Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
30-04-2022 22:52:12
rolandrail
rolandrail
Quote
AlexNL (30-04-2022 00:26:03):

Als die mensen er zin in hadden, ja. Dat was toen, net zoals nu, heel erg wisselend. Ik hoor toch met enige regelmaat in een IC een omroep die uit niet veel meer bestaat dan mompelend/brommend een stationsnaam gevolgd door een *klak*. 😉


Als de mcn omroept omdat de hc het te druk heeft met al dan niet zijn of haar werk mag de mcn volgens zijn handboek alleen de de stationsnaam omroepen. Geen aansluitingen enz.

 

30-04-2022 23:17:10
bert
bert

Als het dan ook maar gebeurt... Veel te vaak stilte ervaren. Helaas

 

01-05-2022 14:01:01
rolandrail
rolandrail

Tja, het is maar net of je als mcn met alles wat je moet doen ook nog gespitst kunt of wilt zijn of de hc omroept op een overstapstation of eindpunt of niet. Een gemotiveerde hc die echt bezig is, b.v. met het schrijven van een uvb, piept even snel de mcn op met het verzoek om even om te roepen. Een netflixende hc doet dat niet.

 

01-05-2022 17:02:02
sjoerd
sjoerd

Tja, netflixen tijdens je werk...

 


01-05-2022 17:36:33 1
Henk1619
Henk1619

... en met weemoed dacht hij terug aan de goede oude tijd dat conducteurs nog gewoon zaten te klaverjassen in de eerste klas 😉



Laatst bewerkt door Henk1619 op 01-05-2022 17:36
 

01-05-2022 17:40:41 1
bert
bert

Nou, ook vóór het Netflix tijdperk was het vaak mis. Helaas, want mij blinde vriend heeft daar erg veel en veel te vaak last van. Die moet het hebben van de omroep om te weten wanneer die er uit moet. Dat zegt zijn hond nog net niet. Op trajecten met veel stops raak je door een kleine afleiding zo de tel kwijt. En dan is het niet of fout omroepen maar één van de grote onbetrouwbaarheden in het spoor systeem voor dit soort mensen. Volgens mij is er voor het niet even roepen van een stationsnaam nooit een excuus. Die twee seconden kunnen er echt wel af. Helaas geen SLT dingtje op zich, maar spoorbreed, inclusief de Arriva's en zo



Laatst bewerkt door bert op 01-05-2022 17:42
 

01-05-2022 19:43:49
Duplex07
Duplex07
Quote
bert (01-05-2022 17:40:41):

Volgens mij is er voor het niet even roepen van een stationsnaam nooit een excuus. Die twee seconden kunnen er echt wel af.


Dus als ik met de trdl aan de lijn hang moet ik die maar effe neer leggen om per se te kunnen omroepen?

 

01-05-2022 19:49:37 1
PKP
PKP

Dan zeg je toch gewoon "wacht" tegen de Trdl, en roep je gewoon effe om.

 

01-05-2022 20:45:49 3
sjoerd
sjoerd

Het gesprek met de procesleider kan wel gaan over een veiligheidsissue. En dan bel je straks gewoon effe terug. Tuurlijk.🤨

 

01-05-2022 23:18:22
bert
bert

Precies, het proces is ten slotte altijd belangrijker dan de reiziger. Toch? Met dat verschil dat de reiziger betaalt en het proces alleen maar geld kost.

Maar we zijn off topic nu.

 

02-05-2022 10:21:50
yappa
yappa
Quote
sjoerd (01-05-2022 20:45:49):

Het gesprek met de procesleider kan wel gaan over een veiligheidsissue. En dan bel je straks gewoon effe terug. Tuurlijk.🤨


De laatste keer dat ik het checkte, waren de regels juist aangescherpt in die zin dat veiligheidsberichten alleen nog mochten worden aangenomen bij stilstaande trein. Dus dat lijkt me een wat gezochte uitzondering, die voorbijgaat aan het feit dat er gewoon geregeld niet of slecht wordt omgeroepen als de apparatuur is afgehaakt.
En evenzo zijn er Hc's die dan helemaal opleven en de reiziger een glimlach bezorgen door een persoonlijke, nuttige en aangename omroep.

 

02-05-2022 11:47:03
moderator
Moderator
moderator

Zullen we weer terugkeren naar SLT?

 

27-07-2022 19:25:09
GerritJan
GerritJan

Ook de SLT's krijgen hele koppen voor betere zichtbaarheid. Wanneer dit plaats zal vinden is mij onbekend

 

27-07-2022 19:37:10
MasterE
MasterE

Dan zullen de FLIRT's ook wel volgen.




Mcn Asd
 

27-07-2022 19:48:59
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
GerritJan (27-07-2022 19:25:09):

Ook de SLT's krijgen hele koppen voor betere zichtbaarheid. Wanneer dit plaats zal vinden is mij onbekend


Hoe kom je daarbij dan ? ;)

 

28-07-2022 00:20:44 6
rolandrail
rolandrail
Quote
GerritJan (27-07-2022 19:25:09):

Ook de SLT's krijgen hele koppen voor betere zichtbaarheid. Wanneer dit plaats zal vinden is mij onbekend


Hele koppen is wel fijn, al die tocht zijn we na 12 jaar wel zat ;-)

 

28-07-2022 00:31:41
aarclay
aarclay

De kop van de 2658 is ook weer heel gemaakt.

 

28-07-2022 23:52:15
PKP
PKP
Quote
MasterE (27-07-2022 19:37:10):

Dan zullen de FLIRT's ook wel volgen.


Klopt, dat was al langer bekend dat die geelneus worden.

 

02-08-2022 12:59:44 1
broek53
broek53

Tijdens revisie bouwt Haarlem in de SLT's die sinds midden juni behandeld worden, de Sandite-installaties in afkomstig uit de SGM's 2975-2980 in. Inmiddels gebeurd in de 2632 (1/7) en 2651 (21/7) en thans gaande in de 2649 en 2615.



Laatst bewerkt door broek53 op 02-08-2022 13:00
 

02-08-2022 16:50:46
gose91
gose91

De ombouw kost dan wel weer een rij klapstoelen in het tweede "open" rijtuig van de zesjes. De sandite installatie is in het rijtuig gebouwd omdat het er bij SLT niet onder past

 

02-08-2022 17:01:21 1
MasterE
MasterE




Mcn Asd
 

02-08-2022 20:04:49
geert
geert

Subtiel kastje.... En dat in vergelijking met het kleine kastje in ICM4 wat twee klapstoelen kost en een bankje oplevert.....

 

02-08-2022 20:43:51
RX7567
RX7567

Worden deze installaties tijdelijk ingebouwd zoals bij SGM bijvoorbeeld? De inbouw ziet er redelijk permanent uit.

 

02-08-2022 20:54:21
VIRMm1
VIRMm1
Quote
geert (02-08-2022 20:04:49):

Subtiel kastje.... En dat in vergelijking met het kleine kastje in ICM4 wat twee klapstoelen kost en een bankje oplevert.....


ICM heeft geen sandite en dat kastje waar je over schrijft is ten behoeve van OBIS

 

02-08-2022 21:51:20
rolandrail
rolandrail
Quote
RX7567 (02-08-2022 20:43:51):

Worden deze installaties tijdelijk ingebouwd zoals bij SGM bijvoorbeeld? De inbouw ziet er redelijk permanent uit.


Permanent.

 

02-08-2022 23:54:07
bacr
bacr
Quote
rolandrail (02-08-2022 21:51:20):
Quote
RX7567 (02-08-2022 20:43:51):

Worden deze installaties tijdelijk ingebouwd zoals bij SGM bijvoorbeeld? De inbouw ziet er redelijk permanent uit.


Permanent.


Is dit geen constructie wijziging waarvoor een nieuwe toelating nodig is? Komt me voor dat er het en en ander aan het leidingwerk is gesleuteld, significante gewichtstoename, andere rijkarakteristiek van de Sanditebak etc

 

03-08-2022 00:05:17
broek53
broek53

Het officiele vinkje is gezet in juni, is mij gezegd.

 

30-09-2022 13:16:28
aarclay
aarclay

Hiervoor zagen wel al een foto van MasterE met de Sandite-kast, maar in dit nieuwsbericht van ProRail kunnen we zien wat er nou precies achter het kastje zit...

Ik hoop maar dat er inmiddels een sticker op zit dat dit geen toilet is, of dat het een technische kast is. Ik zie in gedachten al veel mensen met geknepen benen aan dat handvat trekken en morrelen.



Laatst bewerkt door aarclay op 30-09-2022 13:20
 

30-09-2022 13:34:41
PKP
PKP

Het handvat is dan ook buitensporig groot, nergens voor nodig, zeker niet bij een technische ruimte.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-09-2022 13:42:37
thom
thom

Zo te zien zit dat handvat niet op een deur, en is daarmee gewoon bedoeld om staande reizigers een houvast te geven.

 

30-09-2022 14:11:40
aarclay
aarclay
Quote
thom (30-09-2022 13:42:37):

Zo te zien zit dat handvat niet op een deur, en is daarmee gewoon bedoeld om staande reizigers een houvast te geven.


Dat weet jij, dat weten wij. 😜

Maar een deel van de reizigers weet het niet. Ik zie geregeld ook mensen in de ABvk van de DDZ aan de deur van de HC ruimte staan. En vroeger ook bij de pantry van de ICM.



Laatst bewerkt door aarclay op 30-09-2022 14:14
 

30-09-2022 14:53:11
broek53
broek53

Er worden / zijn 8 stellen voorzien van Sandite-dinges: 2615, 2628, 2632, 2639, 2648, 2649, 2650 en 2651

 

30-09-2022 16:32:14
bacr
bacr

Dat Sandite in een SLT is wel een heeeeeeeeeeel bijzonder goedje, volgens het persbericht:

'...waardoor ze volgens beter schema kunnen blijven rijden...'

Waarom smeren we dat dan niet altijd op de spoorstaven 😉 ?

 

30-09-2022 17:02:09
RX7567
RX7567

Als ik zo kijk naar wat er in die kast zit vraag ik mij toch echt af of die niet een stuk kleiner kan. Als dit de volledige installatie is heb je wel erg veel loze ruimte doordat de wand bij die cilinder (compressor?) in dezelfde lijn is doorgetrokken. Of is die ruimte nodig voor onderhoud en het bijvullen van de installatie? In ieder geval interessant om te zien.

 

30-09-2022 18:17:29
aarclay
aarclay
Quote
broek53 (30-09-2022 14:53:11):

Er worden / zijn 8 stellen voorzien van Sandite-dinges: 2615, 2628, 2632, 2639, 2648, 2649, 2650 en 2651


Allemaal zesjes zo te zien. Omdat dit balkon de enige is die vrij is inderdaad.



Laatst bewerkt door aarclay op 30-09-2022 18:19
 

30-09-2022 19:17:39
GerritJan
GerritJan
Quote
aarclay (30-09-2022 18:17:29):
Quote
broek53 (30-09-2022 14:53:11):

Er worden / zijn 8 stellen voorzien van Sandite-dinges: 2615, 2628, 2632, 2639, 2648, 2649, 2650 en 2651


Allemaal zesjes zo te zien. Omdat dit balkon de enige is die vrij is inderdaad.


worden vanaf 3 okt tussen Zl/Gn/Lw/Ut ingezet, heb het dus met name over de Sandite en niet over de SLT's die er nu rijden. Kan ofc ook al die nummers zijn , maar let daar niet op



Laatst bewerkt door GerritJan op 30-09-2022 20:25
 

30-09-2022 19:19:48
mren
mren

Leuk, SLT op de Merwede-Lingelijn.

 

30-09-2022 20:21:43
martijn
martijn

Haha inderdaad! Keer wat anders. Niet meer naar Vlissingen trouwens? En waar reden ze in de SGM-/DDZ-tijd nog meer? Vind 8 stellen voor die 3 trajecten anders best veel...



Laatst bewerkt door martijn op 30-09-2022 20:24
 

30-09-2022 20:22:21
DDZ7504
DDZ7504

En voor degenen die sarcasme niet snappen; Groningen is Gn, niet Gr @GerritJan

 

30-09-2022 20:26:13 3
GerritJan
GerritJan

sjonge jonge, 1 typfoutje en zo kinderachtig doen 😜

 

30-09-2022 20:31:04 3
MetroRET
MetroRET

In totaal rijden er 6 in de reizigersdienst en gezien de omloopnummers rijden er ook nog 2 als LM elders in het land (vermoedelijk Zeeland en Ah-Zp).

 

01-10-2022 00:05:47
thom
thom
Quote
RX7567 (30-09-2022 17:02:09):

Als ik zo kijk naar wat er in die kast zit vraag ik mij toch echt af of die niet een stuk kleiner kan. Als dit de volledige installatie is heb je wel erg veel loze ruimte doordat de wand bij die cilinder (compressor?) in dezelfde lijn is doorgetrokken. Of is die ruimte nodig voor onderhoud en het bijvullen van de installatie? In ieder geval interessant om te zien.


Da's geen compressor, maar alleen een luchtketel ;)

Een compressor hangt al onder elke trein, dus luchtdruk is er genoeg.

De foto's zijn overduidelijk van tijdens de inbouw en de installatie zal nog niet compleet zijn, er zal nog wel een opslagtank voor het Sandite middel zelf bij gekomen zijn want de bak die je nu ziet lijkt mij niet heel erg groot om er een tijdje mee voort te kunnen.

 

01-10-2022 00:47:39
Willem1975
Willem1975

Zijn die grijze dingen bovenop de sanditetank(?) Geen compressoren?

 

02-10-2022 12:35:31
aarclay
aarclay

Nog meer foto's waarbij het uitziet dat het 'af' is. Die tank die we zagen lijkt kinderdaad echt dé tank te zijn. Zo te zien kan er aardig wat in hoor.




Laatst bewerkt door aarclay op 02-10-2022 12:36
 

02-10-2022 12:39:27
wouterder
wouterder

Was het niet veel gemakkelijker geweest om dit systeem op een aantal goederenwagons te plaatsen en enkele keren tussen de treinen door er mee te rijden? Dit gaat vooral ten koste van reizigersplaatsen.

 

02-10-2022 12:45:35
aarclay
aarclay

Dan moeten de paden voor goederentreinen wel aanwezig zijn.

 

02-10-2022 12:50:07
Ysbergsla
Ysbergsla

Die zijn er, echter is die oplossing te duur voor de firma ProRail. Dit is voor hen vele malen eenvoudiger.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 02-10-2022 12:50
 

02-10-2022 13:33:32
treinfan
treinfan

Enkel omdat een lege SLT sneller mag rijden dan een korte goederentrein?

 

02-10-2022 14:45:32
treinhobby
treinhobby

En moet kunnen omlopen, of aan beide zijde een lok...

 

02-10-2022 16:14:18
broek53
broek53
Quote
treinfan (02-10-2022 13:33:32):

Enkel omdat een lege SLT sneller mag rijden dan een korte goederentrein?


Ook (mede) omdat op een aantal potentieel gladde baanvakken geen treinen tussen de reizigerstreinen passen, zoals Baarn - Den Dolder en Rhenen.

 

02-10-2022 16:35:25 1
treinfan
treinfan

Voor inzet in de reizigersdienst is een SLT inderdaad een stuk makkelijker. Ik doelde vooral op de 2 materieeldiensten waarin geen reizigersritten zouden zitten.

 

03-10-2022 16:09:15
Muizeneus
Muizeneus

Is er dan geen sandite nodig op dieselbaanvakken, goederenlijnen of bij de regionale vervoerders?

 

03-10-2022 18:18:20
timtrein
timtrein

Op goederenlijnen (en hoofdlijnen waar goederentreinen rijden) rijdt blokberemd materieel, dat heeft er in elk geval minder last van. Op de lijnen van de regionale vervoerders wegen de baten waarschijnlijk niet op tegen de kosten (de vertraging pingpongt er vanzelf uit of er wordt een keer een trein opgeheven).

 

31-10-2022 10:49:45
zigzag
zigzag

De voor sandite omgebouwde 2650 hebben ze de hele maand oktober nog nergens ingezet?



Laatst bewerkt door zigzag op 31-10-2022 11:10
 


31-10-2022 12:16:33
BasSNG2001
BasSNG2001

Dat het treinstel geen positie afgeeft, betekent niet dat deze niet ingezet wordt. In de tijd dat SGMm Sandite reed, waren er ook Sandite-diensten met alleen LM-ritten, bijvoorbeeld op de Zeeuwse lijn.




#DiscoverEU
 

31-10-2022 13:54:13
gose91
gose91
Quote
zigzag (31-10-2022 10:49:45):

De voor sandite omgebouwde 2650 hebben ze de hele maand oktober nog nergens ingezet?


Is in revisie

 

31-10-2022 18:12:58
phantom
phantom
Quote
Ysbergsla (02-10-2022 12:50:07):

Die zijn er, echter is die oplossing te duur voor de firma ProRail. Dit is voor hen vele malen eenvoudiger.


Voorheen hebben ze voor sandite ritten ook mP's ingezet,maar die zullen er wel niet meer genoeg zijn tegenwoordig ?

 

31-10-2022 18:19:52
thom
thom

Al jaren niet meer, er zijn er alleen nog twee als mP bij musea (ok, de Jules en Jim nog).

De Sandite mP's, 3027 en 3030, zijn verschrott.



Laatst bewerkt door thom op 31-10-2022 18:29
 

15-01-2023 18:05:30
broek53
broek53

Heeft iemand recent de 2418 gezien en is hem/haar iets opgevallen?
Stel heeft op proef extra handgrepen naast de cabines, die zijn gemonteerd op de bestaande en dus nogal uitsteken. De bestaande zijn kennelijk niet zo makkelijk te gebruiken, vandaar.

 

15-01-2023 18:28:59
Daan!
Daan!

Je zou toch denken dat dat niet 15 jaar moet duren voordat dat opvalt....

 

15-01-2023 21:50:50
MasterE
MasterE

Niet iedereen heeft er last van, alleen de collega's die wat kleiner zijn gebouwd. De stangen zitten vrij breed uit elkaar.




Mcn Asd
 

15-01-2023 22:40:47
thom
thom
Quote
Daan! (15-01-2023 18:28:59):

Je zou toch denken dat dat niet 15 jaar moet duren voordat dat opvalt....


Dat iets al 15 jaar rondrijdt, wil toch niet zeggen dat toch iets veranderen niet een verbetering op kan leveren ?

 

15-01-2023 22:55:54
Daan!
Daan!

Zeker niet. Maar in dit geval is het een ander ontwerp handgreep. We hebben het hier niet over een nieuw stuk techniek wat wordt toegepast.
Dus dan denk ik, hoe belangrijk is het en waarom kan het niet eerder.

 

16-01-2023 18:35:21
gjbrandsma
gjbrandsma

In mijn beleving gaat het wel érg vaak mis met combineren op spoor 21 op Ut. Heeft iemand enig idee waar dit in zit?

 

16-01-2023 22:11:48
Henk1619
Henk1619

Roland heeft denk ik al een belangrijke reden blootgelegd in het dagtopic van 12 januari: 1 compressor voor twee stellen is een beetje onderbemeten.

 

16-01-2023 23:35:48
MasterE
MasterE
Quote
gjbrandsma (16-01-2023 18:35:21):

In mijn beleving gaat het wel érg vaak mis met combineren op spoor 21 op Ut. Heeft iemand enig idee waar dit in zit?


Ik denk dat daar meerdere factoren samenkomen. Te kort tijd, reizigersstromen, onvoldoende personeel gesteld etc.



Laatst bewerkt door MasterE op 16-01-2023 23:36


Mcn Asd
 

17-01-2023 18:27:49 2
rolandrail
rolandrail

Wat MasterE noemt is op sp 21 eigenlijk nooit de oorzaak. Wel de al gemelde compressorinstelling, gebrekkig onderhoud aan (versleten?) koppelingen, vieze koppeldozen en als enige menselijke oorzaak het soms te vroeg opbouwen in de vertrekcabine terwijl in de cabine waar gecombineerd is nog handelingen worden verricht. Het laatste is nergens voor nodig mits iedereen aandachtig zijn of haar werk doet. De andere drie zijn wanbeleid bij NS.



Laatst bewerkt door rolandrail op 17-01-2023 18:28
 

17-01-2023 18:58:07
geert
geert

Feit is wel dat er midden in de spitsen veel gecombineerd en gesplitst wordt op spoor 20 en 21 en dat dit dermate vaak fout gaat dat dit de punctualiteit niet ten goede komt. Mede ook door gebrek aan uitwijkmogelijkheden en dus files van achterop komende treinen

 

17-01-2023 20:24:44
thom
thom

Automatische koppelingen worden tijdens onderhoud aandachtig nagemeten op maatvoeringen met mallen en meetmiddelen, en voor al het materieel zijn er extra acties waarbij van elektrische koppeldozen buiten het onderhoud om de contactpennen en bussen nogeens extra gereinigd worden.

 

17-01-2023 20:27:09
gjbrandsma
gjbrandsma

Ik vind het ook zo frappant dat het vaak in een stop van 2 minuten moet gebeuren, midden in de spits. Als je geluk hebt vertrek je dan met een klein plusje, maar als het mis gaat zit je zo aan de +10/15/20

 

17-01-2023 20:57:42
treinlim
treinlim
Quote
thom (17-01-2023 20:24:44):

Automatische koppelingen worden tijdens onderhoud aandachtig nagemeten op maatvoeringen met mallen en meetmiddelen, en voor al het materieel zijn er extra acties waarbij van elektrische koppeldozen buiten het onderhoud om de contactpennen en bussen nogeens extra gereinigd worden.


Uit ervaring kan ik spreken dat na +/- 13 jaar het ook nogal eens kan voorkomen dat de het reinigen niet meer voldoende is en dat contactpennen en of bussen versleten zijn en de passing zodanig los is dat er slecht contact ontstaat. Nu weet ik weinig van het langetermijn onderhoud welke NS voor de frontkoppelingen heeft voor de SLT. Dus blijft dit giswerk voor ons



Laatst bewerkt door treinlim op 18-01-2023 16:58, reden: Jaar vergeten achter 13 te zetten
 

18-01-2023 05:30:31
BVisser
BVisser

Dertien wat?

 

18-01-2023 07:43:17
treinfan
treinfan

dertien jaar

 

18-01-2023 09:43:46
thom
thom
Quote
treinlim (17-01-2023 20:57:42):
Quote
thom (17-01-2023 20:24:44):

Automatische koppelingen worden tijdens onderhoud aandachtig nagemeten op maatvoeringen met mallen en meetmiddelen, en voor al het materieel zijn er extra acties waarbij van elektrische koppeldozen buiten het onderhoud om de contactpennen en bussen nogeens extra gereinigd worden.


Uit ervaring kan ik spreken dat na +/- 13 het ook nogal eens kan voorkomen dat de het reinigen niet meer voldoende is en dat contactpennen en of bussen versleten zijn en de passing zodanig los is dat er slecht contact ontstaat. Nu weet ik weinig van het langetermijn onderhoud welke NS voor de frontkoppelingen heeft voor de SLT. Dus blijft dit giswerk voor ons


Dat verslijt van pennen haalt men er wel uit met de metingen bij het onderhoud.

Daarnaast zal een koppeling geen 13 jaar onder een trein gemonteerd hangen, die is daarvoor allang een keer gewisseld voor een revisie exemplaar op basis van een lang cyclische onderhoudstaak,

 

18-01-2023 09:49:28
MasterE
MasterE

Ik ben er echt van overtuigt dat het in o.a. de factoren zit die ik eerder heb aangegeven en dan met name de tijdsdruk. Processen die onder (tijds)druk moeten worden uitgevoerd gaan gewoon vaker mis.




Mcn Asd
 

18-01-2023 10:02:28
sjoerd
sjoerd

Kan best kloppen. Ik kan het niet inschatten.

Maar als het werken met een automatische koppeling nog langer gaat duren dan even een haak verhangen en slangen koppelen, kunnen we de buffers wel weer invoeren. Ooit moesten voor het koppelen van een Scharfenberg ook nog BH's worden afgenomen en lukte het vrij vaak meteen binnen de minuut. Is er dan niet iets anders aan de hand, zoals sterkere en snellere vervuiling? Ja, ik weet dat de contactpuntjes nog achter een kap zitten. Maar dat het koppelen niet lukt kan nog aan meer dingen liggen, zoals in een boog staan, lange koppelbomen naar de draaistellen en verkeerde stand van de draagbeugel (hoe heet dat ding?) waardoor de hoogte- of breedtestand niet overeenkomen, te geringe snelheid, noem maar op.

 

18-01-2023 15:33:17
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
rolandrail (17-01-2023 18:27:49):

en als enige menselijke oorzaak het soms te vroeg opbouwen in de vertrekcabine terwijl in de cabine waar gecombineerd is nog handelingen worden verricht.


Zit er dan geen functie in de software die je ervoor waarschuwt dat de andere cabine nog actief is (bijvoorbeeld omdat de koppelprocedure nog niet is voltooid) en een extra bevestiging vereist om, al is het tegen beter weten in, alsnog door te gaan? (maar je moet het niet hard blokkeren, want dat is een garantie voor heel veel vertraging)

 

18-01-2023 16:25:31 1
treinfan
treinfan

Hard blokkeren en de trein niet in storing helpen, zou in mijn visie juist garantie zijn voor minder vertraging.

 

18-01-2023 17:10:11 1
rolandrail
rolandrail
Quote
R-E-Mg (18-01-2023 15:33:17):
Quote
rolandrail (17-01-2023 18:27:49):

en als enige menselijke oorzaak het soms te vroeg opbouwen in de vertrekcabine terwijl in de cabine waar gecombineerd is nog handelingen worden verricht.


Zit er dan geen functie in de software die je ervoor waarschuwt dat de andere cabine nog actief is (bijvoorbeeld omdat de koppelprocedure nog niet is voltooid) en een extra bevestiging vereist om, al is het tegen beter weten in, alsnog door te gaan? (maar je moet het niet hard blokkeren, want dat is een garantie voor heel veel vertraging)


De vertrekmcn kan het zien op het scherm en ook op de achterwand. Kijkt die daar niet naar en draait hij de niet geblokkeerde dom-sleutel om in de stuurtafel dan zijn de rapen gaar en helpt alleen een shut-down om alle storingen te verhelpen en weer te kunnen rijden.

 

18-01-2023 17:14:05
rolandrail
rolandrail
Quote
MasterE (18-01-2023 09:49:28):

Ik ben er echt van overtuigt dat het in o.a. de factoren zit die ik eerder heb aangegeven en dan met name de tijdsdruk. Processen die onder (tijds)druk moeten worden uitgevoerd gaan gewoon vaker mis.


Combineren en splitsen met SLT en SNG is een flink deel van de Utrechtse rangeerklussen dus daar zou de tijdsdruk niet voelbaar moeten zijn of ik vertrouw mijn standplaatscollega's teveel. Blijft over de vertrekmachinist waarvan bekend is dat er meerdere standplaatsen zijn die relatief weinig op SLT rijden, laat staan weten of zelfverzekerd genoeg zijn een remproef te nemen. Voor mij de reden als ik toch gesteld ben voor assisteren combineren de vertrekmachinist te vragen of hij/zij zelf de remproef kan nemen zonder hulp.

 

18-01-2023 17:17:25
treinlim
treinlim

Bedoelde inderdaad 13 jaar.

Gemiddeld genomen gaat een koppeling 7 jaar mee bij netjes onderhoud en regelmatig controleren/smeren van de mechanische onderdelen.

Heb persoonlijk nog nergens meegemaakt waar de contactpunten in de elektrische koppeldoos worden gemeten bij onderhoud.

Scheefstand kan bij combineren problemen geven evenals teveel conserveermiddelen (verf) op de kop van de koppeling.

 

17-05-2023 09:25:12 1
Rolffiej19
Rolffiej19

Tijd voor weer wat SLT nieuws, de 2457 wordt momenteel voorzien van een nieuwe glascoating laag aan de buitenzijde en zal daarmee de eerste zijn die binnekort weer glimmend de baan op komt.

 

17-05-2023 12:45:24
Daan!
Daan!

Ik zag de 2660 gister en vanochtend ook schoon in Haarlem (westkant) staan. Deze doet aannemelijk ook mee in de proef.

 

27-05-2023 08:50:37
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Daan! (17-05-2023 12:45:24):

Ik zag de 2660 gister en vanochtend ook schoon in Haarlem (westkant) staan. Deze doet aannemelijk ook mee in de proef.


Ik zit er nu in en bij het instappen viel me op dat de trein wel helemaal glimt, maar dat de vormen van wat vroeger bruin was nog zeker wel zichtbaar zijn.

 

05-06-2023 06:25:05
gvttreinen
gvttreinen

SLT 2419 is op de zijwand, op witte gedeelte voorzien van stickers met gradaties 'wit' (vuil) en bijbehorende kleurcodes van groen (wit) naaar 'vuil' (rood)

 

16-06-2023 22:28:14
broek53
broek53

2457 is vandaag uit de werkplaats Haarlem gekomen met een schoon uiterlijk en na behandeling met glascoating.

 

19-08-2023 09:22:12
BAKEMONO
BAKEMONO

Zijn er toevallig al geruchten over de revisie SLT? Ik zag personeel het over FLOW kleurstelling op SLT heeft iemand concrete antwoorden of is het nog te vroeg?

 

19-08-2023 09:34:08
Anoniem9
Anoniem9
Quote
BAKEMONO (19-08-2023 09:22:12):

Zijn er toevallig al geruchten over de revisie SLT? Ik zag personeel het over FLOW kleurstelling op SLT heeft iemand concrete antwoorden of is het nog te vroeg?


Denk dat het nog wel vroeg is hoor. Maar SLT krijgt sowieso een FLOW kleurstelling.

 

19-08-2023 09:51:46
Sanderbin
Sanderbin

Naast de flow kleurstelling, gaan ze van wat ik heb gehoord het RIS systeem met OBIS vervangen en laadpunten inbouwen. Zelf neem ik aan dat er dan ook wifi ingebouwd gaat worden

 

19-08-2023 10:03:27
Anoniem9
Anoniem9
Quote
Sanderbin (19-08-2023 09:51:46):

Naast de flow kleurstelling, gaan ze van wat ik heb gehoord het RIS systeem met OBIS vervangen en laadpunten inbouwen. Zelf neem ik aan dat er dan ook wifi ingebouwd gaat worden


Ben benieuwd hoe dat met de omroepstem gaat worden dan. Hopelijk krijgt SLT niet dezelfde omroepstem als de SNG hoewel die wel beter is geworden.

 

19-08-2023 14:08:34
aarclay
aarclay
Quote
Sanderbin (19-08-2023 09:51:46):

Naast de flow kleurstelling, gaan ze van wat ik heb gehoord het RIS systeem met OBIS vervangen en laadpunten inbouwen. Zelf neem ik aan dat er dan ook wifi ingebouwd gaat worden


Als SNG, en FLIRT die beiden OBIS en WiFi hebben, dan krijgt SLT dat ook uiteraard. Volgens mij is het een vast onderdeel van het OBIS platform.

De ontwerpafdeling van de NS zal vast al druk bezig zijn met het ontwerp. Ik verwacht dat het ongeveer zoiets zal worden, want dit is waar de NS naar toe lijkt te werken. Ik heb al gezien dat er nieuwe digitale concept-afbeeldingen zijn, maar die staan niet openbaar (iNSite). Maar het grote verschil met mijn link zijn lange doorzichtige en transparante bagagerekken, en mogelijk ook speciale hoge tafels om koffers onder te plaatsen. Maar dit zegt dus nog niks definitiefs over de SLT.



Laatst bewerkt door aarclay op 19-08-2023 14:16
 

19-08-2023 15:22:38 1
treinfan
treinfan

Niet elk treintype heeft dezelfde onderdelen/functionaliteiten van het OBIS-platform.



Laatst bewerkt door treinfan op 19-08-2023 15:22
 

26-08-2023 19:33:33
BAKEMONO
BAKEMONO
Quote
aarclay (19-08-2023 14:08:34):
Quote
Sanderbin (19-08-2023 09:51:46):

Naast de flow kleurstelling, gaan ze van wat ik heb gehoord het RIS systeem met OBIS vervangen en laadpunten inbouwen. Zelf neem ik aan dat er dan ook wifi ingebouwd gaat worden


Als SNG, en FLIRT die beiden OBIS en WiFi hebben, dan krijgt SLT dat ook uiteraard. Volgens mij is het een vast onderdeel van het OBIS platform.

De ontwerpafdeling van de NS zal vast al druk bezig zijn met het ontwerp. Ik verwacht dat het ongeveer zoiets zal worden, want dit is waar de NS naar toe lijkt te werken. Ik heb al gezien dat er nieuwe digitale concept-afbeeldingen zijn, maar die staan niet openbaar (iNSite). Maar het grote verschil met mijn link zijn lange doorzichtige en transparante bagagerekken, en mogelijk ook speciale hoge tafels om koffers onder te plaatsen. Maar dit zegt dus nog niks definitiefs over de SLT.


Ik hoop oprecht dat inclusief stoelen, zoiets de uitslag wordt. Alleen heb ik een vermoeden dat we dit bij DDNG pas gaan zien

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl