Ontwikkelingen NS materieel
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
19-05-2008 10:39:08
dutchtrain
dutchtrain
Hallo,

Ik ben een enorme fan van de locomotieven NS Serie 1800. Daarom zou ik graag weten hoe het ervoor staat met deze serie loc's. Hoe de toekomst er voor deze locomotieven uitziet. En hoe het zit met de revisietermijnen etc. etc.

Mochten er mensen zijn die alles van de serie 1800 bijhouden, dan zou ik graag een antwoord willen ontvangen.

Met loc 1851 en 1836 heb ik iets speciaal, dus mensen met foto's en/of informatie over deze 2. Ik hoor graag van jullie!

Alvast bedankt!

Groetjes,
Joep
 

19-05-2008 16:15:14
timtrein
timtrein
De toekomst? In principe slecht. Het is geen geheim dat NS van de elocs af wil; de 1700'en rijden nog wel een tijdje met ICR en DD-AR, de 1800'en zijn eigenlijk alleen nog voor DDM-1 (stuk of 10), ICK en ICL nodig. De toekomst van DDM-1 is al een tijdlang onduidelijk, van ICK werd laatst geschreven dat het mogelijk tussen nu en een jaar aan de kant gaat. Dat betekent dat er ook een bosje 1800'en werkloos wordt. ICL stroomt nu nog in, dat zal het nog wel even volhouden, maar daarna zullen er wel weer locs aan de kant gaan. Vergeet niet dat de locs al ruim 25 jaar oud zijn.

De revisietermijnen (laatste beurt was ergens een aantal jaren geleden) is in HOV/RN wel te vinden.
 

19-05-2008 17:14:10
rambons
rambons
Nou, ik denk dat de revisietermijn van de eerste paar 1700'en ook wel zal aflopen binnen een paar jaar. En ik vraag me af of de 1826 nog hersteld word na vorige week.  

19-05-2008 18:33:47
1855
1855
Dat weet zeker van niet, want vorig jaar is net de revisie van alle 80 1700'en afgerond. Die kunnen weer zeker een jaar of 10 mee.
Met de (tijdelijke?) terzijdestelling van ICK gaat ook een aantal 1800'en aan de kant, 18 stuks naar het schijnt.
 


19-05-2008 20:34:54
rambons
rambons
Oke, dan hebben de 1700 dus geen schilderbeurt gehad wat de 1800 wel had bij revisie. En de RN1600 heeft dacht ik wel een technische revisie gehad maar zeker geen schilderbeurt.  

19-05-2008 20:42:20
lamote_ban
lamote_ban
Quote
timtrein: De toekomst? In principe slecht. Het is geen geheim dat NS van de elocs af wil; de 1700'en rijden nog wel een tijdje met ICR en DD-AR, de 1800'en zijn eigenlijk alleen nog voor DDM-1 (stuk of 10), ICK en ICL nodig.


De huidige E-locs zullen nog wel zeker nog wel een jaar of tien uitdienen tot DD-AR, ICK en ICL allemaal naar de sloper zijn. Daarna zal het definitief einde oefening zijn, voor die paar getrokken internationale treinen kan dan bij DB wel een multi-systeem loc gehuurd worden.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 19-05-2008 20:43
 

19-05-2008 20:48:46
broek53
broek53
Het is weinig hard, maar ik voorspel dat de 1800 er in 2011/2012 uit zal zijn. Dit als het reizigersvervoer zich niet ineens stormachtig gaat ontwikkelen en de materieelplannen zoals NS die nu heeft, wel uitgevoerd worden. De lease van ICL loopt af, ICK gaat aan de kant/in de mottenballen en het belangrijkste: bij de grote revisie-en-verbouwing van het DDAR gaan de 1700-en eraf (het worden langere stammen met mDDM) en daarmee komen meer dan genoeg locs vrij om alles wat er eventueel nog aan gewone getrokken treinen gereden wordt, alsmede het ICR dat uit de HST-Prio-diensten vrijkomt, van trekkracht te voorzien.
DDM-1 zal in die tijd worden afgevoerd, is het beeld.
 

19-05-2008 23:35:49
user37
user37
Ik denk dat de locs nog wel wat langer in dienst blijven; doelstelling van reizigersgroei is 5% per jaar en NS zit al niet al te ruim in het materieel. die 51 treinstelletjes en die SLT's die besteld zijn, is echt niet genoeg om dat op te vangen. Bovendien heeft ICR een paar jaar geleden nog een grote revisie gehad.
Ik denk dat de locs het minimaal tot 2015 (aanbesteding Hoofdrailnet) uithouden en wellicht totdat er meer duidelijkheid is over ombouw van het Hoofdrailnet naar 25kV (beslissing is nog niet genomen, maar het zal een kwestie van tijd zijn; in Den Haag mikt men op 2018, maar het zal wel later worden)
Ik vermoed dat er een overgangsperiode gaat komen waarin heel veel ex-Duits IC materieel hier gaat rijden (HOV-RN berichtte vandaag over een aanbesteding van DB, deze willen vanaf 2009 - 2036 hun getrokken mat. stapsgewijs door treinstellen laten gaan rijden) met multicourante leaselocs gaat rijden.
 

19-05-2008 23:41:19
broek53
broek53
Het staat je uiteraard vrij om van alles te geloven, maar ik geloof er niets van, sterker nog: het is op het moment het NS-beleid helemaal niet. NS is geenszins ook maar het begin van van plan om met nog meer afgedankt Duits spul te gaan rijden & kan zich zulks ook absoluut niet veroorloven, wil ze enige kans maken op de concessie voor het hoofdrailnet na 2015. Voor het ICRm zijn er meeeeer dan voldoende 1700-en, sterker nog: die kunnen alleen met 1700 rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-05-2008 23:41
 

20-05-2008 00:00:03
willy84
willy84
Quote
broek53: (...)het belangrijkste: bij de grote revisie-en-verbouwing van het DDAR gaan de 1700-en eraf (het worden langere stammen met mDDM) en daarmee komen meer dan genoeg locs vrij

Ik begrijp je verhaal met uitzondering van bovenstaand punt. DDAR wordt gereviseerd naar IC niveau wat ik begrepen heb. De stammen worden langer met gelijkblijvende tractie. Dan worden ze dus trager. Iets dat niet onoverkomelijk is bij IC materieel.
Wat gebeurt er dan met de diensten waar nu DDAR in zit. Gedeeltelijk naar SLT ligt voor de hand, maar DD mat is juist indienst gekomen in Noord-Holland omdat de perrons niet langer konden. Dan moet er dus DD materieel voor in de plaats komen. Dat kan alleen VIRM zijn of nieuw DD materieel lijkt mij, of zie ik iets over het hoofd?
Ik vind DDAR reviseren en opwaarderen naar IC niveau zo vreemd omdat ze, naar mijn idee, in de goede diensten zitten op dit moment.
 

20-05-2008 00:07:29
broek53
broek53
Tsja, voor de duidelijkheid & de zekerheid: het beleid verzin ik niet, ik geef het alleen weer %07% Twee dingen ter overweging:
- 270 meter SLT (een zestienwagentrein) heeft ongeveer dezelfde capaciteit als 2 x DDAR, zij het met relatief veel meer staanplaatsen
- wie zegt dat het bij de huidige bestellingen SLT blijft....? We hebben het nu al over 99 treinstellen die besteld zijn, zijnde de proto-series en twee vervolgseries. NS heeft een optie op nog eens drie vervolgseries, alleen al volgens het oorspronkelijke contract uit 2005.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-05-2008 00:14
 

20-05-2008 00:13:19
dh3201
dh3201
Misschien is er vanaf 2015 nog wel een rol voor de 1800'en bij andere vervoerders dan NSR weggelegd. Het zijn (samen met de 1600'en) de enige E-locs voor 1500V DC en met ATB waar andere vervoerders snel over zouden kunnen beschikken, al is het maar voor een korte tijd voordat nieuw besteld materieel is geleverd en de kinderziekten daar weer uit zijn.


Shqiperise-lopers?
 

20-05-2008 00:21:00
NDS
NDS
Quote
broek53:Voor het ICRm zijn er meeeeer dan voldoende 1700-en, sterker nog: die kunnen alleen met 1700 rijden.

Je bedoelt dat de BDs alleen een 1700 snapt, ICRm heeft neem ik aan UIC kabels, dan kan je ze met alle ZWS/ZDS locs laten rijden als trekduw trein met loc voor loc achter of met een Duits stuurstandrijtuig met ZWS besturing.

Maargoed dat zie ik niet gebeuren, alleen zeg nooit nooit, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

20-05-2008 00:24:07
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
dh3201: Misschien is er vanaf 2015 nog wel een rol voor de 1800'en bij andere vervoerders dan NSR weggelegd. Het zijn (samen met de 1600'en) de enige E-locs voor 1500V DC en met ATB waar andere vervoerders snel over zouden kunnen beschikken, al is het maar voor een korte tijd voordat nieuw besteld materieel is geleverd en de kinderziekten daar weer uit zijn.


Met passagierstreinen is er wel een probleempje: dure locs met onderhoud voor (relatief) kleine aanbestedingen, En die aanbestedingen zijn meestal toch korte lijntjes met veel stops en daar werkt een loc met rijtuigen (die je ook nog moet regelen) meestal niet al te best.

Wat betreft goederen zie je toch veel diesels of multi-courante locs. RN gebruikt niet voor niets de huidige vloot 1600's niet zoveel (ook omdat ze zoveel 6400's hebben maar dat terzijde). Er staan er nu al aardig wat terzijde die gebruikt kunnen worden voor goederen en/of passagiers. Maar afgezien van ACTS die er een paar huurt om de 1200's te vervangen en DB die tijdelijk 1600's gebruikt voor internationaal treinverkeer loopt het nog geen storm aldaar.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 20-05-2008 00:24
 

20-05-2008 00:32:54
broek53
broek53
Quote
mftrains:
Quote
broek53:Voor het ICRm zijn er meeeeer dan voldoende 1700-en, sterker nog: die kunnen alleen met 1700 rijden.

Je bedoelt dat de BDs alleen een 1700 snapt, ICRm heeft neem ik aan UIC kabels, dan kan je ze met alle ZWS/ZDS locs laten rijden als trekduw trein met loc voor loc achter of met een Duits stuurstandrijtuig met ZWS besturing.

Alles kan uiteraard, maar dan moet je wel wat meer verbouwen. Het ICRm kan alleen maar met 1700-en dienst doen omdat de deursluitings- en vooral de vergrendelingscircuits alleen op de 1700 werken. En dit topic ging (althans niet initieel) over het verdwijnen van alle Elocs, maar over de 1800.
 

20-05-2008 08:15:14
julius
julius
Quote
broek53: NS is geenszins ook maar het begin van van plan om met nog meer afgedankt Duits spul te gaan rijden & kan zich zulks ook absoluut niet veroorloven, wil ze enige kans maken op de concessie voor het hoofdrailnet na 2015.
Wat is er zo verschrikkelijk slecht aan die Duitse bakken dan?
 

20-05-2008 08:25:18
maxime
maxime
ICL en ICK is niet echt het toonbeeld van modern materieel. Ik ken heel wat mensen die niet héél veel verstand van het spoor hebben, maar ik hoor ze wel altijd zeggen: die oude, lelijke rijtuigen. Dus de gewone reiziger weet prima wat hij wil en niet wil.  

20-05-2008 08:28:40
Somda
Somda
Zoals ik zondag weer heb kunnen zien,dat na het sluiten de deuren open blijven staan,ze open getrokken kunnen worden als de trein al rijd.Te smalle deuren,een buggy krijg je er met heel veel moeite in.En dan hebben we het nog niet eens over koffers die er in en uit moeten.Die rijtuigen zijn nou niet echt toegankelijk als je wat bagage mee hebt.ze hebben wel leuk interieur,wat er comfortabel uit ziet.%08%  

20-05-2008 08:53:27
broek53
broek53
@ Julius: Niks of niet veel, maar het is dezelfde discussie waarom SGMm te oud was voor de Valleilijn: de concessieverleners hebben een fixatie op Nieuw Materieel.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-05-2008 08:53
 

20-05-2008 09:41:42
bjornl
bjornl
Nu gaan we gierend off-topic, maar in die aanbesteding stond bijna letterlijk "nieuw materieel of geheel gemoderniseerd zoals SGMm"  

20-05-2008 15:49:36
vinny004
vinny004
Quote
broek53: Het staat je uiteraard vrij om van alles te geloven, maar ik geloof er niets van, sterker nog: het is op het moment het NS-beleid helemaal niet. NS is geenszins ook maar het begin van van plan om met nog meer afgedankt Duits spul te gaan rijden & kan zich zulks ook absoluut niet veroorloven, wil ze enige kans maken op de concessie voor het hoofdrailnet na 2015. Voor het ICRm zijn er meeeeer dan voldoende 1700-en, sterker nog: die kunnen alleen met 1700 rijden.
Niet al het beleid wordt door de NS bedacht
De ombouw van het spoor naar 25 kV is een beslissing die door de politiek wordt genomen en (als dat zo wordt besloten) door ProRail wordt uitgevoerd. De NS heeft dat te slikken. Het houdt wel in dat ze ander materieel moeten inzetten (of moeten ombouwen).
 

20-05-2008 15:54:46
broek53
broek53
Jawelzeker (al kun je daar ok een hele boom over opzetten), maar dat heeft vervolgens helemaal niets meer met het eigen beleid van NS ten aanzien van de afvoer van de locs 1800 te maken.  

20-05-2008 15:56:47
visscher
visscher
Dat niet nee, maar het kan er zeker wel invloed op hebben. Als de overheid beslist dat per 2012 de bovenleiding 25KV is, en de 1800 zouden tot 2014 door kunnen rijden dan zal NS er denk ik niet voor kiezen om deze locs nog om te laten bouwen  

20-05-2008 16:10:04
broek53
broek53
Neen, maar ik had dan ook als mijn mening al gegeven dat het in 2011-2012 afgelopen is met de 1800. Daarnaast durf ik de weddenschap best aan dat in lengte van jaren geen 25 kV zal worden ingevoerd, en zeker niet binnen vier jaar. Maar, nogmaals, dat is een andere discussie.  

20-05-2008 16:43:13
NDS
NDS
Om maar eens echt terug te keren naar de 1800en, zitten er uiterlijke verschillen tussen een 1700 en een 1800?

Mij is nog niks opgevallen, (beide zijn voorzien van konijnenhokken en schoonmoederboxen%08%, uhhhh skiboxen%08% op het dak%08%) groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

20-05-2008 16:46:51
rick
rick
De nummers, 1700'n hebben een (andere) fabrieksplaat dan de 16/1800'n, meer weet ik er zo niet.  

20-05-2008 16:58:03
1855
1855
Buiten de genoemde nummers, fabrieksopschriften en het verflaagje; andere ATB-asgever en -opneemspoelen en de luchtslangen tussen de buffers zitten anders, zijwandroosters zijn anders. Als we het echt over details hebben zijn daar nog de bevestigingsogen, op de 1800, van het "handvat" dat voorheen ongeveer in het midden van het dak zat.  

20-05-2008 16:59:51
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
mftrains: Om maar eens echt terug te keren naar de 1800en, zitten er uiterlijke verschillen tussen een 1700 en een 1800?

Mij is nog niks opgevallen, (beide zijn voorzien van konijnenhokken en schoonmoederboxen%08%, uhhhh skiboxen%08% op het dak%08%) groetjes Michiel


Kijk eens naar de front/sluit seinen. Het is subtiel, maar zichtbaar
 

20-05-2008 17:58:39
rambons
rambons
Wat me opvalt aan de lichten is dat bij de 1800 alle randen van de lichten standaard zwart moeten zijn of zijn. En bij de 1700 juist niet zwart maar gewoon staal.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-05-2008 18:13:48
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53: Tsja, voor de duidelijkheid & de zekerheid: het beleid verzin ik niet, ik geef het alleen weer %07% Twee dingen ter overweging:
- 270 meter SLT (een zestienwagentrein) heeft ongeveer dezelfde capaciteit als 2 x DDAR, zij het met relatief veel meer staanplaatsen
- wie zegt dat het bij de huidige bestellingen SLT blijft....? We hebben het nu al over 99 treinstellen die besteld zijn, zijnde de proto-series en twee vervolgseries. NS heeft een optie op nog eens drie vervolgseries, alleen al volgens het oorspronkelijke contract uit 2005.


Ben toch benieuwd waar jij 16bakken SLT mat wil laten dan zal je toch eerst alle perrons moeten gaan verlengen en aangezien ook de 1700 gewoon bij het DDAR mat blijft ook na de Modernisering naar DDARm ,,,en er ook weer vollop plannen zijn om het DDM materieel te vernieuwen met een aantal bakken van DDAR mat naar DDM om te bouwen !..
 

20-05-2008 18:21:57
gertjan
gertjan
16 bakken SLT is gelijk aan 8 a 9 bakken SGMm ... Je hoeft dus geen perrons aan te passen


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

20-05-2008 18:23:39
2296
2296
De SLT bakken zijn een stuk korter dan de huidige bakken. vandaar dat je met 16 bakken langs het perron kan.

En volgens mij is het handiger om DDM 1 naar DD-AR om te bouwen. Maar daar zijn de wijze geleerde voor die al die plannen bedenken.
 

20-05-2008 19:22:48
robbertc
robbertc
DDM 1 zit technisch behoorlijk anders in elkaar dan DDAR, vandaar dat ze daar (eerst) van af zien..  

20-05-2008 19:27:13
timtrein
timtrein
Quote
Rolffiej19: en aangezien ook de 1700 gewoon bij het DDAR mat blijft ook na de Modernisering naar DDARm ,,,en er ook weer vollop plannen zijn om het DDM materieel te vernieuwen met een aantal bakken van DDAR mat naar DDM om te bouwen !..
Lees nou eens: de stammen met mDDM worden verlengd met rijtuigen uit de stammen met 100, waarna er stuurstandrijtuigen overblijven (b.d?) en locs (die gaan de getrokken dienst in).

Overigens snap ik de ideeën over afvoer van DDM-1 niet helemaal; dáár kun je juist gemakkelijk lange getrokken IC-stammen van maken... zou je een serie als de 1900 of de 3500 volgens mij vrij aardig mee kunnen rijden. E-ven-tu-eel zou je ook kunnen besluiten om er DD-AR van te maken (komen immers zat stuurstandrijtuigen vrij, en locs dus ook) maar dan zit je ermee dat DDM-1 niet EP kan remmen.
 

20-05-2008 20:38:58
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19:Ben toch benieuwd waar jij 16bakken SLT mat wil laten dan zal je toch eerst alle perrons moeten gaan verlengen en aangezien ook de 1700 gewoon bij het DDAR mat blijft ook na de Modernisering naar DDARm ,,,en er ook weer volop plannen zijn om het DDM materieel te vernieuwen met een aantal bakken van DDAR mat naar DDM om te bouwen !..
Herhaling: ik wil niets, ook geen perrons verlengen. 16 bakken SLT is 270 meter lang en dat is de standaardperronlengte voor de huidige tienwagentreinen, en inmiddels de lengte van een groot deel van de perrons van de trajecten waar nu DDAR rijdt. Verder herhaal ik dan maar dat de 1700 nou juist NIET bij het DDAR blijft na de modernisering. Plannen om DDAR naar DDM om te bouwen zijn de omgekeerde wereld en die zijn er dan ook he-le-maal niet.
 

20-05-2008 20:59:32
edegroot
edegroot
Zullen we in dit draadje een beetje ontopic gaan ? Voor de verbouwing van DDAR en de SLT zijn andere topic's, het verzoek is dan ook daar te gaan kleppen over dat soort zaken  

20-05-2008 21:09:03
broek53
broek53
Sure, maar over de toekomst van de 1800 kun je niet zinvol kleppen zonder het te hebben over het materieel dat ze zouden kunnen trekken. Met censuur op elke andere materieelsoort krijg je wel een heeeeeel rare topic. Of een hele korte. Of eentje waarin iemand zijn mening of voorspelling niet kan onderbouwen zonder de mond gesnoerd te worden.  

20-05-2008 21:20:30
1309_ban
1309_ban
Is al het materieel wat rond 1980 besteld is niet voorbereid voor EP rem? Daarmee meen ik dus DDM 1, Icr en 1600. Van deze 2 laatste weet ik het zeker (dat ze zijn voorbereid). En aangezien DDM 1 ook uit die tijd is zou ik er niet raar van op kijken als deze ook voor EP rem voorbereid zijn.

Daarnaast is het misschien interessant om eens naar krankrijk te kijken wat de franse broertjes van de SNCF voor een spanning aankunnen. De motoren van een 16/1800 zijn namelijk geschikt voor 25 Kv....
 

20-05-2008 21:25:48
floriss
floriss
Aansluitend op het bericht van Broek53: op zich vind ik de discussie zoals die gevoerd wel boeiend. Wellicht is het een mogelijkheid om de titel van het topic aan te passen. Iets in trant van 'Ontwikkelingen NS materieel'. Daarmee kun je een bredere discussie voeren over de ontwikkelingen van het materieel, zonder de beperkingen, dat je je slechts met 1 type materieel mag bezighouden.

Edit: Titel is aangepast, waarvoor hartelijk dank.

Laatst bewerkt door floriss op 20-05-2008 21:32
 

20-05-2008 21:27:17
edegroot
edegroot
Mee eens en done  

21-05-2008 00:03:09
Rolffiej19
Rolffiej19
laatst waren ze toevallig bezig bij ons op de werkplaats om een DDM-1 stuurstand te testen ( 6905) de mannetjes van Loyd`s waren druk in de weer met een nieuw type remkraan voor EP rem mogelijk heden  

21-05-2008 07:50:28
taigagaai
Moderator
taigagaai
Wat mij altijd opvalt met dit soort discussies, is dat er altijd de wildste "wild west en cowboy" verhalen ontstaan met wensen die bepaalde mensen graag zouden willen zien. Hiermee gaan zij voorbij aan mensen die doorgaans zeer goed ingelicht zijn. Ik weet niet of die wensen van anderen ook realiseerbaar zijn of er over gedacht is, maar als je ze hebt, probeer ze dan wel een beetje realistisch te houden.  

21-05-2008 08:22:36
broek53
broek53
De kwestie zal wel zijn dat alles wat wel eens ergens geopperd is, zelfs al is het tijdens somda-meetings , altijd het net op geslingerd kan worden onder de noemer "er zijn plannen om ...". Op zichzelf niet eens onwaar, maar het wordt dan wel wat moeilijker de droom van de werkelijkheid te onderscheiden.
Daarnaast moet ik zeggen dat de werkelijkheid uiteindelijk soms de stoutste droom overtreft, dus ook dat maakt het er niet minder ingewikkeld op .
Voor dit topic van belang om vast te houden: het NS-beleid is een grootschalige vernieuwing van het materieelpark per 2011/12 en het aanhouden van een royaal "flexpark" om grote vervoergroei te kunnen opvangen. In dat licht moet je het meeste zien (en liefst je eigen ideeën toetsen). Daarnaast is er geen enkel programma, laat staan geld gereserveerd (bij het Rijk en Prorail) om 25 kV in te voeren, dus vergeet dat issue nu maar voor de komende pak 'm beet 7 tot 10 jaar.
 

21-05-2008 16:36:59
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
taigagaai: Wat mij altijd opvalt met dit soort discussies, is dat er altijd de wildste "wild west en cowboy" verhalen ontstaan met wensen die bepaalde mensen graag zouden willen zien. Hiermee gaan zij voorbij aan mensen die doorgaans zeer goed ingelicht zijn. Ik weet niet of die wensen van anderen ook realiseerbaar zijn of er over gedacht is, maar als je ze hebt, probeer ze dan wel een beetje realistisch te houden.


Bedoel je heer mij mijn bericht over die DDM-1 stuurstand ?
 

21-05-2008 19:27:19
taigagaai
Moderator
taigagaai
Nee, ik bedoel niemand specifiek. Maar het is vaak zo in de topics waarin revisies, aanbestedingen etc ter sprake komen dat mensen ook hun eigen wensen hebben en sommige van de wensen zijn niet 1, 2, 3 realiseerbaar. En nu weer graag naar het topic van de ontwikkelingen binnen NS Materieel.

Als de 1700'n vervangen worden door mABk's in het DDAR, hoe worden die stammen genummerd? Worden dat dan weer 7900 stammen of zullen daar nieuwe stamnummers voor gevormd worden? Of kijk ik nu weer verder in de toekomst dan dat de glazen bollen kunnen voorspellen?
 

21-05-2008 21:50:25
Rolffiej19
Rolffiej19
haha ok ik snap em  

22-05-2008 10:56:14
vismj
vismj
Even een klein zijspoortje:
Zouden de stroomstoringen op diverse plekken in het land te wijten zijn aan de (achterhaalde) 1500V voorziening in Nederland. Met andere worden, zouden deze problemen minder zijn met een modernere stroomvoorziening (bijvoorbeeld 25kV)? Of hebben de stroomstoringen alleen betrekking op de seinen en wissels?
 

22-05-2008 10:59:21
broek53
broek53
De storingen die onder het containerbegrip "stroomstoringen" gepubliceerd worden, hebben nooit betrekking op de bovenleiding, maar altijd op beveiliging. En meestal is het dan nog helemaal geen stroomstoring ook, maar goed.  

22-05-2008 11:15:09
timtrein
timtrein
Terug naar het topic. Heeft de vliegende aanstaande instroom van VIRM-4 al tot meer definitieve besluiten over de terzijdestelling / in-de-mottenballen-gooien van ICK geleid? (en daarmee de 1800'en).

(trouwens, waarom staat dit topic onder 'omlopen' en niet onder 'algemeen' )
 

23-05-2008 09:19:23
vinny004
vinny004
Quote
broek53: De storingen die onder het containerbegrip "stroomstoringen" gepubliceerd worden, hebben nooit betrekking op de bovenleiding, maar altijd op beveiliging. En meestal is het dan nog helemaal geen stroomstoring ook, maar goed.
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Meestal is er wel degelijk ergens in het systeem kortsluiting geweest. Als voorbeeld: Een aantal maanden geleden had een muis wat kabels in een relaiskast doorgebeten. Dit werd toen gepresenteerd als stroomstoring Amersfoort.

Laatst bewerkt door vinny004 op 23-05-2008 09:20
 

23-05-2008 09:24:48
broek53
broek53
Er staat ook het woord "meestal" tussen. Ik bedoel maar te zeggen dat er een tijd geweest is dat alles onder "stroomstoring" gebracht werd, ook datgene wat nu (correct) wordt gemeld als "storing in het bediensysteem van seinen en wissels" of woorden van gelijke strekking. Maarre; dit onderwerp is wel buitengewoon OT hier !  

23-05-2008 09:36:41
broek53
broek53
Quote
timtrein: Terug naar het topic. Heeft de vliegende aanstaande instroom van VIRM-4 al tot meer definitieve besluiten over de terzijdestelling / in-de-mottenballen-gooien van ICK geleid? (en daarmee de 1800'en).
In letterlijke zin niet, omdat er een directiebesluit moet komen of ICK gereviseerd wordt of niet - waarbij de draaistelrevisie (waarvoor nog een aar rijtuigen in Amf staan opgebokt) al wel is stilgezet. In andere zin wel: de materieelinzetplannen voor de ietsje langere termijn stomen af op het uit de omloop halen van het ICK. Met de massale instroom van VIRM-4 zou dat vooral volgend jaar snel kunnen gaan, ook omdat dan de uitstroom van mat '64 niet meer door VIRM hoeft te worden opgevangen dankzij de instroming van de SLT's en de SGMm-tweetjes.
 

23-05-2008 10:42:37
vismj
vismj
Quote
broek53: Er staat ook het woord "meestal" tussen. Ik bedoel maar te zeggen dat er een tijd geweest is dat alles onder "stroomstoring" gebracht werd, ook datgene wat nu (correct) wordt gemeld als "storing in het bediensysteem van seinen en wissels" of woorden van gelijke strekking. Maarre; dit onderwerp is wel buitengewoon OT hier !
Mijn vraag is in eerste instantie niet bedoeld als off-topic. Als er namelijk wel een duidelijk verband is tussen de storingen en de stroomsystemen, zou dat mede bepalend kunnen zijn voor de ontwikkelingen van het materieel.
 

23-05-2008 11:57:23
broek53
broek53
Dat is waar, maar dat zou dus alleen zo zijn als de bovenleidingsspanning geregeld weg zou vallen of zo. en dat is dus niet zo; dat gebeurt eigenlijk nooit.  


23-05-2008 12:04:40
vismj
vismj
Dus heb ik nu antwoord en kunnen we weer van het zijspoortje de hoofdbaan op.  

23-05-2008 14:52:19
mren
mren
Quote
vinny004: De ombouw van het spoor naar 25 kV is een beslissing die door de politiek wordt genomen en (als dat zo wordt besloten) door ProRail wordt uitgevoerd. De NS heeft dat te slikken. Het houdt wel in dat ze ander materieel moeten inzetten (of moeten ombouwen).
Dat ligt uiteraard wel iets genuanceerder. Op het moment dat je een bedrijf een concessie geeft (bijvoorbeeld voor het rijden op baanvak A met X volt), kan je er donder op zeggen dat die vervoerder bij jou aanklopt voor geld voor nieuw materieel als ineens wordt besloten om Y volt te gaan gebruiken.
 

23-05-2008 20:08:56
floriss
floriss
Ik ben geen moderator, maar kunnen we svp weer terug gaan naar het oorspronkelijke onderwerp.

Het gaat hier over de ontwikkelingen binnen het materieelpark van NS. Ik kan niet helemaal meer volgen wat dat met stroomstoringen in de bovenleiding en wissels te maken heeft. Daarnaast heeft Broek53 ook al meer dan twee keer aangegeven dat 25kV (voorlopig) nog niet aan de orde is.

Graag via de eerstvolgende wissel weer doorrijden naar het hoofdspoor.
 

23-05-2008 20:54:43
floriss
floriss
En om inderdaad terug te keren naar het onderwerp:

Ik zat zojuist te bedenken: hoe staat het met de ontwikkelingen op (de korte) termijn voor DM'90. Is er een revisie groot of klein aanstaande en heeft al het instroomgeweld van nieuw en vernieuwd materieel nog gevolgen voor hun inzetgebied. Dit geldt uiteraard vooral voor de lijnen waar een waslijn boven hangt.

Is er iemand die daar meer over mag/kan/wil vertellen?

Laatst bewerkt door floriss op 23-05-2008 20:55
 

23-05-2008 21:23:46
taigagaai
Moderator
taigagaai
DM'90 heeft 2 jaar terug de LT1 beurt in Zwolle gehad. Hierbij zijn onder andere de daken wit geverfd en zijn de dichte ramen vervangen door klapramen. Dit om te voorkomen dat de stellen echte broeikassen worden bij extreem warm weer. Uit eigen ervaring kan ik wel vertellen dat het wel helpt, als alle ramen open zijn.  

23-05-2008 21:28:23
lamote_ban
lamote_ban
Quote
floriss:Ik zat zojuist te bedenken: hoe staat het met de ontwikkelingen op (de korte) termijn voor DM'90?

In feite is DM'90 voor een flink deel overbodig. Wat ik niet begrijp is waarom die stellen niet worden verkocht, immers ze hebben nu nog een leeftijd en conditie die ze makkelijk verkoopbaar maakt. Als NS er nog eerst een paar jaar mee door rijdt krijg je hetzelfde probleem als met DH: te duur om echt op te knappen, te oud om nog te verkopen. En dan rest voortijdige sloop.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 23-05-2008 21:28
 

23-05-2008 21:29:23
broek53
broek53
Wat betreft revisie kan ik je niet helpen. De inzet onder de draad blijft nog wel even, sinds het beleid voor de kortere termijn in de afgelopen maanden de zwaai heeft gemaakt van "vlot afvoeren van mat '64 en DM '90 uit de 9100 halen" naar "ICK aan de kant zetten". Het vooruitzicht is dat pas in de loop van 2010 het zover zal zijn dat DM '90 uit de elektrische dienst gehaald wordt.  

23-05-2008 21:31:36
lamote_ban
lamote_ban
Ik ben geen kenner, maar is het niet mogelijk om die dieselmotoren te vervangen door elektrische?  

23-05-2008 21:38:33
floriss
floriss
Oke bedankt voor de reacties. Ze rijden daar volgens mij ook prima in het noorden. Dichtbij voor het onderhoud in Zwolle, eigen vaste omlopen en handig uit te wisselen met bijvoorbeeld de stoptreinen naar Enschede. Op zich niets mis mee. Ze zitten geen ander materieel in de weg. Na 2010 zien we wel weer verder.  

24-05-2008 20:02:29
timtrein
timtrein
Het kost alleen bakken met geld, dat is het enige lullige...

En @lamotep, van DM'90 elektrisch materieel maken houdt in dat je een volledige elektrische installatie moet inbouwen, ik schat dat dat bijna net zo duur is als een paar extra SLT'jes bestellen....
 

24-05-2008 22:14:49
kbrandsma
kbrandsma
DM'90 is geen GTW met een aparte motorbak. Daarnaast heeft het treinstel een diesel-hydraulische aandrijving, in plaats van een diesel-elektrische. Dat houdt in dat er dus ook nog draaistellen met tractiemotoren onder moeten worden geplaatst. Of je zou 1 knoepert onder de bak moeten hangen, maar of dat mogelijk is...
Quote
broek53: Het vooruitzicht is dat pas in de loop van 2010 het zover zal zijn dat DM '90 uit de elektrische dienst gehaald wordt.

Dan is het na die tijd dus gewoon exit voor een redelijke hoeveelheid stellen. Wat er met de DM'90 bij Syntus gebeurd is ook nog afwachten na de volgende aanbesteding schat ik zo. En hebben we het nog niet over Zwolle - Nijverdal gehad.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 24-05-2008 22:15
 

24-05-2008 22:35:58
giuseppe
giuseppe
Het DM '90 zou goed gebruikt kunnen worden om Roermond-Maastricht-Eijsden te rijden, en eventueel ook op andere grensbaanvakken

Laatst bewerkt door giuseppe op 24-05-2008 22:38
 

25-05-2008 02:10:06
willy84
willy84
Ben ik het helemaal mee eens, liefst doortrekken naar Luik zodat de IC echt IC is!%08%
Ik zie het echter niet gebeuren vanwege politieke overwegingen en de te late vervoersvraag. Als praktisch bezwaar zou je nog kunnen aanvoeren dat Zwolle wel erg ver van Maastricht vandaan is, zodat je erg veel LM moet rijden.
Verder kan er misschien nog wat meer DM'90 naar Syntus gaan daar NS aandeelhouder is. Erg veel stellen zijn dit echter niet en dan heb je nog de onzekerheid bij de volgende aanbesteding voor wat betreft eisen aan de leeftijd van het materieel.
Eigenlijk zit DM'90 wel goed in het noorden. Wellicht dat als de serie 700 niet meer als stopperIC gaat rijden DM'90 extra stopdiensten gaat rijden?

Laatst bewerkt door willy84 op 25-05-2008 02:14
 

25-05-2008 10:42:21
timtrein
timtrein
Mt kan toch ook DM'90 onderhouden? De stellen van Heerlen-Aachen hebben er ook gezeten. Zwolle is toch op sterven na dood...

Ik zeg: gewoon verkopen dat DM'90. Onder de draad rijden is ook niet zo economisch (zeker niet als je de helft van de tijd stationair staat te draaien in Groningen of Zwolle...)
 

25-05-2008 11:30:11
willy84
willy84
Dan moet je voor de weinige diesellijnen die NS rijk is weer niet DM aanschaffen, of je splitst een serie op.
Natuurlijk heeft Maastricht DM'90 onderhouden. Denk alleen dat monteurs weer ingewerkt moeten worden. Niet echt voordelig als je ook Zwolle open moet houden vanwege het onderhoud aan de stellen voor Enschede-Zwolle.
 

25-05-2008 11:47:34
maxime
maxime
DM'90 zou in Limburg best handig zijn. Het kan namelijk een belangrijke rol vervullen in het nu gewenste Euregionet samen met de Talent'en van DB Euregiobahn, denk hierbij aan lijnen als:

Maastricht - Luik
Maastricht - Heerlen - Aachen
Sittard - Heerlen - Aachen
(Maastricht - Lanaken - Hasselt)

Daarnaast waren er toch ook wensen van de gemeenten Hengelo en Oldenzaal om de stoptrein Hengelo - Bad Bentheim door te trekken naar Rheine? Ook een prima inzetgebied voor DM'90.

Misschien is het ook een idee voor NS om voor het verkopen van die dingen (mocht dit gebeuren)te kijken of er niet mee geboden kan worden op concessies in het buitenland. NS is nu best wel afhankelijk van de grote hoofdrailnet concessie in Nederland.

Dit zijn zomaar wat mogelijke inzetgebieden voor DM'90 in mijn ogen.

@ Willy84: Kan het DM'90 dan niet in onderhoud bij Onnen? Dat ligt dan nog het dichtste bij of niet?

Dit zijn zomaar wat ideeën die bij me opkwamen.
 

25-05-2008 12:20:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
willy84: Natuurlijk heeft Maastricht DM'90 onderhouden. Denk alleen dat monteurs weer ingewerkt moeten worden.
Tja, maar da's nog het kleinste probleem... vergeet ook niet dat er waarschijnlijk nog maar weinig machinisten in Mt zijn die nog bekendheid met DM'90 hebben nu het daar een tijd is weggeweest.

Maar zeg nooit nooit: een soortgelijk geintje hebben ze ooit op Ddr-Gdm uitgehaald waar het SGM ineens een jaartje terugkeerde nadat het door Mat'64 vervangen was geweest. Hoewel daar de materieelbekendheid een kleiner probleem was, de standplaatsen rond die lijn kwamen immers nog weleens SGM tegen in Rtd en Ut.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 25-05-2008 12:22


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-05-2008 13:20:47
salieri
salieri
Quote
maxime: @ Willy84: Kan het DM'90 dan niet in onderhoud bij Onnen? Dat ligt dan nog het dichtste bij of niet?
Onnen zou inderdaad kunnen, omdat er nu ook DM'90 treinstellen daar op de KWB gaan.
Onnen heeft zelf daarbij ook al flink wat jaren dieselervaring, vooral omdat daar ook DH's van Noordned/Arriva heen gingen.

Maar krijgt Onnen het niet té druk eigenlijk? Omdat er nu VIRM en ICM in onderhoud zijn, en volgens mij wilden ze ook de VIRM-IV in onderhoud in Onnen hebben.
 

25-05-2008 15:39:20
timtrein
timtrein
Ik denk dat de monteurs van Onnen een beetje werkgelegenheid niet erg vinden
Vergeet niet dat ze de 81 bakken DH-mat van Ns/NN/Arriva vorig jaar zijn kwijtgeraakt...
DM'90 is trouwens ook niet zo vreselijk moeilijk te rijden hoor, dus dat opleiden is echt niet zo'n punt. Afijn, het is dagdromerij, dus ik hou er over op
 

25-05-2008 16:09:23
woepje
woepje
Quote
timtrein: Vergeet niet dat ze de 81 bakken DH-mat van Ns/NN/Arriva vorig jaar zijn kwijtgeraakt...
Dat scheelt een hoop, maar het VIRM-IV onderhoud levert iets meer dan 81 bakken DH mat op lijkt mij. Niet alleen de nieuwe viertjes, maar ook de meuk wat nu in Leidschendam wordt onderhouden, gaat volgens mij richting Onnen. Alle viertjes, dus genoeg werkgelegenheid lijkt mij zo. Wat er vervolgens in Leidschendam komt weet ik niet. Misschien SLT of wordt SLT ergens anders onderhouden?

Lijkt mij daarom ook aannemelijk dat over een paar jaar het een en ander via de NoordOost moet gaan als het gaat om VIRM omdat het anders nogal duur wordt met die LM ritjes (On - Zl is langer dan On - Gn). En verder is het geen overbodige luxe op trajecten als Shl - Ledn - Gvc waar de IC uit Gn ook langskomt tegen die tijd.

Hoe denkt de NS er vooralsnog over? Dure LM-ritjes On - Zl en opgepropt tussen Shl en Gvc (dankzij slechts ICM inzet) of toch wat anders?
 

25-05-2008 16:18:53
Rolffiej19
Rolffiej19
Leidschendam heeft : SGMm-3, SGMm-2, DDAR , Randstadrail , V-irmpjes , en krijgt SLT%05%  

25-05-2008 16:24:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Leidschendam krijg ook nog de E-GTW's van Ddr-Gdm


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-05-2008 16:25:32
robbertc
robbertc
Quote
Hoe denkt de NS er vooralsnog over? Dure LM-ritjes On - Zl en opgepropt tussen Shl en Gvc (dankzij slechts ICM inzet) of toch wat anders?


Hmz... opgepropt zitten tussen Shl en Gvc
Bij NS zijn er mensen aan het werk die plannen maken waarbij het aantal reizigers in een bepaalde trein goed vervoerd kunnen worden. Bij stoptreinen/sprinters mogen mensen daarbij over korte afstanden in de spits best staan; bij Intercity's (langer dan 15 minuten) moet iedereen kunnen zitten. Omdat er een nieuwe lijnvoering komt (over een paar jaar) tussen Shl en Gvc, worden er prognoses gemaakt van het aantal mensen dat dan in een bepaalde trein vervoerd moet worden (daar zijn ook mensen voor!).
Je kunt er dus gerust van uit gaan dat de treinen op lengte zijn tussen Gvc en Shl, en ook tussen Gvc en Gn. Dat kan zijn met ICM of met VIRM (of iets anders uit de hoge hoed).

Laatst bewerkt door robbertc op 25-05-2008 16:26
 

25-05-2008 16:46:51
lykele
lykele
Hehe, ja, de praktijk wijst soms anders uit, structureel staanplaatsen in bepaalde ic treinen in het weekend, en in de spits soms ook (maar dat is meer acceptabel).
OT: als ze genoeg bakken inzetten, is ICM vast ook prima. In 13-15 bakken ICM passen ook veel mensen hoor, alleen moet je dan in Zl splitsen/combineren omdat Gn-Zl maar 12 bakken aankan (of toch Gn/Lw rijden, maar dat was toch net niet meer de bedoeling?)
 

25-05-2008 17:02:08
2296
2296
Quote
timtrein: Ik denk dat de monteurs van Onnen een beetje werkgelegenheid niet erg vinden
Vergeet niet dat ze de 81 bakken DH-mat van Ns/NN/Arriva vorig jaar zijn kwijtgeraakt...
DM'90 is trouwens ook niet zo vreselijk moeilijk te rijden hoor, dus dat opleiden is echt niet zo'n punt. Afijn, het is dagdromerij, dus ik hou er over op


Maar ze krijgen er komende jaren zo'n 200 bakken bij van de nieuwe VIRM treinstellen.
 

25-05-2008 17:09:38
ruysdael
ruysdael
Quote
Hoe denkt de NS er vooralsnog over? Dure LM-ritjes On - Zl en opgepropt tussen Shl en Gvc (dankzij slechts ICM inzet) of toch wat anders?
Komt die NoordOost niet bovenop de bestaande 2600 tussen Gvc en Shl? Alleen maar capaciteitsuitbreiding dus...

Laatst bewerkt door ruysdael op 25-05-2008 17:10
 

25-05-2008 17:23:37
NDS
NDS
Noord/Oost moet de 2100 gaan vervangen als die via Haarlem gaat rijden, er komt dus niks extra bij.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

25-05-2008 18:42:17
ruysdael
ruysdael
Alleen gaat de 2100 niet naar Gvc, dus er is geen sprake van vervangen.  

25-05-2008 19:23:50
luytjes
luytjes
Quote
kbrandsma: DM'90 is geen GTW met een aparte motorbak. Daarnaast heeft het treinstel een diesel-hydraulische aandrijving, in plaats van een diesel-elektrische. Dat houdt in dat er dus ook nog draaistellen met tractiemotoren onder moeten worden geplaatst. Of je zou 1 knoepert onder de bak moeten hangen, maar of dat mogelijk is...

Dieselmotor vervangen door een elektrische en er een elektro-hydraulische aandrijving van maken? Of zeg ik nu iets héél raars?

Laatst bewerkt door luytjes op 25-05-2008 19:24
 

25-05-2008 19:37:45
timtrein
timtrein
Uh, ja, technisch zou dat volgens mij moeten kunnen (als ik het zo op hoofdlijnen eens bekijk), maar vraag me niet of het ooit al uitgeprobeerd is...

Enne, het zal me niks verbazen als die 200 bakken VIRM-4 voor Onnen minder werk zijn dan 81 bakken Wadloper...
 

25-05-2008 20:16:16
taigagaai
Moderator
taigagaai
En het onderhoud van VIRM-IV in Zaanstraat, gaat dat ook allemaal over naar Onnen of niet?  

25-05-2008 20:17:59
thom
thom
Ik dacht dat de Zaanstraat al geen VIRM meer deed toch?  

25-05-2008 20:27:30
willy84
willy84
Zaanstraat doet allang geen VIRM meer. Dacht dat zij in de toekomst het middel lange onderhoud aan VIRM gaan doen.
Zaanstraat doet nu voornamelijk mat'64 en getrokken rijtuigen en DDM1 ook dacht ik?
 

25-05-2008 20:29:58
Rolffiej19
Rolffiej19
Jup zaanstraat doet alleen Mat64 en DDM-1 en in 2011 schijnt het allemaal plat te gaan(zaanstraat) en willen ze het opstel gebied in de westhaven gebruiken  

25-05-2008 20:32:52
willy84
willy84
Dat is nieuw voor mij. Willen ze een nieuwe werkplaats bij de haven bouwen?  

25-05-2008 20:36:04
Somda
Somda
In een topic (weet niet meer exact welke) had ik al een keer aangegeven dat de zaanstraat in de nabije toekomst zijn deuren gaat sluiten.Dat het 2011 wordt is idd nieuws.Had nl vernomen dat het eind 2009 begin 2010 zou gebeuren.Jaartje uitstel dus.  

25-05-2008 20:40:36
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dan had ik het dus verkeerd van het VIRM-IV. Sorry voor de verwarring.  

25-05-2008 20:51:24
ruysdael
ruysdael
Quote
willy84: Dat is nieuw voor mij. Willen ze een nieuwe werkplaats bij de haven bouwen?
Sterker nog: Er zijn al een heel zooitje bomen voor gekapt (als dat het terrein is waar ze het gaan bouwen, als er geen modderdepot gaat komen).
 

25-05-2008 21:01:18
willy84
willy84
Dat is dat NS terein waar die geweldige stadsnomaden woonde. Die weigerde te vertrekken terwijl ze al jaren op NS terein zaten. NS had het ook al via de rechter laten voorkomen meen ik me te herinneren. Op een gegeven moment werden ze wakker van de bomenkappers.
Daar zou eigenlij een baggerdepot worden gemaakt dacht ik ook. Maar nu dus een werkplaats waarschijnlijk?
 

26-05-2008 08:24:37
woepje
woepje
Quote
ass-er: Alleen gaat de 2100 niet naar Gvc, dus er is geen sprake van vervangen.
Als de 2600 ook blijft rijden, dan vervang je dus alleen de 2100. Blijf je met ICM rijden, dan wil dat zeggen dat de helft van de ritten ICM (NoordOost) wordt en de andere helft VIRM (2600).
 

26-05-2008 22:15:11
kbrandsma
kbrandsma
Quote
luytjes:
Quote
kbrandsma: DM'90 is geen GTW met een aparte motorbak. Daarnaast heeft het treinstel een diesel-hydraulische aandrijving, in plaats van een diesel-elektrische. Dat houdt in dat er dus ook nog draaistellen met tractiemotoren onder moeten worden geplaatst. Of je zou 1 knoepert onder de bak moeten hangen, maar of dat mogelijk is...

Dieselmotor vervangen door een elektrische en er een elektro-hydraulische aandrijving van maken? Of zeg ik nu iets héél raars?

Ja, eigenlijk wel. Een elektromotor heeft in het algemeen geen extra overbrenging nodig, zoals een hydraulische transmissie wel heeft. Een elektromotor kan over een erg ruim toerengebied een vrij constante trekkracht leveren, terwijl dat bij een dieselmotor minder dan 1500 toeren bedraagt.
Quote
timtrein: Enne, het zal me niks verbazen als die 200 bakken VIRM-4 voor Onnen minder werk zijn dan 81 bakken Wadloper...

Mij ook niet. Diesel is nu eenmaal meer onderhoudsgevoelig. Overigens ging het over 79 bakken DH: 17 maal DH-I en 31 maal DH-II. De 3101 en 3102 werden immers in Hengelo onderhouden .
 

26-05-2008 22:47:49
nedtrain25
nedtrain25
Quote
Rolffiej19: Leidschendam heeft : SGMm-3, SGMm-2, DDAR , Randstadrail , V-irmpjes , en krijgt SLT%05%


Leidschendam heeft SGMm-2 en 3, DDAR, RET SG2, Virm, tussenbeurten lok 1800
Krijgt SLT, GTW arriva, RET SG3.
En raakt Virm kwijt.

het is trouwens een lawaai in leidschendam vanwege de verbouwing
 

26-05-2008 22:48:59
woepje
woepje
@timtrein / kbrandsma

200 bakken VIRM inderdaad, maar ook de oude VIRM-IV's (oftewel de meuk die nu rondrijdt). Op den duur staan al het VIRM te On voor onderhoud, dus dan ook echt alle viertjes. Tenzij de plannen ineens omgegooid zijn, maar goed%08%

Laatst bewerkt door woepje op 26-05-2008 22:49
 

06-06-2008 15:23:09
broek53
broek53
Helemaal terugzien of het allemaal ter sprake is geweest, dat lukt me niet, maar een paar opmerkingen voor de zekerheid dan maar.
1. De nieuwe VIRM's gaan in onderhoud in Onnen en kunnen ook (voorlopig) niet echt anders, omdat daar een installatie gemaakt wordt voor het legen van de bioreactoren van de toiletten,
2. Als de Zaanstraat sluit, komt er in de Westhaven geen nieuw onderhoudsbedrijf, maar gaat het werk over naar de Watergraafsmeer. Tenzij er ineens nog een paar honderd bakken bij NS bij komen, natuurlijk. Wel naar de Westhaven gaat dan het opstelterrein Zaanstraat. Dit alles omdat de gemeente Amsterdam de terreinen van de huidige Zaanstraat graag wil verwerven.
Deze plannen zijn nog geenszins concreet, dus elke activiteit op bouwgebied of bomenkapperij aldaar, heeft er niets mee te maken.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-06-2008 15:23
 

15-08-2008 15:41:08
abcde
abcde
Quote
broek53: In de loop der tijd is er al van alles de bedoeling geweest met de Bs-en (uit de Benelux) : revisie + ombouw tot stuurstandrijtuig voor 1700-en, terugbouwen tot B, noem maar op. Relatief peperdure verbouwingen natuurlijk. De dagkoers voor de Bs ziet er op dit moment somber uit: NS heeft materieel teveel, geen behoefte aan meer stuurstandrijtuigen en geld te weinig ...


Heeft NS een overschot aan materieel ? Of is dit bij een bepaald type materieel het geval ?

De huidige instroom van 204 bakken VIRM is toch vanwege materieel-krapte ?

Laatst bewerkt door abcde op 15-08-2008 17:12
 

18-08-2008 19:20:04
timtrein
timtrein
Die instroom is mede om oud materieel te kunnen vervangen. Tot die tijd heb je in elk geval wat over.