Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
01-02-2011 14:37:54
microshit
microshit
Overigens nog een significant verschil: degene mét groet toont de overstappen niet /roept deze niet om. Zonder groet toont de overstappen half (zoals eerder gezegd) en roept deze om.

Ik merk overigens ook dat er stellen zijn waarin de klok niet goed loopt, zodat lijkt dat de trein met -4 rijdt.

Vanmorgen gemerkt: in stel 2603 was helemaal geen automatische omroep. Deze lijk ik vaker te missen 's morgens...

Laatst bewerkt door microshit op 02-02-2011 12:06
 

02-02-2011 20:23:12
plant
plant
Ik wou dezelfde opmerking maken over stel 2603;

Vanmorgen op de eerste helft van de rit de gebruikelijke problemen bij Htn (=Utl volgens de schermen), maar dat wordt weer rechtgezet thv Htnc. De eerste paar stations waren zónder groet. Daarna volgden alleen nog maar omroepen mét groet en overstapinfo... Op de terugweg zelfde stel, nu ook alleen maar met groet. Er zijn dus ook stellen met groet en met overstapinformatie.

Wat me overigens ook opvalt bij alle stellen SLT, bij het "uitrollen" op lage snelheid (bijv. bij stations) is heel duidelijk in de kopbakken te horen dat er iets aanloopt, een continu getik. Dit is alleen als er niet geremd of tractie gegeven wordt.


Youri
 

02-02-2011 21:37:07
mren
mren
Ik heb het vermoeden dat er vandaag weer een zesje de grens over is gekomen, er kwam althans rond 14:40 een zesje voorbij in Ehv vanuit Limburg met aardig wat 'gele hesjes' aan boord.  

03-02-2011 01:09:08
AlexNL
AlexNL
Quote
joaska3 (zo 30 jan 2011 20:12:17 https://www.somda.nl/forum/4263/p315946/):
Er is druk overleg gaande tussen NSFSC en het Consortium over de 4e optie. Als deze gelicht wordt dan zeker met een toilet. Het toilet zal dan grote gelijkenis hebben met het Talent toilet. Overigens komt dit Talent toilet als complete unit uit Bahrein.

Gaan de SLT's die tot nu toe geleverd zijn ook van zulke units krijgen? Of blijven die tot aan hun eerste grote revisie toiletloos?
 


03-02-2011 01:14:14
plant
plant
Volgens mij was de kern van de onlangs aangenomen motie dat als NS op het HRN blijft rijden, alle treinen in 2015 voorzien moeten zijn van een toilet. Indien er geen uitzondering wordt gemaakt, zullen ze dus wel moeten mijns inziens.

Laatst bewerkt door plant op 03-02-2011 01:15, reden: verwijzingsfout


Youri
 

04-02-2011 19:32:09
jorick
jorick
Quote
mren (wo 02 feb 2011 21:37:07 https://www.somda.nl/forum/4263/p316494/): Ik heb het vermoeden dat er vandaag weer een zesje de grens over is gekomen, er kwam althans rond 14:40 een zesje voorbij in Ehv vanuit Limburg met aardig wat 'gele hesjes' aan boord.

Zal een instructie rit geweest zijn. Er wordt nog instructie gegeven in Ehv en Ut (Utctw). Er komen nu geen nieuwe stellen meer naar Nederland voorlopig. De eerste 99 van optie 1 en 2 zijn geleverd, optie 3 start de uitrol in maart 2011 en optie 4 is afbesteld.

Ergens werd nog wat gevraagd over tyfoneren op grote (drukke) stations: ik heb dat ook per ongeluk wel eens gedaan, omdat de voetplaat niet in hoogte wilde verstellen. Na enig geworstel met je voeten (je kan er zo lekker bij) tik je redelijk snel de hoge (of lage) tyfoon aan, waardoor er meteen 10 bar door de tyfoons naar buiten wordt gepompt.

Laatst bewerkt door jorick op 04-02-2011 19:34
 

04-02-2011 20:40:48
treinhobby
treinhobby
Quote
plant (do 03 feb 2011 01:14:14 https://www.somda.nl/forum/4263/p316531/): Volgens mij was de kern van de onlangs aangenomen motie dat als NS op het HRN blijft rijden, alle treinen in 2015 voorzien moeten zijn van een toilet. Indien er geen uitzondering wordt gemaakt, zullen ze dus wel moeten mijns inziens.


Niet helemaal volgens: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns:_geen_nieuwe_sprinters_zonder_toilet-143134

Quote:
Iedere trein een toilet
Gisteren heeft de Tweede Kamer al een motie aangenomen dat in 2015 iedere nieuwe trein een toilet moet hebben en dat dit in 2030 alle treinen een toilet moeten hebben. Met het vandaag genomen besluit is door de NS een belangrijke stap gezet.

Dus de SLT's hoeven pas in 2030 een toilet te hebben.
Alleen nieuwe stellen die van 2015 geleverd worden, moeten zijn voorzien van een toilet.

Daarbij gaat het alleen om NSR op het HRN.
Dus alle door provincies verleende consessies vallen hier niet onder.

Maar dit gaat wat off-topic van de SLT's.
 

07-02-2011 16:58:56
microshit
microshit
Net in stel 2609: overstapinformatie werd normaal getoond, dus met witte letters tegen de blauwe achtergrond. Ziet er toch wel best netjes uit. Zou zelf alleen bij de grotere stations de eerste 3 treinen laten omroepen en de rest (ongeveer 7) op een aparte "pagina" op RIS tonen. Maarja, dat is zoals ik het zie.  

07-02-2011 18:10:23
Jelmer
Jelmer
Gister zat ik in de 2626, van Amsterdam CS naar Koog Bloemwijk, en in Zaandam gaf de reisinformatie aan dat we in Rotterdam Noord zaten. De machinist ging toen maar zelf omroepen.  

07-02-2011 18:15:41
microshit
microshit
Klinkt als een gevalletje verkeerd treinnummer ingevoerd...  

07-02-2011 18:27:38
jorick
jorick
Of een gevalltje 'Out-of-sync' wat eenvoudig te verhelpen is in de cabine.  

07-02-2011 19:08:12
joostb1
joostb1
@Jelmer: Was dit in treinnr. 4076, die rond 23.00u langs Zaandam en Bloemwijk reed?
In treinnr. 4076 was hetzelfde aan de hand. De 4000-serie keerde afgelopen weekend in Amsterdam en het personeel moest dus op anders met de apparatuur omgaan dan ze gewend zijn.


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

07-02-2011 19:16:18
joostb1
joostb1
Ik merkte gisteravond dat twee onervaren SLT-reizigers door de spiegelende ruiten pas laat opmerkten dat op Wm het perron aan de andere kant zat (links) dan zij verwacht (rechts) hadden. Als je tijdig achterom kijkt, zie je dat het lampje op de 'open'-knop gaat branden, maar er is altijd een eerste keer.
Een boodschap vlak voor het station als 'Ausstieg links', een verlichte pijl zoals ik in een buitenlandse metro zag o.i.d.
Hebben de ontwerpers nooit gedacht dat zonwerend glas na zonsondergang gaat spiegelen?
 

15-02-2011 14:06:01
fugazi
fugazi
Toen ik aan het eind van de morgen in een SLT stapte viel het me op dat de aankondiging van station Duivendrecht wél met 'dames en heren, goedemiddag...' begon. Dit was toch uitgeschakeld? Was overigens stel 2440 in trein 4043.  

15-02-2011 14:10:32
ruysdael
ruysdael
Lees anders even het topic door. Er zijn stellen die het nog wel hebben en stellen waarbij het uitgeschakeld is  

15-02-2011 14:15:12
fugazi
fugazi
Ja maar dan is het logische toch ver te zoeken...  

15-02-2011 14:25:01
ruysdael
ruysdael
Ze kunnen alle stellen natuurlijk niet in 1 keer de update geven  

15-02-2011 14:32:44
fugazi
fugazi
Nee, maar als er een volgorde o.i.d. aan zou zitten? Laatst meende ik in een hogere 2400 te zitten (46, 49 ofzo) waar de aanpassing al wel doorgevoerd was.  

15-02-2011 15:26:37
Stefanovic
Stefanovic
waarom zou dat in vredesnaam moeten?  

15-02-2011 15:44:11
aarclay
aarclay
Die dat niet in te stellen in het diagnose-display onder:
Tab: Bediening / RIS Aankondiging ?


Choo choo.....
 

15-02-2011 16:10:50
mikos
mikos
Wat een hoop klokken horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt hier, zeg.

Er is op dit moment een software update die wordt uitgevoerd waarbij het "Dames en heren, goede morgen/middag/avond" niet meer bij elk station wordt omgeroepen.

Bij grote stations én overstapstations zal dat echter wel blijven om de aandacht van de reiziger te trekken, omdat de omroep afwijkt van de rest van de omroepen.

Zo, allemaal weer gerustgesteld? %09%
 

15-02-2011 17:06:43
microshit
microshit
Maar goed... er zit dus geen "logica" in de volgorde van welke treinstellen deze update wanneer krijgen?  

15-02-2011 17:34:01
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Wanneer ze onderhoud krijgen, dunkt me.  

15-02-2011 18:59:40
ruysdael
ruysdael
Quote
mikos (di 15 feb 2011 16:10:50 https://www.somda.nl/forum/4263/p319029/): Wat een hoop klokken horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt hier, zeg.

Ik heb nu niet echt het idee dat hetgeen in dit topic besproken werd nou zo veel afwijkt van uw kant van het verhaal, maestro
 

20-02-2011 23:23:19
MasterE
MasterE
Even een kleine update voor SLT. (het meeste is al bekend, maar goed)

99 stellen geleverd (Basisorder + Optie 1 en 2)
Begin maart start levering optie 3, 1 stel per 2 weken (19 viertjes + 13 zesjes)
Optie 4 (32 stellen) staat in de koelkast (vriezer)

2601 staat nog steeds in Velim (Tsjechië) voor winterproeven (helaas weinig sneeuw)

Folie tegen lichtinval in de cabine is nu bij meer dan 50% van de stellen uitgevoerd.

RIS: dames en heren goedemorgen wordt alleen nog omgeroepen bij vertrek -en overstapstations.
"niet instappen" verdwijnt bij het kopmaken (veroorzaakte veel onduidelijkheid bij reizigers)
Er wordt gewerkt aan het op blanco zetten van de schermen, andere serviceberichten en de mogelijkheid voor andere (omleid-) routes.

Per wijzigingsblad april, begin instroom in de 3300/4300/4600. per juni wordt dit verder aangevuld.

Mcn Asd
 

20-02-2011 23:41:30
kevinevers
kevinevers
Even een kort vraagje:

Komt er ook nog een update van die microscopisch kleine bestemmingsaanduiding?
 

20-02-2011 23:51:00
MasterE
MasterE
Niets over gehoord/gelezen.

Mcn Asd
 

21-02-2011 01:16:32
plant
plant
Quote
MasterE (zo 20 feb 2011 23:23:19 https://www.somda.nl/forum/4263/p320041/): "niet instappen" verdwijnt bij het kopmaken (veroorzaakte veel onduidelijkheid bij reizigers)
Mcn Asd


Goede zaak dat dit veranderd wordt. Er staan inderdaad vrijwel altijd wel een paar mensen buiten de trein te wachten op eindpunten die me als ik instap vertellen dat ik er weer uit moet, omdat het er op staat! Haha.


Youri
 

24-02-2011 12:03:15
Rolffiej19
Rolffiej19
Even nog terug komend op de Wc in de SLT , er is al een stel gesignaleerd%08%http://img695.imageshack.us/i/12078511526zywm.jpg/  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-02-2011 14:12:37
aarclay
aarclay
Leuke fotosoep...

Laatst bewerkt door aarclay op 24-02-2011 14:13


Choo choo.....
 

24-02-2011 14:13:13
Rolffiej19
Rolffiej19
jaah is een foto soepje maar wel orgineel%08%  

24-02-2011 14:41:23
Erikvd12
Erikvd12
Ja, een WC is wel goed voor de reizigers. Nou maar hopen dat er snel definitieve WC's in de SLT's komen.  

24-02-2011 22:50:14
joostb1
joostb1
En dan door een wisselstraat! Bijvoorbeeld als een SLT optrekt van spoor 1 in Zaandam, via het wissel, naar het spoor richting Bloemwijk; of de wissels bij Overbrakerpolder. Beiden in de treinnummerseries 4000. Ben benieuwd of Dixie dan nog rechtop staat.
Quote
Rolffiej19 (do 24 feb 2011 12:03:15 https://www.somda.nl/forum/4263/p320623/): Even nog terug komend op de Wc in de SLT , er is al een stel gesignaleerd%08%http://img695.imageshack.us/i/12078511526zywm.jpg/



Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

24-02-2011 22:57:58
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat zal mij een worst weten zolang ik me maar niet in die 1e Klas afdeling bevind op het moment dat ie om valt hehe%08%%08%

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 24-02-2011 22:58
 

24-02-2011 23:16:30
lw-o
lw-o
wel eens van spanbanden en tie wraps gehoord?  

25-02-2011 13:25:30
thom
thom
Quote
joostb1 (do 24 feb 2011 22:50:14 https://www.somda.nl/forum/4263/p320728/): En dan door een wisselstraat! Bijvoorbeeld als een SLT optrekt van spoor 1 in Zaandam, via het wissel, naar het spoor richting Bloemwijk; of de wissels bij Overbrakerpolder. Beiden in de treinnummerseries 4000. Ben benieuwd of Dixie dan nog rechtop staat.

Ik mag toch hopen dat je doorhebt dat het een enorme photoshop is hé....
 

27-02-2011 20:13:49
joaska3
joaska3
Ondanks de kritiek over het ontbreken van een WC in de SLT, de vele defecten en de glazen cabine achterwand wordt op 8 maart a.s. met de 2650, dit is de 100 ste SLT en het eerste stel van de 3e optie, een afleveringsrit gereden. Overigens doen m.i. de SLT's het op dit moment goed.  

27-02-2011 20:18:12
aarclay
aarclay
Zal dit stel misschien ook tijdelijke speciale bestickering krijgen, net als bij de VIRM toen?


Choo choo.....
 

27-02-2011 20:48:25
AgentX
AgentX
Dat merken we snel genoeg...  

28-02-2011 00:27:10
MasterE
MasterE
Officeel is dit stel 101 er is er namelijk 1 waarvan allen de stuurtafel in het simulatorcentrum staat. (een losse stuurtafel kon niet geleverd worden)

Mcn Asd.
 

28-02-2011 00:33:17
thom
thom
Er bestaat volgens jou dus een compleet treinstel, waar alleen 1 stuurtafel van ontbreekt... %08%  

28-02-2011 01:31:48
maigoda
maigoda
Ik heb begrepen dat er twee complete neuzen met stuurtafels extra zijn besteld. Een voor de simulator en een op reserve.
Groetjes,
Emiel
 

28-02-2011 01:38:23
thom
thom
Dan is dat dus niet afgeleverd als een stel, zoals MasterE hem wel meerekent  

28-02-2011 01:57:10
MasterE
MasterE
Ik had begrepen dat er een heel stel is geleverd. Correct me if i'm wrong.

Mcn Asd
 

28-02-2011 19:45:56
thom
thom
Dat zou me wel heel idioot lijken eigenlijk  

28-02-2011 20:07:14
joaska3
joaska3
Dat heb je dan echt verkeerd begrepen een of twee geleverde koppen maakt nog geen stel. De 2650 wordt echt het 100 ste stel.

Laatst bewerkt door joaska3 op 28-02-2011 20:07
 

28-02-2011 23:40:11
MasterE
MasterE
Oke, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Mcn Asd
 

01-03-2011 08:54:12
broek53
broek53
De 2650 komt vandaag de grens over, Vl v. 11.34.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-03-2011 09:46
 

01-03-2011 12:09:32
mdewidt
mdewidt
12:07 uur kwam deze langs de railcam te Hmh ri. Ehv


Groeten uit Haspengouw
 

06-03-2011 11:23:48
aarclay
aarclay
Wat ik me afvraag, werken de informatie-schermen in de SLT op meerdere computers?

Gisteren zat ik in een SLT, terwijl het ene scherm de snelheid van 140 km/u aangaf, en het andere 136 km/h?
Ook leek de GPS op beiden niet gelijk, tijdens een stop op Amsterdam Holendrecht gaf ehet ene schern aan "Dit is station Amsterdam Holendrecht", terwijl de andere weer aangaf "Het volgende station is Amsterdam Holendrecht" ?

Toch wel apart? Ik had verwacht dat alle schermen precies dezelfde data toonden?


Choo choo.....
 

14-03-2011 16:35:54
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Nieuwtje: http://www.nu.nl/politiek/2468081/toch-geen-toilet-in-stoptreinen.html
Kort samengevat: de minister ziet het niet zitten om er 90 miljoen voor uit te trekken om SLT van toiletten te voorzien. Als meer dan 1 op de 3 reizigers langer dan een half uur in een trein zit, zal die een WC moeten hebben. Ook moet ProRail op 40 stations WC's aan gaan leggen.


Met vriendelijke groet, Robin
 

14-03-2011 19:13:14
nielske90
nielske90
Quote
In alle intercity's en stoptreinen waar een op de drie reizigers langer dan een halfuur in zit, zal een toilet aanwezig zijn
Opmerkelijk, want ik kan me voorstellen dat het in bepaalde sprinter-diensten onmogelijk wordt om met SLT te rijden daardoor.
 

14-03-2011 20:04:54
microshit
microshit
Kan ik er zo al 2 noemen: 6000 en 16000/13600  

14-03-2011 21:06:36
daniel81
daniel81
O, maar daar is een simpele oplossing voor: die diensten knippen in Gdm.

Met andere woorden: wat een rare redenering. Ze hebben nog steeds niet door dat het niet gaat om treinroutes maar om reizigersbewegingen.
Iemand die een kwartier in de ene sprinter zit en vervolgens 20 minuten in de volgende, zit ook 35 minuten in een WC-loze trein maar valt buiten de statistieken. Dan moet je maar in Ut naar een toilet en een trein laten schieten.
Overigens, voor zover ik weet moet je voor toiletten op stations ook betalen.
Dus én langer onderweg én extra betalen%07%
 


14-03-2011 21:16:05
broek53
broek53
Geweldig! Zo blijft het hoe dan ook een issue tot ver in de jaren twintig!

Hoe lang zit iemand ook al weer in de trein tussen Almere en Schiphol?

Laatst bewerkt door broek53 op 14-03-2011 21:17
 

14-03-2011 21:21:21
daniel81
daniel81
Uiteraard, we moeten toch wat te doen hebben
't Is gewoon frustrerend hoe men met pappen en nathouden (euh droogmaken) de boel draaiende houdt; echte oplossingen worden nog altijd niet geboden. Er was even hoop op, maar die is dus bij deze weer verdwenen.
Trouwens
1) als het er op aankomt, hoe hard is dan die uitspraak dat 1/3 van de reizigers niet langer dan een half uur in een WC-loze trein mag zitten?
2) opent dit ook weer de weg voor verzilvering van volgende SLT-opties?
 

14-03-2011 21:31:49
broek53
broek53
1) het is het WC-papier niet waard waarop het geschreven is, is mijn inschatting. En over de interpretatie en de uitvoering zal het hier ook nog wel een paar honderd keer gaan.
Begrijp mij niet verkeerd (men denkt wel eens dat ik altijd NS aan het verdedigen ben): voor mij persoonlijk is een toiletloze treinverbinding over een beetje langere afstand reden genoeg om in de auto te stappen.
2) je zou het bijna vrezen. Het geboefte rust immers nooit%09%

Ik snap overigens niet dat de Minister doet alsof het Rijk per definitie moet opdraaien voor de kosten van inbouw van toiletten. Je zet het toch "gewoon" in de concessievoorwaarden voor 2015? Met een clausule dat uiterlijk in 2020 in alle treinen een toilet moet zijn als overgangsmaatregel.
 

14-03-2011 21:48:37
AlexNL
AlexNL
Dit is gewoon te gek voor woorden. Het is de fout van NS om wc-loze treinen te bestellen die duidelijk de tekentafel niet eens zijn afgeweest voor er meteen 131 te bestellen, niet die van het ministerie. Het ministerie (en dus de belastingbetaler) hoeft hier niet voor op te draaien, dat doet NS zelf maar.

Een wc in iedere trein moet gewoon in de HRN-concessieeisen voor 2015 worden opgenomen en als NS weigert dat te doen mag van mij een andere partij het hele boeltje over komen nemen. Dag dag NS, zwaai zwaai, ik zal je in dat geval niet missen.

Tot die tijd zullen reizigers die nodig moeten hun behoeftes maar elders moeten doen, zoals in het gangpad of in de minuscule prullenbakjes.
 

14-03-2011 21:56:31
thom
thom
Quote
AlexNL (ma 14 mrt 2011 21:48:37 https://www.somda.nl/forum/4263/p323711/): Dit is gewoon te gek voor woorden. Het is de fout van NS om wc-loze treinen te bestellen die duidelijk de tekentafel niet eens zijn afgeweest voor er meteen 131 te bestellen, niet die van het ministerie. Het ministerie (en dus de belastingbetaler) hoeft hier niet voor op te draaien, dat doet NS zelf maar.

Eu, hoezo fout van NS? %03%

De overheid heeft NS in géén enkele overeenkomst of contract verplicht toiletten in elke trein aan boord te hebben.
Dan besteld NS treinen zonder, want een keus van hun is en dus hun goed recht gezien het geen verplchting is en als die treinen dan eenmaal rondrijden gaat iedereen lopen tetteren over dat er geen toiletten meer in zitten %03%

Als de overheid dat in elke trein had gewilt, dan hadden ze dat ook op papier moeten zetten dan had NS die SLT's gewoon met toilet besteld....
 

14-03-2011 21:57:15
daniel81
daniel81
Alex, even rustig
Een vervoerder heeft één groot belang: winst maken.
Dat betekent; leveren wat er gevraagd wordt.
Als de opdrachtgever niet vraagt om WC's, en je dat toch wel biedt, zadel je dus jezelf met hoge kosten op.
Daarmee kun je je zelfs uit de markt prijzen: als de opdrachtgever selecteert op het criterium 'de geodkoopste' en jij bent duurder doordat je WC's levert, kun je naar je concessie fluiten.
De fout ligt niet bij de vervoerders, die spelen het spelletje gewoon slim.
Probleem is dat de overheden dit spelletje nog niet goed kunnen spelen. De provincies hebben inmiddels enige ervaring, de rijksoverheid nog niet.

Laatst bewerkt door daniel81 op 14-03-2011 21:57
 

14-03-2011 22:00:33
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: over toiletten in de trein hebben we reeds een topic: https://www.somda.nl/forum/9486/1/Toiletten+in+de+treinen/. Hier alleen berichten m.b.t. SLT a.u.b..


Groet, Spiketrain
 

14-03-2011 22:01:04
thom
thom
Daniel, dat heb je beter omschreven dan mij dat lukte  

14-03-2011 22:14:58
daniel81
daniel81
Dank je%02%

En nu gaan we weer over SLT praten.
Wat ik me al eens heb afgevraagd: waarom heeft SLT zo'n vreemde deurindeling met maar 1 deur in de kopbak? De BR 425 heeft de deuren wel mooi gelijk verdeeld.
 

14-03-2011 22:40:36
vrijgezel
vrijgezel
Het SLT is ondanks wat er destijds over gezegd en geschreven werd geen "kopie" van de BR 425. Populair gezegt heeft NSR niet voor een "confectiepak" gekozen, maar toch weer een "maatpak" gekocht.
De bakken van SLT zijn korter dan die van de BR 425 (bij de tussenbakken is dit het best te zien: de BR 435 [tussenbak van de 425] heeft tussen de deuren 3 vensters; SLT heeft er 2) en de vensters van de 1e klas zijn bij SLT langer dan de vensters van de 2e klas (de tussenbak van een 6 heeft bij de 1e klas wel dezelfde afmetingen als de 2e klas). Bij de 425 hebben ze dezelfde afmetingen.
 

15-03-2011 01:07:47
ruysdael
ruysdael
Het viel mij op dat er bij de deur(en) een omroepinstallatie geinstalleerd is. Dacht eerste aan het al o zo oude spreekwoorden 'tegen de muur lullen' - totdat ik zag dat er een systeem zat...  

15-03-2011 05:53:28
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Zie mijn vorige ingreep in dit topic.


Groet, Spiketrain
 

15-03-2011 16:08:11
broek53
broek53
Vandaag nieuw aangekomen: de 2651.  

16-03-2011 18:06:29
Gast
Gast
Quote
Nu.nl http://www.nu.nl/binnenland/2469930/schultz-bekijkt-extra-wc-wagon-bij-sprinter.html: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

DEN HAAG - De wc-loze treinstellen van de NS-Sprinter kunnen misschien een toiletvoorziening krijgen door er een wagon met wc tussen of aan te hangen.

Die optie wil minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastrucuur) laten onderzoeken, zei zij woensdag in een debat met de Tweede Kamer.
Veel Kamerleden vinden het onverteerbaar dat de Sprintertreinen, die bedoeld zijn voor kortere ritjes, niet beschikken over een toilet.

In eerder aangenomen moties werd Schultz gevraagd actie te ondernemen, maar in een recente brief herhaalde ze dat het laten ombouwen van de treinen te duur (90 miljoen euro) is. Daarom kwam ze met andere voorstellen, zoals de bouw van wc's op stations.
De VVD-bewindsvrouw meent daarmee in de geest van de moties te handelen. Sommige fracties zijn het daar niet mee eens en daarom speurt ze nu verder naar een oplossing.


In de toekomst gaan we praten over SLT-V en SLT-VII?
 

16-03-2011 18:41:52
aarclay
aarclay
Of ze halen halen er een bak tussenuit om die te vervangen door een toilet-bak.
van 3 verwijderde bakken kan je bijv. weer een een nieuw stel maken.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-03-2011 18:42


Choo choo.....
 

16-03-2011 18:44:18
Gast
Gast
hmm, er zijn straks 131 SLT's. Als elk 1 WC Bak krijgt dan haal je er bij elk 1 uit dan heb je 131 tussenbakken. Daar moet je dan weer kopbakken voor kopen/bouwen... Zal ook niet goedkoop zijn.  

16-03-2011 18:50:38
rick
rick
Maar dat sluit wel aan op de (nu niet bestelde) vervolgopties.  

16-03-2011 18:55:27
Pim530
Pim530
Quote
Tales (wo 16 mrt 2011 18:06:29 https://www.somda.nl/forum/4263/p324096/):
Quote
Nu.nl http://www.nu.nl/binnenland/2469930/schultz-bekijkt-extra-wc-wagon-bij-sprinter.html: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

DEN HAAG - De wc-loze treinstellen van de NS-Sprinter kunnen misschien een toiletvoorziening krijgen door er een wagon met wc tussen of aan te hangen.

Die optie wil minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastrucuur) laten onderzoeken, zei zij woensdag in een debat met de Tweede Kamer.
Veel Kamerleden vinden het onverteerbaar dat de Sprintertreinen, die bedoeld zijn voor kortere ritjes, niet beschikken over een toilet.

In eerder aangenomen moties werd Schultz gevraagd actie te ondernemen, maar in een recente brief herhaalde ze dat het laten ombouwen van de treinen te duur (90 miljoen euro) is. Daarom kwam ze met andere voorstellen, zoals de bouw van wc's op stations.
De VVD-bewindsvrouw meent daarmee in de geest van de moties te handelen. Sommige fracties zijn het daar niet mee eens en daarom speurt ze nu verder naar een oplossing.


In de toekomst gaan we praten over SLT-V en SLT-VII?


V-SLT-V en V-SLT-VII. Staat wel pakkend, SLT ingesloten tussen twee V's Heeft dat ook nog een symbolische betekenis?
 

16-03-2011 18:58:36
aarclay
aarclay
.. er was wel een bestelling van 30 extra SLT's gecanceld vanwege het o.a ontbreken van de toiletten. Dus ze kunnen daarmee nog doorgaan, in dat geval

Die kopbakken moeten dan sowieso nog wel weer worden gemaakt

Edit: Wat Rick dus zei.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-03-2011 19:07


Choo choo.....
 

16-03-2011 19:03:16
RSK-Mat92
RSK-Mat92
De lengte van de treinstellen lijkt me ook een interessante. Een extra tussenbak zou betekenen dat elk treinstel 15 meter langer wordt. Dan krijg je een SLT-V van 85 meter, en een SLT-VII van 115 meter. En het is nu af en toe al een groot probleem om een trein op de juiste plaats stil te zetten, zoals bij de 4050 die standaard 40, en vandaag 60 meter te ver stopte op Rta...


Met vriendelijke groet, Robin
 

16-03-2011 19:06:14
TheKnitter
TheKnitter
Maar dat ligt vaak ook aan de bakborden
Machinist rijdt met 6 bakken, stopt keurig bij de 6. Machinist doet helemaal NIKS fout. Maar hij had wel thv 5 (tussen 4 en 6 dus) kunnen stoppen. En dat is overal zo. Vandaag had ik een 5100 met 8 bakken, Mcn stopte bij bakbord 6, zodat hij staat zoals normaal met 8 normale lengte bakken. Maar ik had het hem niet kwalijk genomen als hij bij bakbord 8 had gestopt, want dat geeft de bebording op het perron aan

Laatst bewerkt door TheKnitter op 16-03-2011 19:07


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

16-03-2011 19:08:54
Gast
Gast
Even doorrekenen dan:

131 standaard bakken,

Om een SLT-IV te maken heb je dan nodig:

2x Kopbak, 1 Standaardbak(met WC) en 1 Bak met pantograaf

Dus tenzij je makkelijk een standaardbak een pantograaf kan geven kunnen er geen SLT-IV gevormd worden omdat je dan creaties krijgt zonder WCbak.

SLT-VI:
2x Kopbak, 2 Standaardbak, 1bak(metWC), 1bak met pantograaf.

Met de bakken die vrijkomen kan je alleen SLT-VI maken, de twee standaardbakken,

Dus genoeg beginsel voor 65 SLT-VIjes..


Dus tenzij er pantografen op een standaardbak kunnen zonder veel kosten kost dit ook een fortuin...
 

16-03-2011 19:27:22
ehbk2006
ehbk2006
Het lijkt erop dat er vandaag een nieuwe SLT-IV het land is binnen gekomen. http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5301375  

16-03-2011 23:50:54
broek53
broek53
Het is feitelijk zinloos om het tussen al die toiletten te zetten, maar vandaag is de 2451 (toiletloos) in NL aangekomen.  

17-03-2011 00:10:26
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Wederom een aantal berichten verwijderd, de discussie over wc's in de trein dient niet hier te worden gevoerd. Terug ontopic a.u.b.!  

17-03-2011 00:12:22
daniel81
daniel81
Is er in de SLT's die nu afgeleverd worden eigenlijk een CW doorgevoerd om nieuwe winterperikelen te voorkomen?  

17-03-2011 00:13:29
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
De laatste keer dat ik er over las (in RM geloof ik) stond er dat alle constructiewijzingen die gepleegd zijn bij het huidige SLT-park, dat deze direct werden doorgevoerd door Bombardier bij de productie van nieuwe stellen.

Het korte antwoord is dus: Ja.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 17-03-2011 00:14
 

17-03-2011 08:57:39
broek53
broek53
Quote
broek53 (wo 16 mrt 2011 23:50:54 https://www.somda.nl/forum/4263/p324159/): Het is feitelijk zinloos om het tussen al die toiletten te zetten, maar vandaag is de 2451 (toiletloos) in NL aangekomen.
Niet alleen toiletloos, maar het blijkt zelfs de 2451 helemaal niet te zijn! Het was de 2452.
 

17-03-2011 09:26:41
broek53
broek53
En vandaag komt de 2601 terug van zijn wintertrip.  

17-03-2011 09:43:42
nielske90
nielske90
Stond volgens rolandrail.net al om 8.50 uur in Vl achter RTB V204, zou naar Ldd gaan...

Laatst bewerkt door nielske90 op 17-03-2011 10:03
 

17-03-2011 13:39:06
smarkie
smarkie
rond het middaguur kwam deze combi door op Rtst  

17-03-2011 16:33:06
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
SleutelMan (do 17 mrt 2011 00:13:29 https://www.somda.nl/forum/4263/p324168/): De laatste keer dat ik er over las (in RM geloof ik) stond er dat alle constructiewijzingen die gepleegd zijn bij het huidige SLT-park, dat deze direct werden doorgevoerd door Bombardier bij de productie van nieuwe stellen.

Het korte antwoord is dus: Ja.



Nog een mooie constructie wijziging binnekort want BT gaat de draaistellen van de SLT`s vervangen dit alles lijkt te gaan gebeuren te Aswpl en ze zijn nog druk in onderhandeling daarover
 

17-03-2011 16:45:14
aarclay
aarclay
Hoezo dat, wat is er mis met de huidige draaistellen?


Choo choo.....
 

17-03-2011 16:56:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Tja dat vroeg ik me eigenlijk zelf ook af maar daar wordt nu nog niks over gezegt  

17-03-2011 17:51:39
Gast
Gast
Het enige wat volgens mij voor de rijziger mis is de vreselijke hoge schrelle geluiden in de bochten waar sommige treinstellen van last hebben. Kan me alleen niet voorstellen dat ze daar een draaistel voor gaan vervangen...  

17-03-2011 19:11:30
thom
thom
Daar zal een draaistel ansich ook niets aan veranderen, hooguit een ander wielbandprofiel oid, maar dan kun je dat stel ook gewoon ergens afdraaien..  

17-03-2011 21:18:42
aarclay
aarclay
Quote
Tales (do 17 mrt 2011 17:51:39 https://www.somda.nl/forum/4263/p324299/): Het enige wat volgens mij voor de rijziger mis is de vreselijke hoge schrelle geluiden in de bochten waar sommige treinstellen van last hebben. Kan me alleen niet voorstellen dat ze daar een draaistel voor gaan vervangen...

Ja, ik heb in SLT wel vaker een geluid gehoord bij het passeren van wisselstraten bij stations.
Een echt annoying piepend geluid, alsof er een alarmsirene af ging.
Dat is dus dat geluid van die draaistellen?

Laatst bewerkt door aarclay op 17-03-2011 21:18


Choo choo.....
 

17-03-2011 21:27:39
Gast
Gast
tja, als mijn oren dat geluid lokaliseren komt het bij de draaistellen vandaan, alhoewel, hoort deze dikke buis bij de bakken of bij het draaistel? http://storage.spamkip.com/html/ovinboskoop_slt/index_bestanden/Sprinter_SLT_32.jpg  

17-03-2011 21:35:07
Apda
Apda
Die "dikke buis" is een schokdemper. Die hoort geen geluid te maken.  

18-03-2011 13:57:26
john2
john2
Quote
Tales (do 17 mrt 2011 17:51:39 https://www.somda.nl/forum/4263/p324299/): Het enige wat volgens mij voor de rijziger mis is de vreselijke hoge schrelle geluiden in de bochten waar sommige treinstellen van last hebben. Kan me alleen niet voorstellen dat ze daar een draaistel voor gaan vervangen...

Dit geluid klink me wel als muziek in de oren. Terwijl andere mensens hier een gruwelijke hekel aan hebben. Maar ja, smaken verschillen en ook ergenissen.
 

20-03-2011 23:46:47
joostb1
joostb1
Treinnummer 4070 (Rotterdam- Woerden- Breukelen- Alkmaar) werd vanavond gereden door een SLT-stel met vier bakken waarvan ik het nummer helaas niet onthouden heb.
Maar bij station Zaandam stond op het scherm dat je hier over kunt stappen op de IC naar Alkmaar... Terwijl deze IC (nr. 3072) later in Alkmaar aankomt dan de 4070. Als je dit advies opvolgt moet je ook nog 25 minuten wachten in Zaandam.


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

21-03-2011 11:39:19
dionysus
dionysus
Maar het scherm zegt niet dat je MOET overstappen, dus je KUNT ook gewoon blijven zitten. Overigens schijnt het scherm in een SLT statische info te zijn, kan iemand dat bevestigen  

21-03-2011 11:41:11
microshit
microshit
Dat kan ik zelfs ontkrachten, deze toont in ieder geval vertragingen van andere treinen, van spoorwijzigingen weet ik het niet zeker.  

21-03-2011 11:47:57
mdeen
mdeen
Ik heb geen ervaring met de SLT, maar in Duitsland krijg je in de Dosto's een lijstje met "aansluitingen" te zien. En als je op een traject komt met 1 keer per uur een RE, dan krijg je als "aansluiting" eerst de kruisende trein en daarna de volgende trein van een uur later.

Ik neem aan dat dit bij SLT precies zo is gemaakt.
 

21-03-2011 12:36:05
microshit
microshit
Zal vanmiddag eens kijken wat 'ie doet te Tl, kans dat je lang moet wachten voor Ah.  

21-03-2011 13:32:13
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
microshit (ma 21 mrt 2011 11:41:11 https://www.somda.nl/forum/4263/p324866/): Dat kan ik zelfs ontkrachten, deze toont in ieder geval vertragingen van andere treinen, van spoorwijzigingen weet ik het niet zeker.

spoorwijzigingen ook, het spoor nummer krijgt dan een ander kleurtje


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl