Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
20-01-2017 07:41:25
Berk24
Berk24
Quote
MCN-GVC (vr 20 jan 2017 06:09:18 https://www.somda.nl/forum/4263/p605452/): In 2018 krijgt SLT een grote revisie. Onderdeel hiervan is eindelijk het vervangen van de stoffen bekleding door kuntleer. SLT 2401 krijgt als test in week 4 8 nieuwe zittingen die blijven zitten tot aan deze revisie.

Is dat nu al nodig? Die dingen zijn pas 10 jaar oud. Ik dacht dat het voornamelijk ging om het toilet in te bouwen. Niet om de stoelen te vernieuwen. En daarnaast: is het niet verstandiger te wachten voordat eerst alle Flirts en SNG's goed in dienst zijn voordat er een toilet in de SLT wordt gebouwd?
 

20-01-2017 08:29:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja, SLT is niet gebouwd voor lange termijn. Plus dat er genoeg werk is (modificaties).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-01-2017 09:30:00
VIRMm1
VIRMm1
SLT heeft net (of krijgt nog) revisie op het moment.

LT1 heet dat en ze zijn voorzien van gereviseerde stroomafnemers, draaistellen, HBU's en stroomafnemers.

Bij LT2 die dus blijkbaar volgend jaar begint zal er wat meer werk plaats vinden.
 

20-01-2017 09:45:35
Jan-Mark
Jan-Mark
Wat zijn HBU's?  


20-01-2017 10:44:36
Berk24
Berk24
Quote
dlm4yjp (vr 20 jan 2017 08:29:35 https://www.somda.nl/forum/4263/p605461/): Ja, SLT is niet gebouwd voor lange termijn. Plus dat er genoeg werk is (modificaties).

Er zit een verschil tussen iedere 8 jaar een revisie en treinen die niet voor de lange termijn zijn gebouwd. SLT moet minstens 35 jaar mee (iig tot 2045), dus dan zijn er minstens 4 revisies nodig. Dat lijkt mij best veel.
 

20-01-2017 11:00:14
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Jan-Mark (vr 20 jan 2017 09:45:35 https://www.somda.nl/forum/4263/p605470/): Wat zijn HBU's?
http://www.energievoorziening.info/eigen%20nieuws/treinen/treinen.htm


Dick van den Hoven
 

20-01-2017 11:05:17
rolandrail
rolandrail
Quote
thom (do 01 dec 2016 12:47:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p599977/):
Quote
mich (wo 30 nov 2016 17:40:40 https://www.somda.nl/forum/4263/p599911/): En wederom een les dat wat in theorie niet kan in de praktijk gebeurd.

Gelukkig rijdt de 2424 daarom een tijdje op proef met deze nieuwe treden om te kijken hoe of wat Hier is dus de vraag of het probleem de treden zijn, of dat Prorail de afgesproken perron hoogte niet op orde heeft.
Waarbij het ook nog interessant is bij perrons in een boog zoals Nijmegen Goffert of het spoor in een verkanting ligt want dan kun je dus lager uitkomen ondanks correcte perronhoogte.
 

20-01-2017 11:07:35
rolandrail
rolandrail
Quote
Berk24 (vr 20 jan 2017 07:41:25 https://www.somda.nl/forum/4263/p605455/):
Quote
MCN-GVC (vr 20 jan 2017 06:09:18 https://www.somda.nl/forum/4263/p605452/): In 2018 krijgt SLT een grote revisie. Onderdeel hiervan is eindelijk het vervangen van de stoffen bekleding door kunstleer. SLT 2401 krijgt als test in week 4 8 nieuwe zittingen die blijven zitten tot aan deze revisie.

Is dat nu al nodig? Die dingen zijn pas 10 jaar oud.
Ja dat is nodig, de stof begint duidelijk al te slijten en door de soort stof zijn het erg ongezonde stof en vuil vangers, sla maar eens met je vlakke hand op een zitting (je andere hand alvast voor je mond...).
 

20-01-2017 11:11:52
aarclay
aarclay
Als ze slim zijn bouwen ze ook meteen WiFi in. Nu is er voor de gemiddelde reiziger geen peil erop te trekken welke stellen WiFi hebben, en welke niet.

Maar ik ben benieuwd naar de nieuwe zittingen.


Choo choo.....
 

20-01-2017 11:17:12
phantom
phantom
Quote
MCN-GVC (vr 20 jan 2017 06:09:18 https://www.somda.nl/forum/4263/p605452/):Onderdeel hiervan is eindelijk het vervangen van de stoffen bekleding door kuntleer.
SLT 2401 krijgt als test in week 4 8 nieuwe zittingen die blijven zitten tot aan deze revisie.

Kuntleer,hmm ja daar kun je wel wat interpretaties en vertalingen op los laten,maar dan heeft het niks meer met bankjes te maken denk ik %08%
Wat is eigenlijk de reden dat men zo vroeg begint met deze proef,moet je het zien als een soort duur test om te kijken hoe sterk en stevig het materiaal is, en of het bestand is tegen intensief gebruik als treinbank bekleding ?
Heeft men maar 1 kandidaat om als vervanger op te treden en te testen of zijn er meer ?
In het laatste geval vraag ik me dan af waarom niet gelijk alles word getest,als je dan toch begint doe dan gelijk elke kandidaat testen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-01-2017 11:19:50
maarten83
maarten83
Quote
Berk24 (vr 20 jan 2017 07:41:25 https://www.somda.nl/forum/4263/p605455/):
Quote
MCN-GVC (vr 20 jan 2017 06:09:18 https://www.somda.nl/forum/4263/p605452/): In 2018 krijgt SLT een grote revisie. Onderdeel hiervan is eindelijk het vervangen van de stoffen bekleding door kuntleer. SLT 2401 krijgt als test in week 4 8 nieuwe zittingen die blijven zitten tot aan deze revisie.

Is dat nu al nodig? Die dingen zijn pas 10 jaar oud. Ik dacht dat het voornamelijk ging om het toilet in te bouwen. Niet om de stoelen te vernieuwen. En daarnaast: is het niet verstandiger te wachten voordat eerst alle Flirts en SNG's goed in dienst zijn voordat er een toilet in de SLT wordt gebouwd?



Het verschil tussen nieuwe en oudere bekleding is in de 2e klas goed te zijn bij de zesjes. Vergelijk de omgebouwde 1e klas zittingen met de rest van de 2e klas eens.
 

20-01-2017 13:58:47
AlexNL
AlexNL
Quote
phantom (vr 20 jan 2017 11:17:12 https://www.somda.nl/forum/4263/p605480/):

Wat is eigenlijk de reden dat men zo vroeg begint met deze proef,moet je het zien als een soort duur test om te kijken hoe sterk en stevig het materiaal is, en of het bestand is tegen intensief gebruik als treinbank bekleding ?


Ik denk dat je het in dat licht moet zien. Kijk maar eens naar de stoelen in een DDZ, ondanks dat de revisie daarvan nog niet zo lang geleden is afgerond beginnen de zetels er nu al slecht uit te zien. Er zitten scheuren in het kunstleer, het verliest z'n kleur, of er komen velletjes af. Die bekleding gaat het echt niet 15 jaar uithouden.
 

20-01-2017 19:02:05
moderator
Moderator
moderator
Enkele onvriendelijke reacties verwijderd.  

20-01-2017 19:32:23
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Berk24 (vr 20 jan 2017 10:44:36 https://www.somda.nl/forum/4263/p605473/):
Quote
dlm4yjp (vr 20 jan 2017 08:29:35 https://www.somda.nl/forum/4263/p605461/): Ja, SLT is niet gebouwd voor lange termijn. Plus dat er genoeg werk is (modificaties).

Er zit een verschil tussen iedere 8 jaar een revisie en treinen die niet voor de lange termijn zijn gebouwd. SLT moet minstens 35 jaar mee (iig tot 2045), dus dan zijn er minstens 4 revisies nodig. Dat lijkt mij best veel.


Hedendaags niet meer, waar vroeger de mechanische techniek vaak de revisie vereiste is dat tegenwoordig steeds meer de elektronica en regelgevingen die er eerder behoefte aan hebben.
Daarbij komend ook de wens van NS voor de aanpassingen natuurlijk.
Overigens was ik er van overtuigd dat SLT maar voor 25 jaar berekend was, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-01-2017 19:46:26
VIRMm1
VIRMm1
Quote
AlexNL (vr 20 jan 2017 13:58:47 https://www.somda.nl/forum/4263/p605497/):
Quote
phantom (vr 20 jan 2017 11:17:12 https://www.somda.nl/forum/4263/p605480/):

Wat is eigenlijk de reden dat men zo vroeg begint met deze proef,moet je het zien als een soort duur test om te kijken hoe sterk en stevig het materiaal is, en of het bestand is tegen intensief gebruik als treinbank bekleding ?


Ik denk dat je het in dat licht moet zien. Kijk maar eens naar de stoelen in een DDZ, ondanks dat de revisie daarvan nog niet zo lang geleden is afgerond beginnen de zetels er nu al slecht uit te zien. Er zitten scheuren in het kunstleer, het verliest z'n kleur, of er komen velletjes af. Die bekleding gaat het echt niet 15 jaar uithouden.


Die stoelen bleken inderdaad van matige kwaliteit. Gelukkig worden er in VIRMm (en ook in DDZ wat later) dezelfde zittingen maar dan van betere kwaliteit geplaatst.

Stoffen bekleding lijkt men bij NS nu gelukkig toch echt van genezen, gezien de hoeveelheid stof en zand erin komt te zitten.
 

20-01-2017 21:01:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, je moet die bekleding natuurlijk ook gewoon eens in de zoveel tijd schoonmaken. Als ik het kunstleer in ICM vandaag de dag zie lijkt men dat toch te vergeten, dat ziet er ondertussen geregeld slechter uit dan de oorspronkelijke stoffen bekleding.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-01-2017 21:03:54
VIRMm1
VIRMm1
Volgens mij gebeurt dat inderdaad niet.
Stoffen bekleding wordt in ieder geval ook niet gestofzuigd, iets wat absoluut geen overbodige luxe is (vooral bij SGMm maar ook SLT)
 

20-01-2017 21:16:37
Daan!
Daan!
Quote
daniel_ddr (vr 20 jan 2017 21:01:56 https://www.somda.nl/forum/4263/p605556/): Tja, je moet die bekleding natuurlijk ook gewoon eens in de zoveel tijd schoonmaken. Als ik het kunstleer in ICM vandaag de dag zie lijkt men dat toch te vergeten, dat ziet er ondertussen geregeld slechter uit dan de oorspronkelijke stoffen bekleding.


De bekleding van ICM heeft dan ook iets grofs in zich, waardoor vuil langer blijft hangen. DD-AR is veel schoner dan ICM.
 

20-01-2017 21:18:04
Jan-Mark
Jan-Mark
Voordeel van DDAR is ook, dat je de bank er zo even uit kan halen, en afkloppen.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 21-01-2017 07:31
 

20-01-2017 23:28:02
thom
thom
Haha, jaja, en jij geloofd dat dat gebeurd? %08%  

21-01-2017 22:58:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik heb 't een keer live zien gebeuren in een trein met extra stop te Rtst, maargoed, dat had niks met de schoonmaak te maken en al helemaal weinig met SLT


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-01-2017 14:46:17
aarclay
aarclay
Voor wie de SLT 2424, met de schuiftrede-proef, nog wilt zien. Hier heb ik een mooi videootje:

https://www.youtube.com/watch?v=zNIxGgfpZMg

Ze zijn alleen aan beide kanten gemonteerd bij één van de middenbakken waar de open ruimte is voor fietsen en rolstoelen.

Laatst bewerkt door aarclay op 30-01-2017 14:47


Choo choo.....
 

15-02-2017 10:38:34
Daan!
Daan!
Quote
MCN-GVC (vr 20 jan 2017 06:09:18 https://www.somda.nl/forum/4263/p605452/): In 2018 krijgt SLT een grote revisie. Onderdeel hiervan is eindelijk het vervangen van de stoffen bekleding door kuntleer. SLT 2401 krijgt als test in week 4 8 nieuwe zittingen die blijven zitten tot aan deze revisie.


Is dit nog doorgegaan en zoja, zijn er foto's van?
 

15-02-2017 10:46:27
VIRMm1
VIRMm1
Dat stel rijdt al zo rond sinds MCN-GVC dat bericht geplaatst heeft.  

29-03-2017 13:00:52
moderator
Moderator
moderator
Berichten omtrent het wassen van SLT (en wassen van treinen) verhuisd naar het daarvoor al bestaande topic op https://www.somda.nl/forum/14403/p611559/Wassen+van+treinen/  

29-03-2017 13:04:41
broek53
broek53
Daar ben ik het in zoverre niet mee eens dat de vervuiling van SLT kennelijk heel specifiek is en bij geen enkele andere matsoort voorkomt. Op een discussie over wassen zit ik niet te wachten; het gaat erom wat er met SLT aan de hand kan zijn dat die typische vervuiling ontstaat.  

15-04-2017 15:57:08
TBloemink
TBloemink
Quote
Daan! (wo 15 feb 2017 10:38:34 https://www.somda.nl/forum/4263/p607963/):
Quote
MCN-GVC (vr 20 jan 2017 06:09:18 https://www.somda.nl/forum/4263/p605452/): In 2018 krijgt SLT een grote revisie. Onderdeel hiervan is eindelijk het vervangen van de stoffen bekleding door kuntleer. SLT 2401 krijgt als test in week 4 8 nieuwe zittingen die blijven zitten tot aan deze revisie.


Is dit nog doorgegaan en zoja, zijn er foto's van?


Ja, zit er op dit moment in. 2 vis-a-vis tweede klas. Niks bijzonders. Foto: https://twitter.com/TBloemink/status/853245108942249988


Groutnes Uut grunn
 

29-04-2017 22:37:22
DDZ7504
DDZ7504
Op de B1 van SLT 2432 zijn aan 1 kant op de ramen stickers geplakt van de "world wish day". Is dit een initiatief van NS? Beeld: https://www.flickr.com/photos/stevenoskamphotos/33504479974/  

29-04-2017 23:07:52
Rolffiej19
Rolffiej19
NS werkt daar wel aan mee ja of het ook bewust door NS opgeplakt is weet ik niet


MCN ASD
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-04-2017 23:16:42
aarclay
aarclay
Vast niet door de NS opgeplakt. Ze zitten scheef, slecht gestreken...
Dit ben ik anders niet gewend

Laatst bewerkt door aarclay op 29-04-2017 23:17


Choo choo.....
 

10-06-2017 20:22:50
nedtrain25
nedtrain25
Maandag 12 juni vertrekken de 2601 en de 2424 richting Aken voor inbouw van een toilet en voor de 2601 ook inbouw van de schuiftredes.

Laatst bewerkt door nedtrain25 op 10-06-2017 20:23
 

10-06-2017 20:36:48
AlexNL
AlexNL
Is al bekend wanneer ze weer terugkeren?  

10-06-2017 20:55:24
MasterE
MasterE
Als ze klaar zijn!


Mcn Asd
 

10-06-2017 20:57:08
nedtrain25
nedtrain25
Ze zijn nog niet eens vertrokken  

11-06-2017 13:38:08
aarclay
aarclay
Quote
MasterE (za 10 jun 2017 20:55:24 https://www.somda.nl/forum/4263/p618150/): Als ze klaar zijn!

Het is nog een prototype voor de ombouw. Dus het is nog niet eens bekend wanneer ze exact terug komen. De 2601 zal naar mijn verwachting (als ik naar de eerdere 2424 kijk) maar enkele maanden wegblijven voor de inbouw van de schuifreden. Mits daar ook meteen een toilet in komt.


Choo choo.....
 

11-06-2017 14:03:39
IJsbergsla
IJsbergsla
Ter herinnering: de 2424 was overigens ruim vijf maanden weg voor twee schuiftreden...  

11-06-2017 15:03:40
aarclay
aarclay
Dat zal nu vast wel wat sneller kunnen, want ze weten nu hoe de inbouw mogelijk is, en de tijd die deze trein daarna nog vanwege certificering door IL&T nog terzijde stond hoef je er als het goed is ook niet meer bij te rekenen.


Choo choo.....
 

11-06-2017 23:33:32
thom
thom
De 2424 zal ook gebruikt zijn voor de enginering, en dat hoeft nu natuurlijk niet meer.  

12-06-2017 22:38:06
DVR
DVR
Quote
aarclay (zo 11 jun 2017 13:38:08 https://www.somda.nl/forum/4263/p618184/):
Quote
MasterE (za 10 jun 2017 20:55:24 https://www.somda.nl/forum/4263/p618150/): Als ze klaar zijn!

Het is nog een prototype voor de ombouw. Dus het is nog niet eens bekend wanneer ze exact terug komen. De 2601 zal naar mijn verwachting (als ik naar de eerdere 2424 kijk) maar enkele maanden wegblijven voor de inbouw van de schuifreden. Mits daar ook meteen een toilet in komt.

Volgens ingewijden komen ze rond week 33/34 omgebouwd en wel terug naar Nederland. Zullen echter voorlopig nog niet ingezet kunnen/mogen worden.
 

13-06-2017 19:23:53
AlexNL
AlexNL
Laat me raden... andere software die niet samenwerkt met de rest van de vloot? En andere rij-eigenschappen door het gewicht van het toilet?  

13-06-2017 21:20:32
aarclay
aarclay
Ik gok eerder op een her-toelating door IL&T wat na aflevering niet in enkele dagen geregeld is.

Laatst bewerkt door aarclay op 13-06-2017 21:21


Choo choo.....
 

30-06-2017 23:47:31
Rolffiej19
Rolffiej19
Dit weekend 1&2 juli wordt de gehele vloot SLT voorzien van de nieuwe SW31 software. Nu maar hopen dat het dit keer wel goed gaat%08%


MCN ASD
 

01-07-2017 00:17:16
aarclay
aarclay
Wacht even...

Quote
spotter (ma 21 nov 2016 21:52:31 https://www.somda.nl/forum/4263/p598896/): De update wordt opnieuw uitgevoerd in week 1 van 2017.


Die update aan het begin van dit jaar is ook mislukt/uitgesteld?


Choo choo.....
 

01-07-2017 04:18:11
Rolffiej19
Rolffiej19
Die was uitgesteld ja


MCN ASD
 

04-07-2017 10:36:09
bacr
bacr
Mag uit het weer rijden van de SLTjes geconcludeerd worden dat de softwareupgrade deze keer geslaagd is?  

04-07-2017 11:13:31
IJsbergsla
IJsbergsla
Inderdaad geslaagd. Er zijn slechts kleine problemen geconstateerd bij het testen en rijden, maar niets wat de uitvoering in de weg zit.  

04-07-2017 12:20:18
Oldskool
Oldskool
Welke problemen dan?  

04-07-2017 14:06:47
IJsbergsla
IJsbergsla
Voornamelijk C-storingen, en de curieuze waarschuwing bij het deuren ontgrendelen dat dit "onbetrouwbaar" zou zijn.  

04-07-2017 14:14:59
Oldskool
Oldskool
Dan heb je het dus over storingensmeldingen die nu niet meer bij herhaling getoond worden tijdens het rijden. Net zoals de meldingen dat schermen last zouden hebben van de omgevingstemperatuur en daardoor uitgevallen zijn.

Van wat ik er over gehoord heb, (storingsmonteur) zijn er geen problemen geconstateerd na de installatie van SW31
 

04-07-2017 23:18:59
VIRMm1
VIRMm1
Geen nieuwe problemen.

Die C Storingen over onbetrouwbare deuren waren bij SW30 ook al aan de orde van de dag.
 

30-09-2017 00:35:16
aarclay
aarclay
Toiletstel 2424 is nu terug in het land. Staat nu op de Bokkeduinen in Amersfoort.

Laatst bewerkt door aarclay op 30-09-2017 00:36


Choo choo.....
 

30-09-2017 07:24:55
broek53
broek53
Samen met de 2601.  

30-09-2017 13:10:31
wouterder
wouterder
Zijn gisteren door de V155 van RTB Cargo overgebracht vanuit Aachen via Hz naar Amf. Naast het ingebouwde toilet (wat er van buiten lelijk uit ziet), zijn er nieuwe traptredes geplaatst.

Laatst bewerkt door wouterder op 30-09-2017 13:11
 

30-09-2017 13:54:02
aarclay
aarclay
Lelijk? Een dichte wand, of een wit raam?
Zal wel even wennen worden, hoewel het maar aan één kant is.

En die traptreden, je zal wel de schuiftredeplank bedoelen. Maar die waren daar al eerder ingebouwd.

Laatst bewerkt door aarclay op 30-09-2017 13:55


Choo choo.....
 


30-09-2017 16:33:13
wouterder
wouterder
de schuiftreden waren bij de 2424 bij één bak aan beide kanten gedaan, nu het hele treinstel en bij de 2601 nu ook.

Over de WC: de wc is gewoon voor de ramen gezet, geen afwerking oid van witte ramen of stickers.
 

01-10-2017 11:30:59
aarclay
aarclay
Hm.. laten we hopen dat er nog iets van wit glas erin komt, dan.


Choo choo.....
 

01-10-2017 11:49:30
Daan!
Daan!
Wordt misschien in Nederland gedaan?  

01-10-2017 12:38:55
mren
mren
Nee, iedereen kan lekker geslachtsdelen kijken als er iemand staat te pissen, zucht...  

01-10-2017 12:41:40
aarclay
aarclay
Is die toilet tegenwoordig geen gesloten kant-en-klare cabine? Dus je kijkt dan gewoon tegen het compartiment aan. Maar wit glas o.i.d zou in mijn ogen wel netter staan.


Choo choo.....
 

01-10-2017 23:22:10
wouterder
wouterder
ja het is een complete unit die er in geschoven is, net als dat bij Flirt ed is. Beetje moeilijk uitleggen natuurlijk via internet, maar je ziet de bak nu zitten, niet zo netjes. Met geblindeerd glas zou dit er stuk netter uitzien.
Maar dit zijn natuurlijk de proefstelen, dus laten we hopen dat het bij de serie wel gedaan wordt.
 

02-10-2017 08:47:34
HZwoferink
HZwoferink
De unit kan er niet in een keer ingeschoven worden, dit gebeurt in twee delen. In een Rail Magazine van vorig jaar staat dit beschreven met de technische tekeningen

Heb het nagezocht, pagina 7 van editie 334.

Laatst bewerkt door moderator op 02-10-2017 20:53, reden: Samengevoegd met bericht van 13.54.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

02-10-2017 18:54:24
icened
icened
Quote
aarclay (za 30 sep 2017 00:35:16 https://www.somda.nl/forum/4263/p626956/): Toiletstel 2424 is nu terug in het land. Staat nu op de Bokkeduinen in Amersfoort.


Alle Flirt Sprinters ingestroomd. En de CAF Sprinters zal hopelijk eind 2018 in de dienstregeling rijden. Zal dan gefaseerd elke SLT van toilet voorzien worden?
 

02-10-2017 19:09:48
aarclay
aarclay
Ik meen dat het een proef van een aantal maanden was. Daarna gaat de serie-modernisering van start en krijgt alles de schuiftreden en de nieuwe toiletten.


Choo choo.....
 

02-10-2017 20:52:36
moderator
Moderator
moderator
Topic grondig opgeschoond. De discussie over 'reclame' voor bladen hebben we al meer dan eens gevoerd. Persoonlijke vetes en gegooi met modder behoren buiten dit forum te blijven! Verder met ontwikkelingen SLT.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

06-10-2017 16:06:21
vbd20
vbd20
Wc gewoon voor het raam... Weet je dat zeker? Heb je daar een foto van?

Laatst bewerkt door vbd20 op 06-10-2017 16:07
 

06-10-2017 17:14:44
aarclay
aarclay
Je zal dan gewoon tegen de wand van het toilet-compartiment kijken, en niet in de ruimte zelf.


Choo choo.....
 

23-10-2017 19:11:09
DVR
DVR
Quote
wouterder (za 30 sep 2017 16:33:13 https://www.somda.nl/forum/4263/p627015/): de schuiftreden waren bij de 2424 bij één bak aan beide kanten gedaan, nu het hele treinstel en bij de 2601 nu ook.

Over de WC: de wc is gewoon voor de ramen gezet, geen afwerking oid van witte ramen of stickers.


Beste Wouterder,

De nieuwe schuiftrede is aangebracht om de reiziger die met een rolstoel onderweg is op een acceptabele manier entree tot de trein te kunnen verschaffen. Dit is alleen noodzakelijk ter plaatse van de rolstoelopstelplek. Dus alleen daar zijn links en rechts van het rijtuig schuiftreden aangebracht en dus niet in de gehele trein.

De WC zijwand is tegen het raam geplaatst maar eerst is het raam aan de binnenzijde geblindeerd d.m.v. grijze folie.
 

23-10-2017 19:17:25
DVR
DVR
Quote
wouterder (zo 01 okt 2017 23:22:10 https://www.somda.nl/forum/4263/p627129/): ja het is een complete unit die er in geschoven is, net als dat bij Flirt ed is. Beetje moeilijk uitleggen natuurlijk via internet, maar je ziet de bak nu zitten, niet zo netjes. Met geblindeerd glas zou dit er stuk netter uitzien.
Maar dit zijn natuurlijk de proefstelen, dus laten we hopen dat het bij de serie wel gedaan wordt.


Beste Wouterder, het zou wel een heel kleine unit zijn als je deze compleet inclusief tank en bioreactor door de buitendeuren zou kunnen schuiven. Weleens van prefab fabricage gehoord dit betekend dat de unit bij de maker compleet in elkaar gezet en na goedkeur gedemonteerd en in delen in de trein geplaatst en hier weer samengebouwd. Vwb de WC raam zie mijn vorige reactie op jou stukje.
 

23-10-2017 23:26:08
thom
thom
Quote
DVR (ma 23 okt 2017 19:11:09 https://www.somda.nl/forum/4263/p629464/):
Quote
wouterder (za 30 sep 2017 16:33:13 https://www.somda.nl/forum/4263/p627015/): de schuiftreden waren bij de 2424 bij één bak aan beide kanten gedaan, nu het hele treinstel en bij de 2601 nu ook.

Over de WC: de wc is gewoon voor de ramen gezet, geen afwerking oid van witte ramen of stickers.


Beste Wouterder,

De nieuwe schuiftrede is aangebracht om de reiziger die met een rolstoel onderweg is op een acceptabele manier entree tot de trein te kunnen verschaffen. Dit is alleen noodzakelijk ter plaatse van de rolstoelopstelplek. Dus alleen daar zijn links en rechts van het rijtuig schuiftreden aangebracht en dus niet in de gehele trein.

De WC zijwand is tegen het raam geplaatst maar eerst is het raam aan de binnenzijde geblindeerd d.m.v. grijze folie.

Als je Wouter zijn tekst goed leest, zijn de tredes nu bij het hele stel aangebracht.
 

24-10-2017 09:14:16
DVR
DVR
Ik heb dat goed gelezen maar deze bewering is pertinent onjuist.  

24-10-2017 11:08:43
IJsbergsla
IJsbergsla
Wat is er dan wel gedaan in de 3,5 maand dat de stellen in Aken stonden? Vond die vijf maanden voor twee schuiftreden al vrij overdreven.  

24-10-2017 11:27:11
aarclay
aarclay
Nu staan beide stellen al 3 weken onaangeroerd op de Bokkeduinen.
Wat gaat er nu mee gebeuren in de tussentijd dat er op toelating wordt gewacht? Je zou toch moeten denken dat NS Techniek ook wel geïnteresseerd is om de techniek even te bekijken, want ook hun moeten immers toch weten hoe de toilet en de schuiftreden moeten worden onderhouden?

Vaak zie je dat treinen direct bij de werkplaats worden afgeleverd na een revisie.

Laatst bewerkt door aarclay op 24-10-2017 11:35


Choo choo.....
 

24-10-2017 12:25:52
thom
thom
Jij houdt er toezicht op dat dat je weet dat ze daar onaangeroerd staan... ?

Voor een paar tredes en een toilet maakt men een mooie werkbeschrijving en ik denk dat de monteurs het daar maar mee moeten doen.

Laatst bewerkt door thom op 24-10-2017 12:26
 

24-10-2017 13:15:17
aarclay
aarclay
Alleen op de radar zie ik ze daar staan, en het is ook niet dat ik in een tentje bij de poort van het opstelterrein sta te observeren.

Maar ik vraag me af op de Bokkeduinen wel makkelijk gewerkt kan worden?
In mijn ogen lijkt een werkplaats-spoor mij aantrekkelijker.
Het viel mij gewoon op....;)

Laatst bewerkt door aarclay op 24-10-2017 13:15


Choo choo.....
 

24-10-2017 13:30:37
VIRMm1
VIRMm1
Quote
thom (di 24 okt 2017 12:25:52 https://www.somda.nl/forum/4263/p629556/): Jij houdt er toezicht op dat dat je weet dat ze daar onaangeroerd staan... ?

Voor een paar tredes en een toilet maakt men een mooie werkbeschrijving en ik denk dat de monteurs het daar maar mee moeten doen.


Zo te horen heb jij er echt verstand van!

Plaats dan niks joh...
 

24-10-2017 14:32:15
sjoerd
sjoerd
Volgens mij is Thom doorgaans goed op de hoogte. En ik heb daarom respect voor degenen die dat hier willen delen.  

24-10-2017 14:44:44
wouterder
wouterder
Quote
DVR (ma 23 okt 2017 19:11:09 https://www.somda.nl/forum/4263/p629464/):
Quote
wouterder (za 30 sep 2017 16:33:13 https://www.somda.nl/forum/4263/p627015/): de schuiftreden waren bij de 2424 bij één bak aan beide kanten gedaan, nu het hele treinstel en bij de 2601 nu ook.

Over de WC: de wc is gewoon voor de ramen gezet, geen afwerking oid van witte ramen of stickers.


Beste Wouterder,

De nieuwe schuiftrede is aangebracht om de reiziger die met een rolstoel onderweg is op een acceptabele manier entree tot de trein te kunnen verschaffen. Dit is alleen noodzakelijk ter plaatse van de rolstoelopstelplek. Dus alleen daar zijn links en rechts van het rijtuig schuiftreden aangebracht en dus niet in de gehele trein.

De WC zijwand is tegen het raam geplaatst maar eerst is het raam aan de binnenzijde geblindeerd d.m.v. grijze folie.

Dan heb ik dat verkeerd begrepen.
 

24-10-2017 15:33:24
VIRMm1
VIRMm1
Quote
sjoerd (di 24 okt 2017 14:32:15 https://www.somda.nl/forum/4263/p629570/): Volgens mij is Thom doorgaans goed op de hoogte. En ik heb daarom respect voor degenen die dat hier willen delen.


Ik lees niet vaak reacties waaruit blijkt dat hij op de hoogte is.

Het feit dat forumleden mij een persoonlijk bericht sturen waarin ze schrijven dat ze blij zijn met mijn reactie onderbouwt dat wel redelijk.

Ja, er wordt een werkbeschrijving geschreven. Nee, daar hoeven monteurs het niet mee te doen.
De basis opleiding bioreactor bestaat uit 4 of 5 theorie dagen. Materieelgerichte praktijklessen nog eens 2 dagen. Daarnaast nog zowel een theorie examen (1 dag) en nog een praktijk examen (ook 1 dag). Zakken = herkansing. Nogmaals zakken is opnieuw de hele cursus volgen.
 

24-10-2017 17:24:21
sjoerd
sjoerd
Zoals ik al opmerkte: dank voor goede info van diegenen die bijdragen aan onze kennis. Op dit forum zitten spotters, volgers, ingewijden, professionals, liefhebbers en ouwe rotten met een archief %02%. Laten we daar ons voordeel mee doen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 24-10-2017 17:24
 

24-10-2017 22:50:12
thom
thom
Quote
VIRMm1 (di 24 okt 2017 15:33:24 https://www.somda.nl/forum/4263/p629573/):
Het feit dat forumleden mij een persoonlijk bericht sturen waarin ze schrijven dat ze blij zijn met mijn reactie onderbouwt dat wel redelijk.

Pfoe hoor, jij blij %08%
 

25-10-2017 06:13:04
VIRMm1
VIRMm1
Ik zal ze ingelijst en wel ophangen in het leercentrum van NS %02%  

11-11-2017 20:47:40
MCN-GVC
MCN-GVC
Inmiddels hebben de 2601 en de 2424 de toiletten en schuiftredes ingebouwd gekregen. Ze staan nu in Amersfoort waar een testprogramma nodig is om SLT in deze vorm weer toegelaten te krijgen. In het toilet komt nog een designfolie dat tegen graffiti bestand is. Het testen om toelating te krijgen duurt nog tot eind van het jaar. Daarna gaan de stellen even terug naar Aken om de laatste details af te werken. Vanaf half februari 2018 zullen ze worden ingezet, voor een aantal maanden, in de reizigersdienst. Als dat goed gaat start de serie productie en komen er tot eind 2021 elke drie weken twee gewijzigde stellen bij.
Het hinderlijke probleem van het licht dat in het donker vanuit de reizigersruimte de cabine in schijnt, is binnenkort opgelost. In treinstel 2460 is één cabine al aangepast (prototype uitvoering). De serie uitvoering is nu in voorbereiding en de planning is dat dit jaar alle achterwanden lichtdicht zijn.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 11-11-2017 20:52
 

12-11-2017 16:40:37
SunKeeper
SunKeeper
Quote
MCN-GVC (za 11 nov 2017 20:47:40 https://www.somda.nl/forum/4263/p631460/): Vanaf half februari 2018 zullen ze worden ingezet, voor een aantal maanden, in de reizigersdienst.


Waarom alleen voor die periode? Of ook gewoon daarna?
 

12-11-2017 18:04:25
IJsbergsla
IJsbergsla
Indien succesvol wel uiteraard.  

15-11-2017 21:23:20
aarclay
aarclay
Zojuist zijn er foto's verschenen op Twitter van de 2424. De eerste SLT met toilet, welke in afwachting van toelating nog stil staat.

https://twitter.com/Marmeeuw/status/930882252128612353

Hier is te zien dat er een mooie gebruiksvriendelijke toilet is, welke we met FLIRT en SNG kunnen vergelijken, een mooie plek voor rolstoelen, een schuin hangend scherm voor de reisinformatie, een call-for-aid knop, en de schuiftreden, maar die zijn niet zichtbaar.


Choo choo.....
 

15-11-2017 22:38:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Zo te zien zelfs twee rolstoelplekken, degene naast het toilet lijkt althans niet dezelfde te zijn als de foto die erna komt van een rolstoelplek tussen deuren en zitplaatsen in.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-11-2017 00:49:47
Astraea
Astraea
Wat een enorme teloorgang aan de ruimte en het goede doorzicht in de SLT is zo’n toiletunit...  

16-11-2017 01:12:07
bdk766
bdk766
Had je dan liever een toilet met glazen wanden gehad, om het doorzicht te sparen? %08%


Groeten uit Floradorp
 

16-11-2017 08:19:08
train85
train85
Quote
Astraea (do 16 nov 2017 00:49:47 https://www.somda.nl/forum/4263/p631767/): Wat een enorme teloorgang aan de ruimte en het goede doorzicht in de SLT is zo�n toiletunit...
Zo zijn ze in elke nieuwe sprinter gezet. De Flirt en SNG.
 

16-11-2017 08:48:38
dh3201
dh3201
Ik stel voor om deze voortaan ST te noemen.
De lichte doorkijk is er niet meer, en het is ook geen Sanitair Loze Trein meer.
Weg met die L in de naam.
Nu is het een Sanitaire Trein, dus ST %08%%08%


Shqiperise-lopers?
 

16-11-2017 09:09:36
MetroRET
MetroRET
SLT6 is al zwaarder dan bijvoorbeeld Plan T, dus zo licht is dat spul sowieso al niet.

Plan T: 163 ton
SLT6: 176 ton
 

16-11-2017 09:51:10
sebasss
sebasss
Light staat bij SLT dan ook niet voor 'lichtgewicht'.  

16-11-2017 10:42:14
TSNL250
TSNL250
Bij een flirt is het toilet gewoon van dezelfde grootte. Dit toilet valt alleen extreem op doordat het een witte "doos" is. Zonder verdere aankleding. Mondriaan heeft het denk ik te druk met de SNG toiletten 🤣  

16-11-2017 10:49:22
D-Train
D-Train
Ik vraag me dan wel af waar dan gewone fietsen mogen staan. Als dat in dezelfde bak gaan die dan niet de doorloop hinderen of de toegang tot het toilet, met name voor rolstoelers?  

16-11-2017 10:52:50
VIRMm1
VIRMm1
In een 6 heb je 2 van zulke bakken dus dan kun je bij de ander nog terrecht. Bij een 4 kom je dan inderdaad uit bij de rolstoel en toiletplaatsen.  

16-11-2017 10:53:41
SunKeeper
SunKeeper
Geen fietsen meer in een viertje.

Daar gaan ze over twee jaar een andere halve bak voor aanpassen na een stroom kritiek.%08%
 

16-11-2017 11:23:40
aarclay
aarclay
Ik heb zelfs begrepen dat naast de vertoonde 2424 ook de 2601 toiletten heeft gekregen.

Ik dacht dat enkel de 2424 deze zou hebben om eerst een paar maanden mee proef te rijden in de reizigersdienst alvorens de serie-ombouw begint.

Of het het een beetje een a/b test in beide treinen om bepaalde techieken uit te testen, om vervolgens te kijken wat de beste is voor bij de serie-ombouw?

Laatst bewerkt door aarclay op 16-11-2017 11:25


Choo choo.....
 

16-11-2017 12:10:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Gevalletje Siemens en Bombardier? Kan zomaar verschil in zitten.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-11-2017 14:00:03
VIRMm1
VIRMm1
Toelatingscircus moet nu opgestart worden dus dan meteen een toelating regelen voor de 2600 scheelt natuurlijk een hoop tijd en geld  

16-11-2017 16:14:49
ToH
ToH
Volgens een machinist op Twitter (geen linkje, sorry) gaan de zesjes verlengd worden met 1 bak en worden het dus 7-jes. Lijkt me sterk. Iemand dichter op het vuur dan ik?  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl