Werkzaamheden Hengelo 11/12 maart
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
09-03-2006 08:54:17
dvdhoven
dvdhoven
Ik mis bij de drgl's de aankondiging van de werkzaamheden rond Hgl op 11 en 12 maart. Kijk ik verkeerd?
In ieder geval gaan de cargo's van/naar Em ipv Bh.
Zaterdag geen treinen tussen Aml en Es
Zondag geen treinen tussen Hgl en Es
Zaterdag en zondag geen treinen tussen Hgl en Odz.

Verder opmerkelijk op zaterdag 11-3:
Trein 47758, zaterdags gipsvervoer naar On, gaat via Em, Ah (kopmaken op Ahb), Dv, Zl. ipv via Nieuwe Schans
Trein 49667, leeg dolomiet, gaat via Zl, Dv, Ah, Nm, Ht en dan zijn gewone route ipv Amf, Ut, Ht



Laatst bewerkt door dvdhoven op 09-03-2006 09:08
 

09-03-2006 10:03:37
dumpy_dump
dumpy_dump
Nieuweschans - Leer gaat er ook uit vrijdag-zaterdag-zondag-[EDIT maandag-dinsdag], moet weer eens een bootje door...



Laatst bewerkt door dumpy_dump op 09-03-2006 12:45
 

09-03-2006 13:20:40
roadrunner
roadrunner
ik heb de meldingen qua werkzaamheden voor dit weekend nog niet gemaakt idd, zal het vandaag nog doen  

09-03-2006 16:47:40
taigagaai
Moderator
taigagaai
In Borne ligt al een maand of 4 een enorme berg ballast op de voormalige parkeerplaats naast het station. Het wordt zo ondertussen wel eens tijd dat die berg weggaat, dat beneemt mij het zicht op het spoor als ik er aan kom fietsen  


09-03-2006 16:54:59
mark
mark
Net als de betonnen bielzen bij Amri, die er oomk al een tijdje liggen. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat deze werkzaamheben in het weekend van 26 en 27 november 2005 werden uitgevoerd, maar die zijn toen niet doorgegaan i.v.m. hevige sneeuwval.

Groeten, Mark
 

09-03-2006 17:25:39
rudolfph
rudolfph
Oh, lol, dat weekend. Maar dat weekend is er wel nog aan het spoor gewerkt op het traject Aml-Hgl-Es, de 1600/1700 en 7900 reed maar tot Aml en verder met een pendeltrein (een losse ICM staat mij bij, waren niet echt veel zitplaatsen en toen spotte ik nog niet), waarbij tussen Aml en Hgl enkelspoor gereden werd (over het sp VAN Aml NAAR Hgl volgens mij). In ieder geval is er toen wel iets gebeurd.

Groeten van Rudolfph
 

09-03-2006 17:33:08
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ja, er lag te veel sneeuw op de rails, er lagen bomen op de rails etc. Nee, er is toen helemaal niets gedaan aan het spoor dat weekend.  

09-03-2006 20:35:06
rudolfph
rudolfph
Kijk, dat werkzaamheden niet door kunnen gaan is tot daar aan toe, in de bouw leggen ze het werk onder een bepaalde temperatuur ook neer, en ik wil ook nog wel begrijpen dat ze een beetje druk waren met het herstellen van de puinhopen van de vrijdag ervoor. Maar waarom dan in hemelsnaam reizigers extra in Aml laten overstappen, en bovendien nog veel te korte pendeltreinen laten rijden? Als je werkzaamheden kunt afblazen, dan kun je die aangepaste dienstregeling ook afblazen? Of moet ik dit gewoon niet WILLEN begrijpen? Klantvriendelijk en dienstverlening zijn soms bij NS niet te vinden.

Groeten van Rudolfph
 

09-03-2006 22:00:32
luc
luc
Quote
Kijk, dat werkzaamheden niet door kunnen gaan is tot daar aan toe, in de bouw leggen ze het werk onder een bepaalde temperatuur ook neer, en ik wil ook nog wel begrijpen dat ze een beetje druk waren met het herstellen van de puinhopen van de vrijdag ervoor. Maar waarom dan in hemelsnaam reizigers extra in Aml laten overstappen, en bovendien nog veel te korte pendeltreinen laten rijden? Als je werkzaamheden kunt afblazen, dan kun je die aangepaste dienstregeling ook afblazen? Of moet ik dit gewoon niet WILLEN begrijpen? Klantvriendelijk en dienstverlening zijn soms bij NS niet te vinden.
Inzicht in wat er allemaal bij werkzaamheden komt kijken (gewijzigde materieelomlopen, andere personeelsdiensten, contracten met andere vervoersbedrijven voor vervangend vervoer) is er soms (lees: vaak) bij buitenstaanders ook niet te vinden. Ter info: het aanvragen van een buitendienststelling van dat formaat moet twaalf of dertien weken van tevoren gebeuren. Kun je je indenken wat een vervoerder dan in één of twee dagen moet regelen?



Laatst bewerkt door luc op 09-03-2006 22:02
 

09-03-2006 22:12:36
mark
mark
Quote
rudolfph: Oh, lol, dat weekend. Maar dat weekend is er wel nog aan het spoor gewerkt op het traject Aml-Hgl-Es, de 1600/1700 en 7900 reed maar tot Aml en verder met een pendeltrein (een losse ICM staat mij bij, waren niet echt veel zitplaatsen en toen spotte ik nog niet), waarbij tussen Aml en Hgl enkelspoor gereden werd (over het sp VAN Aml NAAR Hgl volgens mij). In ieder geval is er toen wel iets gebeurd.

Groeten van Rudolfph
Dat waren de 4074, 4209 en 4213, en die zaten inderdaad behoorlijk vol
 

09-03-2006 22:49:12
rudolfph
rudolfph
Oké, een dergelijke aanvraag duurt 12-13 weken. Wie doet die aanvraag aan wie? En waarom kan, als op vrijdag reeds bekend is dat de werkzaamheden niet door kunnen gaan, niet de normale omloop worden uitgevoerd? De normale omloop kost altijd minder inzet van personeel en materieel (extra mensen op stations, zijn er vaak tientallen in totaal, extra reservetreinen met personeel) en het plan voor de normale omloop ligt toch klaar in de kast. Bovendien komt bij een beetje werkzaamheden de omloop toch wel op zijn gat te liggen, gewijzigde materieelomloop of niet, dus een beetje bijsturen op de dag zelf kan ook geen kwaad. En buiten dat alles, dan snap ik nog niet waarom er maar 3 treinstellen geregeld worden (ik zat in een losse ICM3 of ICM4), terwijl er enkele ICM treinstellen stilstaan in Hgl (en waarschijnlijk ook Es), dat is gewoon hufterig in de richting van de reiziger.

Groeten van Rudolfph



Laatst bewerkt door rudolfph op 09-03-2006 22:49
 

09-03-2006 23:27:42
dumpy_dump
dumpy_dump
Dat die treinen gereden hadden moeten worden met 7 bakken ICM of 3xDM90 (= dat wat mag met 1 HC) zijn we snel over klaar: dat ben ik met je eens.
Maar ik denk dat je nu wat te makkelijk denkt over gewijzigde materieel- en met name personeelsomloop. De busregeling wordt gedaan door PBT (Proces Bijzondere Taken) aangevuld met wat mensen uit de rijdende dienst (HC's en machinisten), maar in eigenlijk alle gevallen zijn dat er minder dan bij een normale dienstregeling. Bovendien is voor alle HC's en machinisten de dienst aangepast, de begintijd veranderd, de eindtijd veranderd, de opstapplaats of de complete inhoud aangepast. Dat draai je echt niet meer zo makkelijk terug!
Wat betreft de materieelomloop: die is zeker voor het ICM aardig complex, met drietjes en viertjes, en dan ook nog eens de eis dat de uitlopende stellen, zeker aan het eind van zondag, de goeie zijn. De materieelomloop is voor de hele NoordOost gewijzigd bij zulke werkzaamheden (1700 uit Enschede keert op 500 naar Groningen in Den Haag Centraal) en dat dus allemaal terugdraaien is ook een behoorlijke puzzel die je niet even in een uurtje doet...
 

10-03-2006 10:12:29
rudolfph
rudolfph
Van bussen was in dit geval dus geen sprake meer omdat die pendeltreinen reden, die bussen waren dus afgezegd. Een ander punt van die pendeltreinen was dat ze niet echt regelmatig reden, de wachttijd in Aml kon oplopen tot meer dan 30 minuten (in mijn trein zaten 1x1700 en 1x 7900, met mogelijk nog 1x 1600, waarbij ik uit de 1700 kwam), terwijl dat dus nergens voor nodig was.

En over dat terugdraaien van personeelsdiensten en materieelomlopen: als er op vrijdag al bekend is dat de diensten zaterdag anders liggen dan gepland, dan moet dat toch geregeld kunnen worden? Van een bedrijf als NS mag je toch wel enige flexibiliteit verwachten ivm calamiteiten. Of is het gebrek aan flexibiliteit ook de oorzaak dat bij calamiteiten de dienstverlening volledig op zijn gat ligt? Bovendien, de taak van de bijsturing in Ut is toch om te zorgen dat materieel op de juiste plaatsen uitloopt in onverwachte situaties? Vanaf vrijdagmiddag tot zondagavond einde dienst is meer dan 48 uur, dus genoeg tijd om te zorgen dat alle stellen op de juiste plaats uitlopen lijkt mij.

Misschien gedraag ik me nu een beetje als onwetende treinreiziger die niet snapt waarom hij extra moet overstappen en bovendien nog een halfuur moet wachten, maar het lijkt me toch makkelijker om een omloop uit te voeren die ieder weekend wordt uitgevoerd, dan een tijdelijke omloop die maar eenmalig wordt uitgevoerd.

Groeten van Rudolfph



Laatst bewerkt door rudolfph op 10-03-2006 10:16
 

10-03-2006 10:36:31
dumpy_dump
dumpy_dump
Het makkelijkst is om de omloop te rijden die gepland is. Voor dat weekend was een omloop gepland waarbij niks reed op Almelo - Enschede, dus is die het makkelijkst.
Het gaat niet alleen om de uitloop op zondagavond, maar ook om de uitloop op zaterdagavond (ivm start Nachtnet).
Die bewuste vrijdag had bijsturing, die overigens niet in Utrecht zit maar op 4 locaties verspreid over Nederland, écht wel wat anders te doen dan het regelen van het personeel en materieel voor zaterdag. Volgens mij was het die vrijdag al genoeg werk om al het personeel weer thuis te krijgen, dat was toch die puin-vrijdag? Dan heb je dus geen tijd om diensten (van met name personeel, materieel klaagt niet als je ze 's nachts nog eens vertelt dat ze wat anders moeten doen) te wijzigen, terwijl je dat al wel gedaan moet hebben want je moet de eerste trein tenslotte alweer rijden.

Bij calamiteiten is personeel meer geneigd om wat langer te blijven (zeker als ze toch in een trein zitten die onderweg zijn naar hun standplaats, dan kunnen ze toch ook weinig anders) dan dat je ze gepland al langer laat blijven - wat best eens zou kunnen als je hun diensten aanpast.

Dat die pendeltreinen met meer regelmaat (= halfuursdienst) gereden hadden moeten en kunnen worden ben ik wederom gelijk met je eens. Die bussen zijn afgezegd omdat ze toch niet hadden kunnen rijden, maar ik neem aan dat er wel gewoon voor betaald is. Connexxion heeft zn chauffeurs tenslotte ook al ingeroosterd, die mensen zijn niet blij als ze opeens niet kunnen werken en dus geen geld verdienen.

Trouwens, eerder hier in de tread genoemd maar misschien leg ik nu verbanden die er niet zijn, was er niet ook maar 1 spoor beschikbaar op Almelo - Hengelo en kon je dus niet anders dan minder treinen rijden? Dat zou ook de onregelmatigheid van de dienst kunnen verklaren.
 

10-03-2006 10:44:29
kniesoor
kniesoor
Aanvulling: CXX zal ook wel mankracht in huren bij touringcarbedrijven, net als de BBA doet als zij verstoringen moet opvangen?  

10-03-2006 10:45:18
taigagaai
Moderator
taigagaai
Je hebt in dit betoog helemaal gelijk Dumpy, het was inderdaad die puin-vrijdag. Als het een normale vrijdag was geweest, dan was er misschien nog wat te regelen voor wat betreft een normale omloop. Zowel voor personeel als voor materieel. Deze vrijdag was er toch flink wat personeel gestrand, die niet in de buurt zaten van hun standplaats en toch graag naar huis wilden. En mocht zo'n iemand een middag of late dienst hebben en die zaterdag een extra, vroege dienst hebben, dan kon het zijn dat die niet aanwezig kon zijn, omdat die gene ergens anders gestrand was. Een combinatie van factoren heeft er toe geleid dat er weinig treinen reden, geen werkzaamheden uitgevoerd konden worden etc...  

10-03-2006 11:07:35
rudolfph
rudolfph
Ja lekker hoor, NS doet er dus alles aan om het eigen personeel wel thuis te krijgen en laat de mensen in sportzalen, of hotels als ze geluk hebben, de nacht doorbrengen. Ik (als treinreiziger) kan op een zaterdagochtend ook best wel een vroege dienst hebben, maar dat is dus niet belangrijk.

En ik heb zelf gezegd dat het enkelspoor rijden was tussen Aml en Hgl, dat heb ik afgeleid uit het feit dat de trein van Hgl naar Aml pas vertrok toen wij in Hgl binnenkwamen, terwijl die al eerder had moeten vertrekken. Uit het enkelspoor rijden leid ik ook af dat er dat weekend dus toch wel iets aan het spoor gewerkt moet zijn, omdat anders dat enkelspoor rijden ook niet nodig was. Of kan een buitendienststelling van een spoor ook niet teruggedraaid worden? Op vrijdag was er in ieder geval nog niets aan het spoor gebeurd, en op vrijdag was ook al bekend dat er pendeltreinen zouden rijden dat weekend, dus tijd genoeg om dan die buitendienststelling terug te draaien als er toch niets meer gaat gebeuren.

Als het een gewone vrijdag geweest was, dan waren de werkzaamheden gewoon als gepland doorgegaan en dan had ik zondag "lekker" in de bus gezeten (en was ik waarschijnlijk sneller thuis geweest).

Over die puinvrijdag: Esd-Dv-Zl-Amf met de trein, waarbij een 1600 extra stopte op Esd, in Aml 7900 naar Zl al overvol (mensen in cabines etc), dus maar naar Dv, in Dv meer dan een halfuur stilgestaan, waar na 10 minuten iedereen in die ene VIRM naar Zl gedirigeerd werd, 10-15 minuten later aan de andere kant van het perron 2xVIRM verscheen, welke vervolgens bijna leeg eerst naar Zl vertrokken, zodat ik nog 10 minuten moest wachten op vertrek naar Zl, vanaf Zl met een 500/700 naar Amf, vlak voor Eml werd omgeroepen dat we terug naar Zl zouden gaan, maar bij Eml werd dat teruggedraaid. Vanaf Amf met SN-lijn 80 naar Klp, bus reed niet verder, dus toen met de auto opgehaald voor de laatste 7 km. Ik mag niet klagen, heb er maar 0530uur over gedaan, dat is minder dan 2x de normale tijd (0300uur) en dat was die dag een absoluut record.

Groeten van Rudolfph



Laatst bewerkt door rudolfph op 10-03-2006 11:09
 

10-03-2006 11:10:49
taigagaai
Moderator
taigagaai
Een buitendienststelling hoeft niet altijd te maken te hebben met werkzaamheden, maar het kan ook zo zijn dat de toestand van de baan het niet toelaat om treinen te rijden over dat betreffende spoor.  

10-03-2006 11:14:02
rudolfph
rudolfph
Maar dan moet er toch wel aan het spoor gewerkt worden om dat te herstellen? Of dat nou nieuwe rails is of bovenleiding herstellen na omgevallen bomen, er moet gewerkt worden.  

10-03-2006 11:16:38
dumpy_dump
dumpy_dump
Hohoho, ik heb de situatie bij normale verstoringen beschreven (personeel naar standplaats) en bij normale verstoringen komen reizigers ook thuis!

Hoe het die puin-vrijdag is afgelopen met het personeel weet ik niet, het zou me niet verbazen als die ook overnacht hebben (of de hele nacht in touw zijn geweest) die dag.

Wat betreft dat enkelspoor: ik las hier (toch?) dat er nog last was van bomen en andere zooi op het spoor, en dat daarom maar 1 spoor beschikbaar was. Als je werkzaamheden aan een spoor terug kunt draaien, kun je dat ook aan twee sporen.
 

10-03-2006 11:18:15
taigagaai
Moderator
taigagaai
Misschien waren de monteurs er nog niet Rudolfph, stonden zij nog ergens vast. Het heeft ook tot maandag geduurd voor dat er weer treinen van Enschede naar Gronau reden, doordat er bomen lagen.  

10-03-2006 11:19:15
rudolfph
rudolfph
Quote
Martin Verwoert: Ja, er lag te veel sneeuw op de rails, er lagen bomen op de rails etc. Nee, er is toen helemaal niets gedaan aan het spoor dat weekend.
Deze bedoelde je, en er staat ook dat er geen regulier onderhoud is uitgevoerd. Es-Gronau was trouwens nog erger, daar zijn ze het hele weekend bezig geweest met bomen opruimen, terwijl ze daar niet eens bovenleiding hebben om te herstellen.



Laatst bewerkt door rudolfph op 10-03-2006 11:19