Stoomtrein Duitsland - Amsterdam
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
21-05-2008 22:21:21
kwant_ban
kwant_ban
In de dienstregeling van bijzondere ritten:

38121:
Em v.09:30
Ah d.10:01
Tl a.10:37
Tl v.10:51
Ut d.11:34
Asd v.12:24
Aswplz a.12:28

Dat is een stroomtrein vanuit Duitsland naar Amsterdam die ik op film wil hebben. Maar hij zou rijden via Tiel, Geldermalsen. Klopt dit. Want het is natuurlijk veel logischer om via Ede-Wageningen te rijden. En dan sta ik met camera en al voor niets langs het spoor. Op Youtube staat ergens een filmpje van een soort gelijke rit met een stroomtrein en die reed gewoon via Bunnik. Gaat de stroomtrein echt via Tiel?
 

21-05-2008 22:22:33
berkel73
berkel73
Er zijn werkzaamheden tussen Ut en Db, dus ik neem aan dat het wel klopt dat ie via Tiel gaat .

Laatst bewerkt door berkel73 op 21-05-2008 22:24
 

21-05-2008 22:41:19
kwant_ban
kwant_ban
Dus ik moet dus niet in Bunnik gaan staan. Weet iemand ook van welke stichting o.i.d. de stroomtrein is.  

21-05-2008 22:57:13
kwant_ban
kwant_ban
Op https://www.somda.nl/www/drgls/317/ staat de dienstregeling van de stoomtrein.

Maar in het Duitse en nederlandse deel van de dienstregeling ziek ik twee verschillende vertrektijden (09:08 en 9:30) voor vertrek uit Emmerich staan. Hoe dit dit
 


21-05-2008 23:23:53
train85
train85
De stoomlok de 01.1066 is afkomstig van 'der Ulmer Eisenbahnfreunde'. De trein wordt rond 09:05 uur verwacht in Emmerich. Hij gaat volgens dienstregeling rijden en zal om half 10 vertrekken uit Emmerich via Arnhem, Tiel, Utrecht naar Amsterdam. Dit omdat er inderdaad werkzaamheden zijn tussen Db-Ut vv. Zelf ga ik ergens bij kesteren staan.  

22-05-2008 08:39:00
jbt
jbt
Om meer exact te zijn: loc 01 1066 is van de 'UEF Historischer Dampfschnellzug e.V.', die op haar beurt weer onderdeel is van de 'Ulmer Eisenbahnfreunde e.V.' Voor meer info zie http://www.schnellzuglok.de/
De rit wordt georganiseerd door Westfalendampf, die tijdelijk loc 01 1066 naar het Ruhrgebiet heeft gehaald. Zie http://www.dampfsonderzug.de/westfalendampf/
 

22-05-2008 20:09:10
kwant_ban
kwant_ban
Waar is de mooiste plek langs de route om een opname te maken. Ik dacht zelf ergens tussen Elst en Kesteren. Stopt de stoomtrein ook op de stationnetjes op de lijn (waar de syntus-trein stopt). Dat zou mooi zijn voor het maken van mijn film. Een optrekkende stoomlocomotief is mooier dan een doorrijdende trein.

Tussen Tiel en Elst moet gekruisd worden met de trein van Syntus, maar waar gebeurt dit?

Laatst bewerkt door kwant_ban op 22-05-2008 20:12
 

22-05-2008 20:24:23
taigagaai
Moderator
taigagaai
Tussen Elst en Kesteren is de lijn dubbelsporig, dus de treinen kunnen elkaar onderweg overal kruisen.  

22-05-2008 20:26:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Is het nu echt zo moeilijk om zelf even in 't spoorboekje te kijken??? De stoomtrein rijdt precies in het pad van de treinen die alleen in de spits rijden, wat betekend dat 'ie om 10.09 uur in Est is en de Syntus-trein vertrekt 10.10 uur uit Za.
Conclusie: de kruising vindt plaats op de vrije baan tussen Esta en Za


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-05-2008 20:27:49
train85
train85
En ook in de Drgl op de homepage staat precies beschreven waar en waar die niet stopt. Kesteren - Vork is inderdaad een mooie plek om hem te fotograferen. Ga zelf net voor Kesteren staan met camera.  

22-05-2008 20:27:54
keesje
keesje
En hopelijk niet tussen Esta en Vrk, want anders... boem!  

22-05-2008 20:57:09
kwant_ban
kwant_ban
Dus jij gaat 'm ook filmen. Of ga je 'm fotograferen. En hoe ga je naar Kesteren? Met de trein? Welke trein? Zijn er nog meer 'fotografen' die naar Kesteren komen voor die stoomtrein?  

22-05-2008 21:29:03
train85
train85
Ik ga met de auto en ik ga bij de Parallelweg staan, dus aan de zuidkant van de spoorbaan en net ten oosten van het station. Zal er staan met me grijze astra. Zal er vanaf rond 10:15 uur zijn.  

22-05-2008 21:34:15
zugchef
zugchef
Landschappelijk gezien is Elst-TIel natuurlijk het mooist, zeker omdat het daar ook niet elektrificeerd is. Helaas heb je daar 100% de zon in je lens, dus tenzij je bagger opnamen wil maken, zou ik toch echt kiezen om tussen Arnhem en Elst te gaan staan  

22-05-2008 21:37:35
berkel73
berkel73
Ik denk dat ik bij de Dijksgracht ga staan, ik neem aan dat ie tussen Asdm en Asd gewoon langs de zuidkant van de Dgr rijdt?  

22-05-2008 21:40:42
kwant_ban
kwant_ban
Dat is natuurlijk okk weer waar. Als de zon schijnt teminste. Kan ik dan niet beter bij de boog van Elst richting Zetten gaan staan.  

22-05-2008 21:58:02
zugchef
zugchef
[offtopic]Verder pak je tussen Arnhem en Elst natuurlijk dan ook de omgeleide EN en CNL [/offtopic]  

23-05-2008 19:40:00
kwant_ban
kwant_ban
Quote
berkel73: Er zijn werkzaamheden tussen Ut en Db, dus ik neem aan dat het wel klopt dat ie via Tiel gaat .

Werkzaamheden tussen Ut en Db. De stroomtrein kan dan ook via Lunteren en Amersfoort gaan. Dat kan ook nog sneller zijn, dan via Tiel
 

23-05-2008 19:41:37
WesselE
WesselE
Nou, dat vraag ik me af, dat spoor zit al helemaal vol met CXX treinen, ik weet niet of je daar nog een stoomtrein kan tussenproppen...


'Okeh'
 

23-05-2008 19:44:56
rudolfph
rudolfph
Nee, dat kan niet. Voor die cargo's die Railion daar laat rijden zijn ook Connexxion-treinen geschrapt.  

23-05-2008 19:53:41
kwant_ban
kwant_ban
Hij moet dus via Tiel! En de ICE's. Rijden die dan ook via Tiel, of rijden die wel via Lunteren, net als de cargo's.

Volgens de NS-Reisplanner rijdenb de stoptreinen Ede-Wageningen - Amersfoort normaal.

Laatst bewerkt door kwant_ban op 23-05-2008 19:58
 

23-05-2008 20:01:35
WesselE
WesselE
Er hangt geen bovenleiding bij Tiel hé, dus ICE's omleiden via Tiel is lastig...
De ICE's worden omgeleidt via Den Bosch


'Okeh'
 

23-05-2008 20:09:24
broek53
broek53
Laat er nou bij Tiel net wel bovenleiding hangen (althans de laatste keer dat ik er was  

23-05-2008 20:10:31
WesselE
WesselE
OK, tussen Esta en Tl hangt geen bovenleiding.....


'Okeh'
 

23-05-2008 20:36:38
dh3201
dh3201
En de ICE-TD's rijden nu bij de DSB, dus rijden hier ICE-3M's gewoon via Ht


Shqiperise-lopers?
 

23-05-2008 20:42:56
kwant_ban
kwant_ban
Natuurlijk de bovcenleiding! De stoomtrein heeft die niet nodig.  

23-05-2008 20:44:23
Arjen-V
Arjen-V
is er ook bekend hoe en of deze trein/loc gedriehoekt gaat worden, aangezien dat vorig jaar ook gebeurde?
GreetZ Arie
 

23-05-2008 22:17:27
train85
train85
Quote
rudolfph: Nee, dat kan niet. Voor die cargo's die Railion daar laat rijden zijn ook Connexxion-treinen geschrapt.
Dit is dus sinds 7 April niet meer, ze rijden er nu wel. Maar een paar treinen wachten alleen iets langer in Barneveld centrum tot de goederentrein is geweest.
 

23-05-2008 22:53:46
kwant_ban
kwant_ban
Stoomtrein in rijpad van stoptrein tussen Elst en Arnhem

De 38122 (de stoomtrein) zit volgens mij in het pad van de 3666 (stoptrein Nijmegen-Arnhem). Het komt er dus op neer dat de stoomtrein en de stoptrein gelijktijdig bij Elst arriveren. Dan moeten ze de 3666 maar even laten wachten.

Of hebben de treinen van NS (als is het maar een stoptrein) ook al voring op internationale treinen (de stoomtrein gaat naar Duitsland en is dus een internationale trein. Maar ProRail onderschat stoomtreinen vaak. Ik ben weleens met de SSN meegeweest en toen zaten we ook vaak achter een stoptrein.

Maar ze kunnen in Elst ook de stoomtrein linkerspoor naar Arnhem sturen. Dan kan de stoptrein rustig stoppen op het station Elst en bij de stopplaats Arnhem Zuid terwijl de stoomtrein luid fluitend de stoptrein inhaalt.

Laatst bewerkt door kwant_ban op 23-05-2008 22:54
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-05-2008 23:09:49
NDS
NDS
De stoomtrein gaat gewoon tussen de 3600 en de 3700 door richting Arnhem en rijd dus niet in het pad van de 3666 maar in een pad dat in de spits voor de 2000en word gebruikt.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

23-05-2008 23:20:14
kwant_ban
kwant_ban
Heeft de stoomtrein dan geen last van de 3666. Die stoptrein stopt in Elst en Armhem Zuid. De stoomtrein stopt er niet. En de 2000 stopt ook in Elst. De stoomtrein is dus sneller dan het rijpad. Hierdoor loopt hij in en hangt hij achter de stoptrein die ervoor zit.  

23-05-2008 23:31:02
gertjan
gertjan
Die stoomtrein mag maar 80, en de rest van het treinverkeer 130


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

23-05-2008 23:34:51
NDS
NDS
Sinds waneer mag dat ding maar 80km/u?, ik weet niet wat er aan rijtuigen in zit maar een 01 kan prima 140km/u rijden, het is geen 50er ofzo.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

23-05-2008 23:40:24
broek53
broek53
Zonder ATB mogen ze in ieder geval "maar" 100.  

24-05-2008 10:29:23
orselinus
orselinus
Goede opmerkeing, hoe zal dat vanaf volgenjaar gaan? Of is het dan uit met buitenlands bezoek?  

24-05-2008 12:20:49
brugger
brugger
rijdt met +40  

24-05-2008 12:34:47
kmark
kmark
Dat was thv IJbww nog maar +30  

24-05-2008 12:39:34
daan1714
daan1714
Met +40 gezien bij Ktr.  

24-05-2008 14:01:41
Utregfan
Utregfan
Met 30 minuten vetraging nabij Utrecht.  

24-05-2008 14:44:42
wouderobva
wouderobva
Met +40 door Ktr. Zie foto's op http://robvanderwoude654.fotopic.net/c1242581.html
(ze komen uit het oosten met tegenlicht en gaan naar het oosten met tegenlicht%05%)

Laatst bewerkt door wouderobva op 24-05-2008 14:47
 

24-05-2008 15:05:16
martijnham
martijnham
Voor de rijtuignummers van deze trein zie bericht: https://www.somda.nl/www/forum/4946/p139388/

@wouderobva: het lijkt verdorie wel of we naast elkaar stonden
http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2008_0562.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2008_0567.jpg

Laatst bewerkt door martijnham op 24-05-2008 15:07
 

24-05-2008 15:44:22
berkel73
berkel73
En aankomst te Amsterdam was tevens met +30 (http://img389.imageshack.us/img389/2241/24050801dgr011066oa4.jpg ). Nadat de rijtuigen bij de Zaanstraat waren geparkeerd en het voorste rijtuig door de loc naar achteren was gebracht (http://img165.imageshack.us/img165/4061/24050802aswplz011066rp4.jpg ) reed de loc verder naar de Westhaven (http://img165.imageshack.us/img165/3034/24050804awhv0110661606fz4.jpg ), om via Hrpa (of verder) en Ass (doorkomst om 14:05, http://img165.imageshack.us/img165/3586/24050805ass011066wz2.jpg ) terug te keren naar de Zaanstraat.

Laatst bewerkt door berkel73 op 24-05-2008 16:08
 

24-05-2008 19:54:27
bloober
bloober
Stoomtrein zo'n 45 min. geleden op tijd langs Opheusden. %02%


Groetjes, Bloober
 

24-05-2008 22:11:18
Arjen-V
Arjen-V
loc vertrok na het rijtuig te hebben gestald voor waternemen richting westhaven.
http://www.treinenfotoforum.nl/IMG_6159.JPG met mooie pluim.

greetz Arie
 

24-05-2008 22:27:47
Utregfan
Utregfan
Deze avond had de trein bij aankomst in Geldermalsen +10.Bij vetrek was die weer in de dienstregeling. http://treinendooreuropasgallery.fotopic.net/p50685241.html

Laatst bewerkt door Utregfan op 24-05-2008 22:27
 

24-05-2008 22:53:45
ijsm
ijsm
Quote
arie81: http://www.treinenfotoforum.nl/IMG_6159.JPG met mooie pluim.
En mooie paal!
 

25-05-2008 00:40:50
zugchef
zugchef
Heenreis bij Elst http://www.flickr.com/photos/bjornnielsen/2519635326
Terugreis bij Oud Wulven (Utrecht-Houten) http://www.flickr.com/photos/bjornnielsen/2519636606
 

25-05-2008 01:03:25
keesje
keesje
Quote
kwant: Stoomtrein in rijpad van stoptrein tussen Elst en Arnhem

Maar ze kunnen in Elst ook de stoomtrein linkerspoor naar Arnhem sturen. Dan kan de stoptrein rustig stoppen op het station Elst en bij de stopplaats Arnhem Zuid terwijl de stoomtrein luid fluitend de stoptrein inhaalt.


Prachtige fantasieën hoor...
Hoe denk je overigens in Elst naar het linkerspoor te gaan richting Arnhem? Het wisseltje bij Elst Aansluiting ligt andersom! Via het linkerspoor kom je overigens vast niks meer tegen richting Nijmegen dat hierdoor niet vertraagd wordt...
 

25-05-2008 10:44:44
mb90
mb90
Doorkomst door Ahz richting Asd met +40: http://i27.tinypic.com/10ykgtg.jpg  

25-05-2008 10:49:30
WesselE
WesselE
Doorkomst bij Ech met +38 http://www.flickr.com/photos/wessele/2519645280/


'Okeh'
 

25-05-2008 11:31:12
wietse
wietse
Ik vind het opvallend dat mensen overduidelijk op niet-betreedbaar gebied gaan staan om maar zo'n foto te kunnen maken...  

25-05-2008 12:51:54
jeepee
jeepee
Hoezo? ik zie de volgende foto's:
- Vanaf puntje perron Ahz;
- Vanaf een heuveltje naast de weg op niet gebruikt terrein;
- Vanaf een weg parallel aan het spoor aan de andere kant van een sloot;
- Vanaf een overweg.

Dus legt u maar uit waar die verboden plekken te vinden zijn...
 

25-05-2008 12:54:57
Arjen-V
Arjen-V
Wellicht mijn foto op de zaanstraat, wat idd niet toegangkelijk gebied is.
echter ben ik spoorbevoegd en had ik toestemming, en anders had de rangeerder voor op de loc me wel weg gestuurd.
GreetZ Arie
 

25-05-2008 12:57:19
ijsm
ijsm
Ja, maar die bevoegdheid heb je om je werk te doen, niet om foto's te maken (wnat dat is je werk niet, neem ik aan?). Ik zie er het nut niet zo van in om persé op een semi-legaal plekje te gaan staan, zeker als ik kijk hoe fraaie foto's je onderweg had kunnen maken.  


25-05-2008 14:41:20
slifor
slifor
passage van de trein op de terugweg naar Duitsland:
http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/2520746040/
 

25-05-2008 14:45:16
oudeaap
oudeaap
Lijkt wel vroeger he, alleen jammer van die ATB NG ding tussen de raisl;)%08%  

25-05-2008 15:12:20
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
ijsm: Ja, maar die bevoegdheid heb je om je werk te doen, niet om foto's te maken (wnat dat is je werk niet, neem ik aan?). Ik zie er het nut niet zo van in om persé op een semi-legaal plekje te gaan staan, zeker als ik kijk hoe fraaie foto's je onderweg had kunnen maken.


Onder begeleiding is het niet verboden om op de Zaanstraat te komen en aangezien ik de begeleiding was mocht het gewoon (ik werk daar namelijk)en er is niks mis mee, als de Procesleider het ook geen probleem vind
 

25-05-2008 15:17:23
keesje
keesje
Iedereen kan toch wel zijn eigen verantwoordelijkheid nemen over waar je wel en niet mag staan, al dan niet bevoegd. Beetje zielige discussie is het...  

25-05-2008 19:41:13
admin
Moderator
admin
admin: die dan ook bij deze is beëindigd


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek