Series 5000/5700: waarom niet 1 serie?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten
12-09-2008 12:45:49
joost01
joost01
Gewoon iets wat ik me afvroeg: waarom zijn de 5000 en de 5700 niet gewoon 1 serie? Waarom is deze DRGL-technisch geknipt in 2 series?

Zelfs in de reisplanner wordt de koppeling goed verwerkt, als je bijv. van Hoofddorp naar De Vink wil reizen, dan wordt dit gewoon aangegeven als doorgaande trein. Ook viel me, toen ik vorige week Ut-Ldn-Dvnk reisde, dat er in Leiden veel mensen bleven zitten (en het dus voor veel mensen een logische doorgaande verbinding is). Waarom dan twee series?

Heeft het lange stationnement op Leiden er iets mee te maken?
 

12-09-2008 12:47:49
WesselE
WesselE
De 5000 rijdt niet in de vakantieperiode, dat is misschien één van de redenen. Maar er zijn meer van deze series, zoals de 16000/13600...

Laatst bewerkt door WesselE op 12-09-2008 12:48


'Okeh'
 

12-09-2008 18:04:39
nielske90
nielske90
Meest idiote daarin is nog wel 9600/6400. Je houdt daardoor twee belachelijk korte treinseries aan over.%09%  

24-09-2008 22:38:46
trdl85
trdl85
Quote
WesselE: De 5000 rijdt niet in de vakantieperiode

En niet in het weekend, en niet 's avonds
 


25-09-2008 10:00:44
nielske90
nielske90
Zou het niet (ook de andere series) met de punctualiteitscijfers te maken hebben trouwens? Zag laatst bij de AV de 6400 Wt > Ehv met +20 staan, en de aansluitende 9600 Ehv > Ht had géén vertraging staan.  

25-09-2008 10:30:33
luytjes
luytjes
Als de 6400 over gaat op de 9600, dan krijgt de 9600 toch ook +20, tenzij er extra materieel wordt ingezet? Dan heb je dus twee treinen die met vertraging rijden. Dan zou ik juist zeggen dat beide combineren tot één treinserie beter is voor de punctualiteitscijfers, want dan rijdt er slechts één trein met vertraging.

Laatst bewerkt door luytjes op 25-09-2008 10:31
 

25-09-2008 10:47:09
webguy
webguy
Je vergeet dat er een ruime tijd in die overloop zit: de 5000/5700 stopt ook erg ruim op Leiden, en dat vangt dus in ieder geval een deel van de vertraging op.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

25-09-2008 15:13:46
AlbertP
AlbertP
6400>9600 stopt 7 min in Ehv
9600>6400 stopt 10 min in Ehv
5000>5700 stopt 5 min in Ledn
5700>5000 stopt 26 min in Ledn
(raar verschil)
 

25-09-2008 15:24:23
nielske90
nielske90
Quote
AlbertPool: 6400>9600 stopt 7 min in Ehv
9600>6400 stopt 10 min in Ehv

Die eerste stopt 6 minuten in Ehv.
Overigens wel dom dat in geval van 6400/9600 wordt aangegeven in de reisplanner dat je moet overstappen. Vul maar in Geldrop > Best, dan moet je uit de trein stappen, even wachten en weer dezelfde trein in gaan...
 

25-09-2008 15:27:32
robbertc
robbertc
Quote
nielske90: Je houdt daardoor twee belachelijk korte treinseries aan over.%09%
Hoe je zoiets kleins tot veel te grote proporties weet te tillen... Zo erg is het naampje nou ook weer niet...
 

25-09-2008 16:40:13
hvondelen
hvondelen
Quote
nielske90: Overigens wel dom dat in geval van 6400/9600 wordt aangegeven in de reisplanner dat je moet overstappen. Vul maar in Geldrop > Best, dan moet je uit de trein stappen, even wachten en weer dezelfde trein in gaan...
Dat is erg stom ja, maar dat komt omdat de NS reisplanner een overstap zoekt, als je van de ene naar de andere serie wilt gaan. Het zal daarom waarschijnlijk vaak gebeuren dat mensen inderdaad uit stappen en dan tot de comclusie komen dat ze gewoon weer in de zelfde trein terug mogen keren.%09%

Nu ontkracht ik mn eigen stelling weer een beetje.
Het is bijvoorbeeld niet zo bij de 5700/5000 dat je over moet stappen! Alleen mag je er nu 25 minuten in zitten te Leiden Centraal.

Laatst bewerkt door hvondelen op 25-09-2008 16:44


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

25-09-2008 18:15:37
mb90
mb90
Ik kom overigens bij de overgang van de 5700 naar de 5000 in Leiden maar op een wachttijd van 11 minuten. 12/42 op 23/53 over heel.  

25-09-2008 18:43:12
hvondelen
hvondelen
Niet als je naar het zuiden gaat volgens mij.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

25-09-2008 18:48:49
hugovis
hugovis
Quote
AlbertPool: 5000>5700 stopt 5 min in Ledn
5700>5000 stopt 26 min in Ledn
(raar verschil)
Houd het maar op 10 (5000>5700) dan wel 11 (5700>5000) minuten.
 

25-09-2008 21:12:27
daniel81
daniel81
In tegenstelling tot wat sommige mensen lijken te denken, gáát dit topic wel ergens over! 't Is weldegelijk meer dan 'het beestje moet een naampje hebben.' Er is namelijk een leuke bepaling in de reisvoorwaarden van de NS: je kaartje is in principe bedoeld voor de snelste route, maar als je door een omweg minder hoeft over te stappen, mag je de omweg nemen. Grote vraag is nu: Geldt het wisselen van treinnummer in Ledn als overstap? Zo nee, dan mag je dus met een kaartje Ut-Ddr rijden via de toeristische route: Ut-Hvs-Shl-Ledn-Rtd-Ddr! Als echter Ledn wel formeel eindpunt is, dan gaat die vlieger niet op en moet je rechtstreeks via Rtd.

Laatst bewerkt door daniel81 op 25-09-2008 21:16
 

25-09-2008 21:20:54
daniel_ddr
daniel_ddr
De reisplanner geeft de 5000/5700 zelfs standaard bij een reisadvies voor Ddr-Ut! En daar staat 0 overstappen bij

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 25-09-2008 21:21


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-09-2008 21:39:36
daniel81
daniel81
Dat had ik nu echt nooit verwacht %02% Wel, in dat geval ontgaat mij geheel de logica waarom het twee treinseries zijn. Het niet rijden van een deel van het traject in avonden en weekenden is op zich geen argument, dat gebeurt b.v. ook in de 800 en de 3500. Dus ik geef het op. %09%  

25-09-2008 22:01:15
broek53
broek53
Het beleid in dezen is mij ook niet echt duidelijk. Zo wordt volgende drgl de serie 4500 in Amsterdam standaard geknoopt aan het zuidelijk deel van de 4000 (Asd - Rtd) en blijven het twee aparte treinseries (die met allerlei trus in de reizinformatioe aan elkaar geknoopt worden), terwijl de 4000 noord (Utg - Asd) aan de 4600 Asd -Almo geknoopt wordt en daarb ij in zijn geheel de serie 4700 wordt. Nu kunnen er uiteraard geen twee series 4000 blijven bestaan, maar dat verklaart nog niet waarom de ene serie wel en de andere niet doorgenummerd wordt.  

25-09-2008 22:59:15
visscher
visscher
Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de 4500 een IC word, en de 4000 een stoptrein word, hierdoor zal in het systeem eventueel onduidelijkheid kunnen ontstaan denk ik. Bij de 4700 bestaat dit probleem niet, het zijn beiden stoptreinen.