Revisie DD-AR
Forum: Algemeen - Algemeen
07-08-2008 15:49:48
nedtrain25
nedtrain25
vanochtend op intranet gelezen dat ze mddm 390 7739 weer aan het opbouwen zijn.
het lijkt op bijna nieuwbouw alleen de cabine is blijven zitten.
als de mddm is opgebouwd word het gelijk de try out voor het nieuwe in,- en extrieur.

Laatst bewerkt door mark op 20-03-2009 19:02
 

07-08-2008 16:05:56
kevinevers
kevinevers
Misschien een beetje een rare vraag maar wat was met de 390 7739 gebeurd? Ben namelijk niet zo thuis in de nummertjes  

07-08-2008 16:07:24
nedtrain25
nedtrain25
die uitgebrand op de brug over ijssel bij zwolle  

07-08-2008 16:10:03
kevinevers
kevinevers
oke, dankje  


07-08-2008 16:13:19
2296
2296
En dat word zeer grondig aangepakt in Haarlem. Ook de eerste twee ruiten van de reizigers gedeelte (vanuit de cabine gezien) zijn blijfen zitten. De rest hebben ze allemaal weggehaald om het opnieuw op te bouwen. Ook de machine ruimte onder het reizigers gedeelte is helemaal weg. Wordt ook allemaal weer opgebouwd.  

07-08-2008 16:21:01
Rolffiej19
Rolffiej19
aan de buitenkant zijn als ik het goed had mee gekregen de kleur stelling wel hetzelfde gebleven (opnieuw gespoten)  

07-08-2008 16:23:08
nedtrain25
nedtrain25
nee wat ze gaan toch gebruikt worden voor sneltreinen en intercity  

09-08-2008 10:59:13
aarclay
aarclay
Dus als ik ged begrijp is de indeling nu wel of niet anders dan eerst?
Wat moet ik me nou precies voorstellen aan die bak?

Laatst bewerkt door aarclay op 09-08-2008 11:00
 

09-08-2008 17:01:18
AlbertP
AlbertP
foto: http://www.nicospilt.com/anderen/HS20060313_010.JPG

Laatst bewerkt door AlbertP op 09-08-2008 17:01
 

09-08-2008 17:20:09
raoul1
raoul1
de link werkt niet.....  

09-08-2008 17:22:20
geertw
geertw
Link even knippen en in een nieuw venster weer plakken, dan krijg je een foto te zien van twee uitgebrande DDAR-rijtuigen.


http://www.ovinnederland.nl/
 

09-08-2008 18:55:46
luytjes
luytjes
Ja, we weten hoe hij eruit zag TOEN, maar het gaat om hoe hij eruit ziet NU.  

10-08-2008 13:46:38
aarclay
aarclay
Na de ICM modernisering wordt toch al begonnen met DD-ARm ombouw?
Is dat al zeker verder?
 

10-08-2008 14:17:34
nedtrain25
nedtrain25
het is de bedoeling om eind 2009 begin 2010 te beginnen met de revisie van dd-ar  

10-08-2008 14:32:32
willy84
willy84
Verplicht Europees aanbesteden neem ik aan? Of toch het idee om het in eigen beheer te doen, iets dat me moeilijk lijkt gezien de lopende ICM revisie.  

10-08-2008 15:00:09
nedtrain25
nedtrain25
haarlem gaat het gewoon zelf doen  

10-08-2008 16:10:25
lucky
lucky
Ze zijn tot 2012 ofzo bezig met ICM (Incl. ICM-IV'tjes) Dus hoe wil je dat naast het ICM in haarlem doen? Die werkplaats is niet oneindig kwa capaciteit en menskracht.

Laatst bewerkt door lucky op 10-08-2008 16:10
 

10-08-2008 16:11:43
nedtrain25
nedtrain25
en toch gaat haarleem hetzelf doen  

10-08-2008 16:25:52
2296
2296
Ze draaien daar nu al twee ploegendienst om een hogere productie te krijgen. Waardoor de doorlooptijd van een stel naar beneden gaat en dus eerder klaar is. Waardoor dus een ander stel eerder in revisie gaat. En de toelevering van alle onderdelen is erg strak geplant.  

10-08-2008 16:27:36
lucky
lucky
Kijk, dat is een antwoord waar mensen wat mee kunnen. Ze mogen dan wel flink door werken willen ze eind 2009 klaar zijn. Of gaan ze vanaf 2010 met 1 ploeg aan DDAR werken en met de ander aan ICM?  

10-08-2008 16:36:11
2296
2296
Ze hebben nu ook nog een ploeg die schade en herstel doen. Maar hoe ze dat in de toekomst gaan invulllen weet ik niet.

Laatst bewerkt door 2296 op 10-08-2008 16:36
 

10-08-2008 19:23:33
nsr1855
nsr1855
Ik weet zeker dat de afdeling schadeherstel niet aan de modernisering gaat. Tenzij het wel erg rustig is, dan zou er een kleine kans kunnen bestaan dat enkele mensen worden uitgeleend aan de afdeling revisie.. Maar er is nog genoeg klus in Hlm bij Schadeherstel. (1826,8642 en natuurlijk de mDDM waar deze hele discussie over zou gaan). Wat ik toen heb meegemaakt in Hlm is dat als er geen klus meer is de mensen worden uitgeleend aan andere afdelingen binnen het schaderherstelbedrijf.  

10-08-2008 19:36:16
thom
thom
Ik hoop overigens niet dat na revisie DD-AR de naam krijgt die dit topic nu draagt, want dit klinkt écht niet...  

10-08-2008 20:00:38
ruysdael
ruysdael
Darm _O-  

10-08-2008 20:29:39
luytjes
luytjes
Welnee, gewoon DDMm-2/3
Hoewel dat natuurlijk ook veel verwarring kan opleveren met mDDM (voor de n00bs MDDM, mDDm of MDDm).

Laatst bewerkt door luytjes op 10-08-2008 20:30
 

10-08-2008 20:41:48
Lucchese
Lucchese
Hopelijk krijgen ze niet de nieuwe "sprinter" kleurstelling.
Ziet er niet uit
 

10-08-2008 20:48:39
visscher
visscher
Dat zal vast niet, ze worden omgebouwd om als IC gebruikt te gaan worden  

10-08-2008 20:50:54
timtrein
timtrein
Quote
markrijs: Ik weet zeker dat de afdeling schadeherstel niet aan de modernisering gaat. Tenzij het wel erg rustig is, dan zou er een kleine kans kunnen bestaan dat enkele mensen worden uitgeleend aan de afdeling revisie.. Maar er is nog genoeg klus in Hlm bij Schadeherstel.
Ja, volgens mij staan allerlei bakken al jarenlang in de rij voor herstel. Die kans lijkt me erg klein.
 

10-08-2008 20:52:04
spoorhaas
spoorhaas
Misschien dat iemand dat ook weet..

Komen er ook smallere deuren in of blijven dezelfde deuren erin? ( voor het in- & uitstappen )
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-08-2008 20:54:02
timtrein
timtrein
Deuren veranderen is een erg dure klus... dus lijkt me dat dat zo blijft.  

10-08-2008 21:04:56
2296
2296
Quote
timtrein:
Quote
markrijs: Ik weet zeker dat de afdeling schadeherstel niet aan de modernisering gaat. Tenzij het wel erg rustig is, dan zou er een kleine kans kunnen bestaan dat enkele mensen worden uitgeleend aan de afdeling revisie.. Maar er is nog genoeg klus in Hlm bij Schadeherstel.
Ja, volgens mij staan allerlei bakken al jarenlang in de rij voor herstel. Die kans lijkt me erg klein.

Er staan nog grote schade gevallen waarvan herstel dermate duur is dat sloop wellicht goedkoper. En dan gaan ze er niet aan beginnen. Ze hebben echt wel ervaring dat ze weten wat nog hersteld kan worden en wat verloren zaak is.
 

10-08-2008 21:10:54
thom
thom
Quote
spoorhaas: Misschien dat iemand dat ook weet..

Komen er ook smallere deuren in of blijven dezelfde deuren erin? ( voor het in- & uitstappen )

Waarom zou je er überhaupt smallere deuren in willen zetten ?
 

11-08-2008 00:02:25
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
thom: Ik hoop overigens niet dat na revisie DD-AR de naam krijgt die dit topic nu draagt, want dit klinkt écht niet...


Hehe dat is al een Feit dat het deze naam krijgt er is namelijk ook al een heel project team dat zich ontvermdt over het DDARm gebeure
 

11-08-2008 00:06:46
hvondelen
hvondelen
Tja, je kunt het ook gewoon DD-AR blijven noemen eh;)
Tis maar wat je gemakkelijk vind, en darm klinkt ook wel leuk vind ik.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

11-08-2008 06:02:57
2296
2296
Maar dan moet je ook niet ICMm en ICRm gebruiken Maar gewoon ICM en ICR. %08%  

11-08-2008 09:06:46
geertw
geertw
Quote
luytjes: Welnee, gewoon DDMm-2/3
Hoewel dat natuurlijk ook veel verwarring kan opleveren met mDDM (voor de n00bs MDDM, mDDm of MDDm).

Dan krijgen we ook mDDMm


http://www.ovinnederland.nl/
 

11-08-2008 09:43:39
gertjan
gertjan
Quote
2296: Maar dan moet je ook niet ICMm en ICRm gebruiken Maar gewoon ICM en ICR. %08%
Die namen vervallen automatisch weer naar de oude benaming, als al het materieel de bahandeling gehad heeft
 

18-08-2008 19:30:31
aarclay
aarclay
Mijn verwachtingen is dat het bijna hetzelfde eruit zal zien als de ICMm of de V-IRM..
Maar we zullen zien.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-08-2008 19:31
 

18-08-2008 22:40:07
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
gertjan:
Quote
2296: Maar dan moet je ook niet ICMm en ICRm gebruiken Maar gewoon ICM en ICR. %08%
Die namen vervallen automatisch weer naar de oude benaming, als al het materieel de bahandeling gehad heeft


lichtelijk off-topic maar ik zie vaak nog ICRm voorbij komen, en volgens mij heeft al het materieel al een revisie gehad.
 

18-08-2008 22:45:17
mark
mark
... Bs ...  

20-08-2008 22:57:23
aarclay
aarclay
Quote
nedtrain25: vanochtend op intranet gelezen dat ze mddm 390 7739 weer aan het opbouwen zijn.
het lijkt op bijna nieuwbouw alleen de cabine is blijven zitten.
als de mddm is opgebouwd word het gelijk de try out voor het nieuwe in,- en extrieur.

Wat mij nog niet geheel duidelijk is, is dat de MDDM dus hersteld is, kaal geplukt, en weer opgebouwd exclusies interieur?

kan iemand dit bevestigen?
 

20-08-2008 23:04:04
broek53
broek53
De 7739 is voor tweederde deel afgebroken op de vloerplaat na, alleen de cabine en het eerste derde deel staan er nog. Op die bodemplaat is men begonnen de bovenbouw van de bak weer op te bouwen.  

21-08-2008 00:38:47
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
mark: ... Bs ...


Oke, maar die worden toch gesloopt
 

21-08-2008 00:44:58
fastguy84
fastguy84
Even voor de duidelijkheid: wordt DD-ARm (of hoe het ook zal heten) Sprinter of IC-materieel?  

21-08-2008 07:28:26
Jack5812
Jack5812
IC- materieel. En ik hoop dat het ook dan volwaardig IC-materieel wordt. Dus met o.a. airco en stoelen in coachopstelling. Zodanig dat het minstens het comfort van VIRM benaderd. Ben benieuwd.
Gr Jack
 

21-08-2008 07:30:25
mren
mren
Airco zal wel. Je kan vandaag de dag niet meer aankomen met materieel zonder. Buiten klantcomfort is het ook nog eens goedkoper omdat een trein met ramen die niet open kunnen/zijn veel aerodynamischer is, waarmee je schijnbaar meer bespaart dan dat je airco extra kost.  

21-08-2008 08:09:32
WesselE
WesselE
Maar als DD-AR IC materieel wordt, dan is er geen dubbeldekstrein meer voor de stoptreindiensten (behalve DDM-1, maar dat is vanwege het trage optrekken ook niet direct een goede keuze voor stoptreinen). Nu weet ik wel dat NS alles wel "versprinteren", maar ik neem aan dat je trein waar nu 2x DDAR rijdt niet zomaar kunt vervangen door SLT of SGMm...

Laatst bewerkt door WesselE op 21-08-2008 08:14


'Okeh'
 

21-08-2008 09:22:14
bjornl
bjornl
Wel als je de frequentie verdubbelt  

21-08-2008 09:29:15
broek53
broek53
We hebben het in een ander topic al bij de staart gehad, meen ik, maar SLT komt aan ongeveer dezelfde capaciteit als DDAR - alleen wordt die capaciteit bepaald door veel meer staanplaatsen.  

21-08-2008 11:34:45
jeanne
jeanne
Misschien ook niet helemaal voor deze topic, toch maar even de vraag gesteld omdat het misschien wel samen kan hangen. Dit voorjaar is er buitenlands DD-materieel van de DB en SBB in Utrecht kort ter beoordeling op bezoek geweest. Was dit misschien als vervanger van het DDAR-materieel gedacht of voor een ander doel. Gaat er naast het SLT dan toch nog iets aanbesteed worden voor al het sprinter werk?  

21-08-2008 12:04:13
broek53
broek53
Bij mijn beste weten gaat het hele Sprintersegment (en dan bedoel ik; de stoptreinen) over op enkeldeks, vanwege de toegankelijkheid. Maar niets is voor eeuwig, natuurlijk...  

21-08-2008 13:13:13
kleine_man
kleine_man
Hoi,

Het hangt er wel mee samen, maar dan wel een klein beetje. NS (en ook andere persoonsvervoerders) zijn verplicht om vanaf 2020, dacht ik maar kan ook eerder, dusdanig materieel te voeren dat ook lichamelijk gehandicapten zelfstandig kunnen reizen. Het SBB en DB materieel was op bezoek om beoordeeld te worden, want zij voldoen aan de gestelde eisen. Dit zijn dan ook potentiele kandidaten voor een eventuele toekomstige levering van nieuw dubbeldekkersmaterieel.

Wellicht dat met de verbouwing van het DD-AR al rekening gehouden wordt met deze verplichting, maar dat zullen we tzt wel merken.

Groet Patrick
 

21-08-2008 14:20:16
luytjes
luytjes
Een DDM-bak dusdanig ombouwen zodat er een gelijkvloerse instap onstaat lijkt me een ingewikkelde klus. De SBB S-Bahn Zürich heeft ook dubbeldeksmaterieel rijden dat lijkt op DDM (instap boven de draaistellen). Om het materieel geschikt te maken voor mindervaliden wordt één rijtuig uit de treinstam vervangen door een nieuw dubbeldeksrijtuig met de instap op de onderverdieping. De overtollige rijtuigen worden vervolgens ingezet op lijnen waar een gelijkvloerse instap niet noodzakelijk is.
Iets dergelijks zou je ook kunnen doen bij DDM. Immers hoeft niet de hele trein een gelijkvloerse instap te hebben; één bak of zelfs één deur per trein lijkt mij voldoende. Alleen is een dubbeldeksrijtuig met instap op de onderverdieping geen optie met de Nederlandse perronhoogte.

DDM = DD-AR + DDM-1

Laatst bewerkt door luytjes op 21-08-2008 14:24
 

21-08-2008 14:58:55
willy84
willy84
Quote
broek53: We hebben het in een ander topic al bij de staart gehad, meen ik, maar SLT komt aan ongeveer dezelfde capaciteit als DDAR - alleen wordt die capaciteit bepaald door veel meer staanplaatsen.

Als ik zo vrij mag zijn om het op zijn Amsterdam te zeggen:
In feite zeg je tegen de dagelijkse forens, de arbeider, de mensen die iedere dag keurig naar hun werk gaan: je blijft maar lekker staan iedere dag! We (NS) hebben daar gewoon maling aan! En dan zullen er genoeg mensen zijn die het minder diplomatiek brengen.
Hoe is het om iedere dag te moeten staan op afstanden als Almere-Amsterdam CS. In de auto weet je tenminste zeker dat je een zitplaats hebt. Hoe denk je nieuwe reizigers te trekken en de rol van het OV te vergroten als je al grote groepen reizigers staand wil gaan vervoeren. Dat ik op een stukje als Amsterdam CS-Amstel moet staan? Oke, geen probleem mee! Maar dat je gewoon glashard zegt: tussen Almere en CS staan de meeste mensen maar vijf dagen per week heen- en terug! Nee, daar zal ik het nooit mee eens zijn. Treinen rijden is meer dan alleen geld verdienen.
 


21-08-2008 15:08:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Zoals elders al vaker aangegeven, je treinkaartje is een bewijs om vervoerd te worden en niet om een zitplaats te hebben.  

21-08-2008 15:12:13
ruysdael
ruysdael
Quote
jack5812: IC- materieel. En ik hoop dat het ook dan volwaardig IC-materieel wordt. Dus met o.a. airco en stoelen in coachopstelling. Zodanig dat het minstens het comfort van VIRM benaderd. Ben benieuwd.
Het lijkt mij een lastige klus. De ramen die momenteel in een DD-AR zitten zijn precies op de lengte die tussen 2 banken zit. Als je luxere stoelen wilt neerzetten en meer beenruimte wilt creëren (zoals dat een intercitydienst betaamd, lijkt mij) kom je op het zelfde probleem wat je met ICRm hebt. Banken die niet naast het raam staan, maar exact naast het stukje tussen 2 ramen in. Ik weet niet of dit een bezwaar is voor NS, maar praktisch is het niet .
Quote
taigagaai: Zoals elders al vaker aangegeven, je treinkaartje is een bewijs om vervoerd te worden en niet om een zitplaats te hebben.
Klopt, maar je betaalt wel voor een staanplaats, waar je voorheen voor een zitplaats betaalde. Ik kan me voorstellen dat er dan mensen zijn die overstappen op een ander vervoersmiddel.

Laatst bewerkt door ruysdael op 21-08-2008 15:14
 

21-08-2008 15:17:16
willy84
willy84
Quote
taigagaai: Zoals elders al vaker aangegeven, je treinkaartje is een bewijs om vervoerd te worden en niet om een zitplaats te hebben.

Met deze dooddoener kunnen we alle stoelen wel uit de trein halen. Daar betaal je immers niet voor!

Laatst bewerkt door willy84 op 21-08-2008 15:29
 

21-08-2008 15:25:40
jeanne
jeanne
Quote
luytjes: De SBB S-Bahn Zürich heeft ook dubbeldeksmaterieel rijden dat lijkt op DDM (instap boven de draaistellen). Om het materieel geschikt te maken voor mindervaliden wordt één rijtuig uit de treinstam vervangen door een nieuw dubbeldeksrijtuig met de instap op de onderverdieping. De overtollige rijtuigen worden vervolgens ingezet op lijnen waar een gelijkvloerse instap niet noodzakelijk is.



Je spreekt hier van te vervangen DPZ-rijtuigen. Voor alle duidelijkheid deze rijtuigen zijn geenszins overtollig, maar verhuizen naar de broodnodige Spits-diensten, gekenmerkt met HVZ (HauptVerkehrsZeiten). De nu bij Siemens/Bombardier geplaatste order NDW heeft nog een optie die ook voor deze diensten gebruikt kan worden!

Het is overigens opvalend dat in Zwiserland de SBB bij de S-Bahn Zürich zich volledig concentreerd op de dubbeldeks-materieel en de BLS in Bern en omgeving op enkeldeks-materieel. Wie meer van de nieuwe rijtuigen in Zwitserland wil weten moet hier maar eens bij de SBB-Medienmitteilung van 30 Juni 2008 kijken.

Edit mvd: Quote hersteld

Laatst bewerkt door jeanne op 21-08-2008 15:27
 

21-08-2008 15:29:38
nielske90
nielske90
Het gaat dan ook niet om waar de reiziger voor betaald, maar of het OV aantrekkelijk kan worden gemaakt ten opzichte van de auto, en dat is bij iedere dag staan niet het geval.
En waarom zijn er niet enkele SLT zessen besteld, die voor en achter 4 bakken (2+2) dubbeldeks zijn en in het midden twee bakken enkeldeks. Dan heb je enkele SLT´s beschikbaar voor de drukke trajecten (hoewel dat wel veel hogere kosten zou brengen)%03%

Laatst bewerkt door nielske90 op 21-08-2008 15:30
 

21-08-2008 15:32:52
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
willy84:
Quote
taigagaai: Zoals elders al vaker aangegeven, je treinkaartje is een bewijs om vervoerd te worden en niet om een zitplaats te hebben.
Met deze dooddoener kunnen we alle stoelen wel uit de trein halen. Daar betaal je immers niet voor!
En waar dan wel voor? Zolang je niet hoeft te reserveren in de DD-ARm, heb je ook geen recht op een zitplaats als je een vervoersbewijs hebt.
 

21-08-2008 15:46:01
broek53
broek53
Zonder nou meteen een discussie te gaan starten die niet over DDARm gaat, en die ook niet de suggestie moet wekken dat ik hier beleid loop te verdedigen, toch even de opmerking dat ik niet bedoeld heb te zeggen dat a priori eindeloos meer staanplaatsen GEPLAND zullen worden. Dat zou best kunnen, maar dat is niet wat ik zeg. Ik meld alleen dat het SLT qua capaciteit (lengte versus zitplaatsen) aardig in de buurt komt van DDAR. Een SLT 6 (100 m lang) heeft een capaciteit op de volnorm van 496 plaatsen 2e klasse en een DDAR-met-motorbak van 534 plaatsen. Alleen heeft, inderdaad, de DDAR 395 zitplaatsen en de SLT 266.  

21-08-2008 16:16:39
willy84
willy84
Dat haalde ik wel uit je verhaal. NS ruilt DDAR, met relatief veel zitplaatsen voor SLT. Er zullen vast series zijn waar dat te billijken is, op eerder genoemd voorbeeld vind ik het echter niet kunnen en er zullen vast vele mensen zijn die dat met me eens zijn. Ben benieuwd hoe zich dit verder ontwikkelt.
Quote
taigagaai:
Quote
willy84:
Quote
taigagaai: Zoals elders al vaker aangegeven, je treinkaartje is een bewijs om vervoerd te worden en niet om een zitplaats te hebben.
Met deze dooddoener kunnen we alle stoelen wel uit de trein halen. Daar betaal je immers niet voor!
En waar dan wel voor? Zolang je niet hoeft te reserveren in de DD-ARm, heb je ook geen recht op een zitplaats als je een vervoersbewijs hebt.

Het lijkt op deze manier wel alsof je een mazzeltje hebt als je een keer wel een zitplaats hebt in de spits. Ik vind dat niet meer dan normaal. NS heeft mijn inziens een inspanningsverplichting om zoveel mogelijk mensen te laten zitten op afstanden waarop "men" dat als normaal beschouwd.

Laatst bewerkt door willy84 op 21-08-2008 16:18
 

21-08-2008 16:23:45
broek53
broek53
Het zou mij op zichzelf ook niet verbazen als er zoiets gebeurt, maar nogmaals: daar gaat dit topic niet over. Ter geruststelling op het voorbeeld dan nog even (anders blijft het zo hangen): vanuit Almere C rijden straks ook en vooral allerlei IC's, de volnorm voor Stoptreinen wordt nooit toegepast over het hele traject (alleen voor het piektraject) en de treinen op deze specifieke route wisselen in Weesp voor eenderde van bezetting door overstappers.  

21-08-2008 18:39:37
t.ricksen_
t.ricksen_
Quote
nielske90: En waarom zijn er niet enkele SLT zessen besteld, die voor en achter 4 bakken (2+2) dubbeldeks zijn en in het midden twee bakken enkeldeks. Dan heb je enkele SLT´s beschikbaar voor de drukke trajecten (hoewel dat wel veel hogere kosten zou brengen)%03%
Met de laatste zin maak je je eigen vraag toch volstrekt overbodig?
 

21-08-2008 21:41:44
nielske90
nielske90
Ooit gehoord van een retorische vraag? Was niet zozeer een vraag, maar meer het inbrengen van het idee gedeeltelijk enkeldeks, gedeeltelijk dubbeldeks wat ook een goede oplossing kan zijn ten aanzien van capaciteit.  

21-08-2008 21:59:25
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: Graag weer terug naar het onderwerp. Over zitplaatsen kan elders gediscusieerd worden.  

21-08-2008 22:29:08
nedtrain25
nedtrain25
ddarm word voorzien van airco  

21-08-2008 22:30:55
hvondelen
hvondelen
Dus voortaan in de DD-ARm gewoon muziek kunnen luisteren als het warm is!


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

22-08-2008 13:21:40
reisthijs
reisthijs
Ik heb het idee dat DDARm als IC-mat helemaal niet zoveel problemen oplevert.

Zo rijdt er nogal wat DDAR in IC's (of in treinen die binnenkort IC worden): 2200, 3400, 3900, 4500, 4900, 5400, daar kan DDAR dus gewoon blijven als het IC-materieel wordt.

Voor wat betreft de stoptreinseries met DDAR, als dit nu in de spits een losse stam is kan dit worden vervangen door 2 stellen SLT, dan moet het aantal zitplaatsen ongeveer gelijk zijn.
Enige probleem is dan dus nog de spitstreinen met 2xDDAR. Als de perrons 270m lang zijn (zoals bij Utrecht-Tiel, Amersfoort-Zwolle) is er ruimte voor 16 bakjes SLT (twee zesjes + een viertje), hoe groot is dan nog het verschil in zitplaatsen met 2xDDAR?
 

22-08-2008 13:23:32
willy84
willy84
Even aanhakend op dat laatste dat je aanstipte.
Nu is het maximum aantal bakken dat wordt ingezet 12 en een beperkt aantal trajecten voor ICM 15. Gaat dat, omdat SLT kortere bakken heeft, omhoog voor deze nieuwe treinen?
 

22-08-2008 14:04:42
dennistd
dennistd
Volgens mij heeft dit te maken met het materieel, en anders is het gewoon de maximale lengte zoals je in https://www.somda.nl/www/forum/5034/p143816/ kunt lezen.  

22-08-2008 14:08:19
lucky
lucky
En het sommetje wordt heel erg makkelijk. Een SLT 4 is net zo lang als een ICM-3 en een SLT 6 net zo lang als een ICM-4.

Laatst bewerkt door lucky op 22-08-2008 14:08
 

22-08-2008 14:27:39
broek53
broek53
Aan SLT in deze rubriek schijnt niet te iontkomen te zijn, dus vooruit maar. De lengtes die in de link genoemd worden, zijn niet juist. Een SLT4 is 70 m (69.360 om precies te zijn) en een SLT6 is 100 meter (100.540).
Allerlei lengtes uitdrukken in aantallen bakken is iets waar Prorail vanaf zal moeten, naarmate er meer variatie in baklengtes ontstaan.
 

22-08-2008 15:16:42
dennistd
dennistd
Het maximale aantal bakken met een max. lengte van 415m is dan 24, die op 2 manieren te maken is:
4x6-bakken: 1288 zitplaatsen
2x6-bakken + 3x 4-bakken: 1292 zitplaatsen

(uiteraard alleen als het technisch mogelijk is)

Laatst bewerkt door dennistd op 22-08-2008 15:18
 

22-08-2008 15:24:41
timtrein
timtrein
Tot slot kan je natuurlijk ook nog beslissen om ter vervanging van DD-AR de frequentie van je Sprinterdiensten wat omhoog te gooien...  

22-08-2008 15:44:28
willy84
willy84
Als dat mogelijk is uiteraard. En dat is een probleem op veel trajecten. Wellicht een idee om de berichten over de SLT te kopieren naar het betreffende topic:)  

24-08-2008 11:34:47
maxime
maxime
Gisteren was toevallig op het journaal dat Minister Eurlings zijn 4,5 miljard voor het verhogen van de spoorcapaciteit bij elkaar heeft.  

24-08-2008 14:23:30
MVB87
MVB87
Wat heeft dat met dit topic te maken? Die 4,5 miljard voor spoorcapaciteitsverhoging heeft te maken met de infrastructuur, niet met het rollend materieel.  

24-08-2008 14:24:34
martijn
martijn
Haha, dat dacht ik eerst ook, maar het sluit wel goed aan op de reactie die daarboven staat  

24-08-2008 15:01:56
stefanuzz
stefanuzz
Ik meen mij te herinneren dat ik al een flinke tijd terug visualties zag van wat men dacht dat de vernieuwde dd-ARm kon zijn Iemand toevallig die dingen nog?

- Toch gevonden. Hier staan er een paar: http://enquete.arachnea.nl/nsddar/plaatjes600/

Laatst bewerkt door stefanuzz op 24-08-2008 15:12
 

24-08-2008 15:08:44
gertjan
gertjan
Ja, ik heb die dingen nog op mn schijf staan Als je even je e-mail doorgeeft (PB), liggen ze binnen 24 uur in je digitale brievenbus  

24-08-2008 16:24:37
aarclay
aarclay
Zijn dat diezelfde uit de bovenstaande link?

EDIT bij Gertjan: Bij een reactie op het laatste bericht hoef je niet te quoten.
EDIT bij Ariën: Zal ik op letten in het vervolg.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-09-2008 22:19
 

24-08-2008 17:01:13
gertjan
gertjan
Ja, het zijn dezelfde.  

31-08-2008 21:41:49
davidov08
davidov08
Grappige impressies. Ik zou ook de suggestie hebben gegeven om de blauwe banen in precies tegenovergesteld patroon (tov VIRM) te verven (knik naar beneden ipv knik omhoog). Zie; http://enquete.arachnea.nl/nsddar/plaatjes600/10.jpg

Het realiseren van dit model; http://enquete.arachnea.nl/nsddar/plaatjes600/30.jpg
is wel heel optimistisch, je moet dan het hele casco vervangen... wat neerkomt op het bouwen van een hele nieuwe trein %08%. Wordt een soort dubbeldek-SLT; vindt 'm wel mooi trouwens. Het voorgestelde interieur is overigens realistischer.

Het lijkt hier overigens om een enquetewebsite te gaan, zou er een gehouden zijn onder (... noem een groep)?
 

31-08-2008 21:51:54
geertw
geertw
Deze plaatjes komen uit een enquête die gehouden is onder een aantal leden (niet allemaal) van het NS Panel.


http://www.ovinnederland.nl/
 

01-09-2008 19:51:57
john563
john563
wat ik laatst nog begrepen heb is een andere neus nog steeds een optie.  

01-09-2008 22:23:03
aarclay
aarclay
Ik denk dat dat te veel kost voor bij de revisie.

ik heb gehoord van NedTrain personeel dat de bewuste bak inderdaad bij Haarlem binnen staat, en dat ze wachten op het groene licht van de NS om de try-out te laten beginnen.

Ontwerp ervan is er ook nog niet, dus is allemaal nog een kwestie van geduld.
Maar ik geloof dat ze dit jaar meer ervan zouden weten.... (dacht ik)

Allemaal afwachten...
 

01-09-2008 22:26:32
thom
thom
Ik zie persoonlijk het nut niet in om een nieuwe kop op een DDAR te gaan bouwen...  

01-09-2008 22:29:05
aarclay
aarclay
Moet hij weer helemaal opnieuw beproefd worden enzo, opnieuw toegelaten etc....
dure grap.

Als hij een nieuw interieur krijgt is dat niet nodig. ICMm hoefde ook niet opnieuw toegelaten te worden (geloof ik), maar corrigeer me als ik het fout heb.
 

01-09-2008 22:33:43
mark
mark
ICMm is o.a. ook naar de klimaatkamer in Wenen geweest, dus...  

01-09-2008 22:34:06
vrijgezel
vrijgezel
ICM moest wel het toelatings-circus doorlopen vanwege gewijzigde techische installaties (ICR trouwens ook). Indien bij DDM2/3 en wellicht ook bij DDM1, als deze laatste later ook alsnog bij de revisie wordt meegenomen, ook e.e.a. aan technische installaties wordt gewijzigd, zal wel een (dure) toelatingsprocedure doorlopen moeten worden.  

01-09-2008 23:02:34
thom
thom
Quote
mark: ICMm is o.a. ook naar de klimaatkamer in Wenen geweest, dus...

Dat lijkt me meer te maken hebben met de ingebouwde airco...
 

01-09-2008 23:51:47
broek53
broek53
Klimakammer is nooit nodig voor een toelating.  

04-09-2008 21:36:44
kbrandsma
kbrandsma
Een klimaatkamer is om in de praktijk te meten of de klimaatinstallatie de in theorie opgestelde temperatuur kan behalen.

Je kunt wel een airco van 5 kW onder een bak hangen, maar als tijdens de eerste de beste hete zomer met volle bezetting blijkt dat de airco bij een buitentemperatuur van 30 graden niet verder koelt dan 27 graden, in plaats van de beoogde 25 graden, dan zul je toch een grotere airco moeten monteren.
 

04-09-2008 23:18:26
MVB87
MVB87
Een tijdje terug is binnen dit topic discussie gevoerd over de naam voor de DD-AR ná revisie (sorry dat ik het weer oprakel ). De naam van het materieel zou mijnsinziens geen DD-ARm moeten worden, aangezien het materieel na revisie geen AR materieel meer is. Een toepasselijkere, en minder 'rare' naam dan DD-ARm zou dan DD-IC zijn.. Dubbeldeks Intercity materieel, want dat is het vanaf dan ook %06%.  

04-09-2008 23:33:15
bjornl
bjornl
Maar ja, VIRM heet ook nog steeds VIRM, ondanks dat het geen interregiomaterieel (meer) is.  

05-09-2008 10:44:36
gertjan
gertjan
Nouja, elke IC is gewoon een IR geworden Als je 1 station overslaat heet je trein al een IC tegenwoordig.  

05-09-2008 11:15:36
broek53
broek53
Sure, maar dan slaat ICM en ICR weer nergens op....  

05-09-2008 18:33:15
manuel25
manuel25
IC is meer lange afstanden (zoals Leeuwarden-Rotteram) toch? en IR voor de kortere (zoals Zwolle-Nijmegen). Dan slaat het nog nergens op, want dat zou er materieel met de letters IC ingezet moeten worden op Alkmaar-Maarstricht/Heerlen.
Ik vind VIRM best geschikt voor IC vervoer. Maar materieel met IC er in is meestal toch wel comfortabeler (wil de discussie niet weer laten oplaaien).
Om weer on-topic te komen, DD-AR is na de ombouw eigenlijk geen echt AR meterieel meer, misschien is DD-IR dan beter, maar dan raak je weer in de war met DD-IRM. Lijkt mij handig dat je gewoon DD-AR aanhoudt. Of eventueel DD-IC. maar maakt het ook weer verwarrend. Aangezien het materieel op dezelfde lijnen blijft rijden en niet in de échte IC's komen maar meer in de IR of Sneltrein series, kun je het beter zo laten...

Laatst bewerkt door manuel25 op 05-09-2008 18:34
 

05-09-2008 19:39:23
NDS
NDS
IR of IC, dat is niet aan afstanden gebonden, het gaat daarbij om afstanden tussen stops maar vooral om gemiddelde snelheid incl. stops( in iedergeval in Duitsland). Zo moest een IR in Duitsland een gemiddelde snelheid halen van minimaal 90km/u( al haalde div. treinen dat in de late IR periode al niet meer) en een max. snelheid van 200km/u. Bij IC's lag de gemiddelde snelheid hoger en dat is door het verdwijen van de IR's nu gedaalt omdat de IC's de functie van de IR's deels moesten overnemen, deze stoppen nu vaker bijvoorbeeld.
Het verhaal in Duitsland lijkt een beetje op het schrappen van de treinsoort sneltrein in Nederland met dat verschil dat hier langzamer gereden word en de IC's op div. trajecten de langzaamste treinsoort zijn en dus letterlijk op iedere hoek van de straat moeten stoppen en dat je in Duitsland nog steeds toeslag betaald en kan reserveren.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort