03-07-2014 14:50:12 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
P529 en P530 hadden 3 lichten, de P523 en P524 als enige hoofdsein twee lichten. |
03-07-2014 15:06:33 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dat P529 en P530 drie aspecten kunnen hebben, is ook mijn stelling, omdat ze later zijn gewijzigd, maar we weten niet hoe lang het sein in het Spoorwegmuseum al gered is van de sloop. Sein P530 heeft nooit geel hoeven tonen omdat de afstand naar P524 te groot was (4 km), waardooor P524 vooraf werd gegaan door V526. Dat het nu drie aspecten heeft, kan, maar dat was bij de aanleg wellicht anders. P529 stond bij de aanleg 500 m naar het zuiden en behoefde ook geen geel te tonen omdat de inrijder van Nijmegen toen een vertakkingsvoorsein armsein was. Dus ook P529 kan twee aspecten hebben gehad. Dit is des te waarschijnlijker omdat ook de beide voorseinen V527 en V532 ook twee aspecten hadden. Ik zal de voorgeschiedenis nader onderzoeken in de Bedieningsvoorschriften. Laatst bewerkt door sjoerd op 03-07-2014 15:08 |
03-07-2014 16:04:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
P530 met twee aspecten (!) is in 1960 geplaatst bij km 12.122 en is bij de aanleg van de halte Heijendaal in 1972 vervangen door P530 bij km 12.126 met drie aspecten. Volgens mij staat dit sein er nog. Voorsein V532 km 13.125 met twee aspecten stond juist voorbij de laatste intakkende wissel uit de toemalige Spoorkuil, zodat een machinist met een vertrekkende goederentrein dit nog juist kon waarnemen. Komende van Groesbeek stond V527 bij km 10.870. Dat dit voorsein twee aspecten had is waar te nemen op de foto op blz. 18 van het speciale nummer van Railkroniek van dec. 1990 van Jaap Veen over deze lijn. Vervolgens kwam je bij hoofdsein P 529 dat stond bij km 12.098. Het is vervangen door P529 met drie aspecten, tot voorbij het perron Heijendaal bij km 12.380. Ongeveer op die plek stond eerst vertakkingsarm-voorsein Mv van het vertakkingsbordes Mg van de Spoorkuil. Toen de Spoorkuil buiten dienst was, zijn deze vertakkingsseinen opgebroken en kon je na de nieuwe P529 die nu ook geel kon tonen, door tot het vervangende enkelvoudige inrijderarmsein Mg. Zoals ik al dacht zijn er dus vier kandidaten voor het sein in het spoorwegmuseum: P523 of P524, of de rond 1972 vervangen P529 of P530. Laatst bewerkt door sjoerd op 03-07-2014 16:13 |
03-07-2014 16:18:35 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
En van P523 en P524 kun je het zo controleren of ze er nog staan. Wie reist er binnenkort nog tussen Nmh en Ck? |
03-07-2014 16:33:14 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Seinen met 2 lenzen staan ook bij Hld richting Hlds. Mcn Asd |
03-07-2014 16:38:50 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Je hebt volkomen gelijk; deze kunnen nu juist geen groen tonen en missen daardoor een groene lens. Het zijn de bediende seinen 897 en 899, de inrijders van Hoek van Holland Strand. |
03-07-2014 18:29:15 | ||
---|---|---|
mich
|
En bij de grens naar Bh. |
04-07-2014 00:59:48 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Seintje 933 net voor de Lossersedijk als ik het goed heb Laatst bewerkt door dennistd op 04-07-2014 01:00 |
03-03-2015 18:33:15 | ||
---|---|---|
waalkade
|
http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/nijmegen/gemeente-groesbeek-vastberaden-fietspad-blijft-open-1.4790237 Prorail mag wel uitkijken, straks mogen schouwpaden ook niet meer. |
09-03-2015 00:56:58 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/nijmegen/regio-kleef-wil-weer-praten-over-spoorlijn-naar-nijmegen-1.4799009 Kleef wil weer gaan praten over reactivatie, nu maar hopen dat Groesbeek niet teveel dwars gaat liggen. |
09-03-2015 07:34:39 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
De gemeente Groesbeek heeft allang maatregelen genomen. Op de plek van het 2e spoor ligt nu een betonnen fietspad en dat wordt nog dit jaar tot Kranenburg door getrokken. En dat pad wordt door de gemeente met hand en tand verdedigt. Een of andere rijksdienst wil een deel van het pad weer laten afsluiten omdat het leefgebied van een of andere salamder is aangetast, maar de gemeente bestrijdt dit. Ja, dan wordt het lastig om daar nog een trein langs te laten rijden. Laatst bewerkt door dvdhoven op 09-03-2015 07:36 Dick van den Hoven |
09-03-2015 07:50:41 | ||
---|---|---|
broek53
|
En even in herinnering roepen dat de astronomische kosten van "heractivering" in de vorige studie veroorzaakt worden door de complete ondertunneling van Groesbeek. Daar gaat dat dorp vast niet ineens anders over denken. |
11-03-2015 01:12:15 | ||
---|---|---|
ThaFizzy
|
Voor de duidelijkheid, dat rapport ging uit van 2 tunnelbuizen, vanaf pakweg de aansluiting met het spoor Nijmegen - Cuijk tot aan ongeveer de Duitse grens... |
11-03-2015 17:25:27 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
En die tunnel is de oplossing voor welk probleem? |
11-03-2015 17:27:42 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het probleem Groesbeek. |
11-03-2015 17:37:23 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
Duh... Maar wat is dan het probleem in Groesbeek? Doorsnijding van de kern met veel gelijkvloerse overwegen? Geluid? Horizonvervuiling? Gewoon geen zin? |
11-03-2015 17:41:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ga eens kijken in Groesbeek. Dan kun je zien waarvan ze daar een probleem maken maar wat daar toen er nog treinen reden geen probleem was en wat in de rest van Nederland op de koop toe wordt genomen omdat je dan tenminste een treinreis kunt maken. Dat kun je al doen vanuit je luie stoel met google streetview. Het spoor ligt er nog grotendeels zichtbaar in het wegdek. |
11-03-2015 22:36:11 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Ik kan me de angst van Groesbeek wel voorstellen. Het is een mooie korte en ETCS vrije route naar Rheinhausen. Vandaar uit bereik je heel Europa met containers, Rotterdam heeft zoveel verbindingen volgens mij niet. En in de directe omgeving veel chemische industrie, een keteltreintje per dag Botlek - Hohenbudberg zou me niks verwonderen. |
11-03-2015 23:22:53 | ||
---|---|---|
meestertje
|
Mocht er inderdaad angst bestaan dat er goederentreinen langs het gemeentehuis in Groesbeek komen denderen dan maak je er toch een C2-baanvak van, eigenlijk dan ongeschikt voor goederentreinen maar wel geschikt voor een Light-Railverbinding. meestertje |
11-03-2015 23:31:29 | ||
---|---|---|
broek53
|
Groesbeek is er ook dwars voor blijven liggen toen het een tramverbinding zou worden - maak je maar geen illusies. |
12-03-2015 00:36:48 | ||
---|---|---|
waalkade
|
http://www.kcitf-nrw.de/infrastrukturplanung/dokumente/pdf/spnv-beirat-nrw.pdf Gemakshalve maar even hier. (Kleve-Krefeld bijvoorbeeld van bovenleiding voorzien) Uitgebreid overzicht wat er zich in NRW de komende tijd op infrastructuurgebied gaat afspelen en wat het gaat kosten. |
12-03-2015 09:40:09 | ||
---|---|---|
NDS
|
Quote Het probleem van Groesbeek is dat er groesbekers wonen, men wil alle lusten van de grote stad maar vooral niet de lasten en vooral niks wat de privecy en zelfstandigheid van het dorp kan aantasten in hun beleving. Dat speeld al maar meer dan 100 misschien wel 200 jaar. Sinds de spoorlijn dicht heeft heel Groesbeek en vooral het gemeente bestuur z'n pijlen er op gericht om treinen en daarmee mensen die niks in te zoeken hebben Groesbeek voor altijd buiten de deur te houden. Daarom is bijvoorbeeld ook het gemeente huis zo dicht aan het spoor gebouwd. Zo lag en ligt Groesbeek ook nog steeds te muiten bij de gemeentelijke herindeling die er kort geleden is geweest. De gemeentes Groesbeek, Millingen en Beek-Ubbergen zijn samen gevoegd. Groesbeek vond bij hoog en bij laag dat het gemeente Groebeek moest blijven heten terwijl Groesbeek in een uithoek van de nieuwe gemeente ligt. Dat hebben ze verloren en de nieuwe naam is gemeente Berg en Dal geworden. Het hele probleem van Groesbeek zijn ze dus zelf en ze zullen er alles aan blijven doen de rest van de omgeving dwars te blijven zitten en is het probleem spoorlijn er niet meer vinden ze wel weer iets anders. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
12-03-2015 09:48:28 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Tja, de laatste jaren dat de spoorlijn open was kwamen er toch wel 10 treinen per dag door het dorp. Wat een overlast! |
12-03-2015 11:14:54 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Quote Prachtig overzichtje, bedankt!%02% |
12-03-2015 19:43:45 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
@waalkade: dank voor de interessante inkijk in de Duitse inzichten. Dat levert het volgende interessante citaat op, als onderschrift van een foto op die site: Genügend Weichenverbindungen insbesondere in großen Knotenbahnhöfen erhöhen die Flexibilität im Störungsfall. Misschien dat Prorail eens een paar mannetjes en vrouwtjes naar de Ooosterburen moet sturen om op les te gaan. Want inspraak zonder inzicht is uitspraak zonder uitzicht!! Overigens toch een hoopvolle investering in de lijn naar Kleef. |
12-03-2015 19:57:33 | ||
---|---|---|
qj7141
|
Die mannetjes zijn ook naar het Oosten gestuurd. Zo ver dat ze in Japan terecht kwamen.... |
12-03-2015 20:36:27 | ||
---|---|---|
didam2009
|
Ik denk niet dat het kan om een 25kV lijn aan te leggen tot Arnhem op dat bij Velperpoort komt de ijsellijn erbij |
12-03-2015 21:45:57 | ||
---|---|---|
waalkade
|
We dwalen af, maar vooruit, die 25kV komt niet tot Arnhem. Zie: http://www.db-netz.de/file/fahrweg-de/2394166/wgIwoh-HN4bEPgOOWRdam2dtAIc/6920552/data/Praesi_Grenzuebergaenge.pdf L2oS = Level 2 ohne Signale |
11-04-2015 12:23:03 | ||
---|---|---|
john2
|
Een artikel in de Gelderlander. Steeds meer bijval voor lichtrailverbinding Nijmegen - Kleef. Een opstapje voor weer een volledige treinverbinding? http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/nijmegen/steeds-meer-bijval-voor-lightrailverbinding-nijmegen-kleef-1.4850786 Als een tramverbinding niet hetzelfde verhaal word als Maastricht - Hasselt. Als men tenminste de tramverbinding tot Nijmegen centrum wil aanleggen. Laatst bewerkt door john2 op 11-04-2015 16:34, reden: Meer tekst er bij gezet. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-04-2015 14:51:17 | ||
---|---|---|
vislijntje
|
Bedankt voor de link! Zal eens tijd worden dat er nu eens echt werk van gemaakt wordt. Onbegrijpelijk dat één gemeente de boel zo kan verzieken. Van die paar treinen die daar zullen gaan rijden wordt niemand slechter. |
11-04-2015 15:01:13 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Serieus werk is er allang van gemaakt. Op de plek van het tweede spoor ligt een mooi beton fietspad en van Groesbeek tot Kleef rijden op het andere spoor fietsdraisines. Noem dat maar niet serieus En verder zal niet alleen de gemeente dwars liggen. Als er werkelijk spoorplannen komen zal er door een ministerie (ben even kwijt welk) flink moeilijk worden gedaan over het gedeelte door de Spoorkuil. Daar eist het ministerie nu ook dat de Gemeente het nieuwe fietspad opbreekt omdat de natuur verstoord wordt. Leefgebied van gladde slangen en bepaalde soorten salamanders en hagedissen. In dit land zijn beesten en planten veel belangrijker dan spoorlijnen en wegen. Laatst bewerkt door dvdhoven op 11-04-2015 15:03 Dick van den Hoven |
11-04-2015 16:10:48 | ||
---|---|---|
bnv
|
Dat laatste: is waar, maar voortschrijdend inzicht kan een boel verandering teweeg brengen. Waar een wil is, is een weg al duurt het soms tientallen jaren voordat een en ander gerealiseerd kan worden ook al zijn er vele bureaucratische (procesmatige) hindernissen die doorlopen moeten worden. Dus wie weet maken we het nog een keer mee. Blijf vertrouwen en hoop houden dat het er een keer van komt. |
11-04-2015 16:15:00 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote .........door de spoorkuil, Daar eist het ministerie.........enz. "Daar": Die salamandertjes zitten toch niet in de spoorkuil. Daar versta ik dan onder het gedeelte tussen het viaduct in de Graafseweg t/m het station Heijendaal en nog een stukje verder. Wellicht bedoel je het gedeelte dat door het bos loopt nadat de lijn aftakt van de Maaslijn naar Mook. (?) |
11-04-2015 17:53:50 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Dat bedoel ik ook, de gemeente Groesbeek noemt dat gedeelte ook Spoorkuil. Zeg maar de ingraving vanaf de Biesseltsebaan richting Groesbeek. Dick van den Hoven |
11-04-2015 18:48:22 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
Toevallig had ik gisterochtend nog een foto gemaakt vanaf dat betonnen fietspad in deze "spoorkuil": https://flic.kr/p/rMqxPm Maar de komende tijd blijft het fietspad in ieder geval nog open: http://www.groesbeek.nl/groesbeek-inwoners/nieuws-groesbeek_42975/item/fietspad-blijft-voorlopig-open_41951.html |
11-04-2015 20:21:32 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Mooie foto en goed nieuws! %02% Dick van den Hoven |
12-04-2015 10:15:03 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Het komt vaker voor dat draisines rijden op strategische lijntjes. Daarmee hoeft de lijn niet gesloopt te worden. Voor het geval men weer tot reactivering wil overgaan. In SH zijn er zo een aantal draisinelijntjes die t/m 2025 gesloten gaan worden omdat de lijnen weer gereactiveerd gaan worden. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
12-04-2015 10:45:48 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
SH = Sleeswijk Holstein? |
24-07-2015 09:28:37 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Er ligt nu vanaf Biesseltsebaan tot net voor Kranenburg een fietspad langs het spoor, zie http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/groesbeek/nieuwe-fietsverbinding-groesbeek-kranenburg-is-klaar-1.5104379 Gezien de foto wel erg dicht langs PVR + rode meetgebied! (Het Duitse gedeelte is dus nieuw) |
24-07-2015 09:43:08 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Het fietspad ligt op de plek van het tweede spoor. Dus inderdaad binnen PVR. Het Duitse gedeelte is nu net aangelegd, het Nederlandse deel is vorig jaar aangelegd. En dat deel is weer onderdeel van een strijd tussen het ministerie van milieu en de gemeente omdat er leefgebieden van oa gladde slangen zouden zijn aangetast. Ik houd niet van complot theorieën, maar ik heb ergens het vermoeden dat het fietspad ook een strijdmiddel is van de gemeente tegen de heractivering van het spoor. Nu er een fietspad ligt, is het heractiveren weer een stukje lastiger geworden. Het fietspad vormt overigens wel een welkome aanvulling in de fietsverbindingen in die hoek. Laatst bewerkt door dvdhoven op 24-07-2015 09:58 Dick van den Hoven |
24-07-2015 10:23:35 | ||
---|---|---|
nohab
|
Als dat tweede spoor er niet meer ligt, is het PVR toch gebaseerd op enkelspoor en ligt dat pad niet binnen PVR alleen maar omdat daar ooit spoor lag? Wie geeft op die plek de verguning af? Is dat de gemeente of is dat Prorail? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
24-07-2015 11:01:04 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Pad ligt op grond van Prorail (Railinfratrust om precies te zijn) en zij verhuren een strook aan de Gemeente en hebben ook de vergunning afgegeven. Volgens mij was een van de voorwaarde dat het fietspad opgebroken moet kunnen worden wanneer de spoorlijn wordt gereactiveerd. |
24-07-2015 11:30:51 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Dat soort voorwaarden zijn heel leuk, maar de praktijk is, dat er volksopstand uitbreekt als het daadwerkelijk tot opbreken komt. En dat komt de gemeente weer goed uit. Eenmaal iets gegeven is lastig terug pakken. Dick van den Hoven |
24-07-2015 11:50:42 | ||
---|---|---|
nohab
|
Bij fietspaden valt dat erg mee. Bij parkeervakken kan dat inderdaad wel. Laatst bewerkt door nohab op 24-07-2015 11:51 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
24-07-2015 14:01:18 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Als het tot opbreken komt, dan geen ruchtbaarheid aan geven, gewoon beginnen met opbreken. |
24-07-2015 14:02:49 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Door de grondverhuur wordt er tenminste nog wat aan de lijn verdiend %08% |
25-07-2015 21:35:56 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Het hoeft toch ook geen dubbelsporige lijn te worden bij reactivering, of wel? Vervelender is dat het niet opschiet met een fatsoenlijke OV-verbinding van Nijmegen naar Duitsland v.v. Ik was afgelopen week nog in Nijmegen en de hoeveelheden Duitse auto's die bij de studentencomplexen in Heyendaal geparkeerd stonden vond ik tamelijk opvallend. |
25-07-2015 21:53:18 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Op zich niet, maar omdat dus het fietspad te dicht bij het spoor ligt is dat weer een extra argument tegen het activeren van de spoorlijn. |
26-07-2015 12:39:08 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Er kunnen in elk geval van april tot oktober treinen rijden zonder gevaarlijke situaties met fietsers %08% : http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/groesbeek/sluiting-van-fietspad-spoorkuil-groesbeek-dreigt-1.5107154 |
26-07-2015 13:21:15 | ||
---|---|---|
V64
|
Quote Wat een toeval dat dat nieuwe fietspad zo dicht bij het spoor ligt. En dat Groesbeek dat zo heeft aangelegd. Je zou er haast wat van gaan denken. |
26-07-2015 14:32:54 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Reptielen kunnen ook over een spoorlijn wandelen. Waar maak men zich druk om in Nederland? Wat ik kan bedenken is dat men een argument heeft om iets tegen te kunnen houden wat men niet bevalt. |
26-07-2015 15:16:25 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Bij een spoorlijn kunnen ze onder de spoorstaven door, bij een betonnen fietspad moeten ze over het beton heen waar ze platgereden worden door de fietsers. |
08-12-2016 00:40:10 | ||
---|---|---|
waalkade
|
http://www.wp.de/staedte/kleve-und-umland/gruenes-licht-fuer-radschnellweg-zwischen-kleve-und-kranenburg-id208890973.html Voor de fietsliefhebbers goed nieuws. |
08-12-2016 07:48:33 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Oftewel de spoorlijn wordt afgebroken. Jammer. In 2025 gaat een nieuwe concessie voor het Niederrhein-Netz (Düsseldorf-Kleve en Duisburg-Xanten) in, als tegen die tijd de spoorlijn opgeknapt is kon je Kleve-Nijmegen meenemen in de concessie. |
08-12-2016 08:18:55 | ||
---|---|---|
broek53
|
De lijn wordt niet opgebroken; het fietspad wordt ernaast gelegd op het tracé van het tweede spoor, net als de rest van de lijn. Voor reactivering maakt dat overigens niet uit; als je serieus treinverkeer zou willen herstellen, moet de bestaande spoorbaan toch opgebroken worden tot en met het ballastbed. |
29-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Enschede - Gronau is toch erg succesvol. Of er nu drugsrunners inzitten of niet. ???? Maar als ik de redenatie van Berk24 volg, dan had het station van Gaanderen niet gebouwd moeten worden en is het absurd dat er 4 keer per uur een trein rijdt tussen Arnhem en Doetinchem. Persoonlijk vraag ik mij af wat de meerwaarde is om de lijn te reactiveren. De RE19 rijdt naar Dusseldorf en ook de RE10 rijdt naar Dusseldorf. Beide zullen straks even lang onderweg zijn. Voor reizigers naar Koln maakt het niet veel uit. Er zal toch over gestapt moeten worden op Krefeld of Dusseldorf. De lijn Krefeld - Koln wordt met komst van RRX niet beter. Ik laat mij graag positief verrassen. |
29-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Dat is ook de reden dat de knip in Elst niet is doorgegaan, overstappen on een doorgaande relatie kost reizigers. |
29-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Een trein waar alleen treinliefhebbers en drugstoeristen inzitten heeft ook weinig maatschappelijk nut in mijn ogen. Ik kan moeilijk voorspellen dat dit de werkelijkheid wordt als Nijmegen-Kleve als losse lijn geëxploiteerd wordt, maar voor de pendel Hengelo-Bad Bentheim gold dit tussen 2010 en 2013 wel. De gemiddelde reiziger (treinliefhebbers, drugstoeristen en ander "raar" volk) houden eenmaal niet van overstappen en helemaal niet op kleine stations met weinig voorzieningen als Bad Bentheim, Emmerich of Kleve. Aan jou de tegenvraag Sjoerd: weet jij een spoorlijn of treindienst waarbij doorgaande reizigers moeten overstappen op een klein station dat wel een succes is? Het mag in binnen- pf buitenland zijn. Pendel Hgl-Bh is gefaald, pendel Bocholt-Wesel scoort ook niet en over de pendel Heerlen-Herzogenrath heb ik geen idee of daarvan gebruikgemaakt wordt. Voor de rest kan ik niet zo snel vergelijkbare pendeltreinen noemen. |
29-01-2018 07:52:31 | ||
---|---|---|
rick
|
"Treinverbinding Nijmegen - Kleef zo goed als zeker" op https://rn7.nl/nieuws/treinverbinding-nijmegen-kleef-zo-goed-als-zeker Het liefst al in de volgende coalitieperiode, maar wel zonder goederentreinen. |
29-01-2018 08:13:29 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Wat veel stations willen ze heropenen zeg. En ik verwacht dat een treinverbinding Nijmegen-Kleve zonder koppeling aan de bestaande treindienst naar Düsseldorf uit gaat lopen op een fiasco, omdat ervaringen in het verleden leert dat treinverbinding en due eindigen op kleine stations (in het verleden de Grensland in Bh, nu nog de boemel uit Bocholt in Wesel) onaantrekkelijk zijn. Zou de spoorlijn een succes moeten dan moet je de RE Düsseldorf-Krefeld-Kleve-Kranenburg-Groesbeek-Nm Heyendaal-Nijmegen introduceren. Doorgaande verbindingen zijn altijd een stuk aantrekkelijker dan verbindingen die opgeknipt zijn. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
29-01-2018 08:20:45 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
|
Wie zegt dat ze alle op de TBP vermelde stations ook daadwerkelijk zullen heropenen? #DiscoverEU |
29-01-2018 08:48:23 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Kleef - Groesbeek wordt door railfietsen gebruikt en is in vrij redelijke staat. Groesbeek - Nijmegen is flink overwoekerd en sommige delen opgebroken. (dat is in ieder geval de toestand van vier jaar terug) Ik zou het zelf erg toejuichen om de RE10 door te trekken tot Nijmegen. (al weet ik niet hoe Nederland tegen vieze diesels aankijkt) Ik heb al een paar keer Kevelaer bezocht en dat is nu een flinke omweg via Venlo (overstap) naar Viersen (overstap) naar Krefeld (overstap) voordat je een beetje in de buurt komt. Via Nijmegen zou vele tientallen minuten besparen. |
29-01-2018 09:07:49 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Waarom zo`n 'Keulse reis' om in Kevelaer te geraken, er is al een goede busverbinding Nijmegen - Kleve - Emmerich. |
29-01-2018 09:29:03 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Nou ja, “goed”, voor een bus wel prima maar het duurt toch verdraaid lang kan ik je uit eigen ervaring zeggen. (En 1x/2u een bus op zondag, tsja...) Ik ben één keer vanaf Weeze gevlogen en toen moest ik toch 4,5u voor mijn vlucht uit Nm vertrekken. (Daarin speelde wel mee dat zowel de bus Nm-Kleve als het busje in Weeze naar het vliegveld maar 1x/u reden, en natuurlijk precies aansluitend op/van de trein van het andere halve uur.) Die bereikbaarheid vanuit Nederland kun je wel echt verbeteren. (Ook al vlieg ik liever niet als het niet hoeft; een weekend Thessaloniki per trein ging écht niet, al had ik het met meer tijd graag geprobeerd %02%) |
29-01-2018 09:45:36 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Da's precies hetzelfde verhaal als wat ik net in het Beneluxtopic gepost heb. Het gaat hier om puur politieke belangen: gemeentes willen alleen meewerken aan een spoorlijn als ze ook minstens één halte op hun grondgebied krijgen. |
29-01-2018 10:34:36 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Groesbeek is om. Ik had niet gedacht dat ik dat nog mee zou maken. Nu maar hopen dat er ook daadwerkelijk iets gaat gebeuren. |
29-01-2018 10:58:22 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Er is wel een verschil in het bedienen van een stad met 180.000 inwoners dat een achterland van meer dan 1.000.000 inwoners heeft en het bedienen van bedrijventerreinen en dorpen van amper 3.000 inwoners. Quote Nu maar hopen op een goed bedrijfsmodel. Ik ben bang dat het niet een verlenging van de RE10 Düsseldorf-Kleve vanaf 2025 (nieuwe concessie) wordt, maar een apart pendeltreintje, tram of tramtrain, waardoor er nauwelijks sprake kan zijn van interregionaal reizigersvervoer. Lokaal vervoer is toch echt te mager om de exploitatie van Nijmegen-Kleve succesvol te maken. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
29-01-2018 11:33:07 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Je laat telkens na om je uitspraken te onderbouwen. Als een project wordt opgestart, gaat daaraan eerst onderzoek vooraf. Normaal gesproken komen we dat niet eens te weten. Ik zou op dit moment niet weten hoe de gegevens zijn. Wat de FNV-man zegt: kijken naar de rentabiliteit is niet de juiste insteek, soms gaat de maatschappelijke wenselijkheid voor. Ik heb al heel vaak ingebracht dat stoeptegels, riolering en hoogspanningsleidingen ook alleen maar geld kosten, maar dat we die wel nodig hebben. Daar staat tegenover dat je niet moet bouwen voor de leegstand. Maar ergens daartussen ligt de maatschappelijke behoefte. Als we die kennen, moet er een afgewogen besluit komen. |
29-01-2018 11:55:28 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Nee hoor, want in beide gevallen hebben we te maken met burgers en wethouders en dus met dezelfde mechanismen. Het verschil zit 'm in het schaalniveau, het soort spoorlijn dat er wordt aangelegd en het soort trein dat er stopt: in Bd een hogesnelheidslijn, in Groesbeek een stoptreintje. Dat verklaart waarom de Benelux-plus alleen gaat stoppen in Bd en niet ook in Bdpb, Breda Westerpark, Breda Princenhage, Hazeldonk Noord en hazeldonk Zuid |
29-01-2018 12:06:53 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Wel, ik heb niets beweerd over doorgaande of niet doorgaande diensten. Ik kan wel zeggen dat ik in de treinreizen die ik maak vaak moet overstappen. Als dat me zou tegenhouden kan ik beter de auto nemen. Ik ben het wel met je eens dat Duesseldorf - Nijmegen doorgaand aantrekkelijk klinkt, maar het karakter van de treindienst tot Kleve kan op beide takken erg verschillend zijn, de tractievorm en materieelinzet kan verschillen, een station kan een duidelijk scheidingspunt zijn (Winterswijk bijvoorbeeld) en zo zijn er nog wel meer redenen om ergens te knippen. |
29-01-2018 12:24:14 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Treinliefhebbers en drugstoeristen zitten in elke trein, maar die zullen toch niet in de meerderheid zijn. Ook die uitspraak is nergens op gebaseerd. Laten we maar eens afwachten wat er nu gaat gebeuren. Het is al vaker heel dichtbij geweest, maar er zijn ook tegenstanders. Of zij nu verstandige zaken naar voren brengen, of zich rijk hebben gerekend met de afgelopen periode van treinstilte, dat moet blijken. Feit is wel dat de gemeente beleids- en planningsfouten heeft gemaakt, gesteund door kortzichtige politieke uitspraken van lieden die van toeten noch blazen weten. |
29-01-2018 13:19:24 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Ik zou eerst beginnen met een anekdote: Ik woon zowel in de buurt van Emmerich als in de buurt van Zevenaar. Als wij naar Düsseldorf willen zijn er nu twee keuzes: parkeren in Emmerich en vanuit daar met de trein of parkeren in Zevenaar en vanuit daar met de trein. Aangezien Zevenaar makkelijker parkeren is, parkeren we de auto in Zevenaar en gaan we vanuit Zevenaar naar Düsseldorf. Nu wordt de RE19 gesplitst in een deel Düsseldorf-Emmerich en een deel Emmerich-Arnhem. Nu is, vanwege die overstap in Emmerich toch wel heel aantrekkelijk om de auto in Emmerich te parkeren en vanuit daar met de trein naar Düsseldorf te gaan. Zevenaar-Emmerich heeft weer drie reizigers minder. Wat ik met deze anekdote wil aangeven dat mensen wel bereid zijn met de trein de grens over te gaan als ze rechtstreeks naar een grote stad willen reizen, maar de trein links laten liggen als ze op een klein station net over de grens moeten overstappen. Er is drie jaar lang serieus getest met een grensoverschrijdend pendeltreintje, maar die test is niet geslaagd. De conclusie die ik eraan verbind (aangezien er nu met een doorgaande dienst nogmaals wordt geprobeerd het grensoverschrijdend vervoer aan te wakkeren) is dat grensoverschrijdende pendeltreintjes die één station na de grens eindigen niet werken. Waarom zijn de treinen vanuit Enschede en Venlo dan wel een succes? Dat komt, omdat deze treinen doorrijden naar Münster en Düsseldorf en niet al eindigen in Gronau, Kaldenkirchen of Mönchengladbach. Dat is dan ook de sleutel om überhaupt na te denken over reactivatie van Nijmegen-Kleve: een doorgaande RE10 tussen Nijmegen, Krefeld en Düsseldorf. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
29-01-2018 13:24:54 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Eén station verderop pas in de trein stappen maakt echt niets uit hoor, of rij jij ook met de auto naar Ut als je in Gvc moet zijn?%08% |
29-01-2018 14:05:57 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteIk weet van niks. QuoteDat is geen anekdote maar een hypothese. Voor de rest ben ik met je eens dat het creëren van overstappen zo'n verbinding bepaald niet gebaat is. Laatst bewerkt door nohab op 29-01-2018 14:07 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
30-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
En dan heb je nog de overgang tussen VRS en VRR gebieden, hoe wordt dat met afrekenen/subsidies geregeld? |
30-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Nm - Kleve laten doorrijden naar Düsseldorf resulteerd in twee verbindingen met NL. Idee mss om de Nijmegentak vanaf Krefeld als vleugeltrein naar Köln te laten rijden. Er is dan één probleem, Köln is VRS gebied en vooralsnog rijden de internationale regiotreinen (van Vl en Ah) geheel in VRR gebied dus vanwege subsidies e.d. dus zal het Duitse antwoord hierop 'Nein' zijn, iets van intergratie tussen Verkehrsverbunden. |
30-01-2018 01:43:13 | ||
---|---|---|
scooter
|
Ik weet niet in hoeverre de luchthaven Weeze hierdoor extra treinreizigers gaat trekken.Vanuit Nederland is die nu per trein alleen met een grote omweg bereikbaar(Venlo-Viersen-Krefeld) |
30-01-2018 09:14:41 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Waarom zal je met de trein, die komt toch niet op het vliegveld. Het barst van de aanbieders van taxibusjes die richting op vanuit bijvoorbeeld Nijmegen, Arnhem en Venlo. Bovendien is het er goedkoop parkeren, de voornaamste reden waarom de budget vlieger voor Weeze kiest. |
30-01-2018 09:17:02 | ||
---|---|---|
Nelis
|
Voor mij is de onhandige reis naar Weeze een reden om niet van dat vliegveld te vliegen. Een directere trein vanaf Nm zou dit voor mij wel veranderen. |
30-01-2018 09:17:22 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
De meesten kiezen eerder voor Weeze vanwege de meestal goedkopere vliegtickets, dan vanwege de parkeertarieven |
30-01-2018 09:25:26 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Maar de optelsom van beide maakt het extra aantrekkelijk. |
30-01-2018 12:03:56 | ||
---|---|---|
BGM104
|
QuoteMaar je hebt goederenvervoer wel onmogelijk gemaakt, dat is veel belangrijker. |
30-01-2018 12:11:28 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Alsof goederentreinen überhaupt passen tussen Kleve en Geldern. Ja, wellicht in het weekend, maar op werkdagen wanneer de RE10 ieder half uur rijdt passen er echt geen goederentreinen tussen. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-01-2018 12:50:59 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Dat was een hypothetisch voorbeeld om aan te geven dat een internationale regiolijn veel minder reizigers trekt als reizigers moeten overstappen in Bad Bentheim, Gronau, Emmerich, Kleve, Kaldenkirchen, Herzogenrath om mijn punt te maken dat ik tegen exploitatie van de losse lijn Nijmegen-Kleve bent. Natuurlijk wordt de RE19 niet gesplitst in Emmerich, maar het was een hypothetisch voorbeeld. Laatst bewerkt door Berk24 op 30-01-2018 12:51 Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-01-2018 13:06:32 | ||
---|---|---|
martijn
|
Misschien moet je het dan geen anekdote noemen. Leuk dat je allemaal moeilijke woorden op school leert, maar gebruik ze lekker waarvoor ze bedoeld zijn. En wat is de meerwaarde van wat jij vindt? Dat je in elk topic over een internationale verbinding moet aangeven dat je er tegen bent, weten we inmiddels. Maar daar heeft de rest van Nederland (en Duitsland) verder niets aan. Ik kan wel tegen de geel/blauwe kleurstelling van NS zijn, of de naamsverandering van Syntus naar Keolis, maar zo'n mening is niet interessant voor dit forum. |
30-01-2018 13:10:43 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Ik ben voorstander van internationale regioverbindingen, maar ze moeten wel nut hebben en de internationale regioverbindingen moeten ook reizigers lokken en dat lukt niet als je de reizigers moet laten overstappen één of twee stations vlak na de grens. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-01-2018 13:16:25 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Het allerbelangrijkste voor nu is dat door de veranderde inzichten in Groesbeek een spoorlijn zomaar weer een feit zou kunnen worden, hoewel dat lastig uit te leggen zal zijn aan de bewoners van de nieuwe huizen die er door een vorig college strak tegenaan gezet zijn. Hoe de exploitatie gaat plaatsvinden is een latere zorg. Dat zie je maar weer aan de HSL, uiteindelijk kan het toch weer heel anders uitpakken. Vooralsnog lijkt er geen bijzondere systeemkeuze gemaakt te worden (zoals een sneltram waarvan ook wel eens sprake is geweest) dus is er niks op tegen om de RE10 door te trekken. En wie weet gaan de gemoederen in Xanten ook wel oplopen en wordt dat baanvak in de kielzog ook weer heropend.... |
30-01-2018 13:22:15 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Kleve-Xanten kun je vergeten. De spoorlijn is compleet verdwenen en dient dan opnieuw aangelegd te worden. Dat is gewoon niet te doen, laat staan dat er echt hele hoge kosten aan verbonden zijn. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-01-2018 13:27:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Kranenburg - Nijmegen ligt er net als de IJzeren Rijn nog wel, maar als daar weer gereden gaat worden, moet de gehele lijn ook opnieuw aangelegd worden. Is het tracé Xanten - Kleve nog aanwezig? Ik zie op google maps wel een tracé maar dat is hier en daar wel doorsneden. Laatst bewerkt door sjoerd op 30-01-2018 13:33 |
30-01-2018 13:29:16 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Waarom is het niet te doen om een spoorlijn aan te leggen? Dat is gewoon onderdeel van "heractivatie" hoor. |
30-01-2018 13:38:46 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Iets met hele hoge kosten en geringe voordelen. https://de.m.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Rheinhausen%E2%80%93Kleve Volgens Wikipedia ligt er tussen Kleve en Xanten een fietspad, heraanleg van de spoorlijn is zo goed als uitgesloten. Ook reactivatie Kleve-Nijmegen is een duur grapje. Dan mag men wel met een verdomd goed bedrijfsplan komen om van de reactivatie van Nijmegen-Kleve een succes te maken, dus geen pendeltreinen en/of trans. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-01-2018 13:39:23 | ||
---|---|---|
waalkade
|
http://www.hippelandexpress.de/ Een paar jaar geleden stonden her en der nog eenzame seinpalen weg te roesten. |
30-01-2018 14:09:28 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Quote Nu weet ik niet exact hoe beoordeeld wordt wat de staat van het spoor is, (misschien weet iemand hoe zo'n proces werkt) maar Groesbeek-Kleve zag er op het oog tot i.i.g. vier jaar geleden niet heel slecht uit. > https://youtu.be/EllFM-qLDBQ?t=4m0s Bijv. betonnen dwarsliggers. Groesbeek - Nijmegen lijkt dat niet te hebben. Verder moet je nog een seinstelsel installeren. |
30-01-2018 15:09:26 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteTracé is aanwezig en aangewezen om Radweg te worden. Die is inmiddels gedeeltelijk gerealiseerd, alleen zijn er - zoals zo vaak - conflicten met omwonenden. Iets met Nimby %08% Op Open Streetmap kun je het fietspad zien. Het spoor verkeerde voor de opheffing al in slechte staat. Vele Langsamfahrt plekken met max snelheden van 10 km/h. Ik herinner me nog een treinreis een tijdje voor de opheffing, waar je op een gegeven moment echt duidelijk een kuil in dook. Duidelijk een geval van auf Verschleiss fahren. Laatst bewerkt door dvdhoven op 30-01-2018 15:11 Dick van den Hoven |
30-01-2018 16:47:26 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Drie zelfs, want je hebt de RE13 vanuit Venlo ook nog. Köln heeft zeer beperkte capaciteit en daarom worden verbindingen op de linkeroever zoals Krefeld-Köln gekoppeld aan verbindingen op de rechteroever zoals Köln-Wuppertal. Dan is het niet handig om met treindiensten die ook geschikt zijn voor Nederland naar Köln te rijden, omdat je dan heel veel stellen nodig moet hebben die zowel voor Duitsland als voor Nederland geschikt zijn. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-01-2018 17:29:45 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
|
En dat probleem speelt ook met dieselmaterieel, omdat? #DiscoverEU |
30-01-2018 17:35:22 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Dieselmaterieel moet je voorzien van ATB als je naar Nederland wil rijden (uitgezonderd Venlo) en op de rechteroever van Köln heb je absoluut geen ATB nodig. Bovendien kun je als je met dieselmaterieel de treindienst Nijmegen-Köln alleen koppelen aan Köln-Lüdenscheid (rest van de treindiensten op de rechteroever rijdt elektrisch) en die lijn is grotendeels enkelsporig. De enige mogelijk die ik zie om vanuit Nederland direct naar Köln te rijden is om vanuit Venlo de RE13 om te wisselen voor de RE8 die naar Köln rijdt. Naar Venlo is namelijk geen aangepast materieel nodig. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-01-2018 18:06:43 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Lijkt mij een minder probleem dan de zeer beperkte capaciteit in en rond Köln. Tarifzones en dergelijke kun je nog bespreken/zaken op elkaar afstemmen. Capaciteit creëren gaat niet zomaar. Even ter vergelijking: Düsseldorf Hbf heeft 16 perronsporen, Köln Hbf slechts 11. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-01-2018 19:46:03 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Die overgang tussen VRR en VRS is geen probleem. De subsidies komen allemaal van het land NRW. VRR en VRS werken nu ook samen bij grensoverscrhrijdende concessies zoals de S-baan tussen Ruhrgebied en Keulen. In Duitsland zijn de Bundesländer verantwoordelijk voor het regionaal vervoer. Het ene land heeft één concessieverlener zoals Niedersachsen, het andere meerdere. NRW had er eerst een heleboel, maar dat werd chaotisch. Nu heeft NRW er nog een aantal, hoeveel precies weet ik niet, maar VRR en VRS horen er in ieder geval bij. En het komt vaker voor dat meerdere concessieverleners gezamelijk een concessie uitschrijven. Wel wordt tegenwoordig er dan één als eind- en regieverantwoordelijke aangewezen. Overigens gaat dit ook op als de concessie over meerdere Bundesländer gaat. Dan werken de Länder eenvoudigweg samen. Zie Hengelo - Bielefeld, die zowel in Niedersachsen als NRW loopt. Dick van den Hoven |