Ontwikkelingen Hanzelijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
02-02-2012 13:13:24
Erikvd12
Erikvd12
De VIRM-4 stammen konden toch 200 km/h?
Echter voor mat '64 is 140 al te snel, en ook voor SGMm is 140 eigenlijk al teveel.

Echter zijn er om de snelheid naar 200 km/h te verhogen ook nieuwe portalen nodig? Want hier in Swk hebben we nog altijd de mooie portalen uit 1950.
 

02-02-2012 13:20:53
dlm4yjp
dlm4yjp
kort antwoord: ja
(Dat is nog type B1, B4 voldoet enkel aan de eisen)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-02-2012 13:50:24
MDDM
MDDM
Quote
Erikvd12 (do 02 feb 2012 13:13:24 https://www.somda.nl/forum/4710/p376152/):
Echter voor mat '64 is 140 al te snel
Waar baseer je dat op? V-max is net voor niets 140 km/h, dus kan best.
Quote
en ook voor SGMm is 140 eigenlijk al teveel.
Daarom is V-max ook 120 km/h hè


Gr Joop mcn Lls
 

02-02-2012 13:56:56
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
guuglurg (wo 01 feb 2012 22:37:45 https://www.somda.nl/forum/4710/p376050/):
Quote
dlm4yjp (wo 01 feb 2012 22:05:40 https://www.somda.nl/forum/4710/p376035/): Op de HSL deden ze dat volgensmij met een taurus?
Wordt nog moeilijk, de bovenleidingsspanning ligt op dit moment op 1,5 kV bij de hanzelijn(), waarbij de max echt 160 is. 200 of hoger is dan dus niet mogelijk met voordehandliggend materieel

Die Taurus kan ook gewoon onder 1500 volt rijden hoor Geen enkel probleem


MCN ASD
 


02-02-2012 14:37:28
yappa
yappa
Quote
maigoda (do 02 feb 2012 05:00:00 https://www.somda.nl/forum/4710/p376089/):
Quote
mat64 (wo 01 feb 2012 22:32:14 https://www.somda.nl/forum/4710/p376046/): puur omdat alle nieuw aangelegde spoorlijnen van ERTMS voorzien moeten worden

Alleen is de Hanzelijn geen "nieuwe" spoorlijn, maar een "verlenging" van de Flevolijn. Anders had men ook geen ATB mogen inbouwen.
Groetjes,
Emiel


Even ophelderen: de verplichting dat op alle nieuwe snelle (meer dan 200 km/u) spoorlijnen ERTMS moet worden aangelegd, wil niet zegen dat je daarnaast niet ook een ander systeem zou mogen aanleggen hoor. Ook de nieuwste LGV's in Frankrijk worden gewoon voorzien van TVM naast ERTMS.
 

02-02-2012 19:54:10
stefanuzz
stefanuzz
Quote
dlm4yjp (do 02 feb 2012 01:57:27 https://www.somda.nl/forum/4710/p376084/): Je zou haast gaan denken dat je zoiets met "eigen" materieel zou gaan doen: v250
maargoed, we zullen het wel zien...
Laat ik het zo zeggen; er komt exotisch materieel op de Hanzelijn. Het is echter nog zoveel regelwerk dat ik nog niks kan zeggen over wat het is. Wat ik al wel weet is dat de testritten enkel 's nachts zullen plaats vinden, dus de die-hard spotters zullen de stations op moeten zoeken (Lelystad + Zwolle).
 

03-02-2012 08:46:26
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Na een vriendelijk verzoek van de gemeente Kampen hebben NS en ProRail besloten dat het station aan de Hanzelijn niet langer 'Kampen-Zuid' genoemd zal worden, maar 'Station Kampen'. Dat ook het woordje 'Station' binnen de aanhalingstekens staat is geen ideetje van mij, maar zo haal ik dat uit de tekst. Verders wordt vermeld dat het huidige Kpn omgedoopt gaat worden tot 'Kampen-IJsselmuiden'.

Deze wijsheid haal ik uit een persbericht van ProRail: http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/353/.


Met vriendelijke groet, Robin
 

03-02-2012 09:22:16
gvttreinen
gvttreinen
Da`s lekker, moeten wat afko`s worden omgezet:
Kpnz wordt Kpn en Kpn wordt Kpnij ofzo.
En de benamingen voor de overloopwissels, die heten nu nog Kpnzoo ()Kampen Zuid Overloopwissel Oost) en Kpnzow (Kampen Zuid Overloopwissel West)..wijzigen in Kpnoo en Kpnow?
 

03-02-2012 09:26:44
maigoda
maigoda
Kan handig zijn als Kampen Zuid de verkorting Kpn gaat krijgen: die heb ik al op m'n wegleerkaart staan...
Groetjes,
Emiel
 

03-02-2012 11:23:37
broek53
broek53
Je moest eens weten hoeveel technische componenten en tekeningen een benaming hebben die gebaseerd is op kampen zuid of de afkorting daarvan...
Dat gaat uiteraard niet meer gewijzigd worden. Wat dat betreft is het wel de wet van behoud van ellende; de aanleg van de hanzelijn heeft er net toe geleid dat de benaming Lelystad Industrieterrein na 23 jaar uit de boeken en de tekeningen is verdwenen (zover ik weet). Daar werd enkele maanden voor de indienststelling de naam ook nog even gewijzigd in Lelystad Opstelterrein...
 

03-02-2012 12:08:15
maigoda
maigoda
Lelystad Opstel heeft die naam toch altijd gehad (Lsso)?
Groetjes,
Emiel
 

03-02-2012 13:01:16
broek53
broek53
Ja en nee: zolang als het in dienst is, heet het Llso. Tot een paar maanden voor de indienststelling heette het Llsi - en daar ligt dan ook de parallel met Kampen (Zuid).  

03-02-2012 13:28:15
sik214
sik214
In documenten die ik vorige week heb gehad kwam Llsi nog voor%03%, maar volgens mij meer als plaatsbepaling van aantakken van de Hanzelijn op bestaand spoor. Dat punt ligt dus tussen Lls en LLso, is dat dan nu Llsi geworden, of wordt dat Llsa?  

03-02-2012 14:30:16
broek53
broek53
Llsoa voor de aansluiting op de Hanzelijn, Llsow als vanouds voor de overloopwissels net voor het opstelterrein.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-03-2012 23:48
 

03-02-2012 18:35:47
dh3201
dh3201
Het Hanzelijn station Kampen kan toch gewoon de huidige verkorting Kpnz behouden en Kampen-IJsselmuide de verkorting Kpn. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Er zijn wel meer stations die qua naam wel gewijzigd zijn, maar qua verkorting niet. De verkorting van Grou-Jirnsum is ook nog altijd Gw.


Shqiperise-lopers?
 

03-02-2012 23:03:24
maigoda
maigoda
Dan weet ik ook nog wel een historische: Gvr: Den Haag Staatsspoor. De r uit de verkorting stamde nog uit de tijd dat het Den Haag Rheinspoor heette. Vanaf 1890 tot de opening van Den Haag Centraal is de verkorting gehandhaafd gebleven in Gvr.
Groetjes,
Emiel
 

07-02-2012 13:50:25
ajwkam
ajwkam
Weet iemand misschien de tijdligging van de Sprinter Lls-Dtn-Kpnz-Zl v.v.? De tijden van de IC zijn wel te benaderen aangezien de knoop in Zwolle vastligt, maar hoe zit het met die Sprinter?

Aangezien de 5600 direct ná de knoop moet vertrekken (omdat ie de volgende IC tot Ut voor moet blijven), is het vertrek van de Sprinter naar Lls dus op z'n vroegst om -.22 en -.52. Aangezien er talloze inhaalmogelijkheden zijn (Dtn, Lls, Almo, Alm) kan ik daar ook niks uit afleiden... Iemand die er meer over kan vertellen?
 

07-02-2012 14:35:43
broek53
broek53
Al is dit meer voor het topic over de drgl 2013: in de laatst mij bekende stand vertrekken ze om .28 en .58 en worden onderweg niet voorbij gereden. Tussen die Sprinter en de volgende IC zit zelfs nog een goederenpad.  

07-02-2012 16:47:28
ajwkam
ajwkam
Dank! Daar kan ik mee uit de voeten!  

07-02-2012 17:31:47
abcde
abcde
Quote
ajwkam (di 07 feb 2012 13:50:25 https://www.somda.nl/forum/4710/p377201/): ... Aangezien de 5600 direct ná de knoop moet vertrekken (omdat ie de volgende IC tot Ut voor moet blijven), is het vertrek van de Sprinter naar Lls dus op z'n vroegst om -.22 en -.52. ...?


Nu vertrekt er uit Zl per half uur 1 IC ri Randstad, dat worden er straks 2 : 1 naar Lls, en 1 naar Amf - Ut.
De 5600 kan daardoor straks op z'n vroegst om -.22 en -.52 vertrekken. Maar waarschijnlijk vervallen wel alle voortreinen tussen Zl en Ut v.v., wat weer enige lucht geeft in de rijtijd van de 5600.

Laatst bewerkt door abcde op 07-02-2012 17:34
 

07-02-2012 20:52:22
Pim530
Pim530
Misschien hadden ze er goed aan gedaan de oude Ijsselbrug te laten liggen. Dan kon je namelijk zowel richting Amf als Lls (met extra spoor Zl-Ijsselbrug, voor zover je daar Zlr niet voor kan gebruiken) om :16/:46 vertrekken.  

07-02-2012 21:39:06
broek53
broek53
Een viersporigheid tussen Hattemmerbroek en Zwolle zou sowieso wel een slimme gedachte zijn geweest, maar de gedachte was wat te duur kennelijk. Er is overigens al een plan om vorbij Hattemerbroek richting Amf een snel overloopwissel te leggen, zodat de IC's tegelijk uit Zl weg kunnen: richting Hanzelijn over rechtserspoor, richting Veluwe over linkerspoor. De kans bestaat dat dat (ooit) in het kader van Robuust Spoor wordt uitgevoerd.  

07-02-2012 21:51:42
Pim530
Pim530
Dat zou inderdaad ook niet verkeerd zijn.  

07-02-2012 22:22:39
dh3201
dh3201
Zijn beide sporen over de nieuwe Hanzeboog eigenlijk in twee richtingen te berijden? Als er dan niet gelijktijdig treinen in Zwolle aankomen en vertrekken, zouden dan twee treinen gelijktijdig naast elkaar kunnen vertrekken danwel aankomen. Zoals ook op de IJsselbrug bij Zutphen voorkomt.


Shqiperise-lopers?
 

07-02-2012 22:31:19
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (di 07 feb 2012 14:35:43 https://www.somda.nl/forum/4710/p377214/): Al is dit meer voor het topic over de drgl 2013: in de laatst mij bekende stand vertrekken ze om .28 en .58 en worden onderweg niet voorbij gereden. Tussen die Sprinter en de volgende IC zit zelfs nog een goederenpad.
De cargopaden via de Hanzelijn zijn voorlopig van de baan. Alles gaat via de Gooi, Amf en Veluweroute.

Quote
broek53 (di 07 feb 2012 21:39:06 https://www.somda.nl/forum/4710/p377306/): Een viersporigheid tussen Hattemmerbroek en Zwolle zou sowieso wel een slimme gedachte zijn geweest, maar de gedachte was wat te duur kennelijk. Er is overigens al een plan om vorbij Hattemerbroek richting Amf een snel overloopwissel te leggen, zodat de IC's tegelijk uit Zl weg kunnen: richting Hanzelijn over rechtserspoor, richting Veluwe over linkerspoor. De kans bestaat dat dat (ooit) in het kader van Robuust Spoor wordt uitgevoerd.
Voor het ontwerp 2013 is er wel sprake van geweest, gelukkig is het niet toegepast gezien de perikelen rond Zl en wat dat betekent voor de rijtijden en het dus eventueel dan ontstaan van conflicten bij tegen-de-richting-in rijden.

Los hiervan is het ook maar net hoe de wind waait bij Prorail. Daar waar op zelfs het middenspoor Vga-Ht het 'ten strengste verboden' is om in zuidelijke richting te gepland te rijden - juist omdat treinen Tb-Ht in noordelijke richting er wel rijden en dús ten koste kan gaan van de robuustheid (en zelfs veiligheidsaspect heb ik belachelijker wijs al eens voorbij horen komen). En dan is enkelspoor rijden Htba-Zl ineens wel robuust en veilig? Ik moet er toch hartelijk om lachen.
 

07-02-2012 23:16:49
daniel81
daniel81
Zoals al gesteld: tussen Zp en IJbza is het standaard, tot enkele jaren geleden was dat ook het geval tussen Bd en de splitsing Bdp/Etn (1900 en 3600 konden tegelijk weg).
Trouwens, als het veiligheidsargument een rol speelt moeten we ook per direct stoppen met het uitbaten van enkelsporige lijnen

Laatst bewerkt door daniel81 op 07-02-2012 23:17
 

07-02-2012 23:23:56
ZJ37
ZJ37
Daarom heb ik dat punt dat van het in twee richtingen rijden van het middenspoor Vga-Ht ook nooit begrepen.

Overigens kun je IJbza-Zp niet helemaal vergelijken met Zl-Htba:
Ten eerste is IJbza-Zp niet langer dan een kilometer, terwijl Zl-Htba een stuk langer is. Neem daarbij dat er op IJbza-Zp per uur 12 treinen per uur rijden en op Htba-Zl 16 per uur, dan heb je over een hele andere en minder robuuste situatie.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 07-02-2012 23:24
 

07-02-2012 23:29:16
daniel81
daniel81
Ik zou dan ook niet aanraden de drgl zo plannen dat simultaan vertrokken wordt, maar wel het achter de hand houden als bijsturingsmogelijkheid.
Stel dat de ene IC planmatig om .16 gaat vertrekken en de volgende om .19, en er is om de 1 of andere reden vertraging vanuit het noorden, dan heb je dus de mogelijkheid om beide treinen om .19 te laten vertrekken (mits de tegentreinen al binnenzijn).
 

07-02-2012 23:46:26
ZJ37
ZJ37
Ja en mits je niet een van de stoptreinen uit Amf/Lls voor de volgende knoop niet al gaat tegenkomen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-02-2012 12:33:00
sjoerd
sjoerd
@ Broek: Vreemd om te lezen dat het nu toch weer als robuust wordt gezien als je gebruik maakt van (hogesnelheids-)wissels, nog aan te leggen bij Hattemerbroek. Gisteravond in het NOS Journaal werden de Zwitserse en Nederlandse spoorweginfra vergeleken. In Zwitserland rond de 3000 wissels meer dan in Nederland, van de ongeveer 10.000 die er daar liggen. Daar waren en zijn natuurlijk ook problemen. Daar ook twee maal zoveel inframensen in dienst. Goede info, mits deze klopt. Ook een vreemde bijdrage van een Delftse prof: wissels zijn de probleemoorzaak, maar ook: weghalen ervan maakt de bijsturing van het spoorwegverkeer onmogelijk. Tja.  

08-02-2012 12:45:13
abcde
abcde
Zwolle is echt een knooppunt station, waar nagenoeg alle treinen om .15 en .45 samenkomen. Rond .30 en .00 is het steeds ongeveer een kwartier rustig. Dat geeft meer mogelijkheden tot een stukje linksrijden.  

08-02-2012 14:33:23
broek53
broek53
Quote
sjoerd (wo 08 feb 2012 12:33:00 https://www.somda.nl/forum/4710/p377389/): @ Broek: Vreemd om te lezen dat het nu toch weer als robuust wordt gezien als je gebruik maakt van (hogesnelheids-)wissels, nog aan te leggen bij Hattemerbroek. Gisteravond in het NOS Journaal werden de Zwitserse en Nederlandse spoorweginfra vergeleken. In Zwitserland rond de 3000 wissels meer dan in Nederland, van de ongeveer 10.000 die er daar liggen. Daar waren en zijn natuurlijk ook problemen. Daar ook twee maal zoveel inframensen in dienst. Goede info, mits deze klopt. Ook een vreemde bijdrage van een Delftse prof: wissels zijn de probleemoorzaak, maar ook: weghalen ervan maakt de bijsturing van het spoorwegverkeer onmogelijk. Tja.
Niet blindstaren op het naampje dat eraan gegeven wordt.
1. Er zijn tientallen projecten en studies rijp en groen onder de noemer "Robuust Spoor" bij elkaar geveegd, van gewoon koude saneringen van wissels waar men wel eens roest op ziet zitten tot een studie over een betere doorstrrom-layout van Gouda.
2. Robuust Spoor is daarmee wel een programma-in-wording dat voldoet aan de wens veel wissels op te ruimen, maar op veel plaatsen gebeurt dat om andere dingen (snelheid en opvolging) te verbeteren.
 

08-02-2012 15:03:18
ZJ37
ZJ37
Quote
abcde (wo 08 feb 2012 12:45:13 https://www.somda.nl/forum/4710/p377392/): Zwolle is echt een knooppunt station, waar nagenoeg alle treinen om .15 en .45 samenkomen. Rond .30 en .00 is het steeds ongeveer een kwartier rustig. Dat geeft meer mogelijkheden tot een stukje linksrijden.
Je hebt ook nog met cargopaden te maken die rond .23/.53 uit Amf komen en als de IC's naar Amf/Lls om .16 naast elkaar uit Zl vertrekken, komen deze om .19 door Htba. Dus die 4 minuten overkruis tegen elkaar in is nou niet echt meer robuust te noemen.
 

08-02-2012 17:51:41
broek53
broek53
Ik heb alweer dik spijt dat ik er ooit over begonnen ben. Ff een beetje sputteren op deze manier (dit niet te lang en dat niet te breed) en Prorail legt het wissel in geen 100 jaar meer aan.  

08-02-2012 18:28:51
ZJ37
ZJ37
Waarom spijt? Volgens mij geef ik genoeg argumenten om het linksrijden Htba-Zl ook genoeg nadelen heeft om het niet te doen en wat dit betekend heeft in het ontwerp 2013.

En Prorail mag beste ergens wissels neerleggen (of juist niet weghalen), maar doe het op de plekken waar je er iets aan hebt.
 

08-02-2012 18:32:53
sjoerd
sjoerd
Zouden ze echt zo goed meeluisteren?
Natuurlijk klinkt de tijdgeest door in de infra. Op de Hanzelijn en de Flevolijn zijn lange passeersporen en overloopwissels gelegd, dus er kan straks van alles. Het is alleen heel raar dat er op andere plekken steeds minder kan. Je probeert vat te krijgen op de gedachten maar dat lukt niet altijd en dan begin ik altijd te vermoeden dat er nattevingerwerk achter zit van degene die het op dat moment voor het zeggen heeft. In de jaren 80 werden er overal in het land IVO-voorzieningen (infravoorzieningen onderhoud) aangelegd: korte kopsporen voor onderhoudsmachines en overloopwissels (Willemsdorp, Koekange, Dedemsvaart (teruggelegd na afwezigheid van slechts enkele jaren), Maarheeze, Nijkerk (niet compleet) maar op dit moment waait er een andere wind terwijl de omstandigheden alleen op onderdelen zijn veranderd. Toch gaat het niet alleen over de centen maar waarover dan wel?
 

09-02-2012 09:43:25
stefanuzz
stefanuzz
Quote
Pim530 (di 07 feb 2012 20:52:22 https://www.somda.nl/forum/4710/p377284/): Misschien hadden ze er goed aan gedaan de oude Ijsselbrug te laten liggen. Dan kon je namelijk zowel richting Amf als Lls (met extra spoor Zl-Ijsselbrug, voor zover je daar Zlr niet voor kan gebruiken) om :16/:46 vertrekken.
Het laten liggen van de brug was uit veiligheidsoogpunt geen goed idee. De brug was echt op, versleten, etc. Daarnaast vormde het een belemmering voor de scheepvaart, die is er nu dus niet meer.
 

09-02-2012 10:18:05
dvdhoven
dvdhoven
En de spoordijk vormde een barriere voor ruimte voor de rivier.


Dick van den Hoven
 

09-02-2012 12:58:28
abcde
abcde
Quote
broek53 (di 07 feb 2012 21:39:06 https://www.somda.nl/forum/4710/p377306/): Een viersporigheid tussen Hattemmerbroek en Zwolle zou sowieso wel een slimme gedachte zijn geweest, maar de gedachte was wat te duur kennelijk...


Wellicht had een drie-sporige brug hier functioneel kunnen zijn.
Bij op tijd rijden komen de 2 IC's gelijktijdig aan op Zl (bv. .14 en .44), en vertrekken de 2 IC's gelijktijdig uit Zl (bv. .16 en .46). Telkens rijdt 1 IC over het middenspoor.
Is er een IC, welke kan ook uit, telaat, dan kan hij altijd over het rechter spoor rijden. Immers is de andere IC, waar hij naast had moeten rijden, toch al geweest. Hierdoor wordt de tegentrein niet geblokkeerd.

Laatst bewerkt door abcde op 09-02-2012 13:00
 

09-02-2012 13:21:23
jeanne
jeanne
Vlak ook het aanrijdingsrisico dat de overgang van de Geldersedijk voor de oude IJsselbrug vormde niet uit!  

09-02-2012 18:13:22
Erikvd12
Erikvd12
Ik vond het wel een mooie brug. Hij was oud, maar had op het laatst eigenlijk wel een verfbeurtje nodig.

En door de vele ritjes kan ik ne de bouw van de rode brug nog wel goed herinneren.
 

09-02-2012 21:27:02
Klaasje
Klaasje
Quote
jeanne (do 09 feb 2012 13:21:23 https://www.somda.nl/forum/4710/p377539/): Vlak ook het aanrijdingsrisico dat de overgang van de Geldersedijk voor de oude IJsselbrug vormde niet uit!

Dat soort argumenten zijn leuk bij veel fietsers en voetgangers in stedelijk gebied of wanneer er een gigantisch drukke provinciale weg gepasseerd wordt maar zo druk is die weg bij mijn weten nou ook weer niet.
 

09-02-2012 23:34:20
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Vlak niet uit dat ProRail ongeveer net zo tegenover overwegen staat als tegenover wissels. Het liefst allemaal eruit. Zo worden er in de gemeente Zuidplas (traject Mda - Ztmo & Mda - Nwk) maar liefst zeven overwegen vervangen door tunnels. En dan hebben we het voornamelijk over vrijwel verlaten boerenlandweggetjes.


Met vriendelijke groet, Robin
 

10-02-2012 06:10:36
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Klaasje (do 09 feb 2012 21:27:02 https://www.somda.nl/forum/4710/p377616/):
Quote
jeanne (do 09 feb 2012 13:21:23 https://www.somda.nl/forum/4710/p377539/): Vlak ook het aanrijdingsrisico dat de overgang van de Geldersedijk voor de oude IJsselbrug vormde niet uit!

Dat soort argumenten zijn leuk bij veel fietsers en voetgangers in stedelijk gebied of wanneer er een gigantisch drukke provinciale weg gepasseerd wordt maar zo druk is die weg bij mijn weten nou ook weer niet.
Weg is behoorlijk druk, maar die overgang was uiteraard ook door een ongelijkvloerse kruising te vervangen. Daar hoef je geen nieuwe spoorbrug voor te bouwen.


Dick van den Hoven
 

10-02-2012 08:32:39
maigoda
maigoda
Ben ik benieuwd hoe die ongelijkvloerse kruising eruit moet komen te zien? Gaat het spoor omhoog of de weg omhoog? Het eerste is een hele uitdaging om in 170 meter (de afstand tussen de overweg en het laatste brugdeel) hoog genoeg te komen dat de weg-onderdoorgang minimaal 4 meter wordt. Het tweede is ook een hele klus, aangezien de nieuwe IJsselbrug op een afstand van nog geen 50 meter dan in de weg ligt. De weg onder de beide sporen door is wellicht een nog lastiger klus, al dan niet onmogelijk: de Geldersedijk is tevens winterdijk van de IJssel.
Groetjes,
Emiel
 

10-02-2012 10:57:38
bloemkool
bloemkool
Quote
maigoda (vr 10 feb 2012 08:32:39 https://www.somda.nl/forum/4710/p377676/): De weg onder de beide sporen door is wellicht een nog lastiger klus, al dan niet onmogelijk: de Geldersedijk is tevens winterdijk van de IJssel.
Groetjes,
Emiel

Wellicht dat de Geldersedijk verder van de rivierbedding gelegd gaat worden%06% Dat zal toch in een besluit terug te vinden zijn.
 

10-02-2012 11:02:34
dlm4yjp
dlm4yjp
Dit heeft ook nog "zoveel" te maken met de hanzelijn... %09%
De brug is allang al weg, wat is het nut om er nu nog over te gaan praten?!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-02-2012 11:05:12
bloemkool
bloemkool
Aangezien de brug onderdeel is van de Hanzelijn lijkt het me niet off-topic om daarover te praten  

10-02-2012 11:08:54
maigoda
maigoda
Quote
bloemkool (vr 10 feb 2012 10:57:38 https://www.somda.nl/forum/4710/p377699/):
Quote
maigoda (vr 10 feb 2012 08:32:39 https://www.somda.nl/forum/4710/p377676/): De weg onder de beide sporen door is wellicht een nog lastiger klus, al dan niet onmogelijk: de Geldersedijk is tevens winterdijk van de IJssel.
Groetjes,
Emiel

Wellicht dat de Geldersedijk verder van de rivierbedding gelegd gaat worden%06% Dat zal toch in een besluit terug te vinden zijn.

Nou, nee. Er gaat volgens mij helemaal niets gebeuren met de Geldersedijk. Hetgeen ik schreef was een vraag op iets wat niet is uitgevoerd, maar waarvan de uitvoering in theorie wenselijk zou zijn als de oude IJsselbrug was blijven liggen. En dat betrof het ongelijkvloers maken van de (inmiddels verdwenen) overweg in de Geldersedijk.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 10-02-2012 11:09
 

10-02-2012 11:12:42
bloemkool
bloemkool
Oké, dan is het topic weer op de rails.
Ik ben daar ook niet bekend Wordt tijd dat ik daar weer eens kom.
 

12-02-2012 01:09:50
stefanuzz
stefanuzz
Dan geef ik dit topic nog maar even een flinke duw in de on-topic richting...

Vrijdag mocht ik (officieel met toestemming) mee tijdens testritten op de Hanzelijn. We reden met een Strukton loc heen en weer tussen Dronten en Kampen. Daarbij hebben wij als maximumsnelheid 100km/h gehaald in de tunnel. Vorige week is de 140km/h al aangetikt met elektrisch materieel (iets van Eurailscout wat ik begreep). Over een tijdje (in maart) gaan er overdag testritten plaats vinden met een ICE treinstel. Deze ritten zouden plaats vinden verspreid over 5 dagen, allen overdag. Uiteraard onder zeer veel voorbehoud, niets is zeker. Maximumsnelheid die dan gehaald moet gaan worden is 220km/h.

De foto's en de video's van de cabineritten zijn te vinden op http://hanzelijn-hattem.nl/nieuws/368/mee_met_de_testritten__de_hanzelijn_(+_videos)/
 

12-02-2012 11:17:24
woepje
woepje
Leuke filmpjes!

Wat gebeurd er na deze testritten eigenlijk (als ze goed doorlopen zijn)? Lijkt mij dat er nog veel tijd vrijgemaakt is om het personeel op te leiden (bijvoorbeeld wegbekendheid). Met andere woorden: zullen wij in de loop van het jaar ook meer materieel van NS zelf op dit baanvak gaan tegenkomen? Lijkt mij wel logisch, maar dat hoeft wellicht niet zo te zijn.
 

12-02-2012 15:53:30
MDDM
MDDM
Vanaf 13-08-12 t/m 07-12-12 als het goed is dagelijkse ritten voor wegleren.


Gr Joop mcn Lls
 

12-02-2012 21:18:19
MasterE
MasterE
Er gaan ook nog ergens testritten gedaan worden met VIRM en SLT (hoogstwaarschijnlijk met ETCS aanboord).


Mcn Asd
 


12-02-2012 21:46:56
ZJ37
ZJ37
Cargo's via de Hanzelijn is voorlopig van de baan. Het precieze weet ik er niet van, maar het schijnt iets te maken te hebben met de tunnel en wat profielprobleempjes.  

12-02-2012 21:49:51
stefanuzz
stefanuzz
Quote
MDDM (zo 12 feb 2012 15:53:30 https://www.somda.nl/forum/4710/p377983/): Vanaf 13-08-12 t/m 07-12-12 als het goed is dagelijkse ritten voor wegleren.
Wat ik begrepen heb is dat er tussen de 300 en 350 machinisten zijn die gaan wegleren op de Hanzelijn in die periode.

@ZJ37: Voor zover ik heb gehoord (onder voorbehoud dus) is dat er tijdens de testperiode na oplevering van het traject nog wel goederentreinen gaan rijden om de dienstregeling te testen.
 

12-02-2012 22:48:00
bultena
bultena
Op de filmpjes van Stefan lijken de hellingen nogal sterk. Heeft iemand een percentage en is dit gelijk aan andere spoortunnels in NL?  

12-02-2012 23:30:46
dlm4yjp
dlm4yjp
Lijkt mij stug, heb door de tunnel gelopen, de hemtunnel is veel steiler.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 12-02-2012 23:31


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

12-02-2012 23:53:05
Nelis
Nelis
Yorick heeft gelijk qua stijlheid. Mij is ook ter ore gekomen dat het een profielprobleem is waarvoor een oplossing gezocht wordt, maar dat dit voor wagens als Kls voor een proeftrein geen probleem is.  

13-02-2012 00:01:25
waalkade
waalkade
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drontermeertunnel
Plus dat het Drontermeer heel ondiep is en je vanuit de polder de tunnel inrijdt.
Kan wel zijn dat meer eerst over een dijk moet, voor het geval dat de tunnel gaat lekken. Dan stroomt de polder niet vol omdat dan de tunnel met zijn opritten een mini polder is met zijn eigen dijken.
 

13-02-2012 00:08:54
broek53
broek53
Quote
Nelis (zo 12 feb 2012 23:53:05 https://www.somda.nl/forum/4710/p378024/): Yorick heeft gelijk qua stijlheid. Mij is ook ter ore gekomen dat het een profielprobleem is waarvoor een oplossing gezocht wordt, maar dat dit voor wagens als Kls voor een proeftrein geen probleem is.
Als de suggestie die hierin weerklinkt, zou zijn dat goederentreinen een ander profiel hebben dan reizigerstreinen, dan is dat onjuist. En aangezien VIRM tot tegen de grenzen van het profiel zit, zou er bij profielproblemen een probleem voor al het treinverkeer zijn. Correct me if I'm wrong.
 

13-02-2012 02:28:26
MDDM
MDDM
Quote
stefanuzz (zo 12 feb 2012 21:49:51 https://www.somda.nl/forum/4710/p378015/):
Quote
MDDM (zo 12 feb 2012 15:53:30 https://www.somda.nl/forum/4710/p377983/): Vanaf 13-08-12 t/m 07-12-12 als het goed is dagelijkse ritten voor wegleren.
Wat ik begrepen heb is dat er tussen de 300 en 350 machinisten zijn die gaan wegleren op de Hanzelijn in die periode.

Bijna goed begrepen. Zijn er maar 800


Gr Joop mcn Lls
 

13-02-2012 08:14:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53 (ma 13 feb 2012 00:08:54 https://www.somda.nl/forum/4710/p378029/): En aangezien VIRM tot tegen de grenzen van het profiel zit, zou er bij profielproblemen een probleem voor al het treinverkeer zijn. Correct me if I'm wrong.
Door Ddr rijden al jaren probleemloos VIRMs, maar toch heeft men recentelijk de perronkap van spoor 1 iets ingekort vanwege profielproblemen van sommige goederentreinen.

Het zal waarschijnlijk dan ook wel iets zijn wat aan het plafond van de tunnel hangt dat het probleem veroorzaakt. Een VIRM wordt naar boven toe smaller, maar een container op een goederentrein is natuurlijk nogal rechthoekig. Kan me goed voorstellen dat je dan eerder een probleem hebt links- en rechtsbovenaan de trein wat je met reizigersmaterieel niet hebt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-02-2012 09:19:25
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik vraag mij af of een container uberhaubt wel hoger is dan V-IRM, zo hoog zijn ze nou ook weer niet namelijk.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-02-2012 09:53:51
Nelis
Nelis
Nou ja een VIRM is afgerond, een container is hoekig aan de bovenkant. Maar ik zal het even na vragen wat er precies aan de hand is dat er geen cargo's kunnen / mogen rijden. Want broek heeft idd gelijk dat profielseisen voor elk materieel gelijk is.

Laatst bewerkt door Nelis op 13-02-2012 09:54
 

13-02-2012 10:24:25
yappa
yappa
Quote
MasterE (zo 12 feb 2012 21:18:19 https://www.somda.nl/forum/4710/p378004/): Er gaan ook nog ergens testritten gedaan worden met VIRM en SLT (hoogstwaarschijnlijk met ETCS aanboord).


Nou weet ik niet hoe ik dat 'hoogstwaarschijnlijk' moet interpreteren, maar mijn info, opgetekend uit de mond van mw Thijssen, directeur NS Reizigers, is dat VIRM en SLT geen ETCS aan boord hebben en ook niet krijgen zolang de minister niet bereid is dat voor 100% te betalen. Mijn info dateert van november, zijn er inmiddels spannende ontwikkelingen op dat front?

Laatst bewerkt door yappa op 13-02-2012 10:25, reden: typo
 

13-02-2012 10:36:05
b2py
b2py
Een profieleis is gewoon een rechthoek. Dus dat een trein hoekig is aan de bovenkant heeft er niks mee te maken. Wellicht zijn in de afgelopen jaren de eisen aangescherpt wat betreft vrije ruimte profiel waardoor op sommige plaatsen de eisen niet meer gehaald werden en de overkappingen dus gekort moesten worden.  

13-02-2012 10:45:23
maigoda
maigoda
Quote
daniël_ddr (ma 13 feb 2012 08:14:55 https://www.somda.nl/forum/4710/p378046/):Het zal waarschijnlijk dan ook wel iets zijn wat aan het plafond van de tunnel hangt dat het probleem veroorzaakt. Een VIRM wordt naar boven toe smaller, maar een container op een goederentrein is natuurlijk nogal rechthoekig. Kan me goed voorstellen dat je dan eerder een probleem hebt links- en rechtsbovenaan de trein wat je met reizigersmaterieel niet hebt.

Nou, dat is het rare dus, dat is er niet. De Drontermeertunnel is niet meer dan een bodem, rechte zijwanden en een dakje erop. Aan het dak hangt de bovenleiding en naast de bovenleiding hangt het ventilatiesysteem, maar dat hangt uit het midden boven het looppad wat bedoeld is als vluchtweg (op de foto hangt er nog geen bovenleiding):

http://www.maigoda.nl/_I7G3431.jpg
http://www.maigoda.nl/_I7G3434.jpg

Groetjes,
Emiel
 

13-02-2012 10:51:26
maigoda
maigoda
Quote
b2py (ma 13 feb 2012 10:36:05 https://www.somda.nl/forum/4710/p378066/): Een profieleis is gewoon een rechthoek. Dus dat een trein hoekig is aan de bovenkant heeft er niks mee te maken. Wellicht zijn in de afgelopen jaren de eisen aangescherpt wat betreft vrije ruimte profiel waardoor op sommige plaatsen de eisen niet meer gehaald werden en de overkappingen dus gekort moesten worden.

Het omgrenzingsprofiel is zeker niet rechthoekig, zie ook:

http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Documents/Omgrenzingsprofiel.pdf

En als je er een VIRM op dezelfde schaal in zou tekenen, dan zie je meteen waarom een VIRM naar boven toe schuin loopt.
Groetjes,
Emiel
 

13-02-2012 11:02:40
b2py
b2py
Raar, ik leerde op school dat het gewoon een vierkant vrij ruimte profiel is.  

13-02-2012 11:12:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat linkje naar de ProRail-site geeft al een mogelijke oorzaak... VIRM zal in het NL profiel vallen en de Drontermeertunnel aannemelijk ook. En als je dan een goederentrein in GC profiel (hoger en breder) hebt zou het weleens niet kunnen passen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-02-2012 11:28:50
phantom
phantom
Quote
luytjes (zo 10 apr 2011 22:15:31 https://www.somda.nl/forum/4710/p328887/): Ik weet niet meer waar ik het heb gehoord of gelezen, maar er staat mij iets bij over het gebruik van de rij witte lampen in de lichtseinen als er onder ETCS wordt gereden. Volgens de nieuwste voorschriften zou de rij witte lampen niet meer nodig zijn en zou de machinist rijdend onder ETCS de lichtseinen gewoon kunnen negeren.
Is er iemand die dat kan bevestigen?

De lichtseinen op de Hanzelijn zijn namelijk niet voorzien van zo'n rij witte lampen.


Wil ik gelijk aansluiten met een vraagje voor wat betreft iets wat ik zag op het filmpje van de testrit op de Hanzelijn,als je daar kijkt bij ong 1:30 dan passeert de loc een stel seinen zoals we we ze overal zien maar voor die seinen staan ook 2 kleinere seintjes ? die meer doen denken aan iets wat ik ook zie op de BR thv van de tunnel bij Papendrecht.
Klopt dit wat dat zou kunnen betekennen dat beide systemen dus op de Hanzelijn zijn geinstalleerd.
Wie weet meer ?
Alvast bedankt voor de info %02%
 

13-02-2012 11:42:29
dlm4yjp
dlm4yjp
Lees is een paar berichten terug, daar staat het notabene...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 13-02-2012 11:42


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-02-2012 11:44:12
MDDM
MDDM
Zet er dan meteen even een linkje bij, voor Phantom. Kleine moeite, groot plezier voor allen


Gr Joop mcn Lls
 

13-02-2012 11:51:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik blijf het niet meer voorkauwen als andere mensen te beroerd zijn om zelf hun handen uit de zakken te steken...

Maargoed, vooruit, speciaal voor phantom: https://www.somda.nl/forum/zoeken/

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 13-02-2012 11:55


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-02-2012 12:07:09
phantom
phantom
Via de aangegeven link kon ik dan toch zien dat het klopt dat men de 2 systemen op de Hanzelijn heeft aangelegd.
Kon het na terug zoeken van anderhalve pagina over reistijden,exotisch materieel wat in de toekomst moet rijden over de lijn,en de discussie over dijken de oude brug en een hoop ander spul echt niet zien staan
Bedankt dus voor de link %02%
 

13-02-2012 12:09:11
MDDM
MDDM
dlm4yjp Hahahaha, U is te goed voor dit forum. %08%

Laatst bewerkt door MDDM op 13-02-2012 12:12


Gr Joop mcn Lls
 

13-02-2012 12:33:44
waalkade
waalkade
Quote
daniël_ddr (ma 13 feb 2012 11:12:28 https://www.somda.nl/forum/4710/p378076/): Dat linkje naar de ProRail-site geeft al een mogelijke oorzaak... VIRM zal in het NL profiel vallen en de Drontermeertunnel aannemelijk ook. En als je dan een goederentrein in GC profiel (hoger en breder) hebt zou het weleens niet kunnen passen
Is GC niet ouderwets, zie tegenwoordig op nieuwere en gereviseerde goederenwagens G1 staan.
http://de.wikipedia.org/wiki/Lichtraumprofil
 

13-02-2012 13:01:06
phantom
phantom
Quote
waalkade (ma 13 feb 2012 12:33:44 https://www.somda.nl/forum/4710/p378089/):
Quote
daniël_ddr (ma 13 feb 2012 11:12:28 https://www.somda.nl/forum/4710/p378076/): Dat linkje naar de ProRail-site geeft al een mogelijke oorzaak... VIRM zal in het NL profiel vallen en de Drontermeertunnel aannemelijk ook. En als je dan een goederentrein in GC profiel (hoger en breder) hebt zou het weleens niet kunnen passen
Is GC niet ouderwets, zie tegenwoordig op nieuwere en gereviseerde goederenwagens G1 staan.
http://de.wikipedia.org/wiki/Lichtraumprofil

Maar het zal wel even duren eer men zover is dat alle goederen treinen/wagons aangepast zijn aan dat nieuwe profiel,voor zover dat al mogelijk is bij alle soorten goederenwagens.
Miss dat daarom gekozen is( ? )om niet dat oudere profiel te hanteren,of men uberhaupt heeft nagedacht over verschil in profiel van reizigers en cargo tijdens aanleg van sommige dingen zou ik niet weten.
Miss dat iemand met meer kennis hier kan vertellen of men over profiel verschillen heeft nagedacht tijdens tekenen en uitvoeren van de lijn.
Zou best zonde wezen als men cargo als gebruiker wel in heeft gepland op een nieuwe spoorlijn maar vervolgens niet naar diverse profielverschillen heeft gekeken.
 

13-02-2012 13:36:54
Harold27
Harold27
Quote
phantom (ma 13 feb 2012 13:01:06 https://www.somda.nl/forum/4710/p378096/):
Quote
waalkade (ma 13 feb 2012 12:33:44 https://www.somda.nl/forum/4710/p378089/):
Quote
daniël_ddr (ma 13 feb 2012 11:12:28 https://www.somda.nl/forum/4710/p378076/): Dat linkje naar de ProRail-site geeft al een mogelijke oorzaak... VIRM zal in het NL profiel vallen en de Drontermeertunnel aannemelijk ook. En als je dan een goederentrein in GC profiel (hoger en breder) hebt zou het weleens niet kunnen passen
Is GC niet ouderwets, zie tegenwoordig op nieuwere en gereviseerde goederenwagens G1 staan.
http://de.wikipedia.org/wiki/Lichtraumprofil

Maar het zal wel even duren eer men zover is dat alle goederen treinen/wagons aangepast zijn aan dat nieuwe profiel,voor zover dat al mogelijk is bij alle soorten goederenwagens.
Miss dat daarom gekozen is( ? )om niet dat oudere profiel te hanteren,of men uberhaupt heeft nagedacht over verschil in profiel van reizigers en cargo tijdens aanleg van sommige dingen zou ik niet weten.
Miss dat iemand met meer kennis hier kan vertellen of men over profiel verschillen heeft nagedacht tijdens tekenen en uitvoeren van de lijn.
Zou best zonde wezen als men cargo als gebruiker wel in heeft gepland op een nieuwe spoorlijn maar vervolgens niet naar diverse profielverschillen heeft gekeken.

Dat het zonde zou zijn is een understatement: als het zo is lijkt het me meer de zoveelste blunder, als het de kosten niet zijn is het wel wat anders.

Laatst bewerkt door Harold27 op 13-02-2012 13:47
 

13-02-2012 20:08:36
timtrein
timtrein
Veel (container)treinen rijden ook als BP-treinen, kan goed dat die in GC vallen waar treinstellen NL zijn. Dan heb je al een hoop verklaard...  

24-02-2012 17:38:05
2410
2410
Ongelofelijk dat ze niet weten of er cargo door kan... maar wél cargo inhaalsporen hebben aangelegd  

24-02-2012 20:00:26
broek53
broek53
Voorlopig houd ik het allemaal op enorme broodjes-aap. Voordat we van alles en iedereen gaan afbranden, lijkt het mij slim om eens af te wachten wat er nu werkelijk aan de hand is/zou kunnen zijn.  

03-03-2012 11:27:54
fred67nl
fred67nl
Een blik in de netwerkverklaring voor 2013, om precies te zijn pagina 155, geeft aan dat het profiel voor het baanvak Lls-Zl, het profiel GC is, en aangezien de Betuweroute ook GC is, kan in theorie alles wat over de Betuweroute kan ook op Lls-Zl rijden.

Groeten,
Fred

Laatst bewerkt door spiketrain op 03-03-2012 11:31, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

03-03-2012 11:36:47
rolandrail
rolandrail
Quote
MDDM (ma 13 feb 2012 02:28:26 https://www.somda.nl/forum/4710/p378037/):
Quote
stefanuzz (zo 12 feb 2012 21:49:51 https://www.somda.nl/forum/4710/p378015/):
Quote
MDDM (zo 12 feb 2012 15:53:30 https://www.somda.nl/forum/4710/p377983/): Vanaf 13-08-12 t/m 07-12-12 als het goed is dagelijkse ritten voor wegleren.
Wat ik begrepen heb is dat er tussen de 300 en 350 machinisten zijn die gaan wegleren op de Hanzelijn in die periode.

Bijna goed begrepen. Zijn er maar 800
Welke standplaatsen zijn dan de gelukkigen. Ik hoorde o.a. Gvc maar in Ut wist men nog van niets dus die zijn niet de gelukkigen?
 

03-03-2012 11:38:16
rolandrail
rolandrail
Quote
broek53 (vr 24 feb 2012 20:00:26 https://www.somda.nl/forum/4710/p380103/): Voorlopig houd ik het allemaal op enorme broodjes-aap. Voordat we van alles en iedereen gaan afbranden, lijkt het mij slim om eens af te wachten wat er nu werkelijk aan de hand is/zou kunnen zijn.
De werkelijke oorzaak dat cargo in jaarplan 2012/3 geen paden krijgt op de Hanzelijn zou hinderwetvergunningsperikelen (geluidsplafonds) zijn, waardoor Prorail de vervoerders niet de paden kan garanderen.

Laatst bewerkt door rolandrail op 04-03-2012 12:57
 

03-03-2012 11:42:02
MDDM
MDDM
@Rolandrail Mcn van Ut stonden ook op het lijstje. Alleen niet alle mcn, maar van bepaalde roosters. Verder weet ik dat Lw, Gn, Zl, Asd, Rtd, Gvc en Lls op de lijst staan.


Gr Joop mcn Lls
 

13-03-2012 23:19:52
MDDM
MDDM
Zowel gisteren als vandaag stond er rond de klok van 12;40 een zwarte 189-er ter hoogte van Swifterbant Goederensporen. Waarschijnlijk voor proefbedrijf/testritten.


Gr Joop mcn Lls
 

13-03-2012 23:26:24
broek53
broek53
ERTMS-testen, ja.  

14-03-2012 12:20:42
snowie
snowie
Loc is de MRCE Dispolok 189 285 - gehuurd en gereden door DBS in opdracht van het HanzaRailTeam -rijdt sinds vorige week dinsdag op de Hanzelijn vanaf Wachtsporen Swifterbant testritten, soms naar Hattem aansluiting, ook vaak maar tot ingang tunnel Drontermeer. http://www.flickr.com/photos/cees_1251/6833934720/ naar foto van de loc afgesteld op de Wachtsporen, meer foto's van de testritten volgen.
Ondertussen zijn alle foto's van de testritten met de MRCE 189 285 t/m 12 maart beschikbaar http://www.flickr.com/photos/cees_1251/sets/72157629240465236/

Laatst bewerkt door snowie op 18-03-2012 11:00, reden: Fotolink set toegevoegd
 

15-03-2012 22:49:05
MDDM
MDDM
Quote
ZJ37 (zo 12 feb 2012 21:46:56 https://www.somda.nl/forum/4710/p378013/): Cargo's via de Hanzelijn is voorlopig van de baan. Het precieze weet ik er niet van, maar het schijnt iets te maken te hebben met de tunnel en wat profielprobleempjes.
Fabels. Vandaag met de projectmanager van de Hanzelijn gesproken en deze vraag ook voorgelegd. Zelfs hij had die verhalen gehoord of gelezen maar wees de verhalen naar het land der fabelen. De reden dat ik met hem in gesprek raakte had te maken met het feit dat ik een foto wilde maken van die 189-er die daar voor ERTMS en ATB testritten bezig is. Had mijn auto per ongeluk op een verkeerde plek gezet. En hij was er als de kippen bij om mij te vragen wat ik daar deed. Uitleg gegeven en een uitnodiging gekregen om mee te gaan naar Stb Daar eerst even wat foto's gemaakt en verder gesproken over de lijn. Ben veel wijzer geworden in ieder geval %08%


Gr Joop mcn Lls
 

15-03-2012 23:19:42
ZJ37
ZJ37
Roland heeft het inmiddels ook uitgelegd in zijn bericht van 3 maart jl.  

19-03-2012 13:03:00
snowie
snowie
Plan T 526 is ook weer op de Hanzelijn aanwezig voor gebruik bij oefeningen van Hulpverleningsinstanties van gemeente Dronten en Kampen. Donderdag 15 maart is het stel door 4 Plan V stellen overgebracht van Utrecht Daalsedijk (Utdd) naar de Wachtsporen op de Hanzelijn (Stb). Foto's van het transport heb ik niet, wel van de aanwezigheid van alle stellen op Stb en retourrit van de Plan V's op de Flevolijn http://www.flickr.com/photos/cees_1251/sets/72157629253902588/

Laatst bewerkt door snowie op 19-03-2012 13:11
 

19-03-2012 14:36:27
ZJ37
ZJ37
Vandaag zouden er rijtijdmetingen gedaan worden op de Hanzelijn, maar die zijn om een of andere reden niet doorgegaan.  

19-03-2012 15:23:15
treintim
treintim
Zouden die weer met een 189'er rijden vandaag?  

19-03-2012 15:27:31
MDDM
MDDM
Quote
ZJ37 (ma 19 mrt 2012 14:36:27 https://www.somda.nl/forum/4710/p383481/): Vandaag zouden er rijtijdmetingen gedaan worden op de Hanzelijn, maar die zijn om een of andere reden niet doorgegaan.
Testritten zijn al sinds donderdag geschrapt.


Gr Joop mcn Lls
 

19-03-2012 16:48:43
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (ma 19 mrt 2012 14:36:27 https://www.somda.nl/forum/4710/p383481/): Vandaag zouden er rijtijdmetingen gedaan worden op de Hanzelijn, maar die zijn om een of andere reden niet doorgegaan.

Toch wel een interessante volgorde: de conceptdrgl 2013, die grotendeels is opgehangen aan de Hanzelijn, is tot op de minuut uitgepuzzeld en nu pas worden er rijtijdmetingen gedaan. Dan vraag ik me toch af wat dan rijtijdmetingen nog voor zin hebben.
 

19-03-2012 16:56:39
broek53
broek53
Kan mij ook niets voorstellen bij rijtijdmetingen, althans niet in de zin dat er exact gekeken wordt hoe lang een ICM erover doet van Zwolle naar Lelystad. Dat zou niet eens kunnen, want de aansluitingen van de Hanzelijn zijn niet volledig in dienst. Kortom: het zal wel om anderssoortige metingen gegaan zijn.  

21-03-2012 22:09:48
snowie
snowie
Vandaag zijn de testritten op de Hazelijn hervat : vanmorgen was de Eloc MRCE 189 285 los aan het testen - vanmiddag was de loc op pad met een lange sleep van 35 wagens gevuld met schone ballast : meer dan 1700 ton aan de haak - met deze last werd 2 maal door de Drontermeertunnel heen-en-weer gereden - omlopen van de loc aan Kampense kant geschiedde met de wagens op station Kampen Zuid (later omgedoopt tot Kampen) - foto van doorkomst aan de Kampense kant van de tunnel op weg naar Dronten http://www.flickr.com/photos/cees_1251/6857599116/  

21-03-2012 22:21:19
MDDM
MDDM
Die testritten zijn maandag begonnen met die schone ballast trein. Zag maandag de hele handel staan rond de klok van 16:00 op de wachtsporen van Swifterbant.


Gr Joop mcn Lls