Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Locomotieven_serie_1600
RailWiki.nl
Ontwikkelingen locomotieven serie 1600 en 1800
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
11-08-2008 13:35:53
broek53
broek53

Verrassend ! In Maastricht is de 1841 terzijde gesteld en aangekondigd wordt de terzijdestelling van nog twee 1800-en (die nog uitgezocht moeten worden). Reden: locpark is al te groot en zal alleen nog maar krimpen. Locs worden voorshands pluk-exemplaren.



Laatst bewerkt door moderator op 27-06-2023 20:32
 

11-08-2008 13:37:17
ruysdael
ruysdael
Inderdaad verrassend! Het aantal diensten 1800-locs is toch al ongeveer 1,5 tot 2 jaar hetzelfde? Hoezo is dit niet eerder aan de kaak gesteld?  

11-08-2008 13:44:07
willy84
willy84
Zijn er wel genoeg locs over om straks(?) als die Italiaanse treinen er zijn de vrijgekomen rijtuigen te voorzien van trekkracht?  

11-08-2008 13:45:33
broek53
broek53
@ ass-er: Tsja, als ik dat wist, zou ik het hier niet melden. Er zijn grenzen aan de openhartigheid over de bedrijfsvoering.
Maar cijfermatig gezien daalt de loc-behoefte met het buiten dienst stellen van ICK-stammen, dat in ieder geval.

Laatst bewerkt door broek53 op 11-08-2008 13:46
 


11-08-2008 13:47:09
broek53
broek53
Quote
willy84: Zijn er wel genoeg locs over om straks(?) als die Italiaanse treinen er zijn de vrijgekomen rijtuigen te voorzien van trekkracht?
1700-en die geen DDAR meer gaan rijden.
 

11-08-2008 13:47:30
lucky
lucky
Als iemand weet waar de loc komt te staan, zou diegene het dan willen melden? Kan ik nog even een foto'tje schieten. Ik verwacht zelf dat ze hem bij de 1600 locs plaatsen die daar al eeuwen staan.

Laatst bewerkt door lucky op 11-08-2008 13:47
 

11-08-2008 13:50:19
willy84
willy84
Lijkt me niet handig als ze als plukstel worden gebruikt.  

11-08-2008 14:09:25
mark
mark
Het lijkt me dat het nu ook definitief einde oefening is voor loc 1826, die een aantal maanden gelden zwaar beschadigd is geraakt te Dt?  

11-08-2008 15:15:47
broek53
broek53
Nou, die is er niet bij genoemd, maar je kunt gelijk hebben. Zo zwaar beschadigd was hij overigens niet, alleen wat lastig vervoerbaar.  

11-08-2008 18:29:40
willy84
willy84
Wat me nog te binnen schoot:
Er zou toch een flexpark worden opgebouwd van ca 200 bakken oa bestaande uit ICK. Dan moeten de benodige trekkrachten als "warme" reserve aan te merken zijn. Gaat het bij deze terzijde stelling om een warme reserve of worden ze geplukt?
 

11-08-2008 18:33:03
lucky
lucky
Je antwoord staat in de 3de zin van dit topic.  

11-08-2008 20:45:52
1309_ban
1309_ban
Lok staat al ruim 1 week aan de kant en word inderdaad als pluklok gebruikt. De andere loks die aan de kant gaan komen net als de 1841 uit de rijdende dienst. En nee lok word niet bij de 1600'en geplaatst, deze zijn en blijven redelijk compleet.  

11-08-2008 21:05:30
kevinevers
kevinevers
Hoe/waarom is de 1841 uitgekozen?  

11-08-2008 21:12:16
broek53
broek53
Quote
willy84: Wat me nog te binnen schoot:
Er zou toch een flexpark worden opgebouwd van ca 200 bakken oa bestaande uit ICK. Dan moeten de benodige trekkrachten als "warme" reserve aan te merken zijn. Gaat het bij deze terzijde stelling om een warme reserve of worden ze geplukt?
Deze drie worden geplukt, dat is min of meer de reden dat ze aan de kant gaan. Het maken van een flexpark is op zichzelf ook geen exacte wetenschap natuurlijk. Ik bedoel: je kunt rekening houden met stammen van 6 of van 12 rijtuigen, met gewone exploitatie of trek-trek, enzovoort. Voor de zekerheid verder: voor het ICL-gebeuren zijn negen 1800-en uit de mottenballen gehaald, waarvan wij steeds gedacht hebben dat ze erg rijvaardig waren weggezet. Welnu: de locs zijn net zozeer als plukloc gebruikt - het heeft immers maanden en maanden geduurd voordat de laatste weer op de baan was. Kortom: als de nood ooit nog erg aan de man mocht komen, dan komen de 1841 en zijn kornuiten vast ook wel weer op de baan.
Maar gezien de huidige materieelpositie: reken er maar niet op !
 

11-08-2008 21:36:33
1309_ban
1309_ban
De 1800'en welke destijds aan de kant stonden in Tb zijn bij mijn weten niet erg geplukt, als ik het me goed herinner heeft men toen alleen de motoren en de ventilatoren uit een aantal lok’s geplukt, omdat daaraan een erg groot tekort heerste op dat moment. En de lok’s die het langste aan de kant hebben gestaan (1824 en 1832 uit mijn hoofd) hebben juist op hun motoren staan te wachten. Daarnaast is/was Tb nooit actief in het standaard onderhoud van de 1800, alleen revisie, botsschade en een enkele herstelling vind/vond er in Tb plaats. Daardoor zijn de lok’s ook verder nooit zover geplukt als nu b.v. de 1841 staat te wachten. Of deze dan ook ooit nog een keer dienstvaardig zal worden staat in de sterren geschreven. En waarom de 1841 is uitgekozen is mij niet bekend. Ik zelf zou kiezen voor lok’s met hardnekkige storingen, hoef je daar ook al geen geld meer aan uit te geven.  

11-08-2008 22:12:52
1855
1855
De twee 1800'en die toen als laatste weer uit Tb vertrokken waren de 1824 en de 1831, inderdaad vanwege een (tijdelijk) groot tekort aan tractiemotoren. Om nooit verklaarde redenen was er in een korte periode een grote uitval van tractiemotoren van de 17/1800'en. Ematech draaide op volle toeren, maar kon de reparaties maar moeilijk bijhouden en bovendien was de staat van een groot aantal tractiemotoren dusdanig slecht dat reparatie met grote kosten gepaard zou gaan. NSR heeft toen erg lang nagedacht of men de tractiemotoren wel wilde laten herstellen. Uiteindelijk kwamen de herstelde tractiemotoren weer beschikbaar, tot die tijd zijn door het uitnemen van de tractiemotoren uit de 1824 en 1831 vier andere 17/1800 op de baan gebleven.
Een doorgaans zeer betrouwbare bron wist mij eerder al te melden dat men voornemens is na de 1841 de 1842 en 1843 aan de kant te zetten.

Laatst bewerkt door 1855 op 11-08-2008 22:16
 

11-08-2008 23:45:51
dh3201
dh3201
Als ze de 1852 ook aan de kant willen zetten, kunnen ze die gelijk in het spoorwegmuseum laten staan %08%


Shqiperise-lopers?
 

11-08-2008 23:51:17
thom
thom
t'Is de 1850 voor het detail...

Tijd voor een paar grote stickers erop ofzo %08%

Laatst bewerkt door thom op 11-08-2008 23:53
 

12-08-2008 08:00:07
sik214
sik214
Dat een marketinggoeroe nog nooit de 1850 heeft uitgekozen als reclame object voor het bekende nummerinformatie-bedrijf

De 1843 (als die het wordt) is gisteren al in Mt gespot.

Hoe is de keus van het NSM op de 1850 gevallen? Gewoon willekeurig of een bepaalde reden?
 

12-08-2008 12:23:08
jorwerd_f1
jorwerd_f1
De 1850 staat er voor de expositie hoogspanning. Blijkbaar was het een mooi nummertje en kon NS deze wel voor een tijdje missen.

Het zou wel een uitgelezen kans zijn, zo gemakkelijk
 

12-08-2008 13:47:35
dutchtrain
dutchtrain
In Tilburg staan al een tijdje vele ICK rijtuigen, met 2 loc waarvan het nummer niet te zien is. Kunnen dus ook 1700'en zijn... De 1826 word overigens gewoon hersteld, niet in Tilburg, maar in Haarlem.

Ik vind het eigenlijk heel erg jammer. De 1800 is de mooiste e-loc die er nu nog rondrijd in Nederland, waarom halen ze de 1700 niet van de baan. Ze zijn dan wel jonger, maar bezitten niet over een mooie laag verf, niet over een geweldig klinkende compressor en de grijze verf rondom de seinen missen ze. Dat zijn de dingen waarom ik een 1800 veel liever zie dan een 1700. 1700'en hebben ze 80 van rondrijden, 1800'en maar 33.. Zolang ze de 1851 en 1836 maar met rust laten, dan word mij al veel leed gespaard.

(Offtopic: mochten mensen nog foto's hebben van de 1836 of 1851, ik zoek die nog. Alvast bedankt!)
 

12-08-2008 13:53:37
broek53
broek53
Het feit dat ze tien jaar ouder zijn, de batterijen op instorten staan en die prachtige compressor hele volkswijken illegaal uit de slaap houdt, is wellicht een goede reden om ze voorrang te geven op de 1700-en....  

12-08-2008 13:54:28
edje
edje
nou geweldig spul 1800
Batterijen zijn slecht
vloeren in de machineruimte zijn slecht
Als je de cabine deur dicht gooit, valt de hoorn van de GSM-R uit zijn houder.

Nee geef mij maar een 1700, die zijn in veel betere conditie.
 

12-08-2008 14:39:45
maxime
maxime
1842 stond samen met de 1846 afgelopen zondag nog te Eindhoven rond half 4 's middags op (als ik het goed heb) kopspoortje 50.

Laatst bewerkt door maxime op 12-08-2008 14:42
 

12-08-2008 15:59:31
kevinevers
kevinevers
Quote
dutchtrain: In Tilburg staan al een tijdje vele ICK rijtuigen, met 2 loc waarvan het nummer niet te zien is. Kunnen dus ook 1700'en zijn... De 1826 word overigens gewoon hersteld, niet in Tilburg, maar in Haarlem....
Bedoel je daar niet de 1622 en 1625 mee? Want die staan daar bij het ICK.

Laatst bewerkt door kevinevers op 12-08-2008 15:59
 

12-08-2008 20:04:10
1309_ban
1309_ban
Quote
edje: nou geweldig spul 1800
Batterijen zijn slecht
vloeren in de machineruimte zijn slecht
Als je de cabine deur dicht gooit, valt de hoorn van de GSM-R uit zijn houder.

Nee geef mij maar een 1700, die zijn in veel betere conditie.


Zeker geweldig spul zo een 1800;
Batterijen zijn het zelfde als een 1700 (worden ook door elkaar heen gebruikt en hebben dezelfde specificaties en revisietermijn)
Vloeren wil men geen geld aan uitgeven
En die GSM-r Hoorn valt ook bij een 1700 uit zijn houder (CW GSM-r voor 17 en 1800 was dankzij een communicatie foutje hetzelfde)

Het argument van slechte batterijen gaat echt niet op, als je altijd de lok helemaal afbreekt voor je de deur dicht doet dan houden je batterijen het even lang uit als op een 1700. Alleen een 1800 straft je, een 1700 kan je wat makkelijker weer "starten".

Edit door admin: taalgebruik rigoreus aangepast, bij deze een openbare officiele waarschuwing, de volgende keer worden er bij dit soort taalgebruik maatregelen genomen

Laatst bewerkt door 1309_ban op 12-08-2008 20:05
 

12-08-2008 20:43:08
broek53
broek53
Goed, enige humor & ironie valt hier ook meteen plat. Het gaat steeds meer op OVL lijken, zou ik zeggen.
Wat ik maar wilde zeggen is dat de 1800-en een stuk ouder zijn, een compressor hebben die elke milieuvergunning op een emplacement onder druk zet (en die feitelijk verboden zou moeten worden) en geen EP-rem bezitten. Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei makkes die oplosbaar zijn door groot herstel en revisie, maar dat lijkt mij nou niet het argument om ze dan maar voorrang te geven op jongere locomotieven.
De argumenten dat ze zo leuk in de verf zitten na de laatste revisie en iets grijs op een balk hebben, schaarde ik ook maar onder de categorie humor, trouwens.
 

12-08-2008 21:24:08
edje
edje
Quote
1309:
Quote
edje: nou geweldig spul 1800
Batterijen zijn slecht
vloeren in de machineruimte zijn slecht
Als je de cabine deur dicht gooit, valt de hoorn van de GSM-R uit zijn houder.

Nee geef mij maar een 1700, die zijn in veel betere conditie.


Zeker geweldig spul zo een 1800;
Batterijen zijn het zelfde als een 1700 (worden ook door elkaar heen gebruikt en hebben dezelfde specificaties en revisietermijn)
Vloeren wil men geen geld aan uitgeven
En die GSM-r Hoorn valt ook bij een 1700 uit zijn houder (CW GSM-r voor 17 en 1800 was dankzij een communicatie foutje hetzelfde)

Het argument van slechte batterijen gaat echt niet op, als je altijd de lok helemaal afbreekt voor je de deur dicht doet dan houden je batterijen het even lang uit als op een 1700. Alleen een 1800 straft je, een 1700 kan je wat makkelijker weer "starten".
Niks geen smoesjes, toen ik nog stmt was, gaven die 1800 loks al problemen.
En nu ik mcn ben en nog meer met die dingen te maken heb, valt het me echt op dat de 1700 een stuk betrouwbaarder is dan een 1800.

Edit door admin: reactie op verwijderde tekst eveneens verwijderd
 

12-08-2008 21:29:12
ruysdael
ruysdael
Ik hoor ook vaker dat er een defect is aan een 1800-loc dan aan een 1700-loc.. Hoewel dit natuurlijk niet objectief is. Ironisch genoeg keek ik terug in mn foto's, blijkt de enige foto die ik van de 1841 heb, er één te zijn waar ie defect achter een DDM-1-stam hangt en wordt voortgetrokken door de 1830.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-08-2008 22:51:34
timtrein
timtrein
Het is daarbij natuurlijk wel zo dat mcn'en van vele standplaatsen veel vaker een 1700 tegenkomen dan een 1800. Dat kan ook een bijdrage leveren aan al dan niet werkelijke defecten. Maar her feit dat die dingen een stuk ouder zijn is natuurlijk zeker niet uit te vlakken...  

12-08-2008 23:13:48
broek53
broek53
Het spijt mij, maar de pointe van deze hele non-discussie ontgaat mij volledig, eigenlijk. Moeten we erover discusiëren of het in enigerlei mate op wat voor manier dan ook beter zou zijn 1700-en af te voeren dan 1800-en? Omdat sommigen 1800-en "mooier" vinden en een lekker geluid vinden maken? Kunnen we niet gewoon even op aarde landen?

Laatst bewerkt door broek53 op 12-08-2008 23:14
 

12-08-2008 23:14:52
mark
mark
Mark: Gelieve persoonlijke meningen over deze los nu achterwege te laten, onderwerp is wel weer genoeg besproken.  

12-08-2008 23:39:00
bjornl
bjornl
Sowieso ben je voorlopig niet van de 1800en af lijkt me, het DDM-1 is er nog afhankelijk van en die hebben net een revisie achter de rug  

13-08-2008 14:01:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
Volgens mij hebben die rijtuigen alleen een LT1 beurt gehad en geen revisie. Die rijtuigen hebben wel een revisie nodig, maar als je dat niet doet, heb je de 1800'n niet meer nodig en kan de 1850 in het NSM blijven staan.  

15-08-2008 17:46:55
Reiziger47
Reiziger47
Afgelopen maandag of dinsdag stond er ook een 1700, kon het nummer niet helemaal zien, maar het leek op 1739 of 1759.  

15-08-2008 21:54:38
taigagaai
Moderator
taigagaai
Waar stond hij? Als het in Maastricht was, dan kan dat kloppen. Daar zijn de locs namelijk in onderhoud.
En in dit topic gaat het alleen over de 1800 en niet over de 1700.
 

28-01-2009 18:34:36
MarkJB
MarkJB
Zojuist las ik in het ICK-topic dat binnenkort (waarschijnlijk) al het ICK eruit gaat%04%. Worden er dan nog meer 1800en terzijde gesteld of laten ze het hierbij? En anders kun je er nog altijd wat voor de 140 gebruiken, of de vakantie-treinen. Oke, als de Prio-ICRm`s weer voor de binnenlandse dienst weer gebruikt gaan worden hebben ze natuurlijk weer een hoop locs nodig maar dan worden dat waarschijnlijk ook trek-duwstammen met een 1700 verwacht ik zo. Misschien krijgen ze die wel door de revisie van DD-AR maar daar is al een ander topic voor dus ik ga er verder niet op in.

Laatst bewerkt door MarkJB op 28-01-2009 18:36
 

28-01-2009 20:35:42
daan-ns
daan-ns
ICRm kan alleen maar met een 1700, hetzelfde geldt voor DD-AR


Groetjes Daan
 

28-01-2009 22:18:32
broek53
broek53
Voor komende zomer staat al een tijdje de terzijdestelling van 14 1800-en op het programma die NS van NSFS least. Daarnaast zal uiteraard binnenkort de terzijdestelling van de 1839 en 1840 als plukloc wel geëffectueerd worden.  

28-01-2009 23:18:23
geert
geert
Wat gebeurt er dan met deze machines? Heeft NSFS dan de ruimte om deze bijvoorbeeld aan andere partijen te leasen of te verkopen?  

28-01-2009 23:48:46
timtrein
timtrein
Ik denk het wel ja. Maar dan moeten die partijen er wel zijn natuurlijk...  

28-01-2009 23:57:15
lucky
lucky
Misschien zijn er wel goederenvervoerders die er trek in hebben? (ACTS? Als ze 1600'en gaan reviseren, terwijl er nog betere 1800 locs zijn?)  

29-01-2009 09:22:21
keesje
keesje
Prachtig hoe één bericht een hele geruchtenmachine op gang kan brengen!  

29-01-2009 09:38:25
broek53
broek53
Ja, daar is wel wat over te zeggen: ACTS had theoretisch wel belangstelling, maar kon veel voordeliger uit bij Railion. Vorig jaar althans...  

29-01-2009 12:18:11
timtrein
timtrein
Zover ik weet heeft ACTS al 10 locs serie 1600 gekocht, dus nog meer locs... denk het niet. Maar je weet nooit hoe alles in elkaar zit natuurlijk.

Wel opvallend: toen NSR niet al te lang geleden 1600'en van Railion wilde kopen moest dat een vermogen kosten, en ACTS krijgt ze voor "weinig". Het gaat snel in de materieelwereld.
 

29-01-2009 16:33:58
MarkJB
MarkJB
Er was eerst wel sprake om terzijde staande Railion 1600en aan NSR te verkopen, maar NSR zag daar vanaf omdat ze VIRM`s gingen bijbestellen.

Quote
daan-ns: ICRm kan alleen maar met een 1700, hetzelfde geldt voor DD-AR


DD-AR kan inderdaad alleen met een 1700 rijden, die zitten daar ook aan vast, een 1800 kan een ICRm wel gewoon trekken. In de praktijk komt dit zelden voor, maar in het najaar van 2004 is de 1858 wel als proef omgebouwd zodat hij met ICRm ook kan duwen met een BDs voorop, maar in het voorjaar van 2005 werden de wijzigingen aan de 1858 al weer ongedaan gemaakt. Maar als ACTS ook nog 1800en gaat kopen hebben die voor machinisten nog een voordeel: Die hebben airco.

Laatst bewerkt door MarkJB op 29-01-2009 16:35
 

29-01-2009 17:49:09
bjornl
bjornl
Quote
MarkJB: Worden er dan nog meer 1800en terzijde gesteld of laten ze het hierbij? En anders kun je er nog altijd wat voor de 140 gebruiken, of de vakantie-treinen.

Uiteindelijk is het een vrij simpel sommetje. Er zijn 32 ICR BDs-en en 29 DD-AR-composities die een 1700 vereisen. ICK en ICL gaat eruit. Er zijn 80 (?) 1700s, dus dan hou je er nog een stuk of 20 over voor de "overige" treinen - internationaal, charters en dergelijke. Tel daarbij op dat de behoefte aan 1700en bij DD-AR terug gaat lopen tijdens en na de revisie, dat bij DDM-1 afwisselend wordt gesproken over afvoer en (technisch) gelijktrekken met DD-AR (dus gebruik 1700) en vraag je dan af of NSR de voorkeur zou geven aan locs van 15 jaar oud of aan locs van 25 jaar oud en een kind kan voorspellen wat er (vanuit NSR) met de overgebleven 1800en gaat gebeuren.

Laatst bewerkt door bjornl op 29-01-2009 18:11
 

29-01-2009 18:00:34
mdj
mdj
1701-1781 = 81 locs. 1735 heeft 15kV~ geproefd, maar vond dat niet zo leuk. 80 locs dus.  

29-01-2009 18:37:01
rick
rick
Die is uitgebrand na een blikseminslag dacht ik, 15 kV is ook slecht voor de loc maar wat minder onherstelbaar.  

29-01-2009 18:55:55
mdj
mdj
Owja... ik haal denk ik een paar locs door elkaar... 't was iig wel in Venlo;)  

29-01-2009 19:16:13
javanree
javanree
Quote
bjornl:
Uiteindelijk is het een vrij simpel sommetje. Er zijn 32 ICR BDs-en en 29 DD-AR-composities die een 1700 vereisen. ICK en ICL gaat eruit. Er zijn 80 (?) 1700s, dus dan hou je er nog een stuk of 20 over voor de "overige" treinen - internationaal, charters en dergelijke. Tel daarbij op dat de behoefte aan 1700en bij DD-AR terug gaat lopen tijdens en na de revisie, dat bij DDM-1 afwisselend wordt gesproken over afvoer en (technisch) gelijktrekken met DD-AR (dus gebruik 1700) en vraag je dan af of NSR de voorkeur zou geven aan locs van 15 jaar oud of aan locs van 25 jaar oud en een kind kan voorspellen wat er (vanuit NSR) met de overgebleven 1800en gaat gebeuren.


Je vergeet wel even dat van de 80 loks er continue een aantal in revisie zijn of op reserve moeten staan. 10%? Dus 72 over. 61 voor ICR en DD-AR, stuk of 4 voor de INT naar Berlijn, wat reisbureautreinen en ander grut en het is op. Dus een aantal 1800'en (of andere eloks die inzetbaar zijn onder 1500V) zullen wel nodig blijven. Zeker als er weer een grote revisie actie gaande is of andere structurele problemen met de 1700 zouden optreden waardoor die 72 niet gehaald kan worden.
 

29-01-2009 20:18:22
bjornl
bjornl
Het was maar een indicatie, er spelen veel meer zaken mee, maar toch: ook de Bvk's en BDs'en hebben óók onderhoud nodig, dus er zijn dan weer minder locs nodig. Daarnaast loopt de behoefte verder terug als de revisie van DD-AR op gang komt, wordt ook wel eens gesproken over multicourante locs of ver-ICE-ing van de Berlijntrein en worden steeds meer "incidentele" treinen gereden door anderen dan NSR (Railion 1600'en bijvoorbeeld).  

29-01-2009 20:48:04
broek53
broek53
Ja, het doel op de middellangetermijn is om de 1800-en af te stoten. Een van de grotere variabelen is nog wat er wanneer met DDM-1 gebeurt, maar dat zijn dan ook meteen wel de laatste 1800-en, is de verwachting.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-01-2009 20:48
 

29-01-2009 20:49:40
timtrein
timtrein
Quote
javanree: Je vergeet wel even dat van de 80 loks er continue een aantal in revisie zijn of op reserve moeten staan. 10%? Dus 72 over. 61 voor ICR en DD-AR, stuk of 4 voor de INT naar Berlijn, wat reisbureautreinen en ander grut en het is op.
Ja, en meer treinen zijn er ook niet te rijden! ICK en ICL aan de kant, in DD-AR en ICR is voorzien, INT Berlijn ook, dan heb je alleen nog af en toe een loc nodig voor EETC, en voor Beatrix. Wat is het probleem? Het enige waar de 1800 nog nodig voor kan zijn (evt) is als er nog wat met DDM-1 gebeurt. Maar dat zijn maximaal een stuk of 10 locs schat ik zo.
 


29-01-2009 20:52:25
broek53
broek53
Zoals ik al zei Er zijn 11 DDM-1-stammen, dus een loc of 13 heb je dan wel nodig. Voor EETC zijn geen loccen nodig, in de zin dat NSR niet verplicht is om EETC van trekkracht te voorzien.  

30-01-2009 07:54:05
nohab
nohab
Quote
rick: Die is uitgebrand na een blikseminslag dacht ik, 15 kV is ook slecht voor de loc maar wat minder onherstelbaar.
De 1735 maakte GEEN kennis met de Duitse rijdraad. Hardnekkig misverstand.

Laatst bewerkt door nohab op 30-01-2009 07:55
 

30-01-2009 16:13:08
rick
rick
Dat zeg ik ook niet.  

30-01-2009 16:16:08
1855
1855
Quote
nohab:
Quote
rick: Die is uitgebrand na een blikseminslag dacht ik, 15 kV is ook slecht voor de loc maar wat minder onherstelbaar.
De 1735 maakte GEEN kennis met de Duitse rijdraad. Hardnekkig misverstand.


De 1735 maakte ook geen kennis met bliksem. De brand is puur door een technisch mankement ontstaan.
 

30-01-2009 18:32:15
timtrein
timtrein
Over DDM-1 en de 1800'en: ik kan me zo voorstellen dat de resterende bakken van DDM-1 en DD-AR gebruikt worden om "nieuwe" stammen-met-1700 van te maken. In dat geval zou je de 1800'en voor de resterende losse diensten kunnen gebruiken en is de directe relatie tussen DDM-1 en 1800 weg. Maar dit wordt speculaas  

30-01-2009 21:18:57
abcde
abcde
Quote
broek53: Een van de grotere variabelen is nog wat er wanneer met DDM-1 gebeurt, maar dat zijn dan ook meteen wel de laatste 1800-en, is de verwachting.


Kan DDM-1 alleen met een 1800 (c.q. 1600) gereden worden, niet met een lok 1700 ?
 

30-01-2009 21:32:47
rick
rick
Alleen een 16/1800 kan dat.  

30-01-2009 21:34:11
2296
2296
Ja een 16/1800 kan alleen maar met DDM 1 rijden. En nee niet met een 1700. 1700 alleen met DD-AR(DDM2/3)  

30-01-2009 21:35:15
mren
mren
Taalkundige dwaasheid: een 16/1800 kan ook met andere dingen als DDM-1 rijden, en een 1700 kan ook met ander mat rijden dan DD-AR.  

30-01-2009 21:50:46
thom
thom
Maar andersom kan dat materieel alleen met die loccen rijden dus...  

30-01-2009 21:53:56
mren
mren
Klopt, maar ik ben altijd een groot voorstander van opschrijven wat je over wil brengen ipv verkeerdom. Normaal reageer ik er ook niet op, maar ach, soms moet het kunnen (vrijdagmiddaggevoel zeg maar). Ik blijf wel weer rustig bij de semantische discussie over al dan geslaagde proefritten bij ICMm of mensen met 'kijk is op me site'-signatures.  

30-01-2009 21:57:34
broek53
broek53
(volkomen OT): en ik wind mij al niet meer op als mensen dingen schrijven als "met andere dingen rijden als..". Kunnen we het nu weer over de 1800 hebben?  

31-01-2009 12:40:06
thom
thom
Quote
mren: Klopt, maar ik ben altijd een groot voorstander van opschrijven wat je over wil brengen ipv verkeerdom. Normaal reageer ik er ook niet op, maar ach, soms moet het kunnen (vrijdagmiddaggevoel zeg maar). Ik blijf wel weer rustig bij de semantische discussie over al dan geslaagde proefritten bij ICMm of mensen met 'kijk is op me site'-signatures.

Rustig maar hoor, ik vulde je alleen even aan voordat iemand het helemaal niet meer snapt.... %05%

Laatst bewerkt door thom op 31-01-2009 12:41
 

25-02-2009 21:28:32
montrose
montrose
Is de terzijdestelling van de 1839 en 1840 , die in Mt resp. op 6 en 15 februari 2009 onderhoud hebben gehad (tijdelijk) minder urgent of zijn dit nog steeds DE kandidaten om als eerste terzijde te worden gesteld ?  

25-02-2009 22:09:34
thom
thom
Dat lijkt me niet, hij bedoeld dat ze nu nog onderhoud gehad hebben en vraagt zich daarom af hoe het zit met de terzijde stelling van deze lokken...

Onderhoud komt wel iets meer dan eens in het jaar voor bij zo'n machine gelukkig

EDIT:
Waarom haal je je bericht nu weg?
Nu slaat mijn bericht nergens meer op, laat het gewoon lekker staan als je een denkfoutje maakt...

Laatst bewerkt door thom op 25-02-2009 22:13
 

08-03-2009 20:27:57
taigagaai
Moderator
taigagaai
Uit het ICK topic:
Quote
broek53: Het voornemen is om na 20 april de lease te beëindigen van 14 locs 1800. Die gaan dus formeel weer naar NSFS terug en in de praktijk terzijde. Ik denk niet dat een andere maatschappij ze nog zal willen leasen, gezien de crisis.
Om welke locomotieven zou het dan gaan? Volgens de site van NSFS hebben ze 37 locomotieven 1600. Dit waren de locs die na de boedelscheiding bij Railion terecht kwamen. Zou het dan gaan om de locs 1823, 1824, 1826-1837? Dit zijn ook de locs die NSR van Railion heeft overgenomen na wat gesteggel ivm het lease contract.
Of wordt er gekeken naar wanneer de locs de LT3 beurt hebben gehad? Dan zou betekenen dat de 1852, 1848, 1824, 1828, 1827, 1849, 1844, 1843, 1834, 1836, 1846, 1851, 1857 en 1858 aan de kant zouden moeten. Deze locs hebben hun LT3 beurt als eerste gehad en zijn in deze volgorde afgeleverd door Tilburg. Zie ook HOV-RN jaargang 2003.
 

08-03-2009 20:36:14
broek53
broek53
My gues is as good as yours, al weet ik wel dat het bij lease niet gaat om willekeurige locs, maar om locs op nummer. Je theorie dat het de 1823, 1824, 1826-1837 zou kunnen betreffen, lijkt mij daarom heel plausibel - ook al omdat dat er precies 14 zijn.
Dat zal dan ook wel de reden zijn waarom NS van plan is de 1839-1841 terzijde te stellen als plukloc. Dat zijn immers de in nummer volgende exemplaren (1838 = gesloopt).
 

08-03-2009 22:00:07
montrose
montrose
Is er iemand die weet in welk stadium zich het herstel van de 1826 in Hlmwph zich bevindt ? Of is er nog niets aan het herstel gedaan ?  

08-03-2009 23:56:03
spoorhaas
spoorhaas
1826 is terzijde gesteld zie ik staan bij Reizigersmaterieel  

10-03-2009 21:35:20
broek53
broek53
Bevestiging van NSR: het gaat om de 1823-1837. Niet duidelijk is of ze meteen rond 20 april terzijde gaan of wat later, maar terzijde gaan ze iig.  

10-03-2009 21:40:47
keesje
keesje
De 1836 stond vanmiddag rond 16.20 uur nog glimmend naast de werkplaats in Tb.  

10-03-2009 22:21:29
broek53
broek53
Was/is dat niet de 1826?  

14-03-2009 13:35:42
Rolffiej19
Rolffiej19
Valt de 1826 niet gewoon onder de Strategische reserve van Nsr want ik heb het idee dat ie in de Materieel balans gewoon op Reserve staat in Tb%05%  

14-03-2009 20:20:13
timtrein
timtrein
1826 was toch het schadegevalletje van Delft?  

15-03-2009 19:51:45
dutchtrain
dutchtrain
Quote
keesje: De 1836 stond vanmiddag rond 16.20 uur nog glimmend naast de werkplaats in Tb.


Dit kan ik bevestigen, want ik volg die locomotief al jaren en woon zelf in Tilburg. En heb hem zelf zien staan in een wel ERG schone jas.
 

07-04-2009 21:56:55
broek53
broek53
Waarschuwing: er wordt gepast en gemeten op de Dijksgracht om er na 20 april 10 1800-en kwijt te raken. Welke precies is nog niet bekend, maar het zijn er uiteraard 10 van de 14 waarvan de terzijdestelling / lease-beëindiging hierboven al is aangekondigd.  

07-04-2009 22:19:48
keesje
keesje
De hekkensjef heeft het maar druk daar! Dus het zijn er 10 uit de reeks... ?  

07-04-2009 23:02:46
broek53
broek53
1823-1837  

07-04-2009 23:43:08
keesje
keesje
Met andere woorden, de nominaties van de 1839 en 1840 voor terzijdestelling (waar het een periode naar uitzag), is daarmee even van de baan?  

08-04-2009 11:22:58
dutchtrain
dutchtrain
Wel klote zeg, onze mooiste locomotieven zetten ze terzijde. Jammer dat ze al wat ouder zijn als de 1700. Want die locs vind ik een stuk saaier als de 1800. Alleen al het compressorgeluid doet me denken aan een echte machine! Zolang de 1851 maar in dienst blijft vind ik het goed.  

08-04-2009 11:26:52
broek53
broek53
Quote
keesje: Met andere woorden, de nominaties van de 1839 en 1840 voor terzijdestelling (waar het een periode naar uitzag), is daarmee even van de baan?
Niet dat ik weet. Die terzijdestelling (en die van de 1841) is/was bedoeld om pluklocs te hebben voor de instandhouding van de rest van de serie. Waarom dat nog steeds niet gebeurd is, weet ik dan weer niet. Met het vooruitzicht dat binnen afzienbare tijd inmiddels alle 1800-en aan de kant zullen gaan, is het misschien niet meer nodig.
 

08-04-2009 11:41:24
julius
julius
Quote
broek53: Waarschuwing: er wordt gepast en gemeten op de Dijksgracht om er na 20 april 10 1800-en kwijt te raken. Welke precies is nog niet bekend, maar het zijn er uiteraard 10 van de 14 waarvan de terzijdestelling / lease-beëindiging hierboven al is aangekondigd.
10 van de 14 omdat er niet meer passen of omdat iemand anders belangstelling heeft voor de andere locs?
 

08-04-2009 11:56:07
broek53
broek53
Geen van beide: omdat er niet meer aan de kant gaan, althans in april.  

08-04-2009 11:56:20
hvondelen
hvondelen
Dan zullen die andere 4 wel ergens anders worden neergezet


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

08-04-2009 14:12:31
MarkJB
MarkJB
Uit het Mat'64-topic:

Quote
nielske90: 99 SLT's die 277 Plan V's en Plan T's vervangen. Dat lukt je dus werkelijk nooit.

EDIT: Even een rekensommetje: De bestelde SLT gaan 26.578 zitplaatsen bieden, de huidige voorraad Mat'64 heeft 39.889 zitplaatsen.



Dat zou dus een zitplaatsentekort betekenen, en er komen ook nieuwe VIRM`s, maar die waren meer om ICK te vervangen. Dat gaat er dan wel uit, maar in tijden van een materieeltekort zorgt NS dan voor (buitenlandse) rijtuigen die hier dan worden ingezet achter gewone locs. Als er veel locs weggaan weet ik niet hoe ze in de toekomst tijdelijke materieeltekorten moeten opvangen.

Quote
broek53: Goed, enige humor & ironie valt hier ook meteen plat. Het gaat steeds meer op OVL lijken, zou ik zeggen.
Wat ik maar wilde zeggen is dat de 1800-en een stuk ouder zijn, een compressor hebben die elke milieuvergunning op een emplacement onder druk zet (en die feitelijk verboden zou moeten worden) en geen EP-rem bezitten. Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei makkes die oplosbaar zijn door groot herstel en revisie, maar dat lijkt mij nou niet het argument om ze dan maar voorrang te geven op jongere locomotieven.
De argumenten dat ze zo leuk in de verf zitten na de laatste revisie en iets grijs op een balk hebben, schaarde ik ook maar onder de categorie humor, trouwens.


Die compressor vind ik best meevallen (misschien ook wel omdat ik het gewend ben). Mijn mening over die overlast is dat je als je bij het spoor gaat wonen dat je er dan wel op bedacht moet zijn dat je misschien wat geluidsoverlast krijgt. Er is ooit aan een stillere schroefcompressor gedacht volgens mij (die is ook bij de 1700en toegepast). Maar de 1700en hebben wel die choppers die je goed hoort bij het vertrekken, dat maakt dat missende compressorgeluid wel goed. Ik vind wel dat 1800en over het algemeen beter in de verf zitten dan 1700en maar ja, 1700en zullen ook wel weer een nieuw verfje krijgen en dan is dat probleem ook opgelost.

Laatst bewerkt door MarkJB op 08-04-2009 14:14
 

08-04-2009 14:31:23
ruysdael
ruysdael
Quote
MarkJB:
Dat zou dus een zitplaatsentekort betekenen, en er komen ook nieuwe VIRM`s, maar die waren meer om ICK te vervangen. Dat gaat er dan wel uit, maar in tijden van een materieeltekort zorgt NS dan voor (buitenlandse) rijtuigen die hier dan worden ingezet achter gewone locs. Als er veel locs weggaan weet ik niet hoe ze in de toekomst tijdelijke materieeltekorten moeten opvangen.
Er kwamen er toch meer dan 99? Bovendien voldoen staanplaatsen in de Randstad vaak ook.
 

08-04-2009 14:54:58
broek53
broek53
Als je het over 99 hebt, zul je wel SLT bedoelen. Vervanging van mat '64 door SLT is een andere tak van sport uiteraard (en inderdaad: er zijn nog een paar opties op meer SLT die nog niet zijn omgezet in bestellingen). Als het hier gaat om locomotieven voor een reservevloot aan rijtuigen (dat is de intentie van de opmerking van MarkJB geloof ik) dan wijs ik erop dat de locs niet voor niets naar de Dijksgracht gaan, dus beveiligd worden opgesteld. Ze gaan niet aan de kant voor sloop, maar aan de kant omdat NSR de lease beëindigt - een subtiel verschil, maar wel van belang. Daarnaast komt straks de hele vloot 1800-en buiten dienst omdat ze niet nodig zijn, niet per se omdat ze gesloopt gaan worden. Dat is ook niet "nodig", met name omdat ze recent nog een forse revisie gehad hebben. Kortom: alle kans om locs op een koopje als "strategische reserve" weg te zetten.  

08-04-2009 15:02:10
broek53
broek53
Quote
MarkJB: Die compressor vind ik best meevallen (misschien ook wel omdat ik het gewend ben). Mijn mening over die overlast is dat je als je bij het spoor gaat wonen dat je er dan wel op bedacht moet zijn dat je misschien wat geluidsoverlast krijgt. Er is ooit aan een stillere schroefcompressor gedacht volgens mij (die is ook bij de 1700en toegepast). Maar de 1700en hebben wel die choppers die je goed hoort bij het vertrekken, dat maakt dat missende compressorgeluid wel goed.
Nu slaap ik ongeveer boven de plek waar wel eens DDM-1 overnacht en ik kan je melden dat ik de voorzienigheid dank als de 1800 aan de andere kant staat. Als dergelijke, volslagen overbodige takkeherrie je nachtrust verstoort, kun je niet zeggen dat je dat weet als je aan het spoor gaat wonen. Het is immers nergens voor nodig en dan ook - sinds het verdwijnen van die snel roterende wasmachines, pardon: compressortjes onder SGM - het enige reizigersmaterieel met dergelijke overschrijdingen van de geluidsnormen.
 

09-04-2009 18:04:28
MarkJB
MarkJB
Quote
maccerr: Er kwamen er toch meer dan 99? Bovendien voldoen staanplaatsen in de Randstad vaak ook.


SLT is naar mijn weten wel voor het hele land bedoeld, maar meer daarover staat in een ander topic.

Quote
broek53:Nu slaap ik ongeveer boven de plek waar wel eens DDM-1 overnacht en ik kan je melden dat ik de voorzienigheid dank als de 1800 aan de andere kant staat. Als dergelijke, volslagen overbodige takkeherrie je nachtrust verstoort, kun je niet zeggen dat je dat weet als je aan het spoor gaat wonen. Het is immers nergens voor nodig en dan ook - sinds het verdwijnen van die snel roterende wasmachines, pardon: compressortjes onder SGM - het enige reizigersmaterieel met dergelijke overschrijdingen van de geluidsnormen.


Tsja, jouw geval is wel een uitzonderlijk geval. Laten ze die compressor ook continu draaien? Zo ja, dat is inderdaad nergens voor nodig dan, en als het af en toe is lijkt me dat ook wel onnodig. Maar een compressor die veel en lang draait door, de hele nacht lang, is wel wat anders dan een spoorlijn waar zo nu en dan een trein voorbij komt.
 

09-04-2009 18:17:24
timtrein
timtrein
Een compressor slaat normaliter eens in de zoveel tijd aan.

Maar als materieel 's nachts overstaat, kun je dan niet de loc op de handrem (parkeerrem) zetten en pas 's morgens de treinleiding weer op druk zetten? Of is dit gewoon een gevalletje "lui"...
 

09-04-2009 18:23:53
mich
mich
Natuurlijk hoeft die compressor niet persee aan te blijven. Maar als je hem uitzet moeten ook de stroomafnemers naar beneden en werkt de verwarming en verlichting weer niet.  

09-04-2009 18:28:47
sik214
sik214
...maar daar heeft DDM1 weer een panto voor!:-)  

09-04-2009 18:35:58
spoorhaas
spoorhaas
DDM-1 heeft idd een "aparte" handleiding..

Maar als het alleen 's nachts overstaand is, is het haast niet te doen joh... dan ben je "teveel" tijd kwijt..

Maar net zoals in het weekend in Rtd... staat een stam het hele weekend over.. Dan lok compleet plat gooien + handelingen machine ruimte..

Dan bij de Bvk de panto omhoog zetten middels een kast...

Dan word je luchtleiding niet te vol/te leeg, verwarming werkt gewoon, maar de batterijspanning van de lok 1800 gaat daarmee niet dus danig hard omlaag dat hij langer kan rondrijden voor hij aan depot voeding moet...

Ps... heb het een beetje boers en krom neergezet, maar jullie zullen vast wel begrijpen wat ik bedoel..
 

09-04-2009 19:49:44
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Weet iemand hier wat er waar is van het verhaal dat een aantal locs 1800 een CW krijgt? Hierbij zou o.a. het rempookje worden omgebouwd naar remkraan a la 1700 en ook de ATB worden aangepast (wel iets kunnen lossen zonder meteen ATB-ingreep)?

Het leek mij een sterk verhaal gezien de toekomst van deze locs, maar ik ben benieuwd of iemand dus meer weet.
 

09-04-2009 20:38:14
broek53
broek53
Quote
spoorhaas: DDM-1 heeft idd een "aparte" handleiding..

Maar als het alleen 's nachts overstaand is, is het haast niet te doen joh... dan ben je "teveel" tijd kwijt..

Maar net zoals in het weekend in Rtd... staat een stam het hele weekend over.. Dan lok compleet plat gooien + handelingen machine ruimte..

Dan bij de Bvk de panto omhoog zetten middels een kast...

Dan word je luchtleiding niet te vol/te leeg, verwarming werkt gewoon, maar de batterijspanning van de lok 1800 gaat daarmee niet dus danig hard omlaag dat hij langer kan rondrijden voor hij aan depot voeding moet...

Ps... heb het een beetje boers en krom neergezet, maar jullie zullen vast wel begrijpen wat ik bedoel..
In Enkhuizen, waar in doorsnee drie DDM-1-stammen overstaan, is recent de milieuvergunning opnieuw verleend (vanwege de uitbreiding van het emplacement). Een voorwaarde daarin is dat de 16800-en tijdens de lange overstand (nacht en weekend) "plat" gaan en om de boel op peil te houden, gaat de hulpstroomfnemer van de Bvk dan inderdaad tegen de draad. De Bvk heeft een heel beschaafd hulpcompressortje. Dat laat onverlet dat tussen 5 en 6 het materieel gereed gemaakt wordt en dan is het gedaver alsnog niet van de lucht
 

19-04-2009 00:09:05
broek53
broek53
De na 20 april terzijde te stellen 1800-en zijn: 1823, 1824, 1827-1829, 1832, 1833, 1835-1837.

Laatst bewerkt door broek53 op 21-04-2009 12:40
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Locomotieven_serie_1600
RailWiki.nl