Wijzigingen per 7 april 2008
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
19-02-2008 20:28:02
robbertc
robbertc
Wijzigingsblad April is afgesloten. Volgens mij kan het geen kwaad om hier wat (kleine) dienstregelings-wijziging te spammen (dacht ik zo). Weten we alvast wat voor veranderingen in de dienstregeling ons te wachten staat...

- De tijden in de serie 5800 gaan iets veranderen vanwege de punctaliteit. Avat > Utg krijgt in Amf -1 bij vertrek (wordt .05/.35) en die -1 loopt tot en met Hilversum Noord (dacht ik). 5800 Utg > Avat krijgt in Hvs (a./v.) +1, Baarn Aansluiting +2 en aankomst in Amf +3 (.25/.55). Hierdoor vertrekt de 12500/12700 in Amf, richting Ut 1 minuut eerder (.21/.51).
Dit hele gebeuren kan al op dagplan-niveau eerder worden uitgevoerd.

- In Ah gaan de verrichtingen op spoor 3 en 4 wisselen. Alles wat nu op spoor 4 gebeurt, gaat naar spoor 3 en andersom. Dit kan omdat vanaf april spoor 3 weer een doorgaand spoor wordt. Sporen 5 en 6 worden dan kopsporen. Doordat de Tielenaar en de 3600 (bij vertrek) nu geen overkruis meer hebben, gaat de 3600 Ah > Rsd nu 1 minuut eerder weg. Dit blijft -1 tot en met Est.

- Ook de series 6800 en 6900 krijgen op de (meeste) stations tussen Mt/Hrl en Std v.v. -1.

- In Ehv worden over het algemeen de aankomende 3500'en op spoor 2 binnengenomen en de 5200 zal worden behandeld op spoor 1. Hier zijn wel een behoorlijk aantal uitzonderingen op.

- De 5600 Zl > Ut krijgt op het traject Wz-Avat -1 om de (schaarse) rijtijdmarge wat verderop het traject te leggen.

- De (al in een andere genoemd topic) stop in Best van de 3500 op doordeweekse dagen.

Er zijn nog wel meer kleine wijzigingen, maar dit waren de 'opvallendste' wel...
 

19-02-2008 20:52:20
nielsie21
nielsie21
Zijn er geen wijzigingen wat betreft materieelinzet?

Laatst bewerkt door nielsie21 op 19-02-2008 20:52
 

19-02-2008 20:55:01
stephan90
stephan90
Zover ik weet komt de negende set ICL in diest en wel in de 2000. Geen idee welke treinen overigens. Verder komt er geloof ik meer VIRM in de 3700 en blijft er nog een set mat'64 daar. Van verdere wijzigingen is mij niks bekend, maar er is vast wel iemand die er het fijne van weet...  

19-02-2008 21:35:49
treinfan
treinfan
De 5800 moest ook wel eens gaan veranderen, omdat de 5823 doordeweeks bijna nooit op tijd rijdt en deze te amf ook vaak de 1500 ophoudt om te vertrekken  


19-02-2008 21:36:07
Iceman
Iceman
Er zou toch ook een ruiling komen voor 4500. DDM1 eruit, DDAR erin. Of gaat dat eerder gebeuren dan April?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

19-02-2008 21:44:46
wcm
wcm
Waar ligt spoor 5 in Arnhem? Naar wat ik weet is het 3+4, 6+7, 8+9. Of is mij interpretatie verkeerd en bedoel je echt spoor. Ik vat het nu op als perron namelijk.  

19-02-2008 21:44:59
spoorhaas
spoorhaas
Is het ook bekend waar dan dat DDM-1 van de 4500 gaat rijden?  

19-02-2008 21:47:42
robbertc
robbertc
Ik heb me zelf bezig gehouden met de dienstregelingswijzigingen van april. Vandaar dat ik dat kan posten. Ben verder niet van de materieelinzet, en de verandering daarvan per april. Heb daar wel het eea over gehoord, maar daar wil ik me eigenlijk niet al te veel over uit laten (ik weet de gevoeligheid van die info niet)... Maar misschien kan idd iemand anders daar (in een later stadium, wellicht) wel wat meer over vertellen  

19-02-2008 21:48:32
robbertc
robbertc
Quote
wcm: Waar ligt spoor 5 in Arnhem? Naar wat ik weet is het 3+4, 6+7, 8+9. Of is mij interpretatie verkeerd en bedoel je echt spoor. Ik vat het nu op als perron namelijk.

Spoor 5 ligt tussen (perron)spoor 4 en 6
 

20-02-2008 13:02:52
ruud.h
ruud.h
volgens mij is dat het midden spoor tussen 4 en 6 in dat moet spoor 5 zijn maar is geen opstap plaats


ruud.h
 

20-02-2008 13:49:25
keesje
keesje
Wat dingetjes op materieelgebied:

#diensten Plan T van 26 naar 25 diensten
#diensten Plan V van 149 naar 148 diensten
#diensten VIRM IV van 40 naar 41 diensten
#diensten DDAR + loc van 24 naar 25 diensten

Inzet op de 3700:
ma-vr VIRM VI: 5; Mat '64: 3 stellen in één compositie
za VIRM VI: 1; Mat '64: 5 composities, meestal elk 2 stellen.
zo VIRM VI: 2; Mat '64: 4 composities, meestal elk 2 stellen.

Inzet ICL op de 2000:
ma-vr 2012/23/28/39/42/53/58/69 en 3086.
za LM 80502 Nm-Amf LM 80503 Amf-Nm (uitwisseling)
zo niks

Inzet Plan T:
ma-vr in de series 3400/4400/4900/5000/5100/5700/6300/12100/19800 (+ buitenbeentje 3317 Ekz-Ledn ma-vr)
za ook in 7400/9800
zo ook in 6000/13600/16000/7400/9800

Enkele buitenbeentjes vanaf 07/04/08:
9882 wo-do met VIRM VI
21401 (Rtd-Ehv!) za met ICM IV
21410 (Ehv!-Ut) za met ICM IV
3910/3923 zo met 2x Plan V
 

20-02-2008 14:09:25
broek53
broek53
Is het (redelijk onzalige) voornemen om een ICR-trekduw naar de 1900 te verhuizen, niet doorgegaan?  

20-02-2008 14:36:02
keesje
keesje
Ja dat is doorgegaan; ICR op de 1900 als volgt:

ma-do 1915/26/39/50/63/71963 Vl-Ehv
vr 1915/26/39/50/63/74/87
za 1924
zo 1929/40/53/64/77/88

Laatst bewerkt door keesje op 20-02-2008 14:36
 

20-02-2008 14:51:38
geertw
geertw
Quote
keesje: ma-do 1915/26/39/50/63/71963 Vl-Ehv

Volgens mij kan er een forumgebruiker zijn onderschrift aan gaan passen... %08%

Op dit moment zou er toch ook al ICL (planmatig) in de 2000 rijden, of is dat weer veranderd?
 

20-02-2008 14:57:45
keesje
keesje
Ja planmatig wel, maar ik zie het nooit. Het zou tot 7 april moeten zitten in 2014/25/30/41/44/55/60/71 in ieder geval.  

20-02-2008 15:07:14
nielsie21
nielsie21
Blijft er ook nog DD-AR in 6019/6020 enz. zitten?  

20-02-2008 15:13:07
Iceman
Iceman
Quote
keesje: Ja dat is doorgegaan; ICR op de 1900 als volgt:

ma-do 1915/26/39/50/63/71963 Vl-Ehv
vr 1915/26/39/50/63/74/87
za 1924
zo 1929/40/53/64/77/88


Goed nieuws voor de mensen aldaar, een comfort verbetering!

Over de DDM1, als het DDM1 inderdaad verdwijnt (wat ik hier dus niet lees) zal het waarschijnlijk verkassen naar de flevolijntjes. Hoop het wel, anders zitten we hiet tot 2009 nog met vertragingen%03%.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

20-02-2008 15:24:30
ruysdael
ruysdael
Tsk... DDM-1 doet al jaren dienst in de 4500.
En hoezo is ICK->ICRm een vooruitgang? Dat moet ieder voor zich weten m.i. Ik vind het nl. een achteruitgang, maargoed.
 

20-02-2008 15:28:06
Iceman
Iceman
Ja maar met PMW haalt DDM1 de drgl vaak niet en DDAR wel. Daarom zou het erg prettig zijn als er een ruiling kwam.

Laatst bewerkt door Iceman op 20-02-2008 15:28


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

20-02-2008 15:33:06
Meiziger
Meiziger
Quote
broek53: Is het (redelijk onzalige) voornemen om een ICR-trekduw naar de 1900 te verhuizen, niet doorgegaan?

Waarom is dat onzalig volgens jou? Wat zijn überhaupt de overwegingen voor deze verhuizing?

Laatst bewerkt door Meiziger op 20-02-2008 15:34
 

20-02-2008 15:40:21
treinfan
treinfan
Onzalig zal het wel zijn omdat er tussen Gv en Gvc niet geduwd mag worden, meen ik  

20-02-2008 16:25:29
raymond16
raymond16
Overigens: ik neem aan dat het in de 1900 wel om een stam van 10 bakken gaat? Want anders worden de problemen nog groter omdat 11 bakken ICK al te klein zijn en 7 bakken ICRm zijn dat dus ook nog.
Ruiling van de 5200 en 3500 is een logische. Als de 3500 iets te laat is, moet de 6400 uit Wt wachten tot de 3500 weg is. Dat vertraagd ook gelijk de achterop liggende 800. Op spoor 1 heeft de 3500 net wat meer tijd, wat dus ervoor zorgt dat de kans op vertraging veel kleiner wordt.

Laatst bewerkt door raymond16 op 20-02-2008 16:27
 

20-02-2008 19:31:06
stephan90
stephan90
ICR in de 1900 En ten koste van wat gaat dat? ICK of VIRM? EN is dit een extra ICR in de omloop of wordt deze uit de 2000 of 3500 vandaan getrokken. Ik zie trouwens maar een set ICL genoemd staan in de 2000... ik dacht er samen met de geplande van nu, op dat moment twee zouden zijn? Veel vragen ja, maar ben nogal benieuwd

p.s. Hier in Somda staan ze niet, maar weet iemand de paden van de 80502/80503
 

20-02-2008 20:51:23
lamote_ban
lamote_ban
Quote
robbertc:
- De (al in een andere genoemd topic) stop in Best van de 3500 op doordeweekse dagen.


Enig idee waar de tijd voor die extra stop vandaan komt?
 

20-02-2008 21:09:54
justin
justin
De overstap van 3500 op 5200 in Ehv is nu geloof ik drie minuten, met de extra stop te Bet is dat nog maar één minuut of worden reizigers dan aanbevolen om in Bet over te stappen?  

20-02-2008 21:17:56
raymond16
raymond16
Overstap in Ehv is nu 2 minuten en aangezien dat volgens NS de minimale overstaptijd is kan je daar eigenlijk niet aan zitten. De 5200 om .14 laten aankomen gaat ook niet lukken denk ik gezien de rijtijd daar. Reizigers pas in Bet laten overstappen vertraagd de boel nog veel meer, aangezien de 5200 pas om .00 en .30 in Beth is. De huidige passeertijd van de 3500 ligt al op .23 en .53  

20-02-2008 21:27:23
NDS
NDS
Quote
wcm: Waar ligt spoor 5 in Arnhem? Naar wat ik weet is het 3+4, 6+7, 8+9. Of is mij interpretatie verkeerd en bedoel je echt spoor. Ik vat het nu op als perron namelijk.

Als over sporennummers gaat is het inderdaad niet de bedoeling dat je dat als perron opvat want we hebben hier toch echt nog maar 3 perrons.

Ik neem aan dat naast spoor 3 ook spoor 2 weer ingebruik genomen word, zo niet dan gaan ze hier in Ah nog wel een probleem krijgen want spoor 5 is zeer druk.

Alle nachttreinen zullen neem ik aan wel van spoor 7 moeten gaan als 4 t/m 6 buiten dienst is.

Groetjes Michiel
 

20-02-2008 21:28:35
train85
train85
Spoor 4,5 en 6 worden dan kopperron. En spoor 2 en 3 kunnen we dan weer als doorgaande sporen gebruiken en ook spoor 20 (Ahb) kunnen we weer gebruiken.  

20-02-2008 21:49:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
stephan90: ICR in de 1900 En ten koste van wat gaat dat? ICK of VIRM?
Ten koste van ICK, da's tenminste wat er nu normaalgesproken in de 1963 rijdt

@Geertw: valt wel mee hoor met dat onderschrift, 'tis een terugkeer naar de hoeveelheid ICRm van voor 9 december. (en 'tis maar de vraag of ik op 7 april nog wel dagelijks die treintjes heb, maar da's off-topic)
Toen was 't de 1916 die vast ICRm had, nu dan de 1963.

Maargoed, ik hoor hier mensen over 10 bakken ICR... laten dat er in godsnaam meer zijn anders gaan er mensen achterblijven in Rotterdam met de 1963. Die heeft met 11 bakken ICK de gangpaden al helemaal vol staan.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 20-02-2008 21:50


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-02-2008 21:52:28
robbertc
robbertc
Over dat een ICR-stam 10 rijtuigen is (of 7, voor de 3600), hoef je niet te twijfelen... dat gaat niet veranderen..  

20-02-2008 21:52:39
lamote_ban
lamote_ban
Quote
raymond16: Overstap in Ehv is nu 2 minuten en aangezien dat volgens NS de minimale overstaptijd is kan je daar eigenlijk niet aan zitten. De 5200 om .14 laten aankomen gaat ook niet lukken denk ik gezien de rijtijd daar. Reizigers pas in Bet laten overstappen vertraagd de boel nog veel meer, aangezien de 5200 pas om .00 en .30 in Beth is. De huidige passeertijd van de 3500 ligt al op .23 en .53

Als de aansluiting van/naar de 5200 verloren gaat is het middel erger dan de kwaal.
 

20-02-2008 22:51:20
stephan90
stephan90
Quote
daniël_ddr:
Quote
stephan90: ICR in de 1900 En ten koste van wat gaat dat? ICK of VIRM?
Ten koste van ICK, da's tenminste wat er nu normaalgesproken in de 1963 rijdt

@Geertw:
Maargoed, ik hoor hier mensen over 10 bakken ICR... laten dat er in godsnaam meer zijn anders gaan er mensen achterblijven in Rotterdam met de 1963. Die heeft met 11 bakken ICK de gangpaden al helemaal vol staan.


Had natuurlijk gekund dat er wat geschoven werd met ICK en VIRM in die serie..
Ik denk wel dat er in een rijtuig ICRm meer mensen kunnen dan in een ICK. Ten eerste heeft een ICRm al meer zitplaatsen (84 tegenover: 72) en iets doet mij vermoeden dat het balkon van een ICRm ook ruimer is..
 

20-02-2008 22:55:49
woepje
woepje
Volgens mij scheelt dat dan niet zoveel. Als ICRm iets meer mensen aan kan dan ICK en er is 1 bak minder dan ICK, dan kom je uiteindelijk ongeveer weer op hetzelfde uit.  

20-02-2008 23:16:37
Iceman
Iceman
En Dat ICK dat vrijkomt, wat gebeurd daarmee? Aan de kant?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

21-02-2008 00:52:41
justin
justin
Of de 5200 met 1-2 minuut later vertrekken vanuit Ehv. Keertijd in Dn was vrij ruim uit mijn vorige ervaring namelijk... Of wordt dat niet reëel geacht?  

21-02-2008 09:10:37
robbertc
robbertc
3500 komt aan om .15/.45 in Ehv, dus 2 minuten later. 3500 vertrekt 2 minuten eerder uit Ehv. De 5200 naar Deurne gaat om .17/.47 vertrekken.  

21-02-2008 09:34:40
keesje
keesje
Quote
daniël_ddr: Maargoed, ik hoor hier mensen over 10 bakken ICR... laten dat er in godsnaam meer zijn anders gaan er mensen achterblijven in Rotterdam met de 1963. Die heeft met 11 bakken ICK de gangpaden al helemaal vol staan.


Inderdaad 10 bakken ICR, maar deze bieden meer plek dan in 11 bakken ICK. Ter vergelijking:

ICK BAB-BAB-BAB-BBD: 162 zitplaatsen 1e klas en 549 zitplaatsen 2e klas
ICR BAB-BAB-BAB-BDs: 177 zitplaatsen 1e klas en 556 zitplaatsen 2e klas

Nu is die ICR-stam echter gepland met een BAB stam minder en met een BBB-stam meer, dus nu wordt vooral de 1e klas een probleem in de spits en hebben de 2e klas mensen veel meer plek:

ICK BAB-BAB-BAB-BBD: 162 zitplaatsen 1e klas en 549 zitplaatsen 2e klas
ICR BAB-BAB-BBB-BDs: 118 zitplaatsen 1e klas en 640 zitplaatsen 2e klas

Laatst bewerkt door keesje op 21-02-2008 09:44
 

21-02-2008 14:15:52
nielske90
nielske90
Quote
justin: Of de 5200 met 1-2 minuut later vertrekken vanuit Ehv. Keertijd in Dn was vrij ruim uit mijn vorige ervaring namelijk... Of wordt dat niet reëel geacht?


Die 5200 ri.Dn 1-2 minuten later laten vertrekken is het probleem niet. Dat lukt wel, alleen in de andere richting zit je met een probleem. In Dn is het zo dat eerst de 1900 vertrekt ri.Gvc. Vervolgens komt de 1900 ri.Vl binnen, en pas dan kan de 5200 weg. Veel mogelijkheid om te schuiven met de vertrektijd van de 5200 naar Tbwt is er dus niet.
Alleen een ingrijpende maatregel op station Deurne (die ik laatst ergens heb gepost) zou de overstap intakt kunnen laten, maar zo'n verbouwing redt je niet vóór april.
 

21-02-2008 14:58:38
robbertc
robbertc
De 5200 uit Deurne naar Tilburg West komt (iig vanaf april) om .13/.43 aan in Ehv en de 3500 naar Shl vertrekt dus om .15/.45. Als het goed is, is het een cross-platform-overstap, dus is het te doen...  

21-02-2008 15:16:15
nielske90
nielske90
Maar waar haalt de 5200 dan die 2 minuten tijdwinst vandaan? %03%  

21-02-2008 15:58:38
lamote_ban
lamote_ban
Twee minuten eerder weg uit Deurne waarschijnlijk.
Dat kan want de keertijd daar is heel royaal.
 

21-02-2008 16:17:54
raymond16
raymond16
Ja, het zou kunnen, dan zit ie twee minuten achter de 1900 bij vertrek in Dn, dus dan moet de 1900 op tijd zijn om er voor te zorgen dat hij die twee minuten haalt. Het betekent dus wel weer gelijk een nog langere stop voor de 5200 in Ehv, namelijk alweer 7 minuten, maar dat is het probleem niet.
Het kan wel, maar het wordt wel krapjes.

Laatst bewerkt door raymond16 op 21-02-2008 16:18
 

21-02-2008 16:18:23
robbertc
robbertc
De 1900 uit Ehv naar Vl gaat om .19/.49 in Dn zijn. De 5200 vertrekt uit Dn dan om .52/.22

Laatst bewerkt door robbertc op 21-02-2008 16:18
 

21-02-2008 16:20:37
raymond16
raymond16
Dan neem ik haast aan dat de vertrektijden vanaf Venlo allemaal een minuutje vervroegd worden
Dat scheelt idd alweer een belangrijke minuut, dus dan maakt het verschuiven uiteindelijk helemaal niks uit en is er niemand meer gedupeerd. Probleem opgelost.

Laatst bewerkt door raymond16 op 21-02-2008 16:21
 

21-02-2008 16:52:16
nielske90
nielske90
Quote
robbertc: De 1900 uit Ehv naar Vl gaat om .19/.49 in Dn zijn. De 5200 vertrekt uit Dn dan om .52/.22

Wat is dan het verschil met de huidige situatie? Alleen dat de 5200 nu op .23/.53 vertrekt... Is dat ene minuutje voldoende?
En wat heeft de 1900 er dan mee te maken, want dat is nu ook zijn vertrektijd. En bovendien kun je de 1900 niet één minuut opschuiven, want dat ding rijdt nou al nooit op tijd...%03%
 

21-02-2008 16:53:28
lamote_ban
lamote_ban
Quote
raymond16: Ja, het zou kunnen, dan zit ie twee minuten achter de 1900 bij vertrek in Dn, dus dan moet de 1900 op tijd zijn om er voor te zorgen dat hij die twee minuten haalt. Het betekent dus wel weer gelijk een nog langere stop voor de 5200 in Ehv, namelijk alweer 7 minuten, maar dat is het probleem niet.
Het kan wel, maar het wordt wel krapjes.

Ik begrijp dit niet: de 1900 vertrekt nu om 14-42, de 5200 om 23-53. Dus niet echt vlak achter elkaar. Verder is de langere stop in Ehv geen enkel probleem, die heeft de 6400/9600 ook.
Wel krap wordt kruising in Deurne met de 1900 richting Venlo. Twee minuten is echter op zich genoeg en als de 1900 te laat is kan de 5200 voorrang krijgen omdat de 1900 verder richting Venlo nauwelijks kritieke aansluitingen heeft.
 

21-02-2008 16:56:21
raymond16
raymond16
Ik heb ook half scheef zitten kijken in de doorkomststaat
Maar het ging iig wel om die kruising in Dn die aan de krappe kant is, maar zoals je zelf al zegt kan de 5200 makkelijk voorrang krijgen.
 

21-02-2008 20:09:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
keesje: Nu is die ICR-stam echter gepland met een BAB stam minder en met een BBB-stam meer, dus nu wordt vooral de 1e klas een probleem in de spits en hebben de 2e klas mensen veel meer plek:

ICK BAB-BAB-BAB-BBD: 162 zitplaatsen 1e klas en 549 zitplaatsen 2e klas
ICR BAB-BAB-BBB-BDs: 118 zitplaatsen 1e klas en 640 zitplaatsen 2e klas
Ehm, BBB moet neem ik aan een Bf-B-Bf zijn, da's toch de samenstelling van de 5800-stammetjes? Dan kom je ietsje lager uit in de zitplaatsen door het grote balkon, maar heb je uiteraard weer meer staanplaatsen.

Hoe zit het trouwens met de sta-capaciteit van ICRm? Mede doordat je in ICRm veel meer overzicht hebt, verwacht ik namelijk juist dat mensen eerder zullen blijven staan. In ICK lopen velen echt de coupétjes af op zoek naar het laatste plekje. Dat mede gezien met het feit dat je zeker in de 1963 te maken hebt met veel vervoer op de korte afstand, namelijk een grote hoeveelheid reizigers die van Rtd met overstap naar een bestemming tussen Ddr en Gdm reizen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-02-2008 21:47:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
5800 stammetjes kunnen zowel Bf-B-Bf, als B-Bf-B zijn. Of ik heb al lang niet meer naar de mat sms gekeken, want toen ik mijn schriftje aan t bijwerken was met info uit HOV-RN en OdR zag ik die combinaties namelijk voorbij komen.  

21-02-2008 22:30:25
stephan90
stephan90
Inmiddels lopen ook de acht BD- rijtuigen mee in deze setjes  

22-02-2008 07:14:29
taigagaai
Moderator
taigagaai
Hmmm, de 5700 stammetjes bestaan dus ook niet meer als ik het goed begrijp? Dan zal ik komend weekend mijn schriftje maar eens flink gaan aanpassen  

22-02-2008 21:38:25
broek53
broek53
Er is al een hoop over en weer gegaan over het ICL en ICR. Eerst een uitlegje. Per 7 april komt op papier een extra stam ICL in dienst, het instromingsschema volgend. Deze komt als tweede stam in de serie 2000. Nu was de bedoeling daarmee VIRM te vervangen dat naar de 3700 zou verhuizen. Er is echter de kaasschaaf over de omloop gehaald en een aantal te grote treinen met VIRM is wat verkleind, en met de winst daarvan wordt de 3700 nu van meer VIRM voorzien. De extra ICL-stam in de 2000 vervangt daarom een trekduwstam ICR (in die 2000) en die ICR-stam verhuist naar de serie 1900.

Tot zover het verhaal zoals het tot vanmiddag was. Aan de hand van o.a. de Somda-spots heb ik zeer waarschijnlijk deze inzet voorlopig de nek om helpen draaien. De beschikbaarheid van de ICL in de praktijk is immers bar en boos: een of twee stammen rijden altijd met vervangend materieel, en er zijn stammen met een A, met een B, en zelfs eentje met A en B manco. Er waren bijvoorbeeld op zeker ogenblik 30 rijtuigen defect op een bestand van 97 !
De omloopmakers en het materieelregelcentrum zijn nu met elkaar in contact geraakt wat geleid heeft tot het voornemen deze wijziging per 7 april terug te draaien, in de zin dat er geen extra ICL wordt ingezet, de stam ICR op zijn plekkie blijft en de ICK-stam idem. Dat wil men dan zo laten tot bewijsbaar voldoende ICL op de wielen is.
 

22-02-2008 22:02:16
Iceman
Iceman
Ik dacht dat DDM1 onbetrouwbaar was, maar 30 van de 97 is bijna 31%.

Is dat een structureel probleem die defecten met ICL, of is het gewoon pech dat ze zovaak kapot gaan?

Laatst bewerkt door Iceman op 22-02-2008 22:04


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

22-02-2008 22:11:46
broek53
broek53
Slechte spullen die door de ooit zo betrouwbare DB-werkplaatsen worden geleverd, en te laat. Onvoldoende tot geen kennis en opleiding bij NedTrain om kleindere defecten afdoende door storingsmonteurs te laten verhelpen. Ontzettend dom contract dat defecte ICL en ICL voor onderhoud naar Duitsland moet. Gegaranderd twee weken weg, minimaal. Kortom: een bijzonder slecht doordacht project.
Mij leek het toppunt wel dat als de laatste ICL nog niet eens binnen zijn, de eerste ICK's aan de kant gezet zouden worden, terwijl de ICL-treinen een bron van terechte klachten zouden zijn. Mensen opgepropt in te kleine treinen de Dijksgracht laten passeren en daar naar weggezette rijtuigen laten kijken, dat leek mij wel een uitdaging voor de concern-communicatie ook
 


22-02-2008 22:12:38
treinfan
treinfan
of het pech is of een structureel probleem is, weet ik niet, maar ik heb het al eenmaal gezien dat één deur in een hele ICL-compositie niet altijd bij de eerste keer sleutelen dichtging en er dus meerdere malen gesleuteld moest worden door de hc en dat is al een defect

@broek53: is er misschien ook bekend of er nog een ICK/ICR compositie ingezet gaat worden, zoals de bedoeling was met de reserve ICK-B's en ICR-A's
 

22-02-2008 22:15:45
broek53
broek53
Nee, de ICK-ICR-combi's zijn gesneuveld in de interne bureaucratie van met name NedTrain, en zijn nu hopelijk niet meer nodig omdat het aantal ICL-stammen voorlopig niet meer uitgebreid wordt. De A's die ervoor bestemd hadden kunnen zijn (361 en 362) gaan nu, zoals eerder gemeld, in ICL-stammen mee rijden.
de 361 is vandaag (samen met het wrak van ICK 927) op de Watergraafsmeer aangekomen, en de 362 komt uit een proefritgebeuren op de HSL Zuid.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-02-2008 22:17
 

22-02-2008 22:38:36
Iceman
Iceman
Is het niet mogelijk om die defecte ICL rijtuigen te vervangen door DDM1 bakken? Kan me herinneren dat die ook wel is in ICR meereden. Die DDM1 kan je wel uit de 14500/4500, en dan die met DDAR (gebeurd nu toch al vaak zat). Bovendien past er in 1 DDM1 bak ook nog is meer volk dan een ICL bak, en is DDM1 vooral in de daluren in de 4500 beetje overdreven.

Ik weet niet of het technisch kan, zo niet dan houdt het op natuurlijk.

Laatst bewerkt door Iceman op 22-02-2008 22:39


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

22-02-2008 22:52:04
rogier
rogier
@iceman:
1. waarom moet zowat ieder informatief topic over materieelinzet en dienstregelingen ontaarden in proefzeppelins en speculaties over technische details?
2. zou men dat DDM niet elders hard nodig hebben?

Laatst bewerkt door rogier op 22-02-2008 22:52
 

22-02-2008 22:56:19
Iceman
Iceman
Dat DDM1 kan hier dus gemist worden. Het zou hier alleen maar opruimen (lees topics over 4500).
En ik probeer alleen maar mee te denken over een probleem. En het heeft toch invloed op de materieelinzet? Ik probeer wat uit te ruilen..


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

22-02-2008 22:58:36
rogier
rogier
Kan daar niet beter een apart 'bedenk hier u eigen materieelinzet'-topic voor gemaakt worden? Op deze manier beginnen feitelijke plannen en allerlei fantasiën door elkaar te lopen en dat begint wel erg groteske vormen aan te nemen.  

23-02-2008 01:06:36
broek53
broek53
Dat is op zichzelf zo gek nog niet, als apart topic bedoel ik. En dat een feitelijk topic liefst een feitelijk topic moet blijven, is voor het overzicht inderdaad wel bevorderlijk.
Om dit idee niet in de lucht te laten hangen, dan nog eenmaal een OT-antwoord;-): DDM-1-rijtuigen kunnen van zichzelf niet als gewoon getrokken rijtuig optreden; dan moet er een statische omzetter in (en die zijn er nu net uitgehaald).
Los daarvan: er is geen overschot aan DDM-1. Dat die stammen te groot zijn als ze in de daluren rijden, is wat anders dan wat ze in de spits versjouwen.
En derdens: bij een relatief overschot aan materieel zal er geen dtoptreinerig materieel ingezet gaan worden in de "echte" intercity's.
Nu terug naar het wijzigingsblad !
 

23-02-2008 02:02:48
Iceman
Iceman
Goed wijzingsblad April. Komen er hier (4500) dan nou wel of geen vaste Darren? Zou wel lekker zijn, kan ik gewoon de 4529 naar school nemen in plaats van de 14527 (als die al rijdt).

Nu kan dat niet vanwege de vertragingen door de DDM1.

Laatst bewerkt door Iceman op 23-02-2008 11:18


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

23-02-2008 12:06:27
lucky
lucky
Even terugkomend op het bericht van broek53 over het niet verplaatsen van ICL/ICK stammen. Wat ik daar mis is of er nu ook een VIRM minder naar de 3700 gaat? Lijkt me wel, tenzij ergens anders nog een VIRM weg kan worden getoverd.  

23-02-2008 12:39:38
bjornl
bjornl
Quote
broek53: Er is echter de kaasschaaf over de omloop gehaald en een aantal te grote treinen met VIRM is wat verkleind, en met de winst daarvan wordt de 3700 nu van meer VIRM voorzien.

Lijkt mij duidelijk, wel meer VIRM in de 3700 dus.
 

23-02-2008 14:58:19
stephan90
stephan90
Quote
broek53: Nee, de ICK-ICR-combi's zijn gesneuveld in de interne bureaucratie van met name NedTrain, en zijn nu hopelijk niet meer nodig omdat het aantal ICL-stammen voorlopig niet meer uitgebreid wordt.


En weet je toevallig wat de hoofdreden van NedtTain was. Angst dat de rijtuigen uit deze stam gemixt zouden worden met "echte" ICR en ICK setjes? Of is het niet mogelijk met de rangeerdienst? Afijn, blijft dus in ieder geval evenveel ICK in dienst%02%
 

23-02-2008 20:17:05
lucky
lucky
Quote
bjornl:
Quote
broek53: Er is echter de kaasschaaf over de omloop gehaald en een aantal te grote treinen met VIRM is wat verkleind, en met de winst daarvan wordt de 3700 nu van meer VIRM voorzien.

Lijkt mij duidelijk, wel meer VIRM in de 3700 dus.


Dat was me wel duidelijk, maar dat was de situatie voor de kwestie met ICL. Mijn vraag gaat erom of er nu *1* minder VIRM naar de 3700 gaat.
 

24-02-2008 11:26:37
timtrein
timtrein
Het spoorbedrijf (NS en wat er verder bij betrokken is) is het "echte" rijden met getrokken treinen al jaren geleden verleerd. Het een en ander is een beetje te versnipperd om echt goed met getrokken treinen om te kunnen gaan. Voor simpele defecten rijtuigen naar Duitsland sturen is natuurlijk van den gekke. Er zou een NedTrain-vestiging in Nederland moeten zijn die zich echt op die getrokken rijtuigen richt. Mt is een beetje onpraktisch (te ver weg), dus je zou zoiets in de Zaanstraat of op de Meer moeten inrichten. Zet er een paar mensen op die je er echt in specialiseert, idem met storingsmonteurs langs de baan, leer machinisten weer hoe je met dat spul rijdt, zet een fatsoenlijke rangeerdienst op, en je zult zien dat de beschikbaarheid met sprongen omhoog gaat. Maar ja, dat vereist organisatorisch nog wel het een en ander bij zowel NSR als NedTrain.

Jammer, want getrokken mat heeft veel meer potentie dan het geklungel van nu...
 

24-02-2008 13:44:40
lamote_ban
lamote_ban
@timtrein: Particulieren zouden dat onderhoud ongetwijfeld veel sneller op de rit hebben dan het bureaucratische NedTrain, dat voor iedere oplossing wel een probleem weet. Alleen politiek ligt het gevoelig als NSR zelf onderhoud buiten NedTrain zou uitbesteden, maar misschien zou dat indirect kunnen lopen via DB.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-02-2008 13:44
 

24-02-2008 19:56:23
thom
thom
Wie weet wat die afspraken omtrend het onderhod zijn, voor hetzelfde geld wil DB dat helemaal niet aan een ander overlaten of zit het in de leaseprijs naar NSR....  

25-02-2008 00:50:54
broek53
broek53
Quote
lamotep: @timtrein: Particulieren zouden dat onderhoud ongetwijfeld veel sneller op de rit hebben dan het bureaucratische NedTrain, dat voor iedere oplossing wel een probleem weet. Alleen politiek ligt het gevoelig als NSR zelf onderhoud buiten NedTrain zou uitbesteden, maar misschien zou dat indirect kunnen lopen via DB.
NSR hééft het onderhoud uitbesteed, en wel aan de DB & dus niet aan NedTrain. Het probleem zit 'm erin dat het defectenherstel in Nederland bij NT zit, en dat heeft niet voldoende verstand van deze rijtuigen, ofwel maakt nauwelijks aanstalten om het al te veel storingsmonteurs bij te brengen. Daar zit 'm de kneep.
NSR is overigens niets te beroerd om werk uit te besteden, hoor. De helft van de revisies loopt immers inmiddels in het buitenland, en de revisie/ombouw van DDAR zal waarschijnlijk ook Europees worden aanbesteed.
 

26-02-2008 19:41:46
julius
julius
Quote
broek53: Nee, de ICK-ICR-combi's zijn gesneuveld in de interne bureaucratie van met name NedTrain, en zijn nu hopelijk niet meer nodig omdat het aantal ICL-stammen voorlopig niet meer uitgebreid wordt. De A's die ervoor bestemd hadden kunnen zijn (361 en 362) gaan nu, zoals eerder gemeld, in ICL-stammen mee rijden.
Vreemd dat die twee ICR's, net als enkele ICK-BD, dan wel kunnen rijden in ICL-treinen, maar niet samen met de andere overgebleven ICR-A en ICK-B kunnen worden ingezet (wat gebeurt daar nu mee trouwens?). Het enige wat ik dan kan bedenken is dat ICK en ICR verschillende onderhoudsschema's hebben en er bij dat ICK-/ICR-plan is vastgehouden vaste stammen - dat gaat niet samen.

Zoals elders gemeld is er inmiddels ICL actief in de 2000. Lekker comfortabel, maar een set van 8 rijtuigen (1 Aim, 1 Avmz en 6 Bim waarvan er halverwege de trein ook nog een afgesloten was) bleek vanmorgen (26/2) in trein 2030 wat krap. Staanplaatsen vooraan, geen rolstoelgeschikt rijtuig en geen bagageruimte. Of het achterin ook vol was of dat er toevallig zoveel mensen voor het afgesloten rijtuig zijn ingestapt weet ik niet. Enkele B's erbij zou dan geen kwaad kunnen - voor zover zo'n afwijking van de 1500-samenstelling denkbaar is.

27/2: tweede gedeelte was wat kort door de bocht gesteld en is wat aangepast

Laatst bewerkt door julius op 27-02-2008 09:16
 

27-02-2008 10:39:50
treinfan
treinfan
Is het anders een idee om al die ICK B's in te zetten met ICL, evenals die paar ICK BD's en ICR A's%06%  

27-02-2008 10:55:33
bjornl
bjornl
Quote
julius: 6 Bim waarvan er halverwege de trein ook nog een afgesloten was

Eergisteren in de 2014 een B-rijtuig gezien dat weliswaar niet afgesloten maar wel geheel donker was, mogelijk is deze nu afgesloten?
 

27-02-2008 12:06:43
broek53
broek53
Het ICL-gebeuren is binnen NS-gelederen nu officieel als rampzalig onderkend. Dat betekent niet dat er automatisch iets gebeurt, aangezien op exploitatief gebied NS noch NedTrain een duidelijke overall-aansturing kent en deze zaak over vele schijven gaat, die stuk voor stuk op onderdelen van het ICL (lease, defectenherstel, omloop, dagelijkse inzet) niet goed functioneren. Mooier dan het is, zal ik het niet voordoen. Niettemin zijn de geesten nu wel rijp aan het worden voor meer structurele ingrepen.  

27-02-2008 21:04:26
Iceman
Iceman
Had men niet voordat het contract werd getekend kunnen bedenken dat het uitwisselen ivm defect naar Duitsland voor problemen zou gaan zorgen? Najah achteraf is makkelijk lullen natuurlijk. Maar nu zit men wel met de spreekwoordelijke gebakken peren.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

27-02-2008 22:19:45
lamote_ban
lamote_ban
Het is ook makkelijk lullen dat deze hoofdpijn niet te voorzien was.
Mensen die er over gaan worden wel betaald om dit soort zaken te voorzien.

Weet iemand hoe lang dat huurcontract voor ICL eigenlijk duurt. 7 april zal wel te vroeg zijn om het te beeindigen, maar eind dit jaar komt het nieuwe VIRM, dus dat is misschien wel een juist moment.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 27-02-2008 22:21
 

27-02-2008 22:29:11
bjornl
bjornl
We dwalen nu misschien ernstig af van het eigenlijke onderwerp, maar ik heb mijn ouders vandaag speciaal even een treintje laten wachten op de 2041 Ed-Ah en ze waren zeer te spreken over de "open" afdeling in het Aim-rijtuig.
Weet iemand of er per 7 april nog wordt bijgeschaafd aan de inzet van VIRM in de 3500 en 13500? Mijn indruk is nog steeds dat een aantal treinen nu juist wel erg ruim van materieel voorzien is.
 

27-02-2008 22:32:21
julius
julius
Quote
bjornl:
Quote
julius: 6 Bim waarvan er halverwege de trein ook nog een afgesloten was
Eergisteren in de 2014 een B-rijtuig gezien dat weliswaar niet afgesloten maar wel geheel donker was, mogelijk is deze nu afgesloten?
Vandaag reed in 2044 aannemelijk dezelfde set, inclusief het afgesloten 4e rijtuig. Ditmaal overigens in ieder geval in het achterste deel wel ruim voldoende plaatsen. Jammer dat het verder zo slecht loopt allemaal, want het is op zich mooi materieel.

Laatst bewerkt door julius op 27-02-2008 22:34
 

27-02-2008 22:38:36
willy84
willy84
Wat ICB betreft was het wat mij betreft verstandiger geweest om ze te onderhouden in de Watergraafsmeer. Daar zijn ook de rangeerdiensten voorhanden.
Specialiseer een aantal monteurs hierin door ze op cursus te sturen naar Duitsland. Bij grote defecten kan een rijtuig altijd nog naar Duitsland.
In Amersfoort en Deventer moeten dan ook een aantal storingsmonteurs extra kennis over ICB hebben. Als al het ICB dan netjes in de 1500 blijft dan moet het toch redelijk kunnen functioneren op deze verbinding.
In die zin is het ook geen goed idee om ICB in te zetten in de 2000.
Ik zou eerst de 1500 er volledig mee rijden voordat er verder wordt gekeken naar andere inzetgebieden

Quote
bjornl:
Weet iemand of er per 7 april nog wordt bijgeschaafd aan de inzet van VIRM in de 3500 en 13500? Mijn indruk is nog steeds dat een aantal treinen nu juist wel erg ruim van materieel voorzien is.

Het is natuurlijk wel vakantie nu, dat is goed te merken%08%!
Verder is de 3500 nog steeds een groei verbinding, een inzet aan de ruime kant lijkt me dan ook logisch zodat deze plaatsen vanzelf opgevuld worden.

Laatst bewerkt door willy84 op 27-02-2008 22:41
 

27-02-2008 22:50:34
lamote_ban
lamote_ban
Quote
bjornl:
Weet iemand of er per 7 april nog wordt bijgeschaafd aan de inzet van VIRM in de 3500 en 13500? Mijn indruk is nog steeds dat een aantal treinen nu juist wel erg ruim van materieel voorzien is.

Veel treinen zijn in de daluren behoorlijk verkleind sinds er meer VIRM i.p.v. ICRm rijdt. Tussen Ut-Ehv vindt ik de huidige inzet niet zo buitensporig meer.

Als per 7 april station Best promotie krijgt zal de 3500 nog een stuk drukker worden. Iemand die bij InfrA2 werkt vertelde me dat Rijkswaterstaat hoge verwachtingen heeft van Best. Er wordt verwacht dat veel mensen uit Woensel (de noordelijke helft van Ehv) met de auto naar station Best zullen gaan. Station Eindhoven is voor hun zeer moeilijk bereikbaar: nauwelijks parkeerruimte en zeer infrekwente stadsbussen voor 7.00 uur en tussen 18.00 en 20.00 uur.
 

27-02-2008 23:30:04
broek53
broek53
Quote
bjornl: Weet iemand of er per 7 april nog wordt bijgeschaafd aan de inzet van VIRM in de 3500 en 13500? Mijn indruk is nog steeds dat een aantal treinen nu juist wel erg ruim van materieel voorzien is.
Er wordt zeker geschaafd, maar hoe precies weet ik nog niet. Overigens voornamelijk bij-geschaafd, omdat de 3500-en voor de extra stop in Best eerder groter dan kleiner gemaakt worden. Zo is bijvoorbeeld de ICR-stam die naar de 1900 zou verhuizen (zie hiervoor) afkomstig uit een dienst waarin nu 12 bakken VIRM ingezet gaan worden, vernam ik. Nader bericht volgt: dan hoop ik ook te weten wat er eventueel wordt teruggedraaid aan ICL-inzet.
 

27-02-2008 23:38:00
broek53
broek53
Quote
lamotep: Weet iemand hoe lang dat huurcontract voor ICL eigenlijk duurt. 7 april zal wel te vroeg zijn om het te beeindigen, maar eind dit jaar komt het nieuwe VIRM, dus dat is misschien wel een juist moment.
De lease loopt tot 2011, dus het comfortabele vervoer houden we nog wel even.
 

27-02-2008 23:39:47
Iceman
Iceman
Nog een ICRm minder in de 3500. Misschien verplaatsen naar de 1500 als het aantal ICL wordt teruggeschroeft?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

28-02-2008 06:35:26
bart84
Moderator
bart84
Quote
lamotep:
Veel treinen zijn in de daluren behoorlijk verkleind sinds er meer VIRM i.p.v. ICRm rijdt. Tussen Ut-Ehv vindt ik de huidige inzet niet zo buitensporig meer.

Als per 7 april station Best promotie krijgt zal de 3500 nog een stuk drukker worden. Iemand die bij InfrA2 werkt vertelde me dat Rijkswaterstaat hoge verwachtingen heeft van Best. Er wordt verwacht dat veel mensen uit Woensel (de noordelijke helft van Ehv) met de auto naar station Best zullen gaan. Station Eindhoven is voor hun zeer moeilijk bereikbaar: nauwelijks parkeerruimte en zeer infrekwente stadsbussen voor 7.00 uur en tussen 18.00 en 20.00 uur.


Het is misschien niet de juiste plaats, maar is het dat geen mogelijkeheid om vanuit Woensel een Pendelbus te laten rijden (in de spitsuren) zodat je minder parkeerplaatsen nodig hebt in Best.


Mvg. Bart
 

29-02-2008 20:57:05
willy84
willy84
Ben eigenlijk behoorlijk benieuwd hoeveel niet autorijders de trein gaan nemen vanwege een IC verbinding.  

29-02-2008 21:00:39
floriss
floriss
Woensel in Eindhoven is een behoorlijk groot gebied en bevat meerdere wijken. Een pendelbus zal dan toch van een centraal punt moeten vertrekken. Waardoor mensen die daar te ver vandaan wonen, daar geen gebruik van zullen maken. De uitvalswegen richting de snelweg zijn daarentegen vanuit Woensel heel gunstig gelegen. Je bent gemiddeld in ruim 10 minuten van Woensel in Best met de auto. Best beschikt straks ook 475 gratis parkeerplaatsen op loopafstand van het station. Keus is waarschijnlijk dus snel gemaakt.  

29-02-2008 21:43:20
raymond16
raymond16
Het is een stuk sneller dan eerst naar Eindhoven moeten, daar een (betaalde) parkeerplek zoeken en daarna pas met de trein weggaan. Wat dat betreft is er ook een behoorlijk potentiele doelgroep. Met de eigen auto naar het station en daar overstappen op een comfortabele trein. Het kan dus zeker schelen. Aan welke kant van het station worden die extra parkeerplaatsen eigenlijk bijgemaakt? De verkeerssituatie is daar namelijk nu al niet geweldig met omrijden en dergelijke. Hoe je daar ooit 475 parkeerplaatsen bij wilt krijgen..  

29-02-2008 22:19:59
floriss
floriss
Het grootste deel wordt aan de centrumzijde van Best gerealiseerd. Aan de oostkant. Het ligt tussen de tunnelbak en het terrein van Tapijtcentrum Nederland een behoorlijk braakliggend terrein, goed op dit moment ligt er gras, maar dat wordt dus geasfalteerd. Ik meen dat ze ook nog gedeeltelijk grond van een particulier kunnen huren om te gebruiken als parkeerterrein.
De aanvoerroute naar het station van de A2 wordt afslag Best, Willem de Zwijgerweg en vervolgens over de weg op de tunnelbak, deze wordt aangesloten op het grote parkeerveld op het hierboven beschreven terrein.
 

01-03-2008 22:44:37
wietse
wietse
Quote
robbertc: Wijzigingsblad April is afgesloten.
- De tijden in de serie 5800 gaan iets veranderen vanwege de punctaliteit. Avat > Utg krijgt in Amf -1 bij vertrek (wordt .05/.35) en die -1 loopt tot en met Hilversum Noord (dacht ik). 5800 Utg > Avat krijgt in Hvs (a./v.) +1, Baarn Aansluiting +2 en aankomst in Amf +3 (.25/.55). Hierdoor vertrekt de 12500/12700 in Amf, richting Ut 1 minuut eerder (.21/.51).
Dit hele gebeuren kan al op dagplan-niveau eerder worden uitgevoerd.



Vanaf aanstaande maandag, zelfs. Ik zag op Hvs vandaag allemaal a4-tjes opgeplakt om me daar op te wijzen. Overigens wel alleen op de richting Asd, niet de andere kant op.
 

12-03-2008 17:08:02
broek53
broek53
Om de zaak maar even een kick te geven:
1. Hoort dit topic eigenlijk niet onder het kopje "omlopen" ?

2. Ter geruststelling van mijn streekgenoten (was nog niet bevestigd, meen ik): de vervanging van DDM-1 door DDAR in de serie 4500 gaat door. De drie stammen gaan naar de 3900/4300 Lelystad - Hoofddorp in de brede spits en worden aldus geruild tegen zes DDAR. In de meeste spitstreinen van de 4500 komt daardoor 2x DDAR te lopen. De rangeerdienst in Enkhuizen wordt in ere hersteld, zodat er in de daluren losse DDAR kunnen rijden. DDM-1 blijft wel in de 14500 rijden.

3. Hoe het gaat aflopen met de kwestie ICL/ICR/ICK-stammen, weet ik nog niet. Het wijzigingsblad zelf geeft aan wat hier al vaker vermeld is, maar het idee bestaat nog steeds om dat op dagplan-niveau deels terug te draaien.
 

12-03-2008 17:31:06
admin
Moderator
admin
Quote
broek53: Hoort dit topic eigenlijk niet onder het kopje "omlopen" ?
Heb je helemaal gelijk in, had ik overheen gekeken. Is aangepast.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

12-03-2008 17:42:15
Somda
Somda
Quote
broek53:
2. Ter geruststelling van mijn streekgenoten (was nog niet bevestigd, meen ik): de vervanging van DDM-1 door DDAR in de serie 4500 gaat door. De drie stammen gaan naar de 3900/4300 Lelystad - Hoofddorp in de brede spits en worden aldus geruild tegen zes DDAR. In de meeste spitstreinen van de 4500 komt daardoor 2x DDAR te lopen. De rangeerdienst in Enkhuizen wordt in ere hersteld, zodat er in de daluren losse DDAR kunnen rijden. DDM-1 blijft wel in de 14500 rijden.


Wanneer is dit definitief geworden dan als ik vragen mag
Want ik heb het vorige week eens nagevraagd bij Nedtrain op LLso en die wisten dus helemaal van niks toen ik het aankaarte.Volgens hun was er sprake van,maar zou het niet doorgegaan en nu kom jij met de mededeling dat het wel door gaat. Maar goed,ik zie het z.t.z wel.Van mij mag het.leuk.%08%
 

12-03-2008 19:17:50
Iceman
Iceman
Mooi dat de 'Darrenruil' alsnog doorgaat, bedankt dat je het gemeld hebt.

Laatst bewerkt door Iceman op 12-03-2008 19:19


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

12-03-2008 22:41:30
broek53
broek53
@keistad: het staat "gewoon" in het wijzigingsblad april en dat is een paar weken geleden al afgesloten (zie enkele tientallen berichten naar boven, toen anderen bijzonderheden over de gewijzigde drgl'n gingen melden. In die zin is het al sinds dat moment definitief.
Het enige dat je dan nog kan overkomen, is dat er dingen in de dagelijkse wijzigingen (dagplan) telkens en dus permanent worden gewijzigd/teruggedraaid, omdat er toch ergens iets niet goed blijkt te zitten. Dat is dus het geval met die ICL-kwestie, bijvoorbeeld. Maar de DDM/DDAR-ruil is, zover ik weet, nergens omstreden.
 

12-03-2008 22:58:54
fabrierban
fabrierban
Quote
willy84: Ben eigenlijk behoorlijk benieuwd hoeveel niet autorijders de trein gaan nemen vanwege een IC verbinding.

Extra niet-autorijders zullen toch vooral fietsers/lopers uit Best zelf zijn, want serieuze busverbindingen naar Best zijn er niet.

Ik denk niet dat er erg veel mensen uit Best in Utrecht of verder werken dus daar zal geen grote groei vandaan komen, te meer daar die mensen nu ook al een redelijke verbinding via Ht hebben. Maar door de hogere frekwenties (2x -> 4x) en de dagelijks verkeerschaos in/rond Ht zal er ongetwijfeld wel groei zijn in het locale vervoer naar Ht.

Daarnaast kan er groei komen richting Best omdat daar Philips Medical Systems zit en daar werken behoorlijk veel mensen die in de Randstad wonen. PMS heeft een eigen non-stop busdienst vanaf het station naar de plant.

Laatst bewerkt door fabrierban op 12-03-2008 23:11
 

13-03-2008 09:37:44
broek53
broek53
Quote
broek53: 3. Hoe het gaat aflopen met de kwestie ICL/ICR/ICK-stammen, weet ik nog niet. Het wijzigingsblad zelf geeft aan wat hier al vaker vermeld is, maar het idee bestaat nog steeds om dat op dagplan-niveau deels terug te draaien.
Nu weet ik het wel: de zaak gaat gewoon door. Extra stam ICL in de 2000, en (los daarvan) extra VIRM-compositie (tien bakken) in de 3500, waardoor een ICR-stam verhuist naar de 1900, waardoor een ICK-stam minder gesteld wordt. ICK's gaan fysiek nog niet aan de kant, maar er wordt op deze manier ruimte gemaakt voor (draaistel)revisie en wat constructiewijzigingen (uit te voeren in het RB Tilburg).
 

13-03-2008 10:25:16
bjornl
bjornl
Weet je toevallig ook in welke 3500-treinen die stam gaat verschijnen en/of in welke 2000 het ICL?  

13-03-2008 10:49:50
keesje
keesje
ICL in de 2000 vanaf 7 april (heb het al tig keer gemeld, maar ach...):
2014/25/30/41/44/55/60/71
2012/23/28/39/42/53/58/69/3086

En ICR in de 1900: 1915/26/39/50/63
 

13-03-2008 11:20:28
broek53
broek53
Hierboven in deze draad heeft keesje ergens de dienst van de extra ICL in de 2000 aangegeven (er zit dus nog een tweede in de 2000, zijnde de huidige dienst)en de dienst van het ICR in de 1900. Welke dienst in de 3500 er vervirmd wordt, weet ik niet zeker, maar ik gok (in ochtendspits-termen) op 3524 enz.  

13-03-2008 11:22:11
robbertc
robbertc
Correct, 2x VIRM-VI in 3524