Ontwikkelingen Hanzelijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
10-10-2013 23:14:29
adital
adital
Die twee minuten kan wel degelijk verschil maken tussen het halen of missen van de overstap in Zwolle. Op de Hanzelijn is er ook nog wel wat vertraging vanaf te rijden, dan zou je met +3 in Lls en op tijd in Zl kunnen zijn.

Probleem op Shl-Alm is voornamelijk dat er weinig ruimte is om in te halen, zowel vertraging als andere treinen, maar daar wordt hard aan gewerkt volgens mij.
 

10-10-2013 23:39:53
MDDM
MDDM
Vertraging eruit rijden op de Hanzelijn is schieronmogelijk.


Gr Joop mcn Lls
 

11-10-2013 00:09:30
dennistd
dennistd
Maar goed: als de 4300 laat is en de 2600 er al achter hangt is er volgens mij weinig moeilijks aan om de 2600 een langere stop in Alm te laten maken en de 12(5/7)00 er langs te laten. Stel dat de 4300 +4 heeft zorgt dit er wel voor dat de 12(5/7)00 weer redelijk in zijn eigen pad terecht komt.  

11-10-2013 00:17:47
kiekkiek
kiekkiek
Quote
MDDM (do 10 okt 2013 23:39:53 https://www.somda.nl/forum/4710/p470314/): Vertraging eruit rijden op de Hanzelijn is schieronmogelijk.

Tussen Alm en Zl heb je ruim 4 minuten rijtijdspeling. Vertraging wegwerken gaat dus zeker. Helaas lukt niet alle machinisten dat.
 


11-10-2013 00:51:02
MDDM
MDDM
Dan mag je mij via pb een keer uitnodigen en het me laten zien.


Gr Joop mcn Lls
 

11-10-2013 00:53:53
MDDM
MDDM
Quote
dennistd (vr 11 okt 2013 00:09:30 https://www.somda.nl/forum/4710/p470326/): Maar goed: als de 4300 laat is en de 2600 er al achter hangt is er volgens mij weinig moeilijks aan om de 2600 een langere stop in Alm te laten maken en de 12(5/7)00 er langs te laten. Stel dat de 4300 +4 heeft zorgt dit er wel voor dat de 12(5/7)00 weer redelijk in zijn eigen pad terecht komt.
Uhm, wat je dan wel vergeet, is dat voor de spits de 72600 naar Llso moet om een stel op te halen. En dat is al krap genoeg. Laten we die IC naar Zl ook nog voor dan komt er nog meer + bij. En dat heeft dan weer zijn effect op de kerende 2600.


Gr Joop mcn Lls
 

11-10-2013 09:50:25
mdj
mdj
Dat zal hooguit 1 trein moeten zijn. Anders (meer dan 1 trein) de twee versterkingsstellen aan elkaar knopen en de kerende 2600 moeten rijden. De twee aankomende 2600 koppel je aan elkaar.

Rangeermachinist crosst met de eerste vertrekkende 2600 van Llso naar Lls, en assisteert bij het combineren van de twee aankomende 2600.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

03-07-2014 15:33:45
Amazonous
Amazonous
Quote

Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Op de Hanzespoorlijn is een bouwblunder gemaakt, zegt een spoorwegingenieur. In de spiksplinternieuwe spoortunnel onder het Drontermeer zit een ontwerpfout.


Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/22812097/__Intercity_Hanzelijn_op_halve_snelheid__.html
 

03-07-2014 15:47:44
daniel81
daniel81
Geen idee waarom dat op dit moment nieuws is. De Hanzelijn is nu 1,5 jaar open en nan een paar dagen werden de orenklapperproblemen hier al gepost. En dat de treinen afremmen tot 100 is ook al lang bekend. De Telegraaf heeft kennelijk even geen headlines meer tussen de achtste en de kwartfinales%03%  

03-07-2014 16:20:38
gvttreinen
gvttreinen
Idd, komkommertijd en dus maar van oud nieuws nieuw nieuws maken.  

03-07-2014 18:23:10
Amazonous
Amazonous
Het vage verhaal van de "anonieme bron" kon ik mij nier herinneren, vandaar dat ik hem hier plaatste. Blijkbaar niks nieuws dus  

03-07-2014 18:48:55
Nelis
Nelis
Inderdaad echt een kwamkwammertijd bericht. Maar er is wel een soort van nieuws wat gerelateerd is aan dit bericht, en dat is dat de tweede kamer graag ziet dat er snel treinen met 200 km/h over de hanzelijn gaan rijden. En dat de kamer voornemens is om hier vannacht over te gaan stemmen. Hoe ze het technisch uit willen gaan voeren is natuurlijk nergens beschreven. Er staat alleen een verhaal over ERTMS maar ja das leuk en aardig zolang er niet genoeg power uit het draadje boven de baan komt om 200 km/h op een non-destructieve manier te kunnen halen heb je een probleem.

http://www.destentor.nl/regio/kampen/hanzelijn-met-voorrang-sneller-1.4434095
 

03-07-2014 19:07:19
phantom
phantom
Om dan nog maar te zwijgen over het materieel wat er zou moeten komen met speciale aanpassingen,volgens diezelfde anonieme bron.
Een trein met speciale luchtdruk werende ramen en weet ik hoe men t noemt,om daar toch hard door te kunne rijden.
Dat zou dus "custom made" mat moet worden,en ik denk niet dat ns daar in trapt.
Evenals dat ik het niet zie gebeuren dat men die "ontwerpfout" uit die tunnel kan halen
Rest nog maar even buitenbeschouwing latende %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

03-07-2014 19:15:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Zo "custom made" is dat niet hoor, ICE en de Thalys zijn bijvoorbeeld luchtdicht.
IC-Berlijn rijtuigen zijn dat ook, zolang de deuren tussen de bakovergangen dicht zijn.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

03-07-2014 19:27:24
Klaasje
Klaasje
De grootste verschillen in luchtdruk ontstaan wanneer de tunnelventilatoren gepasseerd worden. Tenminste, zo ervaar ik het. Het lijkt mij dat je daar nog wel iets mee kan doen.  

03-07-2014 19:36:18
Nelis
Nelis
En je kan de mond van de tunnel verlengen en wat minder snel naar binnen laten lopen. Waardoor er minder een schok effect qua luchtdruk ontstaat. Maar als je 200 km/h wil zonder klachten zou dit nog wel eens erg duur kunnen worden  

03-07-2014 20:05:38
BGM104
BGM104
Hoezo halve snelheid? Een mcn kan en mag in de Drontermeertunnel toch 140 km/u rijden met het bestaande NSR materieel?  

03-07-2014 20:07:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Mag ik U terugverwijzen naar de verstuurde link? Lees die graag even door en beantwoord dan uw eigen vraag.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

03-07-2014 20:13:42
BGM104
BGM104
De Telegraaf beschouw ik niet als een betrouwbare bron voor spoorse zaken, ook niet voor andere zaken trouwens

Mijn vraag dus is er iets als:
1 vaste bebording die de Vmax beperkt
2 een TSB
3 een dienstopdracht NSR intern in de trant van gij zult minder hard door de tunnel rijden.
 

03-07-2014 20:24:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Zoals het in het bericht staat: "naar eigen belang rijdt de MCN met 80 tot 100km/u door de tunnel".
En dat is niets meer of minder en dat heeft niks met De Telegraaf te maken.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 03-07-2014 20:29


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

03-07-2014 20:50:28
Nelis
Nelis
Bebording voor de tunnel enzo is niet nodig. Er is niks wat een mcn tegenhoud om niet met een LM met 14 de tunnel in te rijden. De snelheidsbeperking gaat om comfort niet om dat een boog of tunnel gevaarlijk is bij die snelheid.  

04-07-2014 06:40:44
mdeen
mdeen
Quote
BGM104 (do 03 jul 2014 20:05:38 https://www.somda.nl/forum/4710/p500018/): Hoezo halve snelheid? Een mcn kan en mag in de Drontermeertunnel toch 140 km/u rijden met het bestaande NSR materieel?

Omdat je het bericht niet wil lezen: de tunnel is op 200 km/h ontworpen en er wordt gesteld dat je boven de 100 km/h last krijgt van je oren en de machinisten (alle? waarschijnlijk niet) rijden op eigen initiatief 80-100 km/h.

Het verschil tussen die 200 en 100 km/h is waar "halve snelheid" op is gebaseerd.
 

04-07-2014 07:02:02
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Nelis (do 03 jul 2014 19:36:18 https://www.somda.nl/forum/4710/p500012/): En je kan de mond van de tunnel verlengen en wat minder snel naar binnen laten lopen. Waardoor er minder een schok effect qua luchtdruk ontstaat. Maar als je 200 km/h wil zonder klachten zou dit nog wel eens erg duur kunnen worden


Duur valt wel mee, staat nog een mooi potje geld open omdat het project goedkoper uitviel, daar kan best wel wat uit


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-07-2014 08:55:23
sjoerd
sjoerd
Is het probleem daar echt heftiger dan bijvoorbeeld bij de Willemsspoortunnel en de Hemtunnel? Daar voel je je oren ook en die zijn niet eens ontworpen voor 200 km/h. In de luchtvaart speelt het ook; daar nemen we een snoepje en klaagt er niemand. Kwestie van wennen? Wie heeft vergelijkende ervaring?  

04-07-2014 09:45:37
Bert13
Bert13
Naar mijn gevoel heb ik in de Hemtunnel nergens last van (daar reis ik al jaren dagelijks doorheen), maar plopt er inderdaad een trommelvliesje als ik door de Drontermeertunnel ga. Lijkt me niet voor iedereen gezond als je daar met meer dan 140 doorheen knalt. Maar als echt onomstotelijk blijkt dat het niet gevaarlijk is, moeten we die 15 seconden maar voor lief nemen, denk ik. Enige aanpassing aan de tunnel zoals hierboven beschreven is misschien wel wenselijk.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-07-2014 09:51:54
broek53
broek53
Dat die klap luchtdruk daar optreedt, is wel zeker en ook dat het een stuk erger is dan bij andere tunnels. Ook ik kijk niet eens meer op als de trein de Hemtunnel in gaat.  

04-07-2014 10:03:07
Nelis
Nelis
Bij de hemtunnel is de enige overlast die je ondervindt het geluid van een trein die door een gedeeltelijk gesloten ruimte rijdt. Als je met een DDAR met open ramen reedt kon je de luchtdruk enigzins voelen als je de hemtunnel inrijdt, maar dat mag geen naam hebben in vergelijking met de drontermeer tunnel. Bij de velsertunnel, willemsspoortunnel, en de tunnels op de HSL heb ik nooit een echt luchtdruk verschil gemerkt.

Ik vraag mij af, weet iemand hoe breed de drontermeertunnel nu is? en hoe breed deze zou moeten zijn als je geen grote problemen wilt bij inrijden met 200 km/h?
 

04-07-2014 11:44:17
Ovindel
Ovindel
Je kan het nauwelijks een tunnel noemen, maar als er met twee treinen tegelijk de tunnel in Best in wordt gereden en je in de trein zit die tegen de tunnelwand aan zit dan voel je de luchtdruk ook wel behoorlijk.  

04-07-2014 12:08:23
ZJ37
ZJ37
In sommige tunnels op de HSL merk ik wel iets van die luchtdruk, maar dat is voor iedereen natuurlijk verschillend. Je merkt het helemaal zodra door de andere buis ook een trein rijdt, ondanks de gescheiden tunnelbuizen zoals die onder de Dordtsche Kil.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-07-2014 12:15:34
sjoerd
sjoerd
Wie kan het nog eens vergelijken met wat je in een vliegtuig ervaart?  

04-07-2014 12:38:15
nathanvos2
nathanvos2
Kan het kloppen dat het treintype ook nog meespeeld. Ik ben toen met de opening over de Hanzelijn reed (in DDZ en VIRM) had ik het idee dat mijn oren harder dichtsloegen dan dat ik later (met SLT en ICMm) er over reed.  

04-07-2014 13:05:25
Nelis
Nelis
Jep dat maakt een wereld van verschil. Zelfs tussen de eerste en laatste generatie virms zit een flink verschil.  

04-07-2014 13:10:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat V-IRM er meer last van heeft dan SLT en ICM is zeer logisch: V-IRM is veel hoger waardoor ee minder ruimte is voor de lucht.
De schipholtunnel kent dit geintje overigens ook als exact gelijktijdig 2 dubbeldekkers erin rijden, dan komt er ook even een drukgolf aan waar je U tegen zegt.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-07-2014 16:52:32
renew40
renew40
Ah daarom was de hanzelijn dus een heleboel! Miljoen euro goedkoper.  

05-07-2014 20:22:24
icened
icened
nathanvos2

Hasselt (ov)

Kan het kloppen dat het treintype ook nog meespeeld. Ik ben toen met de opening over de Hanzelijn reed (in DDZ en VIRM) had ik het idee dat mijn oren harder dichtsloegen dan dat ik later (met SLT en ICMm) er over reed.

Ingenieur Arco Sierts heeft hier wel eens een oplossing voorgedragen:

http://www.hanzelijn-hattem.nl/nieuws/381/persrit__de_hanzelijn/

Laatst bewerkt door icened op 05-07-2014 20:24
 

09-04-2016 23:14:25
cuneo56
cuneo56
Dit oude topic maar even naar boven gehaald omdat ik een vraag heb.

Kan iemand mij vertellen waarom op het gedeelte van de Hanze lijn tussen Lelystad Opstel en Dronten zo om de 100 meter aan de noordzijde een droge brandweer aansluiting zit, en dat ook alleen daar en niet ten oosten van Dronten?
 

09-04-2016 23:47:32
Dennis1977
Dennis1977
Interessante vraag! Ik vond via google een hele dikke pdf (22mb) en passage 4.2 vertelt het volgende:

4.2 DROGE BLUSLEIDING
Een droge blusleiding is een voorziening voor het bestrijden van brand. Hoge gebouwen,
grote emplacementen of slecht bereikbare punten op de hoofdbaan dienen voorzien te zijn
van 'droge blusleidingen'. Met ‘slecht bereikbare punten’ wordt bedoeld dat tussen de
opstelplaats en inzetplaats (diverse) obstakels staan waardoor de afstand meer dan 100 m
wordt. Een nadere toelichting van het begrip bereikbaarheid is in de handleiding
‘Bereikbaarheid en bluswatervoorziening’ weergegeven. Deze installatie moet volgens de
voorwaarden genoemd in normblad NEN - 1594 gebouwd zijn. De installatie moet verplicht
één keer per vijf jaar getest worden (NEN - 1594) en de resultaten van de testen moet in de
vorm van een testrapport aan de brandweer worden verzonden.
De droge blusleiding bevindt zicht nabij de opstelplaats in een put waarop de rode letter B is
aangegeven. Hierop kan de brandweer ten tijde van het bestrijden van een brand de slang
aansluiten.
Vervolgens zijn er op de verschillende delen van het emplacement of spoorbaan een
aansluitpunten gerealiseerd. Er kan wederom een slang aangesloten worden, waarmee de
brand geblust kan worden. Dit voorkomt het uitrollen van meters slang wat een behoorlijk
zwaar werk is, zeker als het om een aanzienlijke afstand gaat.
Daarnaast geeft het de brandweer bij bruggen en viaducten de gelegenheid om branden
ook van bovenaf te bestrijden. De brand zal de metalen "droge blusleiding" minder snel
aantasten als een 'rubberen' slang.


Misschien is hiermee (een deel van) je vraag beantwoord
 

09-04-2016 23:56:35
cuneo56
cuneo56
Dank voor het zoeken.
Verbaasd met echter dat ik ze enkel zag langs vrije baan, maar juist niet waar de baan wat hoger en/of tussen geluidsschermen ligt. En ook is het traject tussen Lelystad en Dronten beter bereikbaar dan aan de oostkant van Dronten
 

28-10-2016 13:33:46
icened
icened
Nu wordt weer een Vectron locomotief getest. Dit jaar is op de Hanzelijn al uitvoerig de Abellio Flirt R Net, Abellio Flirt NRW, NS Flirt 3 en ook de Eurostar 320 getest.

Straks ook de CAF Sprinters en IC-NG? De Hanzelijn is ideaal als testtraject. Dankzij Alstom smartlock signaleringssysteem kunnen treinen zowel getest worden met ATB of ERTMS:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiEpvSfs_3PAhVtSZoKHUazCTIQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.infrasite.nl%2Fnews%2Fnews_articles.php%3FID_nieuwsberichten%3D15508&usg=AFQjCNEapmDM-h0fFTAeoJ0v41BDIEFtHg

En het is ook minder druk dan tussen Utrecht - Amsterdam Bijlmer.
 

28-10-2016 15:15:58
nathanvos2
nathanvos2
Die kans is wel aanwezig. Volgens mij is het de bedoeling dat Asd - Ut drukker wordt. Ik heb zelf ook het idee dat aangezien in het noorden rustiger is en dat daarom de hanzelijn bij uitstek geschikt is om ETCS te testen. Ik weet alleen niet of er op de Hanzelijn en Asd - Ut twee soorten ETCS licht. Daarom is het in het verleden wel eens gebeurt dat fabrikanten bij uitstek op de Betuweroute kozen.

Laatst bewerkt door moderator op 28-10-2016 16:13, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

28-10-2016 16:31:56
cuneo56
cuneo56
En daarbij kwam dat ETCS tussen Ut en Asd een aantal maanden buiten gebruik is geweest, hoorde net deze week dat het weer in gebruik is gesteld daar,  

28-10-2016 17:36:36
icened
icened
En raad wie ERTMS heeft geleverd tussen Utrecht - Amsterdam Bijlmer. Bombardier.
Dual signalling is op de Hanzelijn en Amsterdam Bijlmer - Utrecht. En op Betuweroute (Maasvlakte - Duitse grens) is specifiek ERTMS geleverd door Alstom.

Laatst bewerkt door icened op 28-10-2016 17:51
 

28-10-2016 20:30:51
MasterE
MasterE
En Asd-Ut en de Hanzelijn verschillen ook weer van elkaar met daarbij behorende regelgeving.


Mcn Asd
 

28-10-2016 21:44:05
bacr
bacr
Wil je dat eens (kort) uitleggen?  

29-10-2016 00:37:28
MasterE
MasterE
Beide L2, maar op Asd-Ut mag je niet ongepland keren, na een eventuele reset moet je verder onder ATB. Bij splitsen moet het achterste stel verder onder ATB. Er liggen bij veel Balises geen stop in SR bakens en dan vindt Prorail het te gevaarlijk om verder te rijden onder ETCS. Uiteindelijk moeten alle baanvakken het zelfde worden ingericht (a la Hanzelijn) uitgezonderd de HSL.


Mcn Asd
 

29-10-2016 19:12:33
icened
icened
Neem aan als je over baanvakken hebt dat je dan de ERTMS a la Hanzelijn bedoelt? Of ook o.a. B 4 bovenleidingsportalen? Als er mogelijk wordt omgeschakeld naar 3 KV.

Laatst bewerkt door icened op 29-10-2016 19:13
 

29-10-2016 19:26:34
MasterE
MasterE
Ik bedoel dan idd ERTMS.


Mcn Asd
 

22-01-2017 17:34:34
icened
icened
Gisteren en vandaag 4 IC + 2 Sprinters p/u op Hanzelijn. I.v.m. werkzaamheden tussen Zwolle - Amersfoort besloot NS de IC Dordrecht - Lelystad te verlengen naar Groningen/Leeuwarden.

Het zal structureel niet voorkomen dat op korte termijn 4 IC + 2 Sprinters p/u zullen gaan rijden. Daar is het gebied tussen Zwolle - Lelystad te dunbevolkt voor.
 

22-01-2017 18:53:31
Oldskool
Oldskool
En wat heeft deze aangepaste dienstregeling met de ontwikkelingen van de Hanzelijn te maken?

Laatst bewerkt door Oldskool op 22-01-2017 18:53
 

22-01-2017 20:54:47
wouterder
wouterder
Misschien omdat het een unicum betreft?  

22-01-2017 21:11:51
michaben
michaben
Is er nog nooit eerder een 2600 doorgetrokken ipv de 500 dan? En dan lijkt het me nog steeds geen ontwikkeling overigens, maar gewoon iets voor het opvallend zaken forum (waar het ook al gemeld is).  

24-07-2017 14:42:50
icened
icened
ERTMS meettrein over Hanzelijn:

https://www.flickr.com/photos/cees_1251/35953364291/in/pool-hanzelijn/

Het zal nog vele jaren duren voordat er permanent ERTMS treinen op de Hanzelijn gaan rijden. Of er moeten een aantal Sprinters met ERTMS op de Hanzelijn gaan rijden.
 

24-07-2017 21:01:59
Oldskool
Oldskool
Wauw man....%08% Een foto plaatsen van 14 dagen geleden en zeker niet de opvallende topic's gelezen van die week en de week er voor? %03%


btw: fraaie kiek @snowie
 

24-07-2017 23:01:34
thom
thom
Volgens mij is ERMTS daar gewoon in dienst, en dan krijg je dusook de meet controle ritten van de Jim  


25-07-2017 00:16:49
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou... In dienst...tegenwoordig niet, voor zo ver ik weet staat het gewoon uit %08%


MCN ASD
 

25-07-2017 01:37:18
thom
thom
Aah oké, was in eronder stelling dat gewoon actief was daar.

Al zal er nu dan wel wat aan staan, anders heeft het meten ook niet zoveel zin
 

25-07-2017 09:29:46
Klaasje
Klaasje
Quote
Rolffiej19 (di 25 jul 2017 00:16:49 https://www.somda.nl/forum/4710/p621475/): Nou... In dienst...tegenwoordig niet, voor zo ver ik weet staat het gewoon uit %08%

In de netverklaring staat het omschreven als aanwezig als functioneel. Ik denk dat bij de TRAXX-en geen lokale sleutel aanwezig is waardoor geen transition-order gegeven wordt.
 

25-07-2017 10:10:04
icened
icened
Bij eerdere testritten met Traxx hadden ze wel encryptiesleutels. Daardoor kon met 160 km p/u gereden.  

25-07-2017 10:52:56
mtlx
mtlx
Quote
Klaasje (di 25 jul 2017 09:29:46 https://www.somda.nl/forum/4710/p621485/):
Quote
Rolffiej19 (di 25 jul 2017 00:16:49 https://www.somda.nl/forum/4710/p621475/): Nou... In dienst...tegenwoordig niet, voor zo ver ik weet staat het gewoon uit %08%

In de netverklaring staat het omschreven als aanwezig als functioneel. Ik denk dat bij de TRAXX-en geen lokale sleutel aanwezig is waardoor geen transition-order gegeven wordt.

En dat is helemaal correct. Hoe het met de Traxxen of andere treinen van goederenvervoerders zit weet ik niet, maar als je met een NS Traxx daar rijdt, zal er gewoon ingebeld worden, waarna de verbinding weer verbroken wordt vanwege het ontbreken van de sleutels.
Datzelfde gebeurd ook op Amsterdam - Utrecht en bij de aansluitingen op het A15-tracé.

Laatst bewerkt door mtlx op 25-07-2017 10:53
 

25-07-2017 12:22:04
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou dan hadden ze het vast even tijdelijk uitgezet een aantal weken geleden lag er een Balise los tussen de baan en toen ik dat aan de treindienstleider melde had ie vrijwel geen idee wat dat moest zijn en waar het voor diende%08%


MCN ASD
 

25-07-2017 12:34:47
mtlx
mtlx
Tja, zo kreeg je bij Meeteren aansluiting ook een LEU fout of Balise read error (als ik het goed herinner, maar dat was alweer een paar maanden terug, ben er daarna niet meer met een Traxx overheen gereden), maar als je dan de trdl daarover belde zei hij ook dat daar niets van wist en had geen idee waar ik het over had, dus heb ik daar een kleine spoedcursus over gegeven %08%  

25-07-2017 17:40:00
broek53
broek53
Trdl's plegen over de techniek vrijwel niets te weten, tenzij uit persoonlijke belangstelling. Je kunt met ze beginnen over seinbeeld en of ATB-verschijnselen, maar meestal kom je in een put van onwetendheid terecht. Toen de OS-bladen uit de Bedienngsvoorschriften verdwenen (al weer jaren gelden) was dat ook al omdat de gemiddelde trdl ze niet kan lezen 😣. (OS = overzicht seinbeelden.)
Dat is geen verwijt, want ze hoeven het niet te weten, helaas. Maar veel respons hoef je dus niet te verwachten.
 

25-07-2017 20:28:32
cuneo56
cuneo56
Tsja, dat begon al toen ik ruim 30 jaar terug Trdl werd.
De chef van de chef vond het maar onzin dat je ook je eigen gebied vanuit de cabine wou leren kennen.
Maar omdat de meeste treindienstleiders toen nog een "klassieke"loopbaan hadden, kon je terugkerend van een dagje cursus in Utrecht vaak wel met een bekende Mcn uit je tijd als opzichter voorin mee rijden.
En dan de dag erop tijdens een praktijk dag met de seinbeelden van de OS er bij het nog eens vergelijken. Dat is in mijn beleving een totaal andere wereld dan tegenwoordig waar een goede score in computer spellen een pluspunt is bij een sollicitatie.
Kortom, we worden oud Michiel
 

04-10-2017 10:05:28
icened
icened
Noord Nederland wil meer tijdswinst:

http://www.lc.nl/friesland/Geen-Zuiderzeelijn-maar-tempo-op-spoor-22547975.html

ICNG effect? De ICNG kan met maximaal 200 km p/u rijden. De tijdswinst t.o.v. rijden met 160 km p/u zal gering zijn. Maar voor de beleving van de treinreizigers zal het mooi zijn.

Lijk me handig als NS de dienstregeling op de Hanzelijn met 160 km p/u uitvoert. En in geval van vertraging de ICNG met 200 km p/u laat rijden om de vertraging in te lopen.
 

04-10-2017 10:28:23
reisthijs
reisthijs
Je hebt al een mooie dienstregeling uitgewerkt op basis van 160 km/h? Ik ben benieuwd...

En lijkt het je dan ook handig om 160 km/h te blijven rijden op de HSL, ondanks de komst van ICNG? Daar zal de tijdswinst door 200 km/h te gaan rijden net zo gering zijn.
 

04-10-2017 10:36:37
Klaasje
Klaasje
Als je 160 km/h op de Hanzelijn en Flevolijn rijdt dan komt de (12)700 bovenop de (1)1600 uit in Weesp. Als je dat gaat doen moet je de hele Noordoost gaan herontwerpen.  

04-10-2017 11:49:59
Daan!
Daan!
En wat is daar erg aan?  

04-10-2017 11:55:28
reisthijs
reisthijs
Tegen de tijd dat ICNG over de Hanzelijn gaat rijden, zijn als het goed is de maatregelen van "OV SAAL middellange termijn" uitgevoerd (o.a extra sporen in Weesp), een mooi moment om de dienstregeling te gaan herontwerpen.  

04-10-2017 11:59:02
Klaasje
Klaasje
In principe niets maar dan is het slim om meteen te wachten tot diverse infrastructuurmaatregelen af zijn zodat je meerdere vernieuwingen in de dienstregeling tegelijk mee kan nemen. In dit geval zijn Zwolle-Herfte, ERTMS in SAAL en de ombouw van Weesp belangrijke aspecten. Tevens begreep ik dat men de sporenlayout van Amersfoort wil herontwerpen tegelijk met de vervanging van de wissels wat vast ook rond die tijd klaar zou moeten zijn. Zo'n groot herontwerp komt er dus vast niet voor 2026/2027.  

04-10-2017 15:15:39
279
279
komt er in Amf ook een DSS Amf ?%08%  

04-10-2017 15:23:25
bacr
bacr
Vast met corridors Oost nr Utrecht en Noord nr Amsterdam, zonder overloopwissels en pas mogelijkheden tot kopmaken op Bhv middenspoor/Pt zijspoor/Sto/Hvs of zo...  

04-10-2017 15:36:03
broek53
broek53
Vast. Daarom kun je al niet van de dive-under naar spoor 2 bijvoorbeeld.  

04-10-2017 15:52:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Waarom zou je vanuit die dive-under naar spoor 2 willen, dat kan immers bovengronds al zonder te kruisen met treinen uit Ut naar spoor 1.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-10-2017 16:04:47
daniel81
daniel81
Om ongelijkvloers te kunnen kruisen met treinen NAAR Utrecht. Zie de vreemde situatie dat de 1700 de 11600 nu 2x kruist. Of de situatie een paar weekenden terug toen wegens wkz de 1700 was opgeheven amf-es omdat anders er een overkruisprobleem zou ontstaan tussen de 11600 en 5600 als ik het me goed herinner.  

04-10-2017 16:09:59
kiekkiek
kiekkiek
Noordlink:

http://docplayer.nl/11019332-Noordlink-meer-mogelijkheden-maximale-reizigersgroei-de-oplossing-voor-de-bereikbaarheid-van-noord-nederland-en-de-noordvleugel.html

Laatst bewerkt door kiekkiek op 04-10-2017 16:10
 

04-10-2017 18:47:21
phantom
phantom
Nu geschat op 2,6 tot 3,4 miljard euro,en das nog voor men ook maar is begonnen en het dus duurder wordt.
Wie heeft er nog wat "klein"geld in zn jaszak ? %08%
Vraag me af of dit een motivatie is geweest voor diverse gemeentes om toch af te zien van de zuiderzeelijn en te opteren voor meer snelheid op bestaand spoor.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-10-2017 19:30:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel81 (wo 04 okt 2017 16:04:47 https://www.somda.nl/forum/4710/p627534/): Om ongelijkvloers te kunnen kruisen met treinen NAAR Utrecht. Zie de vreemde situatie dat de 1700 de 11600 nu 2x kruist. Of de situatie een paar weekenden terug toen wegens wkz de 1700 was opgeheven amf-es omdat anders er een overkruisprobleem zou ontstaan tussen de 11600 en 5600 als ik het me goed herinner.
Ironisch genoeg reden voor de dive-under er was exact dezelfde treinen rond Amf op nagenoeg dezelfde tijden en paste 't toen wel.
Wel was er toen uiteraard nog alternerend perrongebruik afhankelijk van waar de trein na Amf heen moest.

Alleen de 15800 is sindsdien significant qua tijd verschoven.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 04-10-2017 19:31


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-10-2017 21:28:11
icened
icened
Quote
reisthijs (wo 04 okt 2017 10:28:23 https://www.somda.nl/forum/4710/p627503/): Je hebt al een mooie dienstregeling uitgewerkt op basis van 160 km/h? Ik ben benieuwd...

En lijkt het je dan ook handig om 160 km/h te blijven rijden op de HSL, ondanks de komst van ICNG? Daar zal de tijdswinst door 200 km/h te gaan rijden net zo gering zijn.


Heb geen dienstregeling uitgewerkt op basis van 160 km p/u/. De dienstsnelheid van 160 km p/u bedoelde ik alleen voor de Hanzelijn zodat er extra marge is omdat er eventueel met grotendeels 200 km p/u gereden kan worden. Zie je ook met de ICE op NBS Hannover - Würzburg en Mannheim - Stuttgart waar DB een dienstsnelheid van 250 km p/u laat rijden. Maar in geval van vertraging rijdt de ICE 1 en 2 met 280 km p/u. Weet niet of de ICE 3 met 300 km p/u rijdt.

Op de HSL moet de ICNG wel met 200 km p/u rijden zodat de 300 km p/u treinmaterieel niet gehinderd wordt in hun snelheid.
 

04-10-2017 21:40:48
icened
icened
Quote
Klaasje (wo 04 okt 2017 11:59:02 https://www.somda.nl/forum/4710/p627515/): In principe niets maar dan is het slim om meteen te wachten tot diverse infrastructuurmaatregelen af zijn zodat je meerdere vernieuwingen in de dienstregeling tegelijk mee kan nemen. In dit geval zijn Zwolle-Herfte, ERTMS in SAAL en de ombouw van Weesp belangrijke aspecten. Tevens begreep ik dat men de sporenlayout van Amersfoort wil herontwerpen tegelijk met de vervanging van de wissels wat vast ook rond die tijd klaar zou moeten zijn. Zo'n groot herontwerp komt er dus vast niet voor 2026/2027.


Dienstregelingen veranderen toch wel eens. Recentelijk 2013 (Hanzelijn) en 2017 (PHS Amsterdam - Eindhoven). En met de ICNG beschikt NS over een trein die de HSL beter kan laten integreren in het hoofdrailnet.

Wanneer zou integraal het beste zijn om een nieuwe dienstregeling uit te voeren tussen Noord Nederland - Randstad/West Brabant op basis van bovengenoemde infrastructuurmaatregelen?
 

18-12-2017 16:02:44
icened
icened
Wordt Hanzelijn steeds meer een testlijn:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2017/12/18/detectie-nieuwe-spoorvoertuigen-voortaan-op-hanzelijn/
 

08-05-2019 10:45:09
icened
icened
Hanzelijn blijkt weer eens een testlijn te zijn. ERTMS wordt bij station Lelystad getest:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/05/07/station-lelystad-wordt-ertms-proeftuin/
 

05-10-2019 10:20:47
pluisje
pluisje
Nu ook in de 'gewone' media: "Proef met automatische 'piloot' in trein naar Zwolle "
https://www.rtvoost.nl/nieuws/319363/Proef-met-automatische-piloot-in-trein-naar-Zwolle
 

05-10-2019 12:44:54
VIRMm1
VIRMm1
Die proef gaat overigens uitgevoerd worden met een SNG.  

11-12-2019 07:14:40
icened
icened
Test gelukt:

https://nieuws.ns.nl/eerste-experiment-automatische-treinpiloot-geslaagd/

Het zal nog vele jaren duren voordat dergelijke treinen werkelijkheid zijn. Heb je voor zelfrijdende treinen ETCS level 3 nodig?
 

11-12-2019 07:53:23
koekje
koekje
Nee. ERTMS Level 1 of 2 volstaat ook. Het gaat erom dat de trein 'weet' hoeveel meter deze nog mag rijden en met welke snelheid. ATB-EG geeft alleen een snelheidstrap door (met flink wat gaten), maar geen afstand. ATB-NG doet dit wel, dus ook onder ATB-NG zou een trein automagisch kunnen rijden. Daar heeft Arriva al mee getest.  

11-12-2019 09:46:47
seinhuis
seinhuis
AD was erbij aanwezig en hun hebben een video gemaakt
https://www.ad.nl/video/kanalen/destentor~c285/series/korte-reportage~s977/is-de-machinist-straks-overbodig~p117763
 

11-12-2019 10:56:20
AlbertP
AlbertP
@ icened: op de Thameslink-lijn door Londen werken de zelfrijdende treinen met ERTMS level 2 uitgebreid met extra bakens om stopposities langs perrons nauwkeurig door te geven.  

07-09-2022 10:33:22
icened200
icened200

Voorlopige prognose is dat Hanzelijn pas vanaf 3 oktober weer geheel in gebruik kan.

Maar zelfs dat is onder voorbehoud.

 

07-09-2022 10:38:35
Rolffiej19
Rolffiej19

Ja hier is dus al een topic over he..

 

10-02-2024 20:12:31
icened200
icened200

Snelheidsverhoging Hanzelijn naar 180 km p/u;

nieuws.ns.nl

Quote:

3.4 (bladzijde 11)

Stapsgewijs 180 km p/u op de Hanzelijn

Om de nieuwe structuur betrouwbaar te introduceren is het rijden van 180 km p/u in dienstregeling 2025 nog niet verwerkt.

De nieuwe structuur vereist dat alle Intercity's op de Hanzelijn met nieuw snel materieel rijden (ICNG) om de beoogde reistijdverkorting tussen Noord Nederland, Amsterdam Zuid en Schiphol Airport te kunnen realiseren.

Om 180 km p/u in de toekomst mogelijk te maken moet de Hanzelijn zo snel als mogelijk worden geharmoniseerd (doorvoeren upgrade) zodat kan worden gestart met ervaringsrijden.

De ambitie blijft om in de toekomst de versnelling van de Hanzelijn wèl te realiseren zodat ook de beoogde reistijdverkorting tussen Noord Nederland, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport en Rotterdam v.v. kan worden gerealiseerd.

- Wat bedoelen ze met doorvoeren upgrade? ETCS level 2 modernste Baseline?

- Is de ondergrond geschikt voor 180 km p/u? Daar zijn tegenstrijdige verklaringen over. Dienstsnelheid zal zoal 160 km p/u worden.



Laatst bewerkt door icened200 op 10-02-2024 20:14
 

10-02-2024 20:27:23
maarten83
maarten83

De lijn is toch gebouwd om 200 km/h te kunnen rijden.

 

10-02-2024 20:59:25
icened200
icened200
Quote
maarten83 (10-02-2024 20:27:23):

De lijn is toch gebouwd om 200 km/h te kunnen rijden.


Het spoor is in principe gebouwd voor maximaal 200 km p/u. Maar dat kan niet overal gereden worden.

En er zijn aanpassingen nodig om het geschikt te maken voor 200 km p/u:

www.omroepflevoland.nl



Laatst bewerkt door icened200 op 10-02-2024 21:02
 

10-02-2024 21:05:35
mren
mren
Quote
icened200 (10-02-2024 20:12:31):

zodat kan worden gestart met ervaringsrijden.

Ik weet niet goed of ik hier om niet lachen of huilen.

 

11-02-2024 07:22:16 1
Rsb
Rsb

Het artikel is van november 2019 hè.

 

11-02-2024 08:01:26
icened200
icened200
Quote
Rsb (11-02-2024 07:22:16):

Het artikel is van november 2019 hè.


Link Omroep Flevoland was van 2019. Kan verouderd zijn.

De adviesaanvraag dienstregeling 2025 is een update.

Opmerkelijk dat ze fixeren op versnelling via Hanzelijn omdat ze zoveel tijdswinst willen hebben tussen Randstad - Noord Nederland v.v.

Als tussen Zwolle - Schiphol - aansluiting HSL ETCS ligt zal ongetwijfeld een aantal minuten tijdswinst geboekt worden door de snelheidsverhoging van 160 - 180 km p/u.

 

11-02-2024 09:57:11
Marco
Marco
Quote
icened200 (11-02-2024 08:01:26):

Opmerkelijk dat ze fixeren op versnelling via Hanzelijn omdat ze zoveel tijdswinst willen hebben tussen Randstad - Noord Nederland v.v.


'T mocht ook wel eens een keer: er ligt immers al 12 jaar een spoorlijn die voor 200 km/h is gebouwd en met 140 en 80 (Drontermeertunnel) wordt bereden. En daarnaast is ICNG specifiek besteld om ook op het binnenlandse net snellere treinen te rijden - lees Hanzelijn. Ik zou het kwalijker vinden als ze er juist niet achteraan zouden zitten 😜

 

11-02-2024 12:37:55
icened200
icened200
Quote
Marco (11-02-2024 09:57:11):
Quote
icened200 (11-02-2024 08:01:26):

Opmerkelijk dat ze fixeren op versnelling via Hanzelijn omdat ze zoveel tijdswinst willen hebben tussen Randstad - Noord Nederland v.v.


'T mocht ook wel eens een keer: er ligt immers al 12 jaar een spoorlijn die voor 200 km/h is gebouwd en met 140 en 80 (Drontermeertunnel) wordt bereden. En daarnaast is ICNG specifiek besteld om ook op het binnenlandse net snellere treinen te rijden - lees Hanzelijn. Ik zou het kwalijker vinden als ze er juist niet achteraan zouden zitten 😜


Het is een opmerkelijke verhaal. Herinner me dat ze zeiden dat de Hanzelijn niet af was toen de Hanzelijn in dienstregeling 2013 werd opgenomen. Want NS had geen 200 km p/u treinmaterieel.

Nu heeft NS wel de treinen. Maar het is zeer de vraag of de overheid/Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat daar op korte termijn daar wil investeren zodat de ICNG echt met 200 km p/u op de Hanzelijn kan rijden.

Typisch politiek waar NS eerst de schuld kreeg.

 

11-02-2024 14:10:31
michaben
michaben

Belangrijk aspect bij 180/200km/u is de tractieenergievoorziening. Onder 1500V is het vermogen beperkt waardoor de trein trager accelereert. Dat zal ook de reden zijn dat men nu 180km/u als tussenstap wil, dat is waarschijnlijk nog net haalbaar.

 

11-02-2024 16:23:50
AlexNL
AlexNL

De Fransen rijden 200 km/u of zelfs harder onder 1500 V, maar dat is op baanvakken waar het rustiger is dan bij ons. Ga je dat in Nederland proberen, dan smelt het onderstation waarschijnlijk. 😃

 

11-02-2024 17:39:03
icened200
icened200
Quote
AlexNL (11-02-2024 16:23:50):

De Fransen rijden 200 km/u of zelfs harder onder 1500 V, maar dat is op baanvakken waar het rustiger is dan bij ons. Ga je dat in Nederland proberen, dan smelt het onderstation waarschijnlijk. 😃


Tussen Bordeaux - Tours werd met de TGV en andere treinen vele jaren 200 - 220 km p/u gereden. En met meer treinen op Hanzelijn.

Kortom waar een wil is een weg. De overheid heeft m.b.t. de Hanzelijn en andere spoorlijnen teveel een kruideniers mentaliteit. Niet teveel investeren en maximale resultaten.

De praktijk laat zien dat dit niet altijd uitkomt. Willen ze echt investeren in een snellere spoorverbinding Noord Nederland - Randstad/Noord Brabant? Ga dan extra investeren in Hanzelijn, rol ETCS uit tussen Lelystad - Schiphol - opstelterrein Hoofddorp.



Laatst bewerkt door icened200 op 11-02-2024 17:40