Werkzaamheden Mp-Hgv 1 en 2 maart
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
17-02-2008 22:21:42
kwant_ban
kwant_ban
Op mijn mobiele telefoon kreeg ik het volgende te zien toen ik informatie opvraagde over werkzaamheden op zaterdag 1 maart.

Zwolle-Groningen

Wanneer: zaterdag 1 en zondag 2 maart
Oorzaak: werk aan het spoor
Advies: Maak gebruik van de overige treinen en de bussen:
reis tussen Zwolle en Meppel met de Intercity
reis tussen Meppel en Hoogeveen met de NS-bus
reis tussen Hoogeveen en Groningen met de stoptrein die op andere tijden rijdt dan gebruikelijk
Extra Reistijd: een half uur
Logistieke informatie:
opgeheven: tr.serie 9100 geheel
opgeheven: tr.serie 500/700 tussen mp-hgv
ingelegd: tr.serie 69500/69700 stoptrein hgv-gn: hgv a+v sp.1
tr.serie 10500 van/naar lw stopt extra te mp
Lokale informatie:
niet van toepassing
NS-bushalteplaatsen:
mp: busstation
hgv: voorzijde station

Hieruit zou blijken dat de intercity's en stoptreinen uit Zwolle tot Meppel rijden om daar de reizigers op de bus te zetten naar Hoogeveen. Maar waarom stoppen de Intercity-treinen in de serie 10500 dan extra in Meppel? Na een speurtocht over internet kreeg ik op verschillende reisplanners te zien dat de treinserie's 500 en 700 niet verder zouden rijden dan Zwolle. Daar moet namelijk overgestapt worden op de stoptrein (10700) of de in Meppel extra stoppende Intercity (10500). Maar wat is nu waar. Klopt de site van NS-mobiel of de NS-reisplanner. Rijden de 500/700 nu echt niet verder dan Zwolle of wordt er gewoon door gereden tot Meppel?
 

17-02-2008 22:46:15
dh3201
dh3201
10500 en 10700 zijn de vleugeltreinen van de 500 en 700 naar en van Leeuwarden.
Ik neem aan dat (voorzover de perronlengte dat toestaat) de 500 en 700 uit Amersfoort na Zwolle doorrijden naar Leeuwarden en extra stoppen te Meppel om reizigers naar Groningen daar op de bus te kunnen laten overstappen.


Shqiperise-lopers?
 

17-02-2008 22:48:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Lijkt me dat je niet over hoeft te stappen van de 500 op de 10500, maar dat de treinen in hun geheel doorgaan naar Lw onder het gebruikelijke 10500 nummer met extra stop te Mp

Alleen op de tijden dat er een 12500 of 12700 vanuit Rtd komt en een aparte 500 uit Gvc of 700 uit Shl zal die laatste dan tot Mp rijden. Op de overige tijden zie je dat alleen niet in de planner, omdat 'ie dan achter de 10500 hangt...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-02-2008 23:17:23
j.jager
j.jager
Volgens mij word de 500/700 gewoon gesplitst/gecombineerd te Zl. wat de 10500/10700 moet zijn rijd dan normaal, en wat normaal als 500/700 naar Gn gaat, eindigt te Mp.  


17-02-2008 23:22:49
bart84
Moderator
bart84
Reisadvies: Maak gebruik van de overige treinen en de bussen:
reis tussen Zwolle en Meppel met de Intercity
reis tussen Meppel en Hoogeveen met de NS-bus
reis tussen Hoogeveen en Groningen met de stoptrein die op andere tijden rijdt dan gebruikelijk
Bron: ns.nl

Het lijk mij dat de 69500 en de 69700 niet zullen rijden (in het pad van resp. 500 en 700), maar dat de er een 699100 gaat rijden (of een ander exotisch nummertje).

@ J.Jager: Lijkt me wat overdreven om de 500/700 te splitsen en vervolgens de 500/700 maar te laten rijden tot Meppel. Daarnaast lijkt het mij handiger om de 500/700 in z'n geheel door te laten rijden naar Leeuwarden (mits perronlengte dat toestaat), omdat er ook reizigers zullen zijn die eventueel via Leeuwarden naar Groningen willen reizen of reizigers die ergens op het traject Groningen-Leeuwarden moeten zijn en normaal via Groningen zouden gaan, maar nu via Leeuwarden.

Maar goed, ik weet er ook het fijne niet van, dit was meer mijn mening.

Laatst bewerkt door bart84 op 17-02-2008 23:28


Mvg. Bart
 

17-02-2008 23:27:05
j.jager
j.jager
Quote
barrybart:

Het lijk mij dat de 69500 en de 69700 niet zullen rijden (in het pad van resp. 500 en 700), maar dat de er een 699100 gaat rijden (of een ander exotisch nummertje).


De 690500 of 690700 is meestal wel gebruikelijk bij dit soort treinstremmingen hier op deze lijn.

In een aantal voorgaande stremmingen gebeurde het dat wel zo, dat er in Zl werd gesplitst en gecombineerd.

Laatst bewerkt door j.jager op 17-02-2008 23:28
 

17-02-2008 23:30:19
lucky
lucky
Reizen via lw is een uur om. Dus reken er maar niet op dat mensen via lw gaan hoor. Dat stukje met de bus is een stukje sneller.  

17-02-2008 23:33:04
bart84
Moderator
bart84
Een uur is inderdaad wat aan de ruime kant. Hier in het zuiden wordt bij geplande (en ook niet geplande stremmingen) tussen std en mt of hrl geregeld geadviseerd om om te reizen via resp. hrl of mt dat levert hier ongeveer een +30 op, wat nog wel te doen is.


Mvg. Bart
 

17-02-2008 23:34:38
lucky
lucky
En daarbij komt trouwens nog dat lw - gn van arriva is, en dat ns arriva niet gaat sponseren hoor.  

17-02-2008 23:47:31
geertw
geertw
En Heerlen - Maastricht is wel van NS?  

18-02-2008 00:10:57
bart84
Moderator
bart84
Ook niet (Veolia), maar ik wilde daar verder niet op in gaan. Het gaat namelijk om Meppel-Groningen


Mvg. Bart
 

18-02-2008 10:14:49
woepje
woepje
Quote
j.jager: De 690500 of 690700 is meestal wel gebruikelijk bij dit soort treinstremmingen hier op deze lijn.
Jep. We krijgen 690526, 690528, 690530 enzovoorts tussen Gn en Hgv (elk half uur een stoptrein).
 

18-02-2008 16:46:27
raoul
raoul
Quote
j.jager:
Quote
barrybart:

Het lijk mij dat de 69500 en de 69700 niet zullen rijden (in het pad van resp. 500 en 700), maar dat de er een 699100 gaat rijden (of een ander exotisch nummertje).


De 690500 of 690700 is meestal wel gebruikelijk bij dit soort treinstremmingen hier op deze lijn.

In een aantal voorgaande stremmingen gebeurde het dat wel zo, dat er in Zl werd gesplitst en gecombineerd.


Ga er maar rustig vanuit dat er gewoon de hele dag gesplitst en gecombineerd wordt in Zwolle. Wat dus inhoud dat er 1 trein naar Groningen gaat vanaf Zwolle tot Meppel (keert daar op sp3), en gewoon een trein normaal naar Leeuwarden. (die zal sp2 gebruiken de hele dag).

Dit is altijd al zo geweest bij stremmingen Meppel - Hoogeveen en daar zal men nu ook niet vast afwijken. Ook de los liggende IC'S (12500/12700) zullen gewoon normaal rijden. Dus dan combineert het gedeelte uit Meppel (groningen) dus niet in Zwolle. Zo simpel is het gewoon.
 

18-02-2008 17:22:48
zugchef
zugchef
Veel interessanter in deze kwestie zijn natuurlijk de omleidingen van ACTS-treinen 60244 en vooral de 60249.  

18-02-2008 17:37:10
jeepee
jeepee
De 60249 zou idd nog wel eens bij Veenwoudsterwal of te Lwc te fotograveren zijn  

18-02-2008 17:41:34
manuel25
manuel25
Daar moeten ze toch voor aanvragen en dat duurt toch heel lang? of heeft ACTS dat al ver van te voren geregeld? Wanneer mogen goederentreinen dan pas echt op Lw-Gn rijden? Ik zou het wel mooi vinden, elke dag weer een goederentrein op en nevenlijn in Frl, alleen jammer dat die niet langs Nijhuizum komt maarja wat hebben ze daar nou te zoeken.

Laatst bewerkt door manuel25 op 18-02-2008 17:43
 

18-02-2008 18:21:00
gertjan
gertjan
Ik kan zeggen dat voor het reizigersvervoer er vanavond nog een Drgl aankomt. Dan weten de noordelingen ook wat ze kunnen werwachten aan creatieve nummers


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

18-02-2008 18:33:23
lucky
lucky
Quote
manuel25: Daar moeten ze toch voor aanvragen en dat duurt toch heel lang? of heeft ACTS dat al ver van te voren geregeld? Wanneer mogen goederentreinen dan pas echt op Lw-Gn rijden? Ik zou het wel mooi vinden, elke dag weer een goederentrein op en nevenlijn in Frl, alleen jammer dat die niet langs Nijhuizum komt maarja wat hebben ze daar nou te zoeken.



Werkzaamheden worden ook al 2 jaar van te voren gepland. Tijd genoeg dus om dingen te regelen.
 

18-02-2008 21:34:25
kwant_ban
kwant_ban
Quote
raoul:
Quote
j.jager:
Quote
barrybart:

Het lijk mij dat de 69500 en de 69700 niet zullen rijden (in het pad van resp. 500 en 700), maar dat de er een 699100 gaat rijden (of een ander exotisch nummertje).


De 690500 of 690700 is meestal wel gebruikelijk bij dit soort treinstremmingen hier op deze lijn.

In een aantal voorgaande stremmingen gebeurde het dat wel zo, dat er in Zl werd gesplitst en gecombineerd.


Ga er maar rustig vanuit dat er gewoon de hele dag gesplitst en gecombineerd wordt in Zwolle. Wat dus inhoud dat er 1 trein naar Groningen gaat vanaf Zwolle tot Meppel (keert daar op sp3), en gewoon een trein normaal naar Leeuwarden. (die zal sp2 gebruiken de hele dag).

Dit is altijd al zo geweest bij stremmingen Meppel - Hoogeveen en daar zal men nu ook niet vast afwijken. Ook de los liggende IC'S (12500/12700) zullen gewoon normaal rijden. Dus dan combineert het gedeelte uit Meppel (groningen) dus niet in Zwolle. Zo simpel is het gewoon.

Dat was altijd zo. Maar de 500 reed dan tot Meppel en de 10500 reed van Zwolle naar Lw zonder te stoppen te Mp. Nu staat er duidelijk dat de 10500 in Meppel stopt. Als de 500 naar Meppel rijdt, hoeft de 10500 daar toch niet te stoppen. Het is de een of de ander.
 

18-02-2008 22:07:45
gertjan
gertjan
Maar de 500 gaat niet naar Mp, zoals ook in de Drgl te zien is. Of de trein gaat in zijn geheel door naar Lw, of in Zl gaan ze knippen.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

18-02-2008 22:15:05
peterselie
peterselie
Lw kan op spoor 3 geloof ik zeker 10 en misschien 11 bakken hebben. Op spoor 4 zijn dat er 11, dus ik vermoed dat er in Zl heel wat rangeerwerk plaats zal vinden en dat er overdag telkens een bak of 9 doorgaan naar Lw.

Laatst bewerkt door peterselie op 18-02-2008 22:22
 

18-02-2008 22:22:37
lucky
lucky
Die goederentreinen op za gaat arriva niet leuk vinden. Het is allemaal nogal krap daar met een half uurs dienst en dan een langzame goederentrein er tussen.  

18-02-2008 22:28:04
dh3201
dh3201
Of anders die Veendam shuttle op 3 maart laten rijden.


Shqiperise-lopers?
 

18-02-2008 22:56:52
gertjan
gertjan
Of ze het leuk vinden of niet, hij gaat gewoon over Lw - Gn


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

18-02-2008 23:00:21
j.jager
j.jager
Ik mis bij de cargoritten, trein 46320(Bh>On).  

18-02-2008 23:21:43
broek53
broek53
Quote
gertjan: Of ze het leuk vinden of niet, hij gaat gewoon over Lw - Gn
Er is ten tijde van de vervanging van de brug bij Akkrum een zaak over aangespannen bij de NMA, die door ACTS glansrijk gewonnen is. Prorail is daar op de vingers getikt en heeft opdracht gekregen Arriva aan de kant te schuiven als ACTS erdoor moest. Dat heeft nog een heeeel lang staartje gekregen, onder andere de complete waanzinnige constructie dat alle werkzaamheden van enige omvang voor 2009 deze maand bekend moeten zijn en in april geprogrammeerd, bijvoorbeeld. Kortom: juist bij ACTS dat over Lw - Gn wil, gaat echt niemand moeilijkheden maken, reken dat maar.
Of ACTS dat ook wil, is een tweede natuurlijk.
 

19-02-2008 09:44:19
robm
robm
Quote
j.jager: Ik mis bij de cargoritten, trein 46320(Bh>On).
Dat is geen vast rijdende trein, dus die zul je wel blijven missen!
 

19-02-2008 21:19:01
spotter
spotter
ACTS zal dan rijden via Gn-Lw met een 5800. Rijden ze dan tot/van Lw met een 1200 of blijft de 5800 ervoor staan? Mocht dat laatste het geval zijn, zijn er op zondag wel treinen van ACTS die normaal gesproken met een 1200 rijden? Dit omdat ik graag nog een keer 1200'en wil fotograferen, en ik alleen maar op zondagen de tijd heb om een dagje te kunnen gaan treinen.

Laatst bewerkt door spotter op 19-02-2008 21:21
 

19-02-2008 21:23:00
j.jager
j.jager
@spotter. De 60244/60249 rijd altijd met een 5800/MRCE513-9, en word niet met een 1200/6700 gereden.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-02-2008 21:37:53
spotter
spotter
edit door edegroot: Als je weet dat het offtopic is, vriendelijk verzoek om het dan ook *niet* te plaatsen