DE-II 179 back on track?
Forum: Algemeen - Algemeen
13-05-2008 18:26:43
djm008
djm008
Ik zag op Youtube het volgende filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=pA81lwLjd3c&feature=related

rond 6:50 min is te zien dat de schortplaten van de trein af zijn.

Ik vermoed dat men dus toch bezig is met de 179 langzaam op te lappen. Mochten er mensen op het forum zijn die specifiek kunnen aangeven wat men met de 179 aan het doen is of nog wil gaan dan doen, dan zou een reactie meer dan welkom zijn.
 

13-05-2008 18:41:19
dennistd
dennistd
Toevallig ben ik er vorige week zondag geweest, toen deze foto gemaakt waarop hij er nou niet echt rijvaardig uitziet: http://dennistd.nl/temp/treinbus/zlsm_de2.jpg  

13-05-2008 18:58:43
djm008
djm008
Indd...wat is trouwens dat ding dat op die kar staat? Is dat een booster om de accu's te laden?

Ik heb deze link ook even doorgezet naar beneluxspoor.net

Met verwijzing naar jou. En uiteraard bedankt voor de foto. Als jij, of iemand anders er nog heeft, altijd welkom.

Laatst bewerkt door djm008 op 13-05-2008 19:02
 

13-05-2008 19:48:05
thom
thom
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het erg veel betekenis heeft, de schortplaten mogen er danwel af zijn, maar het ziet er niet echt uit alsof er gewerkt word verder...

Daarnast zit er nog plenty werk aan dat stelletje om hem weer op de baan te krijgen, dat je een korte termijn gewoon kunt vergeten...
 


13-05-2008 19:58:56
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik weet niet waar jij een booster ziet, maar dat is het ketelloze frame van de E1040. De loc is op dit moment in revisie, nu de 1289 gereed is.  

13-05-2008 20:08:21
djm008
djm008
Booster staat, volgens mij, ter hoogte van de middelste blauwe reclamebalk. Volgens bij staat deze booster/of lader op het karretje.  

13-05-2008 21:36:17
amtrak
amtrak
Hoi djm008

zoals ik je al vanmiddag melde op het nmld forum
wordt er af en toe aan gewerkt,
de schortplaten zijn helemaal blank geschuurd en in de primer gezet
de hulpgenerator is stuk dus daar zullen we eerst een nieuwe voor moeten regelen

verder lijkt het mij handig om het aan de mensen te vragen die ik je vanmiddag al voorstelde ipv hier een topic te openen waar niemand wat aan heeft

met vriendelijke stoomgroet amtrak
 

13-05-2008 21:48:15
timtrein
timtrein
Probeer het eens bij de HIJSM of de HSA, die hebben allerlei onderdelen  

13-05-2008 22:16:31
djm008
djm008
Amtrak, is ook reeds gebeurd, en heb ik ook al antwoord op. Dit was reeds eerder gepost dan dat ik jouw pm had gelezen. Dus mijn excuus, denk er de volgende keer aan.


Verder is de HIJSM (met de 180) en de HSA (met de 186) indd misschien een idee om zo'n generator uit te halen zoals Timtrein zegt. Misschien dus een tip voor de ZLSM.
 

13-05-2008 22:30:27
amtrak
amtrak
zover ik weet zijn ze daar al in onderhandeling over voor een exemplaar  

13-05-2008 23:04:57
thom
thom
Als de hulpgenerator niet gewijzigd is bij een DE2 tov een DE1, en het lukt je er niet 1 te verkrijgen dan moet je even mij PM'men....  

13-05-2008 23:32:28
djm008
djm008
Nou kijk aan, dan heeft mijn topic toch iets opgeleverd. Thom, positief dat jij mogelijkheden ziet. Ik denk dat dit de ZLSM weer een stappie dichterbij kan brengen om de 179 weer op de baan te krijgen.  

14-05-2008 21:57:06
hellfire
hellfire
Quote
djm008: Ik zag op Youtube het volgende filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=pA81lwLjd3c&feature=related

...

Ik vermoed dat men dus toch bezig is met de 179 langzaam op te lappen.


Ik ben de afgelopen jaren een paar keer bij een van de evenementen van de ZLSM geweest. Even wat foto's uit de archieven uploaden.

21 mei 2006: de meeste schortplaten zitten er nog op: http://s212.photobucket.com/albums/cc95/hellfire_ultd/DE2%20179/?action=view&current=IMG_3472.jpg
Dieselweekend 2006: schortplaten er af: http://s212.photobucket.com/albums/cc95/hellfire_ultd/DE2%20179/?action=view&current=IMG_4043.jpg
Najaarsstoomgala 2006: de 179 wordt naar buiten (en weer naar binnen) gerangeerd: http://s212.photobucket.com/albums/cc95/hellfire_ultd/DE2%20179/?action=view&current=IMG_4299.jpg
Tijdens het dieselweekend van 2007 heb helaas ik geen foto's gemaakt van de 179. Hij was toen in ieder geval nog geel.

Ook geeft mich op dit forum ergens een kleine toelichting over de plannen met de 179: https://www.somda.nl/www/forum/3119/p82432/

Er wordt dus al geruime tijd flink aan de 179 gewerkt, hoewel je dat aan de buitenkant nog niet kunt zien.

Laatst bewerkt door hellfire op 14-05-2008 22:01
 

14-05-2008 22:13:34
midnight-s
midnight-s
Op de foto is idd iets van een booster te zien... ztaat op iets van een kruiwagen of zo.


Echt Twello!!!!! Leuk dorp aan de rand van de Veluwe!
 

15-05-2008 13:38:28
mich
mich
Hard gewerkt is een groot woord er zit wel vooruitgang in. Amtrak is vaker bij de ZLSM dan ik, en weet er dus meer van. Er staat inderdaad een booster naast om de accu's op te laden. Volgens mij is er aan het electrische deel van het stel al het een en ander gedaan.  

15-05-2008 15:26:24
timtrein
timtrein
Daar (elektra) zijn ze jaren geleden al mee begonnen, zover ik weet.  

15-05-2008 20:13:49
djm008
djm008
Hellfire, dank voor de foto's die je hebt geplaatst. Ik heb zelf ook even contact gehad met een member van het NMLD forum.

Deze gaf aan dat er op dinsdag geregeld aan de trein wordt gesleuteld. De generator/hulpgenerator is het probleem. Op eigen titel (dus wat ik zelf denk) is dat deze kapotte generator verhinderd dat de motor van de desbetreffende bak zal starten.

Ik merk via Thom dat deze misschien wel iets voor de ZLSM kan betekenen. Wellicht via connecties met het NSM (aangezien ik DE1 lees)? Lijkt mij toch niet al te moeilijk om een nieuwe generator in de kapotte bak te zetten. Natuurlijk ben ik maar een leek.

Even ter vraag aan de ZLSM leden; zou de trein rijden als er een nieuwe generator in zou zitten? Want ik begrijp dat 1 van de motoren wel start en dit ook met regelmaat gedaan wordt..

Groet en dank voor de antwoorden en meningen!
 

15-05-2008 20:59:30
amtrak
amtrak
bijde motoren lopen
de hulpgenerator is niet voor te rijden maar net als een dynamo van de auto om de accu's enzo bij te laden ( lees verlichting ) als ik het niet verkeerd heb
verder zijn we al met mensen in onderhandeling over een hulpgenerator
dus dat zal wel goed komen

wat de toekomst plannen van het stel zijn dat weet ik niet
waarschijnlijk door rijden naar valkenburg aangezien de railbus dat niet mogelijk mee is

hard aan gewerkt zal er zeker nog niet gedaan woorden eerst moeten we maar eens de stoomloc's om de baan hebben en nu ook de revisie van de arend
en de railbus zal ook wel een keer in onderhoud moeten

en ga nu ook niet vragen welke kleur dat ding word want daar zijn we ook nog niet over uit

hoop hierbij jullie genoeg te hebben geinformeerd

met vriendelijke groet Simon
 

15-05-2008 21:16:34
djm008
djm008
Hoi Simon,


Dank voor je snelle en uitgebreide reactie. Als de motoren lopen, dan kan het stel dus ook op eigen kracht heen en weer bewegen toch?

Je zou allen de accu's voor het starten moeten opladen.

Klopt die theorie van mij?
 

15-05-2008 21:59:31
timtrein
timtrein
Zover ik weet wel (dat heeft trouwens de afgelopen jaren altijd al gekund hoor)  

15-05-2008 22:07:36
amtrak
amtrak
ik weet dat niet precies

maar denk dat het wel mogelijk is

ik zelf ben eerder een stoomman dan een dieseljongen
maar voor ze weer rijd duurt nog wel ff
eerst zal dacht ik de elektrische draadjes na moeten woorden gekeken
en dan lijkt me voor de toonbaarheid ook een kleutje toepasselijke
zoals ik al eerder melde heeft ze niet de hoogste pririoriteit

het heeft dus geen zin om naar de bekende weg te vragen
zal nog wel een tijd duren voor ze rijd en als ze dat weer doet bij jij de eerste die het weet

met vriendelijke groet amtrak

Edit

jah klopt tim ze hebben er een paar jaar geleden nog eens mee gereden maar toen konden ze dacht ik maar een kant uit
waaarschijnlijk omdat de contacten van de rijcontroler vervuild waren ofzoiets

Laatst bewerkt door amtrak op 15-05-2008 22:10
 

15-05-2008 22:23:56
djm008
djm008
Ik denk dat dat te maken had met de rijrichtingwals  

15-05-2008 22:32:32
edje
edje
Motor zal misschien wel blijven draaien, maar sommige onderdelen hebben toch een spanning nodig, anders werkt het niet.  

15-05-2008 22:46:13
thom
thom
Quote
djm008: Dank voor je snelle en uitgebreide reactie. Als de motoren lopen, dan kan het stel dus ook op eigen kracht heen en weer bewegen toch?

Je zou allen de accu's voor het starten moeten opladen.

Klopt die theorie van mij?
Nou, accu's opladen is echt wel het minst belangrijke in het geheel eigenlijk

Zoals je zelf eigenlijk al zei ben je een leek, en dat blijkt wel want je denkt er nogwel makkelijk over Niks om je kwalijk te nemen trouwens %08%

Dat een motor wil starten en wil draaien, wil zeker niet betekenen dat het stel rijdt, je electrische tractie is minstens net zo belangrijk... %05%
Want als je hoofdgenerator levert de spanning voor je tractiemotoren en als jouw generator defect is, of 1 van je tractiemotoren, dan kan een dieselmotor best wel draaien maar zonder opgewekte stroom of verbruikte stroom doet hij het echt niet

En wat je zegt een generator wisselen...
Enthousiast, want een hulpgenerator wisselen is nogwel piece of cake, die dingen zijn niet groot en wel hanteerbaar maar een hoofdgenerator weegt gemakkelijk een slordige ton en dat doe je dus even minder snel %08%

Het is helaas niet zoals velen denken, als het stel rijdt, dan rijdt ie..
Maar zo'n stelletje als de 179 moet eigenlijk compleet uitmekaar, alles schoonmaken, nazien, reparen eventueel en beproeven. En eigenlijk vertel ik het dan nog eenvoudiger dan het is %08%

En dan zitten er heeel wat componenten in zo'n stelletje kan ik je vertellen

Laatst bewerkt door thom op 15-05-2008 22:48
 

15-05-2008 22:53:21
thom
thom
Quote
djm008: Ik denk dat dat te maken had met de rijrichtingwals

Zo ff snel gedacht denk ik van niet

Zo'n stelletje heeft twee rijrichtingswalsen, als er 1 defect zijn schakelt de andere allicht nogwel en rijdt die installatie dus wel

Nou zou het natuurlijk kunnen zijn dat beide rijrichtingswalsen defect zijn, maar dan zouden ze hetzelfde defect hebben, dat zou wel toevallig zijn.
Grotere kans dat de storing ergens in het aansturingscircuit zit, in bv een rijcontroller of een rijvoorwaarde

Maar of dat zo is, komt pas aan het licht als gaat zoeken met schema's erbij, en meten is dan weten %08%
 

16-05-2008 11:14:28
amtrak
amtrak
thom bedankt voor de uitleg

iig weet ik dat alleen de hulpgenerator defect zou zijn en dus NIET de hoofdgenerator

en idd moet eigenlijk het hele stel nagekeken woorden voordat ze weer de baan op kan

met vriendelijke groet amtrak
 

16-05-2008 11:23:55
djm008
djm008
Ik vraag me alleen nog 1 dingetje af. Ik kan me nog herinneren dat de 179 in 1999 op eigen kracht van Maastricht naar de ZLSM is gereden. Er is destijds zelfs een programma op tv geweest hierover. Ik meen dat heette: Het moment van.

En dat was dan het moment van ene Wil Obbens, oud instructeur voor de DE2 in Heerlen. Daarom zou de trein ook de naam Wil hebben gekregen.

Hoe heeft de DE2 in deze staat kunnen geraken dat er nu zoveel mis aan is?

Ik vind het zelf wel jammer want vroeger heb ik met de tienertoer menig ritje in het blauwtje gemaakt op het Miljoenenlijntje. En hij is dan ook zeer historisch verantwoord
 

16-05-2008 12:07:55
amtrak
amtrak
jah de DE2 heet Wil vernoemd naar Wil Obbens
en zal in de toekomst waarschijnlijk ook zo blijven heten

hoe het stel in die staat is kunnen komen weet ik ook niet

met vriendelijke groet amtrak
 

16-05-2008 12:41:38
mich
mich
Toen het stel bij de ZLSM kwam was het al erg versleten, de ZLSM wilde een stel dat in Zuid limburg gereden had, in plaats van het technisch beste stel op dat moment. Niet dat dat zon foute keuze was, maar daarna heeft het stel zeer vele jaren buiten stilgestaan. Dat is funest voor een trein, helaas. Bij de ZLSM werkplaats ligt de prioriteit nadrukkelijk op het stoomgebeuren. Ergens wel begrijpelijk, want de ZLSM draait rond die stoomtrein.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-05-2008 13:03:35
edje
edje
Denk eigenlijk dat de 178 en de 179 wel de stellen zijn, die het zwaarst hebben gehad.
Weinig reserve, en altijd op steile helingen waar ze eigenlijk niet voor gemaakt waren, want eigenlijk was een DE1 veel geschikter.
 

16-05-2008 14:20:19
djm008
djm008
Wat was technisch gezien dan het beste stel Mich? Heb jij daar een idee over?

Dat zou dan de 178 moeten geweest zijn, want volgens mij had de 171 toch ook al de aftocht geblazen.
 

16-05-2008 14:40:43
mich
mich
De 186 en 180 denk ik dus niet de stellen die in zuid limburg reden, de rest van de de2en ken ik niet en waren voor mijn tijd. Inderdaad zoals edje al zegt heeft heeft de 179 het op de hellingen zwaar gehad, had daar veel last van oververhitting.  

16-05-2008 19:23:38
timtrein
timtrein
Quote
djm008: Hoe heeft de DE2 in deze staat kunnen geraken dat er nu zoveel mis aan is?
Uhm... het stel was een slordige 45 jaar oud toen 'ie buiten dienst ging... de laatste jaren bij NS werd het ding bijna letterlijk met plakband en touw bij elkaar gehouden. De aflossing door DM '90 heeft jaren langer geduurd dan gepland, al die tijd heeft het spul met minimaal onderhoud doorgereden. Daarna heeft het stel even bij de ZLSM gestaan, is in een mum van tijd meerdere keren (!) ondergespoten, en sinds die tijd is er weinig meer aan gedaan.

@Mich: alle Zwolse DE-2'en waren destijds al afgevoerd / gesloopt. Die zijn medio / eind 1997 al aan de kant gegaan. De stellen in Limburg gingen pas omstreeks aug/sept 1998 buiten dienst, waarna de 179 pas in de tweede helft van 1999 naar de ZLSM ging.

En de 179 is echt niet zomaar gekozen boven de 178 (die wel geplukt is). De 171 is inderdaad begin 1998 al aan de kant gegaan.
 

16-05-2008 23:30:06
reizigert
reizigert
Quote
mich: De 186 en 180 denk ik dus niet de stellen die in zuid limburg reden, de rest van de de2en ken ik niet en waren voor mijn tijd. Inderdaad zoals edje al zegt heeft heeft de 179 het op de hellingen zwaar gehad, had daar veel last van oververhitting.


De 186 en 180 zijn ook gewoon Limburgse stellen Ze stonden oorspronkelijk gestationeerd in Maastricht net als alle stellen met hogere nummers ( >178 als ik me niet vergis). Pas na jaren werden ze overbodig en gingen er enkele naar Zwolle. Opvallend dus dat juist de stellen die in de heuvels motorisch gezien het meest geleden hebben nu overleven
 

19-05-2008 21:28:58
djm008
djm008
Die waren zeker het meest gehard. Volgens mij hebben de 180 en 186 ook nog een beurt gehad voor ze overgingen naar Oostnet. Zou mij niets verbazen als dat een grote beurt is geweest.  

19-05-2008 21:44:29
edje
edje
volgens mij wel inclusief een schilderbeurt.  

19-05-2008 21:52:55
1309_ban
1309_ban
Quote
reizigert: De 186 en 180 zijn ook gewoon Limburgse stellen Ze stonden oorspronkelijk gestationeerd in Maastricht net als alle stellen met hogere nummers ( >178 als ik me niet vergis). Pas na jaren werden ze overbodig en gingen er enkele naar Zwolle. Opvallend dus dat juist de stellen die in de heuvels motorisch gezien het meest geleden hebben nu overleven
Deze stellen waar jij het over hebt zijn ingezet tussen Heerlen en Valkenburg via Simpelveld, en Maastricht Luik. Na de electrificatie van laatst genoemde lijn zijn enkele stellen naar Zwolle terug gegaan (1985). Na het electrificeren van een deel van de miljoenenlijn en het stoppen van de explotatie op de rest van de lijn zijn de overigge stellen ook retour gegaan naar Zwolle (1986 en 1988). De 178 en 179 zijn pas in 1988 weer uit Zwolle retour gegaan om na inbouw van indusi tussen Maastricht en Aken te gaan rijden. Toen later de dienst tussen Heerlen en Aken ging rijden werd dit ook door deze stellen gedaan. Later is daar de 171 nog bijgekomen, ook voorzien van indusi.
 

20-05-2008 23:03:38
eppo
eppo
Hi Everybody,

Normaal ben ik alleen actief in het lezen op dit forum, aangezien de tijd mij ontbreekt om ook nog flink te reageren. Ik maak nu even een uitzondering, als ex-vrijwilliger van de ZLSM, die ooit aan de DE2 gewerkt heeft en dus een stukje geschiedenis kent.

@djm008:
Ik heb nog wel wat foto's uit de periode 2000-2001, toen ik geprobeerd heb, om er met een bescheiden clubje aan te werken. Ook veel testritten gemaakt (met mij geregeld als machinist) om de status van de machine te onderzoeken. Hiervoor reden we over het hele ZLSM-traject.

Het apparaat op de kar, is een Varta 24 Volts acculader (met een aardig laadvermogen). Deze vervoeren ze bij de ZLSM op een karretje, omdat hij redelijk zwaar is.

@timtrein:
Het klopt dat we jaren geleden aan de elektra begonnen zijn. Jij en ik hebben daar zelfs over gemaild, destijds (als je de Tim bent, die ik denk).

Afgelopen herfst heb ik wat mensen gesproken van HSA en die wisten mij te vertellen dat de ZLSM al langer met hen in onderhandeling is voor de hulpgenerator (en wellicht nog wat andere onderdelen die ze niet uit de 178 gesloopt hebben).

@amtrak en thom:
We konden destijds gewoon 2 kanten uitrijden. Op een gegeven ogenblik begaf de rijrichtingwals van de (ik meen) ABk het. Deze zat vast in 1 richting. Dat was in november 2002. Tevens de laatste keer dat hij op eigen kracht over het traject gezoefd heeft. Daarna verschoven alle prioriteiten en werd er geen energie meer in de 179 gestoken.

Een DE2 kan maar 1 richting uit rijden met een defecte en 1 werkende wals (mits deze in een voor- of achteruitstand staat en niet in een tussenstand). Ze MOETEN beiden omschakelen om de andere kant op te kunnen. Dat is elektrisch beveiligd. En maar goed ook: Denk maar eens wat gebeurt, als je 'gas geeft' en beide walsen staan in tegenovergestelde richting. Dan zou de trein uit elkaar gerukt worden.

Met de rijcontrollers was destijds niets mis; behalve dat de contactpunten veel onderhoud nodig hadden. Maar dat is een probleem, dat zelfs alle oudere NS-machinisten nog herkennen. Even schoonmaken en: Rijden maar!

@mich:
De DE'tjes hadden inderdaad veel last van oververhitting. Maar dat is aanzienlijk afgenomen na de revisie, waarbij de dakkoelers erop gezet zijn.

(offtopic: Leuke dingen, die GTW's. Ik zit er dagelijks in. Ondanks de krappe stoelen, vind ik het fantastische treinen)

@iedereen:
Het stel heeft van 1999 tot minimaal 2004 buiten gestaan. In die tijd was ik sowieso actief bij de ZLSM. Daarna kon ik door veranderingen in mijn priveleven (andere baan, ander huis, etc) steeds minder actief zijn en sinds 2005 ben ik er helaas geen vrijwilliger meer. Over de huidige status weet ik dus niets.

Over de status van destijds weet ik dat er veel roest was, de uitlaatpijpen onafgedekt waren (en er dus veel water in de trein terecht gekomen is), dat de paddestoelen uit de vouwbalgen groeiden, dat het houtwerk in de cabines rot was en de ZLSM totaal geen haast/aandacht had met/voor dit treinstel. Er was wel een clubje druk bezig met het discussieren over de kleur die hij zou moeten krijgen. En zoals ik het hier lees, is dat niet veranderd.

Jammer, dat hij geen technische aandacht kreeg, want dat kost ze nu waarschijnlijk extra werk. Het is wel een positieve ontwikkeling, dat hij nu eindelijk weer aangepakt wordt. Spijtig, dat dat nu pas is. Ik heb er destijds veel kennis over opgedaan (en meegenomen met mijn vertrek). Daarnaast had ik er zelf ook graag aan meegwerkt.

Hopende jullie hiermee verder geholpen te hebben.
 

21-05-2008 00:17:52
reizigert
reizigert
Bedankt voor de uitgebreide info!
Quote
eppo: Er was wel een clubje druk bezig met het discussieren over de kleur die hij zou moeten krijgen. En zoals ik het hier lees, is dat niet veranderd.

Ik meen mij te herinneren dat de NS de 179 destijds heeft afgestaan onder voorwaarde dat hij in de huidige staat zou worden gehouden, dus in de spoorslag '70-huisstijl. Tenminste dat werd toen in de media gezegd.
 

21-05-2008 14:11:31
reizigert
reizigert
Quote
djm008: Ik kan me nog herinneren dat de 179 in 1999 op eigen kracht van Maastricht naar de ZLSM is gereden. Er is destijds zelfs een programma op tv geweest hierover. Ik meen dat heette: Het moment van.

En dat was dan het moment van ene Wil Obbens, oud instructeur voor de DE2 in Heerlen. Daarom zou de trein ook de naam Wil hebben gekregen.

Het toeval wil dat ik enige tijd geleden een stapel oude videobanden gedigitaliseerd heb en ik het programma waar jij het over hebt nog bleek te hebben. Voor de liefhebber heb ik het even in DivX gezet en geupload op Rapidshare. Het bestand is ongeveer 140 Mb. De reportage brengt de hele dag van de overdracht van de DE-II 179 in beeld en dat leverde vanwege het mooie weer vooral langs de baan mooie beelden op!

Hier is de downloadlink:
http://rapidshare.de/files/39476996/Overdracht_DE-2_179.avi.html

PS: mocht iemand zich geroepen voelen dit op YouTube ofzo te zetten, dan ga vooral je gang, want ik weet zelf niet hoe dat moet.
 

21-05-2008 14:32:17
salieri
salieri
Hartstikke bedankt!%02%
Als je nog meer bijzondere beelden met ons wilt delen, sta ik er voor open!%02%
 

21-05-2008 19:14:32
djm008
djm008
Wat een fantatastisch filmpje Reizigert. Mag ik vragen wat je nog meer allemaal gedigitaliseerd hebt? Als dat te veel off topic is mag je een pm sturen.

Ik vraag me eigenlijk af wat Wil Obbens, de man in het filmpje van Reizigert, vind van de 179 zoals die nu erbij staat. Dat stukje dat het is zoals ze met oude pony's doen, ze dus een rustige paar jaren geven...dat is er toch niet helemaal van gekomen...En dat rijden dus ook niet. Overigens zag het stel op het overdrachtsfilmpje niet eens zo slecht uit mijn inziens. Maar goed, dat is optisch.

@ Eppo,

Dank voor jou zeer uitgebreide reactie. Dit maakt het plaatje een stuk completer. Is het voor jou mogelijk enkele foto's uit de periode 2000-2001 van de 179 te posten in dit forum? Anders mag je mij ook wel een pm sturen.

Hoe was de staat van de 179 in de tijd dat jij er wel eens op reed? Was dat nog enigzins acceptabel te noemen? Of was het belabberd?

Ik begrijp dat de HSA dus de hulpgenerator wellicht gaat leveren. Maar als men dat al in de herfst weet te vertellen bij de HSA, dan duurt het wel lang voordat er daadwerkelijk zaken kunnen worden gedaan...Beetje raar...

Ik denk dat het in ieder geval verre van ideaal is dat er water in de diesel is gelopen. Want dat zal het gevolg zijn van het feit dat de uitlaten niet waren afgedekt...
 

21-05-2008 19:19:38
salieri
salieri
Ik sta ook open voor foto's en video's van verschillende treinen/dingen.
Vooral dieselmaterieel vind ik erg leuk.

Wat ik zeker hoop is dat de schade van het water wat de uitlaat in is gelopen beperkt is. Alleen zal het niet veel goeds zijn als hij een tijd buiten gestaan heeft
Gelukkig hebben ze bij de DH's wel die uitlaatpijpen dichtgeplakt/vuilniszak eroverheen gedaan%05%
 

21-05-2008 21:32:07
djm008
djm008
By the way, mochten er nog andere mensen foto's van de overdracht hebben, laat even wat weten!  

21-05-2008 21:40:17
1309_ban
1309_ban
@ Reizigert, Geinig filmpje, dank je wel.  

21-05-2008 22:07:50
rob1
rob1
Quote
reizigert: Hier is de downloadlink:
http://rapidshare.de/files/39476996/Overdracht_DE-2_179.avi.html
Om één of andere duistere reden krijg ik geen beeld, alleen geluid. Iemand enig idee waarom, of ben ik de enige?! Ik wordt wel steeds benieuwder naar het filmpje namelijk!
 

21-05-2008 22:09:27
oudeaap
oudeaap
Het filmpje vereist DivX, zonder dat heb je idd geen beeld:)
DivX is gewoon te downloaden, www.divx.com.
 

21-05-2008 22:15:32
thom
thom
Quote
djm008: Ik begrijp dat de HSA dus de hulpgenerator wellicht gaat leveren. Maar als men dat al in de herfst weet te vertellen bij de HSA, dan duurt het wel lang voordat er daadwerkelijk zaken kunnen worden gedaan...Beetje raar...
Ik zou een beetje oppassen met deze conclusie zolang je verder geen idee wat er besproken is of afgesproken is.....
 

22-05-2008 08:13:37
rob1
rob1
Quote
oudeaap: Het filmpje vereist DivX, zonder dat heb je idd geen beeld:)
DivX is gewoon te downloaden, www.divx.com.
Thx! Het werkt, bedankt! Nu weer terug naar de dieseltjes...
 

22-05-2008 18:43:40
djm008
djm008
haha, okey terug naar de dieseltjes;). Zijn er trouwens hier nog mensen die foto's van de DE2'en in actie hebben op de Miljoenenlijn of de lijn Maastricht-Aken?  

22-05-2008 20:19:12
reizigert
reizigert
Quote
salieri: Hartstikke bedankt!%02%
Als je nog meer bijzondere beelden met ons wilt delen, sta ik er voor open!%02%

Quote
djm008:Wat een fantatastisch filmpje Reizigert. Mag ik vragen wat je nog meer allemaal gedigitaliseerd hebt? Als dat te veel off topic is mag je een pm sturen.

Mooi dat jullie het waarderen! Van die video's was maar een heel klein deel treinenmateriaal hoor, het filmpje dat ik nu geupload heb is het meest bijzondere. Als ik tijd heb zal ik binnenkort nog wel wat uploaden, heb nog wel wat dingen over de historie van de miljoenenlijn.
 

22-05-2008 21:26:10
djm008
djm008
Het zou heel leuk zijn om die historische beelden van de Miljoenenlijn te zien. Ik denk dat meerdere mensen het hier leuk zouden vinden om die beelden te zien...We laten ons verrassen...en alvast hartstikke bedankt!  

22-05-2008 22:28:03
amtrak
amtrak
hoi djm008

je zou eens kunnen kijken in het utrechts archief http://www.hetutrechtsarchief.nl/
en dan de beeldbank van de spoorwegen er zal vast en zeker wat bij staan
verder nog een site waar het afscheid van de miljoennenlijn in 5 reportages wordt omschreven in foto's
http://www.spoorweghistorie.nl/index.htm

met vriendelijke stoomgroet amtrak
 

22-05-2008 23:29:55
eppo
eppo
@djm008
Graag gedaan hoor. Je kunt een aantal foto's vinden op:
http://members.lycos.nl/eppeau/somda/
(even een accountje aangemaakt; helaas reclamebanners en erg traag)

Dit zijn foto's die niet door mijzelf gemaakt zijn (ik was nog analoog in die tijd; dus die foto's zou ik dan moeten scannen).

Zonder teveel in detail te treden, was ik (voor een trein na jarenlange stilstand) erg te spreken over de toenmalige status! Erg goed hoor... Het waren in eigenlijk allemaal kleine dingetjes die niet meer goed functioneerden... Op 1 ding na dan: Het motorvermogen was wat teruggelopen. Dat merkte je voornamelijk met optrekken terug. Dit betekende een grotere revisie, die nog wel tijdelijk kon wachten (we hadden toch niet zoveel haast en reden niet zo snel)

Er is niet alleen water in de diesel(motor) gelopen, maar ook in de voorverwarmers (elke bak heeft 2 uitlaatpijpen!). Deze voorverwarmers heb je nodig om uberhaupt te kunnen starten. Als deze door het regenachtige weer defect geraakt zijn, dan kun je sowieso niets meer.

Bij de overdracht was ik zelf ook aanwezig. Heb meegereisd, maar ook nog foto's gemaakt. Deze zal ik ook moeten zoeken (en scannen, want in 1999 was ik zeker weten nog analoog!)

@reizigert
Grappig, ik heb dat filmpje ook nog. Fijn dat ik hem nu ook digitaal heb! Dank je wel. ('k kom zelf overigens ook uit Hrl)

Laatst bewerkt door eppo op 22-05-2008 23:31
 


22-05-2008 23:45:56
treinfreak
treinfreak
Dat van die paddestoelen in die vouwbalg was dus echt niet overdreven


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

22-05-2008 23:55:38
thom
thom
Quote
eppo:
Een DE2 kan maar 1 richting uit rijden met een defecte en 1 werkende wals (mits deze in een voor- of achteruitstand staat en niet in een tussenstand). Ze MOETEN beiden omschakelen om de andere kant op te kunnen. Dat is elektrisch beveiligd. En maar goed ook: Denk maar eens wat gebeurt, als je 'gas geeft' en beide walsen staan in tegenovergestelde richting. Dan zou de trein uit elkaar gerukt worden.


Euhm, dat had ik kunnen weten, even niet erder gedacht dat me neus lang is...
D'r zitten op schema wel wat draadjes tussen zie ik
Quote

Met de rijcontrollers was destijds niets mis; behalve dat de contactpunten veel onderhoud nodig hadden. Maar dat is een probleem, dat zelfs alle oudere NS-machinisten nog herkennen. Even schoonmaken en: Rijden maar!


Best leuk werk, contacten reinigen !
Alleen wel met beleid doen, zijn zilver contacten

Laatst bewerkt door thom op 22-05-2008 23:57
 

23-05-2008 15:21:48
djm008
djm008
@Eppo

Allereerst wil ik jou meer dan bedanken voor het uploaden van zoveel foto's en ook in zo'n snelle tijd. Foto's die denk ik op dit forum nog niet bekend waren.

De foto's geven een beetje mixed feelings. De graffity is natuurlijk niet prettig, maar als je kijkt naar die 3 frontseinen die branden...schitterend. Voor wat betreft die paddestoelen, dat was dus inderdaad niet overdreven maar gewoon echt waar.

Wat hebben jullie max gereden destijds bij de testritten? 40 km/h, of hebben jullie de 179 destijds nog wat meer laten werken?

Ik wist trouwens niet dat er destijds zulke ritten zijn gemaakt. Waarom heeft men toen niet doorgetest? Want als de trein destijds rijdende was, dan had men er met wat regelmaat toch ook mee kunnen rijden/testen. Of zie ik dat verkeerd?

Foto's van de overdracht zijn uiteraard welkom, als het scannen niet te veel moeite is...

Ik zit nog even hardop te denken. Beide motoren van de 179 doen het. Dat hebben we hier kunnen lezen. Alleen is er een hulpgenerator deffect. Nu is mijn vraag; stel je zou de 186 voor de 179 hangen. Zou je dan vanuit de 186 tractie kunnen geven aan de 179?

Sorry als deze vraag dom is, maar ik ben helaas niet zo technisch...

Laatst bewerkt door djm008 op 23-05-2008 15:29
 

23-05-2008 16:30:20
taigagaai
Moderator
taigagaai
Tractie kan je alleen geven wanneer de motoren gestart zijn. En zoals al geschreven is, de voorverwarmers zijn waarschijnlijk defect, waardoor de motoren niet gestart kunnen worden. En als je het wel zou doen, krijg je alleen maar meer schade in de motoren. En dat wil je juist voorkomen.

Tenminste, zo heeft mijn vader ooit eens gezegd, toen hij scheepsmotoren van de Mighty Servant zag, nadat deze weer opgetakeld was, nadat hij voor de kust van Afrika gezonken was. Maar dat is zeer Off Topic
 

23-05-2008 17:14:50
thom
thom
het is gewoon beter een motor eerst voor te verwarmen, ipv hem koud te starten. Op het moment zal je het niet merken, maar op langere termijn wel.

En al zet je er 4 DE2'en voor, als een installatie niet werkt, werkt een installatie niet... t'Is niet ineens dat dan die hulpgenerator wél werkt ofzo %08%
 

23-05-2008 20:39:21
amtrak
amtrak
@ djm008

het komt mij een beetje over of je niet kunt wachten dat de DE2 weer op de baan komt

als je nu zelf eens in spv mee komt helpen gaat het een stuk sneller
je hoeft geen verstand van motoren of weet ik wat te hebben er zijn genoeg mensen die je van alles willen uitleggen en ik denk wel dat iedere gek kan schuren en daar is nog veel aan te doen

dus in plaats van hier hoop dingen te vragen lijkt het mij beter dat je die tijd vrijmaakt om aan dat stel te sleutellen en meehelp aan het rijvardig maken van het stel

met vriendelijke stoomgroet Amtrak
 

24-05-2008 14:14:38
eppo
eppo
@treinfreak
Uiteraard was dat niet overdreven van die paddenstoelen. Er zaten er nog meer, maar deze vonden we het leukst om een foto van te maken

@djm008
Graag gedaan hoor. Deze foto's zijn bijna nergens bekend. We hebben destijds niet naar buiten gebracht dat we de DE2 aan het aanpakken waren. Dit komt doordat het een trein is, waar veel 'fans' van zijn. Dit veroorzaakt heel veel fotografen en kijkers rond de trein, waardoor wij niet meer echt rustig/veilig konden werken. En geloof me: Ondanks dat, hadden we nog steeds wekelijks veel mensen om ons heen staan.

Enfin, het bewijs van revisie is nu in elk geval voor iedereen beschikbaar.

We reden overal op baanvaksnelheid. Bij ons is 40km/h het maximum.

We zijn om de volgende redenen niet doorgegaan:
(1) De ZLSM wilde er destijds geen energie/tijd/geld in steken (andere prioriteiten)
(2) We hadden geen overdekte werkplaats beschikbaar, waardoor we altijd in weer en wind (dus ook in de regen) buiten werkten. De ZLSM-werkplaats was sowieso te kort voor deze trein.
(3) Doordat hij buiten stond, moesten we elke keer na het klussen alles erop en eraan zetten en hadden we ook nog eens heel veel last van vandalisme.

Ad 2+3: Inmiddels is de werkplaats verlengd en de lange loods verdubbeld qua aantal sporen, dus nu kan er gewerkt worden in een afgedekte en afgesloten ruimte.

Een trein zet je overigens pas in een dienstregeling in, als je de revisie afgerond hebt en dus garandeert dat hij goed en veilig werkt. Zo ver waren we bij de 179 nog lang niet, dus de enige regelmatige ritten waren testritten, waarbij we de huidige problemen inventariseerden en een aantal dingen al aanpakten en oplosten. Overigens: Testritten kosten geld (denk bv aan dieselverbruik); je hebt dus budget nodig en dat was er gewoon niet op dat moment.

Ik zal eens kijken voor die overdrachtsfoto's. Maar kan nog niets beloven (ben komende tijd veel van huis ivm werk)

Je kunt niet vanuit de 186 tractie geven. Tractievermogen wordt opgewekt door dieselmotor+generator. Deze geven tractiestroom aan de elektromotor, die de trein in beweging zet. Het enige dat de 186 doet als hij gekoppeld is, is de 179 vertellen dat we naar richting A of richting B gaan rijden en hoeveel vermogen de 179 moet geven. (en dit is een hele korte samenvatting van hoe het werkt) -> zie ook reactie van taigagaai.

@thom
Klopt wat je zegt, maar met een koud systeem is het veel moeizamer voor de startmotor om de boel aan de gang te krijgen (olie is bv ook stroperiger in koude toestand, waardoor alles moeizamer draait). Dit met eventueel een defect als gevolg. Koud starten moet je dus inderdaad echt alleen maar in heel extreme situaties doen (lees: beter nooit).

@amtrak
Je geeft nu precies de reactie die ik destijds ook aan alle fotografen en kijkers gaf. Helaas zit het bij de meeste mensen niet in het bloed om de handen uit de mouwen te steken en daadwerkelijk te sleutelen. Da's hun goed recht. Technisch bezig zijn met treinen en daadwerkelijk eraan sleutelen is natuurlijk weer een hobby op zich. Voor veel mensen blijft het toch bij fotograferen van en praten over treinen.

Begrijp ik hieruit dat jij vrijwilliger bent? Ken ik jou? Of ben jij er later bij gekomen? (zelfde vraag aan thom)

Laatst bewerkt door eppo op 24-05-2008 15:02
 

24-05-2008 19:00:55
thom
thom
Quote
eppo: @thom: Klopt wat je zegt, maar met een koud systeem is het veel moeizamer voor de startmotor om de boel aan de gang te krijgen (olie is bv ook stroperiger in koude toestand, waardoor alles moeizamer draait). Dit met eventueel een defect als gevolg. Koud starten moet je dus inderdaad echt alleen maar in heel extreme situaties doen (lees: beter nooit).
Je verwoord precies wat ik bedoelde

Het scheelt trouwens al dat een DE2 een hagenuk kachel heeft gekregen bij de verbouwing [toch?], ipv de originele Vapor kachel, dat is me toch een hobby apparaat

Grtz,
Thom
[Vrijwilliger op de 41, dus kent DE2 ook wel redelijk ]
 

24-05-2008 22:31:07
amtrak
amtrak
hoi eppo
jah ik ben vrijwiliiger bij de zlsm ik ben er pas van 2006 ofzo bij
ik weet niet waneer jij bent weg gegaan
iig komt je naam mij niet bekendt voor

met vriendelijke stoomgroet Amtrak
 

24-05-2008 23:02:07
eppo
eppo
Vanavond heb ik toch nog tijd gevonden om even wat negatieven te scannen uit 1999. Hierop staat de overdracht van de 179 naar de ZLSM. Ik was erbij die dag, maar heb maar enkele foto's gemaakt. De nagatieven zijn niet meer in goede staat (krassen e.d.). Maar de boodschap komt wel over, denk ik.

Daarnaast heb ik het 2002-album uitgebreid met 2 foto's, gemaakt bij een tussenstop van de testritten (zie onderaan die pagina).

Zie: http://members.lycos.nl/eppeau/somda/

Wat ik me nog herinner van die dag: Eerst was er de overdracht in Kerkrade, daarna is er een rit naar SoG gemaakt, waar Wil geïnterviewd werd. Vanuit SoG weer naar Spv. Hier hebben we even stilgestaan, om vervolgens nog wat slagen naar Eys en terug te maken, zodat het camerateam op diverse plaatsen langs het spoor nog wat mooie beelden kon schieten. Deze zie je terug in het filmpje van reizigert.

@thom
Doe je dat vrijwilligerswerk al lang? Ik herinner me nog wel wat bezoekjes van de 41 aan de ZLSM en heb ook geregeld met mensen van jullie club gesproken. Wellicht hebben we elkaar al eens real-life gesproken.

@amtrak
In 2006 was ik al een jaartje weg. Laatste keer dat ze mij daar actief gesignaleerd hebben, was in 2005. Als het goed is, zwerft er nog ergens een mok met opschrift "Dennis" rond. Deze is van mij, maar was ik altijd kwijt. In elk geval lijkt het me onwaarschijnlijk dat wij elkaar al eens real-life gesproken hebben.

Laatst bewerkt door eppo op 24-05-2008 23:03
 

25-05-2008 08:34:25
amtrak
amtrak
die mok die staat er nog steeds %08%
lijkt mij ook onwaarschijnlijk

met vriendelijke stoomgroet Amtrak
 

25-05-2008 13:38:59
eppo
eppo
Ow, geweldig, dat hij weer terecht is. Toen ik nog wekelijks bij de ZLSM kwam, was ik hem echt altijd kwijt. %02%

Als je er in 2006 bij bent gekomen, dan hebben we inderdaad nooit kennis gemaakt. Jij bent een stoomjongen, als ik het goed begreep? Of ben je ook bij de DE2 betrokken op een of andere manier?
 

25-05-2008 21:38:30
amtrak
amtrak
nee ik ben meer een stoomman
maar die DE2 vind ik ook aardig
heb meestal geen tijd om aan het stel te werken omdat ik met andere projectjus bezig ben maar af en toe help ik wel eens mee met onderdelen die geschilledert woorden enzo

met vriendelijke stoomgroet Amtrak
 

26-05-2008 07:48:42
eppo
eppo
Dat herken ik ja. Er is ALTIJD wat te doen en je vliegt van het ene klusje naar het andere.

Nou ja, ben in elk geval zuinig op mijn mok. Wellicht kom ik hem op een dag weer gebruiken.
 

31-05-2008 17:22:25
eppo
eppo
Mensen, wat een rust hier in dit topic. Nou heb ik de foto's van 1999 online staan en vervolgens helemaal geen reacties. Toch wel een beetje jammer van de moeite dan.  

31-05-2008 17:36:13
spoorhaas
spoorhaas
Quote
Toch wel een beetje jammer van de moeite dan.


Vind je?

Volgens mij denk je niet echt na, ik denk gewoon dat heel veel nu helder is bij forum gebruikers en dat ze op dit moment niks meer te melden hebben, je kan moeilijk een heel topic gaan volspammen met "wow, mooie foto's" "prachtig"..

Het heeft geen inhoud m.b.t. het onderwerp verder..
 

31-05-2008 17:40:49
thom
thom
Desondanks is een bedankje wel op zijn plaats dat werkt wat motiverender voor de poster...

Dus bij deze bedankt

Ik had ze al eerder bekeken, het blijft een leuk stelletje..

Quote
eppo:
@thom
Doe je dat vrijwilligerswerk al lang? Ik herinner me nog wel wat bezoekjes van de 41 aan de ZLSM en heb ook geregeld met mensen van jullie club gesproken. Wellicht hebben we elkaar al eens real-life gesproken.


Ik zit al een jaartje of 5 bij het NSM, maar ben alleen samen met de 41 bij jullie op het dieselweekeind geweest onderlaatst, verder niet in context met het NSM ofzo,d us je zal me niet gesproken hebben...

Desondanks weet ik wel wie je gesproken hebt denk ik

Laatst bewerkt door thom op 31-05-2008 17:44
 

31-05-2008 20:07:37
eppo
eppo
Quote
spoorhaas: Vind je?

Volgens mij denk je niet echt na,


Bedankt voor je heldere, wijze woorden in de vorm van deze erg bevooroordeelde opmerking.

@thom:
Jij snapt gelukkig wel hoe de beschaafde wereld in elkaar zit. Bedankt voor je reactie.

'k Vond het gewoon erg jammer dat het onderwerp stilviel. Dat stilvallen was natuurlijk niet de bedoeling van het plaatsen van de foto's. Maar als we al over de DE2 uitgepraat zijn, dan is dat zo...
 

31-05-2008 20:12:42
stefanvdw
stefanvdw
Persoonlijk was ik zeker geinteresseerd in foto's van de 179, en de periode dat deze bij de ZLSM is. Ik ben dan ook erg blij dat er nu zoveel foto's op het internet te vinden zijn dankzij jou, want er was bar weinig over te vinden Ik wens de ZLSM dan ook veel succes met het opknappen van dit stel, die hoort daar gewoon thuis!  

01-06-2008 17:46:17
amtrak
amtrak
ik denk dat het een beetje rustig was omdat er nog geen nieuws was
zodra er nieuws is zal het hier ook wel geplaats woorden zoals nu dan

vanochtend kwam ik iemand tegen van de dieselwerkgroep om 7 uur denk wat doet die dan nou weer hier was de bedrijfsbus aan het volladen
zij die tegen me dat ze naar haarlem gingen voor een hulgenerator uit te bouwen

ik weet niet of die al in spv is aangekomen maar zodra ik meer weet zal ik het hier wel plaatsen

met vriendelijke stoomgroet Amtrak
 

01-06-2008 20:39:39
djm008
djm008
@Eppo


Ik was zelf een paar dagen op vakantie. Ik dacht dat ik een reactie gepost had, maar blijkbaar is er iets fout gegaan want ik zie de reactie niet terug op deze pagina. Bij deze dus nogmaals bedankt voor het plaatsen van de foto. Voor mij heeft het absoluut een toegevoegde waarde. Althans voor mij persoonlijk. k ben dan ook zo vrij geweest ze op mijn eigen pc (voor eigen gebruik) op te slaan.

@ Amtrak

Fijn dat je dit nieuws met ons wil delen. Ik vermoed dat men bij de HIJSM de hulpgenerator bij de 180 eruit gaat bouwen. Of de HIJSM zou nog reservedelen moeten hebben. Maar die kans lijkt me niet zo heel groot. Dan zouden die al uit de 164 moeten komen. Bovendien denk ik dat de 180 zo goed als zeker niet meer op de baan zal komen bij de HIJSM. Maar daar kunnen ze misschien zelf het beste iets over zeggen, mocht er iemand op dit forum zitten.

Als jij ons op de hoogte zou willen houden over de hulpgenerator? Misschien kun jij dan ook vertellen of deze uit de 180 is gebouwd. Komen er nog meer reserve onderdelen mee uit Haarlem?


Vriendelijke dieselgroet,


DJM!
 

01-06-2008 21:03:14
thom
thom
Zowieso zal de hulpgenerator niet meer uit de 164 komen.

Zowieso staat die allang niet meer in Hlm, is ie voor de helft gesloopt, niet meer van de HIJSM en onder de resterende bak zit ook niks meer....
 

01-06-2008 21:05:30
djm008
djm008
Dan is het denk ik de 180.  

01-06-2008 21:09:18
thom
thom
*Joh* %08%  

01-06-2008 21:57:06
planu
planu
Klopt als een bus

Heden middag heeft men in Haarlem een Hulpgenerator opgehaald.
Tevens zijn er nog wat kleine onderdelen meegegeven.

Wij hopen ook dat de ZLSM nu weer een stapje verder is met de reanimatie van hun DE 2.
 

02-06-2008 20:15:04
djm008
djm008
Hey Plan U,


Fijn dat jij het kunt bevestigen. Is de hulpgenerator uit de 180 gebouwd? Staat de 180 nog op de Dijksgracht? Hebben jullie eigenlijk zelf nog plannen met de 180?


Zo heel wat vragen...


Groetjes!
 

05-06-2008 17:08:27
planu
planu
Ja, hij is uit de 180 gehaald zodat de defecte hersteld kan worden.

Wat betreft de plannen met de 180 ja die zijn er alleen kan ik daar verder
niet op in gaan. Tzt in het najaar wordt het vanzelf duidelijk.

Voorlopig staat hij nog enige tijd in Haarlem als heeft hij daar zijn langste tijd wel gehad.

Groeten

Laatst bewerkt door planu op 05-06-2008 17:10
 

05-06-2008 20:35:23
edje
edje
De defecte herstellen, is het niet zo dat je beter de Hulpgenerator uitwisselt.
Heb misschien niet zo heel veel verstand van treinen, maar dat lijkt me toch beter.
 

05-06-2008 20:56:31
djm008
djm008
@ plan U


Als de hulpgenerator uit de 180 komt...dan is de kans dat de 180 nog gaat lopen toch wel iets kleiner geworden...of meen ik dat nu maar. Want nu zouden jullie een nieuwe hulpgenerator voor de 180 nodig hebben.

Zit ik er heel ver naast als ik denk dat de 180 een nieuwe thuishaven gaat krijgen...mede omdat ik lees dat hij niet meer lang in Haarlem zal zijn. Zit ik er dan ook ver naast als ik denk dat de 180 weg gaat bij de HIJSM en misschien ergens heen gaat om als onderdelen leverancier te functioneren voor een andere DE2 die in een betere staat verkeerd en meer kans op overleven heeft?? En misschien ook wel omdat de prioriteit van de HIJSM begrijpelijkerwijs toch meer bij de Plan U's ligt?

@ edje

Plan U bedoeld dat de hulpgenerator van de 180 in zijn geheel uit de 180 is gehaald en richting ZLSM is gegaan. Hier zal hij in de 179 gebouwd gaan worden. Bij de 179 draaien namelijk nog beide motoren. Alleen waren 1 of meerdere rijrichting walsen niet in een topstaat en de hulpgenerator was defect.
 

05-06-2008 21:36:30
thom
thom
Nee er staat volgens zo ver ik kan lezen helemaal niet dat de hulpgenerator uit de 180 in de 179 geplaatst word.
Er staat toch duidelijk dat de hulpgenerator uit de 180 gebruikt zal worden om die van de 179 te repareren, da's toch heel anders...

Overigens denk ik dat Edje het topic verder ook gelezen heeft...
 

05-06-2008 23:07:34
djm008
djm008
@ Thom

Dan laten we ons maar eens verrassen door PlanU...

De hulpgenerator van de 180 is iig volgens mij inmiddels in Simpelveld.
 

06-06-2008 18:46:39
planu
planu
Inmiddels is de hulpgenerator al geplaatst in de 179. Als ik het goed heb gaat men dinsdag verder met het elektrisch gedeelte. Zodat eerdas gekeken kan worden of er weer leven is.

Hopelijk gaat het goed en kan de 179 eerdas weer zich zelf gaan verplaatsen.

Laatst bewerkt door planu op 06-06-2008 18:47
 

06-06-2008 19:06:41
salieri
salieri
Je zit dan toch nog met die rijrichtingswals die defect is?
Of hoort dat bij het elektrische gedeelte wat gerepareerd gaat worden?
 

06-06-2008 20:30:35
robins
robins
rijrichtingwals op zich kan weinig zijn. De grootste kans zijn de hulpcontacten. Van elke installatie staat een contact in serie om de lijnschakelaars te laten sluiten. Kwestie van contacten schoonmaken, of stellen. Het gebeurd ook nog wel eens dat ze niet goed sluiten. vraag voor de mensen van de ZLSM, uit nieuwsgierigheid: veranderd de wals wel bij het kiezen van rijrichting? (wel even tractie geven, anders werkt het niet  

06-06-2008 21:00:25
1309_ban
1309_ban
Quote
salieri: Je zit dan toch nog met die rijrichtingswals die defect is?
Of hoort dat bij het elektrische gedeelte wat gerepareerd gaat worden?


Waarschijnlijk kun je bij de DE II net als bij veel ander materieel ook de rijrichtingwals met de hand omzetten, mocht de aansturing niet werken. Kun je wel kijken of de rest van het treinstel het doet.
 

06-06-2008 22:00:30
djm008
djm008
@ PlanU

Ik begrijp dat de hulpgenerator van de 180 dus toch in de 179 is geplaatst. Dat betekent dus dat de 180 even zonder hulpgenerator zit. Ik vroeg gisteren of het zo kan zijn dat de 180 de HIJSM gaat verlaten, anders zou ook de hulpgenerator niet overgedragen worden aan de ZLSM voor de 179. Kun je misschien wel zeggen wat de staat is van de 180 op dit moment? Kun je misschien ook aangeven (zonder te zeggen waarheen als dat nog even geheim is) of de 180 de HIJSM gaat verlaten?

@ RobinS

Ik denk dat jouw vraag misschien door Amtrak beantwoord kan worden of misschien door RedDevil op de nmld site/forum.

Volgens mij is er slechts 1 rijrichtingwals stuk. Want de trein kan wel 1 kant oprijden...Ik ben overigens ook niet zo technisch...dus ik wacht de antwoorden die mischien gaan komen af...
 

06-06-2008 22:03:31
edje
edje
Staat van de 180 is toch geen geheim.
1 Motor heeft brandschade die nog stamt uit de tijd dat hij voor oostnet op Almelo - Marienberg rijdt.
Dus zonder grote revisie zonder meer niet bedrijfvaardig te maken.

Tuurlijk wil hij 1 kant op, dat zal de kant zijn waarop de rijrichtingkruk nog staat, daarom kunnen ze allebei nog wel defect zijn.

Laatst bewerkt door edje op 06-06-2008 22:04
 

06-06-2008 22:10:09
amtrak
amtrak
@ djm008
ik kan de vraag niet beantwoorden simpel weg omdat ik er geen verstand van heb
geef mij maar een stoomlok

denk dat je het beste aan reddevil kunt vragen

met vriendelijke stoomgroet Amtrak
 

06-06-2008 22:19:04
thom
thom
Quote
djm008:
Volgens mij is er slechts 1 rijrichtingwals stuk. Want de trein kan wel 1 kant oprijden...Ik ben overigens ook niet zo technisch...dus ik wacht de antwoorden die mischien gaan komen af...

Zo werkt dat niet...

Bij 1 installatie hoort 1 rijwals.
Het is niet zo dat per richting er 1 rijwals is....

Maar echt, je kunt vanaf afstand geen defecten uitwerken, laat staan oplossen...
 

06-06-2008 22:22:30
edje
edje
Quote
thom: Maar echt, je kunt vanaf afstand geen defecten uitwerken, laat staan oplossen...
Tuurlijk wel,
Voor oud materieel moet je oude oplossing proberen.
Klap met hamer, of een grote steeksleutel, werkt altijd.
 

07-06-2008 02:07:01
thom
thom
Ja, maar jij hebt bij Nedtrain gewerkt.....
Da's tochwel een hele achterstand %08%
 

07-06-2008 07:01:17
edje
edje
sssst laat het verleden toch rusten, iedereen maakt wel eens foutje %08%  

07-06-2008 07:27:37
robins
robins
nedtrain of niet, die hamer werkt altijd %08%

maar als de 179 maar een kant op wil, dan duidt dat op een verkeerde stand van de rijrichtingwals. Het zou zo maar kunnen dat de pal, welke handmatig uit te trekken is, niet goed in de meenemer zit. Zet de wals halverwege, en na een keer omschakelen van rijrichting werkt deze hoogstwaarschijnlijk weer. Overigens is dit ook te controleren door de ventieltjes op de beide potjes links aan de wals in te drukken. draait de wals dan mee, ga dan maar eens de contacten na, dat is dan het enige wat overblijft.
 

07-06-2008 07:36:11
edje
edje
Ik denk dat het uberhaupt al geen kwaad kan, om de contacten te reinigen.  

07-06-2008 11:09:07
eppo
eppo
Wow... Besloot ik een weekje niet rond te kijken hier; is het topic weer vol in leven! Mooi!

@djm008
Ik ben blij dat ik nu in elk geval weet dat er IEMAND naar de foto's gekeken heeft.

@planu
Weet jij wat er met de zlsm-hulpgenerator aan de hand was? Was deze ZO defect dat ie niet meer te repareren was??

@salieri, 1309 en robins
Destijds schakelde een rijrichtingwals niet automatisch om. Je kon hem natuurlijk wel handmatig omzetten en dan reed de DE2 de andere kant op. Het zit echter in de aansturing van het automatisch omschakelen. Het zat in de ventieltjes, vermoed ik. Ik heb ze toen handmatig ingedrukt en er gebeurde niets. Helaas heb ik dat nooit verder kunnen bekijken want DAT is het moment geweest dat we ermee gestopt zijn.

Oftwel, als je van richting wil wisselen: Instellen rijrichtingkruk + rijcontroller in rijstand zetten schakelt een van de walsen niet om.
(en da's de stand van zaken van november 2002)

Laatst bewerkt door eppo op 07-06-2008 11:10
 

10-06-2008 21:10:22
djm008
djm008
@ eppo. Jip de foto's werden gewaardeerd! Ik had je nog gemaild. Misschien in de spam terecht gekomen?

@ de rest

Weet iemand of er vandaag nog getest is of er nog leven in de 179 zit? Volgens Plan U wou men dit vandaag testen?

Mocht iemand wat meer weten hoe het met de hulpgenerator gelopen/verlopen is, dan lezen we dat hier vanzelf wel.