Ontwikkelingen Hanzelijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
11-04-2008 00:10:08
stefanuzz
stefanuzz
%05% De Hanzelijn - de ontbrekende schakel tussen de Randstad en het noorden.

Laatste update: 16 november 2009

De Hanzelijn zal een nieuwe verbinding cre�ren tussen de Randstad en het noorden. Hiermee zal in de toekomst de reistijd tussen Amsterdam en Groningen met ongeveer twintig minuten worden verkort. Bovendien moet de Hanzelijn er voor zorgen dat de route Amsterdam � Amersfoort (de Gooilijn) wordt ontlast.

Vanaf Lelystad zal via het huidige opstelterrein de nieuwe spoorverbinding gaan lopen via Dronten, Kampen, Hattem om uiteindelijk de eindigen in Zwolle. De Hanzelijn zal ongeveer 50 kilometer lang worden en twee belangrijke �kunstwerken� tellen. Dit zullen de tunnel onder het Drontermeer en de nieuwe brug over de IJssel zijn.

%05% Het trac�
De aanpassingen voor de Hanzelijn beginnen al aan de zuizijde van station Lelystad. Station Lelystad zal vanaf 2008 op de schop gaan: er zal een nieuw perron komen waarbij twee extra sporen komen te liggen. Na Lelystad gaat de Hanzelijn via het huidige opstelterrein richting Dronten. Bij Swifterband zullen inhaalsporen worden aangelegd voor goederentreinen.

Bij Dronten zal een nieuw station herrijzen; hiermee wordt Dronten eindelijk op de kaart van Nederland worden gezet qua openbaar vervoer. Na station Dronten zal de Hanzelijn onder het Drontermeer gaan via een nieuwe tunnel. Omdat het gebied rond het Drontermeer zo veel waarde heeft voor o.a. de natuur en de recreatie, heeft men gekozen voor een tunnel. Deze tunnel zal ongeveer 800 meter lang zijn, waarbij de sporen gescheiden van elkaar onder het meer door gaan. De ruwbouw van de tunnel (het cre�ren van een waterdichte tunnel) moet eind 2008 gereed zijn.

Na het Drontermeer gaat de Hanzelijn verder over het 'oude land'. Via een scherpe bocht komt de lijn uit bij de stad Kampen. Deze stad zal een tweede station krijgen langs de N50. Er zijn plannen om rondom het stationsgebied nog verschillende woonwijken te bouwen. De huidige verbinding Kampen-Zwolle (het Kamperlijntje) zal ook na de opening van de Hanzelijn gewoon blijven bestaan. Wel is het zo dat er plannen zijn om deze verbinding te 'downgraden' (wellicht vinden andere het upgraden) naar een light-rail verbinding met (snel)trams.

Na station Kampen-Zuid ligt de Hanzelijn over een lengte van ongeveer 8 kilometer parallel liggen aan de autoweg N50. Bij het verbreden van de viaducten over de N50 wordt al rekening gehouden met de mogelijke verbreding of upgrade naar de A50.

Bij knooppunt Hattemerbroek komt de Hanzelijn gemeente Hattem binnen. Met een aantal hoge - maar vooral lange - viaducten zal de lijn dwars door de gemeente Hattem komen. Vlak voor de IJssel ontmoet de Hanzelijn de verbinding tussen Zwolle en Amersfoort: de Veluwelijn. Daar zal doormiddel van een fly-over de twee verbindingen aan elkaar worden gemaakt.

Na de aansluiting stijgt de Hanzelijn op ongeveer 9 meter boven N.A.P. om de IJssel te passeren, middels een nieuwe spoorbrug. Omdat de capaciteit moet worden verdubbeld van ongeveer 8 treinen per uur naar 15 treinen per uur, heeft men gekozen voor een vaste brug waar de scheepvaart - ongeacht hoogwater - zonder belemmering onderdoor kan. De huidige hefbrug is onmogelijk in te passen in de dienstregelingen van 2013.

Als medio 2011 de sporen zijn aangelegd op de nieuwe spoorbrug zullen er twee grote buitendiensstellingen plaats vinden om de Veluwelijn aan te sluiten op de nieuwe spoorbrug. Nadat dat is gebeurd, kunnen de sporen vanaf de Hanzelijn worden aangesloten op de nieuwe spoorbrug. De oude spoorbrug zal dus vanaf medio 2011 buiten dienst gaan. (Da's eerder dan ik zelf had verwacht!)

Na de passage van de IJssel gaat de Hanzelijn via Zwolle Rangeer richting het eindpunt: station Zwolle. Zoals hier al vaker is besproken, zal er nog het een en ander nodig zijn in Zwolle om alle treinen te kunnen behandelen.

%05% De planning
2006 - 2008: Ruwbouw tunnel onder Drontermeer
2007 - 2008: Zand(transporten) naar diverse locaties te Hattem, Kampen, Zwolle en Dronten
2008 - 2012: Bouw extra perrons station Lelystad
2008 - 2011: Bouw station Dronten
2008 - 2011: Bouw station Kampen-Zuid
2008 - 2010: Bouw IJsselbrug te Hattem / Zwolle
2008 - 2011: Aansluiting Veluwelijn
2009: Bovenbouw tunnel Drontermeer
2010: Technische installaties inbrengen bij tunnel Drontermeer
2010 - 2011: Aanleg van heel veel spoor, technische installaties etc.
Eind 2011 - 2012: Testritten
Meer gedetaileerde data zijn te vinden in de berichten in dit topic.

%01% 12-12-2012: Oplevering Hanzelijn

%05% Bronnen, links
* http://www.hanzelijn.nl/ - Offici�le website Hanzelijn door ProRail
* http://www.hanzelijn-hattem.nl/ - Onoffici�le website Hanzelijn bij Hattem door ondergetekende
* http://news.google.nl/news?hl=nl&q=hanzelijn&um=1&ie=UTF-8&tab=wn&scoring=n - Laatste nieuws omtrent Hanzelijn via Google Nieuws
* http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&msa=0&msid=116855416387582691124.000443466b1d34b7698a9&ll=52.522906,5.784302&spn=0.429484,1.18927&t=h&z=10 - Trac� Hanzelijn via Google Maps

%05% Impressies Hanzelijn
* http://hanzelijn-hattem.nl/gfx/kaart_lelystad.jpg - Station Lelystad
* http://hanzelijn-hattem.nl/gfx/kaart_drontermeer.jpg - Drontermeertunnel
* http://hanzelijn-hattem.nl/gfx/kaart_kampenzuid.jpg - Krappe bocht bij station Kampen-Zuid, samen met de N50
* http://hanzelijn-hattem.nl/gfx/hanzelijnkampen.jpg - Station Kampen-Zuid
* http://hanzelijn-hattem.nl/gfx/kaart_hattem.jpg - De Hanzelijn en de Veluwelijn bij Hattem, links knooppunt Hattemerbroek (A28-N50/A50) en rechts de brug over de IJssel
* http://hanzelijn-hattem.nl/gfx/kaart_ijsselbrug.jpg - Ontwerp IJsselbrug door Quist Wintermans
* http://hanzelijn-hattem.nl/video/115 - Video trac� Hanzelijn
* http://webcamfeed.decc.nl/webcamfeed/hzl/webcam_script/webcam_image/latest.jpg - Webcam IJsselbrug

%05% Data voor ge�nteresseerden:
Weekend 01 mei 2010: inhijsen hoofdoverspanning IJsselbrug (IJbrzl)

%05% Vragen??
Mede omdat ik me erg veel met de Hanzelijn bezig hou, wil ik graag vragen beantwoorden. Ik zal op lang niet alles antwoord weten, maar wie weet komen we al een heel eind!

Hopelijk blijft dit topic 'toonaangevend' op Somda als h�t Hanzelijn topic

Schrijf-, spellings-, taal- en publicatiefouten onder voorbehoud.

Laatst bewerkt door admin op 02-01-2014 11:51, reden: Titel aangepast
 

11-04-2008 01:29:38
maurits
maurits
Wat een geweldig duidelijke informatie, mijn complimenten!

Eigenlijk vraag ik me wel af wat voor materieel men wil gaan inzetten op de treindiensten die van de Hanzelijn gebruik gaan maken. De lijn wordt geëlektrificeerd met 1500 Volt, dus op zich is ICM prima mogelijk. Alleen de topsnelheid van 200 km/h haal je dan niet, het blijft dan steken bij 160 km/h.

Ook qua beveiliging is het nog even de vraag. Zijn we in 2012 al zo ver dat het reizigersmaterieel standaard van ETCS is voorzien, of wordt er op het baanvak toch ETCS in combinatie met lichtseinen/ATB geïnstalleerd?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

11-04-2008 10:40:53
stefanuzz
stefanuzz
Ik denk zelf dat dat grotendeels ICM zal zijn, omdat een deel van de IC verbindingen Gvc/Rtd-Gn/Lw en Shp-Gn/Lw om het half uur via de Hanzelijn gaat en het andere halve uur via de Gooi- en Veluwelijn. Voor de rest is het nog de vraag wat voor stoptreinen er gaan rijden. Wat rijdt daar nu tot Lelystad? dd-AR? Dat zal dan waarschijnlijk worden doorgetrokken tot Zl.  

11-04-2008 11:08:04
broek53
broek53
DDAR zal als zodanig wel zo'n beetje van de baan af zijn tegen die tijd, in de zin dat het naar IC wordt omgebouwd. Je mag dus wel rekenen op nieuwe of oude Sprinters (maar bij voorkeur nieuwe natuurlijk, want 160-geschikt).
In de IC-dienst zal materieel zitten dat op dat moment in de Noord-Oost rijdt, kan ICM zijn en kan VIRM zijn. De Hanzelijn en in de lopende kamerdiscussies met de minsiter aansluitend ook de Flevolijn tot Almere zijn baanvakken die erg in de picture zijn om standaard 160 km/h te gaan rijden. Het hangt er erg sterk vanaf of men ervoor kiest dat in de ATB EG mogelijk te maken, met behulp van ATB-NG of alleen met ETCS. Dat zal de materieelstelling voor de Hanzelijn mogelijk ook kunnen beïnvloeden.
 


11-04-2008 11:11:14
vinny004
vinny004
De IC Den Haag - Duivendrecht - Lelystad - Zwolle - Groningen wordt waarschijnlijk met VIRM materieel gereden, dit omdat het toenemende reizigersaanbod niet verwerkt kan worden met ICMm tussen Leiden en Almere.

Verder mag ik hopen dat het DD-AR grotendeels verbouwd wordt in de periode 2010 - 2013; anders heb je weer een materieel tekort, omdat op Amsterdam/Schiphol - Almere enkeldeks sprintermaterieel absoluut ontoereikend is! %05%
 

11-04-2008 11:27:40
pptm
pptm
Prachtige duidelijke informatie! Ik woon zelf vlak langs de Flevolijn, en ik zie ernaar uit wat ander materieel te zijn %02%.

Even een kleine opmerking: de link naar de impressie van het nieuwe station Lelystad verwijst naar een plattegrond van (denk ik) Hattem en omgeving in de nieuwe situatie. Mss even updaten?

(Off-topic) Verder is het tegenwoordig al zo dat 2x DD-AR, en zeker wanneer het twee stammen met mDDM zijn, in de ochtendspits vaak flink druk is. Ik stap meestal voorin in, en zelfs daar zijn 9 v/d 10 keer alle vis-a-vis banken bezet. Vaak wordt er ook omgeroepen dat men de gangpaden in moet lopen zodat iedereen meekan. Of dit samenhangt met de verminderde capaciteit van de Hollandsebrug durf ik niet te zeggen, maar in ieder geval is het duidelijk dat een capaciteitsverhoging danwel frequentieverhoging van de treinen in de toekomst zeker geen overbodige luxe zal zijn. Ook al met het oog op de te verwachten groei van het aantal inwoners van m.n. Almere.
 

11-04-2008 11:52:17
stefanuzz
stefanuzz
Quote
pptm:Even een kleine opmerking: de link naar de impressie van het nieuwe station Lelystad verwijst naar een plattegrond van (denk ik) Hattem en omgeving in de nieuwe situatie. Mss even updaten?


Bij deze: geupdate
 

11-04-2008 12:07:04
woepje
woepje
Quote
vinny004: De IC Den Haag - Duivendrecht - Lelystad - Zwolle - Groningen wordt waarschijnlijk met VIRM materieel gereden, dit omdat het toenemende reizigersaanbod niet verwerkt kan worden met ICMm tussen Leiden en Almere.
Prachtig, maar wil men de IC's niet om de 10 minuten gaan laten rijden? Als je 2 van die IC's met ICMm naar Groningen laat rijden en de overige IC's met VIRM of ander dubbeldeksmaterieel?? VIRM hoef je voor Gn - Zl in elk geval niet in te zetten. Wel gaat al het onderhoud (zowel VIRM-IV als VIRM-VI) naar On toe en dan zou je VIRM wel heel makkelijk kunnen uitwisselen zonder al te veel kosten die je krijgt met LM ritten.
 

11-04-2008 12:08:44
mdeen
mdeen
Quote
broek53: Het hangt er erg sterk vanaf of men ervoor kiest dat in de ATB EG mogelijk te maken, met behulp van ATB-NG of alleen met ETCS. Dat zal de materieelstelling voor de Hanzelijn mogelijk ook kunnen beïnvloeden.

Gezien de zich ontwikkelende soap rond Ut-Asd zal het wel gewoon ATB worden. Vooruitgang in de treinsector zit er blijkbaar niet meer in.

Overigens had je de materieelaankoop/ombouw zonder problemen zo kunnen plannen dat je met 25kV over de Hanzelijn had kunnen rijden.
VIRM is voorbereid, nieuwe sprinters hadden er aan aangepast kunnen zijn. En dan zijn er ook al wilde plannen van een extra tussenrijtuig voor ICM verzonnen, dat zou je voor de ICM-IV stellen nog wel kunnen doen: extra rijtuig met een 25kV->1500V trafo, nieuwe draaistellen voor 200 km/h.

Want of je met VIRM ook daadwerkelijk 160 wil gaan rijden? Ik kwam laatst in de 800 van Ut af, en het leek wel een boot bij windkracht 7, zo'n geschommel.

Laatst bewerkt door mdeen op 11-04-2008 12:10
 

11-04-2008 12:13:10
woepje
woepje
Maakt die 20 km/u (140 naar 160) nu zo'n groot verschil dan? Ok, als je op Ledn - Ut 160 gaat rijden dan kan ik me voorstellen dat je daar met trein en al van het spoor knettert.  

11-04-2008 12:20:06
broek53
broek53
Laten we nou dit topic weer niet gebruiken voor een discussie over 160 km/h en de beveiliging en dat eeuwige materieel. Ik heb het slechts aangehaald om aan te geven dat de treindienst en de materieelinzet over de Hanzelijn door deze ontwikkelingen beïnvloed zullen worden, meer niet.  

11-04-2008 12:27:23
stefanuzz
stefanuzz
Over snelheden gesproken, er zijn in principe maar twee plaatsen waar je volle snelheid kan rijden over de Hanzelijn: het stuk tussen Lelystad opstelterrein en de Drontermeertunnel en het stuk ná Kampen-Zuid tot knooppunt Hattemerbroek. Op alle andere plekken heb je te maken met scherpe bochten en stationsgebieden / aansluitingen.  

11-04-2008 13:23:22
jeepee
jeepee
Die 2 plaatsen vormen dan wel ruim 80% van het tracé maar goed . Leuk geschreven verder.  

11-04-2008 13:46:42
vinny004
vinny004
Quote
woepje:
Quote
vinny004: De IC Den Haag - Duivendrecht - Lelystad - Zwolle - Groningen wordt waarschijnlijk met VIRM materieel gereden, dit omdat het toenemende reizigersaanbod niet verwerkt kan worden met ICMm tussen Leiden en Almere.
Prachtig, maar wil men de IC's niet om de 10 minuten gaan laten rijden? Als je 2 van die IC's met ICMm naar Groningen laat rijden en de overige IC's met VIRM of ander dubbeldeksmaterieel?? VIRM hoef je voor Gn - Zl in elk geval niet in te zetten. Wel gaat al het onderhoud (zowel VIRM-IV als VIRM-VI) naar On toe en dan zou je VIRM wel heel makkelijk kunnen uitwisselen zonder al te veel kosten die je krijgt met LM ritten.

IK klaag nooit over het grote reizigersaanbod tussen Zwolle en Groningen, maar de reporters uit de regio constateren volle treinen, en de NS verwacht een forse reizigersgroei op die corridor. Deze stam IC zal trouwens twee keer per uur rijden... (of mogelijk, één keer per uur naar Leeuwarden en het andere half uur naar Groningen; dat weet men nog steeds niet %03%)
 

11-04-2008 14:01:03
visscher
visscher
Misschien een idee om de dienstregeling op dit traject net als in de treinen naar limburg te doen, tot zwolle met VIRM 4+6, VIRM 4 naar leeuwarden, en VIRM 6 naar Groningen of als het aanbod te laag is hiermee, VIRM 4+4+4, waarbij 4+4 naar groningen gaat.  

11-04-2008 15:19:08
woepje
woepje
Quote
vinny004: de NS verwacht een forse reizigersgroei op die corridor. Deze stam IC zal trouwens twee keer per uur rijden...
Ja, maar die forse reizigersgroei geldt toch alleen op Zl - Alm en verder? Gezien het feit dat de frequentie daar ook flink word uit opgehoogd, moet dat veel drukte toch wel kunnn opvangen aldaar? Of gaat Gn - Zl tegen die tijd ook flink omhoog qua reizigers?

Laatst bewerkt door woepje op 11-04-2008 15:21
 

11-04-2008 19:32:23
piet89
piet89
Volgens Wiki, is de (verbeterde versie) VIRM die vanaf dit jaar naar NL komt geschikt om 200 km/h te rijden.
Heb zelf nog verder gezocht naar andere bron maar niks kunnen vinden helaas.
Maar hopelijk is het waar%08%
 

11-04-2008 21:11:56
floriss
floriss
Volgens informatie van NSR zelf. Is terug te vinden in de diverse toekomstplannen die NSR gepresenteerd heeft aan publiek en politiek komt er BUP op de Hanzelijn (Lelystad - Zwolle) met als basis:

2x per uur IC Den Haag Centraal - Groningen (stopt in Leiden, Schiphol, Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Almere Centrum, Leystad Centrum, Zwolle, Assen en Groningen)
2x per uur IC Amsterdam Centraal - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Zwolle.
De laatste krijgt een 'sprinterfunctie' tussen Lelystad en Zwolle en zal tevens stoppen in Dronten en Kampen Zuid.

Laatst bewerkt door floriss op 11-04-2008 21:12
 

12-04-2008 00:00:53
maurits
maurits
Quote
woepje: Ja, maar die forse reizigersgroei geldt toch alleen op Zl - Alm en verder? Gezien het feit dat de frequentie daar ook flink word uit opgehoogd, moet dat veel drukte toch wel kunnn opvangen aldaar? Of gaat Gn - Zl tegen die tijd ook flink omhoog qua reizigers?


Wat dat betreft moet men ICM en IRM maar eens technisch koppelbaar maken. Rij je Ledn-Shl-Alm-Zl gewoon met 2x ICM-III+1x VIRM-VI, je trapt in Zl de VIRM af en tuft met de ICM door naar Gn. Grote capaciteit op de middellange afstand, comfort op de lange afstand .

Laatst bewerkt door maurits op 12-04-2008 00:01


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-04-2008 11:09:23
robbertc
robbertc
Is dit nou serieus? %09%  

12-04-2008 11:11:50
broek53
broek53
Geen seconde, mag ik hopen !  

12-04-2008 11:17:52
thejag
thejag
En jullie bezwaren hiertegen zijn? (even buiten technische lastige dingen dan). Qua concept vind ik het namelijk niet eens een hele vreemde gedachte om ICM en IRM te koppelen, het zou een fantastische flexibiliteit kunnen opleveren.


grt, Michiel
 

12-04-2008 11:23:16
robbertc
robbertc
Graag die discussie dan in een ander topic... Hoort hier niet in thuis, lijkt me..  

12-04-2008 11:37:26
edegroot
edegroot
We gaan hier inderdaad geen discussie houden over koppelen ICM(m) en VIRM..  

12-04-2008 11:42:04
broek53
broek53
Om het dan maar weer eens over de Hanzelijn zelf te hebben: in Lelystad is men inmiddels ook aan de gang. In de fasering wordt op 1 november as. het baanvak Lelystad C - Lelystad Opstel (althans: de overloopwissels) voor de komende drie jaar enkelsporig.  

12-04-2008 11:51:05
NDS
NDS
Komt lelystad opstel ten Noorden of ten Zuiden van de Hanzelijn te liggen?, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

12-04-2008 12:20:52
zugführer
zugführer
De hanzelijn gaat er net zuidelijk van lopen voor zover ik weet  

12-04-2008 12:59:17
broek53
broek53
Ja, de eerste kilometers vanaf Lelystad Centrum wordt het bestaande tracé van de lijn naar het Opstelterrein verbouwd en uitgebreid, waarna de Hanzelijn naar het oosten afbuigt. Tegen het eind van het Opstelterrein (bij de wasmachine) liggen Hanzelijn en opstelterrein parallel.  

12-04-2008 14:13:53
kbrandsma
kbrandsma
Leuke samenvatting Stefan

Altijd mooi, zo'n bouwproject in de buurt.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-04-2008 11:25:44
vinny004
vinny004
Quote
floriss: Volgens informatie van NSR zelf. Is terug te vinden in de diverse toekomstplannen die NSR gepresenteerd heeft aan publiek en politiek komt er BUP op de Hanzelijn (Lelystad - Zwolle) met als basis:

2x per uur IC Den Haag Centraal - Groningen (stopt in Leiden, Schiphol, Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Almere Centrum, Leystad Centrum, Zwolle, Assen en Groningen)
2x per uur IC Amsterdam Centraal - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Zwolle.
De laatste krijgt een 'sprinterfunctie' tussen Lelystad en Zwolle en zal tevens stoppen in Dronten en Kampen Zuid.

Wat ik van NSR heb begrepen is dat Amsterdam Centraal - Zwolle een sprinterdienst wordt over zijn gehele lengte. Verder heb ik weer ergens gelezen dat er in Lelystad mogelijk niet wordt gestopt door de doorgaande IC. Mij lijkt dat niet verstandig en ik vermoed ook dat dat niet klopt. Blijft over dat de hele dienstregeleling nog erg speculatief is; de daadwerkelijke invulling: daar wordt volgens mij nog steeds over nagedacht.
 

14-04-2008 11:55:52
broek53
broek53
Voorbijrijden in Lelystad C komt pas in beeld als het zo druk zou worden dat er een extra IC van en naar Lelystad gereden kan/moet worden. Verder is er nog veel niet besloten; denk daarbij vooral aan de SAAL-projecten, die ook niet voor niets worden uitgevoerd en weer andere treindiensten mogelijk maken.

Edit door Rudolfph: laatste bericht niet quoten!
 

14-04-2008 11:58:49
vinny004
vinny004
SAAL is ook weer zo'n modewoord dat te pas en te onpas voorbij vliegt, maar concreet zal in 2012 weinig tot niets van deze projecten gereed zijn. Laten we in ieder geval hopen dat de Hanzelijn uberhaupt op tijd open gaat...  

14-04-2008 12:36:26
abcde
abcde
Bij Wezep komen de Hanzelijn en de Veluwelijn bij elkaar.
Er komt hier een fly-over, en verder bij Zwolle een nieuwe brug over de IJssel.

Wordt het traject tussen Wezep en station Zwolle vier-sporig (incl. de nieuwe brug over de IJssel) ?
 

14-04-2008 12:43:06
stefanuzz
stefanuzz
Er komt op geen enkel stuk een viersporig traject te liggen Tussen Wezep en de aansluitign bij Hattem zal het 2 sporen zijn de Hanzelijn zelf ook (behalve bij Dronten, inhaalsporen). Bij de aansluiting gaan de 2 sporen van de Hanzelijn en de 2 sporen van de Veluwelijn samen verder, dus 2 sporen over de brug richting Zwolle.  

14-04-2008 12:45:48
abcde
abcde
wordt het traject Wezep/Hattum - Zwolle dan een nieuwe flessenhals ?  

14-04-2008 12:58:33
stefanuzz
stefanuzz
Jazeker. Bekijk het volgende plaatje even, dan begrijp je het waarschijnlijk http://hanzelijn-hattem.nl/gfx/stationhattem.jpg

P.s., het is Hattem met een 'e' in plaats van een 'u' (Hattum)
 

14-04-2008 16:04:41
broek53
broek53
Quote
vinny004: SAAL is ook weer zo'n modewoord dat te pas en te onpas voorbij vliegt, maar concreet zal in 2012 weinig tot niets van deze projecten gereed zijn. Laten we in ieder geval hopen dat de Hanzelijn uberhaupt op tijd open gaat...
SAAL is geen modewoord, maar een verzameling van concrete projecten waarvoor in eerste instantie al 531 miljoen ter beschikking is gesteld. Dat ze in 2012 niet klaar zullen zijn, weten jij en ik wel, maar laat de politici en de diverse directies nu even in de waan %09%
 

17-04-2008 00:33:11
stefanuzz
stefanuzz
Vanavond was de informatieavond in Hattem. Daarop werden een aantal dingen nog wat duidelijker gemaakt.

%01% De bouw van het viaduct over de A28 bij knooppunt Hattemerbroek en de fly-over bij Hattem begint iets later dan van te voren is gepland. Dit omdat er andere bouwmethodes worden geprobeerd waardoor er minder tijd nodig is. (Dan denk ik: waarom schuif je die data dan niet gewoon naar voren zodat er meer speling is... maar daar zal vast wel iets achter zitten.)
%01% Aantal nutteloze doch leuke feitjes te weten gekomen: bij de bouw van de IJsselbrug worden een stuk of 500 heipalen de grond in geslagen. Deze palen hebben lengtes tussen de 12 en 20 meter lang. In totaal wordt er ruim 10.000m de grond in geslagen! In totaal zullen er ook 20 peilers komen om de brug te ondersteunen. De normale overspanning tussen twee peilers is 40 meter. Maar bij de overspanning over de IJssel zal er een lengte van 150 meter tussen de twee peilers liggen.
%01% Voor treinenspotters onder ons (zitten die hier dan?). Aan de oost(/zuid)zijde van de IJsselbrug komt het fietspad te liggen. Er zal daar een muurtje naast liggen van 1.30 hoog. Bovenop dat muurtje staat een transparant veiligheidsglas waardoor mensen niet de IJssel in kunnen springen. De verlichting wordt niet verwerkt in lantaarnpalen maar in de zijkanten van het 'muurtje'. Hulpverleningsdiensten zoals de politie en de brandweer kan in geval van calamiteiten gebruik maken van het fietspad om bij het ongeval / de brand te komen. In de muur zit bovendien een waterleiding die de brandweer kan gebruiken bij branden.
%01% Goed nieuws voor spotters met hekel aan viezigheid in de vorm van vreemde verfjes: ProRail maakte bekend dat er een speciaal goedje op de gehele brug komt waardoor verfresten vrij gemakkelijk kan worden verwijderd.

Meer details omtrent de planning kun je vinden op de geüpdate pagina via http://hanzelijn-hattem.nl/planning/

Laatst bewerkt door stefanuzz op 17-04-2008 00:33
 

18-04-2008 16:42:32
mren
mren
Quote
stefanuzz:%01% Dan denk ik: waarom schuif je die data dan niet gewoon naar voren zodat er meer speling is... maar daar zal vast wel iets achter zitten.


Uiteraard, een jaar later beginnen op een project van een miljoen scheelt je zo 150.000 euro.
 

19-04-2008 10:47:01
abcde
abcde
Wordt het station van Zwolle ook uitgebreid ?
Alle IC's uit Zwolle naar de Hanze- en Veluwelijn zullen toch niet van spoor 1 kunnen vertrekken ?
Dit is nu al krap in de spits met de voortreinen

Laatst bewerkt door abcde op 19-04-2008 10:59
 

20-04-2008 20:42:39
rudolfph
rudolfph
Er zijn ook grote plannen voor het station van Zl en de hele omgeving. Laatst was ook daarvoor een inloopmiddag/-avond. Wat ik begrepen heb, wordt het bestaande eilandperron met de sporen 6-7 verlengt. Of er ook een derde eilandperron bij komt weet ik niet, dat was nogal vaag.

Voor de rest (en daarover geen vragen hier, dat mag in een eigen topic):
- Het busstation verhuist naar de achterzijde van het station. Daarvoor zijn de eerste zeven sporen aan de straatzijde al buitendienst genomen. Tegelijkertijd wordt de voetgangerstunnel onder het station verbreed. Over enkele jaren (ik meen vijf jaar gehoord te hebben?) zal de werkplaats geheel sluiten. De vrijkomende ruimte zal gebruikt worden voor kantoren.
- Zlge zal op termijn ook verdwijnen. De sporen aan de noordzijde, bij de voormalige laad- en losweg (waar Speno wel eens staat), de bussenstalling ten westen daarvan en de supermarkt en andere bebouwing ten oosten daarvan (bij Zlgea) zullen vervangen worden door nieuwbouwhuizen/-appartementen. Ik ben niet helemaal zeker of de sporen aan de zuidzijde (met reinigingsperrons en wasstraat) ook verdwijnen, maar volgens mij waren hier ook kantoren ingetekend.
- Zlr wordt opnieuw ingericht om dienst te gaan doen als nieuw opstelterrein. Als de reinigingsperrons en de wasstraat opgeofferd worden aan kantoren, zullen die hier ook een plekje krijgen.
- EDIT: ook het oude postkantoor incl. postperron zal verdwijnen, ook deze ruimte wordt gebruikt om kantoren of woningen te bouwen.

LET OP: dit zijn plannen zoals gepresenteerd door de gemeente Zl, niet door NS of Nedtrain of zo!
 

29-05-2008 12:14:38
stefanuzz
stefanuzz
ZWOLLE - Het spoortraject tussen Almere en Zwolle wordt vrijwel zeker aangewezen al proeftraject om passagierstreinen 160 kilometer per uur te laten rijden. Dat betekent dat zeker twee keer per uur treinen met deze hoge snelheid door Dronten en Kampen gaan rijden.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat meldt de Tweede Kamer dat hij bereid is hiervoor 30 miljoen euro uit te trekken. Dat geld is nodig voor de bouw van het beveiligingssysteem ERTMS. Het gaat daarbij om hetzelfde systeem dat wordt gebruikt op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Parijs en op de Betuweroute. Zonder die beveiliging mogen de treinen niet harder dan 140 kilometer per uur rijden.

Doel van de hogere snelheid is het drukbezette spoor in Nederland beter te benutten en de reistijden te verkorten. De Tweede Kamer heeft daar op aangedrongen. "Een proef met het rijden van 160 kilometer per uur biedt de gelegenheid om te experimenteren en antwoorden te vinden op openstaande vragen", zegt minister Eurlings. Voor de Hanzelijn in aanleg, was al besloten dat er ERTMS zou komen.

Door er een flink stuk van de Flevolijn - tussen Almere en Lelystad - bij te pakken, wordt het voor NS extra aantrekkelijk treinen in te zetten die 160 kilometer per uur kunnen rijden. De Hanzelijn wordt eind 2012 in gebruik genomen. Er gaan dagelijks 200 treinen over rijden: twee intercity's, twee stoptreinen en een goederentrein per uur. Het traject wordt bij de bouw al geschikt gemaakt voor snelheden tot 200 kilometer per uur, voor het geval er ooit hogesnelheidstreinen over gaan rijden.

Bron: De Stentor http://www.destentor.nl/regio/kampen/3191760/Experiment-met-hoge-snelheid-op-Hanzelijn.ece

Laatst bewerkt door stefanuzz op 29-05-2008 12:15
 

18-06-2008 00:03:01
stefanuzz
stefanuzz
Vanuit de trein zijn de werkzaamheden aan de Hanzelijn eveneens goed te zien. Een anonieme mcn filmt zo af en toe de vorderingen. http://www.hanzelijn-hattem.nl/video/131/ - Voorlopig zullen de reizigers die langs Hattem komen even niets meer zien. Vanwege de bouwvak zullen de werkzaamheden komende tijden op een laag pitje staan. Vanaf september gaat het feest pas écht weer beginnen, wanneer de bouw van de IJsselbrug ook van start gaat. Een panoramafoto gemaakt bij de aansluiting van de Hanzelijn met de Veluwelijn bij Hattem (wat wordt de drgl-punt naam eigenlijk? Hata (HATtem Ansluiting)?) vind je hier: http://www.hanzelijn-hattem.nl/fotomap/2008-06-13/06.jpg - De actuele planning is o.a. hier te vinden: http://www.hanzelijn-hattem.nl/planning/  

18-06-2008 08:31:26
Somda
Somda
Leuk filmpje.Jammer dat hij de vorderingen tussen Lls en LLso kan filmen.
Daar zijn de vorderingen voor de (2e)spoordijk goed te zien.
 

18-06-2008 12:38:02
stefanuzz
stefanuzz
Hmm.. gezien jou positie (/ bekendheid) hier op Somda kun je er natuurlijk ook geen video van maken. Lelystad staat ook nog wel een keer op het programma om te bezoeken om de vorderingen daar te bekijken, het is alleen zo lastig te bereiken zonder trein  

26-06-2008 14:09:08
aarclay
aarclay
In de Ijssel hebben ze inmiddels al wat grond gestort. Waarschijnlijk voor het talud.  

26-06-2008 14:44:33
rudolfph
rudolfph
Dat zand ligt er al weken/maanden. Het grote verkeer met zandauto's langs Windesheim is dan ook (helaas tijdelijk) voorbij. Op het moment ligt het flink in te klinken en als dat klaar is, zal men verder gaan.  

26-06-2008 15:00:18
stefanuzz
stefanuzz
Lijkt me sterk dat er zand is gestort ín de IJssel. Alleen de aanloopdijken worden aangelegd met zand, voor de rest zal er nergens tussen de twee dijken zand komen te liggen. Dit doen ze vanwege de bevordering van de doorstromingen van de IJssel. Het enige wat je zult zien zijn pilaren waar de brug op rust. En hiervoor wordt geen zand gestort.

@Rudolfph: er moet nog aardig wat zand erbij komen, zowel langs Zlr als bij Hattem. Na de zomervakantie gaan ze proberen om weer aan de slag te gaan, anders wordt dat begin januari 2009. Of ze ook daadwerkelijk gaan zandrijden na de bouwvak hangt er vanaf of er nog een loswal te verkrijgen is.
 

06-07-2008 00:15:00
stefanuzz
stefanuzz
Goed én slecht nieuws voor treinenspotters die nog eventjes willen genieten van de oude spoorbrug over de IJssel. De bouwborden die zouden worden geplaatst ín de uiterwaarden van de IJssel ter hoogte van de spoorbrug zijn wel geplaatst afgelopen donderdag... maar niet waar ze eigenlijk zouden komen. Het ene bord, aan de Zwolse kant, staat van een aardig afstandje van de vrije baan (zie foto: http://www.hanzelijn-hattem.nl/fotomap/2008-07-04/03.jpg). Het andere bord zou in eerste instantie dus naast het spoor komen te staan. De vrachtwagen die het bord kwam afleveren kon echter het weiland niet opkomen waardoor er een andere locatie moest worden gezocht. En waar is het bord uiteindelijk beland? Minstens een halve kilometer verder, op een opmerkelijke plek (als je 't mij vraagt tenminste). Bij het kruispunt Zuiderzeestraatweg - Geldersedijk staat er nu een XXL bord van 7 bij 3 meter groot. Op de foto is duidelijk te zien dat de treinen spotters voorlopig géén last zullen ondervinden van het bord http://www.hanzelijn-hattem.nl/fotomap/2008-07-04/01.jpg

Het slechte nieuws? Vanaf augustus gaat men definitief bezig in de uiterwaarden van de IJssel. De eerste heipaal zal medio augustus in de grond worden geheid. Dus wie van plan is om nog een aantal historische platen te maken moet snel zijn; over een tweetal maanden zal de uiterwaarden niet meer zo zijn zoals het altijd is geweest.

Tot zover deze update! Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.

Laatst bewerkt door stefanuzz op 06-07-2008 00:16
 

08-07-2008 21:49:25
daniel81
daniel81
Quote
(uit het krantenartikel een paar posts hierboven) Dat geld is nodig voor de bouw van het beveiligingssysteem ERTMS. Het gaat daarbij om hetzelfde systeem dat wordt gebruikt op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Parijs en op de Betuweroute. Zonder die beveiliging mogen de treinen niet harder dan 140 kilometer per uur rijden.



Beetje OT, maar er zijn toch al twee 160-baanvakken zonder ERMTS? (Hoofddorp-Leiden-Den Haag en Helmond-Deurde?) Hoezo wordt de Flevolijn dan een proeftraject voor 160?

Laatst bewerkt door daniel81 op 08-07-2008 21:50
 

08-07-2008 22:12:36
manuel25
manuel25
Omdat Hoofddorp-Den Haag te druk is om in alle stilte proefritten te kunnen rijden en dat ze weer eens iets nieuws wilden, die testers%08%  

08-07-2008 22:14:28
nielske90
nielske90
Quote
daniel81:maar er zijn toch al twee 160-baanvakken zonder ERMTS? (Hoofddorp-Leiden-Den Haag en Helmond-Deurde?) Hoezo wordt de Flevolijn dan een proeftraject voor 160?

Daarbij wordt anders wel de ATB uitgezet geloof ik. Lijkt me niet veilig om dit in dagelijks gebruik ook te doen (zonder beveiliging rijden)...%03%%09%

En het traject loopt van Helmond tot aan Horst-Sevenum
 

08-07-2008 23:07:38
fastguy84
fastguy84
Omdat het nu niet om een baanvak voor incidentele proefritten/toelatingsritten gaat, maar om te testen wat er gebeurt bij 160 in de reguliere dienst (niets spannends overigens, maar dat terzijde). Het is dus een proeftraject voor het mogelijk invoeren van een VMax van 160 op andere baanvakken.  

08-07-2008 23:09:40
broek53
broek53
Op Helmond - Horst is de baanvaksnelheid 160 km/h, maar de ATB laat materieel niet toe harder te gaan dan 140 km/h en dit baanvak heeft geen andere beveiliging waardoor dat wel kan. Als men daar 160 wil rijden, moet de ATB dan ook buiten dienst gesteld worden en dat gebeurt alleen met proefritten.
Op Hoofddorp - Mariahoeve is de baanvaksnelheid ook 160 km/h, maar daar is ATB NG overheen gelegd om het mogelij te maken dat materieel dat dat aankan, 160 km/h te laten rijden. In de praktijk is dat de TGV Reseau, maar de ICE kan het bijvoorbeeld ook.
Van het feit dat de baanvaksnelheid 160 is, wordt ook gebruik gemaakt voor het maken van proefritten, in casu de afleveringsritten van VIRM en straks van de SLT. Maar ook bij hen moet dan de ATB uit, want zij hebben ATB EG die begrensd is op 140 km/h.
 


10-07-2008 19:19:51
davidov08
davidov08
Quote
broek53: (..) in casu de afleveringsritten van VIRM en straks van de SLT. Maar ook bij hen moet dan de ATB uit, want zij hebben ATB EG die begrensd is op 140 km/h.


De ICM hoort daar ook nog bij he

Bovendien zou ICR/L materieel getrokken kunnen worden door locs die >160 kunnen rijden (zoals de Traxx). De meeste van deze rijtuigen zijn immers geschikt voor 200kmh. Er moeten immers toch nieuwe treklocs komen als vervanging voor de 1700/1800 series.

De enige treinen die dan nog niet 160 kunnen zijn de DD-AR en de Sprinter ('t Mat'64 wordt immers langzaam afgeschreven); de eerste moet nog een revisie krijgen met evt. snelheidsverhoging in 't verschiet, de tweede heeft de 160kmh niet echt nodig op de bereden trajecten.
 

10-07-2008 20:28:21
timtrein
timtrein
1700/1800 vervangen? Reken daar maar niet op. Locs en rijtuigen worden tegelijkertijd afgevoerd, en dat was 't dan v.w.b. getrokken mat...  

01-08-2008 13:33:37
aarclay
aarclay
Deze maand gat het dus flink tekeer.

EN heb jij een bron TImtrein over de afvoer van de 1700/1800 ?
 

01-08-2008 16:20:42
floriss
floriss
Een bron zal er op dit moment nog niet zijn. Is ook nog niet nodig, daar de 1700 nog geruime tijd vooruit kan, qua leeftijd. 1800 vroeger 1600 is een ander verhaal. Deze loc's zijn al ruim 25 jaar oud. Qua rijtuigen, volgens de huidige planningen blijft op termijn alleen nog ICRm over. ICK gaat ivm (wel of niet doorgaan) van de draaistelrevisie vanaf dit najaar geleidelijk aan de kant. ICL is gehuurd tot 2012. Gezien de beperkte inzetmogelijkheden op dit moment in combinatie met de ombouw van DDAR op langere termijn, zie ik die rijtuigen na 2012 niet terugkeren op het NS-net. (Op basis van wat we op dit moment weten). Toekomst van DDM-1 is volgens mij nog ongewis.
Samenvattend: Met alleen ICRm (in trek-duwcombinaties, alleen geschikt voor 1700 loc's), zal er voor de 1800 loc's weinig werk overblijven in de reizigersdienst. Resteert afvoeren, of verkopen aan een cargo-vervoerder.
Getrokken materieel is een uitstervende soort.
 

17-08-2008 23:18:10
stefanuzz
stefanuzz
Hanzelijn update %06% spotters die willen spotten vanaf de Zwolse kant van de IJssel (zicht dus richting Amf) moeten rekening houden met ernstige bouwwerkzaamheden In de uiterwaarden ligt nu een flinke zandbak waar straks het ketenpark op komt voor de bouwmedewerkers en de opslag van bouwmaterialen. http://i33.tinypic.com/eodfp.jpg

(P.s., als straks de IJssel weer eens hoog komt te staan in de winter vraag ik mij af hoe ze dat gaan doen daar... zandzakken leggen?)

Laatst bewerkt door stefanuzz op 17-08-2008 23:18
 

17-08-2008 23:27:24
maurits
maurits
Ja, dat ziet er niet al te slim uit, ik kan me genoeg maanden herinneren dat de Ijssel tot aan de buitendijken vol stond, of zou men er nog een dijk omheen bouwen? Wellicht loopt iedereen met zwemvesten rond, of zitten de uitvoerders op luchtbedden ipv bureaustoelen


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-08-2008 23:27:28
stefanuzz
stefanuzz
En alweer een update voor iedereen die wil spotten bij de IJsselbrug. Vanaf aanstaande maandag (!) begint (dan eindelijk) het heien! Allereerst zal worden begonnen in de uiterwaarden aan de Zwolse kant en wellicht al gelijk vanaf maandag ook aan de Hattemse kant. Maar zover ik weet zit er een aantal weken verschil tussen. Kortom, grijp je kans nog van het weekend zolang het kan, daarna is het voorlopig toch echt DEFINITIEF afgelopen met spotplek IJbrzl zonder de nodige troep op de foto...

Laatst bewerkt door stefanuzz op 21-08-2008 23:27
 

21-08-2008 23:48:09
aarclay
aarclay
Klinkt gek, maar is er ook bekend hoeveel heipalen er de grond in gejast gaan worden?  

22-08-2008 08:57:48
stefanuzz
stefanuzz
Stond hier boven al ergens vermeld bij de nutteloze feitjes

Quote
[..] bij de bouw van de IJsselbrug worden een stuk of 500 heipalen de grond in geslagen. Deze palen hebben lengtes tussen de 12 en 20 meter lang. In totaal wordt er ruim 10.000m de grond in geslagen! In totaal zullen er ook 20 peilers komen om de brug te ondersteunen. De normale overspanning tussen twee peilers is 40 meter. Maar bij de overspanning over de IJssel zal er een lengte van 150 meter tussen de twee peilers liggen.
 

22-08-2008 22:32:15
dh3201
dh3201
Quote
stefanuzz: Kortom, grijp je kans nog van het weekend zolang het kan, daarna is het voorlopig toch echt DEFINITIEF afgelopen met spotplek IJbrzl zonder de nodige troep op de foto...

Vanaf de Hattemse kant was er vorige week aan de noordzijde al troep op de foto te zien.


Shqiperise-lopers?
 

22-08-2008 22:36:32
mren
mren
Troep??? Wat is er mis met foto's met de aanleg van de nieuwe brug al in volle gang?  

16-09-2008 11:41:25
stefanuzz
stefanuzz
Quote
ProRail: Op de bouwlocatie van de nieuwe IJsselbrug aan de Zwolse kant heeft aanvullend onderzoek geleid tot de vondst van twee vliegtuigbommen. De Explosieven Opruimingsdienst heeft gisteren fysiek onderzoek verricht en komt binnen enkele dagen met een plan om de vliegtuigbommen zo snel en veilig mogelijk te verwijderen. Dan zal ook duidelijk worden wat de tijdelijke gevolgen zijn voor omwonenden, trein-, scheepvaart- en wegverkeer. De vindlocaties worden afgeschermd en zo nodig bewaakt.

De locaties waar de bommen zijn gevonden waren tot voor kort moeilijk bereikbaar, onder andere vanwege de drassige grond in combinatie met hoog water. Daarom zijn deze pas recent onderzocht. Op beter toegankelijke plaatsen is al eerder onderzoek verricht. Omdat daar geen explosieven gevonden zijn kon daar al begonnen worden met de bouw van de nieuwe brug. Hier is op 1 september jongstleden gestart met heiwerkzaamheden.

De vondst van de explosieven zal naar verwachting geen gevolg hebben voor de opleverdatum van de brug. De tijdelijke vertraging die nu optreedt kan worden opgelost binnen de marges van de bouwplanning.


Dit betekend dus dat het treinverkeer de komende dagen even stil kan liggen op bepaalde momenten.
 

16-09-2008 12:19:03
rudolfph
rudolfph
Altijd leuk, de gedachte dat je er al honderd keer of zo overheen gereden bent %03%. Als die krengen nu afgaan, liggen bij mij thuis de ruiten eruit .  

16-09-2008 18:34:13
stefanuzz
stefanuzz
Ach, dat zal wel meevallen... Anders had de EOD al wel eerder het treinverkeer stilgelegd Zal wel zo'n 75 - 100 meter van het spoor afliggen.

Edit: En nog een duidelijk audiofragment van RTV Oost met betrekking tot de vondst en de mogelijke vertragingen voor zowel de bouw als de treinreizigers http://rtvoost.nl/media/?audio=047639de.snd&news=88319

Laatst bewerkt door stefanuzz op 16-09-2008 21:02
 

30-09-2008 12:38:11
stefanuzz
stefanuzz
ZWOLLE - Bij het ruimen van twee vliegtuigbommen langs de IJssel tussen Zwolle en Hattem is zondag het treinverkeer vier uur lang gestremd. Dat meldden ProRail en de gemeente Zwolle dinsdag.

Bij de bouw van een nieuwe spoorbrug over de IJssel zijn eerder twee vliegtuigbommen uit de Tweede Wereldoorlog gevonden. De bommen liggen vlakbij de huidige spoorbrug waarover treinverkeer richting Amersfoort rijdt. Ook het scheepvaartverkeer over de IJssel en het luchtvaartverkeer boven de locatie zal zondag tussen 8 en 12 's ochtends worden stilgelegd.

De politie surveilleert tijdens de werkzaamheden op de dijken aan de beide kanten van de rivier om te voorkomen dat nieuwsgierig volk te dichtbij komt. Volgens ProRail wordt op een later moment ook nog aan de Gelderse kant van de rivier gezocht naar mogelijke voorwerpen uit de oorlog.

De bouw van de brug is deze maand begonnen. Het bouwwerk wordt onderdeel van de nieuwe Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.

- Bron: De Telegraaf

Laatst bewerkt door stefanuzz op 30-09-2008 12:38
 

30-09-2008 18:44:52
aarclay
aarclay
Wordt er nog steeds geheid, of zijn ze al inmiddels bezig met de pijlers te bouwen?

Laatst bewerkt door aarclay op 30-09-2008 18:48
 

30-09-2008 21:56:58
thom
thom
Ik neem aan dat ze nu daar niet in de buurt aan het heien zijn...  

30-09-2008 22:08:14
aarclay
aarclay
**kuch** daar heb je gelijk in.. Maar zo zijn tot nu toe niet verder dan het hijen (wat nu dus even stil ligt)??

Laatst bewerkt door aarclay op 30-09-2008 22:09
 

30-09-2008 22:42:21
vinny004
vinny004
Ik neem aan dat ze pas verder hEIen als de bommen ontmanteld zijn en men zeker weet dat er niets meer ligt  

27-10-2008 22:36:43
stefanuzz
stefanuzz
Twee updates:

* Spotten vanaf de zandbult bij Zlr kan nog wel, alleen dan nog in de richting van Zwolle. Als je vanaf de bult wilt spotten richting Hattem dan heb je pech, want schijnbaar gaan ze beginnen met het heien tegen het landhoofd aan. Zie foto: http://www.hanzelijn-hattem.nl/fotomap/2008-10-27/22.jpg

* Voor de snelle beslissers: aanstaande woensdag is er in Lelystad een informatieavond over de Hanzelijn. Je kunt zelf bepalen hoe laat je komt. Zie http://www.infrasite.nl/news/news_article.php?ID_nieuwsberichten=10644&language=nl
 

28-10-2008 18:55:35
kbrandsma
kbrandsma
Interessant, alleen niet interessant genoeg om helemaal naar toe te reizen.  

20-11-2008 12:37:08
stefanuzz
stefanuzz
En weer een update:

Gisteren is er een nieuw dieptepunt bereikt bij de bouw van de Hanzelijn jawel, dieptepunt! Het gaat namelijk om de tunnel onder het Drontermeer. Deze wordt in twee delen gebouwd, waarbij ergens in het midden de twee delen bij elkaar komen tegen een damwand. Daar is vorige week een deel uitgelast en een deur in gezet. Onder grote belangstelling van de pers en veel genodigde (ProRail, provincies, gemeentes en andere bobo's) werd dat deurtje gisteren voor het eerst officieel geopend en daarmee is de tunnel dus een feit (dat je van de ene kant van de tunnel naar de andere kant kan lopen).

Een video vind je hier: http://www.youtube.com/watch?v=3R8yDkqXA1o&fmt=18 en foto's hier: http://www.hanzelijn-hattem.nl/foto/275
 

22-11-2008 17:34:33
aarclay
aarclay
je liet me schrikken. Dacht dat er weer vertraging zou zijn bij de bouw.
Maar gelukkig valt het wel mee.
 

08-12-2008 17:06:09
wietse
wietse
Ik stel de vraag hier maar, hopende dat dit het juiste plekje is:

Ik zag vandaag dat er in Lls ook aan de oostkant van het spoor, ten zuiden van het station (volgt u 'm nog?) allemaal zand opgebracht is. Maar wat gaat daar precies mee gebeuren dan? Want de rails zoals die er nu liggen lijken bij aanleg al helemaal voorbereid te zijn op 4-sporigheid van het station zelf (vandaar de slinger bij het binnenrijden), en hoeft dus niet zoveel meer aan gedaan te worden, zou je dan zeggen.
 

08-12-2008 17:11:40
broek53
broek53
Lelystad C is destijds inderdaad ontworpen als viersporig station met de binnensporen als doorgaande sporen en de buitenste als "zijsporen", conform Almere C. In het Hanzelijnproject is echter besloten van de buitenste sporen de doorgaande sporen te maken, geschikt zelfs voor 200 km/h. Dat betekent dat halverwege Lelystad Zuid de sporen van de Flevolijn al uit elkaar moeten gaan lopen en dat is het grondwerk dat je ziet. Uiteraard moeten ook talrijke onderdoorgangen worden aangepast (de Flevolijn heeft er nogal wat).
Ten noorden van het station Lls (richting Llso dus) lopen de binnensporen door in twee keersporen, dus tussen de sporen van de Hanzelijn in. Daarna komen die buitenste sporen weer naar elkaar toe. In totaal betekent het dat bijna het hele traject door de stad Lelystad verbreed moet worden.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-12-2008 17:12
 

08-12-2008 17:17:34
wietse
wietse
Dat verklaart een hoop. Dank voor je, als altijd, prettige uitleg!  

08-12-2008 22:32:49
lint27
lint27
En het nut van deze wisseling van de sporen?  

08-12-2008 23:27:53
broek53
broek53
Voornamelijk de (ligging van) de eerder genoemde keersporen; die liggen op een station idealiter in het midden.
Wat verder doorgedacht: die keersporen komen er om niet alle kerende treinen op en neer te hoeven sturen naar Lelystad Opstel, en omdat ze niet standaard naar Opstel hoeven, wordt er geen vrije kruising gemaakt.
Het is luxe infra die NS niet zo bedacht zou hebben, maar in dank aanvaardt
 

08-12-2008 23:30:24
davidov08
davidov08
Quote
broek53: Lelystad C is destijds inderdaad ontworpen als viersporig station met de binnensporen als doorgaande sporen en de buitenste als "zijsporen", conform Almere C. In het Hanzelijnproject is echter besloten van de buitenste sporen de doorgaande sporen te maken, geschikt zelfs voor 200 km/h. Dat betekent dat halverwege Lelystad Zuid de sporen van de Flevolijn al uit elkaar moeten gaan lopen en dat is het grondwerk dat je ziet. Uiteraard moeten ook talrijke onderdoorgangen worden aangepast (de Flevolijn heeft er nogal wat).
Ten noorden van het station Lls (richting Llso dus) lopen de binnensporen door in twee keersporen, dus tussen de sporen van de Hanzelijn in. Daarna komen die buitenste sporen weer naar elkaar toe. In totaal betekent het dat bijna het hele traject door de stad Lelystad verbreed moet worden.


Doorgaande 200kmh sporen in Lelystad C? Is het plan om (sommige) IC's daar niet te laten stoppen dan?
 

08-12-2008 23:33:13
vinny004
vinny004
Het is een voorbeeld van nutteloze spilzucht in de OV-wereld. Iedereeen weet dat de IC's niet met 200 km/h door Lelystad gaan razen; er is ook helemaal geen vraag naar; behalve een paar mekkerende gedeputeerden in Groningen...  

08-12-2008 23:35:07
broek53
broek53
Neen, althans: NS niet. En als er al ooit doorgereden zou worden, dan is 160 ook meer dan genoeg: dat wordt immers de maximale maximumsnelheid van de Flevolijn. Dat is dus een van de redenen waarom er wat vreemd tegenaan gekeken wordt. De vreemde kap van Lls wordt bijvoorbeeld ook verdubbeld en volgens mij vliegen de platen eruit als je daar me 200 onderdoor zou gaan - nog los van het feit dat het doorgslagen veiligheidsdenken in NL sowieso verbiedt dat er met 200 km/h langs perrons geraasd wordt.  

08-12-2008 23:39:22
vinny004
vinny004
Nou het projectbureau heeft mij verteld dat het station weldegelijk zo ontworpen zou worden dat er met 200 km/h langs het perron gescheurd kan worden. Wel moeten reizigers dan meer afstand van de perronwand houden. Ik zou niet op een perron willen staan waar treinen met 200 km/h langskomen: ik vind 140 ook al veel te hard...  

08-12-2008 23:49:58
broek53
broek53
Dat is het volkomen ongerijmde. No way dat je ooit 200 langs een nederlands perron zou mogen rijden (niet zolang de huidige IVW bestaat) en dat dan wel zo ontwerpen. Ergens raken elkaar een paar dingen niet, wil ik maar zeggen.  

13-01-2009 00:24:43
stefanuzz
stefanuzz
En voor alle geïnteresseerden zondagmiddag een programma op televisie waarbij (jep, zelfs al is het programma betaald uit de kas van ProRail) zelfs kritiek over de Hanzelijn voorbij schijnt te komen. RTL 4, zondagmiddag 15.55u.

http://www.rtl.nl/(/programma/spoorvanleven/trajecten/)/programma/spoorvanleven/components/home/articles/afl_7.xml
 

31-01-2009 19:46:55
stefanuzz
stefanuzz
Interessante stukjes in de krant vandaag, vooral voor treinenspotters is het straks een erg zeldzame situatie (zo ver mijn geheugen gaat dan hè..)

In de regionale krant De Stentor stond vandaag een groot artikel over de bouw van de nieuwe brug over de IJssel (locatie IJbrzl). Deze brug zal vanaf pasen 2011 (+- 24 april) in gebruik worden genomen. Maar nu komt het meest leuke: alleen het treinverkeer van Amersfoort naar Zwolle zal dan over de nieuwe brug gaan; het treinverkeer van Zwolle naar Amersfoort gaat dan nog over de oude spoorbrug maar zal wel door de nieuwe 'tunnel' (/ onder het nieuwe viaduct) heen reizen. Er ontstaat dan voor enkele maanden een - volgens ProRail - unieke situatie waarbij twee spoorbruggen worden gebruikt voor één en dezelfde spoorlijn.

De vermoedelijke data (wat ik zelf denk, in de krant wordt 'eind oktober 2010' gezegd:

* za 29 t/m zo 30 oktober 2010: 52-uurs buitendienststelling Amf-Zl: Veluwelijn verleggen; Zl->Amf door nieuwe tunnelbak (beide sporen over oude brug)
* za 23 t/m ma 25 april 2011: 79-uurs buitendienststelling Amf-Zl: Veluwelijn verleggen; Amf->Zl over nieuwe spoorbrug, Zl->Amf over oude spoorbrug via nieuwe tunnelbak
* za 11 t/m ma 13 juni 2011: 76-uurs buitendienststelling Amf-Zl: Veluwelijn verleggen; Zl->Amf óók over nieuwe spoorbrug. (Hanzelijn: beide richtingen aansluiten op Veluwelijn... alleen wissels + technische installaties zullen dan hoogstwaarschijnlijk gereed worden gemaakt op dát punt.)

Lees meer op http://www.destentor.nl/regio/kampen/4432699/Brug-gaat-na-Pasen-2011-open.ece

Laatst bewerkt door stefanuzz op 31-01-2009 19:56
 

31-01-2009 20:18:11
geert
geert
Quote
vinny004: Nou het projectbureau heeft mij verteld dat het station weldegelijk zo ontworpen zou worden dat er met 200 km/h langs het perron gescheurd kan worden. Wel moeten reizigers dan meer afstand van de perronwand houden. Ik zou niet op een perron willen staan waar treinen met 200 km/h langskomen: ik vind 140 ook al veel te hard...

Ach ja, in de meeste landen kun je gerust met een passerende trein met 200 km/h of harder op een hoop zand genaamd perron staan. Neem bijvoorbeeld het traject Poitiers - Bordeaux in Frankrijk. Hier mag inmiddels na aanpassing van de pantografen op de TGV's en de bovenleiding 220 km/h gereden worden (jawel, gewoon onder 1500 V=) en dat gaat inderdaad wel een stukje harder langs het perron dan in Nederland. Maar veel meer 'overlast' veroorzaakt het niet, dus ik zou zeggen: waarom niet?
 

31-01-2009 20:25:49
mdeen
mdeen
In Duitsland zijn er ook vele perrons waar je op mag verblijven terwijl er treinen met 200 km/h langs komen. Maar ik heb ook een station meegemaakt (ik meen dat het Lathen was) waar mensen op Oost-Duitse wijze van het perron verwijderd werden (okee, niet meegemaakt dat het fysiek werd, maar de verbale instructies waren niet mis te verstaan). Terwijl daar maar 160 gereden mag worden.

Maar een overdekt station waar met 200 km/h doorheen gereden wordt kan ik me zo niet voor de geest halen. Natuurlijk geeft dat wat andere luchtstromen.
 

31-01-2009 20:34:52
fastguy84
fastguy84
Maar er nu vast rekening mee houden kan toch geen kwaad? Er gaat namelijk een dag komen dat vanwege de veiligheid er glazen schermen tussen perron en spoor komen zoals er nu al op veel metrolijnen zijn, bijvoorbeeld op de Meteor. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Platform_edge_doors Daarvoor zijn nog een hoop technische en organisatorische aanpassingen nodig. Maar als die er zijn, kan je wel hard langs dat perron rijden.  

31-01-2009 23:13:23
lucky
lucky
Dat zou ideaal zijn. Denk dat daarmee de in en uitstaptijd op stations ook kan worden verkort. Als je daaraan een systeem koppelt waaraan je kan zien of er een plan V of een 12 bakken VIRM aankomt krijg je ook betere spreiding.  

01-02-2009 10:56:27
davidov08
davidov08
^^ Inderdaad, dat zou het in/uitstappen flink versnellen. Dat systeem i.c.m. VIRM eens vergelijken met 'normaal in/uitstappen' bij ICL/ICK: tijdsverschil is genoeg om een kopje thee bij te zetten

Echter, dat zou betekenen dat de Mcn extreem precies de trein moet stoppen. Nu is dat in Japan bijv. heel gebruikelijk (daar staan lijnen op het peron voor de plek waar de deuren (zouden moeten) komen), als de Mcn daar een metertje verder doorrijdt, heeft ie meteen een enorme boete aan z'n broek %08%

Ik zou idd ook niet begrijpen waarom in landen om ons heen wel met hoge snelheid langs het spoor gereden kan worden, en we hier weer overbezorgd zijn en het limiteren. Om maar even een dom voorbeeld te geven; op Mythbusters hebben ze een keer uitgezocht wat er gebeurde als een trein met volle snelheid (in dit geval zon 180kmh) langs een peron zou rijden waar een mensenpop (65kg), een kinderwagen e.d. op 3cm van de rand staan. De zogenaamde 'zuigende werking' stelde helemaal niets voor, en het enige wat er gebeurde was dat de pop een heel klein beetje wiebelde. Wat nogal logisch is, want hij heeft geen spieren om vast op de grond te blijven staan. Ze hebben de proef meermaals herhaald, maar helaas, niemand werd verslonden door de wielen Ik zou inderdaad nog kunnen bedenken dat 't geluid wat luid is (niet levensgevaarlijk, maar toch), maar ja, er zijn ook mensen die in Amstelveen wonen en elke 2 minuten 120dB over hun huis krijgen.

Laatst bewerkt door davidov08 op 01-02-2009 10:57
 

01-02-2009 11:05:10
lucky
lucky
Quote
davidov08: ^^ Inderdaad, dat zou het in/uitstappen flink versnellen. Dat systeem i.c.m. VIRM eens vergelijken met 'normaal in/uitstappen' bij ICL/ICK: tijdsverschil is genoeg om een kopje thee bij te zetten

Echter, dat zou betekenen dat de Mcn extreem precies de trein moet stoppen. Nu is dat in Japan bijv. heel gebruikelijk (daar staan lijnen op het peron voor de plek waar de deuren (zouden moeten) komen), als de Mcn daar een metertje verder doorrijdt, heeft ie meteen een enorme boete aan z'n broek %08%



Die kleurtjes zijn ze nu aan het uittesten bij Zl - Emn. Geen idee of 't bevalt en werkt. Echter weet de niet vaste reiziger nog niet of er 1 of 3x plan V aankomt en verspreid daar dus nog niet. Verder is het lastig om zoiets in te voeren in station als Ut. Verschillende stellen hebben hun deuren op verschillende plekken zitten.
 

01-02-2009 11:24:18
Modelspoor
Modelspoor
Zou eigenlijk geen probleem op moeten leveren,met hoge snelheid een station passeren,ga maar eens kijken in het Duitse Bonn/Siegburg,of Montabour,en het Franse TGV station Haute Picardie,In de lijn Lille-Paris,waar de doorgaande sporen in het midden liggen,en de perronsporen aan de buitenzijde,de doorgaande treinen doorkruisen dan ook met topsnelheden tot 300 km/h.  

01-02-2009 11:54:03
aarclay
aarclay
Ik las zojuist op internet dit bericht:
http://www.treinenweb.nl/index.php?page=nieuws&id=359

En ik vroeg me af, zijn er al plannen welke trein dan gaat rijden. Niet alle treinen zijn al geschikt voor ERTMS?
 

01-02-2009 12:21:34
stefanuzz
stefanuzz
Ik denk dat de kans dat de treinen ook daadwerkelijk 200 gaan rijden misschien iets te hoog gegrepen zijn. Het tracé kan dan misschien ontworpen zijn voor 200km/h, die snelheid kan alleen in de Flevolandse polders worden gehaald en hooguit tussen Kampen en knooppunt Hattemerbroek. De boog bij Kampen is erg krap en zodra je bij Zwolle in de buurt komt zul je al moeten afremmen. Ze zullen denk ik gewoon seinen plaatsen maar dan met zo'n rij witte lampjes er naast voor het geval dat ze ERMTS inschakelen. Zoals dit dus: http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/images/P4292.jpg  

01-02-2009 13:43:18
aarclay
aarclay
Hm, en wat houden die lampjes dan in?
Gewoon iets als:
Als wij allemaal branden, dan staat ECTS aan, en moet je de gekleurde seinen maar lekker negeren?

Laatst bewerkt door aarclay op 01-02-2009 13:44
 

01-02-2009 13:46:18
mdj
mdj
Ik mag dan hopen dat het sein dan gedoofd is...