Materieelvoorspellingen
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
03-05-2008 15:32:01
webguy
webguy
Lang verwacht, maar toch eindelijk gekomen: materieelvoorspelligen. Aan de hand van spots van de laatste 60 dagen wordt de meeste voorkomende materieelcompositie opgeslagen in de database, per dag. Bij het opvragen van een drgl van een trein wordt de voorspelling getoond. Het is niet perfect, dus vragen, opmerkingen, ideeën voor verbeteringen mogen hier (maar dus niet opmerkingen over omlopen).


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

03-05-2008 15:40:19
thijs
thijs
1: Is het voor gebruikers mogelijk om zelf omloopconstructies toe te voegen in de database? Zoals in het topic omloopconstructies gebeurt.

2: Waar kan ik terecht voor opmerkingen over de materieelvoorspellingen zelf?
 

03-05-2008 15:41:20
lykele
lykele
Misschien kun je voorspellingen op dienstdagen doen ipv weekdagen, bv op 2e paasdag werd zondagsdienst gereden, en voor de 12570 en 12772 staan voorspellingen voor maandag (gebasseerd op de feestdagen). Misschien kun je die enkele uitzonderingen ook als zondag oid zien.

EDIT: hoe zit het met gekoppelde treinen, als ik bv 10582 en de 582 pak, houd ie dan rekening met het splitsen en combineren, of pakt ie gewoon de meest gespotte combinatie? En kan er dan zoiets komen als opslitsen in trajecten, bv 2 treinstellen Gn-Zl, 1 Zl-Lw, 3 Zl-Ut, etc?

Laatst bewerkt door lykele op 03-05-2008 15:44
 

03-05-2008 15:41:35
admin
Moderator
admin
1. Nee, het gaat bij deze aanpassing dan ook niet om omlopen, maar om voorspellingen per treinnummer. Er zijn nog geen doorwisselingen.

2. In dit topic.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 


03-05-2008 15:47:19
dumpy_dump
dumpy_dump
Is het mogelijk om spots waarbij je wel het materieel ziet maar niet het treinnummer in te voeren, om zo de materieelvoorspellingen betrouwbaarder te maken? Ik kan vanaf mijn huis wel zien wat voor materieel er rijdt, maar geen nummers. Zo kan ik bijvoorbeeld wel zeggen dat de hele serie 5500 met een SGMm rijdt, terwijl dat nu door de materieelvoorspellingen niet herkend wordt (omdat er te weinig spots van die serie zijn).

[EDIT] Trouwens, wordt er ook rekening gehouden met het keren van treinen (in met name Ut en Ah), en het gepland splitsen van treinen zoals dat bijvoorbeeld in de NoordOost vaak gebeurt?

Laatst bewerkt door dumpy_dump op 03-05-2008 15:48
 

03-05-2008 16:17:22
treinfan
treinfan
Als ik de voorspelling van trein 7443 op zondag bekijk, zie ik een SGMm-III op geen positie (dus enig stel) en een SGMm-III op positie V  

03-05-2008 16:30:34
geertw
geertw
Dat gebeurt bij meer treinen en zal wel komen omdat deze treinen soms wel en soms niet met enkele stellen rijden.


http://www.ovinnederland.nl/
 

03-05-2008 17:07:37
martijnmet
Moderator
martijnmet
Ik ben het wel eens met Dumpy. Want als postbode loop ik soms 3 tot 4 uur naast het spoor bij Vndwo. Ik zie dan wel het materieel wat voorbij komt, maar nooit de nummers omdat het spoor net achter een heuveltje ligt. Ik zou dan eventueel wel het materieel in kunnen voeren.

En zou het misschien ook mogelijk zijn om de voorspellingen ook te tonen in de doorkomststaat? Zodat je kunt zien wanneer welk materieel langs komt als je bijvoorbeeld langs het spoor staat?
 

03-05-2008 17:08:03
robbertc
robbertc
Ik heb net even een paar treinen uit de NO bekeken, een paar opmerkingen (opbouwend bedoeld uiteraard, je kunt ook niet verwachten dat alles nu al perfect is):
- Ik zie treinen bijna alle dagen van de week met een andere trein sms. Je kunt er wel van uit gaan dat treinen, van maandag tot en met donderdag, altijd dezelfde sms hebben. (verschillen die er te zien zijn in de spots, zijn niet planmatig!)
- Het al genoemde splitsen en combineren in de NO. En bijvoorbeeld: Trein 12759 rijdt Ut > Zl in de sms 3+3+4, waarvan de achterste 4 in Zl blijft.
 

03-05-2008 17:09:50
treinfan
treinfan
je kan er niet vanuit gaan dat de treinen ma t/m do hetzelfde zijn.
Sommige treinen hebben bijvoorbeeld om woensdag een andere inzet, dan op maandag, dinsdag en donderdag
 

03-05-2008 17:15:51
robbertc
robbertc
Laten we dan zeggen dat er planmatig vele malen minder verschillen zijn in de trein sms van ma t/m do, dan nu in de matvoorspelling zijn te zien...  

03-05-2008 17:29:31
geertw
geertw
Die matvoorspellingen zijn gebaseerd op de spots, dus de nauwkeurigheid daarvan is afhankelijk van het aantal spots en de nauwkeurigheid daarvan. En natuurlijk of de uitvoering wel volgens plan verloopt


http://www.ovinnederland.nl/
 

03-05-2008 17:55:46
webguy
webguy
Effe kijken hoor, waar zal ik beginnen... Het kan zijn dat ik niet alles in een keer hier beantwoord, maar hier wat punten.

- Dagen: elke dag wordt apart gezien, een maandag is geen dinsdag en geen zaterdag. Feestdagen worden niet apart gezien, maar evt. zou dat wel kunnen met een aanpassingen van het spots systeem (in de database wordt de dag bijgehouden naast de datum, dit kan op feestdagen resp. een zat of zondag worden), hier kijk ik nog naar.

- Splitsen en kopmaken: Hier wordt geen rekening mee gehouden: dat wat het meeste wordt gespot wordt gebruikt. Oftewel: wordt de NO tussen Ut en Zl het meest gespot, dan is die compositie geldend. Vooral in de NO moet je eigenlijk dus niet letten op de positie van de stellen, meer op de lengte.

- Posities: Dat er twee SGM staan waarvan een positieloos en de ander met positie V is moet ik even bekijken, dat zou niet moeten kunnen (Heb je nog meer nummers, meld ze dan even...) Zoals eerder al genoemd ligt het helemaal aan de spots, dus de posities van de stellen in de NO moet je bijvoorbeeld met een korrel zout nemen.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

03-05-2008 18:06:49
dumpy_dump
dumpy_dump
Nog zo'n voorbeeld is trein 1614.  

03-05-2008 21:55:31
plant
plant
Wauw, ze zijn er! %02%

Ik zie nu wel, dat op basis van één spot van mij (Plan T in 16031 op een donderdag) gelijk iedere keer met Plan T wordt voorspeld, terwijl er toch echt heel vaak 2x Plan V in is gezien (in de afgelopen 60 dagen)... Is het nu dan wel zo dat als ik hem op een donderdag met Plan V zie en invoer, dit gelijk veranderd wordt?

Bedankt voor het (vele?) werk, het voegt zeker weer iets toe op somda!


Youri
 

03-05-2008 21:59:50
superboer
superboer
Nee hoor, er is in de laatste 60 dagen geen 2x Plan V gezien in de 16031. Wel op andere dagen maar niet op Donderdag. En aangezien jouw spot de enige spot is van de 16031 op Donderdag(sinds 7 feb.) pakt ie die spot eruit


Garantie tot aan de voordeur.
 

03-05-2008 22:00:18
webguy
webguy
Als er 2 of meer spots zijn die allemaal even vaak voorkomen, dan wordt altijd de laatste op datum gekozen geloof ik. Spot je 2x 2x Plan V, dan wordt dat opgeslagen.
Die treinen 1614 en 7443 zijn gemaakt: dat was een probleem met splitsen wat nu verholpen is. Kom je erg rare dingen tegen zoals een Loc 1700 zonder positie en vervolgens een Plan V, dan is het een foute spot ergens


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

04-05-2008 12:39:29
ruysdael
ruysdael
Hoe zit het met wijzigingsbladen? Als er bijvoorbeeld, naar recentelijk voorbeeld, een ICRm-stam naar de 1900 verhuisd, wordt dit pas na 30 dagen weergegeven (mits die trein elke dag gespot is)? Na 30 dagen zou het dan 50/50 zijn.

Bij de 14560 gaat dit ook niet helemaal goed:

Quote
NSR DD-AR met 1700

1: NSR DDM-1 Bvk


Laatst bewerkt door ruysdael op 04-05-2008 12:42
 

04-05-2008 13:01:17
raoul
raoul
5620, hierin staat zelfs een arriva plan v stel
Lijkt mij niet helemaal juist, terwijl er ook helemaal geen foute spot van een arriva stel erin zit....


Werkzaam bij de NS International ICE / ICB
 

04-05-2008 13:07:31
dumpy_dump
dumpy_dump
Helaas, er zat wel een foute spot in (van Mikos, zie het topic van 26 maart)  

04-05-2008 13:09:41
spotter
spotter
Op zondag zou trein 1940 met mDDM rijden. Klopt ook niet helemaal  

04-05-2008 13:24:03
ruysdael
ruysdael
Ligt waarschijnlijk aan deze spot: 7803 1940 Zondag 13 april 2008 philips Rsw

Toch vreemd, dat niet de meest voorkomende spot/combinatie wordt opgeslagen (ICK)...
 

04-05-2008 13:36:40
treintim
treintim
Klopt, eveneens met trein 5666 die dinsdags wordt gereden met IRM, terwijl dit de laatste tijd één keer is voorgekomen en de meeste spotjes van de 5666 MDDM/DDAR tonen.

Laatst bewerkt door treintim op 04-05-2008 13:37
 

04-05-2008 13:41:41
lykele
lykele
Dat kan te maken hebben met wisselende samenstellingen. Bij ICM wordt IV+III en III+IV ook apart gezien, terwijl er nogal eens een stel gewisseld wordt. Zo kan ik me voorstellen dat het met (bijvoorbeeld) loc BAB - BAB - BAB Bs en Bs BAB BAB loc ook gaat.  

04-05-2008 18:23:57
Dre
Dre
Er gaat iets niet helemaal goed bij de materieelvoorspellingen van de 92xx. Doordat van de Beneluxcomposities alleen de nummers voor de . (dus alleen 28) wordt meegenomen "denkt" de materieelvoorspelling dat er daar een exotische combi van NMBS HLE 11 met Syntus Lint rijdt.

Zie bijvoorbeeld hier: https://www.somda.nl/www/dienstregeling/9252/
 

04-05-2008 18:33:17
thejag
thejag
ditzelfde geldt voor enkele 15xx waar ICL rijtuigen zijn ingevoerd (10.xxx/19.xxx/22.xxx)


grt, Michiel
 

04-05-2008 21:39:03
hvondelen
hvondelen
Neem nou trein 4847, die word niet vaak gespot, de laatste spot is met een Plan V stel, als je bij de 4847 kijkt wat betreft voorspellingen dan is de voorspelling een Vtje%08%
Zou het ook kunnen om het termijn langer dan 60 dagen te maken??

Laatst bewerkt door hvondelen op 04-05-2008 21:39


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

04-05-2008 22:24:42
webguy
webguy
Over de compositie en incidenteel materieel: dat is vooral bij treinen met veel posities (dus vooral trek/(duw/trek) stammen)een "probleem". De spots daarvan zijn te inconsequent. Mis je een rijtuig bij het invoeren, dan is dat een totaal andere compositie. Als het goed is pakt het systeem de laatste spot op datum als er geen compositie vaker voorkomt dan de rest (dus alle spots anders zijn).

Op de Benelux en ICL moet nog worden gevonden, Protos doet het ook niet (en die staat ook niet in het systeem met materieeltypes). Benelux staat in het systeem zonder een punt, daar moet nog even naar worden gekeken en over nagedacht (maar is niet super belangrijk: zit toch enkel in de 9200 ). Verder is ICL te herkennen aan een loc in de posities V en L.

En over de tijd: ik kan kijken, maar daar loop je wel tegen barrières aan. Je kan maar zoveel spots tegelijk in het geheugen laden en verwerken. Nu is het dus 60 dagen, 75 dagen kan misschien ook maar ik zal kijken.

Laatst bewerkt door webguy op 04-05-2008 22:25


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

04-05-2008 22:25:30
lykele
lykele
Een beter idee is een minimum aantal spots hanteren. een langere termijn werkt niet altijd ivm wijzingsbladen etc.
of er moet een "don't thrust" knop komen , om de voorspelling als niet goed aan te merken.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-05-2008 22:27:59
webguy
webguy
Klopt, des te langer het termijn, des te groter de kans dat er een wijzigingsblad tussen zit. Maar, hij pakt sowieso alle spots van alle treinen die een drgl in de database hebben. 60 dagen is meestal rond de 115,000 spots (spots, niet treinen) geloof ik, maar het aantal spots is variabel.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

04-05-2008 22:29:45
rogier
rogier
Quote
lykele: Een beter idee is een minimum aantal spots hanteren. een langere termijn werkt niet altijd ivm wijzingsbladen etc.
of er moet een "don't thrust" knop komen , om de voorspelling als niet goed aan te merken.

Precies, de tijd dat spots 'zinvol' zijn is gerelateerd aan de duur van de dienstregeling / wijzigingsblad.
Verder geldt een spot = geen spot.
 

04-05-2008 22:35:40
webguy
webguy
't is meer dat twee afweikende spots geen spot zijn, en dat twee gelijke spots wel een spot zijn Ik zal eens morgen wat statistische analyzes runnen om te kijken hoe dat zit met het aantal voorspelligen dat op 1 spot is gebaseerd. Eventueel zou ik het kunnen inbouwen om die voorspellingen niet op te slaan / door te geven.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

04-05-2008 22:45:19
mren
mren
Quote
lykele: of er moet een "don't thrust" knop komen , om de voorspelling als niet goed aan te merken.
Geen stuwkracht?
 

04-05-2008 22:53:15
geertw
geertw
Eventueel zou je achter het voorspelde mat nog weer kunnen geven hoe vaak dat gespot is (dus op hoeveel spots de voorspelling gebaseerd is), dan kun je ook nog zelf beoordelen of je de spot vertrouwt of niet.


http://www.ovinnederland.nl/
 

05-05-2008 10:51:46
geertw
geertw
Ik zie trouwens dat ook de tram Houten - Houten Castellum niet in de voorspellingen zit, heb het ook even gecheckt bij treinen die wel gespot zijn.


http://www.ovinnederland.nl/
 

05-05-2008 11:19:53
webguy
webguy
Is gemaakt, de TW6000 staat er nu in
EDIT:
De BNL is nu ook gemaakt, moet nog even live worden gezet, maar dan werken die ook weer. Voor de geïnteresseerden:
Er worden nu 16,831 composities (27,084 posities) voorspeld van de 48,000 mogelijke (6,100 treinen 7 dagen in de week - klopt niet helemaal, omdat niet elke trein elke dag rijdt).

Laatst bewerkt door webguy op 05-05-2008 11:49


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

05-05-2008 12:14:41
daan1714
daan1714
De 7437 komt op zondag in Rhn aan met 2x V, en de daarop volgende 7438 vertrekt vervolgens met 1x DDAR..  

05-05-2008 17:57:34
treinfan
treinfan
Van omlopen trekt deze voorspellingsmethode zich niets aan  

05-05-2008 21:57:12
fastguy84
fastguy84
Bedankt voor deze functie, het was wat ik 'vroegâh' het meest gebruikte; meestal om een handige positie op het perron te kiezen, nog voor de trein in zicht was.

Vandaar ook deze vraag: is het (op termijn) mogelijk de voorspelling ook op i-mode somda weer te geven?

Verder weet ik niet of de spotberekening nu veel beslag legt op de server, maar wellicht zou de functie nog uitgebreid kunnen worden met een waardering voor iedere spot (spot van de afgelopen 7 dagen krijgen een waarde van 1, 7-14 dagen 0,8, 14-28 dagen 0,5 en spots van 28-60 dagen oud 0,3, bijvoorbeeld). Dan zouden recente spots 'zwaarder' wegen en zouden veranderingen eerder worden opgemerkt.

Oh ja, en misschien nog een verklaring voor vreemde voorspellingen: ik spot zelf niet vaak, maar een opvallende/afwijkende sms wil ik nog wel eens invoeren. Dit maakt de database dan wel minder betrouwbaar om voorspellingen op te baseren. Waarmee ik maar wil zeggen: niet alle 'vreemde' voorspellingen zijn technische fouten.
 

05-05-2008 22:10:48
thejag
thejag
Een weging naar tijd en/of een betrouwbaarheidscijfer zou inderdaad nog wel wat toe kunnen voegen. Verder erg mooi gemaakt dit, complimenten! Nog wel een verzoek, zou deze informatie ook (weer) in de doorkomststaten kunnen worden weergegeven, eventueel als optie? Ik wil nog wel eens een reis plannen rond een bepaald materieelsoort en dan is een overzicht van het mogelijk te verwachten materieel erg handig.


grt, Michiel
 

05-05-2008 22:26:21
admin
Moderator
admin
Als de kinderziektes eruit zijn dan komen deze voorspellingen ook zeker terug in de doorkomststaat en op i-mode.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

05-05-2008 22:51:22
admin
Moderator
admin
Quote
webguy: De BNL is nu ook gemaakt, moet nog even live worden gezet, maar dan werken die ook weer
Staat nu live.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

05-05-2008 23:00:43
bart84
Moderator
bart84
Als ik voor de BNL 9233 de gegevens opvraag komt er (naast de Eloc 11.8 ook) de Syntus Lint te staan, maar die is daar de afgelopen twaalf maanden niet gespot?


Mvg. Bart
 

05-05-2008 23:27:42
webguy
webguy
Die Syntus Lint stond er inderdaad tot 2 minuten geleden. Dat was een programma fout: het systeem kon niet overweg met punten in de treinnummers. Die worden er nu uitgehaald en ik heb de gegevens even handmatig geupdate waardoor er weer keurig netjes een Eloc 11.8 + Rijtuigen BNL komt te staan. Overigens gebeurt de update normaal maar 1x per dag om 0:00, dan kan je evt. verschillen zien dus van de afgelopen dag.

Laatst bewerkt door webguy op 05-05-2008 23:27


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

06-05-2008 11:59:23
mdeen
mdeen
Ik vind het een geweldige stap op weg naar (eigengemaakte) volledige omlopen!

Ik zie ook nog wat gekke dingen: in de 1900 zie je heel vaak alleen een eloc staan, zonder rijtuigen. Worden er echt zoveel treinen in de 1900 serie zonder rijtuigen ingevoerd?

Erg leuk voorbeeld: 1940, op zondag met DD-AR. Tja, als dat ooit een keer ingegeven is... maar op di,vr,za staat er alleen een eloc vermeld.

Misschien dat er iets te maken is dat je aangeeft hoe vaak een bepaalde sms in een trein gespot is? Om de opmaak niet nog meer te verstoren (nog meer extra info voor de dienstregeling) zou dat onderaan de tabel kunnen komen.
 

06-05-2008 14:05:38
martijnmet
Moderator
martijnmet
Trein 7452 rijdt op donderdag met een DDAR + 2x SGMm-III. Ik kan geen foute spots ontdekken. Dus er gaat waarschijnlijk iets anders fout.  

06-05-2008 16:13:59
train85
train85
Ik zie hem wel zie onderstaande:

DD-AR 7473 7452 tot Ut, daarna als LM >Asb/Utctw Donderdag 06 maart 2008 train85 Utva
DD-AR 7473 7452 1721 Donderdag 06 maart 2008 martijnmet Vndc
SGMm-III 2937 7452 V vanaf Ut Donderdag 06 maart 2008 train85 Ut
SGMm-III 2966 7452 A vanaf Ut Donderdag 06 maart 2008 train85 Ut

Hij heeft met een DDAR tot Ut gereden en is daar omgewisseld met SGMm, de situatie hoe dat gebeurd is weet ik nog.
Dit is er dus op een donderdag gespot en daarom laat die DDAR en SGMm zien
 

06-05-2008 16:44:36
dumpy_dump
dumpy_dump
Die twee rijden natuurlijk niet onder hetzelfde nummer, het tweede deel zal dan wel 307452 zijn.  

06-05-2008 16:52:04
train85
train85
Dan verander ik dat wel even, is het wat duidelijker  

06-05-2008 18:43:25
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
train85: Ik zie hem wel

Dan heb ik waarschijnlijk toch niet goed genoeg gekeken.
 

23-05-2008 23:25:16
webguy
webguy
Het systeem draait inmiddels al weer even Vanavond had ik tijd en energie, dus heb ik het aantal spots waarop een voorspelling is gebaseerd toegevoegd. Dit staat nog niet live, je merkt vanzelf wanneer dat wel komt, in de vorm van een mouse over.
Als er verder nog gekke dingen zijn of suggesties: zeg het maar, dan kijk ik ernaar!


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

23-05-2008 23:48:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Bij de Benelux klopt er nog iets niet in de toegekende benamingen, zo kom ik bij de 9225 op donderdag deze voorspelling tegen:

NMBS eloc 11.8
1: Rijtuigset Benelux
2: Rijtuigset Benelux

Dat de rijtuigset op twee posities zit wordt veroorzaakt door een foute spot, maar daardoor viel me wel op dat de positie van de Bs als rijtuigset wordt weergegeven.
Klopt dus niet, want de 49xx-stam is de rijtuigset en de 28.1xx slechts de stuurstand


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-05-2008 00:17:26
webguy
webguy
Handig he, die voorspellingen, je ziet meteen de foute spots
Als het goed is klopt het nu...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

24-05-2008 00:20:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Zo te zien wel ja


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


31-05-2008 10:35:14
admin
Moderator
admin
Quote
webguy: Het systeem draait inmiddels al weer even Vanavond had ik tijd en energie, dus heb ik het aantal spots waarop een voorspelling is gebaseerd toegevoegd. Dit staat nog niet live, je merkt vanzelf wanneer dat wel komt, in de vorm van een mouse over.
Een beetje later, maar dit staat nu live.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

03-06-2008 16:58:24
ruysdael
ruysdael
Quote
webguy: Als er verder nog gekke dingen zijn of suggesties: zeg het maar, dan kijk ik ernaar!
Okido, bij trein 3763 op zaterdag gaat iets niet goed :

V: NSR Plan V
M: NSR Plan V
1: NSR ICR BAB
A: NSR Plan V
 

03-06-2008 17:02:54
superboer
superboer
Dat komt door een foute spot


Garantie tot aan de voordeur.
 

03-06-2008 22:45:47
webguy
webguy
Toch leuke manier om foute spots te tracken he


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

04-06-2008 10:15:10
lucky
lucky
Hier gaat volgens mij ook iets niet goed? Er is wel een positie A, dus moet er ook een positie V zijn, anders kan dat niet. (Trein 526)(Op dinsdag en vrijdag)

Maandag
V: NSR IRM-VI
A: NSR IRM-VI
Dinsdag
A: NSR IRM-VI
Woensdag
V: NSR IRM-VI
A: NSR IRM-VI
Donderdag
V: NSR IRM-VI
A: NSR IRM-VI
Vrijdag
A: NSR IRM-VI
 

04-06-2008 12:19:59
webguy
webguy
Ik kan nog even voor je kijken, maar het kan dus zijn dat iemand alleen het achterste stel heeft gezien, en niet het voorste. Dat is nogal aannemelijk voor de vrijdag: die voorspelling is gebaseerd op maar 1 spot. Die van dinsdag is gebaseerd op 5 spots, maar het kan dus dat 5 mensen die trein steeds alleen de A positie hebben ingevoerd.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

04-06-2008 12:22:14
superboer
superboer
Dan gaat er waarschijnlijk iets mis bij de spots binnenhalen voor de voorspelling. De 526 is afgelopen maand op zowel Dinsdag als Vrijdag meerdere malen ingevoerd met postities V en A.


Garantie tot aan de voordeur.
 

04-06-2008 13:24:00
lucky
lucky
Dat was ik inderdaad nog vergeten te melden. Ik weet niet of hoeveel dagen die spots zijn gebasseerd, maar de 526 worden gemiddeld wel 2x per dag gespot. Dus in bv een maand zijn dat erg veel spots.  

04-06-2008 16:42:42
rudolfph
rudolfph
Ik heb geen idee en moet dus misschien ook maar mijn mond houden , maar kan het niet meespelen dat de 526 kopmaakt in Ut? Misschien heeft dat nog invloedt op de voorspellingen? Het combineren van treinen (noordoost) wordt ook niet verwerkt (bijvoorbeeld trein 542).  

04-06-2008 18:29:59
thieskes
thieskes
weet niet of dit al behandeld is, maar zo niet wil ik dit even aangeven:

dienstregeling 1919:
ma t/m wo + vr: loc en positie 1 direct achter elkaar in plaats van positie 1 onder de loc

dienstregeling 1924:
- ma t/m do staat loc en positie 1 direct achter elkaar in plaats van positie 1 onder de loc
- bij vrijdag idem, alleen is het daar positie 4 in plaats van positie 1
- bij vrijdag staat geen positie 1, 2 en 3 bij


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

04-08-2008 12:40:01
KlaasJan93
KlaasJan93
Ik keek net even bij de materieelvoorspellingen in de 5600 serie. Daar staat veel SGM-II en hier en daar SGMm-III. Bijvoorbeeld de 5625, soms staat er zelfs dat SGM gekoppeld met Plan V rijd.
Volgens mij kloppen deze voorspellingen niet, omdat er volgens mij nooit SGM in de 5600 rijdt, en ook omdat ik helemaal geen spots zie van SGM in de 5600, weet iemand hoe dit zit???
 

04-08-2008 12:42:11
train85
train85
Dit is een probleem die al bij het beheer bekend is.  

04-08-2008 13:35:10
mark
mark
Mark: Gelieve eerst even de zoek-functie te gebruiken om te kijken of deze vraag al gesteld is, dit is een vrij onnodige kick  

25-08-2008 23:05:52
spoormans
spoormans
Natuurlijk was ik gisteren van de partij op de IJSSELLIJN, daar - zoals bijna iedereen zolangzamerhand wel weet! - het de allerlaatste dag is dat mat 64 te bewonderen is, en dat ermee - hoe tragisch het ook klinken mag! - een lang en zeer bedreven hoofdstuk wordt afgeloten, namelijk: de inleg van het oudste nog rijdend materieel op de IJSSELLIJN!

Ik dus naar de voorspellingen gekeken en dus in Leeuwarden voor een zondagochtendse begrippen vrij vroeg opgestaan om om 11:20 met een Plan T de mee te gaan. Deze had ik nog niet op de foto! Maar wat bleek, een VRIM in de 3728 bedierf gelijk de pret! Gelukkig kon ik een half uur later me uitleven op twee Plan V-tjes!

Jammer dat er soms vrij verkeerd voorspeld wordt en dat deze op 60 dagen gebaseerd is. Achteraf gezien ook erg vreemd met een beetje logisch nadenken, toch? Als 3728 op spoor 5a binnenkomt en binnen 7 minuten als 3743 weer weggaat, hoe wil men dan binnen 7 minuten de volgende klussen klaren?:
- iedereen laten uitstappen,
- de trein naar het opstelterrein laten rijden,
- een Plan T ervoor terugzetten,
- reizigers in laten stappen,
- vertreksein geven en wegrijden?

Daar zou Zoef de Haas het zelf moeilijk mee gehad hebben!

Mij verbaast het ook dat er een dag na de wijzigingen in de drgl nu nog steeds Mat 64 in de 37xx-serie staat, terwijl sinds vandaag alles door VRIM vervangen is. Hoe kan dat zo gebeuren, als ik vragen mag?

Overigens de voorspelling van afgelopen vrijdag voor 3756 was wel weer juist, dat waren inderdaad 3 Plan V-stelletjes!

Groetjes,


David J. Nijenhuis
 

25-08-2008 23:18:54
geertw
geertw
De voorspellingen worden - zoals je zelf al zegt - gebaseerd op de spots van de afgelopen 60 dagen. Na één dag een volledig verVIRMde 3700 is er op de voorgaande 59 dagen natuurlijk nog wel Mat'64 gespot in de 3700


http://www.ovinnederland.nl/
 

25-08-2008 23:23:01
luytjes
luytjes
Quote
spoormans: Jammer dat er soms vrij verkeerd voorspeld wordt en dat deze op 60 dagen gebaseerd is. Achteraf gezien ook erg vreemd met een beetje logisch nadenken, toch? Als 3728 op spoor 5a binnenkomt en binnen 7 minuten als 3743 weer weggaat, hoe wil men dan binnen 7 minuten de volgende klussen klaren?:

Door dat gewoon te DOEN Keren lukt prima in 7 minuten, zolang je niet met een loc hoef om te lopen. Dat gaat al jaren zonder problemen. Alleen toen er een tijdje getrokken materieel op de IJssellijn reed, duurde het keren een half uur langer.

Laatst bewerkt door luytjes op 25-08-2008 23:23
 

26-08-2008 00:10:57
webguy
webguy
Als ik zulk soort logica in de voorspellingen kon bouwen, dan was ik a) al lang rijk of b) hadden we 10 ipv 1 server voor somda nodig
Maar eh, ik zou nooit op basis van puur de voorspellingen een reis plannen of een bepaalde trein plannen te nemen. Je zal natuurlijk wel zeggen, "Hoe kun je dat als programmeur nou zeggen", maar ik weet dat de voorspellingen nog niet 100% zijn. Het verwerken van de spots gebeurt nog niet nauwkeurig genoeg, en soms ontstaan er dus fouten in de voorspellingen. Binnenkort, als ik iets meer tijd heb (hopelijk) ga ik het eens goed uitpluizen en 'debuggen'.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!