Internationale lijn Nijmegen, Kranenburg, Kleve
Forum: Algemeen - Algemeen
24-02-2011 14:58:58
jeanne
jeanne
Helaas moeten de adviesbureaus ook hun geld kunnen blijven verdienen, al verdienen ze dat niet altijd voor alles wat ze aan het papier toevertrouwen.  

24-02-2011 15:26:36
waalkade
waalkade
Voorlopig zit er voor de HOV Nijmegen studie voor de komende 2 jaar een kleine 1 miljoen euro in een potje. Ze kunnen dus nog even vooruit.
www2.nijmegen.nl/mmbase/attachments/928668/25._Memo_project_HOV_Tram.pdf+Memo_project_HOV_Tram.pdf
 

24-02-2011 15:41:56
eix
eix
Zonder het rapport te hebben gelezen vind ik het opvallend dat iedereen direct zo negatief is bij een tramverbinding naar Kleef.

Op dit moment speelt er in Nijmegen namelijk het probleem dat de verbinding Nijmegen CS - Universiteitscampus Heyendaal te druk is. In het bijzonder lijn 10 is in de spits (over)vol. Daarnaast wil men de verbinding met Nijmegen-Noord verbeteren door de aanleg van een hoogwaardige openbaar vervoerlijn (HOV). De tram is op dit moment de daarvoor meest aannemelijke keuze.

In dat licht is het wellicht veel beter om te investeren in een goed samenhangend netwerk dat vrijwel tot aan de deur rijdt. Station Heyendaal ligt namelijk aan de rand van de campus en is dus niet ideaal.

Laatst bewerkt door eix op 24-02-2011 15:42
 

24-02-2011 15:49:21
ZJ37
ZJ37
Tram of trein/lightrail: de infrastructuur zul je toch flink moeten opknappen en deels weer moeten aanleggen. En volgens mij is dan een doortrek van de RE vanuit Kleve verder naar Nm een inkoppertje, want was het niet dat de laatste reizigers 20 jaar geleden juist werden weggejaagd doordat de doorgaande verbinding naar Köln over Kleve verviel?  


24-02-2011 15:57:49
mkns
mkns
@EIX: Met alle respect voor je argumentatie, maar is dit m.i. een nogal lokaal gerichte argumentatie. Toepassing van een tramlijn is alleen maar gericht op lokale Nijmegense vervoersvraagstukken en doet daarmee afbreuk aan het potentieel van deze verbinding.

Deze (internationale) verbinding heeft alles in zich om een (over)regionale functie te vervullen. Wanneer er een doorgaande verbinding met 1 van de grotere Duitse steden in of bij het Ruhrgebied gerealiseerd kan worden, dan wordt deze verbinding interessant voor een veel grotere doelgroep dan alleen inwoners uit Nijmegen of Kleef. En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheid van een verbinding met vliegveld Weeze.
Als leek denk ik aan het succes van de lijn Enschede - Gronau, hetgeen een redelijk vergelijkbare situatiebetreft. Een wat langere doorgaande verbinding tussen o.a. universiteitssteden.

Daarnaast ga je met trammaterieel weer een nieuwe set van technieken, standaarden, richtlijnen en niet te vergeten materieel introduceren. Maak nou juist gebruik van het in de regio aanwezige (duitse of nederlandse) materieel.

Bottom line: Als er maar weer een regiogrensverbinding komt over spoor bij Nijmegen. Daarmee wordt een groot gat tussen Venlo en Enschede een stuk kleiner. De verbinding Arnhem - Dusseldorf tel ik als regioverbinding niet mee in deze, eerst moet daar maar eens iets stoppen vanuit Arnhem, Zevenaar in bijv. Emmerich.

Laatst bewerkt door mkns op 24-02-2011 16:00
 

24-02-2011 16:05:15
mich
mich
Doortrekken van de RE over bestaand op te knappen spoor lijkt dus de beste oplossing. Voordeel is ook dat je geen bovendleiding aan hoeft te leggen, gebruik kunt maken van spoor 35(dat kan wel met was passen en schuiven) en geen nieuwe wissels aan hoeft te leggen.

Voor de lokale vervoersvraag in de stad Nijmegen is een tram best een goede optie, maar ik denk dat dat hiervan losstaat.
 

24-02-2011 16:27:13
eix
eix
Quote
mkns (do 24 feb 2011 15:57:49 https://www.somda.nl/forum/5460/p320667/): @EIX: Met alle respect voor je argumentatie, maar is dit m.i. een nogal lokaal gerichte argumentatie. Toepassing van een tramlijn is alleen maar gericht op lokale Nijmegense vervoersvraagstukken en doet daarmee afbreuk aan het potentieel van deze verbinding.



Daar heb je denk ik zeker gelijk in. En met deze opmerking leg je volgens mij direct ook de vinger op de zere plek: Voor wie maak je de verbinding? Wie betaald?

Op lokaal niveau (Nijmegen e.o.) biedt een tram naar mijn mening veel meer kansen dan een treinverbinding. Een onderzoek naar een verbinding richting Kleve zou ik dan ook niet zonder meer los van zien, omdat het draagvlak bij de betrokken gemeenten groter is:
- Voor Nijmegen omdat het kansen biedt op beter lokaal OV. Voordeel tram tov trein is naar mijn verwachting een hogere frequentie en vervoer tot aan de deur in Heyendaal.
- Voor Groesbeek met name vanwege het duurzaamheidsaspect en het vrijwel per definitie uitsluiten van eventuele goederentreinen.

Ik verwacht niet dat een treinverbinding haalbaar is als de betrokken gemeente dwars gaan liggen. Bovendien is het doortrekken van de bestaande verbinding wat mij betreft an sich een goed idee, maar bedenk wel dat dan extra materieel noodzakelijk is. In Enschede ging het bij mijn weten juist zo makkelijk omdat er een erg ruime keertijd was in Gronau en door rijden dus geen extra materieel vergde.

Overigens, als ik het voor het zeggen had reed er een mooie Br218 + een sleep n-wagens van Kleef via Groesbeek naar Nimwegen. %08%

Laatst bewerkt door eix op 24-02-2011 16:28
 

24-02-2011 16:42:27
maurits
maurits
In het perspectief van de doorgaande reiziger is een tramverbinding geen oplossing. Mensen naar die richting Airport Weeze of Dússeldorf willen zitten echt niet te wachten op een rondrit door allerlei winkelstraten in Nijmegen, dat potentieel kun je dus sowieso vergeten met een tram. Ik ben bang dat de huidige reistijd van 50 minuten van Nijmegen naar Kleve ook niet veel sneller wordt, dan kun je net zo goed de frequentie van bus 58 verhogen, dat scheelt sloten met geld.

Een regionale treinverbinding met een reistijd van circa 25 tot 30 minuten is voor doorgaande reizigers wel aantrekkelijk. De reistijd Nijmegen-Düsseldorf wordt dan ongeveer 2 uur en met redelijke tarieven ben je dan goed concurrerend met de ICE via Emmerich. Ook de lokale reiziger wordt goed bediend met een regionale treinverbinding, studenten kunnen vanaf Kleve, Kranenburg of Groesbeek rechtstreeks naar station Heijendaal reizen op loopafstand van de universiteit.

De problematiek van de overvolle bussen tussen station Nijmegen en Heijendaal is van een andere orde, en geen reden om dure traminfra aan te moeten leggen op het hele traject. Was het niet de bedoeling om het traject Nijmegen-Heijendaal te electrificeren, met een doortrekking van bijvoorbeeld de treinserie 7600? Als je dat combineert met de heractivering van de lijn naar Kleve rijden er op dat traject in de spits 7 tot 8 treinen per uur, dat moet de vervoersvraag toch aardig kunnen opvangen...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

24-02-2011 17:16:33
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
maurits (do 24 feb 2011 16:42:27 https://www.somda.nl/forum/5460/p320679/): Een regionale treinverbinding met een reistijd van circa 25 tot 30 minuten is voor doorgaande reizigers wel aantrekkelijk. De reistijd Nijmegen-Düsseldorf wordt dan ongeveer 2 uur en met redelijke tarieven ben je dan goed concurrerend met de ICE via Emmerich. Ook de lokale reiziger wordt goed bediend met een regionale treinverbinding, studenten kunnen vanaf Kleve, Kranenburg of Groesbeek rechtstreeks naar station Heijendaal reizen op loopafstand van de universiteit.


Voor de (Duitse) studenten zie ik alleen op maandagochtend en vrijdagmiddag een voordeel. Want ik ken redelijk wat Duitse studenten, maar die wonen gewoon allemaal hier op kamers in Nijmegen. Daarnaast verwacht ik ook niet veel studenten uit Kleve, Kranenburg en Groesbeek. De meeste studenten zullen toch uit het verdere 'binnenland' van Duitsland komen.

Quote
maurits (do 24 feb 2011 16:42:27 https://www.somda.nl/forum/5460/p320679/):
De problematiek van de overvolle bussen tussen station Nijmegen en Heijendaal is van een andere orde, en geen reden om dure traminfra aan te moeten leggen op het hele traject. Was het niet de bedoeling om het traject Nijmegen-Heijendaal te electrificeren, met een doortrekking van bijvoorbeeld de treinserie 7600? Als je dat combineert met de heractivering van de lijn naar Kleve rijden er op dat traject in de spits 7 tot 8 treinen per uur, dat moet de vervoersvraag toch aardig kunnen opvangen...

Het stuk tussen Nm en Nmh elektrificeren zie ik niet echt als een goede oplossing. Ten eerste zie ik de ruimte bij Nmh niet om daar redelijk ruim te kunnen keren. En ten tweede was het volgens mij ooit de planning om de 7600 aan de 4400 te knopen, of als extra spitsserie naar Ht te laten rijden.
Het lijkt mij gewoon zinvoller om, zoals volgens planning(?), die lange bussen (bestaande uit drie stukken) uit Utrecht hier te laten rijden in de Heyendaal-shuttle.

Als er overigens een trein tussen Nm-Kleve gaat rijden pleit ik wel voor een extra perron te Nm. Hiermee kan bijvoorbeeld in de spits de serie 32200 naar spoor 3b en de serie 32300 naar spoor 1b verhuist worden. Want nu zit, volgens mij, de bezettings-capaciteit aardig aan z'n limiet.
 

24-02-2011 17:54:47
mren
mren
Quote
martijnmet (do 24 feb 2011 17:16:33 https://www.somda.nl/forum/5460/p320686/):
Quote
maurits (do 24 feb 2011 16:42:27 https://www.somda.nl/forum/5460/p320679/): Een regionale treinverbinding met een reistijd van circa 25 tot 30 minuten is voor doorgaande reizigers wel aantrekkelijk. De reistijd Nijmegen-Düsseldorf wordt dan ongeveer 2 uur en met redelijke tarieven ben je dan goed concurrerend met de ICE via Emmerich. Ook de lokale reiziger wordt goed bediend met een regionale treinverbinding, studenten kunnen vanaf Kleve, Kranenburg of Groesbeek rechtstreeks naar station Heijendaal reizen op loopafstand van de universiteit.


Voor de (Duitse) studenten zie ik alleen op maandagochtend en vrijdagmiddag een voordeel. Want ik ken redelijk wat Duitse studenten, maar die wonen gewoon allemaal hier op kamers in Nijmegen. Daarnaast verwacht ik ook niet veel studenten uit Kleve, Kranenburg en Groesbeek. De meeste studenten zullen toch uit het verdere 'binnenland' van Duitsland komen.


Dat kan natuurlijk een kwestie van oorzaak en gevolg zijn: door de slechte verbinding reizen ze niet elke dag maar enkel op maandag en vrijdag.

Hier in Enschede zitten elke ochtend behoorlijk wat studenten in de trein uit Duitsland.
 

24-02-2011 20:57:22
waalkade
waalkade
Quote
martijnmet (do 24 feb 2011 17:16:33 https://www.somda.nl/forum/5460/p320686/): Als er overigens een trein tussen Nm-Kleve gaat rijden pleit ik wel voor een extra perron te Nm. Hiermee kan bijvoorbeeld in de spits de serie 32200 naar spoor 3b en de serie 32300 naar spoor 1b verhuist worden. Want nu zit, volgens mij, de bezettings-capaciteit aardig aan z'n limiet.
Lijkt me niet slim om in Nm te keren. Waarom in 11 minuten niet doorrijden naar Ah. Dat maakt de verbinding een stuk aantrekkelijker. Daarbij hoef je NSR maar beperkt in de wielen te rijden. Door het stukje Ah - Nm iets duurder te maken dan de NSR tarief.
 

24-02-2011 21:44:06
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
*kuch* capaciteit* *kuch*

Het stukje Nm-Ah is al dusdanig druk dat er overwogen wordt om de dienst Tl-Ah verbannen van Ah-Est zodat er wat meer ruimte is (evt. ook voor goederen), dat gaat niet werken als er in plaats daarvan alsnog een extra dienst vanuit Nm bijkomt. Het is gewoon een kwestie van goede overstapmogelijkheden in Nm op een trein naar Ah (net zoals nu in Es je ook een overstap hebt als je uit Duitsland komt).

Bovendien is het zo als je met het huidige Duitse materieel gaat rijden je op zich geen extra beveiligingssystemen nodig hebt, het gaat er dan om dat je het spoor uit Duitsland gescheiden houdt van het NL spoor (zoals het vroeger was) of dat je op een beperkt stuk spoor (Nmh-Nm) ook PZB zou aanleggen (mits technisch mogelijk i.c.m. ATB-NG natuurlijk). Als je door wilt gaan naar Ah dan zit je behalve met ATB inbouw ook met een veel uitgebreider pakket van eisen voor de toelating van het materieel.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 24-02-2011 21:45
 

24-02-2011 21:49:21
martijnmet
Moderator
martijnmet
De capaciteit tussen Nm en Ah zou zo iets inderdaad niet toelaten!
Maar als je het derde spoor tussen Nmh en Nm weer in dienst stelt (wat relatief goedkoop is) is PZB denk ik helemaal niet nodig.
Quote
mren (do 24 feb 2011 17:54:47 https://www.somda.nl/forum/5460/p320693/): Dat kan natuurlijk een kwestie van oorzaak en gevolg zijn: door de slechte verbinding reizen ze niet elke dag maar enkel op maandag en vrijdag.

Dat zou kunnen, al komen de meeste Duitsers die ik ken meer uit het oosten en zuiden van Duitsland. Maar goed ik weet inderdaad natuurlijk niet zeker of dat representatief is voor alle Duitse studenten hier in Nijmegen.
 

24-02-2011 22:03:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ahum, ik weet niet hoe de EBA er tegenwoordig over denkt, maar een stuk spoor in NL zonder enige vorm van beveiliging, dat zal in ieder geval de IVW absoluut niet willen denk ik. Zelfs al leg je een 3e spoor apart, daar zal toch een vorm van beveiliging op moeten (PZB of iets anders).  

25-02-2011 01:23:51
martijnmet
Moderator
martijnmet
Oh wacht, ja dat klopt, ik bedoelde eigenlijk een combinatie van ATB en PZB op één spoor.
En ik neem aan dat als het 3e spoor tussen Nmh en Nm wordt aangesloten dat daar prima alleen PZB kan worden aangelegd. Het enige probleem zou kunnen zijn is dat seinen 32 en 40 (waar je langs komt om van en naar spoor 35 te komen) wel alleen ATB hebben.
 

25-02-2011 06:15:37
waalkade
waalkade
Het is wel makkelijk wanneer je ook op de tankplaat en spoor 50 kan komen.
Zo spaarzaam als jij voorstelt is wel onhandig.
De combinatie ATB en PZB 90 lijkt mij wel mogelijk, zie Vl.
 

25-02-2011 07:45:13
mdeen
mdeen
Quote
martijnmet (do 24 feb 2011 17:16:33 https://www.somda.nl/forum/5460/p320686/):
Het stuk tussen Nm en Nmh elektrificeren zie ik niet echt als een goede oplossing. Ten eerste zie ik de ruimte bij Nmh niet om daar redelijk ruim te kunnen keren.

Er liggen drie sporen ten zuiden van Heyendaal. Met een beetje ombouw leg je het oostelijke doorgaande spoor waar nu het spoor naar Groesbeek ligt en heb je in het midden een opstelspoor om te keren. 500 meter verder naar het zuiden laat je de sporen weer naar elkaar toe gaan en leg je een wissel om naar Groesbeek te gaan.
Er is geen technische of ruimtelijke reden om daar niet te kunnen keren.
 

25-02-2011 10:40:53
mich
mich
Het kan allemaal. PZB en ATB kunnen ook samen, en op de REP en 150 ligt geen eens beveiliging, dus dat kan zo blijven.  

25-02-2011 11:01:04
javanree
javanree
Quote
mich (do 24 feb 2011 10:10:00 https://www.somda.nl/forum/5460/p320608/): Verder is er precies genoeg ruimte om spoor 3 terug te leggen van het wissel naar perron Heyendaal zonder dat je wat met de busbaan hoeft te doen. Er staat alleen een relaiskast in de weg.


Ook bij de viaducten? Ik dacht dat je dan met je PVR niet meer uit zou komen...

St Annastraat is er tenzij je de bestaande sporen wat opschuift niet genoeg ruimte om nog langs de pilaar te komen als ik het zo bekijk...

Gewoon ten zuiden van Heijendaal aftakken lijkt mij het goedkoopst (al zou net voor Heijendaal aftakken met opnieuw in gebruik nemen spoor 3 ook een mooie optie zijn)

Nijmegen - Nijmegen Heijendaal biedt volgens mij nog voldoende capaciteit voor een treinenpaar per uur extra en op deze manier spaar je denk ik behoorlijk veel geld uit.

Laatst bewerkt door javanree op 25-02-2011 11:02
 

25-02-2011 11:38:13
tjabbe73
tjabbe73
Quote
javanree (vr 25 feb 2011 11:01:04 https://www.somda.nl/forum/5460/p320770/):
Quote
mich (do 24 feb 2011 10:10:00 https://www.somda.nl/forum/5460/p320608/): Verder is er precies genoeg ruimte om spoor 3 terug te leggen van het wissel naar perron Heyendaal zonder dat je wat met de busbaan hoeft te doen. Er staat alleen een relaiskast in de weg.



En waarom zouden we die busbaan dan ook niet weer weghalen?
Het spoor is hiervoor weggehaald. Ik vind het spoor belangrijker dan busjes.
 

25-02-2011 12:34:59
mich
mich
Ik ook, maar meneer Prick uit groesbeek heeft duidelijk een andere mening...  

25-02-2011 13:28:29
tjabbe73
tjabbe73
Tja, lijkt mij dat zijn persoonlijke mening er niet toe doet.
Wordt tijd dat zulke mensen de mogelijkheid wordt ontnomen om zulke zaken te treineren, eeh traineren
 

25-02-2011 14:15:40
bloemkool
bloemkool
En waar laat je die bussen dan? Die mogen lekker weer het overige weer ophouden op de St. Annastraat?  

25-02-2011 18:19:02
nielske90
nielske90
Quote
tjabbe73 En waarom zouden we die busbaan dan ook niet weer weghalen?
- Omdat dat een goede voorziening is voor het busverkeer dat geen reëel alternatief heeft.
- Omdat de bussen daar misschien wel net zo veel reizigers vervoeren als de trein zelf.
- Omdat de busbaan niet in de weg ligt, die kan daar prima blijven liggen.
- Omdat het baanvak Nmh-Nm nog capaciteit zat heeft, daar op invoegen vanuit Kleve lijkt me geen enkel probleem.
 

25-02-2011 21:32:15
kniesoor
kniesoor
Quote
tjabbe73 (vr 25 feb 2011 11:38:13 https://www.somda.nl/forum/5460/p320777/):
Quote
javanree (vr 25 feb 2011 11:01:04 https://www.somda.nl/forum/5460/p320770/):
Quote
mich (do 24 feb 2011 10:10:00 https://www.somda.nl/forum/5460/p320608/): Verder is er precies genoeg ruimte om spoor 3 terug te leggen van het wissel naar perron Heyendaal zonder dat je wat met de busbaan hoeft te doen. Er staat alleen een relaiskast in de weg.



En waarom zouden we die busbaan dan ook niet weer weghalen?
Het spoor is hiervoor weggehaald. Ik vind het spoor belangrijker dan busjes.


Duidelijk dat je geen beeld hebt hoeveel bussen (en daarmee reizigers) van deze busbaan gebruikmaken en hoezeer deze bv. ervoor heeft gezorgd dat het verkeer op de St. Annastraat stukken beter doorstroomt tegenwoordig. Deze busbaan wordt o.a. gebruikt door lijn 10, een van de drukste buslijnen van Nederland. Maar dat is een heel andere discussie.
 

26-02-2011 08:19:23
Railtender
Railtender
Waar kan ik dan railfietsen in NL.? Ben heel benieuwd hoe snel het spoor in ere kan worden hersteld. Maastricht-Lanaken vorderd al aardig. Maar ergens in 1997 was IJmuiden ook weer bereikbaar. Maar als ik je de complete bomen tussen de bielzen herinner die vanaf Groesbeek richting Nijmegen groeiden, vrees ik dat het spoor zeker vernieuwd wordt. Mooi gebied hoor.


West Friese Spoorwegen
 

26-02-2011 09:27:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Railtender (za 26 feb 2011 08:19:23 https://www.somda.nl/forum/5460/p320944/): Waar kan ik dan railfietsen in NL.?
Tussen Groesbeek en de Duitse grens


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-02-2011 09:33:59
broek53
broek53
http://www.grenzland-draisine.eu/index.php?id=14&L=4  

26-02-2011 18:38:37
Railtender
Railtender
Maar dat weet ik wel, maar als ooit ooit ergens ooit het spoor opnieuw in ere wordt hersteld zal het afgelopen zijn met dit vermaak


West Friese Spoorwegen
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-03-2011 12:35:14
john2
john2
Liever tram dan trein tussen Nijmegen en Kleef. http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/8294100/Liever-tram-dan-trein-tussen-Nijmegen-en-Kleef.ece  

10-03-2011 12:47:37
ZJ37
ZJ37
Tja, een herhaling van berichten van enkele weken geleden dus...  

10-03-2011 12:54:43
gvttreinen
gvttreinen
Een fly-over construeren bij `t Maldense Vlak zal de capaciteit van de lijn tussen Nm en deze aansluiting verhogen, het hoogteverschil voor zo`n viaduct is er al!  

10-03-2011 13:21:58
waalkade
waalkade
Nog een weekje wachten: http://www.destadsregio.nl/news_detail.asp?NewsID=831  

10-03-2011 13:34:24
ZJ37
ZJ37
Kunnen ze lekker een stukkie gaan fietsen daar op het spoor.  

10-03-2011 21:58:31
mich
mich
Alleen gaan ze nu een lift bouwen exact op het trace van perronspoor 3 in Heyendaal. Weg mogelijkheid spoor eenvoudig weer aansluiten...  

17-03-2011 18:39:02
john2
john2
Spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve is haalbaar volgens onderzoek. http://nijmegen.nieuws.nl/23266  

17-03-2011 18:47:20
Pim530
Pim530
En dan direct maar de 1e internationale verbinding die 2x/u rijdt  

17-03-2011 18:48:45
mren
mren
Enschede-Gronau  

17-03-2011 18:51:27
Pim530
Pim530
Die hebben we natuurlijk ook nog. Maar zelfs richting Atw rijden er geen 2 IC's of 2 stoppers per uur... beetje ambitieus.  

17-03-2011 19:08:47
oudeaap
oudeaap
maarja op de lijn naar antwerpen rijden wel veel cargos wat die lijn wel rendabel maakt. Nijmegen Kleve moet het puur en alleen dan hebben van die 2 treinen per uur en wil je klanten krijgen, moet t aantrekkelijk zijn en dat doe je ondermeer met een goede frequentie.  

17-03-2011 22:20:40
waalkade
waalkade
Het is een simpel aansluiten aan de bestaande treindienst in Kleve, die is overdag 2 x per uur.
Een stuk dubbelspoor van twee kilometer te Kranenburg.
Aantakken t.h.v. Malden om ca 9 km enkelspoor naar Nm uit te sparen(Vooral het onderhoud hiervan).
Wat ze helaas niet onderzocht hebben is PZB 90 op het stuk tussen Malden en Nm.
Lijkt me goedkoper dan 40 Linten uitrusten met ATB-NG.
 

17-03-2011 22:41:33
kleine_man
kleine_man
Waarom wordt er in dit hele stuk over Dieseltreinstellen en electrische Trams gesproken?

Nordhausen laat al jaren zien dat een hybride voertuig ook kan. Daar rijden Combino's die zowel onder draad als op diesel kunnen rijden. In Zittau rijden de treinen ook gewoon via de trambaan de stad in. Waarbij de tramlijn zelfs smalspoor is, de trein normaalspoor.

Door technocraties geneuzel is dat hier niet mogelijk. Jammer.

De RegioCitadis is er overigens ook in Hybride-variant te verkrijgen.

%01%De weg is er, nu de wil nog %06%
 

17-03-2011 22:58:51
thom
thom
Quote
Pim530 (do 17 mrt 2011 18:47:20 https://www.somda.nl/forum/5460/p324310/): En dan direct maar de 1e internationale verbinding die 2x/u rijdt

Hoezo is dat verbazend ?

In NL rijden we van de meest afgelegen stationnetjes naar andere plekken die allang niet meer op de kaart staan ook 2x per uur, maar al dat dan aan de andere kant van de grens ligt is dat ineens verbazend?
 

17-03-2011 23:00:59
waalkade
waalkade
Hybride voertuigen komen uitgebreid aan de orde, zo uit mijn hoofd met name in de relatie met vliegveld Weeze.
Schijnt gewoon te duur te zijn, echte details heb ik niet.
 

18-03-2011 07:47:22
mdeen
mdeen
Quote
kleine_man (do 17 mrt 2011 22:41:33 https://www.somda.nl/forum/5460/p324362/): Waarom wordt er in dit hele stuk over Dieseltreinstellen en electrische Trams gesproken?


Ik zie in het hele stuk geen woord over elektrisch of diesel. Alleen tram, trein of tramtrein.
 

18-03-2011 15:53:07
mich
mich
Het aantakken op de maaslijn op de vrije baan is misschien wel veel duurder dan het spoor 3 over 500 m weer terugleggen. Je hebt voor aan te takken op de baan 3 wissels nodig, en de beveiliging moet compleet op de schop. Het ontbrekende stukje spoor terugleggen kost geen wissel, want dat ligt er nog en is zelfs gloednieuw. Ook zit de aftakking daar nog in de beveiliging, compleet met werkende richtingaanwijzer.

Laatst bewerkt door mich op 18-03-2011 15:54
 

11-04-2011 15:48:30
john2
john2
Heropening spoorvebinding Nijmegen - Kleve is haalbaar. http://nijmegen.nieuws.nl/25252  

11-04-2011 15:48:58
ZJ37
ZJ37
De 485e studie?  

11-04-2011 21:16:53
broek53
broek53
Nee, een laat bericht over de vorige.  

11-04-2011 22:57:34
DE2
DE2
En morgen in het Nijmeegse Dagblad: Groesbeek nog steeds tegen... Durf er bijna een weddenschap aan te verspillen Ze zijn daar allemaal zo bang voor de grote treinenwereld, het lijkt Amsterdam-Haarlem wel met klagende boeren in 1839... Want het schnellen yzeren paerd passeerd met zeer hogen schnelheid... Wanstaltig gewoon dat zo'n dorp alles tegen kan houden! Teveel inspraak in Nederland naar mijn mening


Groeten uit Alkmaar-Noord
 

11-04-2011 23:28:43
broek53
broek53
Er staat nergens dat Groesbeek het kan tegenhouden. Men is er daar alleen niet voor.  

11-04-2011 23:32:16
mdj
mdj
Waarschijnlijk omdat het op hoog gespeeld wordt: het oude tracé gaat namelijk door het huis/achtertuin (maakt voor de discussie niet uit welke van beide, of zelfs allebei) van de burgermeester heen. En ja, dat kan natuurlijk niet.

Waarschijnlijk van dezelfde categorie als IC-stop in Hoogeveen en de heet Mastwijk die daar een behoorlijke vinger in de pap heeft.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-04-2011 00:06:39
michiel88
michiel88
Dan zetten ze toch geluidsschermen in Groesbeek?

Net alsof die lieden op de railfietsen geen geluidsoverlast veroorzaken: http://www.youtube.com/watch?v=Jyv9TSazuBA %08%
 

25-04-2011 10:38:12
dedominee
dedominee
Een kort overzichtje van de stand van zaken:

Van Duitse zijde wil men:
- Wesel - Arnhem - Nijmegen - Kleve in operationele dienst
- als dat niet mogelijk is: Wesel - Arnhem, Nijmegen - Kleve
- als dat niet mogelijk is: Wesel - Arnhem
Men is van Duitse zijde bereidt om de kosten voor het herstel (heractiveren) van het spoor en uitrol dubbele beveiliging te betalen, voor zover dit nodig is. Er is namelijk ook een variant bedacht met treinen die meerdere beveiligingssystemen aan boord hebben.

Stadsregio Arnhem-Nijmegen wil:
- Zevenaar - Wijchen (RegioRail) (4x per uur)
- Nijmegen - Kleve (2x per uur)

Nijmegen wil:
- Aansluiting van Kleve op station Nijmegen, met alle mogelijke vormen (een tram die toestemming heeft om op heavy-rail te rijden, een railbus, light-rail)
- In ieder geval Zevenaar - Nijmegen (4x per uur)
Over dat laatste is dus ook recent nieuws geweest: de gemeente Nijmegen wil (in samenwerking met ProRail) desnoods zelf een keerlus/spoor aanleggen op haar eigen grondgebied.
- Tram Plein'44 - CS - Campus (realisatie eind 2012 - begin 2014)

Groesbeek:
- Geen treinen, geen trams! (Extreem veel burgerlijk verzet)

Provincie Limburg:
- Spoorverdubbeling (waar nodig) tussen Nijmegen - Roermond zodat er een intercity Nijmegen - Maastricht kan rijden met stops te Venlo, Roermond, Sittard.

ProRail:
- Stoptrein Tiel - Arnhem inkorten tot Elst (Gld). Hier zijn al vergevorderde plannen. Uitvoer uiterlijk 2013 (info: http://www.overbetuwe.nl/Actueel/Projecten/Elst_Centraal)
- Derde spoor Emmerich - Zevenaar. Huidige stand: MER analyseren
- Keerspoor ergens tussen Nijmegen Dukenburg en Ravenstein

Kortom:
Men wil een hoop, maar er zijn nog een conflicterende plannen/belangen. Want de RegioRail zou dan aan moeten sluiten met de huidige concessie (beide) Winterswijk/Doetinchem - Arnhem; en dan zou er nog een trein van/naar Duitsland bijkomen op het traject (Kleve - Nijmegen -)Arnhem - Zevenaar. 4x + 2x + 1x ICE + huidige goederenpaden = absolute capaciteit te klein.
Hier speelt dus ook nog de discussie dat buitenlandse vervoerders ook op binnenlandse stations mogen stoppen, maar de Nederlandse overheid (lees: ProRail) dit praktisch onmogelijk maakt.

Elke railoplossing in/door Groesbeek gaat gigantische juridische tegenwerking opleveren. Men is bereid daar, gefinancierd door de Gemeente Groesbeek die het ook niet ziet zitten, om het tot het uiterste te procederen. En men heeft heel veel gronden. Met name ook het stuk spoor dat door het bos loopt (het stuk Groesbeek - Mook aansluiting). Je hoeft geen ecologisch wonderkind te zijn om vast te stellen dat een stuk bos waar nu dieren vrij kunnen rondlopen met de terugkeer van treinen het leefgebied van die dieren wordt aangetast. Velen van jullie zijn niet op de hoogte van de lokale flora en fauna; maar ook op dat gebied zijn er de nodige exotische zaken te vinden op het spoortraject.

Overigens, de suggestie dat een huis in Groesbeek gesloopt moet worden is onjuist; wel raken sommige mensen hun achtertuin kwijt.

Groesbeek ligt dus dwars; en als de provincie Limburg haar wens vervult ziet gaan, dan is er ook direct een absoluut capaciteitsprobleem op Nijmegen - Mook aansluiting.

Politieke en economische taxatie: er gaat de komende paar jaar niets gebeuren in Groesbeek en omgeving, en alle plannen daaromtrent gaan in de ijskast.
 


25-04-2011 11:15:38
john2
john2
Even terzijde van het onderwerp waar het topic over gaat. dedominee heeft het over een intercity verbinding Nijmegen - Maastricht. Wie gaat eventueel deze intercity verbinding dan beheren? Is dit NS of Veolia? En met welke treinstellen wordt dan gebruik van gemaakt, NS of Veolia? Of wordt het een combinatie van NS en Veolia?  

25-04-2011 11:33:06
sjoerd
sjoerd
Goede wensenanalyse van dedominee!
De discussie of er nu sprake is van een natuurgebied of een spoorweg is al eerder gevoerd, ondermeer bij De Meinweg achter Roermond (IJzeren Rijn). Ik breng dan altijd maar in dat een van de drukste spoorwegen van Nederland al meer dan anderhalve eeuw dwars door het Naardermeer voert. Er woont daar geen dier minder om; het wemelt van de vogels, zoogdieren, insecten en bijzondere flora. En over dit laatste is nog wel meer te zeggen: veel bijzondere planten, ook bij Groesbeek, leven daar juist dankzij de zaden die daar zijn gekomen per trein.
De echt verlaten internationale spoorwegen Winterwijk - Borken en Tilburg - Turnhout konden daardoor uitgroeien tot ware paradijzen qua flora en fauna. We noemen dat ecologische verbindingszones.
Maar: de IJzeren Rijn en Nijmegen - Kleef zijn tijdelijk niet gebruikte spoorwegen. Natuurontwikkeling en treinverkeer gaan zeer goed samen; sterker nog: versterken elkaar.
Vreemd is dat er veel gekerm is over uitbreiding of herstel van railinfra terwijl niemand klaagde toen in de jaren 60 van de vorige eeuw de auto meer ruimte kreeg. We zijn nu 50 jaar verder en veel milieuleed door de auto rijker maar we durven het tij zelfs niet een beetje te keren. Let wel: ik rij ook auto, maar ben ook blij met mijn OV-kortingkaart.
 

25-04-2011 12:28:20
eix
eix
Quote
john2 (ma 25 apr 2011 11:15:38 https://www.somda.nl/forum/5460/p331311/): Even terzijde van het onderwerp waar het topic over gaat. dedominee heeft het over een intercity verbinding Nijmegen - Maastricht. Wie gaat eventueel deze intercity verbinding dan beheren? Is dit NS of Veolia? En met welke treinstellen wordt dan gebruik van gemaakt, NS of Veolia? Of wordt het een combinatie van NS en Veolia?

(offtopic)

Volgens mij loop je voor de muziek uit. De concessie Limburg van Veolia Transport loopt in 2016 af. Het kan dus zo´n beetje iedere vervoerder worden die zich op de lijn inschrijft. Maar omdat een dergelijke verbinding zowel betrekking heeft op het hoofdrailnet (Rijk) als de Maaslijn concessie (Provincie) lijkt het me een enorm ingewikkelde verbinding. Ik verwacht nog eerder de terugkeer van een sneltrein op de Maaslijn dan een volwaardige IC.
 

25-04-2011 17:40:13
kleine_man
kleine_man
Quote
john2 (ma 25 apr 2011 11:15:38 https://www.somda.nl/forum/5460/p331311/): Even terzijde van het onderwerp waar het topic over gaat. dedominee heeft het over een intercity verbinding Nijmegen - Maastricht. Wie gaat eventueel deze intercity verbinding dan beheren? Is dit NS of Veolia? En met welke treinstellen wordt dan gebruik van gemaakt, NS of Veolia? Of wordt het een combinatie van NS en Veolia?


Veolia heeft al eens laten vallen dat ook zij een meerwaarde zien in een trein die niet overal stopt tussen Nijmegen en Roermond, oftewel een IC-achtige trein.

Dus als beide partijen kunnen, dan zou dat wel eens snel geregeld kunnen zijn.

Om weer ontopic te komen (wellicht een idee om de ontwikkelingen zoals genoemd door de.dominee af te splitsen?):

Groesbeek is vooral bang dat er "gevaarlijke" goederentreinen over het trace gaan rijden. Dit omdat er een aansluiting BR-Nm is. Verder zijn zij ook tegen de spoorverbinding omdat zij nu een goede busverbinding met Nijmegen hebben. De bus is natuurlijk veel minder lawaaiproducerend.
 

25-04-2011 17:43:01
ZJ37
ZJ37
Het verband tussen de aansluiting met Nm-Br en de 'gevaarlijke' goederentreinen door Groesbeek, ontgaat me even. Welke verbinding zou dat moeten zijn?  

25-04-2011 17:57:19
ns1700
ns1700
@ZJ37, men bedoeld de Aansluiting bij Ressen-Bemmel met de Betuweroute naar Nijmegen. hierdoor kunnen goederentreinen vanaf de Betuweroute naar Nijmegen, doorkruist het station en dan door naar Kleve. dat is waar men voor bang is in Nederlands rustigste spoordorpje.


groeten uit Spoorzone
 

25-04-2011 18:26:04
john2
john2
@kleine man. Veolia heeft al een IC verbinding over de Heuvellandlijn, Heerlen -Maastricht. Dus die ervaring heeft Veolia al. Om weer terug tekomen op Nijmegen - Kranenburg - Kleve. Op deze lijn had men zoals ook op de Ijzeren Rijn gewoon treinen moeten laten rijden. Dan had men nu niet zoveel tegenstand gehad. Het is al in dit topic aangehaald, dat de natuur zich aanpast aan het treinverkeer. Onder andere door verstuiving van de treinen. Er is een you tube flimpje waarin te zien is dat de mensen van Groesbeek massaal uitlopen voor afscheid tenemen van de laatste trein Nijmegen - Kranenburg - Kleve. En nu tegenstand. Dat van overlast door goederentreinen is gewoon een argument dat men gewoon gebruik.  

25-04-2011 19:21:24
ZJ37
ZJ37
Quote
ns1700 (ma 25 apr 2011 17:57:19 https://www.somda.nl/forum/5460/p331354/): @ZJ37, men bedoeld de Aansluiting bij Ressen-Bemmel met de Betuweroute naar Nijmegen.
Tja, ok die begrijp ik dan wel. Al snap ik tot op heden niet waarom die verbindingsboog is aangelegd. Is er al ooit een cargo overheen gereden?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 25-04-2011 19:21
 

25-04-2011 19:27:03
nohab
nohab
Die boog is aangelegd omdat er ook een Zuidtak riching Venlo zou worden aangelegd, maar die is later afgeschoten. Nee, er heeft nog nooit een cargo gereden. Nu weer naar de lijn Nm-Krb.  

25-04-2011 21:22:11
Pim530
Pim530
Nu Nm-Rm nog elektrificeren en we krijgen dan toch de door sommigen gewenste IC Gn-Mt?

Veolia heeft bij mijn weten enkel sneltreinen, geen IC's.
 

26-04-2011 11:18:03
john2
john2
Tegen de sneltreinen die op de Heuvellandlijn Heerlen - Maastricht rijden. Zegt Veolia Intercity tegen.  

26-04-2011 11:39:28
ZJ37
ZJ37
Dwalen we niet erg ver af van Nijmegen-Kleve?  

26-04-2011 11:46:23
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Inderdaad. Hoewel een aantal zaken niet los van elkaar kan worden gezien is het misschien wel handig om voor het keerspoor in Wc/extra verbindingen van Ah naar Em en verder een apart topic te openen. Hier graag terug naar Nm-V.  

26-04-2011 19:38:34
dedominee
dedominee
Ik heb juist even alle ontwikkelingen in een overzicht gezet om aan te geven hoe complex de discussie is; en elke oplossing meteen invloed heeft op andere zaken. Daarom zie ik hier de schone taak weggelegd voor de EUregio Rijn-Waal om in dat verband zaken te regelen.

Bijkomend voordeel is dat er dan ook bakken met subsidiegelden vanuit Brussel aan besteed kunnen worden.

Voor discussie over nut/noodzaak keerspoor Wc en int. verbinding Arnhem - Wesel zijn andere topics beter. Nogmaals, het was alleen om even het kader te geven.
 

26-04-2011 19:43:56
dedominee
dedominee
Off-topic:

Quote
john2 (ma 25 apr 2011 11:15:38 https://www.somda.nl/forum/5460/p331311/): Even terzijde van het onderwerp waar het topic over gaat. dedominee heeft het over een intercity verbinding Nijmegen - Maastricht. Wie gaat eventueel deze intercity verbinding dan beheren? Is dit NS of Veolia? En met welke treinstellen wordt dan gebruik van gemaakt, NS of Veolia? Of wordt het een combinatie van NS en Veolia?


Toch even een antwoord John2: dat zou dan onder de concessie Maaslijn / Heuvellandlijn vallen; die twee worden tegelijkertijd aanbesteed. Het kan dus zo zijn dat daar twee uitvoerende bedrijven uitkomen, maar in de aanbestedingsdocumenten staat dat wanneer je inschrijft op beide, je dan een x aantal pluspunten krijgt. Met andere woorden: het is dan waarschijnlijker dat je de concessie krijgt dan dat je slechts op 1 van de 2 intekent.
 

11-05-2011 00:56:37
dedominee
dedominee
Even blik op de huidige situatie van Nijmegen Heijendaal. Een derde spoor is voorlopig even uit te sluiten. Kortom; verbinding met Groesbeek-Kleve(DE) is tot nader order geen realistische oplossing.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/10/1305050516-540.jpg

Ookal ligt het derde spoor aan de andere kant van het viaduct er nog wel:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/10/1305050801-20.jpg
 

11-05-2011 14:21:47
mich
mich
Ja echt handig geplaatst die lift...  

11-05-2011 14:30:41
martijnmet
Moderator
martijnmet
Maar ik denk wel dat als er weer een derde spoor moet komen, dat hij dan ook wel weer snel weggehaald kan worden.  

11-05-2011 14:44:43
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Waarom zou het niet mogelijk zijn om voor Nijmegen Heijendaal aan te takken op de lijn Venlo-Nijmegen?  

11-05-2011 16:13:00
waalkade
waalkade
Quote
martijnmet (wo 11 mei 2011 14:30:41 https://www.somda.nl/forum/5460/p334311/): Maar ik denk wel dat als er weer een derde spoor moet komen, dat hij dan ook wel weer snel weggehaald kan worden.
Ja, hij is verplaatsbaar.
Zelfs over de kosten van het eventueel verplaatsen schijnt al overeenstemming te zijn.
 

11-05-2011 16:19:07
waalkade
waalkade
Quote
jorwerd_f1 (wo 11 mei 2011 14:44:43 https://www.somda.nl/forum/5460/p334313/): Waarom zou het niet mogelijk zijn om voor Nijmegen Heijendaal aan te takken op de lijn Venlo-Nijmegen?
De meest voordelige variant gaat uit van een aantakking ter hoogte van Malden.
De meest gewenste van een eigen derde spoor tot aan station Nm.
Wat mijns inziens ondanks de lift nog steeds past.
 

11-05-2011 16:59:57
mich
mich
Ik snap niet hoe aantakken bij malden voordelig kan zijn:
-nieuw aansluitwissel
-nieuwe set overloopwissels
-je kunt de beveiliging compleet aan gaan passen van vrije baan naar aftakking
-ATB NG op het materieel wat er komt te rijden
-je zit al met 4 vaste of dalijk zelfs 6 treinen op de maaslijn+Lm treinen.

Aantakken op het huidige zelfs nieuwe aansluitwissel heb je met die rommel allemaal niks te maken.
 

11-05-2011 17:26:36
Pim530
Pim530
Quote
waalkade (wo 11 mei 2011 16:19:07 https://www.somda.nl/forum/5460/p334338/):
Quote
jorwerd_f1 (wo 11 mei 2011 14:44:43 https://www.somda.nl/forum/5460/p334313/): Waarom zou het niet mogelijk zijn om voor Nijmegen Heijendaal aan te takken op de lijn Venlo-Nijmegen?
De meest voordelige variant gaat uit van een aantakking ter hoogte van Malden.
De meest gewenste van een eigen derde spoor tot aan station Nm.
Wat mijns inziens ondanks de lift nog steeds past.


Inderdaad, dan kan je het perron ook direct verbreden, en het 3e spoor er gewoon omheen leggen...
 

11-05-2011 17:52:53
treinfan
treinfan
Kijk goed op de foto, dan zien jullie dat er een pijler van de voetbrug in de weg staat voor perronverbreding + nieuw spoor.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-05-2011 18:28, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

11-05-2011 18:05:36
john2
john2
Hoe zit het met de optie van het oude tracé?  

11-05-2011 18:08:07
sik214
sik214
Het oude tracé is dat van spoor 3 en de busbaan verderop.  

11-05-2011 19:05:56
john2
john2
Kan dit oude tracé, na verplaatsing van lift op Nijmegen Heyendaal, weer zo in gebruik worden genomen. Na aanleg van nieuw spoor op het oude tracé, waar dit nodig is.  

11-05-2011 19:26:04
mich
mich
In principe wel. De ruimte is precies vrijgelaten. Niet meer, maar net genoeg. (spoor 150 ligt ook zo, tussen maaslijn en busbaan in)  

11-05-2011 20:46:11
waalkade
waalkade
Quote
Pim530 (wo 11 mei 2011 17:26:36 https://www.somda.nl/forum/5460/p334358/):
Quote
waalkade (wo 11 mei 2011 16:19:07 https://www.somda.nl/forum/5460/p334338/):
Quote
jorwerd_f1 (wo 11 mei 2011 14:44:43 https://www.somda.nl/forum/5460/p334313/): Waarom zou het niet mogelijk zijn om voor Nijmegen Heijendaal aan te takken op de lijn Venlo-Nijmegen?
De meest voordelige variant gaat uit van een aantakking ter hoogte van Malden.
De meest gewenste van een eigen derde spoor tot aan station Nm.
Wat mijns inziens ondanks de lift nog steeds past.


Inderdaad, dan kan je het perron ook direct verbreden, en het 3e spoor er gewoon omheen leggen...
En dan past er meteen een kiosk op het perron.
 

18-05-2011 13:01:08
john2
john2
Een kranten artikel van vandaag in de krant over de spoorlijn Nijmegen - Kleve. http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/8713702/Standpunt-spoor-KleefNijmegen-opfrissen.ece  

18-05-2011 17:03:05
phantom
phantom
Begint het er dan toch op te lijken dat er hier en daar wat spoor moet worden hersteld ?
Het zou denk ik (mits goed aangepakt) wel meerdere opties openen om goed en gevarieerd gebruik te kunnen maken van die lijn als men m in ere hersteld
 

20-05-2011 00:03:01
thom
thom
Een standpunt, zegt natuurlijk niet dat het ook zo zal gaan...  

01-06-2011 19:07:13
ZJ37
ZJ37
Een memorabel moment: nu exact 20 jaar geleden vertrok de allerlaatste trein Nm-Kleve. Time flies...  

02-06-2011 18:16:16
john2
john2
Spoorlijn Kleef symbolisch heropend. http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/8813906/Spoorlijntje-Kleef-symbolisch-heropend.ece  

02-06-2011 19:12:26
ZJ37
ZJ37
Ik was dus niet de enige die er aan dacht.  

11-07-2011 21:08:16
dedominee
dedominee
En we hebben weer nieuws, even wat quotes uit dit bericht: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/9094009/Maak-echt-station-van-Heijendaal.ece
Quote
Het Nijmeegse treinstation Heijendaal heeft een uitstraling die niet meer past bij het Nijmeegse campusgebied. Daarom moet het een complete facelift krijgen en moet de capaciteit ook worden opgevoerd.


Quote
Onder meer de komst van de campus van de hogeschool en het ROC hebben het aantal studenten tot 34.000 opgestuwt. In de buurt, met ook het UMC St Radboud, werken 17.000 mesnen in 150 bedrijven en instellingen, spiegelt het college Prorail voor. Daarbij hoort geen ouderwets station dat in feite de uitstraling van een halte heeft, aldus Nijmegen.
 

12-07-2011 01:01:39
waalkade
waalkade
Het is dan ook niet meer dan een halte.
En wat is ouderwets, de trap naar beneden, of is dat retro.
Het modernste (op de liften straks na) was het sekstant, maar dat ding is al jaren geleden afgebroken.
 

12-07-2011 07:51:52
mdeen
mdeen
Ja, een modern station met uitstraling! Glazen kap over de insnijding en winkeltjes. Utrecht in het klein. Dat trekt mensen en geeft een ROI. Zeker.

Als er nu ook nog een visie achter zat (goh, ik noem maar even het doortrekken van een van de treinseries uit Arnhem), dan wilde ik nog wel enthousiast worden. Nu schaar ik het onder weer een plannetje van een wethouder die zich wil doen gelden.
 

12-07-2011 10:10:53
yappa
yappa
Ja, zo'n ouderwets station past echt niet meer bij een universiteitscampus. Neem dan Delft Zuid, stukken beter!
Zelfs het stationnetje bij de campus van de VU Amsterdam heeft geen enkele opsmuk, bij 12 treinen per richting per uur...

Wie betaalt, bepaalt, maar het lijkt me dat je beter geld kunt besteden aan het laten rijden van (meer) treinen dan aan het opleuken van de plek waar men wacht op de volgende trein!
 

12-07-2011 10:18:26
john2
john2
Nijmegen Heijendaal is een station aan de Maaslijn. Maar dit neemt niet weg dat de spoorlijn Nijmegen - kranenburg - Kleve hier ook langs loopt en dus ook met dit station temaken heeft.  

12-07-2011 12:11:07
timtrein
timtrein
Laat ze eerst die lijn dan maar reactiveren voordat ze het geld over de balk gooien voor het station!  

12-07-2011 13:44:59
ZJ37
ZJ37
Nmh trekt toch al zat reizigers, ook zonder opening van Nm-Kleve?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 12-07-2011 13:45
 

17-08-2011 02:55:02
bloober
bloober
En we hebben weer een nieuwe episode voor dit traject: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/9300054/Kleef-kabelbaan-via-spoor-naar-Nijmegen.ece . Hoe toeristisch het ook mag zijn, een serieuze exploitatie voor forenzen e.d. lijkt me op deze manier kansloos. En de haalbaarheid van dit idee van onze Oosterburen lijkt me ook niet echt groot, want we hebben het bijvoorbeeld ook nog niet gehad over de impacten op de omgeving; al die kabelbaanpalen met bijbehorende draad en cabines vallen toch wat meer op dan een spoorlijn zegmaar. Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe een kabelbaan uit de grond stampen goedkoper kan zijn dan het reactiveren van het huidige spoor?


Groetjes, Bloober
 

17-08-2011 08:34:53
WesselE
WesselE
Ik begrijp er ook he-le-maal niets van. Zie je het al voor je? Met een kabelbaan daar een vrij vlak bos? Fantastisch idee inderdaad. Hier moet wel een héle simpele ziel achter zitten.


'Okeh'
 

17-08-2011 08:38:20
gvttreinen
gvttreinen
Hmm, idd horizonvervuling..die palen...dan de kabelbaan maar onder de grond leggen  

17-08-2011 09:33:18
gummbahla
gummbahla
Quote
bloober (wo 17 aug 2011 02:55:02 https://www.somda.nl/forum/5460/p350807/): Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe een kabelbaan uit de grond stampen goedkoper kan zijn dan het reactiveren van het huidige spoor?


Dat kan ik me ook slecht voorstellen. Een ietwat vergelijkbaar project betreft een kabelbaan door de stad Groningen (http://flyovergroningen.nl/pdf/dvhn_kabelbaan.pdf), waarbij gesproken wordt over E 10 mln per kilometer voor de aanleg. Dat is toch zeker een factor 5 meer dan reactivering van het spoor...