Publiceren van DRGLs van besloten ritten
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
23-09-2008 18:49:47
ruysdael
ruysdael
Quote
rolandrail: Het schandalig en embarmelijk vinden dat je die trein niet gratis kan fotograferen is minachting voor de organisatoren en deelnemers, dat is geen fatsoenlijke omgang, het toont ook geen respect, het is puur profiteren. Inderdaad, niemand die je tegen kan houden rechtmatig gezien als jij die trein fotografeert vanaf openbaar gebied maar van zulk gedrag kan geen enkele excursietrein rijden.
Dat is hoe jij erover denkt... Volgens mij is het nog altijd niet verboden om een museumstel te fotograveren als het langs komt over de vrije baan (en dat recht heb je ook als je op een openbare plek staat). Over DRGL's heb ik het dan niet... Met die informatie moet de organisatie omgaan, hoe men denk het beste ermee om te gaan.
 

23-09-2008 22:39:05
keesje
keesje
Nou een algeheel treinfotoverbod maar dan zoals vroeger achter het IJzeren Gordijn? Geen enkele trein rijdt namelijk gratis en voor niks...

Kan me overigens wel de frustratie voorstellen van o.a. Roland dat als er veel tijd, geld en energie gestoken wordt in een fotorit en dat buitenstaanders gratis meeprofiteren. Maar ik zou zeggen: als je die rit dan al kostendekkend rijdt, geniet dan van die rit en laat niet je bloeddruk onnodig stijgen door een paar van die 'profiteurs' langs de baan!

Dan naar de essentie van dit topic: Ik heb al eerder gezegd dat publicaties van dienstregelingen (= aanschrijvingen) officieel niet naar buiten mogen worden gebracht als je er beroepsmatig mee te maken hebt. Als het dan toch gebeurt is dat leuk voor je medehobbyïst en je kan weer rekenen op extra vrienden in de spoorwereld.

Zoals eerder vermeld: speciaal vervoer met een 'tintje' zoals Koninklijk vervoer en militair vervoer, hoe leuk ook om te fotograferen, kan en mag je domweg niet publiceren uit beveiligingsredenen.
Ik vind ook dat een organisator van een rit recht heeft op het ontvangen van een discrete dienstregeling en als opdrachtgever zelf bepaalt of hij deze naar buiten brengt of niet. Kortom: wil hij dat niet, dan moet die gewoon geheim blijven en niet uitlekken.

Laatst bewerkt door keesje op 23-09-2008 22:40
 

24-09-2008 08:43:58
jbt
jbt
Quote
keesje: Maar ik zou zeggen: als je die rit dan al kostendekkend rijdt, geniet dan van die rit en laat niet je bloeddruk onnodig stijgen door een paar van die 'profiteurs' langs de baan!


Vergeet niet dat organisatoren hun rit vaak toch door laten gaan bij 80% dekking. Die 20% wordt dan uit eigen middelen betaald. Ze willen per slot van rekening ook wel dat het evenement doorgaat. Als er meer dan 100% dekking is, dan gaat het overschot in een pot om in een volgend geval weer zo iets te kunnen voorfinancieren. Het is voor organisatoren dan extra zuur als er niet betalenden staan mee te fotograferen. Dit is geen kwestie van recht, maar een kwestie van fatsoen en respect voor de organisator.
 

24-09-2008 09:01:52
broek53
broek53
Right. Om even een duit in het zakje te doen: het gaat (of althans: ging) in dit topic over wel meer dan de drgl van ritten die speciaal georganiseerd zijn als excursie of fotorit. Volgens mij is een (mits vriendelijk gesteld) verzoek voldoende om althans op dit forum die drgl niet te publiceren en dat lijkt mij dus het punt niet, eigenlijk.
Het "probleem" bij een aantal extra treinen kan zijn dat aan de drgl niet af te zien is wat voor rit het is en al helemaal niet als het een schijnbaar gewone rit is waarvan de organisatie liever niet heeft dat hij publiek wordt, omdat het een verrassing voor iemand moet zijn of zo.
 


24-09-2008 09:12:00
seinhuis
seinhuis
Ik denk dat peter (na 8 jaar somda) wel genoeg ervaringen heeft om te kijken of die rit wel of niet op internet kan worden geplaats. Als hij alsnog trijvel, kan hij een mail sturen naar de eigenaar van de bestreffende trein  

24-09-2008 11:55:50
keesje
keesje
Denk dat de infiltrant wél weet wat hij doorgeeft aan Somda en dus daarmee mogelijk ongewenste gasten langs de baan tovert. De verantwoordelijkheid ligt dus volledig bij degene die willens en wetens een dienstregeling al dan niet illegaal naar buiten brengt!  

24-09-2008 11:56:34
thom
thom
Quote
seinhuis: Ik denk dat peter (na 8 jaar somda) wel genoeg ervaringen heeft om te kijken of die rit wel of niet op internet kan worden geplaats. Als hij alsnog trijvel, kan hij een mail sturen naar de eigenaar van de bestreffende trein

Hoe kom jij nouweer aan 8 jaar Somda, ik kom niet verder dan 5..
 

24-09-2008 11:57:05
thom
thom
Quote
keesje: Denk dat de infiltrant wél weet wat hij doorgeeft aan Somda en dus daarmee mogelijk ongewenste gasten langs de baan tovert. De verantwoordelijkheid ligt dus volledig bij degene die willens en wetens een dienstregeling al dan niet illegaal naar buiten brengt!

Maar nogmaals, dat is allemaal wel goed geregeld hier...
 

24-09-2008 12:09:53
seinhuis
seinhuis
@thom, daar heb ik alle vertrouwen in.

@thom, klopt, 2008-2003=5 jaar.
 

24-09-2008 12:13:43
keesje
keesje
Quote
thom: Maar nogmaals, dat is allemaal wel goed geregeld hier...
Dat vraag ik heel sterk af eerlijk gezegd. Volgens mij was het plaatsen van de SGM-rit namelijk helemaal niet gewenst!
 

24-09-2008 12:18:38
seinhuis
seinhuis
Quote
admin: In dit geval is het heel simpel: ik heb de DRGL al enkele weken in mijn bezit.
Ik heb de organisatie van de afscheidsrit gevraagd of ik deze mag publiceren. In eerste instantie werd daar vriendelijk, doch twijfelend op gereageerd. Vervolgens kreeg ik een zeer onbeleefde mail van een machinist (waarschijnlijk degene die morgen de SGM-II bestuurd). Hij gaf aan als eigenaar van de dienstregeling mij te verbieden deze te publiceren.

Na deze uiterst onbeleefde en onprofessionele benadering heb ik direct het topic alhier op slot gezet.
Ik twijfel nog of ik vanavond laat of morgenochtend de dienstregeling ga publiceren.
Wat later wel was gebeurd

Laatst bewerkt door seinhuis op 24-09-2008 12:20
 

24-09-2008 14:06:56
admin
Moderator
admin
Ik kan best wat hebben, en heb ook best wel wat te verduren gehad in de afgelopen jaren, maar de manier van benaderen vanuit de organisatie van deze rit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ter uwer informatie: na publicatie van de DRGL vrijdagavond ben ik via e-mail en daarna op de huistelefoon door de organisatie opnieuw uitgekafferd. Inclusief een flinke bedreiging om stappen te ondernemen tegen mij en Somda.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

24-09-2008 14:10:45
john2
john2
Peter, wat een zooitje stelletje ongeregeld.
En dan maar in Den Haag de mond vol hebben van normen en waarden.
Je ziet wel de praktijk leert en is anders.
 

24-09-2008 14:32:39
admin
Moderator
admin
Laat ik even heel duidelijk stellen dat deze discussie niet moet verzanden in het zwart maken van de organisatie achter deze rit. Het was een prachtige, goed georganiseerde rit.
Ik doe mijn best me te beperken tot het melden van de feiten hieromtrent.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

24-09-2008 15:01:40
keesje
keesje
Allereerst: Bedreigingen e.d. zijn natuurlijk NOOIT goed te praten, zo ziek zijn sommige hobbyïsten en/of organisatoren helaas. %03%

Dat ze boos zijn dat hun dienstregeling openbaar is gemaakt is een hele andere kwestie. De boosheid kan ik in die zin voorstellen dat er ongenode gasten bij line-ups verschijnen op terreinen waar ze niet thuis horen, juist omdat ze dat te weten zijn gekomen als gevolg van een publicatie dat er iets speciaals komt of staat te gebeuren, zonder dat ze daaraan meebetaald hebben.

Ik vergelijk het maar even met het versturen van uitnodigingen aan een groep mensen omdat je juist alleen die mensen wilt ontvangen. Dan zit je toch ook niet te wachten dat je uitnodigingen via via openbaar worden gemaakt en dat er volk over de vloer komt dat je niet wilt hebben?
 

24-09-2008 15:20:39
lucky
lucky
De paparazzi staat ook bij elk feest met BN'ers. En uitnodigingen voor een verjaardag krijg je hoe en dan ook wel via via te horen. Iets echt geheim houden is nogal moeilijk in ons huidige tijdperk.  

24-09-2008 15:26:10
keesje
keesje
Dat blijkt. Probleem is echter dat er slechts één persoon/infiltrant nodig is om een rit vol vrolijk hobbyïsten te doen omslaan in een trein vol geïrriteerde hobbyïsten.  

24-09-2008 15:38:37
nielske90
nielske90
Het probleem is het gedrag van bepaalde figuren. Ook al wordt de drgl bekend gemaakt, dan haal je het toch nog niet in je hoofd om bij betaalde fotostops te gaan fotograferen. Temeer omdat er legio spotplekken bij zijn die minstens net zo mooi zijn, en die niet iedereen op de foto heeft...

Als iedereen die niet betaald gewoon een normaal stekje opzoekt ipv bij fotostops is er niks aan de hand.

Laatst bewerkt door nielske90 op 24-09-2008 15:40
 

24-09-2008 15:42:04
lucky
lucky
Ja, dat is al 5x gezegd hier. Deze mensen maken zich hier heus niet bekend en staan de volgende keer weer op de fotoplek. Dus als je daar beslist wat tegen wil doen moet je ze niet meer online zetten.  

24-09-2008 16:10:35
broek53
broek53
Voorstel: zullen we er maar weer eens over ophouden? De cirkelredenering is nu een keer of wat rond en dat zou toch weer eens genoeg moeten zijn tot de volgende keer dat het onderwerp oprispt.  

24-09-2008 21:01:30
htmtram
htmtram
Jammer dat bepallde mensen, organisaties zo zijn.

Maarja, je kan niet een openbare plek op eisen zodat de jongetjes en meisjes uit de trein zonodig een foto willen maken en dan toch gaan foto shoppen... Aangezien de meeste toch foto shoppen kan je makkelijk de mensen die er voor staan weg shoppen...

Als je persé een foto stop wil zonder dat er andere mensen op je foto komen ga je maar lekker op een rangeer terrein staan of iets dergelijks.

Als een organisatie een dienstregeling heeft kunnen ze ook gewoon een begin tijd en een eindtijd geven aan de deelnemers. Zo weet je zeker dat er niemand je trein kan fotograveren behalve op het begin/eind station.

Daarom ga ik tot nu toe niet mee met speciale ritten omdat er volgensmij wel altijd ruzie is tussen de jongetjes en meisjes over de beste plek bij de foto stop.


Ik heb gewacht met hier iets op te zetten omdat het me beter leek om eerst te kijken wat jullie hier allemaal neer gingen zetten.
 

24-09-2008 21:37:35
seinhuis
seinhuis
Quote
admin: Ik kan best wat hebben, en heb ook best wel wat te verduren gehad in de afgelopen jaren, maar de manier van benaderen vanuit de organisatie van deze rit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ter uwer informatie: na publicatie van de DRGL vrijdagavond ben ik via e-mail en daarna op de huistelefoon door de organisatie opnieuw uitgekafferd. Inclusief een flinke bedreiging om stappen te ondernemen tegen mij en Somda.
Ik weet niet hoe erg en wat voor dreigingen er waren, maar als ze te erg zijn geweest, vind ik het terecht als je aangiften ga doen bij de politie. Want zo ga je niet met andere mensen om! (en daarmee maakt het voor mij geen verschil uit wat voor mensen het zijn, welke hobby's ze hebben enz.)
 

24-09-2008 21:52:45
luytjes
luytjes
Zoals het mij is verteld, waren de 'bedreigingen' niet erger dan dat Peter er even op gewezen werd dat hij geen toestemming heeft om de dienstregeling te publiceren en dat hij de rit zelf mag betalen als hij het wel doet.

Laatst bewerkt door luytjes op 24-09-2008 21:53
 

24-09-2008 22:46:08
thom
thom
"Zoals mij verteld" is ook altijd een mooie toevoeging in zo'n discussie  

24-09-2008 23:35:48
luytjes
luytjes
Het is geen verhaal dat ik zomaar ergens heb gehoord, maar de kant van het verhaal zoals mij het is uitgelegd door een organisator. Maargoed, zeg het maar als deze informatie ongewenst is ...

Laatst bewerkt door luytjes op 24-09-2008 23:37
 

24-09-2008 23:37:45
lucky
lucky
Het gevaar van via via zit erin dat het misschien eerst bij 3 andere personen is beland voor het bij jou komt. En dan krijg je een heel selectief verhaal dat elke keer weer anders verteld wordt. (Denk maar aan de spelletjes op de basisschool die je vroeger deed.)

Laatst bewerkt door lucky op 24-09-2008 23:38
 

24-09-2008 23:38:16
mark
mark
Mark: Zo, en nu is het wel weer genoeg. Dit wordt een oeverloze discussie onder einde. Over en sluiten dus nu.