
Quote
kukel: Waarom worden die stellen eigenlijk zo vies?
Is dat niet gewoon normaal dat een trein (in principe: elke) zo vies wordt als je haar niet wast...

Laatst bewerkt door treintim op Zondag 04 okt 2009 om 15:08:52

Zondag 04 okt 2009 - 14:21:58
robbertc
robbertc
De vraag is dan ook (terecht): Waarom worden/werden die dingen niet gewassen?

Zondag 04 okt 2009 - 16:26:41
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
De V 911 + soortgenoot werd zo smerig omdat die na de hele dag op Rhn-Asdz v.v. te hebben gereden elke dag leeg naar Amf ging waar niet wordt gewassen....

Zondag 04 okt 2009 - 21:20:25
lint27
lint27
En in Amf werd de Sandite bijgevuld? Anders had die LM ook weinig nut...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 04 okt 2009 - 22:49:47
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Dat zal wel, de mP's hadden ook Amf als standplaats.

En tsja, als er in de omloop geen 'wasslag' zit dan worden ze niet schoon...

Maandag 05 okt 2009 - 09:35:19
AlbertP
AlbertP
Nu is er in die omloop geen ruimte om gewassen te worden. In Amf maar ook in Rhn en Asdz is wassen niet mogelijk.


Maandag 05 okt 2009 - 10:09:27
fugazi
fugazi
In Rhenen en Amsterdam Zuid heb je geen eens een werkplaats.


Maandag 05 okt 2009 - 10:26:26
broek53
broek53
Wassen gebeurt niet per defintie bij werkplaatsen, haast integendeel.

Maandag 05 okt 2009 - 10:32:05
fugazi
fugazi
Wat ik dan bedoel is dat in die kleine(re) plaatsen niet wordt gewassen. Voorbeeld: er wordt wel gewassen in Zwolle, maar niet in Hoek van Holland.


Maandag 05 okt 2009 - 10:46:19
robbertc
robbertc
Quote
broek53: De stellen zijn de 884, 911, 4230, 4245, 7426 en 7819.
ICM doet de Noord-Oost vanaf Rtd en Gvc, het tweede stel Zwolle - Groningen en op zaterdag 3819/3832 op Emmen (!). De 7819 rijdt de hele week de 5600, de 7426 de 12100 en 's nachts de Hoekse Lijn (inclusief 's morgens 4217). In het weekend 's morgens de Zeeuwse Lijn en 's middags de Hoekse Lijn in de serie 4100. Een plan V rijdt de 4400/9600 en een ander de 7500 (en in sommige nachten de IJssellijn).
7819 is nu juist actief op de Zeeuwse lijn, terwijl de 7426 verdwaalt is ergens in het westen van het land. DDAR/mDDM 7838 reed in de Sandite-omloop op de Veluwe. De 2 mat64-stellen (911 in 4400/9600 en 884 in 7500) hebben de juiste omloop gevonden. Ook ICM's 4230 en 4245 in de Sandite-omloop (4230 check in tr 9122 vanmorgen)

Maandag 05 okt 2009 - 11:04:53
noof
noof
Quote
broek53: op zaterdag 3819/3832 op Emmen (!)
Ik ben heel benieuwd, ik merk het zaterdag a.s. wel Bedankt voor de 'omloop'!

Maandag 05 okt 2009 - 11:13:40
broek53
broek53
Zoals een paar berichten later aangegeven: doordeweeks doet hij ook een slagje Emmen.

Maandag 05 okt 2009 - 11:28:10
NSR1855
NSR1855
Quote
WesselE: Die 911 kan ik me ook nog heel goed herinneren ja... img25.imageshack.us
Kan me de 7819 ook nog herinneren. Die was toen ook zo onwijs smerig, door de ramen kijken ging zowat niet meer


Maandag 05 okt 2009 - 11:36:40
noof
noof
Quote
broek53: Zoals een paar berichten later aangegeven: doordeweeks doet hij ook een slagje Emmen.
Excuus; over het hoofd gezien. Maar is voor mij minder boeiend; gezien ik op die tijdstippen in college zit en niet in de trein zit of op het station aan het werk ben.

Maandag 05 okt 2009 - 14:27:35
Duitje
Duitje
@Noof Veel plezier as zaterdag in de sandite bus

Maandag 05 okt 2009 - 15:48:54
noof
noof
...oja. Dat juist ík dat vergeet zeg.

Nouja, we zien het ooit wel dan. :')

Maandag 05 okt 2009 - 16:04:18
julius
julius
Quote
robbertc: De 2 mat64-stellen (911 in 4400/9600 en 884 in 7500) hebben de juiste omloop gevonden.
Stel 884 reed tegen 11.00 in Arnhem van spoor 9 naar...de wasstraat.

Maandag 05 okt 2009 - 22:37:09
montrose
montrose
Dank voor alle info in dit levendige topic . Vorig jaar reed 7819 in de 4500, nu de 4500 is gekoppeld aan de 4000 , is "Sanditen" op de Hoornse lijn blijkbaar niet meer nodig.
Overigens gleed vanmorgen de 5821 erg door bij Kbw, op de Zaanlijn is volgens mij nog nooit "gesmeerd".

Laatst bewerkt door montrose op Dinsdag 06 okt 2009 om 08:08:03

Dinsdag 06 okt 2009 - 01:03:30
broek53
broek53
Voor de zekerheid: er wordt ueberhaupt nog niet gesandited; dat start als het echt glad gaat worden, naar verwachting in week 42 of 43.

Dinsdag 06 okt 2009 - 10:46:56
fugazi
fugazi
Maar elk stel rijdt nu al wel in de juiste 'sandite-omloop'?


Dinsdag 06 okt 2009 - 15:38:50
daniel
daniel
Plan V 911 werd gisteren te Ht voor de aankomende 9660 geplaatst, zodat de 4464 met 3 stellen reed. Normaal rijdt de 4464 met 2 V'tjes, en aangezien het de 911 was die bijgeplaatst werd, neem ik maar aan dat dit een Sandite-omloopje betreft. Er werd inderdaad ook nog niet gesandited. Tot dusver ook nog niet nodig op Ht-Nm (met Plan V iig...).


Dinsdag 06 okt 2009 - 17:13:04
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Die plan V gaat na 4464 leeg naar Arnhem om daarna ('s nachts) Ah-Ut-Ht te doen. De andere plan V doet Ah-Dv-Wdn-Dv-Ah.

Vrijdag 09 okt 2009 - 00:59:14
ruysdael
ruysdael
Naast de ICM-diensten in de 3800 gaat 's nachts (di-do) de 7819 nog even smeren op de Emmerlijn, overigens. Heen met de 88410 (Zl v.1.30, Emn a. 2.27), terug treintje 88411 (Emn v. 2.34, Zl a. 3.32).

Laatst bewerkt door ruysdael op Vrijdag 09 okt 2009 om 01:02:05


Vrijdag 09 okt 2009 - 10:02:16
treintim
treintim
En waarom rijdt de Sandite-slag met ICM op de Emmerlijn vandaag niet, vrijdags dus? De doordeweekse slagen lopen van ma-do. Vrijdags vinden ze het wel goed allemaal...

Laatst bewerkt door treintim op Vrijdag 09 okt 2009 om 10:03:24

Vrijdag 09 okt 2009 - 10:04:45
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Quote
broek53: Voor de zekerheid: er wordt ueberhaupt nog niet gesandited; dat start als het echt glad gaat worden, naar verwachting in week 42 of 43.



Vrijdag 09 okt 2009 - 10:20:10
treintim
treintim
Ja, okee, maar straks als het wél nodig is, is er alsnog geen sandite slag vrijdags op Zwolle-Emmen. Ook de Sanditeslag van 's nachts loopt maar tot donderdag...
En zondags helemaal geen Sandite natuurlijk.

Laatst bewerkt door treintim op Vrijdag 09 okt 2009 om 11:35:46

Vrijdag 09 okt 2009 - 12:32:18
AlbertP
AlbertP
Alsof de sandite van donderdag tot zondag op het spoor blijft zitten... Als dat echt zo is, wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt, kunnen ze net zo goed ook de dinsdagse en woensdagse slag schrappen.


Vrijdag 09 okt 2009 - 12:38:54
robbertc
robbertc
Quote
maccerr: Naast de ICM-diensten in de 3800 gaat 's nachts (di-do) de 7819 nog even smeren op de Emmerlijn, overigens. Heen met de 88410 (Zl v.1.30, Emn a. 2.27), terug treintje 88411 (Emn v. 2.34, Zl a. 3.32).
Ware het niet dat de 7819 en 7426 stuivertje hebben gewisseld Meaning: 7819 rijdt rond Rtd en op de Zeeuwse Lijn en 7426 rijdt rond Zl en in de 5600. (dat verhaal van het LA en LB uit elkaar houden dus )

Zondag 11 okt 2009 - 10:48:10
htmtram
htmtram
Er kommen mischien nog 2 stellen bij voor de sandite

Zondag 11 okt 2009 - 13:28:03
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
AlbertPool: Alsof de sandite van donderdag tot zondag op het spoor blijft zitten... Als dat echt zo is, wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt, kunnen ze net zo goed ook de dinsdagse en woensdagse slag schrappen.
De praktijk van de afgelopen jaren leert dat áls het goed fout ging buiten met glijden het vrijwel altijd in het sweekends gebeurde of savondslaat... Daarvan hebben ze nooit geleerd ondanks grove materieelbeschiktheidsvermindering toen of men vind het een aanvaardbaar risico en dat laatste zal het wel zijn. Degene die het voor het zeggen hebben reizen immers sweekends niet met de trein want dan hebben ze vrij.

Zondag 11 okt 2009 - 16:23:35
AlbertP
AlbertP
Laten we het eigenbelang noemen...


Zondag 11 okt 2009 - 16:26:58
robbertc
robbertc
Wauw! We zijn er uit! De aap is nu toch eindelijk uit de mouw. Achter het treintjes rijden van NS zit een enorme complot-theorie.

Zondag 11 okt 2009 - 16:39:10
htmtram
htmtram
en dat is

Zondag 11 okt 2009 - 23:02:52
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Punt is natuurlijk dat glijerij en vertraging in het weekend en 's avonds minder gevolgen heeft voor de treindienst. Het zal wel een afweging zijn inderdaad, op zich wel jammer want als je de stellen en alles toch al hebt, is het een kleine moeite om het ook 's avonds op te spuiten, lijkt me?

Zondag 11 okt 2009 - 23:25:11
thom
thom
De sandite installatie moet natuurlijk wel bijgevuld en onderhouden worden, misschien is dit daarom zo geplanned... ?

Zondag 11 okt 2009 - 23:26:51
keesje
keesje
Quote
timtrein: Punt is natuurlijk dat glijerij en vertraging in het weekend en 's avonds minder gevolgen heeft voor de treindienst.
Nou inderdaad, in het weekend doorglijden op een openstaande overweg heeft dan ook helemaal geen gevolgen!

Zondag 11 okt 2009 - 23:57:40
thom
thom
Stop-door schakeling op door zetten..

Maandag 12 okt 2009 - 21:21:58
robbertc
robbertc
Quote
robbertc: Ware het niet dat de 7819 en 7426 stuivertje hebben gewisseld Meaning: 7819 rijdt rond Rtd en op de Zeeuwse Lijn en 7426 rijdt rond Zl en in de 5600. (dat verhaal van het LA en LB uit elkaar houden dus )
Ga ik mezelf corrigeren: Dit blijkt dus geen fout te zijn, maar een bewuste handeling. De 5600 bleek, na het sluiten van de markt, toch wat drukker te zijn, dus vandaar dat de 7426 naar Zl is gekomen en de 7819 in Zeeland rondrijdt. Binnenkort worden ook de diensten daarvoor omgewisseld, zodat het ook in de theorie weer klopt..

Woensdag 14 okt 2009 - 06:34:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Nou, 1 ding is zeker, de sandite was vanmorgenvroeg hard nodig op de lijn Ekz - Zd, op Hn kwam de 3321 al wat langzamer dan normaal binnen rijden en reed overduidelijk rustiger weg. Vlak voor het voormalige station kwadijk had de mcn kennelijk niet het bord afremmen tot 80km/u opgemerkt en ging dus vlak voor het volgende bord vol in de ankers en dat ging met luid protest van het A.B.S. (o.i.d.)!

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 14 okt 2009 - 12:22:03
thom
thom
Euuhm, bij dat bord afremmen naar 80, valt zijn ATB al af dus dan rijdt ie bij het volgende bord niet harder meer...

Woensdag 14 okt 2009 - 13:00:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dan zal de remming wel gekomen zijn door het atb signaal, aangezien de trein toch echt het bord passeerde met 140 zonder enkele remactie. Maargoed, een feit is dat hij erg hard remde en dat er werd geslipt/blokkeerde remmen.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 14 okt 2009 - 22:40:39
thom
thom
Als de ATB remt, dan sta je stil...

Donderdag 15 okt 2009 - 03:00:37
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
dlm4yjp: Dan zal de remming wel gekomen zijn door het atb signaal, aangezien de trein toch echt het bord passeerde met 140 zonder enkele remactie. Maargoed, een feit is dat hij erg hard remde en dat er werd geslipt/blokkeerde remmen.
Lijkt me niet zo`n strak plan om door een bocht van 80km/h met 140km/h te nemen is ook vrijwel onmogelijk daar omdat een aantal honderd meters ervoor de trein de snelheid moet begrenzen terug naar 100 als het witte bord met 100 gepaseerd is (daar moet ie dus ook 100 rijden bij dat bord ) volgt er gelijk een Begrenzing 80km/h bord ver voor de bocht bij kwadijk vlak voor diezelfde bocht staat een wit vierkant bord met 80 ook daar moet de trein 80 rijden mocht de trein niet remmen dan zet de ATB hem automatisch stil

Donderdag 15 okt 2009 - 03:07:16
lucky
lucky
Inderdaad, een trein kan echt niet ineens met 140 door een bocht terwijl de veiligheidsapparatuur dat niet toestaat. Dit nog afgezien van het feit dat ik het knap vind dat jij in het donker kan vaststellen hoe snel de trein precies gaat zonder je in de cabine te bevinden.

Laatst bewerkt door lucky op Donderdag 15 okt 2009 om 03:07:52

Donderdag 15 okt 2009 - 13:29:24
john2
john2
Quote
thom: Als de ATB remt, dan sta je stil...
Dus als ik het goed begrijp dan zet de ATB ineens een trein stil. En remt de ATB de trein niet af van 140 km per uur naar 80 km per uur.

Donderdag 15 okt 2009 - 13:46:06
Rolffiej19
Rolffiej19
idd zodra de ATB bel begint te rinkelen betekend dat je moet remmen doe je dat niet dan zet ie onmiddelijk de trein stil , rinkeld de atb 2x kort achterelkaar dat betekend dat je de snelheid hebt bereikt die de begrenzing oplegde

Donderdag 15 okt 2009 - 14:06:33
kevinevers
kevinevers
Die rinkelt dan 3x


Donderdag 15 okt 2009 - 17:21:01
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De ATB is namelijk een vangnet. Het geeft weer wat je moet doen, daarna volgt een waarschuwing (rinkel) en daarna een snelremming als je niks doet. Veel meer smaken zijn er niet.

Donderdag 15 okt 2009 - 18:26:25
keesje
keesje
ATB, bellen, Sandite stellen...? Ben 'em kwijt.

Donderdag 15 okt 2009 - 21:02:51
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ow, dat sommetje is heel simpel: Geen Sandite + gladheid = ATB + Belgerinkel
Maar je hebt gelijk, we gaan weer on-topic

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 16 okt 2009 - 06:33:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
De komende tijd ga ik maar de lijn Ekz - Zd in de gaten houden aangezien er vanmorgen te Hn met de overwegen in de doorschakeling werd gereden en er uiterst vroeg en voorzichtig werd geremd. Vandaag werd er dan ook niet geslipt bij het remmen... Bij het wegrijden te hn was het wel anders... Betreft de 3321 trouwens.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 16 okt 2009 - 07:54:40
MDDM
MDDM
Quote
dlm4yjp: Bij het wegrijden te hn was het wel anders... Betreft de 3321 trouwens.
Dat heeft helemaal niks met het al dan niet aanwezig zijn van Sandite.
Vochtige rails is garantie voor door slippende wielen.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 16 okt 2009 - 19:12:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Nou wel degelijk, vorig jaar is er wel sandite gesmeert en toen slipte geen 1 trein meer (onder normale vertrekomstandigheden dan). En je kan mij niet wijs maken dat Sandite alleen werkt bij het remmen... Het mag er dan wel voor bedoeld zijn om te helpen bij het remmen maar met wegrijden is een beetje extra grip wel gewenst hoor

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 16 okt 2009 - 19:51:28
daniel
daniel
Sandite is zowel bedoeld voor het remmen als om het optrekken gemakkelijker te maken. Het wordt dan ook zowel vóór als ná de halte aangebracht.
Sandite wordt alleen aangebracht op de trajecten waar het het hardst nodig is gedurende het glijseizoen. Dat neemt niet weg dat ook andere trajecten glad zijn tijdens herfstachtige omstandigheden.
Maar ook wanneer er geen blaadje in de buurt is, kan vocht het spoor glad genoeg maken om te slippen. En ja, het ene materieeltype heeft daar eerder last van dan het ander. Naar mijn idee is VIRM slipkampioen bij uitstek, maar ook mDDM's zijn niet vies van een slippertje Mat'64 kan juist weer heel wat hebben alvorens het aan het slippen gaat. Buiten natte herfstdagen om heb ik mat'64 nog niet vaak slippend meegemaakt.


Vrijdag 16 okt 2009 - 19:55:02
salieri
salieri
maar ook mDDM's zijn niet vies van een slippertje

Die vind ik leuk gebracht


Vrijdag 16 okt 2009 - 20:34:59
2296
2296
Dat komt ook omdat er bij Mat 64 nog gietijzeren remblokken worden gebruikt waardoor de wielband wordt opgeruwd tijdens het remmen. Die ruwheid zorgt er weer voor dat als je gaat remmen beter grip heb op het spoor. Bij VIRM en SGMm heb je alleen maar schijfremmen en de kans dat je veel eerder gaat glijden. Bij DD-AR, ICM en ICRm zijn er wel remblokken aanwezig maar die komen pas in werking als een bepaalde remstand is gekozen.

Vrijdag 23 okt 2009 - 12:53:30
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Wat 'Sandite'gegevens bij elkaar gesprokkeld.
Sanditen is ook in de nachten (van dinsdag tot en met vrijdag) tussen Zl en Emn (88410/1)
Verder zijn er nachtelijk Sanditeritten Zl - Gn (88441) en Zl - Lw (88447)
Ook op Es - Dv - Rsn (maandags) - Wdn (dinsdag - zaterdag) (als 88422/3) en diverse ritten tussen Dv, Zp Ah en Nm.
Niet te vergeten de nachtelijke ritten 88412/3 Ah - Ut - Ah - Nm - Ht.
Interessant is de overbrenging op zaterdag: 88446 Es 13.41, Dv 14.40/42, Zlge 15.11, op zondag als 88445 Dv 15.00 - Es 15.58 en 88444 Es 16.03, Dv 17.00/12, Zlge 17.40.
Als 81020 is een Sanditerit Rtd - Hld (maandag - zaterdag), aansluitend 20021 naar Rtd terug.
Sandite vulstations zijn er te Rsd, Zl en Ahb.
Gérard

Woensdag 04 nov 2009 - 22:02:50
bhs
bhs
Hoi, weten jullie dat de Sandite-stellen elke dag worden gevuld in Roosendaal, Zwolle en Arnhem? Dit gebeurd door transportbedrijf Moret/BHS. Daarna gaan de stellen weer de dienstregeling in om 'smorgens weer als 1e trein te vertrekken om het spoor te behandelen met verse Sandite.

Woensdag 04 nov 2009 - 22:06:43
mark
mark
Ja, dat staat in het bericht boven je


Donderdag 05 nov 2009 - 01:04:40
Duitje
Duitje
Kan je het eigenlijk zien als er met Sandite gespoten is en hoe ziet dat er eigenlijk uit? Weet wel dat mij laatst is opgevallen dat de rails op de Emmerlijn wittig is, maar of dat Sandite is, geen idee.

Laatst bewerkt door Duitje op Donderdag 05 nov 2009 om 01:05:49

Donderdag 05 nov 2009 - 01:24:47
ruysdael
ruysdael
Ja, dat klopt, dat zie je op de Zeeuwse Lijn ook .


Donderdag 05 nov 2009 - 10:56:41
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
dlm4yjp: Ow, dat sommetje is heel simpel: Geen Sandite + gladheid = ATB + Belgerinkel
Maar je hebt gelijk, we gaan weer on-topic
Nee hoor hoeft niet
Als er geen sandite is gespoten, en je moet remmen, en je gaat glijden, en je rijdt te hard een sectie binnen waar je langzamer moet rijden, dan gebeurt er .....niets
De ATB ziet immers al dat je aan het remmen bent,

Alleen bij ATB-NG, zal de ATB aan de remcurve zien, dat je niet hard genoeg remt, en zal je dat ook laten zien en horen.

Het het bij Nijverdal wel eens gehad, ook in de herfst.
Met 140km/h de bult af richting station Nijverdal, en bij het inzetten van de remming, merken dat het glad is.
Op de ATB-snelheidsmeter, zie je een rode balk verschijnen, en de ATB bel rammelt continue. En je voelt het treinstel onder je schudden door de ABI installatie, terwijl je al een volremming uitvoert, het enigste wat je dan nog kunt doen, is zelf een snelremming uitvoeren, zodat je de magneetremmen er ook bij laat remmen.
Heerlijk dat rijden in de herfst

Laatst bewerkt door edje op Donderdag 05 nov 2009 om 10:57:59


Donderdag 05 nov 2009 - 14:38:26
MDDM
MDDM
Bij onvoldoende remwerking komt de ATB wel degelijk in werking,dan vindt die het genoeg en zorgt voor een ATB-Snelremming.(code 3)Ontgrendelen bij stilstand.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 05 nov 2009 - 21:46:19
thom
thom
Zolang je maar aan het remkriterium voldoet vind ATB-EG het allemaal best toch ? Die kijkt niet naar de duur van de ingezette remming.

Meen mij te herinneren dat een VIRM bij harmelen met 100 door de rooie ging zonder ATB ingreep... ?

Donderdag 05 nov 2009 - 21:49:35
keesje
keesje
ATB? Sandite?

Vrijdag 06 nov 2009 - 00:16:47
treintim
treintim
Quote
thom: Meen mij te herinneren dat een VIRM bij harmelen met 100 door de rooie ging zonder ATB ingreep... ?
Met zo'n snelheid weet ik niet, maar dit voorval zit ook nog in mijn hoofd ja, dus dit kan ik (op snelheid na) bevestigen.

Maargoed, niet echt het topic om hier over te praten nee.

Laatst bewerkt door treintim op Vrijdag 06 nov 2009 om 00:17:18

Vrijdag 06 nov 2009 - 09:38:12
htmtram
htmtram
Maar daar houd je toch een klein beetje rekening mee?

Vrijdag 06 nov 2009 - 09:50:37
daniel
daniel
Nee, in de regel proberen machinisten alle regels aan hun laars te lappen om maar zo hard mogelijk door rood te kunnen rijden........ Pff


Maar om een beetje ontopic te blijven, de laatste paar weken merk in aan het remgedrag van de machinisten dat ze goed inspelen op mogelijke gladheid. Met name de binnenkomst te Ow vanuit Ht met de 4400. Deze rijdt vaak al honderden meters vóór de halte 40 km/u om de laatste meters ook heel rustig aan te doen. Niet overbodig, want zowel het remmen als het optrekken gaat hier geregeld gepaard met het nodige gekrijs en gehobbel


Dinsdag 22 mrt 2011 - 11:13:42
roosendaal
roosendaal
Misschien niet echt de tijd van het jaar voor, maar toch nog ff een vraag:

In het topic "ontwikkeling mat'64" wordt door Broek53 het volgende gemeld:

Hou je vast: terzijde gaan 59 (negenenvijftig) plan V's: alles dat nog rijdt en reed van 841 t/m 920. Stellen gaan sinds vorige week aan de kant als ze aan onderhoud toe zijn.

Aangezien de stellen 884 en 911 een sandite-installatie aan boord hebben en mogelijk spoedig terzijde gaan, gaat men dan voor de komende herfst in twee andere stellen mat'64 een sandite-installatie inbouwen?
Of gaat men in een ander materieelsoort een sandite-installatie inbouwen of kan men met het overgebleven sandite-materieel de belangrijkste lijnen van sandite voorzien?

Dinsdag 22 mrt 2011 - 12:21:31
sik214
sik214
Op dat gebied speelt er nog meer. Namelijk ICM 4230 en 4245 zijn (straks) de keukenruimte kwijt na de verbouwing. Zonder aanpassingen/opoffering van ruimte is daar geen sandite-installatie meer mogelijk.

Dinsdag 22 mrt 2011 - 12:24:21
robbertc
robbertc
Er worden inderdaad andere stellen gekozen voor het Sandite'en. Plannen zijn in ontwikkeling, volgens mij..

Laatst bewerkt door robbertc op Dinsdag 22 mrt 2011 om 12:24:59

Dinsdag 22 mrt 2011 - 14:03:45
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Er zijn mobiele Sandite installatie ontwikkeld en er zijn proeven gedaan met zo`n installatie die onder een SGMm III (middenbak) worden bevestigd.

Maandag 24 okt 2011 - 15:03:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Even een *schopje* de sandite stellen zijn:

7426,7819,2975,2976,2977,2978,2979 en 2980

Wordt toegepast op de volgende baanvakken :

Zl-Amf-Ut 5600 Serie

Zl-Lw-Mp-Gn-Zl Trein 88401 t/m 88410 (leeg mat voor aanbrengen Sandite)

Avat-Asd 5800 Serie

Ut-Rhn (1)7400 Serie

Nm-Ht-Dn 4400 en 9600 Serie

Rtd-Hld 4100 en 4200 Serie

Vs-Rsd 12100 Serie


MCN ASD

Zondag 30 okt 2011 - 16:49:29
kbrandsma
kbrandsma
Zijn er geen ICMm en VIRM stellen met een sandite-installatie uitgerust?

Het verbaasd me dat Zl-Lw wel wordt meegenomen, terwijl de tracees Veenendaal (aansluiting) - Arnhem en de IJssellijn niet worden meegenomen.

Zl-Lw heeft alleen op het traject Meppel - Wolvega een aantal bomen van betekenis.

Zondag 30 okt 2011 - 18:14:15
lw-o
lw-o
station heerenveen is ook een beruchte plaats waar treinen doorglijden.

Maandag 31 okt 2011 - 13:16:23
ruysdael
ruysdael
Worden de zandbakken ook op de Emmerlijn niet meer geleegd?

Zondag 12 okt 2014 - 16:46:54
mv
mv
Welke Sandite treinstellen rijden er dit jaar?!

Gr:MV

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 12 okt 2014 om 17:04:09, reden: Vragen naar dienstregelingen doen we hier niet.

Zondag 12 okt 2014 - 16:54:11
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Niet veel anders dan vorig jaar: SGM's 2975-2980 en DDZ 7506/7507. Wellicht gaat de bekende Sandite-container binnenkort ook weer (ingeklemd tussen twee locs) rijden.
SGM 2975 vind je op de Hoekse lijn als het meezit, de overige stellen voornamelijk in Gelderland en in het Noorden. Vanaf trein 88401 op "waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2013-6/LM.txt" (link linkt niet lekker) vind je de dienstregeling van de Sandite-omlopen in 2013. Die in 2014 hebben een iets ander pad, ze zijn wel uit de mcn-diensten te filteren.

En omdat ik toevallig wat tijd over heb (Het gros staat vaak, zo niet dagelijks in de planning. Zondag wel op andere tijden. Wordt wellicht niet steeds ingelegd):
SGMM LM 88401 05:12 Zl 06:15 Lw
SGMM LM 88402 06:21 Lw 07:09 Mp
SGMM LM 88403 07:17 Mp 08:09 Gn
SGMM LM 88404 08:35 Gn 09:53 Zl
SGMM LM 88405 12:30 Zl 13:41 Gn
SGMM LM 88406 13:58 Gn 14:56 Mp
SGMM LM 88407 15:17 Mp 16:21 Lw
SGMM LM 88408 16:47 Lw 18:01 Zl
DDZ LM 88444 18:33 Zl 19:20 Amf
DDZ LM 88445 22:27 Amf 23:31 Zl (za)
SGMM LM 88448 19:03 Zl 19:50 Amf
SGMM LM 88449 21:50 Amf 22:59 Zl (ma-za)

Voorbeelden uit de rest van het land:
SGMM LM 88409 05:15 Ut 05:45 Rhn
SGMM LM 88410 05:51 Rhn 06:29 Ut
SGMM LM 88440 17:29 Ut 18:03 Ah
SGMM LM 88442 21:33 Nm 22:26 Ut
SGMM LM 88446 11:31 Rtd 12:31 Rsd
SGMM LM 88450 12:32 Bkl 12:55 Asd (na 7436)

Laatst bewerkt door Bert13 op Zondag 12 okt 2014 om 17:05:06

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 12 okt 2014 - 17:05:47
mv
mv
Dank!
Jammer dat de link niet geheel werkt maar die nrs kan ik iig wat mee!!
Gr:MV

Zondag 12 okt 2014 - 17:32:54
mv
mv
En de treintijden natuurlijk

Gr: MV

Dinsdag 07 nov 2017 - 12:15:02
SunKeeper
SunKeeper
Schop. Wordt de Zeeuwse Lijn in deze herfst ook behandeld of rijdt hier momenteel geen enkele Sandite-rit?