27-04-2008 21:01:54
treinfan
treinfan
gevonden via http://www.opeenshadikhetforum.nl/
%01% http://nvbs.com/Excursies/Aankondigingen/20080501_SHM.htm
Quote
Op Hemelvaartsdag 1968 reed er in het kader van een NVBS-excursie voor het eerst een stoomtram op de lijn Hoorn-Medemblik. Als tractie is gebruik gemaakt van drie blokkendozen, tussen Amsterdam en Alkmaar getrokken door een motorpost. In de kaasstad is de motorwagen door een 2200 vervangen, waarna men verder naar Hoorn is gereden.

Op Hemelvaartsdag 2008 - donderdag 1 mei - zal deze excursie worden herhaald. Was u veertig jaar geleden verhinderd, grijp dan uw kans! Rond 9 uur wordt uit Amersfoort vertrokken met dezelfde treinsamenstelling als weleer. Ook in Amsterdam Centraal is rond 9.45 uur instapgelegenheid. Vervolgens wordt koers gezet naar Hoorn. Hier wordt de trein gesplitst, waarbij 1 rijtuig met loc 18 en 2 rijtuigen met loc 30 naar Medemblik gebracht worden. Onderweg zal gelegenheid zijn om foto's te maken. Op de terugweg naar Hoorn zullen beide treinen gecombineerd worden. Na aankomst in Hoorn wordt teruggereden via Purmerend naar Amsterdam Centraal, aankomst circa 18 uur, en Amersfoort, aankomst circa 19 uur.
 

29-04-2008 18:41:02
mren
mren
Voor de oplettende lezertjes: een banner hiervoor heeft ook op Somda gedraaid %05%  

29-04-2008 20:00:03
nsr1855
nsr1855
Had het al gelezen idd. Ben benieuwd! Ik sta donderdag idg wel in Hwd!! En terug wsl bij Weidevenne

Laatst bewerkt door nsr1855 op 29-04-2008 20:00
 

29-04-2008 20:01:28
fermon
fermon
Weet iemand om hoe laat en van welk spoor de excursietrein vertrekt 's morgens in Amersfoort? Dan weet ik waar ik moet wezen.  


29-04-2008 20:45:44
treinfan
treinfan
als je goed leest, zie je dat deze rond 9 uur vertrekt van Amf, mij lijkt dan 9:01 een logische preciese tijd en het zal dan wel spoor 4 of spoor 5b worden  

29-04-2008 22:37:40
seinhuis
seinhuis
Wie gaan er van de somda'ders met deze trein mee?  

29-04-2008 22:39:14
Rolffiej19
Rolffiej19
ik sta in Hoorn de zooi optewachten mischien nog tijd voor een leuke line-up aldaar  

29-04-2008 23:16:37
bart
bart
Weet iemand of er nu ook daadwerkelijk weer een 2200 voor de trein komt vanaf Alkmaar? Dat zou wel erg stoer zijn, ook al is het niet echt meer nodig. %02%

Op het stoomfestival in Medemblik van 23 t/m 25 mei zullen (onder voorbehoud) ook een aantal leuke gasten aanwezig zijn, onder andere de MBS 451, een NS 2400 (zal wel de VSM 2459 of 2530 zijn) en een Stadler GTW van Veolia.

Bart
 

29-04-2008 23:19:15
seinhuis
seinhuis
Deze trein rijd toch van Amsterdam rechtstreeks naar Hoorn (dus niet via Alkmaar)?  

29-04-2008 23:21:29
bart
bart
Wat ik begrepen heb is het net als toen: heen via Alkmaar, terug via Purmerend.  

29-04-2008 23:28:41
seinhuis
seinhuis
Dus ik kan de hele planning weer omzetten.

Aan de andere kant: Ik heb wel iets te doen
 

29-04-2008 23:32:09
brugger
brugger
ik ga mee en we gaan vanamf naar asd, per blokkendoos(?)en van asd naar alkmaar met motorpost, dan naar hoorn met 2200 als ik het goed onthouden heb.  

30-04-2008 12:30:07
mdeen
mdeen
Ik ga ook mee, vanaf Amf. Terugweg waarschijnlijk tot Asd omdat het voor mij anders een uur later thuis zijn is.
Hangt een beetje af van hoe hout mijn kont geworden is
 

30-04-2008 13:33:30
dh3201
dh3201
Quote
bart: Weet iemand of er nu ook daadwerkelijk weer een 2200 voor de trein komt vanaf Alkmaar? Dat zou wel erg stoer zijn, ook al is het niet echt meer nodig. %02%

Waarschijnlijk niet, aangezien er op dit moment geen 2200'en met hoofdlijn toelating zijn en de 302200'en i.v.m. die camera's geen rijtuigen mogen slepen.


Shqiperise-lopers?
 

30-04-2008 13:59:57
mdj
mdj
VSM 2203/2207/2233 (ex-2208) hebben bij mijn weten gewoon ATB. Ook in het verleden heeft de 2233 op de hoofdlijn gereden met rijtuigen. (Zie Sneek 2005, Alkmaar 2005)

Laatst bewerkt door mdj op 30-04-2008 14:01
 

30-04-2008 14:04:11
thom
thom
Ik weet zo niet of al die VSM loks ATB hebben, dat betwijfel ik eigenlijk.
Zowieso is de ATB plicht nog niet ingevoerd dus is het geen belemmering.
 

30-04-2008 14:13:37
taigagaai
Moderator
taigagaai
Als het goed is, moeten de 2203 en 2207 nog ATB hebben. Maar ik heb begrepen dat deze locs uit de keuring zijn. Hoe zit het eigenlijk met de 2225. Is deze al toe gelaten of nog niet?  

30-04-2008 15:58:57
1855
1855
De 2225 is nog niet toegelaten, maar dat moet dit jaar wel gaan gebeuren. De VSM-2200'en hebben geen ATB.  

30-04-2008 19:39:45
brugger
brugger
en de 2278  

30-04-2008 19:47:36
knuffie_nl
knuffie_nl
Niet toegelaten.  

30-04-2008 20:47:11
nsr1855
nsr1855
Is er dan niemand die even de contactpersoon uit wil hangen!? Ik sta even voorbij station Hwd.%08%  

30-04-2008 21:21:31
spoorloos
spoorloos
Langs de lijn foto's maken is natuurlijk prima, beter is echter zich aan te melden voor deelname aan dergelijke ritten, danwel lid te worden van de NVBS opdat dit in de toekomst ook mogelijk blijft. Ik hoop dat alle deelnemers een gedenkwaardige rit zullen meemaken.

groet van de voorzitter Hoofdbestuur NVBS.%02%

Laatst bewerkt door spoorloos op 30-04-2008 21:22
 

30-04-2008 21:47:04
nsr1855
nsr1855
Ik ben al lid van de NVBS. Maar ik ben niet in de gelegenheid om mee te kunnen. Er zijn wat andere zaken van belang. Het zou inderdaad leuk zijn om dit in de toekomst met andere bijzondere ritten uit te voeren!  

01-05-2008 17:24:41
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik dacht dat de VSM de 2203 en 2207 juist hadden overgenomen omdat het ATB locs zouden zijn. Maar ik heb er verder geen verstand van.  

01-05-2008 22:31:21
dh3201
dh3201
Het was dus inderdaad geen 2200 maar de 2530 van de VSM


Shqiperise-lopers?
 

02-05-2008 17:28:35
louis
louis
Ik ben met de rit meegeweest, voor degenen die er niet bij konden zijn een
samenvatting.
Iets voor 9:00 uur kwam de 2530 met 3 blokkendozen aan in Amf. Wegens technische
redenen (welke werd niet gezegd maar het zal wel met ATB en toelating te maken
hebben, zoals hierboven al is genoemd) kon de geplande 2200 niet mee doen. De
2530 was een goede vervanger. In Amf werd de mP Jules (ex NS/PTT 3032)voor de
trein geplaatst die voor de tractie zorgde. De dieselmotor van de 2530 bleef
overgens wel lopen. Persoonlijk had ik liever de roodbruine 3031 gezien maar ik
heb geen idee of die wel rijvaardig is.
Als trein 38000 met stops in Ndb en Asd werd via Hlm en Utg naar Amr gereden
waar de Jules achteraan werd gehangen en de 2530 de trein verder naar Hn trok.
In Hn werden Jules en de 2530 afgekoppeld en de SHM18(V) en de SHM30(A) voor de
trein geplaatst en zo werd naar Mbk gereden.
In Hn had een aantal figuranten van SHM zich bij ons gezelschap gevoegd. Ze
waren gekleed in historische kleding van ik denk rond 1920/30, en met
bijbehorende historische bagage (koffers, tasjes enz). Iemand had zelfs een
veldwachtersuniform aangetokken. Verder waren er onderweg op de stationnetjes
nog allelei historische attributen uitgestald, handkarren, kruiwagentjes,
rieten manden met flessen, tonnetjes enzovoort om het sfeertje van vroeger
weer voor even op te roepen.
In Mbk werd de trein gesplitst. De SHM18 vertrok eerst met een koppelwagen en
een blokkendoos terug naar Hn.
Een klein half uurtje later vertrok de SHM30 met beide andere blokkendozen naar
Hn. In Wn werd de SHM18 door de SHM30 gepasseerd.
Terug in Hn werd de 2530 voor de trein geplaatst en de Jules achteraan gehangen,
zo werd als trein 38001 aan de terugreis begonnen. Via Pmr en een stop in Asd
werd weer via Hvs naar Amf gereden waar we rond 19:15 uur aangekwamen. Een
reisje van zo'n 10 uur dus. In Amf werd Jules afgekoppeld en ging zijn eigen
weg. De 2530 vetrok rond 19:30 met de 3 blokkendozen richting Apd.
Met dank aan al degenen van de NVBS, de VSM, de HSM en ongetwijfeld nog andere
personen en instanties die deze bijzondere rit toch maar weer voor elkaar
gekregen hebben.
 

02-05-2008 22:41:27
seinhuis
seinhuis
Quote
louis: Als trein 38000 met stops in Ndb en Asd werd via Hlm en Utg naar Amr gereden
De reden dat deze trein via Haarlem reed was een seinstoring (volgens een spotter op Asd kwam dat door een stroomstoring), waardoor er minder/geen treinen reden tussen Zaandam en Alkmaar.

Ik heb foto's gemaakt op Amsterdam, Hoorn, Medenblik, net voor station Hoorn, en weer Amsterdam.%08% Foto's en een ''vergoeding'' voor de NVBS komen zo snel mogerlijk aan.
 

02-05-2008 23:09:02
sik214
sik214
Quote
louis: Wegens technische redenen (welke werd niet gezegd maar het zal wel met ATB en toelating te maken hebben, zoals hierboven al is genoemd) kon de geplande 2200 niet mee doen.


Het had niets te maken met ATB/toelating! De 2530 heeft immers ook geen ATB. Waarschijnlijker is dat de bruine VSM 2200'en uit hun revisietermijn zijn en moet er eerst onderhoud plaats vinden.
 

02-05-2008 23:17:36
brugger
brugger
2530 heeft wel atb want tijdens de zlsm dieseldagen was de 2530 de einigste museum loc die de hoofd baan op mocht
eventueel heb ik nog de foto's van de rit.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-05-2008 23:59:31
dh3201
dh3201
Quote
seinhuis: De reden dat deze trein via Haarlem reed was een seinstoring (volgens een spotter op Asd kwam dat door een stroomstoring), waardoor er minder/geen treinen reden tussen Zaandam en Alkmaar.

In Krommenie reden de treinen heel langzaam en gingen de spoorbomen niet meer open.


Shqiperise-lopers?
 

03-05-2008 20:45:58
mdeen
mdeen
Quote
brugger: 2530 heeft wel atb want tijdens de zlsm dieseldagen was de 2530 de einigste museum loc die de hoofd baan op mocht
eventueel heb ik nog de foto's van de rit.

De 2530 heeft geen ATB. Ik ben in Hoorn nog op de 2530 geweest en heb foto's gemaakt. Geen ATB te bekennen en de machinist bevestigde ook dat de 2530 nog geen ATB heeft.

De 24/2500 heeft bij NS ook nooit ATB gehad.
 

03-05-2008 21:27:07
train85
train85
Iemand al foto's van deze rit, ben zeer benieuwd hoe die trein eruit zag?  

03-05-2008 21:29:58
treinfan
treinfan
ja, http://treinfan.waarisdetrein.nl/  

03-05-2008 23:35:33
fermon
fermon
Hier nog meer foto's:
http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_1602pb.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_1618pb.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_1652pb.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_1658pb.jpg
 

04-05-2008 01:39:48
sik214
sik214
Quote
brugger: 2530 heeft wel atb want tijdens de zlsm dieseldagen was de 2530 de einigste museum loc die de hoofd baan op mocht
eventueel heb ik nog de foto's van de rit.

Dat de 2530 toen de enigste was die de hoofdbaan op mocht lag aan het feit dat de Esslingen, 2278 en 2225 niet toegelaten waren op het hoofnet. Zo'n toelating is héél iets anders dan ATB.
 

04-05-2008 13:32:01
seinhuis
seinhuis
Mijn foto's zijn te zien op http://www.treinpunt.nl/site/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=2037.0 (grote foto's) en op http://www.opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?p=211313#211313 (kleine foto's, aanklikken op de foto voor vergroting)  

04-05-2008 15:48:39
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
seinhuis: Mijn foto's zijn te zien op http://i231.photobucket.com/albums/ee241/seinhuis/DSC06050.jpg


Ik liep gelukkig niet in de weg he%08%
 

05-05-2008 11:42:26
mdeen
mdeen
Quote
seinhuis: Mijn foto's zijn te zien op http://www.treinpunt.nl/site/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=2037.0 (grote foto's) en op http://www.opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?p=211313#211313 (kleine foto's, aanklikken op de foto voor vergroting)

Een paar kleine opmerkingen:
- er was geen noemenswaardige vertraging in Hoorn, dus het gekoppeld rijden van Hoorn naar Medemblik was daar geen gevolg van. Volgens onze dienstregeling was dit zo gepland.
- De remwagen is geen remwagen maar een koppelwagen. De 18 heeft alleen een middenbuffer en kan dus niet koppelen met een blokkendoos. Daarom moest die koppelwagen mee en daarom kwam hij aan de achterkant van de trein.
De "interessante" koppelmanoevre kwam omdat de koppelwagen op het naastliggend spoor stond en wij de mP nog achter ons hadden staan.
- Die onbekende tram is waarschijnlijk de tussenslag (tram 103/104) naar Wognum. We stonden in Wognum namelijk met 3 trams, en de twee NVBS trams moesten elkaar inhalen.

Ik heb mijn foto's inmiddels ook online: http://maasluip.xs4all.nl/trein/gallery/D20080501

Laatst bewerkt door mdeen op 06-05-2008 20:48