Internationale lijn Nijmegen, Kranenburg, Kleve
Forum: Algemeen - Algemeen
17-08-2011 09:35:34
ZJ37
ZJ37
Voordeel van die kabelbaan is dat de railfietsen wel gewoon kunnen blijven rijden! %08%%06%  

17-08-2011 09:49:09
NDS
NDS
Dat kabelbaan idee is echt te dom voor woorden, iets anders kan ik er niet van zeggen. Ik dacht dat we na het kabelbaan idee van Nijmegen( de waal over en dus een veel korter stuk) ruim 15 jaar terug het dieptepunt toch wel bereikt hadden, maar het kan dus nog erger.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

17-08-2011 09:53:37
taigagaai
Moderator
taigagaai
Als het ondergronds moet, is het dan geen tijd voor een metro? %08%  

17-08-2011 10:03:31
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (wo 17 aug 2011 09:35:34 https://www.somda.nl/forum/5460/p350835/): Voordeel van die kabelbaan is dat de railfietsen wel gewoon kunnen blijven rijden! %08%%06%
Nou gewoon, je moet dan als railfietser wel een veiligheidshelm op voor het geval dat er een gondel naar beneden komt%08%
 


17-08-2011 11:56:13
gvttreinen
gvttreinen
Quote
taigagaai (wo 17 aug 2011 09:53:37 https://www.somda.nl/forum/5460/p350838/): Als het ondergronds moet, is het dan geen tijd voor een metro? %08%
Dat is rail en dus een vies woord in Groesbeek
 

17-08-2011 12:44:08
maurits
maurits
Ik denk dat we ons niet al te druk moeten maken over die kabelbaanplannen. Kabelbaanfabrikanten lobbyen wel vaker bij een lokale politicus of belangenbehartiger, en als er toevallig iemand gek genoeg is om het over te nemen, hebben ze weer een krantenartikeltje. Is in het verleden al wel vaker voorgekomen: (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/405383/1995/05/17/Arnhem-en-Nijmegen-strijden-om-primeur-met-kabelbaan.dhtml),(http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2670540/1998/08/20/Bewoners-niet-gecharmeerd-van-zwevende-gondeltjes-boven-hun-tuin.dhtml), (http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/06/groningen-wil-kabelbaan-in-binnenstad)

Plannetjes verdwijnen vanzelf weer, en gelukkig is de visie van de andere overheden wel realistisch.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-08-2011 13:18:56
dennistd
dennistd
Quote
ZJ37 (wo 17 aug 2011 09:35:34 https://www.somda.nl/forum/5460/p350835/): Voordeel van die kabelbaan is dat de railfietsen wel gewoon kunnen blijven rijden! %08%%06%
Ik vind het toch meer weg hebben van luchtfietsen dan van railfietsen
 

17-08-2011 15:53:22
gvttreinen
gvttreinen
Heeft iemand al aan een zweefbaan gedacht?  

18-08-2011 00:20:18
bloober
bloober
Volgens mij zweeft men al genoeg daar bij het toerismebureau in Kleve; ze hebben vast een veel te grote voorstelling bij ons Berg en Dal.


Groetjes, Bloober
 

18-08-2011 01:15:00
Somda
Somda
OOOoo Wat hebben ze nu weer bedacht na de tram dus nu een kabelbaan ????
Wat een fantasie hebben sommige lui toch.
 

18-08-2011 06:41:30
ZJ37
ZJ37
Je kunt wel stellen dat dergelijke plannen leiden tot een tamelijk bedenkelijk nivo en gefantaseer op spoorfora, wat in dit geval ook genoeg zegt over het nivo van de plannen zelf...  

18-11-2011 00:18:10
cuijk
cuijk
- Burgemeester Prick van Groesbeek vertrekt in 2012. Zijn standpunt over Nijmegen - Kleve is altijd geweest: 'over my dead body'. Wellicht komt er in de nabije toekomst een wat spoorvriendelijker gemeentebestuur in Groesbeek....
- In de toekomstplannen van Nijmegen - Kleve speelt de vestiging van een nieuwe Hogeschool oid in Kleve een grote rol. Ook wordt ervan uitgegaan dat veel Duitse studenten die nu in Nijmegen studeren, id toekomst gaan reizen via de te reactiveren spoorlijn.
Voor zover mij bekend, verdienen vervoerders juist erg weinig aan studentenvervoer; dus hoe kun je dan als vervoerder een dergelijke verbinding rendabel krijgen?
- Vervolgens wordt vervoer naar vliegveld Weeze als 'reizigerstrekker' genoemd. Het vliegveld is echter kilometers verwijderd van het station, en uit gemaksredenen zullen veel reizigers dus de auto prefereren boven de trein (met mogelijk navervoer per shuttle). Plus parkeren in Weeze is gratis, voor zover mij bekend. Dus van het vervoer naar Weeze zal een vervoerder ook niet vet worden.
- Er bestaan 2, zo niet 3, regionale busverbindingen: NIAG SB58 Nijmegen - Kranenburg-kleve-Emmerich, NIAG lijn 55: Mook - Groesbeek - Kranenburg - Kleve, en ik meen dat er NOG n lijn is van Kleve naar Groesbeek. En het mogelijke verlies van deze uitstekende busverbindingen (die OOK nog eens door de kom van Ubbergen gaan!) zijn voor de gemeenten Groesbeek en Ubbergen reden genoeg, om tegen de reactivering te zijn.
De bottleneck zal mi liggen tussen Nijmegen en Groesbeek. Het is eigenlijk een 'Nijmeegs probleem', als studentenstad met een verkeersinfarct. En als je (onrendabel) studentenvervoer even uitbant, dan is t maar de vraag of de lijn ooit rendabel is te maken.
- Een reactivering als tramverbinding: welke vervoerder zal een eilandbedrijf (nijmegen - kleve) ooit winstgevend kunnen krijgen?
M.i. is de enige mogelijkheid met doorgaande treinen Nijmegen - Kleve - Dusseldorf; dus doortrekken van de lijn. Daarvoor zul je moeten mikken op regionale reizigers. De vraag is of die er in groten getale zijn (ex studenten) op die verbinding. Internationale reizigers nemen natuurlijke liever de snelle ICE in Arnhem ipv een boemeltje via Kleve!
Tuurlijk zou een reactivering mooi zijn voor spoorminnend Nederland, maar hoe realistisch is dit.
 

18-11-2011 00:44:21
NDS
NDS
Die 3e buslijn is de spitslijn 57 Nijmegen-Kranenburg v.v.

Wat de tram betreft dat zou onderdeel moeten zijn van fase 1 van het tramnetwerk dat de wethouder van verkeer graag wil hebben. Fase 1 houd in 4x per uur station Nijmegen-Heijendaal-Universiteit v.v. en 2x per uur Nijmegen-Heijendaal-Groesbeek-Kranenburg-Kleve v.v. als het aan hem ligt zo vertelde hij bij een lezing eerder dit jaar.

Later( fase 2 en 3) zouden de waalsprong, Bemmel en Nijmegen Dukenburg in aanmerking moeten komen.

Maar die tramplannen, ik geloof het pas als ik het zie rijden, net als de dienst Nijmegen-Kleve trouwens in welke rail vorm dan ook.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

18-11-2011 06:44:51
ns1700
ns1700
trouwens, vergeten we niet die ontiegelijk vervelend gebouwde parkeerplaats ten noorden van station Kleve die gewoon over de spoorbaan is gebouwd? die willen ze zeker in Kleve helemaal niet kwijt...

http://www.panoramio.com/photo/47475309?source=wapi&referrer=kh.google.com


groeten uit Spoorzone
 

18-11-2011 07:48:24
mdeen
mdeen
Quote
cuijk (vr 18 nov 2011 00:18:10 https://www.somda.nl/forum/5460/p365645/):

Plus parkeren in Weeze is gratis, voor zover mij bekend. Dus van het vervoer naar Weeze zal een vervoerder ook niet vet worden.


Parkeren in Weeze kost € 10,50 per dag.
 

18-11-2011 09:38:55
cuijk
cuijk
Quote
ns1700 (vr 18 nov 2011 06:44:51 https://www.somda.nl/forum/5460/p365658/): trouwens, vergeten we niet die ontiegelijk vervelend gebouwde parkeerplaats ten noorden van station Kleve die gewoon over de spoorbaan is gebouwd? die willen ze zeker in Kleve helemaal niet kwijt...

http://www.panoramio.com/photo/47475309?source=wapi&referrer=kh.google.com

Die P-Plaats is het prob niet. De gemeente Kleve is verplicht het spoor weer terug te leggen bij reactivering.
 

18-11-2011 10:18:40
sjoerd
sjoerd
Misschien luchtfietserij met allerlei maren. En toch: als we het reizigersvervoer nu eens verleggen van Zevenaar - Emmerich naar Nijmegen - ...? Zevenaar - Emmerich wordt dichtgebouwd met goederentreinen. Het aanleggen van een derde spoor biedt gering soelaas, want je hebt in feite nu al ook een vierde spoor nodig. Emmerich zit ook krap. Nota bene de ICE die tussen de cargo's door boemelt...
Terwijl er een dubbelsporig aangelegde baan (lag) klaar ligt tussen Nijmegen en het Ruhrgebied. Alleen even de burgemeester van Groesbeek wegsturen is misschien wat simpel gedacht, maar er is ook een landsbelang. Trams is inderdaad alleen tussentijds een oplossing (Houten). Mogelijke verkorting kan worden verkregen door Rhenen - Kesteren en Vork - Ressen-Bemmel opnieuw aan te leggen. Of ben ik nu zelf aan het luchtfietsen?
 

18-11-2011 10:48:57
daniel81
daniel81
@cuijk:
Waar je geen rekening mee hebt gehouden, is het doorslaande succes van de Verbunds- en Ländertickets. Als men het voor elkaar krijgt om deze geldig te maken vanaf Nm, denk ik dat er een zeer lucratieve verbinding kan onstaan.
Ga b.v. nu eens op Em kijken hoeveel Nederlandse auto's daar geparkeerd staan %05%
De grootste 'concurrent' van de verbinding zal denk ik niet de ICE zijn, maar de RE Vl-Mönchengladbach (waar binnenkort ook de Verbundstickets op geldig zullen worden).
Kijk b.v. naar de vergelijkbare grensovergangen in Twente: ik weet wel zeker dat Es-Gronau meer grensoverschrijdende reizigers trekt dan de 140 op Hgl-Bh.
 

18-11-2011 10:49:00
cuijk
cuijk
@sjoerd: 'Terwijl er een dubbelsporig aangelegde baan (lag) klaar ligt tussen Nijmegen en het Ruhrgebied.'
Forget it. De lijn is enkelsporig tot Krefeld. Passeermogelijkheden zijn alleen op stations (Bedburg, Goch, Kevelear, Geldern) en iedere extra niet-commerciële stop van een trein kost geld. De lijn is volledig gestript van iedere meter niet gebruikt spoor. Emplacementen etc zijn al lang verleden tijd. Dat het ooit (deels) dubbelspoor was dan praten we over heel lang geleden.
Zeker bij goederentreinen gaat iedere niet-commerciële stop dik in de papieren lopen. Daar gaat geen enkele vervoerder zich aan wagen, of het nu om cargo gaat of reizigersvervoer.
 

18-11-2011 10:51:28
daniel81
daniel81
Nou, dan moet je daar toch nog eens goed gaan kijken want de lijn is weldegelijk grotendeels dubbelsporig, met name het zuidelijke deel. Dat men daar in de DRGL nauwelijks gebruik van maakt doet daar niet aan af.
Als dat is veranderd, dan is dat in de laatste twee jaar, dus zeker niet heel lang geleden
 

18-11-2011 11:00:41
bnv
bnv
Een enkelsporige lijn hoeft helemaal geen probleem te zijn voor, bijvoorbeeld, een halfuurs verbinding Nijmegen-Krefeld of verder. Hier in NL gaat dat toch ook vaak goed.
Verder is nergens gebleken dat deze lijn een cargofunctie zou gaan krijgen en dat hoeft toch ook helemaal niet.Het gaat toch om "Nahverkehr".
Uiteindelijk is het altijd weer het geld dat de werkelijkheid bepaalt.
En...............je kunt toch ook vraag scheppen!
Als je op Es-Gronau kijkt: bijna 20 jaar lang gesloten en als je nu kijkt: vooral studenten in de spits. 's Ochtends komen er om vijf voor acht en vijf voor half negen al zeker 100a 150 studenten uit die trein die 's middags ook nog eens allemaal terug gaan. De meesten komen naar de Saxion Hogeschool en/of naar de UT.
In eerste instantie moet de politieke wil er zijn om plannen te maken en investeringen te doen. In Enschede hebben we gezien wat dat kan betekenen.
 

18-11-2011 11:04:21
Apda
Apda
Op de Duitse spoorwegkaart van 1992 is Nijmegen - Geldern enkelsporig en Geldern - Krefeld dubbelsporig.  

18-11-2011 11:05:50
sjoerd
sjoerd
Cuijk, we hebben het niet over goederentreinen. Daarvoor hebben we de Betuweroute en Zevenaar - Emmerich. En ze zijn te Groesbeek allergisch voor goederentreinen, want niemand weet meer hoe het in de jaren 50 ging. Toen was het daar nog lekker druk. Zijsporen en inhaalsporen zullen dus maar beperkt nodig zijn.
Dat er nu op delen enkelspoor ligt, zegt niets. Zoals veel hoofdspoorwegen is de onderbouw van Nijmegen naar het Ruhrgebied volledig dubbelsporig, met bijbehorende bermen. En tot in de jaren 60 heeft dat dubbelspoor er ook gelegen. Zie de historie op sporenplan.nl.

Laatst bewerkt door sjoerd op 18-11-2011 11:06
 

18-11-2011 11:23:39
bnv
bnv
Dubbelspoor niet op het gedeelte Nijmegen-Groesbeek. Er lagen eigenlijk, althans het eerste gedeelte, drie sporen, twee naar Cuijk en eentje naar Groesbeek. Nog steeds hetzelfde anno 2011!
Natuurlijk hebben ze in Groesbeek geen zin in goederentreinen, maar dat is toch helemaal niet aan de orde?
Gewoon elk halfuur een stelletje 648 DB op en neer doet wonderen en schept nieuwe vraag. En...........zoals je zo vaak ziet in het verleden, als het er eenmaal ligt willen ze niet meer terug.
En inderdaad, de tijd van de buurtgoederentreintjes die er tot in de 60 'er jaren waren is definitief voorbij. En dat waren er heel wat. Zie nog steeds die 2400'en met een paar wagens overal heen karren. "Soundsoviel" goederentreinen (tjes), de gewoonste zaak van de wereld en nu moeilijk doen over "goederentreinen".

Laatst bewerkt door bnv op 18-11-2011 11:25
 

18-11-2011 11:39:08
sjoerd
sjoerd
Quote
bnv (vr 18 nov 2011 11:23:39 https://www.somda.nl/forum/5460/p365711/): Dubbelspoor niet op het gedeelte Nijmegen-Groesbeek. Er lagen eigenlijk, althans het eerste gedeelte, drie sporen, twee naar Cuijk en eentje naar Groesbeek. Nog steeds hetzelfde anno 2011!


Tot de automatisering van het blokstelsel tussen Nijmegen en Groesbeek rond 1960 lag er wel degelijk dubbelspoor. Bewijsfoto´s zijn te vinden op www.stationsweb.nl bijvoorbeeld bij de halte Heilig Landstichting. Als er nog ongeloof blijft wil ik de aanschrijving beveiliging wel linken.
 

18-11-2011 11:44:32
bnv
bnv
Sorry, ik keek even snel op sporenplan.nl op de situatie anno 1965. Zal thuis nog eens kijken in het boek van Ankersmit/v.d.Meene. Daar staat alles heel netjes in. Even hieerop vooruitlopend: was dat al van begin af aan, vanaf de aanleg?  

18-11-2011 11:44:53
waalkade
waalkade
Geen ongeloof, maar in de link aanschrijving beveiliging heb ik wel interesse.  

18-11-2011 12:01:39
sjoerd
sjoerd
Ik zal ABV 7329 dd 10 juli 1961 hier reproduceren, dat is eenvoudiger:
* Tussen Nijmegen en Groesbeek wordt enkelspoor gereden.
* Op dit baanvak is automatisch blokstelsel met lichtseinen in dienst gesteld.
* In verband met het bovenstaande wordt hierbij ingevoerd BVS Groesbeek 1961 en vervalt BVS Groesbeek 1960.
(Hiermee werd Groesbeek het overgangsstation van dubbel- op enkelspoor. In de periode daarna wordt het oostelijk spoor van Groesbeek naar Nijmegen opgebroken. In 1977 viel het besluit om ook het tweede spoor tussen Kranenburg en Groesbeek op te breken omdat het spoor aan onderhoud toe was en omdat er overwegen moesten worden geautomatiseerd ivm opheffen bewaking. Toen is post Groesbeek geheel vervallen en werden ook daar de overwegen geautomatiseerd.)
 

18-11-2011 14:19:37
sjoerd
sjoerd
Nu ik over deze strategie verder denk, is dit niet minstens een deel van de oplossing voor het bovenleidingvoltage puzzeltje bij Zevenaar?
Alle ICE over Nijmegen - Kleef, alle cargo over Zevenaar.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-11-2011 14:24:38
broek53
broek53
Hahaha, ja vast. er hoeft overigens maar een bijzondere kever op te duidken in de bossen tussen nijmegen en groesbeek en de lijn gaat nooit meer open. We noemen dat : Het IJzeren Rijn-effect.
Ik verwed mijn hele bezit eronder dat dat gaat gebeuren als er ook maar een klein beetje zicht zou komen op heropening van de lijn.
 

18-11-2011 14:31:02
mdeen
mdeen
Ik zie geen oplossing. Je stelt dus voor om voor veel geld Krefeld-Kleef-Nijmegen te verdubbelen, te elektrificeren en te versnellen alleen om het probleem van de inbouw van ERTMS in ICE op te lossen?  

18-11-2011 14:39:04
scooter
scooter
Allemaal heel leuk bedacht,maar een ICE via Nijmegen-Kleve-Krefeld slaat dus Oberhausen en Duisburg over,terwijl Dusseldorf vanuit de verkeerde richting wordt bereikt(kopmaken).
Dus,nee niet reeel
 

18-11-2011 14:57:29
bnv
bnv
En Arnhem natuurlijk, aansluitpunt vanuit/voor het noorden van Nederland.
En ook nog eens kopmaken in Arnhem als ze via Nijmegen het land in komen.
Nee, dat doen ze nooit.
 

18-11-2011 15:25:50
daniel81
daniel81
Jaja 't is wel te merken dat we middenin het speculaasseizoen zitten Duisburg overslaan hoeft niet, je kunt vanuit Krefeld ook naar Duisburg (of nog sneller via Xanten, als je Kleve-Xanten heropend
In beide gevallen kom je trouwens vanaf de verkeerde kant Duisburg binnen.
Nee, als we dan toch doorfantaseren zou het handiger zijn om dit te doen tbv CARGO's, m.a.w. de Betuweroute standaard afbuigen naar Nm; Kleve-Xanten heropenen en het eerste gedeelte Xanten-Duisburg electrificeren (rest is al elektrisch)
Dan hoef je bij Zv niet ingewikkeld te schakelen, hoef je op Em-Oberhausen geen 3e spoor aan te leggen, en ga je met je Cargo's minder door de bewoonde wereld.

Laatst bewerkt door daniel81 op 18-11-2011 15:26
 

18-11-2011 15:37:29
john2
john2
Quote
broek53 (vr 18 nov 2011 14:24:38 https://www.somda.nl/forum/5460/p365752/): Hahaha, ja vast. er hoeft overigens maar een bijzondere kever op te duidken in de bossen tussen nijmegen en groesbeek en de lijn gaat nooit meer open. We noemen dat : Het IJzeren Rijn-effect.
Ik verwed mijn hele bezit eronder dat dat gaat gebeuren als er ook maar een klein beetje zicht zou komen op heropening van de lijn.

Dit is Holland, (Huiland, Limburgs woord voor Holland)op zijn best.
 

18-11-2011 18:40:40
kleine_man
kleine_man
Quote
cuijk (vr 18 nov 2011 00:18:10 Internationale reizigers nemen natuurlijke liever de snelle ICE in Arnhem ipv een boemeltje via Kleve!
Tuurlijk zou een reactivering mooi zijn voor spoorminnend Nederland, maar hoe realistisch is dit.


Waar baseer je dat op? Ik mijd de ICE juist als ik op het laatste moment besluit om naar Duitsland te gaan. De kosten voor deze verbinding vliegen verschrikkelijk omhoog.

De lijn Nijmegen - Kleve opnemen betkent voor de regio een makkelijker alternatief om per trein naar Köln te gaan.
 

18-11-2011 18:54:09
waalkade
waalkade
Op het laatste moment betekent met een beetje pech 1 uur en 59 minuten wachten.
Via Nm - Kleve een wachttijd van 29 minuten.
Met slechts een stel meer is een half uurs dienst mogelijk op Nm - Kleve.
 

18-11-2011 20:04:11
eix
eix
Quote
cuijk (vr 18 nov 2011 00:18:10 https://www.somda.nl/forum/5460/p365645/): .
- In de toekomstplannen van Nijmegen - Kleve speelt de vestiging van een nieuwe Hogeschool oid in Kleve een grote rol. Ook wordt ervan uitgegaan dat veel Duitse studenten die nu in Nijmegen studeren, id toekomst gaan reizen via de te reactiveren spoorlijn.
Voor zover mij bekend, verdienen vervoerders juist erg weinig aan studentenvervoer; dus hoe kun je dan als vervoerder een dergelijke verbinding rendabel krijgen?


Waarom zou studentenvervoer (te) weinig opleveren? Bij Nederlandse studenten liggen de opbrengsten wellicht lager omdat het ministerie van OCW de kaarten aanschaft. Maar internationale studenten uit het buitenland hebben hier doorgaans geen recht op. Zij kopen dus gewoon een kaartje bij de vervoerder. En daarmee zijn het 'gewone' klanten. Hoewel ik zelf ook sterk betwijfel of 'gewone' klanten genoeg opleveren om de lijn 'rendabel' te exploiteren. Dus zonder subsidie. Dat lukt volgens mij zelfs nog niet tussen Enschede en Gronau (?).

Quote

- Een reactivering als tramverbinding: welke vervoerder zal een eilandbedrijf (nijmegen - kleve) ooit winstgevend kunnen krijgen?

Een tramverbinding kan deels buslijn 10 - de Heyendaalshuttle - vervangen. Daarmee vergroot je de haalbaarheid van de verbinding. Probleem is dan wel dat de vervoersvraag op de gehele lijn niet in balans zal zijn. Mij lijkt dat er meer reizigers zijn tussen Heyendaal en het CS, dan van Heyendaal naar Kleef.
 

18-11-2011 22:37:27
sjoerd
sjoerd
Ik ben het met Broek eens dat er allerlei maren zijn en daar begon ik mijn draadje ook al mee. Maar om je gehele bezit er onder te verwedden... Of je hebt dan niet veel of je hecht er niet aan...%02% We hebben eerder wonderen zien gebeuren (Maastricht - Lanaken, Enschede - Gronau, Neerpelt - Budel - Weert geheel herlegd, alleen nog geen dienst) en net vanavond hoor ik de NS-baas zeggen dat er meer grensverkeer zal komen. Ik verwed niets, ook niet dat het wel gebeurt.
Daarom is het zeer zinvol om tegen geringe kosten Nijmegen - Heijendaal te elektrificeren en over een derde spoor de stoppers Arnhem - Nijmegen door te trekken. Noch voor een autobus, al istie driemaal geleed, noch voor een tram is de vervoersvraag daar af te handelen omdat er een enorm zwaartepunt op dit stuk ligt en niet voorbij Heijendaal naar Groesbeek.
 

18-11-2011 23:22:08
waalkade
waalkade
Dat laatste willen velen maar er is een geheimzinnige kracht die zich er tegen verzet.  

18-11-2011 23:30:19
ZJ37
ZJ37
ICE's via Nm en Kleve lijkt mij ook een broodje-aap verhaal, al is het alleen maar vanwege de lage maximum snelheden die het hier kan rijden.

Vanuit Nm naar Köln is het via Ah nu 2:02 reistijd (met de ICE tussen Ah en Köln). Bij een reactivering kan het via Kleve in ieder geval wel weer sneller (zo deed ooit de D416/D417 Nm-Köln in 1:55). De huidige reistijd Kleve-Köln is met overstap in Krefeld nu 1:59 en boemel je verder naar Nm, zal dat zo'n 2:25 zijn.

Dus wil je de verbinding Nm-Köln qua reistijd een beetje kunnen laten concurreren met de verbinding via Ah (en dus met toeslag-ICE's), zul je tussen Nm en Köln met sneltreinen moeten gaan rijden om een beetje acceptabele reistijd te krijgen.
 

19-11-2011 08:02:27
R1-2010
R1-2010
Quote
broek53 (vr 18 nov 2011 14:24:38 https://www.somda.nl/forum/5460/p365752/): Hahaha, ja vast. er hoeft overigens maar een bijzondere kever op te duidken in de bossen tussen nijmegen en groesbeek en de lijn gaat nooit meer open. We noemen dat : Het IJzeren Rijn-effect.
Ik verwed mijn hele bezit eronder dat dat gaat gebeuren als er ook maar een klein beetje zicht zou komen op heropening van de lijn.
Mja, het ligt toch wel iets anders denk ik: Roermond-Dalheim ging door/langs een nationaal park en betrof het goederentreinen. Op de één of andere manier zijn bijzondere kevers heel gevoelig voor goederentreinen. Daarnaast is de afstand tussen Groesbeek en Nijmegen kleiner en is er hier echt wel vervoerspotentieel, wat de kevers hopelijk ook zien.
 

19-11-2011 08:46:15
NDS
NDS
Quote
Apda (vr 18 nov 2011 11:04:21 https://www.somda.nl/forum/5460/p365702/): Op de Duitse spoorwegkaart van 1992 is Nijmegen - Geldern enkelsporig en Geldern - Krefeld dubbelsporig.

Dat is nog steeds zo, en de lijn Nijmegen-Kleve was vroeger geheel dubbelspoor.

Länder Tickets zijn nu op lijn 58 ook al vanaf station Nijmegen geldig en gewoon bij de chauffeur te koop.

@Sjoerd, je zit wel erg in de droom stand, jou problemen met Zevenaar-Oberhausen zie ik totaal niet als de blokverdichting in 2012 klaar is is daar de eerste tijd genoeg capaciteit en als een aantal jaren later dat 3e spoor word aangelegd helemaal. Er rijd tenslotte maar 1,5( Emmerich-Wesel) tot 3,5(Wesel-Oberhausen) reizigerstrein per richting per uur.

Verder vind ik het toch jammer dat dit topic zo'n laag realiteits gehalte en zo hoog fantasie/droom gehalte heeft. Puur bij de feiten en de echte plannen blijven zo voor mij het topic een stuk aantrekkelijker maken.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

19-11-2011 14:38:05
sjoerd
sjoerd
Wel, normaal houd ik me ook aan de feiten en bij mijn archief. Maar als iemand zegt dat iets niet kan, word ik meteen een vrijdenker en acht ik mij als onderzoeker nergens aan gebonden. Dat werkt vaak verfrissend.  

08-03-2012 17:41:03
john2
john2
Bij de nieuwsberichten op Somda staat een artikel van De Gelderlander. Volgens deze krant rijdt er binnen vijf jaar een tramtrein tussen Nijmegen en Kleef. Onderaan dit artikel staat. Op dit artikel rust copyright. Hierop durfde ik geen link temaken en teplaatsen. Het betreffende artikel is bij de nieuwsberichten na telezen.  

08-03-2012 18:17:56
sik214
sik214
Aan de kop leest iedereen meteen af dat het 'gaat gebeuren'.... enkele woorden verder staat meteen de waarheid: "Daarvoor gaat het Overleg Sociaal Democraten Grensregio Nijmegen-Kleve zich sterk maken", oftewel er is nog niets zeker, en meer niet.  

18-03-2012 12:55:39
john2
john2
Bij de nieuwsberichten op somda is weer een artikel na telezen, dat er binnen vijf jaar weer een trein kan rijden tussen Nijmegen en Kleef. Een Nederlandse - Duitse denktank gaat zich hiervoor sterk maken. Het hele artikel is bij de nieuwsberichten op Somda na telezen. Omdat er bij staat dat er copyricht op het artikel rust heb ik geen link gemaakt.  

18-03-2012 12:57:12
dennistd
dennistd
Een link plaatsen mag altijd gewoon hoor: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rijkvannijmegen/10683268/Binnen-vijf-jaar-treinen-tussen-Kleef-en-Nijmegen.ece  

20-03-2012 09:04:53
bloemkool
bloemkool
"Gaat zich sterk maken" wil alleen maar zeggen dat er gelobbyd gaat worden voor een eventuele herstart. Zegt niets over het daadwerkelijk in dienst stellen van het spoor %03%  

20-03-2012 09:27:31
R-ekz
R-ekz
Niemand zegt ook dat het daadwerkelijk gebeuren gaat. Tussen ''kan'' en ''gaat'' zit een wereld van verschil.

Laatst bewerkt door R-ekz op 20-03-2012 09:27


Zoals de oudjes zongen, piepen de jongen.
 

20-03-2012 10:11:00
gvttreinen
gvttreinen
Kopmaken te Heyendaal omdat: 'Doorrijden naar Nijmegen-Centraal is niet mogelijk omdat de rails tussen Heyendaal en Nijmegen CS vervangen zijn door een busbaan'......
Oftewel, gedoe om een wissel aangelegd te krijgen, paden tussen Nmh en Nm toebedeeld krijgen, beveiligingstechnisch (ATB) regelen en perroncapaciteit te Nm...allemaal beren op de weg die het doortrekken moeilijk kunnen maken, jammer...geen durf.
Waarschijnlijk vreest men dat het project te duur gaat worden, ongeloofwaardiger dus.
 

20-03-2012 10:22:34
ZJ37
ZJ37
Tussen de busbaan en de 2 overgebleven sporen is toch nog genoeg ruimte om een spoor aan te leggen tussen Nm en Nmh?  

20-03-2012 10:48:46
gvttreinen
gvttreinen
Tussen de 8 en 10 meter ruimte...idd plaats genoeg voor een spoortje.  

20-03-2012 11:17:47
sik214
sik214
Als dat spoortje dan rechtstreeks aansluit op perronspoor 35 kun je deze helemaal beveiligen met Indusi. Een soort Enschede-idee dus, en kun je duitse treinen laten rijden zónder gedoe met Atb.  


20-03-2012 11:25:46
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat idee is geloof ik al wel eens geopperd, alleen moet je dan wel gaan kijken waaar je de spitspendels naar Vry laat... ik weet niet of het mogelijk is om alle treinen van Veolia op spoor 1b af te handelen...  

20-03-2012 12:36:23
dennistd
dennistd
Ik weet niet in hoeverre Indusi en ATB-NG/EG elkaar storen, maar anders zou je gewoon beiden kunnen hebben liggen tussen Nm en Nmh, waarbij ook 1 of 2 sporen in Nm Indusi krijgen.  

20-03-2012 14:45:21
Rinse
Rinse
Hoe is dat eigenlijk geregeld in bijvoorbeeld Venlo? Je hebt daar immers ook sporen waar zowel NSR treinen met ATB als Duitse treinen met Indusi stoppen. Hebben de perronsporen daar ATB en Indusi, een van beiden of helemaal geen beveiliging?  

20-03-2012 16:28:01
john2
john2
Quote
gvttreinen (di 20 mrt 2012 10:11:00 https://www.somda.nl/forum/5460/p383613/): Kopmaken te Heyendaal omdat: 'Doorrijden naar Nijmegen-Centraal is niet mogelijk omdat de rails tussen Heyendaal en Nijmegen CS vervangen zijn door een busbaan'......
Oftewel, gedoe om een wissel aangelegd te krijgen, paden tussen Nmh en Nm toebedeeld krijgen, beveiligingstechnisch (ATB) regelen en perroncapaciteit te Nm...allemaal beren op de weg die het doortrekken moeilijk kunnen maken, jammer...geen durf.
Waarschijnlijk vreest men dat het project te duur gaat worden, ongeloofwaardiger dus.

Van een busbaan kan men weer een spoorbaan maken, indien de wil hiervoor aanwezig is.
 

20-03-2012 17:01:55
edje
edje
Quote
Rinse (di 20 mrt 2012 14:45:21 https://www.somda.nl/forum/5460/p383630/): Hoe is dat eigenlijk geregeld in bijvoorbeeld Venlo? Je hebt daar immers ook sporen waar zowel NSR treinen met ATB als Duitse treinen met Indusi stoppen. Hebben de perronsporen daar ATB en Indusi, een van beiden of helemaal geen beveiliging?


Venlo heeft ATB, Indusi zal wel vlak voor Venlo ophouden.
 

20-03-2012 17:19:49
mich
mich
Quote
ZJ37 (di 20 mrt 2012 10:22:34 https://www.somda.nl/forum/5460/p383615/): Tussen de busbaan en de 2 overgebleven sporen is toch nog genoeg ruimte om een spoor aan te leggen tussen Nm en Nmh?


ja, past precies. Het wissel ligt er ook nog, is zelfs gloednieuw, werkend in de beveiliging met functionerende koeiekop. Kwestie van stukje spoor terugleggen(een enkele relaiskast en wat bekabeling verplaatsen) en klaar.
 

20-03-2012 17:20:32
mich
mich
Quote
edje (di 20 mrt 2012 17:01:55 https://www.somda.nl/forum/5460/p383640/):
Quote
Rinse (di 20 mrt 2012 14:45:21 https://www.somda.nl/forum/5460/p383630/): Hoe is dat eigenlijk geregeld in bijvoorbeeld Venlo? Je hebt daar immers ook sporen waar zowel NSR treinen met ATB als Duitse treinen met Indusi stoppen. Hebben de perronsporen daar ATB en Indusi, een van beiden of helemaal geen beveiliging?


Venlo heeft ATB, Indusi zal wel vlak voor Venlo ophouden.


indusi ligt tot in venlo.
 

21-03-2012 08:12:32
mdeen
mdeen
Er is ook geen reden om aan te nemen waarom Indusi zou storen op ATB of ATB-NG. Het zijn totaal onafhankelijke systemen met een verschillende werkwijze.
Ja, in het verleden claimde Prorail dat het niet kon, maar dat was gebaseerd op onwetendheid en de onwil om het uit te zoeken, netzoals de claim dat ATB en ATB-NG niet samen op één baanvak werkzaam kunnen zijn.
Ook toen ik eens heb gezegd "dan leg je toch alleen actieve indusimagneten neer" om het probleem van de integratie met het seinsysteem op te lossen werd ik voor gek verklaard. En wie schetst onze verbazing dat 5 jaar daarna er gewoon Indusi op het emplacement van Venlo lag.

Op het emplacement van Venlo ligt ATB(-vv) en Indusi broederlijk naast elkaar.
 

21-03-2012 14:27:53
ZJ37
ZJ37
Roepen dat dingen niet kunnen en mogen is Prorail erg goed in. Net zo goed als het inderdaad later via een achterdeur alsnog te 'introduceren' als een briljant plan dat wel kan. Daar kan ik over meepraten...

Laatst bewerkt door ZJ37 op 21-03-2012 14:28
 

21-03-2012 23:09:01
waalkade
waalkade
Is het niet de industrie die hier een rol in speelt?
Die verkopen liever een karrevracht ATB of een vliegtuig vol ETCS dan een kruiwagen met indusimagneten.
 

01-04-2012 11:32:22
john2
john2
Hier een link van een artikel uit de Gelderlander. Groesbeek doet nog steeds star over een heropening van de treinverbinding Nijmegen - Kleef. http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rijkvannijmegen/10774060/Groesbeek-doet-te-star-over-spoor.ece Als men de lijnen die men opgedoekt heeft, gewoon treinen had over laten rijden, dan had men nu niet zoveel zeik gehad over heringebruikname. Dan hadden de mensen die in de buurt van zo'n lijn wonen niet beter geweten.

Laatst bewerkt door john2 op 01-04-2012 12:38, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

01-04-2012 12:47:43
Harold27
Harold27
En dat geldt voor de IJzeren Rijn bij Rm natuurlijk ook.  

01-04-2012 17:38:57
tjabbe73
tjabbe73
Men moet gewoon van hogerhand die nimby's daar eens buitenspel zetten. In het verleden gebeurde dat veel vaker. Op locaal niveau is al vaker gebleken dat men niet om kan gaan met de beschikbare bevoegdheden...
Net zo als dat een duur nieuw gemeentehuis in Elst bijna in het spoor moet staan.....%09%

Laatst bewerkt door tjabbe73 op 01-04-2012 17:39
 

01-04-2012 18:41:17
sjoerd
sjoerd
Helemaal mee eens en daar wil ik graag aan toevoegen dat gemeentebestuurders zij in elk geval ook niet kunnen omgaan met niet beschikbare bevoegdheden. Verder ontberen zij vaak enige visie op het regionale, nationale en soms zelfs internationale belang van een verkeersroute als een spoorweg, waarbij vergeleken het dorpsbelang hoegenaamd zeer weinig of zelfs niets voorstelt.
In zekere mate geldt dit ook voor natuurbeschermers, waar ik mijzelf overigens zeker toe reken. Het Naardermeer waardoorheen een van de drukste spoorwegen van ons land loopt, is vergeven van de vogels, zoogdieren, reptielen, amfibieen en insecten. Je zou denken dat dit wel een argument is.
 

01-04-2012 18:45:11
daniel81
daniel81
onlangs ben ik van Groesbeek tot de grens het tracé afgefietst. Daarbij valt op dat er aan de oostzijde van Groesbeek op dit moment nieuwe woningen vlak naast het tracé gebouwd woren. Dus het verzet is logisch, in mijn ogen is de woningbouw zelf dat echter niet, aangezien de opleving van regionale grenstrajecten een fenomeen is dat al minstens 10 jaar aan de gang is (zie Es-Gronau)  

01-04-2012 19:26:06
eix
eix
Quote
sjoerd (zo 01 apr 2012 18:41:17 https://www.somda.nl/forum/5460/p385361/): Verder ontberen zij vaak enige visie op het regionale, nationale en soms zelfs internationale belang van een verkeersroute als een spoorweg, waarbij vergeleken het dorpsbelang hoegenaamd zeer weinig of zelfs niets voorstelt.

Maar het is niet de taak van de gemeente om een visie op regionaal of nationaal niveau te ontwikkelen. Wat dat betreft kan je hen weinig kwalijk nemen.

Daarentegen kan een hogere overheid zoals de provincie Gelderland of het Rijk wel deze belangen behartigen: In het licht van de ervaringen van de HSL en Betuweroute voorziet de Wro namelijk in een nieuw instrument, een ´inpassingsplan´ ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Inpassingsplan ). Ook als Groesbeek dwars ligt zijn er dus mogelijkheden.
 

01-04-2012 22:41:31
sjoerd
sjoerd
Van een gemeente mag ingevolge de wet op de ruimtelijke ordening worden verwacht dat zij zich conformeert aan een streekplan en allerlei andere door hogere overheden gedicteerde plannen. De provincie ziet er op haar beurt op toe dat de gemeente dat doet en zal moeten ingrijpen als dat niet zo is. Bij het ontwikkelen van plaatselijke visies moeten lagere overheden zich dus zeker op de hoogte stellen. Ik neem ze het gebrek aan visie dus wel degelijk kwalijk. Al was het maar omdat gemeenten maar wat roepen, en daarbij hun inwoners op grove wijze misleiden. Als (ooit) afgestudeerd planoloog ken ik de wet in elk geval wel.  

01-04-2012 23:08:08
Klaasje
Klaasje
Dat is de oude WRO. Tegenwoordig wordt een "inpassingsplan" (provincie/rijk) of een Tracébesluit als een 1-op-1 vervanging van het bestemmingsplan gezien.  

01-04-2012 23:31:15
dh3201
dh3201
Wat dat betreft is de gemeentelijke politiek niet anders dan zeg pak 'm beet 130 jaar geleden. Toen waren meerdere plaatsen een felle tegenstander van de aanleg van een spoorlijn naar een naburige plaats omdat ze bang waren dat die plaats meer zou floreren dan hun eigen plaats. Het eigenbelang ging uitdrukkelijk voor boven regionaal of zelfs landelijk belang.


Shqiperise-lopers?
 

02-04-2012 07:49:45
sjoerd
sjoerd
Quote
Klaasje (zo 01 apr 2012 23:08:08 https://www.somda.nl/forum/5460/p385393/): Dat is de oude WRO. Tegenwoordig wordt een "inpassingsplan" (provincie/rijk) of een Tracébesluit als een 1-op-1 vervanging van het bestemmingsplan gezien.

Dat is me bekend; genoeg gedoe gehad hier bij de aanleg van de HSL. Maar dat verandert niets aan de afhankelijke rol van de gemeenten. Groesbeek en Elst zullen zich hebben te schikken en kunnen beter op de kar springen dan zich hard opstellen. Tevens zouden gemeenten, zoals ik al betoogde, zich beter kunnen onthouden van valse beloften naar bewoners.
 

02-04-2012 10:05:59
pluisje
pluisje
Maken we het juridisch plaatje nog wat completer...
Het streekplan is in de nieuwe wet opgevolgd door de "provinciale structuurvisie".
Een zogenaamde "reactieve aanwijzing" is aan de wet toegevoegd omdat het provinciale goedkeuringstraject van bestemmingsplannen is komen te vervallen. Tracébesluiten bestonden al voor de nieuwe Wro. Inpassingsplannen zijn inderdaad nieuw.
Terug naar Elst en Groesbeek.
De minister zou de gemeente in dit geval dus een reactieve aanwijzing kunnen geven als de gemeenteraad een bestemmingsplan vaststelt wat de minister niet bevalt. De gemeente kan dan naar de Raad van State om haar gelijk te halen. De minister kan ook kiezen voor een inpassingsplan of tracébesluit waartegen de gemeente dan ook weer beroep kan instellen bij de Raad van State. Gezellig allemaal... %02%

Laatst bewerkt door pluisje op 02-04-2012 10:07
 

02-04-2012 10:12:33
Klaasje
Klaasje
Maar als de Traceprocedure onder de Crisis- en herstelwet zou vallen. (Zoals bijvoorbeeld bij SAAL) Dan kan de gemeente niet naar de Raad van State en zal de burgers uit de gemeente moeten vragen om dat te doen.

Laatst bewerkt door Klaasje op 02-04-2012 10:12
 

02-04-2012 10:47:45
john2
john2
Zag bijgevoegd artikel bij de nieuwberichten op Somda staan. Nederland laat economisch steken vallen als de verbinding Nijmegen - Kleef niet in ere hersteld word. http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/10775988/Duits-regionaal-spoor-wordt--aantrekkelijker-voor-grensbewoners.ece  

02-04-2012 12:03:51
bloemkool
bloemkool
Dat Nederland steken laat vallen lees ik niet in dat artikel. Gaat over het versoberen van de frequentie op Emmerich-Wesel. Zie geen relatie met de situatie in Groesbeek %03%  

02-04-2012 12:18:27
john2
john2
Lees in het betreffende artikel dat het Duits regionaal spoor aantrekkelijke wordt voor grens bewoners. Inwoners van de grens streek kunnen profiteren van de uitbreiding van de spoorverbinding aan de Duitse kant van de grens. Inwoners van de Nederlandse grens plaatzen kunnen straks goed gebruik maken van het regionale spoor tussen Wesel en Arnhem. Dit lijkt me geen versobering. Als de Duitser hun internationale regionale verbinding op orde hebben, dan trekken de nederlanders Duitsland in, in plaats van Duitsers Nederland in. Dit bedoel ik met steken laten vallen als er geen goede verbindingen zijn met Duitsland en Nederland, zoals het heractiveren van Nijmegen - Kleef. Hier profiteert de Nederlandse economie ook van. Dan komen de Duitsers ook naar Nederland.

Laatst bewerkt door john2 op 02-04-2012 12:49, reden: type fout hersteld.
 

02-04-2012 12:21:48
bloemkool
bloemkool
Er is geen concreet plan voor een nieuwe verbinding Wesel-Arnhem. Alleen maar een idee %06%

Bovendien moet je vanuit die grensplaatsen dan eerst weer een eind Duitsland inrijden (per auto %03%), terwijl er aan de Nederlandse kant een betere dienstregeling wordt geboden. Zelfs als je het aantal storingen in aanmerking neemt.
 

02-04-2012 14:49:31
waalkade
waalkade
Volgens mij is het wel degelijk een compleet plan.
Een idee is alleen een uursdienst Schiphol - Dusseldorf of een ander ICE station daar in de buurt.
 

02-04-2012 14:55:54
bloemkool
bloemkool
Hoeveel vertraging loop je wel niet op door om te reizen via Duitsland? Voor ritten van de Achterhoek naar Arnhem per OV via Duitsland reizen is m.i. kolder.  

02-04-2012 15:05:52
waalkade
waalkade
Of hoeveel sneller juist, een stuk of drie stations onderweg overslaan plus met sneller materieel.  

02-04-2012 15:09:25
bloemkool
bloemkool
Moet het eerst nog maar allemaal zien gebeuren Bovendien gaat in deze discussie om Kleve - Nijmegen.  

02-04-2012 18:43:12
john2
john2
Het gaat in topic ook om het traject Nijmegen - Kleve. Waar ik op doelde is dat deze spoorlijn met reizigers en goederen vervoer ook voor deze lijn van belang economisch belang voor de regio en Nederland is.  

02-04-2012 19:05:56
waalkade
waalkade
Natuurlijk gaat het om Nm - Kleve.
Maar aangezien het traject Ah - Em een directe concurrent is van Nm - Kleve is het wel van belang.
Net zoals de busdiensten Nijmegen - Groesbeek en Nijmegen - Kleve - Emmerich.
Waarvan busdienst Nijmegen - Groesbeek wel de lastigste hobbel is. (En niet te vergeten de vele taxibusjes voor de tehuizen)
En een economisch motief is er zeker, 3 keer zoveel Nederlanders bezoeken Duitsland om boodschappen te doen en dergelijke als andersom.
De Duitsers zien de Nederlanders graag komen.
Allemaal klanten die de Nederlandse middenstand niet graag ziet weglopen.

Laatst bewerkt door waalkade op 02-04-2012 19:08
 

02-04-2012 19:40:23
eix
eix
Quote
sjoerd (zo 01 apr 2012 22:41:31 https://www.somda.nl/forum/5460/p385391/): [...] Bij het ontwikkelen van plaatselijke visies moeten lagere overheden zich dus zeker op de hoogte stellen. Ik neem ze het gebrek aan visie dus wel degelijk kwalijk. Al was het maar omdat gemeenten maar wat roepen, en daarbij hun inwoners op grove wijze misleiden. Als (ooit) afgestudeerd planoloog ken ik de wet in elk geval wel.

Het was niet mijn bedoeling om hier te beweren dat je de wet niet kende. Mocht dat zo over zijn gekomen dan daarvoor excuses. Hoewel ik wel nog altijd van mening ben dat in beginsel een gemeente de eigen lokale belangen moet behartigen en ik Groesbeek op dat vlak dan ook niets kwalijk neem.

Punt wat ik wilde maken is dat als Groesbeek inderdaad volledig dwars blijft liggen dat er dan voldoende juridisch/planologische middelen zijn om deze gemeente buitenspel te zetten. Het zou dan ook mooi zijn als men er nu eens echt werk van ging maken om deze lijn te heractiveren. Met of zonder Groesbeek als partner...

Laatst bewerkt door eix op 02-04-2012 19:41
 

02-04-2012 19:45:33
waalkade
waalkade
Om nog even OT te gaan, over twee jaar is er waarschijnlijk geen gemeente Groesbeek meer. Ze moeten een partner zoeken.  

02-04-2012 20:49:37
sjoerd
sjoerd
@eix: ik ben niet zo snel ondersteboven, hoor. Ik begrijp je punt, en ik beweer eigenlijk hetzelfde: een gemeente behartigt namelijk het belang van de inwoners correct en zuiver als ze haar bevolking niet misleidt. De gemeente Groesbeek staat niet alleen in haar misleiding. Alle Oost-Nederlandse gemeenten, maar bijvoorbeeld ook de Limburgse provincie doen er aan mee als ze bij wijze van spreken de A15 als verkeersader afknijpen tot een B-weg of een karrenspoor. Want dat is precies hetzelfde als de internationale spoorweg Kleef - Nijmegen of de IJzeren Rijn, die er nota bene nog steeds liggen, reduceren tot een tramtrace, een natuurgebied of een dorpsplein. De burger zou de misleidende gemeente of provincie aansprakelijk kunnen stellen, maar of dat iets oplevert??

Laatst bewerkt door sjoerd op 02-04-2012 21:00
 

17-04-2012 12:22:31
john2
john2
In de Gelderlander staat een artikel dat de railverbinding Nijmegen - Kleef een tramverbinding moet worden. http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/10871245/Railverbinding-NijmegenKleef-moet-tram-worden.ece  

17-04-2012 14:45:29
treinefan
treinefan
ik zie liever trein.  

17-04-2012 15:03:24
kniesoor
kniesoor
Kijk, met zulke meningen kunnen we wat!  

17-04-2012 15:16:14
edje
edje
Quote
treinefan (di 17 apr 2012 14:45:29 https://www.somda.nl/forum/5460/p387529/): ik zie liever trein.
Nou ... en waarom zie jij liever een trein?..
 

17-04-2012 17:02:01
waalkade
waalkade
Quote
treinefan (di 17 apr 2012 14:45:29 https://www.somda.nl/forum/5460/p387529/): ik zie liever trein.
Ik koop tegen die tijd een scootmobiel, dan ben ik sneller in Kleve dan met de tram.
De tram zou stapvoets door Groesbeek en het centrum van Nijmegen moeten rijden.
Plus bij ieder groepje bomen stoppen, omdat je daar zo fijn omheen kunt wandelen.
Maar voorlopig gaat men eerst weer wat onderzoeken.
En zoals iemand in de zaal opmerkte, verder gaan met het gijzelen van de treinverbinding.
 

17-04-2012 18:19:28
ZJ37
ZJ37
Ach, dit was onderzoek nummer 356 over deze lijn en we zijn er wel tientallen verder voor er echt iets gaat gebeuren (als er al wat gaat gebeuren).  

07-06-2012 14:26:02
john2
john2
Intercity's laten doorrijden naar campus. Verschillende organisaties pleiten voor het laten doorrijden van Intercity's naar de campus Heyendaal. En dat er ook meer werk gemaakt moet worden van het herstel van de spoorverbinding naar Kleef. http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/11171613/Intercitys-laten-doorrijden-naar-campus.ece  

07-06-2012 15:54:22
bnv
bnv
Het zou ook nog wel eens zo kunnen zijn dat als de plannen gerealiseerd worden de Regionalzug Oberhausen-Emmerik door te laten trekken naar Arnhem met aangepaste 425 voor 1500 volt, men het plan de lijn naar Kleef te reactiveren laat vallen. Eentje, een grensoverschrijdende verbinding zou genoeg kunnen zijn nu men niet van plan is om twee lijnen te subsidieren in verband met een eventueel nadelig exploitatietekort.
Dit zeg ik zo maar, wie weet of er verband kan staan met Ah-Emm-(OBh)?
 

07-06-2012 17:17:12
ns1700
ns1700
en ATB en toelatingskosten? zal je dus een aparte pool moeten hebben van 425 stellen, iets wat dus niet gaat gebeuren...


groeten uit Spoorzone
 

07-06-2012 17:24:49
kniesoor
kniesoor
Bovendien lijken 425's tussen Emmerich-Duisburg me nu niet echt voldoende capaciteit hebben. De Dosto's die er nu rijden zitten vaak behoorlijk vol.  

07-06-2012 18:20:00
waalkade
waalkade
De bedoeling is om met Flirts o.i.d. te gaan rijden.
Het lijntje naar Bocholt zou van bovenleiding worden voorzien.
Beide stellen, die uit Ah en Bocholt zouden in Wesel moeten gaan vleugelen.
De bestaande Dosto's gaan starten in Wesel.
En ATB, nieuwe stellen moeten toch al van een europees veiligheids systeem worden voorzien. En vanaf Zevenaar ligt straks dat nieuwe systeem.
Het is dan een klein kunstje om een STM te maken voor het stukje Ah-Zv.
Alleen ligt nu de Nederlandse staat dwars, die een klein stukje 25kV bovenleiding wil aanleggen.
Ze liggen zelfs dubbel dwars, omdat ze de provincie Gelderland niet ontvankelijk verklaren om daar tegen te protesteren.

Laatst bewerkt door waalkade op 07-06-2012 18:22