14-10-2012 20:54:33 | ||
---|---|---|
b2py
|
Quotehttp://www.youtube.com/watch?v=e4AmlJqROD4 |
14-10-2012 21:12:59 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
De stellen die het betreffen zijn trouwens de 8665+8672 en de 8743+8660. |
14-10-2012 23:00:07 | ||
---|---|---|
icened
|
Misschien was het nog niet bekend maar dan weet men het nu. Pro Rail heeft 5 dagen geleden ook een filmpje uitgebracht over de Hanzelijn. |
14-10-2012 23:14:59 | ||
---|---|---|
renew40
|
leuk dus zo zag het er vanuit die trein naast mij uit, beetje raccen met twee treinen naast elkaar is altijd toch weer leuk om te doen. |
21-10-2012 22:24:41 | ||
---|---|---|
icened
|
Op site Flickr zijn nieuwe foto's te zien van SLT die gisteren op blokafstand achter mekaar reden. Gaan de opleidingsritten met de trein Plan V nog gewoon door of gaan ze opleidingsritten doen met SLT of V-IRM? |
21-10-2012 22:40:31 | ||
---|---|---|
Jon-0
|
Omdat mijn afspraak voor vandaag niet doorging, toch even naar de Hanzelijn geweest vanmiddag. Volgens de tamtam (dus van horen zeggen) waren deze twee dagen testen met het koppelen en ontkoppelen van SLT voor de machinisten en iets met blaadjes in de tunnel. Er werd gependeld tussen Dronten en Kampen zuid in meerdere samenstellingen. Gister was er sprake van drie stellen, doch ik heb er maar twee gezien. Vandaag heb ik ze alledrie gezien: de 2403, 2424 en 2429 (laatste ben ik niet zeker van) |Rond half vier passeerden drie stellen gekoppeld en deze kwamen ook weer terug. De tweede passage was slechts twee stuks, nummer drie bleef dus achter op Dronten, of is weer terug gegaan naar LLSO? Daar ik niet echt goed de nummers kon onderscheiden gok ik erop dat het ding gewoon in Dronten is gebleven. Ongetwijfeld zijn er mensen op deze lijst die het precies weten. Overigens werd na een drietal keren met twee stellen, overgeschakeld in de enkelstel modus. Daar het inmiddels al kwart voor zes was, ben ik afgenokt. Foto's elders op Flickr. Laatst bewerkt door Jon-0 op 21-10-2012 22:41 |
21-10-2012 22:47:14 | ||
---|---|---|
icened
|
Ik heb vandaag bij het opstelterrein nabij de brug een SLT met graffiti gezien. Weet niet of dat hetzelfde SLT is die jij bedoelt. Kan toeval zijn. Laatst bewerkt door icened op 22-10-2012 08:24 |
21-10-2012 23:29:08 | ||
---|---|---|
salieri
|
QuoteHet zou leuk zijn als je er ook een link bij geeft, in plaats van dat we heel het flickr moeten gaan afzoeken |
21-10-2012 23:47:18 | ||
---|---|---|
Jon-0
|
Dat kan, ik weet niet of linken hier mag of dat het dan een foto geeft die ook niet mag..... Bij deze dan:http://www.flickr.com/groups/hanzelijn/pool/with/8110087072/#photo_8110087072 Have fun! |
22-10-2012 09:33:19 | ||
---|---|---|
salieri
|
@Jon-0: Leuke plaatjes! |
22-10-2012 13:01:12 | ||
---|---|---|
mikos
|
En voor wie geïnteresseerd is in de infrastructurele kant (onder andere de stations Dronten en Kampen Zuid) van de Hanzelijn heb ik ook nog wel een http://forum.ov-ervaringen.nl/viewtopic.php?f=27&t=402. Foto's zijn van vorige week. www.ov-ervaringen.nl |
25-10-2012 00:38:28 | ||
---|---|---|
Jon-0
|
Leuk linkje, mooie plaatjes! En weer wat missende info %02% Bedankt voor de link! |
25-10-2012 11:31:26 | ||
---|---|---|
treinjoop
|
Programma opening Hanzelijn: donderdag 6 december: Officiële opening door Koningin Beatrix vrijdag 7 december: ??? zaterdag 8 december: Gratis pendelritten Lelystad C - Zwolle zondag 9 december: Ingang dienstregeling 2013 (start normale treindienst) Gebeurt er ook nog wat op vrijdag 7 december? |
25-10-2012 11:47:28 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
En de eerste aanrijding is ook een feit: http://www.destentor.nl/regio/kampen/11927898/Paard-overleden-na-botsing-Hanzelijn.ece Dick van den Hoven |
25-10-2012 11:58:10 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Die hebben dus kennelijk slootje gesprongen? |
25-10-2012 12:48:19 | ||
---|---|---|
renew40
|
zullen wel door openstaand toegangshek zijn gelopen. |
25-10-2012 16:05:13 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote De planning van 6 december is gewoon te vinden op http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/Hanzelijn/activiteiten/Pages/Opening.aspx. |
25-10-2012 16:14:28 | ||
---|---|---|
treinjoop
|
Bedankt voor de link, maar het programma voor 6 december was mij al bekend. Ik vroeg mij alleen af of er ook iets op 7 december gebeurt. |
26-10-2012 00:18:18 | ||
---|---|---|
Jon-0
|
Nog maar een poging dan, schijnbaar ging er wat fout en kwam mijn bericht niet aan. Heeft iemand enig idee wat de tijden zijn zondag waarop er op de Hanzelijn gereden wordt? Er zouden dan ritten voor het personeel van Prorail, aannemer? en NS gereden worden. Misschien ook wat voor mat er dan rijdt? |
26-10-2012 00:44:23 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ik weet dat het een intercity en een sprinter is, en dat er drie slagen zullen worden gemaakt van eind in de ochtend tot halverwege de middag. De exacte tijden zijn niet gecommuniceerd. Met wat mazzel zullen ze wel op de bewuste dag per abuis in de reisplanner staan, wat regelmatig wel eens wil gebeuren. Laatst bewerkt door aarclay op 26-10-2012 00:46 Choo choo..... |
26-10-2012 00:48:20 | ||
---|---|---|
woepje
|
Ene half uur een IC (IRM) en ander half uur een sprinter (SLT). Die sprinter stopt uiteraard op de tussengelegen stations, waar men niet mag uitstappen trouwens. |
26-10-2012 08:53:14 | ||
---|---|---|
icened
|
Het is al heel duidelijk dat het V-IRM en SLT is die op de Hanzelijn zal worden ingezet. Zal de ICM-M af en toe ook worden ingezet? |
26-10-2012 09:57:10 | ||
---|---|---|
woepje
|
Zover ik weet gewoon IRM en SLT, maar er kan altijd nog wat veranderen op het laatste moment. Of dat die ritten ineens opgeheven worden, maar laten we hopen van niet. Zal me benieuwen zondag |
26-10-2012 09:58:41 | ||
---|---|---|
woepje
|
En ja, ICM wordt wel in drgl 2013 ingezet op de Hanzelijn. Mocht je dat bedoelen (kan mn vorige bericht niet editten op mobiel) |
26-10-2012 10:11:40 | ||
---|---|---|
guuglurg
|
Kan dat tegenwoordig niet op m.somda.nl? Of ligt het aan je mobiel |
26-10-2012 10:21:48 | ||
---|---|---|
woepje
|
Ik heb niet bepaald het beste merk telefoon, maar ik geloof dat berichten bewerken sowieso niet kan op somda mobiel. |
26-10-2012 11:35:36 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Die functionaliteit zit er inmiddels in, en wel in de titelbalk van je bericht. Daar zit een klein wittig knopje die je brengt naar een pagina waar je je bericht kunt bewerken. |
26-10-2012 12:53:39 | ||
---|---|---|
Erikvd12
|
Met welk materieel zullen de treinen op 8 december rijden? Op die datum(eigenlijk 12-12-2012) zit ik al 5 jaar te wachten |
26-10-2012 18:19:39 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote QuoteZou er maar zo weinig belangsteling zijn voor een nieuwe lijn/gratis vervoer? Toen het aanpalende deel van de Flevolijn geopend werd in 1988 (Almere Buiten - Lelystad) reden we een kwartierdienst met alle op dat moment beschikbare DDM-1-stammen. dat was qua capaciteit dan weer wat overdreven, geef ik toe, en er was een materieelshow op Lelystad Opstel - maar drie slagen lijkt mij dan wel weer wat weinig. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
26-10-2012 19:55:52 | ||
---|---|---|
snowie
|
Aanstaande zondag 28 oktober zijn testritten die alleen toegangkelijk zijn voor NSR en ProRail personeel , als zij zich via mail opgegeven hebben , niet voor de massa .... Laatst bewerkt door snowie op 26-10-2012 19:58 |
26-10-2012 20:03:06 | ||
---|---|---|
stefanvdw
|
En er gaat toegangscontrole plaatsvinden op speciaal verstrekte vervoerbewijzen aan dit personeel dat zich heeft opgegeven |
26-10-2012 20:10:09 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Oh jammer. Heb net gister een mailtje gekregen met dat ik niet welkom ben. |
26-10-2012 21:04:25 | ||
---|---|---|
woepje
|
Inderdaad alleen toegankelijk voor personeel van ProRail etc. en familie en vrienden van dat personeel |
26-10-2012 21:14:50 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Gek dat ze dan wel reizigers mogen vervoeren op een lijn die nog niet open is %03% Shqiperise-lopers? |
26-10-2012 22:16:05 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Helemaal niet gek. Zij zijn de baas van het lijntje . Beetje verschil moet er blijven hè Gr Joop mcn Lls |
26-10-2012 22:19:38 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Er wordt hier naar de rit van de NVBS gerefereerd en nee het is niet anders. Het is dat zo'n organisatie als NVBS niet op een verziekte verhouding met Prorail zit te wachten want je maakt echt wel kans als je bij de NMA langs gaat met een klacht. |
26-10-2012 22:24:07 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Duh, alsof ik dat niet weet NMa ziet je aankomen met dit voorbeeld. Kom op zeg. Er zijn hier geen belangen in het geding. Gr Joop mcn Lls |
26-10-2012 22:39:02 | ||
---|---|---|
mren
|
Geen belangen? Ik maar denken dat zo'n infrabeheerder onafhankelijk zou moeten zijn... |
26-10-2012 22:45:14 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Natuurlijk denk jij dat. Jouw vereniging is het niet toegestaan de lijn te berijden. Gr Joop mcn Lls |
26-10-2012 22:52:56 | ||
---|---|---|
mren
|
Als vervoerder zou ik er ook niet blij mee zijn als een ander voor wordt getrokken |
26-10-2012 22:58:52 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Er is geen sprake van een andere vervoerder, dus geen bedrijfs economische belangen die hier in het geding zijn. Maar goed. Komen we toch niet uit. Back on topic maar Gr Joop mcn Lls |
27-10-2012 01:12:13 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Mogen ze dan introduce's meenemen dan? Volgens mij is heel Somda wel bevriend met een NSér of ProRail-medewerker Ik had me ook opgegeven, nadat ergens per abuis dit bericht elders gepubliceerd was, en kreeg ook een afwijzingsmail. Maar goed, mijn plannen voor zondag zijn daarom al weer gewijzgd naar een theatervoorstelling in Gorinchem.... Ook leuk Laatst bewerkt door aarclay op 27-10-2012 01:14 Choo choo..... |
27-10-2012 01:23:46 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Quote Is dat zo of denken ze dat %08% Mcn NS International Rtd |
27-10-2012 01:49:12 | ||
---|---|---|
woepje
|
@ aarclay, ja er mogen mensen, familie of vrienden, mee. Wel via de mail aangemeld. Die mail is het kaartje. Vertrek .05 (IC) en .25 (SPR) uit Zl vanaf sp 7. |
27-10-2012 10:53:32 | ||
---|---|---|
renew40
|
aangezien het nog steeds testritten zijn gelden er andere regels, dit is geen zomaar plezierritje maar een 'belevingsonderzoek' hoe straks de betalende klanten het rijden door de tunnel ervaren ze krijgen ook een vragenlijst onder hun neus. |
27-10-2012 12:40:13 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Die dus lauter positief wordt ingevuld door die blije Prorailers en NS'ers die een dagje uit zijn. Zeer representatief |
27-10-2012 12:54:58 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Ik denk het niet Roland! De druk in den oortjes als je door de Drontenmeertunnel gaat is best wel aanwezig. Alsof je door in VIRM wordt ingehaald in de Shl tunnel Gr Joop mcn Lls |
27-10-2012 13:16:30 | ||
---|---|---|
stefanuzz
|
Goed nieuws: het kan dus wel! De Hanzelijn heeft 90 miljoen euro minder gekost dan begroot! http://www.telegraaf.nl/binnenland/13124015/__Hanzelijn_goedkoper__.html |
27-10-2012 13:44:42 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Tja, tunnels, dat muizegaatje rg Wz is ook fout geconstrueerd, ook daar klapt de luchtdruk op je oren als je dat tunneltje in duikt, het kent geen geleidelijke muur. Broddelwerk. Prorail is nog nooit goedkoop geweest, 90 miljoen op 1 miljard is een fooi. En de verbouwing van Zl is een ander potje maar valt veel duurder uit. Pfft. |
27-10-2012 15:29:56 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
90 miljoen is op een miljard misschien niet veel, maar je kunt er aardig wat andere dingen mee doen. De constructie van wegen en spoorwegen zou een stuk goedkoper kunnen als de opzet wat minder omvangrijk zou zijn. Ik weet het: de door de Staat aangelegde hoofdspoorwegen in ons land kenden in de 19de eeuw ook vaak een tracébreedte van 30 meter, maar dat is meestal echt niet nodig. En dan wordt er soms juist weer bezuinigd op een kunstwerk waardoor het te smal, te krap of te kort is. Vreemd. |
27-10-2012 15:54:45 | ||
---|---|---|
pluisje
|
De schattingen in de jaren '90 waren tussen de anderhalf en twee miljard gulden. Dusseh... 1.75 miljard gulden : 2.20371 = 0,8 miljard euro. Het is dus maar hoe je je persbericht formuleert... Desondanks knap werk! |
27-10-2012 15:58:07 | ||
---|---|---|
b2py
|
Iets met inflatie.. |
27-10-2012 18:21:30 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Het is bijna tien procent. Dat is echt geen fooi meer bij dit soort bedragen. |
27-10-2012 18:22:42 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Logisch, want kunstwerken zijn de duurste onderdelen van zo'n spoortraject. Anders hadden we echt geen spoorwegovergangen meer gehad in Nederland. |
27-10-2012 20:47:02 | ||
---|---|---|
icened
|
Hanzelijn heeft totaal 88 kunstwerken. Maar de meeste kunstwerken zijn niet al te groot met uitzondering van de Drontermeertunnel en de Hanzeboog. |
27-10-2012 21:10:12 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ik denk dat de nvbs sowieso geen recht van spreken heeft, hooguit de door hun in de armen genomen veevoeder want die doet zaken met ProRail, en niet de nvbs. Verder is het zinvoller is dat de nvbs gewoon op tijd hun zaken netjes regelt, niks meer en niets minder ipv er 2 weken van te voren achter komen dat wat zij organiseren helemaal niet mogelijk is. Dan kan je ProRail wel steeds de schuld geven, maar als je je zaakjes op orde hebt kom je er van te voren achter en niet op het laatste moment... |
28-10-2012 01:02:53 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote: Logisch, want kunstwerken zijn de duurste onderdelen van zo'n spoortraject. Anders hadden we echt geen spoorwegovergangen meer gehad in Nederland. Unquote. Ja, dat weet iedereen, dat kunstwerken duurder zijn dan een strook grond. Mijn betoog was er juist op gericht dat de omvang in vierkante meters van de projecten soms over tientallen kilometers erg ruim is, terwijl dat best wat minder kan en dat de kunstwerken daar dan soms erg krap bij afsteken. Het gaat hierbij dus om een relatieve vergelijking, niet om een absolute. |
28-10-2012 01:08:58 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
@ Thom: Mijn observatie is dat de NVBS die dit soort ritten al organiseert sinds de jaren dertig, zijn zaken erg goed op de rails heeft, en dat daar vele vrijwilligers en ook professionals weken mee bezig zijn. Ook is mijn observatie dat zij dus kunnen vergelijken: ooit ging het met veel voorbereiding gemakkelijk om zo'n rit te organiseren en nu gaat het met monnikenwerk, geploeg, gesteun en gelobby bijna niet meer. En daar word ik niet vrolijk maar moe van. En konden we de vinger nu maar op de zere plek leggen, maar nu wordt warempel gesuggereerd dat de NVBS... Er is iets veranderd denk ik. |
28-10-2012 09:05:32 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Je slaat hier wel even de plank helemaal mis, om twee redenen: A: De NVBS bestelt de ritten bij een vervoerder, die vervoerder zou de NVBS tijdig op de hoogte moeten stellen vanwege het feit dat de Hanzelijn niet toegankelijk is. Daarbij is het de vraag of Prorail de vervoerder tijdig op de hoogte heeft gesteld, het zou niet de eerste keer zijn dat Prorail achteraf met dergelijke beperkingen aan komt zetten. De NVBS valt dus helemaal niks te verwijten. B: Ik vind het op z'n minst dubieus te noemen dat de rit van de NVBS verboden wordt, maar dat de koningin+aanhang en zeker de testritten van vandaag wel gewoon kunnen rijden. Voor de koningin zou je nog een uitzondering kunnen maken, die rit wordt natuurlijk ook scherp beveiligd. Maar bij de ritten van vandaag gaat gewoon NS/Porail-personeel met hun gezinsleden op stap. Niet dat ik het deze mensen niet gun, maar die passagiers zijn net zo min professioneel bezig als het NVBS-gezelschap. Buitengewoon vreemd dat zo'n soort rit wel door kan gaan, maar de NVBS-rit niet. Prorail zal volgens de regeltjes wel in hun recht staan, maar de argumentatie stinkt toch een beetje.... Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
28-10-2012 09:22:52 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: het niet doorgaan van de NVBS-rit van begin oktober is reeds in dit topic besproken. S.v.p. niet nogmaals. Groet, Spiketrain |
28-10-2012 13:17:42 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Blijkbaar is er nog wel behoefte aan die discussie verder te voeren %08% Alleen krijg je een herhaling van stellingen, vasthouden aan persoonlijke inzichten enz. Maar alles herhaalt zich vroeg of laat toch in de geschiedenis? Waar ik benieuwd naar ben is of de NVBS van de gang van zaken heeft geleerd. Ik denk van niet |
28-10-2012 13:59:30 | ||
---|---|---|
icened
|
V-IRM en SLT een aantal keren gezien op de Hanzelijn. Begint al een beetje op een echte dienstregeling te lijken |
28-10-2012 14:09:14 | ||
---|---|---|
snowie
|
Kijk even in het OD-toppic van vandaag .... melding over ritten van de dag horen ook in het OD-topic thuis |
28-10-2012 17:11:28 | ||
---|---|---|
trainz2009
|
Vandaag reden VIRM 8632 en de 8670 over de Hanzelijn. Ook SLT 2622 maar er moet nog een SLT zijn! Wie weet het nummer? |
28-10-2012 17:22:04 | ||
---|---|---|
guuglurg
|
OD-topic geeft je binnen enkele seconden het nummer 2615 |
28-10-2012 19:37:50 | ||
---|---|---|
snowie
|
edegroot: Voor het naleven van gedragsregels hebben we moderators en ben je het ergens niet mee eens, dan hebben we een knop om een bericht te melden, back on topic! Laatst bewerkt door edegroot op 28-10-2012 20:47 |
29-10-2012 07:34:30 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Nou, ik geef toe dat ik de enquete met mijn eigen ogen heb ingevuld (als in: nee ik vind de druk op de oren in de Drontermeertunnel niet storend, als ik namelijk "wel storend" invul dan gaan ze daar straks een permanente TSB van 100 km/h neerleggen), maar de inrichting van Dronten en Kampen Zuid vond ik toch echt onder de maat. Er was zelfs een vraag of je de infozuilen kon vinden. Welke infozuilen? Die zijn er dus nog niet. |
29-10-2012 13:40:55 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Als je gaat nadenken de gevolgen van een negatief beantwoorde vraag dan draagt dat bij aan de overweldigende berg misstanden in en aan treinen en aan de infra incl. stations. Begrijpelijk dat je geen TSB wilt maar de tunnel is duidelijk te goed geconstrueerd, ik gok voor zo'n 90 miljoen euro %03% |
29-10-2012 14:20:54 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Ik denk dat ze echt geen werk maken van druk op de oren in de tunnel. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ze daar rekening mee hebben moeten houden. Daarnaast is druk op de oren bij een tunnel sowieso lastig te voorkomen en dat wordt nog lastiger als er allerlei veiligheidsmaatregelen (overdruk b.v.) worden geeist bij een tunnel. Voorts is het probleem oplosbaar door drukdicht materieel in te zetten op zo'n lijn en dat is nou net niet de verantwoordelijkheid van Prorail maar van NS. |
29-10-2012 15:42:06 | ||
---|---|---|
david_meye
|
De PvdA zegt dat de Hanzelijn niet af is zoals afgesproken. http://nos.nl/artikel/434512-pvda-hanzelijn-is-niet-af.html |
29-10-2012 16:07:55 | ||
---|---|---|
broek53
|
De PvdA kletst uit de nek, vrees ik. Zwolle hoort niet bij het project Hanzelijn (althans niet waar het hier om gaat, namelijk het project Hanzelijn zoals dat aanbesteed is) en de Hanzelijn is zodanig ingericht dat de rijtijdverbeteringen die destijds beloofd zijn, gehaald kunnen worden. Dat vervolgens de vervoerder daar geen gebruik van maakt, kun je het project Hanzelijn niet verwijten. |
29-10-2012 16:43:14 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Ik heb vanmiddag even zitten rekenen en de reistijdverbetering op Zwolle-Amsterdam CS tot 55 minuten zou zelfs haalbaar zijn geweest met 140 km/h. Dan moet je niet stoppen in Lelystad, de trein vanuit het Noorden ook rechtstreeks naar Amsterdam CS laten rijden en je een snel pad kunnen vinden tussen Almere Oostvaarders en Amsterdam Centraal maar het kan wel. Met 160 km/h op de Flevo- en Hanzelijn had je een korte overstap op Alm kunnen geven voor die relatie (trein dus zelf naar de zuidtak) en met 200 km/h kan je daarbovenop stoppen op Lelystad en alsnog onder die tijd uitkomen. |
29-10-2012 16:49:40 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteDat je druk op de oren bij de bouw niet kan voorkomen is klets, in elk geval met de relatief korte tunnels hier. In de Shl-tunnel heb je er ook geen last van, tenzij je voorbij gescheurd wordt door een trein op het spoor naast je en die luchtdruk is maar heel kort. Weet je wat, we hangen bordjes in de trein: gapen tijdens tunnelpassage %08% |
29-10-2012 16:57:39 | ||
---|---|---|
b2py
|
Ik zie het probleem niet zo goed met die druk in de tunnel? In de Hemtunnel voel ik het ook, maar of het nou echt irritant is, nee. |
29-10-2012 17:03:09 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Bij de Schipholtunnel heb je buizen waar twee treinen naast elkaar in passen en in de Drontermeertunnel past er maar één trein in de tunnelbuis. Dat scheelt nogal als je kijkt naar welke richtingen de lucht allemaal op kan. Je zou de Drontermeertunnel kunnen vergelijken met de Hemtunnel. |
29-10-2012 21:52:53 | ||
---|---|---|
train85
|
QuoteBen je weleens in de drontertunnel geweest met meer hoge snelheid. Het is de enige tunnel op dit moment in nederland waar de druk hoog is op de oren. Andere tunnels heb ik er weinig last van. |
30-10-2012 04:50:52 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Quote Er kan weldegelijk rekening gehouden worden met de druk op de oren en dan heb je geen overdruk nodig in de buizen. Kijk maar in de tunnels van de hsl. Gewoon drukdempers in de tussenwand en je hebt veel minder last met niet drukdicht materieel, met wel drukdichtmaterieel merk je er echt nagenoeg niks van. En die tunnel gaan we echt met hogere snelheid door als de dronter of hemtunnel Mcn NS International Rtd |
30-10-2012 06:55:53 | ||
---|---|---|
icened
|
Hoe komt het dat bij de Drontermeertunnel geen maatregelen genomen tegen druk op de oren en de andere tunnels? Heeft dat te maken met de korte lengte van 790 meter? |
30-10-2012 07:27:09 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Er is mij verteld dat dit een rekenfout tijdens de ontwerpfase is. |
30-10-2012 08:59:17 | ||
---|---|---|
phantom
|
Een rekenfout van 90 miljoen miss ? %08% %03% Als dat echt de reden is dan is dat toch best om van te janken en om pijn in je oren van te krijgen%04% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
30-10-2012 11:21:43 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Gewoon met V250's gaan rijden %08% Die hebben een drukcabine, dus daar voel je het niet. |
30-10-2012 12:51:26 | ||
---|---|---|
icened
|
En dan met 160 km p/u door de Drontermeertunnel rijden want nabij station Kampen Zuid geldt toch al een snelheidsbeperking waardoor de Fyra V 250 geen 200 km p/u mag rijden. Laatst bewerkt door icened op 30-10-2012 12:51 |
30-10-2012 13:32:40 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Welke snelheidsbeperking? Gr Joop mcn Lls |
30-10-2012 13:34:08 | ||
---|---|---|
sfj
|
De bocht bij Kampen was toch 140? Nu nog niet echt een beperking te noemen natuurlijk omdat de ATB toch niet meer toelaat ... Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
30-10-2012 13:58:39 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
De boog bij Kampen kent een snelheidsbeperking tot 160 km/h. De boog ten noorden van Lelystad kent een snelheidsbeperking tot 180 km/h. |
30-10-2012 15:11:46 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Wat dan weer vreemd is dat bij de boog van kampen een vierkant wit bord met 14 staat. Dat bord is onnodig omdat je ATB toch niet harder toelaat en dat bord is fout omdat de bocht 160 toestaat. |
30-10-2012 15:16:49 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Als je onder ERTMS Full-supervision rijdt mag je alle borden en seinen negeren behalve een stoptonend sein. Een snelheidsbord 14 geldt dus niet voor een trein die op de Hanzelijn gebruik maakt van ERTMS. |
30-10-2012 18:09:01 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteNee, wanneer had ik dat moeten doen? |
30-10-2012 20:37:24 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Een tunnelingang, of desnoods twee, die drukgolven geeft is voor veel en veel minder dan het overschot van 90 miljoen bouwkundig aan te passen zodat hij geen drukgolf meer geeft. Dus er is geen probleem. |
30-10-2012 22:28:19 | ||
---|---|---|
joahn93
|
dat is dus alleen bij level 2. bij level 1 blijven de bestaande seinen leidend FR1908 |
30-10-2012 22:30:48 | ||
---|---|---|
train85
|
QuoteJe beweert dat je geen probleem ziet met je druk op je oren in de drontertunnel, terwijl je er nog nooit in bent geweest. Dus je kan nog niet oordelen daarover, voordat je het zelf hebt meegemaakt. |
30-10-2012 22:55:29 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Dat kan per baanvak verschillen. Wat je zegt klopt echter wel voor de bestaande level 1 implementaties waar ook seinen staan. Laatst bewerkt door Klaasje op 30-10-2012 22:56 |
31-10-2012 06:12:18 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Quote op de Hanze lijn ligt alleen maar etcs level2/atbvv dus dat scheelt weer Mcn NS International Rtd |
31-10-2012 17:25:36 | ||
---|---|---|
icened
|
Vandaag 30 september 2011, is op het station van Lelystad het Alstom Smartlock signaleringssysteem voor de Hanzelijn in dienst gesteld. Dankzij het Smartlock signaleringssyteem van Alstom kunnen treinen gelijktijdig rijden op basis van ERTMS * en het nationale controle-systeem. Het systeem verhoogt de snelheid en de veiligheid van de treinen op deze lijn. De komende maanden zal het systeem uitvoerig worden getest. Zoals bekend is de Hanzelijn een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad naar Zwolle. Het 50 km lange traject zal eind 2012 gereed zijn voor gebruik door de Nederlandse Spoorwegen.. In 2007 heeft het HanzaRailTeam consortium dat bestaat uit Alstom, Volker Rail, Strukton Rail en Arcadis opdracht gekregen om de bovenbouw te leveren, voor een totaal bedrag van 170 miljoen Euro. Alstom is verantwoordelijk voor het ontwerp, de levering, de integratie en validatie van het signaleringssysteem op de Hanzelijn. Alstom’s gedeelte van de opdracht vertegenwoordigt een waarde van 27 miljoen. Een 15-jarig onderhoudscontract voor het signaleringssysteem werd ook toegekend aan Alstom. Smartlock signaleringssyteem Het Alstom Smartlock signaleringssyteem draagt bij aan de veiligheid van het spoorwegverkeer. Dit systeem zorgt ervoor dat beheerders van spoor-infrastructuur effectief toezicht hebben op alle treinactiviteiten met een maximaal rendement. Sinds 1997 zijn er 17 computergestuurde controle-eenheden geleverd aan de Franse nationale spoorwegnet (RFF), waaronder de grootste in Europa in de stad Straatsburg in 2006. In mei 2009 is het eerste super-geïntegreerde centrum in Europa geleverd aan Bologna in Italië. Het centrum beheert de infrastructuur voor acht lijnen, 29 stations, meer dan 600 signalen, 300 bakens, 1400 van de belangrijkste routes en 1700 rangeerroutes. Bron: http://www.treinennieuws.nl/alstom-smartlock-signaleringssysteem-op-hanzelijn Alstom heeft goed werk geleverd op de Hanzelijn. In Nederland doet Alstom zoal goed als het om ERTMS gaat. Hanzelijn, Betuweroute, de locomotieven serie 189 van DB Schenker tussen Duitsland - Nederland v.v. zijn voorzien van ERTMS van Alstom en uiteraard de Thalys TGV. Edit door Spiketrain: bronvermelding van citaat toegevoegd. Laatst bewerkt door spiketrain op 31-10-2012 18:16 |
31-10-2012 21:41:37 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Kleine correctie op je toevoeging. De thalys tgv heeft geen alsthom ertms aan boord. Dat is van ansaldo signal. Mcn NS International Rtd |
31-10-2012 22:23:10 | ||
---|---|---|
Bierboum
|
Seinverdichting op het traject Hollandsebrug - Almere is momenteel in volle gang. Mogelijk dient dit als alternatief voor het op het laatste moment afzien van de aanleg van inhaalsporen te Almere Poort. De nieuwe dienst geeft aan dat er (op werkdagen) ongeveer 12 treinen per uur per richting op het gedeelte Almere - Gooiboog zullen gaan rijden dus maatregelen ten opzichte van de huidige situatie lijken dan wel nodig. Goederentreinen zijn hierbij niet meegerekend. Afgewacht moet nog worden of die sowieso al direct op de Hanze- c.q. Flevolijn zullen gaan rijden. Materieel inzet is nog een verrassing. Ik verwacht echter geen al te grote veranderingen. Veel van het zelfde. VIRM (rijdt nu reeds Den Haag - Lelystad v.v. en wordt doorgetrokken naar/van Zwolle en verder), SLT (den Haag Oostvaarders v.v. en Amsterdam-Zwolle v.v.), DDM (Almere-Utrecht v.v.). Laatst bewerkt door Bierboum op 31-10-2012 22:34 |
31-10-2012 23:53:17 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
In het begin gaan er 10 treinen per uur rijden. Er is in de dienstregeling wel rekening mee gehouden om de intercity's Schiphol-Almere 4x per uur te laten rijden maar dat gebeurt pas wanneer dat qua drukte noodzakelijk is volgens NS. Waarschijnlijk gaat het DDAR wel planmatig van de Flevolijn verdwijnen voor het eerst in heel lange tijd. |
01-11-2012 00:06:36 | ||
---|---|---|
icened
|
Seinverdichting op het traject Hollandsebrug - Almere. Eerste stap in de richting van OV SAAL? |
01-11-2012 00:21:29 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Klaasje DDAR/mDDM komt in het rangeerplan van Llso komend jaar niet meer voor. ICMm, VIRM en SLT is het wat de klok gaat slaan. Icened Dat heeft er inderdaad mee te maken. En blij dat we er mee zijn joh! #not Laatst bewerkt door MDDM op 01-11-2012 00:22 Gr Joop mcn Lls |
01-11-2012 00:36:39 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteSeinverdichting en goederensporen hebben niet met elkaar te maken. Grofweg gezegd: inhaalsporen zouden voor goederentreinen geweest zijn, maar hier bleek het middel sowieso erger dan de kwaal (aanzet van goederentreinen tegen de Hollandse Brug op). Seinverdichting is voor de opvolging van reizigerstreinen onderling. QuoteDie verrassing valt wel mee. Serie 700 staat gepland met ICM, serie 2600 VIRM, serie 4300, 4600 en 4900 SLT. |