14-10-2008 22:00:42
stephan90
stephan90
Hallo allemaal,

Zat net in het spoorboekje wat op te zoeken waarbij ik ook de DRGL van trein 573 tegen kwam. Op zondag zouden daarin eigenlijk alle denkbare verbindingen mogelijk zijn; Rtd - Lw, Rtd - Gn, Gvc - Gn en Gvc - Lw. Ik heb er even over nagedacht, maar kwam er niet uit. Hoe wordt dit een beetje fatsoenlijk gecombineerd en gesplitst zonder al teveel heen en weer gerangeer (wat namelijk toch niet gebeurd)?

Bedankt en groeten,
Stephan

EDIT door Rudolfph: beetje op je taalgebruik letten alsjeblieft!
 

14-10-2008 22:06:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
hoe bedoel je? Normaal gesproken is het gewoon 2 delen : Gvc-Ut en Rtd-Ut die combineren tot Zl, vandaar 2 delen Zl-Lw en Zl-Gn. De mogelijkheid Gvc-Lw of Rtd-Gn is er alleen door even in Ut, Amf of Zl van de ene helft over te stappen op de andere helft.

Verder zou ik niet weten hoe ze het anders bedoelen. Trein in 4 delen die na Zl moeten worden omgerangeerd?.
 

14-10-2008 22:10:47
keesje
keesje
En rijdt er in ieder geval een 12573 Ut-Gn als voortrein vanwege de drukte op zondagavond.  

14-10-2008 22:13:58
luytjes
luytjes
De 573 heeft vier kolommen in het Spoorboekje.
1. Rtd - Gn (alleen op do, za, zo en op 25, 26 dec, 1 jan, 24 mrt, 30 apr en 1 mei)
2. Rtd - Lw (dagelijks)
3. Gvc - Gn (dagelijks)
4. Gvc - Lw (alleen op zon- en feestdagen)

Hiermee zou de 573 op zondag en een aantal feestdagen dus uit een gedeelte Rtd-Gn, Rtd-Lw, Gvc-Gn en Gvc-Lw bestaan. Stephan90 merkt terecht op dat dit niet kan zonder omslachtige rangeerbewegingen uit te voeren. Het kan dus niets anders zijn dan een foutje in het Spoorboekje
 


14-10-2008 22:17:17
geertw
geertw
Uit Rtd komt trein 20573 naar Utrecht, uit Gvc komt trein 573. Deze treinen worden gecombineerd en rijden gezamenlijk tot Zwolle, waar weer wordt gesplitst: trein 573 naar Groningen, trein 10573 naar Leeuwarden. Vanuit Utrecht vertrekt vlak voor de gecombineerde trein een 'spits'-trein 12573 welke in zijn geheel doorrijdt naar Groningen.

Het staat overigens inderdaad vreemd in het spoorboekje.

Laatst bewerkt door geertw op 14-10-2008 22:18


http://www.ovinnederland.nl/
 

14-10-2008 22:18:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Er moet haast wel iets niet kloppen in die tabel: als het deel uit Rtd met stel voor Lw voor en die voor Gn achter in Ut aankomt, waar de trein uit Gvc aankoppelt met in ieder geval een stel voor Gn dan is Gvc-Lw nogsteeds niet mogelijk.
Die trein is echt onmogelijk zo in elkaar te krijgen dat je het in Zl zonder omrangeren de goede kant op krijgt. In het gunstigste geval heb je een Gn deel in het midden en zouden het voorste en achterste stel naar Lw moeten of andersom natuurlijk.

Maargoed, er zal wel een voetnoot ontbreken die aangeeft dat Gvc-Gn niet op zondag rijdt en het dan dus Gvc-Lw is. Er zit immers een 12573 Ut-Gn voor op zondag dus kan je met wat minder materieel naar Gn in de reguliere 573 volstaan. En kennelijk kwam het dan omloopmatig gezien handiger uit dat materieel uit Rtd te laten komen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-10-2008 22:19


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-10-2008 22:29:54
hugovis
hugovis
Het is mogelijk, maar dan moet de voortrein van de 573 (12573) van de 20573 afkomen én de 573 moet dan te Zwolle alsnog gesplitst worden, waardoor er dus twee treinen achter elkaar Zl-Gn rijden (12573 en daarachter 573). Ook moeten beide Lw-delen aan elkaar gekoppeld zitten. Leuke omloop, maar ik weet niet of dit de praktijk is. Het is overigens alleen goed uitvoerbaar als de delen bij vertrek van het beginpunt goed zitten (of goed gezet worden).

Laatst bewerkt door hugovis op 14-10-2008 22:33
 

14-10-2008 22:31:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat gaat knap lastig worden, want dan moet je de 20573 ook gaan splitsen anders kan je Rtd-Lw niet aanbieden
Alleen komt de 20573 uit Rtd als eerste aan in Ut en vertrekt de 12573 daar pas nadat de 573 uit Gvc is aangekomen. Dat gaat dus ook niet, tenzij je beide delen eerst aan weerszijden van het kruiswissel houdt en je de 12573 via dat kruiswissel laat vertrekken.
Alleen heb je dan nog maar drie minuten over om de 20573 en 573 te combineren, lijkt me wat krap.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-10-2008 22:35


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-10-2008 22:33:38
lucky
lucky
Voor de duidelijkheid, er rijden ook 2 treinen zl - gn, 4 minuten achter elkaar.  

12-10-2009 10:59:18
dionysus
dionysus
Wel ff een flinke kick van het topic, maar vond na enig zoeken dat deze titel toch de beste was. Moest gisteren toevallig na het spitsen de 10573 rijden van Zl naar Lw. Toen viel mij het bestaan van de 12573 ineens ook op. Op zich zich rijdt ik ook wel eens een 125xx serie, maar die gaat altijd van Rtd naar Lw, of andersom. Datzelfde geld ook voor 127xx serie. Dat de 12573 er WEL is, is ook wel handig, want het id idd een vrij drukke trein. Datzelfde geldt overigens ook voor de 10573 en de 573  

12-10-2009 11:10:18
peterselie
peterselie
Die trein lijkt erg ingewikkeld in elkaar te zitten in ieder geval, want ik heb het geheel in Ut en later in Zl een keer gespot namelijk.

De 12573 start officieel in Ut, maar dit keer kwam de trein met passagiers binnen en het was opvallend dat er maar weinig uitstapten. Op het spoor ernaast kwam ook ICM binnen, maar waar dat met passagiers vandaan kwam weet ik niet, want het deel uit Gvc had namelijk +10. En uiteindelijk reden die twee delen weer gekoppeld over de Veluwe met een deel voor Lw en een deel voor Gn. De voortrein was al geruime tijd uit Zl vertrokken toen ik de vertraagde 573 binnen zag komen.

Laatst bewerkt door peterselie op 12-10-2009 11:16
 

12-10-2009 20:42:14
j.jager
j.jager
De 12573 rijd trouwens van Ut naar Gn. Kort daar achter rijd de 573 met een deel voor Gn, en een deel voor Lw.  

12-10-2009 20:47:11
jeepee
jeepee
Blijft een wat onzinnige constructie trouwens. De 12573 zit niet eens kwartvol met 7 bakken ICM. De 573 zit halfvol mete 7 bakken ICM. De 10573 zit nagenoeg vol tot staanplaatsen. Als ze nu gewoon de 12573 naar Lw laten rijden (evt bakje of één tot 2 erbij), dan kan de hele 573 naar Gn. Die kan dan met 10-12 bakken rijden en biedt zo ruim afdoende capaciteit.

Voordeel: Je bespaart een mcn op Zl - Gn en je kan misschien af met minder bakkilometers.
 

12-10-2009 20:55:44
robbertc
robbertc
12573 > Gn: 1/4 van 7 bakken = +/- 2 bakken nodig
573 > Gn: 1/2 van 7 bakken = +/- 4 bakken nodig
12573 moet naar Lw met 7 + 1 bak = 8 bakken nodig
De verdeling moet dus zijn: 6 bakken naar Gn en 8 bakken naar Lw? Als dat werkelijk zo is, dan gaat er toch wat mis..

Maar volgens mij gaat er in 2010 met deze trein wel iets veranderen, weet alleen niet exact meer wat..
 

12-10-2009 21:17:52
noof
noof
Mijn ervaring, als bijna wekelijkse-reiziger van de (12)573 is dat de 12573 relatief rustig is te noemen (uitzonderingen daargelaten, het verschilt echt van week tot week!), maar dit komt waarschijnlijk ook omdat hij soms pas op vertrektijd wordt voorgereden vanaf Utoz. Omdat reizigers denken dat ie vertraagd is pakken ze dan de reguliere 573, en dan is capaciteit wél nodig daar. Regelmatig alle zitplaatsen vol daarin, staanplaatsen op het balkon en soms ook in de gangpaden.

Laatst bewerkt door noof op 12-10-2009 21:18