10-10-2013 23:14:29 | ||
---|---|---|
adital
|
Die twee minuten kan wel degelijk verschil maken tussen het halen of missen van de overstap in Zwolle. Op de Hanzelijn is er ook nog wel wat vertraging vanaf te rijden, dan zou je met +3 in Lls en op tijd in Zl kunnen zijn. Probleem op Shl-Alm is voornamelijk dat er weinig ruimte is om in te halen, zowel vertraging als andere treinen, maar daar wordt hard aan gewerkt volgens mij. |
10-10-2013 23:39:53 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Vertraging eruit rijden op de Hanzelijn is schieronmogelijk. Gr Joop mcn Lls |
11-10-2013 00:09:30 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Maar goed: als de 4300 laat is en de 2600 er al achter hangt is er volgens mij weinig moeilijks aan om de 2600 een langere stop in Alm te laten maken en de 12(5/7)00 er langs te laten. Stel dat de 4300 +4 heeft zorgt dit er wel voor dat de 12(5/7)00 weer redelijk in zijn eigen pad terecht komt. |
11-10-2013 00:17:47 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Quote Tussen Alm en Zl heb je ruim 4 minuten rijtijdspeling. Vertraging wegwerken gaat dus zeker. Helaas lukt niet alle machinisten dat. |
11-10-2013 00:51:02 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Dan mag je mij via pb een keer uitnodigen en het me laten zien. Gr Joop mcn Lls |
11-10-2013 00:53:53 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteUhm, wat je dan wel vergeet, is dat voor de spits de 72600 naar Llso moet om een stel op te halen. En dat is al krap genoeg. Laten we die IC naar Zl ook nog voor dan komt er nog meer + bij. En dat heeft dan weer zijn effect op de kerende 2600. Gr Joop mcn Lls |
11-10-2013 09:50:25 | ||
---|---|---|
mdj
|
Dat zal hooguit 1 trein moeten zijn. Anders (meer dan 1 trein) de twee versterkingsstellen aan elkaar knopen en de kerende 2600 moeten rijden. De twee aankomende 2600 koppel je aan elkaar. Rangeermachinist crosst met de eerste vertrekkende 2600 van Llso naar Lls, en assisteert bij het combineren van de twee aankomende 2600. Bij twijfel: gebruik beton. |
03-07-2014 15:33:45 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Quote Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/22812097/__Intercity_Hanzelijn_op_halve_snelheid__.html |
03-07-2014 15:47:44 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Geen idee waarom dat op dit moment nieuws is. De Hanzelijn is nu 1,5 jaar open en nan een paar dagen werden de orenklapperproblemen hier al gepost. En dat de treinen afremmen tot 100 is ook al lang bekend. De Telegraaf heeft kennelijk even geen headlines meer tussen de achtste en de kwartfinales%03% |
03-07-2014 16:20:38 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Idd, komkommertijd en dus maar van oud nieuws nieuw nieuws maken. |
03-07-2014 18:23:10 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Het vage verhaal van de "anonieme bron" kon ik mij nier herinneren, vandaar dat ik hem hier plaatste. Blijkbaar niks nieuws dus |
03-07-2014 18:48:55 | ||
---|---|---|
Nelis
|
Inderdaad echt een kwamkwammertijd bericht. Maar er is wel een soort van nieuws wat gerelateerd is aan dit bericht, en dat is dat de tweede kamer graag ziet dat er snel treinen met 200 km/h over de hanzelijn gaan rijden. En dat de kamer voornemens is om hier vannacht over te gaan stemmen. Hoe ze het technisch uit willen gaan voeren is natuurlijk nergens beschreven. Er staat alleen een verhaal over ERTMS maar ja das leuk en aardig zolang er niet genoeg power uit het draadje boven de baan komt om 200 km/h op een non-destructieve manier te kunnen halen heb je een probleem. http://www.destentor.nl/regio/kampen/hanzelijn-met-voorrang-sneller-1.4434095 |
03-07-2014 19:07:19 | ||
---|---|---|
phantom
|
Om dan nog maar te zwijgen over het materieel wat er zou moeten komen met speciale aanpassingen,volgens diezelfde anonieme bron. Een trein met speciale luchtdruk werende ramen en weet ik hoe men t noemt,om daar toch hard door te kunne rijden. Dat zou dus "custom made" mat moet worden,en ik denk niet dat ns daar in trapt. Evenals dat ik het niet zie gebeuren dat men die "ontwerpfout" uit die tunnel kan halen Rest nog maar even buitenbeschouwing latende %03% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
03-07-2014 19:15:08 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Zo "custom made" is dat niet hoor, ICE en de Thalys zijn bijvoorbeeld luchtdicht. IC-Berlijn rijtuigen zijn dat ook, zolang de deuren tussen de bakovergangen dicht zijn. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
03-07-2014 19:27:24 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
De grootste verschillen in luchtdruk ontstaan wanneer de tunnelventilatoren gepasseerd worden. Tenminste, zo ervaar ik het. Het lijkt mij dat je daar nog wel iets mee kan doen. |
03-07-2014 19:36:18 | ||
---|---|---|
Nelis
|
En je kan de mond van de tunnel verlengen en wat minder snel naar binnen laten lopen. Waardoor er minder een schok effect qua luchtdruk ontstaat. Maar als je 200 km/h wil zonder klachten zou dit nog wel eens erg duur kunnen worden |
03-07-2014 20:05:38 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Hoezo halve snelheid? Een mcn kan en mag in de Drontermeertunnel toch 140 km/u rijden met het bestaande NSR materieel? |
03-07-2014 20:07:18 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Mag ik U terugverwijzen naar de verstuurde link? Lees die graag even door en beantwoord dan uw eigen vraag. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
03-07-2014 20:13:42 | ||
---|---|---|
BGM104
|
De Telegraaf beschouw ik niet als een betrouwbare bron voor spoorse zaken, ook niet voor andere zaken trouwens Mijn vraag dus is er iets als: 1 vaste bebording die de Vmax beperkt 2 een TSB 3 een dienstopdracht NSR intern in de trant van gij zult minder hard door de tunnel rijden. |
03-07-2014 20:24:59 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Zoals het in het bericht staat: "naar eigen belang rijdt de MCN met 80 tot 100km/u door de tunnel". En dat is niets meer of minder en dat heeft niks met De Telegraaf te maken. Laatst bewerkt door dlm4yjp op 03-07-2014 20:29 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
03-07-2014 20:50:28 | ||
---|---|---|
Nelis
|
Bebording voor de tunnel enzo is niet nodig. Er is niks wat een mcn tegenhoud om niet met een LM met 14 de tunnel in te rijden. De snelheidsbeperking gaat om comfort niet om dat een boog of tunnel gevaarlijk is bij die snelheid. |
04-07-2014 06:40:44 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Omdat je het bericht niet wil lezen: de tunnel is op 200 km/h ontworpen en er wordt gesteld dat je boven de 100 km/h last krijgt van je oren en de machinisten (alle? waarschijnlijk niet) rijden op eigen initiatief 80-100 km/h. Het verschil tussen die 200 en 100 km/h is waar "halve snelheid" op is gebaseerd. |
04-07-2014 07:02:02 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Quote Duur valt wel mee, staat nog een mooi potje geld open omdat het project goedkoper uitviel, daar kan best wel wat uit Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
04-07-2014 08:55:23 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Is het probleem daar echt heftiger dan bijvoorbeeld bij de Willemsspoortunnel en de Hemtunnel? Daar voel je je oren ook en die zijn niet eens ontworpen voor 200 km/h. In de luchtvaart speelt het ook; daar nemen we een snoepje en klaagt er niemand. Kwestie van wennen? Wie heeft vergelijkende ervaring? |
04-07-2014 09:45:37 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Naar mijn gevoel heb ik in de Hemtunnel nergens last van (daar reis ik al jaren dagelijks doorheen), maar plopt er inderdaad een trommelvliesje als ik door de Drontermeertunnel ga. Lijkt me niet voor iedereen gezond als je daar met meer dan 140 doorheen knalt. Maar als echt onomstotelijk blijkt dat het niet gevaarlijk is, moeten we die 15 seconden maar voor lief nemen, denk ik. Enige aanpassing aan de tunnel zoals hierboven beschreven is misschien wel wenselijk. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
04-07-2014 09:51:54 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat die klap luchtdruk daar optreedt, is wel zeker en ook dat het een stuk erger is dan bij andere tunnels. Ook ik kijk niet eens meer op als de trein de Hemtunnel in gaat. |
04-07-2014 10:03:07 | ||
---|---|---|
Nelis
|
Bij de hemtunnel is de enige overlast die je ondervindt het geluid van een trein die door een gedeeltelijk gesloten ruimte rijdt. Als je met een DDAR met open ramen reedt kon je de luchtdruk enigzins voelen als je de hemtunnel inrijdt, maar dat mag geen naam hebben in vergelijking met de drontermeer tunnel. Bij de velsertunnel, willemsspoortunnel, en de tunnels op de HSL heb ik nooit een echt luchtdruk verschil gemerkt. Ik vraag mij af, weet iemand hoe breed de drontermeertunnel nu is? en hoe breed deze zou moeten zijn als je geen grote problemen wilt bij inrijden met 200 km/h? |
04-07-2014 11:44:17 | ||
---|---|---|
Ovindel
|
Je kan het nauwelijks een tunnel noemen, maar als er met twee treinen tegelijk de tunnel in Best in wordt gereden en je in de trein zit die tegen de tunnelwand aan zit dan voel je de luchtdruk ook wel behoorlijk. |
04-07-2014 12:08:23 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
In sommige tunnels op de HSL merk ik wel iets van die luchtdruk, maar dat is voor iedereen natuurlijk verschillend. Je merkt het helemaal zodra door de andere buis ook een trein rijdt, ondanks de gescheiden tunnelbuizen zoals die onder de Dordtsche Kil. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
04-07-2014 12:15:34 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Wie kan het nog eens vergelijken met wat je in een vliegtuig ervaart? |
04-07-2014 12:38:15 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Kan het kloppen dat het treintype ook nog meespeeld. Ik ben toen met de opening over de Hanzelijn reed (in DDZ en VIRM) had ik het idee dat mijn oren harder dichtsloegen dan dat ik later (met SLT en ICMm) er over reed. |
04-07-2014 13:05:25 | ||
---|---|---|
Nelis
|
Jep dat maakt een wereld van verschil. Zelfs tussen de eerste en laatste generatie virms zit een flink verschil. |
04-07-2014 13:10:32 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Dat V-IRM er meer last van heeft dan SLT en ICM is zeer logisch: V-IRM is veel hoger waardoor ee minder ruimte is voor de lucht. De schipholtunnel kent dit geintje overigens ook als exact gelijktijdig 2 dubbeldekkers erin rijden, dan komt er ook even een drukgolf aan waar je U tegen zegt. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
05-07-2014 16:52:32 | ||
---|---|---|
renew40
|
Ah daarom was de hanzelijn dus een heleboel! Miljoen euro goedkoper. |
05-07-2014 20:22:24 | ||
---|---|---|
icened
|
nathanvos2 Hasselt (ov) Kan het kloppen dat het treintype ook nog meespeeld. Ik ben toen met de opening over de Hanzelijn reed (in DDZ en VIRM) had ik het idee dat mijn oren harder dichtsloegen dan dat ik later (met SLT en ICMm) er over reed. Ingenieur Arco Sierts heeft hier wel eens een oplossing voorgedragen: http://www.hanzelijn-hattem.nl/nieuws/381/persrit__de_hanzelijn/ Laatst bewerkt door icened op 05-07-2014 20:24 |
09-04-2016 23:14:25 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Dit oude topic maar even naar boven gehaald omdat ik een vraag heb. Kan iemand mij vertellen waarom op het gedeelte van de Hanze lijn tussen Lelystad Opstel en Dronten zo om de 100 meter aan de noordzijde een droge brandweer aansluiting zit, en dat ook alleen daar en niet ten oosten van Dronten? |
09-04-2016 23:47:32 | ||
---|---|---|
Dennis1977
|
Interessante vraag! Ik vond via google een hele dikke pdf (22mb) en passage 4.2 vertelt het volgende: 4.2 DROGE BLUSLEIDING Een droge blusleiding is een voorziening voor het bestrijden van brand. Hoge gebouwen, grote emplacementen of slecht bereikbare punten op de hoofdbaan dienen voorzien te zijn van 'droge blusleidingen'. Met ‘slecht bereikbare punten’ wordt bedoeld dat tussen de opstelplaats en inzetplaats (diverse) obstakels staan waardoor de afstand meer dan 100 m wordt. Een nadere toelichting van het begrip bereikbaarheid is in de handleiding ‘Bereikbaarheid en bluswatervoorziening’ weergegeven. Deze installatie moet volgens de voorwaarden genoemd in normblad NEN - 1594 gebouwd zijn. De installatie moet verplicht één keer per vijf jaar getest worden (NEN - 1594) en de resultaten van de testen moet in de vorm van een testrapport aan de brandweer worden verzonden. De droge blusleiding bevindt zicht nabij de opstelplaats in een put waarop de rode letter B is aangegeven. Hierop kan de brandweer ten tijde van het bestrijden van een brand de slang aansluiten. Vervolgens zijn er op de verschillende delen van het emplacement of spoorbaan een aansluitpunten gerealiseerd. Er kan wederom een slang aangesloten worden, waarmee de brand geblust kan worden. Dit voorkomt het uitrollen van meters slang wat een behoorlijk zwaar werk is, zeker als het om een aanzienlijke afstand gaat. Daarnaast geeft het de brandweer bij bruggen en viaducten de gelegenheid om branden ook van bovenaf te bestrijden. De brand zal de metalen "droge blusleiding" minder snel aantasten als een 'rubberen' slang. Misschien is hiermee (een deel van) je vraag beantwoord |
09-04-2016 23:56:35 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Dank voor het zoeken. Verbaasd met echter dat ik ze enkel zag langs vrije baan, maar juist niet waar de baan wat hoger en/of tussen geluidsschermen ligt. En ook is het traject tussen Lelystad en Dronten beter bereikbaar dan aan de oostkant van Dronten |
28-10-2016 13:33:46 | ||
---|---|---|
icened
|
Nu wordt weer een Vectron locomotief getest. Dit jaar is op de Hanzelijn al uitvoerig de Abellio Flirt R Net, Abellio Flirt NRW, NS Flirt 3 en ook de Eurostar 320 getest. Straks ook de CAF Sprinters en IC-NG? De Hanzelijn is ideaal als testtraject. Dankzij Alstom smartlock signaleringssysteem kunnen treinen zowel getest worden met ATB of ERTMS: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiEpvSfs_3PAhVtSZoKHUazCTIQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.infrasite.nl%2Fnews%2Fnews_articles.php%3FID_nieuwsberichten%3D15508&usg=AFQjCNEapmDM-h0fFTAeoJ0v41BDIEFtHg En het is ook minder druk dan tussen Utrecht - Amsterdam Bijlmer. |
28-10-2016 15:15:58 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Die kans is wel aanwezig. Volgens mij is het de bedoeling dat Asd - Ut drukker wordt. Ik heb zelf ook het idee dat aangezien in het noorden rustiger is en dat daarom de hanzelijn bij uitstek geschikt is om ETCS te testen. Ik weet alleen niet of er op de Hanzelijn en Asd - Ut twee soorten ETCS licht. Daarom is het in het verleden wel eens gebeurt dat fabrikanten bij uitstek op de Betuweroute kozen. Laatst bewerkt door moderator op 28-10-2016 16:13, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
28-10-2016 16:31:56 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
En daarbij kwam dat ETCS tussen Ut en Asd een aantal maanden buiten gebruik is geweest, hoorde net deze week dat het weer in gebruik is gesteld daar, |
28-10-2016 17:36:36 | ||
---|---|---|
icened
|
En raad wie ERTMS heeft geleverd tussen Utrecht - Amsterdam Bijlmer. Bombardier. Dual signalling is op de Hanzelijn en Amsterdam Bijlmer - Utrecht. En op Betuweroute (Maasvlakte - Duitse grens) is specifiek ERTMS geleverd door Alstom. Laatst bewerkt door icened op 28-10-2016 17:51 |
28-10-2016 20:30:51 | ||
---|---|---|
MasterE
|
En Asd-Ut en de Hanzelijn verschillen ook weer van elkaar met daarbij behorende regelgeving. Mcn Asd |
28-10-2016 21:44:05 | ||
---|---|---|
bacr
|
Wil je dat eens (kort) uitleggen? |
29-10-2016 00:37:28 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Beide L2, maar op Asd-Ut mag je niet ongepland keren, na een eventuele reset moet je verder onder ATB. Bij splitsen moet het achterste stel verder onder ATB. Er liggen bij veel Balises geen stop in SR bakens en dan vindt Prorail het te gevaarlijk om verder te rijden onder ETCS. Uiteindelijk moeten alle baanvakken het zelfde worden ingericht (a la Hanzelijn) uitgezonderd de HSL. Mcn Asd |
29-10-2016 19:12:33 | ||
---|---|---|
icened
|
Neem aan als je over baanvakken hebt dat je dan de ERTMS a la Hanzelijn bedoelt? Of ook o.a. B 4 bovenleidingsportalen? Als er mogelijk wordt omgeschakeld naar 3 KV. Laatst bewerkt door icened op 29-10-2016 19:13 |
29-10-2016 19:26:34 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Ik bedoel dan idd ERTMS. Mcn Asd |
22-01-2017 17:34:34 | ||
---|---|---|
icened
|
Gisteren en vandaag 4 IC + 2 Sprinters p/u op Hanzelijn. I.v.m. werkzaamheden tussen Zwolle - Amersfoort besloot NS de IC Dordrecht - Lelystad te verlengen naar Groningen/Leeuwarden. Het zal structureel niet voorkomen dat op korte termijn 4 IC + 2 Sprinters p/u zullen gaan rijden. Daar is het gebied tussen Zwolle - Lelystad te dunbevolkt voor. |
22-01-2017 18:53:31 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
En wat heeft deze aangepaste dienstregeling met de ontwikkelingen van de Hanzelijn te maken? Laatst bewerkt door Oldskool op 22-01-2017 18:53 |
22-01-2017 20:54:47 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Misschien omdat het een unicum betreft? |
22-01-2017 21:11:51 | ||
---|---|---|
michaben
|
Is er nog nooit eerder een 2600 doorgetrokken ipv de 500 dan? En dan lijkt het me nog steeds geen ontwikkeling overigens, maar gewoon iets voor het opvallend zaken forum (waar het ook al gemeld is). |
24-07-2017 14:42:50 | ||
---|---|---|
icened
|
ERTMS meettrein over Hanzelijn: https://www.flickr.com/photos/cees_1251/35953364291/in/pool-hanzelijn/ Het zal nog vele jaren duren voordat er permanent ERTMS treinen op de Hanzelijn gaan rijden. Of er moeten een aantal Sprinters met ERTMS op de Hanzelijn gaan rijden. |
24-07-2017 21:01:59 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Wauw man....%08% Een foto plaatsen van 14 dagen geleden en zeker niet de opvallende topic's gelezen van die week en de week er voor? %03% btw: fraaie kiek @snowie |
24-07-2017 23:01:34 | ||
---|---|---|
thom
|
Volgens mij is ERMTS daar gewoon in dienst, en dan krijg je dusook de meet controle ritten van de Jim |
25-07-2017 00:16:49 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Nou... In dienst...tegenwoordig niet, voor zo ver ik weet staat het gewoon uit %08% MCN ASD |
25-07-2017 01:37:18 | ||
---|---|---|
thom
|
Aah oké, was in eronder stelling dat gewoon actief was daar. Al zal er nu dan wel wat aan staan, anders heeft het meten ook niet zoveel zin |
25-07-2017 09:29:46 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote In de netverklaring staat het omschreven als aanwezig als functioneel. Ik denk dat bij de TRAXX-en geen lokale sleutel aanwezig is waardoor geen transition-order gegeven wordt. |
25-07-2017 10:10:04 | ||
---|---|---|
icened
|
Bij eerdere testritten met Traxx hadden ze wel encryptiesleutels. Daardoor kon met 160 km p/u gereden. |
25-07-2017 10:52:56 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Quote En dat is helemaal correct. Hoe het met de Traxxen of andere treinen van goederenvervoerders zit weet ik niet, maar als je met een NS Traxx daar rijdt, zal er gewoon ingebeld worden, waarna de verbinding weer verbroken wordt vanwege het ontbreken van de sleutels. Datzelfde gebeurd ook op Amsterdam - Utrecht en bij de aansluitingen op het A15-tracé. Laatst bewerkt door mtlx op 25-07-2017 10:53 |
25-07-2017 12:22:04 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Nou dan hadden ze het vast even tijdelijk uitgezet een aantal weken geleden lag er een Balise los tussen de baan en toen ik dat aan de treindienstleider melde had ie vrijwel geen idee wat dat moest zijn en waar het voor diende%08% MCN ASD |
25-07-2017 12:34:47 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Tja, zo kreeg je bij Meeteren aansluiting ook een LEU fout of Balise read error (als ik het goed herinner, maar dat was alweer een paar maanden terug, ben er daarna niet meer met een Traxx overheen gereden), maar als je dan de trdl daarover belde zei hij ook dat daar niets van wist en had geen idee waar ik het over had, dus heb ik daar een kleine spoedcursus over gegeven %08% |
25-07-2017 17:40:00 | ||
---|---|---|
broek53
|
Trdl's plegen over de techniek vrijwel niets te weten, tenzij uit persoonlijke belangstelling. Je kunt met ze beginnen over seinbeeld en of ATB-verschijnselen, maar meestal kom je in een put van onwetendheid terecht. Toen de OS-bladen uit de Bedienngsvoorschriften verdwenen (al weer jaren gelden) was dat ook al omdat de gemiddelde trdl ze niet kan lezen 😣. (OS = overzicht seinbeelden.) Dat is geen verwijt, want ze hoeven het niet te weten, helaas. Maar veel respons hoef je dus niet te verwachten. |
25-07-2017 20:28:32 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Tsja, dat begon al toen ik ruim 30 jaar terug Trdl werd. De chef van de chef vond het maar onzin dat je ook je eigen gebied vanuit de cabine wou leren kennen. Maar omdat de meeste treindienstleiders toen nog een "klassieke"loopbaan hadden, kon je terugkerend van een dagje cursus in Utrecht vaak wel met een bekende Mcn uit je tijd als opzichter voorin mee rijden. En dan de dag erop tijdens een praktijk dag met de seinbeelden van de OS er bij het nog eens vergelijken. Dat is in mijn beleving een totaal andere wereld dan tegenwoordig waar een goede score in computer spellen een pluspunt is bij een sollicitatie. Kortom, we worden oud Michiel |
04-10-2017 10:05:28 | ||
---|---|---|
icened
|
Noord Nederland wil meer tijdswinst: http://www.lc.nl/friesland/Geen-Zuiderzeelijn-maar-tempo-op-spoor-22547975.html ICNG effect? De ICNG kan met maximaal 200 km p/u rijden. De tijdswinst t.o.v. rijden met 160 km p/u zal gering zijn. Maar voor de beleving van de treinreizigers zal het mooi zijn. Lijk me handig als NS de dienstregeling op de Hanzelijn met 160 km p/u uitvoert. En in geval van vertraging de ICNG met 200 km p/u laat rijden om de vertraging in te lopen. |
04-10-2017 10:28:23 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Je hebt al een mooie dienstregeling uitgewerkt op basis van 160 km/h? Ik ben benieuwd... En lijkt het je dan ook handig om 160 km/h te blijven rijden op de HSL, ondanks de komst van ICNG? Daar zal de tijdswinst door 200 km/h te gaan rijden net zo gering zijn. |
04-10-2017 10:36:37 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Als je 160 km/h op de Hanzelijn en Flevolijn rijdt dan komt de (12)700 bovenop de (1)1600 uit in Weesp. Als je dat gaat doen moet je de hele Noordoost gaan herontwerpen. |
04-10-2017 11:49:59 | ||
---|---|---|
Daan!
|
En wat is daar erg aan? |
04-10-2017 11:55:28 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Tegen de tijd dat ICNG over de Hanzelijn gaat rijden, zijn als het goed is de maatregelen van "OV SAAL middellange termijn" uitgevoerd (o.a extra sporen in Weesp), een mooi moment om de dienstregeling te gaan herontwerpen. |
04-10-2017 11:59:02 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
In principe niets maar dan is het slim om meteen te wachten tot diverse infrastructuurmaatregelen af zijn zodat je meerdere vernieuwingen in de dienstregeling tegelijk mee kan nemen. In dit geval zijn Zwolle-Herfte, ERTMS in SAAL en de ombouw van Weesp belangrijke aspecten. Tevens begreep ik dat men de sporenlayout van Amersfoort wil herontwerpen tegelijk met de vervanging van de wissels wat vast ook rond die tijd klaar zou moeten zijn. Zo'n groot herontwerp komt er dus vast niet voor 2026/2027. |
04-10-2017 15:15:39 | ||
---|---|---|
279
|
komt er in Amf ook een DSS Amf ?%08% |
04-10-2017 15:23:25 | ||
---|---|---|
bacr
|
Vast met corridors Oost nr Utrecht en Noord nr Amsterdam, zonder overloopwissels en pas mogelijkheden tot kopmaken op Bhv middenspoor/Pt zijspoor/Sto/Hvs of zo... |
04-10-2017 15:36:03 | ||
---|---|---|
broek53
|
Vast. Daarom kun je al niet van de dive-under naar spoor 2 bijvoorbeeld. |
04-10-2017 15:52:56 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Waarom zou je vanuit die dive-under naar spoor 2 willen, dat kan immers bovengronds al zonder te kruisen met treinen uit Ut naar spoor 1. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
04-10-2017 16:04:47 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Om ongelijkvloers te kunnen kruisen met treinen NAAR Utrecht. Zie de vreemde situatie dat de 1700 de 11600 nu 2x kruist. Of de situatie een paar weekenden terug toen wegens wkz de 1700 was opgeheven amf-es omdat anders er een overkruisprobleem zou ontstaan tussen de 11600 en 5600 als ik het me goed herinner. |
04-10-2017 16:09:59 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Noordlink: http://docplayer.nl/11019332-Noordlink-meer-mogelijkheden-maximale-reizigersgroei-de-oplossing-voor-de-bereikbaarheid-van-noord-nederland-en-de-noordvleugel.html Laatst bewerkt door kiekkiek op 04-10-2017 16:10 |
04-10-2017 18:47:21 | ||
---|---|---|
phantom
|
Nu geschat op 2,6 tot 3,4 miljard euro,en das nog voor men ook maar is begonnen en het dus duurder wordt. Wie heeft er nog wat "klein"geld in zn jaszak ? %08% Vraag me af of dit een motivatie is geweest voor diverse gemeentes om toch af te zien van de zuiderzeelijn en te opteren voor meer snelheid op bestaand spoor. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
04-10-2017 19:30:14 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteIronisch genoeg reden voor de dive-under er was exact dezelfde treinen rond Amf op nagenoeg dezelfde tijden en paste 't toen wel. Wel was er toen uiteraard nog alternerend perrongebruik afhankelijk van waar de trein na Amf heen moest. Alleen de 15800 is sindsdien significant qua tijd verschoven. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 04-10-2017 19:31 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
04-10-2017 21:28:11 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Heb geen dienstregeling uitgewerkt op basis van 160 km p/u/. De dienstsnelheid van 160 km p/u bedoelde ik alleen voor de Hanzelijn zodat er extra marge is omdat er eventueel met grotendeels 200 km p/u gereden kan worden. Zie je ook met de ICE op NBS Hannover - Würzburg en Mannheim - Stuttgart waar DB een dienstsnelheid van 250 km p/u laat rijden. Maar in geval van vertraging rijdt de ICE 1 en 2 met 280 km p/u. Weet niet of de ICE 3 met 300 km p/u rijdt. Op de HSL moet de ICNG wel met 200 km p/u rijden zodat de 300 km p/u treinmaterieel niet gehinderd wordt in hun snelheid. |
04-10-2017 21:40:48 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Dienstregelingen veranderen toch wel eens. Recentelijk 2013 (Hanzelijn) en 2017 (PHS Amsterdam - Eindhoven). En met de ICNG beschikt NS over een trein die de HSL beter kan laten integreren in het hoofdrailnet. Wanneer zou integraal het beste zijn om een nieuwe dienstregeling uit te voeren tussen Noord Nederland - Randstad/West Brabant op basis van bovengenoemde infrastructuurmaatregelen? |
18-12-2017 16:02:44 | ||
---|---|---|
icened
|
Wordt Hanzelijn steeds meer een testlijn: https://www.spoorpro.nl/materieel/2017/12/18/detectie-nieuwe-spoorvoertuigen-voortaan-op-hanzelijn/ |
08-05-2019 10:45:09 | ||
---|---|---|
icened
|
Hanzelijn blijkt weer eens een testlijn te zijn. ERTMS wordt bij station Lelystad getest: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/05/07/station-lelystad-wordt-ertms-proeftuin/ |
05-10-2019 10:20:47 | ||
---|---|---|
pluisje
|
Nu ook in de 'gewone' media: "Proef met automatische 'piloot' in trein naar Zwolle " https://www.rtvoost.nl/nieuws/319363/Proef-met-automatische-piloot-in-trein-naar-Zwolle |
05-10-2019 12:44:54 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Die proef gaat overigens uitgevoerd worden met een SNG. |
11-12-2019 07:14:40 | ||
---|---|---|
icened
|
Test gelukt: https://nieuws.ns.nl/eerste-experiment-automatische-treinpiloot-geslaagd/ Het zal nog vele jaren duren voordat dergelijke treinen werkelijkheid zijn. Heb je voor zelfrijdende treinen ETCS level 3 nodig? |
11-12-2019 07:53:23 | ||
---|---|---|
koekje
|
Nee. ERTMS Level 1 of 2 volstaat ook. Het gaat erom dat de trein 'weet' hoeveel meter deze nog mag rijden en met welke snelheid. ATB-EG geeft alleen een snelheidstrap door (met flink wat gaten), maar geen afstand. ATB-NG doet dit wel, dus ook onder ATB-NG zou een trein automagisch kunnen rijden. Daar heeft Arriva al mee getest. |
11-12-2019 09:46:47 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
AD was erbij aanwezig en hun hebben een video gemaakt https://www.ad.nl/video/kanalen/destentor~c285/series/korte-reportage~s977/is-de-machinist-straks-overbodig~p117763 |
11-12-2019 10:56:20 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
@ icened: op de Thameslink-lijn door Londen werken de zelfrijdende treinen met ERTMS level 2 uitgebreid met extra bakens om stopposities langs perrons nauwkeurig door te geven. |
07-09-2022 10:33:22 | ||
---|---|---|
icened200
|
Voorlopige prognose is dat Hanzelijn pas vanaf 3 oktober weer geheel in gebruik kan. Maar zelfs dat is onder voorbehoud. |
07-09-2022 10:38:35 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Ja hier is dus al een topic over he.. |
10-02-2024 20:12:31 | ||
---|---|---|
icened200
|
Snelheidsverhoging Hanzelijn naar 180 km p/u; Quote: 3.4 (bladzijde 11) Stapsgewijs 180 km p/u op de Hanzelijn Om de nieuwe structuur betrouwbaar te introduceren is het rijden van 180 km p/u in dienstregeling 2025 nog niet verwerkt. De nieuwe structuur vereist dat alle Intercity's op de Hanzelijn met nieuw snel materieel rijden (ICNG) om de beoogde reistijdverkorting tussen Noord Nederland, Amsterdam Zuid en Schiphol Airport te kunnen realiseren. Om 180 km p/u in de toekomst mogelijk te maken moet de Hanzelijn zo snel als mogelijk worden geharmoniseerd (doorvoeren upgrade) zodat kan worden gestart met ervaringsrijden. De ambitie blijft om in de toekomst de versnelling van de Hanzelijn wèl te realiseren zodat ook de beoogde reistijdverkorting tussen Noord Nederland, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport en Rotterdam v.v. kan worden gerealiseerd. - Wat bedoelen ze met doorvoeren upgrade? ETCS level 2 modernste Baseline? - Is de ondergrond geschikt voor 180 km p/u? Daar zijn tegenstrijdige verklaringen over. Dienstsnelheid zal zoal 160 km p/u worden. Laatst bewerkt door icened200 op 10-02-2024 20:14 |
10-02-2024 20:27:23 | ||
---|---|---|
maarten83
|
De lijn is toch gebouwd om 200 km/h te kunnen rijden. |
10-02-2024 20:59:25 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote Het spoor is in principe gebouwd voor maximaal 200 km p/u. Maar dat kan niet overal gereden worden. En er zijn aanpassingen nodig om het geschikt te maken voor 200 km p/u: Laatst bewerkt door icened200 op 10-02-2024 21:02 |
10-02-2024 21:05:35 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Ik weet niet goed of ik hier om niet lachen of huilen. |
11-02-2024 07:22:16 1 | ||
---|---|---|
Rsb
|
Het artikel is van november 2019 hè. |
11-02-2024 08:01:26 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote Link Omroep Flevoland was van 2019. Kan verouderd zijn. De adviesaanvraag dienstregeling 2025 is een update. Opmerkelijk dat ze fixeren op versnelling via Hanzelijn omdat ze zoveel tijdswinst willen hebben tussen Randstad - Noord Nederland v.v. Als tussen Zwolle - Schiphol - aansluiting HSL ETCS ligt zal ongetwijfeld een aantal minuten tijdswinst geboekt worden door de snelheidsverhoging van 160 - 180 km p/u. |
11-02-2024 09:57:11 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote 'T mocht ook wel eens een keer: er ligt immers al 12 jaar een spoorlijn die voor 200 km/h is gebouwd en met 140 en 80 (Drontermeertunnel) wordt bereden. En daarnaast is ICNG specifiek besteld om ook op het binnenlandse net snellere treinen te rijden - lees Hanzelijn. Ik zou het kwalijker vinden als ze er juist niet achteraan zouden zitten 😜 |
11-02-2024 12:37:55 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote Het is een opmerkelijke verhaal. Herinner me dat ze zeiden dat de Hanzelijn niet af was toen de Hanzelijn in dienstregeling 2013 werd opgenomen. Want NS had geen 200 km p/u treinmaterieel. Nu heeft NS wel de treinen. Maar het is zeer de vraag of de overheid/Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat daar op korte termijn daar wil investeren zodat de ICNG echt met 200 km p/u op de Hanzelijn kan rijden. Typisch politiek waar NS eerst de schuld kreeg. |
11-02-2024 14:10:31 | ||
---|---|---|
michaben
|
Belangrijk aspect bij 180/200km/u is de tractieenergievoorziening. Onder 1500V is het vermogen beperkt waardoor de trein trager accelereert. Dat zal ook de reden zijn dat men nu 180km/u als tussenstap wil, dat is waarschijnlijk nog net haalbaar. |
11-02-2024 16:23:50 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
De Fransen rijden 200 km/u of zelfs harder onder 1500 V, maar dat is op baanvakken waar het rustiger is dan bij ons. Ga je dat in Nederland proberen, dan smelt het onderstation waarschijnlijk. 😃
|
11-02-2024 17:39:03 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote Tussen Bordeaux - Tours werd met de TGV en andere treinen vele jaren 200 - 220 km p/u gereden. En met meer treinen op Hanzelijn. Kortom waar een wil is een weg. De overheid heeft m.b.t. de Hanzelijn en andere spoorlijnen teveel een kruideniers mentaliteit. Niet teveel investeren en maximale resultaten. De praktijk laat zien dat dit niet altijd uitkomt. Willen ze echt investeren in een snellere spoorverbinding Noord Nederland - Randstad/Noord Brabant? Ga dan extra investeren in Hanzelijn, rol ETCS uit tussen Lelystad - Schiphol - opstelterrein Hoofddorp.
Laatst bewerkt door icened200 op 11-02-2024 17:40 |