Ontwikkelingen Hanzelijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
11-04-2011 16:42:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
luytjes (zo 10 apr 2011 22:15:31 https://www.somda.nl/forum/4710/p328887/): Ik weet niet meer waar ik het heb gehoord of gelezen, maar er staat mij iets bij over het gebruik van de rij witte lampen in de lichtseinen als er onder ETCS wordt gereden. Volgens de nieuwste voorschriften zou de rij witte lampen niet meer nodig zijn en zou de machinist rijdend onder ETCS de lichtseinen gewoon kunnen negeren.
Is er iemand die dat kan bevestigen?

De lichtseinen op de Hanzelijn zijn namelijk niet voorzien van zo'n rij witte lampen.


Check, de rij witte lampen gaan inderdaad branden als ETCS in dienst is, het sein mag dan genegeerd worden.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 11-04-2011 16:43


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-04-2011 17:20:58
luytjes
luytjes
"Check" komt op mij over als een bevestiging van het verhaal dat ik ergens had opgevangen. Alleen aan de hand van dat verhaal vraag ik mij af of zo'n rij witte lampen nog nodig is als er onder ETCS wordt gereden. Ik heb dus de indruk dat je mijn vraag niet goed hebt begrepen  

11-04-2011 18:15:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Aha, las hem even te snel, mijn excuus, maar het antwoord daarop zou ik helaas niet weten


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-04-2011 18:57:46
treinfan
treinfan
De witte lampen zijn om aan te geven dat het seinbeeld niet opgevolgd hoeft te worden en om te laten blijken dat het sein niet kapot is. Een rood of gedoofd sein mag immers niet zomaar voorbijgereden worden  


11-04-2011 19:14:00
mren
mren
...tenzij je op cabinesignalering rijdt.
Dat is nu net de crux van de discussie hier.
 

11-04-2011 19:25:42
treinfan
treinfan
Dan houden we het erop dat het voor de gemoedsrust is van de machinisten van de sprinters: het lijkt mij niet echt geruststellend om ingehaald te worden door een ICE die zichtbaar allemaal rode seinen passeert  

11-04-2011 19:40:42
luytjes
luytjes
@mren: Dank voor het ophelderen van de discussie

@treinfan: Mogelijk baseer je je antwoord op een seinreglement dat recentelijk is gewijzigd. Daar gaat nu de hele vraag over.
 

11-04-2011 20:15:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik mag eigenlijk niet speculeren, maar ik heb zo het vermoeden dat ECTS nu aangepast op de seinen (dat een rood ATB sein ook echt rood is in ECTS), maar dat bijvoorbeeld het Oranje/Geel sein in ECTS veel eerder komt dan het ATB Oranje/Geel sein.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-04-2011 20:41:34
thom
thom
Waarom zou een geel sein bij ECTS eerder moeten komen dan bij ATB?

ATB is juist gebaseerd op de maximale remwegafstanden, ECTS berekend dit juist aan de hand van trein- en remgewicht en zou dus later remmen dan ATB toestaan.
 

11-04-2011 21:16:21
Klaasje
Klaasje
Bij ETCS hangt het compleet van de treinkarakteristieken af wanneer een remopdracht aan de machinist wordt gegeven (een soort geel sein dus). Bij reizigerstreinen kan die remopdracht zomaar een paar honderd meter later komen. Met de grootste uitschieter rond de 80 km/h. Bij hoge snelheden zijn de remtabellen voor seinontwerp alleen op reizigerstreinen gebaseerd. Onder de 100 km/h ook op goederentreinen. Daarentegen zit er meer tijdvertraging in een seinbeeldverbetering bij ETCS omdat het doorgeven van de gegevens nogal lang duurt.  

11-04-2011 22:10:02
kiekkiek
kiekkiek
Die rij witte lampen voor ECTS heeft zijn betekenis sinds vorig jaar juni verloren.

http://www.ivw.nl/Images/Wijziging%20Regeling%20spoorverkeer%20op%208%20juli%202010%20-%20stcrt-2010-10451_tcm247-287371.pdf
 

11-04-2011 22:48:06
luytjes
luytjes
Duidelijk. Bedankt!  

13-04-2011 17:57:40
treintim
treintim
Zojuist gehoord van zo'n medewerker van uitzendbureau Outstanding (die mensen in gele vestjes die op de traverse over station Zwolle steeds mensen helpen bij de liften en daar ook nog wel enkele maanden zullen staan) dat de loopbrug met langzame liften zo ongeveer 3 jaar in gebruik blijft...

Èn dat er gelukkig nog 'fietsrailingen/wielbegeleiders' op de enorm hoge trappen geïnstalleerd zullen worden voor fietsers!
 

13-04-2011 20:09:52
broek53
broek53
Tis wel grappig dat het hier nu al een hele tijd over (de liften van) de traverse van Zwolle gaat. Dat is nu net zowat het en ige in het Zwolse dat niets met de Hanzelijn te maken heeft!  

13-04-2011 20:49:10
jochem
jochem
Nou na, niet helemaal. Voor de Hanzelijn is een vierde perron en een bredere tunnel nodig. Om met name die laatste mogelijk te maken is de traverse gebouwd. Dus direct een gevolg van de Hanzelijn

Beetje vergezocht, ik weet het, maar toch
 

13-04-2011 21:28:03
broek53
broek53
Nope, het tunnelprobleem bestond en bestaat ook zonder de Hanzelijn. Het is ook een ander project dan het vierde perron en de ombouw van het emplacement. Het tunnelproject is later in de uitvoering van deze ombouw geschoven.  

20-04-2011 09:35:23
jochem
jochem
Om nog even kort op de trage liften terug te komen:

ProRail verbetert liften traverse station Zwolle

ZWOLLE - ProRail pakt de liften aan van de tijdelijke traverse van station Zwolle. De spoorbeheerder is ontevreden over de liften. Deze blijken te traag en worden daarom vervangen.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/8535957/ProRail-verbetert-liften-traverse-station-Zwolle.ece
 

20-04-2011 16:20:14
dvdhoven
dvdhoven
Voor werkzaamheden op station Zwolle en dus ook de liften, hebben we dit topic: https://www.somda.nl/forum/10231/Werkzaamheden+station+Zwolle/
En daar had ik dit al vermeld.


Dick van den Hoven
 

10-05-2011 21:56:59
stefanuzz
stefanuzz
Dit stond vanmorgen in de krant. Jammer dat het college enig realiteitswaanzin lijkt te zijn verloren. %08% Alsof er geen enkele goederentrein meer over de Veluwelijn gaat rijden bij de ingebruikname van de Hanzelijn. Wat te denken van omleidingen als gevolg van b.v. een aanrijding-met-persoon, draadbreuk, etc.? En wat te denken van treinen naar b.v. defensie bij Hde? Nee, het college van Harderwijk is denk ik even het juiste spoor kwijt. %08%

Goederenvervoer Veluwespoor stopt
(Bron: De Stentor, regiokatern Veluwe-West, di 10 mei 2011 - http://www.destentor.nl/regio/veluwewest/8663944/Goederenvervoer-Veluwespoor-stopt.ece )

HARDERWIJK - De gemeente Harderwijk gaat er van uit dat er vanaf 2012 geen goederentreinen meer langs de stations van Nijkerk, Putten, Ermelo, Harderwijk en Nunspeet denderen.

Dan is het ook voorbij met overlast door ellenlange en dreunende treinen in de nachtelijke uren. Dat antwoordt het college van burgemeester en wethouders op vragen van gemeenteraadslid Ida Stoevelaar (CDA). Met name vanuit de omgeving Weiburglaan en het Nachthok in Harderwijk komen veel klachten over geluidsoverlast en trillingen. Maar het probleem speelt ook in Nijkerk in de wijk De Wittenburg en in mindere mate in Ermelo.

Spooraanpassingen of geluidsreducerende maatregelen zijn volgens het Harderwijker college niet nodig, want in de toekomst, als de Hanzelijn klaar is, is het gedaan met goederenvervoer over de Veluwe.

De Hanzelijn, het nieuwe spoor voor goederen en personen tussen Zwolle en Lelystad, wordt eind 2012 in gebruik genomen. Het nieuwe vijftig kilometer lange tracé verkort de route vanuit Amsterdam naar Zwolle, in 2012 het grootste spoorknooppunt van Nederland, met meer dan vijftig kilometer ten opzichte van de huidige route.

ProRail verwacht in beide richtingen maximaal 34 treinen per dag over het nieuwe spoor te sturen door de gemeenten Lelystad, Dronten, Kampen, Hattem en Zwolle. "Belangrijker dan de korte afstand is de kortere reistijd", geeft Elles in 't Hout van ProRail aan. "Het wordt dertig minuten." Het is volgens haar inderdaad logischer om het goederenvervoer tussen de Randstad en Zwolle via de Hanzelijn af te wikkelen. In de Milieu Effect Rapportage (MER) van de Hanzelijn geeft ProRail dat ook zwart-op-wit aan. In 't Hout houdt echter een slag om de arm. "Die garantie geven we nu nog niet. Goederenvervoer over het spoor is een uiterst ingewikkeld proces."

Hoe dan ook wordt het goederenvervoer over het spoor tussen Amersfoort en Zwolle minder. En dat zal effect hebben op geluidsoverlast, nachtrust en de doorstroming van het verkeer. Noch de wijkvereniging Horsterweg in Ermelo, noch wijkvereniging Stadsweiden in Harderwijk, noch de Nijkerkse wijkvereniging voor Paasbos en omgeving Wittenburg stelt overigens veel last te hebben van treinlawaai. "We hebben meer last van de herrie van de A28 dan van de treinen", reageert Nico Veenstra van de wijkvereniging Stadsweiden. Een trein maakt meer herrie, maar psychologisch is dat beter te verdragen omdat er een eind aan komt. "Het gesuis van auto's op de snelweg blijft aanhouden.''

Wat zijn de gevolgen voor de regio? Lawaaioverlast van treinen is voor de Belangengroep Horsterweg in Ermelo niet zo'n prangende kwestie. "We hebben meer last van de toename van het verkeer over de Horsterweg", laat Han Aberman van de belangengroep weten. Sinds in Ermelo-Noord enkele wegen zijn afgesloten en doorgaand verkeer uit Harderwijk via de Kolbaanweg het dorp in dendert, is de leefbaarheid van de Horsterweg sterk achteruit gegaan. "De vrees is dat het verkeer in de toekomst om de tien minuten vast staat als er meer treinen naar de Randstad gaan rijden."

Toch wil de belangengroep geen tunnel. "Dat leidt alleen maar tot nog meer verkeer over de Horsterweg."

Laatst bewerkt door stefanuzz op 10-05-2011 21:57
 

10-05-2011 22:05:20
mren
mren
Bij de meeste kranten worden de koppen niet gemaakt door degene die het artikel schrijft, dus er kan enige discrepantie tussen bestaan. Dat zal ook hier wel gebeurd zijn, aangezien het artikel niets meldt over geen goederentreinen.  

13-06-2011 19:58:44
stefanuzz
stefanuzz
Dit pinksterweekend is de buitendienststelling in verband met het aansluiten van het spoor Zl-Amf op de nieuwe spoorbrug. De boog waar iedereen van dacht dat het onmogelijk zou zijn ligt er nu toch echt. De boog kent overigens minder verkanting dan b.v. de boog aan de Zwolse zijde van de brug waar ook 130km/h mogelijk is.

Foto's op http://hanzelijn-hattem.nl/foto/506
 

13-06-2011 20:22:38
mat64
mat64
mooie foto's weer iemand enig idee wanneer de sporen uit zwolle worden aangesloten op de sporen uit lelystad ?  

13-06-2011 20:23:59
bart84
Moderator
bart84
Enige tijd geleden ben ik nog over de oude brug richting het zuiden gegaan en doe vielen mij die twee middelste spoorstaven ook al op, maar waar ze voor dienen weet ik niet. Deze liggen op de nieuwe brug en een stukje aan de Zl-kant op beide sporen tussen de normale spoorstaven in (zie ook de foto's in de link van Stefanuzz). Kan iemand uitleggen waar deze extra staven voor zijn?


Mvg. Bart
 

13-06-2011 20:31:25
mdj
mdj
Op de burg zal dat wel een middengeleider zijn (dus dat een treinstel er niet ineens vanaf dondert, maar het spoor blijft volgen bij een eventuele ontsporing). Komt ook voor bij viaducten en tunnels elders in het land.

Laatst bewerkt door mdj op 13-06-2011 20:31


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-06-2011 22:39:14
Dr_Thodt
Dr_Thodt
mooie foto's weer
die met de gesmolten thermiet vind echt heel mooi met die gloed
deze dus: http://hanzelijn-hattem.nl/fotomap/2011-06-13/20110613-162418_SV6574.jpg


Zoomzoomzoom
 

13-06-2011 22:44:01
mkns
mkns
Quote
stefanuzz (ma 13 jun 2011 19:58:44 https://www.somda.nl/forum/4710/p339855/): Dit pinksterweekend is de buitendienststelling in verband met het aansluiten van het spoor Zl-Amf op de nieuwe spoorbrug. De boog waar iedereen van dacht dat het onmogelijk zou zijn ligt er nu toch echt. De boog kent overigens minder verkanting dan b.v. de boog aan de Zwolse zijde van de brug waar ook 130km/h mogelijk is.

Foto's op http://hanzelijn-hattem.nl/foto/506


Da's weer een fraaie serie foto's. The next best thing als je er zelf niet met de neus bovenop kunt staan. Mooi in beeld gebracht welke werkzaamheden uitgevoerd zijn in de afgelopen dagen. Maagdelijk nieuw spoor wachtend om bereden te worden...

@Stefanuzz, maak je wel eens foto's bij de werkzaamheden in Nijverdal? En wanneer mogen we weer foto's uit Arnhem verwachten? Kan zelf wel een plaatje schieten van het nieuwe perron in Arnhem vanuit de naastgelegen Parktoren. Ik zit daar af en toe vanwege werkzaamheden. Geeft een aardig overzicht van de nieuwe situatie.
 

13-06-2011 23:12:00
stefanuzz
stefanuzz
Nijverdal is een project waar ik niet op zit.. Tot nu toe enkel Hanzelijn, Arnhem (SIA + OV-terminal), Amsterdam CS (LVP) en binnenkort waarschijnlijk Den Bosch. Wat er verder nog komt is voor mij ook nog onbekend.

Ik kan zelf niet wachten totdat straks de Hanzelijn aangesloten is op de sporen naar Zwolle... dat duurt nog maar enkele weken als het goed is. Daarna gaan de testritten beginnen. %08% In juni wordt er 's nachts getest, in juli 's avonds en in augustus overdag. Of dat ook echt met treinen is of enkel vanuit de TRDL-posten werd niet echt goed vermeldt in het artikel dat laatst in De Stentor stond.
 

18-06-2011 00:17:40
stefanuzz
stefanuzz
En vanaf vandaag is ook het fietspad geopend dat aan de spoorbrug vast zit. Een leuk plekje voor treinenliefhebbers... op enkele meters naast je razen de treinen langs je heen. Aan de Hattemse zijde van de IJssel ter hoogte van de wisselstraat is het wel interessant qua foto's, maar pas op het moment dat straks de rood-witte hekjes verdwenen zijn; getuige de volgende foto: http://twitpic.com/5ct5r8 (via @BasLuyt / Luytjes)

Foto's van de openingshandeling + wat info over de fietsroutes op http://hanzelijn-hattem.nl/nieuws/352/fietspad_op_spoorbrug_feestelijk_geopend/
 

30-06-2011 18:34:19
noof
noof
Vanaf zaterdag wordt op station Zl begonnen met het plaatsen van de damwanden voor de nieuwe tunnel. Heeft onder andere tot gevolg dat komend weekend in elk geval de 3600 serie van spoor 14 vertrekt en de 5600 naar spoor 3b is gegaan en er zullen nog wel meer dingen zijn.

De 3600 vertrekt dan ook om .20 en .50 over het hele uur. De IC's uit de richting Mp (een gedeelte, het Friesche gedeelte rijdt Lw-Mp v.v) komen aan om .15/.46 en vertrekken op hetzelfde tijdstip richting Amf, dus daar zie ik nog wel wat plusjes ontstaan.

Het plaatsen van de damwanden duurt tot en met 3 augustus.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-06-2011 19:03:21
dvdhoven
dvdhoven
Voor werkzaamheden op station Zwolle, is een ander topic: https://www.somda.nl/forum/10231/Werkzaamheden+station+Zwolle/


Dick van den Hoven
 

08-07-2011 14:46:37
JellevdHam
JellevdHam
ik snap nog steeds niet hoe ze dat nou willen gaan doen: Hoe vervoer je al die reizigers als Station Zwolle gesloten is?  

08-07-2011 14:50:41
HansBeeker
HansBeeker
Arnhem was ook dicht, en dat heeft zich ook prima verzorgd... NS zet gewoon extra fietsen in.

Denk na. Hoe zou jij reizigers vervoeren als treinverkeer eruit ligt? JUIST. met de bus. En ja, er zijn al een groot aantal bussen gereserveerd bij diverse bedrijven.
 

08-07-2011 14:53:04
JellevdHam
JellevdHam
Heb je gelijk in. Maar waar laten ze al die treinen die op opstelterrein Zwolle staan? Amersfoort mischien...
En bij welke bedrijven hebben ze dan bussen gehuurd? Connexxion, veolia, Arriva...
En de goederentreinen dan? worden daar ook bussen voor ingezet?

Laatst bewerkt door JellevdHam op 08-07-2011 14:59
 

08-07-2011 15:19:09
HansBeeker
HansBeeker
Goederentreinen kunnen via één spoor naar het Noorden. Vanuit Deventer kan er nog net gekeerd worden op Zlge. Sporen 202 en 201 blijven beschikbaar. Ook om Onnen (werkplaats) te bereiken.
De treinen die op Zlr staan, zijn allang weg of naar de sloop. En Zlge redden ze zich ook wel mee. Daar staat immers ook genoeg materieel wat ingezet kan en zal worden.

Welke vervoerders? Touringcarbedrijven, regionale vervoerders et cetera

Laatst bewerkt door HansBeeker op 08-07-2011 15:19
 

08-07-2011 16:43:53
stefanuzz
stefanuzz
Discussies over de verbouwing van station Zwolle en de gevolgen daarvan worden volgens mij besproken in het topic over station Zwolle.  

08-07-2011 17:05:17
JellevdHam
JellevdHam
Je hebt gelijk%08%

Laatst bewerkt door JellevdHam op 08-07-2011 17:06
 

20-07-2011 14:01:36
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. De betrokkenen zullen begrijpen waarom.


Groet, Spiketrain
 

22-07-2011 23:01:27
snowie
snowie
Meetritten over de Hanzelijn zijn al enige tijd aan de gang. Op dit moment wordt hiervoor gebruik gemaakt van Eurailscout BRT-91 (beter bekend als mP Jules) in combinatie met een dieselloc van Volkerrail - vandaag was dat 203-5. Een kleine impressie is te vinden op http://www.flickr.com/photos/cees_1251/archives/date-taken/2011/07/22/?view=md

Laatst bewerkt door snowie op 22-07-2011 23:02
 

23-07-2011 20:51:13
train85
train85
Beide loks stonden vandaag weer in Amf te rusten.  

17-08-2011 21:41:36
broek53
broek53
Op 31 augustus wordt de Hanzelijn bij Hattemerbroek beveiligingstechnisch aangesloten op de Veluwelijn - en daarna gaat de aansluiting ook meteen weer buiten dienst.  

18-08-2011 12:26:28
abcde
abcde
2 vragen over de Hanzelijn :

1) Gaat de IC Gn - Zl - Alm - Shl - Gvc nu wel of niet stoppen in Lelystad ?
2) Is er al een uurpatroon, een BUP bekend van deze IC en de sprinter Zl - Alm - verder ?

Laatst bewerkt door abcde op 18-08-2011 15:24
 

21-08-2011 20:40:25
Klaasje
Klaasje
1. In studies als OV-SAAL wordt er vanuit gegaan dat de IC daar wel zal stoppen. Dit in tegenstelling tot de reistijdstudies die voor de Hanzelijn zijn gedaan en op basis waarvan grote tijdswinsten op Zwolle - Amsterdam waren gebaseerd. De SAAL studie is nieuwer en is op basis van nieuwere gegevens. Toch zegt dat niet alles SAAL is van Prorail en de gereden dienstregeling is van NS.
2. Gezien de krantenberichten een tijd terug waarin stond dat de reistijdwinst die beloofd was niet behaald zou worden in 2013 kunnen we er alleen maar vanuit gaan dat die BUP's er zijn. Ik ben alleen bang dat we nog even moeten afwachten hoe het allemaal gaat uitpakken.

Laatst bewerkt door Klaasje op 21-08-2011 20:40
 

04-09-2011 21:16:45
Roco2400
Roco2400
Hallo allen,

Is al bekend wanneer de sloop van de oude IJssel(spoor)brug begint?
Volgens de planning zouden ze daarmee in Augustus/September beginnen, maar tot nu toe is er nog geen actie te bespeuren.

mvg, Fred.
 

05-09-2011 00:17:59
Hoera63
Hoera63
Geen idee. Wat ik wel weet is dat er mogelijk een pijler bewaard wordt (bron: meest recente Rail Magazine). Welke dat wordt is ook nog niet zeker.  

07-09-2011 13:14:03
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dat staat ook in de nieuwste Rail Magazine. Het zal de zuidelijke pijler zijn, aan de Hattemse zijde met de plaquette, welke door Thorbecke was onthuld destijds.  

07-09-2011 13:53:27
Edb3
Edb3
Ja, die wordt inderdaad bewaard. Is al een jaar of wat bekend.  

07-09-2011 13:59:22
mren
mren
Het gebeurt overigens bij vrijwel alle bruggen dat een deel bewaard wordt. Zie bijvoorbeeld die stalen kunstwerken naast diverse bruggen (bijv A16 over het Hollandsch Diep), dat zijn meestal de overblijfselen van de oude brug.  

07-09-2011 14:49:32
MDDM
MDDM
Vanaf April 2012 wordt de Hanzelijn gedeeltelijk opgeleverd aan Prorail en in Juli 2012 helemaal. Vanaf September - Oktober krijgen de mcn van Lls opleiding/wegleren op de Hanzelijn t.b.v opleiden overige mcn uit het land die er op gaan rijden.


Gr Joop mcn Lls
 

07-09-2011 17:16:25
taigagaai
Moderator
taigagaai
En dan kan met het wijzigingsblad van oktober 2012 de eerste treinen gaan rijden via de Hanzelijn? Dan zou het 1 van de weinige projecten zijn die op tijd klaar is.  

07-09-2011 17:17:52
MDDM
MDDM
Dat zou helemaal mooi zijn hè?


Gr Joop mcn Lls
 

07-09-2011 17:25:27
Klaasje
Klaasje
Met de treinserie 3700 of 3900 doorkarren voor die paar maanden zeker. Ik denk alleen wel dat NS dan ruzie krijgt met Connexxion. Of het gaat gebeuren is deel twee.  

07-09-2011 18:03:23
MDDM
MDDM
Als er doorgereden gaat worden is het met de 3700 Zl - Gvc vv

Laatst bewerkt door MDDM op 07-09-2011 18:03


Gr Joop mcn Lls
 

07-09-2011 18:10:53
daniel81
daniel81
In de uiteindelijke versie wel. Maar het lijkt mij sterk dat die serie in oktober al naar Gvc gaat doorrijden; en als er een tijdelijke pendel tussen Zl en Lls wordt ingesteld dan kan dat natuurlijk vanalles zijn: een doorgetrokken 3700, 3900 of desnoods een lossen pendeldienst. Wat omlooptechnisch maar het beste uitkomt. Toch?  

07-09-2011 18:19:15
MDDM
MDDM
Is niet aan de orde. Als er gereden gaat worden, zijn het instructie ritten. Geen reizigers treinen. Moeten heel veel mcn opgeleid worden, en dat gebeurd op de dag en in de avond.


Gr Joop mcn Lls
 


07-09-2011 20:23:46
Geerrritt
Geerrritt
Quote
Roco2400 (zo 04 sep 2011 21:16:45 https://www.somda.nl/forum/4710/p353486/):
Is al bekend wanneer de sloop van de oude IJssel(spoor)brug begint?

Zie net op hanzelijn-hattem.nl dat er aanstaande maandag begonnen zal worden met de sloop.
 

08-09-2011 19:21:17
Klaasje
Klaasje
Quote
daniel81 (wo 07 sep 2011 18:10:53 https://www.somda.nl/forum/4710/p354021/): In de uiteindelijke versie wel. Maar het lijkt mij sterk dat die serie in oktober al naar Gvc gaat doorrijden; en als er een tijdelijke pendel tussen Zl en Lls wordt ingesteld dan kan dat natuurlijk vanalles zijn: een doorgetrokken 3700, 3900 of desnoods een lossen pendeldienst. Wat omlooptechnisch maar het beste uitkomt. Toch?

Ik weet niet of je het wist.. maar vanaf december dit jaar gaat de 3700 Lls-Gvc rijden.

Laatst bewerkt door Klaasje op 08-09-2011 20:42, reden: Corrigeren foutje
 

08-09-2011 19:47:56
timtrein
timtrein
December dit jaar? Terwijl de lijn pas in april 2012 wordt opgeleverd? Da's wel knap.  

08-09-2011 19:52:46
MDDM
MDDM
De 3700 gaat vanaf December Lls - Gvc rijden.


Gr Joop mcn Lls
 

08-09-2011 19:58:46
pluisje
pluisje
Ja, en morgen is het 1 april...  

08-09-2011 20:11:48
R1-2010
R1-2010
Quote
MDDM (wo 07 sep 2011 18:19:15 https://www.somda.nl/forum/4710/p354024/): Is niet aan de orde. Als er gereden gaat worden, zijn het instructie ritten. Geen reizigers treinen. Moeten heel veel mcn opgeleid worden, en dat gebeurd op de dag en in de avond.
Waar bestaat die opleiding uit, behalve wegleren? Zo spannend kan dat toch niet zijn? Of is die tunnel een extra aandachtspunt?
 

08-09-2011 20:14:52
MDDM
MDDM
Heb de instructie materialen nog niet gezien, kan ik je nog geen antwoord op geven.


Gr Joop mcn Lls
 

08-09-2011 20:17:56
MDDM
MDDM
Quote
pluisje (do 08 sep 2011 19:58:46 https://www.somda.nl/forum/4710/p354244/): Ja, en morgen is het 1 april...
Neuh, morgen is het 9-9-11
Om er nog even op terug te komen, Pluisje:

R 3700 3799 NSR NSR IC C Lls - Alm - Wp - Shl - Hfd - Ledn - Gvc Komt uit de dienstregeling voor 2012 welke je kan vinden op de site van Prorail.

Laatst bewerkt door MDDM op 08-09-2011 21:24


Gr Joop mcn Lls
 

08-09-2011 20:24:23
Klaasje
Klaasje
Quote
MDDM (do 08 sep 2011 19:52:46 https://www.somda.nl/forum/4710/p354241/): De 3700 gaat vanaf December Lls - Gvc rijden.

Dat dus Mijn excuses voor het ongemak.
 

08-09-2011 21:19:38
Roco2400
Roco2400
Hallo Geerrritt,

Thanx, ik ga meteen de update van Stefan bekijken.
Komt mooi uit dat ze maandag beginnen, heb vanaf maandag 3 weken vakantie.

mvg, Fred.
 

08-09-2011 21:28:52
daniel81
daniel81
Quote
Klaasje (do 08 sep 2011 19:21:17 https://www.somda.nl/forum/4710/p354238/):
Quote
daniel81 (wo 07 sep 2011 18:10:53 https://www.somda.nl/forum/4710/p354021/): In de uiteindelijke versie wel. Maar het lijkt mij sterk dat die serie in oktober al naar Gvc gaat doorrijden; en als er een tijdelijke pendel tussen Zl en Lls wordt ingesteld dan kan dat natuurlijk vanalles zijn: een doorgetrokken 3700, 3900 of desnoods een lossen pendeldienst. Wat omlooptechnisch maar het beste uitkomt. Toch?

Ik weet niet of je het wist.. maar vanaf december dit jaar gaat de 3700 Lls-Gvc rijden.

Dat wist ik inderdaad niet
 

14-09-2011 11:57:54
stefanuzz
stefanuzz
Een fotoserie van het uiteindelijk uitvaren van de brug is te vinden op http://hanzelijn-hattem.nl/foto/517/dinsdag_13_september_2011/ Hopelijk worden niet al te veel mensen hier sentimenteel van.  

26-09-2011 19:28:52
wimhoekema
wimhoekema
komende vrijdag 30 september schijnt de VSM weer met een stoomtrein over de Hanzelijn te gaan voor een besloten rit, zo vernam ik afgelopen weekend van een Nederlandse pilot-mcn.

Laatst bewerkt door wimhoekema op 26-09-2011 19:33
 

11-10-2011 22:10:33
woepje
woepje
De minister heeft een brief, zie http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/10/11/brief-van-de-minister-van-infrastructuur-en-milieu-inzake-dienstregeling-hoofdrailnet-2013.html, gestuurd naar de tweede kamer met de huidige plannen voor drgl 2013, wanneer de Hanzelijn in dienst zal komen. In de bijlage staat al de nodige info. Uiteraard veranderd dit elke minuut nog, maar wel interessant om te volgen welke koers men lijkt te gaan varen.

Actueel is de volgende optie:

1x per uur Gn-Rtd (via Veluwelijn) en 1x per uur Gn-Gvc via Hanzelijn. Zelfde verhaal voor de andere tak: Lw-Rtd en Lw-Gvc. Dus niet 2x per uur Gn-Gvc en 2x per uur Lw-Rtd.
 

11-10-2011 22:36:21
Klaasje
Klaasje
Is dat niet iets voor een "Dienstregeling 2013 wat is waar?"-topic?  

11-10-2011 22:42:20
woepje
woepje
Had gezocht op 'hanzelijn' en kwam natuurlijk hier uit. Maar zie nu dat er zo gauw geen drgl 2013 topic is. Kan een moderator dit even afsplitsen in een nieuw drgl 2013 topic?  

12-10-2011 10:58:24
floriss
floriss
Volgens mij pas het onderwerp ook wel binnen dit topic, zolang we het maar beperken tot de Hanzelijn. De overige eventuele aanpassingen kunnen dan in een nieuw te openen topic voor 2013 worden behandeld.

Mijn eerste reactie op de voorstellen van NSR voor een basisdienstregeling voor de Hanzelijn zijn positief.
Het voorstel om Groningen zowel 1x per uur een rechtstreekse IC verbinding te geven met Amsterdam Zuid en Schiphol via de Hanzelijn, als 1x per uur een rechtstreekse verbinding te behouden met Amersfoort en Utrecht, geeft NSR in ieder geval de tijd om de beide reizigerstromen te bestuderen in verband met een eventuele eindkeuze voor een corridor verbinding.
Dat daarnaast de verbinding Groningen - Zwolle nog eens een stuk sneller wordt door alleen nog in Assen te stoppen, draagt ook nog eens bij aan het idee van een snellere en toch zo veel mogelijk rechtstreekse verbinding met zowel de noordelijke als de zuidelijke randstad.

Laatst bewerkt door floriss op 12-10-2011 10:59
 

12-10-2011 13:03:49
daniel81
daniel81
Toch bestaat er al een topic over dit onderwerp, houd wel uw zakdoek bij de hand voor het geval het openen ervan tot een hevige niesbui leidt
https://www.somda.nl/forum/6366/h_dienstregeling%20hanzelijn/
 

11-01-2012 13:53:49
broek53
broek53
*kuch* Voor de liefhebbers van druilerig weer in nevelige polders met een leuk motief: vrijdag de 13e (!) gaat de "Jules", geduwd door dieselloc, de Hanzelijn meten.  

11-01-2012 15:28:29
snowie
snowie
De weerberichten gezien hebbende wordt dit een fraaie foto in het uitgestrekte landschap van de Flevopolder%02%, bedankt !

Laatst bewerkt door snowie op 11-01-2012 15:29
 

01-02-2012 12:14:40
broek53
broek53
Op 23 januari is de spanning op de bovenleiding van de Hanzelijn gezet. Jl maandag 30 januari heeft de "Jim" proefritten gemaakt (tot ruim 140 km/h). De komende weken gebeurt het testen weer met diesellocs (met ERTMS); rond 1 maart moet er een BR 189 gaan rijden.  

01-02-2012 20:11:10
maxje
maxje
Hoe zit het nou eigelijk met de Hanzelijn. Jules / Jim moetten nog steeds testritten rijden, maar waarvoor eigelijk? Ik dacht dat alles wel goedgekeurd zou zijn. Zeker nu de bovenleiding gevoed wordt.

Laatst bewerkt door maxje op 01-02-2012 20:11
 

01-02-2012 21:53:43
broek53
broek53
Jules heeft de ATB getest en verder zijn de testen voornamelijk de ERTMS en wel die van verschillende fabrikanten. Straks wordt het steeds interessanter: op een zeker moment zal er ook met 200 of 220 km/h getest worden. Materieel nog onbekend.  

01-02-2012 22:05:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Op de HSL deden ze dat volgensmij met een taurus? maargoed, dat zien we dan wel weer, heb geen zin in een materieelspeculatie hier

Ik vraag mij af, nu er getest word met verschillende fabrikanten, is dit meteen een proef dat wellicht nadat deze succesvol verloopt, dit word uitgerold in heel nederland?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-02-2012 22:32:14
mat64
mat64
puur omdat alle nieuw aangelegde spoorlijnen van ERTMS voorzien moeten worden  

01-02-2012 22:37:45
guuglurg
guuglurg
Quote
dlm4yjp (wo 01 feb 2012 22:05:40 https://www.somda.nl/forum/4710/p376035/): Op de HSL deden ze dat volgensmij met een taurus?
Wordt nog moeilijk, de bovenleidingsspanning ligt op dit moment op 1,5 kV bij de hanzelijn(), waarbij de max echt 160 is. 200 of hoger is dan dus niet mogelijk met voordehandliggend materieel
 

01-02-2012 22:41:07
mren
mren
Max 160 bij 1500V is geen natuurwet hoor; VIRM haalt immers ook de 180 onder 1500V.  

01-02-2012 22:43:19
john563
john563
lijkt mij sterk, er is zat spul wat 200 kan op 1500 volt (thalys die het ook tussen utrecht en amsterdam heeft gedaan), etc. etc. (V250).  

01-02-2012 23:00:00
timtrein
timtrein
Ik vrees dat een losse mP ook dicht in de buurt zal komen als je de ATB uit zet  

01-02-2012 23:09:16
john563
john563
nou, denk het niet, boven de 175 wil mat 64 nog wel eens rondvuur creeren.

Maar uit ervaring ICM red het ook zonder ATB.
 

01-02-2012 23:19:13
guuglurg
guuglurg
Is het al wel bekend op welke termijn we 25 kV kunnen verwachten?  

01-02-2012 23:24:00
mren
mren
Voorlopig niet, want de vervoerders willen niet investeren in 25kV/1500-materieel als het er niet ligt en voor henzelf niet nodig is en de staat zal het niet aanleggen omdat er geen materieel is.  

01-02-2012 23:24:18
john563
john563
daar hebben we het al 15 jaar over en iedere keer word dat ingetrokken, ik denk als SGM en ICM eruitgaan dat het dan gaat gebeuren.......  

01-02-2012 23:46:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik wou net zeggen, waarom zouden dan alle BVL portalen die nu geplaatst worden, waar dan ook in nederland, voorbereid zijn op 25KVAC?
Voor de hanzelijn is zelfs het voedingsstation -mits het sinds de afgelopen 2 jaar niet gewijzigd is- voorzien van een 25KVAC installatie.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-02-2012 00:02:49
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp (wo 01 feb 2012 22:05:40 https://www.somda.nl/forum/4710/p376035/): Op de HSL deden ze dat volgensmij met een taurus? maargoed, dat zien we dan wel weer, heb geen zin in een materieelspeculatie hier
Ik vraag mij af, nu er getest word met verschillende fabrikanten, is dit meteen een proef dat wellicht nadat deze succesvol verloopt, dit word uitgerold in heel nederland?
ProRail heeft geen ERTMS-beleid, althans: geen invoeringsbeleid, dus dat is nogal makkelijk.

Materieel dat de snelheidsproeven gaat doen, is gewoon nog niet bekend. Het valt niet mee om partijen op zo iets " ingewikkelds " te laten samenwerken tegenwoordig. Verantwoordelijkheden, schadeclaims, noem maar op... De beste kans maakt op het moment een ICE, met name omdat die het snelst op hogere snelheden zit onder 1800 V. Een TGV doet daar stukken langer over.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-02-2012 01:14
 

02-02-2012 00:54:34
waalkade
waalkade
Helaas, we zijn geen jongens onder mekaar meer.
Er zijn teveel buitenstaanders het vak techniek binnengedrongen.
Ik wil toch nog even speculeren, krijgen we een ICE zoals uit een startset?
Of te wel een ingekorte versie.

Laatst bewerkt door waalkade op 02-02-2012 00:55
 

02-02-2012 01:57:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Je zou haast gaan denken dat je zoiets met "eigen" materieel zou gaan doen: v250
maargoed, we zullen het wel zien...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 02-02-2012 01:57


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-02-2012 04:58:20
maigoda
maigoda
Quote
john563 (wo 01 feb 2012 23:09:16 https://www.somda.nl/forum/4710/p376061/): nou, denk het niet, boven de 175 wil mat 64 nog wel eens rondvuur creeren.

Dat ligt een beetje aan de staat van de motoren. Toen de 501 nieuw was, is er een proefrit gereden waarbij men 178 heeft gehaald.
Groetjes,
Emiel
 

02-02-2012 05:00:00
maigoda
maigoda
Quote
mat64 (wo 01 feb 2012 22:32:14 https://www.somda.nl/forum/4710/p376046/): puur omdat alle nieuw aangelegde spoorlijnen van ERTMS voorzien moeten worden

Alleen is de Hanzelijn geen "nieuwe" spoorlijn, maar een "verlenging" van de Flevolijn. Anders had men ook geen ATB mogen inbouwen.
Groetjes,
Emiel
 

02-02-2012 06:48:38
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp (do 02 feb 2012 01:57:27 https://www.somda.nl/forum/4710/p376084/): Je zou haast gaan denken dat je zoiets met "eigen" materieel zou gaan doen: v250
maargoed, we zullen het wel zien...
Aan de V250 is niets "eigens" zolang ze van Ansaldo zijn.
 

02-02-2012 08:53:21
midniight
midniight
De eerst v250's zijn toch al overgedragen? (rm jan/feb 2012)


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

02-02-2012 09:48:16
R1-2010
R1-2010
Nee, die zijn niet overgedragen. Die zijn in bruikleen.  

02-02-2012 10:40:49
Klaasje
Klaasje
Volgens de meneer van de NMBS op de hoorzetting over de HSL in de TK zijn ze met het afrondende papierwerk bezig voor een definitieve toelating. Overigens heb ik niet het idee dat de spoorlijn in de eerste paar jaar met een hogere snelheid dan 140 km/h bereden zal worden en de periode daarna hebben we het waarschijnlijk over 160 km/h. De winst van sneller rijden is ook alleen echt te incasseren als de snelle treinen Lelystad overslaan.  

02-02-2012 10:47:48
qj7141
qj7141
De winst van sneller rijden zou *kuch* ook behaald worden als de layout Zwolle wordt gebouwd zoals in de plannen stond...  

02-02-2012 11:58:32
jeanne
jeanne
Dat de emplacement layout van Zwolle deze zomer niet gigantisch op de schop gaat, beteken nog lang niet dat het er uiteindelijk wel van gaat komen. We wachten alles rustig af.  

02-02-2012 12:07:09
broek53
broek53
Quote
Klaasje (do 02 feb 2012 10:40:49 https://www.somda.nl/forum/4710/p376128/): Volgens de meneer van de NMBS op de hoorzetting over de HSL in de TK zijn ze met het afrondende papierwerk bezig voor een definitieve toelating. Overigens heb ik niet het idee dat de spoorlijn in de eerste paar jaar met een hogere snelheid dan 140 km/h bereden zal worden en de periode daarna hebben we het waarschijnlijk over 160 km/h. De winst van sneller rijden is ook alleen echt te incasseren als de snelle treinen Lelystad overslaan.
De proefritten met hoge snelheid worden eigenlijk alleen gehouden omdat niemand een andere methode weet om 'aan te tonen' dat het baanvak geschikt is voor de bestelde snelheden. En de aannemer heeft nu eenmaal de verplichting om dat aan te tonen. Daar bedoel ik verder niets negatiefs mee, maar meer moeten we er ook niet achter zoeken. Vandaar ook dat elk materieel in feite goed is. En omdat het baanvak zich nog bevindt tussen servet en tafellaken (wel berijdbaar, maar deels onder verantwoording van ProRail en deels van de aannemer) is het lastig organiseren. Dat is alles. Als de proeven eraan dreigen te komen, hoop ik bijtijds een schreeuw te kunnen geven.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-02-2012 12:07