Revisie DD-AR
Forum: Algemeen - Algemeen
05-09-2008 20:11:50
luytjes
luytjes
Waarom zo moeilijk doen over de afkorting? Zolang het beestje maar een naam heeft ...

Laatst bewerkt door luytjes op 05-09-2008 20:12

05-09-2008 21:28:20
bjornl
bjornl
Quote
manuel25: IC is meer lange afstanden (zoals Leeuwarden-Rotteram) toch? en IR voor de kortere (zoals Zwolle-Nijmegen). Dan slaat het nog nergens op, want dat zou er materieel met de letters IC ingezet moeten worden op Alkmaar-Maarstricht/Heerlen.

Excuseer? Amr-Mt is een langere reis (in tijd) dan Lw-Rtd. Ook Hdr-Nm is in dezelfe categorie als Lw-Rtd. Overigens gebruiken slechts weinig mensen de trein over het gehele traject.
Quote
Om weer on-topic te komen, DD-AR is na de ombouw eigenlijk geen echt AR meterieel meer, misschien is DD-IR dan beter, maar dan raak je weer in de war met DD-IRM. Lijkt mij handig dat je gewoon DD-AR aanhoudt. Of eventueel DD-IC.

Of we noemen het bij één van de alternatieve namen, DDM-2/3 of mDDM (aangezien ze straks niet meer met een loc rijden). Of misschien heeft NSR straks zelf een leuke, nieuwe naam voor de vernieuwde stellen

Laatst bewerkt door bjornl op 05-09-2008 21:28

05-09-2008 21:58:27
lucky
lucky
Heb het idee dat de 800 meer voor kortere afstanden wordt gebruikt. Amr -> asd, Asd -> ut, ut->ht/ehv

De 500 is sowieso een uur gn -> zl maar veel gaan ook door naar ut.

Laatst bewerkt door lucky op 05-09-2008 21:59

05-09-2008 22:32:29
manuel25
manuel25
Quote
bjornl:
Quote
manuel25: IC is meer lange afstanden (zoals Leeuwarden-Rotteram) toch? en IR voor de kortere (zoals Zwolle-Nijmegen). Dan slaat het nog nergens op, want dat zou er materieel met de letters IC ingezet moeten worden op Alkmaar-Maarstricht/Heerlen.

Excuseer? Amr-Mt is een langere reis (in tijd) dan Lw-Rtd. Ook Hdr-Nm is in dezelfe categorie als Lw-Rtd. Overigens gebruiken slechts weinig mensen de trein over het gehele traject.

Daarom zei ik ook dat er materieel ingezet zou moeten worden met de letters IC, zoals ICR, VIRM is niet bedoeld om mensen helemaal van Maastricht naar Alkmaar of Schagen te brengen, niet dat er veel zijn die dat doen...
De 800 ((Den Helder)-(Schagen)-Alkmaar-Maastricht/Heerlen) is volgens mij wel (een van) de langste treinserie.

@ Lucky: De 500 is inderdaad een beter voobeeld van een echte IC serie, er zijn wel een aantal reizigers die helemaal naar Den haag gaan vanuit Groningen, maar het meeste is Zwolle of Utrecht.

Laatst bewerkt door manuel25 op 05-09-2008 22:32


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-09-2008 22:37:43
manuel25
manuel25
Quote
luytjes: Waarom zo moeilijk doen over de afkorting? Zolang het beestje maar een naam heeft ...
Jawel, maar aangezien DD-AR (stoptrein materieel) omgebouwd wordt naar IC materieel slaat AR (Agglo Regio) nergens meer op, dat doet het sowieso niet, want die naam is nooit ingevoerd. Als het "gewoon" een naam was zou ik het ook zo houden, maar aangezien het meer een betekenis is dan een naam zou ik de betekenis wel veranderen.
Maarja, wie ben ik om daar over te bepalen, en iedereen zijn eigen mening, maar dit is hoe ik er over denk.

@Bjornl: DDM[een getal] zou goed kunnen, DubbelDeksMaterieel zegt niets over of het stoptreinmaterieel is of intercity.

Ik zit wel erg door de zeuren over de afkortingen, maar zo houdt je het wel het duidelijkst.

Laatst bewerkt door manuel25 op 05-09-2008 22:42

05-09-2008 22:46:33
luytjes
luytjes
Quote
manuel25: Als het "gewoon" een naam was zou ik het ook zo houden, maar aangezien het meer een betekenis is dan een naam zou ik de betekenis wel veranderen.

Het is ook "gewoon" een naam, die gebaseerd is op een betekenis, want tja, je moet toch ergens een naam vandaan halen.

05-09-2008 23:36:20
dh3201
dh3201
Je kunt een naam die ooit iets betekende best wel betekenisloos voortzetten. Hetzelfde wat DSM ook heeft gedaan, die naam staat ook al jaren niet meer voor Dutch State Mines.


Shqiperise-lopers?

06-09-2008 00:56:18
ruysdael
ruysdael
De 800/3000 wordt ook veel gebruikt voor Noord-Holland (boven Asd) - Utrecht.

06-09-2008 07:36:02
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: Het verschil over IC en IR mag elders besproken worden. Graag weer ontopic.

06-09-2008 12:59:20
daniel81
daniel81
Hoort DDM-1 ook bij deze renovatieplannen?

06-09-2008 13:03:00
robbertc
robbertc
Voorlopig niet

06-09-2008 13:28:46
broek53
broek53
Zover ik weet, is men er ook nog niet uit wat er moet gebeuren met 29 Bvk's en 29 tussenrijtuigen DDAR, die je overhoudt als je 50 zeswagenstammen-met-mDDM wilt maken (en per se geen locs meer wilt gebruiken).

Laatst bewerkt door broek53 op 06-09-2008 14:05

06-09-2008 13:59:25
rick
rick
19 Bvk's en 29 tussenrijtuigen over? Er zijn 102 Bv's en 77 ABv's terwijl je 200 daarvan nodig hebt voor zesdelige stammen. Dan hou je nog 29 ipv 19 Bvk's over.

06-09-2008 14:05:51
broek53
broek53
Dat wilde ik ook typen, maar mijn vinger kenelijk niet Aangepast.

06-09-2008 15:04:07
thom
thom
Daarnaast, DDM-1 heeft toch net in Tb een revisie gehad...?

06-09-2008 15:08:26
WesselE
WesselE
Ik dacht alleen de rijtuigen die hebben meegereden in de 800/900. Die zijn daarna weer omgebouwd naar normale rijtuigen, inderdaad in Tb


'Okeh'

06-09-2008 15:22:48
broek53
broek53
Neen, het hele park DDM-1 heeft een technische revisie gehad. Daarbij zijn de IC-geschikte rijtuigen inderdaad teruggebouwd naar stammenbedrijf, inclusief de Bvk's 101 en 102.

06-09-2008 18:02:12
2296
2296
Quote
WesselE: Ik dacht alleen de rijtuigen die hebben meegereden in de 800/900. Die zijn daarna weer omgebouwd naar normale rijtuigen, inderdaad in Tb

Quote
broek53: Neen, het hele park DDM-1 heeft een technische revisie gehad. Daarbij zijn de IC-geschikte rijtuigen inderdaad teruggebouwd naar stammenbedrijf, inclusief de Bvk's 101 en 102.


Dit is een samenwerking geweest tussen Hlm en Tb. Hlm is begonnen met de klus en Tb heeft het overgenomen om het verder af te maken. Alleen Tb heeft wel de rijtuigen gedaan die in de 800/90 hebben meegelopen. Dat kwam omdat Hlm nog veel ander werk had staan (schade gevallen). Tb had net de revisie van de 1700'en er net op zitten en han nog capacitiet over.

06-09-2008 18:45:11
vinny004
vinny004
Quote
Zo moest een IR in Duitsland een gemiddelde snelheid halen van minimaal 90km/u( al haalde div. treinen dat in de late IR periode al niet meer) en een max. snelheid van 200km/u
Geen wonder dat dat niet gehaald wordt. In Nederland ligt de gemiddelde snelheid van een IC op 73 km/h (was voor 2007 74 km/h) en alleen de 500 en de 800 serie kennen op delen van hun traject een gemiddelde snelheid van boven de 90 km/h %05%

Edit Taigagaai: Quote hersteld

11-09-2008 23:29:37
davidov08
davidov08
Dat zijn er wel iets meer hoor, gewoon even een paar voorbeelden:

-benelux op shl-rtd haalt 100kmh gemiddeld.
-de reguliere IC 100 -->100 rijdt als IC (Intercity) voor NSR over traject Gvc-Hlm-Asd">2100100 --> haalt net boven de 90 op dat stuk.
-ook de 3500 haalt 90+, maar dan op ut-ehv
-de 1900 haalt 96kmh op breda-ehv

etc...

semi-offtopic;
Maar natuurlijk stellen onze IC niets meer voor. Een IC moet qua gem. snelheid kunnen concureren met auto op stadshart->stadshart (buiten de spits natuurlijk, anders wint de trein vrijwel altijd, zelfs de sprintertjes. Dat betekent ruim 90 gemiddeld, liever 100. Daarvoor hoeven we geen peperdure HSL's, gewoon zo lang mogelijk 160 rijden is veel efficienter en goedkoper. Dus niet hoeven afremmen voor complexe wisselsystemen, passeerstationnetjes, spoorwegovergangen of stoppen op flutstationnetjes zoals krabbedijke, beilen, hoogeveen etc... natuurlijk kan dat niet zonder aanpassing van de infrastructuur. Maar daarnaast zijn we in Nederland veel te paranoia wat betreft treinveiligheid; in Duitsland zijn ze daar iets ruimer mee om gegaan, en dat is wel zo prettig, en daar gebeurd toch ook niet iedere dag een ongeluk?

12-09-2008 11:14:15
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: Graag weer ontopic. Snelheden van IC\'s etc kunnen in een nieuw topic besproken worden.

17-09-2008 12:24:59
broek53
broek53
Aan het begin van deze draad heb ik wat met getallen lopen goochelen, die uiteindelijk niet konden kloppen. Klok en klepel zijn daar niet vreemd aan %03% maar nu weet ik het. De opdracht is/wordt verstrekt voor de revisie en verbouwing van de 50 mDDM's, 50 Bvk's en in totaal 150 Bv's en ABv's. Daaruit worden 25 vieren en 25 zessen gevormd. Blijft over: 29 Bvk en 29 tussenrijtuigen. Over hun toekomst wordt in de loop van volgend jaar beslist en misschien nog wel later, als de inzichten in de ontwikkeling van het materieelpark weer wat gevorderd zijn. Het zou kunnen dat er dan besloten wordt nog meer DDAR te verbouwen en te reviseren, en dan zou algauw ook een deel van het park DDM-1 in beeld komen om aan voldoende tussenrijtuigen te komen. Maar zoals gezegd: alles is mogelijk, van verdergaande verbouwing tot het onvermijdelijke "uitfaseren" van de rest.

17-09-2008 13:07:44
bjornl
bjornl
De generieke manier waarop je over "tussenrijtuigen" spreekt suggereert dat de verdeling 1e en 2e klas danwel ABv's en Bv's ook wel eens zou kunnen wijzigen. Of is dat een heel raar vermoeden?
Ongegeneerde speculaasfantasie over de "restanten": Bvk+Bv+loc+ABv+Bvk%08%

Laatst bewerkt door bjornl op 17-09-2008 13:07

17-09-2008 13:13:01
broek53
broek53
Nou, ik heb het qua tussenrijtuigen maar neutraal gehouden omdat ik dat helemaal niet weet. Je kunt verwachten dat een viertje 1 ABv zal bevatten en een zesje 2, maar daarmee ligt de hoeveelheid eerste klasse dan wel onder het niveau van VIRM (wat weer erg hoog is). Kortom: ik weet 't niet.
Speculazen is altijd leuk. Zeker een overmaat aan stuurstandrijtuigen lokt dat soort dingen uit. De loc moet in dergelijke combinaties wel verbouwd worden wat de deursluitings- en vergendelingscircuits betreft, want die kunnen (nu) geen tussenlopend voertuig zijn. Maar dat moet natuurlijk oplosbaar zijn.

17-09-2008 13:29:44
bjornl
bjornl
OK, gewoon afwachten dus. Overigens valt die scheefgroei A/B mee zolang je de mABk houdt en de 2+2-opstelling in de 1e klas. Railfaneurope meldt mij dan:
Bvk+ABv+Bv+mABk = 80/344 (60/344 met 2+1-opstelling)
VIRM-IV= 63/326
Bvk+ABv+Bv+ABv+Bv+mABK = 144/544 (108/544 met 2+1-opstelling)
VIRM-IV = 132/438
Overigens is het natuurlijk zo dat gezegd wordt dat de bakken "geheel opnieuw opgebouwd" worden, dus al deze cijfertjes zijn waarschijnlijk compleet betekenisloos Niet verkeerd, want de steek mag wel wat ruimer in een IC.
Ik bedacht me dat de speculaas natuurlijk veel simpeler kan (hoewel minder leuk): Bvk+Bv+ABv+Bvk+loc, a la de huidige dual-Bs-Beneluxen. Ik zat dus moeilijk te doen terwijl het zeker iets makkelijker kan%02%

Laatst bewerkt door bjornl op 17-09-2008 13:30

17-09-2008 14:49:18
treinfan
treinfan
Quote
broek53: De loc moet in dergelijke combinaties wel verbouwd worden wat de deursluitings- en vergendelingscircuits betreft, want die kunnen (nu) geen tussenlopend voertuig zijn. Maar dat moet natuurlijk oplosbaar zijn.
Dat vind ik wel raar, want het gaat wel goed als er tegen de loc aan een zijde een mABk, een Bvk of nog een loc staat. Waarom zou het dan niet goed gaan als er een Bv of ABv aan beide kanten staat?

17-09-2008 15:00:31
broek53
broek53
De loc vormt in het deursluitingscircuit altijd het begin/eindpunt van een circuit, en als "tussenspan" gaat dat niet. Hij sluit dan (waarschijnlijk) het circuit van de Bvk die op dat moment voorop loopt, en het treindeel achter de loc doet dan qua deuren niet mee en/of wordt in ieder geval niet gesignaleerd.
Bij locs in opzending gaat dat wel goed (omdat de loc dan niet actief in het deurencircuit zit), maar bij een actieve loc in het midden niet.
Ideetjes om op die manier te besparen door DDM-1-stammen op zo'n wijze in elkaar te zetten, zodat er een stuk af kon na de spits, zijn daarop ook ooit stuk gelopen.

17-09-2008 15:24:35
lucky
lucky
In Belgie kunnen ze het wel, dus misschien moeten ze daar even wat gaan informeren. Ik zag daar stuurstand rijtuig + Stel rijtuigen + Loc + 2 rijtuigen + Stuurstand.

Of is dat niet vergelijkbaar?

Laatst bewerkt door lucky op 17-09-2008 15:29

17-09-2008 15:28:16
treinfan
treinfan
In België hebben ze dus een ander systeem voor de deursluiting, waarvoor de 1700-locs dus omgebouwd zouden moeten worden.
Nu heb ik ineens nog een leuke vraag: hoe ging het toen de mDDM's werden afgeleverd, want toen reden er ook combinaties met een loc die aan weerszijden een Bvk had?

17-09-2008 15:34:22
broek53
broek53
Hoe kom je daarbij, c.q. wat hweeft dat met de aflevering van mDDM te maken?

17-09-2008 15:37:53
NDS
NDS
Quote
bjornl:Ik bedacht me dat de speculaas natuurlijk veel simpeler kan (hoewel minder leuk): Bvk+Bv+ABv+Bvk+loc

Goh waar hadden ze dat eerder al?, als gelede setjes in de voormmalige DDR en aanverwante landen. Goed dat waren geen losse rijtuigen maar het idee komt aardig in de richting%08%.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

17-09-2008 15:40:19
NDS
NDS
Quote
broek53: Hoe kom je daarbij, c.q. wat hweeft dat met de aflevering van mDDM te maken?

locs zaten en zitten vaak in het middn van de trein bij DDAR als sinds 1991, dus hoe werkt dat technisch dan, ik denk dat dat bedoelt word en dat vraag ik me namelijk ook af.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

17-09-2008 15:42:39
geertw
geertw
Met twee gekoppelde DDAR-stammen wordt hier bedoeld, neem ik aan?


http://www.ovinnederland.nl/

17-09-2008 15:43:18
treinfan
treinfan
Quote
broek53: Hoe kom je daarbij, c.q. wat hweeft dat met de aflevering van mDDM te maken?
Naar ik heb vernomen reden er in de periode toen de mDDM werd afgeleverd setjes DD-AR met 1 loc, die aan weerszijden rijtuigen had. Dit was omdat er al meer 1700'en de IC-dienst in waren verdwenen, dan dat er mDDM-motorwagens waren afgeleverd.
In de composities die toen waren ontstaan, had de loc aan weerzijden geen Bvk, maar een Bv

Laatst bewerkt door treinfan op 17-09-2008 15:43

17-09-2008 15:57:56
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
treinfan:
Quote
broek53: Hoe kom je daarbij, c.q. wat hweeft dat met de aflevering van mDDM te maken?
Naar ik heb vernomen reden er in de periode toen de mDDM werd afgeleverd setjes DD-AR met 1 loc, die aan weerszijden rijtuigen had. Dit was omdat er al meer 1700'en de IC-dienst in waren verdwenen, dan dat er mDDM-motorwagens waren afgeleverd.
In de composities die toen waren ontstaan, had de loc aan weerzijden geen Bvk, maar een Bv


hehe dat spul heeft nooit in die samenstelling rond gereden hier in NL toen de Instroom van MDDM begon werden een aantal DDAR+Lok verlengd naar 6 bakken dus Lok + Bv+Abv+Bv+Abv+Bv+Bvk

17-09-2008 16:09:37
bjornl
bjornl
Die waren toch om Bvk en loc uit te sparen voor een stammetje loc+ICR+Bvk? Of haal ik nu zaken door elkaar?

17-09-2008 16:32:44
broek53
broek53
Als we het hebben over de actie uit 2002, dan heb je gelijk. Drie DDAR-zeswagenstammen en drie ICR/Bvk-trekduwstammen om maximaal zes locs uit te sparen. Van voor die tijd, en zeker uit de tijd van de instroming van mDDM, kan ik mij niet herinneren dat er met meerwagenstammen gereden is en al helemaal niet met de loc in het midden. Maar ja, het geheugen bewaart ook niet alles...

17-09-2008 17:38:10
daniel81
daniel81
Quote
broek53: De loc moet in dergelijke combinaties wel verbouwd worden wat de deursluitings- en vergendelingscircuits betreft, want die kunnen (nu) geen tussenlopend voertuig zijn.


Toch heb ik volgens mij ooit zo'n combinatie gezien, jááren geleden in een speciale trein tbv de Wereld Jamboree. De plek was ook speciaal: Dalfsen! Het ging om 2 DDM-1 stammen met in het midden één 1600.

O ja, en over de A- en B verdeling in DD-ARm: ik neem aan dat dan de 1e klas uit de mDDM gaat verdwijnen. Die is er immers gekomen om in stammen waarbij de 1700 vervangen werd door een mDDM, de verhouding 1e/2e klas gelijk te houden. Als de boel nu opnieuw georganiseerd gaat worden, zullen (naar ik aanneem) allereerst de herrie-1e klas plekken boven de motor gaan verdwijnen.
Is er trouwens ook verschil in raamgrootte bij de 1e en 2e klas in een mDDM?
Zo ja, dan krijgen we misschien net zulke luxe 2e klas-plaatsen als in de 'gedevalueerde' ABv's

17-09-2008 18:21:30
rudolfph
rudolfph
Ja, er is verschil, maar het hoeft niet te betekenen dat het luxe-plekken worden: Bij VIRM zijn er bakken waarbij de 2e klasse boven de 1e klasse zit, waarbij de raamafstand dus ook groter is dan normaal (bij de 2e klasse dus). Dit wordt echter gecompenseerd doordat er meer ruimte tussen de rugleuningen van de stoelen is. Het komt er dus op neer dat de koffers daar meer ruimte hebben, en de ruimte voor de reizigers hetzelfde is gebleven (met grotere ramen natuurlijk ).

17-09-2008 18:24:03
broek53
broek53
Ja, die krijgen we nog vaak terug, die Jamboree. Met loc 16.. Hoogeveen in het midden naar Hoogeveen, als ik mij niet vergis. Welnu: toen werkte de deursluiting ook niet goed (is nu toch verjaard).

17-09-2008 19:36:24
bjornl
bjornl
Quote
daniel81: O ja, en over de A- en B verdeling in DD-ARm: ik neem aan dat dan de 1e klas uit de mDDM gaat verdwijnen. Die is er immers gekomen om in stammen waarbij de 1700 vervangen werd door een mDDM, de verhouding 1e/2e klas gelijk te houden.
Dat zou apart zijn, want hierdoor hadden de stammen met mABk uiteindelijk veel meer A dan de stammen met loc en extra Bv.

Laatst bewerkt door bjornl op 17-09-2008 19:36

17-09-2008 19:44:15
vrijgezel
vrijgezel
Grappig dat de discussie over de verhouding 1e klas v.s. 2e klas weer opgerakeld wordt . Om even een stukje van mijzelf uit www.somda.nl te quoten:

> NSR zou er verstandig aan doen de verhouding 1e klas en 2e klas eens recht te zetten.
De 1e klas in het mDDM zou definitief "verbouwd" moeten worden in 2e klas; immers het tussenrijtuig voorziet in de behoefte.
In IRM zou de ABv6 van een zesdelige stam gelijk moeten worden gemaakt aan die van een vierdelige stam. De voordelen worden dan duidelijk: de ABv6-en worden beter uitwisselbaar (toch het doel van IRM, om het onderhoud/ schadegevallen makkelijker te maken, zodat minder materieel stil staat), de irritante scheidingswand kan verwijderd worden en de nog irritantere klapdeur kan dan ook verdwijnen.
Even ter vergelijking: een twaalfrijtuig compositie IRM met 3 vieren heeft 33 fictieve 1e klas compartimenten, 2 zessen heeft er maar liefst 46! Wordt de ABv6 gelijk aan die van een vier, dan hebben 2 zessen nog altijd de riante 38 fictieve compartimenten. <

Een idee om het vervolg over de scheve verhouding 1e klas met de 2e klas daar verder te bespreken?

17-09-2008 20:48:39
dh3201
dh3201
Ik denk dat met de loc in het midden bedoelt wordt de combinatie Bvk+Bv+ABv+1700+1700+ABv+Bv+Bvk. Dat heeft regelmatig zo gereden, eventueel ook met extra Bv's ertussen (7400 stam ipv 7300 stam).
Of werkt het met twee locs in het midden wel en met een loc in het midden weer niet?


Shqiperise-lopers?

17-09-2008 20:59:07
broek53
broek53
Gecombineerde DDAR-en in welke vorm dan ook zijn inderdaad iets heel anders. Dan gedragen zij zich als twee treinstellen, waarbij de achterste bediend wordt en terugmeldingen doet via de koppeling, maar verder geheel zelfstandig functioneert, ook op deurgebied. Net als treinstellen dus.

18-09-2008 08:44:48
admin
Moderator
admin
We hebben toen een tijdje geprobeerd dubbele onderwerpen te voorkomen en actief door te verwijzen naar elkaar.
Dat bleek echter niet te werken omdat niet alle gebruikers op beide sites zitten en veel onderwerpen bovendien vaak een andere wending nemen omdat de sites nu eenmaal verschillend georienteerd zijn.

Daarom hebben we in overleg besloten om het door te verwijzen volledig te staken.

OHIH en Somda zijn door de Stichting Benelux Spoor.net nog steeds aan elkaar verbonden, maar verwijzen nu niet meer actief door naar elkaar.

Verdere communicatie mag via de e-mail, hier graag weer on-topic


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

16-10-2008 11:52:10
aarclay
aarclay
Als het DD-AR materieel wordt gemoderniseerd zal het dan grootswaarsijnlijk DDMm gaan heten...

Er worden dan 150 rijtuigen gemoderniseerd. Daarmee worden 25 vierdelige stammen samengesteld bestaande uit mABk+Bv+ABv+Bvk, alsmede zesdelige eenheden met de samenstelling
mABK+Bv+Bv+ABv+ABv+Bvk. Van de 29 Bvk’s en 29 Bv/ABv’s die vervolgens overblijven, is nog niet zeker of ze gemoderniseerd
worden. Indien dat wel gebeurt, wordt mogelijk tevens het DDM-1-materieel in het project betrokken. Voor deze, waarschijnlijk vijfdelige
stammen zullen locomotieven als trekkracht worden gebruikt.

Aldus hov-rn.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-10-2008 21:52

16-10-2008 12:08:25
maxje
maxje
En die locomotieven waar jij het dan over hebt word dat dan 1800 of 1700?

16-10-2008 12:21:38
thom
thom
Dat lijkt me gewoon 1700 zoals nu, aangezien de 1800'en niet met DDAR overweg kunnen en dat aanpassen me niet echt nuttig lijkt.

Immers krijgt je mminder stammen met loccen, en dan hou je 1700' en over...

Laatst bewerkt door thom op 16-10-2008 12:22

16-10-2008 12:32:59
spoorhaas
spoorhaas
Als ik alles op tel kom ik uit op 308 rijtuigen, dus zullen wss ook maar 250 rijtuigen gereviseerd worden

Laatst bewerkt door spoorhaas op 16-10-2008 12:33

16-10-2008 13:12:34
ruysdael
ruysdael
Quote
thom: Immers krijgt je mminder stammen met loccen, en dan hou je 1700' en over...
DDM-1 wordt mogelijk in het project betrokken, volgens de informatie die gegeven wordt, en daar kan een 1700 weer niet meer overweg . Maar wie weet wordt het wel zodanig gerenoveerd/aangepast dat een 1700 er wel mee overweg kan, dat is allemaal nog speculaas natuurlijk...

Laatst bewerkt door ruysdael op 16-10-2008 13:13

16-10-2008 15:23:11
rudolfph
rudolfph
Puur theoretisch gezien is het dan handiger om DDM-1 aan te passen naar 1700 dan 1800, omdat er 12 DDM-1 Bvk's zijn en 29 DD-AR Bvk's over zijn. Bovendien zijn de 1700'n en DD-AR-rijtuigen jonger dan de 1800'n en DDM-1-rijtuigen, die dus normaal gesproken eerder terzijde gesteld zullen worden. Daarnaast wordt bij een revisie toch alles helemaal kaal gehaald en kan gelijk de bekabeling vervangen worden.

16-10-2008 18:59:20
2296
2296
Quote
aarclay: Als het DD-AR materieel wordt gemoderniseerd zal het dan grootswaarsijnlijk DDMm gaan heten...

Er worden dan 2150 rijtuigen gemoderniseerd. Daarmee worden 25 vierdelige stammen samengesteld bestaande uit mABk+Bv+ABv+Bvk, alsmede zesdelige eenheden met de samenstelling
mABK+Bv+Bv+ABv+ABv+Bvk. Van de 29 Bvk’s en 29 Bv/ABv’s die vervolgens overblijven, is nog niet zeker of ze gemoderniseerd
worden. Indien dat wel gebeurt, wordt mogelijk tevens het DDM-1-materieel in het project betrokken. Voor deze, waarschijnlijk vijfdelige
stammen zullen locomotieven als trekkracht worden gebruikt.

Aldus hov-rn.


Ik denk dat je een foutje heb gemaakt met het aantal rijtuigen. Want 2150 rijtuigen is nog niet eens wat de NS bij elkaar aan rijtuigen heeft.

Laatst bewerkt door 2296 op 16-10-2008 19:04

16-10-2008 19:23:35
hvondelen
hvondelen
Ik hoorde laatst van een NSR mcn een motorbak van een DD-AR ongeveer de helft van een 1700 loc is, gaat dat dan niet heel traag optrekken met vijf bakken erachter ipl van drie?


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

16-10-2008 19:34:25
maxje
maxje
Dit kan altijd versterkt worden bij ombouwen dmv een nieuwe motor. Alleen word het een en al wel een dure grap dan.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-10-2008 19:35:41
bjornl
bjornl
Het wordt dan ook een IC, die hoeven minder vaak te stoppen en weer op te trekken. Een mDDM heeft zo te zien zelfs iets meer vermogen dan een VIRM-VI en evenveel aangedreven asjes op de rails, dus ik denk dat ze prima in het park zullen passen.

16-10-2008 19:55:26
hvondelen
hvondelen
Okee, dan weet ik dat ook weer, want VIRM haalt zelfs de tijden van de 4800 of de 5800, om maar even een vergelijking te maken.
Heeft NS dan niet heel veel Intercitymaterieel..ICM, VIRM, ICRm en DDRm!


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

16-10-2008 20:05:07
floriss
floriss
NSR heeft ook veel Intercitytrajecten, waar nu en straks voor een groot deel 4 tot 6 intercity's per uur per richting moeten gaan rijden. Bovendien valt er met ICK/ICL ook nog een deel van het bestaande Intercitymaterieel weg. Vergeet bovendien ook niet, dat de series 3400, 2200 en 3900 straks ook met Intercitymaterieel gaan rijden.

Laatst bewerkt door floriss op 16-10-2008 20:05

16-10-2008 22:30:19
kleine_man
kleine_man
Quote
hvondelen: Ik hoorde laatst van een NSR mcn een motorbak van een DD-AR ongeveer de helft van een 1700 loc is, gaat dat dan niet heel traag optrekken met vijf bakken erachter ipl van drie?


Alle motoren krijgen dezelfde spanning en amperage, dus daar zal weinig verschil in zitten. Wel is het zo dat de mDDM'en een extra gemotoriseerd draaistel hebben om de aanzetkarakterestieken van een 1700 enigzins te benaderen. Trager optrekken kan je ook in de dienstregeling verwerken.

Groet Patrick

16-10-2008 23:18:13
thom
thom
Quote
maxje: Dit kan altijd versterkt worden bij ombouwen dmv een nieuwe motor. Alleen word het een en al wel een dure grap dan.

Wast maar zo simpel, ander motortje inbouwen....

In zo'n lok zijn alle onderdelen op mekaar afgestemd, je vervangt niet zomaar iets, als je tractiemotoren gaat vervangen kwa type, kun je denk ik beter een nieuwe lok bouwen...

16-10-2008 23:32:13
broek53
broek53
Voordat het speculatiecircus nu helemaal los gaat: er is geen andere motorisering van het mDDM voorzien.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-10-2008 23:32

17-10-2008 08:53:26
ruysdael
ruysdael
Quote
floriss: Vergeet bovendien ook niet, dat de series 3400, 2200 en 3900 straks ook met Intercitymaterieel gaan rijden.
De series 3400 (gekoppeld aan de 6300) en 3900 (gekoppeld aan de 4300 en straks ook 3300) zullen dan wel eerst ontkoppeld moeten worden aan de stoptreinseries .

17-10-2008 21:04:28
floriss
floriss
Ik was trouwens nog de nieuwe 4500 vergeten.

Het koppelen of ontkoppelen van bepaalde treinseries heeft vooral een praktisch invulling mbt materieelplanning en inzet. Als daarbij ook nog voor pakweg 90% hetzelfde materieel rijdt op die trajecten is de keus snel gemaakt.

Echter door de opwaardering van DDAR naar meer IC-waardig materieel, niveau VIRM, zal de koppeling met een sprinterdienst in de toekomst minder voor de hand liggen. Daar staat overigens vaak weer tegenover dat een andere treinserie dat gat wel weer op kan vullen of ze keren kort op zichzelf.

17-10-2008 22:17:33
robbertc
robbertc
Doorkoppelingen zijn vaak niet gewenst, maar zijn er voornamelijk om beperkende BSO-redenen..

Laatst bewerkt door robbertc op 17-10-2008 22:17

12-12-2008 13:11:47
davidov08
davidov08
In de laatste Spoor staat een factsheet over de SLT, hier staat ook dat deze "de oude dubbeldekkers gaan vervangen"; betekent dit dat de DD-ARs niet worden gereviseerd? Dat zou dan betekenen dat de capaciteit (zitplaatsen) flink naar beneden gaat op een aantal semi-IC diensten zoals de 4500. Of wordt alleen de DDM-1 bedoelt? Is de huidige bestelling van SLTs genoeg om dat verlies op te vangen?

12-12-2008 13:19:42
idolaat
idolaat
Als er bedoeld wordt dat ze diensten gaan rijden waar voorheen DD materieel reed, dan kan dat kloppen. Hoeft niet te betekenen dat DD-AR van de baan gaat, maar dat die naar andere diensten gaan....

12-12-2008 18:33:23
fugazi
fugazi
@ Lucky en NedTrain25, reactie op kwestie aan het begin van in dit topic: Er wordt pas in 2012 begonnen met het renoveren van DD-AR. NedTrain zal dus niet tegelijk met de ICMm en de DD-ARm bezig zijn

12-12-2008 20:30:47
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
erhm, Hlmwp is dan toch bezig met de ICM-IV'tjes of zit ik nou verkeerd?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 12-12-2008 20:31

12-12-2008 20:42:31
webguy
webguy
Dat is nog niet besloten: de opdracht is alleen voor de ICM-III stellen.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

12-12-2008 21:12:12
bjornl
bjornl
Quote
broek53: Op 16 april is de renovatie van de IC4-en (officieel: de bestellingen ICM3 en ICM4) in hoogste instantie goedgekeurd, nl door de Raad van Commissarissen. Haarlem krijgt de opdracht en heeft dus voorlopig brood op de plank ! Zoveel zelfs dat men er in ploegen gaat werken (vroeg en laat).

12-12-2008 22:55:31
gkw1969
gkw1969
Kijk, dat is nog eens positief nieuws in deze barre tijden. Hopelijk kunnen ze het dan uitzingen tot deze kredietcrisis voorbij is.

12-12-2008 22:57:42
fugazi
fugazi
@ Sleutelman en Webguy. De ICM-IV'tjes worden idd ook gerenoveerd, wat waarschijnlijk voor 2012 wel gaat lukken hoor Dat zijn er bijna 50, en dit hebben ze nu tot nu toe eigelijk ook al gerenoveerd

12-12-2008 23:32:01
webguy
webguy
Sorry voor de foutieve info Ik zal maar meer m'n mond houden


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

12-12-2008 23:59:39
aarclay
aarclay
Quote
Roso019: @ Sleutelman en Webguy. De ICM-IV'tjes worden idd ook gerenoveerd, wat waarschijnlijk voor 2012 wel gaat lukken hoor Dat zijn er bijna 50, en dit hebben ze nu tot nu toe eigelijk ook al gerenoveerd

maar vergeet niet dat ze wel een bakje meer moeten doen per treinstel.

13-12-2008 17:28:18
martijn
martijn
En dat ze pas op 40 zitten, de serie begint tenslotte metp 4011

19-12-2008 17:27:26
abcde
abcde
Quote
broek53: De opdracht is/wordt verstrekt voor de revisie en verbouwing van de 50 mDDM's, 50 Bvk's en in totaal 150 Bv's en ABv's. Daaruit worden 25 vieren en 25 zessen gevormd. Blijft over: 29 Bvk en 29 tussenrijtuigen. Over hun toekomst wordt in de loop van volgend jaar beslist.



Ik ben niet technisch, maar als je nu 29 tussenrijtuigen overhoud, waarom worden die 25 vieren dan niet verlengd tot 25 vijven ?

Laatst bewerkt door abcde op 19-12-2008 17:34

19-12-2008 17:35:20
luytjes
luytjes
Viertjes en zesjes zijn nou eenmaal handiger dan vijfjes en zesjes.

Laatst bewerkt door luytjes op 19-12-2008 17:45

19-12-2008 17:38:37
abcde
abcde
Om welke reden ?

19-12-2008 17:42:44
bjornl
bjornl
Je zou dan vijfjes en zesjes krijgen. Ik weet niet óf het de reden is,maar je bent dan in ieder geval veel minder flexibel: met vieren en zessen kan je naar keuze met 4, 6, 8, 10 of 12 bakken rijden (aangenomen dat twee stammen nog steeds gekoppeld kunnen worden), met vijfen en zessen wordt dat 5, 6, 10, 11 of 12. Er zit dus een groot gat tussen de grootste losse stam (6) en de kleinste set van twee stammen (10).

Laatst bewerkt door bjornl op 19-12-2008 17:43

19-12-2008 17:43:23
luytjes
luytjes
EDIT: Oh, vijfjes en zesjes. Verkeerd gelezen ...
Nouja, uitleg staat in het bericht boven mij.

Laatst bewerkt door luytjes op 19-12-2008 17:44

19-12-2008 18:42:57
vrijgezel
vrijgezel
dan is er nog iets: uit ervaring van het verleden blijkt dat NSR (en NedTrain) erg veel moeite heeft (hebben) met het uit elkaar houden van tweetjes en drietjes (SGM), resp. drietjes en viertjes (ICM en voor de verlenging ook van IRM).
Dan is het niet moeilijk te raden dat het uit elkaar houden van een viertje en een vijfje ook zeer moeizaam zal gaan.
Het lijkt iets psychisch te zijn, maar een tweetje en een viertje (mat'64), resp. viertje en een zesje (VIRM) lijken iets makelijker uit elkaar te houden te zijn...

20-12-2008 12:52:03
lw-o
lw-o
en als ze nou 3tjes en zesjes maken? dan kan 1 bak van de nieuwe 4tjes naar de "niet gebruikte" en kun je zo weer 25 extra stammetjes maken. en aangezien icl toch terzijde gaat zijn dr straks ook weer locs beschikbaar

20-12-2008 12:59:46
bjornl
bjornl
Je hebt maar 50 motorrijtuigen, je bent dus beperkt tot 50 stammen.

20-12-2008 18:42:37
lw-o
lw-o
daarom zei ik ook locs;)


Virm is verrekte fijn spul

20-12-2008 21:22:23
luytjes
luytjes
Erg handig dan met drie verschillende soorten stammen. Als de NS zo krap in hun materieel zouden zitten, dan zouden ze al lang een slimme oplossing hebben bedacht om ook iets te kunnen doen met die 58 overgebleven rijtuigen. Maar kennelijk is dat dus niet het geval %05%

20-12-2008 21:37:12
timtrein
timtrein
Je hebt DDM-1 ook nog he; dat zijn weer meer gewone rijtuigen dan stuurstanden. Je hebt dan 29 + 14 (=43) stuurstanden en 29 + 61 (=90) tussenrijtuigen. Als je dan de stuurstanden DDM-1 afvoert (en de 1800'en ook) dan kun je met wat 1700'en naar believen nog wat extra stammen maken...

Maar zover is het nog lang niet

12-01-2009 21:58:53
zugführer
zugführer
Vandaag een onderzoekje ingevuld via het NS-panel:
"Hierbij nodigen we u als lid van het NS Panel uit voor een onderzoek over de nieuwe inrichting van de dubbeldekkertreinen, de zogenaamde DDARm."
DDARm wordt dus blijkbaar inderdaad echt de naam voor het gereviseerde materieel, ook al klinkt het als darm%08%
In het onderzoek ging het vooral over een onderverdeling tussen rustige en levendige gedeeltes in de trein. En men ging erg diep en blijkbaar serieus in op het idee een treinstel in te richten met loungebanken. Benieuwd wat daar van werkelijk gaat worden%02%

Laatst bewerkt door zugführer op 12-01-2009 22:04

12-01-2009 22:22:07
hvondelen
hvondelen
Tja het is natuurlijk moeilijk te zeggen wat NSR onder Loungebanken verstaat%08%
Het zou natuurlijk wel lekker zijn, maar dat gaat de zitplek capaciteit ook niet echt ten goede....


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

12-01-2009 23:31:24
geertw
geertw
Och, gezellig tegen elkaar aan liggen/loungen in de spits... %08%


http://www.ovinnederland.nl/

12-01-2009 23:32:44
spoorhaas
spoorhaas
Nouja, die lounge, zou je in principe onder in de Bvk bij de cabine kant kunnen plaatsen, niet echt heel veel ruimte, maar wel een leuk plekske ervoor!

13-01-2009 07:57:00
mdeen
mdeen
Quote
zugführer:
In het onderzoek ging het vooral over een onderverdeling tussen rustige en levendige gedeeltes in de trein. En men ging erg diep en blijkbaar serieus in op het idee een treinstel in te richten met loungebanken. Benieuwd wat daar van werkelijk gaat worden%02%

"levendige" gedeeltes? Levendig is wat mij betreft beperkt tot een man met mitrailleur die de reizigers bedreigt als ze teveel geluid maken.

Maar loungebanken, zijn dat niet gewoon langsgeplaatste banken tegen de zijwanden? Denk aan het materieel van de London Underground, of de nieuwe Zug H in de Berliner U-Bahn.

13-01-2009 09:04:29
fastguy84
fastguy84
Bij loungebanken denk ik toch echt aan de Protos. Ik vind een loungeplek prima, als dat dan helpt om stilteruimtes stiller te krijgen... doordat in de loungeplek de lawaaimakers bij elkaar gaan zitten? Vind het wel jammer en niet zo handig om voor "DDARM" als naam te kiezen, krijg (net als bij SLT) allemaal associaties met een dikke/dunne darm etc...

13-01-2009 09:42:13
bernd85
bernd85
Is er ook bekent wat er met de locs gaat gebeuren die dan niet meer voor de DD-AR nodig zijn?

13-01-2009 10:04:13
nielske90
nielske90
Quote
fastguy84: Vind het wel jammer en niet zo handig om voor "DDARM" als naam te kiezen, krijg (net als bij SLT) allemaal associaties met een dikke/dunne darm etc...
Nou krijg ik als ik DDARm zie staan totaal niet de neiging om aan de inwendige mens te denken, en bij de SLT evenmin. Dus het zal toch echt aan de mensen zelf liggen als je daar aan denkt. En zodoende heb ik ook totaal geen probleem met de naam...

13-01-2009 10:08:27
bjornl
bjornl
Quote
bernd85: Is er ook bekent wat er met de locs gaat gebeuren die dan niet meer voor de DD-AR nodig zijn?
Nou, ICK en ICL gaan er op korte termijn uit, er zijn geen nieuwe bestellingen rijtuigen gedaan. Dus trek je conclusie...

Overigens associeer ik "lounge" met gemakkelijk onderuit hangen. Bij de Protos-"lounge" is dat absoluut niet mogelijk, de enige associatie die ik daar had was van een goedkoop Amerikaans eetcafé.

Laatst bewerkt door bjornl op 13-01-2009 10:09

13-01-2009 10:51:22
timtrein
timtrein
DD-arm doet me toch echt denken aan een trein voor mensen die niet rijk zijn
Maar de vrijkomende 1700'en zullen in elk geval de resterende 1800'en (voor zover die nog in dienst zijn dan) naar de sloop verwijzen, en na terzijdestelling ICL en afhankelijk van wat er met DDM-1 gebeurt zal er voor die locs zelf ook wel weinig meer te doen zijn. Kortom, afwachten.

13-01-2009 12:54:11
ruysdael
ruysdael
Quote
nielske90:
Quote
fastguy84: Vind het wel jammer en niet zo handig om voor "DDARM" als naam te kiezen, krijg (net als bij SLT) allemaal associaties met een dikke/dunne darm etc...
Nou krijg ik als ik DDARm zie staan totaal niet de neiging om aan de inwendige mens te denken, en bij de SLT evenmin. Dus het zal toch echt aan de mensen zelf liggen als je daar aan denkt. En zodoende heb ik ook totaal geen probleem met de naam...
Dus, omdat jij het niet met ingewanden associeerd, ligt het toch echt aan de mensen zelf?

Ik vind het niet geheel vreemd dat men aan ingewanden denkt, wie weet komt er nog een andere naam, gezien de IC-status die het gaat verkrijgen...

13-01-2009 13:00:12
mikos
mikos
Het zal dan wel DD-IC worden, omdat AR op AggloRegio slaat. Op zich niks mis mee, maar als die dingen naar de IC-dienst gaan, is het niet echt AggloRegio meer.

13-01-2009 13:13:43
woepje
woepje
Als je de naam DD-AR gaat aanpassen vanwege het feit dat hij als IC gaat rijden, dan mag men wel eens rap gaan kijken hoe dat zit met het VIRM %08%

13-01-2009 13:13:54
plant
plant
Dan kan het een IC-status krijgen, maar het is en blijft gerenoveerd DD-AR materieel. Overigens spreek ik de meeste treinnamen per letter uit D.D.A.R.m, klinkt voor mij dus niet echt als een darm.
Eigenlijk maakt dat eigenlijk totaal niet uit, aangezien de gemiddelde reizer echt niet weet of die nou in een VIRM of Regiorunner zit, nee, zij zitten meestal gewoon in een dubbeldekker!

13-01-2009 13:27:41
MVB87
MVB87
Kan de discussie over de naam van dit materieel weer gestopt worden? Het is echt totaal niet boeiend wat voor associaties eenieder er mee heeft. Wacht gewoon rustig af wat de naam wordt, en al wordt dat DD-ARm, het is maar een technische naam hoor. Het komt echt niet over de hele zijkant van de trein te staan ofzo! Niet zo druk maken, da's slecht voor je gestel