Eindhoven - Venlo v.v.
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
20-07-2008 13:13:56
peter023
peter023
Weet iemand trouwens of het waar is dat de 1900 tussen VL en EHV weer gaat rijden als intercity en niet als stoptrein tussen DN en VL.
Ik heb er nergens nog niets van gelezen namelijk. Of zijn er andere veranderingen in de 1900

Laatst bewerkt door peter023 op 20-07-2008 13:14
 

20-07-2008 13:23:40
dumpy_dump
dumpy_dump
De 1900 blijft gewoon zoals ie nu is (hoogstens een verandering van een minuutje hier en daar).  

20-07-2008 17:59:54
fabrierban
fabrierban
Quote
peter023: Weet iemand trouwens of het waar is dat de 1900 tussen VL en EHV weer gaat rijden als intercity en niet als stoptrein tussen DN en VL.
Ik heb er nergens nog niets van gelezen namelijk. Of zijn er andere veranderingen in de 1900

Ik weet niet waar je dit gerucht vandaan had, maar daar is volgens mij nooit sprake van geweest. De reden om de 1900 van een IC tot een semi-IC om te vormen was destijds de belabberde bezetting tussen Vl en Hm.
 

20-07-2008 20:50:07
mat64
mat64
of misschien de 3500 doortrekken naar Vl en laten stoppen in deurne en blerick
en de 1900 niet meer in blerick en deurne?
 


20-07-2008 21:14:14
mark
mark
Waarom niet gewoon weer stopperen tussen Ehv en Vl met een 6500 en van de 1900 weer gewoon een IC maken zonder die stops in Dn, Hrt en Br  

20-07-2008 21:16:23
lucky
lucky
Dat staat hierboven.. te weinig reizigers om een stopper naast een IC naar vl te laten gaan.  

20-07-2008 23:46:20
nielske90
nielske90
Inderdaad. Buiten de spits, is met name de trein richting Venlo een soort LM-rit. In de spits is de 1900 nog wel bezet, maar ook alleen omdat ie in Deurne stopt.
Ideaalbeeld zou uiteraard én een stoptrein én een IC zijn, maar dat is financieel nou eenmaal zeer kansloos.
 

21-07-2008 00:20:42
t.ricksen_
t.ricksen_
Quote
nielske90: Inderdaad. Buiten de spits, is met name de trein richting Venlo een soort LM-rit. In de spits is de 1900 nog wel bezet, maar ook alleen omdat ie in Deurne stopt.
Nou, zoveel veren hoeft Deurne nou ook weer niet toegestoken te krijgen. In de spitsen zorgt Horst=Sevenum ook voor een aanzienlijk aantal passagiers, het is echt niet alleen Deurne wat verantwoordelijk is voor de bezetting van deze treinserie oostelijk van Eindhoven.
 

21-07-2008 10:46:17
nielske90
nielske90
Ik heb daar ooit eens een mooi kaartje van gezien wat er toch anders over dacht;%03%
- Ehv-Hm: 20 tot 40.000
- Hm-Dn: 10 tot 20.000
- Dn-Vl: minder dan 10.000
Daarnaast, van wat ik zoal zie op dit traject heeft Deurne samen met Helmond wel het grootste aandeel in de reizigersaantallen.
 

21-07-2008 11:05:36
dumpy_dump
dumpy_dump
Waarbij moet worden aangetekend dat de reizigers Dn-Hm niet alleen in de 1900 zitten: die zitten ook in de 5200.  

21-07-2008 11:53:20
nielske90
nielske90
Ja ok. De hoofdlijn lijkt me in ieder geval duidelijk: Hoe verder je van Eindhoven afgaat hoe minder reizigers er zijn. Daarom heeft het geen zin om de IC én de Stoptrein allebei naar Venlo door te laten rijden. (want daar ging dit toch allemaal over).  

21-07-2008 15:32:14
keesje
keesje
Quote
mark: Waarom niet gewoon weer stopperen tussen Ehv en Vl met een 6500 en van de 1900 weer gewoon een IC maken zonder die stops in Dn, Hrt en Br


Of een 1900 die eens per uur alleen te Hm en Vl stopt en het andere half uur extra stopt te Dn, Hrt en Br. Zat afgelopen weekend ook in een 1900 en het is echt belachelijk om te zien hoe een sliert met 11 rijtuigen voor jo-dokus stopt in Br en Hrt.
 

21-07-2008 17:51:33
nielske90
nielske90
Quote
keesje:Zat afgelopen weekend ook in een 1900 en het is echt belachelijk om te zien hoe een sliert met 11 rijtuigen voor jo-dokus stopt in Br en Hrt.
Is het niet zo dat NS daar geld voor krijgt van de Provincie Limburg?
 

21-07-2008 18:59:11
fastguy84
fastguy84
Waarom zou NS geld krijgen voor het enkel en alleen voldoen aan de minimum bedieningseis?  

21-07-2008 19:14:12
willy84
willy84
Nee, NS krijgt daar geen geld voor want het is het Hoofdrailnet. Wat is het hele punt eigenlijk over de lijn Eindhoven-Venlo? De discussie lijkt er meer op neer te komen welk station nou het minst aantal instappers heeft.  

21-07-2008 19:22:51
martijn
martijn
Jammer dat ik alleen cijfers uit 2005 kan vinden, maar toen had Helmond 't Hout gemiddeld 1.275 in- en uitstappers per dag, Helmond 5.676, Helmond Brouwhuis 2.238, Deurne 3.169 en Horst-Sevenum 1.247. De aantallen zullen wel iets veranderd zijn, maar de verhoudingen zullen wel ongeveer gelijk liggen toch?
bron: www.treinreiziger.nl
 

21-07-2008 19:29:47
willy84
willy84
Nee, Helmond het Hout is een nieuwbouwwijk voorzover ik weet? Dus daar zullen aannemelijk flink meer reizigers zijn.  

21-07-2008 19:36:42
martijn
martijn
Nou, die wijk is al een tijdje af hoor, het nieuwbouw gebeuren vindt nu vooral in Brandevoort plaats, staat inmiddels ook een station, maar die was in 2005 nog niet open...

Maar goed, zo wordt het wel heel erg off-topic allemaal

Laatst bewerkt door martijn op 21-07-2008 19:37
 

21-07-2008 19:51:14
jeroen1990
jeroen1990
Quote
nielske90:
Quote
keesje:Zat afgelopen weekend ook in een 1900 en het is echt belachelijk om te zien hoe een sliert met 11 rijtuigen voor jo-dokus stopt in Br en Hrt.
Is het niet zo dat NS daar geld voor krijgt van de Provincie Limburg?


NS kreeg hier dacht ik wel degelijk geld voor. De Provincie Limburg wilde namelijk 2 IC-diensten per uur van Eindhoven naar Venlo (Of ze hier veel mee zijn opgeschoten verwacht ik eigenlijk niet).

Laatst bewerkt door jeroen1990 op 21-07-2008 19:53
 

21-07-2008 19:55:16
lamote_ban
lamote_ban
Quote
keesje: Of een 1900 die eens per uur alleen te Hm en Vl stopt en het andere half uur extra stopt te Dn, Hrt en Br. Zat afgelopen weekend ook in een 1900 en het is echt belachelijk om te zien hoe een sliert met 11 rijtuigen voor jo-dokus stopt in Br en Hrt.

De bezetting van de 1900 is tussen Ehv en Vl op een enkele trein na sowieso erbarmelijk. Het is verstandiger de 1900 in Ehv te laten eindigen en Ehv-Vl te laten pendelen met bijv. buiten de spits een losse ICM3. De kwartierdienst naar Hm en Dn handhaven lijkt me wel essentieel, het zijn de enige stations die echt veel reizigers trekken.

Een IC die alleen in Hm zou stoppen net als vroeger kun je beter gelijk opheffen, na Hm zaten daar buiten de spits meestal hooguit 20 reizigers in.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 21-07-2008 19:56
 

21-07-2008 20:32:21
keesje
keesje
Hm-Vl is inderdaad in de dal een heel rustig traject. Contractueel zal Vl wel 2x per uur bediend moeten worden met Ehv. Maar Hrt en Br 2x per uur lijkt me volstrekt onnodig en ik weet me een tijd te herinneren dat er een 1500/2500 (IC Ehv-Hm-Vl) reed en een 1900 (IC met alle stops Ehv-Vl) en dat zouden ze best met zo'n constructie kunnen herstellen. Zonder stops in de 3 kleine stations van Hm uiteraard.  

21-07-2008 20:42:20
lamote_ban
lamote_ban
@keesje
Een IC naar Vl is mijns inziens sowieso waanzin, maar als het dan met alle geweld moet dan lijkt me een semi-geval zoals nu nog de beste oplossing. Veel IC's stopten vroeger overigens al regelmatig extra in Hrt als de aansluiting van de 800/900 op de stoptrein was gemist. Verder is halfuur-dienst Ehv-Hrt in de brede spits een must wil je niet nog meer reizigers wegjagen.

De beste oplossing is mijns inziens overigens een kwartierdienst vanuit Ehv met uitsluitend stoptreinen die om en om tot Dn en tot Vl rijden. Dan verlies misschien een paar reizigers vanaf Venlo (veel kunnen dat er sowieso niet zijn) maar dat verdien je tienvoudig terug tussen Ehv en Dn.
 

21-07-2008 21:21:08
willy84
willy84
Wat is eigenlijk het probleem? Ja er zitten weinig mensen in tussen Eindhoven en Venlo. Dat is inherent aan het einde van een lijn en het rijden met lange getrokken stammen. Je kan er moeilijk een paar tussenuit halen. NS heeft er blijkbaar geen probleem mee. In Venlo, die mijn inziens nog het meeste recht van klagen heeft ivm het feit dat het een nep IC is, klaagt ook niet. Dus geen probleem toch. Wees blij dat het niet zo druk is als tussen Rotterdam en Dordrecht!
Iets heel anders en fijns voor de mensen aldaar:

Veolia: meer treinen in avondspits

BOXMEER/CUIJK - De kwartierdienst in de spitsuren van Veolia op de Maaslijn wordt zondag 14 december, als de nieuwe dienstregeling ingaat, zo goed als zeker uitgebreid. Dat zegt raildirecteur Frank van Setten van de vervoersmaatschappij.

Veolia wil de spitsdienst, waarbij op doordeweekse dagen buiten vakantietijd extra treinen worden ingezet tussen Venray en Nijmegen, in de middag uitbreiden met nog eens twee uur. Nu rijdt er in principe vanaf 16.00 uur elk kwartier een trein door het Land van Cuijk, eind dit jaar moet dat dus al gebeuren vanaf 14.00 uur.

Het traject tussen Nijmegen en Boxmeer is populair bij reizigers op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. In de spits zitten de treinen richting Nijmegen vanaf Boxmeer vaak hartstikke vol.

Raildirecteur Van Setten: "We merken dat er sterk behoefte aan is om meer treinen te laten rijden in vooral de middag- en avondspits. Vandaar dat we eraan werken om dan meer treinen te kunnen inzetten op de Maaslijn. Het is nu in ieder geval nog niet de bedoeling de spitsdienst in de ochtendspits ook aanzienlijk uit te breiden."

Volgens Van Setten hebben de provincie Limburg als concessieverlener, en de stadsregio Arnhem-Nijmegen al enthousiast gereageerd op het voornemen om op het noordelijke deel van de Maaslijn vanaf eind dit jaar in de spitsuren meer treinen te laten rijden. Veolia verzorgt sinds december 2006 de treinenloop op de Maaslijn. Eerst met oude treinen, sinds eind vorig jaar met nieuwe.

Gelderlander
(Via Ohih)
 

21-07-2008 21:25:00
rogier
rogier
Quote
lamotep: De bezetting van de 1900 is tussen Ehv en Vl op een enkele trein na sowieso erbarmelijk. Het is verstandiger de 1900 in Ehv te laten eindigen en Ehv-Vl te laten pendelen met bijv. buiten de spits een losse ICM3.
Waarom moeten reizigers uit het westen opgezadeld worden met een extra overstap?
 

21-07-2008 21:29:22
lamote_ban
lamote_ban
@rogier
Omdat het er hooguit tien per uur zijn en doorrijden bakken met geld kost.
Het lijkt me hindelijker dat je vanuit Rtd moet overstappen naar Mt of Hln.
 

21-07-2008 21:29:54
nielske90
nielske90
Quote
martijn: het nieuwbouw gebeuren vindt nu vooral in Brandevoort plaats, staat inmiddels ook een station, maar die was in 2005 nog niet open...

Om dit verhaal nog even af te maken; Helmond Brandevoort is begroot op 2500 passagiers per dag in 2020. Er zijn geruchten dat dit wel eens laag uit zou kunnen pakken, omdat de huidige ontwikkeling niet voorzien was. Mensen uit andere wijken/Mierlo maken er ook goed gebruik van.

Het verhaal van keesje zou inderdaad een prima optie zijn. Een echte IC en een sneltrein. Je zou dan de echte IC ín de spits wel als sneltrein kunnen laten rijden. De stoptrein blijft gewoon tot Deurne rijden.

Overigens nog iets wat meespeelt in deze kwestie. Er zijn diverse instanties (Gemeenten Helmond/Eindhoven/Tilburg/Breda/'s-Hertogenbosch, Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, BrabantStad, en de Provincie Noord-Brabant) die bezig zijn (met de NS) om de frequenties tussen de verschillende grote Brabantse steden op termijn op te schroeven. In het kader daarvan wordt volgens de Gemeente Helmond door de NS op dit moment een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar een 4x per uur bediening van álle Helmondse stations. En dat zou je weer op diverse manieren kunnen vertalen.

En dit heeft inderdaad niet veel meer te maken met de drgl van 2009. Ideetje om dit af te splitsen, want het blijkt wel een 'hot-item'
 

21-07-2008 21:34:43
lamote_ban
lamote_ban
@nielske90
Dat lijkt me niet zo'n goed idee:
1) Er komen vele grotere hiaten in de dienstregeling naar Dn en Hrt en dat gaat reizigers kosten.
2) De na de IC rijdende stoptreinen zul je deels moeten versterken omdat er een gat van een half uur gaat vallen.
Kortom: meer kosten voor minder reizigers.

Kan daarnaast iemand een fatsoenlijk argument geven waarom die IC non-stop van Hm naar Vl zou moeten rijden terwijl er nauwelijks reizigers zijn die er gebruik van maken.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 21-07-2008 21:37
 

21-07-2008 21:34:57
rogier
rogier
Quote
lamotep: @rogier
Omdat het er hooguit tien per uur zijn en doorrijden bakken met geld kost.
Het lijkt me hindelijker dat je vanuit Rtd moet overstappen naar Mt of Hln.

a. volgens mijn waarnemingen gedurende vele jaren zijn het er toch wel meer dan tien;
b. naar Hln zou ik reizigers toch adviseren om de bus te nemen;
c. hoeveel kost het opknippen te Ehv je extra aan personeel, materieel en perronbezetting?
 

21-07-2008 21:38:59
nielske90
nielske90
@Lamotep: Je maakt dan ook minder kosten, want er worden minder stops gemaakt.
- 5200: 2x per uur Stoptrein Ehv-Dn (stops in Hmbv, Hmh, Hm, Hmbh en Dn)
- 1900: 1x per uur Intercity Ehv-Vl (stop in Hm, in de spits als sneltrein)
- 1900: 1x per uur Sneltrein Ehv-Vl (stops in Hm, Dn, Hrt en Br)

Overigens is er voor opknippen geen eens ruimte op het station van Eindhoven, dus zou je zelfs extra perronruimte moeten maken!

Laatst bewerkt door nielske90 op 21-07-2008 21:39
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-07-2008 21:40:26
willy84
willy84
Quote
rogier:
c. hoeveel kost het opknippen te Ehv je extra aan personeel, materieel en perronbezetting?

Idd, na alle lessen van Michiel mag toch wel een keer duidelijk zijn dat je niet wilt keren op knoop/knelpunten. Daar wil je doorrijden zodat je op rustige stations lang(en dus robuust, met een knipoog naar het drgl ontwerp) kan keren.
Een overstap trekt bovendien geen reizigers, integendeel.
Voorts wordt binnen nu en een aantal (?) jaar het ICK vervangen door VIRM waarmee dus de mogelijkheid, zij het beperkt, bestaat om de vervoersomvang en vraag beter te matchen.

Laatst bewerkt door willy84 op 21-07-2008 21:41
 

21-07-2008 21:41:33
lamote_ban
lamote_ban
@nielske
Nogmaals het opgeven van de kwartierdienst Ehv-Hm-Dn en een uurdienst naar Hrt is zo ongeveer het domste wat je kunt doen.

En ook nogmaals geef eens een argument voor een IC Hm-Vl gezien het minimale aantal reizigers.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 21-07-2008 21:43
 

21-07-2008 21:44:24
rogier
rogier
Quote
willy84: Voorts wordt binnen nu en een aantal (?) jaar het ICK vervangen door VIRM waarmee dus de mogelijkheid, zij het beperkt, bestaat om de vervoersomvang en vraag beter te matchen.
Vroeger toen ik net ging studeren (we hebben het dan over 1997) reden er op Vl - Rtd koplopers, met bijplaatsten en aftrappen te Ehv.
 

21-07-2008 21:45:54
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
als ik het elders goed las gaat het ICK er inderdaad uit, maar word het vervangen door ICR (komt uit 3500 en 2000 waarin nieuw VIRM gaat rijden). Maar een apart topic lijkt me inmiddels handiger over deze kwestie...  

21-07-2008 21:49:33
nielske90
nielske90
Quote
lamotep:Het is verstandiger de 1900 in Ehv te laten eindigen en Ehv-Vl te laten pendelen met bijv. buiten de spits een losse ICM3.
@nielske
Nogmaals het opgeven van de kwartierdienst Ehv-Hm-Dn en een uurdienst naar Hrt is zo ongeveer het domste wat je kunt doen.


Wie heeft het hier nou over domme oplossingen? Daar jaag je nog véle malen meer reizigers mee weg.
Bij mij blijft een kwartiersdienst Ehv-Hm in en buiten spits. Ehv-Dn blijft kwartiersdienst ín de spits, en wordt 3x per uur buiten de spits (is het niet druk genoeg voor 4x). Ehv-Hrt blijft in de spits 2x per uur, Hrt wordt alleen buiten de brede spits 1x per uur bedient.

Tegenwoordig wordt er zwaar ingezet op internationale reizen per trein. Een IC die doorrijdt rechtstreeks naar Venlo rijdt, en daarbij goede aansluiting geeft op een goede trein naar het Ruhrgebied kan daar een zeer grote rol in gaan spelen.

EDIT: Hulde aan de mod die dit topic heeft afgesplitst.

Laatst bewerkt door nielske90 op 21-07-2008 21:52
 

21-07-2008 21:57:41
spotter
spotter
Dn niet druk genoeg voor 4 treinen per uur? Je moest eens kijken hoeveel mensen er hier altijd in de trein stappen . Het aantal leek me ineens enorm te stijgen toen de intercity´s een paar jaar geleden weer gingen stoppen. Die intercity´s moeten dus in Dn blijven stoppen %05%  

21-07-2008 21:58:03
dumpy_dump
dumpy_dump
Hoeveel win je nou echt door die IC maar 1x ipv 2x per uur te laten stoppen in Dn, Hrt en Br? 6 minuten per uur per richting, die maar eens per half uur gewonnen wordt, niet te benutten is voor een kortere kering, niet te gebruiken is voor een betere aansluiting (want als je in de spits wel gaat stoppen is je aansluiting dan weer foetsie), en die het voor de reizigers alleen maar onduidelijker maakt doordat ie soms wel, soms niet, maar in de spits juist weer wel stopt daar.

Doe mij dan deze optie maar, en ga dan (als je toch de Helmondse stations beter wil bedienen, waar ik op zich niet heel erg tegen ben) je stopper 4x per uur rijden.

Moeten er wel eerst wat goederentreinen van dat baanvak af trouwens.
 

21-07-2008 22:01:05
dh3201
dh3201
Quote
lamotep: De bezetting van de 1900 is tussen Ehv en Vl op een enkele trein na sowieso erbarmelijk. Het is verstandiger de 1900 in Ehv te laten eindigen en Ehv-Vl te laten pendelen met bijv. buiten de spits een losse ICM3.

Zo kan NS zeker ook de 3000 boven Alkmaar opheffen (hooguit in de spits nog een keer naar Schagen) en vanaf Alkmaar naar Den Helder een Sprintertje laten rijden.


Shqiperise-lopers?
 

21-07-2008 22:04:44
nielske90
nielske90
@Dumpy_dump: Eigenlijk heb je nog gelijk ook. Nu gaat het in principe behoorlijk.

Quote
dumpy_dump: en ga dan (als je toch de Helmondse stations beter wil bedienen, waar ik op zich niet heel erg tegen ben) je stopper 4x per uur rijden.Moeten er wel eerst wat goederentreinen van dat baanvak af trouwens.

Hoeft geen goederenverkeer vanaf, zoals het nu draait. Goederentreinen rijden nu bij doorkomst te Helmond, rondom de huidige stoptreinen. Tussen de twee IC's (tussen ongeveer .09 en .21) komen NOOIT cargo's, tenzij er iets van een omleiding is (en dat gebeurt vrijwel nooit). Heb zelf eens zitten fantaseren en kwam uit op een stoptrein die rond .15 op station Hm is (en dus in Ehv aansluit op de 800/1900/9600/6400) (als er vraag is, heb een hele dienstregeling liggen inclusief spoorbezetting van Ehv)

Laatst bewerkt door nielske90 op 21-07-2008 22:07
 

21-07-2008 22:07:04
lamote_ban
lamote_ban
@nielske
Met jouw argument kun je bijv. ook zeggen dat er rechtstreekse IC's Emmen-Den Haag moeten komen, immers ook daar kost het overstappen in Zl reizigers. En wat te denken van het overstappen in Rsd tussen Ah en Vs? Doorrijden is redelijk als het aantal doorgaande reizigers voldoende is en dat is voor Vl niet het geval. Ik zou wel eens cijfers willen zien hoeveel reizigers er in Vl opstappen en hoeveel daarvan verder gaan dan Ehv. Ik denk dat je dan schrikt.

Vl is (behalve studenten naar Ehv in de spits) nou eenmaal niet op Brabant en de Randstad gericht. Het heeft meer behoefte aan een tweede trein richting Duitsland dan aan een non-stop IC naar Ehv.
 

21-07-2008 22:09:54
dumpy_dump
dumpy_dump
@Nielske90: past dat ook bij Deurne? Daar zit je namelijk wel met het kruisen van het nevenspoor.  

21-07-2008 22:13:03
nielske90
nielske90
Ja, heb overal rekening meegehouden. Het past prima. Overigens schuift de 6400 wel wat op, omdat ik anders in Ehv en Tgra in de knoei kwam.  

21-07-2008 22:14:16
maurits
maurits
Het hele probleem van de 1900 die stopt op alle stations vanaf Deurne zie ik ook niet zo. Anders dan bijvoorbeeld de 700 van Zl naar Gn en weer terug gaat het hier maar om 2 stations, die anders weer een aparte stoptreinserie zouden moeten hebben. En ik denk dat minder mensen de 6 minuten langere reistijd minder erg vinden, dan voor de 2 andere stations 1x per uur een trein en het extra overstappen voor bestemmingen verder dan Ehv wat je dan weer zou krijgen.

Dat NS nu met materieel rijdt wat minder geschikt is voor die dienst (ICK) is een ander verhaal. Maar men heeft op dit moment niks anders voorhanden, dus je moet maar even roeien met de riemen die je hebt. Als straks het ICK aan de kant staat, kun je wellicht in Ehv (of Hm desnoods) de achterste VIRM afkoppelen, en met een los stel doorrijden naar Vl.

Als je ooit nog eens iets met een snelle IC Ehv-Vl wilt doen, zul je die door moeten trekken richting een bestemming in het Ruhrgebied, maar dat is weer een ander verhaal.

Laatst bewerkt door maurits op 21-07-2008 22:19


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-07-2008 22:15:39
lamote_ban
lamote_ban
Quote
dh3201: Zo kan NS zeker ook de 3000 boven Alkmaar opheffen (hooguit in de spits nog een keer naar Schagen) en vanaf Alkmaar naar Den Helder een Sprintertje laten rijden.
Dat lijkt me geen goede vergelijking. Een groot deel van de reizigers uit de kop van NH gaat in Alkmaar door richting Asd. In Vl is het aantal reizigers maar een fraktie van in de kop van NH en daarvan gaat er ook nog maar een klein percentage verder dan Ehv. Als je al doorgaande treinen wilt handhaven dan is dat eigenlijk meer voor de mensen die in Dn en Hm opstappen en verder reizen dan Ehv.
 

21-07-2008 22:18:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
maurits: Als straks het ICK aan de kant staat, kun je wellicht in Ehv (of Hm desnoods) de achterste VIRM afkoppelen, en met een los stel doorrijden naar Vl.
Gaat lastig worden... de plannen waren nog altijd dat de 1900 grotendeels ICRm wordt als ICK aan de kant gaat. Uitgezonderd de (met name) spitstreinen die nu met IRM rijden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-07-2008 22:19:30
lamote_ban
lamote_ban
Quote
maurits: Dat NS nu met materieel rijdt wat minder geschikt is voor die dienst (ICK) is een ander verhaal.
Daar zit wel een deel van de oorzaak van het Venlose geklaag. ICK en zo meteen ook ICR is eigenlijk te traag voor semi-IC's. Als er nu een VIRM rijdt tussen Ehv en Vl staat die bij vrijwel ieder station lang stil om de tijd (gebaseerd op ICK) af te wachten.
 

21-07-2008 22:21:47
lamote_ban
lamote_ban
Quote
dumpy_dump: @Nielske90: past dat ook bij Deurne? Daar zit je namelijk wel met het kruisen van het nevenspoor.

Dat lijkt me niet zo'n kritiek punt meer, want sowieso verdwijnt inmiddels steeds meer goederenvervoer naar de Betuwe-route.
 

21-07-2008 22:51:09
manuel25
manuel25
Quote
lamotep: Als er nu een VIRM rijdt tussen Ehv en Vl staat die bij vrijwel ieder station lang stil om de tijd (gebaseerd op ICK) af te wachten.
VIRM is niet veel sneller dan ICRm of ICK, eerder nog trager misschien...
Dan zou ICM of een korte (ijssellijn) ICRm beter zijn, dat trekt wel lekker op
 

21-07-2008 23:01:03
lamote_ban
lamote_ban
@manuel25
Toch zie je ook bij de 3500 dat ICR problemen heeft om bij de stop in Best de dienstregeling aan te houden en VIRM dat met gemak wel lukt.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 21-07-2008 23:01
 

21-07-2008 23:09:02
timtrein
timtrein
IRM is weliswaar traag, maar nu ook weer niet zo traag als getrokken mat - dan moet je het wel heel bont maken. Met name door het kunnen ED-remmen van IRM win je wel wat tijd volgens mij. En de iets bredere deuren/gangen helpen ook wel wat.  

21-07-2008 23:16:04
nielske90
nielske90
Het grote voordeel van VIRM is het afremmen. Echter is dat hier niet echt relevant, aangezien er met getrokken materieel zal worden gereden, en dat gaat zoals in de huidige drgl te zien is, prima.
Ok, je zou misschien enkele minuten gaan winnen, maar dat is weer een gevalletje "waarom-al-die-moeite"...

Enige foutje in de huidige drgl wat ik me kan bedenken is de haltering in iig Helmond. Die wordt niet gehaald door spreidgedrag, de sleutelkastjes en het dramatische overzicht.

Laatst bewerkt door nielske90 op 21-07-2008 23:17
 

21-07-2008 23:49:21
lamote_ban
lamote_ban
@nielske90
Nou, die paar minuten vanwege een paar stops is kennelijk onoverkomelijk voor veel Venloenaren. Dus als je die met sneller materieel kunt terugdringen is dat misschien een optie.
 

22-07-2008 00:30:28
gertjan
gertjan
Waarom zullen die paar minuten uitmaken? Vanaf Hrt hang je toch achter een Ertsboot Kan je net zo goed een stop maken op die kleine stationnetjes, om weer wat ruimte te creëeren. Eigen ervaring, al meer dan 200 keer overkomen %07%  

22-07-2008 01:47:28
peter023
peter023
ik denk het zelf ook dat je met sneller materieel en ook eventueel een inter. lijn naar duitsland dit probleem oplost. Venlonaren willen wel reizen met de trein maar goed wie wil er nu 45 min reizen naar eindhoven als je met de auto dezelfde reistijd hebt.
Ns moet hier eens op inspelen, die optie die hier ook gezegt wordt van 1x IC 1x sneltrein met stops te hm, dn, etc. dan zit je wel goed en haal je er meer uit.

maar goed misschien veranderd het ook wel als dadelijk de aanbesteding begint van het hoofdrailnet.
 

22-07-2008 06:21:34
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
lamotep: Nou, die paar minuten vanwege een paar stops is kennelijk onoverkomelijk voor veel Venloenaren. Dus als je die met sneller materieel kunt terugdringen is dat misschien een optie.
Is dat wel zo? Hoe weten wij eigenlijk dat het onoverkomelijk is voor veel Venlo-naren?
 


22-07-2008 07:06:55
thieskes
thieskes
Quote
lamotep: ....
Vl is (behalve studenten naar Ehv in de spits) nou eenmaal niet op Brabant en de Randstad gericht. ...

niet alleen vanuit venlo, ook naar venlo
vooral in de schoolperiodes stappen er tijdens de spits heel veel scholieren in op station dn en hrt, beide voor de bestemming hrt en vl

(2 jaar lang dagelijks heen en weer gereisd, zowel binnen als buiten de spits)

Laatst bewerkt door thieskes op 22-07-2008 07:07


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

22-07-2008 12:55:13
peter023
peter023
Nou dat weten wij niet alleen venlonaren zelf weten dat, maar denk wel dat er minder mensen z nu reizen met de trein van VL naar EHV.  

22-07-2008 14:33:23
Modelspoor
Modelspoor
Ook een eventuele optie kan zijn
1900,Ehv-Hm-Vl
buiten de spits 5200 Tbwt-Ehv,en Tbwt-Vl
In de spits 2x p u 5200 Tbwt-Vl
 

22-07-2008 15:10:45
nielske90
nielske90
Ik denk niet dat je dat wilt, want dan moet je die 5200 in de spits waarschijnlijk met 5x Plan V laten rijden (huidige rijdt al met 3x). Het kan, maar handig is het niet.

Laatst bewerkt door nielske90 op 22-07-2008 15:11
 

22-07-2008 16:48:15
Damian
Damian
Quote
dumpy_dump: Hoeveel win je nou echt door die IC maar 1x ipv 2x per uur te laten stoppen in Dn, Hrt en Br? 6 minuten per uur per richting,


Ach... er zitten in Den Haag een paar houten koppen die er miljoenen voor over hebben om een paar minuten tijdswinst te behalen door de snelheid naar 160 km/h te verhogen. Dus in het geval van maar 1x ipv 2x per uur stoppen in Dn,Hrt en Br, wat maakt het uit %08%%08%
 

22-07-2008 19:52:58
lamote_ban
lamote_ban
Quote
Modelspoor: Ook een eventuele optie kan zijn
1900,Ehv-Hm-Vl buiten de spits 5200 Tbwt-Ehv,en Tbwt-Vl
In de spits 2x p u 5200 Tbwt-Vl

Je zult de 5200 dan in de spits met 5 plan V's moeten rijden en dat wordt met de groei van Brandevoort straks al snel 6 (kun je trouwens wel 5 of 6 Plan V's gekoppeld laten rijden?). Verder zul je dan bij vrijwel alle 5200'en in Ehv moeten af- en bijkoppelen want 5 of 6 plan V's hebben in Oisterwijk niks te zoeken en ook zul je de perrons in 't Hout en Brandevoort moeten verlengen. Tegelijktijd laat je dan ieder uur 11 bakken ICK/ICR rijden die voor driekwart leeg zijn.
 

22-07-2008 20:14:24
lucky
lucky
5x plan V is meer dan 1000 rezigers in de 2de klas. Dat is te vergelijken met 14 bakken VIRM. Lijkt me wel erg veel..  

22-07-2008 20:21:22
lamote_ban
lamote_ban
@lucky
Een gemiddelde Plan V heeft zo'n 120 plaatsen tweede klas (ongeveer 15 * 8, afhankelijk van de configuratie). 5 x 120 is 600 en dat is dus 8 tot 9 bakken VIRM (600/1000 *14).

Dat is zeker niet overdreven als er in de spits tussen twee stoptreinen een gat van een half uur gaat vallen zonder IC, sterker nog ik twijfel of 5 stellen dan wel voldoende zijn.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 22-07-2008 20:23
 

22-07-2008 21:18:21
dumpy_dump
dumpy_dump
Dat verbaast me. Ten opzichte van dienstregeling 2006 valt er dan toch slechts 1x per uur een stopper tot Deurne weg? Toen reed er immers ook 1x1900, 1xstoptrein (was dat niet 6500 ofzo?), 2x 9600 tot Deurne. Die stoptreinen reden toen volgens mij met 3xV (als het niet minder was).  

22-07-2008 21:20:16
lucky
lucky
Oops, laat mijn opmerking maar. Ik heb kort geleden een overzichtje gemaakt met het aantal zitplaatsen van het meeste materieel en probeerde daar nu vanuit mijn geheugen uit te putten. Een mislukte poging dus, je hebt gelijk.  

22-07-2008 22:07:24
nielske90
nielske90
Quote
lamotep: (..)en ook zul je de perrons in 't Hout en Brandevoort moeten verlengen.
Dat hoeft dan weer niet. De perrons van Hmh en Hmbv zijn voorzover ik me herinner even lang gemaakt. En laatst stond ik op Hmh, toen er met alle gemak een loc + 11xICK stopte. Hij had zelfs nog een meter of 10 over aan de achterzijde.

@Dumpy_dump: Geloof me, die derde stellen in de 5200 in de huidige drgl zijn er niet voor niks bij gezet en zijn behoorlijk gevuld. Ook de rest van het traject kent een extreem hoge spitspiek, dus verwacht ik dat je toch wel 2 stellen eraan moet koppelen om de rest van het volk er bij te kunnen nemen. Zeker omdat Helmond Brandevoort ook nog flink zal groeien.

Maar goed. Je krijgt denk ik een beetje onhandige lange combinaties als je dit invoert. Een dikke 'nee' dus...%02%

Laatst bewerkt door nielske90 op 22-07-2008 22:07
 

22-07-2008 22:10:11
kevinevers
kevinevers
Ik denk dat ze in de spits dan toch eerder ander materieel in gaan zetten dan 5 gekoppelde v'tjes. Mja dat is mijn gedachtegang.  

22-07-2008 22:15:07
lamote_ban
lamote_ban
Quote
dumpy_dump: Dat verbaast me. Ten opzichte van dienstregeling 2006 valt er dan toch slechts 1x per uur een stopper tot Deurne weg? Toen reed er immers ook 1x1900, 1xstoptrein (was dat niet 6500 ofzo?), 2x 9600 tot Deurne. Die stoptreinen reden toen volgens mij met 3xV (als het niet minder was).

Het voorstel van Modelspoor kwam neer op 2 stoptreinen en 1 IC Ehv-Vl in de spits. Dan valt er dus ergens een treinloos gat van een half uur tussen de twee stoptreinen.

Dat is dus anders dan in 2006. Toen reed de doorgaande stopper met 3x Plan V en stoptrein uit Dn met 2x Plan. Als je twee van die treinen moet combineren (je schakelt immers terug van 4 naar 3 treinen) is dat al 5x Plan V. Daarnaast is sinds de invoering van de kwartierdienst naar Dn (zoals eerder hieronder ergens gemeld) het vervoer van daaraf flink gestegen. En verder is inmiddels ook nog Brandevoort erbij gekomen. Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen zich hier de omvang van het spitsvervoer Ehv-Dn niet voldoende realiseren, het is niet voor niets dat dit jaar voor het eerst de 5200 in de zomer niet ingekort wordt in de spits.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 22-07-2008 22:21
 

22-07-2008 22:23:41
lamote_ban
lamote_ban
Quote
kevinevers: Ik denk dat ze in de spits dan toch eerder ander materieel in gaan zetten dan 5 gekoppelde v'tjes. Mja dat is mijn gedachtegang.

5 of 6 Plan V's is natuurlijk wel mooi voor de foto's.%02%
 

22-07-2008 22:48:49
kevinevers
kevinevers
Zit wat in ja%08%  

22-07-2008 23:16:57
keesje
keesje
Nog maar even over die 1900 Ehv-Vl:

Basis zou kunnen zijn:
2x per uur stoptrein Ehv-Dn v.v.
1x per uur semi IC Ehv-Vl v.v. met stop te Hm, Dn, Hrt, Br
1x per uur IC Ehv-Vl v.v. met alleen stop te Hm

In de spits zou je de semi IC's 2x per uur kunnen laten rijden en de echte IC laten vervallen. Nadeel is hier weer aan dat er ma-vr bepaalde treinen wel stoppen in Dn, Hrt en Br die in het weekend weer doorrijden omdat er dan geen sprake is van een spits. Minder duidelijk dus.

Overigens de IC's loskoppelen van de Randstad lijkt me niet zo'n goede optie, alleen al omdat Ehv dan met kerende treinen uit de Randstad én uit Venlo te maken krijgt. Niet zo wenselijk in een station dat het nou niet breed heeft met perrons, laat staan de extra kruisende bewegingen die ontstaan door het keren met materieel in Ehv in zowel richting Vl als richting Tb/Ht.

Laatst bewerkt door keesje op 22-07-2008 23:19
 

22-07-2008 23:21:41
lamote_ban
lamote_ban
@keesje
Wat je ook bedenkt, iedere oplossing waarbij de kwartierdienst naar Dn en de halfuurdienst naar Hrt wordt opgegeven zal zowel voor de regio als voor NS onbespreekbaar zijn.
 

22-07-2008 23:23:58
keesje
keesje
Tsja, dan blijft één keer per uur Br overslaan over en dat is dan weinig transparant meer denk ik...  

22-07-2008 23:25:02
lamote_ban
lamote_ban
Nee, hij stopt ook niet in 't Hout, Brandevoort en Brouwhuis.  

22-07-2008 23:56:42
nielske90
nielske90
Quote
lamotep: Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen zich hier de omvang van het spitsvervoer Ehv-Dn niet voldoende realiseren

...en dat er (ik meen in Maart) zelfs 1x per dag een IC-stop werd ingelast op Helmond Brouwhuis, om de stoptrein te ontlasten. Nu rijden ze met 3x V, en is de IC-stop gelukkig niet meer nodig.

Maar zoals je zegt. De spitspiek ligt op dit traject extreem hoog!

En dan nog iets; er zit nog gigantische potentie in het gebied. Helmond groeit naar meer dan 100.000 inwoners, en heeft in het totaal (alle stations) nog geen 10.000 instappers (2005). Reken dus je kansen maar uit. Ik hoop dat de NS dit ook inziet, want er zijn bepaalde ontwikkelingen die voor een explosieve groei kúnnen zorgen.

Laatst bewerkt door nielske90 op 22-07-2008 23:57
 

23-07-2008 06:18:15
dumpy_dump
dumpy_dump
5200 rijdt nu op volle oorlogssterkte ivm de Tilburgse vierdaagse.  

23-07-2008 06:59:23
thieskes
thieskes
Quote
keesje: ....
1x per uur IC Ehv-Vl v.v. met alleen stop te Hm
...


en in deze trein zal tussen helmond en venlo niet druk zijn
de meeste mensen die in de ochtendspits met de 1900 in venlo aankomen zijn ingestapt op dn of hrt

Laatst bewerkt door thieskes op 23-07-2008 07:01


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

23-07-2008 10:48:52
lykele
lykele
Quote
lamotep: @keesje
Wat je ook bedenkt, iedere oplossing waarbij de kwartierdienst naar Dn en de halfuurdienst naar Hrt wordt opgegeven zal zowel voor de regio als voor NS onbespreekbaar zijn.


Of je moet met VIRM/ICM gaan rijden en in Ehv splitsen: eerste deel als IC, tweede als stopper. Dan heb je maximaal rendement, je kan 4x pu stopper rijden en 2x pu IC. Lijkt mij de beste deal, al heb ik er weinig vertrouwen in dat dit ooit gebeuren zal, kost namelijk meer personeel, en op veel tijden zal een van beide nagenoeg leeg zijn.
 

23-07-2008 11:20:15
nielske90
nielske90
Mooi idee!%02% VIRM is dat geval niet echt realistisch, omdat de stations in Helmond zeer kort op elkaar volgen.

Heb beiden ooit in de 5200 gezien (ICM zelfs regelmatig), en dan blijkt maar weer de snelheid die ICM heeft ten opzichte van VIRM. ICM haalt de drgl netjes, maar VIRM kan dat echt niet.
 

23-07-2008 17:09:43
berkel73
berkel73
Quote
dumpy_dump: de Tilburgse vierdaagse.
Die zal vast ook bestaan, maar ik denk toch dat je de kermis bedoelt %02%.
 

23-07-2008 19:29:01
lamote_ban
lamote_ban
Quote
dumpy_dump: 5200 rijdt nu op volle oorlogssterkte ivm de Tilburgse vierdaagse.

De lange treinen rijden alleen in de ochtendspits.
Dus dat zal toch niet voor de kermis zijn, die begint pas 's middags.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 23-07-2008 19:29
 

23-07-2008 19:32:59
thieskes
thieskes
vanmorgen in ieder geval geen spitsversterking
misschien toch overschot aan plan V



http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

23-07-2008 19:43:01
fabrierban
fabrierban
@thieskes
Er was vandaag juist plotseling een tekort aan Plan V.
Een van de 9600/6400'en reed ook met een los stel.
Planmatig rijden er in een aantal 5200'en nog steeds 3 stellen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 23-07-2008 19:43
 

23-07-2008 19:49:42
fabrierban
fabrierban
Weet iemand uit de regio Venlo antwoord op het volgende: waar ik me over verbaas is dat er vanuit Venlo zo weinig reizigers naar Eindhoven en verder zijn, terwijl het in Weert (maar half zo groot) vaak zwart van de reizigers ziet. Het is ook niet zo dat iedereen via Nijmegen reist, dat is ook vaak matig bezet. Alleen de treinen naar Dusseldorf trekken veel reizigers.  

23-07-2008 21:02:02
maaslijn
maaslijn
En dat zijn juist allemaal Duitsers.... Ik zie trouwens ook niet in waarom er iets veranderd zou moeten worden aan de huidige opzet van de dienstregeling. Het schrappen van de stops in Dn, Hrt en Br scheelt misschien een paar minuten, terwijl ik toch de indruk heb dat er goed gebruik wordt gemaakt van de Intercities (vooral van en naar Ehv) in Dn en Hrt. Reizen de mensen die kritiek hebben op de huidige dienstregeling eigenlijk wel eens met deze treinen?

Laatst bewerkt door maaslijn op 23-07-2008 21:07
 

23-07-2008 21:15:53
vinny004
vinny004
Venlo is een stad met historisch heel slechte verbindingen met Nijmegen, Duitsland en Roermond. Ik denk dat daarom het percentage treinreizigers relatief laag is. Het feit dat de IC tegenwoordig ook stopt bij omvergevallen boomstammen die in NS propaganda 'station' worden genoemd helpt natuurlijk niet mee...  

23-07-2008 21:17:12
vinny004
vinny004
Ik zie zelf meer in het verbeteren van de treindienst naar Duitsland; door bijvoorbeeld (met multicourant materieel) een paar maal per dag de RE door te trekken naar Eindhoven (vanaf Venlo non-stop).  

23-07-2008 22:15:02
Dre
Dre
Meldt je bij de Eurobahn, die gaat vanaf december 2009 RE 13 rijden met FLIRT's. 1x in de 2 uur door naar Ehv zou dan mooi zijn. Als ze dan alleen multicourante stellen aanschaffen kunnnen ze er enkele uitwisselen met de WFB, kunnen die vanaf Bh ook doorrijden naar Hgl, sla je 2 vliegen in 1 klap.

Laatst bewerkt door Dre op 23-07-2008 22:15
 

24-07-2008 01:09:23
maurits
maurits
Je hoeft nog niet eens extra multicourante stellen te bestellen. Een FLIRT is in een handomdraai voorzien van een extra omvormer voor 1500 Volt, dat spul is ontzettend modulair opgebouwd.

En de WFB heeft voor het doortrekken van de RB61 van Bh naar Hgl en weer terug zelfs geen extra materieel nodig. De treinen staan in Bh nu 53 minuten stil en in die tijd kan men precies op en neer naar Hgl rijden (met een acceptabele keertijd van 10 minuten). Je zou daar dus kunnen volstaan met het aanpassen van een paar FLIRT's.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

24-07-2008 09:23:15
bart84
Moderator
bart84
Quote
lykele: Of je moet met VIRM/ICM gaan rijden en in Ehv splitsen: eerste deel als IC, tweede als stopper. Dan heb je maximaal rendement, je kan 4x pu stopper rijden en 2x pu IC. Lijkt mij de beste deal, al heb ik er weinig vertrouwen in dat dit ooit gebeuren zal, kost namelijk meer personeel, en op veel tijden zal een van beide nagenoeg leeg zijn.
En als we dit plan iets verfijnen:
In de brede spits zoals Lykele zegt en daarbuiten niet meer splitsen, maar om het uur doorrijden als IC Ehv-Hm-Vl en een het ander uur (half uur daartusen) als stopper Ehv-Vl (zoals Zl-Lw).


Mvg. Bart
 

24-07-2008 11:37:21
Dre
Dre
Quote
maurits: Je hoeft nog niet eens extra multicourante stellen te bestellen. Een FLIRT is in een handomdraai voorzien van een extra omvormer voor 1500 Volt, dat spul is ontzettend modulair opgebouwd.

De 15 kV~ werd toch omgevormd tot 750 V=? Dan is 't inderdaad vrij eenvoudig om die stellen geschikt te maken voor 1,5 kV=.

Maarja, wat betreft het grensverkeer tussen Odz en Bh wordt er sinds 1992 (toen de stop van de internationale trein in Odz kwam te vervallen) al gesproken over een regionale/stoptrein-verbinding. Midden jaren '90 hebben enkele berichten de krant gesierd en elke keer wordt er weer (tevergeefs) uit zo'n beetje elke strohalm weer een mediabericht gewijd. Iedereen schijnt oren naar zo'n verbinding te hebben (BE, WFB, Syntus, Gemeente Oldenzaal, Landkreis Grafschaft Bentheim) maar tot op heden is er sinds '92 nog niets veranderd (en dat zal waarschijnlijk de eerst komende tijd ook vrijwel zeker niet gebeuren.
 

24-07-2008 13:45:01
peter023
peter023
zoals je zelf zegt met flirt is dat wel te doen maar goed men wuil toch wel een verbiding met de randstad. is dat dan ook mogelijk dat deze doorrijden. of dou de DB dat niet willen. ( maar het zou wel een goede zet zijn voor ehv - VL )  

24-07-2008 14:49:14
lykele
lykele
Dan zul je veel materiaal om moeten bouwen. Of misschien moeten ze dan getrokken mat gebruiken, dat lijkt me wel te doen. Maar makkelijkste oplossing is gewoon cross platform overstap te Vl.  

24-07-2008 14:59:54
mren
mren
Het zou op zich wel kunnen, maar dan moeten de diverse aanbestedende partijen in NL en de BRD bij elkaar kruipen en besluiten de concessie als geheel in de markt te zetten. Leuke halfuursdienst Eindhoven-Hamm ofzo.

Eerste probleem zou zijn dat je dat inbreekt op het hoofdrailnet, maar over het algemeen geldt voor NS dat de winst uit de IC's komt, dus die zouden dan wellicht geen bezwaar hebben (of de nieuwe vervoerder zou Vl-Ehv in opdracht van NS moeten rijden).
 

24-07-2008 15:32:56
Dre
Dre
Naast Opheusden en Goor nog weer zo'n via-bestemming om aan te geven met welke vervoerder je reist?  

24-07-2008 15:34:53
mren
mren
Nee, want via Goor en Opheusden zijn kortere trajecten dan het NS-traject waar het tarief over wordt berekend, en dit is gewoon een andere vervoerder, zoals ook op Gdm-Ddr of Rm-Vl.  

24-07-2008 16:13:43
nielske90
nielske90
Quote
mren: of de nieuwe vervoerder zou Vl-Ehv in opdracht van NS moeten rijden
En dan de IC opknippen in Ehv? Dan mag je eerst station Ehv wel eens grootschalig verbouwen;
- je hebt dan niet genoeg perroncapaciteit
- je hebt dan niet genoeg capaciteit van de tunnel/trappen

Verder werkt dat niet echt handig, omdat Helmond en Deurne totaal niks met Duitsland hebben, en Blerick/Venlo heeft niks met Eindhoven. Opknippen in Horst-Sevenum dus.%08%

Die aansluiting naar Duitsland moet gewoon in Venlo gebeuren. Cross-platform, en een goede degelijke aansluiting, dan is er niks aan de hand en hoef je allemaal niet zo moeilijk te doen. Dan is het gewoon de Duitsland-trein ruim 10 minuten vervroegen en op spoor 4 binnen nemen, naast de IC die op spoor 3 binnenkomt en je bent klaar.
 

24-07-2008 16:25:14
mren
mren
Quote
nielske90: Dan is het gewoon de Duitsland-trein ruim 10 minuten vervroegen en op spoor 4 binnen nemen, naast de IC die op spoor 3 binnenkomt en je bent klaar.
Nu kijk je alleen naar de aansluiting in Venlo..die zullen er in Duitsland ook nog wel zijn

Bovendien hoeft die IC niet opgeknipt te worden, maar dat is afhankelijk van de tijden dat je die stopper laat rijden (of waar die kan rijden), en het is ook handig om te weten hoeveel reizigers vanuit Helmond voorbij Eidnhoven moeten zijn. Anders zou je evt. een IC laten rijden met stops in Vl, Dn en Hm met een stopper er voor die zo'n 5 a 10 min voor de IC in Ehv aan komt. Eventueel zou je dan buiten de spitsen die IC kunnen inkorten tot Hm, Dn of zelfs Ehv, maar dat is afhankelijk van het aantal reizigers daar.

Laatst bewerkt door mren op 24-07-2008 16:33
 

24-07-2008 17:14:28
nielske90
nielske90
Alleen de aansluiting in Venlo is wel zeer essentieel. Als die niet goed is komen er niet veel reizigers en hoef je dus in Duitsland niks aan te sluiten. Verder heb ik er alle vertrouwen in dat de trein in Duitsland best wel wat goede aansluitingen biedt; In stedelijk gebied rijden treinen nou eenmaal frequent.

In jouw voorstel snap ik niet helemaal waarom de stoptrein 5 of 10 minuten eerder in Ehv moet aankomen. Die kun je het beste meer dan 10 min. laten verschillen met de IC, zodat je daadwerkelijk 4x per uur Ehv-Hm-Dn kan doen.

Overigens; In mijn dienstregelingontwerp, voor een extra stoptreindienst zodat een kwartiersbediening van Hmbh, Hmh en Hmbv ook een feit is, komt die nieuwe stoptrein wél vlak voor de IC in Ehv aan, maar dat is omdat je dan een extra stoptrein krijgt.
In feite is de huidige dienstregeling wel prima zo, en is alleen de vraag hoe je een eventuele kwartiersbediening van álle Helmondse stations in gaat plannen, mocht die er ooit komen.

Laatst bewerkt door nielske90 op 24-07-2008 17:15
 

24-07-2008 17:25:39
mren
mren
Quote
nielske90: In jouw voorstel snap ik niet helemaal waarom de stoptrein 5 of 10 minuten eerder in Ehv moet aankomen. Die kun je het beste meer dan 10 min. laten verschillen met de IC, zodat je daadwerkelijk 4x per uur Ehv-Hm-Dn kan doen

Zoals ik al schreef: dat is natuurlijk in hoge mate afhankelijk van het aantal reizigers dat voorbij Ehv moet zijn. Als dat er veel zijn, wil je die stopper een goede aansluiting geven in Ehv, zijn die er niet, dan kun je aan kwartiersdienst denken.

Overigens zijn de aansluitingen Duitsland wel vrij redelijk nu geloof ik, en ook daar zijn nog aardig wat verbindingen die (in het weekend - SWT) eens per uur rijden.
 

24-07-2008 18:31:25
Dre
Dre
Kan er eigenlijk überhaupt wel zomaar met de vertrektijd van de Maas-Wupper-Express geschoven worden? Tussen Kn en Dülken ligt namelijk enkelspoor, en aangezien daar ook nog wel wat cargo'tjes langs gaan...

Laatst bewerkt door Dre op 24-07-2008 18:31