Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
21-07-2011 13:05:26
broek53
broek53
Voor vandaag voorspeld: de komst van de 2456.  

21-07-2011 16:51:28
jorgo
jorgo
Check! Staat nu te Std ter hoogte van de achteringang.  

22-07-2011 09:13:54
broek53
broek53
Vandaag door NSR in genade aangenomen: 2655.  

28-07-2011 01:47:33
aarclay
aarclay
Soms als ik in de SLT zit hoor ik vaak bij wisselstraten (met name bij Utrecht) een hoog schel piepend geluid? Valt haast te vergelijken met een soort sirene?

Iemand enig idee wat dit gefluit inhoudt en waar dat van komt? Niet elke SLT heeft het.


Choo choo.....
 


28-07-2011 09:16:58
bjornl
bjornl
Dat is eerder hier gemeld en er werd toen gesuggereerd dat er nog nawerk zou plaatsvinden om het op te lossen, als ik het me goed herinner.

edit: hee, kijk eens wie het toen ook al meldde!
Quote
aarclay (do 17 mrt 2011 21:18:42 https://www.somda.nl/forum/4263/p324342/):
Quote
Tales (do 17 mrt 2011 17:51:39 https://www.somda.nl/forum/4263/p324299/): Het enige wat volgens mij voor de rijziger mis is de vreselijke hoge schrelle geluiden in de bochten waar sommige treinstellen van last hebben. Kan me alleen niet voorstellen dat ze daar een draaistel voor gaan vervangen...

Ja, ik heb in SLT wel vaker een geluid gehoord bij het passeren van wisselstraten bij stations.
Een echt annoying piepend geluid, alsof er een alarmsirene af ging.
Dat is dus dat geluid van die draaistellen?


Laatst bewerkt door bjornl op 28-07-2011 09:24
 

28-07-2011 10:03:24
aarclay
aarclay
Maar dan is de vraag, hoe onrstaat dat geluid en door wat voor fout?


Choo choo.....
 

28-07-2011 10:27:43
bjornl
bjornl
Leuk & aardig, maar meld dan gewoon dat je het al eerder hebt gemeld en nog geen oplossing hebt gevonden zodat anderen niet onnodig het topic door gaan spitten. Ik vind het best leuk om dingen op te zoeken, maar niet op deze manier - en zal dus in de toekomst snel de neiging hebben om dit soort vragen te negeren...  

28-07-2011 15:31:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik weet het wel, maar ik ben het met bjornl eens, dit is de zoveelste keer aarclay...
In het ICMm topic deed je dit ook keer op keer!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-07-2011 15:53:58
AgentX
AgentX
Quote
bjornl (do 28 jul 2011 10:27:43 https://www.somda.nl/forum/4263/p347740/): Leuk & aardig, maar meld dan gewoon dat je het al eerder hebt gemeld en nog geen oplossing hebt gevonden zodat anderen niet onnodig het topic door gaan spitten. Ik vind het best leuk om dingen op te zoeken, maar niet op deze manier - en zal dus in de toekomst snel de neiging hebben om dit soort vragen te negeren...


Op deze manier hoef je juist niet het hele topic door te spitten. Wanneer iemand alleen meldt dat hij het al eens gevraagd heeft gaat iedereen vragen naar het bericht of zelf het topic doorzoeken. Dat heeft hij nu voorkomen door het gewoon nog eens te vragen...
 

28-07-2011 21:51:05
thom
thom
Ja, en degene die toen geantwoord heeft, gaat terug zoeken, want die denkt juist die vraag aleens beanwoord te hebben... %03%

Doe gewoon handig, en zeg gewoon even vriendelijk dat je terug komt op je vraag, en vraag of men nog wat ontdekt heeft van wat de oorzaak was. Duidelijk voor iedereen, nu is het net of je hardleers gewoon steeds dezelfde vraag stelt... %03%

Want ook bij mij was het eerste wat ik me bedacht, dat die vraag voglens mij al eerder gesteld was, en dan lees ik ook ff terug...

Laatst bewerkt door thom op 28-07-2011 21:51
 

28-07-2011 21:52:07
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: terug naar SLT.


Groet, Spiketrain
 

02-08-2011 09:35:23
broek53
broek53
Nou, terug bij het SLT dan: de 2456 is gisteren (1/8 dus) in het materieelpark van NS opgenomen.  

03-08-2011 13:53:46
taigagaai
Moderator
taigagaai
De 2656 is vandaag bij Venlo over de grens gekomen.  

03-08-2011 13:56:29
JeroeNL
JeroeNL
Klopt, het treinstel kwam om 12:41 door Hm ri Ehv.  

12-08-2011 14:11:29
stefanvdw
stefanvdw
Het valt me op dat een aantal SLT's blijkbaar al een constructiewijziging heeft gehad, waarbij een metalen luchtrooster over de gaten in de baanruimer geplaatst is die oorspronkelijk het tyfoonrooster vormden. Zal vast gebeurd zijn ivm vermindering van rommel in de tyfoons maar deze uitstekende luchtroosters maken het design wel veel minder strak...

Edit: Heb getracht er een plaatje van te maken: http://imageshack.us/f/850/imag0003rp.jpg/

Laatst bewerkt door stefanvdw op 12-08-2011 19:54
 

12-08-2011 18:34:14
Gast
Gast
Dat klopt, ik zat van de week in 2613 en daar viel het mij ook op.  

15-08-2011 13:31:47
jorick
jorick
Quote
aarclay (do 28 jul 2011 01:47:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p347714/): Soms als ik in de SLT zit hoor ik vaak bij wisselstraten (met name bij Utrecht) een hoog schel piepend geluid? Valt haast te vergelijken met een soort sirene?

Iemand enig idee wat dit gefluit inhoudt en waar dat van komt? Niet elke SLT heeft het.

Niks aan de hand, zijn de luchtveren. Met name in Utrecht (maar bijvoorbeeld ook Asd) zou je het kunnen horen, omdat je daar rijwegen krijgt die een beetje over het emplacement heen en weer dansen. Dat wil zeggen, eerst een wisseltje linksafbuigend, vervolgens een wisseltje rechtsafbuigend, enzovoorts. Daardoor gaan de bakken een beetje heen en weer schommelen (en als de mcn heel hard rijdt, jij ook) en dan gaan de luchtveren op de draaistellen een beetje piepen. Ik vind het wel een typerend en kenmerkend geluid... En voorin heb ik er geen last van (als in: sirene die op 2 meter naast je oor aan gaat)
 

15-08-2011 16:44:52
john563
john563
mocht het de afblaas van de luchtvering zijn hoeft die maar een beetje vervuilt te zijn en de meest gekke geluiden kan hij maken, bij ICM die nog leeg is kan dat ook een stom geluid maken alsof er op een typhoon gedrukt word, alleen minder decibel.

Laatst bewerkt door john563 op 15-08-2011 16:45
 

15-08-2011 17:50:38
sik214
sik214
Om 16:40 uur kwamen er 2 SLT-stelletjes door Apd richting Amf. Proefritje?  

15-08-2011 21:18:56
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: gelieve spotmeldingen in het topic opvallende dingen van de dag te plaatsen.


Groet, Spiketrain
 

17-08-2011 11:31:09
broek53
broek53
Heden vandaag vieren we de aankomst van de 2457 in NL (vanmorgen in Sittard).  

17-08-2011 11:32:57
mdewidt
mdewidt
Zojuist om 11:30 uur vertrokken vanuit Std ri. Rm


Groeten uit Haspengouw
 

17-08-2011 14:12:33
dvdhoven
dvdhoven
Kwam 13:58 aan in Amf en ging naar Bkd


Dick van den Hoven
 

22-08-2011 17:48:23
broek53
broek53
Vandaag aan het NSR-bestand toegevoegd: 2656.  

31-08-2011 09:48:42
broek53
broek53
Vandaag als het goed gaat in de aanbieding: de nieuwe 2657.  

31-08-2011 16:40:09
lamar
lamar
Vaak als een SLT tot stilstand is gekomen (of rijdt) hoor je een soort zucht (geblaas). Komt dat vanwege het weer vollopen van de treinleiding?  

31-08-2011 18:35:54
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat is de halterem die je hoort aanslaan en bij het lossen hoor je hem ook of je bedoelt het overdruk ventiel van de compressor die dan een beetje overbodige lucht afstoot

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 31-08-2011 18:39


MCN ASD
 

31-08-2011 19:51:00
broek53
broek53
Quote
broek53 (wo 31 aug 2011 09:48:42 https://www.somda.nl/forum/4263/p352815/): Vandaag als het goed gaat in de aanbieding: de nieuwe 2657.
Kent U de grap van de 2657 die vandaag naar NL zou komen? Inderdaad, hij kwam niet. Stel staat defect in Wildenrath.
 

01-09-2011 00:18:35
Noodrem
Noodrem
Quote
lamar (wo 31 aug 2011 16:40:09 https://www.somda.nl/forum/4263/p352865/): Vaak als een SLT tot stilstand is gekomen (of rijdt) hoor je een soort zucht (geblaas). Komt dat vanwege het weer vollopen van de treinleiding?


Bedoel je de luchtinstallatie? Het viel mij ook op, op het moment dat de SLT tot stilstand is gekomen, hoor je dat er tamelijk hard geblazen wordt uit de roosters bij het plafond. Na 5 a 10 secoden na stilstand neemt het plots af en wordt het weer het normale geblaas. Waarom blaast de installatie zo hard na het stoppen?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-09-2011 09:23:51
broek53
broek53
Vandaag in de herkansing: de 2657 van Wildenrath naar Amersfoort.  

02-09-2011 12:40:12
treintim
treintim
SLT 2453 staat er trouwens ook erg fraai bij op het werkplaatsterrein te Haarlem: http://img705.imageshack.us/img705/6852/26slthlm.png  

02-09-2011 15:33:55
klaass16
klaass16
Wat heeft dit stel geraakt/gehad?

Wat staat er precies op de cabine raam?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

02-09-2011 15:37:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Die heeft een paar weken terug een bestelbus met laadklep geraakt tussen hlm en ledn.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-09-2011 15:43:42
klaass16
klaass16
Ah vandaar dus die schade

Bedankt voor de snelle informatie


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

02-09-2011 21:57:52
edward
edward
Quote
dlm4yjp (vr 02 sep 2011 15:37:37 https://www.somda.nl/forum/4263/p353140/): Die heeft een paar weken terug een bestelbus met laadklep geraakt tussen hlm en ledn.

Toevallig ook een datum bekend van het incident?
 

03-09-2011 00:40:11
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53 (vr 02 sep 2011 09:23:51 https://www.somda.nl/forum/4263/p353083/): Vandaag in de herkansing: de 2657 van Wildenrath naar Amersfoort.


Vanmidag kwam ie aan in Amf gesleept door een 6400/6500


MCN ASD
 

03-09-2011 01:17:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
edward (vr 02 sep 2011 21:57:52 https://www.somda.nl/forum/4263/p353219/):
Quote
dlm4yjp (vr 02 sep 2011 15:37:37 https://www.somda.nl/forum/4263/p353140/): Die heeft een paar weken terug een bestelbus met laadklep geraakt tussen hlm en ledn.

Toevallig ook een datum bekend van het incident?


volgens http://www.nu.nl/binnenland/2525817/treinverkeer-haarlem-leiden-hervat-ongeval.html zou het 27 mei 2011 geweest zijn.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 03-09-2011 01:17


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

03-09-2011 08:20:31
stefanvdw
stefanvdw
Dat is dan niet de oorzaak van deze schade, want de 2453 staat defect gemeld als gevolg van een aanrijding met een persoon op 17-7. Het stel van deze aanrijding met vrachtwagen was de 2609 aldus het OD topic.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 03-09-2011 08:26
 

03-09-2011 11:00:39
broek53
broek53
Dat is ook wat het RB Haarlem meldt, qua schade-oorzaken.  

05-09-2011 19:47:50
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: de discussie over koppelbaarheid van treinsteltypen onderling is afgesplitst: https://www.somda.nl/forum/10875/Koppelbaarheid+treinsteltypen+onderling/. Hier graag weer verder over SLT.


Groet, Spiketrain
 

17-09-2011 18:55:23
aarclay
aarclay
Ja ja. Ze bestaan... een SLT die niet meer wist hoe oud hij is.

Vanaf Den Haag in de 9861 in SLT'tje 2616 werd er enkele keren omgeroepen:
Dames en heren, de NS heet u van harte welkom aan boord van de nieuwe Sprinter, die zijn eerste dienst rijdt.

Hoe kan zo iets nou mogelijk zijn? Zoiets zou je toch maar één keer mogen afspelen? Of kan de mcn diverse omroep-teksten instellen, net als in de SGM (mogelijke gladheid op perrons, roken verboden, zakkenrollers)?

En zo ja, wat voor meldingen heeft hij in petto?

Laatst bewerkt door aarclay op 17-09-2011 18:55


Choo choo.....
 

17-09-2011 19:00:29
MDDM
MDDM
Die teksten doen over het algemeen de hc's. De mcn hebben daar geen tijd voor


Gr Joop mcn Lls
 

17-09-2011 19:57:37
aarclay
aarclay
Ligt er aan, lijkt me?

Het scherm waarop je dit instelt bevindt zich toch in de cabine bij de mcn. Hij moet toch kijken hoeveel luchtdruk erin de leiding zit, de spanning etc. Dan is het instellen van een route toch niet zo een probleem?


Choo choo.....
 

17-09-2011 20:11:37
kniesoor
kniesoor
'Niet zo'n probleem,' het is gewoon zijn taak niet.  

17-09-2011 20:12:30
MDDM
MDDM
Scherm is ook in de onbediende cabine te bedienen. Luchtdruk (TL en HR) hebben we een mooi metertje voor, rechts naast de snelheidsmeter. Spanningmeter bekijken is even over de schouder naar rechts kijken. De route instellen kan ook wel gedaan worden door de mcn, en het is ook geen probleem bij ombouwen/vertrek gereedmaken. Maar de teksten waar je het over hebt, doet de hc dus. Daar gaat de mcn tijdens de rit niet even naar zoeken en instellen. (ik dus niet, heb andere dingen om te doen)


Gr Joop mcn Lls
 

17-09-2011 23:46:57
aarclay
aarclay
Ah okee...

Welke teksten zitten er o.a in? Iemand enig idee? Ik vind die 'Welkom in de nieuwe Sprinter...' al best verrassend.


Choo choo.....
 

17-09-2011 23:55:26
mantaray
mantaray
zo even uit mijn hoofd

de welkom in de sprinter tekst
pas zakken rollers
let op gladde perrons
deze sprinter rijdt niet verder
dodenherdenking
en ik zal er best een paar vergeten zijn maar ik kan niet eerder dan maandag even live gaan kijken !%08%
 

18-09-2011 00:13:54
train85
train85
Die van welkom in de 1e rit met de nieuwe sprinter, hoorde ik vandaag ook een keertje in een SLT. Was wel fout van machinist.  

18-09-2011 10:07:47
waalkade
waalkade
Misschien was het de mcn wel die er voor de eerste keer in reed%08%  

18-09-2011 18:47:28
plant
plant
Ik heb hem inderdaad ook wel eens gehoord, er zaten toen nog mensen om me heen die bewonderend om zich heen begonnen te kijken omdat ze het voor waar aannamen!


Youri
 

19-09-2011 10:04:34
broek53
broek53
In dienst bij NSR: 2657 op 8 september (maar nog steeds in Amersfoort voor een aantal testen/proefnemingen), 2457 op heden.

En vandaag in de aanbieding: van Bombardier naar Bokkeduinen, de 2458.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-09-2011 10:36
 

19-09-2011 17:14:11
ehbk2006
ehbk2006
Check, de NS 2458 stond om 16:55 klaar in Std om richting Bokkenduinen te vertrekken.  

27-09-2011 22:11:03
jeroen
jeroen
Even een vraag die bij mij opkomt; bij eerste stellen SLT werden de 4tjes gebouwd door Bombardier en de 6jes door Siemens. Naar ik het goed begrepen heb werden bij de 2e serie de 6jes door Bombardier gebouwd en de 4tjes bij Siemens. Hoe zit het bij de serie die nu wordt gebouwd/geleverd? 4tjes bij Bombardier en 6jes bij Siemens?  

27-09-2011 22:18:34
AgentX
AgentX
Ik kan me vaag iets herinneren dat de kopbakken door Siemens gedaan worden, en de tussenbakken bij Bombardier gebouwd worden...  


28-09-2011 11:24:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Zojuist viel mij het volgende op in de 3341: na de brug van Pmo naar Pmr bleef in de 2612 de HS uit (geen airco, compressor of tractie), de vooroplopende SLT-IV had uiteraard veel moeite om naar Pmw te rijden, na daar de brug te hebben gepasseerd kwam de HS wel terug.

Is dat al bekend manko of spreken we hier over het zelfde effect als 78xx+74xx geremd over de brug gaan (dan blijft bij de MDDM de HS aanwezig en valt bij de 1700 stam uit.)?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-09-2011 12:06:40
MDDM
MDDM
In principe zou dat euvel verholpen moeten zijn, door een update ergens begin dit jaar. Geremd over een stroomloze brug gaan is niet meer verplicht, maar ik doe het gewoon wel. Bij een DDAR valt de snelschakelaar uit. Om te voorkomen dat ie een minuut of zo uit blijft zet men de snelschakelaar even met de hand uit. Ook als dat in combinatie met een mDDM is


Gr Joop mcn Lls
 

04-10-2011 18:02:56
stefanvdw
stefanvdw
Klopt het dat stel 2658 vorige week dinsdag 27-9 is afgeleverd? Ik zag toen een SLT-VI naar Bkd rangeren en vandaag werd er vanuit Amf weer een proefrit gereden met een VI, daarnaast is dit stel ook al sinds 27-9 gesignaleerd in T&T.  

05-10-2011 10:25:48
broek53
broek53
Mijn bron houdt het op 28 september (de overbenging van de 2658 naar NL dus).  

05-10-2011 10:47:05
stefanvdw
stefanvdw
Ik kan het zelf systeemtechnisch niet meer achterhalen en ook de exacte dag (dinsdag of woensdag) durf ik niet met volle zekerheid te zeggen, dus dan houden we het gewoon op woensdag, waarvoor dank. De 2658 heeft gisteren wel een proefrit gereden.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 05-10-2011 10:47
 

05-10-2011 11:50:17
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53 (di 26 apr 2011 23:19:14 https://www.somda.nl/forum/4263/p331571/): 2432 is naar Haarlem RB om bekeken te worden op inbouwbaarheid etcetera van een toilet. Kennelijk gaat NedTrain zich er ook mee bemoeien...
Hoe is het hier eigenlijk mee afgelopen? In de spots zag ik dat het stel al weer begin mei in de dienst is gezien.
 

07-10-2011 09:21:12
jbt
jbt
http://teletekst.nos.nl/?101-01

Het moet niet gekker worden! Worden de niet bediende cabine's nu 'verheven' tot toilet in uiterste nood? Dit gaat misbruik en een hoop rotzooi opleveren!
 

07-10-2011 09:23:03
Hoera63
Hoera63
De zakjes in de SLT's zijn alleen voor de uiterste nood. Dit houdt in als een trein gestrand is (begreep ik uit Teletekst tenminste). Als een trein gewoon rijd zal dit dus niet gebeuren.

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-10-2011 12:32, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

07-10-2011 09:27:11
jbt
jbt
Dat laatste las ik niet op Teletekst. Uiterste nood kan natuurlijk ook zien op de reiziger. Wie gaat overigens bepalen wat 'uiterste nood' is. Doet me denken aan de basisschool.  

07-10-2011 09:54:35
sik214
sik214
"terugtrekken in de cabine", gaat NSR dan cabinekaarten uitgeven?  

07-10-2011 11:10:52
oudeaap
oudeaap
Ik snap zulke mediaberichten niet, waarom wil de NS de discussie van wc's in de treinen op deze manier weer actueel maken? Het zorgt nu al voor reacties in de Tweede Kamer en het komt het imago van de NS(leiding) niet echt ten goede. Ik zou zeggen als je die plaszakken dan introduceert, doe dat dan zonder de media  

07-10-2011 11:16:19
ZJ37
ZJ37
Toch benieuwd hoe dat in de praktijk in zijn werk gaat. Ik bedoel maar, heb 2 handen en die heb je allebei al nodig om die zak open te houden...

En na gedane arbeid, waar gaat die volle zak dan heen? Lekker op schoot of naar buiten gooien?

Heb zo'n idee dat er wat haken en ogen aan zitten voor de dagelijkse praktijk. %08%
 

07-10-2011 11:20:43
mren
mren
Volgens het nieuwsbericht blijven de volle zakken aan boord.

Ik denk dat het toch wat comfortabeler is om bij een gestrande trein een deur te openen en de reizigers in de bosjes/weiland/boom hun behoefte te laten doen.

En waarom eigenlijk naar de cabine met zo'n zak? SLT is toch heerlijk doorzichtig aan alle kanten met het kul-argument van veiligheid?
 

07-10-2011 11:23:31
Bert13
Bert13
Is het niet handiger om deze discussie in het "Toilet in de SLT"-topic te vervolgen?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

07-10-2011 11:49:12
broek53
broek53
Alsjeblieft ja. Scheelt een hoop gezeik hier.  

07-10-2011 12:47:24
rh_ii
rh_ii
%08%

Bas
 

07-10-2011 15:14:36
kleine_man
kleine_man
Fokke en Sukke deden iig een duit in het (poep)zakje %08%
www.foksuk.nl

Verder past dit in het plaatje van totale verachting van de reiziger door de "NS". Alleen dacht ik dat de dicussie niet verder kon zinken. %09%

Laatst bewerkt door kleine_man op 07-10-2011 15:15
 

12-10-2011 21:44:38
thom
thom
Zou het ook niet zo zijn dat de media het heerlijk uit zijn verband heeft gerukt?

Er is nergens gezegd dat het een definitieve oplossing is voor het ontbrekende toilet.
Als NS nou eens nagedacht heeft voor een tijdelijk oplossing tot er een definitieve komt? Of hadden ze dat beter niet kunnen doen en de noodlijdende reiziger gewoon kunnen laten barsten tot die tijd?
 

12-10-2011 22:13:21
rogier
rogier
Quote
thom (wo 12 okt 2011 21:44:38 https://www.somda.nl/forum/4263/p359723/): Zou het ook niet zo zijn dat de media het heerlijk uit zijn verband heeft gerukt?

Hooguit uit het incontinentieverband.

Quote
thom (wo 12 okt 2011 21:44:38 https://www.somda.nl/forum/4263/p359723/):Er is nergens gezegd dat het een definitieve oplossing is voor het ontbrekende toilet.
Als NS nou eens nagedacht heeft voor een tijdelijk oplossing tot er een definitieve komt? Of hadden ze dat beter niet kunnen doen en de noodlijdende reiziger gewoon kunnen laten barsten tot die tijd?

Er is nergens gezegd dat er alsnog een toilet komt. Als NS dat alsnog van plan is moet men dat duidelijk communiceren. Met de hordes communicatiemanagers en aanverwanten die een bedrijf als NS in dienst heeft neem ik aan dat men daartoe zelf uitstekend in staat is en dat wij niet zelf hoeven te gokken naar de achterliggende bedoelingen.

Laatst bewerkt door rogier op 12-10-2011 22:13
 

12-10-2011 22:33:38
broek53
broek53
NS is niet van plan toiletten in te laten bouwen. Niet spontaan althans.  

12-10-2011 23:08:53
mren
mren
Geen idee hoe streng de handhaving wordt, maar vanaf 2015 mag geen materieel zonder toilet meer aangeschaft worden en vanaf 2025 mag geen materieel zonder toilet ingezet worden.

Laatst bewerkt door mren op 12-10-2011 23:18, reden: 2015->2025
 

12-10-2011 23:16:50
kleine_man
kleine_man
Quote
thom (wo 12 okt 2011 21:44:38 https://www.somda.nl/forum/4263/p359723/): Zou het ook niet zo zijn dat de media het heerlijk uit zijn verband heeft gerukt?

Er is nergens gezegd dat het een definitieve oplossing is voor het ontbrekende toilet.
Als NS nou eens nagedacht heeft voor een tijdelijk oplossing tot er een definitieve komt? Of hadden ze dat beter niet kunnen doen en de noodlijdende reiziger gewoon kunnen laten barsten tot die tijd?


Klopt, alleen heeft de tweede kamer in haar wijsheid besloten dat vanaf 2025 alle treinen een toilet moeten hebben. Dan heeft de NS nog tot ongeveer 2022 om over een "definitieve" oplossing na te denken. Da's nog pak hem beet en hou hem vast 10 jaar. Dat noem ik niet echt een "tijdelijke" oplossing.

Los of de plaszak nu wel of geen proefballon is. Het aanbieden van een toilet in de trein is niet meer dan noodzakelijk. Ik heb enkele situaties meegemaakt bij mijzelf waarbij een toilet toch erg handig was geweest en niet een uur alles op houden. Dat is gewoon mensonterend en dat in 2011.

Ik heb ondertussen een groot stuk van Europa per trein afgelegd en nergens zijn er zo weinig toiletten als in Nederland.

De oplossing kan heel simpel. Bouw een extra tussenwagen waarin een toilet zit. Dan krijg je een SLT 85 en 115 %08%.

De laatste series kan je dan ook uitrusten met deze bak. Probleem opgelost en weg met het gezeik

EDIT: Ik dacht 2025 en niet 2015. Maar begin daar nu sterk aan te twijfelen.

Laatst bewerkt door kleine_man op 12-10-2011 23:17
 

12-10-2011 23:58:22
waalkade
waalkade
Wanneer je dan de prijs per gewone stoel gaat uitrekenen kom je mogelijk goedkoper uit dan zonder toilet.
En korte treintjes heeft men in de toekomst mogelijk niet meer nodig.
Immers meerdere partijen staan te springen om buiten de randstad het stoptrein vervoer over te nemen.
Een ander voordeel, de lengte komt overeen met ca 3 of 4 normale rijtuigen.
 

13-10-2011 00:06:17
Pim530
Pim530
Of je zorgt ervoor dat de SLT's in 2025 niet meer in dienst zijn, althans, niet in Nederland.  

13-10-2011 00:32:34
lw-o
lw-o
nja elektrisch materiaal uit nederland verkoopt wat lastig;)

maar ik snap het probleem niet zo, hoelang zit je nou helemaal in een sprinter? half uurtje tot het eerste de beste intercitystation, oftewel vergelijkbaar met trein bus en metro (al ken ik buslijnen van 2,5 uur) ik weet niet maar in die apparaten heb ik nog nooit een wc gezien!
 

13-10-2011 00:33:32
broek53
broek53
Zouden we nu eindelijk eens kunnen ophouden dezelfde discussie over en over en over te doen?  

13-10-2011 00:40:54
AgentX
AgentX
Quote
lw-o (do 13 okt 2011 00:32:34 https://www.somda.nl/forum/4263/p359752/): nja elektrisch materiaal uit nederland verkoopt wat lastig;)

maar ik snap het probleem niet zo, hoelang zit je nou helemaal in een sprinter? half uurtje tot het eerste de beste intercitystation, oftewel vergelijkbaar met trein bus en metro (al ken ik buslijnen van 2,5 uur) ik weet niet maar in die apparaten heb ik nog nooit een wc gezien!


Ik wil de discussie niet oplaaien, ben het met broek eens, maar ik wil hier wel even op reageren:

Een sprinter is helemaal niet vergelijkbaar met een metro of een bus (qua reistijden). Metrotrajecten zijn vaak niet langer dan de radius van de stad, kijk maar naar de Rotterdamse en Amsterdamse metro! Die metro's zit je écht geen half uur in. In tegenstelling tot de sprinterlijnen bij NS om maar een voorbeeld te noemen, serie (1)7400 en 4000?
Waarschijnlijk gaat de helft van de reizigers echt niet in een sprinter zitten om van Rtd naar Amr te komen, maar er worden zeker wel ritten van langer dan een half uur gemaakt. Bovendien vind ik dat een toiletbezoekje ook bij een rit van een half uur tot de mogelijkheden moet behoren.
Daarbij lijkt een sprinter dus totaal niet op een tram of metro.

Nee, je maakt in mijn ogen nu echt een verkeerde vergelijking...
 

13-10-2011 07:08:17
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: over toiletten in de trein hebben we een topic: https://www.somda.nl/forum/9486/2/Toiletten+in+de+treinen/. Hier gaat het uitsluitend en alleen over SLT.


Groet, Spiketrain
 

13-10-2011 08:24:13
gvttreinen
gvttreinen
Ok, een ander hekel punt van de SLT`s, wordt er eindelijk iets gedaan met het omroepen vanuit de cabine, die is behoorlijk bagger (meeste tijd niet te verstaan), sommige conducteurs willen het bericht nog wel eens bij zo`n deuromroep herhalen want die werken wel!

De vakbonden hebben ook al om actie gevraagd.
 

13-10-2011 08:31:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Gevalletje instructies niet goed navolgen: dichter bij de microfoon spreken, er zit een anti-ruis filter op (zachte geluiden worden weggefilterd).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-10-2011 08:52:16
broek53
broek53
Voor de administratie: de 2458 is in dienst gesteld bij NSR op 27 september, de 2658 op 7 oktober.  

13-10-2011 09:55:48
thom
thom
Quote
Pim530 (do 13 okt 2011 00:06:17 https://www.somda.nl/forum/4263/p359750/): Of je zorgt ervoor dat de SLT's in 2025 niet meer in dienst zijn, althans, niet in Nederland.

Het zou me sterk lijken als we die SLT's in 15 jaar gaan afschrijven, dat kan nooit de planning zijn...
 

13-10-2011 10:00:24
edje
edje
Quote
dlm4yjp (do 13 okt 2011 08:31:42 https://www.somda.nl/forum/4263/p359776/): Gevalletje instructies niet goed navolgen: dichter bij de microfoon spreken, er zit een anti-ruis filter op (zachte geluiden worden weggefilterd).


of keihard schreeuwen %08%
 

13-10-2011 10:05:37
gvttreinen
gvttreinen
Quote
thom (do 13 okt 2011 09:55:48 https://www.somda.nl/forum/4263/p359784/):
Quote
Pim530 (do 13 okt 2011 00:06:17 https://www.somda.nl/forum/4263/p359750/): Of je zorgt ervoor dat de SLT's in 2025 niet meer in dienst zijn, althans, niet in Nederland.

Het zou me sterk lijken als we die SLT's in 15 jaar gaan afschrijven, dat kan nooit de planning zijn...
Het moderne 'lighttrain'materieel wordt niet meer voor de levensduur van 30 jaar gebouwd, ik geloof zelfs dat de Linten maar voor slechts 15 jaar levensduur gebouwd zijn....
 

13-10-2011 11:26:06
mikos
mikos
Quote
dlm4yjp (do 13 okt 2011 08:31:42 https://www.somda.nl/forum/4263/p359776/): Gevalletje instructies niet goed navolgen: dichter bij de microfoon spreken, er zit een anti-ruis filter op (zachte geluiden worden weggefilterd).
Dat heeft niks met anti-ruis te maken, want ik weet heel goed hoe ik zo'n microfoon moet hanteren en ik krijg er bij 9 van de 10 SLT's ook geen geluid uit. De microfoons in de cabine van de SLT zijn gewoon kwalitatief erg slecht of dusdanig afgesteld dat ook stemmen niet herkend worden... %04%
 

13-10-2011 11:45:19
MasterE
MasterE
Gokje van mijn kant, tot 2024 geen toilet in SLT. In 2023 beginnen met revisie en dan rammen ze er gelijk een toilet in.
Nu kost het niks en er wordt gewoon aan de eis voldaan voor 2025.


Mcn Asd
 

13-10-2011 12:03:28
MDDM
MDDM
Quote
dlm4yjp (do 13 okt 2011 08:31:42 https://www.somda.nl/forum/4263/p359776/): Gevalletje instructies niet goed navolgen: dichter bij de microfoon spreken, er zit een anti-ruis filter op (zachte geluiden worden weggefilterd).
Zeg, kan jij niet eens een keer normaal reageren ipv meteen maar te suggereren dat het personeel niet de gegeven instructie naleeft? Hoe kom je daar toch steeds bij?


Gr Joop mcn Lls
 

13-10-2011 13:22:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat bepaal ik zelf wel...
Het heeft notabene in het verbeteringsplan gezeten toen SLT nog in testfase was %07%
Misschien zijn stalen neuzen een goede aanschaf voor je, als je zo snel op de tenen getrapt bent, ik probeer alleen een feit te vertellen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-10-2011 13:30:53
timtrein
timtrein
Tot dusver was er in het materieel altijd een omroephoorn, die er voor zorgde dat je altijd de juiste spreekafstand had...
Hoe zit dat in SLT?
 

13-10-2011 13:46:12
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
dlm4yjp (do 13 okt 2011 13:22:19 https://www.somda.nl/forum/4263/p359822/): Dat bepaal ik zelf wel...
Het heeft notabene in het verbeteringsplan gezeten toen SLT nog in testfase was %07%
Misschien zijn stalen neuzen een goede aanschaf voor je, als je zo snel op de tenen getrapt bent, ik probeer alleen een feit te vertellen.

Hier maak je toch een kleine denkfout. Je presenteert namelijk niet zuiver alleen feiten.

Dat er een ruisfilter op de microfoons zit zal best een feit zijn. Dat men consistent verkeerd met de apparatuur omgaat is jouw mening, die je in mijn ogen niet objectief hebt kunnen vaststellen. Dus @MDDM heeft wel degelijk een punt, en geen behoefte aan stalen neuzen.


Met vriendelijke groet, Robin
 

13-10-2011 15:12:24
dlm4yjp
dlm4yjp
Het is dus geen mening maar een constatering... %03%
(en dat is overduidelijk niet eens de mijne).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-10-2011 15:22:16
ZJ37
ZJ37
Heb je bij alle 2800 machinisten geconstateerd dat ze de instructies niet goed navolgen?  

13-10-2011 17:16:08
MasterE
MasterE
Dan ben je er toch nog 50 vergeten.


Mcn Asd
 

13-10-2011 17:49:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Beetje jammer dat het er weer zo aan toe moet hier.
Ik gaf heel simpel antwoord op de vraag en krijg meteen een lading gezeik over me heen dat "altijd" zo doe, juist, ik haal die informatie niet uit m'n duim, maar uit documenten.

Het staat nota bene tig pagina's terug wat het probleem is met de microfoon in de cabine.
Bovendien zeg ik ook nog is eens dit:
"Het heeft notabene in het verbeteringsplan gezeten toen SLT nog in testfase was"

En ja, dat document staat gewoon op internet, succes met Google!

(graag gedaan hoor, dat antwoord op een vraag geven...)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-10-2011 18:43:46
rbeijers
rbeijers
Vandaag is stel 2459 de grens overgekomen. Niet zoals gebruikelijk via Hz, maar via Vl en door DB Schenker. Rond 13:15 arriveerde loc 151 059, met het stel tussen koppelwagens, in Vl.

Laatst bewerkt door rbeijers op 13-10-2011 18:43
 

13-10-2011 23:42:27
MDDM
MDDM
Quote
dlm4yjp (do 13 okt 2011 17:49:03 https://www.somda.nl/forum/4263/p359850/):
Ik gaf heel simpel antwoord op de vraag
Dat je leuk antwoord geeft is prima. Maar meteen een conclusie trekken, zonder inhoudelijk op de hoogte te zijn hoe er instructie gegeven wordt, en hoe het rijdend personeel het oppakt moet je toch maar eens achterwege laten.

En wat schoenen met stalen neuzen betreft. Die draag ik standaard. Zitten in het kleding pakket voor de mcn (en ook voor de hc)


Gr Joop mcn Lls
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl