Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
08-04-2019 11:15:53
rolandrail
rolandrail
Stel 2653 krijgt vanochtend op Utctw nieuwe bekleding.
Sinds kort is daarvoor langs spoor 251 een noodperron gebouwd om die klus te vergemakkelijken.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

08-04-2019 11:28:54
ToH
ToH
Zijn de viertjes daarmee klaar?  

08-04-2019 11:47:43
IJsbergsla
IJsbergsla
Zie de berichten van 6 april: neen.  

08-04-2019 11:57:43
rolandrail
rolandrail
Gisteren was in eerste instantie de 2602 de kandidaat voor vandaag maar die wilde duidelijk nog niet en is foetsie.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 


25-04-2019 11:12:01
treinhobby
treinhobby
Hij heeft zich bedacht en is alsnog een keer langs geweest.
Nu in de 4337 met zijn nieuwe bekleding.

Laatst bewerkt door treinhobby op 25-04-2019 11:13
 

02-05-2019 12:10:49
rolandrail
rolandrail
SLT 2609 staat al dagen geparkeerd in Viersen-Helenabrunn. Aannemelijk achtergelaten tijdens overbrenging Venlo-Aachen.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

22-05-2019 16:53:46
bjornl
bjornl
Quote
rolandrail (ma 08 apr 2019 11:15:53 https://www.somda.nl/forum/4263/p703192/): Stel 2653 krijgt vanochtend op Utctw nieuwe bekleding.
Sinds kort is daarvoor langs spoor 251 een noodperron gebouwd om die klus te vergemakkelijken.

RTV Utrecht heeft er een filmpje over: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1925016/
 

22-05-2019 19:08:10
aarclay
aarclay
Quote
bjornl (wo 22 mei 2019 16:53:46 https://www.somda.nl/forum/4263/p705445/):
Quote
rolandrail (ma 08 apr 2019 11:15:53 https://www.somda.nl/forum/4263/p703192/): Stel 2653 krijgt vanochtend op Utctw nieuwe bekleding.
Sinds kort is daarvoor langs spoor 251 een noodperron gebouwd om die klus te vergemakkelijken.

RTV Utrecht heeft er een filmpje over: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1925016/

Eigenlijk is het een filmpje van de NS die ze gebruiken...


Choo choo.....
 

06-07-2019 22:56:20
snowie
snowie
Vanmiddag zaterdag 06 Juli bracht RTB V156 stellen 2608 + 2411 naar Aachen (D), op Hertzogenrath (D) stonden 2619 en 2405 gereed voor vervoer naar NL.  

11-07-2019 09:23:16
yappa
yappa
NS meldt intern dat nu alle SLT's van nieuwe bekleding zijn voorzien. In een half jaar zijn 131 treinstellen behandeld en daarmee is het project voltooid.

De interessante vraag is nu of daarmee alle SLT's nu echt behandeld zijn, of dat er een enkel treinstel met oude bekleding gespot gaat worden die de dans is ontsprongen door de inbouw van een toilet...
 

11-07-2019 09:25:57
train85
train85
Alleen de omkleding is voltooid. De inbouw van toiletten gaat nog voort.  

11-07-2019 10:45:51
aarclay
aarclay
Ik vermoed dat de NS wel een planning heeft voor de stoelvernieuwing, en dat ze die lijst vast en zeker gecontroleerd hebben op gaten in de nummerreeks.


Choo choo.....
 

12-07-2019 13:26:28
rolandrail
rolandrail
Quote
train85 (do 11 jul 2019 09:25:57 https://www.somda.nl/forum/4263/p707952/): Alleen de omkleding is voltooid. De inbouw van toiletten gaat nog voort.
Evenals het weghalen van de grote prullebakken op de balkons om daar een extra klapzitting aan te brengen. Meer zitplaatsen, meer afval op de grond wat niet in de miniprullebakjes past. Juist die grotere prullebakken op de balkons waren ideaal om de trein even wat te fatsoeneren tijdens omrijden ergens.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

24-07-2019 10:00:55
ChrisGBNL
ChrisGBNL
Quote
snowie (za 06 jul 2019 22:56:20 https://www.somda.nl/forum/4263/p707756/): Vanmiddag zaterdag 06 Juli bracht RTB V156 stellen 2608 + 2411 naar Aachen (D), op Hertzogenrath (D) stonden 2619 en 2405 gereed voor vervoer naar NL.
Afgelopen zondag stonden de stellen 2619 en 2405 nog altijd te Hertzogenrath. Weet iemand waarom ze nog niet verder gaan met hun reis naar Nederland?
 

24-07-2019 10:41:36
treinfan
treinfan
Treinstellen 2619 en 2405 zijn inmiddels wel naar Nederland gebracht en vanaf vandaag weer in de reizigersdienst verschenen.  

17-08-2019 12:49:28
jg64
jg64
De stellen 2418+2612 staan in Hrl gereed om naar Duitsland te vertrekken.  

14-10-2019 17:08:46
michaben
michaben
Quote
rolandrail (vr 12 jul 2019 13:26:28 https://www.somda.nl/forum/4263/p708003/): Evenals het weghalen van de grote prullebakken op de balkons om daar een extra klapzitting aan te brengen. Meer zitplaatsen, meer afval op de grond wat niet in de miniprullebakjes past. Juist die grotere prullebakken op de balkons waren ideaal om de trein even wat te fatsoeneren tijdens omrijden ergens.

Ik zat vandaag in zo'n SLT met extra klapzittingen (de 2441), zo te zien was er op één balkon halverwege nog een grote prullenbak over, alle overige balkons hadden vier klapzittingen.
 

26-11-2019 15:07:59
r.hemkes
r.hemkes
De stellen 2429 en 2620 stonden aan het begin van de middag (met toilet ) op spoor 9 te Amersfoort, zijn even later naar Bokkeduinen gereden.  

14-12-2019 11:54:14
NRuys
NRuys
2627 en 2419 zijn vanmorgen met aangepaste rijtuigen (toilet en deursystemen) vertrokken bij Talbot Services en zijn onderweg naar Nederland.  

28-01-2020 21:44:26
gose91
gose91
Met ingang van aanstaand wijzigingsblad start een proefbedrijf met drie stellen SLT. Gepland in een specifieke serie (weet niet welke), maar kan en mag ook uitwijken naar andere series. Na 200 passages over een stoorstroommeetpunt wordt bepaald of de beperking van max. 2 stellen slt wordt geschrapt.  

28-01-2020 21:49:16
MetroRET
MetroRET
6000  

29-01-2020 07:20:54
mdeen
mdeen
Is de mogelijkheid om met 3 stellen te rijden ook bedoeld met het oog op inzet naar Zandvoort?

Laatst bewerkt door mdeen op 29-01-2020 07:21
 

29-01-2020 07:34:35
yappa
yappa
Dat heeft niet echt een relatie met elkaar nee. Met 3 gekoppeld rijden was al vanaf het begin van SLT een wens, maar het duurde even voordat men overtuigd was dat dat veilig zou kunnen. Nu, met nog een laatste monitoring in de praktijk, lijkt die zekerheid er te zijn.  

03-02-2020 16:11:51
seinhuis
seinhuis
Gecombineerd met 3 stellen in de 6000 gaat alleen vrijdagavond gebeuren. Hiervoor zijn specifieke stelnunmers aangewezen. Dus alleen bij goeie omloop kan de test door gaan.

Wat de reden hierachter is weet ik niet.
 

03-02-2020 16:46:45
aarclay
aarclay
Ik gok een softwareaanpassing? Of konden ze dat al van te voren, hoewel het niet in de toelating viel?


Choo choo.....
 

03-02-2020 16:57:29
treinfan
treinfan
In de beginperiode van SLT is drie stellen gecombineerd wel voorgekomen. Daarna is blijkbaar besloten om meer dan 2 treinstellen gecombineerd niet toe te staan, tot recent geleden.  

03-02-2020 18:01:17
Oldskool
Oldskool
Quote
seinhuis (ma 03 feb 2020 16:11:51 https://www.somda.nl/forum/4263/p720731/): Hiervoor zijn specifieke stelnunmers aangewezen. Dus alleen bij goeie omloop kan de test door gaan.
Niet correct. Er zijn geen specifieke stelnummers uitgekozen. Er mag straks met max 16 bakken gereden worden en in eerste instantie inderdaad in de 6000 serie.

@treinfan: Het verbod, uitgevaardigd door ProRail en ILT, had te maken met stoorstromen te maken welke de ATB (mogelijk) konden beïnvloeden.
 

03-02-2020 18:06:09
gose91
gose91
Het mocht wel, maar dan moesten er twee hbu’s uitgezet worden. Het werd daarom eigenlijk nooit gedaan. De test op vrijdagavonden de 6000 is zover ik weet om de kering op Wdmv te testen. Dus als ik het goed begrijp gaat 3x SLT dus willekeurig plaatsvinden en wil men wel per se een paar treinnummers ermee rijden?  

03-02-2020 23:24:54
MetroRET
MetroRET
De inzet is juist in de avond, om de kering te Wdmv te ontlopen, aangezien het bordes niet is ingericht voor triple SLT.

De 6081 mag de test gaan aanvangen met SLT14.
https://treinposities.nl/ritinfo/20200207/6081
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-02-2020 23:31:45
Oldskool
Oldskool
Quote
gose91 (ma 03 feb 2020 18:06:09 https://www.somda.nl/forum/4263/p720739/): Het mocht wel, maar dan moesten er twee hbu’s uitgezet worden. ?
Dat werd niet gedaan, er werd gewoon een stel in opzending gezet
 

05-02-2020 14:12:31
aarclay
aarclay
Quote
gose91 (ma 03 feb 2020 18:06:09 https://www.somda.nl/forum/4263/p720739/): Het mocht wel, maar dan moesten er twee hbu’s uitgezet worden.

En toen vroeg ik mij af wat een 'hbu' is?

Quote
MetroRET (ma 03 feb 2020 23:24:54 https://www.somda.nl/forum/4263/p720750/):
De 6081 mag de test gaan aanvangen met SLT14.
https://treinposities.nl/ritinfo/20200207/6081

Treinposities: "Van Utrecht Centraal tot Tiel: Meer zitplaatsen dan normaal. "


Laatst bewerkt door aarclay op 05-02-2020 14:14


Choo choo.....
 

05-02-2020 14:17:53
MetroRET
MetroRET
Das niet zo gek he... %08%  

05-02-2020 14:32:16
gose91
gose91
Quote
aarclay (wo 05 feb 2020 14:12:31 https://www.somda.nl/forum/4263/p720799/): En toen vroeg ik mij af wat een 'hbu' is?

Het is iets Duits en het is in het algemeen een omvormer
 

05-02-2020 14:34:33
VIRMm1
VIRMm1
Inderdaad een mooie naam voor een statische omzetter (1800V -> laagspanning).  

05-02-2020 15:09:11
MasterE
MasterE
Hilfsbetriebsumrichte


Mcn Asd
 

28-06-2020 08:23:31
Rensch
Rensch

Weet iemand hoe de stand van zaken is, met de inbouw van de toiletten in deze treinen bij de fabriek in Aken?Hoever is men daarmee?

 

28-06-2020 21:52:37
marcelloch
marcelloch

2425 is weer gezien in NL! obv treinposities.nl is het stel 22 juni weer in dienst genomen (na inbouw toilet bij Talbot? @taigagaai beheert de desbetreffende pagina op railwiki.nl geloof ik...



Laatst bewerkt door marcelloch op 28-06-2020 21:53
 

28-06-2020 22:37:31
marcelloch
marcelloch
Quote
Rensch (28-06-2020 08:23:31):

Weet iemand hoe de stand van zaken is, met de inbouw van de toiletten in deze treinen bij de fabriek in Aken?Hoever is men daarmee?


zie lijst op railwiki.nl)#Inbouw_toilet

 

28-06-2020 23:54:56
aarclay
aarclay

Als ik zo zie lijkt het nu enige tijd stil met de verbouwing?

 

29-06-2020 13:18:23
marcelloch
marcelloch

Ja, of niet regelmatig die lijst bijgewerkt ;)

 

29-06-2020 16:53:11
jg64
jg64

stel 2426 is terug uit Aachen. stond 27 juni in Hrl.

 

29-06-2020 21:33:10
j.jager
j.jager
Quote
marcelloch (28-06-2020 22:37:31):
Quote
Rensch (28-06-2020 08:23:31):

Weet iemand hoe de stand van zaken is, met de inbouw van de toiletten in deze treinen bij de fabriek in Aken?Hoever is men daarmee?


zie lijst op railwiki.nl)#Inbouw_toilet


Ik zie van enkele stellen dat ik vorig jaar zag in Aken dat ze nog niet in het lijstje zijn bijgewerkt. Zo zag ik op 7 september 2019 de 2418 met de 2612 vanuit Aken naar Heerlen gaan en de 2420 met de 2630 uit Heerlen komen dat toen naar talbot gingen.



Laatst bewerkt door j.jager op 29-06-2020 21:33
 

18-07-2020 10:08:42
jg64
jg64

Stel 2639 werd om 10.00 door RTBC V158 naar Nederland teruggebracht. Gezien te Herzogenrath.



Laatst bewerkt door jg64 op 18-07-2020 12:24
 

18-07-2020 11:23:18
DDZ7504
DDZ7504

RTBC V158 neem ik aan?

 

18-07-2020 12:24:17
jg64
jg64

Correct

 

18-07-2020 12:31:20
jg64
jg64

En diezelfde RTBC V158 reed door Aachen HBF met de 2435 en 2440 op sleeptouw richting Talbot. (12.00).

 

13-09-2020 15:03:36
marcelloch
marcelloch

voor in de Railwiki: afgelopen vrijdag spotte ik de 2610, deze is reeds voor zien van een toilet, welke datum heen en retour uit Aachen is mij onbekend. (vr. 11-09-2020)




Laatst bewerkt door marcelloch op 13-09-2020 15:04
 

23-09-2020 14:23:06
aarclay
aarclay

En inmiddels zitten we over de helft: nieuws.ns.nl



Laatst bewerkt door aarclay op 23-09-2020 14:23
 

26-09-2020 15:41:49
marcelloch
marcelloch
Quote
marcelloch (13-09-2020 15:03:36):

voor in de Railwiki: afgelopen vrijdag spotte ik de 2610, deze is reeds voor zien van een toilet, welke datum heen en retour uit Aachen is mij onbekend. (vr. 11-09-2020)



en ook 2638 is inmiddels voorzien van een toilet: Check in tr. 4071 op 25-09-20)
@taigagaai kun jij deze invoeren in de Railwiki?? Dank.



Laatst bewerkt door marcelloch op 28-09-2020 17:39
 

26-09-2020 20:44:27
seinhuis
seinhuis

2452 en 2653 zijn gisterenavond laat naar Heerlen gegaan. Vermoedelijk zijn hun nu in Duitsland.

 

03-12-2020 22:46:43
TSNL250
TSNL250

Op 3-12 is SLT 2662 van Hrl naar Aachen gebracht. Het eerste stuk door RTBC V155, over de stamlijn naar Talbot hing het treinstel achter de AIXrail 295 077. Het het terrein bij Talbot werd er gerangeerd met de AIX 362 798



Laatst bewerkt door TSNL250 op 04-12-2020 10:28
 

01-03-2021 20:19:22
marcelloch
marcelloch

gisteren (28-02-21) check in 4064: 2462 vv toilet... datum heen en terugkomst uit Aachen onbekend
@taigagaai kun jij dit aanpassen bij Railwiki?



Laatst bewerkt door marcelloch op 01-03-2021 20:20
 

27-03-2021 11:05:24
marcelloch
marcelloch

Op 26-3-2021: 2659 in trein 4069 vv een toilet (moet dus ingevoerd worden in de RailWiki)

 

28-03-2021 01:22:17
aarclay
aarclay

Zojuist heb ik even zitten kijken op Google Maps naar het fabrieksterrein van Talbot, en daar trof ik een vierdelige SLT aan die daar een toilet gekregen heeft, of daarvoor nog in de rij staat te wachten.

Grappig om te zien. 😉



Laatst bewerkt door aarclay op 28-03-2021 01:22
 


28-03-2021 21:14:00
ronald
ronald

@Marcelloch: Om in de railwiki de data's te kunnen vermelden van de inbouw van de toiletten dienen deze wel bij het beheer bekend te zijn.

Zolang die niet bekend worden gemaakt, kunnen deze niet worden toegevoegd.

 

28-03-2021 21:27:55
marcelloch
marcelloch

hoe wordt dit dan bekend gemaakt bij het beheer?? Input van forumleden is niet afdoende?

 

28-03-2021 22:12:17
ronald
ronald

In de wiki worden, in dit geval, alleen de data vermeld van het vertrek naar en de terugkeer vanuit Duitsland. Niet wanneer een stel voor het eerst wordt gespot.

Tussen terugkeer in Nederland en en een eerste inzet met wc kan namelijk al een aantal dagen zitten.

 

29-03-2021 22:11:55
marcelloch
marcelloch

maar als ik in een SLT terecht kom waar een toilet in zit, en die staat nog niet vermeld in de Wiki, dan meldt ik dat hier ;) in de wiki wordt ook gemeld dat aanvullingen hier in dit draadje gemeld moeten worden......dus ;)

 

30-03-2021 20:45:35
ronald
ronald

Dat mag inderdaad gemeld worden.

Maar daarmee zijn nog steeds niet werkelijke data van de heen en terugrit bekend.

Die kunnen daardoor nog steeds niet door het beheer worden ingevoerd.

Zodra de inbouwdata van een stel bekend worden, worden deze zo snel mogelijk ingevoerd.

 

30-03-2021 22:27:16
marcelloch
marcelloch

daar heb je gelijk in Ronald:)

 

03-04-2021 08:04:52 1
Rolffiej19
Rolffiej19

Het lijkt er op dat men begonnen is met de LT2 revisie van de SLT Te Hlm is zo te zien de 2619 afgeleverd met allerlei nieuwe technische onderdelen (draaistellen en stroomafnemers)

 

19-06-2021 15:33:15
Wilson91
Wilson91

Volgens mij word nu ook SLT diepgereinigd zoals de locs 1700

Ik zie steeds meer brandschone SLT's zonder de bruine waas op de witte band

Kan iemand dit bevestigen ?

 

19-06-2021 15:38:12
mtlx
mtlx

Correct. Ook SLT is onderdeel van de test.

Ik weet overigens niet of alle SLTs behandeld gaan worden, of dat het beperkt blijft tot een aantal stellen.



Laatst bewerkt door mtlx op 19-06-2021 15:38
 

21-06-2021 13:59:26
aarclay
aarclay

Misschien ligt het aan mij, maar misschien is het nieuw....

De RIS van de SLT kan ook IC's ritten tonen. Mij staat bij dat dit eerst niet kon?

[ foto ]

 

21-06-2021 14:07:54
mtlx
mtlx

Hebben ze altijd al gekund, mits de ritten geladen werden in de database van het RIS-systeem. Eerder werd dat handmatig per wijzigingsblad gedaan, inmiddels is er sinds een paar jaar ook een verbinding met de wal waarmee de informatie opgehaald kan worden voor ongeplande ritten of specifieke doorkoppelingen/andere gekkigheden met werkzaamheden. Daardoor kunnen in principe alle treinen en treinsoorten gewoon getoond worden in SLT, inclusief actuele veranderingen tijdens de rit (bijvoorbeeld als de rit door een verstoring ingekort wordt en worden ook actuele gewijzigde overstappen omgeroepen).

Enige probleem is dat het ophalen van ritten die niet standaard in de database zitten erg omslachtig is. Er moet door de HC (of MCN) een ritnummer ingevoerd worden dat wél in de database zit, waarna het systeem automatisch verbinding gaat maken met de walsystemen en daarna het treinstel matcht met de geplande rit en de werkelijke informatie opgehaald wordt en de eerdere invoer overschreven wordt. Dat is dus volledig tegenintuïtief, en heel veel collega's weten niet eens dat deze mogelijkheid bestaat.
Bij de inzet van SLT eerder dit jaar tussen Leiden en Utrecht leidde dat dus tot de problemen dat de treinen vrijwel nooit reisinformatie toonden, ondanks dat het wel dus gewoon kon (en ik heb het voor de ritten die ik zelf heb gereden ook altijd gewoon op die manier gedaan).

Met dit wijzigingsblad lijkt de 8800 ook aan de standaarddatabase toegevoegd te zijn, waardoor nu wel het reguliere treinnummer ingevoerd kan worden en er geen workaround meer toegepast hoeft te worden.



Laatst bewerkt door mtlx op 21-06-2021 14:09
 

09-12-2021 16:34:54
aarclay
aarclay

Vanaf aanstaande zondag zet de NS enkel nog Sprinters met toiletten in. Het lijkt er op dat de ombouwoperatie van alle 131 stellen afgerond is. Ik weet niet of alles nu echt omgebouwd is, maar mochten er nog een paar over zijn, dan moet het hoogstens nog maar een handje vol zijn die pas in de dienstregeling komt als die verbouwd is. Op Railwiki missen er helaas een hoop datums om dit te kunnen verifieren.

nieuws.ns.nl

 

09-12-2021 20:44:14
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
aarclay (09-12-2021 16:34:54):

Vanaf aanstaande zondag zet de NS enkel nog Sprinters met toiletten in. Het lijkt er op dat de ombouwoperatie van alle 131 stellen afgerond is. Ik weet niet of alles nu echt omgebouwd is, maar mochten er nog een paar over zijn, dan moet het hoogstens nog maar een handje vol zijn die pas in de dienstregeling komt als die verbouwd is. Op Railwiki missen er helaas een hoop datums om dit te kunnen verifieren.

nieuws.ns.nl


Op 20-11 zijn de 2430 en 2644 naar Hrl vertrokken. Dit waren idd de laatste twee stellen die nog voorzien moesten worden van een toilet.

 

09-12-2021 22:51:13
vrijgezel
vrijgezel
Quote
aarclay (09-12-2021 16:34:54):

Vanaf aanstaande zondag zet de NS enkel nog Sprinters met toiletten in. Het lijkt er op dat de ombouwoperatie van alle 131 stellen afgerond is. Ik weet niet of alles nu echt omgebouwd is, maar mochten er nog een paar over zijn, dan moet het hoogstens nog maar een handje vol zijn die pas in de dienstregeling komt als die verbouwd is. Op Railwiki missen er helaas een hoop datums om dit te kunnen verifieren.

nieuws.ns.nl


Hoewel het niet in de tekst staat en ook niet bij "NS Weekly" werd vermeld: het SGM is per zondag BD. Deze is minder teogankelijk voor minder valide reizigers en de tweetjes hebben geen WC (SGM0 heeft het nooit gehad), dus dat valt er ook mee samen.

 

10-12-2021 15:39:31
phantom
phantom

Hier gaat het over SLT,het SGM draadje is een apart draadje 😉

 

25-04-2022 18:16:30
GerritJan
GerritJan

Er gaat een gerucht rond binnen de NS dat de SLT's binnenkort worden gemoderniseerd, voorzien van stopcontacten en andere stoelen etc, ik weet niet of dit waar is. Laten we natuurlijk hopen van wel met de kale sprinter. 😃

 

25-04-2022 20:10:05
Rolffiej19
Rolffiej19

Geen idee waar dat vandaan komt maar dat gaat voorlopig niet gebeuren, er loopt namelijk momenteel nog een technische revisie in Hlm voor de stellen en ze gaan echt niet binnen nu en 2jaar nog een keer alle stellen naar binnen halen voor een modernisering.

 

25-04-2022 21:10:23
Zabky
Zabky

Ik heb ongeveer een maand geleden een collega gesproken, dichter bij het vuur. Er gaan nog wel dingen veranderen. Maar een totale make-over gaat (voorlopig) niet gebeuren. Stoelen zijn al vervangen. Wel zou er sprake zijn dat er op termijn WiFi komt en dat de reisinformatie (momenteel sowieso "defect") een update krijgt.

 

25-04-2022 21:37:51
aarclay
aarclay

Zeg maar gerust dat er OBIS in zal komen. Het bestaande RIS-systeem is storingsgevoelig, de informatie is incompleet, de schermen zijn bijna op (ze zijn niet voor niets bij een aantal stellen uit de eerste klas gehaald), en de fabrikant bestaat ook niet meer.

Maarre, werkt heel de reisinformatie niet meer in de SLT dan? Ik hoorde in de wandelgangen over een nieuwe bron (andere server ofzo) waar de reisinformatie in de trein vandaan komt, en dat OBIS daarvoor een update kreeg/krijgt.



Laatst bewerkt door aarclay op 25-04-2022 21:39
 

26-04-2022 12:47:11
Zabky
Zabky

Personeel is gevraagd op te letten en daar waar nodig de automatische omroep aan te vullen. De automatische omroep zou geen of niet volledige informatie verstrekken. Heeft inderdaad te maken met die nieuwe bron informatie.

 

26-04-2022 13:22:33
Amazonous
Amazonous

SLT is met RIBA nog het enige (serieuze) eigen eilandje binnen publicatie aan boord. Iedere poging om dat te harmoniseren met de rest van de OBIS-systemen is een verstandige stap vooruit. De huidige situatie is onwenselijk.



Laatst bewerkt door Amazonous op 26-04-2022 13:22
 

26-04-2022 14:21:42
Oldskool
Oldskool
Quote
Zabky (26-04-2022 12:47:11):

Personeel is gevraagd op te letten en daar waar nodig de automatische omroep aan te vullen. De automatische omroep zou geen of niet volledige informatie verstrekken. Heeft inderdaad te maken met die nieuwe bron informatie.


Geen idee hoe je hier bij komt, maar gisteren deed de informatie en omroep het keurig netjes in de 14984. En van berichten over aanvullen van de automatische omroep, even nagevraagd bij de hc, is ook geen sprake.

 

26-04-2022 14:53:44
seinhuis
seinhuis

SLT wordt geen overstap informatie getoond/omgeroepen. Deze informatie komt van buitenaf en wordt niet doorgegeven.

Verder zou het systeem moeten doen (los van de storingen).

 

26-04-2022 22:16:35
GerritJan
GerritJan
Quote
Zabky (25-04-2022 21:10:23):

Ik heb ongeveer een maand geleden een collega gesproken, dichter bij het vuur. Er gaan nog wel dingen veranderen. Maar een totale make-over gaat (voorlopig) niet gebeuren. Stoelen zijn al vervangen. Wel zou er sprake zijn dat er op termijn WiFi komt en dat de reisinformatie (momenteel sowieso "defect") een update krijgt.


Ik neem aan dat ze dan ook stopcontacten krijgen? Sowieso gaat de reisinformatie niet via GPS, via wat ben ik even vergeten. Je moest het vaak sychroniseren de informatie. Hopelijk gaan ze het net zoals andere treinen o.a SNG, FLIRT via de GPS laten doen. Ook lijkt wifi mij een verstandige stap voor deze trein. De SLT is best een kale sprinter als je het zo bekijkt. Eerst geen toiletten, geen wifi, geen stopcontacten, slechte reisinformatie vergeleken met andere materieel van de NS.



Laatst bewerkt door GerritJan op 26-04-2022 22:23
 

26-04-2022 22:41:37
aarclay
aarclay
Quote
GerritJan (26-04-2022 22:16:35):
Quote
Zabky (25-04-2022 21:10:23):

Ik heb ongeveer een maand geleden een collega gesproken, dichter bij het vuur. Er gaan nog wel dingen veranderen. Maar een totale make-over gaat (voorlopig) niet gebeuren. Stoelen zijn al vervangen. Wel zou er sprake zijn dat er op termijn WiFi komt en dat de reisinformatie (momenteel sowieso "defect") een update krijgt.


Ik neem aan dat ze dan ook stopcontacten krijgen? Sowieso gaat de reisinformatie niet via GPS, via wat ben ik even vergeten. Je moest het vaak sychroniseren de informatie. Hopelijk gaan ze het net zoals andere treinen o.a SNG, FLIRT via de GPS laten doen. Ook lijkt wifi mij een verstandige stap voor deze trein. De SLT is best een kale sprinter als je het zo bekijkt. Eerst geen toiletten, geen wifi, geen stopcontacten, slechte reisinformatie vergeleken met andere materieel van de NS.


Als ze OBIS inbouwen, dan heb je de hele rataplan met GPS, goede reisinformatie en WiFi in één keer bij elkaar. Plus dat de SLT mogelijk zelf OBIS kan gebruiken om diagnostische data naar de wal te sturen, iets wat de VIRM al doet, en mogelijk ook in beperkte mate de DDZ sinds de herintreding sinds eind vorig jaar.

Of ze stopcontacten inbouwen, dat is een ander verhaal. Ik betwijfel of dit nog gaat komen.

 

26-04-2022 22:41:44
Amazonous
Amazonous

Hopelijk gaan ze het net zoals andere treinen o.a SNG, FLIRT via de GPS laten doen.

Je bent bekend met het bestaan en de werking van TREES, mag ik hopen?

 

26-04-2022 23:25:32
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (26-04-2022 22:41:37):
Quote
GerritJan (26-04-2022 22:16:35):
Quote
Zabky (25-04-2022 21:10:23):

Ik heb ongeveer een maand geleden een collega gesproken, dichter bij het vuur. Er gaan nog wel dingen veranderen. Maar een totale make-over gaat (voorlopig) niet gebeuren. Stoelen zijn al vervangen. Wel zou er sprake zijn dat er op termijn WiFi komt en dat de reisinformatie (momenteel sowieso "defect") een update krijgt.


Ik neem aan dat ze dan ook stopcontacten krijgen? Sowieso gaat de reisinformatie niet via GPS, via wat ben ik even vergeten. Je moest het vaak sychroniseren de informatie. Hopelijk gaan ze het net zoals andere treinen o.a SNG, FLIRT via de GPS laten doen. Ook lijkt wifi mij een verstandige stap voor deze trein. De SLT is best een kale sprinter als je het zo bekijkt. Eerst geen toiletten, geen wifi, geen stopcontacten, slechte reisinformatie vergeleken met andere materieel van de NS.


Als ze OBIS inbouwen, dan heb je de hele rataplan met GPS, goede reisinformatie en WiFi in één keer bij elkaar. Plus dat de SLT mogelijk zelf OBIS kan gebruiken om diagnostische data naar de wal te sturen, iets wat de VIRM al doet, en mogelijk ook in beperkte mate de DDZ sinds de herintreding sinds eind vorig jaar.

Of ze stopcontacten inbouwen, dat is een ander verhaal. Ik betwijfel of dit nog gaat komen.


Slt maakt al gebruik van Realtime monitoring. Staat bij slt dus los van OBIS/RIS.

 

27-04-2022 02:40:44
thom
thom
Quote
GerritJan (26-04-2022 22:16:35):
Quote
Zabky (25-04-2022 21:10:23):

Ik heb ongeveer een maand geleden een collega gesproken, dichter bij het vuur. Er gaan nog wel dingen veranderen. Maar een totale make-over gaat (voorlopig) niet gebeuren. Stoelen zijn al vervangen. Wel zou er sprake zijn dat er op termijn WiFi komt en dat de reisinformatie (momenteel sowieso "defect") een update krijgt.


Ik neem aan dat ze dan ook stopcontacten krijgen? Sowieso gaat de reisinformatie niet via GPS, via wat ben ik even vergeten. Je moest het vaak sychroniseren de informatie. Hopelijk gaan ze het net zoals andere treinen o.a SNG, FLIRT via de GPS laten doen. Ook lijkt wifi mij een verstandige stap voor deze trein. De SLT is best een kale sprinter als je het zo bekijkt. Eerst geen toiletten, geen wifi, geen stopcontacten, slechte reisinformatie vergeleken met andere materieel van de NS.


Stopcontacten is een best nog wel ingrijpende wijziging aan de trein vanwege de energie voorziening die het aan moet kunnen, en het gehele interieur wat open zal moeten om kabels te trekken.

Gezegd is al dat er voorlopig geen grote modernisering aan zal komen en dan kun je al op je vingers tellen dat je daar nog niet op hoeft te rekenen.

Geldt trouwens net zo voor WiFi, en dat zijn ook nog een beide twee zaken waar niet de hoogte prioriteit aan gegeven word op een trein waar je doorgaan maar kort inzit.

 

27-04-2022 08:35:51
Ysbergsla
Ysbergsla

Tiel-Utrecht, Almere-Utrecht, Houten-Leiden, Capelle-regio Amsterdam, Hoorn-Beverwijk, Uitgeest-Bijlmer. Allen populaire forenzentrajecten van plusminus een uur uitgevoerd met SLT.

 

27-04-2022 12:16:22
thom
thom

Ik zei ook doorgaans, maar ik wist dat er een lijst met langere ritten zou gaan volgen ;)

 

27-04-2022 12:49:41
sm@rkie
sm@rkie
Quote
Oldskool (26-04-2022 14:21:42):
Quote
Zabky (26-04-2022 12:47:11):

Personeel is gevraagd op te letten en daar waar nodig de automatische omroep aan te vullen. De automatische omroep zou geen of niet volledige informatie verstrekken. Heeft inderdaad te maken met die nieuwe bron informatie.


Geen idee hoe je hier bij komt, maar gisteren deed de informatie en omroep het keurig netjes in de 14984. En van berichten over aanvullen van de automatische omroep, even nagevraagd bij de hc, is ook geen sprake.


het staat gewoon in de berichten die we als personeel krijgen, er is wel degelijk sprake van

 

27-04-2022 12:53:06
Oldskool
Oldskool

De overstappen omroepen is al jaren zo. Niet doen alsof het iets nieuws is wat ineens extra omgeroepen moet worden.

 

27-04-2022 13:22:18
geert
geert

Nou dat heeft ook jaren wel goed gewerkt inclusief omroep in het engels bij grote stations. Voor de corona periode werkte dit prima, sinds enkele weken ga ik weer met de trein en rond Ut werkt die omroep nu zelden tot nooit. Dus er is weldegelijk iets veranderd

 

27-04-2022 14:12:44
GerritJan
GerritJan
Quote
thom (27-04-2022 02:40:44):
Quote
GerritJan (26-04-2022 22:16:35):
Quote
Zabky (25-04-2022 21:10:23):

Ik heb ongeveer een maand geleden een collega gesproken, dichter bij het vuur. Er gaan nog wel dingen veranderen. Maar een totale make-over gaat (voorlopig) niet gebeuren. Stoelen zijn al vervangen. Wel zou er sprake zijn dat er op termijn WiFi komt en dat de reisinformatie (momenteel sowieso "defect") een update krijgt.


Ik neem aan dat ze dan ook stopcontacten krijgen? Sowieso gaat de reisinformatie niet via GPS, via wat ben ik even vergeten. Je moest het vaak sychroniseren de informatie. Hopelijk gaan ze het net zoals andere treinen o.a SNG, FLIRT via de GPS laten doen. Ook lijkt wifi mij een verstandige stap voor deze trein. De SLT is best een kale sprinter als je het zo bekijkt. Eerst geen toiletten, geen wifi, geen stopcontacten, slechte reisinformatie vergeleken met andere materieel van de NS.


Stopcontacten is een best nog wel ingrijpende wijziging aan de trein vanwege de energie voorziening die het aan moet kunnen, en het gehele interieur wat open zal moeten om kabels te trekken.

Gezegd is al dat er voorlopig geen grote modernisering aan zal komen en dan kun je al op je vingers tellen dat je daar nog niet op hoeft te rekenen.

Geldt trouwens net zo voor WiFi, en dat zijn ook nog een beide twee zaken waar niet de hoogte prioriteit aan gegeven word op een trein waar je doorgaan maar kort inzit.


Ik wil net zeggen, als je bijvoorbeeld ook in groningen-europapark instapt en je moet naar zwolle, is ook een uur lang. Een sprinter rit duurt zo 1 uur en vooral als ze als IC materieel in worden gezet, dat ze wifi krijgen mag wel en dat zal dan ook wel op termijn gebeuren. Niemand kan dit bevestigen dan alleen de NS zelf.

 

27-04-2022 15:45:47
AlexNL
AlexNL
Quote
GerritJan (26-04-2022 22:16:35):
De SLT is best een kale sprinter als je het zo bekijkt. Eerst geen toiletten, geen wifi, geen stopcontacten, slechte reisinformatie vergeleken met andere materieel van de NS.

De SLTs zijn besteld in 2005, en waren toen het meest moderne materieel dat NS kreeg. Ander materieel had niet eens actuele reisinformatie.

Internet buitenshuis was een unicum, de uitrol van 3G was toen nog maar net begonnen, smartphones waren voor zakenlui en nerds, niet voor het brede publiek. De gemiddelde mobiele telefoon uit die tijd had een prima batterij en kon het een week uitzingen op een volle accu. Behoefte aan stopcontacten in de trein was er gewoon niet.

Inmiddels zijn we 17 jaar verder en is er heel veel veranderd.

Dat NS aan het nadenken is over een midlife-revisie voor SLT verbaast me niets, maar verwacht het niet op korte termijn. Kijk maar naar de doorlooptijd van een project zoals de modernisering van VIRM, dan heb je het echt over jaren.

 

27-04-2022 16:55:00
BasSNG2001
BasSNG2001

Het lijkt mij het meest logisch dat SLT pas aan de beurt komt als alle te moderniseren VIRM's behandeld zijn. Dat zou dan betekenen dat de nagenoeg tegelijk geleverde VIRM4 eerst gaat (mits deze deelserie in aanmerking komt voor revisie), omdat je met kleine aanpassingen (geen liftkoker, af fabriek al bioreactoren in de toiletten, modernere omvormers) grotendeels kan voortborduren op de bestaande productielijn van VIRM2/3.

Ik ben het volledig eens dat SLT vergeleken met SNG en FLIRT al wat verouderd begint over te komen door het ontbreken van stopcontacten en wifi, maar dat is wat mij betreft geen bezwaar, omdat reizigers meestal niet extreem lang in deze treinen zitten in het standaard inzetgebied van SLT.




#DiscoverEU
 

27-04-2022 19:37:09
Daan!
Daan!

VIRM4 wordt gemoderniseerd

 

27-04-2022 19:53:01
pascalgerr
pascalgerr
Quote
Daan! (27-04-2022 19:37:09):

VIRM4 wordt gemoderniseerd


Maar in hoeverre is de vraag. Ik verwacht alleen qua interieur/exterieur grote veranderingen. Technisch zal weinig gemoderniseerd worden verwacht ik.

 

27-04-2022 20:11:37
martijn
martijn

Beetje off-topic hier, maar waarom zou VIRM 4 geen volledige modernisering als VIRM 1-3 krijgen? NS meldde twee maanden gelden nog van wel...

 

27-04-2022 23:10:22
broek53
broek53

Bedoeld wordt volgens mij dat een aantal dingen die bij de modernisering van VIRM 1-3 zijn aangebracht, in VIRM 4 al aanwezig zijn, zoals bioreactoren en zo.

 

27-04-2022 23:35:32
aarclay
aarclay

Qua duurzaamheid zullen daar vast en zeker nog wel aanpassingen aan gedaan worden, zoals de binnenverlichting, plus de volledige uitrol van stopcontacten in alle coupe's en balkons en vast ook nog eens de airco. Het zal misschien een fractie minder werk zijn omdat de VIRM-4 na de bouw al moderner was dan de voorgaande generatie, maar het is niet bepaald een interieurrevisie waar een hele poos geleden in de wandelgangen sprake over was.

 

29-04-2022 20:37:35
Muizeneus
Muizeneus
Quote
GerritJan (26-04-2022 22:16:35):
Quote
Zabky (25-04-2022 21:10:23):

Ik heb ongeveer een maand geleden een collega gesproken, dichter bij het vuur. Er gaan nog wel dingen veranderen. Maar een totale make-over gaat (voorlopig) niet gebeuren. Stoelen zijn al vervangen. Wel zou er sprake zijn dat er op termijn WiFi komt en dat de reisinformatie (momenteel sowieso "defect") een update krijgt.


Ik neem aan dat ze dan ook stopcontacten krijgen? Sowieso gaat de reisinformatie niet via GPS, via wat ben ik even vergeten. Je moest het vaak sychroniseren de informatie. Hopelijk gaan ze het net zoals andere treinen o.a SNG, FLIRT via de GPS laten doen. Ook lijkt wifi mij een verstandige stap voor deze trein. De SLT is best een kale sprinter als je het zo bekijkt. Eerst geen toiletten, geen wifi, geen stopcontacten, slechte reisinformatie vergeleken met andere materieel van de NS.


SLT zijn de eerste nieuwe treinen die besteld zijn onder de "sprinterformule". Indertijd vol trots door NS gepresenteerd als "metro-achtig". Dat bleek in de praktijk vooral een eufemisme om weinig zitplaatsen en geen toiletten aan te hoeven bieden, de frequenties en halteertijden werden namelijk niet verhoogd cq verlaagd tot metroniveau....

Wifi en stopcontacten waren trouwens lang alleen voorbehouden aan IC's. En de reisinformatie was niet slecht, sterker nog die was destijds veel beter. Dat werd toen namelijk nog gewoon gedaan door mensen in plaats van door apparaten 😉

 

30-04-2022 00:26:03
AlexNL
AlexNL

Als die mensen er zin in hadden, ja. Dat was toen, net zoals nu, heel erg wisselend. Ik hoor toch met enige regelmaat in een IC een omroep die uit niet veel meer bestaat dan mompelend/brommend een stationsnaam gevolgd door een *klak*. 😉

 

30-04-2022 00:31:36
MasterE
MasterE

Als het geen overstapstation is, is dat ook voldoende.




Mcn Asd
 

30-04-2022 00:36:51
Citea8625
Citea8625

Als ze SLT gaan reviseren dan zullen ze het exterieur ook wel gaan aanpassen. NS wil stoppen met de sprinter huisstijl dus ik ga er vanuit dat SLT de flow kleurstelling krijgt

 

30-04-2022 14:56:14
AlexNL
AlexNL
Quote
MasterE (30-04-2022 00:31:36):

Als het geen overstapstation is, is dat ook voldoende.


Ook op overstapstations gaat het soms zo hoor. Lang niet altijd, gelukkig, maar het gebeurt wel.

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl