Nationale Filevrije Dag 9 oktober
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten
08-10-2008 15:16:10
rudolfph
rudolfph
Op 9 oktober organiseert NS in samenwerking met de ANWB en de Rabobank een filevrije dag. Naast enkele andere activiteiten van NS (zie: http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl/artikel/include/1222073111880/filevrije+dag+op+9+oktober?p=1160724828566#72-6 ), worden er ook extra treinen Ed-Asdz ingezet. Ik stel zo even een DRGL op daarvoor.

EDIT: staat online.

EDIT2: kan iemand mij uitleggen waarom er alleen extra treinen rijden op Ed-Asdz? Is er op andere baanvakken geen behoefte aan extra treinen? Kan daar volstaan worden met het verlengen van de bestaande treinen?
 

08-10-2008 15:21:51
ijnte
ijnte
Quote

De ‘NS-parapluservice’ loodst op Veenendaal De Klomp automobilisten droog van de parkeerplaats naar het station. En NS richt daar een vergaderlocatie in.


Lol, vergaderen @ Klp! Het mag dan wel mijn "home" stationnetje zijn maar daar vergaderen
 

08-10-2008 15:32:33
treintim
treintim
De website http://www.filevrijedag.nl/home laat zien dat zo'n 22% van de zo'n 83.500 deelnemers (nu) ongeveer het OV gaat pakken...
Het is te hopen dat die ruim 18.000 mensen niet allemaal automobilisten zijn die normaliter dus op de snelweg zitten... want anders wordt het morgen wel heeel druk in de trein naast alle standaard-forenzen die standaard al per trein reizen en waar de NS haar materieelplanning op afstemt. Nouja, misschien zijn die 22% mensen ook wel heel veel mensen die dagelijks al per trein forenzen naar hun werk, maar dat lijkt me niet... omdat dit toch duidelijk een website is die naar automobilisten toe is gericht (díé kunnen de files oplossen).
Het is maar goed dat NS een paar extra treinen inzet op 1 traject, hoe het in de rest van het land vergaat, dat is nog maar even afwachten dus. Als hobbyist ben ik wel benieuwd wat voor materieel dat zal zijn in die extra treinen tussen Ede en Amsterdam. Maar goed, het zal vast wel VIRM zijn (lekker veel zitplaatsen).

Laatst bewerkt door treintim op 08-10-2008 15:37
 

08-10-2008 15:40:10
mren
mren
Veel mensen wonen en werken in de eigen regio, en wellicht komt daar helemaal geen trein aan te pas? Zeker in gebieden met hoge busfrequenties, is men eerder geneigd de bus te nemen ipv de trein. Niet in de laatste plaats omdat dat goedkoper is; doorgaande reis op strippenkaart tov korte reisje strippenkaart met dus relatief hoog opstaptarief plus treinreisje met ook relatief hoog tarief voor korte afstanden.  


08-10-2008 16:00:55
dumpy_dump
dumpy_dump
Er rijden 2 losse VIRM-IVen in, 2 losse VIRM-VIen, een setje van 6 en een setje van 4 bakken Mat 64. Aldus de theorie dan.  

08-10-2008 16:25:52
train85
train85
En al deze treinen gaan als LM Ed-Wf vv rijden, dus keren te Wf op het middenspoor.  

08-10-2008 16:30:54
treintim
treintim
@Mren: ja, dat klopt wel. Maar de bussen die ik in de spits zie rijden, zijn niet anders dan de treinen tegenwoordig... overvol. Dus je lost het probleem van zo'n 18.000 extra mensen die morgen het OV nemen, dat in de spits nog niet vol genoeg zit, er niet mee op. En ja, ik snap wat je bedoelt; de bus ontlast de trein wel weer en misschien kunnen de bussen in de spits het wel aan door de hoge frequentie, zoals je zelf al zei. We zien het wel.

Laatst bewerkt door treintim op 08-10-2008 16:32
 

08-10-2008 18:50:40
bjornl
bjornl
Quote
rudolfph: EDIT2: kan iemand mij uitleggen waarom er alleen extra treinen rijden op Ed-Asdz? Is er op andere baanvakken geen behoefte aan extra treinen? Kan daar volstaan worden met het verlengen van de bestaande treinen?

Ik weet natuurlijk niet waarom NSR het doet, maar het is niet onlogisch: er is een behoorlijke stroom van Ed naar Asb (kijk maar eens hoe de 3000 standaard "overloopt" in de 3500 's ochtends op Ut), en met name tussen Ut en Asb is het 's ochtends beredruk (zie 13500). En mensen kunnen alvast een idee krijgen van het genot dat de 3100 over twee maanden gaat zijn (ik ben al aan het aftellen%08%)
 

08-10-2008 19:01:44
martw
martw
Is er dan zoveel reservematerieel beschikbaar? Ik bedoel: het is wel leuk, extra treinen tussen Ed en Asdz, maar reken er maar op dat het ook op andere trajecten drukker zal zijn dan normaal! Dan kun je daar ook niet met veel kortere treinen aan komen zetten en dat is, als er (te) weinig reserve is, onvermijdelijk.
Maar goed, het zal allemaal wel goedkomen...

Martijn

Laatst bewerkt door martw op 08-10-2008 19:02
 

08-10-2008 19:20:52
keesje
keesje
Ik denk dat iedereen juist met de auto gaat met het idee: "vandaag met de auto want nu staan er een keer geen file's!" %08%  

08-10-2008 19:43:55
lamote_ban
lamote_ban
Quote
rudolfph:Naast enkele andere activiteiten van NS (zie: http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl/artikel/include/1222073111880/filevrije+dag+op+9+oktober?p=1160724828566#72-6 ), worden er ook extra treinen Ed-Asdz ingezet.

Veel treinen 800/3500 waren vandaag weer korter dan ze volgens de omloop zouden moeten zijn (ik zag zelf de 3520, 3519, 3564 en 863), dus ik vraag me af waar het materieel voor extra treinen morgen vandaan gaat komen.
 

08-10-2008 19:47:06
mren
mren
Lijkt me dat gewoon een paar stellen die over het algemeen toch over zijn daar voor inzet. Er is volgens mij landelijk gezien vrijwel iedere dag iets meer materieel beschikbaar dan nodig is.  

08-10-2008 19:49:19
robbertc
robbertc
Maar heb toch sterk t id dat dat geen 2 losse VIRM-IVen in, 2 losse VIRM-VIen, een setje van 6 en een setje van 4 bakken Mat 64 zijn.... Ben zelf ook benieuwd  

08-10-2008 20:01:25
rudolfph
rudolfph
Quote
dumpy_dump: Er rijden 2 losse VIRM-IVen in, 2 losse VIRM-VIen, een setje van 6 en een setje van 4 bakken Mat 64. Aldus de theorie dan.
Bedankt, ik heb het bij de DRGL's geplaatst.
 

08-10-2008 20:14:52
fabrierban
fabrierban
Quote
robbertc: Maar heb toch sterk t id dat dat geen 2 losse VIRM-IVen in, 2 losse VIRM-VIen, een setje van 6 en een setje van 4 bakken Mat 64 zijn.... Ben zelf ook benieuwd

Nou, dan korten ze toch gewoon elders wat treinen in.
Publiciteit op TV met extra treinen is belangrijker dan de reiziger.
 

08-10-2008 20:44:54
robbertc
robbertc
Tja, dit klinkt wel weer erg negatief over NS. Dat vind ik nou weer jammer, bij zo'n nobel streven. Er zijn ook andere mogelijkheden om ('eenmalig') aan extra materieel te komen. Mrja, goed zul je t nooit doen. Valt altijd wel weer iets negatiefs over te zeggen..  

09-10-2008 10:15:20
lw-o
lw-o
vanmorgen om half 10 al 34 filemeldingen na het nieuws%08% filevrije dag met 34 files klinkt goed


Virm is verrekte fijn spul
 

09-10-2008 11:30:43
mren
mren
Het heeft wel gewerkt, want er stond ong. 1/5 minder files. De truc is ook niet dat de hele dag filevrij wordt, maar dan de rest van het land (buiten de verkeerskundigen die dat al lang weten) ook inziet dat een afname van 5% van het spitsverkeer, kan leiden tot 25% of meer reductie in filedruk.

Voor de liefhebbers verder nog om 17:00 op Ned.1 en programma over het verloop van deze dag. En nog een wisselstoring Ut-Asdz, wat het goed zal doen icm die extra treinen...
 

09-10-2008 13:29:48
lucky
lucky
De wissels zijn gewoon een beetje overbelast door dat extra treinverkeer...  

09-10-2008 13:41:12
stefanuzz
stefanuzz
Al die campagnes hebben geholpen, echt waar. Bewijs: http://www.weerwoord.be/uploads/13102008951174.jpg (A28 bij Zl)... Maar goed, beetje off-topic  

09-10-2008 16:23:55
kleine_man
kleine_man
Als ik het zo bekeek reden de 13500 door naar ede-wageningen. Normaal staat de 13500 bijna 30 minuten over in Utrecht. Hierdoor heb je effectief 2 composities extra nodig. In de omlopen is er dacht ik ruimte opgenomen voor 2 stellen reserve (bij de zesjes en 1 bij de viertjes). Ook bij ICM zitten enkele reservediensten. Van de IRM zesjes weet ik dat niet alle stellen ingepland zijn, er zijn 80 stellen, maar geen 80 diensten. Er dus wel ruimte om dit soort acties te kunnen doen zonder dat de dienstvoering in gevaar komt.

Ik denk dat die te korte treinen een staaltje van domme pech zijn, net zoals de wisselstoring bij asb vanmorgen.

Groet Patrick
 

09-10-2008 17:09:23
wouderobva
wouderobva
Tja, met die 'file-vrije dag' wil ProRail de 'extra/nieuwe' NS-reizigers niet als gevolg van de kapotte wissel bij de Zuidtak laten ontsporen. rob
ps: Op de A27 om 10 uur van HOR tot Bkp 7 km file.%08%
 

09-10-2008 17:26:11
broek53
broek53
Quote
lucky: De wissels zijn gewoon een beetje overbelast door dat extra treinverkeer...
Nou, dit wissel (van de Rai naar de Utrechtboog) is afgelopen nacht door een werktrein opengereden. Het is in deze regio zeker de achtste keer in anderhalf jaar dat dat gebeurt. En als je een beweegbaar puntstuk openrijdt, rijd je het vrijwel per definitie naar zijn voorouders.
 

09-10-2008 17:52:37
michaben
michaben
Als ik de cijfers van de VeekeersInformatieDienst staat er normaal in de piek 331 km file op een droge donderdagmiddag. Zojuist stond er volgens diezelfde VeekeersInformatieDienst 321 kilometer. Oftewel men heeft maar liefst een reductie van 3% weten te realiseren %02% Een geweldig succes dus  

09-10-2008 17:54:32
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
kleine_man: Als ik het zo bekeek reden de 13500 door naar ede-wageningen. Normaal staat de 13500 bijna 30 minuten over in Utrecht.
Er keert geen enkele 13500 in Utrecht. In de ochtend rijden er alleen maar 13500en naar Schiphol, in de avond alleen terug (en dat is maar 1 trein...).
 

09-10-2008 18:09:00
mren
mren
Er waren volgens woordvoordster Spanauf trouwens zo'n 15.000 extra treinreizigers vandaag.  

09-10-2008 18:54:19
daan1714
daan1714
Heb de volgende compisities gezien in de 28700-serie: 816+511, 8735, 9550, 9551 en 9552.  

09-10-2008 18:57:17
seinhuis
seinhuis
Extra trein Ede-A;dam zuid rijd wel, maar met +10 (te ut in bijde richting).

IC Utrecht-Schiphol word omgeleid, extra stop in Duivendrecht, niet in A'dam zuid. (dus word omgeleid via Amsterdam Centraal (zonder stop).
 

09-10-2008 20:30:55
treinfan
treinfan
geeft dat geen probleem?
Ik meen dat bij Asd er in de oostelijke wisselstraat (het zou best ook de westelijke kunnen zijn) geen geduwde treinen met meer dan 7 rijtuigen mogen rijden....%03%

Laatst bewerkt door treinfan op 09-10-2008 20:32
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-10-2008 20:54:44
treintim
treintim
Quote
michaben: Als ik de cijfers van de VeekeersInformatieDienst staat er normaal in de piek 331 km file op een droge donderdagmiddag. Zojuist stond er volgens diezelfde VeekeersInformatieDienst 321 kilometer. Oftewel men heeft maar liefst een reductie van 3% weten te realiseren %02% Een geweldig succes dus


Volgens Eénvandaag is dit alles de actie en het initiatief zelf niet veel aan te rekenen; het schijnt dat er ook 2 ernstige vrachtwagenongelukken zijn gebeurd in de avondspits. Daar doe je weinig tegen, ook al heb je minder automobilisten op de weg.. alsnog file doordat er een ongeluk was. Dat zijn dus externe oorzaken die roet in het eten gooien.
 

09-10-2008 20:55:07
broek53
broek53
Hoe kom je daar zo bij? Vanwege de geduwde ontsporing anno 2005 misschien? Bedenk wel dat sinds die tijd de 8/900 nog twee jaar met 12 baks-trekduw heeft gereden....
Voor de zekerheid is er destijds wel een generieke snelheidsbeperking voor 10 en 12 bakstrekduwen ingesteld van 10 of 20 km/h bij geduwd rijden. Om die reden hebben we toen alle TD's gedriehoekt, omdat van west naar oost door Amsterdam heen veel minder tijdverlies geeft dan van oost naar west. resp. de dienstregeling het in die richting beter kon hebben.
 

09-10-2008 21:30:05
treinfan
treinfan
Het was inderdaad alleen een snelheidsbeperking  

09-10-2008 21:33:21
daniel81
daniel81
Beetje OT, maar het succes van zo'n filevrije dag is onmogelijk vooraf in te schatten. Sterker nog, de aankondiging van zo'n dag kan zelfs averechts werken!
De 'modal split' blijft een heel ingewikkeld vraagstuk, omdat het de som is van alle individuele beslissingen, en die zijn lastig te voorspellen. Het is bijvoorbeeld niet uit te sluiten dat forensen die normaliter de trein nemen, vandaag juist voor de auto hebben gekozen, uit angst voor overvolle treinen en met de verwachting dat er minder files zouden zijn. Of dat 'zondagrijders' het er vandaag ook eens op waagden om door de weeks op pad te gaan en plotseling geconfronteerd werden met een hoop vrachtverkeer (en misschien dáárdoor de ongelukken). Trouwens wie zouden er eigenlijk beter worden van zo'n dag? Eigenlijk vooral degenen die ondanks alles toch met de auto gingen!

Laatst bewerkt door daniel81 op 09-10-2008 21:36
 

09-10-2008 21:36:31
mren
mren
Quote
daniel81: Was het allemaal maar zo eenvoudig als ANWB, Rabobank en NS gedacht hadden ...

Wie zegt dat ze er zo eenvoudig over dachten? Je denkt toch niet werkelijkwaar dat ze er van uit gingen dat er vandaag helemaal geen files zouden staan?
Het ging er over dat men nadenkt over de wijze van vervoer ipv elke dag uit gewoonte aan te sluiten in de file.
 

09-10-2008 21:47:07
daniel81
daniel81
Tsja dat realiseerde ik mezelf ook net nadat ik het stukje geplaatst had, ik had dat zinnetje er daarom intussen al weer uitgehaald, maar ik was er niet vanuit gegaan dat er al zó snel een reactie zou komen ...  

09-10-2008 21:48:09
seinhuis
seinhuis
Quote
mren:
Quote
daniel81: Was het allemaal maar zo eenvoudig als ANWB, Rabobank en NS gedacht hadden ...

Wie zegt dat ze er zo eenvoudig over dachten? Je denkt toch niet werkelijkwaar dat ze er van uit gingen dat er vandaag helemaal geen files zouden staan?
Het ging er over dat men nadenkt over de wijze van vervoer ipv elke dag uit gewoonte aan te sluiten in de file.
Het ging, uit de kant van NS en Rabo, om reclamen te maken.

Er is 1 mogerlijkheid om de dag echt file-vrij te krijgen, en dat ik een verbieden om die dag met de auto te rijden. Maar ik denk dat de NS dan wat meer extra treinen in moeten zetten (en dat kunnen ze niet, want ze hebben wat treintjes te kort)

Laatst bewerkt door seinhuis op 09-10-2008 21:48
 

09-10-2008 21:54:07
mren
mren
Dat is niet helemaal waar. Er zit een zeker elasticiteit tussen afneme auto's en afname filedruk. En wel zo dat je met bijvoorbeeld 5% minder auto's 10% filereductie kan krijgen. En met 20% minder auto's 80% minder file's, e.e.a. afhankelijk van traject enzo.
Zou al schelen als iedereen zich aan de matrixborden zou gaan zouden, en deze borden al een paar kilometer van te voren aan gaan ipv 1200 of 1800 meter nu.
Maar goed, ik geloof dat dit een treinomlopenforum was en geen verkeerskundig