Publiceren van DRGLs van besloten ritten
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
31-08-2008 09:51:10
nicospilt
nicospilt
Quote
Uit een andere discussie: taigagaai: Dit is een besloten rit, welke van Apeldoorn via Deventer naar Zutphen gaat. Omdat het een besloten rit is, zal er geen dienstregeling geplaatst worden.
Vreemde opmerking, er wordt van genoeg besloten ritten wel een dienstregeling gepubliceerd (in elk geval op mijn site, als ik de informatie heb). Dat kan ook helemaal geen kwaad, want die ritten gaan toch wel door, in tegenstelling tot ritten waarvoor betalende deelnemers nodig zijn.
 

31-08-2008 14:04:43
keesje
keesje
Quote
taigagaai: Dit is een besloten rit, welke van Apeldoorn via Deventer naar Zutphen gaat. Omdat het een besloten rit is, zal er geen dienstregeling geplaatst worden.


Uit de extra dienstregelingen:

di 02 september 2008 Besloten vervoer

Moet deze dan niet heel snel worden weggehaald?
 

31-08-2008 14:11:31
admin
Moderator
admin
Waarom? Gaat toch om een hele andere rit?!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

31-08-2008 14:31:16
rolandrail
rolandrail
Ja en dus? Serieus: het ene gezelschap zal fotografen langs de baan niet uitmaken, een ander gezelschap zal een rondrennende horde niet kunnen waarderen.
Feit is dat er hier dat een moderator wat anders stelt dan de admin en daarmee een raadsel ontstaat wat onduidelijkheid schept voor de lezers: wordt het melden van een besloten rit, wat feitelijk elke gezelschapstrein is goedbeschouwd, nou wel of niet op somda op prijs gesteld. En zo niet, verwoord dat dan duidelijk of reageer er niet op zoals een moderator in dit geval.
 


31-08-2008 14:57:39
raymond16
raymond16
En het lijkt dat er een deel is weggevallen, aangezien Tgra als laatste punt genoemd wordt als doorkomst..

Laatst bewerkt door raymond16 op 31-08-2008 14:58
 

31-08-2008 15:16:06
keesje
keesje
@admin/taigagaai:
De opmerking was bedoeld - zoals Roland al aangaf - dat een moderator stelt dat er geen dienstregelingen van besloten ritten op somda worden gezet en ik constateer dat ze er wel opstaan. Komt wat warrig over, vandaar...
 

31-08-2008 21:05:28
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik werd op de hoogte gesteld van deze rit via een ander forum. Hier in werd gemeld dat het om een besloten rit voor een gezelschap zou zijn. Ik ging er derhalve van uit, dat er geen DRGL gepubliceerd zou worden.  

31-08-2008 21:30:17
seinhuis
seinhuis
Tussen een besloten rit en een besloten rit zit wel een groot verschil. Er zijn besloten ritten waar iemand de trein huurt (bijf. een (personeels)feesje of een trouwenrij), en er zijn besloten ritten die uit een stichting komen en waarvoor je kan opgeven. Hoe somda hier mee omgaat, maakt natuurlijk een verschil uit voor de gang van zaken, maar ik vind het begrijperlijk dat niet alle DRGL's hier op gezet kunnen worden en vind het leuk dat er wel een paar staan.  

31-08-2008 22:48:32
keesje
keesje
Los van de vele spelfouten begrijp ik ook nog altijd niet wanneer van een besloten rit wel de dienstregeling geplaatst wordt en wanneer van een besloten rit geen dienstregeling geplaatst wordt (moderator zegt 'nee' en admin zegt 'gaat om een heel andere rit').

Voor een hobbyïst is een besloten rit een interessante rit omdat het in veel gevallen uniek materieel naar unieke trajecten brengt. Het zal de hobbyïst (lees: menig Somda-gebruiker) geen bal interesseren wie er in die trein zit.

Of begrijp ik er nou niks van? Kan ook hoor. Maar leg het dan even uit.

Laatst bewerkt door keesje op 31-08-2008 22:59
 

31-08-2008 23:07:55
webguy
webguy
Volgens mij probeert seinhuis onderscheid te maken tussen 'besloten ritten' die (enkel) voor genodigden zijn, en 'besloten ritten' die officieel voor donateurs van een stichting/museum zijn, maar ook toegankelijk voor niet-donateurs als je een kaartje koopt.

Laatst bewerkt door webguy op 31-08-2008 23:08


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

01-09-2008 00:11:03
thom
thom
Soms is het gewoon wenselijk een drgl niet openbaar te hebben zoals bij een afscheidsrit van iemand welke vaak een verrassing is...

Persoonlijk denk ik dat de discussie hier eigenlijk heel simpel is en dat je gewoon blij moet zijn met wat hier wél bekend gemaakt word en er gewoon vrede mee moet hebben als iets niet bekend is... %06%

Zowieso heb je nergens recht op, en blijft het nog altijd de keus van het beheer om te kijken wat ze wel of niet publiceren van het gene wat aangeboden word...

Laatst bewerkt door thom op 01-09-2008 00:13
 

01-09-2008 07:55:58
admin
Moderator
admin
Ik heb de discussie even afgesplitst.

Ik sluit me aan bij Thom, het bericht van Martin was niet bedoeld als algemeen statement vanuit het beheer, maar ging echt puur over deze DRGL.
In principe publiceren wij alle DRGL's tenzij er een specifiek verzoek ligt om dat niet te doen (zoals bijvoorbeeld bij een afscheidsrit).


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

01-09-2008 08:21:51
keesje
keesje
Is dat verschil voor mij ook duidelijk.  

19-09-2008 13:33:54
phantom
phantom
Ik vraag me af aan de hand van de stelling die de Dhr spilt plaatste bovenin dit topic of die stelling name ook nog telt als de trein blijkt te gaan rijden omdat er genoeg betalende personen zijn ?
Volgens mij is het bv in het geval van Sprinter rit van morgen zo, dat die toch al gaat rijden,dus waarom blijft de hele spoorwereld dan zo uitermate stil over een DRGL ??
Dan kan daar nu toch ook wel iets meer over verteld worden,of is die rit ineens zo veel meer bijzonder dan bv een NMBS 25.5 met reizigerstrein die vandaag richting Rtd rijd,waarvan dus wel een DRGL te vinden is.

Laatst bewerkt door phantom op 19-09-2008 13:35
 

19-09-2008 14:12:01
webguy
webguy
Het probleem is dat er mensen zijn binnen de spoorwereld die zich niet kunnen gedragen. Ze gaan dan achter de trein aan reizen, en gaan bijvoorbeeld in de weg staan als mensen die wel betaald hebben een foto nemen tijdens een fotostop. Aan de ene kant begrijpelijk dus dat je geen DRGL publiceert, aan de andere kant is de NVBS wel erg extreem bezig geweest met fluoricerende hoedjes en dat soort gein. Langs de baan is uiteraard geen probleem, maar bij fotostops kan het vervelend zijn...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

19-09-2008 14:33:59
seinhuis
seinhuis
Ik ben wel eens achter een trein aan gereisd, waar ik ook foto's maakte op een plek waar hun ook foto's gingen maken. (Echter was het wel zo dat het een stop was van 50 minuten, maar dat maakt weinig uit.) Ik ben natuurlijk niet in de weg gaan staan, betaalende reizigers voorang gegeven bij foto's maken en na afloop de NVBS (die de trein huurde) een bijdrage gegeven. Als iedereen zo doet, word het spoorwereld een stuk leuker.  

19-09-2008 14:43:14
lucky
lucky
Dat is nou juist het probleem! Mensen komen bij fotostops die er niet horen te zijn! Als je een plaatje op de vrije baan wilt maken prima, maar meng je niet op plaatsen waar je niet voor hebt betaald! Als je zo graag zelf op de foto stop een foto wil maken moet je maar betalen voor de rit!  

19-09-2008 14:48:28
phantom
phantom
Zoals webguy het aangeeft snap ik bepaalde dingen echt wel.
Maar zoals ook aangegeven,en daar gaat het mij uiteindelijk om waarom kan men geen passeer tijden geven van plekken zodat er langs de lijn een leuke plaat is te maken ?
Ik ben helemaal niet geïnteresseerd om te weten waar men een foto stop maakt,meestal is de ruimte opzulke plekken beperkt en dus ten 1ste gereserveerd voor de betalende personen en ten 2e is het meestal op plekken die niet altijd openbaar toegankelijk zijn.
Kortom ik snap o.a de NVBS niet met dat soort dingen en extra ongein,en ik snap ook niet echt de geheimzinnigheid over de rit van morgen met een SGM stel. %03%
 

19-09-2008 14:56:09
seinhuis
seinhuis
Het was gewoon een openbare plaats, op de dijk van Medenblik (waar ik gratis tot Hoorn met de trein ben gekomen omdat me vander bij de NS werk, en vervolgens gratis met de bus naar Medenblik omdat de bussen stakte%08% (en terug het zelfde verhaal%08%)). Tevens waren er nog wat mensen aan het wandelen, mensen die de hond aan het uitlaten waren en mensen die met de ''normaale'' stoomtram kwamen, en die moesten ook een foto maken. Maar op die dijk heb je alle ruimte om zoveel mensen kwijt te kunnen zonder dat je elkaar in de weg staat. Ook ben ik (nog voordat de andere tram aan kwam) in het stationsgebouw geweest, zodat men geen last van mij had.

Het foto-verslag kan je lezen (en kijken) op http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=16&t=9185&hilit=NVBS
 

19-09-2008 15:00:53
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
lucky: Dat is nou juist het probleem! Mensen komen bij fotostops die er niet horen te zijn! Als je een plaatje op de vrije baan wilt maken prima, maar meng je niet op plaatsen waar je niet voor hebt betaald! Als je zo graag zelf op de foto stop een foto wil maken moet je maar betalen voor de rit!
Waarom zou je moeten betalen bij een fotostop en niet langs de vrije baan? Dat snap ik niet. Er wordt echt niks extra's gedaan daar.

Verder gaat het er vooral om dat mensen hier gratis mee willen profiteren van iets wat door anderen met behoorlijk wat tijd en geld in elkaar wordt gezet. Iedereen lijkt te denken dat dat soort dingen zomaar worden georganiseerd, dat er geen tijd en moeite in gestoken wordt. Dat is dus niet zo. Ik kan me voorstellen dat je je dienstregeling dan ook alleen gaat geven aan de mensen die jou ondersteunen voor alle tijd en kosten die je erin gestoken hebt: die betalen om mee te gaan cq betalen voor de dienstregeling dus.

Voor niks gaat alleen de zon op.
 

19-09-2008 15:13:23
seinhuis
seinhuis
Quote
dumpy_dump: Voor niks gaat alleen de zon op.
Vergeet de maan niet.

Maar opzicht ben ik wel met je eens. Maar er zijn ook mensen die zijn die zich niet kunnen opgeven (als een trein vol zit, geen zekerheid of je vrij kon krijgen van je werk, geen geld ervoor, niet optijd bij de beging punt zijn of gewoon geen zin om met zijn alle de zelfde foto's te maken bij een fotostop) En voor die mensen is het wel leuk om de DRGL bekend te maken.

Maar de vraag is of de DRGL bij somda bekend is. Als somda die niet weet, dan kan somda ook niet op internet zetten.
 

19-09-2008 15:13:50
lucky
lucky
Quote
dumpy_dump:
Quote
lucky: Dat is nou juist het probleem! Mensen komen bij fotostops die er niet horen te zijn! Als je een plaatje op de vrije baan wilt maken prima, maar meng je niet op plaatsen waar je niet voor hebt betaald! Als je zo graag zelf op de foto stop een foto wil maken moet je maar betalen voor de rit!
Waarom zou je moeten betalen bij een fotostop en niet langs de vrije baan? Dat snap ik niet. Er wordt echt niks extra's gedaan daar.
.


Ik doel erop dat als een fotostop toevallig een keer op publiekelijk terrein is, dat het dan vervelend is als daar allemaal volk naar toe komt dat niet bij de rit hoort. Volk dat normaal niet van de rit zou weten en zich daar ook niet zou gaan ophouden.

Laatst bewerkt door lucky op 19-09-2008 15:15
 

19-09-2008 15:19:09
mren
mren
Het punt is ook dat als je een DRGL publiceert, je bij dergelijke ritten nog wel eens een hoop volk langs de baan krijgt en niet in de trein, waardoor je die rit nooit terug krijgt verdient.

Van de andere kant: in het geval van de NVBS houd je zo'n rit voor je leden die op excursie gaan en dus in de trein zitten en niet voor de fotografen.

Verder is zo'n internet waarop je DRGL'en kunt zien gewoon pure verwennerij. Het is nog slechts 10 jaar geleden dat je maar op goed geluk langs de baan kon gaan staan wachten. Heel verschil met nu, waar mensen op basis van oa deze site hun reisplanning tot op de minuut in elkaar zetten om die ene trein op de foto te krijgen, en dan nog kwaad worden als de trein een minuut te laat is, of als iemand zijn betalende hoofd uit het raam durft te steken.

Daarom kan ik deze discussie wel samenvatten met: wees blij als je een DRGL krijgt, dat is al geluk. En verder wacht je maar lekker af.
 

19-09-2008 15:24:56
phantom
phantom
Een vrije baan is een vrije baan,daar rijd van alles continue en das niet bijzonder.
Fotostops worden meestal gedaan na veel overleggen en evt geld erin steken om de DRGL gemaakt te krijgen plus dat men meestal wel zorgt dat het op een voor die trein bijzondere plek is,of omdat men er iets met meer materieel doet.
Wat dus ook geld kost en tijd en meewerkendheid van de betreffende instantie's.
En al die dingen heb je langs de normale spoorlijn dus weer niet,vandaar dus betalen voor de rit en de fotostops en logischerwijs lijkt me dus niet als je gewoon een foto maakt als het spul over t spoor voorbij komt.
 

19-09-2008 15:28:48
mark
mark
Wat is het toch triest gesteld binnen de spoorwegwereld...

Betalen voor treinenfoto's.... mensen die elkaar in de haren vliegen voor hetzelfde plaatje, mensen die erover op fora gaan moddergooien.

Treinhobbyisten, raar volk soms... %09%

(zo en dat moest er even uit)
 

19-09-2008 15:57:25
keesje
keesje
Misschien moet de hobbywereld maar blij zijn dat er binnen de spoorwereld de nodige infiltranten rondlopen die de dienstregeling al dan niet illegaal naar buiten brengt.

Anders was er namelijk geen enkele - ik herhaal - geen enkele rit voorzien van een dienstregeling die naar buiten werd gebracht.

Het enige dat je dan met je cameraatje langs de koude kille baan kan doen is de hele dag wachten en hopen dat je favo treintje langskomt...
 

19-09-2008 16:04:38
nohab
nohab
Quote
dumpy_dump: Er wordt echt niks extra's gedaan daar.
De ene fotostop is de andere niet. Soms wordt een grote line-up georganiseerd met een hoop materieel.
 

19-09-2008 16:41:57
treintim
treintim
Nou, ik snap het best dat er geen dienstregeling wordt vrijgegeven van een museum/afscheids-rit, ook al zit de rit nog zo goed gevuld en is de financiering rond.
Immers als betalende reiziger, ga je mee omdat je foto's wilt hebben die anderen niet hebben. Een fotostop is daar het beste voorbeeld van... een uniek station met een unieke trein op de foto. Als de dienstregeling openbaar zou worden van de afscheidsrit van SGM-II voor morgen, dan zouden de spotters die in de Citypendel zelf zitten, de volgende keer denken... 'ach, de dienstregeling wordt toch openbaar, het heeft geen voordelen om je op te geven voor zulk soort ritten'. Maar dat is dus nú niet waar; nu heeft men fotostops waar men foto's kan nemen die iedereen die er niet voor betaald heeft, niet kan maken (omdat diegene de dienstregeling niet weet).

Wel denk ik dat er andere drijfveren van mensen zijn om niet mee te gaan, zo kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die er niet van houden om in een volle, lawaaierige trein te zitten (zoals ik; doof en dan zal het toch wel moeilijk praten zijn in zo'n volle trein). Op verjaardagen praat ik ook niet zo veel.
Of er zijn mensen die gewoon een afscheidsrit met een bepaalde materieelsoort geen beleving vinden; omdat ze zelf niet gehecht zijn aan het materieel.
Het materieel van morgen heeft bijv. alleen in de Randstad gereden, en zo bekend is het dus ook niet. Evenals Railhopper, dat alleen Zwolle-Emmen reed, daarvoor hoef je ook niet te rekenen op een enorme belangstelling.

Een afscheidsrit met materieel wordt meestal georganiseerd, zodat mensen die nauw bij die trein betrokken waren en herinneringen aan hebben, omdat het rijden met die trein, in de oude kleuren, met het oude interieur, ze wat dóét en het als genot ervaren.
Het is echt niet zo dat de mensen van een afscheisrit alleen maar meegaan omdat ze graag een extra treintje willen laten rijden op de hoofdbaan... nee, extra treinen rijden er genoeg, zo te zien aan de dienstregeling en op Somda.
Het is wat anders als je pas echt onbegrip hebt over mensen die geen interesse of motivatie hebben voor zo'n afscheidsrit, zij hebben daar hun eigen drijfveren voor. Of dat als je een spotter langs de hoofdbaan ziet staan; het verafschuwt en veel liever had dat die bij jou in de trein zat. Sommige mensen maken liever een foto in de natuur i.p.v. alleen station, beton, perron en gaan daarom niet mee.
Anderen houden wél weer van mooie stationsoverkappingen, ludieke stationsgebouwtjes en hebben bijzondere herinneringen aan de treinsoort SGM-II en willen daarvan afscheid nemen en gaan dáárom mee. Zo heft het probleem zich zelf wel een beetje op denk ik, als betalende reiziger van een afscheidsrit krijg je immers fantastische fotoplekken te zien en daarvoor betaal je ook goed, en andere spotters langs de baan hebben soms ook weer andere goede motieven.
Zo hopelijk komt mijn betoogje over, en dit is dus een beetje als respect en eerbetoon naar beide groepen bedoeld, om ze maar niet lijnrecht tegenover elkaar te zetten.%03% Over het publiceren van een dienstregeling... ik kan me voorstellen dat dit niet altijd wordt gedaan, en als het wel wordt gedaan omdat er passagiers genoeg zijn, is dat zeer respectvol naar de mensen die langs de hoofdbaan een plaatje proberen te maken.
Dat er echt mensen zijn, die gratis dezelfde fotostops op het station proberen te volgen, waar andere mensen dik voor betaald hebben, dat denk ik niet... zo veel fatsoen en respect hebben andere spotters die niet mee gaan vast wel, ook al zou een dienstregeling gepubliceerd worden.
En zo is het dus een beetje vertrouwen op elkaar; de organisator van een rit vertrouwt als hij de dienstregeling bekend maakt, dat er geen 'gratis' spotters zijn op duur georganiseerde fotostops die nou juist de krenten in de pap zijn van zo'n afscheidsrit, en de spotter vertrouwt de organisator voor de dienstregeling. Dat zou het mooiste zijn natuurlijk.

Laatst bewerkt door treintim op 19-09-2008 17:00
 

19-09-2008 16:51:11
mren
mren
Quote
treintim:
Immers als betalende reiziger, ga je mee omdat je foto's wilt hebben die anderen niet hebben.

Nee, voor de gezelligheid.
Een trein vol autistische fotografen die de ander het licht in de ogen niet gunnen, lijkt me helemaal geen prettig gezelschap.

Laatst bewerkt door mren op 19-09-2008 16:51
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-09-2008 17:08:22
keesje
keesje
Even voor de duidelijkheid: De aanvrager/organisator/vervoerder van een extra rit ontvangt de dienstregeling van NS Reizigers, Prorail of Railion, afhankelijk onder wiens vlag de trein gereden wordt,

Diezelfde organisator kan er dan voor kiezen om de dienstregeling via zijn eigen kanalen te publiceren. Of juist niet omdat het een verrassingsrit betreft of omdat ze er geen ruchtbaarheid aan wilt geven vanwege het karakter van de rit (zoals Koninklijk vervoer en militaire transporten).

Anders wordt het zodra een derde een dergelijke dienstregeling tegen de wil van de organisator openbaar maakt. Die derde is in de meeste gevallen iemand die betrokken is bij het logistieke proces alwaar de dienstregeling binnen bereik is. Het is aan zijn of haar verantwoordelijkheid om die dienstregeling geheim te houden of toch via het net openbaar te maken.

Het is daarom al een prima zaak dat Somda geen dienstregelingen publiceert van bijvoorbeeld Koninklijk vervoer (de KLPD staat zo bij je op de stoep!). En zo zou het ook moeten zijn van dienstregelingen van treinen die anderen behalve de inzittenden van de betreffende trein iets aangaat.
 

19-09-2008 17:14:52
webguy
webguy
Quote
mark: Wat is het toch triest gesteld binnen de spoorwegwereld...


Ik zou maar niks zeggen Mark: het toppunt van triestheid is in Tegelen op een perron gaan staan zodat je in de foto komt...

EDIT: Sorry, dat is wel een erg dramatische beschuldiging: het was veel onschulidger dan het overkwam... Mark en GJ stonden er niet expres om in de foto te staan...

Laatst bewerkt door webguy op 19-09-2008 22:17


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

19-09-2008 18:02:22
keesje
keesje
Klinkt ook triest moet ik zeggen, maar heeft dat iets met dienstregelingen te maken?  

19-09-2008 18:18:30
webguy
webguy
Nou ja, daar was de drgl dus wel gepubliceerd, en dan krijg je dus mensen die flauw gaan doen...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

19-09-2008 18:31:47
mren
mren
Ligt er aan op wat voor manier. Ik heb ook genoeg fotografen ouders met kleine kinden uit de weg horen schelden omdat ze toevallig zo'n loc ook leuk vonden en de heren fotografen natuurlijk geen mensen op hun perfecte plaat willen...  

19-09-2008 20:08:01
gertjan
gertjan
Quote
webguy: Nou ja, daar was de drgl dus wel gepubliceerd, en dan krijg je dus mensen die flauw gaan doen...
Dus jij vind het normaal dat er iemand zomaar het spoor oversteekt? Dát is in mijn ogen pas 'flauw' kortweg omdat je daarmee dus alles verprutst voor de anderen. Dat Mark en ik (jawel, want ik stond er namelijk ook bij ) dan eventjes dichterbij komen om een signalement te maken, is dan ook wel erg normaal. Ik hou niet zo van die gasten die zonder pasjes en vestjes door het spoor gaan wandelen (heb daat ook twee mooie nummers voor in mn telefoon).
 

19-09-2008 21:21:55
keesje
keesje
Dat wel of niet publiceren van dienstregelingen roept wel een hoop emotie op zeg, zonder dat ik er nou wijzer van wordt in welke gevallen dat wel of niet beter gepupliceerd kan of mag worden...  

19-09-2008 21:30:18
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mren:
Quote
treintim:
Immers als betalende reiziger, ga je mee omdat je foto's wilt hebben die anderen niet hebben.

Nee, voor de gezelligheid.
Een trein vol autistische fotografen die de ander het licht in de ogen niet gunnen, lijkt me helemaal geen prettig gezelschap.

Totaal mee eens!
Slechts 1 keer (januari 2008) met een excursie meegeweest. Destijds een beregezellige dag gehad, helaas met een bijsmaak: het gedrag van een hand vol "vreemde personen" tijdens de fotostops. Gelukkig zijn er ook mensen op leeftijd bij dergelijke excursies aanwezig die niet gefocust zijn op de perfecte foto, maar tijdens de tocht enorm veel kunnen vertellen over hun hobby en de geschiedenis van spoorse dingen.
 

19-09-2008 21:48:38
admin
Moderator
admin
In dit geval is het heel simpel: ik heb de DRGL al enkele weken in mijn bezit.
Ik heb de organisatie van de afscheidsrit gevraagd of ik deze mag publiceren. In eerste instantie werd daar vriendelijk, doch twijfelend op gereageerd. Vervolgens kreeg ik een zeer onbeleefde mail van een machinist (waarschijnlijk degene die morgen de SGM-II bestuurd). Hij gaf aan als eigenaar van de dienstregeling mij te verbieden deze te publiceren.

Na deze uiterst onbeleefde en onprofessionele benadering heb ik direct het topic alhier op slot gezet.
Ik twijfel nog of ik vanavond laat of morgenochtend de dienstregeling ga publiceren.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

19-09-2008 21:56:44
webguy
webguy
Das een goeie: dienstregeling als 'intellectueel eigendom' van een machinist Wat is een dienstregeling ook al weer? Een samenvatting van planregels die ingevoerd zijn in een systeem dat van Prorail is, dat betaald wordt dus door de gebruikers (NS en andere vervoerders) en de belastingbetaler. Oftewel, van ons allemaal als je 't maar ver genoeg trekt.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

19-09-2008 22:05:42
Duitje
Duitje
Ik vind dit wel erg ver gaan!!!!
Het gaat misschien maar om een paar mensen die op een station of langs het spoor staan en een foto maken.
En ik zal jullie helemaal niet in de weg lopen morgen (op Hlm) hoor, als jullie daar bang voor zijn, ik blijf gewoon vanaf een afstandje kijken

Trouwens, of de drgl er komt of niet, dat maakt mij niet uit, als het moet blijf ik lekker de hele dag wachten
 

19-09-2008 22:09:19
zaza
zaza
Ik ervaar iedere publicatie vooraf als luxe. Toen ik begon met spotten en fotograferen (1983) waren bijzondere ritten zeldzaam, zag je foto's ervan hoogstens in Op de Rails en was er ook maar een klein select clubje dat van speciale dienstregelingen op de hoogte was. Ik zag ze tijdens excursies en op open dagen vaak ietwat arrogant met de borst vooruit tussen het gewone volk lopen, vaak als enige met voorkennis over de aan- en afvoertijden van het materieel waar zij als enige dan toch net weer die ene speciale foto van konden maken.

De jonge hobbyist van nu heeft daar gelukkig veel minder mee te maken, dankzij de publicatie van diverse dienstregelingen. Anderzijds is het exclusieve van de foto's er wel af. Sterker nog, als het je niet uitmaakt kan je via diverse site's de foto's van bijzondere ritten gewoon van internet plukken en bij je eigen collectie voegen.

Dat kleine selecte clubje van toen heeft nu trouwens andere ingangen voor speciale ritten en foto's. Via wat bijsturing van de verkeersleiding ontstaat er vaak "spontaan" een bijzondere rit of samenstelling in de normale dienstregeling, dingen die van te voren niet zijn aan te kondigen, zodat dit elitekorps toch zijn bijzondere foto's kan blijven maken, ritten waar zelfs het internet een te langzaam medium voor is.

Wat beteft de Sprinterrit van morgen (ik ben betalend deelnemer) vind ik het ontbreken van een voorafpublicatie van de drgl op een bepaalde manier toch wel comfortabel, het geeft toch ietwat van exclusiviteit, ook al is het ontbreken ervan op Somda dus het gevolg van een boze mail. Kan me vinden in de reactie van de "eigenaar" van de drgl, waarschijnlijk een werk waar veel tijd is gaan zitten en vooral is gedaan voor de betalende deelnemers, het is alleen jammer dat dit blijkbaar niet op een diplomatieke manier is gebeurd.

Maar het publiceren van dienstregelingen vind ik prima en moet zeker kunnen, een prima handreiking en hulpmiddel naar de (beginnende) fotografen die vaak jong en nog gretig overal op afvliegen.
 

19-09-2008 22:18:36
raymond16
raymond16
Nou ja.. ik kan me het opzich ook wel voorstellen van die machinist. Die zijn vaak al niet echt happig op spotters (mede door de eerder geschetste verhalen).
Echter met een rit zoals deze weet je dat dit hoe dan ook mensen zal aantrekken die voor "jou trein" komen. Het is nou eenmaal een gevolg. Op het moment dat je besluit dat je zo'n rit wil rijden (want dat zal echt niet een willekeurige mcn van een standplaats zijn) weet je toch dat het erbij hoort.
Als "tegemoetkoming" van beide partijen zou je dan eraan kunnen denken om wel de route prijs te geven, maar niet de tijden. Zo blijft er nog genoeg aan verrassing over (fotostops worden tenslotte niet prijsgegeven) en genoeg mensen die niet het geduld hebben om erop te wachten.

Maar goed. Het is zoals eerder gezegd vooral verwennerij en ook heerlijk om te weten dat er iets komt. En hoe jammer het ook is: als een dienstregeling een keer niet bekend mag/kan worden dan hebben we dat simpelweg te accepteren.
 

19-09-2008 22:38:54
train85
train85
Kijk een dienstregeling van die rit mag van mij betreft wel geplaatst worden hier. Maar dat zou het mooi zijn als alle andere fotografen en spotters, die niet met deze rit meegaan, ook tijdens de stops op de emplacementen niet in de weg staan van de fotograven die met de rit mee zijn. Als je hem dus tegen gaat komen ga ergens anders staan dan de deelnemers van de rit, want de organisatie wil echt niet dan iemand anders op hun plek gaat staan op het perron.

Laatst bewerkt door train85 op 19-09-2008 22:39
 

19-09-2008 22:48:08
mark
mark
De drgl staat online: https://www.somda.nl/www/drgls/389/

DEUVM!
 

19-09-2008 23:24:21
geertw
geertw
Ik zal zwaaien bij de Dhs! %08%


http://www.ovinnederland.nl/
 

19-09-2008 23:25:38
broek53
broek53
Gôh, daar boffen jullie mee ! Als ik die hele litanie hierboven doorlees en concludeer dat er allerlei lieden zijn die denken dat de publicatie van een dienstregeling een soort recht is in plaats van een gunst, zou ik geneigd zijn er nooit meer een te publiceren, eerlijk gezegd.  

19-09-2008 23:37:22
admin
Moderator
admin
Dat heb ik al diverse malen overwogen, maar dan moeten de goeden onder de kwaden lijden.

Misschien moet ik 't als disclaimer boven alle DRGL's zetten: "Dienstregelingen getoond in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst"


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

19-09-2008 23:39:01
luytjes
luytjes
Er is toch duidelijk door meerderen aangegeven dat het publiceren van een dienstregeling gezien moet worden als een gunst, dus je bent niet de eerste die daarmee komt. Waar het om gaat is dat het gewoon belachelijk is om ons te verbieden om verstrekte informatie openbaar te maken. Als de beheerder van deze site de dienstregeling heeft weten te machtigen, is het voor ons een gunst als hij dit met te rest wil delen. Als dat vervolgens door de organisatoren wordt verboden, dan kun je dat beter zien als een ongunst.
Het komt over alsof de organisatoren (niet alleen bij deze rit) de langs-de-baan-spotters zien als een virus dat uitgeroeid moet worden. Er zijn voldoende aanmeldingen om de rit mogelijk te maken, dus wat is er nog mis met de niet-betalende mensen die langs de baan een foto willen maken? Ik wil na afloop van de rit ook nog wat anders zien dan de foto's die ik en 99 anderen tijdens de fotostops hebben gemaakt.

Laatst bewerkt door luytjes op 19-09-2008 23:40
 

19-09-2008 23:47:38
maurits
maurits
Wellicht heeft men nu toch besloten toestemming te verlenen voor het plaatsen van de dienstregeling omdat men voldoende deelnemers heeft en dus uit de kosten is. Derhalve zal het dus niet veel uitmaken als mensen langs de baan gaan staan en niet in de trein zitten.

Sowieso snap ik niet-betalende deelnemers niet die op de fotostops van betaalde deelnemers gaan staan om ook plaatjes te maken. Je wilt toch langs de baan staan om een uniek plaatje te maken, niet om hetzelfde plaatje te maken wat men ook bij de fotostop maakt? Dus blijf daar dan lekker weg en zoek zelf een mooi landschappelijk fotopunt.

Het verkrijgen van dienstregelingen via internet blijf ik beschouwen als een grote gunst, en ik ben de mensen die ze bekend maken dan ook zeer dankbaar voor. Maar heb er ook respect voor als een organisator er voor kiest om de rit niet openbaar te maken, om wat voor reden dan ook. En ga als hardcore fotograaf ook eens mee met een excursie of steun in ieder geval één van de clubs via een donateursschap. Al het moois dat voor je lens langs komt rijden rijdt immers niet op lucht...

Laatst bewerkt door maurits op 19-09-2008 23:48


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-09-2008 00:48:05
keesje
keesje
@broek53/zaza:
Helemaal mee eens: het zijn allemaal extra's voor de hobbyïst. Formeel gesproken mág niemand bij de VL of NSR bijzondere dienstregelingen openbaar maken. Dat het toch gebeurt is pure luxe voor diegenen die de bijzondere treinen willen zien.

Ik krijg mede hierdoor ook al erg de neiging om te stoppen met het plaatsen van de dagelijkse planning en wens sommige verwende kinderen hier dan alle succes toe met het vinden van hun treintjes.

@luytjens:
Het wordt niet verboden om een dienstregeling openbaar te maken, dat was het al. Beetje jammer als je wilt deelnemen aan een verrassingsrit en daags ervoor al de complete dienstregeling aantreft. Dááág verrassing!


Tegenwoordig worden er al dienstregelingen niet eens meer in VPT gezet zodat ze niet meer in een aanschrijving komen, maar gaan ze rechtstreeks naar de transportbesturing en de VL. Alleen maar om te voorkomen dat derden ze bemachtigen en niet eens zozeer omdat de aanvraag te laat is om nog in VPT te zetten.
 

20-09-2008 00:51:42
rolandrail
rolandrail
Quote
broek53: Gôh, daar boffen jullie mee ! Als ik die hele litanie hierboven doorlees en concludeer dat er allerlei lieden zijn die denken dat de publicatie van een dienstregeling een soort recht is in plaats van een gunst, zou ik geneigd zijn er nooit meer een te publiceren, eerlijk gezegd.
Hear, hear!
Ik heb met m'n download-tdr door o.a. de bijbehorende "ongeschreven regels" geen last maar heb samen met een handje vol vrienden in de jaren '90 meerdere (zeer) succesvolle fotoritten georganiseerd en treinen zaten vol met normale hobbyïsten, niet het type schandvlekken wat eerder in dit topic werd aangehaald.
Die ritten reden nog in het pré-internet tijdperk en als ik het hier zo lees is dat een godszegen geweest: de veeleisende fotograaf zat in de trein, ging dik tevreden naar huis aan het eind van een lange dag.
De mentaliteit van een te groot aantal jonge mensen is eng, heel eng. Zo eng dat ik blij ben dat ik al jarenlang niets meer wil organiseren.
 

20-09-2008 01:01:45
thom
thom
Quote
luytjes: Er is toch duidelijk door meerderen aangegeven dat het publiceren van een dienstregeling gezien moet worden als een gunst, dus je bent niet de eerste die daarmee komt. Waar het om gaat is dat het gewoon belachelijk is om ons te verbieden om verstrekte informatie openbaar te maken. Als de beheerder van deze site de dienstregeling heeft weten te machtigen, is het voor ons een gunst als hij dit met te rest wil delen. Als dat vervolgens door de organisatoren wordt verboden, dan kun je dat beter zien als een ongunst.
Het komt over alsof de organisatoren (niet alleen bij deze rit) de langs-de-baan-spotters zien als een virus dat uitgeroeid moet worden. Er zijn voldoende aanmeldingen om de rit mogelijk te maken, dus wat is er nog mis met de niet-betalende mensen die langs de baan een foto willen maken? Ik wil na afloop van de rit ook nog wat anders zien dan de foto's die ik en 99 anderen tijdens de fotostops hebben gemaakt.

Het is heel simpel, die verkregen info is en blijft uitgelekte bedrijfsinformatie.... %05% Als jij recht op had gehad, dan hadden we hier ook nog gewoon de omlopen op de site gehad... En aangezien we dat we dat niet hebben, lijkt het me dus duidelijk genoeg.

Daarnaast betaald een (museum-)organisatie tegenwoordig een kapitaal om die dienstregeling ingelegd te krijgen, en lijkt me dat toch echt hun eigen keuze of iets openbaar mag worden.
Gelukkig word dat ook gewoon goed geregeld hier met de beheerders alhier en word er eigenlijk nog best wel veel gepubliceerd.

Maar mijns inziens moet je als hobbïst danook écht maar blij zijn met wat er wél gemeld word en het daar simpelweg ook maar gewoon mee doen %05%

Want hoe je het ook stelt, het beheer hier bepaald aan de hand van wat er binnenkomt wat zij hier op de site publiceert, ongeacht wat de leden hier wel allemaal kunnen willen.

Het blijft altijd hun eindverantwoording, en daarom lijkt deze discussie me nogal onnodig...

Laatst bewerkt door thom op 20-09-2008 01:06
 

20-09-2008 01:14:18
lucky
lucky
Heel simpel toch... Als je hier niet tevreden bent, dan ga je ergens andere een dienstregeling proberen te zoeken! Veel succes: Veel meer info dan hier zul je op het internet waarschijnlijk niet vinden.

Maar niemand verplicht je om op Somda te wezen, vind je het hier niet goed gaan, ga naar een ander forum... Maar zeik astublieft niet.
 

20-09-2008 05:15:08
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ik vind uit het verhaal van Thom geen ontevredenheid spreken, integendeel...


Groet, Spiketrain
 


20-09-2008 09:24:27
admin
Moderator
admin
Quote
thom: Want hoe je het ook stelt, het beheer hier bepaald aan de hand van wat er binnenkomt wat zij hier op de site publiceert, ongeacht wat de leden hier wel allemaal kunnen willen.
Exact. Ik kan u allen melden dat er ook voldoende niet gepubliceerd wordt. Om zeer uiteenlopende redenen die niemand iets aan gaan
Quote
thom: Het blijft altijd hun eindverantwoording, en daarom lijkt deze discussie me nogal onnodig...
Mijns inziens is geen enkele discussie onnodig, er mag altijd over gepraat worden. Wat dat betreft ben ik een geboren en getogen Nederlander
Een discussie zal ik alleen afkappen als daar een goede aanleiding voor is, bijvoorbeeld disrespect.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

20-09-2008 12:13:39
keesje
keesje
@lucky/spiketrain:

Wat lucky schrijft is aanvulling op het zeer juiste bericht van Thom. En ook met roland ben ik het meer dan eens.

Sommige mensen zitten nou eenmaal in het 'verwende tijdperk' waarin je natje en je droogje klaarstaan en kennen inderdaad geen tijdperk waarin er nog geen internet, email en weet wat meer beschikbaar was om bijzondere ritten kenbaar te maken. Laat staan mensen met een spoorhart die er moeite voor doen óm het kenbaar te maken!

Dus ik zou willen zeggen: profiteer van wat je wél te weten komt aan extra ritten, neem maar van mij aan dat een heel groot deel wél gepubliceerd wordt en dat je hier ook nog een webmaster hebt die het belangenloos publiceert.

Wie dat niet begrijpt is in mijn ogen gewoon een verwend figuur.
 

20-09-2008 14:12:50
lucky
lucky
Quote
spiketrain: Ik vind uit het verhaal van Thom geen ontevredenheid spreken, integendeel...


Mijn bericht was dan ook niet bedoeld als reactie op Thom, of op iemand specifiek.
 

20-09-2008 17:23:24
phantom
phantom
Het e.e.a. slingert nogal wat aan dmv praten zo blijkt.
Een paar dingen zijn een feit vroeger toen ik net begon met de spoorhobby was internet er nog niet en dus ook geen zoekmiddel voor aparte dingen,laat staan dat je als beginner weet dat er meer is dan alleen de plan V ,Plan U en andere "normale zaken"
Dat dat er nu wel is is alleen maar een groot gemak,natuurlijk doe je het als hobbyist bij iemand altijd wel fout.
Als je wat weet en je zegt niks,dan is het niet goed als men dat later hoort.
Als je tijdens een foto line-up met fotograven perse en evt express in beeld gaat staan,dan gaat het ook niet goed.
Kortom er is altijd bij iemand wel wat.
Dat men besluit om wat voor reden dan ook sommige dingen niet bekend te maken via het internet moet je respecteren.
Als je dat soort vertrouwen als organisator van een rit niet meer kan hebben in een vriend,lid/webmaster van een site dan is het hele verhaal met drglén gewoon klaar en over.
Er zijn legio voorbeelden te noemen waarbij sommige mensen al dan niet met voorkennis dingen uitvreten die niet kunnen als het bijzondere item aankomt/ergens staat.
Op het spoor lopen,dicht langs de baan gaan staan,moedwillig andere treiteren als die ook een leuke foto willen hebben,enz enz
Dus vanuit mijn kant dan ook als 1ste dank voor de gedeelde info die men tegenkomt hier of ergens anders,zonder die paar die weten en delen had het weer net als vroeger geweest.
Zitten wachten wat plaatjes schieten en met geluk iets aparts voorbij zien schuiven waar je een foto van kan maken.
Wat ik vooral een mooie zin vond hier in dit topic was en is,waarom moeten de goeden onder de paar slechten lijden.
Zo is het meestal namelijk wel,als een paar mensen domme dingen doen dan is de uitkomst meestal dat het niet meer wordt gepubliceert/georganiseerd.
(Voorbeelden kennen we allemaal wel te over lijkt me )
Hopelijk blijven er mensen die zo denken anders zijn idd de goeie altijd de klos %04%
Ik ben in dit geval benieuwd naar de fotos die mensen hebben gemaakt van de SGM rit,heb gezien waar men allemaal heen ging en daar moet vast wat moois uit voort gekomen zijn qua plaatjes.
 

20-09-2008 17:38:35
keesje
keesje
Aan het weer zal het niet gelegen hebben denk ik  

20-09-2008 22:31:57
luytjes
luytjes
Quote
thom: Als jij recht op had gehad, dan hadden we hier ook nog gewoon de omlopen op de site gehad... En aangezien we dat we dat niet hebben, lijkt het me dus duidelijk genoeg.

Ik geloof dat ik mijn bericht vrij duidelijk heb gezegd dat ik een gepubliceerde dienstregeling ook echt niet zie als iets waar ik als hobbyist recht op heb. Dat is ook door meerderen al aangegeven. Je hebt wat dat betreft absoluut gelijk.
Het énige wat ik flauw vind aan de organsatie is het bezwaar dat ze lijken te hebben tegen fotografen langs de baan, en dan bedoel ik fratsen als fluoriserende beha's (was echt de bedoeling, maar gelukkig past dat niet op de koppeling) en het niet toestaan van langs-de-baan-foto's op het speciale SGM-fototopic op het Spoorforum. Dat vind ik kinderachtige dingen. Maar het zijn ook van die kleine dingen die nogal groot worden opgevat. De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Verder was het een zéér goed georganiseerde en zéér geslaagde rit. En ook al was de dienstregeling uitgelekt: dat er in Leidschendam een hele line-up met CityPendels voor ons klaar stond was nog steeds een aangename verrassing!

Laatst bewerkt door luytjes op 20-09-2008 22:34
 

20-09-2008 23:34:34
dh3201
dh3201
Voor wie graag vooraf drgl's van gele sprintertweeën hadden willen hebben, die stonden jarenlang gewoon in het spoorboekje: tabellen 16 en 17.


Shqiperise-lopers?
 

21-09-2008 07:29:28
nohab
nohab
Even voor de mensen die denken dat er in het pre-internettijdperk niks bekend was: er was zat bekend, alleen moesten die dienstregelingen 1 voor 1 aan de telefoon opgelepeld worden. Toen faxen betaalbaar werden voor Jan met de Pet verbeterde dat. In die tijd werden aanschrijvingen gestencild en in grote getale verspreid over letterlijk het hele land. Het was dan ook niet ondenkbaar dat je in Groningen aanschrijvingen vond van overbrengingen van nieuw materieel van Aachen naar Maastricht. De toen nog op sommige plekken aanwezige klassieke beveiliging bood behalve leuke plaatjes ook nog andere mogelijkheden. In diverse posten deden wachters dienst die de hele dag alleen zaten en dus vaak wel zin hadden in een praatje. En die stapel aanschrijvingen waarmee ze toch niks deden kon je dan meekrijgen of anders overpennen. En er reed eind jaren '80/begin jaren '90 veel meer aparts (Kameel!) dan thans. Tegenwoordig bereiken veel dienstregelingen het hobbyistenwereldje niet doordat door de vele vervoerders tegenwoordig alles nogal versnipperd is en doordat die vervoerders dat nogal als concurrentiegevoelige informatie zijn gaan beschouwen. De digitalisering heeft ook zijn werk gedaan: dienstregelingen zijn maar door enkelen achter wachtwoorden te raadplegen en als dat geen treinliefhebbers zijn... Dus: of we tegenwoordig nou zo veel beter af zijn betwijfel ik heel sterk.

Laatst bewerkt door nohab op 21-09-2008 09:41
 

21-09-2008 12:21:37
keesje
keesje
Als dat zo is wat klagen we dan vraag ik me af.  

21-09-2008 22:57:17
hvondelen
hvondelen
Quote
phantom: Ik ben in dit geval benieuwd naar de fotos die mensen hebben gemaakt van de SGM rit,heb gezien waar men allemaal heen ging en daar moet vast wat moois uit voort gekomen zijn qua plaatjes.

Nu zie hier:http://www.flickr.com/photos/hvondelen/

Laatst bewerkt door hvondelen op 21-09-2008 22:57


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

22-09-2008 09:34:23
jbt
jbt
Met wat nohab schrijft kan ik het volledig eens zijn. Alleen door dat bellen en 'overpennen' had je wel veel meer contact met je mede-hobbyisten.
We moeten het verleden overigens niet idealiseren. Dat geldt ook voor het gedrag van de spoorwebhobbyisten. Dat is nu niet slechter dan pakweg dertig jaar geleden. Ook toen gold het adagium: "de vent met de grootste groothoek bepaalt de positie van de fotolijn." En ook toen werd er gescholden, geschreeuwd, gevloekt als er maar iemand in beeld waagde te lopen, ook de vader met zijn kind die de stoomloc van dichtbij wilde bekijken. Tijden veranderen in dat opzicht niet.
Wat ik aan de discussie over wel of niet vrijgeven van dienstregelingen wil toevoegen, is de optie van de betaalde dienstregeling tegen gereduceerd tarief. Dit wordt regelmatig in Duitsland toegepast door onder meer Zugtouren. Tegen betaling van een bedrag van circa EUR 20,00 krijg je volledige dienstregeling op aanschrijvingniveau. Ideaal voor de fotograferende hobbyist die wil achtervolgen, omdat hij geen plezier heeft aan meerijden in de trein. Je kunt dan gewoon goede foto's maken, die niet te maken zijn tijdens de fotostops (die altijd voor de helft worden afgelast om de vertraging in te lopen). Je betaalt dan toch mee aan het gebodene. Je hoeft dus niet te 'parasiteren'.
Dit is met name ideaal voor ritten die georganiseerd worden om 'het meegaan' (kilometers maken) en niet om het maken van foto's, zoals de ritten waar Roland het over had (ik neem aan dat gedoeld is op de twee 'classical tours' (2400-en en mat 54) in 1991 en 1995). Bij die ritten voor de 'veeleisende fotograaf' ben ik gewoon meegegaan en heb schitterende foto's kunnen maken. Zo kan het wat mij betreft ook.
 

22-09-2008 10:01:27
luytjes
luytjes
Je zou voor deelnemers van de rit die toch ook langs de baan willen fotograferen ook iets kunnen organiseren met een bus. Voor het meest bijzondere deel van de rit zet je een bus klaar bij het station. De deelnemers die dat willen vervoer je zo naar een mooie fotolocatie langs de baan (met voldoende ruimte voor een fotolijn), de trein komt langs, de foto is gemaakt en iedereen is blij. Een soort moderne variant van de "Scheinanfart". Je laat de trein even wachten op het volgende station, zodat de bus voldoende tijd heeft om naar de volgende locatie te rijden en het geheel herhaalt zich weer.  

22-09-2008 11:18:50
rolandrail
rolandrail
Quote
jbt: Dit is met name ideaal voor ritten die georganiseerd worden om 'het meegaan' (kilometers maken) en niet om het maken van foto's, zoals de ritten waar Roland het over had (ik neem aan dat gedoeld is op de twee 'classical tours' (2400-en en mat 54) in 1991 en 1995).
Ik doelde op de fotoritten met een DE II in 1991, met een DH II in 1992 en met de DE 41 in 1996.
 

22-09-2008 13:14:24
jbt
jbt
Heb ik zelf destijds niet meegemaakt, maar wat ik aan plaatjes en praatjes daarover heb gezien en gehoord, was dat ook wel in orde  

22-09-2008 13:18:43
seinhuis
seinhuis
Quote
luytjes: Je zou voor deelnemers van de rit die toch ook langs de baan willen fotograferen ook iets kunnen organiseren met een bus. Voor het meest bijzondere deel van de rit zet je een bus klaar bij het station. De deelnemers die dat willen vervoer je zo naar een mooie fotolocatie langs de baan (met voldoende ruimte voor een fotolijn), de trein komt langs, de foto is gemaakt en iedereen is blij. Een soort moderne variant van de "Scheinanfart". Je laat de trein even wachten op het volgende station, zodat de bus voldoende tijd heeft om naar de volgende locatie te rijden en het geheel herhaalt zich weer.
Heel mooie ideeën. 1 nadeel: die bus en chauffeur moet ook betaald worden (dus de excursie word duurder_, en die trein moet een plek vinden waar het overige treinverkeer geen last heeft, wat ook moeilijk is in Nederland
 

22-09-2008 13:33:13
ruysdael
ruysdael
Quote
Wat ik aan de discussie over wel of niet vrijgeven van dienstregelingen wil toevoegen, is de optie van de betaalde dienstregeling tegen gereduceerd tarief. Dit wordt regelmatig in Duitsland toegepast door onder meer Zugtouren. Tegen betaling van een bedrag van circa EUR 20,00 krijg je volledige dienstregeling op aanschrijvingniveau. Ideaal voor de fotograferende hobbyist die wil achtervolgen, omdat hij geen plezier heeft aan meerijden in de trein.
Of dit nou zo betrouwbaar is... Het zou best kunnen dat meerdere mensen zo'n Dienstregeling kopen (ieder 2 euro in de pot ofzo) en dat die dan alsnog uitlekt.
 

22-09-2008 13:38:20
luytjes
luytjes
@seinhuis: Kom nou, alsof de rit ineens onbetaalbaar wordt als we een busje met chauffeur erbij huren Er komen nogal wat huur-, inleg- en personeelskosten bij kijken als je zo'n treinritje wil organiseren. Daarmee vergeleken lijkt me het huren van een bus met chauffeur een nietig bedrag. Bovendien, als er zoiets leuks georganiseerd (en goed georganiseerd) kan worden heb ik daar zeker wel wat meer voor over dan de 35 euro voor de Sprinterrit.
En zo'n ritje inleggen tussen het andere treinverkeer is nu toch ook geen probleem?

Laatst bewerkt door luytjes op 22-09-2008 13:39
 

22-09-2008 13:55:42
jbt
jbt
Bij Plandampf - de ultime wijze van dienstregelingen verkopen om te achtervolgen - (en bij de TSP heb ik dat ook wel eens gezien) wordt dit ondersteund door - in beginsel niet na te maken - buttons en pasjes, waarop ook wordt gecontroleerd. Één button per persoon wel te verstaan en niet een per auto. En oh wee als je er geen kunt laten zien.  

22-09-2008 14:00:50
rolandrail
rolandrail
Quote
seinhuis: Heel mooie ideeën. 1 nadeel: die bus en chauffeur moet ook betaald worden (dus de excursie word duurder_, en die trein moet een plek vinden waar het overige treinverkeer geen last heeft, wat ook moeilijk is in Nederland
Kies een goede lijn uit, Nm-Vl b.v. of een museumlijn. Behalve de ritten die ik eerder vandaag noemde hebben we twee keer een fotogoederentrein bij de VSM georganiseerd, beide keren met min of meer tijdperk verantwoorde bussen gehuurd bij de SVA even uit m'n hoofd. De museumbussen zijn een stuk betaalbaarder dan van een commerciële vervoerder en zowel kleine bussen als grotere zijn te huren. Tijd om eens wat dia's in te scannen onder het mom van "zo moet het"
 

22-09-2008 16:02:37
seinhuis
seinhuis
je praat over rustige lijnen, want in de randstad (waar de SGM-II reed) is dit (bijna) niet mogerlijk

Laatst bewerkt door seinhuis op 22-09-2008 16:03
 

22-09-2008 16:52:48
luytjes
luytjes
Gelukkig bestaat Nederland nog uit andere delen dan alleen de Randstad %08%

Laatst bewerkt door luytjes op 22-09-2008 16:53
 

22-09-2008 16:57:26
keesje
keesje
Quote
jbt: Bij Plandampf - de ultime wijze van dienstregelingen verkopen om te achtervolgen - (en bij de TSP heb ik dat ook wel eens gezien) wordt dit ondersteund door - in beginsel niet na te maken - buttons en pasjes, waarop ook wordt gecontroleerd. Één button per persoon wel te verstaan en niet een per auto. En oh wee als je er geen kunt laten zien.


En wat als je daar genietend van de vrijheid der mens nietsvermoedend staat met je camera?
 

22-09-2008 17:12:33
jbt
jbt
Je staat daar in de regel niet niets vermoedend met je camera, want tegenwoordig weet - via internet - iedereen waar wat te beleven valt. Overigens heb je dan de vrijheid om gewoon weg te gaan. Je bent niet verplicht om foto's te maken. Ook kun je alsnog een button of pasje kopen. Gebeurt overigens vrij regelmatig met de 'nietsvermoedenden', die toch foto's willen maken. De vrijheid van de mens houdt op waar de belangen van andere mensen beginnen. Het financiele belang van de organisator, die er vaak duizenden, zelfs tienduizenden euro's in steekt, gaat verder dan de vrijheid van de van de 'vrijheid niets vermoedende mens' die - toevallig - met zijn camera op de goede plek, op de juiste tijd en langs de goede lijn staat.  

22-09-2008 17:19:52
keesje
keesje
Als ik al die berichten lees heb ik soms het gevoel dat mensen op treinenjacht zijn en sommige mensen uit die trein weer op mensenjacht...

Maar ben het met je eens, het heeft ook wel met mentaliteit te maken. Niet iedereen kan daar mee omgaan en steekt zijn tijd liever in het 'opsporen' van mogelijk illegale fotografen langs de baan dan dat ietsje meer moeite doet om zelf een mooi plaatje te scoren.

En als men zich daar tot zo druk om maakt, hang dan een lelijk zeil om de trein of zo... Stel je voor dat ze je trein fotograferen! Het zou toch wat zijn!
 

22-09-2008 17:25:05
jbt
jbt
Tijdens het altijd obligate wachten op de trein kun je goed controleren of er tussen je betalende omstanders ook zitten die niet betaald hebben. Daar hoef je zelf geen foto voor te laten schieten. Een zeil moet je niet over de trein hangen, want dan treft je de betalers weer. Een zeil, of een fel gekleurde bh, of wat dan ook meer voor ongein heeft alleen zin bij ritten waar de (veeleisende) fotograaf meegaat, zoals de al genoemde Classical Tours en de ritten waar Roland het over had. Dan tref je inderdaad de niet betalers.  

22-09-2008 17:29:37
berkel73
berkel73
In een land als Duitsland is het inderdaad wel erg toevallig als je 'nietsvermoedend' langs een klein boemellijntje-met-tweeuursdienst in Sachsen staat waar nét die dag van alles te beleven is %08%... (is nog een reactie op het bericht van jbt om 17:12)
En ach, als je een zeil of iets anders om een trein heen hangt, dan krijgen de niet-betalers toch ook een uniek plaatje %08% (alleen niet waar ze op hadden gehoopt uiteraard %02%)

Laatst bewerkt door berkel73 op 22-09-2008 17:31
 

22-09-2008 17:34:48
nielske90
nielske90
Of we doen allemaal gewoon wat vriendelijker, maken allemaal leuke plaatjes op een fatsoenlijke manier. Dan hoef je niet zo moeilijk te doen en de drgl van de rit kan gewoon getoond worden...  

22-09-2008 19:24:02
dh3201
dh3201
Quote
jbt: Je staat daar in de regel niet niets vermoedend met je camera, want tegenwoordig weet - via internet - iedereen waar wat te beleven valt. Overigens heb je dan de vrijheid om gewoon weg te gaan. Je bent niet verplicht om foto's te maken. Ook kun je alsnog een button of pasje kopen.

Ik ben benieuwd hoe ze dat doen als de trein met 100 km/h langs een weiland rijdt waar je nietsvermoedend staat te wachten....


Shqiperise-lopers?
 

22-09-2008 19:31:45
mren
mren
Gewoon vanuit het eerste rijtuig iedereen langs de baan afknallen omdat men elkaar niets gunt.
(hint voor de sommige treinspotters: dit is sarcasme)

Edit door Rudolfph: iets minder schunnig taalgebruik graag.

Laatst bewerkt door mren op 22-09-2008 19:33
 

22-09-2008 20:07:57
ruysdael
ruysdael
Is er niemand die het gewoon schandalig vind dat je moet betalen om een bepaalde trein op de foto te zetten? Volgens mij is het meeste gebied rond de spoorbaan (zolang je maar niet te dichtbij staat) gewoon openbaar gebied. Als iedereen fatsoenlijk met elkaar omgaat en degene die betaald hebben om daar een foto te maken gewoon respecteerd... Wat is het toch embarmelijk gesteld in de spoorwereld.  

22-09-2008 20:45:14
broek53
broek53
Wil je de spoorwereld erbuiten laten, svp?  

22-09-2008 20:45:58
dennistd
dennistd
Het zou heel makkelijk kunnen:
de DRGL alleen publiceren als er genoeg betalende deelnemers zijn
 

22-09-2008 20:49:11
mren
mren
Zonder daar verder een inhoudelijk oordeel over te hebben: hoe zou Somda dat moeten gaan controleren? Of afwachten op mail van organisatie, die misschien niet komt?  

22-09-2008 21:01:48
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Wil je de spoorwereld erbuiten laten, svp?
Ja, wat ongelukkig uitgedrukt, bedoelde meer de hobbyistenwereld.
 

22-09-2008 21:14:48
thom
thom
Of zullen we het toch maar zo houden als het nu gaat...  

23-09-2008 00:00:05
keesje
keesje
Ja ach, een goederentrein of reizigerstrein of whatever voor een trein rijdt niet gratis en die mogen ook voor niks op de foto...  

23-09-2008 08:31:29
jbt
jbt
Quote
ass-er: Is er niemand die het gewoon schandalig vind dat je moet betalen om een bepaalde trein op de foto te zetten? Volgens mij is het meeste gebied rond de spoorbaan (zolang je maar niet te dichtbij staat) gewoon openbaar gebied. Als iedereen fatsoenlijk met elkaar omgaat en degene die betaald hebben om daar een foto te maken gewoon respecteerd... Wat is het toch embarmelijk gesteld in de spoorwereld.

Als iedereen er zo denkt over denkt, dan is het snel afgelopen met extra ritten ten behoeve van hobby-isten, simpelweg omdat je toch kunt fotograferen zonder te betalen. De organisatoren zullen het dan wel uit hun hoofd halen om er duizenden euro's eigen geld in te gaan steken. Dan valt er niets meer te fotograferen aan dit soort leuke dingen.
 

23-09-2008 10:13:25
broek53
broek53
... waarmee de discussie weer volledig rond is. daar begon-ie namelijk ook mee , zoals elke keer dat het onderwerp oprispt (eens per jaar, schat ik)  

23-09-2008 10:16:00
rolandrail
rolandrail
Hear, hear. Het is juist embarmelijk en schandalig als je denkt het volste recht te hebben gratis een foto te maken van een trein waar anderen (flink) voor betalen. Leuke fototreinen rijden niet voor een zakje knikkers, die rijden voor een flinke zak geld opgehoest door een aantal mensen die het betalen aan mensen die een hele hoop vrije tijd in die rit steken.
Het schandalig en embarmelijk vinden dat je die trein niet gratis kan fotograferen is minachting voor de organisatoren en deelnemers, dat is geen fatsoenlijke omgang, het toont ook geen respect, het is puur profiteren. Inderdaad, niemand die je tegen kan houden rechtmatig gezien als jij die trein fotografeert vanaf openbaar gebied maar van zulk gedrag kan geen enkele excursietrein rijden.
In 1991 hadden we er amper last van maar als je als deelnemer 125 gulden betaalt voor een excursierit met een DE II van 08u tot 21u met tal van fotostops (bezocht werden Bdl, Born, Srn, Lin, Vdp en Cki) en maandenlang werk door de organisatoren dan is het schandalig als jij denkt dat je het recht hebt die trein gratis te fotograferen.
 

23-09-2008 10:40:14
rudolfph
rudolfph
Je hebt inderdaad het recht die trein gratis te fotograferen, daar gaat de discussie niet over, de discussie gaat erover of de DRGL al dan niet gepubliceerd wordt/moet worden.  

23-09-2008 10:58:59
jbt
jbt
Dat is voor mij duidelijk: absoluut niet publiceren van een DRGL waar voor betaald moet worden, ook niet als je (als beheerder) - al dan niet na betaling - die DRGL in je bezit hebt.  

23-09-2008 11:10:53
rolandrail
rolandrail
Precies, niet publiceren. Treinen rijden voor betalers, niet voor profiteurs en mensen die het recht dénken te hebben die trein te mogen fotograferen. Je hebt niet het recht maar je hebt de mogelijkheid. Recht hebben schept verplichtingen...

Laatst bewerkt door rolandrail op 23-09-2008 11:13
 

23-09-2008 11:41:18
luytjes
luytjes
Recht, mogelijkheid ... Het is in ieder geval niet verboden is om langs de baan te staan om daar treinen te fotograferen. Je hebt inderdaad niet het recht op informatie over bijzondere ritten, maar als er dan toch zo'n rit langs komt kan niemand het je kwalijk nemen dat je er een foto van maakt ...
En er zijn altijd wel mensen die een dienstregeling hebben kunnen bemachtigen. In het geval van de SGM-rit was de dienstregeling op het laatste moment toch voor iedereen te zien. Wat ik dan niet begrijp is dat bepaalde figuren de fotostops gaan opzoeken om daar lekker mee te fotograferen. Wees slim en ga lekker langs de baan staan, dan heb je een plaatje dat geen enkele betalende deelnemer heeft kunnen maken. Het klinkt heel onrechtvaardig, maar zo werkt het wel. Ik vind het ook leuk om achteraf foto's te zien die ik niet heb kunnen maken. Ik heb als betalende deelnemer pas problemen met niet-betalende fotografen als ze tijdens fotostops in het beeld gaan lopen (zoals dat vreemde figuur dat in Delft ineens uit de fotolijn stapte en op z'n dooie gemak richting zijn trein banjerde).

Laatst bewerkt door luytjes op 23-09-2008 11:52
 

23-09-2008 13:27:48
seinhuis
seinhuis
Quote
luytjes: Ik heb als betalende deelnemer pas problemen met niet-betalende fotografen als ze tijdens fotostops in het beeld gaan lopen (zoals dat vreemde figuur dat in Delft ineens uit de fotolijn stapte en op z'n dooie gemak richting zijn trein banjerde).
Maar dit kan ook gebeuren met een wel-betaalde deelnemer, wat ik ook vaak genoeg gezien heb

Waar ik een nog meer een hekel aan heb dat (was dat laats in Almerlo wat ik gezien heb) mensen in het spoor gaan staan om een ''mooiere'' foto te maken, waardoor alle treinen met lasgeving en (nog meer) vertraging moesten rijden
 

23-09-2008 13:48:49
luytjes
luytjes
Je hebt wel enigszins gelijk: vervelende figuren kun je natuurlijk altijd hebben, maar als een niet-betalend persoon gaat lopen zieken op "onze" fotostop dan is dat dubbel zo vervelend. Maar uiteraard is een fotostop (helaas) geen verboden terrein voor niet-betalende mensen. Het is dan ook vooral een morele kwestie, waarbij je moet uitgaan van de goedheid van de mensen. Maarja, als iedereen gaat doen waar hij zelf zin in heeft zonder rekening te houden met anderen, dan zal deze wereld gauw onleefbaar te worden.

Laatst bewerkt door luytjes op 23-09-2008 13:51
 

23-09-2008 18:15:38
geertw
geertw
Quote
rolandrail: Je hebt niet het recht maar je hebt de mogelijkheid. Recht hebben schept verplichtingen...

Je hebt evengoed het recht. Dat het moreel onjuist is kan ik me in vinden, maar dat is iets anders.


http://www.ovinnederland.nl/