Revisie DD-AR
Forum: Algemeen - Algemeen
13-01-2009 15:13:34
Railtender
Railtender
Helemaal mee eens. Naar mijn mening is het wel heel triest dat de huidige stammen 7364/7400/7800 verdwijnen als samenstelling. Dat het combineren vaak wel eens misgaat is jammer. Doch de variaties zijn super en de betrouwbaarheid is uitstekend te noemen. Wel ben ik blij dat het gifgroene interieur gaat verdwijnen.  

13-01-2009 23:35:12
broek53
broek53
Naar aanleiding van het vorige discussietje dat hierover gevoerd is, heb ik voorgesteld aan de materieelmanager om het project iets als DDMm te noemen. DDAR is immers maar een vervreemding van de typeaanduiding van DDM-2 en DDM-3. Daar wilde hij toen wel in meegaan - maar mogelijk anderen dus niet.  

01-02-2009 10:59:56
bz2
bz2
Quote
hvondelen: Tja het is natuurlijk moeilijk te zeggen wat NSR onder Loungebanken verstaat%08%
Het zou natuurlijk wel lekker zijn, maar dat gaat de zitplek capaciteit ook niet echt ten goede....

Ik kreeg meteen visioenen van de Snug Area (“knusse gedeelte”) van de Britse 442'ers: http://www.railfaneurope.net/pix/gb/electric/emu-dc/442/interior/442411-Weymouth-bistro.jpg
 

01-02-2009 12:51:20
Dre
Dre
Sorry hoor, maar kunnen we de trein niet gewoon functioneel houden? Het lijkt me niet de plek om te gaan loungen of knus te gaan lopen doen. Dan zou ik persoonlijk liever met m'n vriendin met een bak chips voor de TV hangen dan in een Bvk-rijtuig.

Dat er zoiets is als een stiltecoupe/-bak, daar kan ik nog inkomen (al is de term "stilte" in 9 van de 10 keer ook maar een wassen neus). Maar loungen in de trein lijkt alleen maar op het maken van faciliteiten voor de regionale/plaatselijke hangjeugd (type petje op met daarover weer een capuchon).
 


01-02-2009 22:12:01
vinny004
vinny004
Wat een negativiteit weer. In internationale treinen is het nochthans gebruikelijk een bar te hebben in een trein waar je lekker kan relaxen en loungen als je dat wil. Ook in de Valleilijn-treinen van Connexxion heb je ze. Wat is er mis mee? Ik vind het geweldig.  

01-02-2009 22:19:55
luytjes
luytjes
Quote
Maar loungen in de trein lijkt alleen maar op het maken van faciliteiten voor de regionale/plaatselijke hangjeugd.

Dus als dat tuig zich nou eens samenschoolt in dat loungegedeelte, dan hebben overige reizigers er geen last meer van. Geweldig idee toch?
 

03-02-2009 23:47:10
geertw
geertw
Quote
Dre: Sorry hoor, maar kunnen we de trein niet gewoon functioneel houden? Het lijkt me niet de plek om te gaan loungen of knus te gaan lopen doen. Dan zou ik persoonlijk liever met m'n vriendin met een bak chips voor de TV hangen dan in een Bvk-rijtuig.

Dat er zoiets is als een stiltecoupe/-bak, daar kan ik nog inkomen (al is de term "stilte" in 9 van de 10 keer ook maar een wassen neus). Maar loungen in de trein lijkt alleen maar op het maken van faciliteiten voor de regionale/plaatselijke hangjeugd (type petje op met daarover weer een capuchon).

Alhoewel ik me afvraag wat er knus is aan een bak chips en de tv: wat is precies je argument tégen een dergelijke ruimte? Ik ben wel benieuwd hoe het uitpakt en hoe zo'n ruimte gebruikt gaat worden.


http://www.ovinnederland.nl/
 

04-02-2009 09:41:53
zugführer
zugführer
Quote
bz2:
Ik kreeg meteen visioenen van de Snug Area (“knusse gedeelte”) van de Britse 442'ers: http://www.railfaneurope.net/pix/gb/electric/emu-dc/442/interior/442411-Weymouth-bistro.jpg

Daar leken de illustraties die bij het onderzoek zatem ook best wel op%02%
 

11-02-2009 01:22:40
Kuilenburg
Kuilenburg
Quote
Dre: Sorry hoor, maar kunnen we de trein niet gewoon functioneel houden? Het lijkt me niet de plek om te gaan loungen of knus te gaan lopen doen. Dan zou ik persoonlijk liever met m'n vriendin met een bak chips voor de TV hangen dan in een Bvk-rijtuig.

Dat er zoiets is als een stiltecoupe/-bak, daar kan ik nog inkomen (al is de term "stilte" in 9 van de 10 keer ook maar een wassen neus). Maar loungen in de trein lijkt alleen maar op het maken van faciliteiten voor de regionale/plaatselijke hangjeugd (type petje op met daarover weer een capuchon).


Juist ja. Wat fijn om te horen hoe er gedacht wordt over petjes en capuchons - die ik ook draag. Vorig jaar werd ik bruut weggedouwd op Utrecht Centraal door wrschnlk collegae van u - om die reden. Toevallig ben ik ook nog eens reanimatie/CCU-verpleegkundige en wilde ik assisteren bij een onwelwording.
Graag wat meer respect voor petjesdragers en dank u wel dat ik zo wat meer inzicht heb in hoe sommige `mensen' over hun medemens denken.
 

11-02-2009 10:03:42
jorgo
jorgo
Ik denk dat een dergelijke gedragsschets bij de meeste mensen hier als sprekend en typisch wordt ervaren, en als zodanig kan die best door de beugel en komt ook niet stigmatiserend over. Ben je je er wel van bewust dat groepjes mensen die hun gezicht op die manier verbergen -- wat ze overigens gerust mogen doen, ieder zijn smaak -- misschien vaak een heel klein beetje bepaalde indrukken (willen) oproepen? En die zijn dan bruikbaar voor een schets zoals Dre geeft, iedereen weet wat wordt bedoeld. Ik blijf ook niet weg bij Theo Maassen omdat hij misschien eens een Limburger heeft afgekraakt. Niet meteen op de teentjes getrapt zijn. En Dre is misschien helemaal niet een van die typische NS-ers die mensen met petjes altijd opzij duwt... En zijn menselijkheid in twijfel trekken ('mensen')? Je roept om je eigen 'respect', anderen verdienen die ook.

To topic: bepaalde zones zijn altijd leuk en waarschijnlijk klantgericht, alleen, hoe meer je een trein fragmentariseert hoe moeilijker het wordt om, bij drukte, een plaats naar wens te krijgen. In je eentje ga je waarschijnlijk niet snel zitten in zo'n lounge, en dan krijg je: "het was vanavond druk, ik kon alleen nog maar op zo'n laag bankje met de rug naar het raam zitten"! Vgl de stilte- en voormalige rookzone.

Laatst bewerkt door jorgo op 11-02-2009 10:11
 

25-02-2009 14:34:54
Rolffiej19
Rolffiej19
Ook maar even een schopje hiero dan%08%

2 tekeningen van het nieuwe interieur zijn er inmiddels ook
http://img22.imageshack.us/img22/1763/dscf1275mh4.jpg (1e klas)
http://img17.imageshack.us/img17/8665/dscf1273aq7.jpg (2e klas)

Begin van de ombouw is in begin 2009
Eerste treinstel is eind 2010 gereed
Laatste treinstel is in begin 2013 klaar
Totaal 50 treinstammen 250 rijtuigen

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 25-02-2009 14:45
 

25-02-2009 14:58:25
jorgo
jorgo
Strak interieur. Inside informatie of is er een folder/artikel verschenen.

Met twee stoelrijen per raam, van die stoelen, wordt het vrees ik wel pijn aan de knietjes (coach) dan wel pijn in het kruis (vis-à-vis). Er staan momenteel niet voor niks flinterdunne banken in. Nou ja zo'n artist impression zegt natuurlijk niet per se dat ze niet toch per baklengte een stoelrij minder gaan plaatsen.
 

25-02-2009 15:31:21
Rolffiej19
Rolffiej19
Bron is het Leuke nedtrain blaadje wat ik normaal nooit lees maja nu stond er DDAR facelift op de voorkant dat leek me wel intressant%08%  

25-02-2009 15:33:13
noof
noof
Nouja, ik neem aan dat er ongeveer dezelfde stoelen als ICMm inkomen? Of zal het een beetje tussen ICMm en SLT inliggen?  

25-02-2009 15:38:36
visscher
visscher
Het zou mij niks verbazen als er een zelfde soort stoelen in komen als in de Virm-4 serie.  

25-02-2009 15:54:20
dennistd
dennistd
Hoe wordt de lengte van de stammen?
Eerder was er sprake van 25x 4-baks, en 25x 6-baks.
 

25-02-2009 16:22:13
Dre
Dre
Quote
Kuilenburg:Juist ja. Wat fijn om te horen hoe er gedacht wordt over petjes en capuchons - die ik ook draag. Vorig jaar werd ik bruut weggedouwd op Utrecht Centraal door wrschnlk collegae van u - om die reden. Toevallig ben ik ook nog eens reanimatie/CCU-verpleegkundige en wilde ik assisteren bij een onwelwording.
Graag wat meer respect voor petjesdragers en dank u wel dat ik zo wat meer inzicht heb in hoe sommige `mensen' over hun medemens denken.

Nou, ik lees het pas twee weken later (kan per slot van rekening ook niet elk topic in de gaten houden). Vervelend dat je door zoveel studenten Bedrijfseconomie (mijn huidige 'collegae') danwel door Financial Controllers (mijn toekomstige collegae) aan de kant geduwd wordt. Ik heb niets tegen pettendragers (moet je vooral doen als je dat mooi vindt). Het gaat er echter om (dat bevestigd de situatie waarin jij bent gekomen) dat een pet dragen en daarover ook nog eens een capuchon aan een bepaald stereotype voldoet. Misschien zou je juist je 'collegae' die zich eveneens van deze klederdracht bedienen op hun gedrag aanspreken. Mocht je 't overigens willen weten, m'n vriendin is afgestudeerd toegepast psycholoog. Dus van 'menselijkheid' weet ik meer dan genoeg. %02%

Quote
Rolffiej19: Begin van de ombouw is in begin 2009

Alsin, binnenkort begint men? Heeft men de handjes niet vol aan de ICMm voorlopig?
 

25-02-2009 16:42:19
bjornl
bjornl
Quote
dennistd: Hoe wordt de lengte van de stammen?
Eerder was er sprake van 25x 4-baks, en 25x 6-baks.

... en 25 x 4 + 25 x 6 = ...
Quote
Rolffiej19: Totaal 50 treinstammen 250 rijtuigen


Quote
jorgo: Met twee stoelrijen per raam, van die stoelen, wordt het vrees ik wel pijn aan de knietjes (coach) dan wel pijn in het kruis (vis-à-vis). Er staan momenteel niet voor niks flinterdunne banken in.

Die stoelen zien er ook niet heel dik uit op de plaat, en bovendien staat het grootste deel in coach-opstelling: dan heb je meer ruimte omdat wat nu de bagageruimte is dan beenruimte wordt.
 

25-02-2009 16:44:50
ruysdael
ruysdael
Ik wil dat net zeggen, volgens mij werd de DD-AR facelift ook door Haarlem gedaan, dus is dit niet een beetj teveel van het goede (ICM-III, ICM-IV, DD-AR). Verder kan ik niet echt de plaatjes beoordelen, het zijn digitale impressies. Maar die banken zien er een beetje SGMm-achtig uit, dat zal wel door het computer-tekenprogramma komen.  

25-02-2009 17:27:31
HZwoferink
HZwoferink
Quote
jorgo: Strak interieur.
Daar ben ik ook mee eens. Lijkt een beetje op de nieuwe Vrims.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

25-02-2009 17:55:50
treinfan
treinfan
Uitgaande van 25 keer Bvk+ABv+Bv+ABv+Bv+mABk en 25 keer Bvk+ABv+Bv+mABk geeft dat als we mABk's 7716 en 7739 gelijk herstellen van de schade we nog 26 Bvk's, 2 ABv's en 24 Bv's over houden.
Misschien een idee om deze 24 Bv's om te bouwen naar ABv's en met de locs die er nog vrijkomen (en welke NS toch in overvloed heeft na uitstroom ICL en ICK) korte stammen Bvk+ABv+loc samen te stellen, welke dan rijtijden van SLT halen en in de tegenspits ingezet kunnen worden?%06%
 

25-02-2009 18:35:20
davidov08
davidov08
Zoals gezegd mooi modern interieur. Denk niet dat die vaste leuning tussen de stoelen (2e klas) er doorkomt.

Zou heel goed kunnen dat 't gewoon ICMm stoelen worden, die lijken heel erg op die van 't plaatje (VIRM4 iets minder, maar zou ook kunnen). Lijkt mij een beetje onnodig dure bedoening als er weer helemaal nieuwe stoelen ontworpen en gebouwd gaan worden, niet?
 

25-02-2009 18:37:49
ruysdael
ruysdael
Worden de ramen verbreed? Zo nee, dan mag je wel stoelen aanschaffen met een kort zitvlak...  

25-02-2009 19:30:04
lucky
lucky
Quote
maccerr: Ik wil dat net zeggen, volgens mij werd de DD-AR facelift ook door Haarlem gedaan, dus is dit niet een beetj teveel van het goede (ICM-III, ICM-IV, DD-AR). Verder kan ik niet echt de plaatjes beoordelen, het zijn digitale impressies. Maar die banken zien er een beetje SGMm-achtig uit, dat zal wel door het computer-tekenprogramma komen.


Ik vermoed dat er dan ook begin 2010 bedoeld word. Het ombouwen van het eerste stel/prototype duurt dat wel lang, maar 2 jaar lijkt me wel wat TE lang.
 

25-02-2009 21:01:02
daniel81
daniel81
Als ik die interieurimpressies bekijk, lijkt het niet om DDAR maar om VIRM te gaan. Ik bedoel dan vooral de zijwanden: op de onderverdieping wijkend naar boven en op de bovenverdieping maar een kleine knik in de ramen. Ik hoop dat men er rekening mee houdt dat een DDARbak ietwat andere afmetingen heeft dan VIRM

@treinfan: zou het niet veel praktischer zijn om vierrijtuigstammen te maken met 2 stuurstanden? Inderdaad Bv's verbouwen tot Abv's en rijden in de samenstelling Bvk+ABv+ABv+Bvk, waarbij 1 stuurstand dus niet gebruikt wordt en ook technisch van z'n 'stuurstandstatus' ontdaan wordt (dit vanwege de deursluitingsperikelen die eerder in dit topic aan de orde zijn geweest). Ik geef toe, het is niet de fraaiste oplossing, maar toch beter dan sloop van dit relatief jonge materieel.
 

25-02-2009 21:06:05
seinhuis
seinhuis
Zit idd mooi uit. Maar ik denk dat de NS straks niet moet zeuren over extra schoonmaakkoste door afval op de grond, want ik mis de prullenbakken  

25-02-2009 21:12:27
treinfan
treinfan
@daniel81: het deursluitingssysteem loopt van Bvk tot loc/mDDM, een dromedariscompositie is dus niet mogelijk
En, anders gaan ze maar rijden met 2 van die kleine stammen aan elkaar, voor in de spitsrichting
(overigens, als de 6-baksstammen nou Bvk+Bv+ABv+Bv+Bv+mABk worden, hoeven ze geen Bv's om te bouwen, enkel 2 ABv's gedeklasserd te houden)
 

25-02-2009 21:18:12
jorgo
jorgo
Quote
maccerr: Worden de ramen verbreed? Zo nee, dan mag je wel stoelen aanschaffen met een kort zitvlak...


Zoiets zei ik ook al... maar overigens maakt een kort zitvlak het niet beter. Je bovenbenen blijven immer even lang! Daarom is bij vis-à-vis niet zozeer de steek tussen de zittingen van belang voor het beenruimtegerelateerde comfort, alswel de ruimte tussen de onderkant van de rugleuningen (ofwel: tussen stuitje en stuitje van tegenover elkaar zittende reizigers ).

Echte comfortabele stoelen hebben gewoon dikke zittingen tot in de knieholte (ICK B, ICRm A). Het cosmetisch verbeteren van de beenruimte door het inkorten van de zitting, waardoor de steek tussen de zittingen groter wordt maar de reizigers nog precies even dicht van elkaar zitten, werkt op het comfort dus slechts averechts.
 

25-02-2009 21:28:40
kbrandsma
kbrandsma
Quote
lucky: Ik vermoed dat er dan ook begin 2010 bedoeld word. Het ombouwen van het eerste stel/prototype duurt dat wel lang, maar 2 jaar lijkt me wel wat TE lang.

Twee jaar is inderdaad lang, maar lijkt mij wel reëel. Het interieurontwerp is er dan wel, het moet allemaal wel gedetailleerd en op maat gemaakt worden. Kortweg technische tekeningen van alle details, waardoor eerst een stel gestript moet worden, om alle mogelijke bevestigingspunten e.d. aan de constructie bloot te leggen bijvoorbeeld. Hier zit veel werk in, wat niet iedereen beseft! Hierna moet een fabrikant mallen ontwikkelen waarmee de zijpanelen kunnen worden gemaakt. Het maken van zo'n grote mal neemt ook z'n tijd. Als dan overal een testmodel/testmodellen van is/zijn gemaakt, kan alles worden ingepast en kan definitief groen licht worden gegeven.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-02-2009 22:22:51
rick
rick
Quote
treinfan: @daniel81: het deursluitingssysteem loopt van Bvk tot loc/mDDM, een dromedariscompositie is dus niet mogelijk
Dat zegt ie toch? Het ene stuurstand rijtuig wordt zodanig aangepast dat dat dus wel kan.

Is de verbouwing niet al begonnen met de 7739 (of welke mDDM er in Zwolle is uitgebrand)?
 

25-02-2009 23:26:22
timtrein
timtrein
Ga er maar vanuit dat ze dit hele jaar nog wel bezig zijn met alles uit te dokteren, uit te werken, allerlei schadebakken te herstellen en completeren en dan het eerste prototype (vast en zeker een viertje) in elkaar te meubelen...

En over het gebruik van de extra bakken: ga nou geen combinaties met locs erin maken, deze actie is o.a. bedoeld om daar juist vanaf te raken... áls er iets gebeurt dan gok ik op combinatie met de DDM-1 rijtuigen (ja, dan wel met locs erbij, maar die heb je er nu ook al voor nodig).
Je hebt een zooi Bvk's over van DD-AR (plus 26 gewone rijtuigen) en een zooi gewone rijtuigen (61 meen ik) van DDM-1. Stuurstanden DDM-1 afvoeren en combi's van 1700 + x-aantal gerenoveerde rijtuigen + Bvk maken. Maar de hele meuk kan ook gewoon afgevoerd worden, hoewel me dat een beetje vreemd over komt met zulk nieuw materieel.
 

26-02-2009 00:56:34
Rolffiej19
Rolffiej19
hehe volgens mij moet dit gevalletje als ie verbouwd is complete stam naar de klimaat kamer toe ? of is dat bij DDARm niet van toepassing?  

26-02-2009 18:30:52
ruysdael
ruysdael
hehe  

26-02-2009 19:47:50
aarclay
aarclay
Ga daarvan wel uit.
ICMm is ook de naar de KlimaKamer gegaan.
 

01-03-2009 21:18:23
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Ik ving laatst op dat de cabine's ook veranderd gaan worden. Het tractiewiel gaat verdwijnen en maakt plaats voor de pookjes a la VIRM. Ook komt er een beeldscherm om de treinen voor te bereiden op ERTMS.

Als machinist vind ik het wel jammer als dit echt gaat gebeuren. Al het mat gaat op elkaar lijken en dat betekent steeds minder afwisseling en uitdaging...
 

02-03-2009 10:24:25
Rolffiej19
Rolffiej19
oow dat zou wel balen zijn he als iets een uitdaging is dan is het wel het tractie stuur van de Mddm/DDar %08%  

05-03-2009 22:59:13
aarclay
aarclay
http://www.nedtrain.nl/nl/260/nieuws/nieuws/nieuws-items/van-oude-stoptrein-tot-moderne-intercity.html

Staat dus al op de site van NedTrain. Trouwens, waarom nieuwe meldlampen in de cabine? Die zijn er toch al?
En over dit:
Efficiëntie voert de boventoon, want NedTrain gaat complete modules buiten de bakken samenstellen. Op dit manier kan NedTrain sneller bouwen
Dit wordt toch ook al bij ICMm toegepast?

Laatst bewerkt door aarclay op 05-03-2009 23:00


Choo choo.....
 

05-03-2009 23:00:49
thom
thom
Quote
aarclay: http://www.nedtrain.nl/nl/260/nieuws/nieuws/nieuws-items/van-oude-stoptrein-tot-moderne-intercity.html

Staat dus al op de site van NedTrain. Trouwens, waarom nieuwe meldlampen in de cabine? Die zijn er toch al?

Meer en andere meldingen waarschijnljik, inbouw boordcomputer ed...
 

05-03-2009 23:02:05
aarclay
aarclay
En is het nog steeds de mddm 390 7739? En wat over de andere bakken daarvan> Die staan er ook netjes bij voor een prototype?


Choo choo.....
 

20-03-2009 17:43:27
adrie3
adrie3
Hallo allemaal.
Het meschien bij vele bekend maar heb toch één vraag die ik nergens kan vinden.
Wat is het probleem met het koppelen van de DDAR.
Want vandaag was het op Ut ,Gm en Ht problemen met dat gedoe met het aan koppelen.
Nog maals deze zal best beantwoordt worden met Kijk daar of daar dan ben ik ook al tevrede.%08%

Ps let niet op spelfouten ben niet echt sterk in de nederlandse taal al ben ik een nederlander sorry sorry,Bvd.%04%
 

20-03-2009 17:51:23
luytjes
luytjes
DDAR is voorzien van een BSI-koppeling en daarvoor is bij het koppelen wat meer kracht (snelheid) nodig. Het koppelen gaat er iets harder aan toe dan bij een Scharfenbergkoppeling. Zoals ik het heb begrepen, combineert men liever niet als er reizigers in de trein zitten, vooral ook door de ongelukken die kunnen gebeuren als iemand net op een trap staat. Een andere vaakgenoemde reden waarom combineren wordt vermeden, is dat er snel vertragingen ontstaan doordat er vaak meerdere pogingen nodig zijn om goed te kunnen koppelen.

Laatst bewerkt door luytjes op 20-03-2009 17:53
 

20-03-2009 18:02:28
robbertc
robbertc
Koppelprocedure DDAR:
Bij-te-plaatsen stel staat klaar. Trein met reizigers komt aan, en wordt stil gezet vlak voor het bij-te-plaatsen stel (want: direct combineren mag niet, zie reacties van luytjes). Het bij-te-plaatsen stel wordt tegen het andere stel aangereden en ze combineren dus. Daarna pas kan de machinist met de sleutel naar de voorste cabine lopen (want de sleutel zit in de cabine aan de kant waar gecombineerd wordt). Daar gaat hij/zij nog de trein opbouwen, remproef nemen, etc.
Koppelen + langs het stel naar voren lopen + trein opbouwen duurt meer dan de 3 minuten die ze er in Ht en Asd voor hebben. Het duurt 5-6 minuten.

Waarom het dan ook mis gaat in bijvoorbeeld Ut en Gdm, waar ze die 5-6 minuten wél hebben, dat is de grote vraag. Handigheid van de machinist? Spoor op die plaats niet vlak, zodat de koppeldozen niet recht tegenover elkaar staan? Het hoort iig gewoon te lukken..
 

20-03-2009 18:38:58
adrie3
adrie3
Oké maar is het dan geen optie om die koppelingen te vervangen daar Scharfenbergkoppeling ??  

20-03-2009 18:46:53
fugazi
fugazi
Misschien kunnen we de naam van dit topic aanpassen, volgensmij gaat het gerenoveerde DD-AR geen DD-ARm heten maar DDMm. Dacht ik hoor, volgens mij ergens gelezen

Laatst bewerkt door fugazi op 20-03-2009 18:47
 

20-03-2009 19:02:43
mark
mark
Deze is in ieder geval correct  

20-03-2009 21:16:57
manuel25
manuel25
Quote
adrie3: Oké maar is het dan geen optie om die koppelingen te vervangen daar Scharfenbergkoppeling ??
Nog niet, omdat de nog aanwezige haak voor schroefkoppelingen en stootbuffers in de weg hangen. Scharfenbergkoppelingen moeten hoger geplaast worden, waar de koppeling meer steun heeft aan de bak, dus op de hoogte van de "trekhaak". Wellicht wordt bij de renovatie het front helemaal aangepast en Scharfenbergkoppelingen toegepast, lijkt mij wel het handigst. Dan kan met eventueel misschien mechanisch koppelen met ander materieel.

Laatst bewerkt door manuel25 op 20-03-2009 21:18
 

20-03-2009 21:57:47
fff604
fff604
Misschien wat kort door de bocht maar, mijn ervaring als reiziger in lelystad is dat het meestal goed gaat met het koppelen, maar als het mis gaat je al snel met een een +10 of +15 zit. In zo'n geval doen een paar minuten extra in de dienstregeling er ook niet meer veel toe.

Laatst bewerkt door fff604 op 20-03-2009 21:58
 

20-03-2009 22:48:12
lucky
lucky
Gezien de vele meldingen door keesje kun je wel een redelijk beeld krijgen van de dagelijkse gang van zaken met het koppelen in Ht. En ik heb daar ook geregeld gelezen dat het spul met +3 is vertrokken, dus het helpt wel degelijk een aantal vertragingen op te vangen. Aan de andere kant moet je je afvragen hoe erg +3 is, als er beetje doorgereden wordt is dat zo weer ingehaald en komt alles mooi stipt op tijd in Ut aan. (In plaats van planmatig 3 minuten later, waar niemand op zit te wachten).  

21-03-2009 03:19:24
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
robbertc: Koppelprocedure DDAR:
Bij-te-plaatsen stel staat klaar. Trein met reizigers komt aan, en wordt stil gezet vlak voor het bij-te-plaatsen stel (want: direct combineren mag niet, zie reacties van luytjes). Het bij-te-plaatsen stel wordt tegen het andere stel aangereden en ze combineren dus....


stel met reizigers erin word tegen het andere klaar staande deel gekoppelt als het klaar staande stel al helemaal plat ligt en dan de machinist waarschuwd de mensen van tevoren dat de trein gaat combineren en dat de deuren nog even gesloten blijven

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 21-03-2009 03:19
 

21-03-2009 03:27:43
thom
thom
Juist, en dan pleurt dus alsnog iedereen van de trap af en daarom is dat dus volgens voorschrift niet de bedoelinhg...

En als een scharfenbergerkoppeling eronder had gepast had men deze er vast ookwel onder gezet, het feit dat die er niet zit geeft wel aan dat er redenen voor waren om een BSI te verkiezen boven een scharfenberger....

Laatst bewerkt door thom op 21-03-2009 03:29
 

21-03-2009 15:20:09
robbertc
robbertc
Quote
thom: Juist, en dan pleurt dus alsnog iedereen van de trap af en daarom is dat dus volgens voorschrift niet de bedoelinhg...
Nou, je mag natuurlijk wel vraagtekens zetten of dat werkelijk wel zo is.. (Moet er (nog) dusdanig hard met DDAR'ren gecombineerd worden, dat dit gevaarlijk is voor de reizigers die er in zitten??)

Laatst bewerkt door robbertc op 21-03-2009 15:21
 

21-03-2009 17:03:53
smarkie
smarkie
het maakt niet veel uit wat voor merk koppeling er onderzit. het probleem zit hem in de buffers die tussen de 2 treinstellen zitten.
de koppelingen zitten achter de buffers als je er goed naar kijkt en deze moeten dan ook een aardig stuk ingedrukt worden. in de praktijk houdt dit in of dmv "inbufferen tot de koppelingen pakken" of met een hogere snelheid de treinen combineren. maar ze mogen dus nooit direct gecombineerd worden, dit ivm het comfort van de reizigers en mogelijk valgevaar op de trappen e.d.


Mcn NS International Rtd
 

21-03-2009 19:41:06
thom
thom
Quote
robbertc:
Quote
thom: Juist, en dan pleurt dus alsnog iedereen van de trap af en daarom is dat dus volgens voorschrift niet de bedoelinhg...
Nou, je mag natuurlijk wel vraagtekens zetten of dat werkelijk wel zo is.. (Moet er (nog) dusdanig hard met DDAR'ren gecombineerd worden, dat dit gevaarlijk is voor de reizigers die er in zitten??)

Je hoeft niet te gaan kijken of het daadwerkelijk wel zo is want die regel is er juist omdat dat werkelijk zo is...
 

21-03-2009 21:12:25
MDDM
MDDM
De regelgeving voor het combineren met dubbeldeks materieel,vast gelegd in het handboek van de mcn,is er duidelijk in.


Gr Joop mcn Lls
 


22-03-2009 11:26:29
ruysdael
ruysdael
Quote
robbertc: Koppelprocedure DDAR: Bij-te-plaatsen stel staat klaar. Trein met reizigers komt aan, en wordt stil gezet vlak voor het bij-te-plaatsen stel (want: direct combineren mag niet, zie reacties van luytjes). Het bij-te-plaatsen stel wordt tegen het andere stel aangereden en ze combineren dus.
Gek, In Asd wordt het bij-te-plaatsen-stel vrijwel altijd open gezet voor reizigers, en wordt er direct gecombineerd met het aankomende stel.
Quote
MDDM: De regelgeving voor het combineren met dubbeldeks materieel,vast gelegd in het handboek van de mcn,is er duidelijk in.
Valt al het DD-mat daar onder? Met VIRM mag, volgens mij, wel direct gecombineerd worden (zie Std, elk half uur).

Laatst bewerkt door admin op 22-03-2009 21:04, reden: Quote hersteld
 

22-03-2009 11:54:49
smarkie
smarkie
Quote
maccerr:...Valt al het DD-mat daar onder? Met VIRM mag, volgens mij, wel direct gecombineerd worden (zie Std, elk half uur).


dit geldt alleen voor de DDAR en MDDM. niet voor VIRM.


Mcn NS International Rtd
 

22-03-2009 16:01:10
robbertc
robbertc
Quote
maccerr: Gek, In Asd wordt het bij-te-plaatsen-stel vrijwel altijd open gezet voor reizigers, en wordt er direct gecombineerd met het aankomende stel.
Ja, ik gaf dus ook aan hoe het hóórt te gaan. Wat jij zegt, mag dus officieel niet.

Dat het in het handboek staat (niet direct combineren), weet ik. Wat ik aan wou geven was: Is het nog steeds zo? Heb Mcn's horen zeggen dat de buffers (na jaren gebruik) inmiddels dusdanig soepel zijn, dat je niet meer zo hard hoeft te combineren. Dus misschien is het wel een onderzoekje waard of direct combineren met DDAR'ren inmiddels met een dusdanig lage snelheid kan, dat het geen gevaar oplevert voor de reiziger. Resultaat kan dus ook gewoon negatief zijn, maar misschien is het het onderzoeken waard..
 

22-03-2009 16:08:48
ruysdael
ruysdael
Ja, een onderzoek zou denk ik inderdaad niet verkeerd zijn.

Je geeft aan dat er +/- 5/6 minuten nodig zijn voor de procedure en dat er momenteel in Asd slechts 3 minuten zijn om het klusje te klaren. Gaat daar dit jaar eigenlijk nog verandering in komen, of wordt er afgewacht tot december, wanneer de 4500 richting Amersfoort zal gaan. En idem voor de 16000 in 's-Hertogenbosch?
 

22-03-2009 17:15:11
Rolffiej19
Rolffiej19
DDAR zal altijd wel een aardig aanloopje moeten nemen om te combineren anders pakt de schroefkopeling hem gewoon niet en schiet ie zo weer los had het afgelopen week nog met 2 MDDM`en die zo weer los schoten omdat het niet snelgenoeg ging  

22-03-2009 17:25:21
willy84
willy84
Dan moet je meer tractie geven. Dan ram je hem er zo aan vast!  

22-03-2009 17:42:44
lucky
lucky
Willy, heb je bovenstaande nou wel gelezen??  

22-03-2009 19:06:42
timtrein
timtrein
De buffers zullen wel iets soepeler zijn, weet zo niet welk type vering het betreft, maar of dat zo vreselijk veel uitmaakt waag ik te betwijfelen. Tenslotte worden buffers ook gereviseerd / vervangen...  

22-03-2009 19:35:14
thom
thom
Quote
Rolffiej19: DDAR zal altijd wel een aardig aanloopje moeten nemen om te combineren anders pakt de schroefkopeling hem gewoon niet en schiet ie zo weer los had het afgelopen week nog met 2 MDDM`en die zo weer los schoten omdat het niet snelgenoeg ging

Jij combineert DDAR door middel van de schroefkoppeling...

Laatst bewerkt door thom op 22-03-2009 19:35
 

22-03-2009 21:52:20
Rolffiej19
Rolffiej19
jah foutje sorry bedoelde die BSI koppeling maar kon er ffe niet zo snel op komen haha  

23-03-2009 00:22:40
thom
thom
Oww tochwel %08%  

24-03-2009 13:41:02
AlbertP
AlbertP
Als je DD-AR met de schroefkoppeling combineert, helpt de loc of mDDM van de achterste stam niet om de trein vooruit te krijgen... Dienstregeling halen wordt wel erg lastig.  

24-03-2009 15:22:32
mark
mark
Ik zat de matsms eens te bekijken, en daar viel me op dat de Bvk's 7014, 7040, 7072 en 7077 al geruime tijd aan de kant staan. 7040 heeft botsschade en 7072 heeft brandschade, maar waarom staan de 7014 en 7077 al zo lang aan de kant en wat is de status ervan?
Is er een mogelijkheid dat deze eerder betrokken raken in het revisieproces?
 

24-03-2009 19:17:12
1855
1855
Waren die niet 'overcompleet/pluk'?
Hlm heeft onlangs de Bv 280 7234 na jaren van herstel afgeleverd. Momenteel staat het als nieuw uitziende rijtuig in Ldd (als ik het goed heb zouden daar nog wat laatste onderdelen gemonteerd moeten worden).
 

24-03-2009 21:08:10
kleine_man
kleine_man
Quote
mark: Ik zat de matsms eens te bekijken, en daar viel me op dat de Bvk's 7014, 7040, 7072 en 7077 al geruime tijd aan de kant staan. 7040 heeft botsschade en 7072 heeft brandschade, maar waarom staan de 7014 en 7077 al zo lang aan de kant en wat is de status ervan?
Is er een mogelijkheid dat deze eerder betrokken raken in het revisieproces?


Zojuist gelezen dat de 7040 de plek van de 7047 heeft overgenomen en dat stam 7847 nu stam 7840 is.
 

24-03-2009 21:27:14
thom
thom
Quote
AlbertPool: Als je DD-AR met de schroefkoppeling combineert, helpt de loc of mDDM van de achterste stam niet om de trein vooruit te krijgen... Dienstregeling halen wordt wel erg lastig.

Zowieso, knap als jij twee DDAR stammen met een schroefkoppeling weet te combineren... Je mist namelijk iets %08%
 

24-03-2009 22:07:09
treinfreak
treinfreak
Op de nedtrain site's hebben ze het over het bouwen van modules
Willen ze die modules soms in de ddar gaan schuiven ?


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

24-03-2009 22:10:24
edje
edje
Quote
thom:
Quote
AlbertPool: Als je DD-AR met de schroefkoppeling combineert, helpt de loc of mDDM van de achterste stam niet om de trein vooruit te krijgen... Dienstregeling halen wordt wel erg lastig.

Zowieso, knap als jij twee DDAR stammen met een schroefkoppeling weet te combineren... Je mist namelijk iets %08%


Ja ach hoe heet zo'n ding ook alweer..... o ja een schroefkoppeling.
Kreng heeft namelijk alleen de haak, en niet het schroef gedeelte.
 

25-03-2009 00:47:30
dh3201
dh3201
En in tegenstelling tot de zuid Funense spoorwegen behoort een reserve schroefkoppeling niet tot de standaarduitrusting van een machinist? %08%


Shqiperise-lopers?
 

28-05-2009 19:09:07
aarclay
aarclay
Ik was benieuwd. Zijn ze al bezig met het ombouwen van het DD-AR stammetje wat nu binnen staat, of is die nog haast kaal?


Choo choo.....
 

11-07-2009 22:37:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
daniel81: Als ik die interieurimpressies bekijk, lijkt het niet om DDAR maar om VIRM te gaan. Ik bedoel dan vooral de zijwanden: op de onderverdieping wijkend naar boven en op de bovenverdieping maar een kleine knik in de ramen. Ik hoop dat men er rekening mee houdt dat een DDARbak ietwat andere afmetingen heeft dan VIRM

@treinfan: zou het niet veel praktischer zijn om vierrijtuigstammen te maken met 2 stuurstanden? Inderdaad Bv's verbouwen tot Abv's en rijden in de samenstelling Bvk+ABv+ABv+Bvk, waarbij 1 stuurstand dus niet gebruikt wordt en ook technisch van z'n 'stuurstandstatus' ontdaan wordt (dit vanwege de deursluitingsperikelen die eerder in dit topic aan de orde zijn geweest). Ik geef toe, het is niet de fraaiste oplossing, maar toch beter dan sloop van dit relatief jonge materieel.


Ik weet dat het een late reply is maar ik denk dat ik wel vermoed wat het precies is met die schuine wanden:
Ooit over nagedacht dat dat misschien wel een mooiere oplossing is voor de luchtschachten en alle overige mikmak weg te werken?
Tenminste, dat lijkt mij zo, aangezien je als je met z'n twee op het bankje zit dan kun je, als raamzitter, je linkerbeen niet meer kwijt in de huidige situatie omdat de luchtschacht in de weg zit...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 11-07-2009 22:39
 

12-07-2009 00:22:26
plant
plant
Quote
dlm4yjp: Tenminste, dat lijkt mij zo, aangezien je als je met z'n twee op het bankje zit dan kun je, als raamzitter, je linkerbeen niet meer kwijt in de huidige situatie omdat de luchtschacht in de weg zit...


Ik vind het juist wel fijn om daar mijn voet op te kunnen zetten, mag best blijven hoor. Ik verwacht echter wel dat deze "rand" eruit gaat aangezien er op de Artist Impressions niet veel van naar voren komt. Dat hoeft natuurlijk niets te zeggen...


Youri
 

12-07-2009 01:50:24
dlm4yjp
dlm4yjp
Deed ik ook dan wel.... maarjah... dan moet je wel oppassen waar je je voeten neerzet... voor het zelfde geld kieper je net ff dat prullenbakje om in de handtas van je overbuurvrouw (spreekt uit ervaring%08%)  

13-08-2009 18:35:12
luytjes
luytjes
Nog even het vraagstuk "wat doen we met overgebleven bakken" naar boven halen, als dat mag Ik vond het leuk het een en ander uit te zoeken en al met al zou ik het volgende doen met de resterende rijtuigen, mocht het nodig zijn. Al weet ik niet zeker of ik me baseer op juiste aantallen resterende rijtuigen.

We hebben nu 79x DDM-2/3 Bvk, 102x Bv en 77x ABv (waarvan er eentje rondrijdt als BBv). Nadat er in totaal 200 rijtuigen gereviseerd zijn houd je 29x Bvk, 27x Bv en 2x ABv/BBv over. Dan heb je nog een park DDM-1, bestaande uit 13x Bvk, 33x Bv en 29x ABv (waarvan ook 4 gedeclasseerd). Schadebakken die aan de kant staan tel ik ook mee, omdat je die bij een revisie toch kunt herstellen.

Met die aantallen kun je in principe 10 vijfdelige stammen en 13 vierdelige stammen samenstellen, met één of twee ABv's, dat hangt er vanaf of je 26 Bv's wil ombouwen tot ABv.
De DDM-1 Bvk's zijn hierin echter niet meegenomen. Deze stuurstanden zijn niet geschikt om een 1700 aan te sturen en om dit wel mogelijk te maken zul je wellicht de hele stuurtafel moeten vervangen. De stuurtafels volledig uitbouwen zal dan ongetwijfeld goedkoper zijn. Maar elk nadeel heeft z'n voordeel: je hebt 13 extra rijtuigen om de vierdelige stammen met één bak te verlengen, zodat je op 26 vijfdelige stammen komt.
Kom je uit op 26 stammen 1700 + Bv + ABv + Bv + Bv + Bvk (of met twee ABv's als je er dus 26 ombouwt uit Bv's), waarvan 13 stammen een ex-DDM-1 Bvk aan de loc-kant hebben. Het voordeel van deze stammen is dat ze qua lengte nagenoeg overeen komen met de dan al bestaande zesdelige stammen met mDDM, dus omlooptechnisch komt het ook goed uit.
Daarnaast houd je 3 DDM-2/3 Bvk's over, die je kunt gebruiken als reserve bij aanrijdingen.

Laatst bewerkt door luytjes op 13-08-2009 18:44
 

13-08-2009 19:15:03
treinfan
treinfan
Rest alleen de vraag of het deursluitingssysteem nog werkt als men DDM-1- en DDM-2/3-rijtuigen met elkaar in een stam koppelt en of de DDM-1 Bvk's net als een ICRm BDs dmv het omhalen van een schakelaar als tussenrijtuig in het deursluitingssysteem kunnen fungeren.%06%  

13-08-2009 19:16:28
ruysdael
ruysdael
Ik denk dat het gewoon over en uit is met DDM-1...  

13-08-2009 19:23:38
luytjes
luytjes
@treinfan: het deursluitingssysteem van DDM-1 kan natuurlijk het beste gelijk gemaakt worden aan dat van DDM-2/3. Daarnaast zou dus de hele stuurtafel en bijbehorende zaken uit de DDM-1 Bvk's moeten verdwijnen, waardoor het rijtuig inzetbaar wordt als een gewoon tussenrijtuig. Van Bvk is dan ook niet echt sprake meer.

@maccer: ik zie niet waarom nog redelijk jong materieel als DDM-1 (afgeleverd vanaf 1984) binnen een paar jaar al zou moeten worden afgeschreven. Uitgaande van een levensduur van 40 jaar zou het dus nog tot 2024 mee kunnen gaan.

Laatst bewerkt door luytjes op 13-08-2009 19:28
 

13-08-2009 19:57:47
MasterE
MasterE
Na de revisie van het DD-AR park is het de bedoeling dat er bij NS alleen nog maar treinstellen gaan rijden. Dus de revisie betekent niet alleen het einde van de DDM-1 stammen maar ook het begin van het einde van de E-loc bij NS, Als na verloop van tijd de SLT eindelijk op de baan verschijnt zal er nog een order worden uitgevraagd en kunnen ook de getrokken treinen, trek-trek en trek-duw stammen aan de kant (wat dan definitief het einde betekent van de E-loc bij NS). Men is ook opzoek naar een nieuw type dubbeldekker, het is de bedoeling dat deze een gelijkvloerse instap krijgt (allen het probleem is dat dit nog niet eerder is toegepast en er voorlopig nog op gestudeerd moet worden hoe dit te realiseren).

Laatst bewerkt door MasterE op 13-08-2009 19:59
 

13-08-2009 22:19:10
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
we gaan redelijk offtopic hier, maar trek-duw eruit duurt denk ik nog wel even, de BD'sen zijn relatief jong en het hele ICR-park is nog niet zo lang geleden gereviseerd. Dan hebben we het wel over een termijn van een jaar of 10-15 denk ik dan zo....  

14-08-2009 13:33:17
MasterE
MasterE
Dat is niet de bedoeling het streven is om voor 2015 alle E-locs aan de kant te hebben.  

14-08-2009 16:12:49
luytjes
luytjes
ICRm en de 1700'en kunnen dan misschien nog wel 10 tot 15 jaar mee, maar hun mogelijke inzetgebied wordt wel kleiner. Als ik na ga welke series het meest in aanmerking komen voor (integrale) inzet van ICRm, dan kom ik niet verder dan de 1900 en de 3600. Andere series waar het werd ingezet, zijn allemaal 'vervirmd', wat ook past binnen de plannen van hoogfrequent spoorvervoer. De vraag is of je al het ICRm straks kwijt kunt in die twee overgebleven series. En als de 1900 wordt opgenomen in de HSL-dienst (die plannen zijn er ook), dan zal ICRm ook hier verstoten moeten worden door ander materieel. Tenzij je die dienst gaat rijden met Prio-stammen, maar we weten inmiddels dat dat voorlopig niet samengaat met hogere snelheden. De vraag is of het met de wet- en regelgeving ooit wel kan.

Maar vergeet niet dat DDM-2/3 (DDAR) qua rijkarakterestiek en flexibiliteit dusdanig van ICRm en DDM-1 verschilt, dat het gezien kan worden als een treinstel (ook met loc). Daarnaast zijn er nogal wat uitbreidingsplannen in de Randstad, vooral op het grootste DDM-bolwerk: de Flevolijn. Extra DDMm zou hier in de toekomst dus wel goed van pas komen, denk ik.

Laatst bewerkt door luytjes op 14-08-2009 16:15
 

15-08-2009 09:45:23
julius
julius
Quote
luytjes: Andere series waar het werd ingezet, zijn allemaal 'vervirmd', wat ook past binnen de plannen van hoogfrequent spoorvervoer.
Waarom zou in hoogfrequent spoorvervoer geen ICR gebruikt kunnen worden?
 

15-08-2009 10:15:27
treinfan
treinfan
Hij zegt niet dat het helemaal niet gebruikt kan worden, maar indien er op een lijn hoogfrequent gereden zal worden (elke 10 minuten een trein), is het fijner om al die treinen met hetzelfde materieel te rijden. Dan zijn er geen afwijkende rijkarakteristieken tussen de treinen en kan je dus voor alle treinen van dezelfde rijtijden opaan.
Verder, de series waar het ICRm uit 'verdreven' is (3500, 800) zijn in het hoogfrequent spoorvervoer niet handig om allemaal met ICRm uit te voeren. Dit vanwege het inhalen te Gdm (als de stoptrein iets vertraagd is, moet de intercity afremmen om vervolgens in te halen en getrokken materieel trekt minder snel op) en de verbindingen van Ut naar Shl/Asd die altijd gigantisch druk zijn.
 

15-08-2009 11:17:58
treintim
treintim
Quote
treinfan: en getrokken materieel trekt minder snel op


En ik maar jaren lang denken dat VIRM langzaam optrekt... Volgens mij was juist VIRM het materieel dat het langst de tijd nodig had om vanuit stilstand op 140 km/u te komen (140 seconden dacht ik zoiets?).
Dat machinisten langzaam optrekken en afremmen met getrokken materieel, wil niet zeggen dat het ook gelijk langzaam is... integendeel, je kunt met getrokken materieel ook lekker vlot rijden (100% tractie geven en je schiet als een speer vooruit, sneller dan VIRM in elk geval).%08%
Verder geloof ik het niet dat NS ernaar zou streven om alle eloccen buiten dienst te hebben in 2015, is er ook maar iemand die deze uitspraak kan bevestigen? Eerder in dit topic is dat nog niet gebeurt ook, het lijkt me sterk.
En DDM-1 gaat ook niet zomaar aan de kant lijkt me, als je ziet hoe onmisbaar het is in de spits, denk ik dat NS blij mag zijn met deze treinen totdat er een nieuwe dubbeldekker zou zijn (SLT kan DDM-1 niet vervangen). Over een nieuwe trein gesproken, dat van die lagevloersinstap (verplicht voor alle treinen) is pas iets dat gaat spelen vanaf 2030 ofzo...

Laatst bewerkt door treintim op 15-08-2009 11:27
 

15-08-2009 12:49:18
robbertc
robbertc
Quote
treinfan: Dit vanwege het inhalen te Gdm (als de stoptrein iets vertraagd is, moet de intercity afremmen om vervolgens in te halen en getrokken materieel trekt minder snel op)
Dit zijn niet echt de redenen die een materieel-inzet-plan bepalen. Zulke redenen zijn incidenten. Je moet meer denken aan: reizigers-aanbod, rijkarakteristieken, keertijden, perronlengtes, materieelbekendheid, e.d.
 

15-08-2009 12:57:17
kbrandsma
kbrandsma
Quote
treintim: (...) Over een nieuwe trein gesproken, dat van die lagevloersinstap (verplicht voor alle treinen) is pas iets dat gaat spelen vanaf 2030 ofzo...

Jazeker, maar dan verplicht voor ALLE treinen. De nieuwe VIRM-4 stellen hebben dus maar een beperkte houdbaarheid.
 

15-08-2009 14:17:29
woepje
woepje
Quote
treintim: En ik maar jaren lang denken dat VIRM langzaam optrekt... Volgens mij was juist VIRM het materieel dat het langst de tijd nodig had om vanuit stilstand op 140 km/u te komen (140 seconden dacht ik zoiets?).
Ik geloof dat VIRM vanaf 0 km/u sneller optrekt dan een getrokken trein, maar dat een getrokken trein het boven de 60 of 100 km/u sneller kan optrekken...
 

15-08-2009 18:04:23
treinfan
treinfan
Quote
robbertc:
Quote
treinfan: Dit vanwege het inhalen te Gdm (als de stoptrein iets vertraagd is, moet de intercity afremmen om vervolgens in te halen en getrokken materieel trekt minder snel op)
Dit zijn niet echt de redenen die een materieel-inzet-plan bepalen. Zulke redenen zijn incidenten. Je moet meer denken aan: reizigers-aanbod, rijkarakteristieken, keertijden, perronlengtes, materieelbekendheid, e.d.
Ik noemde een voorbeeld van de rijkarakteristieken, maar dat klopt dus niet als ik woepje mag geloven, wat ik ook zeker doe%06% (daarin neem ik mijn woorden dus terug)
Enne, het reizigersaanbod had ik ook echt genoemd. Verder zijn de perrons wel lang genoeg op de intercity-stations voor een ICRm-compositie en keertijden zijn bij hoogfrequent spoorvervoer snel te veranderen met +/- 10 minuten, waardoor de keertijd geschikt te maken is voor getrokken materieel of juist niet

Laatst bewerkt door treinfan op 15-08-2009 18:04
 

15-08-2009 18:21:34
robbertc
robbertc
Inzet-gebied voor ICRm blijft altijd een lastige. Ga dr maar niet verder meer op in. Soms lijken dingen simpeler dan dat ze zijn..

De nieuwe DDAR'en, misschien beter om ons daar op te concentreren in dit topic

Laatst bewerkt door robbertc op 15-08-2009 18:26
 

15-08-2009 19:52:31
timtrein
timtrein
Ja, koffiedikkijken, maar ben benieuwd wat er uiteindelijk met de resterende rijtuigen gebeurt. Toekomst voor de DDM-1 stuurstanden en de 1800'en is er echt niet meer, daar moet je je geen enkele illusie over maken. Dat is, tegen de tijd dat het uiteindelijk definitief aan de kant gaat, een jaar of 30 oud. Het is gewoon te duur en te onhandig in gebruik. Die paar spitstreintjes worden dan wel met DD-AR of IRM gereden, en de rest van de stoppers met SLT.

Dat NS al in 2015 van alle e-locs af wil kan misschien wel waar zijn, maar dat gaan ze in de praktijk niet redden. Dan moet dus het hele park ICR aan de kant, en dan moet er met het restant DDM-1/2/3 ook niks meer gebeuren. Het kán wel, maar dat is wel een redelijke kapitaalvernietiging dus of dat werkelijk zo gaat moet ik nog zien.
 

15-08-2009 21:53:04
edje
edje
Hmmm vergeet niet 1700 is een stuk jonger dan IC-R. En ik denk eigenlijk dat met de verbouwing van de IC-Rijtuigen ze de levensduur van beide IC-R en 1700 eigenlijk wel een beetje gelijk liggen.  

16-09-2009 20:05:07
rick
rick
Maar eens een klein schopje. Is er nog wat nieuws omtrent de revisie?


@Treintim: Er worden 250 bakken in totaal gereviseerd, dus 200 rijtuigen en de 50 mDDM. Niet 250 bakken en 50 mDDM zoals je op een ander forum meldt.
 

16-09-2009 20:20:30
broek53
broek53
Je zult nog zeker een jaar geduld moeten hebben.  

16-09-2009 20:25:04
luytjes
luytjes
Quote
rick: @Treintim: Er worden 250 bakken in totaal gereviseerd, dus 200 rijtuigen en de 50 mDDM. Niet 250 bakken en 50 mDDM zoals je op een ander forum meldt.

Is dat niet iets wat je op dat andere forum of aan Tim privé moet melden?
 

17-09-2009 01:10:40
plant
plant
Misschien leuk; onlangs is er in het ICMm topic een link geplaatst naar een artikel over de modernisering van het ICM. Tussen de foto-slideshow stond een foto van een DDAR rijtuig die een aardige behandeling onderging. Gevalletje herstel of misschien wel proefrijtuig?

Een link naar het artikel (het betreft foto 7/14):
http://www.refdag.nl/artikel/1430972/Elke+zesde+werkdag+een+nieuwe+trein.html


Youri
 

17-09-2009 01:20:01
mren
mren
Dat is ongetwijfeld de bak die op de IJsselbrug de fik in is gegaan. Wordt bij mijn beste weten meteen uitgerust met nieuw interieur.