Sandite stellen, ritten, werking
Forum: Algemeen - Algemeen
28-10-2008 23:33:55
montrose
montrose
In een ander topic kwam ik tegen dat 4230 en 4245 de ICM sandite stellen zijn.
Hoe is dat bij andere series ?

Van vorig jaar kan ik me herinneren dat 7426/1717 een DDAR sandite was, reed
standaard de 4823.

Laatst bewerkt door sfj op 02-11-2014 22:15, reden: titel aangepast

29-10-2008 00:30:09
hvondelen
hvondelen
Mag ik vragen wat sandite stellen zijn.%08%


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

29-10-2008 00:33:15
lucky
lucky
Even googlen en je hebt het antwoord direct:

www.railpedia.nl

29-10-2008 11:03:47
2296
2296
Er rijden ook nog 2 stellen mat 64 als sandite stellen rond. Nummers weet ik niet zo uit mijn hoofd.


29-10-2008 11:35:58
martijnmet
Moderator
martijnmet
Een overzichtje van de Sandite-stellen en de ritten die daarbij horen:

De 911 rijdt standaard in de 19914 (Amf 5.12 - Rhn)/7414 en verder.
De 884 rijdt in de 7500.
De 7426 rijdt in de 5614/5619 en verder.
De 7819 rijdt in de 19913 (Wp 4.54 – Amf)/5812 en verder.
De 4230 of de 4245 rijdt trein 19910 (Zl 3.23 - Emn)/19911 (Emn 4.30 - Zl)/711 en verder.
De andere ICM rijdt dan in de 10711/19916 (Lw 7.00 - Mp).

Laatst bewerkt door martijnmet op 29-10-2008 11:38

29-10-2008 13:27:35
daan1714
daan1714
En die 19914 rijd alleen op wo-vr, maandag en dinsdag is het nummer gewoon 77414.

30-10-2008 00:18:31
booij1990
booij1990
Vandaag vertelde een arriva-machinist mij dat er ook een trein met sandite rijdt op het traject Gdm - Ddr v.v.
Dan ben ik wel erg benieuwd, welke E-GTW zal hiermee uitgerust zijn?

30-10-2008 08:18:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Vraag me eigenlijk eerder af uit welke bomen de blaadjes dan moeten vallen die het spoor er glad maken%08% Zo bosrijk is Zuid-Holland-Zuid nu ook weer niet...

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 30-10-2008 08:18


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

30-10-2008 09:15:38
webguy
webguy
Quote
booij1990: Vandaag vertelde een arriva-machinist mij dat er ook een trein met sandite rijdt op het traject Gdm - Ddr v.v.
Dan ben ik wel erg benieuwd, welke E-GTW zal hiermee uitgerust zijn?

Het hoeft niet perse een E-GTW te zijn: misschien doet een NS Plan V een vroeg slagje tussen Gdm en Ddr.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

30-10-2008 10:20:00
spiketrain
Moderator
spiketrain
Dat had ik dan moeten horen en/of zien, daar is me niets van opgevallen.


Groet, Spiketrain

30-10-2008 10:56:25
j.jager
j.jager
Ik weet niet of de E-GTW'S het hebben, maar de D-GTW'S hebben hier in het noorden allemaal een zandloper, deze zit onder het onderstel dat onder de motorbak(powerpack) zit.

30-10-2008 11:55:05
bjornl
bjornl
Altijd al geweten dat ze in het noorden wat achterliepen%08% Hier in de beschaafde wereld hebben we digitale uurwerkjes

30-10-2008 12:42:21
henne
henne
Hoi, je hebt gelijk dat de 7426 rijdt in het pad van 5614.
Maar voordat het zover is gaat deze eerst als 19910 naar emn en weer terug als 19911. groeten Henry

30-10-2008 19:37:12
thom
thom
Quote
j.jager: Ik weet niet of de E-GTW'S het hebben, maar de D-GTW'S hebben hier in het noorden allemaal een zandloper, deze zit onder het onderstel dat onder de motorbak(powerpack) zit.

En dat is weer iets heel anders dan waar we het hier over hebben....

30-10-2008 19:48:19
willy84
willy84
Quote
bjornl: Altijd al geweten dat ze in het noorden wat achterliepen%08% Hier in de beschaafde wereld hebben we digitale uurwerkjes
%08% Deze humor kan ik zeer waarderen. Amsterdam heeft ook nog zandstrooiers onder de trams zitten.

30-10-2008 20:02:19
bjornl
bjornl
Flauwe grappen daargelaten, ik heb altijd begrepen dat een Sandite-installatie bedoeld is om het spoor stroever te maken voor alle treinen, terwijl een zandstrooier (zoals ook onder locs vaak aanwezig) vooral bedoeld was om die specifieke trein aan grip te helpen.

30-10-2008 21:05:37
ruysdael
ruysdael
Quote
willy84:
Quote
bjornl: Altijd al geweten dat ze in het noorden wat achterliepen%08% Hier in de beschaafde wereld hebben we digitale uurwerkjes
%08% Deze humor kan ik zeer waarderen. Amsterdam heeft ook nog zandstrooiers onder de trams zitten.
In die ouwe bakken (bolneuzen?) zat er ook zand onder de voorste bank :"). Als je je bankje optilde zat je in een zandbak te graaien...

30-10-2008 21:24:40
willy84
willy84
Dat zit in de serie 780-816 volgens mij nog steeds. Ziet er wel grappig uit als de bestuurder hem niet goed afgesloten heeft.

30-10-2008 22:54:05
jmt
jmt
Én in de 11/12G's (817-841 + 901-920) ook nog, alleen dan niet onder de bankjes maar in euhmz.. zo'n soort reservoir net achter de cabine(s)

Maar... we dwalen af, sorry

30-10-2008 23:44:21
edegroot
edegroot
edegroot: graag weer ontopic

01-11-2008 20:39:36
kbrandsma
kbrandsma
Quote
bjornl: Flauwe grappen daargelaten, ik heb altijd begrepen dat een Sandite-installatie bedoeld is om het spoor stroever te maken voor alle treinen, terwijl een zandstrooier (zoals ook onder locs vaak aanwezig) vooral bedoeld was om die specifieke trein aan grip te helpen.

Aan de andere kant: Waarom zou je het spoor stroef willen maken als je met een zandstrooier genoeg grip op de spoorrails krijgt, en er toch (vrijwel) geen ander materiaal over de spoorlijn rijdt?

Dus ALS de GTW's op Ddr - Gdm zandstrooiers hebben, DAN is het niet nodig om er met een sandite stel overheen te rijden (los van of er bomen staan of niet).

Edit: misschien heeft de Arriva machinist geen onderscheid gemaakt tussen een sandite-installatie en een zandstrooier?

Laatst bewerkt door kbrandsma op 01-11-2008 20:42

01-11-2008 22:14:47
manuel25
manuel25
Als de E-GTW's zandstrooiers hebben (ik ga er wel vanuit) zouden ze dat allemaal hebben. De machinist had het over één stel, met sandite, toch wat vreemd, om in een GTW sandite instalatie aan te brengen, het voordeligste lijkt mij om er in de nacht of smorgensvroeg een sanditestel van de NS er over te laten rijden.

01-11-2008 22:17:01
seinhuis
seinhuis
Dan moet de NS wel een trein en personeel is hand hebben om dat mogerlijk te maken

01-11-2008 22:22:39
thom
thom
kbrandsma:

Nogmaals, zandstrooien is iets heeeeeeeeel anders dan sandite... %05%

Zandstrooien gebruik je alleen om voldoende grip te kunnen krijgen bij het _wegrijden_ van een trein zodat die niet gaat staan slippen.

Sandite maakt het spoor stroever zodat een trein voldoende grip heeft bij het _remmen_ van een trein zodat ie niet gaat glijden.

Zandstrooien en Sandite is dus iets héél anders... %05%

01-11-2008 22:43:08
mich
mich
Wel waarschijnlijk dat die machinist zich vergiste met de zandstrooier, of je gewoon voor de gek hield. Er zijn zat machinisten die niet eens weten wat sandite is en er zijn er ook die treinliefhebbers graag voor de gek houden.

01-11-2008 22:58:45
j.jager
j.jager
thom. Die zandsrooiers gebruiken ze hier in het noorden zowel voor het optrekken als voor het remmen.

03-10-2009 09:55:50
montrose
montrose
Het is weer blaadjes tijd geworden:

Is al duidelijk welke stellen dit "seizoen" sandite gaan aanbrengen en waar dit precies gebeurt ?

03-10-2009 10:05:23
tochjo
tochjo
Op www.prorail.nl staat wat informatie voor het grote publiek. Welke stellen er gebruikt worden staat er (dus) niet, maar wel een overzichtje van de trajecten.

03-10-2009 10:23:16
broek53
broek53
De stellen zijn de 884, 911, 4230, 4245, 7426 en 7819.
ICM doet de Noord-Oost vanaf Rtd en Gvc, het tweede stel Zwolle - Groningen en op zaterdag 3819/3832 op Emmen (!). De 7819 rijdt de hele week de 5600, de 7426 de 12100 en 's nachts de Hoekse Lijn (inclusief 's morgens 4217). In het weekend 's morgens de Zeeuwse Lijn en 's middags de Hoekse Lijn in de serie 4100. Een plan V rijdt de 4400/9600 en een ander de 7500 (en in sommige nachten de IJssellijn).


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-10-2009 11:24:53
MDDM
MDDM
Zelfde stellen als vorig jaar dus,met als opvallendste de 7819. Die komt er zeer waarschijnlijk weer als aller smerigste uit ze zien.Vorig jaar was dat echt een aanfluiting van heb ik jou daar.Verschijnende meldingen over gedaan.%08%


Gr Joop mcn Lls

03-10-2009 13:18:38
rolandrail
rolandrail
De V's waren ook extreem smerig, eens zien of ze weer zo lang bewust in dienst worden gehouden tot dat de versleten remblokken gaan scheuren zoals in de vorige herfst.

03-10-2009 13:21:17
salieri
salieri
Kunnen ze beter die twee plan V stellen een aantal dagen voor het hersftseizoen onderhoud geven, zodat ze langer mee kunnen. Of werkt dat niet zo?

Bedankt voor de uitleg broek53

Laatst bewerkt door salieri op 03-10-2009 13:21

03-10-2009 13:58:29
broek53
broek53
Op verzoek de treinen die de 7426 op de Hoekse Lijn gaat rijden:
za: 4146/61/52/67/58/73/64/79
zo: 4150/65/56/71/62/77

Verder de opmerking dat het ICM ook op ma-do een slag Emmen maakt: 3835/3848

Laatst bewerkt door broek53 op 03-10-2009 14:11, reden: ICM toegevoegd

03-10-2009 14:20:49
Iceman
Iceman
Bedankt voor de treinnumers%02%! Leuk om met ICM naar Emn te gaan, en met DDAR naar Hlds%08%.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

03-10-2009 14:43:44
klaass16
klaass16
manuel..
op dieselijnen waar GTW rijd..is arriva..en ns heeft alleen dm90 die op diesellijnen kan laten rijden..als die sandite heeft

03-10-2009 15:36:09
WesselE
WesselE
Waarom wordt er eigenlijk niet meer met Sandite stellen over de Veenendaallijn gereden? Ik kan me herinneren dat dit vorig jaar iedere dag met de 911 gebeurde.


'Okeh'

03-10-2009 17:00:49
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
vroeg ik me net ook af, het wil af en toe nog wel eens glad worden, vooral tussen Vndw-Mrn...

03-10-2009 21:05:14
j.jager
j.jager
Quote
klaass15: manuel..
op dieselijnen waar GTW rijd..is arriva..en ns heeft alleen dm90 die op diesellijnen kan laten rijden..als die sandite heeft
De GTW'S hebben zandstrooiers bij het onderstel dat onder de motorbak zit. Vanuit de cabine kan de zandstrooier gebruikt worden.

03-10-2009 21:14:47
thom
thom
Sandite is nog steeds iets anders dan zandstrooien hoor....

03-10-2009 21:19:16
treintim
treintim
Quote
broek53: Een plan V rijdt de 4400/9600 en een ander de 7500 (en in sommige nachten de IJssellijn).


Aah, Plan V in de 7500. Dat is dus niet geheel planmatig, meestal SGMm.
Misschien dat de kenners (Broek?) ook een paar treinnummers kunnen geven van de 7500, het lijkt mij in elk geval erg leuk om een Plan V bij de (dan) oranje gekleurde herfst-ingraving vlakbij Ede te fotograferen (mocht het daar nog niet helemaal overwoekerd zijn door bosjes... iets wat je als NS met treinen door de herfst toch niet wilt lijkt me).

En nog iets, wie dit wil fotograferen, moet snel zijn. De herfstperiode duurt kort en de sandite-stellen zijn zo weer weg uit hun bijzondere diensten, nog voordat je er erg in hebt is dat hele gedoe alweer voorbij... Ten minste, dat was mijn ervaring van vorig jaar.
Als iemand een datum heeft tot wanneer er sandite gestrooid wordt, dan hoor ik het in elk geval graag. Misschien is die datum variabel maar misschien ook wel ingepland.

Laatst bewerkt door treintim op 03-10-2009 21:23

03-10-2009 21:33:24
superboer
superboer
Voor die V hoef je niet langer dan een uur te wachten aangezien je voor de 7500 in de spits 2 stellen nodig hebt, daarbuiten 1 stel.

03-10-2009 21:33:56
rogier
rogier
In de diensten van Ah en Nm staat voor de 7500 alleen Mat '64 gepland.

03-10-2009 21:35:09
broek53
broek53
Ma, do en vr: 7520 t/t 7533 en 7556 t/m 7569
di + wo: 7514 t/m 7571
za: 7518 t/m 7590
zo: 7522 t/m 7575

De omloop gaat ma in (het wijzigingsblad van 5 oktober), het sanditen zelf begint als de herfst en de gladheid invallen (week 42/43 meestal) en duurt dan ongeveer 7 weken.

03-10-2009 22:22:45
plant
plant
Heel erg bedankt voor al deze info!

Ik kan me de 911 van vorig jaar nog wel herinerren, was erg grappig om te zien

03-10-2009 22:54:00
treintim
treintim
Ja, en ik heb alleen al de foto van één van de Somda-gebruikers nog vers in m'n fotografische geheugen zitten. Terwijl ik dat vieze stel nog nooit (zo) heb gezien in het echt.%08%

Broek en anderen bedankt voor de informatie, erg leuk en stimulerend om mooie treinen langs mooie afstervende oranje bossen te fotograferen.

Laatst bewerkt door treintim op 03-10-2009 22:55

04-10-2009 09:33:06
ettenrail
ettenrail
Ik heb dat stel vorig jaar ook ooit gefotografeerd. Het reed in de stopper richting Bd/Tl te Gdm. Foto: lh3.ggpht.com

En broek zei dat die plan V ook sommige nachten op de IJssellijn zou zitten. Weet je misschien ook de dagen en treinnummers? Dan kan ik mischien een leuk nachtplaatje kunenn maken op Etn %02%. Alvast bedankt.

04-10-2009 09:35:38
WesselE
WesselE
Die 911 kan ik me ook nog heel goed herinneren ja...%08% 9119456051tt121208.jpg" rel="ugc" target="_blank">img25.imageshack.us

Laatst bewerkt door WesselE op 04-10-2009 09:36


'Okeh'

04-10-2009 11:35:26
kukel
kukel
Waarom worden die stellen eigenlijk zo vies?

04-10-2009 11:56:24
stefanvdw
stefanvdw
Ik hoop dat ze ook op de lijn Ut-Ah volledig gaan sanditen, was gisteravond al goed te merken dat het daar mega-glad was. Bij het afremmen voor Klp met de 3000 naar Nm(VIRM) deed de normale treinrem vrij weinig. De mcn gooide de magneetremmen op de spoorstaaf om te remmen! Hadden we geen magneetrem gehad dan waren we Klp ver voorbij gegleden. Uiteindelijk voor het perron tot stilstand gekomen. Remmen weer lossen, stukje optrekken en langs het perron weer met de magneetremmen tot stilstand komen. Ook het optrekken naar Ed ging vrij langzaam, denk dat we de 100km/u niet gehaald hebben onderweg. Ohja, treinstel 8709 heeft weer een vlakke plaats erbij

Waarom trouwens geen VIRM inrichten met sandite installatie?

Laatst bewerkt door stefanvdw op 04-10-2009 11:57

04-10-2009 12:51:08
AlbertP
AlbertP
Voor het traject Har-Ed waar alleen VIRM komt, goed idee!

04-10-2009 14:19:36
treintim
treintim
Quote
kukel: Waarom worden die stellen eigenlijk zo vies?


Is dat niet gewoon normaal dat een trein (in principe: elke) zo vies wordt als je haar niet wast...

Laatst bewerkt door treintim op 04-10-2009 15:08

04-10-2009 14:21:58
robbertc
robbertc
De vraag is dan ook (terecht): Waarom worden/werden die dingen niet gewassen?

04-10-2009 16:26:41
rolandrail
rolandrail
De V 911 + soortgenoot werd zo smerig omdat die na de hele dag op Rhn-Asdz v.v. te hebben gereden elke dag leeg naar Amf ging waar niet wordt gewassen....

04-10-2009 21:20:25
lint27
lint27
En in Amf werd de Sandite bijgevuld? Anders had die LM ook weinig nut...


04-10-2009 22:49:47
timtrein
timtrein
Dat zal wel, de mP's hadden ook Amf als standplaats.

En tsja, als er in de omloop geen 'wasslag' zit dan worden ze niet schoon...

05-10-2009 09:35:19
AlbertP
AlbertP
Nu is er in die omloop geen ruimte om gewassen te worden. In Amf maar ook in Rhn en Asdz is wassen niet mogelijk.

05-10-2009 10:09:27
fugazi
fugazi
In Rhenen en Amsterdam Zuid heb je geen eens een werkplaats.

05-10-2009 10:26:26
broek53
broek53
Wassen gebeurt niet per defintie bij werkplaatsen, haast integendeel.

05-10-2009 10:32:05
fugazi
fugazi
Wat ik dan bedoel is dat in die kleine(re) plaatsen niet wordt gewassen. Voorbeeld: er wordt wel gewassen in Zwolle, maar niet in Hoek van Holland.

05-10-2009 10:46:19
robbertc
robbertc
Quote
broek53: De stellen zijn de 884, 911, 4230, 4245, 7426 en 7819.
ICM doet de Noord-Oost vanaf Rtd en Gvc, het tweede stel Zwolle - Groningen en op zaterdag 3819/3832 op Emmen (!). De 7819 rijdt de hele week de 5600, de 7426 de 12100 en 's nachts de Hoekse Lijn (inclusief 's morgens 4217). In het weekend 's morgens de Zeeuwse Lijn en 's middags de Hoekse Lijn in de serie 4100. Een plan V rijdt de 4400/9600 en een ander de 7500 (en in sommige nachten de IJssellijn).
7819 is nu juist actief op de Zeeuwse lijn, terwijl de 7426 verdwaalt is ergens in het westen van het land. DDAR/mDDM 7838 reed in de Sandite-omloop op de Veluwe. De 2 mat64-stellen (911 in 4400/9600 en 884 in 7500) hebben de juiste omloop gevonden. Ook ICM's 4230 en 4245 in de Sandite-omloop (4230 check in tr 9122 vanmorgen)

05-10-2009 11:04:53
noof
noof
Quote
broek53: op zaterdag 3819/3832 op Emmen (!)


Ik ben heel benieuwd, ik merk het zaterdag a.s. wel Bedankt voor de 'omloop'!

05-10-2009 11:13:40
broek53
broek53
Zoals een paar berichten later aangegeven: doordeweeks doet hij ook een slagje Emmen.

05-10-2009 11:28:10
nsr1855
nsr1855
Quote
WesselE: Die 911 kan ik me ook nog heel goed herinneren ja...%08% 9119456051tt121208.jpg" rel="ugc" target="_blank">img25.imageshack.us


Kan me de 7819 ook nog herinneren. Die was toen ook zo onwijs smerig, door de ramen kijken ging zowat niet meer%08%

05-10-2009 11:36:40
noof
noof
Quote
broek53: Zoals een paar berichten later aangegeven: doordeweeks doet hij ook een slagje Emmen.


Excuus; over het hoofd gezien. Maar is voor mij minder boeiend; gezien ik op die tijdstippen in college zit en niet in de trein zit of op het station aan het werk ben.

05-10-2009 14:27:35
Duitje
Duitje
@Noof Veel plezier as zaterdag in de sandite bus %08%

05-10-2009 15:48:54
noof
noof
...oja. Dat juist ík dat vergeet zeg.

Nouja, we zien het ooit wel dan. :')

05-10-2009 16:04:18
julius
julius
Quote
robbertc: De 2 mat64-stellen (911 in 4400/9600 en 884 in 7500) hebben de juiste omloop gevonden.
Stel 884 reed tegen 11.00 in Arnhem van spoor 9 naar...de wasstraat.

05-10-2009 22:37:09
montrose
montrose
Dank voor alle info in dit levendige topic . Vorig jaar reed 7819 in de 4500, nu de 4500 is gekoppeld aan de 4000 , is "Sanditen" op de Hoornse lijn blijkbaar niet meer nodig.
Overigens gleed vanmorgen de 5821 erg door bij Kbw, op de Zaanlijn is volgens mij nog nooit "gesmeerd".

Laatst bewerkt door montrose op 06-10-2009 08:08

06-10-2009 01:03:30
broek53
broek53
Voor de zekerheid: er wordt ueberhaupt nog niet gesandited; dat start als het echt glad gaat worden, naar verwachting in week 42 of 43.

06-10-2009 10:46:56
fugazi
fugazi
Maar elk stel rijdt nu al wel in de juiste 'sandite-omloop'?

06-10-2009 15:38:50
daniel
daniel
Plan V 911 werd gisteren te Ht voor de aankomende 9660 geplaatst, zodat de 4464 met 3 stellen reed. Normaal rijdt de 4464 met 2 V'tjes, en aangezien het de 911 was die bijgeplaatst werd, neem ik maar aan dat dit een Sandite-omloopje betreft. Er werd inderdaad ook nog niet gesandited. Tot dusver ook nog niet nodig op Ht-Nm (met Plan V iig...).

06-10-2009 17:13:04
superboer
superboer
Die plan V gaat na 4464 leeg naar Arnhem om daarna ('s nachts) Ah-Ut-Ht te doen. De andere plan V doet Ah-Dv-Wdn-Dv-Ah.

09-10-2009 00:59:14
ruysdael
ruysdael
Naast de ICM-diensten in de 3800 gaat 's nachts (di-do) de 7819 nog even smeren op de Emmerlijn, overigens. Heen met de 88410 (Zl v.1.30, Emn a. 2.27), terug treintje 88411 (Emn v. 2.34, Zl a. 3.32).

Laatst bewerkt door ruysdael op 09-10-2009 01:02

09-10-2009 10:02:16
treintim
treintim
En waarom rijdt de Sandite-slag met ICM op de Emmerlijn vandaag niet, vrijdags dus? De doordeweekse slagen lopen van ma-do. Vrijdags vinden ze het wel goed allemaal...

Laatst bewerkt door treintim op 09-10-2009 10:03

09-10-2009 10:04:45
nielske90
nielske90
Quote
broek53: Voor de zekerheid: er wordt ueberhaupt nog niet gesandited; dat start als het echt glad gaat worden, naar verwachting in week 42 of 43.

09-10-2009 10:20:10
treintim
treintim
Ja, okee, maar straks als het wél nodig is, is er alsnog geen sandite slag vrijdags op Zwolle-Emmen. Ook de Sanditeslag van 's nachts loopt maar tot donderdag...
En zondags helemaal geen Sandite natuurlijk.

Laatst bewerkt door treintim op 09-10-2009 11:35

09-10-2009 12:32:18
AlbertP
AlbertP
Alsof de sandite van donderdag tot zondag op het spoor blijft zitten... Als dat echt zo is, wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt, kunnen ze net zo goed ook de dinsdagse en woensdagse slag schrappen.

09-10-2009 12:38:54
robbertc
robbertc
Quote
maccerr: Naast de ICM-diensten in de 3800 gaat 's nachts (di-do) de 7819 nog even smeren op de Emmerlijn, overigens. Heen met de 88410 (Zl v.1.30, Emn a. 2.27), terug treintje 88411 (Emn v. 2.34, Zl a. 3.32).
Ware het niet dat de 7819 en 7426 stuivertje hebben gewisseld Meaning: 7819 rijdt rond Rtd en op de Zeeuwse Lijn en 7426 rijdt rond Zl en in de 5600. (dat verhaal van het LA en LB uit elkaar houden dus )

11-10-2009 10:48:10
htmtram
htmtram
Er kommen mischien nog 2 stellen bij voor de sandite

11-10-2009 13:28:03
rolandrail
rolandrail
Quote
AlbertPool: Alsof de sandite van donderdag tot zondag op het spoor blijft zitten... Als dat echt zo is, wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt, kunnen ze net zo goed ook de dinsdagse en woensdagse slag schrappen.
De praktijk van de afgelopen jaren leert dat áls het goed fout ging buiten met glijden het vrijwel altijd in het sweekends gebeurde of savondslaat... Daarvan hebben ze nooit geleerd ondanks grove materieelbeschiktheidsvermindering toen of men vind het een aanvaardbaar risico en dat laatste zal het wel zijn. Degene die het voor het zeggen hebben reizen immers sweekends niet met de trein want dan hebben ze vrij.

11-10-2009 16:23:35
AlbertP
AlbertP
Laten we het eigenbelang noemen...

11-10-2009 16:26:58
robbertc
robbertc
Wauw! We zijn er uit! De aap is nu toch eindelijk uit de mouw. Achter het treintjes rijden van NS zit een enorme complot-theorie.

11-10-2009 16:39:10
htmtram
htmtram
en dat is

11-10-2009 23:02:52
timtrein
timtrein
Punt is natuurlijk dat glijerij en vertraging in het weekend en 's avonds minder gevolgen heeft voor de treindienst. Het zal wel een afweging zijn inderdaad, op zich wel jammer want als je de stellen en alles toch al hebt, is het een kleine moeite om het ook 's avonds op te spuiten, lijkt me?

11-10-2009 23:25:11
thom
thom
De sandite installatie moet natuurlijk wel bijgevuld en onderhouden worden, misschien is dit daarom zo geplanned... ?

11-10-2009 23:26:51
keesje
keesje
Quote
timtrein: Punt is natuurlijk dat glijerij en vertraging in het weekend en 's avonds minder gevolgen heeft voor de treindienst.


Nou inderdaad, in het weekend doorglijden op een openstaande overweg heeft dan ook helemaal geen gevolgen!

11-10-2009 23:57:40
thom
thom
Stop-door schakeling op door zetten..

12-10-2009 21:21:58
robbertc
robbertc
Quote
robbertc: Ware het niet dat de 7819 en 7426 stuivertje hebben gewisseld Meaning: 7819 rijdt rond Rtd en op de Zeeuwse Lijn en 7426 rijdt rond Zl en in de 5600. (dat verhaal van het LA en LB uit elkaar houden dus )
Ga ik mezelf corrigeren: Dit blijkt dus geen fout te zijn, maar een bewuste handeling. De 5600 bleek, na het sluiten van de markt, toch wat drukker te zijn, dus vandaar dat de 7426 naar Zl is gekomen en de 7819 in Zeeland rondrijdt. Binnenkort worden ook de diensten daarvoor omgewisseld, zodat het ook in de theorie weer klopt..

14-10-2009 06:34:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Nou, 1 ding is zeker, de sandite was vanmorgenvroeg hard nodig op de lijn Ekz - Zd, op Hn kwam de 3321 al wat langzamer dan normaal binnen rijden en reed overduidelijk rustiger weg. Vlak voor het voormalige station kwadijk had de mcn kennelijk niet het bord afremmen tot 80km/u opgemerkt en ging dus vlak voor het volgende bord vol in de ankers en dat ging met luid protest van het A.B.S. (o.i.d.)!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

14-10-2009 12:22:03
thom
thom
Euuhm, bij dat bord afremmen naar 80, valt zijn ATB al af dus dan rijdt ie bij het volgende bord niet harder meer...

14-10-2009 13:00:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan zal de remming wel gekomen zijn door het atb signaal, aangezien de trein toch echt het bord passeerde met 140 zonder enkele remactie. Maargoed, een feit is dat hij erg hard remde en dat er werd geslipt/blokkeerde remmen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

14-10-2009 22:40:39
thom
thom
Als de ATB remt, dan sta je stil...

15-10-2009 03:00:37
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
dlm4yjp: Dan zal de remming wel gekomen zijn door het atb signaal, aangezien de trein toch echt het bord passeerde met 140 zonder enkele remactie. Maargoed, een feit is dat hij erg hard remde en dat er werd geslipt/blokkeerde remmen.


Lijkt me niet zo`n strak plan om door een bocht van 80km/h met 140km/h te nemen is ook vrijwel onmogelijk daar omdat een aantal honderd meters ervoor de trein de snelheid moet begrenzen terug naar 100 als het witte bord met 100 gepaseerd is (daar moet ie dus ook 100 rijden bij dat bord ) volgt er gelijk een Begrenzing 80km/h bord ver voor de bocht bij kwadijk vlak voor diezelfde bocht staat een wit vierkant bord met 80 ook daar moet de trein 80 rijden mocht de trein niet remmen dan zet de ATB hem automatisch stil%05%

15-10-2009 03:07:16
lucky
lucky
Inderdaad, een trein kan echt niet ineens met 140 door een bocht terwijl de veiligheidsapparatuur dat niet toestaat. Dit nog afgezien van het feit dat ik het knap vind dat jij in het donker kan vaststellen hoe snel de trein precies gaat zonder je in de cabine te bevinden.

Laatst bewerkt door lucky op 15-10-2009 03:07

15-10-2009 13:29:24
john2
john2
Quote
thom: Als de ATB remt, dan sta je stil...

Dus als ik het goed begrijp dan zet de ATB ineens een trein stil. En remt de ATB de trein niet af van 140 km per uur naar 80 km per uur.

15-10-2009 13:46:06
Rolffiej19
Rolffiej19
idd zodra de ATB bel begint te rinkelen betekend dat je moet remmen doe je dat niet dan zet ie onmiddelijk de trein stil , rinkeld de atb 2x kort achterelkaar dat betekend dat je de snelheid hebt bereikt die de begrenzing oplegde

15-10-2009 14:06:33
kevinevers
kevinevers
Die rinkelt dan 3x

15-10-2009 17:21:01
timtrein
timtrein
De ATB is namelijk een vangnet. Het geeft weer wat je moet doen, daarna volgt een waarschuwing (rinkel) en daarna een snelremming als je niks doet. Veel meer smaken zijn er niet.

15-10-2009 18:26:25
keesje
keesje
ATB, bellen, Sandite stellen...? Ben 'em kwijt.

15-10-2009 21:02:51
dlm4yjp
dlm4yjp
Ow, dat sommetje is heel simpel: Geen Sandite + gladheid = ATB + Belgerinkel %08%
Maar je hebt gelijk, we gaan weer on-topic


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.