Internationale lijn Nijmegen, Kranenburg, Kleve
Forum: Algemeen - Algemeen
24-08-2008 12:56:50
john2
john2
Weet iemand over de internationalelijn Nijmegen, Kranenburg, Kleve en verder Duitsland in nog heropend wordt? Volgens mij ligt dit trajec er nog. In 1981 ben ik hier nog met de austria expres over gereden op vakantie naar Oostenrijk. En natuurlijk ook weer terug. Deze trein reed toendertijd als nachtrein. De austria expres reed toen vanaf Amsterdam centraal naar Klagenfurt v.v. En er reden ook nog i.c. of stoppers over deze lijn van Nijmegen Duitsland in.

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-06-2010 18:40, reden: Correctie topictitel
 

24-08-2008 13:16:22
martijn
martijn
De internationale -spatie- lijn is deels wel weer open, alleen niet voor echte treinen:http://www.grensland-draisine.eu/nl/index.php

Laatst bewerkt door martijn op 24-08-2008 13:19
 

24-08-2008 13:21:51
kevinevers
kevinevers
Dat is trouwens wel een echte aanrader om eens te doen!!  

24-08-2008 13:27:41
dvdhoven
dvdhoven
En vanaf Kleve is de lijn naar Krefeld gewoon open gebleven. Kleve - Xanten is ook gesloten en daarmee is Kleve alleen nog een eindpunt en geen knooppunt meer.


Dick van den Hoven
 


24-08-2008 13:34:35
martijn
martijn
Tussen de stations Nijmegen en Nijmegen Heyendaal heeft het spoor trouwens plaatsgemaakt voor een busbaan, verder is het -deels overwoekerde- trace nog wel aanwezig.  

24-08-2008 13:45:52
nohab
nohab
Bij alle overwegen is de rails verwijderd. Bij overweg Groesbeekseweg staat nog een lichtstein.

Laatst bewerkt door nohab op 24-08-2008 13:47
 

24-08-2008 15:49:52
broek53
broek53
Nou, bij een paar overwegen in Nijmegen dus, verder niet. Voor de "draisinenfahrt" tussen Groesbeek en Kleve is er zelfs een overweg gelegd die er voordien nooit geweest is, aan de rand van Groesbeek (daar was een stuk spoor opgebroken om die weg aan te leggen, en daar ligt nu dus alsnog een overweg in).  

24-08-2008 16:49:06
NDS
NDS
Nijmegen-Kleve heropend?, nee zie ik nooit meer gebeuren, waarom? heel simpel:

De busbaan heeft geen invloed op die spoorlijn, de bestaande lijn naar Venlo is daar dubbelsporig en kan nog genoeg extra verkeer verwerken daar, maar het probleem ligt ergens anders.

Het probleem is naar mijn idee Nijmegen dat is nu door alle keren treinen zo zwaar belast dat daar geen ruimte is om extra kerende treinen te behandelen. Ook de nieuwe dienstregeling 2009 zal daarin geen oplossing brengen. Een extra perron zou een oplossing zijn, maar een groot eiland perron wil je niet want dan moet je spoor 7 en 8 opbreken en dat wil je liever niet, door worden veel te vaak gebruikt.
Een kopspoor erbij had tot 2 a 3 jaar terug zo aangelegd kunnen worden maar nu is op het terrein naast spoor 35 het ROC gebouwd, dus die ruimte ben je kwijt.

Een sneltram?, nee gaat het ook niet worden om de zelfde reden, sneltrams behandelen op het busstation gaat niet lukken, dat is veel te krap om er iets voor trams aan te leggen. De ruimte die er goed voor gebruikt had kunnen worden is het terrein waar nu het ROC staat, dus ja op spoor gebied ben je in Nijmegen klaar.

Het enige wat misschien nog zou kunnen is een kort zak spoor tussen spoor 3 en 4 maar met één 3 delige Talent houd het dan ook wel op en dat lijkt me weg gegooit geld.

Het enige voordeel de komende jaren gaat zijn dat je aan beide zijdes van de grens de zelfde vervoerder krijgt. Vanaf de dienstregeling 2010 rijd de NWB de NiersExpress en dat is een dochter van Connex/Veolia.

Dus ik zie het niet meer gebeuren, ik zou het spoor tracé liever gebruikt zien worden als busbaan met fiets en voetpad er langs. Over die busbaan zouden bussen dan net zo snel kunnen zijn als dat een trein zou zijn.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

24-08-2008 17:06:06
broek53
broek53
Nou, ik zie Nijmegen - Kleve per spoor ook niet zogauw hersteld worden, maar niet omdat er op het station Nijmegen geen plaats meer zou zijn. De spoorbezetting van Nijmegen is nogal een breiwerkje, maar het gebrek aan ruimte wordt echt vooral veroorzaakt doorat vier treinseries met keringen van een kleine 20 minuten vijf perronfases bezet houden. Treinseries aan elkaar knopen, een serie "tailtracken" via REP bijvoorbeeld (of beginnen en eindigen in Heijendaal, ook al een ouder idee) zou al de nodige ruimte scheppen.  

24-08-2008 20:02:32
mich
mich
Het ligt vooral bij de gemeente Nijmegen en Groesbeek. In Groesbeek wordt vlakbij het spoor het een en ander gebouwd, waardoor treinverkeer door het plaatsje zo goed als onmogelijk wordt. Het sein en aansluitwissel in Nijmegen voor de lijn naar Kleve zijn volledig intact en onderhouden, sein staat wel al heel lang rood. De koeienkop(richtingaanwijzer) doet het dan ook braaf als je linkerspoor de maaslijn op gaat.  

24-08-2008 20:12:43
dvdhoven
dvdhoven
Vergeet de deelstaat Nordrhein-Westfalen niet. Die had reactivering op de lijst gezet, maar inmiddels door geldgebrek ver naar achteren geschoven.


Dick van den Hoven
 

11-05-2009 21:31:09
MVB87
MVB87
*kick*

De stadsregio Arnhem - Nijmegen onderzoekt spoorverbinding Nijmegen - Düsseldorf (http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/article4929619.ece).
 

11-05-2009 21:35:54
keesje
keesje
Leuk citaat, waardoor ik soms niets van wethoudertjes snap:

"Groesbeek is nog steeds tegen de heropening van de spoorlijn, maar wil wel bij het onderzoek betrokken zijn. "Als die trein er dan toch komt, moeten we er wel voor zorgen dat Groesbeek er wel de voordelen van plukt" , zegt de Groesbeekse wethouder Verkeer Theo Giesbers. "Elke trein moet hier dan stoppen. Bovendien moet het niet zo zijn dat er buslijnen verdwijnen.""

Tegen heropening zijn maar wel betrokken willen worden bij een eventuele heropening en dan mag ook alles er gaan stoppen. Echt een duidelijk standpunt vind ik het niet. Je bent voor of tegen...
 

11-05-2009 23:12:52
fr
fr
Groesbeek is bang dat er goederentreinen door het dorp gaan rijden en wil daarom niet dat de lijn gereactiveerd wordt. Maar als er dan toch reizigerstreinen komen, dan moeten ze natuurlijk ook stoppen.  

11-05-2009 23:38:51
MVB87
MVB87
Dat er dan treinen stoppen is inderdaad 'natuurlijk'. Maar dat wil nog niet zeggen dat ALLE treinen er moeten stoppen. Hoewel het nog ver weg is, kan ik me niet voorstellen dat Groesbeek een intercitystation zou moeten worden.  

12-05-2009 08:34:13
mich
mich
Quote
keesje: "Groesbeek is nog steeds tegen de heropening van de spoorlijn, maar wil wel bij het onderzoek betrokken zijn. "Als die trein er dan toch komt, moeten we er wel voor zorgen dat Groesbeek er wel de voordelen van plukt" , zegt de Groesbeekse wethouder Verkeer Theo Giesbers. "Elke trein moet hier dan stoppen. Bovendien moet het niet zo zijn dat er buslijnen verdwijnen.""


Dit moet je lezen als: een hoge pief van de gemeente Groesbeek heeft zijn dure villa pal aan het spoor liggen en goede connecties met een of meerdere busmaatschappijen.
 

12-05-2009 09:26:22
gerard4653
gerard4653
Reactivering als "grote" spoorlijn is inderdaad niet waarschijnlijk, dus men hoeft in Groesbeek dan ook echt niet bang te zijn voor goederentreinen.
Wel heeft de Stadsregio Arnhem-Nijmegen plannen voor een lightrailverbinding tussen Kleef en Nijmegen. Deze plannen zijn zeker niet kansloos: de Duitsers zien dat zeker wel zitten en er is, door toenemend vervoer, een markt voor.
Door de andere railplannen in de regio (tram Nijmegen) kan dit een goed samenhangend vervoernetwerk worden.
Groesbeek kiest overigens al eieren voor zijn geld door mee te willen praten: blijkbaar zien zij wel in dat alleen maar NEE roepen, op den duur contraproduktief werkt.
 

12-05-2009 14:18:52
john2
john2
Deze lijn, net als de ijzeren rijn, hadden ze gewoon treinen over moeten blijven rijden. En mede de andere lijnen, die ze opgeheven hebben. Dan hadden de mensen niet beter geweten. Dan waren ze er gewend aan gebleven. Nu komt menigeen in het geweer. Dat er spoorverkeer er is, is goed voor de economie en het milieu. De meeste mensen vinden wel iets goed, als het maar niet voor hun deur is.  

12-05-2009 16:34:25
vroonhof
vroonhof
Ik geloof helemaal niet in de toekomst van dit lijntje. Ik kan mij nog goed de laatste jaren herinneren waarin een trein reed: 2-3 passagiers per rit. Ik geef wel toe dat de halte Groesbeek toen al lang opgedoekt was.
Omdat er nu wat meer mensen in Duitsland wonen en er mensen van Groesbeek naar Nijmegen reizen zou dit dan ineens wel rendabel zijn?
Alleen al het opknappen van de lijn kost miljoenen. Dat is nooit rendabel te krijgen. Inmiddels hoor je de 'actiegroepen' ook niet meer inzake een spoedige reactivering.

Ik heb wel eens voorgesteld om de zogenaamde Nebo-sidings opnieuw op te bouwen, daar een remise te bouwen en dan een toeristen-stoomtrein naar Kleve te laten rijden. Dat zou wel leuk zijn en dan hoef je niet te grote investeringen te doen in de infrastructuur. Maar ook dit is een irrieel idee.

Laatst bewerkt door vroonhof op 12-05-2009 16:36
 

12-05-2009 16:38:09
broek53
broek53
Niemand moet de illusie hebben dat welke regionale lijn dan ook ooit rendabel zal zijn; dat is nergens zo. Het gaat er maar om dat de verhouding tussen kosten en opbrengsten zodanig zijn dat de instantie die het vervoer aanbesteedt, daar niet al te veel voor hoeft neer te tellen. En dat "niet al teveel" is dan nog niet eens een objectieve maat", natuurlijk. Maar er moet, kortom, altijd geld bij voor de exploitatie.  

12-05-2009 17:19:25
kleine_man
kleine_man
Het is niet de eerste keer dat deze plannen naar boven komen. Doortrekken naar Düsseldorf is leuk %08%, maar wat vind onze grote vriend NS-HiSpeed hier eigenlijk van?? Zo kunnen er veel meer mensen makkelijker naar Duitsland zonder dat ze met ICE gaan..........

Voor mij zou het vanuit hier een heeeeeeeeeeeeeel stuk schelen. Heb nu de keuze uit ICE (Not) of via Enschede of Venlo de grens over.
 

12-05-2009 19:21:08
broek53
broek53
NS Hispeed heeft daar helemaal niets van te vinden, ik zou niet weten waarom.  

12-05-2009 22:33:59
nielske90
nielske90
Ze hebben inderdaad geen alleenrecht op grensoverschrijdend reizigersverkeer. Desondanks zullen ze hier niet blij mee zijn, want het gaat ongetwijfeld ICE-reizigers kosten.  

12-05-2009 22:52:24
cuijk
cuijk
Groesbeek was/is bang voor zware goederentreinen midden door het dorp (soort van gemeentelijke nachtmerrie over een mogelijke zuidtak van de Betuweroute en wel dwars door HUN dorp). Daarnaast had Groebeek alleen maar last van de 'oude' lijn: geen station, en sowieso een magere dienstregeling. Wel de lasten, maar niet de lusten.
Dat zij voor een busverbinding zijn, is niet vreemd. Evenals de buurgemeente Ubbergen, die vruchten heeft geplukt van de sluiting: nl een goede busverbinding Nijmegen - Kleve en wel via HUN dorp/gemeente. De burgemeester van Ubbergen riep n paar jaar geleden letterlijk dat die 'treinjehova's' moesten ophouden met het pleiten voor reactivering. (activering van spoor zou wellicht opheffing van 'zijn' busverbinding tot gevolg hebben.
Het ging/gaat om pro-bus en anti-trein, puur vanuit de eigen gemeentelijke belangen.
Op dit moment bemoeit de Stadsregio Arnhem - Nijmegen zich met de discussie (=verzameling van 23/24 gemeenten) en zij maken zich zeer sterk voor het OV in de regio (NB de Stadsregio is een van de drie concessiehouders van de Maaslijn).

Groesbeek doet nu mee aan een regionaal onderzoek (door de Stadsregio) over de lijn - niet meer en niet minder (zij doen dit, om later niet de trein te missen).
Maar met dit onderzoek is nog niet gezegd, dat de lijn gereactiveerd wordt, en als dat al gebeurt dan duurt dat nog jaaaaaren.

Laatst bewerkt door cuijk op 13-05-2009 00:38
 

12-05-2009 23:03:36
mren
mren
Ach, met zo'n lijntje met een voorzichtige uursdienst hoef je niet zo bang te zijn dat iedereen ineens met de trein wil. Enkele jaren na opening Enschede-Gronau is de busfrequentie op Enschede-Glanerbrug ook nog omhoog gegaan van 4 naar 6x/uur. Vooral omdat bussen een veel korte halte-afstand hebben en dus vaak dichterbij zijn en dat in combinatie met hogere frequentie en meestal lagere tarieven maakt dat beide mooi naast elkaar kunnen bestaan.  

13-05-2009 07:58:55
vinny004
vinny004
Quote
vroonhof: Ik geloof helemaal niet in de toekomst van dit lijntje. Ik kan mij nog goed de laatste jaren herinneren waarin een trein reed: 2-3 passagiers per rit. Ik geef wel toe dat de halte Groesbeek toen al lang opgedoekt was.
Omdat er nu wat meer mensen in Duitsland wonen en er mensen van Groesbeek naar Nijmegen reizen zou dit dan ineens wel rendabel zijn?
Alleen al het opknappen van de lijn kost miljoenen. Dat is nooit rendabel te krijgen. Inmiddels hoor je de 'actiegroepen' ook niet meer inzake een spoedige reactivering.

Ik heb wel eens voorgesteld om de zogenaamde Nebo-sidings opnieuw op te bouwen, daar een remise te bouwen en dan een toeristen-stoomtrein naar Kleve te laten rijden. Dat zou wel leuk zijn en dan hoef je niet te grote investeringen te doen in de infrastructuur. Maar ook dit is een irrieel idee.
Toen reden er drie treinen per dag (spoorboekje 1989). Ik denk dat een normale frequentie (eens per uur) wel wat reizigers meer gaat trekken
 

13-05-2009 20:41:53
keesje
keesje
Het waren 5 treinen heen en 5 terug overigens.  

13-05-2009 22:55:52
Dre
Dre
Quote
mren: Ach, met zo'n lijntje met een voorzichtige uursdienst hoef je niet zo bang te zijn dat iedereen ineens met de trein wil. Enkele jaren na opening Enschede-Gronau is de busfrequentie op Enschede-Glanerbrug ook nog omhoog gegaan van 4 naar 6x/uur. Vooral omdat bussen een veel korte halte-afstand hebben en dus vaak dichterbij zijn en dat in combinatie met hogere frequentie en meestal lagere tarieven maakt dat beide mooi naast elkaar kunnen bestaan.

De bus naar Glanerbrug bediend een totaal andere wijk, want die komt alleen in Eilermarke en Oikos. De trein komt juist meer in het centrum van Glanerbrug. Die zijn niet zo'n concurrent van elkaar.

Wat betreft de treinen. Zit er in de grensstreek aldaar geen potentiële markt qua reizigers naar bijvoorbeeld de Hogeschool/Universiteit in Nijmegen vanuit Kleve of Goch? Enschede trekt ook veel studenten uit het Münsterland, die er samen met de zaterdagmarktbezoekers voor zorgen dat de 29000/29050 rendabel zijn.
 

13-05-2009 23:19:12
mren
mren
Niet helemaal waar: bus komt juist door de woonwijken en centrum van Glanerbrug, trein alleen door Glanerbrug-Noord. De Eschmarke woont nog niemand in de buurt. Voordeel van de trein is enkel de snelheid (7 minuten tegen 15 voor de bus).

Rendabel zijn of niet is een discussie die ik nu niet (weer) ga voeren, maar er zijn weinig diensten rendabel (lees: kostendekkend).
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-06-2009 14:37:07
ajwkam
ajwkam
Persbericht van de Stadsregio, 15 juni 2009:
---
ProRail en de Stadsregio Arnhem Nijmegen participeren in Sintropher

Het heeft even geduurd maar het Europese project Sintropher is bijna rond.
Het partnership agreement wordt deze maand officieel getekend door alle Europese partners.
De stadsregio en ProRail trekken het Nederlandse project, waarin een haalbaarheidsonderzoek wordt uitgevoerd naar reactivering van het traject Nijmegen - Kleve. Ook wordt onderzoek gedaan naar een verbinding naar vliegveld Weeze.

Het doel van Sintropher is bijdragen aan het ontwikkelen van duurzame oplossingen om de bereikbaarheid te verbeteren van semi-landelijke regio’s en gebieden aan de rand van de nationale grondgebieden. In het grote onderzoeksproject wordt er vanuit verschillende hoeken gekeken naar het concept tramtrein. Op steeds meer plekken in Europa rijden trams vanuit stedelijke gebieden naar omliggende kernen.

(...)

Het Nederlandse project
De Stadsregio Arnhem Nijmegen en ProRail starten een project waar de reactivering van Nijmegen – Kleve wordt onderzocht. Verder wordt onderzoek gedaan naar een verbinding naar vliegveld Weeze. De stadsregio onderzoekt onder andere de vervoerwaarde en de kosten en baten, ProRail werkt aan technische uitwerkingen. Uiteraard worden partijen aan beide kanten van de grens nauw betrokken bij het onderzoek.

“De komende tijd gaan wij alle betrokkenen inlichten over dit project en medestanders werven, ook in financiële zin.
Dit project slaagt alleen als zowel de Nederlandse als de Duitse partners net zo enthousiast over een grensoverschrijdende railverbinding, als wij dat zijn. Maar ik weet bijna zeker dat dat het geval is”, aldus Jaap Modder.

Het Nederlandse project heeft een omvang van € 300.000.
De Europese Unie voorziet in de helft van de kosten.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in 2009 en 2010. Er wordt een website voor Sintropher ontwikkeld waar alle informatie over het project en de voortgang op te vinden zal zijn.
---
Positief nieuws, maar het blijft natuurlijk een project van de lange adem... Voor 2015 hoef je geen trein naar Kleef te verwachten.
 

17-06-2009 15:02:56
keesje
keesje
Dergelijke berichten zijn er al jaren over een eventuele heropening van Nijmegen-Kleve. Ik geloof het pas als het rijdt!  

17-06-2009 20:29:56
kbrandsma
kbrandsma
Van al die "dikke" onderzoeksprojecten voor mogelijke reactivering kan inmiddels bijna een mkb-bedrijf een volledig taak aan hebben. Voorbeelden:

- Zuidbroek-Veendam (voltooid en in uitvoering)
- Veendam-Stadskanaal(-Emmen)
- Leusden-Scherpenzeel-Woudenberg (zoveelste onderzoek)
- Boxtel-Uden (voltooid en afgewezen)
- Haarlem-IJmuiden
- Nijmegen-Kleve

En dan nog de mogelijk nieuwe trajecten Heerenveen-Groningen en Utrecht-Breda.
 

17-06-2009 20:52:45
mich
mich
Het is net hoe de politiek erover denkt. Geld moet er toch bij. Als ze het echt willen lukt het ook.  

21-09-2009 17:32:19
tkf
tkf
Er begint nu daadwerkelijk beweging in de politiek te komen. Groenlinks Groesbeek is nu voor. Maar een meerderheid in de Groesbeekse politiek is nog altijd tegen.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/5544017/Pleidooi-voor-sneltram-NijmegenKleef.ece


Theo
 

21-09-2009 18:32:31
keesje
keesje
Dan zou ik zeggen dat er nog weinig beweging in zit.  

21-09-2009 18:46:43
kleine_man
kleine_man
Jawel, ipv dat alle partijen TEGEN zijn is er nu eentje VOOR. Dat dat nog geen politieke aardverschuiving is, is jammer. Maar het begin is er. In maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Kan de burger zeggen wat hij ervan vindt. Wie weet hoe de kaarten er dan bij liggen.  

21-09-2009 21:17:01
gerard4653
gerard4653
Het is fijn om Groesbeek mee te krijgen, maar als het er echt op aankomt, komt die lijn er wel, met of zonder de instemming van Groesbeek.
Zie de gebeurtenissen in en om Leiden met de RijnGouweLijn.
Soms is de provincie zo gek nog niet.
 

22-09-2009 08:49:39
keesje
keesje
In het geval Nijmegen-Kleef geloof ik het pas zodra ze die draisines van het spoor takelen. En daar zal nog vast heel wat politiek geneuzel voor langskomen, voor zover de diverse al gedane onderzoeken nog zijn te tellen.  

02-06-2010 18:06:01
john2
john2
Nijmegen, 2 juni - Andreas Mayer uit het Duitse Kranenburg wil een heropening van de spoorlijn Nijmegen-Kleef realiseren. Hij vindt het onbegrijpelijk dat die lijn al jaren niet meer gebruikt wordt. Mayer woont in Kranenburg maar werkt in Nijmegen. Hij is overtuigd van het grote belang van de spoorlijn voor de economie in onze grensregio. Mayer houdt vanavond om 20:00 uur in het oude station van Kranenburg een bijeenkomst. Jaap Modder, voorzitter van de Stadsregio Arnhem Nijmegen, is blij met het Duitse burgerinitiatief. De Stadsregio onderzoekt al enige tijd samen met Duitse partners de haalbaarheid van een heringebruikname van de spoorlijn.

Bovenstaande tekst zag ik op de website van Somda staan, bij de nieuwsberichten.

Laatst bewerkt door admin op 06-06-2010 17:28, reden: Bericht aanzienlijk ingekort
 

02-06-2010 21:25:07
keesje
keesje
Ik mag niet meer raden! %08%  

02-06-2010 21:46:03
bernardoA
bernardoA
Inmiddels is het vliegveld Weeze een succesnummer geworden. Bij een bezoek aan het station van Weeze zag ik nogal wat luchtvaartgasten op dit station. Daardoor zou de verbinding winnen aan levensvatbaarheid.  

02-06-2010 22:04:10
cuijk
cuijk
Iedereen is voorstander (oa gemeenten Nijmegen, Kleve, Kranenburg, Stadsregio Arnhem - Nijmegen, etc); alleen de gemeente Groesbeek heeft (nog) bedenkingen. Een burgerinitiatief ad Duitse kant is niet verkeerd. aan de NL-zijde vd grens is er de VIEV (zie http://viev.nl/) die ook deel heeft genomen ah projectoverleg in mei (met daarin: de burgemeesters van Kleve, Kranenburg en Groesbeek, de wethouders van Nijmegen en Heumen, de regiodirecteuren van ProRail en DB Netz en VIEV).
De resultaten van het onderzoek naar heropening wordt in december verwacht.
 

02-06-2010 22:09:35
sik214
sik214
Denkt men in dit land dat het nog mogelijk zou zijn om een spoorlijn voor reizigers verkeer te reactiveren dat een dorp als Groesbeek dwars door het centrum passeert en ook nog middels ahob's? Ik denk echt dat die tijd voorbij is nederland.Helaas hoor, begrijp me goed, dat is echt heel jammer, maar ik denk wel dat dit de realiteit is. Heeft iemand ondertunneling door Groesbeek al op de agenda's zien staan?  

02-06-2010 23:37:52
R-ekz
R-ekz
Zo'n beetje ieder gehucht in Nederland wil tegenwoordig zijn statin, waarom Groesbeek dan niet... het zou zorgen voor een veel betere berijkbaarheid. Bang voor goederentreinen? die stuur je in Babberich of Venlo wel de grens over.  

03-06-2010 01:14:29
michiel88
michiel88
Waarom niet eenzelfde systeem als bij de lijn Enschede-Gronau, spoor 35 in Nijmegen isoleren van het Nederlandse net zodat de Duitse beveiliging kan worden toegepast, er is dan sowieso geen sprake van goederentreinen. Het enige probleem is dat je met de spoorcapaciteit in Nijmegen in de knoei gaat komen, een extra perron is dan echt wel nodig.

Laatst bewerkt door michiel88 op 03-06-2010 01:14
 

03-06-2010 11:15:06
reisthijs
reisthijs
Quote
sik214: Denkt men in dit land dat het nog mogelijk zou zijn om een spoorlijn voor reizigers verkeer te reactiveren dat een dorp als Groesbeek dwars door het centrum passeert en ook nog middels ahob's?
Als het in plaatsen als Glanerbrug of Veendam blijkbaar wel kan, waarom dan niet in Groesbeek?
 

03-06-2010 12:27:53
mich
mich
@michiel88: juist, waar mag ik dan mijn spitstrein parkeren vanmiddag?

Ik hoop dat Groesbeek nu eens verstandig wordt, die 2 overwegen in hun dorp die 2x of 4x per uur 1,5 minuut dicht gaan liggen is echt geen ramp dat is net als een extra stoplicht. De verbeterde bereikbaarheid en het ontlasten van het wegennet levert veel meer voordeel op.

Laatst bewerkt door mich op 03-06-2010 12:28
 

03-06-2010 12:49:42
timtrein
timtrein
In Veendam liggen geen overwegen midden in het dorp, alleen 1 aan een doorgaande weg aan de rand van de plaats (nabij een bedrijfsterrein), op ruime afstand van het centrum. Bovendien is dat langs een nog in gebruik zijnde (goederen)spoorlijn.  

03-06-2010 15:49:54
mren
mren
Ook in Glanerbrug loopt de spoorlijn niet dwars door het centrum maar langs de noordrand van het dorp (of stadsdeel).  

09-08-2010 10:38:33
dvdhoven
dvdhoven
Ik was laatst in Kleef en ik zag dat ze in het centrum flink aan spitten zijn geweest. Er liggen nu nieuwe wegen en een stukje van de spoorlijn Kleef - Kranenburg is verwijderd. Vanuit het station ligt nog een uithaalspoor richting Kranenburg, dan een stuk niets en dan het draisinestation net over de kanaalbrug.
Daar heeft vroeger een weg op een viaduct over het spoor gelegen (zie Google Maps; Wiesenstraße), maar dat viaduct is nu weg.
Dus bij reactiveren, wordt het nog leuk, moet dat stuk spoor terug gelegd worden en 1 of meer overwegen worden aangelegd. Ik hoor de actiegroepen al


Dick van den Hoven
 

09-08-2010 11:40:52
cuijk
cuijk
in kleve is enige weerstand maar niet van betekenis. De gemeente is voorstander.
En zij hebben zich per contract moeten verplichten om dat stuk spoor weer terug te leggen bij een heropening.
Die draisine zit niemand in de weg want die mag het spoor gebruiken zolang het niet wordt gebruikt. Meer over Nijmegen - Kleve (ook naar onderen scrollen): http://maaslijn.net/nijmegenkleve.html
 

09-08-2010 11:53:22
mich
mich
Het spoor zal geen grote problemen opleveren in Nmh, Kranenburg en Kleve. Groot struikenblok is nog altijd Groesbeek. Daar leg je het spoor niet zomaar even terug doordat de gemeente strategisch het spoor tegenhoud o.a. door te bouwen te dicht langs het trace.  

10-08-2010 13:10:42
NDS
NDS
Wat ik me blijf afvragen waar zou je de kerende treinen in Nijmegen moeten laten met de huidige perron capaciteit en dienstregeling?
Een dubbel sporig baanvak kan wel capaciteit genoeg over hebben maar als het station waar gekeerd moet worden het niet heeft heb je mogelijk een probleem.

Ps; Groesbeek vind ik persoonlijk dus ook minder spannend als Nijmegen als het om de heropening gaat( waar ik na al die jaren niet meer in geloof%03%).

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

10-08-2010 15:39:43
ns1700
ns1700
hopelijk als er ooit weer gereden word spoor 35 als voorheen? daar komt veolia alleen in de spits als ik de vertrekstaten goed gelezen heb... en in de spits is dan nog even kijken maar spoor 35 kan weer oldskool gebruikt worden?


groeten uit Spoorzone
 


10-08-2010 16:06:29
kniesoor
kniesoor
Waar laat je die spitstreintjes dan?  

10-08-2010 18:49:29
R-ekz
R-ekz
De niet-spitstreinen verlengen zodat de spitstreinen wegkunnen. (of gewoon de spitstreinen weghalen zonder verdere veranderingen, maar dan gaan mensen natuurlijk weer zeuren..)  

10-08-2010 19:17:37
sik214
sik214
Of de spitstrein in de spits laten keren op de trein naar Kleve v.v.  

10-08-2010 20:29:51
broek53
broek53
Quote
R-ekz: De niet-spitstreinen verlengen zodat de spitstreinen wegkunnen. (of gewoon de spitstreinen weghalen zonder verdere veranderingen, maar dan gaan mensen natuurlijk weer zeuren..)
Ja, je kunt ook gewoon niet naar Kleve gaan rijden natuurlijk
 

10-08-2010 20:42:44
kniesoor
kniesoor
Quote
R-ekz: De niet-spitstreinen verlengen zodat de spitstreinen wegkunnen. (of gewoon de spitstreinen weghalen zonder verdere veranderingen, maar dan gaan mensen natuurlijk weer zeuren..)
Want die spitstreinen rijden daar voor de lol ja, niet met als doel het aanbieden van een hogere frequentie.
 

10-08-2010 21:42:47
keesje
keesje
Als die reactivering ooit plaats mocht vinden dan wordt er voor Nm ook wel wat bedacht hoor. Maar volgens mij moeten er eerst heel veel andere zaken bedacht worden voordat er iemand zich druk zou maken om een spooropstellong Nm mét trein naar Kleve.  

10-08-2010 22:13:25
cuijk
cuijk
Zerkers te weten; er liggen eerst nog hele andere vraagstukken mbt reactivering.
Ook een leuke voor de toekomst (als het zover mocht komen): De NordWestBahn (64% Veolia) heeft de concessie Kleve - Düsseldorf tot 2025. Zoals de plannen nu liggen, wordt heropening Nm - Kleve voor 2020 nagestreefd.
Dan moet een exploitant worden gezocht voor Nm - Kleve. NordWestbahn rijdt dan nog met Lintjes, die niet (meer) voldoen ad NL botsnorm. Daarmee kunnen dus geen rechtstreekse treinen Nm - Düsseldorf worden gereden. Een exploitant zoeken die alleen Nm - Kleve rijdt.... lijkt me niet erg lucratief om alleen voor die 20 kilometer s effe flink te investeren in materieel.
Een 2e exploitant die met ander materieel rechtstreekse treinen rijdt (dus in D naast NWB) is onmogelijk want er zijn geen inhaalmogelijkheden (meer) op het enkelsporige traject.
Zoals gezegd: er zijn op dit moment belangrijkere vraagstukken; bovenstaand vraagstuk is voorlopig nog luchtfietserij. En tot 2020 kan er nog heeeel veel veranderen in 'spoorland'

Laatst bewerkt door cuijk op 10-08-2010 22:22
 

10-08-2010 22:20:19
Geerrritt
Geerrritt
De, tegen die tijd, ex-lintjes van Syntus bij NSFSC huren  

10-08-2010 22:29:27
wilcot
wilcot
NWB rijdt in noord duitsland ook met de Talent zoals euregiobahn hem gebruikt voor Aken-Heerlen lijkt mij voor NWB een goedkopere optie. maar eerst moet de verbinding er weer komen.  

10-08-2010 22:32:47
NDS
NDS
Als Nm-Kleve weer in dienst komt voor 2020 dan lijkt de vervoerder me niet echt spannend, is aan beide zijde Veolia( of een dochter ervan) dus dat is zo gefikst.

Materieel zal een groter probleem vormen, dat zag je al bij de RE13 in Venlo.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

10-08-2010 22:52:49
R-ekz
R-ekz
Quote
broek53:
Quote
R-ekz: De niet-spitstreinen verlengen zodat de spitstreinen wegkunnen. (of gewoon de spitstreinen weghalen zonder verdere veranderingen, maar dan gaan mensen natuurlijk weer zeuren..)
Ja, je kunt ook gewoon niet naar Kleve gaan rijden natuurlijk


Ik heb daar ook niets te zoeken, maar als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. Overigens was het behoorlijk sarcastisch.
 

10-08-2010 22:53:43
waalkade
waalkade
Quote
ns1700: hopelijk als er ooit weer gereden word spoor 35 als voorheen? daar komt veolia alleen in de spits als ik de vertrekstaten goed gelezen heb... en in de spits is dan nog even kijken maar spoor 35 kan weer oldskool gebruikt worden?
Spoor 35 wordt tijdens onderhoud/schoonmaak/extra treinen sporen gebruikt voor de maaslijn. NSR schuift dan door van bijv. 1a naar het door Veolia normaal gebruikte spoor 1b.
Overigens denkt men bij de stadsregio voor Nm-Kleve aan een tramachtige exploitatie.
En die kunnen gewoon op het voorplein halteren.
Meen dat er trouwens op termijn een extra perron gepland is in Nm.
Wat de Lintjes betreft op Kleve, die zijn splinternieuw.
Lijkt me sterk dat die niet aan de hedendaagse botsnormen voldoen.
Juist in Duitsland heeft men wat dat betreft een trieste ervaring, dus die normen zullen heus niet lager zijn dan in Nederland.
 

10-08-2010 23:00:12
vrijgezel
vrijgezel
Quote
cuijk: NordWestbahn rijdt dan nog met Lintjes, die niet (meer) voldoen ad NL botsnorm.


Nu je het erover hebt: http://www.lok-report.de/ kijk op Montag, 9. August 2010. De NWB heeft nu minstens 1 LINT41 verloren (en wordt ter plekke gesloopt). Dat ongeluk (op 07 08 '10 om 520u) is gebeurd op de lijn Krefeld - Kleve!
 

10-08-2010 23:13:57
cuijk
cuijk
Dank voor de tip, ik was zondag al ter plekke wezen kijken en morgen opnieuw

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-08-2010 00:06, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

10-08-2010 23:17:40
waalkade
waalkade
Quote
NDS: Als Nm-Kleve weer in dienst komt voor 2020 dan lijkt de vervoerder me niet echt spannend, is aan beide zijde Veolia( of een dochter ervan) dus dat is zo gefikst.

Zo uit mijn hoofd verloopt 2016 aan de Nm zijde de Veolia concessie.
Een situatie na 2016 op de maaslijn zoals straks op Arnhem - Doetinchem is niet onmogelijk.
Rose gebrandlabelde Breng treintjes rond Nm en blauwe gebrandlabelde Breng treintjes rond Ah van de SRAN.
Daarnaast door de provincie(s) gesponsorde rode treintjes van Arriva.
 

11-08-2010 00:10:46
NDS
NDS
Quote
waalkade: Overigens denkt men bij de stadsregio voor Nm-Kleve aan een tramachtige exploitatie.
En die kunnen gewoon op het voorplein halteren.

Trams op het stationsplein, misschien dat je met een klassieke stadstram net weg komt maar met wat groter spul zie ik dat niet echt passen daarzo. Stadtbahn/RandstadRail achtig spul gaat niet passen tenzij je het op een viaduct of onder de grond legt.

De OV dromen van de stadsregio en de gemeente nijmegen neem ik niet met een beetje zout maar met een vrachtwagen zout zeg maar.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

11-08-2010 00:35:05
cuijk
cuijk
Klopt van die tramachtige oplossing; maar dat is de Nijmeeegse wens. Aan de Duitse kant vd grens moeten ze nix hebben van zo'n oplossing en wil men minstens GTW's, Linten oid zien - ALS t hele feest al doorgaat.
En op het voorplein.... tja sinds de bouw van het Mercure hotel en het ROC heeft Nijmegen daar toch echt n prob.... Of ze zouden op de plek van het gebouw van het Stadsgewest iets moeten verzinnen; dat zou toch wel de ultieme grap zijn
 

26-08-2010 10:42:04
john2
john2
Pro Rail en de stadsregio Arnhem - Nijmegen bekijken samen of er een haalbaarheid is voor de reactivering van de lijn Nijmegen - Kranenburg - Kleve. Over de uitkomst van dit haalbaarheid onderzoek zal de gemeente een bericht van doen uitgaan. Nu, op dit moment, is er geen indicatie of de lijn Nijmegen - Kranenburg - Kleven heropend wordt.  

26-08-2010 11:05:58
gvttreinen
gvttreinen
Het zoveelste onderzoek......van al dat geld had je er al jaren gewoon treintjes kunnen laten rijden  

26-08-2010 16:58:30
Eindhoven
Eindhoven
Het is vaak dat bij de spoorwegen,in de buurt van de grenzen de wereld ophoudt.
In plaats van goed te promoten,na enkele jaren in een dip gezeten te hebben,terwijl in de huidige tijd het spoorvervoer weer aantrekt,bijvoorbeeld
Dusseldorf-Kleve,waar de talent bij Weeze(Airport Niederhein)stopt,en die luchthaven krijgt het steeds drukker,met behoorlijk wat Nederlandse vliegpassagiers,het zou dan toch prettig zijn als die dan ook vanuit Nijmegen kunnen gaan reizen.
 

26-08-2010 18:07:46
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Toevallig ben ik kort geleden op vakantie geweest via Lufthafen Niederrhein. Veel Nederlanders nemen de auto (blijkens het percentage geel-zwarte kentekens op de parkeerplaats), en er bestaat een busverbinding met Nijmegen Hbf-Arnhem Hbf.

Dat reizen met de trein makkelijker, comfortabeler (en leuker) is, hoef je mij niet uit te leggen, maar in de ogen van politici zal openbaar vervoer naar het vliegveld dus geen extra argument zijn.
 

26-08-2010 21:26:03
kleine_man
kleine_man
Dat is het wel. NRW is alleen geinteresseerd als de treinen ook regelmatig op dat vliegveld stoppen. Als Arnhem gehaald gaat worden is mooi, maar dan zou dat op "eigen" kosten moeten gebeuren.

Om het gelijk in perspectief te plaatsen: Door die Groesbekers heb ik geen goede verbinding met Duitsland %03%
 

26-12-2010 19:28:36
Somda
Somda
Quote
RSK-Mat92: Toevallig ben ik kort geleden op vakantie geweest via Lufthafen Niederrhein. Veel Nederlanders nemen de auto (blijkens het percentage geel-zwarte kentekens op de parkeerplaats), en er bestaat een busverbinding met Nijmegen Hbf-Arnhem Hbf.

Dat reizen met de trein makkelijker, comfortabeler (en leuker) is, hoef je mij niet uit te leggen, maar in de ogen van politici zal openbaar vervoer naar het vliegveld dus geen extra argument zijn.


Lufthafen Niederrhein?? Er schijnt daar ergens tussen de militaire barakken nog een Plan-V te staan, Niks van gezien?
 

26-12-2010 20:23:09
wilcot
wilcot
begin november is er multidisciplinaire trainingsweek geweest voor de brandweer, ambulance en politie. Daar was ook een plan V bij betrokken. Foto's staan in vakblad ambulance zorg. Op 1 ervan staat een plan V. of deze er nog staat weet ik echter niet

Laatst bewerkt door wilcot op 26-12-2010 20:23
 

27-12-2010 08:36:09
sik214
sik214
Was dat niet de 477 die eerst nog op de lijn Wt-Bdl gebruikt is t.h.v. de Weerterbergen voor een oefening??  

16-01-2011 09:33:20
vinny004
vinny004
Quote
kleine_man: Dat is het wel. NRW is alleen geinteresseerd als de treinen ook regelmatig op dat vliegveld stoppen. Als Arnhem gehaald gaat worden is mooi, maar dan zou dat op "eigen" kosten moeten gebeuren.

Om het gelijk in perspectief te plaatsen: Door die Groesbekers heb ik geen goede verbinding met Duitsland %03%
Maar goed, je kunt Nijmegen-Kleef ook in de BRENG concessie knallen en multi-courant materieel bestellen. Dan kun je gelijk de stoptrein Arnhem-Nijmegen koppelen aan de trein naar Kleef. Dat bespaart gelijk perroncapaciteit in Nijmegen uit en levert een veel betere verbinding op van Arnhem met Heyendaal...
 

16-01-2011 10:21:50
waalkade
waalkade
Deze club schijnt bijna klaar te zijn met een rapportage.
http://www.sintropher.eu/
 

16-01-2011 18:48:43
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Aantal offtopic reacties verwijderd.  

25-01-2011 13:05:38
john2
john2
Bijgevoegde link van een artikel uit de Gelderlander over als de lijn Nijmegen - Kranenburg - Kleef eens heropend wordt. http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/8031155/Spoor-staat-nieuw-dorpshart-niet-in-de-weg.ece Vandaag nog een mail gekregen van de gemeente Groesbeek. Namen weg gelaten. Geachte heer

Ergens rond 1991 is de treindienst op deze spoorlijn wegens een gebrek
aan voldoende reizigers opgeheven.

Sindsdien gaan er stemmen op om de spoorlijn te reactiveren.
In opdracht van vervoersautoriteit Stadsregio Arnhem Nijmegen en
ProRail wordt momenteel een technisch onderzoek uitgevoerd naar een
mogelijke reactivering. Het gaat daarbij om materieeltypen (keuze tussen
tram, tram-trein en trein) en kosten-baten analyses.
Een en ander in het kader van het Europese studieproject Sintropher.

Aangezien deze studie nog niet afgerond is, is het wellicht nog te
voorbarig om conclusies te trekken. Maar de berekende vervoerswaarde is
nog steeds redelijk gering, als je het afzet tegen de enorme investering
om weer met trams of treinen over de voormalige spoorlijn te kunnen
rijden. Mogelijk zijn andere alternatieven, bijvoorbeeld als een snelle
buslijn, maatschappelijk en economisch beter te verantwoorden.

De gemeente Groesbeek is overigens geen voorstander van reactivering.
Wij hechten bijvoorbeeld waarde aan de huidige benutting van het
spoorwegtracé als toeristische draisine www.grenzland-draisine.eu

Mocht u als liefhebber van de spoorwegen mogelijk ook interesse hebben
in modeltreinen: het Italiaanse bedrijf A.C.M.E. brengt momenteel onder
catalogusnummer 55040 een set uit met Oostenrijkse rijtuigen uit de
Austria-Express zoals deze vroeger via Groesbeek reed.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Openbare Werken
Gemeente Groesbeek


>>> groesbeek 01/26/11 2:10 >>>

Laatst bewerkt door john2 op 27-01-2011 17:51, reden: Link er bij gezet
 

18-02-2011 11:34:34
john2
john2
Bijgevoegd in de link een artikel wat de VVD in Nijmegen vindt over de heropening van de spoorlijn Nijmegen - Kleve. http://www.degroesbeek.nl/lokaal-nieuws/7280/vvd-nijmegen-spoorlijn-nijmegen-kleve-gebruik-nemen/  

18-02-2011 12:47:35
dwem
dwem
Graag vernemen we hoe de VVD in de Provinciale Staten NA de verkiezingen er over denkt.....

Dirk
 

18-02-2011 13:08:45
broek53
broek53
Een voor 130 km/h geschikte spoorlijn als compromis, wellicht ?  

18-02-2011 13:36:14
FourRoses
FourRoses
Wellicht een interressant idee om de plaatselijke partijen van Groesbeek naar Eijsden te verhuizen en andersom?  

18-02-2011 14:29:02
ZJ37
ZJ37
Quote
john2 (vr 18 feb 2011 11:34:34 https://www.somda.nl/forum/5460/p319573/): Bijgevoegd in de link een artikel wat de VVD in Nijmegen vindt over de heropening van de spoorlijn Nijmegen - Kleve. http://www.degroesbeek.nl/lokaal-nieuws/7280/vvd-nijmegen-spoorlijn-nijmegen-kleve-gebruik-nemen/
Dan heeft de lokale VVD een wel heel ander beleid dan de landelijke VVD, welke vele miljoenen minder aan het spoor wilt uitgeven...
 

18-02-2011 15:23:42
mich
mich
Quote
FourRoses (vr 18 feb 2011 13:36:14 https://www.somda.nl/forum/5460/p319593/): Wellicht een interressant idee om de plaatselijke partijen van Groesbeek naar Eijsden te verhuizen en andersom?


Das een hele goede %08%
 

18-02-2011 18:23:21
dh3201
dh3201
Quote
dwem (vr 18 feb 2011 12:47:35 https://www.somda.nl/forum/5460/p319583/): Graag vernemen we hoe de VVD in de Provinciale Staten NA de verkiezingen er over denkt.....

Een vierbaans Autobahn, dwars door Groesbeek...?


Shqiperise-lopers?
 

23-02-2011 13:25:14
ZJ37
ZJ37
Een vervolg op de soap: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/8203904/Tram-Kleef-Nijmegen-beste-railoptie.ece  

23-02-2011 13:45:45
dwem
dwem
Viersporig uiteraard  

23-02-2011 13:46:55
dwem
dwem
Quote
ZJ37 (wo 23 feb 2011 13:25:14 https://www.somda.nl/forum/5460/p320493/): Een vervolg op de soap: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/8203904/Tram-Kleef-Nijmegen-beste-railoptie.ece


Uitstekend voorstel.

Dirk
 

23-02-2011 16:24:25
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (wo 23 feb 2011 13:25:14 https://www.somda.nl/forum/5460/p320493/): Een vervolg op de soap: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/8203904/Tram-Kleef-Nijmegen-beste-railoptie.ece
Inderdaad een vervolg op ... http://www.destadsregio.nl/projecten_detail.asp?project_id=78
Jammer dat deze studie nog niet ergens op www net staat.
 

24-02-2011 08:10:37
mdeen
mdeen
Quote
dwem (wo 23 feb 2011 13:46:55 https://www.somda.nl/forum/5460/p320497/):
Quote
ZJ37 (wo 23 feb 2011 13:25:14 https://www.somda.nl/forum/5460/p320493/): Een vervolg op de soap: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/8203904/Tram-Kleef-Nijmegen-beste-railoptie.ece


Uitstekend voorstel.

Dirk


Vind je? Ik vind het weer een duidelijke analyse van een adviesbureau dat geen kaas heeft gegeten van spoor.
Neem nu deze quote:
Quote
Zo zou de spoorkuil in Nijmegen door de aanleg van een busbaan te smal zijn voor een veilige treinverbinding.

Afgezien van dat dit de huidige treinverbinding van Nijmegen naar Cuijk als onveilig bestempelt is het ook belachelijk om te suggereren dat het opnieuw inleggen van een spoordienst naar Groesbeek via de twee nu bestaande sporen en aftakkend ten zuiden van Heyendaal onveilig zou zijn. Waarschijnlijk zit hier de gedachte "geen lightrail met heavyrail mixen" achter, maar er rijdt geen heavyrail. Op de lijn naar Cuijk wordt alleen met GTW's gereden. Als je naar spoor 35 in Nijmegen gaat dan kruis je niet de lijnen naar de opstelplaatsen, alleen als je naar spoor 1 gaat heb je een klein dubbelgebruik, maar dat heb je nu ook.

Bedenk ook dat de gedachte "geen lightrail met heavyrail mixen" ongeldig is. Niet op zijn minst omdat een RegioCitadis (randstadrail voertuig en geschikt voor dit soort diensten) eenzelfde ton/m gewicht heeft als een GTW. De enige reden om niet met RegioCitadissen op het grootspoor te komen kan zijn dat ze niet aan de stringente botseisen van IVW voldoen. Maar omdat dat materieel dus even zwaar is als een GTW kun je zonder problemen GTW's inzetten, en die voldoen wel aan de botseisen.
 

24-02-2011 10:10:00
mich
mich
Dan nog, het aansluitwissel ligt er nog, is zelfs gloednieuw en nooit gebruikt. Verder is er precies genoeg ruimte om spoor 3 terug te leggen van het wissel naar perron Heyendaal zonder dat je wat met de busbaan hoeft te doen. Er staat alleen een relaiskast in de weg.
Verder snap ik het argument in Kleve ook niet helemaal. Ligthrail zou de weg niet mogen kruisen met een overweg, dat moet dan een viaduct worden? en de tram dan?

Wat mij de goedkoopste, veiligste en meest haalbare oplossing lijkt: wissel weer aansluiten met het bestaande spoor(300m spoor nodig), overwegen herstellen(stuk of 8) een klein bochtje om het bewust tegen het spoor geparkeerde gebouw in Groesbeek, en dan het spoor in Kleve weer aansluiten(50m). Erop gaan rijden met diesel-light rail. (psst: echt even zwaar als een Dm'90...)

Laatst bewerkt door mich op 24-02-2011 10:10
 

24-02-2011 11:44:27
mdeen
mdeen
Je zou het bijna Lie-Rail willen noemen. Overigens is een DM'90 wel een slagje zwaarder dan een GTW.

Maar nog leuker is dit: De dienst van Düsseldorf naar Kleve wordt momenteel uitgevoerd met LINT-41's van de NWB. Laat een Lint-41 nu zelfs nog lighter-rail zijn dan een GTW of RegioCitadis.

Laatst bewerkt door mdeen op 24-02-2011 12:06
 

24-02-2011 11:58:49
wilcot
wilcot
En laat NWB nu een dochter zijn van Veolia (verkehr, Berlin) in Duitsland. De lijn in Kleve weer terug leggen is afgesproken bij de verbouwing van het gebied ervoor dus dat hoeft niet het probleem te zijn. Het grootste probleem is Groesbeek. En die wilde er toch eerst niet vanaf?? toen de lijn opgeheven werd is de laatste trein daar toch opgehouden.  

24-02-2011 12:15:58
maurits
maurits
De doortrekking van de bestaande treindienst Düsseldorf-Kleve naar Nijmegen lijkt me ook het meest kansrijk. Dat de aanleg van een geheel nieuwe tram goedkoper zou zijn dan het opnieuw aanleggen van het spoor op het bestaande lijntje is klinklare onzin, dat rapport is duidelijk geschreven om één of andere stadsregiobestuurder of wethouder een duur speeltje te geven waarmee hij of zij kan lopen pronken.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

24-02-2011 12:24:49
waalkade
waalkade
Je slaat de spijker op zijn kop%08%