Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
18-07-2013 11:15:07
ZJ37
ZJ37
Dat doet de 2413 overigens al een aantal dagen.  

18-07-2013 19:15:32
phantom
phantom
Afgelopen weekend reed deze nog door Ddzd ri Zlw als leeg mat,er zat in elk geval niks of niemand in.
(aan nemend dat dit de afgelopen tijd niet anders is geweest,wat logisch is als het een proef "object" betreft)
Dus wat is dan de definitie van rijden in reizigersdienst ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-07-2013 20:17:40
treinfan
treinfan
Quote
rolandrail (zo 14 jul 2013 20:27:56 https://www.somda.nl/forum/4263/p459034/): Wat ik wel eens doe bij wkz'n e.d is een treinnr kiezen op de betreffende route dat qua tijden het dichtst in de buurt ligt van het gewijzigde treinnr. Zoals b.v. toen de 13600 door reed naar Zlw, zocht ik in Bd een 5100-nr op en voerde dat in met als eindbestemming Zlw, en terug idem. De tijden kloppen dan natuurlijk niet maar er staat in elk geval een bestemming op de trein en de stations worden omgeroepen.
Detecteert het RIS dan niet in zo'n geval dat de trein 'te laat' is zodat er tijden met een rood lijntje eronder verschijnen die dichter bij de werkelijkheid liggen?
 

18-07-2013 21:24:29
MasterE
MasterE
Quote
phantom (do 18 jul 2013 19:15:32 https://www.somda.nl/forum/4263/p459478/): Afgelopen weekend reed deze nog door Ddzd ri Zlw als leeg mat,er zat in elk geval niks of niemand in.
(aan nemend dat dit de afgelopen tijd niet anders is geweest,wat logisch is als het een proef "object" betreft)
Dus wat is dan de definitie van rijden in reizigersdienst ?


De 2611 is het enige volledig omgebouwde stel en doet dus als enige proefritten. Alle andere stellen worden voorbereid (inclusief stickers).


Mcn Asd
 


18-07-2013 21:38:50
BGM104
BGM104
aha, ik wilde al vragen hoe ver men is met de mcn instructie/opleiding, maar die is dus nog niet nodig.  

18-07-2013 21:58:44
maigoda
maigoda
Quote
treinfan (do 18 jul 2013 20:17:40 https://www.somda.nl/forum/4263/p459486/):
Quote
rolandrail (zo 14 jul 2013 20:27:56 https://www.somda.nl/forum/4263/p459034/): Wat ik wel eens doe bij wkz'n e.d is een treinnr kiezen op de betreffende route dat qua tijden het dichtst in de buurt ligt van het gewijzigde treinnr. Zoals b.v. toen de 13600 door reed naar Zlw, zocht ik in Bd een 5100-nr op en voerde dat in met als eindbestemming Zlw, en terug idem. De tijden kloppen dan natuurlijk niet maar er staat in elk geval een bestemming op de trein en de stations worden omgeroepen.
Detecteert het RIS dan niet in zo'n geval dat de trein 'te laat' is zodat er tijden met een rood lijntje eronder verschijnen die dichter bij de werkelijkheid liggen?

Doorgaans niet. De RIS van de SLT is niet primair GPS-gestuurd, maar secundair. Het openen van de deuren op een station is voor het systeem het signaal dat de trein op een station is en verder kijkt het systeem naar de rij-afstand tussen de stations. Zolang die overeenkomen met wat er in het systeem is vastgesteld, zal de RIS de schermen en de omroep blijven aansturen conform treinnummer. Wordt er een afwijking geconstateerd, dan zal de RIS middels GPS een synchronisatie uitvoeren, alleen niet bij de eerste afwijking. Dat kan trouwens ook met de hand via het scherm in de cabine, maar dat kan alleen bevestigd worden als de deuren ontgrendeld zijn.
Groetjes,
Emiel
 

19-07-2013 00:19:30
AlexNL
AlexNL
Quote
phantom (do 18 jul 2013 19:15:32 https://www.somda.nl/forum/4263/p459478/): Dus wat is dan de definitie van rijden in reizigersdienst ?


Mijn definitie daarvan is 'er mogen reizigers in die vervolgens ook vervoerd worden' %08%
 

19-07-2013 15:07:51
maigoda
maigoda
Ik zou eerder denken aan: ingezet worden onder een treinnummer die bestemd is voor de reizigersdienst.
Groetjes,
Emiel
 

19-07-2013 16:13:23
AgentX
AgentX
Het lijkt mij niet dat de dienst wel of niet voor reizigers afhangt van het treinnummer waaronder gereden wordt. Je kan net zo goed een trein mét reizigers rijden onder een nummer *wat* niet bestemd is voor de reizigersdienst.  

19-07-2013 20:17:56
MasterE
MasterE
Dat kan wel maar mag niet, de reizigers zijn dan niet verzekerd.


Mcn Asd
 

19-07-2013 20:47:49
AgentX
AgentX
Nogmaals, dat zal vast niet van het treinnummer afhangen.  

19-07-2013 20:52:09
MasterE
MasterE
Dus wel.


Mcn Asd
 

19-07-2013 21:14:08
ricohallo
ricohallo
Dit heeft niet echt meer met SLT te maken geloof ik...  

19-07-2013 21:56:00
maigoda
maigoda
Quote
AgentX (vr 19 jul 2013 16:13:23 https://www.somda.nl/forum/4263/p459591/): Het lijkt mij niet dat de dienst wel of niet voor reizigers afhangt van het treinnummer waaronder gereden wordt. Je kan net zo goed een trein mét reizigers rijden onder een nummer *wat* niet bestemd is voor de reizigersdienst.

Helaas. Als ik als 77487 of 77489 leeg naar Ut ga vanaf Rhn, mag ik geen reizigers vervoeren. Ze zijn ook niet verzekerd.
Groetjes,
Emiel
 

20-07-2013 17:14:35
waalkade
waalkade
Heeft wel niks met SLT te maken, maar hebben beide treinen vroeger niet de toevoeging MRV gehad? (MRV = mag reizigers vervoeren)  

20-07-2013 17:19:18
maigoda
maigoda
Wellicht voor mijn tijd, maar sinds ik deze treinen rijd (2004) heb ik de toevoeging MRV nooit op m'n dienstkaartje zien staan.
Groetjes,
Emiel
 

20-07-2013 18:43:08
dvdhoven
dvdhoven
Quote
waalkade (za 20 jul 2013 17:14:35 https://www.somda.nl/forum/4263/p459728/): Heeft wel niks met SLT te maken, maar hebben beide treinen vroeger niet de toevoeging MRV gehad? (MRV = mag reizigers vervoeren)
Of die treinen het hadden, weet ik niet, maar de afkorting MRV ken ik maar al te goed. Die werd vooral voor leeg mat treinen gebruikt, waarvoor volledig personeel was gesteld, dus mcn èn hc. Vaak uitlopers van reizigerstreinen of juist beginners.


Dick van den Hoven
 

24-07-2013 10:56:26
broek53
broek53
Quote
broek53 (za 29 jun 2013 10:31:43 https://www.somda.nl/forum/4263/p456739/): Op de planning voor ERTMS staan: 2411, 2414, 2419, 2614, 2615, 2617 en 2619.
Destijds werd door de kenners al bericht dat er nog twee vieren ontbraken. Dat klopt: ook de 2412 en 2413 zijn/worden van ETCS voorzien.
 

24-07-2013 15:08:00
279
279
2419 is volgens een nfl klaar in Aswpl en mag weer naar Ldd geregeld worden.  

09-08-2013 19:30:02
bnv
bnv
Nu de 8711 naar Amf is overgebracht en de 2658 niet lijkt het er op dat dit stel hersteld wordt.
Is er iemand die weet hoe het er mee staat?

(laatste bericht dateert van maart alwaar werd verondersteld dat dit stel al hersteld was maar gebruikt zou kunnen worden voor proef toiletinbouw).

Laatst bewerkt door bnv op 09-08-2013 19:34
 

21-09-2013 23:41:38
AgentX
AgentX
In het topic "Ontwikkelingen Mat '64" werd kort gesproken over de inbouw van toiletten in SLT:

Quote
broek53 (za 21 sep 2013 23:37:22 https://www.somda.nl/forum/12856/p467804/): (...)
Verder is de inbouw van toiletten in SLT (voorlopig) pas gepland in de tweede helft van 2015.


Zijn er inmiddels al definitieve plannen over hoe en waar de toiletten geplaatst gaan worden?
 

22-09-2013 00:04:52
aarclay
aarclay
Volgens de spots moet de SLT 2658 weer rijden:

https://www.somda.nl/spots/m2658/0/365_22-09-2013/m0/


Choo choo.....
 

22-09-2013 13:34:36
plant
plant
Hm, ik zie dat ik dat ben geweest. Aangezien een herindienststelling van de 2658 waarschijnlijk niet onopgemerkt aan ons voorbij zou gaan, hou ik het even op een onopgemerkte typefout op m'n telefoon.

De spot is verwijderd.

Laatst bewerkt door plant op 22-09-2013 13:36


Youri
 

22-09-2013 14:00:29
aarclay
aarclay
Dank..

Dat maakt me nu wel nieuwsgierig naar de status van de 2658. De schade zat voornamelijk onder het raam.


Choo choo.....
 

22-09-2013 16:34:39
Frontier
Frontier
De 2658 stond daarnet nog gewoon op dezelfde plek te Hlmwph


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

27-09-2013 18:40:42
iraj-smile
iraj-smile
Heeft iemand de nieuwe automatische omroepinstallatie al gehoord? Ik zat vandaag in de 2403 in de 6300 serie met een nieuwe omroepstem. Het klonk wel duidelijker dan de oude! Een beetje te vergelijken met de omroepstem van Arriva uit Groningen.  

27-09-2013 23:25:06
AgentX
AgentX
Is het niet gewoon dezelfde stem als SGM?  

28-09-2013 00:13:44
aarclay
aarclay
Quote
iraj-smile (vr 27 sep 2013 18:40:42 https://www.somda.nl/forum/4263/p468584/): Heeft iemand de nieuwe automatische omroepinstallatie al gehoord? Ik zat vandaag in de 2403 in de 6300 serie met een nieuwe omroepstem. Het klonk wel duidelijker dan de oude! Een beetje te vergelijken met de omroepstem van Arriva uit Groningen.

Werd wel tijd, want Utrecht Maliebaan, Utrecht Leidsche Rijn en Almere Poort werden gewoon overgeslagen (Okee, 'Utrecht Maliebaan' gaf eigenlijk alleen maar ruis in de omroep). En laat een update niet meer mogelijk zijn, gezien Loes van der Schaft, de stem van de SLT en voorheen de SGM inmiddels overleden is.

't Schijnt dat ze ook de omroep van de OBIS ingesproken heeft, hoewel dat na de introductie van enkele jaren geleden nog steeds gewoon uitstaat.

Laatst bewerkt door aarclay op 28-09-2013 00:19


Choo choo.....
 

28-09-2013 09:25:25
MasterE
MasterE
Loes is op verzoek van de familie al een tijdje niet meer te horen in de trein.


Mcn Asd
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-09-2013 10:55:40
AgentX
AgentX
In SGM is dat inderdaad het geval, maar in SLT wordt onze Loes nog steeds "gedraaid".  

28-09-2013 16:53:16
AlexNL
AlexNL
Quote
iraj-smile (vr 27 sep 2013 18:40:42 https://www.somda.nl/forum/4263/p468584/): Heeft iemand de nieuwe automatische omroepinstallatie al gehoord?


Ik heb die stem vorige week gehoord in SLT 2426, ik ben er niet over te spreken. De stem klinkt mechanisch, blikkerig, en zinsdelen sluiten slecht op elkaar aan. De intonatie zwabberde alle kanten op, nog erger dan een VIRM op een baanvak met een slechte ligging.

Echt heel slecht.
 

28-09-2013 18:28:59
MDDM
MDDM
Verrassende reactie..... NOT


Gr Joop mcn Lls
 

02-11-2013 22:10:47
renew40
renew40
vanavond zat in de 6356/6377 stel 2431 deze heeft een belachelijk lage kmstand van 7703!

Vreemd want nieuwere stellen zoals bv de 2469 zit al op +/-340.000 of is stel 2431 inmiddels klokje rond gegaan?
 

02-11-2013 22:51:45
timtrein
timtrein
Je zou zeggen, zeven of acht cijfers moet tegenwoordig ook niet zo'n probleem zijn...  

03-11-2013 12:11:08
aarclay
aarclay
Quote
AlexNL (za 28 sep 2013 16:53:16 https://www.somda.nl/forum/4263/p468699/):
Quote
iraj-smile (vr 27 sep 2013 18:40:42 https://www.somda.nl/forum/4263/p468584/): Heeft iemand de nieuwe automatische omroepinstallatie al gehoord?


Ik heb die stem vorige week gehoord in SLT 2426, ik ben er niet over te spreken. De stem klinkt mechanisch, blikkerig, en zinsdelen sluiten slecht op elkaar aan.


Moet je eens bij Schiphol zijn, dan is het een vloeiende Engelse stem
En waarom geen Tuffy Vos, vraag ik me dan af %03%

Laatst bewerkt door aarclay op 03-11-2013 12:11


Choo choo.....
 

15-11-2013 17:01:47
DDZ7504
DDZ7504
De nieuwe SLT stem vind ik niks. Ik kan haar nu niet eens meer napraten!

Een vraagje tussendoor, welke stellen hebben nou allemaal ERTMS? Van de 2617 en de 2414 weet ik het, maar meer ken ik er niet.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 15-11-2013 17:02


DDZ in dienst, ik blij!
 

15-11-2013 17:05:06
AgentX
AgentX
Er zijn 10 SLT-E's, 5 viertjes en 5 zesjes. Een daarvan, de 2611, heeft extra bestickering en wordt niet gebruikt in de reizigersdienst. (Foto http://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/9788347673/in/photostream/)  

15-11-2013 17:09:20
DDZ7504
DDZ7504
Quote
AgentX (vr 15 nov 2013 17:05:06 https://www.somda.nl/forum/4263/p475818/): Er zijn 10 SLT-E's, 5 viertjes en 5 zesjes. Een daarvan, de 2611, heeft extra bestickering en wordt niet gebruikt in de reizigersdienst. (Foto http://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/9788347673/in/photostream/)



Het zijn volgens railwiki deze:
Zesjes:
2611
2614
2615
2617
2619

Viertjes:
2411
2412
2413
2414
2419

Hoewel ook de 2616 en 2416 het schijnen te hebben

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 17-11-2013 13:17


DDZ in dienst, ik blij!
 

15-11-2013 17:23:23
Z2N
Z2N
Daarstraks spotte ik in Apn de 2614, met ERTMS-stickers.  

15-11-2013 18:35:29
sik214
sik214
De nummers zijn op 24/7 op deze pagina al geplaatst.  

15-11-2013 19:30:10
lint27
lint27
Bovendien staan ze op de wiki, eenvoudig te vinden via de link onder de berichten van dit topic.  

22-12-2013 15:22:32
iraj-smile
iraj-smile
Hallo mensen,

Ik zit met een paar vragen:
1. Voor school rij ik elke dag mee met de 6329, waar SLT wordt ingezet, als we bij Ledn komen wordt er altijd ever omgeroepen waar deze trein nog meer stopt, ik kwam er laatst achter dat Laa niet genoemd wordt in de automatische omroep, hoe kan dit?
2. Ik ben bezig om de het RIS scherm uit een SLT met PowerPoint na te maken, met de info uit trein 6329 er op. weet iemand de getoonde overstapmogelijkheden op Gvc, en misschien ook op Laa?
3. ook voor mijn project ben ik bezig om alle automatische omroepen van stations in te voegen met de ''oude'' stem, in welke treinstellen zit de ''oude'' stem nog?
 

22-12-2013 15:28:31
Bert13
Bert13
V.w.b. vraag 1: bij een overstapstation (zoals Leiden) gaat men door volgens het schema "eerste drie stations + eindbestemming". Als de 4000 Amr-Rtd bijvoorbeeld op Utg aankomt, wordt er omgeroepen "Deze trein gaat verder naar Kma, Wm, Kzd en Rtd". Het is puur dat Dvnk, Vst en Gvm ervoor liggen, dat Laa overgeslagen wordt.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

22-12-2013 15:32:28
iraj-smile
iraj-smile
Quote
Bert13 (zo 22 dec 2013 15:28:31 https://www.somda.nl/forum/4263/p480447/): V.w.b. vraag 1: bij een overstapstation (zoals Leiden) gaat men door volgens het schema "eerste drie stations + eindbestemming".


Dank je Bert! Klink eigenlijk best logisch!
 

22-12-2013 20:54:26
aarclay
aarclay
Quote
iraj-smile (zo 22 dec 2013 15:22:32 https://www.somda.nl/forum/4263/p480446/):
3. ook voor mijn project ben ik bezig om alle automatische omroepen van stations in te voegen met de ''oude'' stem, in welke treinstellen zit de ''oude'' stem nog?

Ik heb ze niet meer gehoord sinds een halve maand, en ik denk dat er geen enkele SLT meer is (op de SLT 2658 na die defect in Hlm staat) die de oude stem heeft. Puur omdat deze Almere Poort, Station Maliebaan en Utrecht Leidsche Rijn niet kon omroepen. De nieuwe stem kan daarentegen alles omroepen.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-12-2013 20:55


Choo choo.....
 

22-12-2013 21:25:26
iraj-smile
iraj-smile
@aarclay. Ik zat afgelopen vrijdag nog in een 4'tje met oude stem. Helaas heb ik het nummer niet onthouden.  

22-12-2013 21:33:37
fugazi
fugazi
Dat zal de 2444 kunnen zijn die vrijdag in de 4300/4900/5700/6300 rondreed, en nog beschikt over Loes. Reed onder andere (solo...) in de 4958.  

22-12-2013 21:37:47
iraj-smile
iraj-smile
@Jurre. Dank je wel! Zal de 2444 morgen ook in deze series rijden?  

22-12-2013 21:38:12
aarclay
aarclay
Bij de eerste controlebeurt zal deze vast wel de update doorgevoerd krijgen.

Quote
iraj-smile (zo 22 dec 2013 21:37:47 https://www.somda.nl/forum/4263/p480477/): @Jurre. Dank je wel! Zal de 2444 morgen ook in deze series rijden?


Een kwestie van afwachten...
https://www.somda.nl/spots/m2444/0/30_22-12-2013/m0/
Hier zie je de laatste spots.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-12-2013 21:40


Choo choo.....
 

23-12-2013 00:44:59
plant
plant
Overigens is de nieuwe stem Tilburg Reeshof vergeten.

Klinkt 'prachtig' bij stations als Ht en Tb waar Reeshof nog door de oude stem wordt omgeroepen, terwijl de rest van het bericht door de nieuwe stem wordt gedaan.


Youri
 

23-12-2013 10:14:12
NSR521
NSR521
Ik zit nu in de 2444 trein 4030 waarschijnlijk zal deze de hele dag te vinden zijn in de 4000 en de 4700. Bij aankomst Gd werd er wel omgeroepen met de nieuwe stem.  

23-12-2013 11:42:19
iraj-smile
iraj-smile
@NSR521 Jammer dat daar ook al de nieuwe stem in zit. Maar ik ga te Ledn kijken en luisteren of ik een oude stem kan vinden. Weet iemand nog een oude stem SLT?  

02-01-2014 17:17:38
DDZ7504
DDZ7504
Quote
iraj-smile (ma 23 dec 2013 11:42:19 https://www.somda.nl/forum/4263/p480535/): @NSR521 Jammer dat daar ook al de nieuwe stem in zit. Maar ik ga te Ledn kijken en luisteren of ik een oude stem kan vinden. Weet iemand nog een oude stem SLT?

Zijn ze niet allemaal al vervangen dan? Ik heb de oude stem nl al maanden niet meer gehoord!


DDZ in dienst, ik blij!
 

02-01-2014 21:57:39
Mat64Rens
Mat64Rens
Waarom hebben ze eigenlijk toen een nieuwe stem erin gegooid? Is dat toen zo gegaan omdat de oude omoepster was overleden en er elke keer weer nieuwe stations bij komen?  


03-01-2014 09:57:33
Daan!
Daan!
Loes van der Schaft was de stem van de SLT's, maar is overleden. Nabestaanden wilden niet meer dat het stem werd gebruikt in de treinen dus is die toen verwijderd.

Laatst bewerkt door admin op 03-01-2014 11:32, reden: Het originele bericht is verwijderd
 

03-01-2014 11:32:31
admin
Moderator
admin
Ik heb de sfeer weer even wat verbeterd door wat berichten naar de digitale jachtvelden te verwijzen.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

05-01-2014 14:52:00
peter0497
peter0497
Voor de liefhebbers: in de 2641 is Loes nog te horen. Rijdt vandaag in de 6300.  

05-01-2014 16:33:30
john2
john2
Quote
Daan! (vr 03 jan 2014 09:57:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p481592/): Loes van der Schaft was de stem van de SLT's, maar is overleden. Nabestaanden wilden niet meer dat het stem werd gebruikt in de treinen dus is die toen verwijderd.

Kan me hier wel iets bij voorstellen. Je zult maar als nabestaande in een trein zitten en je hoort nog de stem van een dierbare overledene. Maar men zou hier ook nog trots op kunnen zijn dat de stem nog gebruik word voor de omroep in de trein. Het is maar net zoals er tegenaan gekeken word.
 

20-01-2014 14:27:36
guuglurg
guuglurg
Na ruim anderhalve maand afwezigheid is de 2611 afgelopen weekend weer opgedoken. Weet iemand meer over de status van dit stel?  

21-01-2014 11:47:15
MDDM
MDDM
04-11-'13: veiligheidsmelding omtrent ATB/ETCS
19-01-'14: 48-uurs controle
20-01-'14: Verkorte remproef.
Verder geen bijzonderheden te lezen over de 2611


Gr Joop mcn Lls
 

21-01-2014 15:31:35
aarclay
aarclay
Inmiddels begin ik toch best wel nieuwsgierig te worden naar de staus van SLT 2658, die betrokken was bij de aanrijding te Amsterdam. Deze is nog steeds niet gespot, en zou dus nog in de Hlmwpl moeten staan?
Is er nog levenslicht voor de kopbak die flinke schade heeft?


Choo choo.....
 

21-01-2014 16:14:37
Frontier
Frontier
Die staat nog altijd in twee delen te Hlmwph.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-02-2014 10:00:41
aarclay
aarclay
Even doorvragen dan maar

Er zal nog wel geen ETA bekend zijn wanneer hij de wpl zal verlaten, maar in welke staat staat de 2658 dan in de wpl? Een ontmantelde en deels(?) afgesneden kop?
En het tweede rijtuig, heeft die ook dan een klap gemaakt, dat die in de wpl staat?

Gewoon even benieuwd...


Choo choo.....
 

04-02-2014 13:56:10
maigoda
maigoda
Afgesneden zal die kop in elk geval niet zijn. SLT-cabines zijn modulair, dus een kwestie de kitrand van buiten lossnijden en vanbinnen losschroeven. Er is nog een reserve-cabine beschikbaar, dus het is mogelijk dat die daarvoor van stal gehaald word. Maar dan hangt er deels vanaf of de beschadigde cabine nog herstelbaar is of niet.
Groetjes,
Emiel
 

04-02-2014 15:08:10
110573
110573
Ik meen een tijdje geleden een foto te hebben gezien van het herstel van de kop die er al op zat. Was geloof ik een nieuwsblaadje van NedTrain of iets dergelijks.  

04-02-2014 16:49:38
maigoda
maigoda
Aha. Dan is de reservekop nog gewoon "in reserve". Ik had ook de indruk dat herstel wel mogelijk was.
Groetjes,
Emiel
 

04-02-2014 20:41:56
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt, die foto had ik geplaatst op het forum, dat is in dit topic geweest, of in het topic van het ongeval.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-02-2014 20:23:10
iraj-smile
iraj-smile
Is stel 2611 (ERTMS) nog ergens in de afgelopen 2 weken gesignaleerd? Of staat deze nog in amf?  

06-02-2014 20:25:30
2296
2296
Stel (2611) gisteren nog in Zwolle.  

06-02-2014 20:33:48
iraj-smile
iraj-smile
@2296 thanks. Dus dat ding rijd ook nog!
Ik ben van plan om over 2 weken een dag op de 2611 te jagen. Heeft iemand tips voor me?

Laatst bewerkt door iraj-smile op 06-02-2014 20:40, reden: aanvulling van de tekst
 

06-02-2014 20:49:27
rolandrail
rolandrail
Ik reed laatst met stel 2617, draagt (nog) wel de kleine stickers maar geen ertms-display meer aanwezig op de stuurtabel, gewoon weer de reguliere ATB.  

06-02-2014 20:57:21
nohab
nohab
Ik zie de laatste tijd regelmatig SLT's in de dienst rijden met maar 1 frontsein aan (de middelste). Is dat iets nieuws of is dat gewoon fout?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-02-2014 20:59:18
rolandrail
rolandrail
Gewoon fout, dan staat de frontseinschakelaar nog in de rangeerstand die bijna niemand gebruikt en de mcn voor op de vrije baan dus ook niet gewend is te checken.  

11-02-2014 19:49:56
iraj-smile
iraj-smile
Vraagje: ik zie de laatste 2 dagen de 2611 ERTMS ritjes maken tussen utoz en ut rond de klok van 12:45 voor een 'proefritprogramma' wat hou dat programma in?

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-02-2014 21:45, reden: Vraag naar dienstregeling verwijderd.
 

11-02-2014 19:55:46
sfj
Ik overhoorde vandaag in een trein een paar Amsterdamse machinisten, het klonk alsof men momenteel opleiding krijgt voor ETCS. Zeker weten doe ik het echter niet natuurlijk.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-02-2014 20:01:36
Bert13
Bert13
Op het traject Asb-Ut zit ERTMS, vandaar dat de 2611 vaak slagjes van Ut/Mas naar Ashd/Dmnz maakt.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

11-02-2014 20:09:19
iraj-smile
iraj-smile
@Bert13 dank je! Weet je misschien of de 2611 morgen ook ingezet wordt?  

11-02-2014 20:12:38
Bert13
Bert13
Ik kan helaas niet in de toekomst kijken - en ook niet in de planning. Maar de kans is zeker aanwezig.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

11-02-2014 20:15:01
iraj-smile
iraj-smile
@Bert13 'heb je geen glazen bol? 'Nee hoor geintje! . Maar dank je wel voor de zekeren kans!  

26-02-2014 08:13:17
iraj-smile
iraj-smile
Heeft het RIS van de SLT's een nieuwe software update gehad? Er stond op de beeldschermen Sp i.p.v. SPR en die nieuwe stem gaf ook overstapmogelijkheden door via de omroep. Ik praat over de 2405 + 26.. (in het zesje werkte de RIS niet, en was te Hlm opnieuw opgestart) als trein 6329.

Weet iemand of de 2416 en 2616 ook voorzien zijn van ERTMS of een ERTMS Sticker? En oja..de 2625 is nog uitgerust met de prachtige stem van Loes van der Schaft!
 

25-06-2014 14:52:49
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik heb zojuist een filmpje gezien van Nedtrain over het businessplan 2014 - 2017 https://www.youtube.com/watch?v=Y0RyH9oOvNM&feature=youtu.be&app=desktop waarin wordt gesproken over revisie voor de SLT. daarbij werden de draaistellen ook nog apart opgemerkt. Wat gaat er gebeuren dan? deze treinen zijn amper 10 jaar oud.

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 25-06-2014 15:02
 

25-06-2014 15:36:33
Nelis
Nelis
Inbouw toilet en wifi misschien? want een volledige revisie staat volgens mij niet op de rol voordat de volledige instroom van SNG is afgerond. Maar ik kan dit four hebben.  

25-06-2014 15:36:42
Frontier
Frontier
Denk eens na, over wat was er veel ophef omdat het er niet in zit?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

25-06-2014 23:51:44
timtrein
timtrein
Draaistelrevisie na tien jaar is niet zo vreemd hoor, de kilometers lopen bij de oudste stellen al in de miljoenen. Bij Mat'54 was het destijds in het begin elke vijf (!) jaar een grote revisie, als ik me niet vergis...  

26-06-2014 00:04:26
taigagaai
Moderator
taigagaai
Even off-topic: voor zo ver bekend staan de revisiedata van het materieel'54 op de betreffende RailWiki pagina.  

26-06-2014 00:14:21
broek53
broek53
Ik denk dat er enige verwarring ontstaat. Draaistellen en andere hoofddelen van het materieel volgen een eigen revisiecyclus en wisselen daarbij door. Je merkt er dus in principe niets van qua beschikbaarheid van de stellen en hooguit zal je merken dat het ene na het andere stel uit onderhoud komt op nieuwe, d.w.z. vers gereviseerde draaistellen.  

26-06-2014 08:48:09
rolandrail
rolandrail
Quote
Dead_Devil (wo 25 jun 2014 14:52:49 https://www.somda.nl/forum/4263/p498943/): Ik heb zojuist een filmpje gezien van Nedtrain over het businessplan 2014 - 2017 https://www.youtube.com/watch?v=Y0RyH9oOvNM&feature=youtu.be&app=desktop waarin wordt gesproken over revisie voor de SLT. daarbij werden de draaistellen ook nog apart opgemerkt. Wat gaat er gebeuren dan? deze treinen zijn amper 10 jaar oud.
De draaistellen hebben last van voortijdig slijtage of anders de motoren daarin want diverse SLT's gaan steeds meer klinken zoals een mat '64. Iemand van Nedtrain die ik daarover sprak vertelde dat er voortijdige slijtage is die een extra aanpak nodig maakt om materieeltekort te voorkomen.
 

26-06-2014 09:35:29
marciekemp
marciekemp
Klopt inderdaad, had laatst ook een HC die bij mij en m'n mentor kwam of dat geluid zo wel hoorde onder de cabine, dat klonk inderdaad meer als dat van een Mat'64 dan een geruisloze SLT maar dat was tot nu toe de enige die ik tegen ben gekomen die zo'n geluid maakte  

26-06-2014 22:28:51
kiekkiek
kiekkiek
Quote
rolandrail (do 26 jun 2014 08:48:09 https://www.somda.nl/forum/4263/p499055/):
Quote
Dead_Devil (wo 25 jun 2014 14:52:49 https://www.somda.nl/forum/4263/p498943/): Ik heb zojuist een filmpje gezien van Nedtrain over het businessplan 2014 - 2017 https://www.youtube.com/watch?v=Y0RyH9oOvNM&feature=youtu.be&app=desktop waarin wordt gesproken over revisie voor de SLT. daarbij werden de draaistellen ook nog apart opgemerkt. Wat gaat er gebeuren dan? deze treinen zijn amper 10 jaar oud.
De draaistellen hebben last van voortijdig slijtage of anders de motoren daarin want diverse SLT's gaan steeds meer klinken zoals een mat '64. Iemand van Nedtrain die ik daarover sprak vertelde dat er voortijdige slijtage is die een extra aanpak nodig maakt om materieeltekort te voorkomen.


Opvallend, zeker als je weet dat er continue met beperkt vermogen wordt gereden.
 

27-06-2014 07:00:43
maigoda
maigoda
Dat laatste gebeurd niet regulier (lees: ik heb het de laatste weken bij maar 1 stel gezien). En als het gebeurd kunnen alleen viertjes met beperkt vermogen rijden want alleen viertjes kunnen rijden met 66% tractie. Bij zesjes heb je slechts de keuze uit 100%, 50% of 0% tractie. En de minimale eis is 66%.
Groetjes,
Emiel
 

27-06-2014 12:24:17
hellfire
hellfire
Staat 66% tractie gelijk aan het uitschakelen van 2 van de 6 motoren?

Als je daar regulier mee rijdt, dan belast je de overige motoren waarschijnlijk harder dan je spaart op de uitgeschakelde motoren.
 

27-06-2014 12:38:31
jeanne
jeanne
Klinkt best wel logisch, maar zo functioneert het beslist niet. Uitgeschakelde motoren spaar je zo niet, maar ze leiden gewoon mee, omdat ze nog steed mee draaien.
De motoren zullen niet zijn uitgeschakeld, maar je belast ze allemaal maar voor maar 66% van het nominaal vermogen.

Laatst bewerkt door jeanne op 27-06-2014 12:39


Jeanne Kok
 

27-06-2014 15:21:32
maigoda
maigoda
Helaas, maar je schakelt ze dus wel uit. In geval van aartsluiting in een tractiemotor kun je zelfs niet anders dan deze tractiegroep uitzetten. Ze draaien uiteraard wel gewoon mee, ze worden dus niet gevoed vanuit de hoogspanning.

Bij een viertje heb je 2 tractiegroepen. Eentje met 2 draaistellen (4 motoren) en eentje met 1 draaistel (2 motoren). Nu is elke tractiegroep per stuk uit te schakelen. Dan heb je dus de keuze uit of 100% tractie, of 66% tractie, of 33% tractie, of 0% tractie.

Omdat een zesje 2 tractiegroepen heeft die allebei uit 2 draaistellen (dus 4 motoren) bestaat, is daar de keuzemogelijkheid beperkt tot 100%, 50% (tractiegroep 1 uit of tractiegroep 2 uit) of 0% tractie. Een zesje met een uitgeschakelde tractiegroep mag dus niet meer solo rijden, terwijl een viertje met 66% tractie dat nog wel mag.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 27-06-2014 15:22
 

27-06-2014 16:47:03
sjoerd
sjoerd
Duidelijk verhaal Maigoda. Als Jeanne zegt dat de motoren ook lijden als ze zijn uitgeschakeld, heeft hij dan niet toch een puntje?: zo slijten de lagers, opleggingen en borstels (zitten die er nog in tegenwoordig?) driftig mee.  

27-06-2014 18:07:05
edje
edje
Het slijt minder hard.

Een tractiemotor die werkt, levert een flinke kracht uit op het wielstel wat hij aandrijft. Deze krachten zijn er niet, als de tractiemotor niks doet.
 

27-06-2014 19:36:45
thom
thom
Bij draaistroom heb je geen kolen meer.  

27-06-2014 19:38:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat wou ik net zeggen inderdaad Tegenwoordig hebben we invertermotoren (heb je overigens niet perse draaistroom voor te hebben, maar in 85% van de gevallen word het wel gebruikt), die hebben geen slipring met koolborstels meer nodig

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 27-06-2014 19:38


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-06-2014 20:33:03
maigoda
maigoda
Quote
hellfire (vr 27 jun 2014 12:24:17 https://www.somda.nl/forum/4263/p499192/): Staat 66% tractie gelijk aan het uitschakelen van 2 van de 6 motoren?

Als je daar regulier mee rijdt, dan belast je de overige motoren waarschijnlijk harder dan je spaart op de uitgeschakelde motoren.

Dat laatste valt wel mee. Draaistroommotoren kun je in die zin nagenoeg niet overbelasten, want een draaistroommotor doet nooit meer dan hij kan. En dat uit zich dan in het langzamer optrekken van het betreffende stel.

Verder is het ook zo dat de tractie-installatie ook een zekere overcapaciteit heeft. Anders zou je met treinstellen ook geen andere treinstellen kunnen slepen. Met 2 stellen 1 slepen komt doorgaans ook neer op 66% tractie en daar worden ook wel lange stukken mee gereden, zoals bijvoorbeeld vanuit de randstad naar Onnen of Maastricht.
Groetjes,
Emiel.
 

28-06-2014 09:57:27
john2
john2
Weet niet of het een vergelijking is, maar met motorvoertuigen worden ook aanhangwagens mee getrokken.  

23-07-2014 17:00:25
sjaak72
sjaak72
Ik zag vandaag SLT 2611 op Amsterdam CS staan met stickers met daarop "Testtrein Europese treinbeveiliging" zie link https://www.flickr.com/photos/sjaakn/14702023946/in/photostream/  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl