Harderwijk als Intercitystation
Forum: Algemeen - Algemeen
25-06-2008 17:42:50
dumpy_dump
dumpy_dump
Inhalen in Putten is daarvoor geen oplossing: daarvoor is de rijtijd Pt-Zl te lang. Je krijgt dan geen kwartierligging van de ICs.  

25-06-2008 18:17:46
jeepee
jeepee
Volgens mij is de enige manier om een kwartierdienst te krijgen het gebruik van zonetreinen. De zonetrein Utrecht - Harderwijk (stop) - Zwolle (snel) dient dan met snel optrekkend materieel (SLT dus) te rijden. Dan kan het echt precies. Robuust is wat anders. Maar goed, als de Hanzelijn klaar is gaat ongeveer 30% van de IC reizigers over de Veluwelijn via de Hanzelijn -> kwartierdienst niet nodig. Het nut van een IC stop te Hd ontgaat mij nog steeds eigenlijk...  

25-06-2008 20:05:20
lamote_ban
lamote_ban
@jeepee
Het nut van een IC stop te Hd ontgaat ook mij nog steeds. Iedereen hier heeft het over de technische implementatie, maar niemand heeft mij nog duidelijk gemaakt waarom er zonodig een IC moet stoppen.

Ik ben niet tegen het stoppen van IC's op wat kleinere stations aan uiteinden van lange trajecten zoals Alkmaar-Den Helder of Roosendaal-Vlissingen, maar wel tegen dit soort stops halverwege (zoals in Harderwijk, Best, Arnhem Zuid of Lent) als daar ook nog voldoende stoptreinen komen.
 

25-06-2008 21:46:03
willy84
willy84
Dit klinkt als een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Ik zat eerder te denken aan het doortrekken van sprinter uit Amsterdam naar Hardewijk. De noodzaak van het veranderen van het systeem van voortreinen ontgaat me ook. Wat is het probleem? Het enige dat ik gelezen heb is dat je soms voor Amersfoort een paar minuten moet wachten. Dat vind ik ook altijd super irritant maar dat heb je op veel meer plaatsen in het land. Om dan de hele serie te gaan veranderen? Nee!
 


25-06-2008 23:20:20
lucky
lucky
Voor ik dit topic opnieuw leven in blaasde met overigens een totale onzinnig bericht had ik al even alles samengevat.

Waar we op uitkwamen was dat het zeer wenselijk was dat 1 of 2 treinen een extra DDAR als versterking zouden krijgen.

Het is echt niet wenselijk om verder iets aan de voortreinen te veranderen, want het gaat prima. In nagenoeg elke trein kun je standaard zitten. Uitzonderingen nagelaten.
 

26-06-2008 12:51:00
abcde
abcde
Quote
willy84: Dit klinkt als een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Ik zat eerder te denken aan het doortrekken van sprinter uit Amsterdam naar Hardewijk. De noodzaak van het veranderen van het systeem van voortreinen ontgaat me ook. Wat is het probleem?


De discussie is inderdaad veranderd.

Wat ik bedoel is : is het niet wenselijk dat er op de Veluwelijn 4x per uur een IC rijdt, gezien de druk bezette IC 500 en 700 op dit traject (en de daaruit voortvloeiende voortreinen in de spits) ?
In deze vraag gaat het niet meer over het wel of niet stoppen in Harderwijk.

Qua drukte doet de Veluwelijn toch niet onder voor : Asd - Alkmaar, Ut - Ehv, Ut - Arnhem, Ut - Rtd / den Haag, Ut - Amf op welke trajecten wel 4x per uur een IC rijdt ?

Kan iemand me een antwoord geven, hoe de wenselijkheid ligt van 4x een IC op de Veluwelijn (voor gereedkoming van de Hanzelijn) ?

Wellicht staan we inmiddels onder de verkeerde Topic.
En ja, ik hou wel van dienstregeling-technisch puzzelen op een traject waar eigenlijk geen extra trein meer bij past.

Laatst bewerkt door abcde op 26-06-2008 12:55
 

26-06-2008 13:23:28
vinny004
vinny004
Volgens mij is er geen essentieel probleem op de Veluwe lijn dat meteen opgelost moet worden. In het eindbeeld (Hanzelijn) zie ik voor me 2x p/u IC Zwolle - Amersfoort (e.v.v.) en 2x p/u Sprinter Zwolle - Amersfoort, eventueel aangevuld met een sprinter Harderwijk - Amersfoort (verder naar Amsterdam of Utrecht).  

26-06-2008 14:42:26
nielske90
nielske90
Quote
abcde: is het niet wenselijk dat er op de Veluwelijn 4x per uur een IC rijdt, gezien de druk bezette IC 500 en 700 op dit traject (en de daaruit voortvloeiende voortreinen in de spits)?
Waarom oplossingen gaan bedenken voor een zichzelf oplossend probleem. Heb gewoon nog een aantal jaar geduld (want het gaat nu in principe goed), wanneer zoals hierboven werd aangegeven 30% van de reizigers via de Hanzelijn zal gaan. Dan is het 'weg drukte'
 

26-06-2008 17:55:38
lykele
lykele
Betekent wel dat je ook in daluren 2800 moet rijden. Je kan niet zeggen dat na 21.00 uur de ic naar lw dan opeens ipv 35 om 20 uit ut vertrekt, of je moet in zl extra treinen naar lw rijden die aansluiten op de 500/700. Beide zie ik niet snel gebeuren, het combineren is in de avonduren en in de spits juist veel beter.  

27-06-2008 09:15:31
vinny004
vinny004
Wanneer de Hanzelijn gereed is krijg je de IC Den Haag - A'dam Zuid - Lelystad - Groningen en Rotterdam - Amersfoort - Leeuwarden

Laatst bewerkt door vinny004 op 27-06-2008 12:22
 

27-06-2008 11:52:33
manuel25
manuel25
@vinny004: die verbindingen kun je volgens mij beter over de veluwe laten rijden, dat is sneller. En dan de IC's naar Amsterdam of Schiphol over de Hanzelijn

Laatst bewerkt door manuel25 op 27-06-2008 11:53
 

27-06-2008 11:56:08
lucky
lucky
De IC naar Gvc gaat via shl neem ik aan?  

27-06-2008 12:22:57
vinny004
vinny004
Klopt Ik heb het even toegevoegd ter verduidelijking  

08-07-2009 14:19:25
floriss
floriss
Een bericht uit De Stentor van 6 juli 2009 over de spoorlijn Utrecht - Zwolle

Aandacht nood treinreiziger

HARDERWIJK/DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om serieus werk te maken van verbeteringen in de spoorverbinding Utrecht-Zwolle. De kamerleden Cramer (ChristenUnie), Roefs (PvdA) en Roemer (SP) roepen het kabinet op om de spoorinfrastructuur zo aan te passen, om een 'kwartiersdienst van zowel stoptreinen als intercity's op het traject Utrecht-Zwolle mogelijk te maken.

De grote winst van de motie is dat de problemen op het tracé en met name in Harderwijk, Ermelo en Putten landelijk onder de aandacht zijn gebracht, aldus de Harderwijker wethouder Rob Daamen (VVD). "Als de stoptrein 's ochtends vanaf Zwolle komt aangereden, gaat het nog wel. Maar er stappen zoveel mensen in Harderwijk, Ermelo en Putten in dat ze vervolgens als haringen in een ton opeengepakt richting Amersfoort en Utrecht reizen."

Ook spoordeskundige Arco Sierts ziet grote waarde in de aandacht van de Tweede Kamer. "Het is een opsteker. De discussie over een intercity-stop in Harderwijk woedt bijvoorbeeld al jaren zonder dat er iets gebeurt. Het probleem is dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat te veel over laat aan het oordeel van de NS."

De NS moet door de bemoeienis van de Tweede Kamer met argumenten moet komen wil ze Harderwijk een intercity-stop weigeren. Daamen heeft wel een kanttekening. "Uit de motie kan ik niet opmaken of het ook betekent dat er wordt gepleit voor een intercity-stop in Harderwijk."

Hij legt uit dat de perron-lengte in Harderwijk lang genoeg is voor ontkoppelde maar niet voor voor gekoppelde treinstellen. Tot de laatste categorie behoren intercity's die later gesplitst worden in bestemming Leeuwarden en Groningen. Juist die komen in de spits.
 

08-07-2009 14:23:52
keesje
keesje
Kijk, mensen die het Hoogeveen-verhaal hebben gevolgd!  

08-07-2009 14:45:01
AlbertP
AlbertP
Misschien een idee om in de spits, zodra het veevervoer wordt, de 12500 en 12700 te laten stoppen in Hd?  

08-07-2009 14:56:20
keesje
keesje
Dan wordt het veevervoer verplaatst naar de 12500/12700 lijkt me? Moet het perron in Hd trouwens niet eerst een klein beetje worden verlengd?  

08-07-2009 14:56:38
daniel81
daniel81
12500/12700 in Hd laten stoppen is al eerder geopperd, maar is erg onhandig in de drgl omdat de 500/700 er kort achter zit. Volgens het boekje zou het nét moeten kunnen, in de praktijk zal echter al snel blijken dat ze elkaar in de weg zitten.
Een veel mooiere oplossing zou zijn om met 2 zonetreinen te werken:
een trein die non-stop Amf-Eml rijdt en vanaf daar als stopper naar Zl, en een trein die non-stop Zl-Hd rijdt en dan als stopper naar Amf.

Laatst bewerkt door daniel81 op 08-07-2009 14:57
 

08-07-2009 15:00:21
daniel81
daniel81
Quote
floriss: Een bericht uit De Stentor van 6 juli 2009 over de spoorlijn Utrecht - Zwolle
(...)
Hij (=spoordeskundige Arco Sierts) legt uit dat de perron-lengte in Harderwijk lang genoeg is voor ontkoppelde maar niet voor voor gekoppelde treinstellen. Tot de laatste categorie behoren intercity's die later gesplitst worden in bestemming Leeuwarden en Groningen. Juist die komen in de spits.

Zullen we ze maar in die waan laten? %08%

Hier zie je het weer, net als in Hgv: elk dorp heeft gelijk. Maar leg je al die wensen van de dorpen over elkaar heen, dan heb je dus een IC die overal stopt.
Dat noemen we een stoptrein, en die hebben ze nu ook.

Laatst bewerkt door daniel81 op 08-07-2009 15:02
 

08-07-2009 15:45:38
davidov08
davidov08
Alsjeblieft zeg, later we niet een van de weinige 'echte' ICs van ons land verpesten door een stop op Hd. Ik zou zeggen laat de 500 en 700 ook nog stoppen op Mp en Hgv en je hebt er weer een prachtige stoppercity bij zoals de 3600 e.v.a., met een gemiddelde reissnelheid van een brommobiel. Laat de NS hier eens even zijn tanden in zetten; of het technisch allemaal net wel of net niet mogelijk is (met voortreinen / te korte perrons e.d) doet niet zo veel ter zake.

Als er daadwerkelijk 'zoveel' mensen in Hd, Ermelo, Nijkerk e.a. stations 'en-route' in de stoptreinen gepropt zitten, laat dan meer/langere stoptreinen rijden, of voer het voorstel van daniel81 uit. Maar blijf nu één keer van de IC's af.
 

08-07-2009 15:55:24
visscher
visscher
Ik zie denk ik meer in het, na de nodige aanpassingen, doorlaten rijden van de 1500 richting Harderwijk en eventueel Zwolle. Onderweg enkel nog stoppend te Nijkerk en te Amersfoort aansluiting gevend op de 'echte' IC's naar Utrecht en verder. Zeker in de spits lijkt mij dit een welkome snelle aanvulling op de bestaande treindienst aldaar.  

08-07-2009 16:13:08
Dre
Dre
Zullen we maar meteen het fenomeen "intercity" schrappen in dit land, en alles 'Sprinter' noemen? Het stopt overal, maar door de naamgeving heb je toch het idee dat het nog opschiet.

Straks gaan ze in Gdm nog beginnen over 'n stop van de 800/3500. Immers trekt Gdm veel overstappers van de beide takken van de Betuwelijn, en die moeten dan allemaal in de stopper die tot overmaat van ramp ook nog eens op Cl, Htn en Utl stopt.

Men moest maar eens gauw terug naar het oorspronkelijke idee van de IC, de '40-steden-tempo-trein'
 

08-07-2009 16:19:07
ruysdael
ruysdael
Och, zoals ik eerder aangaf hangt het helemaal van de regio af waar de IC door heen gaat. Ik denk dat NS het zo moet exploiteren, zoals het haar het meest opleverd. Als pakweg een IC Zwolle-Amersfoort (non-stop) qua reizigersaantallen te weinig opleverd, zou ik de laatste zijn die protesteert tegen een stop in Hd. Maar aangezien het nu gewoon prima gaat, onzin die stop!

Naar mijn mening moeten we gewoon terug naar het drie-treinen-systeem, waarin de Sneltrein ook nog functioneerde, maar NS Commercie wil daar blijkbaar niets van weten .

Laatst bewerkt door ruysdael op 08-07-2009 16:20
 

08-07-2009 16:48:33
AlbertP
AlbertP
*zucht* niet weer deze discussie voer die hier: https://www.somda.nl/www/forum/6126/ of nergens.  

08-07-2009 17:14:26
ajwkam
ajwkam
Harderwijk is qua omvang vergelijkbaar met Hoogeveen; twee steden die door de gemiddelde spoorhobbyist enorm worden onderschat. Het is een beetje een "kip of het ei"-discussie. Het vervoersaanbod door de NS is zo karig dat je daar echt geen mensen mee uit de auto krijgt. Beide steden hebben een behoorlijke potentie van reizigersgroei als je het aanbod verbeterd. Maar je moet dat soort kansen wel zien. Het visionaire gehalte bij NSR schat ik wat dat betreft niet hoog in...

NSR laat het behoorlijk afweten op het gebied van netwerkontwikkeling. De verbeteringen van de laatste jaren (nachttreinen Brabant, nachttrein Twente stoptrein Lw-Wv) zijn er allemaal gekomen op initiatief van anderen. Het enige wat NSR heeft doorgevoerd is "corridordenken", wat volgens mij gewoon een ander woord is voor "tunnelvisie". Je moet het spoorvervoer niet zien als een verzameling corridors, maar als een netwerk. Wat mij betreft wordt netwerkontwikkeling expliciet een overheidstaak en beperkt de vervoerder zich tot het rijden van treintjes in opdracht van die overheid.

Concreet wat Harderwijk betreft: ze hebben daar gewoon gelijk dat de bediening nu ondermaats is. Ik denk dat de voortreinen op de NO daar een stop laten maken de beste oplossing is. Dienstregelingstechnisch is het krap, maar niet onmogelijk.
 

08-07-2009 18:00:18
AlbertP
AlbertP
Dat corridor-denken heeft wel zin: spoorboekloos willen rijden in de toekomst. Dan moeten alle treinen op het spoorboekloze traject hetzelfde begin- en eindpunt hebben. Anders is het niet mogelijk. NS wil dus in de toekomst ook de 3000 en 3100 beide naar Shl laten rijden zodat er een corridor ontstaat. Heel Gelderland heeft dan geen rechtstreekse verbinding met Asd meer (de 1500 gaat in de toekomst naar Amfs ipv Dv rijden). Nm-Shl en Ehv-Amr worden dan twee corridors terwijl het nu nog 4 series zijn (800, 3000, 3100, 3500). Ik heb zomaar het vermoeden, dat de trein naar Hdr in de toekomst geen 3000 meer is, maar aan een andere treinserie is verbonden. 4000? 4800? 14700?  

08-07-2009 18:07:56
ruysdael
ruysdael
Waarschijnlijk wordt het een 800 Den Helder - Maastricht en een andere serie die enkel Alkmaar-Eindhoven(-Venlo) doet.  

08-07-2009 18:09:20
nielske90
nielske90
Ik dacht hier te gaan lezen over wel of geen IC-status van Harderwijk...  

08-07-2009 18:57:26
Dre
Dre
En daarvoor halen we dus onze "Beter-van-niet" stempel (met educatieve gebruiksaanwijzing) uit de kast %08%.

Laatst bewerkt door Dre op 08-07-2009 18:57
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-07-2009 20:27:22
broek53
broek53
Quote
AlbertPool: Dat corridor-denken heeft wel zin: spoorboekloos willen rijden in de toekomst. Dan moeten alle treinen op het spoorboekloze traject hetzelfde begin- en eindpunt hebben. Anders is het niet mogelijk. NS wil dus in de toekomst ook de 3000 en 3100 beide naar Shl laten rijden zodat er een corridor ontstaat. Heel Gelderland heeft dan geen rechtstreekse verbinding met Asd meer (de 1500 gaat in de toekomst naar Amfs ipv Dv rijden). Nm-Shl en Ehv-Amr worden dan twee corridors terwijl het nu nog 4 series zijn (800, 3000, 3100, 3500). Ik heb zomaar het vermoeden, dat de trein naar Hdr in de toekomst geen 3000 meer is, maar aan een andere treinserie is verbonden. 4000? 4800? 14700?
Er is ergens de waanzinnige gedachte ontstaan dat het corridordenken een vondst is van NS en dat NS het nog zou willen ook. Er is weinig dat minder waar is. De corridorgedachte is van Prorail en NS doet net of ze meebuigt, dat is alles. Idem dito met het """spoorboekjeloos rijden""" c.q. Hoogfrequentspoor: NS werkt bereidwillig mee, doet zelfs een "proef' en als dat niet allemaal op voorhand mislukt, legt het bedrijf de rekening van die waanzin op tafel en deinst de politiek alsnog terug. Mark my words !

En nu terug naar Harderwijk.
 

08-07-2009 20:32:55
keesje
keesje
Dat is zo, maar daarbij wil ik wel aantekenen dat Prorail NS veel dingen oplegt. Als NS een conflictvrij dienstregelingsplan oplevert, dan husselt Prorail het weer doorelkaar waarbij Bijlage 23 van de Netverklaring eventjes niet meer bestaat... Dit geldt evengoed voor de wijze waarop NS de infra dient te gebruiken.

Maar voor Hgv en Hd (deze topics schieten nu ook als paddenstoelen uit de grond!!) zijn het uiteraard weer andere politieke spelletjes die Prorail veel minder interesseert.

Laatst bewerkt door keesje op 08-07-2009 20:37
 

08-07-2009 21:07:50
roeter
roeter
Als je op het bestaande net hoog-frequent wilt gaan rijden zonder alles 4-sporig te maken moet je met name de stoptreinen opheffen en 'hink-stap-sprong' diensten gaan maken.

3x per half uur Amf - Zl kan dan als volgt :
1x non-stop (IC)
1x stoppen in Harderwijk t/m Wezep
1x stoppen Schothorst (of Vathorst) en Nijkerk t/m Ermelo, indien mogelijk ook Harderwijk

Alles past zonder problemen met inhalen en de meeste stations krijgen betere verbindingen met de grote steden. Alleen de reizigers tussen de tussenliggende stations gaan er op achteruit, maar dat is wel het minste aantal. 's Avonds en in het weekend krijg je een andere dienst. Zal even wennen zijn, dat wel.
 

08-07-2009 22:05:19
ajwkam
ajwkam
@roeter: Interessant voorstel. Ik zou dan wel met beide zonetreinen in Harderwijk stoppen, zodat het mogelijk is om daar op de andere zonetrein over te stappen. Anders zou je van Ermelo naar Nunspeet via Amersfoort of Zwolle moeten omrijden... Harderwijk krijgt dan ook 4x per uur een trein; het is dan wel geen IC, maar het is wel een forse verbetering van het vervoersaanbod.  

08-07-2009 22:13:48
keesje
keesje
Moeten we de naam IC, dat staat voor InterCity (city = stad, volgens mij is iedereen dat vergeten?), dan niet omdopen tot een InterDorp of iets dergelijks?

Een IC is een trein die in de NoordOost eigenlijk zou moeten stoppen in Gn, Asn, Zl, Amf, Ut en Gvc/Rtd.
 

08-07-2009 23:02:21
dh3201
dh3201
Volgens NS begrippen is een IC elke trein die minstens 1 station overslaat. %03%


Shqiperise-lopers?
 

08-07-2009 23:03:33
fr
fr
@Keesje: Ik denk dat dat laatste inderdaad het grootste probleem is. Als de nieuwe Hanzelijn straks klaar is en je wilt de trein Groningen - Schiphol laten stoppen op alle station van de grootte Hoogeveen/Harderwijk krijg je iets als: Groningen - Assen - Hoogeveen - Meppel - Zwolle - Kampen Zuid - Lelystad Centrum - Almere Buiten - Almere Centrum - Almere Muziekwijk - Weesp - Diemen Zuid - Duivendrecht - Amsterdam RAI - Amsterdam Zuid - Schiphol.
Aan de ene kant geeft dit het gevaar aan van het extra toevoegen van intercitystops; aan de andere kant maakt het duidelijk dat een goed stoptreinnetwerk van groot belang is.

Laatst bewerkt door fr op 08-07-2009 23:04
 

09-07-2009 08:01:02
visscher
visscher
Ikzelf denk dat dit wel een mooie dienstregeling zal zijn:
Groningen - Zwolle:
1: 2x IC Groningen - Assen - Zwolle - Almere C - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden C - Den Haag C (VIRM)
2: 2x Sp Groningen - Assen - Zwolle - Amersfoort - Utrecht (DDAR/SLT (indien WC geplaatst))

Leeuwarden - Zwolle:
3: 2x IC Leeuwarden - Heerenveen - Steenwijk - Zwolle - Amersfoort - Utrecht C - Gouda - Rotterdam Alexander - Rotterdam C (ICM)
4: 1x Sp Leeuwarden - Zwolle - Almere C - Amsterdam CS - Schiphol

Zwolle - Amersfoort:
3: 2x IC Leeuwarden - Heerenveen - Steenwijk - Zwolle - Amersfoort - Utrecht C - Gouda - Rotterdam Alexander - Rotterdam C (ICM)
2: 2x Sp Groningen - Assen - Zwolle - Amersfoort - Utrecht (DDAR/SLT (indien WC geplaatst))
9: 2x Sp Harderwijk - Amersfoort - Hilversum - Amsterdam CS - Hoorn Kersenboogerd
10: 2x Sn Zwolle - Harderwijk - Nijkerk - Amersfoort - Hilversum - Amsterdam CS - Sloterdijk - Zaandam - Purmerend - Hoorn (- Stoptrein Enkhuizen )

Zwolle - Almere - Schiphol/Amsterdam CS
1: 2x IC Groningen - Assen - Zwolle - Almere C - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden C - Den Haag C (VIRM)
4: 2x Sp (Leeuwarden (1x/u)- )Zwolle - Almere C - Amsterdam CS - Schiphol
5: 2x Sn Almere O - Almere C - Amsterdam CS (- Amsterdam Sloterdijk - Zaandam - Purmerend - Hoorn - Enkhuizen (Spits) )
6: 2x Sn Lelystad C - Almere Buiten - Almere C - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden C - Den Haag C
7: 4x Sp Lelystad Noord (Nabij de A6) - Almere C - (2x/u: Amsterdam Zuid / 2xu Amsterdam CS)- Schiphol - Leiden C - Den Haag C (DDAR)
8: 2x Sp Almere O - Almere C - Amsterdam Zuid - Schiphol - Hoofddorp

Over de keuzes:
De lange stoptreinseries heb ik voor gekozen (Groningen - Utrecht en Leeuwarden - Amsterdam - Schiphol) om het gezeur van vervallen rechtstreekse verbindingen te voorkomen. Het doorrijden naar Hoorn Kersenbogerd is vooral gedaan zodat er een rechtstreekse verbinding met Amsterdam Sloterdijk en Zaandam is. Tussen Lelystad/Almere en Amsterdam/Schiphol zat ik te denken aan een soort metro achtige verbinding, 4x/u via de Noordas en 4x/u via de Zuidas van Amsterdam. Het materieel voor deze verbinding lijkt mij SLT/SMG zeer geschikt vanwege de vele stops. Ook heb ik een nieuwe corridor uitgedacht hierbij, (Zwolle -) Harderwijk - Amersfoort - Amsterdam - Hoorn (- Enkhuizen). Harderwijk heeft hierbij een verbinding van 6x/u naar Amersfoort en een verbinding van 4x/u met Zwolle. Te Amersfoort zou eventueel een goede overstap kunnen zijn tussen de Sneltrein van/naar Amsterdam/Zwolle en de Sneltrein van/naar Rotterdam/Deventer.
 

09-07-2009 09:03:45
dumpy_dump
dumpy_dump
Da's 16x per uur een trein door Almere. Volgens mij moeten we dan nog wat spoortjes bijbouwen, gezien de snelheidsverschillen.  

09-07-2009 10:48:01
Wievank
Wievank
Als alle treinen die minstens één stations overslaan een IC zijn, zijn de sprinters vanuit het Gooi en Almere richting Asd vanaf volgend jaar ook IC. De ene slaat Muiderpoort over en de andere Science Park.
Dus dan rijden er tussen Weesp en Muiderpoort alleen nog maar IC's en zijn dat allemaal IC-stations. Hoogeveen en Harderwijk vragen erom en krijgen het niet. Amsterdam en omgeving vraagt er nog geeneens om en krijgt het toch? %02%
Oh ja, kinderen die vragen worden overgeslagen... %02%
 

09-07-2009 13:45:31
mren
mren
Quote
maccerr:
Naar mijn mening moeten we gewoon terug naar het drie-treinen-systeem, waarin de Sneltrein ook nog functioneerde, maar NS Commercie wil daar blijkbaar niets van weten .

Buiten het feit dat dit een complete non-discussie over naamgeving: er IS een drie-treinen-systeem: HSL-IC-Sprinter.
 

09-07-2009 13:48:22
mren
mren
Quote
daniel81: 12500/12700 in Hd laten stoppen is al eerder geopperd, maar is erg onhandig in de drgl omdat de 500/700 er kort achter zit. Volgens het boekje zou het nét moeten kunnen, in de praktijk zal echter al snel blijken dat ze elkaar in de weg zitten.

De 12500/12700 gewoon een paar minuten eerder laten rijden in zuidelijke richting is totaal geen probleem. Meteen achter de 3800/8000 aan bijvoorbeeld, of net er voor. Ten noorden van Ddv zit er weinig meer in de weg.
 

09-07-2009 14:04:32
rudolfph
rudolfph
De 12500 net voor de 8000 laten rijden is ook niet mogelijk, dan zit je de 9100 in de weg en als je daar ook weer voor gaat rijden, dan zit je vanaf Nkk of zoiets achter de 5600 te hangen. Alternatief is 10 minuten wachten te Zl. Wordt de 12500 ook niet sneller van (enige voordeel is de overstap 12500->7900 ). Als de 9100 ieder half uur gaat rijden, krijg je hetzelfde probleem ook nog eens voor de 12700.  

09-07-2009 14:20:48
daniel81
daniel81
Er is ook wel geopperd om de 2800 te laten doorrijden naar Hd, maar dat scheen qua goederenpaden niet te kunnen. Maar is het niet haalbaar om de 5800 vanaf Avat non-stop of met één tussenstop door te laten rijden naar Hd? Moet daar natuurlijk wel een keervoorziening zijn en die is er volgens mij nu niet.

Laatst bewerkt door daniel81 op 09-07-2009 14:21
 

10-07-2009 20:18:28
floriss
floriss
En de soapserie rondom Harderwijk krijgt alweer een vervolg. Bijgaand bericht uit de Stentor:

NS: Perron te kort voor Intercity

vrijdag 10 juli 2009

Met om het kwartier vertrekkende metro-achtige treinen (Randstadspoor) naar Amersfoort beschikken de gemeenten Harderwijk, Putten, Ermelo en Nunspeet nog niet over een snellere verbinding naar de Randstad.
PvdA Tweede Kamerlid Lia Roefs wil dat het kabinet nadrukkelijk plaats inruimt voor een intercitystop in de regio Harderwijk. "Het gaat erom dat de reistijd naar de randstad wordt verkort en dat kan alleen via een intercity."

Loefs diende afgelopen vrijdag samen met de ChristenUnie en de SP een motie in een intercitystop op het tracé Utrecht-Zwolle onder de aandacht van het kabinet te brengen.

Bij monde van Corien Koetsier laat de NS weten dat het voorstel wat de spoorwegen betreft eigenlijk geen kans van slagen heeft. "De discussie laait elke keer weer op. Maar wij denken de regio met Randstadspoor beter te kunnen bedienen. En daarbij is het perron van Harderwijk niet lang genoeg voor een intercity-stop."

Volgens de NS kunnen er langs Harderwijk maximaal tien 'bakken' stilstaan. Gekoppelde treinstellen die later gesplitst worden, bijvoorbeeld die met bestemming Rotterdam en Den Haag, tellen wel twintig compartimenten "Maar ook ontkoppelde treinstellen zijn vaak al langer dan tien bakken."

Op vragen of het perron dan niet verlengd kan worden gaat de NS niet in. Fractievoorzitter van de PvdA Harderwijk, Laurens de Kleine, heeft zich in de kwestie verdiept. "Het perron kan niet richting Ermelo worden verlengd vanwege de bocht in het spoor. Dat wordt te kronkelig."

Maar indien onder de Stationslaan een tunnel komt voor het autoverkeer, onstaat boven de tunnelbuis ruimte voor een langer perron. "Theoretisch kan dat. Het nadeel daarvan is weer dat het ten koste van de bewoners van de Wilhelminalaan gaat", voorziet De Kleine.

Die bewonersbelangen kunnen eveneens een obstakel vormen voor de aansluiting van Harderwijk op het Randstadspoor in 2012. Voor de kwartiersdienst is hoogstwaarschijnlijk een derde perron nodig. Er wordt rekening mee gehouden dat een strook tegen de Wilhelminalaan daarvoor de aangewezen plek is.

Om die reden, maar ook omdat er weinig parkeerruimte is bij het huidige station, pleit De Kleine voor een nieuw hoofdstation in Harderwijk, of aan de Zandlaan bij de N302 of in Drielanden. "Er komen zoveel ontwikkelingen op de regio af - denk aan de uitbreiding van vliegveld Lelystad en de noodzaak tot een betere bereikbaarheid van de polder - dat een goede infrastructurele oplossing voor de toekomst noodzakelijk is."

Vorig jaar presenteerde de gemeente Harderwijk een onderzoeksrapport met als conclusie dat uitbreiding van het huidige station te verkiezen is boven een tweede station. "Maar bij dat onderzoek heb ik zo mijn twijfels." De Kleine vindt dat de discussie over een tweede station opnieuw, maar grondiger moet worden gevoerd, gevoed door het onderzoek van het Rijk.

Wethouder van verkeer en vervoer Rob Daamen concentreert zich nu vooral op de komst van het Randstadspoor. "Tuurlijk wil ik ook een intercity-stop. Maar de NS zegt telkens dat het niet kan. Reizigersorganisatie Rover zegt dat het weer wel kan." Daamen stelt liever alles in het werk om Harderwijk ook daadwerkelijk aan te sluiten op het Randstadspoor. Onderzocht moet worden waar die kwartiersdienst moet keren. Waarschijnlijk komt er een keerlus langs de Parallelweg op de plek van het oude industrielijntje.

Bron: Stentor
 

10-07-2009 20:31:50
robbertc
robbertc
Quote
floriss: bijvoorbeeld die met bestemming Rotterdam en Den Haag, tellen wel twintig compartimenten
Foei!

Laatst bewerkt door robbertc op 10-07-2009 20:31
 

10-07-2009 20:32:53
rick
rick
Dan laat je het stukje zin daarachter nog weg, rijden ze daar standaard met een Eurostar ofzo?  

10-07-2009 20:44:53
dh3201
dh3201
Quote
floriss: "Het gaat erom dat de reistijd naar de randstad wordt verkort en dat kan alleen via een intercity."

Kan Ockels niet een superbus van Harderwijk naar de randstad laten rijden?


Shqiperise-lopers?
 

10-07-2009 21:19:32
keesje
keesje
Prachtig dat juist de plaatsen (Hgv en Hd), waar ooit een spoorboog gepland staat of stond t.b.v. het sneller kunnen laten doorrijden van Intercity's, lopen te blèren dat ze geen IC-stop hebben.

Mocht NS misschien toevallig en heel ooit toch bedenken dat er nog een tussenvorm komt van een sneltrein, laten we het chique een InterRegio noemen, dan kun je die inderdaad wel laten stoppen in Hd en Hgv. Maar geen nog verdere degradatie van de Intercity graag, tenzij ze net zo snel moeten worden als in het stoomtijdperk natuurlijk...

Laatst bewerkt door keesje op 10-07-2009 21:21
 

11-07-2009 11:37:44
luytjes
luytjes
Ach, ik denk dat er een hele verschuiving aan zit te komen om uiteindelijk een zelfde soort systeem te krijgen als het drietreinensysteem van Rail21. Intercity wordt langzamerhand een soort Interregiodienst. De echte Intercitydiensten krijgen dan de naam Hispeed.