Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
05-07-2018 11:11:31
treinfan
treinfan
Quote
mdeen (do 05 jul 2018 07:02:08 https://www.somda.nl/forum/4263/p668993/): Dit soort regeltjes verzinnen om de vervoerder te dwingen om defecten direkt te vervangen is een paardemiddel.
Gelukkig is het hypothetische regeltje enkel in dit forumtopic bedacht, wat een discussie weer...%03%
 

12-07-2018 08:06:14
DVR
DVR
De 2416 staat vanaf morgen (13-07-18) in Heerlen klaar om volgende week naar Aken afgevoerd te worden voor WC en schuiftrede inbouw.

Laatst bewerkt door DVR op 12-07-2018 09:06
 

12-07-2018 09:55:00
daniel81
daniel81
Quote
treinfan (do 05 jul 2018 11:11:31 https://www.somda.nl/forum/4263/p669008/):
Quote
mdeen (do 05 jul 2018 07:02:08 https://www.somda.nl/forum/4263/p668993/): Dit soort regeltjes verzinnen om de vervoerder te dwingen om defecten direkt te vervangen is een paardemiddel.
Gelukkig is het hypothetische regeltje enkel in dit forumtopic bedacht, wat een discussie weer...%03%

Het feit dat uitgerekend een machinist er heel serieus op reageerde geeft wel aan dat ik er niet ver naast zat hoe er bij NSR gedacht wordt
Gelukkig lijkt het in de praktijk toch niet zo'n vaart te gaan lopen

Laatst bewerkt door daniel81 op 12-07-2018 09:55
 

12-07-2018 10:23:13
yappa
yappa
Quote
DVR (do 12 jul 2018 08:06:14 https://www.somda.nl/forum/4263/p670121/): De 2416 staat vanaf morgen (13-07-18) in Heerlen klaar om volgende week naar Aken afgevoerd te worden voor WC en schuiftrede inbouw.


Volgens mij is het in deze context handiger om niet te spreken over "afgevoerd" maar "overgebracht" of zo. Ik weet dat SLT niet heel robuust materieel is, maar voor afvoeren lijkt het me nog wat vroeg...
 


12-07-2018 11:25:28
thom
thom
"Afvoeren naar een werkplaats" is geen ongebruikelijke term hoor  

12-07-2018 11:53:39
sjoerd
sjoerd
Overbrengen is ook gebruikelijk. En afvoeren kan je inderdaad verkeerd opvatten.

Laatst bewerkt door sjoerd op 12-07-2018 18:33
 

12-07-2018 16:24:12
DVR
DVR
De kern van het bericht is dat er weer voor het eerst sinds lange tijd n SLT naar Aken gaat. Of dat materieel nu afgevoerd, overgebracht of over de schutting wordt gegooid is toch niet relevant. Dus beperk het commentaar dan svp ook tot de kern.  

12-07-2018 17:39:49
geert
geert
Mogen we hier uit afleiden dat de toelating ook rond is?  

12-07-2018 18:32:14
sjoerd
sjoerd
In dit geval gaat het commentaar niet over de inhoud van de bijdrage die we (bijna) allemaal wel snapten. Op dit forum worden echter ook goede vragen gesteld en door serieuze deelnemers uitstekend beantwoord. En soms is er aanleiding om het spoorjargon wat te verduidelijken. Ik zie niet in wat daar mis mee is; het is in elk geval heel goed bedoeld.%02%  

08-08-2018 14:54:43
mcn-NS
mcn-NS
Eind deze week gaan treinstellen: 2424 en 2601 de dienst in. Na de zomer gaat de 2416 ook de dienst in. De serie productie van de aanpassingen begint eind dit jaar  

09-08-2018 12:30:33
icened
icened
Primeur:

https://www.treinreiziger.nl/eerste-vernieuwde-sprinter-slt-wc-op-spoor/
https://www.ad.nl/binnenland/eerste-vernieuwde-sprinters-met-wc-vanaf-vandaag-op-het-spoor~aa11c7d6/

SNG stroomt straks in. Kunnen ze gefaseerd de SLT eventjes van het spoor afhalen.
 

09-08-2018 13:10:35
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat staat los van elkander. Het hele project is fors vertraagd ten opzichte van de originele plannen.  

09-08-2018 20:49:21
aarclay
aarclay
Hoe worden de treinstelnummers eigenlijk bepaald die steeds naar Aken gaan?

Van de 2601 weten we dat dat de eerste zesdelige SLT was, en dat de 2424 voorheen al als proef reed met enkel de schuiftrede. Maar waarom is daarna de 2416 aan de beurt?


Choo choo.....
 

09-08-2018 20:58:23
IJsbergsla
IJsbergsla
Welke het beste uitkomt voor de werkplaats. Zoals je zelf zegt maakt het eigenlijk niet uit in welke volgorde de ombouw plaatsvindt.  

09-08-2018 21:48:08
geert
geert
Diverse nieuwssites maken melding van de start van deze stellen in de normale dienst. Deze sites maken ook melding van het opknappen van de rest van het interieur van deze trein. Wat is daar aan gedaan?  

09-08-2018 22:02:02
BusNL
BusNL
In de 2424 zijn alle stoelen opnieuw bekleed (zowel eerste als tweede klas). Ze hebben nu ongeveer de zelfde stof en kleur als Flirt-3, SNG, V-IRMm, ICRmh, DDZ.
Verder is er bij de rolstoel/fietsdeur een uitschuifplank gekomen (ongeveer het zelfde als Flirt-3).

Laatst bewerkt door BusNL op 09-08-2018 22:10
 

09-08-2018 22:06:55
MetroRET
MetroRET
Op dit moment alleen de 2424.

De 2601 schijnt nog geen 'stoelombouw' gehad te hebben.
 

09-08-2018 22:10:21
BusNL
BusNL
Klopt! vergeten toe te voegen  

09-08-2018 23:26:23
aarclay
aarclay
Is die stoelombouw van de 2424 dan elders gedaan, of ook meteen in Aachen? Ik weet wel dat begin volgend jaar alle SLT's in de servicewerkplaats in Utrecht worden voorzien van nieuwe stoelbekleding. Een werkje wat per trein een klein dagje zal duren. Of zou deze in de tussentijd daarheen zijn geweest?

Laatst bewerkt door aarclay op 09-08-2018 23:28


Choo choo.....
 

10-08-2018 11:28:51
VIRMm1
VIRMm1
2424 ken al eerder gedaan in NL.

Zal idd volgend jaar elke dag een trein in TC Ut behandeld gaan worden.
 

10-08-2018 19:00:30
fermon
fermon
Krijgen de SLT's bij de ombouw ook wifi?  

10-08-2018 19:45:49
VIRMm1
VIRMm1
Nee  

12-08-2018 16:17:26
koekje
koekje
WiFi volgt pas bij de inbouw van OBIS (2). Dat gaat nog even duren.  

12-08-2018 20:49:58
aarclay
aarclay
Volgens ForEyeT die de aanpassingen doet, zijn ze al bezig met OBIS 2. Vorige maand zijn ze gestart, en ze verwachten eind dit jaar in alle 365 IC's vervangen te hebben.

Ik maak hier niet uit op dat SLT het ook krijgt, tenzij het een ander project wordt.

Bron: https://www.foreyet.nl/-voorziet-treinen-van-tweede-generatie-on-board-information-services

Laatst bewerkt door aarclay op 12-08-2018 20:52


Choo choo.....
 

12-08-2018 21:20:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Er was toch al veel langer een nieuwere versie van OBIS in een aantal stellen? Of was dat de pilot die nu in alle treinen doorgevoerd wordt?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-08-2018 23:00:32
aarclay
aarclay
Ik heb wel eens iemand gesproken, en die zei dat die pilot OBIS 1.8 was, en dat ze later (nu dus) alles overzetten naar OBIS 2.0.

Iets anders lettertype, witte achtergrond bij de werkzaamheden, mobile-friendly inlogportaal.

Ik kan uit het artikel opmaken dat OBIS 2.0 meer data kan verwerken. Het zal mij niks verbazen dat de NS nu zelf bijv. een GPS-routekaartje kan maken, of de snelheid kan laten zien, of misschien zelfs aan welke kant van de rijrichting de deuren worden ontgrendeld.


Choo choo.....
 

13-08-2018 01:33:14
Amazonous
Amazonous
Nu dan toch echt, echt, echt, voor het eggie. Meer grapjes mag ik niet publiekelijk maken %08%

Laatst bewerkt door Amazonous op 13-08-2018 01:33
 

14-08-2018 19:53:03
Daniel1
Daniel1
Bij de twee 'nieuwe' SLT's verbaast het me trouwens wel enorm dat er voor gekozen is om de nieuwe uitschuiftrede enkel bij de invalide-ingang te plaatsen. Dan moet een invalide reiziger altijd maar weten waar die deur stopt (want het zou zelfstandig moeten kunnen) en hebben reizigers met kinderwagens ondervinden nog altijd hinder van dat grote gat bij de deur. Datzelfde geldt voor de reizigers die slecht ter been zijn.

Is dit slechts tijdelijk voor het testen, of krijgen alle SLT's maar één deurpaar met uitschuiftredes?
 

14-08-2018 22:34:12
aarclay
aarclay
Nee, die treeplanken komen alleen bij deze plek. Maar op de deuren staat wel aangegeven dat het een rolstoelvriendelijke instap is. Dus ze kunnen mindervaliden het makkelijk vinden. En ook als er assistentie bij zou zijn. Ik denk dat deze plek in de trein ook prima is voor een kinderwagen (met de hoop dat er tussentijds geen rolstoel naar binnen komt).

Eigenlijk zou je niet eens met een rolstoel/kinderwagen/fiets een andere deur moeten pakken, omdat je anders op een krap balkon komt.

De FLIRT heeft de treden wel overal, maar dat was denk ik omdat dit met de inbouw makkelijker zou zijn. Bij SLT moeten ze weer een hoop slopen en inbouwen. Kost extra tijd, en is ook duurder.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-08-2018 22:38


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-08-2018 22:48:19
AgentX
AgentX
Dan nog zul je als rolstoelgebruiker moeten weten waar die deur in de trein zit. Als jij als rolstoelgebruiker bij de lift naar beneden komt, en de deur zit ergens aan de andere kant van de trein, zal daar bij vertrek wel op gewacht moeten worden.  

14-08-2018 22:54:33
cuneo56
cuneo56
De multifunctionele ruimte zit ongeveer in het midden van een SLT en dan zijn er geloof ik handige Apps die je laten zien of er een of twee stellen aankomen in je trein. Dat is dus redelijk te overzien toch?  

14-08-2018 22:56:10
Daniel1
Daniel1
Quote
aarclay (di 14 aug 2018 22:34:12 https://www.somda.nl/forum/4263/p676544/):
Eigenlijk zou je niet eens met een rolstoel/kinderwagen/fiets een andere deur moeten pakken, omdat je anders op een krap balkon komt.


Heb je het "invalidenbalkon" al eens gezien? Die is behoorlijk krap, bijna net zo krap als de overige balkons. Blijft een rare keus, want je houdt het probleem wat AgentX zegt. Datzelfde geldt voor kinderwagens, iets wat ik enorm vaak tegen kom.

Quote
aarclay (di 14 aug 2018 22:34:12 https://www.somda.nl/forum/4263/p676544/):
De FLIRT heeft de treden wel overal, maar dat was denk ik omdat dit met de inbouw makkelijker zou zijn. Bij SLT moeten ze weer een hoop slopen en inbouwen. Kost extra tijd, en is ook duurder.


Toilet inbouwen is gratis? Volgensmij zit de schuiftrede op dezelfde manier verwerkt als de huidige klaptreden.

Quote
cuneo56 (di 14 aug 2018 22:54:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p676550/): De multifunctionele ruimte zit ongeveer in het midden van een SLT en dan zijn er geloof ik handige Apps die je laten zien of er een of twee stellen aankomen in je trein. Dat is dus redelijk te overzien toch?


Die zit in de tweede bak, zowel bij de zesjes als viertjes. Ik vind de keus voor enkel één deur onlogisch. Als je dan toch duur aan het ombouwen bent... In- en uitstappen moet overal als maar sneller, maar geef ook invalide dan die optie...

Laatst bewerkt door Daniel1 op 14-08-2018 22:58
 

14-08-2018 22:56:47
thom
thom
Ik denk dat er weinig Hc's een probleem van zullen maken om daar even op te wachten eerlijk gezegd.

Ook toen de rolstoeler met een brug aan boord geholpen moest worden, was het soms de vraag waar het invalide balkon zich bevond.
 

14-08-2018 23:32:21
MasterE
MasterE
En zo is er altijd weer wat te zeiken! Wees blij dat het toilet en schuiftrede erin zitten/komen.

Laatst bewerkt door MasterE op 14-08-2018 23:32


Mcn Asd
 

14-08-2018 23:45:09
IJsbergsla
IJsbergsla
Om in de sferen te blijven: het is altijd oppassen geblazen met berichten in de trend van 'wij van WC-eend'.
Kritische reizigers zijn zeer nuttig. En de baas die graag wil dat de treinen op tienden van minuten punctueel rijden, kan zich ongetwijfeld vinden in bovenstaande argumenten.
 

15-08-2018 00:27:33
aarclay
aarclay
Quote
Daniel1 (di 14 aug 2018 22:56:10 https://www.somda.nl/forum/4263/p676553/): Heb je het "invalidenbalkon" al eens gezien? Die is behoorlijk krap, bijna net zo krap als de overige balkons. Blijft een rare keus, want je houdt het probleem wat AgentX zegt. Datzelfde geldt voor kinderwagens, iets wat ik enorm vaak tegen kom.

Het invalidenbalkon in de toilet-SLT (geef het beestje eens een naam) is wel krap, dat geef ik toe, maar wel beter geschikt dan andere plekken.
Denk aan Call-for-aid en toilet op hoogstens een paar meter afstand.

De schuiftreden zit boven de plek waar de klaptreden zitten. De klaptreden zie je nog zitten, maar zitten uiteraar gewoon vast, en het lijkt mij ook dat het klapmechanisme ook verwijderd is.

https://www.youtube.com/watch?v=zNIxGgfpZMg

Ik denk zelf dat het inderdaad gewoon te duur werd als deze treden overal werden toegepast. Het gat bij de andere deuren blijft, maar het is alsnog beter dan een hoge instap. Over een jaar of 10 is alles laagvloers.

Quote
MasterE (di 14 aug 2018 23:32:21 https://www.somda.nl/forum/4263/p676571/): En zo is er altijd weer wat te zeiken! Wees blij dat het toilet en schuiftrede erin zitten/komen.

En nu kunnen we echt zeiken.... in het toilet uiteraard

Laatst bewerkt door aarclay op 15-08-2018 00:36


Choo choo.....
 

15-08-2018 07:53:04
gvttreinen
gvttreinen
Quote
cuneo56 (di 14 aug 2018 22:54:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p676550/): De multifunctionele ruimte zit ongeveer in het midden van een SLT en dan zijn er geloof ik handige Apps die je laten zien of er een of twee stellen aankomen in je trein. Dat is dus redelijk te overzien toch?
Mits de mcn zijn trein goed neerzet dus rekening houd met afwijkende lengte SLT en posities treinlengteborden, nog steeds is het gokken.
 

15-08-2018 17:39:45
AgentX
AgentX
Quote
aarclay (wo 15 aug 2018 00:27:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p676583/): Het invalidenbalkon in de toilet-SLT (geef het beestje eens een naam) (...)


SLTt? %08%
 

17-08-2018 08:42:43
lex_t
lex_t
De 2424 eens bekeken,: Netjes ingebouwd, maar ik vind het zonde van de open ruimte, en de wat krap geworden balkons. De capaciteit is behoorlijk afgenomen. Ook jammer van de doorkijk, qua sociale veiligheid. Maar er zullen vast wel mensen zijn die in de ochtendspitsd tussen Almere Poort en Diemen uitgebreid naar t toilet willen. Dan zit je iig nog ruimer dan de machinist.  

17-08-2018 08:59:43
reisthijs
reisthijs
Tja, met zulke beweegredenen bestelde NS dus ooit sprinters zonder toilet...
In werkelijkheid worden sprinters niet uitsluitend voor korte ritjes gebruikt.
 

17-08-2018 09:52:39
cuneo56
cuneo56
Ja, hoewel slechts zelden zal iemand het helemaal doen, maar op vrijdag met de 7384, van Rhenen naar Den Helder 02:56 in een SLT  

17-08-2018 15:19:53
rolandrail
rolandrail
NS bedacht toendestijds zelf dat reizigers nooit langer dan 30 minuten in een stoptrein zaten. Ten tijden van de eerste levering van SLT heeft een hc heeft dat onderzocht, n.b. met statistieken van NS zelf, en bewees het tegendeel. Uiteraard werd niets gedaan met dat onderzoek.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

17-08-2018 18:10:55
aarclay
aarclay
Had het ook niet te maken met de veiligheid in de trein, en dat de conducteur er anders geen overzicht over had? Volgens mij waren dat ook genoemde argumenten om een toilet achterwege te laten.


Choo choo.....
 

17-08-2018 20:52:48
nohab
nohab
De genoemde inderdaad, maar de belangrijkste werd uiteraard niet genoemd. En dat is het kostenplaatje dat nu eenmaal met toiletten gepaard gaat.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

18-08-2018 22:25:15
timtrein
timtrein
En het toegankelijkheidsverhaal maakt het extra ingewikkeld natuurlijk.  

18-08-2018 22:35:28
lol
lol
Quote
rolandrail (vr 17 aug 2018 15:19:53 https://www.somda.nl/forum/4263/p676904/): NS bedacht toendestijds zelf dat reizigers nooit langer dan 30 minuten in een stoptrein zaten. Ten tijden van de eerste levering van SLT heeft een hc heeft dat onderzocht, n.b. met statistieken van NS zelf, en bewees het tegendeel. Uiteraard werd niets gedaan met dat onderzoek.


Dat daar überhaupt een onderzoek voor nodig was. Dat kan de NS toch zelf wel bedenken neem ik aan? Zij maken immers zelf de dienstregeling (in samenwerking met Prorail weliswaar, maar dan nog). Neem de 7800 Wd - Gvc of de 4000 Wd - Asd of Wd - Rtd . Ontzettend veel Woerdenaren die daar noodgedwongen gebruik van maken door gebrek aan een alternatief (intercity). Alleen al met de 7800 Wd - Gvc ben je al bijna een uur onderweg in een SLT. En dit zal zeker niet het enige traject zijn.

Laatst bewerkt door lol op 18-08-2018 22:36
 

19-08-2018 12:22:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat zijn nog verbindingen waar je een alternatief hebt door in Gd over te stappen op een IC als je nodig moet (behalve die verbinding naar Asd natuurlijk).
Zelfs met een verbinding als Tl - Ut (waar toch echt de meeste reizigers naar Ut zullen reizen) ga je al over het halve uur heen. En daar is overduidelijk geen optie tot overstappen op een trein met WC.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-08-2018 13:08:53
AgentX
AgentX
Tja, maar dat vertraagt je reis alleen maar, dus dat doet natuurlijk geen mens.  

19-08-2018 13:30:40
gvttreinen
gvttreinen
In Gdm je behoeften doen...19 minuten de tijd ervoor  

19-08-2018 13:33:03
lol
lol
Quote
daniel_ddr (zo 19 aug 2018 12:22:42 https://www.somda.nl/forum/4263/p677054/): Dat zijn nog verbindingen waar je een alternatief hebt door in Gd over te stappen op een IC.


Die overstappen op Gd in de richting Gvc en Rtd zijn belabberd. De intercity vertrekt vlak voor aankomst van de 7800 /4000. Dus je moet altijd een kwartier wachten op de volgende intercity. Dat doet natuurlijk niemand want je bent dan altijd een kwartier langer onderweg, dan kan je beter blijven zitten. Of als je heel nodig moet kan je op Gd nog naar het toilet (tegen betaling), want een kwartier wachten op een intercity red je dan niet.....
 

19-08-2018 14:04:22
bloemkool
bloemkool
Vanuit de 4000 heb je een overstap van minder dan 10 minuten naar Gvc. Wat mij betreft is dat eentje in de categorie netjes.  

19-08-2018 14:23:10
treinfan
treinfan
En in de avond slechts 3 minuten overstaptijd naar Gvc vanuit de 7800  

20-08-2018 07:03:12
mdeen
mdeen
Quote
lol (za 18 aug 2018 22:35:28 https://www.somda.nl/forum/4263/p677015/):
Dat daar überhaupt een onderzoek voor nodig was. Dat kan de NS toch zelf wel bedenken neem ik aan?

Het is ook allemaal een vergoeilijkingspraatje van NS om naar reiziger en vooral de concessiehouder aan te tonen dat je met minder (geld, service) ook treinen kunt rijden.
Want het gaat NS echt niet om die toiletten. Het gaat erom dat geen toiletten goedkoper is.
 

20-08-2018 10:51:43
AgentX
AgentX
Maar het gaat de reiziger wél om toiletten.  


20-08-2018 11:59:25
mdeen
mdeen
Ja, maar wat de reiziger wil en wat NS vindt dat de reiziger wil (zo je wil: denkt wat de reiziger wil, de reiziger wijs maakt wat de reiziger wil, de overheid aan de neus hangt wat de reiziger wil) zijn twee verschillende dingen.
Punt van de zaak is dat het NS alleen om de kosten gaat en dat in een zo publieksvriendelijk mogelijk pakje wil gieten. En daar ook zonder probleem een leugentje voor eigen bestwil aan vast hangt.
 

20-08-2018 12:01:37
nohab
nohab
Quote
AgentX (ma 20 aug 2018 10:51:43 https://www.somda.nl/forum/4263/p677228/): Maar het gaat de reiziger wél om toiletten.
Reizigers delen geen concessies uit.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-08-2018 13:24:29
phantom
phantom
Nee maar als de reizigers niet instappen,maar wegblijven dan krijgt NS ook geen geld voor het treintje wat ze daar rijden %03% %08%
En als dat met meer treintjes gebeurt dan verdient het rijk er ook niks aan en dat vinden zij niet leuk,dus gaan die vragen stellen(als t goed is) aan NS,om te zien wat er aan de hand is.

Bovendien,het was toch volgens NS zo dat de reiziger op 1,2,3 stond/staat

Laatst bewerkt door phantom op 20-08-2018 13:25


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-08-2018 13:35:23
nohab
nohab
De reizigers stappen heus wel in, die hebben nauwelijks een keus.

Die vragen zijn al gesteld.

De reiziger staat bij NS op plaats zoveel, op 1, 2 en 3 heeft die nog nooit gestaan.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-08-2018 19:53:32
rogier
rogier
Quote
phantom (ma 20 aug 2018 13:24:29 https://www.somda.nl/forum/4263/p677255/): Bovendien,het was toch volgens NS zo dat de reiziger op 1,2,3 stond/staat

Dat is de law of inverse relevance: "The less you intend to do about something, the more you have to keep talking about it."


Reiziger met hoofdletter R......
 

20-08-2018 22:03:33
thom
thom
Lekker NS bashen, want daar draait het alleen om geld en daardoor dus geen toilet...

Hoe zat dat ookal weer bij Arriva, Veolia en Connexxion om eens wat te noemen
? Die hebben het toilet om andere reden achterwege gelaten denk je?
 

20-08-2018 23:14:21
broek53
broek53
1. De discussie over toiletten ja of nee hebben we al een keer of vijf helemaal doorlopen en het is wel heel opmerkelijk dat er nu weer over NS heen gezeken moet worden op het moment dat de toiletten er juist komen.
2. Dit topic gaat over de ontwikkelingen bij SLT. Daar komen toiletten en schuiftreden in, punt.
3. Zullen we het bashen van NS maar eens aan Beter OV en dergelijke overlaten?

(zo denk ik erover ten minste)
 

21-08-2018 08:45:53
jeanne
jeanne
En niet alle jij.  

21-08-2018 18:51:47
lol
lol
Quote
thom (ma 20 aug 2018 22:03:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p677369/): Lekker NS bashen, want daar draait het alleen om geld en daardoor dus geen toilet...

Hoe zat dat ookal weer bij Arriva, Veolia en Connexxion om eens wat te noemen
? Die hebben het toilet om andere reden achterwege gelaten denk je?


Arriva en Veolia hebben gewoon toiletten in hun GTW's.

Quote
broek53 (ma 20 aug 2018 23:14:21 https://www.somda.nl/forum/4263/p677393/): 1. De discussie over toiletten ja of nee hebben we al een keer of vijf helemaal doorlopen en het is wel heel opmerkelijk dat er nu weer over NS heen gezeken moet worden op het moment dat de toiletten er juist komen.


Die toiletten komen er dankzij druk uit de politiek. Niet dankzij de NS, want als het aan NS had gelegen hadden de sprinters (zowel de SLT's als de nieuwe FLIRT's en CAF's) gewoon geen toiletten gehad.
 

21-08-2018 19:31:11
thijss
thijss
Quote
lol (di 21 aug 2018 18:51:47 https://www.somda.nl/forum/4263/p677588/): Arriva en Veolia hebben gewoon toiletten in hun GTW's.


De stellen in de achterhoek niet en volgens mij op de merwedelijn ook niet.
 

21-08-2018 20:08:31
dennistd
dennistd
Klopt, het is maar net waar de opdrachtgever om vraagt. Zo hebben de Linten van Syntus voor Zp-Odz in 2013 een toilet gekregen, terwijl die voor Aml-Mrb (Arriva) juist een 1e klas kregen.  

21-08-2018 21:10:26
broek53
broek53
Ik geef het op. De groeten allemaal  

21-08-2018 22:25:00
snowie
snowie
Het grote toiletten topic is het geworden %03%  

21-08-2018 22:37:35
Daan!
Daan!
Ja hier zakt mn broek toch wel van af. Kunnen we niet ophouden over die toiletten te zeiken?  

22-08-2018 07:00:25
gose91
gose91
Ja, het is beter als je ín een toilet zeikt! Verder is het een beetje van de pot gerukt dat uitgerekend hier het inbouwen van toiletten weer afgekeurd wordt (eigenlijk vind ik het bijna hilarisch).

Ik hoop zelf dat deze inbouw de inmiddels opgebouwde betrouwbaarheid van SLT niet teveel gaat schaden. Elk stel heeft er immers maar één, dus als ie stuk is moet het stel weer binnen zoveel tijd aan de kant. We gaan het meemaken
 

23-08-2018 18:49:28
Mueslireep
Mueslireep
Even iets heel anders dan maar. De ding dong is weg voor de omroepen. Is dit nieuw?

Laatst hoorde ik trouwens ook het volgende bericht bij Schiphol: 'Dames en heren,
let op uw eigendommen. Er kunnen tasjesdieven en zakkenrollers actief zijn in deze trein'. Is dit ook nieuw? Nog nooit eerder gehoord namelijk, en daarna ook nooit meer...
 

23-08-2018 18:57:06
MCN-GVC
MCN-GVC
Uit m'n hoofd kan ik als mcn de ding dong, omroep zakkenrollers Nederlands en Engels in ik dacht naast in trein ook op station om laten roepen, combineren en gladde perrons. En mogelijk nog iets, maar het zelf omroepen gaat meestal sneller dan het zoeken in de omroeplijst dus hoor je meestal gewoon mij of een collega omroepen.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 23-08-2018 18:59
 

24-08-2018 00:14:37
aarclay
aarclay
In de SLT heb ik ooit eens een stem van Aad Veenman gehoord met iets in de trant van:

"Dames en heren. Welkom aan boord tijdens de eerste rit van deze nieuwe NS Sprinter Light Train"

Opmerkelijk detail: Deze SLT was al enkele jaren oud.
Volgens mij is het niet handmatig in te stellen? Mogelijk dat het er inmiddels al softwarematig eruit gesloopt is? Iemand die dit 'grapje' herkent?

Laatst bewerkt door aarclay op 24-08-2018 00:18


Choo choo.....
 

24-08-2018 08:46:12
sjoerd
sjoerd
Foei: de mensen nog aanspreken met Dames en Heren. Dat is toch: Beste Reiziger?  

24-08-2018 10:28:50
AgentX
AgentX
Quote
aarclay (vr 24 aug 2018 00:14:37 https://www.somda.nl/forum/4263/p678257/): In de SLT heb ik ooit eens een stem van Aad Veenman gehoord met iets in de trant van:

"Dames en heren. Welkom aan boord tijdens de eerste rit van deze nieuwe NS Sprinter Light Train"

Opmerkelijk detail: Deze SLT was al enkele jaren oud.
Volgens mij is het niet handmatig in te stellen? Mogelijk dat het er inmiddels al softwarematig eruit gesloopt is? Iemand die dit 'grapje' herkent?


Je kan ook gewoon een mp3'tje vanaf je telefoon afspelen en die voor de microfoon in de cabine houden. Werkt prima.
 

24-08-2018 13:46:21
aarclay
aarclay
En dat mp3-tje (met vorig topman Aad Veenman zelfs!) zou een machinist dus voor de grap van zijn telefoon draaien in een niet zo nieuwe trein? En vervolgens nog de reizigers informeren dat het systeem in de war was.

Ik zou eerder denken aan een 'hidden feature', of iets wat na een reset van RIS wordt/werd afgespeeld.

En ja, het is misschien wel 6 jaar geleden dat ik het hoorde.

Laatst bewerkt door aarclay op 24-08-2018 13:54


Choo choo.....
 

24-08-2018 14:06:02
mren
mren
Omroepen kan altijd beter met de hand: https://www.youtube.com/watch?v=pVWCEKDDI-E  

24-08-2018 14:39:44
aarclay
aarclay
Klopt, maar ik blijf benieuwd of anderen dat grapje herkennen?


Choo choo.....
 

26-08-2018 22:12:04
DVR
DVR
Morgen 27-08 komt de 2416 weer terug naar Heerlen na ombouw bij Talbot services in Aken.
Stel gaat als het goed is vanuit Heerlen rechtstreeks de reizigersdienst in.
 

26-08-2018 23:51:18
aarclay
aarclay
En dat is nummero drie...
Overigens bijzonder dat hij direct in de dienst gaat. Moet er niet van te voren een check in de werkplaats plaatsvinden of een indienststelling met wat acties?

Laatst bewerkt door aarclay op 26-08-2018 23:53


Choo choo.....
 

27-08-2018 08:49:25
VIRMm1
VIRMm1
Zal waarschijnlijk wel een A controle krijgen voordat ie de dienst in gaat.
Als ie verder nog niet aan onderhoud toe is zal ie niet naar de werkplaats hoeven
 

28-08-2018 19:02:51
treinhobby
treinhobby
Het is me opgevallen dat sinds vorige week (?) de irritante Ding-Dong weg is voor de omroep van de stations.
Had dat niet eerder gekund? %08%
 

28-08-2018 19:26:43
timtrein
timtrein
Hoop dat ze dat bij de Flirts ook gaan doen. En dan dat "Beste reizigers" ook schrappen. Dan blijf je bij de kernboodschap: Het volgende station is ..."  

28-08-2018 23:02:20
aarclay
aarclay
Laat ze eerst maar bij de Flirt een fatsoenlijke omroep doen, dan een Google Voice stem met slechte intonatie.
(oké, ik geef toe dat er verbeteringen zijn toegepast, en is 'Wijchen' onder meer aangepast naar 'Wiegen')

Dat 'Beste reizigers' mogen ze wel doen op de grote stations, als er een knooppunt-omroep is met overstappen en dergelijke.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-08-2018 11:45


Choo choo.....
 

29-08-2018 04:48:30
WesselE
WesselE
Quote
DVR (zo 26 aug 2018 22:12:04 https://www.somda.nl/forum/4263/p678650/): Morgen 27-08 komt de 2416 weer terug naar Heerlen na ombouw bij Talbot services in Aken.
Stel gaat als het goed is vanuit Heerlen rechtstreeks de reizigersdienst in.
Treinstel is bij aankomst in Hrl niet afgenomen door NSR, moet eerdaags weer worden teruggereden naar Talbot Aken.


'Okeh'
 

29-08-2018 08:49:59
MasterE
MasterE
Quote
aarclay (di 28 aug 2018 23:02:20 https://www.somda.nl/forum/4263/p679028/): Laat ze eerst maar bij de Flirt een fatsoenlijke omroep doen, dan een Google Voice stem met slechte intonatie.
(oké, ik geef toe dat er verbeteringen zijn toegepast, en is 'Wiegen' onder meer aangepast naar 'Wijchen')

Dat 'Beste reizigers' mogen ze wel doen op de grote stations, als er een knooppunt-omroep is met overstappen en dergelijke.


Ik hoop dat Wijchen is aangepast naar Wiechen zoals de officiële uitspraak luidt.


Mcn Asd
 

29-08-2018 09:00:06
vrijgezel
vrijgezel
Nu het toch over "hopen" gaat: hopelijk wordt het irritante "eh" eruit gehaald voorafgaande bij het aankondigen dat het om de "sprinter" naar ... gaat.  

29-08-2018 11:47:42
aarclay
aarclay
Quote
MasterE (wo 29 aug 2018 08:49:59 https://www.somda.nl/forum/4263/p679064/):

Ik hoop dat Wijchen is aangepast naar Wiechen zoals de officiële uitspraak luidt.

Juist'em. Je raakt er gewoon in de war van.... Rare Gelderlanders

Laatst bewerkt door aarclay op 29-08-2018 11:49


Choo choo.....
 

29-08-2018 11:57:31
sjoerd
sjoerd
Och, het zit hem misschien in de WIJ want Wijlre werd ook op tig manieren uitgesproken. Is er hier een Limlander die weet hoe het moet?
Alhoewel: de uitspraak van PrinsenBEEK klinkt in sommige treinen ook als PRINsenbeek, en BreDA vindt de spreekstalmeester kennelijk te kort en te zeker want dat wordt Breda-a? inclusief vraagteken.
 

29-08-2018 12:07:38
DDietzen
DDietzen
Deze halve Limlander zegt WIELre.  

29-08-2018 12:24:47
umbusko
umbusko
Er zit in ieder geval zeker geen ij-klank in. De meeste Limburgers zeggen op het einde ook niet "re" (met een stomme e) maar "ree" (ré). Het volgende, wat ik gevonden heb op http://www.toeristeninformatie.nl/wijlre/ , bevestigt dat:

Quote
Over de juiste schrijfwijze van de plaatsnaam Wijlre kan gediscussieerd worden: de uitspraak is "Wiel-ree", maar de officiële spelling is thans "Wijlre", met een ij dus. Spelling van de plaatsnaam met een y lijkt logischer, zoals in Nederlandse woorden als "type" en "dynamiek". Deze ‘spelfout’ komt vaker voor, bijvoorbeeld in Nijswiller, maar ook in het Gelderse Wijchen en in Bijlandsch Kanaal. De Maastrichtse wijken Amby en Wyck werden ook ooit officieel als Wijck en Ambij gespeld, maar de schrijfwijze daarvan is ooit gecorrigeerd naar de uitspraak. Vooral toeristen die Wijlre bezoeken spreken de plaatsnaam vaak uit zoals deze thans wordt geschreven: met een ij-klank zoals in "wijs" wat dus eigenlijk onjuist is.

Kleine toevoeging van mijn kant: Mtr is dus ook Maastricht RandWIEck, en niet RandWIJck.

Laatst bewerkt door umbusko op 29-08-2018 12:26
 

29-08-2018 12:32:10
phantom
phantom
Zo was/is dat ook met zevenbergen,de ene zegt t goed en de andere maakt er zeven-bergen van %08%
Maar goed terug komend OT,wat is er dan mis met de 2416 dat deze alweer gelijk terug maar naar Aken/Aachen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-08-2018 13:05:38
gose91
gose91
Er staat een melding op de 2416 "Toiletdeur wil niet sluiten". Lijkt me een gevalletje garantie  

29-08-2018 13:33:12
cuneo56
cuneo56
Lijkt me dat een monteur naar Heerlen met een busje goedkoper is dan een treinstel naar Aachen slepen.  

29-08-2018 13:57:36
thom
thom
Dat is maar de vraag wat en hoe groot het probleem uiteindelijk is  

29-08-2018 14:15:11
gvttreinen
gvttreinen
Neem dan gelijk die 2601 mee  

29-08-2018 17:33:13
aarclay
aarclay
Quote
gvttreinen (wo 29 aug 2018 14:15:11 https://www.somda.nl/forum/4263/p679145/): Neem dan gelijk die 2601 mee

Na het defect op 10 aug. kwam deze 23 aug. weer in dienst, volgens de radar. Maar is weer enkele dagen niet in actieve dienst, zag ik.


Choo choo.....
 

29-08-2018 17:50:14
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct, opnieuw na plusminus een dag defect gegaan.  

29-08-2018 19:04:19
DVR
DVR
Quote
gose91 (wo 29 aug 2018 13:05:38 https://www.somda.nl/forum/4263/p679121/): Er staat een melding op de 2416 "Toiletdeur wil niet sluiten". Lijkt me een gevalletje garantie

Inderdaad zelfde toiletdeur probleem als bij de 2601 dus trein is niet geaccepteerd door NS en moet door het Consortium gerepareerd worden en dus niet zoals gesuggereerd door een NS monteur want treinstel is niet overgedragen aan NS. Reparatie zal waarschijnlijk in Heerlen plaatsvinden.
 

29-08-2018 19:40:34
cuneo56
cuneo56
Quote
DVR : moet door het Consortium gerepareerd worden en dus niet zoals gesuggereerd door een NS monteur want treinstel is niet overgedragen aan NS.
.

Waar werd dat dan gesuggereerd?
 

29-08-2018 21:26:56
gose91
gose91
We gaan het weer te ingewikkeld maken, mensen. Trein is stuk, moet gemaakt worden, dus nog effe geen 2416. Hoe Aachen dat regelt moet zij bedenken  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl