Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Revisie DD-AR

Donderdag 17 sep 2009 - 01:46:04
bjornl
bjornl
Quote
mren: Dat is ongetwijfeld de bak die op de IJsselbrug de fik in is gegaan. Wordt bij mijn beste weten meteen uitgerust met nieuw interieur.
Dat was toch een mDDM?

Laatst bewerkt door bjornl op Donderdag 17 sep 2009 om 01:46:42

Donderdag 17 sep 2009 - 01:49:36
jmt
jmt
Hmm, dat betwijfel ik ff, als ik het zo goed zie op die foto is het een ABv, en die zat toen niet aan de mABK 7739 (die Bjorn inderdaad bedoelt). De enige 2 ABv's die nu -voor zover ik weet- b.d. staan zijn de 7525 + 7555 met ("bots")schade (eentje @ Zwolle en de andere @ Halfweg, beide niet zo lang geleden)

Laatst bewerkt door jmt op Donderdag 17 sep 2009 om 01:50:23

Vrijdag 18 sep 2009 - 00:20:34
thom
thom
De brand op de IJsselbrug betrof twee baken, een motorwagen en het rijtuig erachter, en dat zou weleens deze kunnen zijn.

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 18 sep 2009 om 00:21:08

Vrijdag 18 sep 2009 - 00:27:49
broek53
broek53
De mDDM van de IJsselbrug is de 390 7739, die weer wordt opgebouwd (ten dele letterlijk vanaf de bodemplaat) en zeker een prototype voor de Revisie wordt. Het rijtuig erachter (althans op de IJsselbrug) was de 280 7208. Of die hersteld wordt als proto weet ik niet, maar het ligt natuurlijk wel voor de hand.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 18 sep 2009 - 01:07:06
Rolffiej19
Rolffiej19
voor een impressie van de voortgang van de mddm kun je hier even klikken : www.flickr.com

Vrijdag 18 sep 2009 - 01:15:13
jmt
jmt
Zo he, dat ziet er ehm.... bijna als nieuw uit!

Vrijdag 18 sep 2009 - 18:00:46
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Zo te zien weten ze nog niet hoe de be-streping op de zijkant er uit komt te zien. Want helemaal in het geel, nee dat zie ik niet in de dienst rijden.

Overigens er komen toch ook lampen op de balkons van de kopbakken die aangeven of de cabine bezet is, t.b.v. vrijhouden van het balkon bij evacuaties.

Choo choo.....

Vrijdag 18 sep 2009 - 18:07:56
htmtram
htmtram
Klopt het gerucht dat het DD-AR rijtuig wat in HLM driehoek staat, dat die ook gereonveert wordt?

Vrijdag 18 sep 2009 - 18:23:58
rick
rick
Quote
broek53: Je zult nog zeker een jaar geduld moeten hebben.
Dat weet ik, ik bedoelde hoe het er nu mee staat maar dat kan ik op de foto's van Rolf zien.

@aarclay: Of ze weten al wel hoe de bestreping eruit komt te zien maar het is nog niet aangebracht. De reclamebanen zijn immers ook later apart aangebracht.

Vrijdag 18 sep 2009 - 18:49:55
MDDM
MDDM
Quote
aarclay: Zo te zien weten ze nog niet hoe de be-streping op de zijkant er uit komt te zien. Want helemaal in het geel, nee dat zie ik niet in de dienst rijden.
Lijkt er meer op dat die bak net gespoten is.Blauwe strepen worden later aangebracht.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 18 sep 2009 - 19:00:15
treintim
treintim
Hehe, hebben we weer een gesprek over de kleur.. hoe is het mogelijk. Wel, wat mij betreft mogen ze hem zo laten, ziet er prachtig uit, zo'n gele banaan MDDM.

Laatst bewerkt door treintim op Vrijdag 18 sep 2009 om 19:00:28

Vrijdag 18 sep 2009 - 19:28:06
mrcl1985
mrcl1985
Het ziet eruit alsof de ramen boven op een andere plaats zitten, klopt dat? Ze zaten toch altijd in de 'knik' en nu lijkt het alsof de ramen eronder blijven.

Vrijdag 18 sep 2009 - 19:31:46
Arjen-V
Arjen-V
mddm heeft altijd al de ramen onder de knik gehad, overige bakken zitten de bovenste ramen wel in de knik.

Laatst bewerkt door Arjen-V op Vrijdag 18 sep 2009 om 19:32:39

Vrijdag 18 sep 2009 - 19:37:32
mrcl1985
mrcl1985
ah ik zie het al! de onderste zijn geen ramen maar is waar het technische deel hoort te zitten, vandaar de verwarring

Vrijdag 18 sep 2009 - 20:04:30
broek53
broek53
Staat er een DDAR-rijtuig in de driehoek? Ik dacht dat daar een DDM-1 staat (Bv 26-37 472) en die maakt op zichzelf weinig kans (omdat het een DDM-1 is...)

Vrijdag 18 sep 2009 - 20:12:15
mark
mark
Ja, Bv 280 7208 staat daar, die destijds uitbrandde te IJbrzl


Zaterdag 19 sep 2009 - 17:40:03
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
treintim: Hehe, hebben we weer een gesprek over de kleur.. hoe is het mogelijk. Wel, wat mij betreft mogen ze hem zo laten, ziet er prachtig uit, zo'n gele banaan MDDM.
Dan heb ik al de nieuwe naam bedacht:
Dubbelvla

Maar laten we maar wachten op de striping. Ik denk dat het waarschijnlijk net als de ICMm zal worden, met halfrond aflopende banen. Tijd zal het leren.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 19 sep 2009 om 17:40:18

Choo choo.....

Zaterdag 19 sep 2009 - 18:06:07
treinfreak
treinfreak
Leuk om te zien dat er al vooruitgang in zit.
Maar gaan alle ramen naar beneden onder de knik of kwam het gewoon uit bij de MDDM ?

wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!

Zaterdag 19 sep 2009 - 18:29:15
bjornl
bjornl
Bij de mABk zaten de ramen - zoals al eerder gezegd - altijd al onder de knik.

Zaterdag 19 sep 2009 - 18:37:54
visscher
visscher
Quote
aarclay: Maar laten we maar wachten op de striping. Ik denk dat het waarschijnlijk net als de ICMm zal worden, met halfrond aflopende banen. Tijd zal het leren.
Ik vermoed dat de striping eerder richting VIRM gaat, aangezien DDAR natuurlijk net als VIRM ook dubbeldeks is en ICM enkeldeks materieel is.

Laatst bewerkt door admin op Zondag 20 sep 2009 om 13:32:17, reden: Quote ingekort

Zondag 20 sep 2009 - 20:37:12
ruysdael
ruysdael
Eerder al, werd aangegeven dat DDAR waarschijnlijk materieel wordt voor het Intercity-segment. Dan ligt een VIRM-kleurstelling voor de hand...


Zondag 20 sep 2009 - 20:41:56
bjornl
bjornl
Maar aarclay zegt alleen maar dat hij de afgeronde uiteinden van de IC-strepen op ICMm verwacht. Dat sluit de zigzag-lijn van VIRM verder niet uit.

Laatst bewerkt door bjornl op Zondag 20 sep 2009 om 20:42:22

Zondag 20 sep 2009 - 21:40:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
ja, en ik zeg dat de oude diagonale strepen er op komen....

tsjonge jonge, wacht het gewoon af wat het word voordat we alle mogelijke striping krijgen... want was dit forum niet zo gebaseerd: wat je ziet wat je noteerd?

Zondag 20 sep 2009 - 21:52:05
Rolffiej19
Rolffiej19
Er komt idd een soort Virm/ICMm achtige blauwe streep over de complete DD-ARm kan ik je alvast verklappen

Maandag 21 sep 2009 - 00:02:55
bjornl
bjornl
Quote
dlm4yjp: ja, en ik zeg dat de oude diagonale strepen er op komen....

tsjonge jonge, wacht het gewoon af wat het word voordat we alle mogelijke striping krijgen... want was dit forum niet zo gebaseerd: wat je ziet wat je noteerd?
Nou nou nou, de sfeer is hier echt weer geweldig. Ik zie dat mensen elkaar niet helemaal lijken te begrijpen, probeer daar wat duidelijkheid te scheppen en dan krijg ik zoiets? Awel, dan kan ik me voortaan maar beter de moeite besparen. Weer wat geleerd.

Maandag 21 sep 2009 - 20:04:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
ja, sorry hoor, maar dat is iets waar ik me nogal aan erger op dit forum: constand is het: "ik denk dat..." ik wil liever de feiten horen... kijk tuurlijk zal het vast wel op de Virm/ICMm striping lijken, maar dat weten we nog niet. Maarjah, we houden het hier maar bij want ook ik ging vanmorgen de mist in (zie OD 21/9)

Maandag 21 sep 2009 - 22:26:03
daniel81
daniel81
Quote
Rolffiej19: Er komt idd een soort Virm/ICMm achtige blauwe streep over de complete DD-ARm kan ik je alvast verklappen
Waarom is die nu nog niet te zien? Ik bedoel, is een ICMm bak ook eerst helemaal geel waar later een blauwe band op wordt aangebracht? Het lijkt me toch dat er vanaf de grondverf meteen geel en blauw opkomt?

Maandag 21 sep 2009 - 22:32:08
thom
thom
Het is makkelijker eerst de hele bak geel te spuiten, dan af te plakken en het blauw te doen.
Anders zou je eerst wat blauw moet worden af moeten plakken en de bak geel spuiten, en dan het gele af moeten plakken en het blauw moeten spuiten.

Daarnaast ook beter voor de bescherming, naden tussen kleuren die maar even niet aansluiten bieden geen bescherming aan de ondergrond.

Woensdag 04 nov 2009 - 00:54:46
Rob...
Rob...
Misschien niet helemaal het goede topic, maar wat gaat er gebeuren met MDDM 7737 uit stam 7865? Wordt die net als 7739 meteen gereviseerd of wordt hij gerepareerd? (wat was er mee gebeurd?)

Woensdag 04 nov 2009 - 12:20:56
davidov08
davidov08
En als aanvulling daarop; wanneer zou de 7739 'af zijn' cq. weer in dienst treden?

Woensdag 04 nov 2009 - 15:25:12
nedtrain25
nedtrain25
Quote
Rob...: Misschien niet helemaal het goede topic, maar wat gaat er gebeuren met MDDM 7737 uit stam 7865? Wordt die net als 7739 meteen gereviseerd of wordt hij gerepareerd? (wat was er mee gebeurd?)
van deze mddm waren de stroomafnemers eraf gereden in woerden.
deze komt gewoon weer als normale mddm in dienst. ook weer in de 7865

Woensdag 04 nov 2009 - 15:27:29
nedtrain25
nedtrain25
Quote
davidov08: En als aanvulling daarop; wanneer zou de 7739 'af zijn' cq. weer in dienst treden?
de revisie van DD-ARm (zoals het project heet) zal de tweede helft van 2010 beginnen. MDDM 7739 word eerst helemaal hersteld voordat zijn revisie gaat beginnen. dus daar is het van afhankelijk.

Laatst bewerkt door admin op Woensdag 04 nov 2009 om 16:12:02, reden: Quote hersteld

Donderdag 12 nov 2009 - 11:28:35
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Voor de liefhebbers die graag meer foto's willen zien over hoe het eruit komt te zien:

www.puurruimte.nl

Vooral die zitbank lijkt me sweet. Beter dan een stelletje harde klapstoelen met beperkte ruimte.

Choo choo.....

Donderdag 12 nov 2009 - 11:32:03
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Origineel patroon ook op die paars-blauwe stoelen...
Hoop dat de kwaliteit van hun producten beter is dan die van hun taal, 4 fouten in zo'n mini-blokje tekst is wel veel

In Op de Rails van november stond over DD-AR/DDM-1 dat volgend jaar definitief (..?) gekeken wordt of de modernisering van DD-AR nog wordt uitgebreid of niet. Bij uitbreiding zou ook een deel van DDM-1 betrokken worden. Blijven hopen dus!

Donderdag 12 nov 2009 - 11:37:08
stefanuzz
stefanuzz
Twitter Stefanuzz
Laatste impressie-foto is niet aanklikbaar, maar linkje heb ik even boven water weten te halen

www.puurruimte.nl

Edit: ik vind de kleur iets te veel naar paars neigen, dus even een kleurcorrectie toegepast... want ik neem aan dat ze net als bij ICMm blauw gaan doen.

i36.tinypic.com

Laatst bewerkt door stefanuzz op Donderdag 12 nov 2009 om 11:42:40

Donderdag 12 nov 2009 - 11:56:58
davidov08
davidov08
Hmmm... leuke impressies. Het idee van een loungebank is wel aardig. Alleen de stoelen zien er nogal plank-achtig en smal uit, ook geen (verplaatsbare) leuning tussen de stoelen.
Quote
timtrein: (...)
In Op de Rails van november stond over DD-AR/DDM-1 dat volgend jaar definitief (..?) gekeken wordt of de modernisering van DD-AR nog wordt uitgebreid of niet. Bij uitbreiding zou ook een deel van DDM-1 betrokken worden. Blijven hopen dus!
Als DDM1 nou niet gereviseerd wordt (omdat ze samen met de andere trek-duwstammen binnen afzienbare tijd verdwijnen), hoe/met wat wordt dit materieel dan vervangen? Sinds het aan de kant zetten van ICL, ICK en (deels) DM90 en Mat'64 is het wagenpark van NS nou niet echt heel ruim meer te noemen t.o.v. het benodigd materieel voor uitvoering van de DRGL.

Laatst bewerkt door davidov08 op Donderdag 12 nov 2009 om 11:57:50

Donderdag 12 nov 2009 - 13:33:32
bjornl
bjornl
De terzijdestellingen hebben geen substantiële verkrapping veroorzaakt, hoor. Er zijn tegelijkertijd 51 dubbeldeks-vierwagenstellen ingestroomd en de revisie van SGM is beëindigd.
Over welke andere verdwijnende trek-duwstammen heb je het?
Verder is de ambitie van NSR om alle Sprinters/stoptreinen met enkeldeksmaterieel te rijden; DD-AR zal dus denkelijk door SLT worden "afgelost". Verdere instroom van SLT kan VIRM uit een aantal Sprinter/stoptreinseries "verjagen" wat dan DDM-1 uit relevante treinseries kan vervangen - dit alles voor zover je het natuurlijk in vervangacties kan zien, zoals sommigen hier laten zien ligt de inzetplanning vaak stukken complexer dan het simpelweg schuiven met materieel tussen series.

Donderdag 12 nov 2009 - 13:58:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dan mag dit natuurlijk ook niet vergeten worden!
De wc's

www.puurruimte.nl

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 12 nov 2009 - 13:59:11
Rob...
Rob...
Even iets anders: Ik neem aan dat de schadebakken van het DD-AR niet meer gerepareerd zullen worden, aangezien er een overschot is. Van de Bvk's heb ik hier al gelezen dat ze niet meer gerepareerd zullen worden (7079, 7072, 7041, 7040 (is die wel met schade?)), de MDDM, wordt dus wel gerepareerd, van 7555 heb ik foto's gezien dat hij hersteld werd, maar bak 7208 en 7272? Is daar hoop voor?

Donderdag 12 nov 2009 - 14:07:07
Lucchese
Lucchese
Quote
Rob...: 7040 is die wel met schade?
Bak 7040 heeft volgens mij een aanrijding met stel 419 gehad te Ldd.

Donderdag 12 nov 2009 - 16:37:16
geert
geert
Voor wat betreft het uiterlijk: gisteren kreeg ik in mijn mailbox een enquete over hoe ik het uiterlijk 'beleef'. Hier werd een voorstel gedaan voor 3 varianten en welke mij de beste beleving en gevoel bracht etc. De variant waar extra vragen over waren, was de variant in de huidige vorm van de koploper, dus met rond einde en verder de blauwe strepen als op VIRM. Andere varianten waren de huidige VIRM maar dan op DD-AR in de bekende donker blauwe kleur en een meer blauwe variant, waarbij het blauw doorliep tot op het dak.

Donderdag 12 nov 2009 - 16:45:31
Daan!
Daan!
forum.3rail.nl je bedoelt vast deze

Donderdag 12 nov 2009 - 18:20:52
ruysdael
ruysdael
www.puurruimte.nl Het balkon ziet er ook mooi uit.


Donderdag 12 nov 2009 - 18:43:09
mdj
mdj
Alleen een beetje klein (in de breedte)?

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 12 nov 2009 - 19:24:26
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
De toilet neemt wat breedte voor de deur weg volgens mij, daardoor lijkt het nogal smal


Zaterdag 05 jun 2010 - 19:31:30
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Voor de geinteresseerden die benieuwd zijn naar de status van het DDZ-materieel.
Ze zijn bezig inmiddels in Haarlem bezig met een try-out voor het interieur.

Helaas heb ik er geen foto's van, en die zullen jullie voorlopig nog niet te zien krijgen. De buitenkant is nog steeds zoals eerst....

Choo choo.....

Maandag 07 jun 2010 - 10:50:59
lex_t
lex_t
Quote
Daan!: forum.3rail.nl je bedoelt vast deze
Ik zie dat de cabineramen worden gewijzigd.. Beter!

Maandag 07 jun 2010 - 11:40:06
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Vergeet niet dat het een design-tekening is, en dat er e.e.a. kan veranderen.
Als ik mijn keuze mag maken in de beschildering, dan gaat mijn keuze naar 1 toe, dit omdat dit ook veel weg heeft van de V-IRM. De rest oogt te druk of lijkt zelfs naar IC+ te neigen.

Choo choo.....

Maandag 07 jun 2010 - 11:50:18
john563
john563
wat ik begrepen heb worden de zijramen dicht gemaakt, de voorspijlen eruit en 1 groot raam, deze week word bij 1 bak het dak uitgezaagd om te kijken voor een airco unit zoals de VIRM.

Maandag 07 jun 2010 - 13:16:59
MDDM
MDDM
Quote
lex_t:
Quote
Daan!: forum.3rail.nl je bedoelt vast deze
Ik zie dat de cabineramen worden gewijzigd.. Beter!
Met de huidige cabineramen is niks mis mee hoor

Gr Joop mcn Lls

Maandag 07 jun 2010 - 13:29:29
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
dennistd: De toilet neemt wat breedte voor de deur weg volgens mij, daardoor lijkt het nogal smal
Het toilet word opnieuw ontworpen en word waarschijnlijk nu vierkant (ICMm-toilet vermoed ik) aangezien het tijdens de try-out bleek dat dit totaal niet pastte en 1/3e van de deuropening belemmerde (bij het steunpaaltje in de deur bleek dat er rechts van dat paaltje geen enkele loopmogelijkheid is.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 07 jun 2010 - 14:34:51
luytjes
luytjes
Quote
MDDM: Met de huidige cabineramen is niks mis mee hoor
Het is puur subjectief natuurlijk, maar in mijn ogen (en ik denk ook in de ogen van vele anderen) is de huidige DDM-kop gedateerd, saai, ongeïnspireerd, noem maar op Daar mag van mij best een facelift overheen. Bovendien heeft het ook een praktisch voordeel: geen uitzichtsbelemmerende spijlen in de voorruit en geen inval van zonlicht door de zijruiten meer.

Laatst bewerkt door luytjes op Maandag 07 jun 2010 om 14:35:41

Maandag 07 jun 2010 - 14:47:54
edje
edje
Flickr spoorkeerl
geen uitzichtsbelemmerende spijlen meer, lol,
DD-AR heeft een zere fijne cabine om je werk te kunnen doen. De spijltjes vormen echt geen problemen met je uitzicht.
Sterker nog je hebt een heel mooi uitzicht zo, en dat komt ook mede door de zijramen. Het is echt een troon waar je op zit, niks meer aan doen dus..... ja misschien een beetje fluweel op de stoel enzo.


Maandag 07 jun 2010 - 15:25:49
MDDM
MDDM
Quote
luytjes: en geen inval van zonlicht door de zijruiten meer.
Rolgordijntje er voor en je bent daar ook vanaf . En voor het overige sluit ik mij bij edje aan. Niks aan toe te voegen.

Gr Joop mcn Lls

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 07 jun 2010 - 15:52:52
luytjes
luytjes
Alsof ik verantwoordelijk ben voor die aanpassingen Ik noem alleen wat mogelijke praktische redenen om de kop aan te passen. Een rolgordijntje is een simpele oplossing. Het dichtmaken van het ruitje is wat rigoureuzer, maar effectiever.

Laatst bewerkt door luytjes op Maandag 07 jun 2010 om 15:53:35

Maandag 07 jun 2010 - 15:58:56
edje
edje
Flickr spoorkeerl
zijruitjes voorzien van inklapbare spiegels, kan de machinist nog even langs de trein kijken bij het wegrijden dat er niemand die alsnog wil proberen in te stappen tussen de trein valt.


Maandag 07 jun 2010 - 16:06:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ik denk dat er daar weinig aan word gedaan, het enige wat ik denk wel te verwachten zijn de zogeheten luchtgeleiders op de rand van de cabine (verminderd het gesuis door de rijwind).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.