Internationale lijn Nijmegen, Kranenburg, Kleve
Forum: Algemeen - Algemeen
11-10-2012 18:41:46
dh3201
dh3201
Quote
Harold27 (wo 10 okt 2012 12:35:08 https://www.somda.nl/forum/5460/p413302/): En dan kan je de busbaan gebruiken (combi tram/bus), dus heb je met beperkte ruimte op het emplacement ook niets te maken.

Als er toch al een busbaan ligt, kan die bus dan niet naar Kleve doorrijden?
Oh wacht Groesbeek wil die stinkdiesels natuurlijk niet in hun straten hebben....


Shqiperise-lopers?
 

12-10-2012 00:03:19
broek53
broek53
Quote
phantom (do 11 okt 2012 08:54:38 https://www.somda.nl/forum/5460/p413439/): Roep dat over dat geld nou alsjeblieft niet al te hard anders dan voelt men in groesbeek weer een nieuwe reden om alweer dwars te gaan liggen %08%
Overigens heb ik gisteren het verhaal online gezien over een ander soortgelijk lijntje dat weer tot leven moest komen,dat heeft aardig wat tijd in beslag genomen zeg
Dus voor t eind van volgend jaar rijd er waarschijnlijk nog niks,zeker niet als men niet is concreet een versnelling hoger schakelt en dingen gaat regelen
Mocht men er morgen in principe toe besluiten, dan duurt het minimaal 5 jaar - en dat is een heeeel optimistische inschatting.
 

12-10-2012 06:35:18
NDS
NDS
Quote
dh3201 (do 11 okt 2012 18:41:46 https://www.somda.nl/forum/5460/p413571/):
Quote
Harold27 (wo 10 okt 2012 12:35:08 https://www.somda.nl/forum/5460/p413302/): En dan kan je de busbaan gebruiken (combi tram/bus), dus heb je met beperkte ruimte op het emplacement ook niets te maken.

Als er toch al een busbaan ligt, kan die bus dan niet naar Kleve doorrijden?
Oh wacht Groesbeek wil die stinkdiesels natuurlijk niet in hun straten hebben....

Ik wil geen nieuwe discussie starten maar die bus rijd er natuurlijk al via een andere route. En ik zie liever een normale trein komen dan een (snel)tram. Maar met een tram of evt. sneltram kan je tussen Nijmegen en Kranenburg de route van de SB58 nemen en omzeil je heel handig Groesbeek want daar kom je niet bij in de buurt omdat je over Beek - Wyler gaat.

Goed het zal me niet verbazen als aan wat ik hierboven schrijf meer kosten zitten en ik zie dit zelf ook niet gebeuren. De Nijmeegse wedhouder melde 1,5 jaar terug in een lezing over de tramplannen in Nijmegen heel duidelijk via Groesbeek naar Kranenburg en Kleve te willen met de tram.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

22-12-2012 15:09:34
john2
john2
Artikel in de Gelderlander. Kleef zet druk op plan spoorlijn naar Nijmegen. http://www.gelderlander.nl/regio/rijk-van-nijmegen/kleef-zet-druk-op-plan-spoorlijn-naar-nijmegen-1.3576607  


27-03-2013 11:53:08
gvttreinen
gvttreinen
Tussen de Biesseltsebaan en Cranenburgsestraat te Groesbeek wordt een fietspad langs de noordelijke zijde van het spoor aangelegd.
De spoorlijn zelf mag vanwege mogelijke toekomstige exploitatie niet aangeroerd worden.
 

27-03-2013 13:45:21
waalkade
waalkade
Het schouwpad van de huidige lijn op dit stuk wordt nu al voor een groot deel als fietspad gebruikt.  

27-03-2013 17:56:15
sjoerd
sjoerd
Strikt genomen is dat niet het schouwpad maar de plaats van het opgebroken noordelijke hoofdspoor.
Dat fietspad op de spoordijk is dus kennelijk met medeweten van Prorail gepland. En dat terwijl er plaats genoeg is om het fietspad meteen op de goede plek te leggen, namelijk buiten de spoordijk. Soms kan ik plannenmakers niet volgen. Straks kan daar geen trein of tram rijden omdat dan de fietsers zure melk gaan geven.%03%
 

27-03-2013 18:37:01
gvttreinen
gvttreinen
Ja hoor, Prorail is op de hoogte van het fietspadplan  

28-03-2013 07:08:05
sik214
sik214
Waarschijnlijk toch wel, grote kans dat het op hun grond gebeurd.  

28-03-2013 12:08:10
gvttreinen
gvttreinen
Idd, pad gaat geheel op grond van Prora...euh, Railinfratrust liggen!

Laatst bewerkt door gvttreinen op 28-03-2013 12:08
 

28-03-2013 12:18:52
Harold27
Harold27
Dat maakt reactivering van de lijn in elk geval gecompliceerder.
Maar de vraag is [complot-modus aan] of ProRail wel zo happig is op reactivering.[complot-modus uit]
 

28-03-2013 21:35:51
bnv
bnv
ProRail zal het wel niet zoveel uitmaken. Levert werk op dat dus goed is voor de werkgelegenheid.
Je zult bedoelen: "de politiek is niet zo happig op reactivering".
Eerder in dit topic is langs gekomen dat de kansen op reactivering kleiner worden als de Regionalbahn Oberhausen-Emmerik doorgetrokken wordt naar Arnhem. Kan mij niet voorstellen dat de Provicie Gelderland op twee punten gaat investeren. De eerste (tien) jaren niet althans.
 

26-04-2013 12:24:33
sjoerd
sjoerd
Naar verluidt, gaat het fietspad niet door. Er wonen daar reptielen en nu is de milieuclub bang dat die worden geplet als ze liggen te zonnen. En het allermooiste van alles: op 50 m afstand ligt een prima fietspad. Och, oh ja, hier ligt ook nog een spoorweg...
Je vraagt je af of het hebben van een brein waarmee je dit (het fietspad door de spoorkuil) kunt bedenken, niet strafbaar moet worden.
De andere kant is dat we bij eventuele heropening spoor moeten bouwen op hoge railstoelen zodat de slangen er onderdoor kunnen. Al eens slangen en andere dieren geteld langs de spoorweg door het Naardermeer? Maakt veel duidelijk. Al meer dan 150 jaar geen probleem voor die beesten maar dat snapt de milieuclub waarschijnlijk weer niet.
 

27-04-2013 18:41:36
brossel
brossel
Naar verluidt...zo staat het in ieder geval in De Gelderlander.
Je moet echter niet alles geloven wat die krant schrijft.

Jouw vraag of het hebben van een brein waarmee je dit fietspad door de spoorkuil kunt bedenken niet strafbaar zou moeten worden, kan ik me vanuit dat krantenartikel best voorstellen.

Echter maak ik er ook uit op dat je het 'prima' fietspad nooit zelf bereden hebt. Het bewuste pad is namelijk onverhard en daardoor een groot deel van het jaar niet comfortabel bruikbaar zonder vieze kleren en schoenen op te lopen. Verre van 'prima' dus...ja misschien prima voor torretjes en andere faunaatjes, maar zeker niet voor fietsers.

Helaas moet ik er zelf echter regelmatig gebruik van maken, omdat het alternatief (op de weg Molenhoek - Groesbeek) voor mij om is in afstand en verkeersonveiliger.

De gemeente Groesbeek heeft aangeboden om de eigenaar van dat fietspad, te weten Staatsbosbeheer, te helpen met het verharden van dat fietspad 50 meter naast het spoortracé. Als de eigenaar dat niet wilt, dat blijft een fietspad door de spoorkuil zeker een weldegelijk goed alternatief.

Bovendien gericht op de toekomst, aangezien dit pad dan kan aansluiten op de nieuw te realiseren snelfietsroute Cuijk - Nijmegen.

Over de beestjes die De Gelderlander aanhaalt...dat van die zandhagedis is echt onzin. Die beesten laten zich echt niet platrijden. Dat is bevestigd door bijvoorbeeld Stichting Ravon die wetenschappelijk onderzoek uitvoeren naar dergelijke reptielen.

Maar goed...we gaan het wel zien.

Groetjes Davy
 

27-04-2013 19:55:12
sjoerd
sjoerd
Ha, dat klinkt als een plaatselijk goed bekende! Dank voor je bijdrage. Ik kan me voorstellen dat je op betere tijden wacht.
Ik ben echter van mening dat je geen nieuwe infra gaat maken onmiddellijk naast de infra die op eventueel hergebruik ligt te wachten. Een spoorweg die echt geen kans meer maakt, wordt immers opgebroken. Dat moet je dus niet moeilijker maken dan het al is. Tot nu toe is elke gereactiveerde lijn er één die tevoren is blijven liggen. Of het omgekeerde ook waar is, zal de tijd leren.
Je gaat ook geen fietspad leggen op de oever van een kanaal dat straks verbreed moet worden of in de wegberm. Dan is het plan om een al aanwezig fietspad te verbeteren veel levensvatbaarder en dus verstandiger en uiteindelijk veel goedkoper.
 

27-04-2013 21:50:29
NDS
NDS
De bedding van die lijn is dubbel sporig dus een enkel spoor dat in gebruik is naast een fiestpad past prima, dus ik zie je probleem niet.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

27-04-2013 23:08:18
sjoerd
sjoerd
Tja, dat dubbelsporige tracé klopt. Een fietspad op het afwezige nevenspoor... Daarvan bestaan in den lande inderdaad vele voorbeelden. Of...  

27-04-2013 23:13:03
NDS
NDS
Ja dat bedoel ik in binnen en buitenland voorbeelden genoeg van en met als de lijn ooit weer in gebruik genomen word heb je aan 1 spoor zat.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

27-04-2013 23:16:36
ruud.h
ruud.h
En daar komt bij een 2e spoor is daar geen plaats voor toch
Ik ken het gebied daar ook wel hoor

Vriendelijke groet


ruud.h
 

28-04-2013 00:58:30
NDS
NDS
Ooit lang lang geleden is de hele lijn dubbelspoor geweest, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

29-04-2013 09:38:48
brossel
brossel
De hele spoorlijn op Groesbeeks grondgebied is tot in de jaren '60 dubbelsporig geweest. Het meest noordelijke van de beide sporen is toen opgebroken.

Het voordeel daarvan is dat de strook ten noorden van het huidige spoor nog een goede, harde ondergrond kent. Een betonnen fietspad kan daarom zeer goedkoop gerealiseerd worden. Er hoeft nauwelijks grondwerk, in de vorm van cunetten etc, verricht te worden. Klein beetje vlak schuiven en de gemeente kan er beton over heen draaien.

Inmiddels staat de gemeente Groesbeek ook positiever tegenover reactivering van de spoorlijn. Haar grondhouding tegen is dan ook gedraaid.
Echter: de reactivering kost dermate veel geld, dat het niet reëel geacht wordt dat daar op korte en middellange termijn financiering voor te vinden is.

Dat houdt in dat de eerst komende 5 tot 10 jaar zo'n fietspad zeker een reactivering niet in de weg hoeft te staan. In letterlijke zin omdat binnen die tijd er toch geen trein zal rijden, in figuurlijke zin omdat de gemeente haar fietspad zal afschrijven binnen die 5 tot 10 jaar. Daarna kan zij indien nodig weer opgebroken worden...

Overigens is er ook nog steeds sprake van een mogelijke reactivering als tramlijn, de voorkeur van Groesbeek. In dat geval is het heel goed mogelijk om het fietspad naast de tramlijn te hebben liggen en zal het fietspad niet afgebroken hoeven te worden.

Groetjes Davy
 

29-04-2013 11:09:32
sjoerd
sjoerd
Davy, dat staat ook allemaal al hierboven.
Met alle respect: ik ken in Nederland geen enkel voorbeeld van een in gebruik zijnd spoor met op de plek van het tweede spoor een openbaar fietspad. Dat is er, voor zover ik weet, ook nooit geweest. Het enige voorbeeld van openbaar verkeer over een in exploitatie verkerend treinspoor is een gemeenschappelijke brug voor weg- en spoorverkeer, zoals bijvoorbeeld te Deventer over de IJssel ooit het geval was.
Als je ergens een voorziening maakt, zoals een fietspad, dan ontstaat zoiets als een gewoonterecht en dan kom je er niet meer vanaf zonder elders fors te moeten investeren. Tracees, waarvoor dan ook, en al of niet al als zodanig in gebruik, staan beschreven in plannen en worden in de regel vrijgehouden van ingrepen die toekomstig gebruik belemmeren of onmogelijk maken. En dat is maar goed ook. Soms bouwt men zeer naïef toch tot op de grens van het eigen grondbezit, zoals de Gemeente Groesbeek zelf, waar de ambtenaren hun overhemden straks kunnen worden gestreken door de passerende trein.
 

29-04-2013 12:09:59
wattman
wattman
Ik denk dat de gemeente Groesbeek helemaal niet naief heeft gebouwd.  

29-04-2013 12:53:14
sjoerd
sjoerd
Zou kunnen. Dan heet dat strategisch. Of het is een van vele complotten die het spoorbedrijf parten spelen...%02%  

04-11-2013 10:04:07
cuijk
cuijk
Uit de Rheinische Post: "Kleve blijft eindstation". Volgens de RP heeft de Stadsregio Nijmegen een beslisdocument opgesteld waarin men afziet van reactivering van Nijmegen - Kleve: te duur.
De investeringen zouden bij de treinvariant 116,1 miljoen euro bedragen (121,3 bij tramvariant). Dit wordt mede veroorzaakt doordat Groesbeek ondertunneling wenst. Verder heeft de Stadsregio berekend dat er jaarlijks een verlies op de exploitatie zou zijn van 1,4 miloen (treinvariant) of 1,7 miljoen (tramvariant).
De Stadsregio ziet het voornemen tot reactivering zo goed als beeindigd, maar Kleve wil een euregionaal projectbureau dat alsnog voor dit project gaat lobbyen.
http://www.rp-online.de/niederrhein-nord/kleve/nachrichten/auf-abstellgleis-kleve-bleibt-endstation-1.3789421

Laatst bewerkt door cuijk op 04-11-2013 10:07
 

07-11-2013 05:22:49
dedominee
dedominee
Ja... en wat voor ondertunneling is er berekend. Er is uitgegaan van twee geboorde tunnelbuizen, met een geheel ondergronds station Groesbeek, totale tunnellengte bijna 9 km. De tunnels zouden beginnen ter hoogte van Mook-aansluiting en eindigen bij de Boersteeg, op enkele meters van de grens met Duitsland.

Kortom: er is een politieke opdracht gegeven om een 'realistisch' scenario te berekenen waaruit blijkt dat het te duur is. En dat is er ook gekomen.
 

07-11-2013 06:49:36
mdeen
mdeen
Is er een link naar dat rapport bekend?  

07-11-2013 09:18:54
cuijk
cuijk
Wat opvalt is dat dit nieuws uit de Duitse regionale pers moet komen, terwijl de Nederlandse regionale pers (Gelderlander) niets over dit Nederlandse rapport heeft geschreven. Anders dan zijn ze er als de kippen bij.  

07-11-2013 10:15:01
john2
john2
Als de lijn niet was opgeheven en nu nog steeds treinen zouden rijden dan kraaiden er geen haan in Groesbeek dat er treinen reden.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-11-2013 10:32:23
cuijk
cuijk
Vertel ze dat dan maar eens in Groesbeek. De lijn was al heel lang een doorn in het oog (sinds opheffing van het station in de jaren 30). Redenatie was: we hebben wel de lasten maar niet de lusten. De lijn sneed het dorp door midden, men moest lang wachten voor (handmatig, dus lang) gesloten spoorbomen met verkeersopstoppingen in het centrum tot gevolg.
Kortom de Groesbeekse 'aversie' is echt niets nieuws.
 

07-11-2013 10:40:51
john2
john2
Dan zou ik zeggen geef ze in Groesbeek weer een station en dan moeten ze ook niet mekkeren dat er weer treinen rijden.  

07-11-2013 11:02:08
tjabbe73
tjabbe73
gewoon van hoger hand B&W-kneuzen in Groesbeek onbekwaam laten verklaren en daar gewoon alles gelijkvloers leggen... Tijd dat er weer wat harder geregeerd wordt van een hoger niveau. De lokale overheid heeft al jaren aangetoond dat ze onbekwaam is en vooral voor de eigen (persoonlijk) voordelen gaan...  

07-11-2013 11:13:49
cuijk
cuijk
Like it or not, zo zit Nederland niet in elkaar. De regie kan alleen van 'hogerhand' komen als Groesbeek een 'artikel 12' gemeente zou zijn, en daarmee onder curatele zou komen te staan. En dat is niet het geval.
Het is een beetje zoals in Asterix en Obelix: "Er was eens een Stadsgewest dat voor een spoorlijn was... Heel het stadsgewest? Nee, er is een dorpje dat zich met hand en tand verzet, keer op keer". Groesbeek is tegen (al weten ze dat tegenwoordig politiek iets verbloemder te brengen door een ondertunneling te eisen). Tegen. Punt. Doe je niets aan.

Laatst bewerkt door cuijk op 07-11-2013 11:53
 

07-11-2013 12:02:52
Hoera63
Hoera63
Allemaal leuk en aardig, maar als alle plaatsen behalve Groesbeek voor is, dan is het toch jammer voor Groesbeek maar win je door stemmen? %03%  

27-11-2013 23:55:53
waalkade
waalkade
Quote
mdeen (do 07 nov 2013 06:49:36 https://www.somda.nl/forum/5460/p474725/): Is er een link naar dat rapport bekend?
http://www2.nijmegen.nl/mmbase/attachments/1518920/R20131204IS_tkn03_Beslisdocument_Spoorlijn_Nijmegen_Kleve_voorstel_Stadsregiodelegatie.pdf
 

28-11-2013 00:02:39
ruud.h
ruud.h
ik heb vandaag een stuk in de Gelderlander gelezen dat het weer niet zal doorgaan deze plannen er zijn weer een paar partijen niet mee eens dat deze lijn door zal gaan

kijk op http://www.gelderlander.nl/voorpagina

http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen/stadsregio-ziet-niets-in-spoorlijn-nijmegen-kleef-1.4111729?ref=regio_nijmegen-list_of_12_articles_and_more

Laatst bewerkt door ruud.h op 28-11-2013 00:04


ruud.h
 

28-11-2013 06:51:16
mdeen
mdeen
Quote
waalkade (wo 27 nov 2013 23:55:53 https://www.somda.nl/forum/5460/p477209/):
Quote
mdeen (do 07 nov 2013 06:49:36 https://www.somda.nl/forum/5460/p474725/): Is er een link naar dat rapport bekend?
http://www2.nijmegen.nl/mmbase/attachments/1518920/R20131204IS_tkn03_Beslisdocument_Spoorlijn_Nijmegen_Kleve_voorstel_Stadsregiodelegatie.pdf


Dank je wel. Helaas staat daar niet in dat er met een tunnel van oost naar west onder Groesbeek door gerekend wordt.
Wel dat Groesbeek, tunnel of niet, gewoon niets van trein wil weten. IMHO een erg kortzichtige mening.

Laatst bewerkt door mdeen op 28-11-2013 07:12
 

18-12-2013 08:00:55
dedominee
dedominee
@mdeen:
Onder dit beslisdocument ligt het SINTROPHER rapport. De 'eenvoudige' tunnel blijkt dan niet zo 'eenvoudig' te zijn zoals hier genoemd.

@cuijk:
Een 'art. 12'-status heeft niks mee te maken met een eventuele ministeriële aanwijzing. Art. 4.3 Wro wel. Wat betreft het ministerie is dit een lokale aangelegenheid en komt er dus geen aanwijzing. Zelfde laken en pak wat betreft de Provincie Gelderland, die evt. o.g.v. art. 4.1 Wro een vergelijkbare aanwijzing kan geven.
 

20-12-2013 12:47:08
john2
john2
Voorlopig geen verbinding Nijmegen - Kleef. Wordt langen termijn werk. Bron omroep Gelderland.Geen nieuwe verbinding Nijmegen-Kleef






NIJMEGEN - De spoorlijn Nijmegen-Kleef wordt zeker voor 2020 geen nieuw leven ingeblazen. Dat heeft de Stadsregio Arnhem Nijmegen besloten omdat er geen geld voor beschikbaar is.

De treinverbinding werd in 1991 opgeheven omdat te weinig reizigers er gebruik van maakten. Uit onderzoek blijkt dat een nieuwe verbinding tussen Nijmegen en Kleef jaarlijks voor een exploitatietekort van ruim anderhalf miljoen euro zou zorgen.

De Stadsregio blijft desondanks voor de langere termijn wel streven naar een heropening van de verbinding.

Moest dit nu op deze manier doen vanwege de nieuwe computer die ik heb. Lukte de manier die ik normaal doe voor een link te maken niet. Waar dit aan ligt weet ik ook niet.

Laatst bewerkt door john2 op 20-12-2013 12:49, reden: Meer tekst toegevoegd
 

27-12-2013 12:29:43
vislijntje
vislijntje
In Groesbeek moeten ze niet zo zeiken. Afgelopen zomer heb ik ook een tochtje met de draisine richting Kleve gemaakt over de voormalige spoorlijn, en dat was een leuke ervaring. Het was alweer langs geleden dat ik de spoorlijn bezocht had.

Wat mij opviel tijdens het tochtje over de lijn is dat de spoorlijn voor het overgrote deel door een uitgestorven gebied loopt. Prachtige omgeving, maar buiten Groesbeek loopt de spoorlijn door weilanden richting Kranenburg en zo verder. Een enkele trein die over deze spoorlijn rijdt zal echt geen overlast veroorzaken in dit gebied. In Groesbeek is men echter zo stom geweest om het voormalige traject door de dorpskern op te breken en er een parkje aan te leggen. Allemaal leuk en aardig, maar er liep altijd al een spoorlijn door de dorpskern. In de tijd vlak voor de opheffing ging het om één trein per twee uur die door het dorp reed. Geluidsoverlast vind ik dan ook een non argument. Daarbij loopt het spoortracé voor een groot deel ook over een spoordijk door Groesbeek. Ook het argument dat spoorwegovergangen het verkeer op zouden houden vind ik grote onzin. Van die enkele trein die over het traject zal rijden zeker.

Ik zag dat iemand boven noemde dat vroeger de overgangen hand bediend waren. Dit was tot in de jaren 60 het geval ja. Daarna zijn op het Nederlandse deel van het traject AHOB's aangelegd. Alleen op het Duitse deel van het traject zijn tot het eind van de lijn overwegwachters actief gebleven.

Hoe dan ook vind ik het bijzonder jammer dat er momenteel niet gewerkt zal worden aan reactivering. Ik zie vrij veel potentie voor de lijn. Wat ik ook triest blijf vinden is dat één gemeente in Nederland blijkbaar een dergelijke reactivering tegen kan houden, en een tunnel kan eisen. Wat een onzin zeg, schaam u diep gemeente Groesbreek.

Laatst bewerkt door vislijntje op 27-12-2013 14:05
 

03-01-2014 10:31:13
cuijk
cuijk
Er zijn feiten. En er zijn meningen.
Feit is, dat de gemeente Groesbeek het tracé Groesbeek - landsgrens heeft GEKOCHT, dus eigenaar is, en zelf kan beslissen wat zij met haar eigendom wel/niet doet.
Feit is, dat Groesbeek niet wil bijdragen in de investering en/of de exploitatiekosten.
Feit is, dat het Stadsgewest concludeert dat er tot 2020 geen financiële mogelijkheden bestaan tot reactivering.

Voor meer feiten: lees het beslisdocument Nijmegen - Kleve, 29 oktober 2013. http://www2.nijmegen.nl/mmbase/attachments/1518920/R20131204IS_tkn03_Beslisdocument_Spoorlijn_Nijmegen_Kleve_voorstel_Stadsregiodelegatie.pdf

Dat spoorminnend Nederland daarover allerlei meningen heeft, het jammer vind, dat men niet moet zeiken, dat het heel slim is geweest van tegenstander Groesbeek om het tracé te kopen, dat iemand potentie ziet voor de spoorlijn, enzovoort: het blijven meningen die niets af doen aan de feiten.

Laatst bewerkt door cuijk op 03-01-2014 10:40
 

03-01-2014 10:48:32
sjoerd
sjoerd
Feit, want gekopieerd uit dit stuk:
Quote: Groesbeek, Kranenburg en de Stadt Kleve hebben in 2007 het baanvak vanaf de landsgrens tot aan Kleve gekocht, Sinds april 2008 wordt de spoorlijn tussen het centrum van Groesbeek en Kleve gebruikt voor een fietslorrieverbinding, de draisine. Belangrijke doelstelling hiervan is het behoud van het baanvak. Unquote.
Het baanvak Landsgrens - Groesbeek - Nijmegen is niet gekocht, dus eigendom van de spoorbeheerder. De rest van het stukje is zeer onduidelijk.
1. Is het baanvak Kleve - Landsgrens gekocht om het te behouden voor draisineverkeer of voor openbaar vervoer?
2. Is de koop van het Duitse baanvak belangrijk voor het behoud omdat het anders wordt omgeploegd?
3. Waarom zou Groesbeek een deel van een Duits baanvak kopen?

Een ambtelijk zwak stukje waar ik als planoloog ogenblikkelijk gaten in kan schieten. De positie van Groesbeek hierin is zeer onduidelijk en kennelijk niet gestoeld op iets anders dan frustreren van de omliggende overheden. Ik zeg hiermee niet dat we ogenblikkelijk weer met treinen moeten gaan rijden.

Laatst bewerkt door sjoerd op 03-01-2014 11:12
 

03-01-2014 10:58:18
nohab
nohab
Quote
cuijk (vr 03 jan 2014 10:31:13 https://www.somda.nl/forum/5460/p481596/): Er zijn feiten. En er zijn meningen.
Feit is, dat de gemeente Groesbeek het tracé Groesbeek - landsgrens heeft GEKOCHT, dus eigenaar is, en zelf kan beslissen wat zij met haar eigendom wel/niet doet.
Daar hebben we een onteigeningswet voor.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

03-01-2014 11:36:24
waalkade
waalkade
Over Groesbeek alhoewel hier wellicht OT:
http://www.mugherindeling.nl/mug-herindeling/herindeling_3751/
 

03-01-2014 12:45:35
gvttreinen
gvttreinen
De hele lijn is op `t Nederlandse gedeelte nog steeds in (juridische) eigendom van Railinfratrust.  

03-01-2014 12:50:41
gvttreinen
gvttreinen
Quote
waalkade (vr 03 jan 2014 11:36:24 https://www.somda.nl/forum/5460/p481602/): Over Groesbeek alhoewel hier wellicht OT:

Visierapport punt 3.8 Bereikbaareid; 'huidige situatie is het acceptabele uitgangspunt' en 'betere benutting bestaande infra gaat voor uitbreiding'.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 03-01-2014 12:53
 

03-01-2014 13:40:33
dvdhoven
dvdhoven
Quote
sjoerd (vr 03 jan 2014 10:48:32 https://www.somda.nl/forum/5460/p481598/):
1. Is het baanvak Kleve - Landsgrens gekocht om het te behouden voor draisineverkeer of voor openbaar vervoer?
2. Is de koop van het Duitse baanvak belangrijk voor het behoud omdat het anders wordt omgeploegd?
3. Waarom zou Groesbeek een deel van een Duits baanvak kopen?
Voor zover ik het uit Duitse spoortijdschriften begrepen heb, kan DB Netz aan de overheid verzoeken om een lijn te "entwidmen", dwz de doelstelling spoor eraf halen. Als dat gebeurt is, kan een lijn voor de verkoop worden vrijgegeven. En dan kan een ieder bieden, dus ook de afzonderlijke landeigenaren, die graag een stukje lijn willen onderploegen om zo een onderbreking van hun eigendom ongedaan te maken.
Dus kennelijk hebben de gemeentes langs de lijn de handen ineen geslagen en samen de lijn gekocht om zo te voorkomen dat de lijn in stukken opgedeeld wordt en je nooit meer een samenhangend geheel krijgt.


Dick van den Hoven
 

03-01-2014 16:12:06
sjoerd
sjoerd
Dank je, Dick. Duidelijk.
Is er hier iemand die weet of dit spoorwegtracé valt onder de strategisch belangrijke verbindingen die in feite moeten blijven liggen, of is hiervan sinds de Glasnost in Oost-Europa geen sprake meer?
Het bevreemdt me dat DB Netz de lijn zou hebben entwidmet, oftewel ontweduwd...
Interessant punt; ik kende dat verschijnsel niet.
Bij ons werd in de NS-tijd door de Staat de concessie ingetrokken, waarna de lijn kon worden opgebroken en het tracé kon worden verkocht. Dat is op bijna alle opgebroken lijnen zo gebeurd. Bijna, want eind jaren 80 van de vorige eeuw bleek de concessie voor Venlo - Straelen nog te bestaan, hoewel de lijn kort na WO II al was opgebroken.
Hoe dat nu gaat, is me niet precies bekend, en ook niet wie of wat daarover nog iets te zeggen heeft.
 

03-01-2014 16:20:37
broek53
broek53
Voor Santpoor Noord - IJmuiden is iets vergelijkbaars gaande. De Staat heeft in juli 2010 toestemming gegeven de lijn aan de Openbare Spoorweginfrastructuur te onttrekken en daarmee is de weg voor ProRail vrij om de gronden te verkopen.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-01-2014 16:24
 

03-01-2014 17:00:33
dvdhoven
dvdhoven
Quote
sjoerd (vr 03 jan 2014 16:12:06 https://www.somda.nl/forum/5460/p481616/):
Het bevreemdt me dat DB Netz de lijn zou hebben entwidmet, oftewel ontweduwd...
Interessant punt; ik kende dat verschijnsel niet.
Het is afgeleid van het werkwoord entwidmen, wat ontwijden betekent. En dat is eigenlijk een relgieus begrip. Als een kerk niet meer als kerk gebruikt gaat worden of mogelijk afgebroken wordt, wordt eerst een ontwijdingsceremonie gehouden, de tegenhanger van de wijdingsceremonie bij ingebruikname van de kerk. Hier wordt dat alleen door de roomskatholieke kerk gedaan, de protestantse kerken houden wel een afscheidsdienst. Mogelijk dat in Duitsland ook de Evangelische Kirchen gewijd en ontwijd worden. Lijkt me voor de hand liggen, de Evangelische Kirche heeft meer gebruiken, die nog terug gaan op het Roomse verleden.


Dick van den Hoven
 

04-01-2014 13:43:50
jeanne
jeanne
Entwidmen http://www.duden.de/suchen/dudenonline/entwidmen betekend ook confisqueren, wegnemen of onttrekken.


Jeanne Kok
 

07-01-2014 23:12:49
cuijk
cuijk
Nieuw plan, een tram nijmegen - groesbeek: http://www.keizerlijn.nl/  

08-01-2014 04:30:27
Ht
Ht
Wanneer gaan die gasten eens van die roze wolk af? Hoe vaak is het al gezegd dat het financieel onverantwoord en verlieslijdend is om hier geld in te pompen in een railverbinding?  

08-01-2014 06:47:01
broek53
broek53
Het leuke eraan vind ik wel dat er een plaatje in staat van een tram dwars over DE kruising die voor de gemeente Groesbeek de steen des aanstoots is wat railvervoer aangaat.
Van dat soort dingen kan ik de humor wel inzien
 


08-01-2014 11:15:10
Nelis
Nelis
Deze tram onzin is toch niet van vandaag en gister. De grootste humor van het plan (behalve het plaatje met de overweg) vind ik wel de overstap op de bus. Ook dat ze al een openingsdatum bedacht hebben kan je toch met niks andrs dan hoon gelach ontvangen. Waarom niet door naar Kleve met de tram. Hoe langer het traject wordt hoe minder de prijs per kilometer logischerwijs. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat dit een idee is van een zeer gelimiteerd aantal (idealistische) mensen.  

08-01-2014 11:25:51
cuijk
cuijk
Het nieuws over dit plan laat mijn wenkbrauwen fronsen. Niet in de laatste plaats door de kosten, die volgens Niesten 11,1 miljoen euro bedragen (op basis van een Arcadis-onderzoek). Niesten is lid van de VIEV (Vereniging voor Innovatief Euregionaal Vervoer). Dit is de club die in 2010 met een plan kwam waarin de kosten voor reactivering Nijmegen - Kleve werden geschat op 31 miljoen euro. Voor zover mij bekend was dit rapport in 2010 voor het Stadsgewest reden om enthousiast mee te denken over reactivering en nader onderzoek te doen.
Bij de nadere uitwerking bleken de kosten voor reactivering echter geen 31 miljoen euro te bedragen, maar 110-120 miljoen. Het is te hopen dat de 11,1 miljoen euro in dit nieuwe plan harder de werkelijkheid raakt dan de bedragen uit het VIEV-plan uit 2010.
 

08-01-2014 11:42:55
waalkade
waalkade
11.1 klinkt erg naar een carnavalsvereniging.
Overigens, een leegstaande door de gemeenschap betaalde tramremise zou een uitkomst zijn om die carnavalswagens te stallen.
 

14-03-2014 11:39:05
john2
john2
Geen tram tussen Nijmegen en Groesbeek over het oude spoor. Stadsregio ziet hier niets in. nihttp://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen/stadsregio-ziet-niets-in-tram-op-oude-spoor-1.4265913  

14-04-2014 09:54:28
john2
john2
Lobby over grens voor spoorlijn naar Kranenburg. Bron de Gelderlander. http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen/lobby-over-grens-voor-spoorlijn-naar-kranenburg-1.4313798 Hopelijk komt het door trekken naar Nijmegen toch nog eens.  

14-04-2014 10:03:07
broek53
broek53
Ja, de wereldstad Kranenburg moet uiteraard op het landelijke Duitse spoorwegnet worden aangesloten %03%. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, dat blijkt maar weer.

Laatst bewerkt door broek53 op 14-04-2014 10:28
 

14-04-2014 10:13:48
gvttreinen
gvttreinen
Had Groesbeek die ambitie ook maar....  

14-04-2014 10:32:53
broek53
broek53
Zo te zien heeft Kranenburg die ambitie niet en wil het comité ze die behoefte aanpraten, waarna dan Groesbeek zich wenend van spijt en schaamte in het stof werpt of het alsjeblieft ook mag worden aangesloten. Dat gebeurt dan natuurlijk acuut, waarna de wereldvrede een feit zal zijn.
Volgens mij kijkt men teveel naar Hollywoodfilms.
 

14-04-2014 11:39:25
ZJ37
ZJ37
Je kunt je, bijna 23 jaar na de sluiting en 65 lobbies verder, ook afvragen waarom er nog steeds geen tram of trein rijdt...  

14-04-2014 12:44:37
gvttreinen
gvttreinen
Door gebrek aan geld, ambitie, durf (in die volgorde).  

14-04-2014 12:52:37
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (ma 14 apr 2014 11:39:25 https://www.somda.nl/forum/5460/p491569/): Je kunt je, bijna 23 jaar na de sluiting en 65 lobbies verder, ook afvragen waarom er nog steeds geen tram of trein rijdt...
Kort gezegd: omdat Groesbeek dwars ligt, dat zal inmiddels toch wel duidelijk zijn?
Daarnaast lijkt mij het aantal lobbiepogingen verre van een garantie dat er ook werkelijk iets gebeurt. Zonde, daar niet van, maar enige realiteitszin is hen die het nu nog weer een keer proberen en dan de aanval openen vanaf de andere kant, behoorlijk vreemd.
 

14-04-2014 13:37:37
waalkade
waalkade
Quote
gvttreinen (ma 14 apr 2014 12:44:37 https://www.somda.nl/forum/5460/p491575/): Door gebrek aan geld, ambitie, durf (in die volgorde).
Met dat geld valt het wel mee, onlangs is weer een potje gevonden om extra materieel te bestellen voor deze lijn.
En wanneer ik de ontwikkelingen aan het andere eind van de lijn zie in Rheinhausen, daar zie ik meer containertreinen als op de Betuwe Route.
Daar is het niet zo minnetjes met containers en zo zoals in het Rotterdamse.
En wat de ambitie en de durf aangaat, had men dat maar wat minder gehad.
Zie het stationsgebouw van Arnhem%08%.
Een simpele oplossing is goed genoeg voor ons in de provincie.
 

14-04-2014 17:30:40
NDS
NDS
Ik heb de hoop dat daar ooit nog iets komt te rijden allang opgegeven.

Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar ik denk dat het spoortracé tussen Kranenburg en Kleve nuttiger bruikbaar is als men daar de B9 overheen legd zodat het verkeer uit de dorpen kan.
Oorspronkelijk had die B9 noordelijker door een natuurgebied doorgetrokken moeten worden wat nooit is gebeurd. Mij lijkt het spoortracé daarvoor een goed alternatief aangezien ik daar echt geen treinen, trams of ander railvervoer meer zie komen. En moet er als nog railvervoer komen kan een tram indien gewenst gewoon in het verkeer mee.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

14-04-2014 17:56:32
waalkade
waalkade
Kijk dit zijn nu het soort ambities waarom het nooit wat wordt.

Laatst bewerkt door waalkade op 14-04-2014 17:57
 

14-04-2014 18:29:10
sjoerd
sjoerd
Ook ik ben realist en twijfel aan elk plan als ik kijk hoe snel we in dit land moeten leren inspelen op de krimp. Daarom hebben sommige projecten alleen nog waarde om het milieu te dienen of de logistiek sterker te maken, zoals wellicht het doortrekken van Zwolle - Emmen naar Stadskanaal voor een tweede ontsluting van het noorden (even afgezien van prioriteit).
Tegelijk, en dat herhaal ik nog maar eens, spreken we wat Kleve - Nijmegen betreft nog steeds over een internationale spoorlijn en niet over een trace dat braak ligt. Net als op de internationale spoorweg Roermond - Dalheim wordt er alleen even niet gereden maar als iemand er, bij wijze van spreken, volgend jaar langs wil met zijn trein, dan wordt de boel opgeknapt. En daarom blijft voorlopig dus iedereen met zijn p... van die spoorlijn af. En heeft geen gemeente daar iets te willen of niet te willen.
En dat is het verschil met Santpoort Noord - IJmuiden (daar ligt nog rails) en met de voormalige spoorweg Stadskanaal - Assen.
 

14-04-2014 18:33:58
broek53
broek53
Tot zover de theorie.  

14-04-2014 18:39:22
sjoerd
sjoerd
Helemaal mee eens, Broek, maar zo gemakkelijk als sommigen er over spreken is het ook weer niet. De praktijk is, zoals we allen weten, inderdaad weerbarstig.
En mijn eerste alinea was realistisch genoeg. Dat er in veel gemeenten in ons land per 10.000 inwoners dit jaar al drie kleuterklassen minder zijn dan drie jaar geleden, zegt genoeg. Voor wie ga je het allemaal doen?
 

14-04-2014 22:45:15
waalkade
waalkade
Nu hebben we het in het geval Kranenburg over net iets meer dan 10.000 inwoners.
Die door de krimp voor hun werk of school zijn aangewezen op de grotere plaatsen en heel eind verder. Op zich steden die groter zijn dan in onze randstad.
Met de bijbehorende parkeerproblemen.
Wil je die mensen in 1 à 1,5 uur op hun werk of school laten komen moet een relatief snel vervoermiddel als de trein zo ver mogelijk de "provincie" in laten rijden.
Stel je voor Enkhuizen, wel net iets groter, 18 duizend inwoners, laat die eerst met een kronkelbus naar Hoorn rijden, waar ze kunnen overstappen op de trein naar Amsterdam.

Laatst bewerkt door waalkade op 14-04-2014 22:46
 

14-04-2014 22:53:38
broek53
broek53
Zoiets als Medemblik, bedoel je?
Ja, zo lust ik er nog wel een paar - en in dit soort discussies trap ik niet.
Als velen vertellen dat plaatsen als Groesbeek en Kranenburg een verbinding met Nijmegen en Kleef verdienen, dan kan ik dat begrijpen. Maar als de belangrijkste gemeente halverwege de lijn niet wil, de boel bij voortduring saboteert en provincie en rijk niet van plan zijn een aanwijzing te geven, dan houdt het gewoon op, punt.
ik wil niemand zijn dromen ontnemen - maar het is als met de IJmuider Lijn, er zijn er altijd een paar die niet weten dat ze verloren hebben. En dan heeft het geen zin op met feitelijke argumenten te gaan discussiëren, want de partiële blindheid die zo'n liefde opwekt, vertroebelt het zicht op de harde werkelijkheid kennelijk.
 

15-04-2014 10:49:35
mdj
mdj
Als Groesbeek "dwars" ligt, kun je er alsnog omheen (figuurlijk gezien). De Rijksoverheid kan namelijk "over" de gemeente heen besluiten om alsnog die lijn aan te leggen, en dan heeft Groesbeek mee te werken.(of niet, maar dan via de juridische weg toch)

De Rijksoverheid wil dat alleen niet, omdat
a) die procedures behoorlijk veel tijd en geld kosten
b) de bestaansrecht van de spoorlijn nogal in het geding komt (vervoersvraag, risico's, geld)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-04-2014 10:56:32
bnv
bnv
En zo zien we. ook in dit topic waar het gaat om discussies als deze, dat we de ratio willen inzetten voor problemen van gevoel en emotie. En daardoor oplossingen gaan bedenken die op geen enkele wijze op dat moment opportuun zijn.

Politiek is emotie, daar moeten we het zo langzamerhand allen over eens zijn.
Speculatie heeft op zo 'n moment geen zin en het lijkt mij het beste dat we deze discussie voor dit moment maar weer even afsluiten.

Totdat de politiek zich weer even meldt. En dan niet gelijk maar weer reageren in het denken van oplossingen. Hoe creatief en zinnig die ook mogen zijn.
 

15-04-2014 11:23:50
treinjoop
treinjoop
Iets anders dan :

Ik had bedacht om de lijn Nijmegen - Kleef mee te nemen in een veel grotere reactivering. Namelijk als het geheel Amersfoort - Leusden - Woudenberg - Veenendaal - Rhenen - Kesteren - Nijmegen - Groesbeek - Kranenburg - Kleve.

Dienstregeling:
- 1x per uur Sneltrein Amersfoort - Kleve
- 1x per uur Stoptrein Amersfoort - Kesteren

Elektrificatie niet noodzakelijk.

Voordelen:
- Nieuwe internationale verbinding
- Rechtstreekse verbinding Amersfoort - Veenendaal - Nijmegen
- Meer reizigers te vervoeren dan bij een lokale verbinding Nijmegen - Kleve

Nadelen:
- Plan is veel duurder
- Meer gemeentes kunnen tegenwerken


Rendabel? Misschien. Daarom ben ik nieuwsgierig naar jullie mening hierover.
 

15-04-2014 11:30:13
timtrein
timtrein
Leuk maar volstrekt onbetaalbaar. Het geld is op, remember?  

15-04-2014 12:08:06
broek53
broek53
Ongeveer anderhalve eeuw geleden is de verbinding op deze wijze ook ontstaan (vandaar dat het onbeduidende Kesteren - Vork nog altijd dubbelsporig is). er waren na WO II vele redenen van rendabiliteit om de verbinding niet te herstellen en hoewel de wereld best wel verandert, zie ik nou net op die route niet dat de vervoerspotentie heel erg is toegenomen...  

15-04-2014 12:47:55
bnv
bnv
En de reden van het onstaan is intussen ook al lang vervallen. Was het concept van de HSM om een concurrerende lijn met Duitsland te hebben met de NRS (via Utrecht-Arnhem-Emmerik). Linksrheinisch kon men zo ook in Keulen komen.

We mogen er toch redelijkerwijs van uitgaan dat de oude NRS lijn voorlopig nog voldoende capaciteit biedt om aan de vervoersvraag te voldoen. Dat zal zeker de insteek van de politiek ook nu in 2014 zijn om te twijfelen aan de rentabiliteit van deze lijn. Zeker waar dit het "Fernverkehr" betreft. Een regionale functie blijft dan slechts over.
Verdere discussie bekend.
 

15-04-2014 12:58:12
waalkade
waalkade
Vandaar ook mijn bijdrage om de doortrekking tot Kranenburg te verdedigen.
Over een doortrekking tot Nijmegen Centraal heb je mij niet gehoord.
 

15-04-2014 14:35:04
charta
charta
Quote
broek53 (di 15 apr 2014 12:08:06 https://www.somda.nl/forum/5460/p491690/): Ongeveer anderhalve eeuw geleden is de verbinding op deze wijze ook ontstaan (vandaar dat het onbeduidende Kesteren - Vork nog altijd dubbelsporig is). er waren na WO II vele redenen van rendabiliteit om de verbinding niet te herstellen en hoewel de wereld best wel verandert, zie ik nou net op die route niet dat de vervoerspotentie heel erg is toegenomen...


Misschien zou bij de aanleg van de huidige Veenendaallijn een doortrek naar Nm nog rendabel geweest zijn. Dan had je Gvc/Asd-Nm kunnen rijden buiten Ah om. Er had dan bij Rhn wel een dure brug moeten komen.
 

18-04-2014 18:38:08
treinefan
treinefan
Ja, het is de enige verbinding zo'n beetje die niet van oorlogschade hersteld is. Ik denk, als men de hele verbinding met de tijd mee had laten gaan dat er wel wat moois uit zou kunnen komen. Amersfoort - Kesteren met een eventuele aansluiting naar de Betuweroute, ideaal voor treinen uit de Westhaven. Dan hoeven ze niet meer via Utrecht naar de Betuweroute, een kortere afstand. Verder alles geëlectrificeerd en dubbelsporig naar de vork, Nijmegen en Kleve, dan had je ook gelijk een goede omleidingsroute voor als binnenkort bij Emmerich de spoorlijn lange tijd beperkt gebruikt moet worden ivm doortrekken van de Betuweroute.
Het is echter niet gebeurd, en deze spoorlijn blijft een discussie zonder eind, net als de lijn naar IJmuiden. We gaan zien hoe het loopt, maar ik heb eerlijk gezegd weinig verwachting dat er weer snel wat gaat rijden op Amersfoort - Kesteren. Nijmegen - Kleve kan nog, gezien het recente bericht in diverse media dat weer een actiegroep in Duitsland de trein tot Kranenburg wil gaan laten rijden.
 

05-05-2014 21:49:52
kleine_man
kleine_man
Europa krijgt het lijntje ook in beeld:

http://www.michael-cramer.eu/fileadmin/documents/Publikationen/MissingLink_Plakat_A2_sRGB.pdf

Punt 4.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

06-05-2014 13:57:17
john2
john2
Dit is zeer gunstig, dat Europa het lijntje Nijmegen - Kleven ook in beeld heeft. In neem aan dat een Europese besluit boven gemeentelijke besluiten gaan. Ik bedoel hiermee als de gemeenten Groesbeek dwars blijft liggen voor her activering en Europa zegt van her activeren, dat het Europees besluit dan wint.  

06-05-2014 14:01:08
Bert13
Bert13
Daar heb ik al m'n twijfels over, en punt 2 is dat dit slechts een verkiezingsposter van de Groenen is. Zij moeten vervolgens ook nog weer voor ieder puntje van de poster een meerderheid in het parlement zien te krijgen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-05-2014 15:34:33
spoorzicht
spoorzicht
Quote
john2 (di 06 mei 2014 13:57:17 https://www.somda.nl/forum/5460/p493492/): Dit is zeer gunstig, dat Europa het lijntje Nijmegen - Kleven ook in beeld heeft. In neem aan dat een Europese besluit boven gemeentelijke besluiten gaan. Ik bedoel hiermee als de gemeenten Groesbeek dwars blijft liggen voor her activering en Europa zegt van her activeren, dat het Europees besluit dan wint.


In Groesbeek, Ubbergen en Millingen a/d Rijn worden er in november a.s. gemeenteraadsverkiezingen gehouden i.v.m. de gem. herindeling. De politieke verhoudingen in deze nieuw te kiezen raad zouden m.b.t. deze spoorlijn wel eens tot een verrassend nieuw gemeentelijk inzicht kunnen leiden.
 

06-05-2014 15:51:52
spoorzicht
spoorzicht
Quote
Bert13 (di 06 mei 2014 14:01:08 https://www.somda.nl/forum/5460/p493495/): Daar heb ik al m'n twijfels over, en punt 2 is dat dit slechts een verkiezingsposter van de Groenen is. Zij moeten vervolgens ook nog weer voor ieder puntje van de poster een meerderheid in het parlement zien te krijgen.


Om een en ander nog in het juiste perspectief te zetten, wijs ik er hierbij op dat de lijsttrekker voor de europese lijst van Groen Links (lees de Groenen), Bas Eickhout, afkomstig is uit Groesbeek.
 

08-05-2014 10:26:46
bnv
bnv
Quote
john2 (di 06 mei 2014 13:57:17 https://www.somda.nl/forum/5460/p493492/): Dit is zeer gunstig, dat Europa het lijntje Nijmegen - Kleven ook in beeld heeft. In neem aan dat een Europese besluit boven gemeentelijke besluiten gaan. Ik bedoel hiermee als de gemeenten Groesbeek dwars blijft liggen voor her activering en Europa zegt van her activeren, dat het Europees besluit dan wint.


Maar de EG stelt slechts algemene kaders voor beleid vast daar waar het om infrastructurele maatregelen gaat.
En verstrekt ook projectsubsidies.
Maar het zijn toch de landelijke/regionale/lokale overheden die uiteindelijk bepalen wat er gebeurt.
Graag nog niet te vroeg euforie aub.
Maar mogelijk wel dat het helpt.
 

02-07-2014 15:14:14
cuijk
cuijk
Ten westen, in, en ten oosten van groesbeek is op anderhalve meter van het spoor een fietspad aangelegd van plm 2meter breed, het is gemaakt van dik beton. Aan de oostkant eindigt het fietspad nu nog ergens tussen de weilanden maar het wordt doorgetrokken tot kleve. Aan de wstkant moet het fietspad gaan eindigen bij de eerste overweg aan de biesseltsebaan. Op die manier ontstaat een fietsroute nijmegen - kleve.
Het fietspad ligt zo ongeveer op de plek waar het tweede spoor eens lag.
 

02-07-2014 16:24:45
dvdhoven
dvdhoven
Voorlopig gaat de aansluiting aan de westkant nog niet lukken. Men is bang dat slangen op het fietspad gaan zonnen en dan overreden worden door fietsers. Ter plekke is een klein slangenreservaat of -biotoop.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 02-07-2014 16:25


Dick van den Hoven
 

02-07-2014 16:48:34
gvttreinen
gvttreinen
Grond waarop fietspad is aangelegd huurt de Gemeente Groesbeek van Prorail.  

02-07-2014 16:56:41
gvttreinen
gvttreinen
Dat zou een reden kunnen zijn waarom Prorail het alleen verhuurt en niet verkoopt.  

02-07-2014 16:58:35
john2
john2
Dus met andere woorden Prorail kan ten alle tijden de huur opzeggen met in achtneming van een opzegtermijn. Voor weer nieuw spoor aan te leggen.  

02-07-2014 20:37:11
marotrans
marotrans
Of net als in IJmuiden, frais er vast goten in voor toekomstige spoorstaven %08%  

02-07-2014 20:40:52
ZJ37
ZJ37
Op een platte wagen in het spoorwegmuseum zag ik vandaag een twee-lichts P-sein liggen dat ook wat beschadigingen had. Het bordje met het seinnummer was grotendeels afgebroken. Kan dat sein afkomstig zijn van de lijn Nijmegen - Kranenburg, of waar komt het anders vandaan? Iemand een idee?  

02-07-2014 23:08:13
sjoerd
sjoerd
Seinen met twee aspecten (twee lenzen) zijn alleen geplaatst voor de lange blokken van de toenmalige eerste CVL-installaties van Nijmegen - Blerick en Blauwkapel - Den Dolder - Soest. Dat betekent dat er enkele stonden (en staan) langs de tegelijk met de CVL geautomatiseerde en verenkelde lijn Groesbeek - Nijmegen en op Den Dolder - Baarn. Zo stond er altijd een bij Soest Zuid voor het lange blok naar Den Dolder. Mogelijk staat die er nog steeds. Te Groesbeek staat nog een voorsein met twee aspecten (gedoofd) de rijweg voor de spoorfietsen te overzien naar Kranenburg, maar dat hoort daar niet. Tussen Groesbeek en Nijmegen staan er nog enkele, maar die kort voor Nijmegen zijn weg; mogelijk is een daarvan het sein dat op de wagen bij het Spoorwegmuseum ligt.  

03-07-2014 07:33:13
Bert13
Bert13
Quote
sjoerd (wo 02 jul 2014 23:08:13 https://www.somda.nl/forum/5460/p499900/): Zo stond er altijd een bij Soest Zuid voor het lange blok naar Den Dolder. Mogelijk staat die er nog steeds.
Heeft verder niets met dit topic te maken, maar: ja, die staat er nog steeds. (https://flic.kr/p/eYY7x5)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

03-07-2014 10:40:31
ZJ37
ZJ37
Kan de vraag ook anders stellen: er waren op de lijn Nm-Krb maar twee van zulke seinen die in het bos t.h.v. Malden stonden, onderaan de helling in de bocht waar het spoor richting Vl en Krb ieder zijn weg gaat. Mist iemand daar een seinpaal?  

03-07-2014 13:11:25
thom
thom
Die seinpaal lag eerder gewoon los op het terrein en een half jaar terug is die met een opruim actie op een koppelwagen gelegd.

Volgens mij is de paal dus al jaren in de bezit van het museum en dus niet onlangs pas ergens verwijderd.
Op diezelfde wagen liggen ook nog wat attributen als grendels etc, die zijn afkomstig van de laatste inkorting van de Oosterspoorlijn.
 

03-07-2014 14:28:53
sjoerd
sjoerd
Quote
ZJ37 (do 03 jul 2014 10:40:31 https://www.somda.nl/forum/5460/p499919/): Kan de vraag ook anders stellen: er waren op de lijn Nm-Krb maar twee van zulke seinen die in het bos t.h.v. Malden stonden, onderaan de helling in de bocht waar het spoor richting Vl en Krb ieder zijn weg gaat. Mist iemand daar een seinpaal?

Als het dan toch moet: er stonden of staan een aantal seinen met twee aspecten:
1- voorsein V 521 met rechthoekig scherm Gb - Nm km 6.985
2- hoofdsein P 523 Gb - Nm km 8.187
3- hoofdsein P 524 Nm - Gb km 8.215
4- voorsein V 526 met rechthoekig scherm Nm - Gb km 9.256
5- voorsein V 527 met rechthoekig scherm Gb - Nm km 10.861
6- hoofdsein P 530 aan het einde van het perron Heijendaal richting Nm - Gb km 12.122, had vroeger in elk geval twee aspecten; later vervangen??
7- hoofdsein P 529 aan het einde van het perron Heijendaal richting Gb - Nm km
12.380 had/heeft naar ik mij herinner drie aspecten, want het is pas geplaatst bij de opening van Heijendaal; het stond eerder met twee aspecten bij km 12.110 dus nog voor P530, meer naar Groesbeek toe.
8- voorsein V 532 met rechthoekig achtergrond scherm km 13.130 Nm - Gb, vervallen bij de automatisering van Nijmegen.
De stelling hierboven is dus niet juist; er waren acht seinen met twee aspecten geplaatst en het baanvak Groesbeek - Nijmegen bestond in beide richtingen dus uit drie lange blokken.
Twee vragen: is het sein in het spoorwegmuseum P523, P 524, P 529 of P 530?
Welke seinen staan er nog, behalve die in Groesbeek die daar niet hoort?
Het betreft kennelijk niet sein P604 te Soest Zuid want dat staat er nog en is dienst.

Laatst bewerkt door sjoerd op 03-07-2014 14:31