Wijzigingen per 15 juni 2008
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
23-05-2008 21:14:12
broek53
broek53
Er zijn hier vast wel mensen met belangstelling voor omloopwijzigingen per het volgende wijzigingsblad. Welnu: die zijn er wel, maar niet in de mate van het vorige wijzigingsblad. Zo blijven de getrokken en getrekduwde treinen ongewijzigd. Feitelijk gaat het nu alleen om de Sprinters en mat '64.
Voor gerenoveerde Sprintertweetjes komen er drie diensten in de serie 7400. Doordeweeks rijden er twee gekoppeld in de dienst waarin in de ochtendspits 7425 voorkomt, en eentje gekoppeld met een drietje in 7427 enz. Van de hierdoor vrijgekomen drie Sprinterdrietjes gaan er twee voor de zomer naar het facultatieve strandvervoer Haarlem - Zandvoort, en eentje vervangt de dienst van twee onverbouwde tweetjes in de serie 17400 (die daarmee op papier al zijn Citypendels kwijt is).
Bij plan T verdwijnen drie diensten. Die drie komen allemaal uit de serie 4400, waarin ze door plan V vervangen worden. Sterker nog: ook de vierde plan T verdwijnt uit de 4400, maar deze verhuist naar de cyclus 5000-5700/4900. Op die manier moeten er dus 4 x 2 = 8 plan V's naar de 4400 verhuizen. Twee ervan komen uit de 5000-5700/4900, twee uit de 19800 (waar treinen verkleind worden), en vier stuks zijn extra diensten (de inzet van plan V wordt dus verhoogd).

Laatst bewerkt door broek53 op 23-05-2008 21:15
 

23-05-2008 21:23:24
lamote_ban
lamote_ban
Quote
broek53: Bij plan T verdwijnen drie diensten. Die drie komen allemaal uit de serie 4400, waarin ze door plan V vervangen worden. Sterker nog: ook de vierde plan T verdwijnt uit de 4400, maar deze verhuist naar de cyclus 5000-5700/4900.
Driewerf Hoera!
 

23-05-2008 21:26:24
taigagaai
Moderator
taigagaai
De overige 4 stellen komen nu uit de reserve diensten, neem ik aan? Of wordt de onderhoudstijd voor stellen korter cq minder intensief? (Ik heb geen idee of dat tweede mogelijk is)  

23-05-2008 21:34:01
lamote_ban
lamote_ban
Het kan zijn dat er voor de zomer minder inzet is gepland. Op Ut-Gdm werden tot nu toe bijv. zomers altijd alle treinen met 4 stellen ingekort tot 3 stellen. En ik neem ook aan dat de 5200 in de zomer wordt beperkt tot maximaal 2 stellen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 23-05-2008 21:36
 


23-05-2008 21:42:18
broek53
broek53
Ja, helemaal formeel gesproken komen ze niet uit reservediensten, maar in de praktijk wel Hoe dat zit: wel, op papier waren er, naast alle exploitatieve en andere reservediensten, nog vier diensten "geen dienst" ook. Nogmaals: dat is een soort boekhoudkunde, want de bijbehorende stellen waren er meestal wel en dat is dan ook de reden dat men de laatste maanden in de praktijk nogal ruim in plan V zit. Omgekeerd is die extra reserve dus weg per 15 juni en komt men in de praktijk weer wat krapper te zitten.
Maar weer omgekeerd: er gaan wel drie diensten plan T uit, maar aanvankelijk nog geen drie stellen. In de praktijk zal men dus de eerste tijd na 15 juni behoorlijk ruim in plan T komen te zitten.
(Volgt U 't nog?)
 

23-05-2008 21:44:02
floriss
floriss
Broek53: Uit je verhaal over de eerste inzet van het vernieuwde SGMm II materieel begrijp ik, dat ze voorlopig alleen op werkdagen in deze treindiensten rijden. Worden deze treinen(7425, 7427 enz..)in de weekenden dan met losse SGMm III stellen gereden?  

23-05-2008 21:48:48
broek53
broek53
Zou ik je niet durven zeggen, want ik ken de omloop (nog) niet, ik citeer hier uit de doorsnede van de ochtendspits (waarop de inzet en de omvang van het materieelpark is gebaseerd). Maar anderen op de lijst kunnen dat wel zien, geloof ik. Nietwaar heren ?  

24-05-2008 02:29:55
dumpy_dump
dumpy_dump
Ik kan niet wachten tot er weer berichten komen van te korte treinen uit Brabant komen, nu de inzet van plan V verhoogd wordt %08%  

24-05-2008 06:26:48
dvdhoven
dvdhoven
Beetje OT, maar 1 juni is er ook al een wijzigingsblad, dan gaat internationaal de zomerdienst in. En die gaat op zondag in ipv op maandag.


Dick van den Hoven
 

24-05-2008 11:15:22
floriss
floriss
Quote
dumpy_dump: Ik kan niet wachten tot er weer berichten komen van te korte treinen uit Brabant komen, nu de inzet van plan V verhoogd wordt %08%


Heb je ook nog een bijdrage binnen dit topic die wel meerwaarde oplevert of blijft het bij wat anti-brabantse sentimenten.
 

24-05-2008 12:23:30
Somda
Somda
Er staat toch duidelijk een %08%.Dus niet zo zwaar aan tillen floriss.%08%  

24-05-2008 14:13:54
taigagaai
Moderator
taigagaai
Is er ook iets bekend over de 7000 treinen die in de ochtendspits doorrijden naar Enschede? Volgens het laatste wijzigingsblad zouden de 7013/7026 en 7017/7030 met twee stellen moeten rijden en de 7015/7028 met 1 stel. Nu is het mij de afgelopen week al 3 keer opgevallen dat de 7015/7028 met twee stellen rijdt. Blijft de 7015/7028 nu met twee stellen rijden of blijft dit het 'buitenbeentje' wat inzet betreft?  

25-05-2008 00:22:09
mren
mren
Dat doorrijden naar Enschede gaat volgens mij nog niet door zolang Almelo verdiept nog niet klaar is (goederenpaden enzo...), en dat zit nu volgens mij op 2 maanden vertraging.  

25-05-2008 00:25:52
keesje
keesje
Dat gaat bij aanvang in 2009 nog niet eens gebeuren door de 'iets' vertraagde werkzaamheden bij Aml  

25-05-2008 00:47:43
zugchef
zugchef
Quote
dvdhoven: Beetje OT, maar 1 juni is er ook al een wijzigingsblad, dan gaat internationaal de zomerdienst in. En die gaat op zondag in ipv op maandag.
Wat zijn precies de veranderingen eigenlijk?
 

25-05-2008 01:03:45
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
mren: Dat doorrijden naar Enschede gaat volgens mij nog niet door zolang Almelo verdiept nog niet klaar is (goederenpaden enzo...), en dat zit nu volgens mij op 2 maanden vertraging.
Volgens mij zijn er nu al enkele 7000n die doorrijden naar Es in de ochtendspits, en ging de opmerking van Taigagaai daar over.
 

25-05-2008 01:48:25
willy84
willy84
Quote
broek53: (..)Van de hierdoor vrijgekomen drie Sprinterdrietjes gaan er twee voor de zomer naar het facultatieve strandvervoer Haarlem - Zandvoort(..)

Handig, omdat SGMm altijd een lagere inzet heeft dan ingepland. Zo krijgt de bijsturing meer mogelijkheden als de strandpendels niet rijden?
 

25-05-2008 12:20:28
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
dumpy_dump:
Quote
mren: Dat doorrijden naar Enschede gaat volgens mij nog niet door zolang Almelo verdiept nog niet klaar is (goederenpaden enzo...), en dat zit nu volgens mij op 2 maanden vertraging.
Volgens mij zijn er nu al enkele 7000n die doorrijden naar Es in de ochtendspits, en ging de opmerking van Taigagaai daar over.
Dat heb je helemaal goed Dumpy Over de inzet in 2009 is weer een ander topic voor
 

25-05-2008 15:39:49
jzwoferink
jzwoferink
Dit gebeurt alleen maar in de ochtend spits dat de 7000 doorrijd naar Enschede


Een trouwe pendelaar tussen Rijssen en Almelo%02%

Laatst bewerkt door jzwoferink op 25-05-2008 15:44
 

25-05-2008 15:55:58
robbertc
robbertc
(kan een mod even de typfout uit de topictitel halen: wijzingen > wijzigingen) (Rudolfph: done %02%)  

25-05-2008 18:54:48
ruysdael
ruysdael
Quote
willy84:
Quote
broek53: (..)Van de hierdoor vrijgekomen drie Sprinterdrietjes gaan er twee voor de zomer naar het facultatieve strandvervoer Haarlem - Zandvoort(..)

Handig, omdat SGMm altijd een lagere inzet heeft dan ingepland. Zo krijgt de bijsturing meer mogelijkheden als de strandpendels niet rijden?
Ik snap dit niet zo goed. In het spoorboekje staan die strandtreinen toch gewoon ingeroosterd? Waarom zijn ze dan facultatief?
 

25-05-2008 19:08:21
Meiziger
Meiziger
Naast de reguliere zomertreinen 15400 is er ook nóg een treinserie achter de hand gehouden voor extra pendels Hlm-Zvt. Correct me if I'm wrong.  

25-05-2008 20:00:01
mark
mark
Klopt, de serie 14400.  

25-05-2008 20:45:54
lucky
lucky
Een goede keuze, want warm zomer weer is niet vast in te plannen in een drgl.  

25-05-2008 21:03:41
willy84
willy84
Iets anders, ik kwam dit tegen:

Van maandag 30 juni tot en met zondag 17 augustus is de metrotunnel tussen Centraal Station en het Amstelstation gesloten vanwege werkzaamheden. (..)
Reist u over het hele traject Centraal Station - Amstelstation, dan kunt u gebruik maken van de trein. NS zet op dit traject langere treinen in.

Is hier iets over bekend, heb niks gehoord over extra materieel inzet namelijk?

edit: staat op de site van het GVB

Laatst bewerkt door willy84 op 25-05-2008 21:25
 

25-05-2008 21:09:14
Iceman
Iceman
Misschien een extra SGMm'etje aan de 4000?  

25-05-2008 21:18:10
keesje
keesje
Dat zou wel een heel dure oplossing zijn om van Rtd naar Asd (en verder naar Utg en wat er nog volgt) een extra stel in de 4000 in te zetten voor het stukje Asa-Asd...  

25-05-2008 21:22:19
Iceman
Iceman
Misschien alleen brede spits, en dan asd er weer af zodat die niet meer naar utg hoeft. Anders weet ik ook niet wat men met 'langere treinen bedoeld'.  

25-05-2008 21:31:24
lucky
lucky
10/12 bakken VIRM is al een heel stuk langer dan een paar metrobakken.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-05-2008 09:51:03
vinny004
vinny004
Met het verschil dat er 4 keer per uur VIRM rijdt tussen A'dam Centraal en A'dam Amstel en er 30 keer per uur een metro rijdt... %06%  

26-05-2008 10:55:29
broek53
broek53
Het komt erop neer dat NS geen zomerse inkortingen van treinen pleegt op alles dat tussen Asd en Ut / Wdn rijdt. Maar zover ik weet zitten er geen verlengde treinen bij.  

26-05-2008 11:18:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Nieuwe treinserie? Amsterdam - Wierden?%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-05-2008 14:40:47
willy84
willy84
Quote
vinny004: Met het verschil dat er 4 keer per uur VIRM rijdt tussen A'dam Centraal en A'dam Amstel en er 30 keer per uur een metro rijdt... %06%

In de spits 24x4 bakken en erbuiten 18x4 bakken.
 

26-05-2008 20:10:18
Dre
Dre
Quote
taigagaai: Is er ook iets bekend over de 7000 treinen die in de ochtendspits doorrijden naar Enschede? Volgens het laatste wijzigingsblad zouden de 7013/7026 en 7017/7030 met twee stellen moeten rijden en de 7015/7028 met 1 stel. Nu is het mij de afgelopen week al 3 keer opgevallen dat de 7015/7028 met twee stellen rijdt. Blijft de 7015/7028 nu met twee stellen rijden of blijft dit het 'buitenbeentje' wat inzet betreft?

De 7030 rijdt slechts tussen Es en Hgl met 2 stellen, in Hgl rangeert het achterste stel via de wpl naar 3b, waar het stel uit de 7019 al gereed staat. Samen gaan ze dan verder als 10141-10144-10145-10140.
 

26-05-2008 20:25:40
keesje
keesje
Naast al het genoemde over Plan T, maakt het door-de-week nog twee uitstapjes in 8886 en 9882. Verder dus alleen op dezelfde stamlijntjes als nu en dus niet meer in de 4400. In Zeeland blijft overigens ook nog een stel actief in de 12100.  

03-06-2008 21:25:37
tgvfan
tgvfan
Ah... het kan nog leuker.... volgend jaar hebben we sprinters die niet op Asa en Asdm stoppen, maar aangezien we bij het overslaan van 1 station tegenwoordig al InterCity heten, kan je dus omroepen in de trein "Intercitystation... Abcaude"%08%

Laatst bewerkt door tgvfan op 03-06-2008 21:27
 

03-06-2008 21:48:38
mdj
mdj
Abcoude?  

06-06-2008 15:14:29
broek53
broek53
Had ik al verteld dat er per 15-6 een officiële dienst in de omloop zit voor een DD3-tje, in casu nu dus de 7364? Het wordt een van de twee DDAR-en die in de serie 6000 rijden (Ut - Tl), aannemelijk het versterkingsstel. In ieder geval zit hij dagelijks in de 6020.  

06-06-2008 15:16:02
Somda
Somda
Keert die trein dan als 16027 op Ut?  

06-06-2008 15:24:46
daniel
daniel
Ja, maar het stel dat 6020-V rijdt (het drietje dus) gaat er dan vanaf.  

06-06-2008 15:29:20
Somda
Somda
Dat de V er afgaat snap ik.Heb ik deze week al 3x gezien.(prutsers)
Maar het hoef niet vanzelf sprekend te zijn dat het 3-tje voorop loopt.
Vandaag was ie bedoeld voor de 4300,maar zat in de 4614 A.
Dus wat ik wil aangeven is dat niks veranderlijker is dan bijsturing materieel.%08%
 

06-06-2008 15:31:06
daniel
daniel
Nee OK, maar Michiel zegt dat de omloop voor het drietje het versterkingsstel voor de 6000 wordt, dus omloopmatig de 6020-V rijdt. De mate waarin dat ding in z'n omloop gehouden gaat worden is natuurlijk een heel ander verhaal...  

07-06-2008 22:25:59
WesselE
WesselE
Hoe zit het eigenlijk met treinen 3520/3563. Blijven die met 3x VIRM-IV rijden?


'Okeh'
 

09-06-2008 16:58:41
martw
martw
Twee vraagjes over het wijzigingsblad van 15 juni:
1) Er wordt sinds vandaag omgeroepen dat de 9800 (in ieder geval vanaf Wd en Ut) richting Gvc één minuut eerder zal gaan rijden. Is dit om in Gd een betere aansluiting te bieden op de IC naar Rtd of om ervoor te zorgen dat de 500/1700 niet vanaf Wd achter de stopper aan hobbelen? Of is dit omdat de stopper voortaan tussen Gd en Gvc vóór ipv achter de IC gaan rijden? Of is er een andere reden?
2) Trein 8825 staat vrijwel dagelijks voor het rode sein om Ut binnen te rijden, omdat er iedere (werk)dag één DD-AR-stel van trein 6020 moet worden afgekoppeld en afgerangeerd. Het lijkt mij wel een goed idee om deze trein niet op spoor 19B maar op 18B te zetten, want dan heb je het probleem met wachtende treinen buiten Ut niet. Bovendien missen reizigers van de 8825 minder vaak hun aansluitingen op andere treinen doordat die DD-AR eerst weg moet. Mijn vraag is dus: zal trein 6020 voortaan op 18B ipv 19B binnenkomen of niet?

Martijn
 

09-06-2008 18:15:07
dumpy_dump
dumpy_dump
Op spoor 18b staat dan trein 6025.  

09-06-2008 18:24:51
thijs
thijs
Een vraagje over de 3700: daar zit momenteel op ma-vrij 1 setje Mat '64 in. Gaat dit setje eruit per 15 juni (net als bij vorige wijzigingsbladen waar mat '64 uit de 3700 verdween), of blijft dit setje in de zomer nog rijden?

Laatst bewerkt door thijs op 09-06-2008 18:25
 

09-06-2008 18:31:13
ruysdael
ruysdael
Quote
Broek53: BJK weet ook niet alles Gecheckt bij de planning, en voor volgende week staat het setje van 3xV nog altijd gepland (in de dienst waarin 3720 voorkomt). Bij de huidige stand van zaken is dat na het wbl van 15 juni nog de hele zomer zo.


Laatst bewerkt door ruysdael op 09-06-2008 18:31
 

09-06-2008 18:35:44
thijs
thijs
Hmmz, over het hoofd gezien Dank  

10-06-2008 19:22:09
ruud.h
ruud.h
gaat er ook iets aan de tijden op de Maaslijn veranderen
weet iemand dit
laat het dan even weten

Vriendelijke groet


ruud.h
 

10-06-2008 20:09:09
WesselE
WesselE
Het is geen nieuwe dienstregeling, enkel wat materieelwijzigingen. Voor de Maaslijn veranderd er naar mijn weten helemaal niets.


'Okeh'
 

10-06-2008 20:09:44
nickn5
nickn5
Misschien een klein beetje off-topic, maar wanneer zijn de volgende wijzigingen na 15 juni, of, wanneer komt de eind van de zomer, en spits treinen terug weer als normaal? Ik vraag omdat mijn volgende vakantie in NL is 30 augustus - 10 september... %08%

N.
 

10-06-2008 20:12:25
robbertc
robbertc
Er zijn nog wijzigingen op 7 (?) juli (zeg maar 'zomerdienstregeling'), daarna weer op 25 augustus (start najaar)  

10-06-2008 21:04:32
mark
mark
En de zomerdienstregeling houdt in dat een aantal spitstoevoegers (o.a. 5000, 14100, 14300, 14500, 17400, 18800, 19500, 19800) niet rijden.  

10-06-2008 21:40:07
martw
martw
De 19800 rijdt in de zomermaanden nu net wel.

Martijn
 


10-06-2008 22:55:20
lint27
lint27
Vanaf de 15e gaat de 4400 Nm-Ht weer om .23/.53 uit Nm vertrekken, i.p.v. om .23/.54  

10-06-2008 23:32:59
geert
geert
En gaat de 9800 om .05/.35 uit Ut vertrekken richting Gvc en om .17/.47 uit Utt richting Ut. Beide een minuut eerder dan nu.  

10-06-2008 23:40:18
daniel_ddr
daniel_ddr
En het niet rijden van de 5000 (om dat nu een spitstoevoeger te noemen, ding rijdt notabene de hele dag) zal er ongetwijfeld weer toe leiden dat de 5100 versterkt wordt, aangezien de 5000 eigenlijk helemaal niet gemist kan worden tussen Ddr en Gv


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-06-2008 00:38:51
nickn5
nickn5
Dus als 5000 niet rijden, en alleen 4900/5700, daarom rijdt minder materieel Plan T (en V, natuurlijk) op het traject, of minder materieel DDAR...? Omdat omlopen moet korter zijn, of niet?

N.
 

11-06-2008 12:40:30
ruysdael
ruysdael
Is het nieuw dit jaar dat de 5800 in de vakantieperiode door blijft rijden t/m Utg? Of was dat vorig jaar met de 4700 ook al zo? Er staat mij iets van bij dat dit 2 jaar geleden i.i.g. niet zo was...  

11-06-2008 13:18:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
nickn5: Dus als 5000 niet rijden, en alleen 4900/5700, daarom rijdt minder materieel Plan T (en V, natuurlijk) op het traject, of minder materieel DDAR...? Omdat omlopen moet korter zijn, of niet?
Dat valt bijna niet te zeggen, omdat meestal de hele inzet anders is.
Enkele treinen in de 5100 rijden bv. 's zomers met DDAR in plaats van Plan T/V om voldoende capaciteit te bieden. Dat DDAR moet natuurlijk ook weer ergens vandaan komen, waar het dan weer door het vrijgekomen V/T vervangen kan worden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-06-2008 14:18:49
keesje
keesje
Quote
WesselE: Hoe zit het eigenlijk met treinen 3520/3563. Blijven die met 3x VIRM-IV rijden?


Ja!
 

11-06-2008 14:25:13
bart84
Moderator
bart84
Het zal vast wel een keertje gevraagd zijn, maar is er voor iemand die niet bij een spoorbedrijf (NS, ProRail, Nedtrain, etc.) ook een mogelijkheid om deze 'wijzigingsbladen' op internet te vinden?
Waarschijnlijk niet, anders had ik wel een link gezien, maar ik vraag het voor de zekerheid even.

Alvast bedankt.


Mvg. Bart
 

11-06-2008 14:29:04
keesje
keesje
Quote
thijs: Een vraagje over de 3700: daar zit momenteel op ma-vrij 1 setje Mat '64 in. Gaat dit setje eruit per 15 juni (net als bij vorige wijzigingsbladen waar mat '64 uit de 3700 verdween), of blijft dit setje in de zomer nog rijden?


Mat '64 is ma-do nog te zien in: 3723/20/35/32/59/56/71/68 (3 stellen) en in 3747/44 (2 stellen) en in 3783/80 (solo).

Ook bijzonder op vrijdag: dan wordt 3783/80 gereden door een ICM III!

Verder: De VIRM VI uit 3721 keert te Nm overigens niet op 3718 maar gaat over in 2022a.
 

11-06-2008 14:30:21
ruysdael
ruysdael
Nee, maar zover ik weet publiceert ProRail wel de data waarop de wijzigingsbladen in gaan. Ik kan de data van 2008 even zo snel niet vinden; die van 2009 vind je hier: http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/1EF0ACBF-444F-4A61-AC87-71F754F9F24B/0/080529_Overzichtwijzigingsbladendefinitiefversie2_2009.pdf (pdf).

edit: data voor 2008 gevonden: http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/E7122634-8E0A-462C-97E5-B285A7C101A5/0/070510_ES_Overzichtwijzigingsbladen2008.pdf (pdf)

Laatst bewerkt door ruysdael op 11-06-2008 14:37
 

11-06-2008 14:41:44
keesje
keesje
Nog wat meer vreemde uitstapjes per 15 juni:

Mat'64 op zaterdag:
9121/38/37/54/53/70/69 met 2 tweetjes (overnacht in Gn!)

Mat'64 op zondag:
9166/65/82 ook 2 tweetjes.
 

11-06-2008 14:55:44
fastguy84
fastguy84
Quote
bart84: Het zal vast wel een keertje gevraagd zijn, maar is er voor iemand die niet bij een spoorbedrijf (NS, ProRail, Nedtrain, etc.) ook een mogelijkheid om deze 'wijzigingsbladen' op internet te vinden?


Ik heb voor het spoorboekje 2006 (geloof ik) wel een keer een wijzigingsblad op de NS-site gezien. Dat was een pdfje en gold als een soort van erratum-/aanvullingsblad op het spoorboekje en was ook in die opmaak. Daar zal je denk ik alleen op kunnen rekenen als het een grote wijziging is en daarnaast beweegt NS steeds verder weg van het papieren spoorboekje heb ik het idee, dus zoek het meer in persberichten op de NS-site over dienstregelingverbeteringen. Of bij hele grote wijzigingen: LOCOV.
 

11-06-2008 15:03:18
ruysdael
ruysdael
Toevallig staat er op de site van LOCOV ook een bestand met de wijzigingen per 15 juni (ook alle minutenwijzigengen per treinserie vind je onderaan): http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202008-123%20adviesaanvraag%20wijzigingen%20lopende%20dienstregeling%202008%20juni_tcm61-221762.pdf (pdf).  

11-06-2008 15:06:44
daniel_ddr
daniel_ddr
@fastguy84: dat was het spoorboekje 2007, waarvoor dat wijzigingsblad gold. Maargoed, toen waren er ook een aantal fouten te corrigeren (zoals een eerste trein Gr-Ddr die niet in Gnd en Ddrs zou stoppen)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-06-2008 15:22:41
MVB87
MVB87
Beetje jammer dat er in de stoptrein serie 5200 niets veranderd wat betreft vertrek in Ehv ri. Dn.. Als die permanent 2 minuten later vertrekt, kan de overstap 3500 --> 5200 weer hersteld worden. De gevolgen voor de 5200 zijn klein, hooguit dat hij bij het kopmaken in Dn 2 minuten minder kan uitrusten!  

11-06-2008 15:33:15
zugführer
zugführer
Bovendien is de aansluiting van de 5200 op de 1900 in Dn richting Venlo dan ook weer wat korter, lijkt me toch ook mooi meegenomen  

11-06-2008 22:33:24
floriss
floriss
Volgens mij is het hier nog niet genoemd. Maar als het goed is, wordt het tijdelijke perron in Deventer ook per 15 juni a.s. in gebruik genomen, waardoor de serie 1500 niet meer gedurende 10 minuten in Apeldoorn hoeft te wachten. Heeft iemand enig idee, hoe het staat met het tijdelijke perron in Deventer. Ik meen me te kunnen herinneren, dat er de afgelopen twee weekenden buitendienststellingen zijn geweest ivm werkzaamheden.  

11-06-2008 22:36:38
thijs
thijs
Perron is af, wordt dit weekend feestelijk geopend.
De 1500 gaat dus doorrijden met de volgende tijden:
Aankomst Apd: .00/.30
Vertrek Apd: .01/.31
Aankomst Dv: .12/.42 op spoor 2

Dit betekent een 2 minuten overstap op de 3700 ri Nm en die staat ook in de planner aangegeven! Dat betekent dat de relatie Apd-->Nm 's middags en begin van de avond is hersteld in de uren dat de 1500 doorrijdt naar Dv (via Zp is dan klein half uur wachten). Zal wel geen betrouwbare overstap zijn wellicht, maar toch!

Ook voor de relatie Apd-->Zl vind ik het wel fijn, ik neem dan mooi de 1500 als ie op tijd is, heb je ruimere en dus betrouwbaardere overstap in Dv.
 

11-06-2008 22:45:16
fabrierban
fabrierban
Quote
lint27: Vanaf de 15e gaat de 4400 Nm-Ht weer om .23/.53 uit Nm vertrekken, i.p.v. om .23/.54

Dat maakt weinig uit zo lang er niets gebeurd aan de standaardvertraging van de vlak ervoor rijdende 3600. Dan blijft dus het .00 en .30 in de praktijk.
 

11-06-2008 22:56:01
fabrierban
fabrierban
Quote
MVB87: Beetje jammer dat er in de stoptrein serie 5200 niets veranderd wat betreft vertrek in Ehv ri. Dn.. Als die permanent 2 minuten later vertrekt, kan de overstap 3500 --> 5200 weer hersteld worden.

De problemen met die aansluiting zijn overigens een stuk minder geworden nu veel treinen 3500 niet meer met het traag optrekkende ICRm gereden worden.
 

11-06-2008 23:02:36
daniel
daniel
Quote
fabrier:
Quote
lint27: Vanaf de 15e gaat de 4400 Nm-Ht weer om .23/.53 uit Nm vertrekken, i.p.v. om .23/.54

Dat maakt weinig uit zo lang er niets gebeurd aan de standaardvertraging van de vlak ervoor rijdende 3600. Dan blijft dus het .00 en .30 in de praktijk.
Och och och, wat een ellende toch weer. Zwaar overdreven ook nog eens. Zeker sinds de vertrektijd van de 3600 uit Nijmegen 2 minuten vervroegd is, is de 4400 weer een stukkie punctueler geworden. Zelfs in de spits zijn er nauwelijks vertragingen van 5 minuten of meer.
 

11-06-2008 23:05:57
thijs
thijs
Quote
daniel: Och och och, wat een ellende toch weer. Zwaar overdreven ook nog eens. Zeker sinds de vertrektijd van de 3600 uit Nijmegen 2 minuten vervroegd is, is de 4400 weer een stukkie punctueler geworden. Zelfs in de spits zijn er nauwelijks vertragingen van 5 minuten of meer.

Als fabrier het nou had gehad over de 3600 richting Ah, dan was hij nog mild geweest. Wat komt dat ding vaak met 5-15 minuten door Nm zeg.... dat gaat vanaf december vertragingen en gemiste overstappen regenen richting Zl.
 

12-06-2008 07:02:02
dvdhoven
dvdhoven
Quote
thijs: Dit betekent een 2 minuten overstap op de 3700 ri Nm en die staat ook in de planner aangegeven!
Nou, dat wordt rennen! Dat perron is niet zo breed, de trap ook niet en dan de tunnel door tegen de stroom in, die net uit de 3700 en 1600/1700 komt. Feest

Laatst bewerkt door dvdhoven op 12-06-2008 07:02


Dick van den Hoven
 

12-06-2008 11:47:52
mikos
mikos
Even reageren op de adviesaanvraag van het Locov waarin in mijn ogen een beetje een fout is gemaakt. Zo wordt er aangegeven dat de 7914 op maandag ongeveer 5 minuten later overal vandaan vertrekt dan de overige dagen. Zo staat er als huidige vertrektijd 05.40 uur in, dat moet 05.45 uur worden.
Maar wat wil nou het geval? Op maandag vertrekt deze al om 05.44 uur, dus die ene minuut is iets heel anders dan de 5 die ze nu laten zien...

Overigens, mooi perron geworden voor spoor 2 te Dv, maar 2 minuten overstap, is dat nou waar ze het allemaal voor gedaan hebben? Ik vraag me af of dat zo'n succes is, inderdaad...


www.ov-ervaringen.nl
 

12-06-2008 11:52:36
thijs
thijs
@Dvdhoven en Mikos: Na ja, het perron is er natuurlijk vooral om de 1500 gewoon fatsoenlijk te laten door te rijden, en daar op spoor 2 laten keren (i.p.v. rangeren). Dat scheelt gewoon een stuk. En in de toekomst kun je er meer mee, zoals (een bekend proefballonnetje) een verlengde 2800 netjes laten keren.

En over die 2 minuten overstap: ik wilde alleen maar aangeven dat in de planner de overstap Apd --> Dv --> Ah/Nm nu staat en dat is wel bijzonder, aangezien Apd-->Nm nu via Zp een half uur wachten is, en je nu soms door de 1500 officieel gezien een half uur sneller bent (en ik gaf in mijn bericht ook al aan dat het niet de meest betrouwbare is hoor...). En daar is dat perron denk ik echt niet voor bedoeld, maar toch: het is een bijkomstigheid.

Laatst bewerkt door thijs op 12-06-2008 11:54
 

12-06-2008 12:48:56
lucky
lucky
En als het in de planner staat, heb je toch recht op "geld terug bij vertraging"?  

12-06-2008 12:54:29
woepje
woepje
Quote
keesje: Nog wat meer vreemde uitstapjes per 15 juni:

Mat'64 op zaterdag:
9121/38/37/54/53/70/69 met 2 tweetjes (overnacht in Gn!)

Mat'64 op zondag:
9166/65/82 ook 2 tweetjes.
En das vervolgens ook standaard zo neem ik aan?
 

12-06-2008 13:00:40
lucky
lucky
Lijken mij 2 stellen die normaal dienst doen in de 5600 als spitsversterker?  

12-06-2008 13:18:01
thejag
thejag
Quote
woepje: En das vervolgens ook standaard zo neem ik aan?

In ieder geval tot het volgende wijzigingsblad


grt, Michiel
 

12-06-2008 13:35:41
salieri
salieri
Is een keertje wat anders dan DM'90%02%  

12-06-2008 23:09:44
edegroot
edegroot
Quote
ass-er: Is het nieuw dit jaar dat de 5800 in de vakantieperiode door blijft rijden t/m Utg? Of was dat vorig jaar met de 4700 ook al zo?
Nee, dat is niet nieuw, dat was inderdaad met de 4700 ook al zo
 

13-06-2008 09:03:56
keesje
keesje
Quote
lucky: Lijken mij 2 stellen die normaal dienst doen in de 5600 als spitsversterker?


Zo zou je het kunnen zien. In de nacht vr/za staan 7 stellen Plan V in Zl (exclusief de Emn-Zl stellen), 4 uit de 5600 (2x 5661, 2x 5685) en 3 uit de 3700 (3x 3768). Op zaterdag gaan er 2 stellen naar de 9100 in de al eerder genoemde omloop en 5 gaan naar de 3700.

In de nacht za/zo staan dus 2 stellen in Gn en 3 in Zl, waarbij op zondag 1 stel solo in 5624 gaat en met 5629 een soortgenoot extra meeneemt t/m 5677. 5684 is dan weer solo met het stel uit 3770v.
 

13-06-2008 12:34:08
keesje
keesje
Nog een paar bijzonderheden:

Plan T:
za: 3575/74/85/84 (solo); 4525/20/35/30 etc t/m 4585/80 (met Plan V); 7417/18/29/30 etc t/m 7478/89.
zo: 6023/6024/16031/13631/13636/16036/6043/6044/16051/13651/13656/16056/6063/6064/16071/13671/13676/16076.
7429/30/41/42 etc t/m 7478/89.
3585v/3584a (samen met Plan V).
 

13-06-2008 13:39:56
bloober
bloober
En daar is 'ie dan. Op de NS-site staat nu een bericht met een overzicht van de wijzigingen die zondag ingaan. http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl/artikel/include/1211440554239/aanpassing+dienstregeling+15+juni?p=1195827729947 %02%


Groetjes, Bloober
 

13-06-2008 14:42:12
dvdhoven
dvdhoven
Ja, en dat is dan ook gelijk al weer mistig.
Quote
# Amersfoort-Apeldoorn-Deventer
De Intercity's van Apeldoorn naar Deventer vertrekken 11 minuten eerder.
Ik denk dat ze de Intercity's Amsterdam - Deventer bedoelen. Volgens mij blijft de 1700 gewoon om .37 vertrekken en de 1600 gewoon om .07


Dick van den Hoven
 

14-06-2008 20:51:46
ruysdael
ruysdael
Klopt, de 1500 hoeft nu niet meer zo achterlijk lang in Apd te wachten  

14-06-2008 20:59:46
ruysdael
ruysdael
Quote
keesje: Plan T: 4525/20/35/30 etc t/m 4585/80 (met Plan V)
Die dienst begint in Ekz, maar hoe komen de T en de V daar terecht? Zover ik weet komt daar niet planmatig Mat'64 (m.u.v. 3317).
 

14-06-2008 23:41:51
fabrierban
fabrierban
Quote
daniel:Zelfs in de spits zijn er nauwelijks vertragingen van 5 minuten of meer.

Vrijwel iedere dag 5 minuten vertraging kun jij heel normaal vinden, maar dan zijn dus wel iedere keer de aansluitingen in Ht vertrokken. Als je van Oss of Rosmalen naar de zuidas of Eindhoven moet is dat wel steeds een kwartier of een half uur vertraging.

Laatst bewerkt door fabrierban op 14-06-2008 23:45
 

14-06-2008 23:53:59
fabrierban
fabrierban
Quote
thijs: Wat komt dat ding vaak met 5-15 minuten door Nm zeg.... dat gaat vanaf december vertragingen en gemiste overstappen regenen richting Zl.

De bedoeling van koppeling is juist om de vertragingen terug te dringen, doordat de rijtijd tussen Nm en Ah ruimer wordt. Dat helpt echter inderdaad niet voor treinen die op andere deeltrajecten forse vertraging oplopen. Wat me overigens nog steeds onduidelijk blijft is waar en waarom de 3600'en in beide richtingen zo vaak vertraging oplopen.
 

15-06-2008 09:54:23
lykele
lykele
Een deel van het traject is enkelsporig, waardoor nog wel eens gewacht moet worden als er vertraging is. En dan stapelt alle vertraging zich op. En af en toe rijden we wel 100% van de tijd, maar niet snel genoeg (?) want we komen wel met +3 of +4 aan (en redelijk optijd vertrokken, hooguit +1).  

15-06-2008 11:16:27
fabrierban
fabrierban
@lykele
Bij de 3700 zit je met het enkelsporige deel bij Dv, maar voor de 3600 is alleen de brug bij Ravenstein enkelspoor. Vergeef me als ik het verkeerd heb, maar ik heb de indruk dat de vertragingen vooral in de 3600 zitten. Wat ik bevoorbeeld niet begrijp is waarom zoveel 3600'en vertraging oplopen tussen Ah-Nm of tussen Bd en Tb.

Laatst bewerkt door fabrierban op 15-06-2008 11:17
 

15-06-2008 11:29:26
nielske90
nielske90
Quote
fabrier:Wat ik bevoorbeeld niet begrijp is waarom zoveel 3600'en vertraging oplopen tussen Ah-Nm of tussen Bd en Tb.

Dat is dan weer vrij simpel uit te leggen: De intensiteit op de door jou genoemde baanvakken ligt vrij hoog, dus is het hele systeem daar gevoeliger. Zeker tussen Bd en Tb loop je nogal eens het risico om een leuke goederentrein tegen te komen...

Laatst bewerkt door nielske90 op 15-06-2008 11:29
 

15-06-2008 12:43:47
raymond16
raymond16
Het mooiste zijn de goederentreinen die op de vertrektijd van de 3600 in Tb mogen vertrekken. Dan is de 3600 gelijk te laat in Bd en Rsd, haalt hierdoor z'n kering niet meer en rijdt dan alweer met vertraging. Met vertraging in Ht kom je daar bij Vga in de problemen en dan nog de brug bij Ravenstein.. En Nm - Ah is ook behoorlijk druk en als je daar geen vrij pad hebt dan kom je zo weer laat aan..  

15-06-2008 13:12:32
spoorhaas
spoorhaas
Het is idd tussen Bd en Ht een ramp met de 3600 idd door goederentreinen...

De vorige keer was het zo, we moesten bij Bda wachten op een te late goederentrein, maar die trok net weer op, dus eer dat op snelheid is, en die bleef tot Ht voor die 3600 hobbelen, hierdoor krijg je best wel wat plusjes, en tsjah, daarna zit je idd bij Ravenstein op het enkel sporige gedeelte waar ze af en toe nog een goederentrein tussen proppen en dan eenmaal tussen Nm en Ah haal je niks meer in als het tegen zit, anders 1 of 2 minuutjes hooguit..
 

15-06-2008 13:47:47
nielske90
nielske90
Ach, ze presteren het ook om om xx.40 (vertrektijd 3600 ri.Ah te Bd) een goederentrein over spoor 2 te laten passeren , zodat de 3600 al met +5 vertrekt... Het grootste probleem met de 3600 is gewoon het baanvak Tb-Bd, dat veel te gevoelig is (evenals de korte kering in Rsd)...%03%

Laatst bewerkt door nielske90 op 15-06-2008 13:49
 

16-06-2008 01:01:27
thijs
thijs
Quote
nielske90: Ach, ze presteren het ook om om xx.40 (vertrektijd 3600 ri.Ah te Bd) een goederentrein over spoor 2 te laten passeren , zodat de 3600 al met +5 vertrekt... Het grootste probleem met de 3600 is gewoon het baanvak Tb-Bd, dat veel te gevoelig is (evenals de korte kering in Rsd)...%03%

Ja, want het gaat om de 3600 uit Rsd die in Nm zo vaak laat is. Dat gaat straks doorwerken op de 3700, ondanks de minuten inhaaltijd die er in zitten.

Weet iemand of er vanaf DRGL er op dit punt wat gaat verbeteren? Bijvoorbeeld een langere kering in Rsd, andere/mindere goederenpaden Tb-Bd?