Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
21-10-2010 18:37:21
rick
rick
Het vergelijken van de totale kosten van de invoering van SLT met die van de ombouw van de ICM drietjes is natuurlijk wel een goed idee.  

21-10-2010 18:48:03
elizabeth
elizabeth
Ik vind het echt weer als NS klinken, zo van u heeft airco, dus niet zeuren al u trein niet rijd.%03%

Ben benieuwt wat ze er morgen over gaan zeggen bij het Vrienden (SpM) uitstapje naar Bombardier.


jaapfan.
 

21-10-2010 21:20:19
nielske90
nielske90
Quote
rick: Het vergelijken van de totale kosten van de invoering van SLT met die van de ombouw van de ICM drietjes is natuurlijk wel een goed idee.
Inderdaad, want appels en peren zijn natuurlijk heel goed te vergelijken. Het is immers allebei fruit.

Laatst bewerkt door nielske90 op 21-10-2010 21:20
 

21-10-2010 21:44:28
rick
rick
Dat zeg ik toch ook?  


22-10-2010 12:54:58
jorgo
jorgo
Quote
elizabeth: Ik vind het echt weer als NS klinken, zo van u heeft airco, dus niet zeuren al u trein niet rijd.%03%




Sorry, maar hier weten we toch beter dan zo kort door de bocht conclusies te trekken? Ik zou zeggen, laat dergelijke reacties maar over aan diegenen die onder ieder krantenartikel hun beklag doen.

Het artikel geeft, voor zover al correct citerend, hooguit weer dat NS over een aantal aspecten van de trein wel tevreden is. Er staat niks over dat NS bewust mededeelt aan haar reizigers dat de airco alle defecten goedmaakt.
 

22-10-2010 21:42:10
broek53
broek53
Daarnaast gaat het artikel over de volle lengte over wat er niet goed is en niet goed gaat met SLT. Het is meer een opmerking dat niet alles ellende is met die stellen dan omgekeerd.  

22-10-2010 21:54:15
broek53
broek53
Voor de adminstratie: 2444 is door NSR op 28/9 overgenomen, 2443 en 2633 op 19/10. De 2438 is vanwege de forse waterschade uit het materieelpark gehaald en gaat retour fabrikant. De 2436 en 2437 zijn al retour, maar horen opvallend genoeg nog wel tot het materieelpark.  

22-10-2010 22:09:55
kevinevers
kevinevers
De 2436 stond vandaag zonder draaistellen volledig op hefbokken in een van de hallen van Bombardier.  

24-10-2010 16:43:44
joaska3
joaska3
Quote
MDDM:
Quote
mich: Veiligheid van lichte aluminium bakken is ook maar net hoe je het bekijkt, kreukelzone ofniet.
Scheelt wel dat er bij de STL 2 flinke buffers zijn verstopt voor in de overkapping.

In EN 12663 staat waar een treinstel zoals SLT, of deze nu uit Alu/RVS of staal bestaat, sterktetechnisch aan moet voldoen. Er staat b.v. aangegeven welke kracht op bufferhoogte en daarboven/onder toelaatbaar is zonder dat er statische vervorming optreed. In de nieuwe norm EN 15227 van 2007 staan 4 bots-scenario's vermeld. In tegenstelling tot het oudere materieel voldoet SLT aan de EN 12663 en ook aan de 4 verlangde bots-scenario's volgens EN 15227. M.i. voldoende sterk dus.
 

24-10-2010 19:43:22
elizabeth
elizabeth
Ook net onder het cabineraam zit een soort buffer, die klappen op deze hoogte tegen kan houden.


jaapfan.
 

24-10-2010 20:24:49
kleine_man
kleine_man
Quote
In EN 12663 staat waar een treinstel zoals SLT, of deze nu uit Alu/RVS of staal bestaat, sterktetechnisch aan moet voldoen. Er staat b.v. aangegeven welke kracht op bufferhoogte en daarboven/onder toelaatbaar is zonder dat er statische vervorming optreed. In de nieuwe norm EN 15227 van 2007 staan 4 bots-scenario's vermeld. In tegenstelling tot het oudere materieel voldoet SLT aan de EN 12663 en ook aan de 4 verlangde bots-scenario's volgens EN 15227. M.i. voldoende sterk dus.


EN12663 en EN 15227 zijn beter bekend als de TSI1 en TSI2 Norm. SLT voldoet aan de TSI2-Norm. Het is iig het eerste NS materieel wat aan die norm voldoet. De PROTOS en GTW voldoen geheel (of gedeeltelijk) ook aan deze eis.

Laatst bewerkt door kleine_man op 24-10-2010 20:25
 

25-10-2010 23:12:45
broek53
broek53
Vandaag nieuw aangekomen in NL: 2446 en 2645.  

26-10-2010 20:43:01
broek53
broek53
Vandaag weer vertrokken naar D: 2438.  

27-10-2010 20:41:46
joaska3
joaska3
Zoals al eerder gemeld gevalletje waterschade in luchtsysteem.  

28-10-2010 11:30:52
lw-o
lw-o
dan is het nog 4 stellen van elk en is de eerste bestelling slt volledig in nl toch?  

28-10-2010 11:39:04
vritz
vritz
De eerste bestelling was er allang al. Dit is de 2e bestelling die dan is gelevert.  

30-10-2010 21:25:43
MDDM
MDDM
Quote
manuel25: Ik zou het zelf als ik mcn was niet erg vinden als nieuwsgierige reizigers meegenieten van mijn uitzicht.
Lichtinval, zeker in het donker is erg hinderlijk te noemen. Die rol gordijntjes die er nu in zitten werken maar een klein beetje. Mee kijken is op de dag geen probleem, maar in de avond gaan die gordijntjes echt wel dicht.


Edit: quote komt uit https://www.somda.nl/forum/5909/Ontwikkelingen+bij+VIRM/


Gr Joop mcn Lls
 

30-10-2010 21:46:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik snap dan ook niet dat ze geen elektronische blindering hebben, ik bedoel, bij een druk op de knop is al het zicht weg, wel zo prettig bij een aanrijding o.i.d.
Deze methode houd immers ook voldoende licht tegen voor de nachtelijke uren.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-10-2010 21:49:22
timtrein
timtrein
/me mompelt iets over geld...  

30-10-2010 22:37:41
frankj
frankj
Maar dlm4yjp (creatieve gebruikersnaam zeg) heeft wel een punt: wat te doen in het geval van een aanrijding? Ik neem aan dat daar over nagedacht is - en ik ben behoorlijk benieuwd naar de uitkomst van dat denken. Je zal als reiziger maar net een blik naar voren werpen...  

30-10-2010 22:51:31
MDDM
MDDM
frankj, De meeste collega's hebben die dingen standaard dicht zitten. Dus wees gerust, zo snel kan een reiziger niet zien als er een aanrijding aan zit te komen.


Gr Joop mcn Lls
 

30-10-2010 22:57:40
dlm4yjp
dlm4yjp
hehe, dat van me naam krijg ik wel is eens vaker te horen (komt gewoon omdat ik die bij alles gebruik, lekker simpel ).

Maargoed, dat van de ICE vind gewoon een heel degelijk systeem, als de NS perse zo overzichtelijk wilt hebben, moeten ze er ook voor zorgen dat dit niet zo is wanneer het niet moet... Ik heb tenminste geen zin om 1e klas naar de dood van iemand/iets/etc te moeten kijken tijdens het treinreizen...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-10-2010 23:01:19
MDDM
MDDM
Als de mcn van de ICE vergeet het raam te blinderen, zit je ook met je giegel 1e rang als er iets gebeurd.


Gr Joop mcn Lls
 

30-10-2010 23:02:33
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat is dus niet zo, bij maximale remming en/of bij het indrukken van de noodstopknop word per direct het raam geblindeerd.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-10-2010 23:05:09
MDDM
MDDM
Jah, dat weet ik wel, maar het kan ook nog handmatig gedaan worden.


Gr Joop mcn Lls
 

31-10-2010 09:39:52
smarkie
smarkie
als een reiziger achter de deur staat dan nog kunnen ze niet veel zien.
je ziet iig niet de eerste beelden als er iemand voor klimt.
en dat er niet gekozen is voor de electronische versie is een kwestie van geld geweest, was te duur en moest allemaal transparant wezen.
de rolgordijntjes waren er in eerste instantie ook niet, maar dat is gelukkig snel ingezien dat deze wel nodig waren. jammer dat ze dan weer bezuinigd hebben op de lengte

maar nu gaat er dan eindelijk iets veranderen zegt men


Mcn NS International Rtd
 

31-10-2010 18:36:58
joaska3
joaska3
Quote
MDDM:
Quote
manuel25: Ik zou het zelf als ik mcn was niet erg vinden als nieuwsgierige reizigers meegenieten van mijn uitzicht.
Lichtinval, zeker in het donker is erg hinderlijk te noemen. Die rol gordijntjes die er nu in zitten werken maar een klein beetje. Mee kijken is op de dag geen probleem, maar in de avond gaan die gordijntjes echt wel dicht.


Edit: quote komt uit https://www.somda.nl/forum/5909/Ontwikkelingen+bij+VIRM/
Meekijken wordt wel een probleem als de mcn of HC stiekum van een (welverdiende) sigaret zit te genieten. Terwijl de reiziger lijdzaam toekijkt.
 

31-10-2010 18:40:17
thom
thom
Daar is helemaal niks een probleem aan want simpelweg mag personeel niet roken op een trein.
Of dat nou welverdiend is of niet, het mag niet dus kan dat nooit een probleem worden
 

31-10-2010 20:35:15
frankj
frankj
Er zit een groot verschil tussen "mogen" en "gewoon doen". Maar het lijkt me verder niet relevant om die discussie hier te voeren...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-10-2010 22:37:54
himym
himym
Vond het wel zeer vermakelijk toen ik mee kon kijken met een mcn die bij vertrek uit Bkl rustig de handjes achter het hoofd plaatste, achterover leunde en afwachten tot de ingestelde rijsnelheid bereikt was, zo lijkt het vak best aantrekkelijk %02%  

31-10-2010 23:34:33
MDDM
MDDM
Dat was dan vast op een SGMm. SLT heeft geen automaat, met mogelijkheid snelheid te kiezen en/of in te stellen


Gr Joop mcn Lls
 

31-10-2010 23:57:26
himym
himym
Je hebt ook gelijk, ik was in de war met iets anders. Dat was in Leer (D) waar de mcn het eerste stukje richting NL waar het nog parrallel aan de hoofdbaan even zijn rust nam, een D-GTW dus.  

03-11-2010 16:54:11
broek53
broek53
Voor de administratie weer: 2643 bij NSR in dienst op 20 oktober, 2645 op 2 november.  

05-11-2010 12:21:00
NDS
NDS
Even om mijn geheugen op te frissen, hoeveel moeten er nu nog komen?( ik heb geen even geen zin het hele topic terug te zoeken).

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

05-11-2010 21:38:31
joaska3
joaska3
Ik weet niet of je goed kunt rekenen maar er komen 68 Bombardier IV wagen stellen, 1 Siemens IV wagenstel en 62 Siemens VI wagenstellen. Dit jaar wordt er nog een beslissing genomen m.b.t. een eventuele vervolgbestelling.  

06-11-2010 03:10:12
Jeffrenzo
Jeffrenzo
welk nummer word/is dat ene IV wagen stel van siemens? en waarom komt die niet ook van bombardier?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

06-11-2010 09:04:41
broek53
broek53
Gisteren teruggekeerd in het Nederlandse theater: 2437 (na defectenherstel in Aken).  

06-11-2010 20:06:17
bossie186
bossie186
de 2413 was gisteren Te Zp opweg naar Breda ( voor de eerste keer op de IJssellijn ). Wat deed deze hier?????  

06-11-2010 20:09:35
mdj
mdj
Rijden?

't ding reed reizigersdienst, in de 3600 (een slagje maar)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-11-2010 22:42:37
dh3201
dh3201
2 uur en 53 minuten zonder wc en ook weer terug, hoe durven ze


Shqiperise-lopers?
 

06-11-2010 23:25:53
aarclay
aarclay
Quote
Jeffrenzo: welk nummer word/is dat ene IV wagen stel van siemens? en waarom komt die niet ook van bombardier?

Siemens bouwt de één, Bombardier de andere...
Het ligt aan de lengte van de SLT'tjes. Ik weet uit mijn hoofd niet of Siemens nou de viertjes bouwde, of de zesjes of Bombardier andersom?

Laatst bewerkt door aarclay op 06-11-2010 23:26


Choo choo.....
 

06-11-2010 23:29:36
kevinevers
kevinevers
Bombardier bouwt de SLT IV en Siemens bouwt de SLT VI  

06-11-2010 23:37:19
mdj
mdj
zoals een paar berichten boven staat... 68x IV door Bombardier, 1x IV door Siemens en alle VI door Siemens. Die IV van Siemens zal wel de 2469 worden, neem ik aan?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-11-2010 00:13:41
MasterE
MasterE
Kan me niet voorstellen dat ze daar 1 viertje gaan maken.

Mcn Asd.
 

07-11-2010 00:19:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Misschien een prototype met wc? %08%
*zoekt dekking*


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-11-2010 08:45:02
jwalk1
jwalk1
Quote
dh3201: 2 uur en 53 minuten zonder wc en ook weer terug, hoe durven ze


En bijna net zo vervelend de harde stoelen, ze hadden hem beter op de 7600 en daarna de 4400 kunnen inzetten allebei sprinters en stoptreinen. Maar dit zal wel beter uitkomen.

gr. Jens
 

07-11-2010 15:06:02
ZJ37
ZJ37
Altenatief was geen trein. Beter alternatief dan een SLT? Klagen om te klagen is ook een vak...

We dwalen af overigens...
 

07-11-2010 22:35:43
timtrein
timtrein
Waarom zouden ze niet één viertje maken? Is alleen een kwestie van twee bakken minder bouwen hoor...  

09-11-2010 21:40:14
Gast
Gast
Ik zat afgelopen zaterdag in de trein richting Rotterdam Centraal die als eindpunt Woerden had. Enkele dingen vielen mij op aan het informatie systeem. Ten eerste kon het traject schijnbaar neit aangepast worden met eindpunt woerden, rotterdam inclusief alle tussen stations werd weergeven. Resultaat was dat conducteur dit omriep. Daarbij viel mij op dat bij de overstap informatie perron nummers ook gegeven word (dus toch wel aanpasbaar?) echter vond ik de afkorting voor de NSBus flink ongelukkig gekozen.

http://i56.tinypic.com/j14j2o.png
 

09-11-2010 22:03:06
bjornl
bjornl
Grappig: vanavond in de 7400 meegemaakt waarin de binnenverlichting in de voorste bak geheel was uitgeschakeld. Volgens de hc tegen hinderlijk licht in de cabine; hij bood wel de service aan om me wakker te maken op mijn eindstation %02%

Laatst bewerkt door bjornl op 09-11-2010 22:03
 

09-11-2010 22:10:14
martijnmet
Moderator
martijnmet
Dat viel me gisteren ook op in trein 7415 te Vndw. Ik dacht dat het licht kapot was, maar schijnbaar hoort het dus zo.  

09-11-2010 22:57:21
joostb1
joostb1
Ik heb in enkele treinstellen gemerkt dat de verlichting in de voorste en achterste bak op 'halve kracht' brandt; en die in de tussenbakken op 'volledig'.


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

09-11-2010 23:19:02
thom
thom
Dat heeft te maken met Mcn die een deel van de verlichting uitzetten ivm weerkaatsing in de frontruit.  

10-11-2010 00:06:11
mren
mren
Weer een voorbeeld van elke keer het wiel opnieuw uit moeten vinden. 25 jaar geleden hadden ze in de bus al een soort lamellen aan de voorste interieurlampen zitten die zorgden dat het licht niet naar voren scheen maar vooral naar beneden en achteren.  


12-11-2010 00:32:15
broek53
broek53
Gisteren (11/11) het land binnengeslipt: de 2646.  

12-11-2010 01:18:07
dionysus
dionysus
Vraag me overigens af waarom het in SLT überhaupt nodig is om per bak ZOVEEL verlichting te hebben. Juist als je in de voorste bak wat TL lampen uitschakelt is het eigenlijk qua licht een stuk beter. Niet meer zo op je af komend, vind ik dan persoonlijk  

12-11-2010 02:02:06
jorick
jorick
Quote
Tales: Ik zat afgelopen zaterdag in de trein richting Rotterdam Centraal die als eindpunt Woerden had. Enkele dingen vielen mij op aan het informatie systeem. Ten eerste kon het traject schijnbaar neit aangepast worden met eindpunt woerden, rotterdam inclusief alle tussen stations werd weergeven.

Tsja. Het IS wel mogelijk. Je moet alleen weten hoe. Kennelijk zijn niet al mijn collega's op de trein daarvan op de hoogte. Wie het graag wilt weten kan mij een mail sturen.
 

12-11-2010 08:24:42
MDDM
MDDM
Quote
broek53: Gisteren (11/11) het land binnengeslipt: de 2646.
Tussen 11:30 en 12:00 door Ht. (exacte tijd weet ik niet meer, niet op gelet)


Gr Joop mcn Lls
 

12-11-2010 17:41:02
joaska3
joaska3
Quote
thom: Dat heeft te maken met Mcn die een deel van de verlichting uitzetten ivm weerkaatsing in de frontruit.
Lariekoek proefondervindelijk is vastgesteld dat de interieurverlichting niet in de frontruit weerspiegelt. Wel wordt, ook bij gesloten rollo's, het lichtniveau in de cabine door de interieurverlichting beinvloed.

Laatst bewerkt door joaska3 op 12-11-2010 17:47
 

12-11-2010 20:56:53
broek53
broek53
Quote
MDDM:
Quote
broek53: Gisteren (11/11) het land binnengeslipt: de 2646.
Tussen 11:30 en 12:00 door Ht. (exacte tijd weet ik niet meer, niet op gelet)
Tevens het land in gesneakt op 11/11: de 2447.
 

12-11-2010 22:22:16
wilcot
wilcot
Quote
broek53: Gisteren (11/11) het land binnengeslipt: de 2646.


voor een foto van de aankomst te Vl zie http://www.maaslijn.net/nieuwsvenlo.html
 

12-11-2010 23:41:36
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. De betrokkenen zullen begrijpen waarom.


Groet, Spiketrain
 

13-11-2010 00:05:24
MasterE
MasterE
Quote
joaska3:
Quote
thom: Dat heeft te maken met Mcn die een deel van de verlichting uitzetten ivm weerkaatsing in de frontruit.
Lariekoek proefondervindelijk is vastgesteld dat de interieurverlichting niet in de frontruit weerspiegelt. Wel wordt, ook bij gesloten rollo's, het lichtniveau in de cabine door de interieurverlichting beinvloed.


Het is ook niet zo dat het licht weerkaatst, maar je hebt zoveel lichtinval van achteren dat het zicht naar buiten stukken minder wordt.

Mcn Asd
 

13-11-2010 12:05:41
joaska3
joaska3
Uit betrouwbare bron vernomen dat er binnenkort een proef komt met matte folie op de gehele glazen cabineachterwand.Hierbij wordt het doorzicht en de lichtdoorlaat aanzienlijk gereduceerd.  

13-11-2010 15:10:39
MasterE
MasterE
Proef is al geweest in 2 stellen en het heeft geen bevredigend resultaat opgeleverd, er wordt gezocht naar een andere oplossing. Of bedoel je juist deze vervolg proef.

Mcn Asd.
 

13-11-2010 23:20:53
sik214
sik214
Wat zit er in de Syntus-linten om het lichtprobleem tegen te gaan, een gordijn volgens mij. Of zijn de problemen/oplossingen niet te vergelijken?  

13-11-2010 23:30:58
Geerrritt
Geerrritt
Gewoon een gordijn  

14-11-2010 12:50:41
joaska3
joaska3
Quote
MasterE: Proef is al geweest in 2 stellen en het heeft geen bevredigend resultaat opgeleverd, er wordt gezocht naar een andere oplossing. Of bedoel je juist deze vervolg proef.

Mcn Asd.
Geen idee of dit het vervolg is, Kun je wel vertellen waarom de uitgevoerde proef geen bevredigend resultaat heeft op geleverd.
 

14-11-2010 22:13:39
MasterE
MasterE
Dat is niet precies gemeld, alleen dat het niet naar wens was en er verder wordt gezocht naar een oplossing.

Mcn Asd.
 

15-11-2010 14:32:24
broek53
broek53
Op 12-11 door NSR overgenomen van de fabrikant: 2445
Op 15-11 idem voor de 2446.

@edit: vandaag terug in het land van weggeweest naar Aken: de 2436.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-11-2010 16:53
 

19-11-2010 09:39:57
broek53
broek53
Op 18-11 door NSR overgenomen: 2646.
Hden 19-11 wordt de terugkeer verwacht van de 2438 uit Aken (herstel waterschade).
 

20-11-2010 23:04:43
joostb1
joostb1
2646 stond vanochtend rond 7.45u defect op spoor 2 van Wormerveer. Twee man (storingsmonteurs?) op zoek naar de storing.
Ik denk dat dit stel treinnummer 4014 reed.
Hoe het is afgelopen heb ik niet gezien omdat ik met trein 4029 ben vertrokken


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

20-11-2010 23:08:37
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
niet elke defecte SLT hoeft hier te worden gemeld, dat vervuilt het topic een beetje. Als het echt opvallend is kun je het in het opvallende dingen topic van de desbetreffende dag neerzetten .  

21-11-2010 09:02:50
joostb1
joostb1
Is dat uw/ jouw mening Of is dat een algemene afspraak

M.i. zegt mijn bericht meer over het fenomeen SLT dan over de dienstregeling van die dag. Bovendien komt treinstel 2646 al enkele berichten eerder ook voor.

Laatst bewerkt door joostb1 op 21-11-2010 09:03, reden: spelfouten hersteld
 

21-11-2010 10:18:15
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dat was mijn mening. Maar er zijn wel meer bekende gevallen, SLT is nog niet geheel storingsvrij.  

21-11-2010 12:24:47
elizabeth
elizabeth
Quote
joaska3:
Quote
MasterE: Proef is al geweest in 2 stellen en het heeft geen bevredigend resultaat opgeleverd, er wordt gezocht naar een andere oplossing. Of bedoel je juist deze vervolg proef.

Mcn Asd.
Geen idee of dit het vervolg is, Kun je wel vertellen waarom de uitgevoerde proef geen bevredigend resultaat heeft op geleverd.


Vraag me af hoe hinderlijk de lichtinval bij de A32 trams was. Deze hadden alleen zwart (doorzichting) folie op de tussenwand en daar achter waren de eerste tl lampen gedooft. Misschien is dat heel anders ivm andere kopvorm?


jaapfan.
 

21-11-2010 12:47:55
MDDM
MDDM
Lichtinval bij de A32 was zeer hinderlijk. TL's werden niet gedoofd en van zwart folie was al helemaal geen sprake.


Gr Joop mcn Lls
 

21-11-2010 12:58:24
fred67nl
fred67nl
Quote
bjornl: Grappig: vanavond in de 7400 meegemaakt waarin de binnenverlichting in de voorste bak geheel was uitgeschakeld. Volgens de hc tegen hinderlijk licht in de cabine; hij bood wel de service aan om me wakker te maken op mijn eindstation %02%


Zag vrijdagochtend ook zo,n stel rijden in Utrecht. Dacht toen dat er iets kapot was.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

21-11-2010 13:00:02
TheKnitter
TheKnitter
Gisteravond zat ik in een SLT waarbij het licht beperkt was bij de eersteklas achter de cabine. De rest leek wel volledig te zijn. Opzich was dat geen ramp, er zat toch niemand. Zie dat hier vaak 's avonds voorbij komen, door de dag zelden.  

21-11-2010 13:02:00
Stefanovic
Stefanovic
zie posts in dit topic van 9 november  

21-11-2010 13:07:22
thom
thom
Ja, of we zeggen gewoon nog een keer dat machinisten dit doen om lichtinval in hun cabine te berperken...  

21-11-2010 15:02:02
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
MDDM: Lichtinval bij de A32 was zeer hinderlijk. TL's werden niet gedoofd en van zwart folie was al helemaal geen sprake.


Volgens mij is dat bij de htm regio citadis, daar gaan de voorste lampen aan als de deur open gaat en als die sluit weer uit. Ook zit daar zeker weten folie op het raam.


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

21-11-2010 16:11:49
Stefanovic
Stefanovic
Quote
thom: Ja, of we zeggen gewoon nog een keer dat machinisten dit doen om lichtinval in hun cabine te berperken...
ja.. en dan worden weer dezelfde extra vragen gesteld en staat de hele discussie er 2x. Lijkt me idd beter

Laatst bewerkt door Stefanovic op 21-11-2010 16:12
 

21-11-2010 18:43:06
MDDM
MDDM
Quote
Jeffrenzo:
Quote
MDDM: Lichtinval bij de A32 was zeer hinderlijk. TL's werden niet gedoofd en van zwart folie was al helemaal geen sprake.


Volgens mij is dat bij de htm regio citadis, daar gaan de voorste lampen aan als de deur open gaat en als die sluit weer uit. Ook zit daar zeker weten folie op het raam.
Als je nu eerst leest voordat je reageer. elizabeth had het over de A32, niet over een Citadis ding. Aangezien ik zelf nog al wat kilometers op de A32 heb gereden, en dat ding van haver tot gort ken, reageer ik daar even op. En maar weer on topic


Gr Joop mcn Lls
 

21-11-2010 19:06:44
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik bedoelde het ook meer als in dat er waarschijnlijk 2 verschillende dingen door elkaar werden gehaald namelijk de citadis en de A32, maar goed ontopic maar weer.

zit bij elk draai stel van de 2600 een motor? want in dat geval klonk de 2600 die de 9818 reed (2632? kan me niet meer herinneren) een beetje raar, zeker bij vertrek uit Gd

Laatst bewerkt door Jeffrenzo op 21-11-2010 19:07


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

21-11-2010 21:39:22
thom
thom
Quote
Stefanovic:
Quote
thom: Ja, of we zeggen gewoon nog een keer dat machinisten dit doen om lichtinval in hun cabine te berperken...
ja.. en dan worden weer dezelfde extra vragen gesteld en staat de hele discussie er 2x. Lijkt me idd beter

Ja, da's ook weer zo
 

22-11-2010 19:14:33
rbeijers
rbeijers
Vanochtend kwam SLT 2647 via Vl de grens over.  

23-11-2010 09:49:38
Rolffiej19
Rolffiej19
Zojuist melt RTL nieuws dat de minister van verkeer en waterstaat er niks aan kan dan doen dat de SLT zonder Toilet rijd , ook conducteurs moeten het zonder Toilet stellen volgens de minister : "Dat is iets tussen werkgever en werknemer daar kan ik niks tegen inbrengen" wel zegt de NS meer te gaan investeren in Sanitaire voorzieningen op de stations.

De toiletten voor de SLT zouden de NS 100 miljoen euro kosten%05%
 

23-11-2010 10:25:53
nohab
nohab
Het is niet meer Verkeer en Waterstaat maar Infrastructuur en Milieu. De minister had wel degelijk wat kunnen doen, namelijk toiletten verplicht stellen toen het ging over de hoofdlijnconcessie tot 2015. Dat is niet gebeurd dus nu zitten we er mee. De reden dat er geen toiletten in zitten heeft puur en alleen met het kostenplaatje te maken. Ze zijn duur in aanleg en onderhoud terwijl daar niets tegenover staat aan inkomsten uit kaartverkoop of een vergoeding van de kant van de concessieverlener. Precies hetzelfde geldt voor alle vervoerders: wat niet wordt gevraagd doen we niet want de concurrent doet het ook niet. Dus alleen als concessieverleners toiletten gaan eisen zullen ze terugkomen, anders niet.  

23-11-2010 11:00:09
maigoda
maigoda
Quote
Jeffrenzo: zit bij elk draai stel van de 2600 een motor? want in dat geval klonk de 2600 die de 9818 reed (2632? kan me niet meer herinneren) een beetje raar, zeker bij vertrek uit Gd

Nee, bij een 2600 zijn er 4 draaistellen waar elk twee motoren in zitten. Die draaistellen zitten onder de cabine en het draaistel er achter. Een 2400 heeft maar drie motordraaistellen. Onder elke cabine eentje en aan één kant het draaistel achter de cabine.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 23-11-2010 11:00
 

23-11-2010 11:04:53
Jeffrenzo
Jeffrenzo
dan zal dat gewoon geweest zijn wat ik heb gehoord, bedankt voor de info


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

30-11-2010 18:02:33
broek53
broek53
Heden naar NL: de 2448.
Het bericht over de terugkeer van de 2438 na defectherstel op 19/11, blijkt niet juist geweest te zijn. Die is nog steeds in Aken.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-11-2010 18:07
 

01-12-2010 21:32:48
joaska3
joaska3
Quote
nohab: Het is niet meer Verkeer en Waterstaat maar Infrastructuur en Milieu. De minister had wel degelijk wat kunnen doen, namelijk toiletten verplicht stellen toen het ging over de hoofdlijnconcessie tot 2015. Dat is niet gebeurd dus nu zitten we er mee. De reden dat er geen toiletten in zitten heeft puur en alleen met het kostenplaatje te maken. Ze zijn duur in aanleg en onderhoud terwijl daar niets tegenover staat aan inkomsten uit kaartverkoop of een vergoeding van de kant van de concessieverlener. Precies hetzelfde geldt voor alle vervoerders: wat niet wordt gevraagd doen we niet want de concurrent doet het ook niet. Dus alleen als concessieverleners toiletten gaan eisen zullen ze terugkomen, anders niet.


De aanschaf/plaatsing kosten van een toilet vallen relatief gezien wel mee. De grootste kostenpost is de reiniging en het onderhoud gedurende de lifetime van het treinstel. Deze kosten zijn mede zo hoog doordat het gros van de toiletten door een klein deel van de reizigers worden gesloopt, onnodig worden vervuild of van graffiti worden voorzien.
 

06-12-2010 14:58:30
broek53
broek53
De overname van SLT (door NSR van de fabrikant) gaat stug door: 2447 op 25 november, 2647 op 2 december en 2448 zal volgen op 7 december.

Heden vandaag is daarnaast de 2648 de grens over gekomen.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-12-2010 15:51
 

14-12-2010 17:54:34
broek53
broek53
Uit Herzogenrath onderweg: de 2449.  

14-12-2010 22:54:27
train85
train85
De 2648 kwam vandaag door Ut rond 14.50 uur ri.westen.  

15-12-2010 11:59:23
aarclay
aarclay
Ik lees hier dat stelletje 2432 Haarlem binnen is gekomen voor wat herstelling van aanrijding. Maar nu vraag ik me af, hoe behandelen ze deze dan in Haarlem? Is SLT makkelijk van zijn draaistellen op te lichten door de techniek in het Haarlemse revisiebedrijf gezien deze jacobsdraaistellen heeft.

Of gebeurd dit herstellen zonder de bak los te koppelen? Ik heb geen idee wat er precies mee gebeurd is.


Choo choo.....
 

15-12-2010 12:10:19
thom
thom
Met een paar vijzels een bak heffen, geeft geen verschil met het type draaistellen wat eronder staat.

De bak hef je omhoog en de draaistellen blijven dan staan, en of dat er nou 3 of 4 zijn maakt geen verschil.

Of dat eigenlijk nodig is, hangt natuurlijk af van de omvang van de schade, en de vraag of het draaistel een opdonder heeft gehad.

Laatst bewerkt door thom op 15-12-2010 12:11
 

15-12-2010 13:20:41
Gast
Gast
Sinds de nieuwe dienstregeling is ingegaan zondag heb ik nog geen 1 SLT gezien met werkende informatie. Resultaat is dat machinisten/conducteurs gaan omroepen, maar de omroep installatie in de SLT is ruk, of de omroeper houd het knopje niet goed ingedrukt. Je krijgt taferelen als, St...n.. andam. etc..

enig idee?
 

15-12-2010 13:22:37
microshit
microshit
Klopt. Heb het overigens wel meegemaakt dat de conductrice hiervoor de intercom bij een deur gebruikte, door de sleutel daarin te draaien. Deze was wel goed verstaanbaar.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl