Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Sandite stellen, ritten, werking

Vrijdag 16 okt 2009 - 06:33:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
De komende tijd ga ik maar de lijn Ekz - Zd in de gaten houden aangezien er vanmorgen te Hn met de overwegen in de doorschakeling werd gereden en er uiterst vroeg en voorzichtig werd geremd. Vandaag werd er dan ook niet geslipt bij het remmen... Bij het wegrijden te hn was het wel anders... Betreft de 3321 trouwens.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 16 okt 2009 - 07:54:40
MDDM
MDDM
Quote
dlm4yjp: Bij het wegrijden te hn was het wel anders... Betreft de 3321 trouwens.
Dat heeft helemaal niks met het al dan niet aanwezig zijn van Sandite.
Vochtige rails is garantie voor door slippende wielen.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 16 okt 2009 - 19:12:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Nou wel degelijk, vorig jaar is er wel sandite gesmeert en toen slipte geen 1 trein meer (onder normale vertrekomstandigheden dan). En je kan mij niet wijs maken dat Sandite alleen werkt bij het remmen... Het mag er dan wel voor bedoeld zijn om te helpen bij het remmen maar met wegrijden is een beetje extra grip wel gewenst hoor

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 16 okt 2009 - 19:51:28
daniel
daniel
Sandite is zowel bedoeld voor het remmen als om het optrekken gemakkelijker te maken. Het wordt dan ook zowel vóór als ná de halte aangebracht.
Sandite wordt alleen aangebracht op de trajecten waar het het hardst nodig is gedurende het glijseizoen. Dat neemt niet weg dat ook andere trajecten glad zijn tijdens herfstachtige omstandigheden.
Maar ook wanneer er geen blaadje in de buurt is, kan vocht het spoor glad genoeg maken om te slippen. En ja, het ene materieeltype heeft daar eerder last van dan het ander. Naar mijn idee is VIRM slipkampioen bij uitstek, maar ook mDDM's zijn niet vies van een slippertje Mat'64 kan juist weer heel wat hebben alvorens het aan het slippen gaat. Buiten natte herfstdagen om heb ik mat'64 nog niet vaak slippend meegemaakt.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 16 okt 2009 - 19:55:02
salieri
salieri
maar ook mDDM's zijn niet vies van een slippertje

Die vind ik leuk gebracht


Vrijdag 16 okt 2009 - 20:34:59
2296
2296
Dat komt ook omdat er bij Mat 64 nog gietijzeren remblokken worden gebruikt waardoor de wielband wordt opgeruwd tijdens het remmen. Die ruwheid zorgt er weer voor dat als je gaat remmen beter grip heb op het spoor. Bij VIRM en SGMm heb je alleen maar schijfremmen en de kans dat je veel eerder gaat glijden. Bij DD-AR, ICM en ICRm zijn er wel remblokken aanwezig maar die komen pas in werking als een bepaalde remstand is gekozen.

Vrijdag 23 okt 2009 - 12:53:30
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Wat 'Sandite'gegevens bij elkaar gesprokkeld.
Sanditen is ook in de nachten (van dinsdag tot en met vrijdag) tussen Zl en Emn (88410/1)
Verder zijn er nachtelijk Sanditeritten Zl - Gn (88441) en Zl - Lw (88447)
Ook op Es - Dv - Rsn (maandags) - Wdn (dinsdag - zaterdag) (als 88422/3) en diverse ritten tussen Dv, Zp Ah en Nm.
Niet te vergeten de nachtelijke ritten 88412/3 Ah - Ut - Ah - Nm - Ht.
Interessant is de overbrenging op zaterdag: 88446 Es 13.41, Dv 14.40/42, Zlge 15.11, op zondag als 88445 Dv 15.00 - Es 15.58 en 88444 Es 16.03, Dv 17.00/12, Zlge 17.40.
Als 81020 is een Sanditerit Rtd - Hld (maandag - zaterdag), aansluitend 20021 naar Rtd terug.
Sandite vulstations zijn er te Rsd, Zl en Ahb.
Gérard

Woensdag 04 nov 2009 - 22:02:50
bhs
bhs
Hoi, weten jullie dat de Sandite-stellen elke dag worden gevuld in Roosendaal, Zwolle en Arnhem? Dit gebeurd door transportbedrijf Moret/BHS. Daarna gaan de stellen weer de dienstregeling in om 'smorgens weer als 1e trein te vertrekken om het spoor te behandelen met verse Sandite.

Woensdag 04 nov 2009 - 22:06:43
mark
mark
Ja, dat staat in het bericht boven je


Donderdag 05 nov 2009 - 01:04:40
Duitje
Duitje
Kan je het eigenlijk zien als er met Sandite gespoten is en hoe ziet dat er eigenlijk uit? Weet wel dat mij laatst is opgevallen dat de rails op de Emmerlijn wittig is, maar of dat Sandite is, geen idee.

Laatst bewerkt door Duitje op Donderdag 05 nov 2009 om 01:05:49

Donderdag 05 nov 2009 - 01:24:47
ruysdael
ruysdael
Ja, dat klopt, dat zie je op de Zeeuwse Lijn ook .


Donderdag 05 nov 2009 - 10:56:41
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
dlm4yjp: Ow, dat sommetje is heel simpel: Geen Sandite + gladheid = ATB + Belgerinkel
Maar je hebt gelijk, we gaan weer on-topic
Nee hoor hoeft niet
Als er geen sandite is gespoten, en je moet remmen, en je gaat glijden, en je rijdt te hard een sectie binnen waar je langzamer moet rijden, dan gebeurt er .....niets
De ATB ziet immers al dat je aan het remmen bent,

Alleen bij ATB-NG, zal de ATB aan de remcurve zien, dat je niet hard genoeg remt, en zal je dat ook laten zien en horen.

Het het bij Nijverdal wel eens gehad, ook in de herfst.
Met 140km/h de bult af richting station Nijverdal, en bij het inzetten van de remming, merken dat het glad is.
Op de ATB-snelheidsmeter, zie je een rode balk verschijnen, en de ATB bel rammelt continue. En je voelt het treinstel onder je schudden door de ABI installatie, terwijl je al een volremming uitvoert, het enigste wat je dan nog kunt doen, is zelf een snelremming uitvoeren, zodat je de magneetremmen er ook bij laat remmen.
Heerlijk dat rijden in de herfst

Laatst bewerkt door edje op Donderdag 05 nov 2009 om 10:57:59


Donderdag 05 nov 2009 - 14:38:26
MDDM
MDDM
Bij onvoldoende remwerking komt de ATB wel degelijk in werking,dan vindt die het genoeg en zorgt voor een ATB-Snelremming.(code 3)Ontgrendelen bij stilstand.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 05 nov 2009 - 21:46:19
thom
thom
Zolang je maar aan het remkriterium voldoet vind ATB-EG het allemaal best toch ? Die kijkt niet naar de duur van de ingezette remming.

Meen mij te herinneren dat een VIRM bij harmelen met 100 door de rooie ging zonder ATB ingreep... ?

Donderdag 05 nov 2009 - 21:49:35
keesje
keesje
ATB? Sandite?

Vrijdag 06 nov 2009 - 00:16:47
treintim
treintim
Quote
thom: Meen mij te herinneren dat een VIRM bij harmelen met 100 door de rooie ging zonder ATB ingreep... ?
Met zo'n snelheid weet ik niet, maar dit voorval zit ook nog in mijn hoofd ja, dus dit kan ik (op snelheid na) bevestigen.

Maargoed, niet echt het topic om hier over te praten nee.

Laatst bewerkt door treintim op Vrijdag 06 nov 2009 om 00:17:18

Vrijdag 06 nov 2009 - 09:38:12
htmtram
htmtram
Maar daar houd je toch een klein beetje rekening mee?

Vrijdag 06 nov 2009 - 09:50:37
daniel
daniel
Nee, in de regel proberen machinisten alle regels aan hun laars te lappen om maar zo hard mogelijk door rood te kunnen rijden........ Pff


Maar om een beetje ontopic te blijven, de laatste paar weken merk in aan het remgedrag van de machinisten dat ze goed inspelen op mogelijke gladheid. Met name de binnenkomst te Ow vanuit Ht met de 4400. Deze rijdt vaak al honderden meters vóór de halte 40 km/u om de laatste meters ook heel rustig aan te doen. Niet overbodig, want zowel het remmen als het optrekken gaat hier geregeld gepaard met het nodige gekrijs en gehobbel


Dinsdag 22 mrt 2011 - 11:13:42
roosendaal
roosendaal
Misschien niet echt de tijd van het jaar voor, maar toch nog ff een vraag:

In het topic "ontwikkeling mat'64" wordt door Broek53 het volgende gemeld:

Hou je vast: terzijde gaan 59 (negenenvijftig) plan V's: alles dat nog rijdt en reed van 841 t/m 920. Stellen gaan sinds vorige week aan de kant als ze aan onderhoud toe zijn.

Aangezien de stellen 884 en 911 een sandite-installatie aan boord hebben en mogelijk spoedig terzijde gaan, gaat men dan voor de komende herfst in twee andere stellen mat'64 een sandite-installatie inbouwen?
Of gaat men in een ander materieelsoort een sandite-installatie inbouwen of kan men met het overgebleven sandite-materieel de belangrijkste lijnen van sandite voorzien?

Dinsdag 22 mrt 2011 - 12:21:31
sik214
sik214
Op dat gebied speelt er nog meer. Namelijk ICM 4230 en 4245 zijn (straks) de keukenruimte kwijt na de verbouwing. Zonder aanpassingen/opoffering van ruimte is daar geen sandite-installatie meer mogelijk.

Dinsdag 22 mrt 2011 - 12:24:21
robbertc
robbertc
Er worden inderdaad andere stellen gekozen voor het Sandite'en. Plannen zijn in ontwikkeling, volgens mij..

Laatst bewerkt door robbertc op Dinsdag 22 mrt 2011 om 12:24:59

Dinsdag 22 mrt 2011 - 14:03:45
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Er zijn mobiele Sandite installatie ontwikkeld en er zijn proeven gedaan met zo`n installatie die onder een SGMm III (middenbak) worden bevestigd.

Maandag 24 okt 2011 - 15:03:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Even een *schopje* de sandite stellen zijn:

7426,7819,2975,2976,2977,2978,2979 en 2980

Wordt toegepast op de volgende baanvakken :

Zl-Amf-Ut 5600 Serie

Zl-Lw-Mp-Gn-Zl Trein 88401 t/m 88410 (leeg mat voor aanbrengen Sandite)

Avat-Asd 5800 Serie

Ut-Rhn (1)7400 Serie

Nm-Ht-Dn 4400 en 9600 Serie

Rtd-Hld 4100 en 4200 Serie

Vs-Rsd 12100 Serie


MCN ASD

Zondag 30 okt 2011 - 16:49:29
kbrandsma
kbrandsma
Zijn er geen ICMm en VIRM stellen met een sandite-installatie uitgerust?

Het verbaasd me dat Zl-Lw wel wordt meegenomen, terwijl de tracees Veenendaal (aansluiting) - Arnhem en de IJssellijn niet worden meegenomen.

Zl-Lw heeft alleen op het traject Meppel - Wolvega een aantal bomen van betekenis.

Zondag 30 okt 2011 - 18:14:15
lw-o
lw-o
station heerenveen is ook een beruchte plaats waar treinen doorglijden.

Maandag 31 okt 2011 - 13:16:23
ruysdael
ruysdael
Worden de zandbakken ook op de Emmerlijn niet meer geleegd?

Zondag 12 okt 2014 - 16:46:54
mv
mv
Welke Sandite treinstellen rijden er dit jaar?!

Gr:MV

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 12 okt 2014 om 17:04:09, reden: Vragen naar dienstregelingen doen we hier niet.

Zondag 12 okt 2014 - 16:54:11
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Niet veel anders dan vorig jaar: SGM's 2975-2980 en DDZ 7506/7507. Wellicht gaat de bekende Sandite-container binnenkort ook weer (ingeklemd tussen twee locs) rijden.
SGM 2975 vind je op de Hoekse lijn als het meezit, de overige stellen voornamelijk in Gelderland en in het Noorden. Vanaf trein 88401 op "waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2013-6/LM.txt" (link linkt niet lekker) vind je de dienstregeling van de Sandite-omlopen in 2013. Die in 2014 hebben een iets ander pad, ze zijn wel uit de mcn-diensten te filteren.

En omdat ik toevallig wat tijd over heb (Het gros staat vaak, zo niet dagelijks in de planning. Zondag wel op andere tijden. Wordt wellicht niet steeds ingelegd):
SGMM LM 88401 05:12 Zl 06:15 Lw
SGMM LM 88402 06:21 Lw 07:09 Mp
SGMM LM 88403 07:17 Mp 08:09 Gn
SGMM LM 88404 08:35 Gn 09:53 Zl
SGMM LM 88405 12:30 Zl 13:41 Gn
SGMM LM 88406 13:58 Gn 14:56 Mp
SGMM LM 88407 15:17 Mp 16:21 Lw
SGMM LM 88408 16:47 Lw 18:01 Zl
DDZ LM 88444 18:33 Zl 19:20 Amf
DDZ LM 88445 22:27 Amf 23:31 Zl (za)
SGMM LM 88448 19:03 Zl 19:50 Amf
SGMM LM 88449 21:50 Amf 22:59 Zl (ma-za)

Voorbeelden uit de rest van het land:
SGMM LM 88409 05:15 Ut 05:45 Rhn
SGMM LM 88410 05:51 Rhn 06:29 Ut
SGMM LM 88440 17:29 Ut 18:03 Ah
SGMM LM 88442 21:33 Nm 22:26 Ut
SGMM LM 88446 11:31 Rtd 12:31 Rsd
SGMM LM 88450 12:32 Bkl 12:55 Asd (na 7436)

Laatst bewerkt door Bert13 op Zondag 12 okt 2014 om 17:05:06

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 12 okt 2014 - 17:05:47
mv
mv
Dank!
Jammer dat de link niet geheel werkt maar die nrs kan ik iig wat mee!!
Gr:MV

Zondag 12 okt 2014 - 17:32:54
mv
mv
En de treintijden natuurlijk

Gr: MV

Dinsdag 07 nov 2017 - 12:15:02
SunKeeper
SunKeeper
Schop. Wordt de Zeeuwse Lijn in deze herfst ook behandeld of rijdt hier momenteel geen enkele Sandite-rit?