Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

DE-II 179 back on track?

Woensdag 11 jun 2008 - 17:26:52
djm008
djm008
Beste forummers,


Vandaag ben ik even bij de ZLSM op bezoek geweest. Eigenlijk onverwacht. Ik ben toen even in de loods geweest alwaar de DE2 stond opgesteld. Overigens net zoals op het de foto van het begin van het topic. Ze staat achter de 1090 en voor een wagen van de railbus.

De meeste van de schortplaten zijn van de trein verwijderd. Het verbaasde mij dat ze er zo goed uitzag, inwendig dan. Ik kan me nog herinneren op een stoom of dieseldag dat achter de schortplaten allemaal bladeren lagen.

Ik heb, wegens tijdgebrek, foto's gemaakt met de camera van mijn Nokia. Dit heeft ervoor gezorgt dat de kwaliteit niet echt denderend is, maar misschien dat de kenners meer erover kunnen zeggen. Want ik ben dermate A-technisch dat ik niet weet WAT ik nou precies op de plaat heb vastgelegd... Misschien dat iemand de moeite wil nemen om hier aan te geven wat precies op de foto's te zien is. Ik vermoed wel dat op 1 van de foto's de nieuwe hulpgenerator te zien was, en deze zit dan denk ik, in tegenstelling tot een eerder bericht op dit forum, nog niet ingebouwd.

Bij deze de link naar de foto's: s49.photobucket.com

Woensdag 11 jun 2008 - 20:02:36
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dat ding is geen hulpgenerator. Volgens mij heb je hem wel op de foto, maar dan deze: s49.photobucket.com

Woensdag 11 jun 2008 - 21:00:45
amtrak
amtrak
Quote
djm008: Ze staat achter de 1090.
nou dan heb jij niet goed gelezen want de 1090 die staat onder zijl buiten naast de kolenbunker
zal wel de E2 1040 zijn geweest
Quote
djm008: De meeste van de schortplaten zijn van de trein verwijderd.
Jah als je verder had gekeken/gelezen dan je eigen neus lang was had je ook gezien dat ze GEVERFD waren

met vriendelijke stoomgroet Simon

Woensdag 11 jun 2008 - 21:12:58
djm008
djm008
Het klopt inderdaad. Ik had niet goed gekeken of het de 1090 of 1040 was. Dus sorry voor de foute voorlichting. Dat alle schortplaten geverfd waren had ik ook gezien. Alleen misschien niet hier vermeld.

@amtrak weet jij toevallig of er gisteren al getest is met de nieuwe hulpgenerator?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 11 jun 2008 - 21:19:17
amtrak
amtrak
zo ver ik weet hebben ze er dinsdag niet aan gesleuteld

maar kan ik niet met zekerheid zeggen

Woensdag 11 jun 2008 - 21:50:02
thom
thom
s49.photobucket.com
Rechts de rijrichtingswals, links de lijnschakelaars.

s49.photobucket.com
Rechts weer de lijnschakelaars, links je veldregeling van je hoofdgenerator.

s49.photobucket.com
Links Start/stop paneel, witte is oliefilter op de motor.

Een de rest is me te onduidelijk om te zeggen wat het is, of ik weet eht ff niet...

Wat mich als hulpgenerator noemde [s49.photobucket.com doet mij meer denken aan de hydrocrompressor, vanwege dat metertje wat erop zit, maar dat weet ik ook niet zeker...

Een DE1 heeft gelukkig geen hydro rommel

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 12 jun 2008 om 23:36:16

Donderdag 12 jun 2008 - 00:43:17
eppo
eppo
Even nog een reactie, vlak voor het slapen gaan

DJM, bedankt voor je foto's.

Ik sluit me bij thom aan wat betreft de identificatie van de apparatuur onder de DE2.

Aanvullend daarop:

Het 'apparaat' dat door mich aangezien werd voor hulpgenerator ( i49.photobucket.com ), is de compressor voor het remsysteem, als ik het me goed herinner.

Hetgeen waar djm van denkt dat het de hulpgenerator is ( i49.photobucket.com ), is de klep die de bepaalt in welke richting het koelwater door het systeem stroomt. In tegenstelling tot de DE1, heeft de DE2 een 'verbeterde' koeling, door het water via de dakkoelers (die grijze bakken op het dak) te laten stromen. Die dingen willen blijkbaar ook weleens stuk gaan, want ik heb er destijds ook een vervangen.

Dan hebben we nog een aftapkraan voor het koelwater die we destijds zelf onder de (ik dacht Bk-)bak gemonteerd hebben, toen we die klep wilde vervangen:
i49.photobucket.com

De (voor)verwarmer:
i49.photobucket.com

Laatst bewerkt door eppo op Donderdag 12 jun 2008 om 00:55:09

Donderdag 12 jun 2008 - 19:31:01
djm008
djm008
Thanks voor de uitleg Thom en eppo!


Alleen als ik op de links klik die Thom in de post heeft gezet, kom ik op de homepage uit van photobucket...

Donderdag 12 jun 2008 - 23:36:28
thom
thom
Verhelpt ...

Zondag 15 jun 2008 - 11:39:37
djm008
djm008
Thanks Thom

Zondag 15 jun 2008 - 20:30:59
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Ben net bij de 179 geweest, de hulpgenerator zit erin, alleen nog niet aangesloten (nu weet ik ook waar hij zit, vlak achter de hoofdgenerator).

Maandag 16 jun 2008 - 00:27:04
robins
robins
de oude plek dus nog. foto toevallig?

mvg,
Robin

Zaterdag 28 jun 2008 - 21:16:25
djm008
djm008
Ik heb vandaag met iemand van de ZLSM gesproken. Dus ook maar gelijk even gesproken over de 179. Men kon mij vertellen dat het uiteindelijk de bedoeling is om met de 179 naar Valkenburg te rijden. Dit omdat dit niet met de railbus mag.

Dit even ter jullie info.

Donderdag 03 jul 2008 - 18:33:44
djm008
djm008
Kan iemand hier trouwens misschien al zeggen of het probleem dankzij de hulpgenerator van de 180 is opgelost? Misschien Mich of Amtrak weten jullie hoe het verder gegaan is?

Alvast thanks!

Donderdag 03 jul 2008 - 19:13:47
knuffie_nl
knuffie_nl
Quote
robins: nedtrain of niet, die hamer werkt altijd
En dat weet RobinS als de beste!!

Gr, M.

Zondag 06 jul 2008 - 19:49:39
djm008
djm008
Niemand die iets kan zeggen hoe het met de hulpgenerator is afgelopen?

Zondag 06 jul 2008 - 20:12:24
thom
thom
Met alle respect hoor, maar doe ens niet zo ongeduldig alsjeblieft...
Als iemand wat weet en wil melden, doet diegene dat wel....

Zondag 06 jul 2008 - 20:46:56
amtrak
amtrak
@ djm008

wat ben je maar ongeduldig
en hoogst iritant

ik denk niet dat je van alles te weten komt als je iedereen van de zlsm prive berichten gaat schrijven

zodra er nieuws is dan word dat wel gemeld anders steek eens zelf de handen uit de mouwen

wij vinden het hoogst iritant dat je berichten bent aan het sturen
zou je zo vriendelijk willen zijn om dat vervolgens niet meer te doen

anders moet je niet raar opkijken als je dadelijk nog al een boos mailte terug krijgt

met vriendelijke stoomgroet Amtrak

Zondag 06 jul 2008 - 21:20:47
elizabeth
elizabeth
Twitter jaap930 Facebook Etm
Toch valt het aan de buitenkant niet zo op dat er paddenstoelen van binnen groeien. Maar ik vind het mooi dat er aan gewerkt word. En de ZLSM zal het best druk hebben. Althans dat is mijn mening na het (bliksem) bezoek op 21 juni met de SGB. Ik hoop dat het een beetje blijft volten en dat er niet onverwachten tegenslagen aan zitten te komen, succes zou ik zeggen.

Sorry, beetje late reactie, maar ik heb het even niet zo gevolgd en nu weer uit nieuwschierigheid de hele doel gelezen.

Laatst bewerkt door elizabeth op Zondag 06 jul 2008 om 21:21:53

jaapfan.

Maandag 07 jul 2008 - 07:48:34
admin
Moderator
admin
Quote
amtrak: wij vinden het hoogst iritant dat je berichten bent aan het sturen
Om die reden staat er netjes in zo'n bericht vermeld waar je misbruik kunt melden. Maak daar gebruik van, dan kunnen wij als beheer de gebruiker er op aan spreken.

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Maandag 07 jul 2008 - 11:10:01
mich
mich
Flickr 77593728@N08
De hulpgenerator is nu helemaal aangesloten. Tevens is er aan de electronica gewerkt. Of het stel nu goed werkt weet ik niet.

Laatst bewerkt door mich op Woensdag 23 jul 2008 om 21:33:07

Donderdag 24 jul 2008 - 23:02:00
djm008
djm008
Thanks Mich voor de update!

Zondag 10 aug 2008 - 11:58:35
Niko79
Niko79
Interessant onderwerp. Ik heb de 179 tijdens de afgelopen stoomdagen inderdaad in de loods zien staan. De staat van het treinstel viel me mee ondanks jaren van buiten in de regen staan. Ik lees verder dat er ook technisch het nodige gebeurd is; electronica is aan gewerkt, hulpgenerator van de 180 ingebouwd. Ik begreep tijdens de stoomdagen dat er onder andere een voormalige NS machinist aan het treinstel werkt. Kan iemand hier al zeggen of het aansluiten van de nieuwe hulpgenerator een van de problemen heeft opgelost? Of is dat nog niet getest?

Misschien dat er volgende maand tijdens de dieseldagen al een klein beetje muziek in de 179 zit. Al is het het stationair draaien van de motoren;).

Zondag 10 aug 2008 - 23:50:23
mich
mich
Flickr 77593728@N08
De motoren draaien zowiezo wel, en dat geeft een leuk muziekje het probleem met de hulpgenerator was voorheen duidelijk zichtbaar, in 1 bak brandde alle verlichting en in de andere niet. Moet nu opgelost zijn, maar daarnaast is er nog erg veel werk aan het stel.

Maandag 11 aug 2008 - 12:56:12
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
Niko79: .... electronica is aan gewerkt, ....
Electronica, nou dat zal hij wel niet aan boord hebben, denk wel een electrische installatie.

Laatst bewerkt door edje op Maandag 11 aug 2008 om 12:56:56


Maandag 11 aug 2008 - 23:12:02
eppo
eppo
Jawel. De print die de verwarming regelt (nou ja, staat niet in verhouding tot de rest van het treinstel)

Donderdag 14 aug 2008 - 10:40:21
Niko79
Niko79
Haha, had ik toch nog een beetje goed met het electronisch deel.

@ Mich

Lijkt mij wel een leuk idee. Die motoren stationair laten draaien op de dieseldag. Ik meen me namelijk van andere jaren te herinneren dat de DE2 179 niet heel erg bij dit evenement werd betrokken. Dus misschien leuk om te laten zien dat er al langzaam wat meer muziek (motorgeluid;)) uit het treinstel begint te komen...

Donderdag 14 aug 2008 - 11:47:18
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Das opzich leuk, maar het stel is van buiten geen visitekaartje en zal daarom wel in de loods blijven staan

Donderdag 14 aug 2008 - 12:09:29
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
Niko79: Lijkt mij wel een leuk idee. Die motoren stationair laten draaien op de dieseldag.
Stationair laten draaien is slecht voor een dieselmotor.
Dus wil je het stel juist goed houden, moet je zulke kermis dingen juist niet doen.


Donderdag 14 aug 2008 - 18:15:50
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
edje: Stationair laten draaien is slecht voor een dieselmotor.
Yep. Lange(re) tijd niet draaien trouwens ook. Een paar keer starten en even laten lopen op zo'n dag zullen ze toch wel overleven?

Donderdag 14 aug 2008 - 21:52:56
edje
edje
Flickr spoorkeerl
hmmm na een lange tijd van stilstand, zou ik niet op een open dag dat ding aanzwengelen, en weer laten stoppen, eerst maar eens fatsoenlijk onderhoud aan de motor en een proefritje.


Donderdag 14 aug 2008 - 23:16:56
eppo
eppo
Quote
Lijkt mij wel een leuk idee. Die motoren stationair laten draaien op de dieseldag. Ik meen me namelijk van andere jaren te herinneren dat de DE2 179 niet heel erg bij dit evenement werd betrokken.
Da's niet helemaal waar. Op de Donateursdag in november 2002 (toen was er nog geen Dieseldag), hebben we zelfs nog passagiers vervoerd met de 179.

Donderdag 21 aug 2008 - 21:48:58
planu
planu
Heden middag begrepen dat inderdaad de elektrische installatie oké is en de hulpgenerator retour gaat naar de HIJSM ( is er niet meer nodig). Komt wel op een mooi moment, want voor de 180 bestaan ook ver gevorderde plan om hem weer sleepwaardig te maken zodat hij wat meer gebruikt kan worden. Moet men nog wel opzoek naar een vervangende draaistel. Maar ik schat zo wel in dat men dat gaat lukken.

Vrijdag 22 aug 2008 - 11:51:49
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Zijn er geen draaistellen / wielstellen onder de 164 vandaan gekomen?

Vrijdag 22 aug 2008 - 12:18:30
djm008
djm008
Dit betekent dat de hulpgenerator van DE2 179 zelf gereviseerd is...aangezien de hulpgenerator van de 180 retour komt.

Vrijdag 22 aug 2008 - 21:13:42
planu
planu
Bijna goed. De afspraak met de HIJSM was dat de hulpgenerator aan de ZLSM uitgeleend zou worden tot op het moment men serieus plannen had voor de 180.
Afgelopen maandag reikte ons de vraag i.v.m. die plannen of de generator nog nodig was. Dat was niet het geval want dankzij goede samenwerking tussen ons ZLSM en HIJSM techniek is het euvel verholpen en kan de generator weer gehaald worden. Inmiddels is gebleken dat de techniek goed werkt. Nu kunnen we verder met oplossen van diverse kleine mankementen en een lekkage in het koel systeem. Zodra dat onder controle is zijn we weer een grote stap op weg in de juiste richting.

Laatst bewerkt door planu op Vrijdag 22 aug 2008 om 21:24:29

Zondag 14 sep 2008 - 20:03:44
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Als het goed is gaat de 179 as. dinsdag proefrijden. Vandaag stond hij helemaal vooraan in de loods.

Maandag 15 sep 2008 - 16:57:16
Niko79
Niko79
Hoi Mich,

Bedankt voor je tip. Ik kom zelf helaas niet uit Limburg, maar ik wil voor deze gelegenheid morgen wel even afzakken naar Limburg. Vind dit testrijden gedurende de ochtend of middag plaats? Misschien ben jij in de gelegenheid om ergens nog een bron te raadplegen? Indien mogelijk zou dat fijn zijn aangezien ik dan een beetje mijn reisschema hierop in kan stellen.

Groeten,

Niko.

Maandag 15 sep 2008 - 19:49:13
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Bij test- en proefritten, zeker bij museumbedrijven, is het in zijn algemeenheid erg moeilijk te zeggen wanneer en hoe. Kan zo zijn dat de proefrit nog voor het begin wordt afgeblazen, of uren eerder of later is... mijn ervaring althans.

Dinsdag 16 sep 2008 - 11:07:23
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dit is inderdaad erg moeilijk te zeggen. Ik weet niet wie die proefrit uitvoert, en ook niet op welk tijdstip. Ook heb je met de 179 kans dat iets nog niet goed functioneert zodat er uberhaupt geen proefrit mogelijk is.

Dinsdag 16 sep 2008 - 16:32:51
MrM
MrM
Beste forummers,

ik ben zelf nieuw hier. Althans nieuw, ik heb eerst meer meegelezen. Ik ben vandaag even wezen kijken in Simpelveld. En aan het station stond inderdaad DE2 179. Lekker brommend en wel. Men had een testrit gemaakt naar Kerkrade en weer terug naar Simpelveld. Men was in ieder geval niet ontevreden over het stel. Enige klein probleempje was dat het treinstel een mankementje aan de rijrichtingwals had. Maar volgens mij had men het daar in deze discussie ook al over. De motoren draaiden in ieder geval uitstekend. In ieder geval net zo een mooi geluidje als de 186. Dit verbaasde mij overigens aangezien de 179 toch lang heeft buiten gestaan en er water in de diesel zou zijn gelopen. Echter men heeft er hele nieuwe diesel e.d. ingedaan. Er was trouwens ook een medewerker van de HIJSM aanwezig. Men maakt dus gebruik van elkaars kennis. Ik had helaas niet mijn fotocamera bij me dus heb ik wat fototjes met de gsm gemaakt. Hopenlijk doe ik jullie daar toch een plezier mee. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan. Mijn conclusie is, is dat de 179 in ieder geval nog lang niet dood is!!!

i37.tinypic.com
i34.tinypic.com
i37.tinypic.com
i35.tinypic.com
i36.tinypic.com
i36.tinypic.com
i37.tinypic.com
i34.tinypic.com
i37.tinypic.com

Edit door admin: URL's worden hier automatisch links, je hoeft geen [IMG] te gebruiken

Laatst bewerkt door MrM op Dinsdag 16 sep 2008 om 16:40:11

Dinsdag 16 sep 2008 - 17:29:08
kbrandsma
kbrandsma
Ondanks dat de foto´s niet met een echte (digitale) camera zijn gemaakt, zou je zeggen dat de laatste twee foto´s een kleine 25 jaar geleden op een rolletje zijn geschoten en net zijn gedigitaliseerd. Pracht foto´s!

Dinsdag 16 sep 2008 - 18:28:04
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Net zo mooi als de 186? Hm, die motoren liepen toch ook bepaald niet helemaal lekker, de voorgaande jaren dan. Maar goed, mooi dat het stel langzaam weer tot leven komt, hoop dat we over een jaar of wat een erg mooi dieselstel erbij hebben!

Dinsdag 16 sep 2008 - 18:31:07
thom
thom
Gelukkig zal dat probleem bij de 186 nu over zijn na zijn motorwissel..

Dinsdag 16 sep 2008 - 20:56:35
MrM
MrM
Fijn dat men de foto's toch wel leuk vond. Ik heb trouwens ook nog wat geluidsopnames gemaakt. Overigens geen topkwaliteit, maar wel herkenbaar denk ik. Zijn er hier ook mensen die ook zijn wezen kijken? Of toevallig bij het testwerk van vandaag betrokken waren?

Dinsdag 16 sep 2008 - 22:11:08
amtrak
amtrak
dan weet ik dus ook met wie ik vanmiddag gebabbelt heb

het stel reed wel lekker na zolange tijd van stil staan
we zijn met het stel na wat te hebben gerangeerd op het emplacement van SPV ( voor te kijken of alles het deed ) richting kerkrade gereden tot het hoogste punt van de lijn

op maar 1 motor omdat van de andere moter de rijrichtingwals niet naar behoren deed daar kwamen we onderweg pas achter
verder zullen de luchtcompresoren worden gereviseed
waarschijnlijk zullen er zondag enkele mee komen met de plan u van de HIJSM

verder was het wel een geslaagde dag

met vriendelijke stoomgroet en klein beetje dieselwalm Amtrak

Dinsdag 16 sep 2008 - 22:27:52
MrM
MrM
dan weet ik ook meteen met wie ik heb staan kletsen haha

@ Amtrak;

Toen jullie het stel wegrangeerden naar de loods, dus met de bk bak voorop, gaven volgens mij wel beide motoren tractie bij het optrekken. Of heb ik me dat maar verbeeld omdat jij aangeeft dat er maar bij 1 motor tractie was?
Is men na het wegzetten nog in de loods aan de richtingwals gaan sleutelen, of is dat iets voor het weekend/volgende week dinsdag?

Brengt de HIJSM luchtcompressoren mee die tijdelijk in de 179 worden geplaatst zolang de compressoren van de 179 worden gereviseerd? Zeg maar een leenconstructie zoals met de hulpgenerator?

Spoorse groet!

Dinsdag 16 sep 2008 - 22:35:56
thom
thom
Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar wat die rijrichtingswals eigenlijk niet deed, zo ingewikkeld is dat ding ookweer niet...

Dinsdag 16 sep 2008 - 23:08:45
amtrak
amtrak
jah klopt bijde motoren gaven traktie maar een relais wat na de rijrichtingwals zat of zoiets was vervuild ( geoxideerd) dus die deed het niet
een of ander speciaal ding moet je mij ook niet vragen

en in de rijrichting wals zaten de contacten verkeerd om als je vooruit wilde ging je achteruit en wilde je achteruit ging die vooruit
maar doordat het relais niet werkte deed dat stel dus helemaal nix
we zijn daar achter gekomen toen we relais hebben overbrugd

dit zal waarschijnlijk zondag woorden gerepareerd
en ook dat relais opgeschoond

weet niet of die luchtcompressoren tijdlijk zijn denk het wel

verder zal er ook nog naar de koeling van de ABK bak moeten woordenn gekeken

met vriendelijke sto... eeh dieselgroet Amtrak

Dinsdag 16 sep 2008 - 23:18:26
stel172
stel172
fantastisch om te zien dat de 179 na 10 jaar weer tot leven gewekt wordt. Hoe meer De2-en op de rails hoe beter! Ook nog een compliment aan de fotograaf: Al zijn het eenvoudige foto's: bedankt voor de sfeer expressies en de kwaliteit is best goed! Nu maar hopen dat de 179 snel een keer samen in aktie met de 186 te bewonderen is

ZLSM: veel succes en bedankt dat de 179 ook terug gaat komen!

Laatst bewerkt door stel172 op Dinsdag 16 sep 2008 om 23:29:14

Dinsdag 16 sep 2008 - 23:43:43
MrM
MrM
@ stel 172, thanks voor je complimentjes. Volgende keer heb ik mn echte camera bij me

@ Amtrak, helaas ben ik ook niet zo heel erg bekwaam in het technische deel zoals jij dat omschrijft. Misschien iets voor de dieselkenners hier op het forum die er misschien wat meer zicht op hebben om hun hoofd hierover te breken. Als ik het zo lees komen de mensen van de HIJSM dit weekend dus echt op dieselbezoek!
Zijn de mensen van vandaag er zondag ook weer?

Als ik tijd heb kom ik in ieder geval ook weer een kijkje nemen.

Met vriendelijke dieselgroeten;), Mrm!

Woensdag 17 sep 2008 - 00:04:09
amtrak
amtrak
jah de HIJSM komt langs met een plan u

iedereen behalve 1 iemand is er zondag ook weer
fijn dat je komt kijken er komt nog iets langs maar daar houd ik nog ff mijn mond over

met vriedelijke stoom en dieselgroet Amtrak

Woensdag 17 sep 2008 - 13:30:34
planu
planu
Quote
Brengt de HIJSM luchtcompressoren mee die tijdelijk in de 179 worden geplaatst zolang de compressoren van de 179 worden gereviseerd? Zeg maar een leenconstructie zoals met de hulpgenerator?

Spoorse groet!
Momenteel zijn we druk de trein ingelegde te krijgen voor as Zondag.
Omdat de gedachte reserve onderdelen in Haarlem niet aanwezig zijn meer en de nog weel aanwezige onderdelen bestemt zijn voor de 180 zelf komt er als het mee zit een leen compressor mee van een bevriende relatie uit de Veluwe. Dus dat komt zeker wel in orde. Wel gaat die dag de hulp generator mee retour zodat deze weer naar de 180 kan.

Wat betreft de dieseldag ik kan niet wachten om de plan U naast de GTW te zien.
Lijkt me een leuke combinatie.

Laatst bewerkt door planu op Woensdag 17 sep 2008 om 13:39:16

Woensdag 17 sep 2008 - 13:40:56
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Wat moet er eigenlijk allemaal aan de 180 gebeuren??


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 17 sep 2008 - 13:41:43
MrM
MrM
Dan is het dus een zelfde soort constructie als met de hulpgenerator. Dus een leenconstructie tot de eigen compressor is gereviseerd.

Gaan jullie als HIJSM ook helpen met de inbouw van de compressor als men die vanaf de Veluwe meeneemt? Is zo'n compressor trouwens groot?

Woensdag 17 sep 2008 - 16:28:45
Niko79
Niko79
@ MrM

Bedankt voor je foto's. Zelf had ik ook plannen om te gaan, helaas is dat me niet gelukt. Ik ga hoogstwaarschijnlijk wel komend weekend naar de dieseldag toe. Misschien dat er dan ook nog gelegendheid is een foto van de DE2 te maken. Bij welk ander ZLSM materieel staat de DE2 trouwens in de loods? Zijn die loodsen groot?

@ Amtrak

Ik las dit stukje nog in dit topic over de rijrichtingwals. Dit is een stukje door Eppo geschreven die er in 2002 nog aan heeft gewerkt. Misschien hebben jullie er iets aan;

Destijds schakelde een rijrichtingwals niet automatisch om. Je kon hem natuurlijk wel handmatig omzetten en dan reed de DE2 de andere kant op. Het zit echter in de aansturing van het automatisch omschakelen. Het zat in de ventieltjes, vermoed ik. Ik heb ze toen handmatig ingedrukt en er gebeurde niets. Helaas heb ik dat nooit verder kunnen bekijken want DAT is het moment geweest dat we ermee gestopt zijn.

Oftwel, als je van richting wil wisselen: Instellen rijrichtingkruk + rijcontroller in rijstand zetten schakelt een van de walsen niet om.
(en da's de stand van zaken van november 2002 )

Woensdag 17 sep 2008 - 17:40:33
planu
planu
Quote
MrM: Dan is het dus een zelfde soort constructie als met de hulpgenerator. Dus een leenconstructie tot de eigen compressor is gereviseerd.

Gaan jullie als HIJSM ook helpen met de inbouw van de compressor als men die vanaf de Veluwe meeneemt? Is zo'n compressor trouwens groot?
Nogmaals de HIJSM neemt als ze zondag komen geen onderdelen mee. Allen de generator gaat weer mee naar Haarlem . Omdat er plannen zijn met de 180 dien deze compleet te blijven. De compressor uit de Veluwe komt uit een Prive verzameling van ene voormalige Nedtrain medewerker en staat bijten de HIJSM.

Dat de HIJSM gaat helpen met vervangen die kans is er zeker maar dat er onderdelen van de HIJSM uitgelend gaan worden zal niet gebeuren. Men is 1 malig geholpen met de generator en kwa onderdelen zal het daar bij blijven.

Woensdag 17 sep 2008 - 21:42:36
thom
thom
Ik weet niet of de compressoren tijdens de renovatie van en DE2 vervangen zijn, ik ben bang van wel.
Maar van oorsprong, en onder een zekere DE1, hangen er compressoren waar hier www.dsp-nederland.nl onder "Producten" > "Compressoren" > "3 cilinder Knorr compressor" een fototje van te vinden is...

En voor de mensen die verder kijken kunnen ze nog meer vinden over oa DE2 daar..

Donderdag 18 sep 2008 - 10:00:40
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
edje: Wat moet er eigenlijk allemaal aan de 180 gebeuren??
In elk geval het herstellen van de brandschade, er is nogal wat bekabeling en andere zaken rond de ene dieselmotor gesneuveld. Verder natuurlijk de inbouw van (ik geloof) twee dieselmotoren, die dus gereviseerd moeten worden, daarnaast zullen er nog wel meer componenten aangepakt moeten worden, en als ik zo her en der wat foto's heb gezien dan zit er in het interieur ook nog wel wat werk. Kortom, genoeg te doen, vrees ik...

Donderdag 18 sep 2008 - 22:16:26
thom
thom
En dan nog een casco revisie...

Donderdag 18 sep 2008 - 22:45:58
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Ach gelukkig rijdt er al een zeer mooi exemplaar rond, en zal er een 2e komen.


Vrijdag 19 sep 2008 - 12:28:23
Niko79
Niko79
Apart een compressor uit een prive verzameling. Wel top dat een particulier persoon deze ter beschikking stelt voor de 179.

Vrijdag 19 sep 2008 - 14:01:47
rail4marce
rail4marce
Flickr rail4marcel2
Nou volgens mij zijn er mensen die van alles uit treinen hebben gehaald/gekregen toen die terzijde stonden. Kijk maar is op marktplaats daar kom je de raarste dingen tegen. En wat is er dan mooier dat door jouw spullen een treinstel weer terug op de baan kan komen.

Naam is rail4marcel maar dat was 1 karakter teveel bij het aanmelden :P

Zondag 21 sep 2008 - 17:20:58
kevinevers
kevinevers
Ik was vandaag bij de ZLSM en niet toen ik de loods binnenliep waar de 179 staat werd die gestart!! De achterste motor (aan de werkplaatszijde) startte meteen en de voorste motor (aan de stationszijde) starte 1 of 2 tellen later. Een technicus die er mee bezig was vertelde mij later dat de 179 binnen een paar weken het weer zou moeten doen na behoren. De problemen met de rijrichting wals zouden ook opgelost moeten zijn.


Zondag 21 sep 2008 - 21:06:51
stel172
stel172
vandaag (en gisteren) de hele dag genoten van de 186 bij de STAR. Wat leuk om te horen dat men daarnaast ook serieus bezig is met de 179 en dat ook op de open dag in het verre Limburg dus weer een DE-2 draaide. Hoe meer DE2-en hoe leuker

Laatst bewerkt door stel172 op Zondag 21 sep 2008 om 21:13:39

Zondag 21 sep 2008 - 21:35:26
Niko79
Niko79
Klopt men heeft vandaag de trein opgestart. Ik heb zelf nog even met mensen gesproken over het vrijwilligersschap. Wat mij alleen niet duidelijk is geworden, was de compressor toch nog vanaf de Veluwe gekomen?

Zondag 21 sep 2008 - 21:51:13
kevinevers
kevinevers
Die technicus zei dat de nieuwe compressor erin zat.


Zondag 21 sep 2008 - 22:52:35
Niko79
Niko79
Dan vermoed ik dat die er vandaag is ingebouwd...?

Maandag 22 sep 2008 - 12:34:48
amtrak
amtrak
nieuwe compressor zit er nog niet in

met vriendelijke stoomgroet Amtrak

Dinsdag 23 sep 2008 - 20:13:21
amtrak
amtrak
Vandaag weer naar SPV geweest
en aan de DE2 gewerkt

na nog een storing te hebben verholpen zijn we gaan proefrijden
en nu deed de ABk kant het ook we zijn met die kant naar spekholzerheide gereden om te kijken of de koeling het deed en die deed het ook

verder zullen we nu de tijdelijke overbrugging even moeten herstellen er was een kabelbreuk maar dat is iets voor volgende week

en dan ken er ook alvast woorden begonnen aan het schoonmaken schuren verven van het stel zodat het weer toonbaar word

hier zal toch nog wel wat uren in gaan zitten en dan hopen we natuurlijk volgend jaar met de dieseldag mee kunnen doen

Met vriendelijke stoom en dieselgroet Amtrak

Zaterdag 27 sep 2008 - 09:56:09
djm008
djm008
@Amtrak

Ik ben zelf niet zo heel technisch, maar schilderen en schuren dat moet nog wel lukken. Als jij weet wanneer men aan het schuurwerk, plamuren en verwijderen van de graffity begint zou je dat dan willen laten weten? Ik ben dan namelijk best wel bereid om eens mee te gaan helpen. Mits ik op die momenten geen andere verplichtingen heb.

Groet, Mark.

Laatst bewerkt door djm008 op Zaterdag 27 sep 2008 om 09:56:56

Zaterdag 27 sep 2008 - 23:00:26
amtrak
amtrak
zal ik doen
eerst ff technisch tip top inorde maken

met vriendelijk stoomgroet Amtrak

Zaterdag 27 sep 2008 - 23:46:39
stel172
stel172
Dan help ik ook graag mee; schuren en schilderen moet lukken!!! Ruim tien jaar terug was ik betrokken bij de Railhobby (1)374. Dit betrof een tijdelijk iets maar ook dit was een fantastische ervaring. Wat is er dan mooier om een DE 2 te schilderen waar men nog veel langer plezier van gaat hebben. Ik heb daar graag een hotelovernachting voor over.
En maak me gek! Als de ZLSM een rijvaardige DE2 heeft die regelmatig voor de dag komt wordt ik ook daar meteen donateur van!!!

Zondag 18 jan 2009 - 20:55:46
bleu-angel
bleu-angel
ben vandaag eens wezen kijken bij de blauwe engel er is al hard aan gewerkt maar zo wat ik kon zien moet er nog een heleboel aan gebeuren het liefste zou ik ook willen helpen maar dat is heelaas nog niet mogelijk ik ben eens benieuwt of hij deze zomer weer gaat rijden

Zondag 18 jan 2009 - 22:36:08
stel172
stel172
Hoe zie ie er op dit moment uit? Is er technisch aan gewerkt of ook optisch? Het zou echt te gek wezen om na 11 jaar de 179 weer in actie te zien. Het stel heeft nauwelijks op Almelo-Marienberg gereden maar die keren dat ie er was staan onuitwisbaar in mijn geheugen en ook in het zuiden heb ik veel goede herinneringen aan het stel als 'de 172 van het zuiden' Motorisch was ie namelijk erg stil.

Laatst bewerkt door stel172 op Zondag 18 jan 2009 om 22:36:39

Maandag 19 jan 2009 - 14:04:44
amtrak
amtrak
we zijn momenteel bezig in de cabine van de ABK het rotte houtwerk te verwijderen en andere dingen
zodra er weer iets spanneds gebeurd zal ik het wel melden heb geen zin om hier elk schroefje en boutje dat word aangedraaid te vermelden


met vriendelijke stoomgroet Amtrak

Maandag 19 jan 2009 - 17:39:04
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ongetwijfeld een hoop werk voor te weinig mensen. Dus zal nog wel even duren...

Laatst bewerkt door timtrein op Maandag 19 jan 2009 om 17:39:18

Maandag 19 jan 2009 - 17:53:12
seinhuis
seinhuis
Ik ben ook bang dat het heel lang gaat duren.

Maandag 19 jan 2009 - 18:56:51
bleu-angel
bleu-angel
op welke dagen zijn jullie aan de DE 2 aan het werken dan kan ik een keertje langs komen mischien wel een handje mee helpen lijkt mij wel fijn gr bleu-angel

Maandag 19 jan 2009 - 23:34:34
Livius
Livius
@bleu-angel

Volgens mij is men iedere dinsdag aan het werk als ik met niet vergis. Of er ook wel eens op andere dagen heen gekeken wordt is mij onbekend.

Dinsdag 20 jan 2009 - 00:19:00
HSA186
HSA186
@Amtrak.

Ik heb in 2002 geholpen aan de 186 om die weer 'rijvaardig' te krijgen. We hebben hem destijds cosmetisch aangepakt (in een hal van 40 graden lekker). Veelal bij Nedtrain is de trein weer tot leven gekomen.

Ik wil best helpen, maar moet eerst vrij zien te krijgen, en op welke dagen men werkt aan de 179.

Gegroet uit Winterswijk

Zaterdag 14 feb 2009 - 12:37:41
Niko79
Niko79
Misschien interessant om te weten. Een ruime week geleden ben ik bij de ZLSM geweest. Overigens wat ik heb kunnen zien geen activiteiten bij het treinsel.
Wel stond in een van de cabines een houten plankje, waarschijnlijk om het rotte houtwerk te gaan vervangen.

Verder stonden naast het treinstel circa 2 compressoren van de firma Stork, bouwjaar 1992. Ik vermoed dat deze compressoren bedoeld zijn om in de 179 te plaatsen. Ik weet niet of de compressoren die nu in het treinstel zitten defect zijn, aangezien het treinstel reeds enkele keren heeft proefgereden.

Dinsdag 17 feb 2009 - 22:12:04
amtrak
amtrak
Ik was vandaag weer bij de ZLSM
ik heb OA in de cabine oude lijmresten weggeschuurt en wat schoongemaakt,
verder heb ik meegeholpen met nieuw stuk kozijn in de cabine van de ABK te lassen.
Dit was namelijke helemaal weg gerot.

@ niko79

weet niet waar jij 2 compressoren hebt zien staan naast het treinstel
ik zag alleen 2 grote waterpompen

Met vriendelijke stoomgroet Amtrak

Maandag 17 aug 2009 - 22:39:13
rickarends
rickarends
Goedendag,

Al een tijdje niks meer gehoord over de ZLSM DE2 179, hoe is het met de voortgang van de revisie?

Groet Rick

Maandag 17 aug 2009 - 23:37:44
amtrak
amtrak
het gaat rustig aan
treeplanken rondom zijn vernieuwd en het rotte houtwerk in de cabine's
verder staat het op een laag pitje

met vriendelijke stoomgroet Amtrak

Vrijdag 21 aug 2009 - 14:39:58
eppo
eppo
Het project DE2 staat bij de ZLSM inmiddels 10 jaar op een laag pitje. Oftewel: Sinds de dag dat de DE2 arriveerde.

Is er al enig positief vooruitzicht? In andere woorden: Wanneer komt hij op een hoog pitje?

Vrijdag 21 aug 2009 - 16:19:15
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Als er genoeg manschap is om het daadwerkelijk op een hoog pitje te gaan doorzetten.
ZLSM heeft wel meer te doen...


Zaterdag 22 aug 2009 - 21:35:03
amtrak
amtrak
Zoal Edje al zij wij hebben meer dan alleen een DE2.
Wat dacht je wat het materieel wat er nu rijd voor een onderhoud nodig heeft?
En het onderhoud van de klasieke beveiliging, de spoorbaan, het station ?
We zijn ook niet met een grote club die alles doet.

Daarbij word wel geprobeer om er tijd in het stel te steken.
Zoals jullie al eerder hebben gelezen zijn er onlangs een aantal dingen vernieuwd.
En dat heeft ook zijn tijd nodig.

Wij zijn met mekaar ook allemaal VRIJWILLIGERS die een hart voor de hobby hebben.
En als je van mening bent dat het je te langzaam gaat meld je dan aan als vrijwilliger en steek er ook een paar uur in dan komt het misschien wat eerder klaar.

Met vriendelijke stoomgroet Simon

Zondag 23 aug 2009 - 00:09:21
HSA186
HSA186
Idd. Zo'n treinstel heb je ook niet 1,2,3 weer goed. Kijk naar de 186. Daar waren we heel veel tijd kwijt, maatr wij hebben 1 stel. ZLSM heeft de meerdere. Dus dan weet je het. Het komt vanzelf en wie weet zien we de 179 met ATB-E ooit een keer op de hoofdbaan

vriendelijke boemelgroet HSA186

Zondag 23 aug 2009 - 15:45:39
eppo
eppo
Jullie hoeven me echt niet uit te leggen hoe de ZLSM werkt. Ik ben er zelf jarenlang zeer actief vrijwilliger geweest (zie vorige pagina). Toch bedankt voor de moeite.

Het gaat niet om een te kort aan vrijwilligers o.i.d. Er waren destijds een redelijk aantal zeer fanatieke mensen (waaronder ikzelf) die er actief aan wilden werken. Dat werd echter nagenoeg onmogelijk gemaakt door een aantal factoren (waar ik nu niet verder op inga). Daarom heeft die club destijds de handdoek in de ring gegooid. Of er nu nog zoveel fanatiekelingen zijn die dat willen oppakken, weet ik verder natuurlijk niet.

Ik zal mijn vraag anders stellen: Wat willen ze met de 179? Ligt er überhaupt een idee op tafel wat ze met dat treinstel zouden willen? Destijds werd er nog gesproken om hem klaar te hebben voordat het wissel bij SoG teruggelegd was. Op die manier kon dan ook met de DE2 naar Vburg gereden worden. Inmiddels ligt dat wissel er al jaren, dus dat plan is waarschijnlijk van de baan.

Het is allemaal pure interesse van mijn kant. Meer niet. Ik heb op geen enkele manier bedoeld om vervelend over te komen, de prioriteiten van de zlsm te veroordelen of de boel op te jagen. En nee, ik meld me niet aan als vrijwilliger; officieel heb ik me zelfs nooit afgemeld.

Laatst bewerkt door eppo op Zondag 23 aug 2009 om 15:47:51

Donderdag 08 okt 2009 - 15:59:23
djm008
djm008
Beste forummers,


Ik wil nog wel eventjes iets vermelden over de gang van zaken rondom DE2 179,althans dat wat ik van een directe medewerker van de ZLSM begrepen heb. Aan de DE2 waren vooral een oud-NS machinist en een technicus werkzaam. Met name de laatsgenoemde heeft DE2 179 helemaal technisch doorgeligd. In september 2008 zijn testritten geweest. In december 2008 is de laatste testrit met DE2 179 geweest.

Testritten waren soms wat moeilijk te plannen doordat de DE2 op hetzelfde spoor staat als waar ook het reservematerieel staat dat uiteraard meteen moet kunnen uitrukken als het dienstdoende materieel zou uitvallen. Dit reservematerieel zou dus telkens weggerangeerd moeten worden op het moment dat men met DE2 179 naar buiten zou willen.

Zoals gezegd was de laatste testrit, en ZLSM'ers verbeter me als ik het fout zeg, rondom december 2008. Vervolgens is de technicus waar ik eerder over sprak ziek geworden. Ernstig ziek zelfs, overigens is de persoon in kwestie inmiddels uit het ziekenhuis. De trein werd tijdens de ziekte van deze persoon nauwelijks of niet meer gestart. Wel werd er nog gewerkt aan de cabines en trapjes. Echter de persoon die dit deed, Amtrak, is tijdens het hoogseizoen ook vooral betrokken bij het stoomgebeuren.

Of de techniscus in kwestie inmiddels al is teruggekeerd, en of men toch ook nog testritten gaat maken, dat kunnen alleen de mensen van de ZLSM zelf aangeven. Zelf heb ik via deze weg proberen uit te leggen waarom er over het project weinig nieuws is geweest het afgelopen jaar.

Donderdag 08 okt 2009 - 22:56:58
amtrak
amtrak
heej DJM008

fijn dat je zo een bericht plaats maar de helft van je info klopt niet of onvolledig is

laaste keer dat we proef hebben gereden is nog dit jaar geweest en zelfs nog deze maand
verder moet er nog het een en ander gebeuren om te kunnen rijden

en het is ook een beetje logisch dat er spul voor de DE2 staat hebben maar 4 overdekte sporen en er staat spul in dat vaker rijd dan dat gele monster

als er nieuws is ben ik wel bereid om het een en ander hier te schrijven

met vriendelijke stoomgroet Amtrak

Laatst bewerkt door admin op Vrijdag 09 okt 2009 om 20:17:56, reden: Respect voor alles en iedereen!

Vrijdag 09 okt 2009 - 20:19:32
admin
Moderator
admin
admin: het bericht van amtrak heb ik aangepast. We gaan met respect met elkaar om. Als het bericht van een ander je niet zint, dan gebruik je daar de link 'Meld bericht' voor.
Vanaf hier zijn we lief voor elkaar en on-topic.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Woensdag 14 okt 2009 - 09:50:45
eppo
eppo
Quote
amtrak: dat gele monster
Is dat nog steeds de manier waarop er intern over de 179 gedacht/gesproken wordt?

Laatst bewerkt door eppo op Woensdag 14 okt 2009 om 09:51:40

Woensdag 14 okt 2009 - 12:17:14
thom
thom
Een beetje gekscherend moet tochwel kunnen...

Het ding staat er nou niet echt florisant bij

Laatst bewerkt door admin op Woensdag 14 okt 2009 om 12:18:57, reden: Verboden onderwerp verwijderd

Woensdag 14 okt 2009 - 13:19:49
htmtram
htmtram
Beter dan de 180 dat nu voor mij staat...

Woensdag 14 okt 2009 - 15:43:22
eppo
eppo
Quote
thom: Het ding staat er nou niet echt florisant bij
Dat zou zomaar het resultaat kunnen zijn van die heersende denkwijze.

Laatst bewerkt door eppo op Woensdag 14 okt 2009 om 15:49:49

Woensdag 14 okt 2009 - 22:19:24
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik hoop toch niet dat we elk woord op een weegschaaltje hoeven te wegen voor we het hier neerzetten? Materieel krijgt wel vaker wat verschillende benamingen, gewoon voor de afwisseling en het eigen plezier...

Woensdag 14 okt 2009 - 22:22:48
thom
thom
Ja hoor, bij het NSM hebben we nog een goederen wagen die we onderling "het wrak" noemen, 3x raden welke..

Woensdag 14 okt 2009 - 22:24:30
htmtram
htmtram
De kameel?