Dampf trifft Kies ..Nogmaals Plandampf im Werratal
Forum: Algemeen - Algemeen
16-07-2008 22:22:34
lokfuhrer
lokfuhrer
In Railmagazine 251 en 252 stond een uitgebreid verslag van "Plandampf im Werratal", waarbij werd vermeld dat het de laatste keer zou zijn dat het LoRie Veranstalterteam een Plandampf op Duitse bodem zou organiseren.
Vanwege het doorslaande succes en het feit dat de ombouw van de klassieke beveiliging op de Werrabahn is uitgesteld hebben Henry Riedel en Stefan Lohr zich laten overhalen om nogmaals een Plandampf op de Werrabahn tussen Eisenach en Meiningen te organiseren. Hoogtepunt zal ook ditmaal de 2000 tons(!) grindtrein zijn die door 3 52'ers van Immelborn naar Eisenach gesleept zal worden.

Naar aanleiding van het verslag in Railmagazine waren er in Nederland ook verschillende hobbyisten die het jammer vonden dat ze niet bij dit spektakel aanwezig waren geweest.

Nu dus de herkansing!

Meer informatie is te vinden op: www.plandampfteam.de

Hieronder nog een gedeelte van de Duitse aankondiging.

Freundliche Grüße,

Lokführer

Liebe Eisenbahnfreunde,

die große positive Resonanz auf unseren letzten Werratal-Plandampf hat uns sehr gefreut. Vielfach wurden wir gebeten zu überlegen, ob wir Dampfgüterzüge, bei denen es richtig "zur Sache" geht, nicht noch einmal in Deutschland organisieren wollten.
Wir möchten dem Wunsch Rechnung tragen. Den schon vor einigen Wochen angekündigten Aufruf "Dampf trifft Kies" findet ihr / finden sie im Anhang. Es handelt sich überwiegend um planmäßige Frachtenzüge, die einen foto- und videogerechten Fahrplan erhalten haben. Zwischen den Halten ist jedoch (Zug-)Leistung gefragt. Die angepassten Fahrzeiten bedeuten mehr Motive bei weniger Aufwand für die Nebenherfahrt und schonen ihren / euren privaten Geldbeutel.
Die Bahnhöfe auf der Werrabahn blieben bislang von den geplanten Umbaumaßnahmen verschont, so daß sich noch einmal optimale Bedingungen ergeben.
Als kleines "Bonbon" haben wir ein Gastspiel der Schnellzugdampflok 03 1010 vorgesehen.

Am Sonntag, den 02.11.2008 ist außerdem ein Sonderreisezug mit 41 1144 / 50 3501 auf der Strecke Eisenach - Meiningen - Eisfeld unterwegs. Wir versuchen, die Fahrzeiten im Programmheft mit zur Verfügung zu stellen.
 

17-07-2008 09:38:58
jbt
jbt
Dit wil ik van harte ondersteunen. De "Plandampffinale im Werratal" van oktober 2007 heb ik helemaal bijgewoond en het was zonder meer het beste evenement dat ik in jaren heb meegemaakt. Let wel, ik ben ik echte stoomfreak en zie het liefste zware goederentreinen met stoom (en echte snelstoomtreinen, maar die kunnen op de Werratalbahn niet echt uit de voeten). Henry Riedel en Stefan Lohr hebben er een heus spektakel van gemaakt. De dienstregeling was door de heren zo opgezet dat er genoeg aan verscheidenheid te zien was. Er waren maar vier loks in actie, maar toch heb ik in drie dagen tijd meer dan 60 motieven voor de lens gehad.
De Werratalbahn kent een aantal vrij forse hellingen: richting Meiningen zijn dat Eisenach-Förtha (met 'Wartburgblick') en Immelborn-Wernshausen; richting Eisenach is dat met name Bad Salzungen-Förtha. Op die laatste route liggen een paar stations (Oberrohn en Marksuhl), waar richting Eisenach steeds werd gestopt. Het spektakel bij vertrek uit die stations, helling op, laat zich raden. De entourage en omgeving is zonder meer 'in stijl'. Je waant je echt in de DDR van de zeventiger en tachtiger jaren.
Er waren veel Nederlanders - soms leek het wel een reunie - maar niet alle mij bekende gezichten heb ik gezien. Ik kan dus iedereen aanraden in oktober (weer) naar het Werratal te komen en van een ongelofelijk fantastisch schouwspel te genieten, op foto en of op video te zetten.
Ook de inzet van loc 03 1010 is een mooie toegift. Deze schitterende loc gaat kort na dit evenement vanwege 'Fristablauf' aan de kant. Het is bij DB-museum dan maar weer afwachten wanneer ze weer in aktie komt, als ze nog ooit wordt gereviseerd. Ze zal wel dezelfde weg bewandelen als zo vele anderen, zoals 01 137, 01 531, 03 001, 38 1182, 44 1093 en 95 027.
Tip: op YouTube staan nogal wat filmpjes (in totaal zeven stuks) van het evenement van vorig jaar. Hoewel de (afspeel)kwaliteit niet geweldig is, geeft het wel een goed beeld.
 

03-08-2008 22:27:14
lokfuhrer
lokfuhrer
In de eerste aankondiging van het Plandampfteam werd vermeld dat de 031010 op zaterdag in de Plandienst tussen Eisenach en Meiningen zou rijden. Aangezien de loc op deze dag een Sonderzug rijdt is het optreden op de Werrabahn verplaatst naar donderdag en vrijdag! Een uitbreiding van het aantal stoomritten dus. Op vrijdagavond wordt de loc vervolgens overgebracht naar Berlijn.

Groet,

Lokführer
 

21-10-2008 23:42:26
lokfuhrer
lokfuhrer
De dienstregeling is inmiddels voor de deelnemers beschikbaar en mag ronduit spectaculair worden genoemd! De grindtrein rijdt zowel op donderdag als op zaterdag. Recordloc 18 201 verzorgt op donderdag 30-10 en gastoptreden, terwijl er op zaterdag een extra fotogoederentrein (DR stijl) is ingelegd.

Verder is het echt een programma voor die hards: De eerste trein vertrekt 's morgens rond 06.30 u. terwijl op één van de dagen de laatste trein pas om 20.45 u. binnenrijdt (daarbij vergeet ik dan de 03 1010 die in de dienst van een STB Regioshutle rijdt en om 21.15 uit Eisenach vertrekt).

Aanmelden voor dit unieke evenement kan nog steeds via de hierboven genoemde website.

Als toetje wordt op zondag 2 november het feit herdacht dat de spoorlijn Eisenach - Meiningen op deze dag precies 150 jaar geleden werd geopend. Naast verschillende festiviteiten onderweg rijdt er ook deze dag een Dampf Sonderzug.

Lokführer
 


22-10-2008 09:48:19
jbt
jbt
Verder - om de twijfelaars nog over de streep te trekken - is er nog de bediening van de houtoverslag in Walldorf (veel rangeren), vrij regelmatig voorspan en heeft de grindtrein op zaterdag 30 wagens (vierassers), is 2550 ton zwaar en 575 meter lang, met twee loc's in voorspan en een duwloc. Dat wordt dus spectakel op de hellingen tussen Bad Salzungen en Förtha. Gaan dus.  

23-10-2008 16:00:54
lokfuhrer
lokfuhrer
Quote
lokführer: Als toetje wordt op zondag 2 november het feit herdacht dat de spoorlijn Eisenach - Meiningen op deze dag precies 150 jaar geleden werd geopend. Naast verschillende festiviteiten onderweg rijdt er ook deze dag een Dampf Sonderzug.
De extra trein op zondag rijdt door naar het baanvak: Lichtenfels - Coburg - Sonneberg en verzorgt daar pendelritten. Info en dienstregeling: www.eisenbahnfreunde-coburg.de

Groet,
Lokführer
 

28-06-2009 12:20:28
lokfuhrer
lokfuhrer
„Der Kies“ dampft mit 3 Loks und 2400 t am Zughaken über´n Berg

Voor het derde achtereenvolgende jaar rijden er tijdens “Dampf trifft Kies” in Thüringen stoomlocs in de zware goederendienst. Ook dit jaar worden er van 22 t/m 24 oktober weer goederentreinen uit de normale dienst gereden, waarbij echter de tijden wel zijn aangepast zodat ze voor de deelnemers op gunstige tijdstippen rijden. In actie komen dit jaar twee locs van de serie 41 en een loc uit de serie 52.8. Op vrijdag is er een gastoptreden van de groene 02 0201-0 met 8 DR rijtuigen aan de haak die een Sondereilzug in de stijl van de Städteschnellverkehrs Bad Salzungen – Berlin zal rijden. Hoogtepunt zal echter de 2400 tons grindtrein zijn die dit jaar op zaterdag als afsluiting zal rijden. Waarschijnlijk zal dit de laatste Plandampf tussen Eisenach en Meiningen zijn omdat het traject in 2010 gemoderniseerd zal worden! Als toetje zal dit jaar op zondag een attractieve overbrengingsrit tot Schweinfurt worden ingelegd, waarbij de tijden ook voor de fotografen aangepast zullen zijn. Info en aanmelden: www.plandampfteam.de

Voor diegenen die een indruk van de voorgaande evenementen willen krijgen: Als je op Google of Youtube: "Plandampf Werratal" intikt krijge je meerdere filmpjes te zien.

Ik zeg: DOEN!

Lokführer
 

03-09-2009 09:56:41
lokfuhrer
lokfuhrer
Als eerbetoon zal op vrijdagavond 23 oktober een nacht D trein rijden van Eisenach naar Bebra v.v.! Verdere informatie over het waarom op de site van LoRie (www.plandampfteam.de).

Omdat er op dit moment nog niet voldoende deelnemers zijn worden diegenen die wel gaan maar zich nog niet hebben aangemeld verzocht dit voor 10 september te doen. Deze datum is de deadline.

Groet,

Lokführer
 

03-09-2009 11:34:13
jbt
jbt
Net als vorig jaar, wil ik niet achterblijven met een steunbetuiging. Het was verleden jaar een geweldig spektakel. Voor mij het spoors hoogtepunt van 2008. Het is echt van belang je aan te melden, anders kunnen dit soort evenementen geen doorgang vinden. Dus ... voor echt spektakel van en met 'echte treinen' ... meld je aan!!